0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49895 - 19/08/2005 13:16
viden vs. videnskab
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ville bare tilkendegive hvor kosteligt jeg morede mig over at Jesusnet.dk nu har ændret titlen på forummet "Tro, fornuft og videnskab" til "Tro, fornuft og viden"... Hvorfor mon denne ændring... Tjaaa det kunne være at det måske blev for højtravende for dem der gerne vil beholde deres religiøse dogmer. Verden er trods alt et tryggere sted at leve når, man ikke reviderer sit livsyn alt for ofte og alt for meget  Ja det var bare nogle tanker
|
|
Til toppen
|
|
|
#49896 - 19/08/2005 14:31
Re: viden vs. videnskab
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
Hej Selvhøjtidlighed og nedladenhed øver ikke ligefrem respekt, du.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49897 - 19/08/2005 15:47
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
CloudHands
har du nu igen brug for at bruge de kristne som dørmåtte.
hvad med at du konfronterede dem du entlig er så gald på og få snarket ud med dem. Så du kunne komme til at aceptere at, folk frie til at tro hvad de tror, det kan du slet slet ikke komme til at styre.
Ændret af kristina (19/08/2005 16:26)
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49898 - 19/08/2005 16:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej CH, du skriver:
Hvorfor mon denne ændring [videnskab > viden] Tjaaa det kunne være at det måske blev for højtravende for dem der gerne vil beholde deres religiøse dogmer.
Snarere fordi det er mere præcist. Ordet "videnskab" leder tanken hen på naturvidenskab og videnskabelige metoder osv., og det er ikke det, som er hovedemnet for noget debatforum her på JesusNet.dk.
De mange og lange debatter, hvor videnskabsmænd er uenige med hinanden om hvad der rettelig må kaldes videnskab, er vel ikke pecielt "højtravende", men snarere tværtimod!
Det der især ligger os på sinde at debattere her er jo nemlig det helt overordnede: Troen på Jesus Kristus, selve livets kilde!
Kristendommen kan naturligvis sagtens rumme videnskaben, og jeg er på det sidste til min glæde blevet informeret om, at videnskaben også giver plads for kristen tro og ikke giver sig af med at forsøge at påvise, at Gud ikke findes.
Så da videnskaben altså slet ikke beskæftiger sig med Gud, er det efter min opfattelse hverken relevant at drøfte Gud på videnskabelige premisser eller at drøfte videnskabelig forskning på kristendommens premisser. (Disse betragtninger er mine egne personlige som JesusNet-bruger - jeg repræsenterer ikke andre end mig selv hermed.)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49899 - 19/08/2005 16:22
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Martin Det er rigtigt, at jeg har ændret titlen lidt. Det er sket fordi vi har erfaret at ordet videnskab bliver tolket mere snævert end det egentlig er hensigten. Ordet viden er et lidt bredere begreb, som bedre dækker den debat vi gerne vil fremme. At det samtidig har været til morskab for dig er jo kun fint.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49900 - 19/08/2005 16:57
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Netmissionær, Det glæder mig, at I har erkendt, at I ikke magter at diskutere videnskab i IM. Jeg ser det som en bekræftelse på min formodning om, at IM i virkeligheden ikke accepterer videnskaben. De accepterer de resultater, der ikke er i konflikt med deres tro, men ikke den grundlæggende metode, der tilvejebringer resultater.
IM mener tilsyneladende, at resultater, der konflikter med en religiøs tolkning af verden skal vurderes med en anden metode. Det er for så vidt et ærligt synspunkt (religiøst set), men det kræver, at vi i det øvrige samfund forholder os til, at der altså er ca 50000 danskere, der ikke vil acceptere videnskab.
Vi må se, om det betyder en øget opbakning til IM, eller det modsatte. Jeg håber på, at medlemmerne i IM vil blive lige så pragmatiske som den katolske kirke, der tilsyneladende forsøger at holde tro og viden adskilt!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#49901 - 19/08/2005 17:09
[Re: LarsBj]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg håber på, at medlemmerne i IM vil blive lige så pragmatiske som den katolske kirke, der tilsyneladende forsøger at holde tro og viden adskilt!
Meget af det du kalder videnskab bygger da i høj grad både på tro og ubeviselige a priori antagelser og opstillede paradigmer (især inden for de grene der bruges af evolutionismen). Der er blot mange evolutionstroende der enten ikke er bevidste om dette, eller vidende om det. Og hvis de er, ser de i stor udstrækning helt bort derfra og futter gladeligt videre som om det hele hvilede trygt på et solidt beviseligt fundament.
Og så ses det tydeligt, at du enten ikke rigtig har fattet IM's holdning til den sækulære videnskab, eller at du bevidst forsøger at fordreje deres holdning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49902 - 19/08/2005 17:31
[Re: LarsBj]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Ak ja Lars - når du kan nå til den urimelige konklusion at "IM ikke akcepterer videnskab", blot fordi jeg ikke deler dit videnskabssyn, så er det for mig at se en lidt tragikomisk bekræftelse på din "videnskabelige metodes" begrænsninger og utilstrækkelighed.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49903 - 19/08/2005 23:11
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Netmissionæren: Ak ja Lars - når du kan nå til den urimelige konklusion at "IM ikke akcepterer videnskab", blot fordi jeg ikke deler dit videnskabssyn, så er det for mig at se en lidt tragikomisk bekræftelse på din "videnskabelige metodes" begrænsninger og utilstrækkelighed.
I betragtning af, at du som redaktør af JesusNet ikke vil rette konkrete fejlagtige oplysninger om videnskab, endsige forsvare, at du har artikler, som groft misrepræsenterer evolutionsteorien liggende på JesusNet, kan jeg kun tilslutte mig LarsBj's konklusion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49904 - 19/08/2005 23:14
|
Anonym
Anonym
|
AFA: Meget af det du kalder videnskab bygger da i høj grad både på tro og ubeviselige a priori antagelser og opstillede paradigmer (især inden for de grene der bruges af evolutionismen). Der er blot mange evolutionstroende der enten ikke er bevidste om dette, eller vidende om det.
Hvis ikke du kan nævne eksempler på, hvor videnskaben i høj grad bygger på tro, vil jeg gå ud fra, at du har uret i din påstand!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49905 - 19/08/2005 23:22
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Kristendommen kan naturligvis sagtens rumme videnskaben, og jeg er på det sidste til min glæde blevet informeret om, at videnskaben også giver plads for kristen tro og ikke giver sig af med at forsøge at påvise, at Gud ikke findes.
Det glæder mig, at du har fået denne information - og især at du har forstået den.
Hele ID-bevægelsen bygger nemlig på den forkerte opfattelse, at det videnskabelige etablissement udelukker Guds eksistens.
Så spred det glade budskab, som du har fået - og videnskaben vil være dig dybt taknemlig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49906 - 20/08/2005 10:05
|
Anonym
Anonym
|
Hvis ikke du kan nævne eksempler på, hvor videnskaben i høj grad bygger på tro, vil jeg gå ud fra, at du har uret i din påstand!
Jamen så gå du blot ud fra det. Men det ændrer ikke ved den kendsgerning at evolutionsteorierne først og fremmest bygger på et filosofisk trosgrundlag, hvor man antager en masse ting der ikke er skyggen af bevis for.
Der findes f.eks. ikke skyggen af bevis for at alt liv har udviklet sig fra en oprindelig urcelle i en urtidsslimsuppe frem til det komplekse liv vi i dag kender.
Men da vi aldrig bliver enige om dette, gider jeg ikke spilde min tid på en ørkesløs debat derom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49907 - 20/08/2005 10:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo, kan vi så måske gå et forsigtigt skridt videre i forbrødningen og blive enige om at fastslå, at man i videnskabeligt regi heller ikke udelukker, eller at forsøge at udelukke, at Gud - hvis Gud altså findes - kan være alle "årsag-virkninger"s første årsag og dermed hele universets skaber?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49908 - 20/08/2005 11:40
|
Anonym
Anonym
|
Evo, kan vi så måske gå et forsigtigt skridt videre i forbrødningen og blive enige om at fastslå, at man i videnskabeligt regi heller ikke udelukker, eller at forsøge at udelukke, at Gud - hvis Gud altså findes - kan være alle "årsag-virkninger"s første årsag og dermed hele universets skaber?
kristina
Du behøver ikke at være forsigtig på det punkt. Det er nemlig en kendsgerning. Og jeg ser gerne, at JesusNet sikrer sig, at denne kendsgerning kommer til samtlige kristne artikelforfatteres kundskab her på sitet!
Hvilket desværre ikke, som jeg har påpeget, åbenbart ikke er tilfældet i øjeblikket.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49909 - 20/08/2005 11:54
|
Anonym
Anonym
|
Jamen så gå du blot ud fra det. Men det ændrer ikke ved den kendsgerning at evolutionsteorierne først og fremmest bygger på et filosofisk trosgrundlag, hvor man antager en masse ting der ikke er skyggen af bevis for.
Der findes f.eks. ikke skyggen af bevis for at alt liv har udviklet sig fra en oprindelig urcelle i en urtidsslimsuppe frem til det komplekse liv vi i dag kender.
Men da vi aldrig bliver enige om dette, gider jeg ikke spilde min tid på en ørkesløs debat derom.
Det vil jeg så gå ud fra, idet du jo selv har understreget, at du påstår "kendsgerninger", som du overhovedet ikke kan underbygge. Og det fører jo kun til ørkesløse debatter, hvilket du jo også selv har bemærket.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49910 - 20/08/2005 13:17
|
Anonym
Anonym
|
Det vil jeg så gå ud fra, idet du jo selv har understreget, at du påstår "kendsgerninger", som du overhovedet ikke kan underbygge. Og det fører jo kun til ørkesløse debatter, hvilket du jo også selv har bemærket.
Jeg kan se at du desværre stadig ikke har ændret taktik hvad angår at fordreje hvad der bliver skrevet
EOD og god sommer - for mandag morgen vil jeg nemlig rejse mig en tur til Europas mest ateistiske land (hvor man meget gerne tager en saglig debat om tro), og fuldt ud nyde den skønne bjergnatur i den nordlige del af landet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49911 - 20/08/2005 13:24
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: kan vi så måske gå et forsigtigt skridt videre i forbrødningen og blive enige om at fastslå, at man i videnskabeligt regi heller ikke udelukker, eller at forsøge at udelukke, at Gud - hvis Gud altså findes - kan være alle "årsag-virkninger"s første årsag og dermed hele universets skaber?
Det er bare sådan, at hos langt størsteparten af de evolutionstroende ikke-kristne, er det et á priori paradigme at Gud, hvis han altså skulle findes, kun er et produkt skabt af og i menneskets fantasiforestilling, og derfor absolut ikke kan have haft noget at gøre med "alle årsag-virkninger's første årsag og dermed hele universets skaber". - Man udelukker ganske enkelt den mulighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49913 - 20/08/2005 14:56
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, du skriver til Andreas: "Ovenstående sætning skrevet på en anden måde: "ateistiske mennesker udelukker eksistensen af Gud". Og det er jo et intetsigende udsagn. Det er ateismen og ikke evolutionsteorien du skal "være efter"." Tak for hjælp til at tydeliggøre ord og begreber. Så kan vi altså roligt med vores kristne forkyndelse kaste os over ateisterne  - støttet af at de i hvert fald ikke har videnskabeligt belæg for deres ateisme!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49914 - 20/08/2005 22:36
[Re: marianne]
|
Anonym
Anonym
|
Kære Marianne
har du nu igen brug for at bruge de kristne som dørmåtte.
Jeg er ked af at min sarkasme er spildt på dig... Og endnu mere ked af at du finder mine indlæg af en sådan karakter.
Jeg beklager dybt, hvis du eller andre føler jeg trådt over tærene, for det har på intet tidspunkt været min intention at "bruge kristne som dørmåtte"
Også det at du bruger ordene "har du nu igen" gør mig ked, for det viser at du heller ikke før har læst mine indlæg sådan som jeg har skrevet dem.
Vi er alle forskellige, og indrømmet, mine indlæg kan til tider være meget spidse, men den generelle respons jeg får oplever jeg som positiv, hvilket også er en af grundene til at jeg bliver ved med at diskutere. Du er en af dem der ikke bryder sig særligt om mine indlæg kan jeg forstå, det er beklageligt.
Følgende kommer til at skurre i dine, allerede udsatte, øre... Jeg oplever tit at de mennesker der ikke forstår min humor og mit "glimt i øjet" er dem som reagere som dig. Min umiddelbare tolkning af den adfærd er, udover det åbenlyse at vi har forskellig humor og debatstil, at du simpelthen er for nærtagende på dine egne og din tros vegne.
Om du reelt er nærtagende eller ej er ligegyldigt, jeg har trods mine mange spørgsmål og spidsfindigheder ikke særligt mange fordomme om kristne... Det kommer ofte til at lyde sådan, fordi jeg stiller spørgsmål og kværulerer, men du må virkligt lære at tage mine indlæg med et gran salt.
Du skulle vel have rigeligt af den gode slags salt, jordens salt... Right?
Så skal jeg modsat forsøge at være lidt mindre spydig
|
|
Til toppen
|
|
|
#49916 - 21/08/2005 07:11
Re: viden vs. videnskab (en kernesag...)
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina,
Tak for hjælp til at tydeliggøre ord og begreber.
Jeg står skam altid til tjeneste hvis det kan hjælpe. Og har nogle flere, mere uddybende ord om det ateistisk-filosofiske livssyn. Som jeg tidligere har nævnt er jeg objektivist, og af objektivismens ganske grundlæggende betragtninger om hvad virkeligheden er følger det helt naturligt, at Gud enten ikke eksisterer (som er min overbevisning) eller overhovedet ikke har den natur bibelen siger Han har (som er mange anderledes troendes overbevisning). Standpunktet er et filosofisk/logisk argument, der beror på fællesnævnerne ved højere livsformer - at vi eksisterer, at vi har en krop og at vi har tankevirksomhed.
Så kan vi altså roligt med vores kristne forkyndelse kaste os over ateisterne - støttet af at de i hvert fald ikke har videnskabeligt belæg for deres ateisme!
Det kan du have ret i - og det er jeg overbevist om at du også har, men kan af gode grunde ikke vide mig sikker på det. Ateismen er dog, akkurat ligesom kristendommen, ikke i stand til endegyldigt at "smide modparten ud". Min egen grund til at være ateist og ikke netop agnostiker (Gud kan hverken bekræftes eller afkræftes) er, at beskrivelserne af Gud og det Gud har gjort (bibelen) ofte ikke stemmer med hverken teoretiske fortider eller den observerede fortid. Ateisters "belæg for deres ateisme" er ikke i sig selv videnskabelig, men den historiske bibelkritik kan i høj grad kaldes en videnskabelig disciplin. Den filosofiske bibelkritik er - ikke så underligt - en filosofisk disciplin.
Viden om disse ting er sikker i betydningen "objektivt og videnskabeligt sande". Der er fx ingen tvivl blandt forskere om den fuldstændigt manglende syndflod - i hvert fald som det berettes og publiceres i peer-reviewede artikler om Jordens geologiske fortid.
Hvad der har en meget stor betydning i forholdet ateist-til-kristen og omvendt er den omstændighed, at store dele af bibelens påstande netop kan afvises videnskabeligt. Disse dele af kristendommen kan modbevises videnskabeligt og objektivt - ateismen kan ikke direkte modbevises videnskabeligt med andet end den objektive observation af Guds eksistens, kræfter, vilje og fysik/manglende fysik.
Det svarer på sin vis til hvis jeg sad uvidende i et mørkt rum og skrev bogen om hvordan verden blev til - og bagefter ville ud og gøre den videnskabeligt understøttet. Bogen indeholder på dette tidspunkt uværgeligt en række usandheder (læs: forkerte gæt) om virkeligheden, som jeg nu vil være nødt til enten at ignorere, altså tie dem ihjel, at invalidere dem gennem angreb på deres understøttelser eller - som er den taktik kristendommen tilsyneladende har valgt - jeg skal opfordre til folks ukritiske accept af -min- sandhed, fordi jeg jo i min bog har illustreret at fornægtelse af min sandhed betyder evig fortabelse... Uanset hvad jeg vælger at gøre efterfølgende (udover at ændre virkeligheden, selvfølgelig), er sandsynligheden for at mine skriblerier vil blive 100% bekræftet så godt som fraværende. Min mulighed for at påvirke ukritiske mennesker består dog stadig i kraft af mine alt-afgørende postulater om evig fortabelse.
Vi ateister er jo foruden religiøse skrifter. Det betyder, at vi ikke har decideret uomtvistelige påstande om hvordan universet ser ud og fungerer, udover vores svage eller stærke tro på, at enhver religiøs beskrivelse uundgåeligt tager fejl hvis mennesket er nødt til at respektere naturlovene og det, vi har adgang til decideret viden omkring.
Alt dette med den ene undtagelse medtaget, delt af mange kristne, at Gud lagde kimen til evolutionen af liv på jorden og hele bibelen bør ses som en metaforisk beskrivelse af denne kim-lægning. Kun ved at udlægge hele bibelen som en metafor iblandet lige dele fri fantasi og eksisterende filosofi kan den komme i overensstemmelse med hvad vi observerer. På dét punkt er kristendommen meget, meget ringere stillet end den gennemsnitlige ateist - måske lige bortset fra i polemiske fora.
Jeg håber dette kan føje lidt til din (og andres) opfattelse af ateisterne derude.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49917 - 21/08/2005 16:38
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Kristina
"Selvfølgelig" har vi ateister ikke naturvidenskabelig belæg for at afvise troen på f.eks den kristne gud. Naturvidenskaben tager ikke stilling eksistensen af guder.
Vi kan selvfølgelig bruge naturvidenskaben til at afvise konkrete påstande, såsom at Jorden kun er få tusinde år gammel, eller at der for få tusinde år siden var en verdensomspændende syndflod.
Men det er selvfølgelig ikke en afvisning af guder, selv om det selvfølgelig kan være en afvisning af bestemte tolkninger af bestemte religioner.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#49918 - 22/08/2005 08:34
|
Anonym
Anonym
|
Kære Claus
Endnu et lille rygklap! Flot og meget præcist skrevet... Tak!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49919 - 22/08/2005 09:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, tak for dit velskrevne indlæg her. Jeg har ingen problemer med at følge dig i det du skriver, selv om jeg jo er uenig med dig. "Vi ateister er jo foruden religiøse skrifter. Det betyder, at vi ikke har decideret uomtvistelige påstande om hvordan universet ser ud og fungerer, udover vores svage eller stærke tro på, at enhver religiøs beskrivelse uundgåeligt tager fejl hvis mennesket er nødt til at respektere naturlovene og det, vi har adgang til decideret viden omkring." Også vi kristne konstaterer at naturlovene (heldigvis da!  ) er der - og det hvad enten vi respekterer dem eller ej! - og at de som regel fungerer som forventet. Dog tror vi jo, at det er Gud der er mester for naturlovene, og herre over dem, og at han af og til griber ind i dem. "Kun ved at udlægge hele bibelen som en metafor iblandet lige dele fri fantasi og eksisterende filosofi kan den komme i overensstemmelse med hvad vi observerer." Det udsagn vil jeg for mit eget kristne vedkommende rette til: "Kun ved at udlægge dele af Bibelen metaforisk (billedligt) andre dele hhv. historisk eller profetisk eller filosofisk, kan den komme i overensstemmelse med hvad vi observerer og forventelig kan komme til at observere." Ved filosofisk forstås og forudsættes her, at den overordnede (= ikke relative) virkelighed/sandhed er Guds, og at den ikke afhængig af tid og sted, dvs. uden for tid/rum-begrænsninger. "På dét punkt er kristendommen meget, meget ringere stillet end den gennemsnitlige ateist - måske lige bortset fra i polemiske fora." Jeg mener jo tværtom, at vi kristne er meget meget bedre stillet - at forskellen er liv eller død. Og dette er meget fjernt fra at være polemisk. Det er dyb alvor. "Jeg håber dette kan føje lidt til din (og andres) opfattelse af ateisterne derude." Egentlig synes jeg ikke, I er så svære at forstå ... Det er meget sværere at forklare jer, hvorfor I tager fejl ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49920 - 22/08/2005 17:55
|
Bruger
|
Hej Kristina, Tak for rosen - og dine kommentarer 
Også vi kristne konstaterer at naturlovene (heldigvis da! ) er der - og det hvad enten vi respekterer dem eller ej! - og at de som regel fungerer som forventet. Dog tror vi jo, at det er Gud der er mester for naturlovene, og herre over dem, og at han af og til griber ind i dem.
Dén holdning er faktisk i stand til at leve i takt med videnskaben som den ser ud nu, pånær når naturlovenes tilsyneladende konstante faktorer påstås at kunne ændres. Vi har brug for forudsigeligheden for at forstå, og ændrer en naturlov sig pludseligt og uden forklaring gør det, i et betydeligt omfang endda, enorm skade på vores mulighed for at vide ting om virkeligheden.
Det er så vidt man har observeret (objektivt - subjektive observationer af brud på naturlove kan vi ikke stole på) aldrig sket.
Men en tanke melder sig. Hvad vil der ske, hvis eller når mennesket får mulighed for at ændre en naturlovs virkning? Tror du, at det vil kunne lade sig gøre overhovedet - spurgt til det kristne i dig: ville Gud tillade det?
Du (om-)skriver: 
"Kun ved at udlægge dele af Bibelen metaforisk (billedligt) andre dele hhv. historisk eller profetisk eller filosofisk, kan den komme i overensstemmelse med hvad vi observerer og forventelig kan komme til at observere."
Ved filosofisk forstås og forudsættes her, at den overordnede (= ikke relative) virkelighed/sandhed er Guds, og at den ikke afhængig af tid og sted, dvs. uden for tid/rum-begrænsninger.
Det billedlige er vi enige om. Det gør Jesus (såfremt vi kan stole på referatet) også opmærksom på flere gange.
Det historiske kan vi også blive enige om gør sig gældende. Omfanget er vi med stor sikkerhed uenige om, men det er en helt anden sag.
Filosofisk ser jeg det som en umulighed at betragte den "Guds virkelighed" du beskriver. Selv teoretisk giver det uoverstigelige problemer, når almindelig fysik og logik ikke gælder.
Profetisk er der også et problem. En let henvisning til en semi-skønlitterær bog om kristen profeti eller en hel "videnskab" om det samme i jødisk regi. Hvis bibelens profetier er en del af det billedlige, så er tolkningen af profetierne lige så flydende som tolkningen af det billedlige. Og det er ikke så lidt endda 
Jeg mener jo tværtom, at vi kristne er meget meget bedre stillet - at forskellen er liv eller død. Og dette er meget fjernt fra at være polemisk. Det er dyb alvor.
Ja, det er skam dyb alvor, når man udtaler sig om andres skæbne. Men selve begrundelsen og "markedsføringen" af udtalelserne er i høj grad polemisk. Og alvorlig - så vi har vel egentlig begge ret?
Egentlig synes jeg ikke, I er så svære at forstå ... Det er meget sværere at forklare jer, hvorfor I tager fejl ..
Er det ikke i virkeligheden ikke bare fordi det er sværere at forklare os, hvorfor netop I har ret?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49921 - 22/08/2005 18:02
|
Bruger
|
Hej CH, Tak for rosen af min lille sporadiske "pjece om ateisme, tro, filosofi og videnskab"  (måske man skulle gemme den et sted hvis den er så præcis...?)
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49922 - 22/08/2005 20:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus
Kr. Egentlig synes jeg ikke, I er så svære at forstå ... Det er meget sværere at forklare jer, hvorfor I tager fejl ..
Claus: Er det ikke i virkeligheden ikke bare fordi det er sværere at forklare os, hvorfor netop I har ret?
Jo! Og i virkeligheden er det ikke bare svært, som jeg fejlagtigt skrev (så skulle vi nok klare det!" ) - men helt og aldeles umuligt. Kun Gud kan (som regel med mennesker som redskaber) men selv kan vi ikke ...
Alligevel kan vi ikke lade være med at håbe og kæmpe for at forklare - fordi vi, som nævnt, tror at det gælder livet. Med den tro vi har, ville vi være verdens dummeste svin (= "damn you Jack as long as I'm alright"!) hvis vi ikke, mod alle odds, sled for at række evangeliet videre. Jeg håber du forstår.
Hver gang et menneske kommer til kristen tro = bliver et Guds barn, ser jeg det som et under = et brud på de netop naturlove, som vi har under behandling her ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49923 - 22/08/2005 20:56
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Hver gang et menneske kommer til kristen tro = bliver et Guds barn, ser jeg det som et under = et brud på de netop naturlove, som vi har under behandling her ...
Nu kan religiøsitet formentlig på et tidspunkt i menneskets udvikling have været en fordel for overlevelsen - og dermed et resultat af evolutionen.
Derfor er omvendelse til kristendom eller islam måske i stedet bare et regulært udslag af naturlovene.
Havde du derimod kaldt menneskers omvendelse til kristendommen et brud på logikkens regler, havde jeg erklæret mig enig med dig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49924 - 22/08/2005 22:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo skriver: Havde du derimod kaldt menneskers omvendelse til kristendommen et brud på logikkens regler, havde jeg erklæret mig enig med dig! Jamen jeg vil da gerne være så large at sige OK til det! Logik (gr): Videnskaben om den formelt rigtige tænkning uden hensyn til dens indhold el. dens forhold til virkeligheden. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49925 - 22/08/2005 22:26
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Alligevel kan vi ikke lade være med at håbe og kæmpe for at forklare - fordi vi, som nævnt, tror at det gælder livet. Med den tro vi har, ville vi være verdens dummeste svin (= "damn you Jack as long as I'm alright"!) hvis vi ikke, mod alle odds, sled for at række evangeliet videre. Jeg håber du forstår.
Det er klar tale - og sådan er min opfattelse af det at være troende kristen også (og var det, heldigvis kan man sige, også før mødet med Jesusnet). Den bydende nødvendighed opstår som en selvfølgelighed af hele konstruktionen synd og frelse - og næstekærligheden. På den måde handler I som kristne meget menneskeligt og kærligt; endda forudsigeligt 
Jeg tror også jeg efterhånden er blevet klar over, hvad det vil sige at føles sig kaldet som Guds værktøj til at bringe evangeliet videre (og jeg forsøger stadig at forstå det bedre). Det er utvivlsomt en stærk følelse, som man må reagere på. Sådanne følelser er der mange af, men få af dem bringer os til uopfordret at fortælle andre, at de er født i synd og indgroet ondskabsfulde og selviske - og vil ende i helvede medmindre de modtager frelse, som intet menneske kan give.
Men sådan siger man jo heller ikke direkte. I hvert fald ikke længere 
Hver gang et menneske kommer til kristen tro = bliver et Guds barn, ser jeg det som et under = et brud på de netop naturlove, som vi har under behandling her ...
Ligesom Evolutionisten ser jeg det kun som et brud på rationaliteten i det ene menneske. Hvis en ellere flere naturlove skal overvindes for at mennesker kommer til tro, må det netop være logik og rationalitet. Og ingen af delene ser jeg som naturlove, selvom jeg ganske rigtigt ser dem som objektive og gældende
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49926 - 22/08/2005 23:07
|
Anonym
Anonym
|
Evo skriver:
Havde du derimod kaldt menneskers omvendelse til kristendommen et brud på logikkens regler, havde jeg erklæret mig enig med dig!
Jamen jeg vil da gerne være så large at sige OK til det! 
Logik (gr): Videnskaben om den formelt rigtige tænkning uden hensyn til dens indhold el. dens forhold til virkeligheden.
kristina
Udmærket - men denne definition på logik i sammenhæng med vores debat er nu bedre: "læren om de grundlæggende principper og regler for korrekte slutninger".
|
|
Til toppen
|
|
|
#49927 - 22/08/2005 23:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, du skriver: "... men få af dem [følelserne] bringer os til uopfordret at fortælle andre, at de er født i synd og indgroet ondskabsfulde og selviske - og vil ende i helvede medmindre de modtager frelse, som intet menneske kan give."
Men sådan siger man jo heller ikke direkte. I hvert fald ikke længere Nej, sådan siger man ikke. Og når man ikke siger det, er det ikke kun fordi det ville være uhensigtsmæssigt og ukærligt, men især fordi det er et forkert og forvrænget udsagn - som set gennem et øje med en troldsplint ... og så også fordi det, hvis det endelig skal siges, er noget som enhver først og fremmest skal sige til os selv, og ikke til andre. Paulus skriver til menigheden Rom - Rom.3,9-11: Har vi så nogen fordel? Overhovedet ikke! Vi har jo allerede anklaget både jøder og grækere for alle at være under synd som der står skrevet: Der er ingen retfærdig, ikke en eneste. Der er ingen forstandig, ingen, der søger Gud. At være under synd, som der står, eller at begå synd, betyder i øvrigt, direkte oversat, at ramme ved siden af (målet). Vi gudsskabte væsener er bestemt ikke kun selviske, og de færreste er vel "indgroet ondskabsfulde" (og de, som er, kan sikkert lige så godt være kristne som ateister ...)*) Men totalt uselvisk er ingen, og lige netop det er forudsætningen for at være hos Gud. Derfor har han grebet ind og retableret menneskers (frivillige) livsfællesskab med Ham ved af ren nåde og kærlighed selv at retfærdiggøre os og iklæde os frelsens klæder. *) jeg tænker her lige på et par linjer fra en af vores salmer: " ... og findes noget godt hos mig, det er jo virket alt af Dig" Ja, lige netop sådan tror jeg det er - for alle uden undtagelse! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49929 - 22/08/2005 23:48
Re: .. det er da logisk!
|
Anonym
Anonym
|
Kr.: Logik (gr): Videnskaben om den formelt rigtige tænkning uden hensyn til dens indhold el. dens forhold til virkeligheden.
Evo: Udmærket - men denne definition på logik i sammenhæng med vores debat er nu bedre: "læren om de grundlæggende principper og regler for korrekte slutninger".
Jeg kan sagtens forstå, at du bedre kan bruge sidstnævnte definition! - jeg vil nu for mit vedkommende holde mig til min egen fremmedordbog.
kristina
I netordbogen lyder definitionen således: "læren om reglerne for følgerigtig tankegang og argumentation"!
Men jeg indrømmer, at din logik ikke altid tager hensyn til dens forhold til virkeligheden. Derfor kan jeg også sagtens forstå dit valg af logisk redskab.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49930 - 23/08/2005 00:04
Re: .. det er da logisk!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: Men jeg indrømmer, at din logik ikke altid tager hensyn til dens forhold til virkeligheden. Derfor kan jeg også sagtens forstå dit valg af logisk redskab. Jeg vil hellere forholde mig til virkeligheden, som forekommer mig meget vigtigere end hverken den ene eller den anden slags logik. Hvad får dig til at tro, at jeg overhovedet bruger nogen slags logik, eller logiske redskaber? Det er egentlig aldrig faldet mig ind!  Men nu er det sengetid, så jeg vil gå ind og sove på det ... G'nat g'nat  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49931 - 23/08/2005 01:46
Eksistentiel og Naturalistisk Intelligens
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Ateist, Evolutionist og Kristina Kristina: Hver gang et menneske kommer til kristen tro = bliver et Guds barn, ser jeg det som et under = et brud på de netop naturlove, som vi har under behandling her ... Evolutionisten: Nu kan religiøsitet formentlig på et tidspunkt i menneskets udvikling have været en fordel for overlevelsen - og dermed et resultat af evolutionen. Jeg synes svaret egner sig godt til, at jeg knytter nogen ord til denne tråd, så kan jeg også svare Ateist, angående min definition af "religiøs". Jeg vil begrunde religiøsiteten på naturlige mentale processer. Disse processer indbefatter ikke nødvendigvis oplevelsen af, eller troen på en gud, eller noget guddommeligt. At være religiøs, er udtryk for aktiviteten af en forståelsesdannende intelligens. Kendetegn kan være; at mennesket søger en mening med livet, beskæftiger sig med at forstå og finde overensstemmelse i viden, er gerne parat til at holde på en sag man mener er moralsk korrekt eller bedst, i den store helhed. Jeg mener man skal se på fyllogeletiske processer, som omfatter al kulturudvikling, for at lokalisere det religiøse. Formentlig er den 9énde, den Eksistentielle Intelligens, i Howard Gardners teori om Mange Intelligenser, det bedste bud på at definere en religiøs Intelligens. Efter jeg har syslet med alt dette i nogen år, er jeg kommet til at opdele Intelligenser i 3 typer: Forståelsesdannende Begrebsdannende Formdannende Den naturalistiske Intelligens er begrebsdannende, i modsætning til den eksistentielle Intelligens, som er forståelsesdannende. Det underbygges af flere ting. Mennesker med stærke religiøse oplevelser, kan forklare deres erfaring som syner. I mindre dramatisk form, forbindes Visioner med religiøse processer. Mennesker der tillige har stærke naturalistiske, Logisk-Matematiske begrebsdannende processer, som kan støtte eller støttes af den eksistentielle intelligens, vil muligvis have videnskab som sin religion. Mennesker der kan støtte sig eksistentielt på stærke Interpersonelle og sproglige kompetencer, som giver en ekstrem forståelsesorienteret kombination, kunne f.eks. vælge at blive Fredsmægler og vie sit liv til en stor sag. Men nu siger klokken mig, at jeg må begrænse mig... Der er vel også kommet noget på bordet Jeg må så vidt jeg forstår det religiøse, tilslutte mig, at det godt kan være et resultat af evolution, som eventuelt gør det muligt for os, at kende forskel på Godt og Ondt. Fred og Alt Godt Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#49932 - 23/08/2005 13:44
|
Bruger
|
Hej Kristina,
Nej, sådan siger man ikke. Og når man ikke siger det, er det ikke kun fordi det ville være uhensigtsmæssigt og ukærligt, men især fordi det er et forkert og forvrænget udsagn - som set gennem et øje med en troldsplint ... og så også fordi det, hvis det endelig skal siges, er noget som enhver først og fremmest skal sige til os selv, og ikke til andre.
Jeg forstår simpelt hen ikke, hvorfor udsagnet er forkert og forvrænget.
Jeg havde forstået at det var sandt, at bibelen og Jesus siger, at:
- Mennesker er født i synd
- Mennesker er grundlæggende selviske og selvisk opførsel er ond opførsel
- De ikke-frelste ender i helvede
- Intet menneske kan frelse et andet menneske, kun tro/Jesus kan frelse?
Angående synd tror jeg ikke der er meget, jeg endnu ikke har skrevet herinde. Hvis man er interesseret og har god tid, så indeholder tråden synd, psykologi og moral stort set alle sider af synspunkterne, både ateistiske og kristne.
Heldigvis deler vi den opfattelse, at alle mennesker indeholder noget godt. Vi er uenige om hvor det kommer fra, men at vi ser der er en dejlig bekræftelse.
Men er den logik, der sætter disse udsagn sammen, den "troldsplint" der sidder i øjet (mit øje?) og forvrænger?
Tåler de bibelske sandheder ikke logisk kausalitet, hvis budskabet skal overleve? (jeg har en anelse om svaret på dette spørgsmål: som Jesus siger det - Joh 12:48 - Den, der forkaster mig og ikke tager imod mine ord, har mødt sin dommer: Det ord, jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag.). Opfordringen til rationel kritik af det, Jesus siger, er til at overse...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49933 - 24/08/2005 10:55
Re: Eksistentiel og Naturalistisk Intelligens
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Sted: København
|
Kære Vandrer
... så kan jeg også svare Ateist, angående min definition af "religiøs".
Jeg vil begrunde religiøsiteten på naturlige mentale processer. Disse processer indbefatter ikke nødvendigvis oplevelsen af, eller troen på en gud, eller noget guddommeligt. At være religiøs, er udtryk for aktiviteten af en forståelsesdannende intelligens. Kendetegn kan være; at mennesket søger en mening med livet, beskæftiger sig med at forstå og finde overensstemmelse i viden, er gerne parat til at holde på en sag man mener er moralsk korrekt eller bedst, i den store helhed.
Det var godt nok en meget bred definition af "religiøs".
At gå i skole er fx en religiøs handling, da man jo der "beskæftiger sig med at forstå og finde overensstemmelse i viden". Det samme gælder at se TV-avis eller høre på sladder om kollegaerne.
Visse retssager er også en religiøs handling, da man jo der "er ... parat til at holde på en sag man mener er moralsk korrekt eller bedst, i den store helhed". Det samme gælder visse politiske forhandlinger eller visse skænderier i et parforhold.
Jeg synes personligt definitionen er alt alt for bred.
Mennesker der tillige har stærke naturalistiske, Logisk-Matematiske begrebsdannende processer, som kan støtte eller støttes af den eksistentielle intelligens, vil muligvis have videnskab som sin religion.
Så "religion" er dybest set blot dss. som verdensbillede?
Igen finder jeg det for bredt.
Jeg må så vidt jeg forstår det religiøse, tilslutte mig, at det godt kan være et resultat af evolution, som eventuelt gør det muligt for os, at kende forskel på Godt og Ondt.
"Godt og Ondt" defineret som noget absolut og objektivt, der eksisterer udenfor mennesket?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49934 - 29/08/2005 01:20
Religiøs adfærd
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Kære Ateist
V: Jeg vil begrunde religiøsiteten på naturlige mentale processer. Disse processer indbefatter ikke nødvendigvis oplevelsen af, eller troen på en gud, eller noget guddommeligt. At være religiøs, er udtryk for aktiviteten af en forståelsesdannende intelligens. Kendetegn kan være; at mennesket søger en mening med livet, beskæftiger sig med at forstå og finde overensstemmelse i viden, er gerne parat til at holde på en sag man mener er moralsk korrekt eller bedst, i den store helhed.
A: Det var godt nok en meget bred definition af "religiøs". Jeg ved, at jeg har en meget bred definition på det religiøse, i forhold til det som mange andre bruger. Jeg mener det religiøse begreb skal være så bredt, fordi det refererer til processer som er alment menneskelige, så der nok ikke findes noget folkeslag, som ikke på et eller andet tidspunkt har udviklet en egentlig religion.
A: At gå i skole er fx en religiøs handling, da man jo der "beskæftiger sig med at forstå og finde overensstemmelse i viden". Ja, jeg mener det er en vigtig del af det vi foretager os sammen; at have frihed til fordybelse og studier. Det er i mine øjne en religiøs handling, at gå i skole, selvom skolerne sjældent formår at honorere det. Alt for ofte ser vi vore børn komme disabeld ud, åndeligt forstyrrede og fagligt handikapppede, fordi skole er komme til at betyde noget helt andet. Man har en alt for fast forståelse af, hvad børnene skal lære, hvad der er rigtigt og hvordan man når frem til de ønskede resultater. Men at vi giver vore børn og unge værktøjer til at tilegne sig viden og forståelse, er skolernes fornemmeste opgave og bør ligeså prakticeres som et kald.
Vi ser det samme inden for kirkerne, hvor pædagogikken er om end endnu værre og opfattelsen af, hvad man skal lære, endnu mere stivnet i et afbillede, som mange kan have svært ved at forholde sig til.
I mange andre af livets forhold, spiller religiøsiteten ind. Du nævner nogen, som meget vel kan være udtryk for religiøse mentale processer samarbejder med andre processer, for at finde den helt rette løsning på et problem.
A: Så "religion" er dybest set blot dss. som verdensbillede? Det andet bud; ikke noget billede; for ikke vi skal ophøre med at have et levende verdensbillede, men vedvarende kunne bruge vor forståelsesdannende intelligens mest effektivt. Religion i sin anvendelige form, er mere måder til at udvikle og pleje religiøsiteten, end det er dé billeder der slås til lyd for mange steder.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#49935 - 29/08/2005 10:17
Religiøsitet eller kristendom?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer
Jeg synes, ligesom Ateist, at din beskrivelse af religion er næsten altomfattende, (nogle (ikke jeg) kalder jo da også naturvidenskab for en religion). Igen er vi ude i at skulle enes om, hvad vi lægger i ordene, før vi kan nå frem til at se, hvad uenigheden egentlig handler om.
Mon vi kan enes om, at religion er forestillinger om det oversanselige (som regel i skikkelse af guder, der er formet i det enkelte menneskes bevidsthed og/eller i sluttede samfunds fælles gudsdyrkelse?
Jeg tror der må skelnes mellem den uspecificerede almenreligiøse følelse og de forskellige definerede egentlige religioner, som stadig har stor indflydelse, især i Afrika og Asien, og hvor der er forskellige slags ofre og andre kultiske handlinger, som man skal præstere for at sikre sin tilværelse og behage sin gud - eller sine guder.
Jeg ser ikke den kristne tro analog med disse mange religioner, selv om jeg naturligvis godt ved, at kristendom defineres som en religion.
Som kristen afviser jeg, at der er noget jeg skal gøre for at behage nogen gud - og jeg afviser også, at Gud er skabt, men tror på, at Gud både er den overordnede åndelige realitet og også (i Jesus Kristus) menneske.
Jeg tror, at den treenige Gud ikke kun har skabt alt hvad der findes, men at Gud selv, ved sin egen indgriben én gang for alle har retfærdiggjort alle os uretfærdige skabninger.
Derved står kristendommen egentlig uden for (andre) religioner, som, hvor forskellige de end er, alle har det til fælles, at man skal præstere et eller andet for at stemme sin(e) gud(er) nådig(e).
I kristendommen er spørgsmålet snarere det omvendte: Hvor finder Gud et nådigt menneske, som vil modtage hans indbydelse til at være hos ham i hans kærlighedsrige?
Jeg tror, at Gud sørger over sine bortløbne børn, og håber og venter (se lignelsen om den fortabte søn, Lukas 15). Og at der er stor glæde i himlen, hver gang der er én, der vender om fra sine forsøg for at klare sig selv og kommer hjem til Ham for at leve evigt i Hans kærlighed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49936 - 29/08/2005 11:18
Re: Religiøs adfærd
|
Bruger
|
Jeg ved, at jeg har en meget bred definition på det religiøse, i forhold til det som mange andre bruger. Jeg mener det religiøse begreb skal være så bredt, fordi det refererer til processer som er alment menneskelige, så der nok ikke findes noget folkeslag, som ikke på et eller andet tidspunkt har udviklet en egentlig religion.
Tjah.. det er vel lidt cirkulært. Ved at gøre din definition så bred, så sikrer du dig jo at det religiøse bliver noget alment menneskeligt.
Givet din (alt for) brede definition af religiøsitet, hvordan vil du så egl. betegne det, der mere traditionelt menes med religiøsitet (gudsdyrkelse etc.). Eller mener du slet ikke der er behov for en specifik betegnelse for dette?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49937 - 29/08/2005 11:28
Re: Religiøsitet eller kristendom?
|
Bruger
|
Jeg synes, ligesom Ateist, at din beskrivelse af religion er næsten altomfattende
Tænk at vi er enige om noget - jubii 
nogle (ikke jeg) kalder jo da også naturvidenskab for en religion
Og det gør mange af dem ganske givet med et klart formål.
Jeg tror der må skelnes mellem den uspecificerede almenreligiøse følelse og de forskellige definerede egentlige religioner, som stadig har stor indflydelse, især i Afrika og Asien, og hvor der er forskellige slags ofre og andre kultiske handlinger, som man skal præstere for at sikre sin tilværelse og behage sin gud - eller sine guder.
Jeg ser ikke den kristne tro analog med disse mange religioner, selv om jeg naturligvis godt ved, at kristendom defineres som en religion.
Selvfølgelig gør den det. Kristendommen rummer jo det hele: Guddomme, hellige handlinger, anråbelse, magi, belønning/straf etc.
Som kristen afviser jeg, at der er noget jeg skal gøre for at behage nogen gud ...
Bortset altså lige fra at man skal 'vælge at tro'?
Derved står kristendommen egentlig uden for (andre) religioner, som, hvor forskellige de end er, alle har det til fælles, at man skal præstere et eller andet for at stemme sin(e) gud(er) nådig(e).
Så du vælger at gøre lige netop dette aspekt (som jeg ikke engang er enig i) til det definerende for begrebet "religion"? Er det ikke lidt vilkårligt - eller måske snarere velvalgt, da det gør at kristendommen ikke er som 'alle de andre' religioner? Noget, der vel gør det lettere at tro på at den - og ikke en af de andre - er sandheden?
I kristendommen er spørgsmålet snarere det omvendte: Hvor finder Gud et nådigt menneske, som vil modtage hans indbydelse til at være hos ham i hans kærlighedsrige?
Hvis han gav folk vished for sin eksistens så tror jeg helt bestemt du og han skulle se en enorm tilstrømning af folk, der "vil modtage hans indbydelse til at være hos ham i hans kærlighedsrige". Så den holder ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49938 - 29/08/2005 12:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist Selvfølgelig gør den det. Kristendommen rummer jo det hele: Guddomme, hellige handlinger, anråbelse, magi, belønning/straf etc. Hmm - ikke helt. Kun een sand Gud, og bestemt ikke magi, hverken sort eller hvid. Magi er trolddomskunst og åndemanen.
Kr: Som kristen afviser jeg, at der er noget jeg skal gøre for at behage nogen gud ... At: Bortset altså lige fra at man skal 'vælge at tro'?
Ikke engang det. Jeg valgte det i hvert fald ikke.
Så du vælger at gøre lige netop dette aspekt [at vi ikke kan gøre os selv fortjent til Guds nåde] (som jeg ikke engang er enig i) til det definerende for begrebet "religion"? Er det ikke lidt vilkårligt - eller måske snarere velvalgt, da det gør at kristendommen ikke er som 'alle de andre' religioner? Noget, der vel gør det lettere at tro på at den - og ikke en af de andre - er sandheden?
Jeg synes ikke det er spor vilkårligt, men jo, det er "velvalgt", fordi det er sandt! Men det gør det bestemt ikke lettere at tro på det, men tværtimod. Dette selv om de fleste af os kristne faktisk ikke kan lade være!
Menneskers naturlige retfærdighedssans er et "noget-for-noget" - ikke et "alt-for-intet".
Hvis han[Gud] gav folk vished for sin eksistens så tror jeg helt bestemt du og han skulle se en enorm tilstrømning af folk, der "vil modtage hans indbydelse til at være hos ham i hans kærlighedsrige". Så den holder ikke.
Jo, den holder! Han har givet os vished for sin eksistens, og der sker faktisk en stor tilstrømning! Mange mennesker vindes for Jesus hver eneste dag - dog flest i andre verdensdele. Her hos os de fleste af jo fint selvhjulpne (så længe det varer) og (selv)retfærdige og mener ikke at have brug for Jesus, som ifølge skriften jo ikke er kommet for at frelse retfærdige, men syndere ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49939 - 29/08/2005 12:55
|
Bruger
|
Hej Kristina!
A: Selvfølgelig gør den det. Kristendommen rummer jo det hele: Guddomme, hellige handlinger, anråbelse, magi, belønning/straf etc.
K: Hmm - ikke helt. Kun een sand Gud, og bestemt ikke magi, hverken sort eller hvid. Magi er trolddomskunst og åndemanen.
Det er så din definition.
Kr: Som kristen afviser jeg, at der er noget jeg skal gøre for at behage nogen gud ...
At: Bortset altså lige fra at man skal 'vælge at tro'?
Kr: Ikke engang det. Jeg valgte det i hvert fald ikke.
Så det er rent lotteri, hvem der kommer til at tro og hvem der ikke gør - og dermed hvem der frelses og ikke frelses?
Eller er der alligevel et eller andet man skal foretage sig?
At: Så du vælger at gøre lige netop dette aspekt [at vi ikke kan gøre os selv fortjent til Guds nåde] (som jeg ikke engang er enig i) til det definerende for begrebet "religion"? Er det ikke lidt vilkårligt - eller måske snarere velvalgt, da det gør at kristendommen ikke er som 'alle de andre' religioner? Noget, der vel gør det lettere at tro på at den - og ikke en af de andre - er sandheden?
Kr: Jeg synes ikke det er spor vilkårligt, men jo, det er "velvalgt", fordi det er sandt! Men det gør det bestemt ikke lettere at tro på det, men tværtimod. Dette selv om de fleste af os kristne faktisk ikke kan lade være!
Menneskers naturlige retfærdighedssans er et "noget-for-noget" - ikke et "alt-for-intet".
Jeg talte ikke om, hvorvidt det er velvalgt eller ej at lade kristendommen indeholde en "alt-for-intet"-påstand.
Jeg talte om at gøre det forhold, at den indeholder en sådan, til det definerende for, hvorvidt den er en religion eller ej.
Muslimerne kunne jo så sige at da de - som de eneste - skal bede vendt mod Mekka, så er islam ikke en religion. Et lige så vilkårligt valgt kriterium.
A: Hvis han[Gud] gav folk vished for sin eksistens så tror jeg helt bestemt du og han skulle se en enorm tilstrømning af folk, der "vil modtage hans indbydelse til at være hos ham i hans kærlighedsrige". Så den holder ikke.
K: Jo, den holder! Han har givet os vished for sin eksistens, ...
Så vi ved at han eksisterer, det er ikke bare noget I tror? Og det gælder "folk" - dvs. også os ikke-troende (vi er jo de eneste relevante i denne sammenhæng)? Det må jo betyde at du mener at jeg har vished for at Gud eksisterer. Vil du virkelig påstå dette?
og der sker faktisk en stor tilstrømning! Mange mennesker vindes for Jesus hver eneste dag - dog flest i andre verdensdele. Her hos os de fleste af jo fint selvhjulpne (så længe det varer) og (selv)retfærdige og mener ikke at have brug for Jesus, som ifølge skriften jo ikke er kommet for at frelse retfærdige, men syndere ...
Det er vel ikke så meget et spørgsmål om at "have brug for Jesus" eller ej. Det er nok mere et spørgsmål om at tro på at han eksisterer eller ikke. Selvom jeg, hvad jeg ikke gør, skulle føle at jeg havde brug for Jesus, så ville det jo ikke ændrer hverken fra eller til, da jeg jo ikke tror på at han eksisterer. Jeg kunne indimellem godt føle at jeg havde brug for Supermand men det kan jo ikke nytte noget - han findes jo ikke og hvor nyttig han end kunne være, så gør det ham jo ikke mere virkelig. Så din kritik af ikke-kristne er mildt sagt noget forfejlet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49940 - 29/08/2005 13:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist
Så det er rent lotteri, hvem der kommer til at tro og hvem der ikke gør - og dermed hvem der frelses og ikke frelses? Eller er der alligevel et eller andet man skal foretage sig?
Nej, det Gud spiller ikke med terninger. Og nej, der er ikke noget man skal foretage sig for at blive frelst.
Muslimerne kunne jo så sige at da de - som de eneste - skal bede vendt mod Mekka, så er islam ikke en religion. Et lige så vilkårligt valgt kriterium.
Nej, muslimerne skal jo netop gøre noget (in casu bede vendt mod Mekka) for at blive retfærdiggjort. Islam er en klar gerningsretfærdigheds-religion, lige som alle andre religioner. Undtagen altså kristendommen.
Så vi ved at han eksisterer, det er ikke bare noget I tror? Og det gælder "folk" - dvs. også os ikke-troende (vi er jo de eneste relevante i denne sammenhæng)? Det må jo betyde at du mener at jeg har vished for at Gud eksisterer. Vil du virkelig påstå dette?
Når jeg skrev "vi" betød det "vi kristne". Undskyld hvis det ikke fremgik. Jo, det er - set udefra, fra et ateistisk synspunkt - "bare" noget vi tror. Set indefra er det salig vished, som adskiller sig helt afgørende fra fra "det-tror-jeg-nok! Og nej, jeg mener ikke, at du hverken tror eller har vished for, at Gud eksisterer. Jeg kunne indimellem godt føle at jeg havde brug for Supermand men det kan jo ikke nytte noget - han findes jo ikke og hvor nyttig han end kunne være, så gør det ham jo ikke mere virkelig. Så din kritik af ikke-kristne er mildt sagt noget forfejlet.
Det kan jeg sagtens forstå. Og jeg kritiserer bestemt ikke ateister, i hvert fald ikke fordi I er ateister, det ville da være dybt urimeligt!
Men jeg modsiger jer så godt jeg kan og forklarer om min egen kristne tro - i håb om, at I på et eller andet tidspunkt må erfare, at Gud findes og ånder på os alle med sin Hellige Ånd.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49941 - 29/08/2005 14:09
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist
Så det er rent lotteri, hvem der kommer til at tro og hvem der ikke gør - og dermed hvem der frelses og ikke frelses? Eller er der alligevel et eller andet man skal foretage sig?
Nej, det Gud spiller ikke med terninger. Og nej, der er ikke noget man skal foretage sig for at blive frelst.
kristina
Hvis man ikke skal foretage sig noget (som helst) for at blive frelst, er det jo ligegyldigt, om Gud udvælger tilfældige mennesker til frelsen ved terningspil eller på forhånd har besluttet, præcis hvem der skal frelses og hvem, der skal gå fortabt.
I begge tilfælde står der på bundlinien, at Gud har bestemt det!
Uanset om Gud bruger den ene eller den anden metode, så har du jo været smaskhamrende heldig at du fik troen, ifølge din version af kristendommen - mens de mindre heldige synes at være på vej mod den evige pine i fortabelsens helvede.
Uden at de ulykkelige mennesker har eller får den ringeste mulighed for at gøre hverken fra eller til!
Alt står i Gud Faders hånd, som det vist hedder - om han så spiller terning om vores evige skæbne eller ej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49942 - 29/08/2005 14:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo
Uanset om Gud bruger den ene eller den anden metode, så har du jo været smaskhamrende heldig at du fik troen ...
Jeg kan godt se, at det kunne se sådan ud. Men alligevel er jeg sikker på, at sådan er det ikke. Det handler ikke om held/uheld. Og det er min overbevisning, at alle er indbudt. Nogen melder åbenbart afbud, og andre har ikke modtaget indbydelsen endnu - eller ikke opdaget at de har ... Jeg fik først min indbydelse, da jeg var højt oppe i årene - eller også har jeg haft den liggende lige siden jeg blev døbt, uden at være opmærksom på den .. jeg ved det ikke.
Det er et meget svært emne - jeg ville ønske jeg kunne finde ud af at give et bedre svar.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49943 - 29/08/2005 14:29
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej kristina
jeg tror, du fik din indbydelse med Dåben. Barnedåben vel at mærke. (ikke at man ikke kan få den v. voksendåb - blot ikke ved gendåb). Da blev du Guds barn, da blev du podet på Ham som en gren, da blev du indsat i Guds rige. Da bød Han dig velkommen, jo Dåbens Sakramente er skam ikke en lille ting.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49944 - 29/08/2005 14:40
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, tau, sådan er det, lige netop!  Men jeg kom altså først til bevidst tro på, at det virkelig, virkelig var sandt mange år senere, og jeg tror egentlig godt, jeg kunne være gået ufrelst i min grav, med dåbsattest og det hele - hvis ikke Gud havde fået mig til at begribe - og gribe om! -det som Han gjorde for mig, da jeg blev døbt! Jeg har levet mange år og haft mange oplevelser uden Jesus. Den gang anede jeg ikke hvor tomt mit liv var - det kan jeg først se nu! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49945 - 29/08/2005 15:06
|
Bruger
|
E: Uanset om Gud bruger den ene eller den anden metode, så har du jo været smaskhamrende heldig at du fik troen ...
K: Jeg kan godt se, at det kunne se sådan ud. Men alligevel er jeg sikker på, at sådan er det ikke. Det handler ikke om held/uheld. Og det er min overbevisning, at alle er indbudt. Nogen melder åbenbart afbud, og andre har ikke modtaget indbydelsen endnu - eller ikke opdaget at de har ... Jeg fik først min indbydelse, da jeg var højt oppe i årene - eller også har jeg haft den liggende lige siden jeg blev døbt, uden at være opmærksom på den .. jeg ved det ikke.
Hvad så med dem, der aldrig opdager at de har "modtaget indbydelsen" men dør i uvidenhed om Guds eksistens? Er der noget de har undladt at gøre? Eller har de gjort noget forkert? Eller har de blot være uheldige?
Hvem er det iøvrigt, der "åbenbart [melder] afbud"? Hvad vil det mere konkret sige at "melde ... afbud"? Og, hvorfor er det "åbenbart" at de gør det?
Det er et meget svært emne - jeg ville ønske jeg kunne finde ud af at give et bedre svar.
Endnu et af de emner?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49946 - 29/08/2005 15:15
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo
Uanset om Gud bruger den ene eller den anden metode, så har du jo været smaskhamrende heldig at du fik troen ...
Jeg kan godt se, at det kunne se sådan ud. Men alligevel er jeg sikker på, at sådan er det ikke. Det handler ikke om held/uheld. Og det er min overbevisning, at alle er indbudt. Nogen melder åbenbart afbud, og andre har ikke modtaget indbydelsen endnu - eller ikke opdaget at de har ... Jeg fik først min indbydelse, da jeg var højt oppe i årene - eller også har jeg haft den liggende lige siden jeg blev døbt, uden at være opmærksom på den .. jeg ved det ikke.
kristina
Det kan jeg godt forstå, at du ville ønske!
Din forklaring ændrer nemlig ikke på, at det stadig er indbyderen, Gud, der har det fulde ansvar for, at vi får indbydelsen og at vi opdager, at vi har fået den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49947 - 29/08/2005 15:16
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej igen
enig, man kan godt være døbt og dermed indbudt uden at sige ja tak. Uden at være klar over det. Det hænger tit sammen med, at små babyer døbes uden kristen dåbsoplæring bagefter. Hos os er det et krav, at man lader sine børn gå til dåbsoplæring, når de bliver lidt større. Altså i en 5-6 års alderen eller deromkring. Sådan er det hos os. De allerfleste steder er der tilknyttet en sådan undervisning i menigheden, og de steder, hvor der ikke er lægfolk (det er som regel ikke præsten, der står for det) til at tage sig af det, kan præsten eller fadderne stå for det, med mindre forældrene selv gør det naturligvis. I mange tilfælde vil forældrene selv gøre det. Børn af ikke troende forældre, eller forældre som aldrig sætter deres ben i kirken døbes som regel ikke. Det kan man så begræde, men det er jo alligevel muligt at finde troen uden Dåb.Jeg mener bare, at Dåben er det bedste udgangspunkt for et barn - ikke mindst fordi man også får Helligånden i gave i Dåben, også i barnedåben.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49948 - 29/08/2005 15:21
|
Anonym
Anonym
|
Ja, tau, sådan er det, lige netop! 
Men jeg kom altså først til bevidst tro på, at det virkelig, virkelig var sandt mange år senere, og jeg tror egentlig godt, jeg kunne være gået ufrelst i min grav, med dåbsattest og det hele - hvis ikke Gud havde fået mig til at begribe - og gribe om! -det som Han gjorde for mig, da jeg blev døbt!
Jeg har levet mange år og haft mange oplevelser uden Jesus. Den gang anede jeg ikke hvor tomt mit liv var - det kan jeg først se nu!
kristina
Så når folk går ufrelst i deres grave, så er det fordi Gud har undladt at få dem til at begribe . . . .
Dermed har du igen placeret det fulde ansvar hos Gud!
Og du må nødvendigvis blive ved med at placere det fulde ansvar hos Gud - indtil du indrømmer, at mennesket selv skal yde en indsats for at blive frelst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49949 - 29/08/2005 15:25
|
Bruger
|
Hej Kristina!
A: Så det er rent lotteri, hvem der kommer til at tro og hvem der ikke gør - og dermed hvem der frelses og ikke frelses? Eller er der alligevel et eller andet man skal foretage sig?
K: Nej, det Gud spiller ikke med terninger. Og nej, der er ikke noget man skal foretage sig for at blive frelst.
Så det er ikke tilfældigt men dog helt ufortjent om man kommer i himlen eller helvede.
Der er de udvalgte og de fravalgte og det er suverænt Gud, der vælger hvem der havner i hvilken kategori?
A: Muslimerne kunne jo så sige at da de - som de eneste - skal bede vendt mod Mekka, så er islam ikke en religion. Et lige så vilkårligt valgt kriterium.
K: Nej, muslimerne skal jo netop gøre noget (in casu bede vendt mod Mekka) for at blive retfærdiggjort. Islam er en klar gerningsretfærdigheds-religion, lige som alle andre religioner. Undtagen altså kristendommen.
Pointen er:
Det med at gøre noget/ikke at gøre noget er dit vilkårlige kriterium.
Muslimerne kunne i stedet anlægge et andet vilkårligt kriterium, der ville betyde at kristendom blot var en religion som alle andre mens islam ikke var en religion.
A: Så vi ved at han eksisterer, det er ikke bare noget I tror? Og det gælder "folk" - dvs. også os ikke-troende (vi er jo de eneste relevante i denne sammenhæng)? Det må jo betyde at du mener at jeg har vished for at Gud eksisterer. Vil du virkelig påstå dette?
K: Når jeg skrev "vi" betød det "vi kristne". Undskyld hvis det ikke fremgik.
Nuvel. Med "folk" henviste jeg imidlertid primært til ikke-troende, da jeg skrev følgende: Hvis han [Gud] gav folk vished for sin eksistens så tror jeg helt bestemt du og han skulle se en enorm tilstrømning af folk, der "vil modtage hans indbydelse til at være hos ham i hans kærlighedsrige". Så den holder ikke.
Ellers giver det jo ikke megen mening. De allerede troende har jo angiveligt "modtage[t] hans indbydelse til at være hos ham i hans kærlighedsrige" og behøver således ikke længere at strømme til (de er fremme, så at sige).
Jo, det er - set udefra, fra et ateistisk synspunkt - "bare" noget vi tror. Set indefra er det salig vished, som adskiller sig helt afgørende fra fra "det-tror-jeg-nok!
Sådan er det jo som oftest, når man ser ting indefra.
Og nej, jeg mener ikke, at du hverken tror eller har vished for, at Gud eksisterer.
Det glæder mig. Misforståelsen skyldtes at det ikke fremtigk at du kun refererede til kristne.
A: Jeg kunne indimellem godt føle at jeg havde brug for Supermand men det kan jo ikke nytte noget - han findes jo ikke og hvor nyttig han end kunne være, så gør det ham jo ikke mere virkelig. Så din kritik af ikke-kristne er mildt sagt noget forfejlet.
K: Det kan jeg sagtens forstå. Og jeg kritiserer bestemt ikke ateister, i hvert fald ikke fordi I er ateister, det ville da være dybt urimeligt!
Så det er ingen kritik når du skriver at: Her hos os de fleste af jo fint selvhjulpne (så længe det varer) og (selv)retfærdige og mener ikke at have brug for Jesus, som ifølge skriften jo ikke er kommet for at frelse retfærdige, men syndere ...
Det er ikke det mindste kritisk at kalde folk "(selv)retfærdige" eller at nævne at de "mener ikke at have brug for Jesus"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49950 - 29/08/2005 16:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist:
Så det er ikke tilfældigt men dog helt ufortjent om man kommer i himlen eller helvede. Der er de udvalgte og de fravalgte og det er suverænt Gud, der vælger hvem der havner i hvilken kategori?
Det er ikke tilfældigt, og altid helt ufortjent at komme i himlen. Der er ingen fravalgte.
Så det er ingen kritik når du skriver at: Her hos os de fleste af jo fint selvhjulpne (så længe det varer) og (selv)retfærdige og mener ikke at have brug for Jesus, som ifølge skriften jo ikke er kommet for at frelse retfærdige, men syndere ...
Det er ikke det mindste kritisk at kalde folk "(selv)retfærdige" eller at nævne at de "mener ikke at have brug for Jesus"?
Nej, det er ikke det mindste kritisk - det er en nøgtern konstatering. Vi står begge hvor vi står, fordi vi her og nu ikke kan andet.
Men vi står hver sit sted ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49951 - 29/08/2005 16:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: Og du må nødvendigvis blive ved med at placere det fulde ansvar hos Gud - indtil du indrømmer, at mennesket selv skal yde en indsats for at blive frelst.
Jeg indrømmer ikke noget i den retning - det ville være i klar modstrid med evangeliet.
Og jeg anfægter ikke Guds suverænitet. Soli Deo Gloria! Gud alene æren!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49952 - 29/08/2005 17:16
|
Bruger
|
Evo: Og du må nødvendigvis blive ved med at placere det fulde ansvar hos Gud - indtil du indrømmer, at mennesket selv skal yde en indsats for at blive frelst.
K: Jeg indrømmer ikke noget i den retning - det ville være i klar modstrid med evangeliet.
Så ansvaret ligger ikke hos Gud da det ville være i klar modstrid med evangeliet. Så må ansvaret vel ligge hos menneskene? Hvor ellers?
Så du giver ham æren men ikke ansvaret?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49953 - 29/08/2005 17:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo:
Din forklaring ændrer nemlig ikke på, at det stadig er indbyderen, Gud, der har det fulde ansvar for, at vi får indbydelsen og at vi opdager, at vi har fået den.
Sandt nok. Og i min egenskab af Guds budbringer indbyder jeg hermed i dag, den 29. august 2005, dig personligt. Kom, for alt er rede!
Så hvis du læser dette, har du fået indbydelsen, og du har opdaget, at du har fået den! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49954 - 29/08/2005 17:21
|
Bruger
|
A: Så det er ikke tilfældigt men dog helt ufortjent om man kommer i himlen eller helvede. Der er de udvalgte og de fravalgte og det er suverænt Gud, der vælger hvem der havner i hvilken kategori?
K: Det er ikke tilfældigt, og altid helt ufortjent at komme i himlen.
Jeg bemærker mig at du har udeladt "eller helvede". Skal det forstås sådan at det er ufortjent at komme i himlen men fortjent at komme i helvede? (og evt. at du ikke kunne lide at sige at det er fortjent at komme i helvede?)
Der er ingen fravalgte.
Hvis Gud vælger hvem der kommer i Himlen, og hvis der er nogen han ikke vælger, så er der også nogen, der er fravalgte.
Kun hvis det ikke er Gud, der vælger kan du sige at der ikke er nogen han har valgt fra. Men hvis ikke det er Gud, der vælger, så må det jo være menneskene (dvs. noget menneskene gør eller ikke gør), der gør udslaget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49955 - 29/08/2005 17:27
|
Anonym
Anonym
|
Jeg indrømmer ikke noget i den retning - det ville være i klar modstrid med evangeliet.
kristina
Jeg anfægter skam heller ikke Guds suverænitet.
Men din afvisning af indrømmelsen ovenfor gør, at jeg er nødt til at anfægte din logiske tænkning ganske alvorligt.
Hvis æren for, at du bliver frelst er Guds alene, så er det også Guds ansvar, at nogen ikke bliver frelst.
De arme fortabte kan jo ikke gøre for, at Gud viser dig, men ikke de fortabte, den ære at frelse dem fuldstændigt ufortjent.
I kraft af sin fulde suverænitet kunne Gud give alle frelsen uden at stille betingelse om en modydelse.
Du får frelsen uden den ringeste modydelse. Andre styrtes i fortabelsen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49956 - 29/08/2005 17:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist: Hvad så med dem, der aldrig opdager at de har "modtaget indbydelsen" men dør i uvidenhed om Guds eksistens?
Som Guds budbringer er jeg kaldet til hermed at give dig denne elektroniske
INDBYDELSE
til evigt liv hos Gud Sted: I Guds rige nu. I Paradiset efter Jesu genkomst:
Bare kom som du er, der er gratis adgang, og du skal ikke have noget med, for der bliver sørget for dig.
S.U.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49957 - 29/08/2005 17:31
|
Anonym
Anonym
|
Evo:
Sandt nok. Og i min egenskab af Guds budbringer indbyder jeg hermed i dag, den 29. august 2005, dig personligt. Kom, for alt er rede!
Så hvis du læser dette, har du fået indbydelsen, og du har opdaget, at du har fået den! kristina
Mener du dermed, at hvis jeg nu ikke tager imod indbydelsen, som du hermed har bragt mig, og siger ja tak til den, så er det mit eget ansvar, og ikke Guds ansvar, at jeg går fortabt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49958 - 29/08/2005 17:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver Jeg bemærker mig at du har udeladt "eller helvede". Skal det forstås sådan at det er ufortjent at komme i himlen men fortjent at komme i helvede? (og evt. at du ikke kunne lide at sige at det er fortjent at komme i helvede?)
Det er nogle behageligt lette spørgsmål du stiller for tiden! Det skal forstås sådan, at det altid er ufortjent at komme i himlen, og dermed - for hver eneste af os - altid fortjent at komme i helvede.
Helvede er vi født til at komme i, jfr. syndefaldet.
Frelsen er det helt ekstraordinære ...
Det øvrige i dit indlæg har vi været godt og grundigt igennem tidligere - det handler om Guds (forud)viden, og ikke om hans (forud)bestemmelse.
Alle er indbudt, ingen er fravalgt!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49959 - 29/08/2005 17:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo
Mener du dermed, at hvis jeg nu ikke tager imod indbydelsen, som du hermed har bragt mig, og siger ja tak til den, så er det mit eget ansvar, og ikke Guds ansvar, at jeg går fortabt?
Ja, naturligvis.
Hvis du hverken nu eller senere, senest inden du drager dit sidste suk, modtager indbydelsen, er det dit eget ansvar.
Om du senere i dit liv vil modtage mundtlige eller skriftlige rykkere, ved jeg ikke noget om.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49960 - 29/08/2005 18:10
|
Bruger
|
A: Hvad så med dem, der aldrig opdager at de har "modtaget indbydelsen" men dør i uvidenhed om Guds eksistens?
K: Som Guds budbringer er jeg kaldet til hermed at give dig denne elektroniske
INDBYDELSE
til evigt liv hos Gud Sted: I Guds rige nu. I Paradiset efter Jesu genkomst:
Bare kom som du er, der er gratis adgang, og du skal ikke have noget med, for der bliver sørget for dig.
S.U.
kristina
Du kan forhåbentlig godt se at den slags ikke tæller alverden.
I mine øjne har jeg nu fået en invitation af dig til at være sammen med din usynlige fantasiven.
Det giver mig på ingen måde anledning til at tro at jeg har fået en invitation til evigt liv hos Gud.
Hvis jeg bliver inviteret til fest hos dronningen af en 4-årig pige, så tror jeg jo ikke på det selvom også pigen hårdnakket hævder at være dronningens hofdame. I stedet vil jeg nok forvente at jeg kan få lov at drikke usynlig te af hendes legetøjsstel.
At du hævder at være "budbringer" for Gud tror jeg jo selvsagt ikke mere på end jeg tror på Gud eller evigt liv.
Så hvis ikke det bliver gjort bedre end du her har gjort, så dør jeg altså stadigvæk i oprigtig uvidenhed om dels Guds eksistens og dels at jeg skulle have modtaget nogen invitation til evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49961 - 29/08/2005 18:23
|
Bruger
|
A: Jeg bemærker mig at du har udeladt "eller helvede". Skal det forstås sådan at det er ufortjent at komme i himlen men fortjent at komme i helvede? (og evt. at du ikke kunne lide at sige at det er fortjent at komme i helvede?)
K: Det er nogle behageligt lette spørgsmål du stiller for tiden! Det skal forstås sådan, at det altid er ufortjent at komme i himlen, og dermed - for hver eneste af os - altid fortjent at komme i helvede.
Helvede er vi født til at komme i, jfr. syndefaldet.
Helvede kan ikke siges at være fortjent, hvis det (1) er noget vi er født til, og (2) vi ikke kan gøre noget for at slippe. Da er det ufortjent på samme måde som de kasteløse indiske mænds ringe vilkår før briterne.
Det øvrige i dit indlæg har vi været godt og grundigt igennem tidligere - det handler om Guds (forud)viden, og ikke om hans (forud)bestemmelse.
Hvordan kan Guds forudviden ændre noget som helst?
Hvis ikke Gud vælger hvem der skal frelses/fortabes og vi mennesker heller ikke selv vælger det, hvem vælger så?
De eneste alternativer jeg lige kan få øje på er så at det ikke er valgt fordi det enten er tilfældigt (noget du tidligere har benægtet) eller determineret (noget du her benægter - med mindre du vil acceptere at ting er forudbestemt af noget/nogen, der ikke er Gud).
For mig at se siger du at "det er blevet gjort" og samtidig at "ingen har gjort det". Det giver bare ingen mening.
Det påstår du igen og igen, men det bliver ved påstanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49962 - 29/08/2005 18:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist: Helvede kan ikke siges at være fortjent, hvis det (1) er noget vi er født til, og (2) vi ikke kan gøre noget for at slippe.
Jo, (1) det er fortjent (er forklaret omhyggeligt mange gange, ellers se svararkivet eller ransag evt. din samvittighed) og (2) Gud har gjort hvad der skal gøres for at du kan slippe.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49963 - 29/08/2005 18:48
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist, Claus og Evolutionist
Jeres tålmod og ildhu er beundringsværdig...
Ændret af CloudHands (29/08/2005 18:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49964 - 29/08/2005 18:52
|
Bruger
|
A: Helvede kan ikke siges at være fortjent, hvis det (1) er noget vi er født til, og (2) vi ikke kan gøre noget for at slippe.
K: Jo, (1) det er fortjent (er forklaret omhyggeligt mange gange, ellers se svararkivet eller ransag evt. din samvittighed) og (2) Gud har gjort hvad der skal gøres for at du kan slippe.
Ad 1) Nej! Det er ikke min fortjeneste at jeg er født syndig. Og, jeres påstand er måske nok omhyggeligt søgt forklaret mange gange men det er endnu ikke forklaret logisk, sammenhængende og forståeligt. Dermed er det heller ikke forklaret - det er blevet ved forsøget. Og den med at ransage min samvittighed? Helt ærlig! Skal det betyde, at hvis jeg gør det, så ved jeg reelt godt at arvesynden er min fortjeneste? Det kan jeg forsikre dig om at jeg ikke gør.
Ad 2) Hvad Gud har gjort eller ikke gjort er heller ikke min fortjeneste såfremt det ikke afhænger af noget jeg kan/skal gøre eller ikke gøre.
Så nej, sådan som du udlægger teksten er det ikke fortjent!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49965 - 29/08/2005 19:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo
Ja, naturligvis.
Hvis du hverken nu eller senere, senest inden du drager dit sidste suk, modtager indbydelsen, er det dit eget ansvar.
Om du senere i dit liv vil modtage mundtlige eller skriftlige rykkere, ved jeg ikke noget om.
kristina
Altså afhænger min frelse jo alligevel af, at jeg aktivt gør noget! Nemlig besvarer en indbydelse korrekt.
Kristina: Nej, muslimerne skal jo netop gøre noget (in casu bede vendt mod Mekka) for at blive retfærdiggjort. Islam er en klar gerningsretfærdigheds-religion, lige som alle andre religioner. Undtagen altså kristendommen.
Muslimerne skal bede vendt mod Mekka for at blive retfærdiggjort. Du skal besvare en indbydelse for at blive retfærdiggjort!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49966 - 29/08/2005 20:16
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist, Claus og Evolutionist
Jeres tålmod og ildhu er beundringsværdig...
Retfærdigvis bør du også nævne Kristinas ihærdighed!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49967 - 29/08/2005 23:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo skriver: Muslimerne skal bede vendt mod Mekka for at blive retfærdiggjort. Du skal besvare en indbydelse for at blive retfærdiggjort! Hm ja - der fik du mig!  - men det behøver ikke at være skriftligt ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49968 - 29/08/2005 23:19
|
Anonym
Anonym
|
Evo skriver:
Muslimerne skal bede vendt mod Mekka for at blive retfærdiggjort. Du skal besvare en indbydelse for at blive retfærdiggjort!
Hm ja - der fik du mig! - men det behøver ikke at være skriftligt ...
kristina
Ja - der fik vi afklaret, at kristendommen ikke adskiller sig fra andre religioner med hensyn til, at religionen stiller krav til de troende om, at de skal gøre noget for at blive frelst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49969 - 30/08/2005 00:04
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Jeg tror de fleste kristne vil vedkende sig, at vi ikke har et tilfredsstillende svar på spørgsmålet om prædestination vs. fri vilje.
Men det er nu ikke kun en problemstilling som optager kristne. Den er almen menneskelig.
Hvad mener du selv?
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49970 - 30/08/2005 01:59
Naturvidenskab en religion...?
|
Bruger
|
Kære Kristina
K: Jeg synes, ligesom Ateist, at din beskrivelse af religion er næsten altomfattende,
Det er godt, så skal vi til at gnave os ind til sagens kerne.
I kan begge have godt af, at observere det religiøse og religion i et lidt bredere perspektiv og få blødet op på jeres grænser. I er selv godt i gang med til tilføje emnet dybe; du ved at forsøge at trække grænsen ind; Ateist ved at forsøge at skubbe grænsen tilbage.
K: (nogle (ikke jeg) kalder jo da også naturvidenskab for en religion).
Jeg vil sige; det kommer an på, hvordan naturvidenskaben dyrkes, om man skal kalde det religion, måske en del af en religion for nogen. Ser man på teologien, er faget jo heller ikke i sig selv ikke en religion, og blot fordi man beskæftiger sig med gudelære, behøver man bestemt ikke være religiøs i nogen udpræget grad. De er dog begge et produkter af menneskets almenreligiøse processer, som handler om at vinde indsigt og forståelse for vor eksistens og vor placering i Altet.
Jeg mener, man kan tale om at naturvidenskaben træder i en mere religiøs karakter, når den fremstår som et eksistentielt handlings- og meningsgrundlag.
Jeg vil mene, for den naturvidenskabelige gælder det i højere grad om, at iagttage det tredje bud af de ti, som henvendes til den begrebsdannende side i mennesket og handler om; ikke noget navn.
Det må i grunden betyde, at man skal være opmærksom på ikke at betragte en skabning eller skabningen som en gud, ved at lade dets eget navn(væsen) fylde sindet. Dette ville hæmme menneskets evolution, eller stærkt begrænse mangfoldigheden på længere sigt.
For en udpræget begrebsdannende personlighed, som også måtte have en god religiøs forståelse (måske uden selv at indse det), vil styrken formentlig være, at denne vil være i stand til, at sige om den anderledes mere forståelsesdannende personligheds sammenhængende forklaring, kan bruges til noget konkret.
I sig selv tror jeg ikke jeg vil kalde naturvidenskaben religion, mere et værdifuldt produkt af en dybtliggende religiøs trang til at finde forklaringer på alt og intet.
Pax & Bonum
Vandrer
Ændret af Vandrer (30/08/2005 02:04)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49971 - 30/08/2005 06:56
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror de fleste kristne vil vedkende sig, at vi ikke har et tilfredsstillende svar på spørgsmålet om prædestination vs. fri vilje.
Men det er nu ikke kun en problemstilling som optager kristne. Den er almen menneskelig.
Hvad mener du selv?
KH Søren.
Videnskabeligt er det uafklaret. Så jeg har ingen mening om det.
Alle videnskabelige teorier er underbygget at forskningsresultater, som er tilvejebragt ved og bygger på årsag og virkning.
Men på det subatomare plan ser man partikler opføre sig tilfældigt - men om det kun er tilsyneladende, de gør det, ved man ikke endnu, mig bekendt.
Personligt håber jeg da, vi har en reel fri vilje, som fungerer på et eller flere planer, hvor der er rum for tilfældighed. Og ellers må vi jo nøjes med at være 100 procent prædestinerede robotter, der oplever, at vi har en illusion af fri vilje.
Kristendommen har, som du selv er inde på, intet logisk svar på det. Det viser bl.a. debatten om menneskets frihed i det gamle paradis og menneskets ufrihed det nye paradis meget tydeligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49972 - 30/08/2005 08:29
Re: Naturvidenskab en religion...?
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: (nogle (ikke jeg) kalder jo da også naturvidenskab for en religion).
Vandrer: Jeg vil sige; det kommer an på, hvordan naturvidenskaben dyrkes, om man skal kalde det religion, måske en del af en religion for nogen. Ser man på teologien, er faget jo heller ikke i sig selv ikke en religion, og blot fordi man beskæftiger sig med gudelære, behøver man bestemt ikke være religiøs i nogen udpræget grad. De er dog begge et produkter af menneskets almenreligiøse processer, som handler om at vinde indsigt og forståelse for vor eksistens og vor placering i Altet.
I sig selv tror jeg ikke jeg vil kalde naturvidenskaben religion, mere et værdifuldt produkt af en dybtliggende religiøs trang til at finde forklaringer på alt og intet.
Helt konkret - kender du til, at konkrete navngivne personer dyrker naturvidenskaben som en religion??
Hvis ikke du gør det, er det jo meningsløst at skrive eller blot antyde dette.
Med hensyn til den dybtliggende trang til religion og til naturvidenskab:
Naturvidenskab udspringer tilsyneladende af en trang til at finde forklaringer.
Religion udspringer tilsyneladende af en trang til at opfinde forklaringer.
Debatten har i hvert fald demonstreret stor opfindsomhed, når det gælder forklaringer på, hvor syndflodens vand opholdt sig før syndfloden - og hvor det løb hen efter syndfloden.
For nu at tage et konkret eksempel på religiøses opfindsomhed!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49973 - 30/08/2005 09:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer,
Ja, vores definitioner er ret forskellige.
Men jeg er helt enig med dig, når du skriver:
Ser man på teologien, er faget jo heller ikke i sig selv ikke en religion, og blot fordi man beskæftiger sig med gudelære, behøver man bestemt ikke være religiøs i nogen udpræget grad ...
Mange som studerer teologi (læren om Gud) er tydeligvis motiveret af et behov for at få nedkæmpet deres medfødte religiøse instinkt og få bekræftet, at Gud ikke er skaber, men menneskeskabt.
Dette vil de i så fald formentlig finde bekræftet. Jesus siger: "Søg, så skal I finde" ... og det gælder nok også, når vi søger efter naturvidenskabelige forklaringer på vores eksistens.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49974 - 30/08/2005 09:33
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer,
Ja, vores definitioner er ret forskellige.
Men jeg er helt enig med dig, når du skriver:
Ser man på teologien, er faget jo heller ikke i sig selv ikke en religion, og blot fordi man beskæftiger sig med gudelære, behøver man bestemt ikke være religiøs i nogen udpræget grad ...
Mange som studerer teologi (læren om Gud) er tydeligvis motiveret af et behov for at få nedkæmpet deres medfødte religiøse instinkt og få bekræftet, at Gud ikke er skaber, men menneskeskabt.
Dette vil de i så fald formentlig finde bekræftet. Jesus siger: "Søg, så skal I finde" ... og det gælder nok også, når vi søger efter naturvidenskabelige forklaringer på vores eksistens.
kristina
Man siger vist, at det er et mirakel, hvis en teologistuderende slipper gennem studiet med troen på den bibelske gud i behold.
Tør du læse til teolog, Kristina?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49975 - 30/08/2005 09:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo, du spørger om jeg tør læse teologi ... ja, det kan du tro, jeg ville intet hellere ... (Ja, hvem der var ung igen ...  ) Men jeg er ked af at måtte bekræfte, at undervisningen på de teologiske fakulteter nok sjældent hjælper nogen til kristen tro - hvis man ikke har den i forvejen. Heldigvis kan man også læse teologi på Menighedsfalkutetet i Århus eller Dansk Bibelinstitut i København, hvor det er bibeltro teologer, der underviser. Der kan man ikke alene slippe igennem studiet med sin tro i behold, men også få den styrket og nå frem til en dybere indsigt i Bibelens tekster. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49976 - 30/08/2005 10:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Ville bare lige høre hvad du synes om Koranskoler...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49977 - 30/08/2005 10:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CH - Koranskoler? det ved jeg ikke, jeg har aldrig været på sådan en .. jeg ved ikke andet end at det er et sted hvor muslimer underviser/undervises i Koranen.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49978 - 30/08/2005 11:26
|
Anonym
Anonym
|
Lad os se om et lille omskrevet citat kan hjælpe med forståelsen af mit spørgsmål:
Heldigvis kan man også læse "teologi" i Islamisk Trossamfund i København NV, hvor det er korantro imamer, der underviser.
Der kan man ikke alene slippe igennem studiet med sin tro i behold, men også få den styrket og nå frem til en dybere indsigt i koranens tekster.
Jeg synes bare at sammenligningen var nærliggende...
|
|
Til toppen
|
|
|
#49979 - 30/08/2005 12:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
CloudHands skriver:
Heldigvis kan man også læse "teologi" i Islamisk Trossamfund i København NV, hvor det er korantro imamer, der underviser. Der kan man ikke alene slippe igennem studiet med sin tro i behold, men også få den styrket og nå frem til en dybere indsigt i koranens tekster.
Jeg synes bare at sammenligningen var nærliggende...
Og? Hvor er problemet?
Man kan også få modtage undervisning i en del andre religioner og få styrket sin tro på, at en eller flere af disse er sande og værd at bygge på.
(Jeg sidder lige med med folkeoplysnings-programmerne - der er et rigt udvalg!)
Vi har da heldigvis religionsfrihed her i landet. Uden den ville jeg overveje at emigrere!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49980 - 30/08/2005 12:58
|
Bruger
|
Bare for at blande mig:
Jeg kan ikke se problemet med koranskoler hvis der er tale om kompetent forskningsbaseret undervisning og ikke indoktrinering uden syn for omverdenens læsning af Koranen.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49981 - 30/08/2005 13:52
|
Anonym
Anonym
|
Søgende: Jeg kan ikke se problemet med koranskoler hvis der er tale om kompetent forskningsbaseret undervisning og ikke indoktrinering uden syn for omverdenens læsning af Koranen.
Jeg kan heller ikke se problemet med bibelskoler hvis der er tale om kompetent forskningsbaseret undervisning og ikke indoktrinering uden syn for omverdenens læsning af bibelen.
Med til en kompetent forskningsbaseret undervisning med syn for omverdenens læsning af bibelen hører følgende:
Det eneste, man - tilsyneladende - ved om bibelen er reelt, at nogle forlængst afdøde mennesker i en årrække efter, at vor tidsregning begyndte, samlede nogle dengang allerede meget gamle skrifter med fortrinsvis ukendte forfattere til en bog og udråbte den til at være sandheden om Gud og mennesker, herunder forudsigelsen af en historisk set næsten lige så dårligt dokumenteret person ved navn Jesus.
Indgår dette aspekt i undervisningen på landets vistnok ganske mange bibelskoler?
Eller fortæller man blot børn og unge, at bibelen er sandheden om Gud og mennesker - ligesom koranskolerne fortæller, at koranen er sandheden om Gud og mennesker?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49982 - 30/08/2005 16:21
Right on!!! (nt)
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#49983 - 30/08/2005 16:43
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
AFA: Meget af det du kalder videnskab bygger da i høj grad både på tro og ubeviselige a priori antagelser og opstillede paradigmer (især inden for de grene der bruges af evolutionismen). Der er blot mange evolutionstroende der enten ikke er bevidste om dette, eller vidende om det. Og hvis de er, ser de i stor udstrækning helt bort derfra og futter gladeligt videre som om det hele hvilede trygt på et solidt beviseligt fundament.
Tænker du på de "ubeviselige a priori antagelser og opstillede paradigmer", som du konsekvent nægtede at give eksempler på her?
AFA: Og så ses det tydeligt, at du enten ikke rigtig har fattet IM's holdning til den sækulære videnskab, eller at du bevidst forsøger at fordreje deres holdning.
Din facon er lidt kantet, hvad? Du er temmelig sikker på, at hele videnskaben har overset alt det, du har styr på  Og på at folk, der er uenige med dig ikke har fattet et klap. IM's holdning som afspejlet i debattørerne på dette forum fremgår tydeligt...
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#49984 - 30/08/2005 18:48
Re: Religionsfrihed?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lige en lille tilføjelse om religionsfrihed: Når jeg glæder mig over, at der er andre muligheder for at læse teologi end på universiteteterne, skyldes det især, at der jo ikke er religionsfrihed i folkekirken, og at kommende præster derfor har mere brug for bibeltro end bibelkritisk undervisning. De fleste af dem, der går i gang med at læse teologi, har formentlig planer om at uddanne sig til præstegerningen, og præster skal ved indsættelsen aflægge og underskrive et præsteløfte om at forkynde Guds ord i overensstemmelse med Folkekirkens bekendelsesskrifter: Den apostolske trosbekendelse Den nikænske trosbekendelse Den athanasianske trosbekendelse Den augsburgske bekendelse og Luthers lille katekismus. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49985 - 30/08/2005 18:58
|
Bruger
|
Hej Evolutionisten. Jeg mener du langt overvurderer kravene om viden når et gælder forskning. Men det er vi jo nok uenige om. Når det gælder videnskaber som arkæologi, store dele af historieforskningen, ægyptologi, assyriologi, osv. så er der ligeså en stor grad af usikkerhed. Og ja! Vi bliver absolut gjort opmærksomme på de store problemer der er omkring hvad man kan sige med sikkerhed, og hvad man "blot" kan argumentere for og opstille hypoteser omkring. Og så er der ikke tale om bibelskoler, som om de var en slags højskoler, men derimod om videnskabelige forsknings- og undervisningsinstitutioner, som ikke kun beskæftiger sig med bibelstof. Teologiens område er en del større end det: Der er kirkehistorie, dogmehistorie, religionsfilosofi, videnskabsteori, dogmatik osv. Hvis der med "koranskole" menes andet end det tilsvarende udtryk "bibelskole", så synes jeg da det ville være helt på sin plads, at muslimerne fik sådan en eller to i Danmark, hvis de ønskede det.
Eller fortæller man blot børn og unge, at bibelen er sandheden om Gud og mennesker
Nej, men man argumenterer - hvor det er muligt - for at Bibelen ikke umiddelbart kan afvises som tåbelig og usammenhængende.
ligesom koranskolerne fortæller, at koranen er sandheden om Gud og mennesker?
Er du sikker på, at det er det der sker? Jeg ved det ikke selv, men det kunne lyde som en fordom.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49986 - 30/08/2005 20:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver: Og den med at ransage min samvittighed? Helt ærlig! Skal det betyde, at hvis jeg gør det, så ved jeg reelt godt at arvesynden er min fortjeneste? Det kan jeg forsikre dig om at jeg ikke gør. Nej, det skulle det ikke betyde! Jeg erkender og beklager at jeg har udtrykt mig så uheldigt, at du kunne få det indtryk. Det var bestemt ikke spor personlig ment, men noget helt principielt og generelt. Men det handlede faktisk ikke direkte om arvesynden. Kun om det helt enkle, at hvis vi kigger ind i os selv (samvittigheden) kan vi næppe undgå at opdage, at vi tit tænker mere på vores egne behov end på vores næstes, dvs. vi forsynder os mod kærlighedsbudet: at vi skal elske vores næste som os selv. Og når vi gør det, er vi, i kristen forståelse, syndere, som ikke fortjent Guds nåde og tilgivelse - vi er strafskyldige! Men på grund af hvad Jesus har gjort for os, er vi tilgivne syndere. Hvis man ikke er kristen, ser man nok ikke nødvendigvis den naturlige menneskelige selviskhed i tanke, ord og handling som et samvittighedsproblem, det tænkte jeg ikke lige på ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49987 - 30/08/2005 21:30
|
Anonym
Anonym
|
Søgende: Når det gælder videnskaber som arkæologi, store dele af historieforskningen, ægyptologi, assyriologi, osv. så er der ligeså en stor grad af usikkerhed.
At der også er usikkerhed om ægyptologi, assyriologi, osv. gør ikke bibelens historicitet hverken større eller mindre!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49988 - 30/08/2005 23:59
|
Bruger
|
A: Og den med at ransage min samvittighed? Helt ærlig! Skal det betyde, at hvis jeg gør det, så ved jeg reelt godt at arvesynden er min fortjeneste? Det kan jeg forsikre dig om at jeg ikke gør.
K: Nej, det skulle det ikke betyde! Jeg erkender og beklager at jeg har udtrykt mig så uheldigt, at du kunne få det indtryk.
Alt forladt. 'Shit happens'
Men det handlede faktisk ikke direkte om arvesynden. Kun om det helt enkle, at hvis vi kigger ind i os selv (samvittigheden) kan vi næppe undgå at opdage, at vi tit tænker mere på vores egne behov end på vores næstes, dvs. vi forsynder os mod kærlighedsbudet: at vi skal elske vores næste som os selv.
Og når vi gør det, er vi, i kristen forståelse, syndere, som ikke fortjent Guds nåde og tilgivelse - vi er strafskyldige! Men på grund af hvad Jesus har gjort for os, er vi tilgivne syndere.
"tilgivne syndere" hvis vi vel at mærke gør det rigtige og accepterer invitationen. Hvad dette billede så end referer til af reelle ting - når nu du ikke mener man kan vælge at tro.
Hvis man ikke er kristen, ser man nok ikke nødvendigvis den naturlige menneskelige selviskhed i tanke, ord og handling som et samvittighedsproblem, det tænkte jeg ikke lige på ..
Det må du selv vide alt om, da du jo ikke altid har været kristen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49989 - 31/08/2005 00:14
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist
Kr. :Hvis man ikke er kristen, ser man nok ikke nødvendigvis den naturlige menneskelige selviskhed i tanke, ord og handling som et samvittighedsproblem, det tænkte jeg ikke lige på ..
At.: Det må du selv vide alt om, da du jo ikke altid har været kristen.
Nej, her tager du nu fejl. Læg mærke til, at jeg skrev "nødvendigvis"! Jeg har faktisk hele mit liv - også inden jeg kom til tro - været flov og ked af det, når jeg havde handlet egoistisk eller skældt nogen ud, eller sagt noget negativt om nogen ... Men det med samvittigheden, som kan plage én, er jo ikke noget, man sådan går og taler om. Jeg troede vel at sådan havde alle andre det også ..
Måske er det så alligevel ikke så meget et spørgsmål om at være kristen eller ej, men om hvilket sind man nu har ... Og nu, som kristen, ved jeg hvor jeg skal gå hen og få tilgivelse, og derved få lettet min samvittighed.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49990 - 31/08/2005 09:41
|
Bruger
|
Jeg har faktisk hele mit liv - også inden jeg kom til tro - været flov og ked af det, når jeg havde handlet egoistisk eller skældt nogen ud, eller sagt noget negativt om nogen ... Men det med samvittigheden, som kan plage én, er jo ikke noget, man sådan går og taler om. Jeg troede vel at sådan havde alle andre det også ..
Måske er det så alligevel ikke så meget et spørgsmål om at være kristen eller ej, men om hvilket sind man nu har ...
Selvfølgelig et det ikke et spørgsmål om at være kristen eller ej. Samvittighed er da ingen kristen opfindelse*. Så godt som alle dem jeg kender er ikke-kristne og de er alle samvittighedsfulde mennesker.
Når du anvender datidsformen i "Jeg troede vel at sådan havde alle andre det også .." betyder det så at du ikke længere tror at alle andre mennesker (måske lige fraregnet sociopaterne) også har en samvittighed?
-- *En del kristne lader helt seriøst til at opfatte kærlighed, nåde, empati, samvittighed etc. (alt det "gode" i mennesket) som et kristent særkende. Opfatter de det virkeligt sådan, så må jeg sige det er smagløst i al sin selvfede arrogance.
Og nu, som kristen, ved jeg hvor jeg skal gå hen og få tilgivelse, og derved få lettet min samvittighed.
Godt for dig.
Personligt mener jeg at tilgivelsen skal komme fra den forurettede part, men sådan er vi jo så forskellige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49991 - 31/08/2005 10:15
Re: Samvittighedsspørgsmål ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du skriver: Når du anvender datidsformen i "Jeg troede vel at sådan havde alle andre det også .." betyder det så at du ikke længere tror at alle andre mennesker (måske lige fraregnet sociopaterne) også har en samvittighed? -- *En del kristne lader helt seriøst til at opfatte kærlighed, nåde, empati, samvittighed etc. (alt det "gode" i mennesket) som et kristent særkende. Opfatter de det virkeligt sådan, så må jeg sige det er smagløst i al sin selvfede arrogance. Uha, det kan ikke gå hurtigt nok at få rettet den misforståelse: Det er netop som kristen at man fatter, at man ikke er "god" men tværtimod - i kristen terminologi - helt grundlæggende er en fortabt synder, som har brug for Jesus.
Kr.: Og nu, som kristen, ved jeg hvor jeg skal gå hen og få tilgivelse, og derved få lettet min samvittighed.
At.:Godt for dig. Personligt mener jeg at tilgivelsen skal komme fra den forurettede part, men sådan er vi jo så forskellige.
På det punkt er vi ikke spor forskellige! For selvfølgelig skal tilgivelsen komme fra den forurettede part. Den forurettede part er primært Gud!
I en af Davids salmer, Sl 51,6, står der: Mod dig alene har jeg syndet, jeg har gjort, hvad der er ondt i dine øjne; så er du retfærdig, når du anklager ...
Men hvis jeg også har forbrudt mig over for et medmenneske, skal jeg naturligvis også bede vedkommende om tilgivelse, det er da en selvfølge.
Jeg er helt enig med dig i, at samvittighed ikke er en kristen opfindelse. Kristne er overhovedet ikke er bedre end ikke-kristne, men jeg tror vi er mere opmærksomme på fjendtlige tanker og følelser, og ikke kun på handlinger.
En kristen kan ikke trøste sig med, at "hvad ingen ser, har ingen ondt af" eller "tanker er toldfri", for vi tror, at Gud kender os bedre end vi kender os selv, og han holder spejlet op for os, så vi kan se os selv som syndere, der har brug for Guds nåde.
Hebræerbrevet 10,21: Lad os derfor træde frem med oprigtigt hjerte, i en fast tro og bestænket på hjertet, så vi er befriet for ond samvittighed, og med legemet badet i rent vand.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|