0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#5090 - 11/04/2003 08:48
Havner døde spædbørn i helvede?
[Re: kristina52]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Et spædbarn dør. Ifølge den kristne lære, går dette lille barn fortabt ved dommedag, for spædbarnet, som jo er omfattet af arvesynden, har næppe gjort sig tanker om Gud og troen på syndernes forladelse.
Tror du, Kristina, at Gud på dommedag af den grund vil udelukke det lille barn fra Guds rige?
Lad mig gætte på at du svarer nej. Du tror ikke Gud udelukker det lille barn fra Guds rige.
Hvis jeg gættede rigtigt, og det gjorde jeg vist - så må det betyde at Guds kærlighed til det lille barn overtrumfer de betingelser som kristendommen faktisk opstiller for at et menneske kan blive frelst. Guds kærlighed til det lille barn sætter disse betingelser ud af kraft.
Men jeg tror ikke Gud forskelsbehandler os. Guds kærlighed til hvert enkelt menneske overtrumfer alle religiøse forestillinger og betingelser for “frelse”, uanset om mennesket dør areligiøst som spæd eller som ateistisk olding.
Eller tror du, Kristina, at det areligiøse spædbarn kommer i Guds rige mens den ateistiske olding kommer i helvede?
Kristina skrev: Den sidste del af dit indlæg (om det døde spædbarns og den ateistiske oldings skæbne) kan jeg ikke besvare. Jeg ved det simpelthen ikke. Men jeg tror, at Gud er kærlig og retfærdig, og at han bestemt ikke er bundet af vores forestillinger om Ham. Men Hans løfter står fast, og Hans bud skal vi følge.
Kære Kristina
Jeg mener du er nødt til at svare på om det lille areligiøse spædbarn efter kristen opfattelse kommer i Guds rige eller i helvede.
Hvis du tror på arvesynden og på at kun gennem troen på at Jesus sonede menneskenes synder på korset får vi adgang til Guds rige, så er du også nødt til at tro på at det lille spædbarn går fortabt.
Hvis nemlig du tror at det lille spædbarn ikke havner i helvede, er du nødt til at forudsætte at kristendommens gud på én eller anden måde bryder sin egen lov og giver i det mindste nogle af os adgang til sit rige, til trods for at vi ikke er i stand til at tro på dette helt grundlæggende dogme i kristendommens lære: At kun gennem tro på Jesus bliver vi frelst.
Hvis du tror at det lille spædbarn ikke havner i helvede, er du faktisk allerede langt ude af den samme “vej” som jeg vandrer på - nemlig at du stoler mere på hvad Gud fortæller dig gennem din sunde sans end på de urimeligheder din religion fortæller dig om Gud.
Jeg tror Gud har givet os evnen til at tænke logisk for at vi skal bruge den. Og når religionen ikke passer med logikken, forkaster jeg den del af religionen som ikke passer og forholder mig desto mere skeptisk til resten.
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#5091 - 11/04/2003 09:01
Re: forskellen
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej kristina Jamen så er du jo protestant Som jeg forstår dig mener du at alle de mennesker som påstår at de ikke har valgt egentligt har valgt uden selv at vide det. Den der ikke - bevidst eller ubevidst - siger ja til Guds gave har faktisk sagt nej....  Det er i hvert fald det jeg tror at Bibelen lærer os...
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#5092 - 11/04/2003 09:36
Re: Gud er ubegrænset kærlighed
|
Bruger
Reg.: 14/03/2003
|
Kære Vagn, du skriver
Ubegrænset frihed betyder naturligvis at jeg kan vælge Gud fra til evig tid. Derimod vil Gud aldrig vælge mig fra, men holde døren åben til evig tid, og det er præcis der din kristne gudsopfattelse adskiller sig fra min gudsopfattelse.
Undskyld at jeg fejlciterede dig - det du mener er jo ikke, at Gud vil tvinge nogen til sig, men at han vil holde døren åben "for evigt".
Men ud fra min logiske tanke - så langt logikken rækker: Tid kan ikke være evig, så var det ikke tid. Både tid og rum er skabt af Gud, som selv primært er uden for tid og rum. Evigheden, mener jeg, er en helt anden dimension (som jeg tidligere har skrevet om).
Nærmere kan jeg ikke komme det.
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
|
|
Til toppen
|
|
|
#5093 - 11/04/2003 09:39
Guds ubønhørlige kærlighed
|
Anonym
Anonym
|
Kristina citerede fra Hoffmanns prædikenprædiken over Højs. 8,6: Mennesker har ladet sig bilde ind, at kærlighed er en slags lunken hønsekødssuppe, som fnadres ud over alt og alle uanset hvor djævelsk de ter sig.
Kære Kristina
Jeg mener ikke Guds kærlighed er “lunken hønsekødssuppe”, og i dette svar til Søster B. har jeg beskrevet at Guds kærlighed også har konsekvenser:
“At Gud er uendelig kærlig og tilgiver alt, er ikke det samme som at Gud gør livet nemt for os. For samtidig har Gud givet os den frie vilje og stiller os frit i valget mellem det ondes fristelser og det gode.
I forsvaret af vores frie vilje tror jeg Gud er ubønhørlig, og rundt omkring i verden ser vi konsekvenserne af Guds ubønhørlighed i form af ufattelige lidelser.
Var Gud "sød, rar og menneskelig", så tog Gud nok denne frygtelige frihed fra os og påtog sig at styre hver enkelts liv så vi kun gjorde det gode.
At Gud ikke gør dette, kan jeg kun forstå således at Gud anser tabet af den frie vilje som det største onde der kan overgå os”.
Et større onde end alt det onde vi udsætter hinanden for".
|
|
Til toppen
|
|
|
#5094 - 11/04/2003 10:04
Re: Havner døde spædbørn i helvede?
|
Bruger
Reg.: 14/03/2003
|
Kære Vagn, som skriver:
Jeg mener du er nødt til at svare på om det lille areligiøse spædbarn efter kristen opfattelse kommer i Guds rige eller i helvede.
Jeg synes at "ved ikke" er et godt svar - det er jo det jeg, i min uvidenhed, er kommet med!
Hvis du tror på arvesynden og på at kun gennem troen på at Jesus sonede menneskenes synder på korset får vi adgang til Guds rige, så er du også nødt til at tro på at det lille spædbarn går fortabt
Jeg tror på Jesu løfte om, at den der kommer til ham vil han aldrig vise bort Jeg tror også på, at han kan kalde på en nyfødt, som også kan modtage eller afvise kaldet. Troen på Jesus handler for mig at se ikke nødvendigvis om en intellektuel forståelse af hans stedfortrædende lidelse og død.
Så nej, jeg er ikke nødt til at tro på, at det lille spædbarn går fortabt. Jeg er heller ikke nødt til at tro på det modsatte. Det samme gælder voksne - hvad der sker mellem Gud og hans skabning inden skabningen ud-ånder ved vi ikke noget om.
Men jeg tror ikke Gud forskelsbehandler os.
Her er jeg overbevist om det stik modsatte. Min forestilling om Gud, er han han er retfærdig, og at alle hans skabninger er forskellige, og derfor netop bliver forskelsbehandlet! En kærlig jordisk far vil vel heller ikke behandle den nyfødte på samme måde som teanageren ..
Jeg tror Gud har givet os evnen til at tænke logisk for at vi skal bruge den. Og når religionen ikke passer med logikken, forkaster jeg den del af religionen som ikke passer og forholder mig desto mere skeptisk til resten.
Tja - jeg har nu selv mere tillid til min skaber end til min egen særdeles begrænsede tænkeevne .. ! Det skulle nødig være den det kom an på .
Der er formentlig flere løse ender fra dit indlæg, som jeg ikke har fået kommenteret nu ... hvilke ?
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
|
|
Til toppen
|
|
|
#5095 - 11/04/2003 10:36
[Re: Esmaralda]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære Ester, JA til det du skriver nu  Hvis jeg får en invitation til bryllup og bare smider den væk, lader være med at svare, og lader være med at komme, så kan jeg da ikke med rette påstå, at jeg ikke har valgt ! Og jeg tror jo, at vi alle får indbydelsen, og at den er tilpasset hver især af os, lige præcis der hvor vi er. Gud kender os bedre end vi kender os selv, og kender også vores potentiale, lige fra undfangelsen, og invitationen til en nyfødt har nok en anden karakter end den som formidles til en mere intellektuelt udrustet, som har et helt andet sprog. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#5096 - 11/04/2003 11:03
|
Bruger
Reg.: 22/01/2003
Sted: København
|
Hej Kristina og Vagn Bro Jeg kan ikke forstå at i diskutere om spædbørn kommer i helvede.. jesus siger meget bestemt at børn er frelste.. og bliver vi selv ikke som børn igen, så kommer vi slet ikke ind i guds rige.. og lad børnene komme til mig, for himmeriget er allerede deres!!!  Siden hvornår har det fået en anden betydning? Derfor må det da først være når vi bliver selvstændige individer, at vi er modtagelige for det urene, arvesynden, og satans løgne.. eller hvad?!?!  MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#5097 - 11/04/2003 11:15
Er helvede alligevel ikke så grusomt?
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Men ud fra min logiske tanke - så langt logikken rækker: Tid kan ikke være evig, så var det ikke tid. Både tid og rum er skabt af Gud, som selv primært er uden for tid og rum. Evigheden, mener jeg, er en helt anden dimension (som jeg tidligere har skrevet om).
Kære Kristina
Vil du dermed antyde at så længe du ikke ved hvad evigheden er betyder og dermed heller ikke hvordan et evigt helvede er, så er helvede måske heller ikke den grusomme straf og uigenkaldelige straf som dette bibelcitat ellers giver indtryk af?
“v31 Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. v32 Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; v33 fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre. og: v41 Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. og : v46 Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv”
Kan du læse dette bibelcitat anderledes end at mennesker som på dommedag dømmes til evig straf i helvede, herefter vedvarende vil befinde sig i den evige ild uden mulighed for at undslippe den?
Kan du læse det anderledes end at et evigt helvede, ifølge kristen opfattelse, er en tilstand som aldrig ophører?
Er det så ikke lidt ligegyldigt om “evigheden” er en “helt anden dimension”?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5098 - 11/04/2003 11:23
Er helvede Guds kærligheds flammer?
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Lad mig citere fra Poul Hoffmanns prædiken over Højs. 8,6: Der er ingen modsætning mellem Guds kærlighed ... og Helvede ... . Mennesker har ladet sig bilde ind, at kærlighed er en slags lunken hønsekødssuppe, som fnadres ud over alt og alle uanset hvor djævelsk de ter sig. Helvede er Guds kærligheds flammer, som fortærer det onde, det kærlighedsløse, det djævelske .. Gud ske lov for kærlighedens vrede! Uden den ingen frelse, uden den ville synd og død herske for evigt...
Kære Kristina
Jeg går ud fra at du er enig med Poul Hoffmann når du citerer hans prædiken.
Mener du at helvede er Guds kærligheds flammer?
Mener du at Guds kærlighed efter dommedag fortærer de ulykkelige, fortabte sjæle?
Eller mener du at de fortabte sjæle alligevel bliver frelst når det onde, det kærlighedsløse, det djævelske er fortæret af Guds kærligheds flammer?
Hvordan skal man ellers forstå: Uden den ingen frelse, uden den ville synd og død herske for evigt...
|
|
Til toppen
|
|
|
#5099 - 11/04/2003 11:35
[Re: MariaMaria]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære MariaMaria,
Nu deler jeg jo ikke din frikirkelige opfattelse. Jesus siger bestemt ikke noget om, at børn automatisk er "uskyldige" og dermed frelste. Han siger: Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre.
Ingen er uskyldig, ikke en eneste!
Ifølge bibelen fødes vi i synd, dvs. bortvendt fra Gud, i denne faldne verden, derfor har vi brug for Jesus.
At "lade de små børn komme til Jesus" betyder, ifølge min evangelisk-lultherske tro, at lade dem døbe.
Ja, vi skal blive som børn, have tillid og tro som børn. Og så skal vi døbes. Rækkefølgen kan det være lige meget med, bare begge dele sker, her i nådens - vores jordiske livs - tid . Vores handlinger her - og mangel på handlinger - kan koste andre livet, og ikke kun dette liv, også det evige.
Så stort er vores ansvar for hinanden. . Det er min tro.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5100 - 11/04/2003 11:50
Gør Gud forskel på folk?
|
Anonym
Anonym
|
MariaMaria skrev:
Hej Kristina og Vagn Bro
Jeg kan ikke forstå at i diskutere om spædbørn kommer i helvede.. jesus siger meget bestemt at børn er frelste.. og bliver vi selv ikke som børn igen, så kommer vi slet ikke ind i guds rige.. og lad børnene komme til mig, for himmeriget er allerede deres!!! Siden hvornår har det fået en anden betydning?
Derfor må det da først være når vi bliver selvstændige individer, at vi er modtagelige for det urene, arvesynden, og satans løgne.. eller hvad?!?!
Kære MariaMaria Du har ret - men det rejser jo et andet spørgsmål i forhold til kristendommens lære.
Hvorfor frelser den kristne gud med 100 pct. sikkerhed nogle mennesker (små børn) ved at lade dem dø som spæde, men udsætter andre for stor risiko for evig fortabelse ved at lade dem vokse op og blive selvstændige individer, “modtagelige for det urene, arvesynden, og satans løgne..”
Gør Gud forskel på folk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5101 - 11/04/2003 12:07
Re: Gør Gud forskel på folk?
|
Bruger
|
Vagn Bro
Jeg mener at livet er en gave.. ikke en straf.. og vi har selv været skyld i arvesynden..
men ja jeg tror han gør forskel på selvstændige individer og så på uselvstændige.. For jeg tror på at Gud er en retfærdig Gud.. tror du måske også at han lader hjerneskadede mennesker gå fortabt, Det tror jeg ikke.. Gud er kærlig og retfærdig.. og retfædig nok til at dømme folk, som IKKE ønskede af egen fri vilje at tage i mod jesus. Jeg tror også at det er derfor han flere gange siger vi skal være som børn igen, og siger at himmeriget allerede tilhøre dem.. fordi børn er uskyldige.. og RENE..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#5102 - 11/04/2003 12:25
|
Bruger
|
Hej Maria
Jeg vil lige indskyde at der IKKE står at himmeriget ALLEREDE er deres (de små børns) Det er en tolkning nogle kristne tros-samfund lægger i det (ofte pinse - sikkert flere)
Jeg som kommer i LM læser og tolker det på følgende måde:
Guds rige hører OGSÅ børnene til. Vi må ikke hindre små børn i at høre Guds ord for det er ligesåmeget til dem som til voksne og "bevidste" mennesker. Jeg tror på at der ikke er forskel på børn og voksne - vi hører Guds rige til på samme måde... ligesådan med demente, evnesvage osv. Jeg tror på at børn kan tro - de har en barnetro og den er sammen med dåben en gyldig billet til himmelen....(måske også uden dåben - da barnet jo ikke selv har kunnet ønske at blive døbt (lidt som røveren på korset))
Men når du sætter et ord ind i Bibelen som ikke står der må det stå for din egen regning - ikke Bibelens Ligesådan når jeg lægger min tolkning ind i verset og så at sige indskyder et "også" er det for egen regning.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5103 - 11/04/2003 12:26
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina..
Men hvorfor vil Jesus så hele tiden have at vi skal være som børn? Hvis det ikke var fordi de var frelste??
v1 På den tid kom disciplene hen til Jesus og spurgte: »Hvem er den største i Himmeriget?« v2 Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem v3 og sagde: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.
MHT De små børn, hvorfor undlader du det sidste sætning????
Jesus sagde: »Lad de små børn være; I må ikke hindre dem i at komme til mig, for Himmeriget er deres.« .«
Ville jesus sige det, hvis det ikke galt ALLE børn eller hvis det i det hele taget ikke passede??
Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#5104 - 11/04/2003 12:32
Re: At blive som børn
|
Bruger
|
Hej Maria
Jeg tror at det med at blive som børn handler om noget helt andet end at være syndfri.
Jeg tror det handler om at tro på samme måde som et barn tror - fordomsfrit - uden krav om beviser - i fuld tillid - i fuld hengivenhed - de tager uforbeholdent imod en gave.
Jeg tror at vi skal øve os i at tro på samme måde og øve os i at tage imod Guds gave - nåden og troen.
Ja det er det jeg tror der menes med at blive som børn...
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5105 - 11/04/2003 12:33
|
Bruger
|
Hej Esmaralda..
oki.. sorry.. det var forkert af mig..
men der stå at Guds rige er deres.. hvorfor skulle det være forkert.. se han står med et barn ved siden af sig, og han siger at Guds rige er deres. Hvorfor skulle han sige det, hvis det ikke passede. Jeg tror ikke at der skal stå også eller allerede .. Men bare det er det er deres.
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#5106 - 11/04/2003 12:35
|
Bruger
|
Ja men børnene i bibelen var IKKE døbt, hvordan kunne de så tro, når du/i påstår at man først kan tro når man er blevet døbt???
men ja jeg vil da give dig ret i at det handler også om hvordan børn er, ydmyge og har barnetro..
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#5107 - 11/04/2003 12:36
Re: Hvem tilhøre Guds rige?
|
Bruger
|
Hej Maria
Jeg tror du har ret i at der ikke skal tilføjes noget ord, men hvem tilhører Guds rige egentlig hvis vi ser på Bibelens helhed og ser bort fra det med alder
Guds rige tilhører dem som tror og som er døbt - jeg tror at det gælder for både børn og voksne.
Vi kan bare ikke bedømme om nogen tror "rigtigt" personligt tror jeg at en spæd barnetro er rigeligt sammen med dåben.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5108 - 11/04/2003 12:41
|
Bruger
|
Hej Maria
Jeg tror godt at man kan tro før man bliver døbt. Kommer man til tro uden at være døbt vil en naturlig handling være at blive døbt hurtigt.
Jeg tror også at man kan blive døbt med en gyldig dåb uden at tro og hvis man så senere kommer til tro træder dåben i kræft - og så er den ikke længere.
Jeg tror ikke at rækkefølgen er så vigtig bare begge dele er der.
Ang at de børn Jesus trak frem ikke var døbt.... de kunne jo ikke være døbt for dåben var slet ikke indstiftet dengang - det blev den først senere. Jeg tror også at Jesus velsignede dem (og mange voksne) af den grund at dåben ikke var indstiftet, men da den blev det tror jeg at Jesus ønskede at vi skulle bruge den...
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5109 - 11/04/2003 16:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Maria, I Mark. 10 står der:.
.. men da Jesus så det, blev han vred og sagde til dem: »Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres.
Det vil altså sige, at de voksne faktisk kan hindre de små børn i at komme til Jesus, ellers ville han vel ikke blive vred og forbyde det, vel?
Og hvordan skulle de voksne kunne forhindre det, hvis børnene allerede var frelst?? Nej, de kan hindre det ved at lade være med at døbe dem. Jeg tror, at for foragt for dåbens nåde er en alvorlig sag. Noget andet er, at hvis forældre - eller andre ansvarlige - ønsker at døbe deres barn, men det så ulykkeligt kommer af dage inden dåbshandlingen har fundet sted, så har vi en helt anden situation.
Forskellen mellem din og min bibelopfattelse er den, at du mener, at vi først bliver syndere, når/ hvis vi begår syndige handlinger, medens jeg, omvendt, forstår bibelens ord således, vi undfanges og fødes som syndere, og derfor begår synd, og derfor fra vort første åndedrag har brug dåben for at blive renset for synden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5110 - 11/04/2003 18:21
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Kære Vagn Bro
Du spørger: "Hvorfor frelser den kristne gud med 100 pct. sikkerhed nogle mennesker (små børn) ved at lade dem dø som spæde, men udsætter andre for stor risiko for evig fortabelse ved at lade dem vokse op og blive selvstændige individer, “modtagelige for det urene, arvesynden, og satans løgne..”
Gør Gud forskel på folk?"
Ja naturligvis gør han det. Ikke to mennesker er skabt ens.
Jeg tror at det hænger således sammen at tidlig død (spædbarnedød eller abort) er en forbandelse - en konsekvens af synd. Dette skal forståes meget bredt, som menneske-slægtens synd - IKKE de enkelte forældres ! Men da spædbarnet/aborten endnu ikke har kunnet tage stilling tager Gud det ind i sit rige. Det er således ikke Gud men synden, der dræber. ("Syndens løn er død")
Du spørger så til hvorfor Gud udsætter mennesket for stor risiko osv. Jeg ved ikke om du har børn, men hvis du har ved du at UANSET hvor meget du gør for at beskytte dem vil de skabe deres egne erfaringer! Gennem hele opvæksten vil de løsrive sig. På et tidspunkt flytter de så hjemmefra. Det eneste du kan gøre for at beskytte dine børn 100% er at binde dem til sengen! SÅ kommer de i hver tilfælde ikke til skade. Men gør du det elsker du dem ikke, for kærligheden sætter fri...Gud er kærlighed !
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#5111 - 11/04/2003 20:21
Re: Ud af helvede igen ?
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina, undskyld, siger du. Ikke spor! , siger jeg.  Jeg prøver at være knap så ulden: Vi mener nemlig IKKE, at dem der ikke har valgt Ham til, har valgt Ham fra. Vi mener, at ikke alle i dette liv, får Ham præsenteret så de reelt har forstået. Fx. alle de kulturkristne, - hvem ved om de har fået en reel mulighed at vælge Ham til. Derfor, mener vi at disse der ikke har valgt Ham til, har en chance i døden. I Skærsilden, som af en søster blev beskrevet som : Et våbenhus. Her vil Gud tale med os, og få os til at lægge alle vores våben (forsvarsværker mod Hans kærlighed). Her vil også de kulturkristne se hvem Han virkelig er. Desværre er der stadig nogen, som selv efter dette klare syn, vil sige nej tak. De går fortabt. Er du med nu ?  mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5112 - 11/04/2003 20:26
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ester  næsten..hihi. De der tror: Kommer i Himlen, men først i skærsilden. (undtaget er helgen- og saligkårede, dvs. helgener, som går direkte til Himlen) De der ikke tror, dvs. har fravalgt Gud. De kommer i helvede. (men ingen kan vide hvem disse er.) De der ikke har taget stilling, fordi de oftest ikke har fået præsenteret evangeliet så de har forstået hvad det går ud på: En tur i skærsilden, hvor de beslutter sig. Dernæst: Vi på jorden, beder for dem i skærsilden, og de i Himlen beder for os på jorden. Sådan er de helliges samfund. (katolsk teol.) Håber det gav lidt klarhed ? mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5113 - 11/04/2003 20:28
|
Anonym
Anonym
|
Jeg blander mig lige...  ja..sådan tænkte jeg også før..men så siger Kirken: Hør, hvad med dem, som kun har mødt hykleri og lunken kristendom i sit liv ? Har de haft en reel chance ? En retfærdig Gud, giver først folk en ordentlig chance.. Tja, hvem ved. mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5114 - 11/04/2003 21:31
Re: Ud af helvede igen ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Søster B ! Tak for forklaringen! Nu hvor du har skåret det ud i pap for mig, tror jeg nok jeg har fattet det  Det var bare en lidt fremmed tankegang for mig. Men egentlig kan jeg godt lide den tanke med våbenhuset. Gid det var så vel  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5115 - 11/04/2003 22:11
Skærsilden eller hvad???
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg har læst om skærsilden på katolikkernes uofficielle hjemme-side her henvises til Apokryferne, og der står følgende: " Derpå brød Judas op med hæren og kom til byen Adullam. Da den syvende dag kom, lod de sig efter sædvane rense, og de holdt sabbatten dér. v39 Men den følgende dag, da det var på høje tid, kom Judas og hans folk for at hente ligene af de faldne og stede dem til hvile hos deres slægtninge i de fædrene grave. v40 Så fandt de hos hver enkelt af de døde under deres kjortler amuletter viet til afguderne fra Jamnia, som loven påbyder jøderne at holde sig fra. Og alle stod det klart, at det var af den grund, de var faldet. v41 Alle priste nu Herren for hans gerninger, den retfærdige dommer, der bringer det skjulte for en dag, v42 og de vendte sig i bøn til Gud og bad om, at den synd, der var begået, måtte blive fuldstændig udslettet. Den ædle Judas formanede folkemængden til at holde sig fri for synd, da de nu med egne øjne havde set, hvad der var sket på grund af de faldnes synd. v43 Han foretog en indsamling blandt mændene og kunne sende næsten 2000 sølvdrakmer til Jerusalem for at bringe et syndoffer – meget rigtigt og klogt gjort, idet han tænkte på opstandelsen. v44 For hvis ikke Judas forventede, at de faldne skulle opstå, havde det været overflødigt og tåbeligt at bede for de døde; v45 desuden forstod han, at den skønneste gave venter dem, der sover hen i gudsfrygt. From og gudfrygtig var hans betænksomhed! Derfor bragte han soningsofferet for de døde, for at de kunne befries for deres synd." 2. Mak. 12,43 Han indsamler næsten 2000 sølvdrakmer som syndoffer FOR DE DØDE! Han beder for de døde der har begået den synd at tilbede afguderne !....og hvad med den sidste sætning: "Derfor bragte han soningsofferet for de døde, for at de kunne befries for deres synd"!!!!! HVADBEHAGER?.....Jeg synes ikke helt det hænger sammen med Jesu ord om at lade de døde begrave de døde - eller hvad jeg tidligere har lært  Har du et bud? Med venlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#5116 - 11/04/2003 23:07
Re: Skærsilden eller hvad???
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Malli !
Næ, jeg har desværre ikke noget bud.
Jeg er enig med dig i, at det du citerer ikke stemmer med bibelens kanoniske skrifter, men apokryferne hører jo heller ikke med til vores trosgrundlag.
Det kan være vores katolik har en kommentar.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5117 - 11/04/2003 23:49
|
Anonym
Anonym
|
Kære Malli og Kristina  Jeg har ikke læst sammenhængen til det Malli citerer, og jeg kender ikke de Apokryfe skrifter. Men, Kirken har samlet de skrifter som er kanon, dvs. Bibelen, NT. Så jeg tror ikke man kan anklage den for at sidestille de andre skrifter med Skriften. Om Skærsilden, så har jeg tidligere skrevet om de Helliges samfund; om forbøn for dem i skærsilden, og om forbønnen for os, fra dem i Himlen. Skærsilden er Guds kærligheds flamme, siger vores søster i Kirken. Han afvæbner os dér, og drager os til sig. Men officielt mener Kirken at man har der en renselsestid, for så at gå ind i Himlen. MEN, husk nu at vi har samme frelsesgrundlag som Jer. Kirkens lære om skærsilden, ændrer ikke på dette. Jeg har personligt ikke vilde og hyppige forestillinger om skærsilden..så jeg har ikke lige en masse at sige til Kirkens officielle lære. Jeg ved bare at Jesus er stigen til Himlen, og så har Han også styr på det hele, skærsild eller ej. I det hele taget, katolsk lære er så dyb og bred og omfattende, fordi Kirkens tradition og historie er så lang og spredt over hele kloden. Man skal nok gå ud fra de officielle skrivelser, for at finde kernen. Hvis man hæfter ved noget mindre officielt, kan det være mere vildledende og forvirrende og foruroligende. Jeg tror at ingen stor kirke, er fri af noget som man kan sætte spørgsmålstegn ved. Hvis nogen ønsker et eksemplar af den lille katolske Katekismus, sender jeg fluks et eksemplar. Det er udmærket som opslagsværk, men også til at give et oprids af troen. Det skærer mange fejlagtige ideer væk. Ellers findes den også online: http://www.katolsk.dk/lille-katekismus/index.html Den er faktisk rigtig god! Let og overskueligt sat op i små underpunkter. mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5118 - 12/04/2003 08:25
|
Bruger
|
Hej Søster B "Men, Kirken har samlet de skrifter som er kanon, dvs. Bibelen, NT. Så jeg tror ikke man kan anklage den for at sidestille de andre skrifter med Skriften." fra den u-officielle katolske side:
apokryfe skrifter (gr. skjulte skrifter). 1. Jødiske og oldkristne skrifter af opbyggelig karakter og med visse ligheder med de kanoniske bøger (s.d.) i GT (f.eks. 3 og 4 Esdras) og NT (f.eks. Jakobsevangeliet og Thomasevangeliet), hvis huller i fremstillingen de vil udfylde. De er gerne overleveret i en inspireret forfatters navn, men indeholder også vranglærdomme og hører ikke med i den hl. Skrift. I protestantisk teologi kaldes de pseudepigrafer. - 2. Luthersk betegnelse for de bøger i GT, som er udeladt i den jødiske kanon fra ca. år 100 e.Kr., men som hører med i den græske kanon i Septuaginta (s.d.). Iflg. luthersk opfattelse er de af lavere rang og ikke uden videre rettesnor for troen. Iflg. reformert opfattelse hører de slet ikke med til den hl. Skrift. Den katolske Kirke følger Septuaginta, som var den hellenistiske jødedoms officielle Bibel (afsluttet ca. 150 f.Kr.), og som citeres med forkærlighed af Jesus og apostlene i NT. Den anerkender dem derfor som inspirerede på lige fod med de øvrige (protokanoniske) skrifter i GT og kalder dem deuterokanoniske (s.d.), fordi de repræsenterer en senere (mere fremskreden) etape i Åbenbaringen. Det drejer sig om flg. syv bøger: Tobit, Judit, Baruk, Visdommen, Sirak og 1. og 2. Makkabæerbog, samt visse tilføjelser til Esters og Daniels bøger.
Jo den Katolske Kirke sidestiller Apokryferne med NT og GT. Men kun de syv bøger som står skrevet her (og på Bibelselskabets hjemmeside)
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#5119 - 12/04/2003 08:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære katolske Søster! Det er ikke så lidt vi kan være enige om, kan jeg se  . Især dette:
Man skal nok gå ud fra de officielle skrivelser, for at finde kernen. Hvis man hæfter ved noget mindre officielt, kan det være mere vildledende og forvirrende og foruroligende.
Så jeg vil fortsat og med god samvittighed lade apokryferne samle støv ! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5120 - 12/04/2003 08:37
|
Anonym
Anonym
|
Malli skrev: Det eneste du kan gøre for at beskytte dine børn 100% er at binde dem til sengen! SÅ kommer de i hver tilfælde ikke til skade. Men gør du det elsker du dem ikke, for kærligheden sætter fri...Gud er kærlighed !
Kære Malli
Jeg er helt enig.
Malli skrev: Men da spædbarnet/aborten endnu ikke har kunnet tage stilling tager Gud det ind i sit rige.
Dermed siger du jo at Gud tager spædbarnets frihed fra det og at Gud ikke elsker det, men "binder det til sengen"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#5121 - 12/04/2003 08:55
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro
Dermed siger du jo at Gud tager spædbarnets frihed fra det og at Gud ikke elsker det, men "binder det til sengen"!
Et spædbarn behøver ikke at "bindes" til sengen, det bliver i sengen ganske af sig selv - i hver tilfælde den første tid.
Med venlig hilsen
Malli
Ændret af malli (12/04/2003 08:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#5122 - 12/04/2003 09:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, som skrev:
Malli skrev: Men da spædbarnet/aborten endnu ikke har kunnet tage stilling tager Gud det ind i sit rige. -------------------------------------------------------------------------------- Dermed siger du jo at Gud tager spædbarnets frihed fra det og at Gud ikke elsker det, men "binder det til sengen"!
Tusind tak - den tanke var helt ny for mig Og helt rigtig, synes jeg!
Jeg tror jo, at spædbørn, multihandikappede, altså alle og enhver kan "tage stilling", fordi Gud taler alle sprog, altså også spædbørnesprog, og abortsprog, og henvender sig til hver især på hver isærs sprog. Han kender os, lige fra undfangelsens øjeblik!
Han skal ikke nødvendigvis vente med at åbenbare sig, til mennesker intellektuelt kan svare på hans kald!
Ja, Gud gør sandelig forskel på folk! Det var da ikke godt andet!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5123 - 12/04/2003 09:43
|
Bruger
|
Hej Kristina
Mener du derved at aborter og spædbørn kan sige "ja" eller "nej" til frelsen (selvom de ikke kan tale)?
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#5124 - 12/04/2003 10:35
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli  Hvis de 7 skrifter bruges som inspiration på lige fod med GT, må det - som du også citerede - være fordi man ser, at de passer ind i denne. Men stadig også siger: De - er til inspiration, men ikke er at kalde Guds ord. Præcis som så mange skrifter (bøger osv.) som er kommet til siden. Det kan være helt fyldt af Guds ånd, og velsignet til evangelisation, opbyggelse og fordybning - men Guds ord, er det stadig ikke i forståelsen kanoniske skrifter.  Der stod også, at nogen af Apokryferne er vranglære, så man ser at de 7 ikke er udvalgt uden nærmere undersøgelse og vejledning af Helligånden. Så det er en sandhed med modifikationer, at sige, at den katolske Kirke sidestiller Bibelen med Apokryferne. Desuden: Det er nu engang Guds Ord og Kristi Legeme, som er centrum i katolsk kristenliv.  mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5125 - 12/04/2003 13:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli,
Mener du derved at aborter og spædbørn kan sige "ja" eller "nej" til frelsen (selvom de ikke kan tale)?
Selvfølgelig kan de ikke sige noget, når de ikke har noget sprog. Der er jo også en del voksne, som ikke kan sige noget.
Men jeg tror at Gud er alvidende og kender hver eneste af sin skabninger, og dens potentiale, lige fra undfangelsen, og at Gud i sin visdom kan åbenbare sig for os og finde os netop der hvor vi, hver især, befinder os. Sprog eller ej, forstand eller ej.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5126 - 12/04/2003 14:12
|
Bruger
|
Hej Kristina
Omformulering af mit spørgsmål: mener du at Gud beder ALLE tage stilling til himmeriget ?
Adam og Eva var i Edens have sammen med Gud. Dette ser jeg dels som 1: Hele menneskehedens skabelse. 2: Det enkelte menneskes skabelse
" Det var dig, der dannede mine nyrer, du flettede mig sammen i min mors liv. v14 Jeg takker dig, fordi jeg er underfuldt skabt, underfulde er dine gerninger, jeg ved det fuldt ud! v15 Mine knogler var ikke skjult for dig, da jeg blev formet i det skjulte, blev vævet i jordens dyb. v16 Da jeg endnu var foster, havde du mig for øje; alle dagene stod skrevet i din bog, de var formet, før en eneste af dem var kommet. v17 Hvor er dine tanker dyrebare for mig, hvor stor er dog summen af dem, Gud! v18 Tæller jeg dem, er de flere end sandet, bliver jeg færdig, er jeg stadig hos dig."
Salme 139, 13-18
På samme måde som Adam ikke kunne/skulle tage stilling til eller tro på sin Skaber, hverken under sin egen skabelse eller da Gud skabte Eva ( han sov jo) er det lille foster fuldstændig underlagt potte-mageren.
Adam og Eva voksede op og havde det godt i Edens have....dette ser jeg som den tidligste barndom.
MEN slangen kommer og frister Eva. På et tidspunkt kommer synden ind i ethvert menneskes liv.
Adam og Eva spiser af Kundskabens træ. Det enkelte menneske falder i synd
Adam og Eva bliver udvist af Edens have. Det enkelte menneske mister samværet med Gud. Dette er menneskehedens forbandelse.
Med venlig hilsen
Malli
Ændret af malli (12/04/2003 14:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#5127 - 13/04/2003 09:30
Vores tænkeevne kontra bibelen?
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Jeg tror Gud har givet os evnen til at tænke logisk for at vi skal bruge den. Og når religionen ikke passer med logikken, forkaster jeg den del af religionen som ikke passer og forholder mig desto mere skeptisk til resten.
Kristina skrev: Tja - jeg har nu selv mere tillid til min skaber end til min egen særdeles begrænsede tænkeevne .. ! Det skulle nødig være den det kom an på
Kære Kristina
Jeg har også tillid til Gud, og jeg er også helt på det rene med at min tænkeevne overhovedet ikke rækker til at begribe hvad Gud er og hvad Gud kan.
Men råder vi dybest set over andet og mere mere end vores egen personlige og ganske rigtigt særdeles begrænsede tænkeevne til at begribe Gud - plus vores intuitive følelse af Guds nærvær og Guds vejledning?
Ved din tro på bibelens ord, erstatter du for mig at se i virkeligheden kun troen på Gud med troen på at nogle andre mennesker, i dette tilfælde bibelens forfattere, skulle have haft en større evne til at begribe Gud end du selv har.
Men netop her tror jeg ikke din beskedenhed er en dyd, men at den tværtimod er en “last” fordi den fjerner dig fra den direkte kontakt med Gud og erstatter den med en i bedste fald indirekte kontakt med Gud med risiko for store omveje.
Bibelens tekster er jo skrevet, fortolket og udvalgt blandt en række andre “guddommelige” tekster - af mennesker som du og jeg, mennesker som også havde begrænset tænkeevne og heller ikke kunne begribe Gud.
Hvis du ikke stoler på din egen tænkeevne og intuition, hvordan i alverden tør du så på den baggrund stole på at de mennesker som skrev bibelens tekster “tænkte” rigtigt og at de begreb Gud bedre end du selv gør?
Desuden har bibelen givet anledning til utallige religiøse retninger med indbyrdes meget forskellige tolkninger - ofte så vidt forskellige tolkninger at de undertiden har givet anledning til krige mellem de troende.
Og helt grundlæggende - når kristne henviser til hvad Jesus sagde, så henviser de i virkeligheden til hvad nogle mennesker, evangelisterne mange år efter hans død referede Jesus for at have sagt. Jesus skrev, så vidt jeg ved, ikke selv sine tanker ned.
Evangelisterne havde tilmed ikke selv truffet Jesus. I bedste fald har de fået refereret på anden hånd hvad Jesus har sagt og gjort. Det siger sig selv at risikoen for grove fejlciteringer og fejlfortolkninger var og er enorm.
Så jeg tror faktisk, Kristina, at Gud ville sætte pris på hvis du brugte din tænkeevne lige så kritisk på bibelen som du endte med at bruge din tænkeevne på Martinus’ kosmologi.
Forskellen på sandhedsværdien af de to værker er måske ikke så stor som du tror!
|
|
Til toppen
|
|
|
#5128 - 13/04/2003 09:59
|
Anonym
Anonym
|
Malli skrev: Et spædbarn behøver ikke at "bindes" til sengen, det bliver i sengen ganske af sig selv - i hver tilfælde den første tid.
Kære Malli
Som jeg forstår dig, mener du at Gud henter spædbørnenes og aborternes sjæle ind i sit rige på et tidspunkt hvor de endnu er ude af stand til at handle ondt eller godt.
På samme måde som spædbarnet bliver i sengen helt af sig selv fordi det er ude af stand til at forlade sengen.
Spædbørnenes og aborternes sjæle har dermed ikke haft friheden til at vælge Gud fra, og dermed er de vel tvunget ind i Guds rige.
Tror du Gud vælger at tvinge nogle af sine børn, men giver andre friheden til at træffe valg som indebærer fortabelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5129 - 13/04/2003 15:49
Re: Vores tænkeevne kontra bibelen?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn,
Men råder vi dybest set over andet og mere mere end vores egen personlige og ganske rigtigt særdeles begrænsede tænkeevne til at begribe Gud - plus vores intuitive følelse af Guds nærvær og Guds vejledning?
Nej, vi råder ikke over mere, det har du ret i. Vores intuitive følelse formidler ikke nødvendigvis nogen absolut sandhed, lige så lidt som vores begrænsede tænkeevne .
Men: "Mennesket spår, Gud rå´r": Gud råder over mere, han kan nemlig åbenbare sig for os ved sit ord, som står i Bibelen! Den kristne tro er faktisk en åbenbaringsreligion! I øvrigt kan jeg sige, at Bibelen på ingen måde modsiger, (men i høj grad supplerer) min logiske tænkeevne. Jeg synes der er særdeles god sammenhæng mellem Bibelens forskellige bøger.
Ved din tro på bibelens ord, erstatter du for mig at se i virkeligheden kun troen på Gud med troen på at nogle andre mennesker, i dette tilfælde bibelens forfattere, skulle have haft en større evne til at begribe Gud end du selv har.
Ved at tro på Bibelen, tror jeg på Gud. Gud taler til mig gennem Bibelens tekster. Bibelens forfattere var muligvis ikke bedre begavede end nogen af os, men teksterne er for mig at se tydeligvis skrevet af helligånds-inspirerede mennesker. Profetierne, som blev nedfældet længe inden Kristi fødsel, handler jo om Jesu fødsel, lidelse, død og hmmelfart, som apostlene skriver om.
Men netop her tror jeg ikke din beskedenhed er en dyd, men at den tværtimod er en last; fordi den fjerner dig fra den direkte kontakt med Gud og erstatter den med en i bedste fald indirekte kontakt med Gud med risiko for store omveje.
Jeg er ikke beskeden, det er ikke en af mine dyder. Men Gud er usynlig. Hvordan skulle han så kunne kontakte mig bedre end ved at tale til mig helt direkte, ved sit ord (Bibelen) og ved sit legeme og blod (nadveren) ??
Bibelens tekster er jo skrevet, fortolket og udvalgt blandt en række andre guddommelige tekster - af mennesker som du og jeg, mennesker som også havde begrænset tænkeevne og heller ikke kunne begribe Gud.
Ja, helt klart af mennesker med begrænset tænkeevne. Det er slet ikke tænkning det drejer sig om. Bibelens tekster er skrevet og udvalgt under Gud Helligånds inspiration, det er den faste klippe, som kristen tro hviler på. Kristendommen er en åbenbaringsreligion .
"Desuden har bibelen givet anledning til utallige religiøse retninger med indbyrdes meget forskellige tolkninger - ofte så vidt forskellige tolkninger at de undertiden har givet anledning til krige mellem de troende.___________________________________________________________
Ja desværre. Nogle mennesker er vildførte. Og alle, også kristne, er syndere
Og helt grundlæggende - når kristne henviser til hvad Jesus sagde, så henviser de i virkeligheden til hvad nogle mennesker, evangelisterne mange år efter hans død referede Jesus for at have sagt. Jesus skrev, så vidt jeg ved, ikke selv sine tanker ned.
Jesu egne talte ord er skrevet ned af hans apostle og andre, i forskellige, næsten enslydende, udgaver, læse de synoptiske evangelier, Mattæus, Markus, Lukas. Der findes talrige kildeskrifter. Ifølge Jesus er hans disciples ord lig med hans egne. Han bemyndigede dem til at tale på hans vegne. Han sagde, ifølge skrifterne: "Forkaster nogen jer, forkaster de mig".
Så jeg tror faktisk, Kristina, at Gud ville sætte pris på hvis du brugte din tænkeevne lige så kritisk på bibelen som du endte med at bruge din tænkeevne på Martinus kosmologi.
Det er bestemt et interessant udsagn, og helt klart en misforståelse! Hvis jeg skal nøjes med at bruge min tænkeevne til at vurdere kosmologien med, så vinder den førstepræmien, helt uden konkurrence!
Den er ikke blevet kasseret pga. manglende logik eller forståelighed, der er slet ingen kors for tanken deri! Den er af mig blevet kasseret af den ene grund: at den ikke er sand! Formentlig en forfærdende påstand set med dine øjne. Men Guds kærlighed tvinger mig til at påstå det, helt uforbeholdent.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5130 - 13/04/2003 22:19
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Ved at tro på Bibelen, tror jeg på Gud. Gud taler til mig gennem Bibelens tekster. Bibelens forfattere var muligvis ikke bedre begavede end nogen af os, men teksterne er for mig at se tydeligvis skrevet af helligånds-inspirerede mennesker. Profetierne, som blev nedfældet længe inden Kristi fødsel, handler jo om Jesu fødsel, lidelse, død og hmmelfart, som apostlene skriver om.
Kære Kristina
Teksterne er for dig at se tydeligvis skrevet af helligånds-inspirede mennesker. Hvad er det præcis der gør det så tydeligt for dig?
At profetierne om Jesus blev nedfældet længe inden Kristi fødsel, beviser eller sandsynliggør vel reelt ingenting.
Tværtimod kan de gamle nedskrevne profetier have været en nyttig "drejebog" for evangelisterne, som først nedskrev evangelierne flere årtier efter Jesu død. Et fælles holdepunkt, så at sige.
Kristina skrev: Jesu egne talte ord er skrevet ned af hans apostle og andre, i forskellige, næsten enslydende, udgaver, læse de synoptiske evangelier, Mattæus, Markus, Lukas. Der findes talrige kildeskrifter.
Det er nyt for mig at Jesu apostle nedskrev Jesu ord. Er du sikker på at der er historisk belæg for det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5131 - 14/04/2003 06:55
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Nej, det ville Han ikke sige, hvis ikke det passede...
Selvfølgelig kastes børn ikke i helvede!
Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#5132 - 14/04/2003 09:32
|
Bruger
|
Hej SøsterB Jo det gav mig endda en del klarhed over den katolske tro ang himmel/helvede/skærsilden. Jeg kan dog på ingen måde dele denne tro - men det vidste du vel godt
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5133 - 14/04/2003 09:36
Re: Guds retfærdighed
|
Bruger
|
Hej Søster B Jeg tror også at Gud giver ALLE mennesker en reel chance for at lære ham at kende. Hvordan han gør ved jeg ikke - men jeg tror at det er meget individuelt. Jeg tror også at der desværre er mange som (måske pga verdens "larm") ikke opdager Guds kald. Jeg er nu lidt nysgerrig ang. det med skærsilden - har det egentlig Bibelsk belæg(hvor) eller er det tradition eller.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5134 - 14/04/2003 11:58
|
Anonym
Anonym
|
Kære Ester. Ja. Det tænkte jeg nok. Gud velsigne dig, søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5135 - 14/04/2003 12:43
|
Bruger
|
Hvilken tvang er det lige vi taler om?? mener du at det er ondt af Gud at han tager spædbørn og andre mennesker ind til sig, som ikke er istand til selv at tage stilling??? så er der altså noget jeg er gået glip af i bibelen..
Gud er retfærdig, og jeg kan kun se at det er retfærdigt at Gud tager de hjælpeløse og uselvstændige i sin favn..
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#5136 - 14/04/2003 16:41
|
Anonym
Anonym
|
MariaMaria skrev: Hvilken tvang er det lige vi taler om?? mener du at det er ondt af Gud at han tager spædbørn og andre mennesker ind til sig, som ikke er istand til selv at tage stilling???
Gud er retfærdig, og jeg kan kun se at det er retfærdigt at Gud tager de hjælpeløse og uselvstændige i sin favn..
Kære MariaMaria
Synes du det ville være retfærdigt, hvis alle spædbørnenes sjæle frelses pr. automatik, ene og alene fordi de ikke havde mulighed for at vælge forkert (synde), mens du og jeg løber en meget stor risiko for at vælge forkert og gå fortabt?
Ifølge den kristne lære går jeg og hovedparten af Jordens befolkning (omkring 4,5 milliarder sjæle udenfor kristenheden ) uhjælpelig fortabt, og det gør vi ene og alene fordi vi ikke kan tro på at Jesus har sonet vore synder på korset.
Jeg tror også Gud er retfærdig, og derfor kan jeg ikke tro Gud forskelsbehandler mennesker på den måde, uanset om de er spædbørn eller voksne med fuldt udviklede åndsevner.
Uanset hvad grunden er til at vi ikke kan tro, om vi er spædbørn eller forhærdede ignoranter, så tror jeg Gud holder en plads klar til os i Guds rige. Til evig tid.
Men vi bestemmer selv om vi vil have pladsen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#5137 - 15/04/2003 09:54
Re: Kan / kan ikke tro
|
Bruger
|
Hej Vagn
Jeg faldt lige over en sætning i dit inlæg:
......alene fordi vi ikke kan tro på at Jesus har sonet vore synder på korset.
Må jeg spørge hvad der hindrer dig i at tro på at Jesus har sonet dine synder sammen med de andre synder??
Er det fordi du - ikke kan - ikke tør - ikke vil - ikke et-eller-andet-andet
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5138 - 15/04/2003 16:24
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev:
Jeg faldt lige over en sætning i dit inlæg:
<i>......alene fordi vi ikke kan tro på at Jesus har sonet vore synder på korset. </i>
Må jeg spørge hvad der hindrer dig i at tro på at Jesus har sonet dine synder sammen med de andre synder??
Kære Esmeralda
Det er min fornuft der hindrer mig. Min fornuft der siger mig at Gud ikke lod Jesus sone hverken dine eller mine eller nogensomhelst andres synder på et kors.
De synder vi har begået og begår overfor hinanden, er vi nødt til selv at sone - eller blive personligt tilgivet af hvert eneste mennesker vi måtte have forurettet og behandlet ondt.
Derimod er vore synder overfor Gud os tilgivet på forhånd, for Gud må nødvendigvis kende det ondes enorme magt, og derfor vil Gud forstå os og tålmodigt bære over med os hver gang vi falder for det onde.
Gud hverken straffer eller dømmer os for vore synder, men hjælper os tålmodigt på benene igen hver gang vi falder og søger utrætteligt at lede os og lære os at modstå det ondes fristelser.
Gud bliver aldrig træt af at frelse os fra det onde, uanset hvilken religion vi tror på, islam, kristendom - eller om vi er ateister og afviser at Gud findes.
Dette er hvad jeg tror, i klar modsætning til den kristne tro hvis logiske konsekvens er at 4,5 milliarder af jordens nulevende befolkning fordømmes til evig straf i et evigt helvede.
Og læg hertil de milliarder af mennesker der har levet som ikke-kristne på jorden før vor tid.
En så hård og ubønhørlig gud som den kristne gud hverken kan eller vil jeg tro på!
Og jeg kan slet ikke tro at Gud skulle have bestemt at Jesus skulle betale en “løsesum” i form af grusomme lidelser på korset, kun for at frelse et mindretal, de rettroende kristne.
For skønt Kristendommen er Jordens største religion, omfatter den dog kun 1,8 milliarder mennesker mod de 4,5 milliarder ikke-kristne.
Min fornuft siger mig at sådan er Gud ikke. Og jeg tror Gud mener vi skal lytte til vores fornuft, fremfor at tro på bibelens fornuftstridige og helt urimelige påstande om at Gud straffer alle ikke-kristne med evig straf i et evigt helvede med evige pinsler.
Hvordan kan DU dog tro på det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5139 - 15/04/2003 23:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn!
At profetierne om Jesus blev nedfældet længe inden Kristi fødsel, beviser eller sandsynliggør vel reelt ingenting
Jeg synes da det i høj grad sandsynliggør! At kildeskrifter forudsiger noget så mærkeligt, som at Guds søn skulle fødes, dø og genopstå, og at det så rent faktisk sker som profeteret ..
Det er nyt for mig at Jesu apostle nedskrev Jesu ord. Er du sikker på at der er historisk belæg for det.
Paulus var jo Jesu apostel, og også Johannes (åbenbaringsbogen).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5140 - 15/04/2003 23:55
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn
Det er min fornuft der hindrer mig. Min fornuft der siger mig at Gud ikke lod Jesus sone hverken dine eller mine eller nogensomhelst andres synder på et kors.
Bibelen siger: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. (JOH.3:16) +(FIL 2:1-11)
De synder vi har begået og begår overfor hinanden, er vi nødt til selv at sone - eller blive personligt tilgivet af hvert eneste mennesker vi måtte have forurettet og behandlet ondt.
Bibelen siger: Derfor måtte han i ét og alt blive som sine brødre for over for Gud at blive en barmhjertig og trofast ypperstepræst, der kunne sone folkets synder. (HEBR. 2:17) + Jeg er døren. Den, der går ind gennem mig, skal blive frelst;(JOH 10:2)
Gud hverken straffer eller dømmer os for vore synder, men hjælper os tålmodigt på benene igen hver gang vi falder og søger utrætteligt at lede os og lære os at modstå det ondes fristelser.
Bibelen siger: Vi kender jo ham, der har sagt: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« og derefter: »Herren vil dømme sit folk.« v31 Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder. (HEBR 10:29) + Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! v46 Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.«(MATT 25:45-46)
Gud bliver aldrig træt af at frelse os fra det onde, uanset hvilken religion vi tror på, islam, kristendom - eller om vi er ateister og afviser at Gud findes.
Bibelen siger: Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. v7 Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«(JOH 14:6-7)
Dette er hvad jeg tror, i klar modsætning til den kristne tro hvis logiske konsekvens er at 4,5 milliarder af jordens nulevende befolkning fordømmes til evig straf i et evigt helvede.
Altså det ved du ikke noget om! Lad Gud tage sig af den sag. Mennesker dømmes ikke til helvede, de undsiger sig selv frelsen, ved ikke at tro på Kristus.
Og læg hertil de milliarder af mennesker der har levet som ikke-kristne på jorden før vor tid.
Jesus var i dødsriget for at prædike for disse. Kan ikke huske hvor det står, men det kan måske en anden.
Og jeg kan slet ikke tro at Gud skulle have bestemt at Jesus skulle betale en “løsesum” i form af grusomme lidelser på korset, kun for at frelse et mindretal, de rettroende kristne.
Dette meget kendte citat er vist svar nok : For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. (JOH 3:!6) SE: enhver som tror på Ham ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Ja...sådan er det "desværre". Kun de der tror på Ham frelses. Anderledes kan det heller ikke være. For ingen kan frelse sig selv.
For skønt Kristendommen er Jordens største religion, omfatter den dog kun 1,8 milliarder mennesker mod de 4,5 milliarder ikke-kristne.
Og hvad så ? Det betyder ikke at den ikke er sand. Læs hvad Bibelen siger: Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den! (MATT 7:14) Så der er sandsynligvis mange der går fortabt. Men kun Gud ved hvem og hvor mange. Vi ved bare, at Han langt mere end os, ønsker at Frelse alle. Men hvis folk siger nej tak, så respekterer Han det. Han tvinger ingen!!!!!!!!!!
Min fornuft siger mig at sådan er Gud ikke. Og jeg tror Gud mener vi skal lytte til vores fornuft, fremfor at tro på bibelens fornuftstridige og helt urimelige påstande om at Gud straffer alle ikke-kristne med evig straf i et evigt helvede med evige pinsler.
................................................................................! Altså. Det er jo bare din påstand, ikke et argument for noget. ???
med venlig hilsen søster B 
|
|
Til toppen
|
|
|
#5142 - 16/04/2003 10:00
|
Anonym
Anonym
|
Kære Ester
Jeg tror ikke, at der findes specifikke skriftsteder som taler om skærsilden. Sandsynligvis, er det essensen af Guds ord, som har ført til denne lære. Jeg har sendt en mail til vores sr. som holdt oplægget om skærsilden...
mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5143 - 16/04/2003 10:07
|
Bruger
|
Hej søster
OK jeg glæder mig til at se hvad din "sr" siger til det for jeg kan nemlig ikke finde noget som peger hen mod skærsild.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5144 - 16/04/2003 10:19
|
Anonym
Anonym
|
Ja. Men du skal nok ikke regne med at få nogen specifikke skriftsteder. Jeg ved at makkabæerne taler lidt om det, men ellers ikke noget helt ordret. sr = søster. Det er en forkortelse for søster (nonne). Mkh søster B (som ikke er nonne)
|
|
Til toppen
|
|
|
#5145 - 16/04/2003 16:01
Den ultimative tvang
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: For skønt Kristendommen er Jordens største religion, omfatter den dog kun 1,8 milliarder mennesker mod de 4,5 milliarder ikke-kristne.
Søster B skrev: Og hvad så ? Det betyder ikke at den ikke er sand. Læs hvad Bibelen siger: Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den! (MATT 7:14) Så der er sandsynligvis mange der går fortabt. Men kun Gud ved hvem og hvor mange. Vi ved bare, at Han langt mere end os, ønsker at Frelse alle. Men hvis folk siger nej tak, så respekterer Han det. Han tvinger ingen!!!!!!!!!!
Kære Søster B
Hvis milliarder af sjæle efter dommedag ikke kan forlade et evigt helvede med evige pinsler, så er de tvunget til at blive der. Dette kan ikke være udtryk for den kristne guds respekt for vores frihed, men er tværtimod den ultimative tvang i sin mest ekstreme form.
I øvrigt - en gud der først lader milliarder af mennesker fødes i samfund hvor de i mange tilfælde indoktrineres massivt med andre religioner end den kristne religion, f.eks. islam (der mener at Jesus blot var én blandt mange profeter), og som derefter hævder at de selv har valgt at være vantro og dermed at de også selv har valgt helvede, det kan ikke være en retfærdig gud!
Jeg synes derfor slet ikke bibelens og de kristnes beskrivelse af Gud kan være rigtig. Det hænger slet ikke logisk sammen med det kristne billede af Gud som vores kærlige far.
En menneskelig far som ville behandle sine børn som den kristne gud behandler sine og give dem så ulige chancer, ville du næppe føle sympati for.
Hvordan kan du så tro at Gud vil forskelsbehandle sine børn på denne måde?
At du som lever i et kristent samfund skal have så meget større chancer for at blive frelst, sammenlignet med folk der lever i ikke-kristne og ofte stærkt religiøse samfund?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5146 - 16/04/2003 16:13
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Det er nyt for mig at Jesu apostle nedskrev Jesu ord. Er du sikker på at der er historisk belæg for det.
Kristina skrev: Paulus var jo Jesu apostel, og også Johannes (åbenbaringsbogen).
Kære Kristina
Det er vist rigtigt at Paulus regnes for Jesu apostel, men Paulus var ikke Jesu samtidige og kan derfor kun have nedskrevet Jesu ord på anden hånd.
Mener du at nogle af de de 12 diciple (apostle) som Jesus samlede omkring sig, referede og nedskrev Jesu ord?
Den Johannes du nævner, var såvidt jeg ved, heller ikke samtidig med Jesus.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5147 - 16/04/2003 18:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn,
ang. Paulus - jeg plejer jo at skåne dig for bibelcitater, men her er hvad der står om Paulus omvendelse: i Apostlenes Gerninger:
Saulus' omvendelse "v1 Saulus fnyste stadig af raseri og truede Herrens disciple med mord; han gik til ypperstepræsten v2 og bad ham om breve til synagogerne i Damaskus for at fængsle dem, der hørte til Vejen, og som han kunne finde, både mænd og kvinder, og føre dem til Jerusalem. v3 Men undervejs, netop som han nærmede sig Damaskus, skinnede et lys fra himlen pludselig om ham. v4 Han faldt til jorden og hørte en røst sige: »Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?« v5 Han svarede: »Hvem er du, herre?« Han sagde: »Jeg er Jesus, som du forfølger. v6 Men rejs dig og gå ind i byen, så vil du få at vide, hvad du skal gøre.« v7 Hans rejseledsagere stod målløse; nok hørte de røsten, men de så ingen. v8 Så rejste Saulus sig op fra jorden, men skønt hans øjne var vidt åbne, kunne han ikke se. De måtte lede ham ved hånden og føre ham ind i Damaskus. v9 I tre dage kunne han ikke se, og han hverken spiste eller drak."
Undskyld jeg skrev forkert mht. Johannes, det var evamgelisten Johannes der modtog åbenbaringen fra Jesus.
Jeg synes ikke man kan tale om at "referere på anden hånd" - de hørte jo Jesus helt direkte. Som jeg tidligere har skrevet: Kristendommen er en åbenbaringsreligion. Hvis man ikke vil anerkender dette, så har vi vel kun sandsynligheden for bibelens sandhed tilbage og bør stille os selv spørgsmålet:
Hvem var Jesus, hvis han altså ikke den han ifølge masser af kildeskrifter nedfældet senest nogle få generationers efter hans jordelig sagde han var, og som ifølge masser af andre kildeskrifter var forudsagt?
Var han en dygtig tryllekunstner? (mærkeligt at han så frivilligt lod sig korsfæste synes jeg) En sindsforvirret galning? (mærkeligt at han så kunne gøre undere, og endda opvække nogen fra de døde).
Hvem tror du han var?
Jeg tror jo at han var - og er - Guds søn, og dermed selv Gud - vores Herre og Frelser, hvis vi vil tage imod hvad han vil give os, nemlig evigt liv i Guds rige, fordi han elsker os. Han sagde jo: "Jeg er i Faderen, ligesom Faderen er i mig".
Vor Skaber og vor Frelser i Helligånds enhed. Een substans (Gud). Tre personer, som hverken må skilles eller sammenblandes. Glædelig påske!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5148 - 16/04/2003 18:49
Re: Den ultimative tvang
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  jeg prøver en sidste gang. (Ikke ment nedladende, men opgivende) At mennesker som ender i helvede må blive der altid, er nu engang det valg de har truffet, ved at fravælge Gud. Evigheden skal man leve et sted, enten i Himlen eller i helvede. Valget er ens eget. Du kan så være irriteret over, eller mene at det er tvang, at vi ikke får flere chancer når vi er nået frem til destinationen, men man kan sige: Når vi har valgt, så respekterer Gud det. Vi skal ikke "stemme om det igen og igen". Et ja er et ja, et nej er et nej.
I øvrigt - en gud der først lader milliarder af mennesker fødes i samfund hvor de i mange tilfælde indoktrineres massivt med andre religioner end den kristne religion, f.eks. islam (der mener at Jesus blot var én blandt mange profeter), og som derefter hævder at de selv har valgt at være vantro og dermed at de også selv har valgt helvede, det kan ikke være en retfærdig gud!
Der er masser af mennesker som kommer til tro på Kristus i østen og sydpå. Faktisk er der begyndt at komme missionærer fra Afrika (afrikanere) til Danmark................................!
Så den med at de har dårligere odds...den gælder ikke i dag. De har lige så gode chancer som et barn af en kulturkristen familie. Det er lige før, hellere ikke kristen, end kulturkristen. Bibelen taler også om at de lunkne skal spys ud af dragens mund!
At du som lever i et kristent samfund skal have så meget større chancer for at blive frelst, sammenlignet med folk der lever i ikke-kristne og ofte stærkt religiøse samfund?
Alle får en reel chance at se hvem Jesus Kristus er. Det afhænger ikke af geografi, selvom det ser sådan ud ved første øjekast. Jesus åbenbarer sig i hele verden, i drømme, syn osv. osv. osv.
mkh søster B 
|
|
Til toppen
|
|
|
#5149 - 16/04/2003 23:20
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
|
Nej, her må jeg give Vagn ret.
Det er ikke rigtigt at alle har lige gode muligheder for at blive kristne, jeg føler næsten vrede i mit indre over at høre denne urimelige påstand over for verdens millioner af muslimer, hinduere og buddister. Det er MEGET nemmere for os der er opvokset i den kristne kultur, med kristne moralske normer, og kristen dommen i skolen, at tage imod den kristne tro. Vi bliver jo nærmest indoktrineret i den fra barnsben.
For de millioner af mennesker der vokser op i en verden, med troen på Muhhamed som den sande profet, eller reinkarnation osv. er det dog et væsentligt større skridt at opgive alt hvad man har lært hele sit liv, og tage imod en ny tro. Det svarer til at vi andre skulle til at acceptere at jorden er flad og ikke rund.
Jeg synes at debatten nu viser, hvor fordømmende mange kristne på kistebunden egentlig er. Jeg synes det er en forfærdelig tanke at milliarder skal ende i helvede blot pga. af en misforståelse(de forstod ikke at kristendommen var den eneste sande tro) - for jeg er ikke i tvivl om at alle mennesker her på jorden ønsker at blive frelst og vil gøre alt for at blive det blot de vidste hvad de skulle tro.
Og hvis det virkelig er sandheden at milliarder er dømt til helvede - så burde alle kristne jo også blive det - fordi de ikke var nidkære nok til at opgive alt hvad de har i deres trygge hverdag i f.eks. Danmark og drage ud og missonere så flere mennesker kan møde frelsen. Alt andet kan næppe være udtrykhed for næstekærlighed hvis man blot sidder hjemme og føler at 'nu har man sit på det tørre'.
Må Herren kaste sit åsyn på alle og skænke dem evigt liv!
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#5150 - 17/04/2003 01:18
[Re: steen]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Steen
Det er MEGET nemmere for os der er opvokset i den kristne kultur, med kristne moralske normer, og kristen dommen i skolen, at tage imod den kristne tro. Vi bliver jo nærmest indoktrineret i den fra barnsben.
Skolens kristendomsundervisning er ikke forkyndende. Den er bare oplysende, præcis som man også undervises i Darwins teorier. Det vi lærer i Danmark er kristen KULTUR. Ikke kristendom. Hvor mange danskere ser du gå i kirke hver søndag ?  Hvor mange danskere holder Helligdage nu her i Påsken, og ikke bare fridage. 
I Seoul i Sydkorea er der (indenfor de sidste 50 år opvokset) en kristen kirke med 1 MILLION medlemmer!!!!!!!!!!!!!!! Korea er IKKE et kristent land, i traditionel opfattelse. Så sig ikke, at mennesker i disse lande ingen mulighed har for at omvende sig. Det har de skam, og heldigvis for det! 
Hvert menneske som går fortabt river Guds hjerte i stykker!!!!!!!!!! Han synes ikke det er fedt når nogen vælger Ham fra! Jesus stod og græd udenfor Jerusalem, fordi de ikke ville høre på Ham!! 
Jeg synes at debatten nu viser, hvor fordømmende mange kristne på kistebunden egentlig er.
Det er kedeligt, at du har fået den opfattelse. Vi taler om frelse og fortabelse fordi vi vil det bedste for alle mennesker, ikke fordi vi vil sidde og føle os bedre end andre mennesker. Vi tror på at man skal vælge mellem Himmel og helvede, og derfor taler vi om det, fordi vi skal være med til, at give mennesker dette valg.
Hvis du mener at vi er fordømmende, fordi vi siger at de der ikke tror på Kristus går fortabt, så kan vi ikke ændre på dit syn. Det er vores tro, og vi kan kun uddybe og forklare, - ikke ændre den til det modsatte, bare for ikke at støde nogen. 
Jeg synes det er en forfærdelig tanke at milliarder skal ende i helvede blot pga. af en misforståelse(de forstod ikke at kristendommen var den eneste sande tro) - for jeg er ikke i tvivl om at alle mennesker her på jorden ønsker at blive frelst og vil gøre alt for at blive det blot de vidste hvad de skulle tro.
Ja det synes jeg også!!!!!!!!!!!!! Min mor og far og mange andre er ikke kristne. Kun kulturkristne. Jeg er da dødbekymret for dem, fordi jeg ikke ved om de når at blive kristne. Katolsk tro siger at de kun går fortabt hvis de direkte fravælger Gud - det vil i praksis sige, at hvis de altså dør som kulturkristne, nok kommer i Himlen alligevel, efter en ventetid i skærsilden. Men dette kan ikke bevises, så derfor kan jeg ikke helt undlade at bekymre mig. 
Du mener at ethvert menneske ønsker at frelses.
Det er også det mest logiske. Man kan ikke fatte og forstå og tro, at noget menneske kan ønske at lide for evigt i helvede. Det lader sig ikke gøre. Og så alligevel - Bibelen taler klart og tydeligt om det, at nogen går til Himlen, og andre til helvedes pine. 
Et eksempel på at mennesker vælger Gud fra, samværet med Gud, er jo Adam og Eva. De levede et perfekt og paradisisk liv med Gud - men valgte alligevel at spise af den forbudte frugt, VEL VIDENDE at det førte til død og adskillelse fra Gud!!!! De var helt klar over denne konsekvens.
Jomfru Maria har også vist helvede til 2 af de 6 seere på åbenbaringsstedet Medjugorje i Bosnien. Utroligt nok, er der mennesker som styrter sig i helvede, fordi de simpelthen hader Gud af hele deres hjerte. 
HVORFOR ? Hvorfor kan et menneske da hade Gud så meget ? Hvorfor har Han skabt nogen af os så hårdhjertede og modvillige ?  ANER DET IKKE. Vi har fået valgfriheden, det er logisk nok, men at nogen rent faktisk vælger helvede.....det begriber jeg ikke.  Men jeg kan bare ikke tro andet, når jeg læser Bibelen. Den levner simpelthen ikke den mulighed, at enhver vælger frelsen. 
Hvis blot de vidste hvad de skulle tro, siger du. Ja. Jeg tror virkelig på, at Gud giver alle en reel chance for at vide hvad de skal tro. Om ikke her i livet, så i døden. Men kun EN gang. Ikke chance på chance. Men det er stadig ikke sådan, at jeg glæder mig over at de kun får EN chance, eller synes at "det manglede også bare!", NEJ, slet ikke!! Jeg får da ondt i maven og bliver helt ulykkelig, når jeg tænker på bestemte personer som jeg fx. kender, som tror på andre guder og religioner.  Det er nok noget vi skal blive bedre til at vise - at vi bestemt ikke fryder os over at nogen går fortabt!!!! 
Og hvis det virkelig er sandheden at milliarder er dømt til helvede - så burde alle kristne jo også blive det - fordi de ikke var nidkære nok til at opgive alt hvad de har i deres trygge hverdag i f.eks. Danmark og drage ud og missonere så flere mennesker kan møde frelsen.
Jaeg kan godt følge dig. Sådan vil også fx. Jehovas Vidner sige..de mener ikke at man er kristen, når ikke man ivrigt missionerer. Men : Frelsen gives os GRATIS!  Gerninger følger med, fordi vi får lyst til at gøre dem, fordi Gud elsker os og giver os en hel masse kærlighed. Men om du gør 1 eller 1 million gode gerninger (fx mission), betyder intet for Frelsen. Gerninger er gode, Frelsen er nåde.
Forstår du ?
Alt andet kan næppe være udtrykhed for næstekærlighed hvis man blot sidder hjemme og føler at 'nu har man sit på det tørre'.
Hm...du prikker til min dårlige samvittighed. Sådan får jeg det hver gang JV ringer på døren, og jeg siger til dem at jeg ER kristen allerede...så føler jeg, at de tænker: Hvad så med at komme ud og missionere, og ikke bare sidde dér. 
Men mission er mange ting: Ikke bare at rejse ud og prædike og plante menigheder, men sandelig også at gå i kirke, at leve i kærlighed til mennesker, at snakke om Gud som den store del af sit liv Han er, osv. osv. Den måde man lever sit liv på, er også at være i mission.  At genskinne Kristi kærlighed og godhed er også at vidne om Ham, det tiltrækker mennesker, og det var også det Han gjorde. 
Dvs. jeg mener egentlig, at vi hver især i vores hverdag missionerer, også selvom vi ikke stemmer dørklokker eller rejser til udlandet. Vi ser også frugten af vores ydre missionærer, nemlig at der i lande som Kina (hvor kristne forfølges), Korea, Cambodia, diverse afrikanske lande osv. skyder menigheder op som paddehatte.  Jesus gør masser af mirakler især i Afrika, som får mennesker til at tro på Ham. Det går faktisk rimeligt godt.  Nej, enhver er stadig ikke kristen, men vi må nå så mange vi kan, og så tror jeg at Gud giver de andre chancen enten her eller hinsides, som jeg også skrev tidligere.
Guds fred, søster B 
ps. undskyld det meget lange indlæg..måske sku jeg ha skåret det ud i 2 bidder ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5151 - 17/04/2003 08:51
Den kristne lære er trøstesløs
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: Jeg prøver en sidste gang. (Ikke ment nedladende, men opgivende)
Kære Søster B
Ja - jeg forstår ikke hvordan du kan tro på kristendommens påstand om at alle dem der ikke tror eller kan tro på at Jesus er Guds søn, dermed vælger et evigt “helvede” hvor de skal lide evige pinsler, mens dem der tror på kristendommens påstand er sikret en plads i en evig “himmel”.
Jeg synes den kristne lære dybest set er trøstesløs, med mindre da de kristnes gud efter dommedag “nådigt” udslukker de frelstes bevidsthed i “himlen” og sletter deres hukommelse.
For hvordan kan de frelste ellers leve lykkeligt i Guds rige med bevidstheden om de fortabtes lidelser i “helvede”? Heriblandt måske gode venner, familie, børn og børnebørn som man godt ved at man ikke gjorde sit yderste for at omvende til troen på Jesus!
Kan du forestille dig det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5152 - 17/04/2003 09:32
Feste i Himlen når der grædes i helvede ???
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  selvfølgelig har jeg tænkt over, hvordan der kan festes i Himlen, når der grædes i helvede. Det er en ting jeg ikke forstår, jeg kan ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre.  Men der er mange andre ting ved livet og troen som jeg ikke kan forstå. Fx. hvordan kan universet være uendeligt, hvordan kan der være "ingenting" udenfor universet....hvordan kan Gud være evig - har Han fundet på sig selv ??? Kommer jeg ikke til at kede mig i Himlen ? Hvad er der efter Himlen...nåja ingenting, for Himlen varer evigt..UNDERLIGT.  Alt dette er uforståeligt og maveknibende for mig at tænke på. Jeg fatter det ikke, og jeg vil så gerne fatte....men jeg må tænke over det, når det dukker op, og så sige til Gud : JEG FATTER DET IKKE!!!!!!!!!  Han forstår godt, at en lille lerpotte som mig, ikke kan begribe det hele, selvom jeg hopper op og ned og gerne vil. Trøsten er, at Han fatter det hele, og Han elsker os, Han er på vores side. Jeg må stole på, at Han vil mig det godt.
For hvordan kan de frelste ellers leve lykkeligt i Guds rige med bevidstheden om de fortabtes lidelser i “helvede”? Heriblandt måske gode venner, familie, børn og børnebørn som man godt ved at man ikke gjorde sit yderste for at omvende til troen på Jesus!
Jeg kan godt følge dig! Men jeg forholder mig sådan til det, at jeg tænker ud fra de ting jeg ved:
- At Gud elsker enhver højere end vi elsker vore egne mænd og børn - At alle får en reel chance for at sige ja til Kristus og dermed blive frelst - At Himlen findes - At helvede findes - At nogen vil gå til Himlen for evigt, i den evige glæde - At nogen vil gå til helvede for evigt, i den evige pine
Disse ting er brikker i mit verdensbillede. At der mangler nogen, forhindrer mig ikke i at have et verdensbillede. Der er masser af brikker jeg mangler i forskellige sammenhænge...(......øh....hov!!) 
De betyder altså, at jeg kan tro på en Himmel hvor der er godt at være, OGSÅ selvom der samtidig findes et helvede. Jeg må jo tro på Gud, når Han siger at der ingen sorg vil være i Himlen, og at de der vælger helvede selv har valgt det. Hvor ufatteligt det kan lyde for mig.  Men ufatteligt er der mange menneskers handlinger der er : Fx. æresdrab. Det kan jeg absolut ikke forstå at noget menneske kan finde på at gøre. Men det kan nogen, og endda med ganske stor iver når situationen er ude.. Eller selvmordsbombere...de kaster sig med vilje i døden. At noget er ufatteligt, gør det ikke umuligt/ikke forekommende.
Jeg kan ikke se at Gud fx. skulle give os evigheden til at beslutte os i. Der er intet hverken i Bibelen eller i Kirkens tradition som taler for dette - og Bibelen og Kirken taler jo faktisk for det modsatte...og derfor er jeg ikke tilbøjelig til at tro anderledes.
Jeg kunne godt vælge at sige: Nå, men Kirken og Bibelen er ond og uretfærdig, sådan en Gud tror jeg ikke på. Men jeg kan ikke bruge en hjemmelavet Gud til noget. For en sådan Gud er fantasi, og kan ikke hverken høre bønner eller frelse nogen mennesker. Jeg er nødt til at henvende mig til den Gud jeg tror på er sand, også selvom jeg ikke helt forstår, eller måske endda synes at Han er langt ude nogen gange.
mange venlige hilsener søster B 
|
|
Til toppen
|
|
|
#5153 - 17/04/2003 09:44
Re: Den ultimative frihed!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Søs ! Hvor blev jeg glad for at læse dit gode indlæg
I Seoul i Sydkorea er der (indenfor de sidste 50 år opvokset) en kristen kirke med 1 MILLION medlemmer!!!!!!!!!!!!!!! Korea er IKKE et kristent land, i traditionel opfattelse. Så sig ikke, at mennesker i disse lande ingen mulighed har for at omvende sig. Det har de skam, og heldigvis for det!
Hvert menneske som går fortabt river Guds hjerte i stykker!!!!!!!!!! Han synes ikke det er fedt når nogen vælger Ham fra! Jesus stod og græd udenfor Jerusalem, fordi de ikke ville høre på Ham!!
Jeg citerer det her, hvilken velsignelse Jubel her, og endnu større jubel i Guds himmel 
Jeg har intet at tilføje, det du skriver taler så fint for sig selv, synes jeg. Jo, en eneste ting vil jeg sige (mest til Vagn - håber han læser med!)
Gud lader ingen gå fortabt, det gør han virkelig ikke. Mennesket valgte Gud fra, meldte sig ud af fællesskabet, og det skete for meget meget længe siden, den gang vi kun var to, nemlig Adam og Eva. Døren blev lukket efter dem, fordi Gud er hellig og ikke kan være sammen med synd. Vu skal ikke tale om fortabelse som noget der måske/måske ikke vil ske engang i fremtiden.
Venner, det ER sket!
Fortabelsen HAR fundet sted, og vi er født ind i den! Det er FRELSEN, og ikke fortabelsen, der er det helt ekstraordinære. Guds frelsesplan, hvor han steg ned til os som sandt menneske og selv underkastede sig dommen, vidner om en for os ufattelig kærlighed til os, som er født som hans fjender.
Vagn er jo enig med os i, at Gud lader os beholde vores frihed, så vi kan, endnu en gang, vælge ham fra, når han indbyder os til bryllup. Jeg har valgt at sige jatak til den indbydelse. Og jeg vil så gerne gøre hvad jeg kan for at overtale andre til at gøre det samme ... helt frivilligt altså ! Og helt gratis !
Fyld landets kirker her i påsken, og lyt til Guds ord !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5154 - 18/04/2003 10:03
Re: Feste i Himlen når der grædes i helvede ???
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: De betyder altså, at jeg kan tro på en Himmel hvor der er godt at være, OGSÅ selvom der samtidig findes et helvede. Jeg må jo tro på Gud, når Han siger at der ingen sorg vil være i Himlen, og at de der vælger helvede selv har valgt det. Hvor ufatteligt det kan lyde for mig.
Kære Søster B
Tak for dit meget åbne og ærlige svar.
Jeg synes du ophøjer det ufattelige og åbenlyst umulige til at være sandheden, mens jeg mener at det som er åbenlyst umuligt ikke kan være sandt.
For mig er det en ganske umulig tanke at en himmel uden sorg kan eksistere hvis der også findes et evigt helvede hvor de frelste er vidende om at nogle af deres kære gennemgår de frygteligste lidelser.
Tilmed vil de frelste, på grund af missionsbefalingen i den kristne kristne lære, martres af den frygtelige tanke at det er deres, de frelstes, skyld i at de fortabte martres. Fordi de frelste ikke gjorde deres yderste for at omvende dem.
Der må være en sorg så ufattelig stor i himlen at den ikke vil være til at bære.
Oveni må det være en del af de evige lidelser i helvede at de også fortabte er klar over at de med deres manglende evne eller vilje til at tro på Jesus er årsag til deres kæres evige sorg i himlen.
Min konklusion er derfor at valget mellem den kristne læres himmel og helvede er som at vælge mellem pest og kolera. Det vil ikke være til at afgøre hvem der martres mest, de frelste eller de fortabte.
Dette er ikke godt for nogen, men ondt for alle!
Søster B skrev: Jeg kan godt følge dig! Men jeg forholder mig sådan til det, at jeg tænker ud fra de ting jeg ved:
- At Gud elsker enhver højere end vi elsker vore egne mænd og børn - At alle får en reel chance for at sige ja til Kristus og dermed blive frelst - At Himlen findes - At helvede findes - At nogen vil gå til Himlen for evigt, i den evige glæde - At nogen vil gå til helvede for evigt, i den evige pine
Disse ting er brikker i mit verdensbillede. At der mangler nogen, forhindrer mig ikke i at have et verdensbillede. Der er masser af brikker jeg mangler i forskellige sammenhænge...(......øh....hov!!)
Tænker ud fra de ting du véd, skriver du.
Dybest set kan du kun tro på at Gud er til. Det er menneskets vilkår i denne verden at vi kan ikke vide om Gud er til, men må acceptere at Gud i virkeligheden kan være en imaginær brik i vort personlige verdensbillede. Og dermed kan alle dine andre “religiøse” brikker (forestillinger) også være imaginære.
Jeg mener det er halsløs gerning at ophøje en enkelt menneskeskabt religiøs opfattelse af Gud til at være SANDHEDEN. Jeg tror både SANDHEDEN og LØGNEN findes i hver eneste religion og at vi med hjerte og forstand må erkende sandheden og forkaste løgnen.
For mig at se er den sikreste vej til Gud (som måske eksisterer) at jeg beder Gud hjælpe og lede mig - og så håbe på at det virkelig ér Gud der hjælper mig og indgiver mig det gode i mine tanker. Jeg kommer i den forbindelse til at tænke på dette citat fra ateisten Void som af og til deltager i debatten, men som oprindeligt var kristen:
Før jeg blev ateist, bad jeg til gud om at han måtte støtte mig i den "vandring" jeg skulle igennem. For at blive i sproget, så lagde jeg hele processen i "Guds hænder". Jeg brugte megen tid i bøn om netop dette emne. Denne vandring har ledt mig til hvor jeg i dag. Jeg har ikke længere en tro på en gud. Efter et stykke tid måtte jeg konstatere jeg var ateist.
Skulle Gud ikke have hørt den kristne Voids bønner? Hvem andre end Gud skulle have sendt Void ateismen? Og hvis ikke det var Gud, hvorfor bønhørte Gud så ikke Void?
Jeg finder det mest sandsynligt at Gud faktisk bønhørte Void og førte ham ud af kristensdommens vildfarelser og gav ham ateismen. (Undskyld Void)
Søster B skrev: Jeg kunne godt vælge at sige: Nå, men Kirken og Bibelen er ond og uretfærdig, sådan en Gud tror jeg ikke på. Men jeg kan ikke bruge en hjemmelavet Gud til noget. For en sådan Gud er fantasi, og kan ikke hverken høre bønner eller frelse nogen mennesker. Jeg er nødt til at henvende mig til den Gud jeg tror på er sand, også selvom jeg ikke helt forstår, eller måske endda synes at Han er langt ude nogen gange.
Jeg mener ikke min opfattelse af Gud er mere hjemmelavet end din gudsopfattelse, selv om det umiddelbart ser således ud.
Den grundlæggende forskel er at din gudsopfattelse bygger på hvad mennesker har skrevet i bibelen og at du anser deres hjemmelavede ord og kirkens udlægning af dem for at være sande.
Jeg henvender mig direkte til den Gud jeg tror på er sand, vel vidende at jeg umuligt kan rumme Gud, fatte Gud eller forklare Gud. Og det tror jeg heller ikke andre mennesker kan. Heller ikke de indbyrdes stridende kristne kirkefædre.
Så når menneskenes kirke og menneskenes bibel hævder at vi engang skal kan leve lykkeligt i himlen mens nogle af vore kære lider i helvede, så tror jeg ikke det kan være rigtigt. Det siger min fornuft og mit hjerte mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5155 - 18/04/2003 11:01
Re: Hvilken forskel????
|
Bruger
|
Hej Vagn
Jeg bryder lige ind fordijeg faldt over en påstand du kom med i dti sidste inlæg:
Den grundlæggende forskel er at din gudsopfattelse bygger på hvad mennesker har skrevet i bibelen og at du anser deres hjemmelavede ord og kirkens udlægning af dem for at være sande. Jeg henvender mig direkte til den Gud jeg tror på er sand, vel vidende at jeg umuligt kan rumme Gud, fatte Gud eller forklare Gud. Og det tror jeg heller ikke andre mennesker kan. Heller ikke de indbyrdes stridende kristne kirkefædre.
Jeg ved ikke om du er klar over det - men kristne henvender sig også til den Gud vi tror på er den sande Gud. Det sker gennem direkte bøn til Gud/Jesus/Helligånden. Derudover taler vi jo med hinanden og hører hvad andres erfarring er og det kan vel næppe undgås at have lidt indvirkning på ens tro.
Men vi har altså også både lov til og mulighed for den direkte "bøns-kontakt" med Gud.
Gud henvender sig også til os på flere måder - ofte forskelligt fra person og situation til andre. Det kan ske - ved at Helligånden åbenbare et stykke i Bibelen - ved at man får et syn eller en drøm - ved at et andet menneske siger noget som Helligånden viser betydningen af - ved en indre stemme - ved mange, utalligt mange måder.
Der er bare den forskel at vi ikke tager noget "for gode varer" hvis det er i modstrid med Guds ord - Bibelen.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5156 - 18/04/2003 13:09
|
Bruger
|
Hje Vagn
Du skriver: Det er min fornuft der hindrer mig
Dermed sætter du dig selv og din fornuft over Gud og hans verdensomspændende viden og overblik. Du mener at bare fordi du ikke kan forstå Guds planer kan der ikke være noget om det.... Har jeg forstået dig ret?
Du skriver: De synder vi har begået og begår overfor hinanden, er vi nødt til selv at sone - eller blive personligt tilgivet af hvert eneste mennesker vi måtte have forurettet og behandlet ondt.
Det ser for mig ud til at betyde at endnu flere mennesker end ved den kristne tro går fortabt og ryger i helvede (eller hvor nu pladsen for dem som ikke lige fik tilgivelse fra medmenneskerne er) Alle dem som ikke får bedt et andet mennesker om tilgivelse gør fortabt (ifølge din tro) Alle dem som ikke når det eller ikke vil det eller ikke ved at de har såret nogen går fortabt (ifølge din tro)
Hvad med dem som ikke VIL tilgive et andet menneske - hvem går så fortabt? Den som ikke vil tilgive, den som ikke er blevet tilgivet eller dem begge. Er der koncekvens i din tro må det blive dem begge.
Jeg tror ikke der er mange mennesker i verden som får tilgivelse for samtlige de synder vi begår mod andre mennesker - hvad skal der så ske med os??? Vi skal sone det selv skriver du.... hvordan og hvornår?
Du skriver ofte at vi skal tænke på de milliarder af mennesker som levede før vores tid - og før vores tro. Hvis du tænker på dem og ser dem med din tro --- hvormange af dem vil så blive frelst??? Ikke ret mange tror jeg....
En så hård og ubønhørlig gud som den gud du tror på hverken kan eller vil jeg tro på!
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5157 - 18/04/2003 18:54
Hvis Bibelen er løgn, er mit liv en løgn..
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn jamen i lige måde da  Jeg er glad for at diskutere med dig, for det er spændende at følge dine argumenter og meninger, netop fordi de virker så "ulogiske" på mig.
Jeg synes du ophøjer det ufattelige og åbenlyst umulige til at være sandheden, mens jeg mener at det som er åbenlyst umuligt ikke kan være sandt.
Jeg ophøjer det ikke til noget. Jeg tror det er sandheden, ikke fordi det er ufatteligt, men fordi Bibelen siger det, og fordi jeg har erfaret Bibelens Gud på så mange måder.
Du skriver en del om, at de i Himlen må martres over lidelsen i helvede. Ifølge Bibelen så nej. Ingen martring og sorg i Himlen. Hvordan det lader sig gøre har jeg skrevet før.
Men når du tænker som du gør, kan jeg godt se, at for dig er det pest eller kolera. (Himlen eller helvede)
Tænker ud fra de ting du véd, skriver du.
Dybest set kan du kun tro på at Gud er til.
Jeg ved........jeg ved sådan at jeg er villig til at basere mit liv på det jeg tror på. Hvis det viser sig at være løgn hvad Bibelen siger, ja så har jeg bygget mit liv på en løgn. Men jeg kan ikke andet..(end at tro), for det er dét jeg er overbevist om. Det er det jeg elsker, det er det der er mit liv. 
Skulle Gud ikke have hørt den kristne Voids bønner? Hvem andre end Gud skulle have sendt Void ateismen? Og hvis ikke det var Gud, hvorfor bønhørte Gud så ikke Void?
Jo, Gud har hørt Voids bønner. Gud sender ikke ateisme! Men Han kan tillade at satan eller Void selv vælger ateismen.
Gud kan også godt have bønhørt Void. Måske leder Gud Void lige nu. På ateismens vej. For Gud kan bruge det til noget, det er helt sikkert. Men ellers vil jeg ikke kommentere Voids situation yderligere...så må han selv spørge.
Men uanset hvad, Void har kendt sandheden, og så er man meget udsat for satans kneb. Han vil gøre hvad som helst, for at få én til at falde fra. Men Jesus giver heller ikke op på folk, bare fordi de har fornægtet Ham. En af disciplene fornægtede Ham 3 gange, men senere spørger Jesus ham, om han stadig elsker Ham. Han fik altså en chance mere.
Jeg mener ikke min opfattelse af Gud er mere hjemmelavet end din gudsopfattelse, selv om det umiddelbart ser således ud.
Nej..sorry, det lød nok lidt nedladende. Sådan var det ikke ment. Jeg mener: Hvad bygger du din tro på ? Hvad får dig til at tro, at Gud er som du tror ? Er det bare en fornemmelse, en følelse, et håb ?
Jeg henvender mig direkte til den Gud jeg tror på er sand, vel vidende at jeg umuligt kan rumme Gud, fatte Gud eller forklare Gud. Og det tror jeg heller ikke andre mennesker kan. Heller ikke de indbyrdes stridende kristne kirkefædre.
Ingen fatter hele Gud. Det er klart. Men i Jesus Kristus ser vi faktisk Gud. Så, så meget vi fatter af Jesus Kristus, har vi fattet af hvem Gud er... 
Så når menneskenes kirke og menneskenes bibel hævder at vi engang skal kan leve lykkeligt i himlen mens nogle af vore kære lider i helvede, så tror jeg ikke det kan være rigtigt. Det siger min fornuft og mit hjerte mig.
Det er jo dit valg. 
mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5158 - 18/04/2003 22:50
Re: Feste i Himlen når der grædes i helvede ???
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn
Jeg synes også den er svær: Solidariteten med vores kære. Den er også et problem for mig.
Men hvis nogen af dine kære, som også har dig kær, lider i helvede (= uden for Gud) , så vil de inderligt ønske at du ikke kommer i helvede, men at du selv kommer til at leve evigt i Guds kærlighed. Tror jeg. (Jeg tænker her på beretningen om den rige mand og Lazarus.)
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5159 - 18/04/2003 23:45
Re: Er helvede alligevel ikke så grusomt?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vil du dermed antyde at så længe du ikke ved hvad evigheden er betyder og dermed heller ikke hvordan et evigt helvede er, så er helvede måske heller ikke den grusomme straf og uigenkaldelige straf som dette bibelcitat ellers giver indtryk af?
Nej, det vil jeg ikke antyde. Jeg tror helvede er grusomt og uigenkaldeligt. Beredt for djævelen og dem der er hans, fordi de ikke ville være Guds. Min trøst er, at jeg tror at Gud er retfærdig. Jeg forstår det ikke, men jeg tror og håber. En dag er tro og håb ikke mere, kun kærligheden varer til evig tid i Guds rige. .
Kan du læse det anderledes end at et evigt helvede, ifølge kristen opfattelse, er en tilstand som aldrig ophører? Er det så ikke lidt ligegyldigt om evigheden er en helt anden dimension?
Jo. Det kan du have ret i.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5160 - 18/04/2003 23:54
Re: Er helvede Guds kærligheds flammer?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, du spørger: Mener du at helvede er Guds kærligheds flammer?
Det må jeg svare ja til, men opfatter ikke nødvendigvis "flammer" i konkret betydning.
Mine tanker om de øvrige ting, du spørger om, er kun vage anelser, som jeg ikke vover at prøve at sætte ord på.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5161 - 19/04/2003 13:29
Flest farvede kristne..faktisk.
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  nogen gange ser man ikke skoven for bare træer..........................  Jeg kom i tanker om at: I Danmarks katolske menigheder er der et overvældende flertal af mennesker fra andre lande end de traditionelt "kristne" lande. Det er især fra Østasiatiske lande, faktisk har mange menigheder sin egen præst fra et af de lande. Tit kan halvdelen af en menighed bestå af vietnamesere. Selv i lande så langt væk de "kristne" lande, findes mange kristne. I øvrigt, er der vist også ganske mange kristne i Sydamerika..? Som jo om nogen burde være trætte af os i Vesten, og alt vi har gjort mod dem i fortiden. Vi har presset en religion ned over dem, siger man så..narj, for så ville de nok have smidt den af sig, når vi rejste hjem igen..ikke ? Præcis som kommunisterne smed denne, da de fik chancen.. mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5162 - 01/05/2003 21:24
|
Anonym
Anonym
|
Kære Esmeralda Jeg skylder dig vist svar på nogle gode spørgsmål som du stillede for nogen tid siden.
Esmeralda skrev: Du mener at bare fordi du ikke kan forstå Guds planer kan der ikke være noget om det.... Har jeg forstået dig ret?
Nej, du har ikke forstået mig ret.
Min fornuft hindrer mig i at tro på bibelens helt igennem fornuftstridige påstand om at Gud overlader alle ikke-kristne til evig straf i et evigt helvede med evige pinsler.
Det kan efter min bedste overbevisning ikke være rigtigt, og det kan slet ikke være Guds plan. Faktisk mener jeg at hele forestillingen om et evigtvarende helvede udgør et paradoks som sprænger de kristnes håb om et lykkeligt evigt liv.
Du kan læse mere om paradokset HER .
Jeg skrev: De synder vi har begået og begår overfor hinanden, er vi nødt til selv at sone - eller blive personligt tilgivet af hvert eneste mennesker vi måtte have forurettet og behandlet ondt.
Esmeralda skrev: Det ser for mig ud til at betyde at endnu flere mennesker end ved den kristne tro går fortabt og ryger i helvede (eller hvor nu pladsen for dem som ikke lige fik tilgivelse fra medmenneskerne er) Alle dem som ikke får bedt et andet mennesker om tilgivelse gør fortabt (ifølge din tro) Alle dem som ikke når det eller ikke vil det eller ikke ved at de har såret nogen går fortabt (ifølge din tro)
Jeg tror vi selv bestemmer hvor længe vi vil være i helvede, som er en tilstand vi selv skaber ved at trække os bort fra og afvise Guds hjælp. Men Gud trækker sig aldrig bort fra os og sætter ingen deadline for hvornår vi har forstået og taget imod budskabet. Jeg tror at alt hvad der behøves er at vi skal elske og tilgive hinanden.
Esmeralda skrev: Hvad med dem som ikke VIL tilgive et andet menneske - hvem går så fortabt? Den som ikke vil tilgive, den som ikke er blevet tilgivet eller dem begge. Er der koncekvens i din tro må det blive dem begge.
Ingen går fortabt - men heller ingen kommer ind i Guds rige før de har sonet deres brøde overfor deres medmennesker eller fået deres tilgivelse for det onde de gjorde mod dem eller den hjælp de undlod at yde dem. Og ingen kommer ind i Guds rige før de har lært at elske og tilgive dem der gjorde dem ondt eller undlod at hjælpe hvor de kunne.
Så det kommer nok til at tage lang tid for de fleste af os. Men Gud lukker ikke døren før den sidste har lært det. Gud har tid nok.
Esmeralda skrev: Jeg tror ikke der er mange mennesker i verden som får tilgivelse for samtlige de synder vi begår mod andre mennesker - hvad skal der så ske med os??? Vi skal sone det selv skriver du.... hvordan og hvornår?
Ved at bede Gud hjælpe os med at handle godt imod hinanden i ord og gerning, her og nu! Ved at bede Gud hjælpe os med at vokse i kærlighed, indtil vi formår at elske og tilgive hinanden.
Esmeralda skrev: Du skriver ofte at vi skal tænke på de milliarder af mennesker som levede før vores tid - og før vores tro. Hvis du tænker på dem og ser dem med din tro --- hvormange af dem vil så blive frelst??? Ikke ret mange tror jeg....
De har alle muligheden for at blive frelst. Ikke deres dødelige jordiske legemer, for de er efter min opfattelse kun skiftende boliger for vore evige sjæle.
Atter og atter genopstår vi efter døden til nye jordeliv, indtil vi er vokset så meget i kærlighed at vi af hjertet har lært at elske og tilgive hinanden.
Som hovedparten af jordens befolkning, heriblandt også mange kristne, tror jeg på reinkarnation.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5163 - 02/05/2003 20:46
Re: Hvis Bibelen er løgn, er mit liv en løgn..
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Jeg mener ikke min opfattelse af Gud er mere hjemmelavet end din gudsopfattelse, selv om det umiddelbart ser således ud.
Søster B skrev Hvad bygger du din tro på ? Hvad får dig til at tro, at Gud er som du tror ? Er det bare en fornemmelse, en følelse, et håb ?
Kære Søster B
Undskyld jeg først svarer på dit meget relevante spørgsmål nu.
Ja, det er en fornemmelse, en følelse, et håb! Og jeg mener ikke det kan være andet, men at det også er nok!
Som du ved var mit udgangspunkt ateismen, og ateist bliver man vist kun hvis man interesserer sig for alverdens religioner og myter og for filosofi og historie.
I hvert fald har jeg læst meget om alverdens religioner, og konstateret at religioner åbenbart opstår, udvikler sig og forsvinder igen, præcis som alt andet i denne verden.
Dette gælder formentlig også kristendommen som f.eks. ikke startede med en treenig gud. Det var først noget kirkefædrene, teologerne, blev enige om vistnok mere end 300 år efter Jesu død.
Og i årenes løb har kristendommen spaltet sig flere hovedstrømme og hundrevis af retninger. Det samme gælder de andre religioner.
På den baggrund er det mig umuligt at bygge min tro på en enkelt religion, endsige på en retning.
Alligevel fornemmer jeg at der er en, skal vi sige, guddommelig “understrøm” i alle religionerne, en “understrøm” som fremmer det gode. Men i religionerne findes også det modsatte, det onde som sætter skel mellem mennesker, opdeler i “dem” og “os”.
Derfor har jeg valgt at bygge mit forhold til Gud på den tro at hvis jeg beder Gud lede mig i mit liv, så vil Gud hjælpe og støtte mig som Gud finder bedst.
Og jeg tror ikke Gud kærer sig det mindste om hvorvidt vi slutter os til den ene eller den anden religion eller tror på det ene eller det andet dogme.
Jeg tror det handler om at vi skal bede Gud hjælpe os med at vokse i kærlighed så vi bliver i stand til at elske hinanden - og tilgive hinanden når vi fejler og ikke elsker hinanden nok.
Så enkelt er det, og hvor er det svært!
|
|
Til toppen
|
|
|
#5164 - 02/05/2003 20:50
|
Bruger
|
Som hovedparten af jordens befolkning, heriblandt også mange kristne, tror jeg på reinkarnation.
Hej Vagn
Jeg vil ikke kommentere dit inlæg så meget, for vi kommer ikke tættere på hinanden ved det.
Dog ovenstående kommentar som du skrev vil jeg lige sige lidt til.
Der er ikke noget som bliver mere rigtigt bare fordi der er mange som tror det. Om det er hovedparten at jordens befolkning der tror på reinkarnation eller ej ved jeg ikke. Som kristen rokker det ikke så meget ved mig - for der er ikke noget i Bibelen som vidner om at reinkarnation er det rigtige.
Du skriver at mange kristne tror på reinkarnetion - det må blive din påstand. Min påstand siger at ingen kristen tror på reinkarnation..... den kommer vi nok heller ikke længere med, men nu ved du det.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5165 - 02/05/2003 21:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ester,
Ja, jeg har det ligesådan. Jeg har selv i mange mange år troet på reinkarnation, og når jeg blev spurgt, om jeg var kristen, svarede jeg nok noget i retning af
"tja - bom bom - joh, det kan man måske godt sige - øh - men helt på min egen måde .."
I dag siger jeg bare "Ja, det er jeg! "
Men set i bakspejlet: Nej, det var jeg ikke den gang jeg troede på reinkarnation. Slet ikke.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#5166 - 03/05/2003 00:38
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  det var dog det mest sympatiske og varme indlæg. Tak for det. Tak fordi du ærligt indvier os i dine tanker og din tro på Gud. Jeg er især glad for, at du siger hvad du mener, selvom vi er en noget fundamentalistisk flok, som er uenige med dig i flere centrale punkter.  Kærlig hilsen søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5167 - 03/05/2003 09:07
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro Først mange tak for dit varme indlæg, lige præcis dette: "Jeg tror det handler om at vi skal bede Gud hjælpe os med at vokse i kærlighed så vi bliver i stand til at elske hinanden - og tilgive hinanden når vi fejler og ikke elsker hinanden nok." er vise ord, og ja hvor er det svært at efterleve. Du skriver at dit udgangspunkt var ateismen, som defineres ved " livsanskuelse uden tro på højere guddommelig magt"....har udgangspunktet ikke flyttet sig bare en lille smule? "Dette gælder formentlig også kristendommen som f.eks. ikke startede med en treenig gud. Det var først noget kirkefædrene, teologerne, blev enige om vistnok mere end 300 år efter Jesu død. " Tre-enighedslæren kom ganske rigtig efter Jesu død, og opstandelse  . Der står ikke noget om tre-enighed i bibelen. Men der er en grund til (om ikke flere) at læren opstod. Den primære var at kristendommen var truet af forskellige andre læreformer, primært at Jesus var en skabning...et ganske almindeligt menneske, ja en hyggelig fætter, måske nok med overnaturlige evner, men så heller ikke mere ! Allerede taltes der i bibelen om vranglære (det står der) der påstod at opstandelsen ikke havde fundet sted. Man kan sige, at ordet tre-enigheden er menneskelære, men der er bare det ved det at tre-enighedslæren er bibelsk fundamenteret. Eksempelvis "Faderen og jeg er een" "ingen kommer til Faderen uden gennem mig" "Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand , som skal være hos jer til evig tid" (talsmand=Helligånden). Der er opstået mange sekter efter Jesu død og opstandelse, men det har oftest været og er tre-enighedslæren det hele falder på!!!! Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#5168 - 03/05/2003 09:28
Fra ateist til teist
|
Anonym
Anonym
|
Malli skrev: Du skriver at dit udgangspunkt var ateismen, som defineres ved " livsanskuelse uden tro på højere guddommelig magt"....har udgangspunktet ikke flyttet sig bare en lille smule?
Jo - og ikke kun en lille smule, men et kæmpeskridt. Jeg er jo gået fra at være ateist til at være teist. Til at tro på Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5169 - 03/05/2003 09:39
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Der er ikke noget som bliver mere rigtigt bare fordi der er mange som tror det.
Kære Esmeralda
Det er vi helt enige om!
Esmeralda skrev: Du skriver at mange kristne tror på reinkarnetion - det må blive din påstand. Min påstand siger at ingen kristen tror på reinkarnation..... den kommer vi nok heller ikke længere med, men nu ved du det.
Jeg mener at en tredjedel af folkekirkens medlemmer tror på reinkarnation, ifølge opinionsmålinger.
Men i hvert fald er det en kendgerning at biskop Erik Norman Svendsen har skrevet:
“F.eks. er der flere der angiveligt tror på reinkarnation end på kødets opstandelse”.
Du kan læse hele teksten HER .
|
|
Til toppen
|
|
|
#5170 - 03/05/2003 10:02
Re: Fra ateist til teist
|
Bruger
|
Hej igen Jeg synes jo nok at der var noget der ikke helt stemte  Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#5171 - 03/05/2003 18:11
Beundringsværdig åbenhed
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: Tak fordi du ærligt indvier os i dine tanker og din tro på Gud.
Jeg er især glad for, at du siger hvad du mener, selvom vi er en noget fundamentalistisk flok, som er uenige med dig i flere centrale punkter.
Kære Søster B
Tak for dine anerkendende ord. 
Jeg betragter nu hverken dig eller andre som en "fundamentalistisk flok", men som åbne og ærlige mennesker der klart fortæller hvad de tror på - og med en beundringsværdig åbenhed overfor folk med en anden tro, selv om de angriber det centrale i den kristne tro.
Og det må man jo sige at jeg gør, når jeg ikke tror at Jesus hverken kan eller vil sone vore synder for os, men at vi selv må "afregne" med hinanden gennem soning og tilgivelse, samt at jeg heller ikke tror på at Gud vil overlade mig til evige lidelser i et evigt helvede på grund af min overbevisning.
I øvrigt synes jeg debatten med jer her på Cafe Thomas har hjulpet mig til at formulere min tro så den står klarere for mig.
Jeg tror det er gavnligt at vi udveksler vore tanker om Gud. Det har styrket og nuanceret troen. I hvert fald min, og vist også din?
|
|
Til toppen
|
|
|
#5172 - 03/05/2003 20:12
Re: Beundringsværdig åbenhed
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn jeg er utrolig glad for, at du ikke har følt dig talt ned til, når jeg har argumenteret imod dine synspunkter!  Du formulerer i dit indlæg din tro på en meget præcis måde, det er flot!
Og det må man jo sige at jeg gør, når jeg ikke tror at Jesus hverken kan eller vil sone vore synder for os, men at vi selv må "afregne" med hinanden gennem soning og tilgivelse, samt at jeg heller ikke tror på at Gud vil overlade mig til evige lidelser i et evigt helvede på grund af min overbevisning.
Jeg har stor respekt for at du mener dette, og står fast på det!!!! Virkelig. For du viser, at du tror dette, fordi du "ikke kan andet", dvs. du er helt oprigtig, og søger sandheden, og ikke bare indtager et tilfældigt standpunkt. 
Jeg tror også, det er helt gavnligt, at vi taler om vores tro. Og det er rigtigt, at man får nuanceret sin tro, når man taler med mennesker af anden overbevisning.
Med venlig hilsen søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#5173 - 04/05/2003 13:06
|
Bruger
|
hej vagn
ikke alle som betaler kirkeskat er personligt kristne
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#5174 - 04/05/2003 21:31
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: ikke alle som betaler kirkeskat er personligt kristne
Kære Esmeralda:
Det har du vist i meget høj grad ret i. Hvis ikke jeg husker meget galt, viste et rundspørge i forbindelse med påsken at 80 pct. af danskerne ikke ved hvorfor de fejrer påske og 90 pct. kendte ikke betydningen af de enkelte påskedage, altså skærtorsdag, langfredag, påskedag og 2. påskedag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#5175 - 05/05/2003 19:11
|
Bruger
|
Hej Vagn
Det er netop derfor at jeg ikke mener at man kan sige at kristne tror på reinkarnation hvis det at betale kirkeskat er kravet for at være kristen i statestikkens øjne
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
|