0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49774 - 19/08/2005 10:56
Intelligent design
|
Bruger
Reg.: 06/02/2004
|
Kære alle Jeg har lige skrevet en kort gennemgang af, hvad intelligent design er, til brug på www.intelligentdesign.dk. Har nogen af jer lyst til at hjælpe med et par kommentarer, kritik, rettelser osv. med på vejen? Teksten ligger på forsiden af www.intelligentdesign.dk under den 19. august. Med venlig hilsen, Leif Asmark
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]
|
|
Til toppen
|
|
|
#49775 - 19/08/2005 13:01
Re: Intelligent design
[Re: Leif Asmark]
|
Anonym
Anonym
|
Leif Asmark: . . . . det videnskabelige etablissement, der i snart 150 år har svoret til opfattelsen af, at alt ved livet kan forklares af naturlige processer, hvor ’naturlig’ her betyder fysikkens og kemiens love, som vi kender dem. Denne protest imod intelligent design er ikke videnskabelig, men filosofisk.
Du viderebringer en meget almindelig misforståelse i din artikel, nemlig at det videnskabelige etablissement afviser intelligent design og sværger til naturlige processer.
Videnskaben holder sig blot til, at der ikke er konstateret intelligent design - ud over hvad dyr og mennesker frembringer.
Leif Asmark: Intelligent design er kun imod BLIND evolution, . . .
Ud over at intelligent design vel ikke kan være imod noget, så findes der heller ikke blind evolution.
Evolution forløber, efter forskningens erfaringer, efter princippet årsag og virkning, der er det stik modsatte af "blind" i betydningen "tilfældig".
Det er os, der er "blinde", fordi vi ikke kan se alle årsager - og derfor heller ikke, at evolutionen måske er fastlagt til mindste detalje.
Vi kan dog ikke vide, om det er sådan.
Leif Asmark: Ja, hvis arkæologi er videnskab, er intelligent design også videnskab. Ligesom arkæologi tager intelligent design også udgangspunkt i konkrete observationer og hævder, at den bedste forklaring på disse observationer er, at en intelligens har forårsaget dem, . . .
Intelligent design er forskellig fra arkæologi ved at arkæologerne kender designeren. Der findes ingen arkæologiske fund af redskaber og konstruktioner, hvor man ikke ved, om de er frembragt af enten dyr eller mennesker.
Det er derfor en meget almindelig, men også meget forkert opfattelse, du her viderebringer i din artikel.
Derimod er dit eksempel med ateisten Francis Crick udmærket til at belyse, at intelligent design ikke nødvendigvis er knyttet til religion.
Det videnskabelige etablissement afviser i øvrigt hverken, at livet kan være kommet hertil på rumskibe fra fremmede civilisationer - eller at livet kan skyldes guddommelig indgriben.
Man siger kun, at ingen af delene er konstateret endnu. Indtil da holder man sig til de kendte naturlige processer.
Jeg håber, at disse oplysninger kan hjælpe dig til at skrive en bedre og i hvert fald mere korrekte artikel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49776 - 19/08/2005 17:44
|
Bruger
Reg.: 03/07/2005
Sted: Hobro Gymnasium
|
Hep hey EVO Jeg har været herinde på jesusnet et par gange de sidste par uger, og kan ligeså fornemme at du er meget videnskabeligt tænkende. Du svarer herpå Leif Asmarks artikel, og det du siger er: "Du viderebringer en meget almindelig misforståelse i din artikel, nemlig at det videnskabelige etablissement afviser intelligent design og sværger til naturlige processer. Videnskaben holder sig blot til, at der ikke er konstateret intelligent design - ud over hvad dyr og mennesker frembringer." Grunden til at videnskabsmændene siger at de ikke går imod intelligent design, er at de ikke selv kan forklare hvordan ingenting kan eksplodere. Så derfor bliver man nødt til at have en "tændstik". Jeg vil ligesom Leif Asmark påstå at evolution ikke er en videnskabligt bevist teori, men filosofi. For det første er der et problem med bigbang, for hvis en eksplosion skulle finde sted i sådan et kolosalt omfang, ville alt blive fuldstændig destrueret. Ikke et eneste atom ville overleve! En anden grund til at jeg kan have svært ved at tage "videnskabelige" forklaringer seriøst, er at der er 6 eller 7 forskellige evolutionsteorier. Og heraf er der kun en der er bevist, og det er MIKROevolution. Så helt af sig selv kan det ikke være kommet! Så et godt argument til at det er filosofi, er at der er så mange teorier, men ikke en der holder! Så det er nok den mest omdiskuterede teori i verden, og den der er videnskabeligt dårligst dokumenteret!! Jeg ved ikke om du har hørt om ham, men han hedder Kent Hovind, og han er en taler der har udlovet en dusør på 250.000$ til den der kan tage ham i en diskution i dette emne, og han har haft mange TV-debatter, men aldrig blevet taget!! Så vis du har spørgsmål, så få ham til Danmark jeg kommer gerne og hører jer! Du kunne også nøjes med at besøge hans hjemmeside www.drdino.comJeg håber ikke jeg virker latterlig, men jeg har svært ved at tage videnskaben seriøst!! MVH. Krøhlen
|
|
Til toppen
|
|
|
#49777 - 19/08/2005 23:03
[Re: Krøhl]
|
Anonym
Anonym
|
Krøhlen: Jeg vil ligesom Leif Asmark påstå at evolution ikke er en videnskabligt bevist teori, men filosofi. For det første er der et problem med bigbang, for hvis en eksplosion skulle finde sted i sådan et kolosalt omfang, ville alt blive fuldstændig destrueret. Ikke et eneste atom ville overleve!
Nu beskæftiger evolutionsteorien sig overhovedet ikke med Big Bang. Så din kritik af min orientering om evolutionsteorien er åbenlyst irrelevant.
Krøhlen: En anden grund til at jeg kan have svært ved at tage "videnskabelige" forklaringer seriøst, er at der er 6 eller 7 forskellige evolutionsteorier.
Der er én evolutionsteori!
Hvor har du fundet de 5-6 andre evolutionsteorier?
Krøhlen: Jeg har været herinde på jesusnet et par gange de sidste par uger, og kan ligeså fornemme at du er meget videnskabeligt tænkende.
Jeg kan fornemme, at det er du ikke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49778 - 20/08/2005 08:30
|
Bruger
Reg.: 06/02/2004
|
Kære Evolutionist. Tak for indlægget i går. Jeg har lige lagt et svar ind til dig. Læs forsiden af www.intelligentdesign.dk eller klik her
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]
|
|
Til toppen
|
|
|
#49779 - 20/08/2005 09:14
[Re: Leif Asmark]
|
Anonym
Anonym
|
Leif Asmark: For det første hævder han (Evolutionisten), at der ikke er konstateret intelligent design udover det, mennesker og dyr er årsag til. Men det er jo netop det, intelligent design-forskere inklusive en så materialistisk person som Francis Crick hævder, at der er.
Leif Asmark: For eksempel så Francis Crick, der fik nobelprisen for opdagelsen af DNA-molekylets struktur, design bag livet, fordi det er alt for komplekst til at kunne være opstået i jordens levealder. Han mente, at livet var opstået et andet sted i universet og kommet hertil på rumskibe. Francis Crick var dermed også fortaler for intelligent design, men ikke for religion; han var fortsat ateist.
Ifølge dit eget citat, mente Francis Crick, at livet kom hertil på rumskibe. Formentlig i betydningen "antog". Hvis han hævdede, at dette var konstateret videnskabeligt, er du nødt til at finde et citat i en videnskabelig artikel, hvor Francis Crick hævder, at livet kom hertil på rumskibe.
Masser af forskere tror formentlig på Gud, og dermed også på intelligent design - men heller ikke de hævder at have påvist det. På nær enkelte useriøse folkeforførere som Dembski og Behe m.fl.
Leif Asmark: Det er også det, hele debatten handler om, og hvis man påstår, at der ikke er påvist design i de levende organismer, må man mindst gøre sig den ulejlighed at studere de påståede eksempler på design og vise, at der i virkeligheden ikke er tale om design. Under alle omstændigheder skal jeg nok i den nærmeste fremtid komme ind på en række eksempler på, hvad det er for tegn på design, der er tale om.
At bruge forskningskroner på at vise, at der ikke er tale om design, er ineffektiv forskning. Men jeg afventer dine eksempler på, hvor du mener at der er konstateret design uden at designerne er levende organisme, f.eks. mennesker.
Leif Asmark: En sidste kommentar til udtrykket blind evolution. Det er igen et standardudtryk. Jeg har ikke selv fundet på det, men for tydelighedens skyld definerede jeg det alligevel. Jeg skrev: "...BLIND evolution, dvs. påstanden om, at blinde fysiske og kemiske processer kan forklare alt ved livet." Blind betyder her 'uden formål'. De fysiske processer har ikke noget endemål i tankerne (da de ikke tænker).
Hvis de fysiske processer udelukkende er styret af årsag og virkning, så er udviklingen faktisk bestemt til mindste detalje - selv om processerne ikke tænker. Og der findes sandsynligvis ikke noget endemål, kun en evig og uendelig udvikling, som er fastlagt til mindste detalje.
F.eks. af Gud "som den første årsag", hvis man føler trang til at tænke i de baner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49780 - 20/08/2005 12:58
|
Bruger
|
Hep hey..
Ok, vil lige fortælle dig at du selv har fundet nogle på debatten, der går efter manden i stedet for emnet! Nu er du selv en af dem din provokation hjælper ikke din sag!!
Du har ret i at i forhold til evolutionteorien er det ikke dirkete relevant, men det hænger sammen et eller andet sted alligevel, og hvis du er så sikker i den sag kunne du ligeså godt besvare det i stedet for at sætte spørgsmålstegn ved relevansen!
Grunden til at det stadig har en relevans er at før du kan komme med din evolutionsteori skal verden opstå på en eller anden måde, så forklar det før du siger at det ikke har relevans!
En anden grund til at evolutionsteorien ikke holder, er, at jorden så skulle være mange milliarder år gammel. Og der er så mange videnskalige beviser der tyder på, at dette ikke holder at man også har et problem i en grundlæggende sætning: "Jorden er mange millioner år gammel."
Så kan du tygge på det, også finder jeg navnene på de 6 eller 7 forskellige evolutionsteorier!
Og hold dig lige fra at blive personlig, det gider jeg ikke at spilde min tid på!
Krøhlen
|
|
Til toppen
|
|
|
#49781 - 20/08/2005 13:30
|
Bruger
|
Jeg havde misforstået det lidt, men min misforståelse kan godt forsvares lidt! Der er 6 forskellige betydninger af ordet evolution.
1. Kosmisk evolution: Den kender vi alle sammen, det er der hvor det hele starter med bigbang. Og det her jeg spørger "How can nothing become something?"
2. Kemisk evolution: Hvis der havde været et bigbang, så ville det have produceret kemiske stoffer, og her begynder evolutionen, så at tage sin begyndelse!
3. Stjerne og planetarisk evolution: Oprindelse af stjerner og planeter! Og hvor kommer den fra?
4. Organisk evolution: Oprindelse af liv. Hvordan kommer liv fra ikke-levende matriale?
5. Macro evolution: Det er teorien om at et dyr kan producere en af anden race, og det er der heller ingen beviser på! Og det er her at en hund skulle fra en sten.
6. Micro evolution: Det er den eneste der er bevist, og den går ud på at dyr kan forandres!
Så det hele hænger sammen, men det er stadig 6 forskellige stadier, og hvis du kan forklare det er det okay! Så det er 6 forskellige betydninger, under den samme teori!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49782 - 20/08/2005 13:51
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Krøhlen Jeg blander mig i jeres debat. Den liste du kommer med ligner den den brygtede Jack Chick kommer med i en af hans små tegneserier: http://www.chick.com/reading/tracts/0055/0055_01.aspDet er OK hvis du gerne vil diskutere alle de ting som du har listet, men det er altså ikke indeholdt i evolutionsteorien. ET antager at man har liv, og undersøger så dels det historiske - altså hvordan livet har udviklet sig, og dels mekanismerne. Hvordan udvikler livet sig. Da vi ved simpel observation kan se at der er liv, så behøver vi ikke vente på at alt andet er forklaret før vi ser på evolution. Det ville svare til at vi ikke ville se på hvordan vi helbreder sygdomme hos mennesker før vi vidste hvordan mennesket var opstået. Det er hovedsagelig biologer som studerer evolution, mens spørgsmål som Jordens, og universets alder er fysikere og astronomer. Igen, hvordan Jorden opstod, eller hvordan og hvornår universet startede, er spændende spørgsmål, men vi kan observere at vi har en jord, og et univers, med liv, og det er alt vi har basalt set har brug for, får at studere hvordan livet udvikler sig. /Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#49783 - 20/08/2005 14:38
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Krøhlen Jeg er helt enig med dig i, at vi skal kunne debattere med hinanden uden at blive personlige. Men egentlig kan jeg ikke finde nogen personangreb i det indlæg fra Kongstad, som du svarer på her, så jeg er lidt forundret over, at du vist følte dig provokeret.  Kig lige på det igen og forsøg at tage hans forklaring i bedste mening, selv om du selv har en anden mening! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49784 - 20/08/2005 14:45
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Krøhles svar var til Evolutionisten, og jeg tror det han reagerede på var følgende ordveksling:
Krøhlen: Jeg har været herinde på jesusnet et par gange de sidste par uger, og kan ligeså fornemme at du er meget videnskabeligt tænkende.
Evolutionisten:Jeg kan fornemme, at det er du ikke!
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#49785 - 20/08/2005 14:53
[Re: kongstad]
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
Hej Søren
Hvorfor går da mange ET-tilhængere ind til diskusioner om netop verdens oprindelse med deres argumenter, som bygger på ET, som dens tilhængere på den helt anden side hævder slet intet har med verdens oprindelse at gøre?
I øvrigt er der jo nok en grund til, at mange har fået den opfattelse, at bl.a. ET-tilhængere argumenterer imod Guds eksistens - nogle må jo på et tidspunkt have udtalt sig omkring dette fra ET's side og ladet en sådan holdning skinne igennem. Ligesom kristne heller ikke altid har holdt/holder sig til deres egen lære.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49786 - 20/08/2005 17:16
|
Bruger
|
Ja, det var ikke til Kongstad jeg skrev det der med at blive personlig!! Jeg er lige lidt forvirret over layoutet lige nu!!
Ja, jeg ved at det er Biologer der beskæftiger sig med evolution, mens at fysikerne tager sig af Bigbang. Det er alligevel nær beslægtet med hinanden! jeg nævner de der 6 forskellige betydninger med ordet evoltion, og da nummer 1 hedder kosmisk evolution. Synes jeg godt det kan forsvares!
Det kan godt være at jeg tager fejl, men fra mit synspunkt er der ikke langt fra den ene ting til den anden!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49787 - 20/08/2005 17:28
|
Bruger
|
Okay, jeg er ny herinde og efter lidt forvirring er jeg med igen!
Jeg vil give dig ret Kongstad i hvad du siger, med at vi har et univers, jord og kan konstatere liv! Og det er det eneste vi har brug for, for at iagttage udviklingen!!
Der jeg så vil hen er at den evolutionsteori jeg kender siger, at jorden skal være mange millioner år gammel for at liv skal kunne udvikle sig her!!
Så derfor er det stadig relevans for debatten velvidende, at det ikke er det centrale i evolutionsteorien! Kan det godt diskuteres i en debat som denne alligevel!!
Det er æregelige er bare at nu er denne tråd løbet lidt af sporet, så det virker akavet at gå igang igen!!
Hvis du vil kommentere de ting som jeg nævnte tidligere, så er du velkommen!
Krøhlen
|
|
Til toppen
|
|
|
#49788 - 20/08/2005 17:28
[Re: liselotte]
|
Bruger
|
Hvorfor går da mange ET-tilhængere ind til diskusioner om netop verdens oprindelse med deres argumenter, som bygger på ET, som dens tilhængere på den helt anden side hævder slet intet har med verdens oprindelse at gøre?
Kan du komme med eksempler? Personligt debatterer jeg skam gerne både ET, og kosmologi, og de har da meget tilfælles - det er jo det samme univers det hele foregår i.
Tænker du på at al naturvidenskab deler samme metafysik? Metodologisk naturalisme er det der kendetegner naturvidenskab. Det er en selvvalgt begrænsning, der blandt andet gør at naturvidenskab hverken kan eller vil udtale sig om det der går ud over det observerbare.
Et eksempel er f.eks strengteorien, der er et forsøg på at forene kvantemekanikken og relativitetsteorien. Der er på nuværende tidspunkt ingen som helst mulighed for at teste teorien, hvorfor den betegnes som ren spekulation - og ikke videnskab - det forhindrer ikke at man stadig undersøger den i håbet om at komme på en ide så man kan teste den.
I øvrigt er der jo nok en grund til, at mange har fået den opfattelse, at bl.a. ET-tilhængere argumenterer imod Guds eksistens - nogle må jo på et tidspunkt have udtalt sig omkring dette fra ET's side og ladet en sådan holdning skinne igennem. Ligesom kristne heller ikke altid har holdt/holder sig til deres egen lære.
ET er det samlende rammeværk omkring studiet af livets udvikling.
Det er selvfølgelig mennesker som hare udformet teorien, og mennesker som arbejder med den. Disse mennesker udtaler sig hver især om en hel del emner. F.eks siger den breygtede Richard Dawkins at ET gjorde det muligt at være en intellektuelt tilfredsstillet ateist, mens andre forskere er dybt religiøse, og mener at de studerer guds værk, når de forsker i ET.
ET selv er, qua at det er naturvidenskab, neutral overfor guder. ET er ikke et forsøg på at modbevise gud. Men resultaterne kan selvfølgelig bruges i forskellig sammenhæng.
Hvis man påstår at alle arter er skabt for sig, og mennesket ikke er beslægtet med det andet liv på jorden, og at dette er en nødvendig betingelse for både at troi på bibelen, og for eksistensen af den kristne gud - så vil man givet opleve ET som et angreb mod sin tro. Men selve ET er blot det svar vi får når vi ser på naturen, og er ikke tænkt som hverken angreb eller forsvar for den ene eller anden gudstro eller mangel på samme.
ET er konklusionen på en undersøgelse afnaturen, ikke en antagelse om hvordan naturen virker (selvfølgelig er konklusionen tentativ som alle andre konklusioner om vores omverden nødvendigvis må være)
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49789 - 20/08/2005 17:58
|
Bruger
|
Hej Krøhl
Det er komplekse spørgsmål og sammenhænge - det er ikke for at være på tværs at jeg påpeger distinktionerne, men for at gøre debatten nemmere i sidste ende.
Vi konkluderer/observerer at jorden er 4.55 milliarder år gammel, og alle konklusioner omkring Jorden, deriblandt ET benytter sig selvfølgelig af denne konklusion, men det er vigtigt at holde rækkefølgen for øje - det er IKKE på grund af ET at vi antager Jordens alder.
Men jeg vil hellere end gerne diskutere Jordens alder.
Så vidt jeg ved blev den første bestemmelse af Jordens alder, med det nuværende resultat, foretaget omkring 1960, og alle målinger siden har støttet denne alder (4,55 mia år)
Basalt set bygger dateringen på vores antagelser om hvordan solsystemer dannes, samt datering via radioaktive isotoper.
De fleste objekter i solsystemet antages at komme fra den oprindelig "pulje" af materiale som samledes til solen og planeterne samt diverse asterioider.
Ved hjælp af diverse dateringsmetoder har vi fundet en alder på over 100 meteoritter, som alle viser en alder omkring 4,5 mia år.
Ud over det kan vi se på stenformationer på Jorden. Visse processer nulstiller alderen for sådanne formationer, men de ældste vi har fundet viser en alder på omkring 3,8 milliarder som dermed giver en minimumsalder for Jorden selv.
En del kreationistsiske websteder angriber datering ud fra radioaktive isotoper, og deres kritik falder gerne i følgende dele:
1. Mængden af isotop på dannelsestidspunktet antages at være 0, eller at være velkendt
2. Hastigheden for henfald kan have varieret
3. Prøverne kan være blevet "forurenet" af andre kilder. Milliarder af år er lang tid, og alt muligt kan være sket.
Ad 1
Denne indvending anvendes ofte i forbindelse med C14 datering, som ganske rigtigt antager at forholdet mellem C-isotoper ved starttidspunktet er velkendt. MEN - for det første gør man mere end at antage det - man ved at forholdet kun tilnærmelsesvis er stabilt, så derfor kalibrerer man målingerne, f.eks ved at se på årringe. For det andet vurderer man i hvert tilfælde hvad det er man undersøger. Årsagen til at forholdet mellem C isotoper er relativ konstant er at C14 til stadighed dannes i atmosfæren. Havdyr er ikke direkte afhængige af C i atmosfæren, men kan leve af C-kilder som har et lavere indhold af C14, og de vil derfor generelt virke meget ældre end de er.
Men hvad webstederne ofte glemmer at fortælle er at der findes mange dateringsmetoder, som IKKE er afhængige af mængden på starttidspunktet. Ved at tage mere end een måling kan man regne sig tilbage til mængden på starttidspunktet, og samtidig beregne alderen.
Ad 2.
Hastigheden på henfaldet antages at være konstant. For det første så siger al vores viden os at henfald er bundet til kernekrafterne og deres styrke - det er meget svært - at ændre henfaldstider drastisk. Så vidt jeg ved er det stadig ikke lykkedes os at ændre tiden mere end nogle få promiller.
Derudover kan vi i mange tilfælde direkte observere henfaldstiderne. For eksempel så vi for nogle år siden en supernova, dar var langt væk. Via spektrogrammer kunne man se hvilke grundstoffer lyset kom fra, og man kunne observere at stofferne henfaldt. Henfaldstiden var den samme som den vi kan måle på jorden idag, selv om disse skete for lang tid siden og langt væk.
Endelig er der det faktum at måling med forskellige metoder, og ved at se på forskellige isotopserier, for det samme materiale giver samme alder. Hvis henfaldstiden har ændret sig er det med præcis det samme forhold, for de forskellige isotoper og former for henfald - ellers ville tallene ikke stemme. Da det er forskellige reaktioner ved de forskellige typer henfald, er det ikke umiddelbart en troværdig antagelse.
ad 3. Forurening
En del målemetoder måler faktisk også om der er sket forurening! Hvis vi tager flere målinger på samme materiale skal alle målingerne stemme overens. Hvis de afviger fra hinanden kan man ud fra afvigelserne aflæse om der er kommet materiale til, eller om der er forsvundet materiale. Kun hvis forureningen er præcis i samme forhold for alle prøverne vil vi overse forureningen. Igen en antagelse uden de store argumenter for.
Det var lidt kort om et af de emner du omtalte. Jeg vil meget gerne diskutere andre emner hvis du er interesseret, eller fortsætte diskussionen om Jordens alder,
Venlig hilsen
Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49790 - 20/08/2005 18:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren, tak for korrektionen, og undskyld min misforståelse. Jeg overså, at indlægget fra Krøhlen ikke var til dig - jeg antog at det var, fordi det stod lige nedenunder dit. Jeg vil benytte lejligheden til igen at foreslå, at vi alle begynder vores indlæg med at skrive navnet på den, vi svarer. Af tekniske grunde fremgår det desværre ikke, med mindre man læser tråden "fladt". Jeg plejer selv at læse indlæggene "i tråde", men burde naturligvis have checket, inden jeg blandede mig ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49791 - 20/08/2005 20:59
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Evo skriver: "Masser af forskere tror formentlig på Gud, og dermed også på intelligent design - men heller ikke de hævder at have påvist det. På nær enkelte useriøse folkeforførere som Dembski og Behe m.fl."
Hej Evo!
Hvordan begrunder du, at Behe og Dembski er "useriøse folkeforførere"? Er der bestemte citater, du kan henvise til?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49792 - 20/08/2005 21:29
|
Bruger
|
Spørgsmål til Kongstad
Ok, det der rækker lidt ud over min forstand, men jeg ville lige spørge om noget!!
Nu har du fået lov til at antage at jorden er 4,55 mia. år gammel tror jeg nok, men så prøv at antage at jorden kun er 6000-8000 år gammel!! Efter det prøver du at forestille dig hvilken effekt syndfloden kan have på disse målinger!! Prøv det også vil jeg gerne høre resultatet!!
Jeg kan nikke genkendene til det der med isoperne tror jeg nok, men har aldrig sat mig ind i det!! Så derfor vælger jeg ikke at gå ind i den debat!!
Jeg vil gerne høre hvad du får ud af dette tankeeksperiment!! Jeg ved nemlig ikke selv hvad det bliver!!
Krøhlen
|
|
Til toppen
|
|
|
#49793 - 20/08/2005 21:46
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Evo skriver: "Masser af forskere tror formentlig på Gud, og dermed også på intelligent design - men heller ikke de hævder at have påvist det. På nær enkelte useriøse folkeforførere som Dembski og Behe m.fl."
Hej Evo!
Hvordan begrunder du, at Behe og Dembski er "useriøse folkeforførere"? Er der bestemte citater, du kan henvise til?
Jeg vil nøjes med at sige, at jeg mener de er useriøse folkeforførere.
En opfattelse, jeg i øvrigt ikke er ene om!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49794 - 20/08/2005 22:21
Hvorfor er Dembski useriøs
|
Bruger
|
Hej Evo!
William Dembski er "ingen god matematiker" ifølge lektor Poul G. Hjorth (i Weekendavisen). Det berettiger ikke til betegnelsen "useriøs folkeforfører". Det er også meget upræcist, når Poul G. Hjorth skriver, at "William Dembski kom ikke frem til et eneste resultat "af matematisk lødighed" (under besøget i Danmark), hvilket man desværre også kan læse i hans bog". Kan betegnelsen "useriøs folkeforfører" begrundes med noget mere præcist, for eksempel med et citat af Dembski?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49795 - 20/08/2005 23:01
|
Bruger
|
Nu har du fået lov til at antage at jorden er 4,55 mia. år gammel tror jeg nok, men så prøv at antage at jorden kun er 6000-8000 år gammel!!
Faktisk antog jeg blot at henfaldsraten for radioaktive isotoper over tid har været konstante. Den antagelse sammenholdt med målinger af isotopfordelingen idag leder til den konklusion at Jorden er mindst 3,8 mia år gammel, og sammenholdt med vore antagelser om dannelse af solsystemer leder den frem til konklusionen at Jorden er 4,55 mia år gammel.
Efter det prøver du at forestille dig hvilken effekt syndfloden kan have på disse målinger!! Prøv det også vil jeg gerne høre resultatet!!
Hvis jorden kun er 6000-8000 år gammel som du siger, så må den være dannet af andet materiale end det som vi finder i resten solsystemet. Derudover er den dannet uden at materialet er blevet så varmt at det smeltede - idet det ville nulstille tidsestimaterne. Derudover skulle der have været nogen ret syrede forhold, idet for eksempel årsaflejringer i søer, lag i indlansisen, og drypsten alle viser aldre der langt overstiger denne tid.
Med hensyn til radioaktivt henfald, så vil det ikke påvirkes af en syndflod, det vil evt give et højere tryk på mineralerne, men selv under enormt tryk, ændres henfaldsraten kun minimalt. Til gengæld ville indlandsisen bære tydelige spor af oversvømmelsen, og burde vel egentlig kun vise 6000-8000 årslag. Med andre ord ville verden se en hel del anderledes ud end den gør hvis antagelsen om en syndflod og en så lav alder for Jorden var sande.
Så jeg vil ikke fæste lid til den antagelse.
Jeg kan nikke genkendene til det der med isoperne tror jeg nok, men har aldrig sat mig ind i det!! Så derfor vælger jeg ikke at gå ind i den debat!!
Fair nok. Der er mange detaljer. Som matematiker interesserer jeg mig for de metoder som man anvende til datering. Men omend jeg er lægmand, så har jeg efterhånden læst en del om de emner der normalt kommer frem i disse debatter. Hvis der er noget du gerne vil diskutere, så skyd løs?
Jeg vil gerne høre hvad du får ud af dette tankeeksperiment!! Jeg ved nemlig ikke selv hvad det bliver!
Umiddelbart synes antagelsen at støde imod min forståelse af verden, og jeg synes ikke den stemmer med det jeg kan observere.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49796 - 20/08/2005 23:22
Re: Hvorfor er Dembski useriøs
|
Bruger
|
Et interessant indlæg på http://www.pandasthumb.org af Mark Perakh, en tidligere russer, nu amerikaner, som opsummerer sin kritik af Dembskis værker, samt Dembskis hånlige afvisning af al kritik uden at svare sine kritikere kan læses her:
http://www.pandasthumb.org/archives/2005/08/skeptic_on_demb.html
Dembski spildte ikke meget tid med at svare ham. du kan læse svaret her
http://www.uncommondescent.com/index.php/archives/243
men jeg vil tillade mig at citere hele ordlyden:
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> The Boris Yeltsin of Higher Learning
Mark Perakh, the Boris Yeltsin of higher learning, has weighed in with yet another screed against me (go here). The man is out of his element. I’m still awaiting his detailed critique of “Searching Large Spaces” — does he even understand the relevant math?
<br><br></blockquote><font class="post">
Jeg vil endda oversætte:
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Den højere uddannelses Boris Yeltsin
Mark Perakh, den højere uddannelses Boris Yeltsin, har forfattet endnu en trakt imod mig (se her). Manden er ude hvor han ikke kan bunde. Jeg venter stadig på hans detaljerede kritik af "Searching Large Spaces"[Dembskis seneste artikel] - fatter han overhovedet den relevante matematik? <br><br></blockquote><font class="post">
Så for at opsummere. Mark Perakh bemærker at Dembski endnu ikke har gidet svare på en udførlig kritik af hans værker, hverken den udført af MP, eller andre. Som svar håner Dembski - en mand med meget få publikationer, hvis vægt inden for sine felter er meget lille, en mand med mere end 300 peer reviewed publikationer - fordi han ikke har kritiseret Dembskis seneste udgydelser?
Hvorfor kommer Dembski ikke med et detaljeret svar på bare en af de mange kritikker der har været af hans arbejde, inden han kræver at folk svarer ham straks han smækker et par sider sammen og kalder det en artikel?
MP's artikel jeg linker til ovenfor er ca. 7 A4 sider lang, hans svar på Dembskis hånlige indlæg kan du finde her
http://www.pandasthumb.org/archives/2005/08/what_else_could.html
Det er 4 sider langt.
MP's kritik af Dembskis seneste artikel er 10 sider lang, og kan findes her:
http://www.talkreason.org/articles/newmath.cfm
MP har alstå skrevet mindst 21 sider (i virkeligheden meget mere), men Dembski afviser manden uden at komme med et eneste argument, kun en påstand om at MP ikke forstår Dembskis matematik. Jeg har haft 2 års undervisning i matematik på KU, og JEg forstår Dembskis matematik - men sagen er at hans matematik ikke har noget med virkeligheden at gøre - hvorfor den er ravende ligegyldig!
Så hvorfor svarer Dembski sådan? Læs kommentarene til hans svar (Dembski har for vane at slette alle kommentarer der taler ham imod, så det er et sandt hyldestkor). De fatter heller ikke Dembskis matematik - det er derfor han laver den, for at lyde vigtig - og de bryske afvisninger kætterne, som ikke falder på knæ for Dembski er spil for galleriet. Bare rolig siger han - kejseren har ingen klæder.
Folkeforføre ho. Seriøs - nej
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49797 - 21/08/2005 09:09
|
Bruger
|
Hej Søren Jeg har forstået, hvad ET går ud på - du behøver ikke remse op med alle de fine ord og formuleringer. Jeg siger heller ikke, at ET-tilhængere ingen ret har til at gøre sig tanker eller debatere om verdens oprindelse, men det virker lidt underligt på mig, hvis man benytter samme tænkemåde overfor ET og noget indtil videre abstrakt som verdens oprindelse, for det er stadigvæk to forskellige ting - det ene er jo blot et resultat af det andet, ligesom et æble er et resultat af dets træ, men i øvrigt ikke siger så meget om træet selv. Hvis ikke man skifter tænkemåde, når der er tale om noget forskelligt (altså også helt generalt), tror jeg hurtigt man kan blive blind, idet man jo låser sig fast på denne ene måde at se tingene på. At tænke på verden på andre måder end den videnskabelige, tror jeg ville kunne afsløre en hel del om den. Det er f.eks. det, man som kristen gør, og tænk engang - der er lige pludselig nogle ting, som helt enestående giver mening som følge deraf. Jeg mener, at hvis man er fanatisk i sin måde at tænke på, om det så er videnskabligt eller ej, vil der utvivlsomt være ting, som aldrig får øje på og derfor heller ikke forstår, fordi verden ikke kun er en samling data. Og til sidst - det jeg mente med nedenstående citat:
- var, at kristne ikke er de eneste til at rode rundt og fare vild i sit eget. Ligesom kristne ikke altid formår at være hæderlige repræsentanter for deres tro/sag/whatever, så gælder det samme for andre, også ET-tilhængere.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49798 - 21/08/2005 12:19
|
Bruger
|
Til Kongstad
Du siger det der med årsaflejringer i søer, lag i indlandsisen og drypsten!
Jeg har lige en kort kommentar på den med lag i indlandsisen!! De lag er ikke udtryk for en årrække, men for hvornår temperaturen har ændret sig, så de lyse er når den er blevet koldere og de mørke er når det er blevet varmere, så på den hersker der flere teorier!!
Årsaflejringer, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis det eventuelt skulle være lidt som Niagra Falls, som tit er blevet brugt som argument imod en jord der kun er 6000-8000 år gammel, for den har jeg også et svar på: Det som man siger med at meget lidt vand kan have gjordt det på kort tid, kan man forklare med syndfloden! For i stedet for at meget lidt vand skulle have gjort det på meget lang tid, så skulle sådan et "vandfald" som syndfloden ville have været kunne give den samme effekt på kort tid!
Jeg har også en forklaring på drypsten et sted, kan bare ikke lige huske hvor!!
Det er bare for at vise at der hersker flere teorier omkring de ting, så det synes jeg ikke afskriver skabelsen!!
MVH. Krøhlen
|
|
Til toppen
|
|
|
#49799 - 21/08/2005 12:27
|
Bruger
|
Hvis ikke man skifter tænkemåde, når der er tale om noget forskelligt (altså også helt generalt), tror jeg hurtigt man kan blive blind, idet man jo låser sig fast på denne ene måde at se tingene på. At tænke på verden på andre måder end den videnskabelige, tror jeg ville kunne afsløre en hel del om den.
Helt sikkert. Men jeg forstår ikke helt hvad din pointe er. Den naturvidenskabelige metode er et fælles fundament til at forstå og beskrive den fysiske verden. Både ET og universets oprindelse kan undersøges via den naturvidenskabelige metode.
Om der findes mere end det der kan undersøges med denne metode vil videnskabsmænd være uenige om - nogen påstår det er alt der er, andre mener der er en større virkelighed.
Af de tusindvis af kristne forskere som f.eks studerer Big Bang, er der sikkert mange som tolker Big Bang som guds indgriben.
Ligesom kristne ikke altid formår at være hæderlige repræsentanter for deres tro/sag/whatever, så gælder det samme for andre, også ET-tilhængere.
Jeg ved godt du sikkert ved det - men jeg vil blot lige påpege at der ikke er nogen modsætning mellem det at være kristen og så at acceptere ET. Der er bogstavelig talt millioner af kristne som gør det, og tusindvis af kristne som arbejde professionelt med den.
Derudover giver jeg dig ret. Der er rådne æg alle steder. Det er blandt andet derfor den naturvidenskabelige arbejdsmetode er som den er, for at minimere antallet af antagelser man skal acceptere ud fra autoritet.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49800 - 21/08/2005 12:47
|
Bruger
|
Hej Krøhle Angående årsæag i søer, så frmekommer de ved at plantemasser dør ved vinter, og lægger et lag. I Suigetsu søen i Japan har man optalt 45.000 af sådanne aflejringer. Man har så taget prøver fra enkelte årlag, og C14 dateret dem. Derved opnåede man at kunne kalibrere C14 målinger 45.000 år tilbage. Faktisk stemte C14 og årslagene pænt godt overens, der var en tendens til at C14 målte for ung en alder, en tendens som også går igen i de C14 kalibreringer man har lavet sammen med årsringe i træer. Man har årsringe der går ialt ca 8.000 år tilbage i tiden. Med hensyn til indlandsis så giver den en alder på 110.000 år for Grønland, Antarktis har lag bevaret der er 422.000 år. Husk at begge steder ville være oversvømmet under en evt syndflod, og det burde i det mindste kunne ses, og muligvis have smeltet al isen. Der er ingen sådanne tegn Med hensyn til kulde varme, så er der ganske vidst store variationer mellem dag og nat de steder, men gennemsnitlig set er sommer/vinter variationer de helt store. Men man kan faktisk også kalibrere islagene. Vi kender f.eks til tidspunkterne for store vulkanudbrud, som vi kan finde spor af i isen begge steder - på de steder der passer med tidspunktet. Det betyder at metode i hvert fald er gyldig i mere end 1.000 år. For Antarktis skulle det betyde at det der viser sig som lag der følger året idag og over 1000 år tilbage i tiden, tidligere skulle vise i gennemsnit 60 lag om året, hvis vi går 8.000 år siden, 84 hvis vi andvender 6.000 år som jordens alder, 105 lag om året hvis vi regner med en syndflod smeltede isen 1000 år efter Jorden blev dannet for 6.000 år siden. Hvis lagene på en eller anden måde kom under selve syndfloden skulle det være over 1.000 lag om dagen? Mine tal har jeg hovedsageligt taget fra dette indlæg i et andet debatforum som specialiserer sig i Evolution/Skabelse debat - og indlægget indeholder videre referencer http://www.evcforum.net/ubb/Forum3/HTML/000077.html/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49801 - 21/08/2005 12:51
Re: Hvorfor er Dembski useriøs
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo!
William Dembski er "ingen god matematiker" ifølge lektor Poul G. Hjorth (i Weekendavisen). Det berettiger ikke til betegnelsen "useriøs folkeforfører". Det er også meget upræcist, når Poul G. Hjorth skriver, at "William Dembski kom ikke frem til et eneste resultat "af matematisk lødighed" (under besøget i Danmark), hvilket man desværre også kan læse i hans bog". Kan betegnelsen "useriøs folkeforfører" begrundes med noget mere præcist, for eksempel med et citat af Dembski?
Med venlig hilsen hoeg
Egentlig følte jeg, at jeg nok gik for vidt ved at kalde Dembski useriøs folkeforfører. Men Kongstads indlæg har overbevist mig om, at det gjorde jeg nok ikke.
Formentlig tjener Dembski styrtende med penge på sine bestsellerbøger, som åbenbart læses ganske ukritisk af mange mennesker, som søger en form for videnskabelig bekræftelse af deres tro.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49802 - 21/08/2005 13:00
|
Bruger
|
Til Kongstad Keh har på fornemmelsen dette kan blive en ørkesløs debat, men lige nu er det lidt påstand mod påstand!! Jeg laver lige et løfte! Jeg undersøger nogle ting, for at være klar! Det er et lang tid siden jeg sidst sådan virkelig satte mig ind i det, så det skal lige genopfriskes! Når jeg så har gjort det, så vil jeg godt være med i en debat, men lige nu er jeg ikke klar!! Så jeg vender tilbage til emnet en dag!! Tag det ikke for en sejr  hehe.. Krøhlen
|
|
Til toppen
|
|
|
#49803 - 21/08/2005 13:04
|
Bruger
|
Videre fra sidst indlæg! Jeg har lige en hjemmeside med en gut, der hedder Kent Hovind, der har lavet nogle foredrag, og det er indtil videre der hvor jeg har hentet nogle få informationer!! Det er der lidt tankevækkende er, at han har udlovet en dusør på 250.000 dollars til den som vinder over ham i en debat i netop emnet! Så synes du skal tjekke ham ud selvom han går ind for det samme som mig, han har desuden noget bedre styr på det end mig.. Du er velkommen til at invitere ham til Danmark!!  Det virker som et dårlig argument, men han har deltaget i mange debatter og har ikke betalt dusøren, så han må kunne et eller andet!! Krøhlen
|
|
Til toppen
|
|
|
#49804 - 21/08/2005 13:31
|
Bruger
Sted: København
|
Jeg har lige en hjemmeside med en gut, der hedder Kent Hovind, der har lavet nogle foredrag, og det er indtil videre der hvor jeg har hentet nogle få informationer!!
Det bør du måske overveje igen.
Kent Hovind, alias Dr. Dino, er uhyre berygtet: It should be noted that many of his fellow young-earthers consider him to be an embarrasment and that many of his arguments can be found in Arguments we think creationists should NOT use published by the young-earth creationist organization Answers in Genesis. Selv AiG, der ellers ikke er for gode, vil åbenbart ikke benytte sig af de metoder Dr. Dino tyr til.
Og, som du kan se her, er det ganske rigtigt ikke engang bare blandt evolutionister og ateister at han afskrives:
Zaphod: Hvorfor vil du se bort fra Dr. Dino? Er det fordi også du synes han er en charlatan?
Netmissionæren: Det er noget i den retning - ja ;-)
Det er der lidt tankevækkende er, at han har udlovet en dusør på 250.000 dollars til den som vinder over ham i en debat i netop emnet! Så synes du skal tjekke ham ud selvom han går ind for det samme som mig, han har desuden noget bedre styr på det end mig.. Du er velkommen til at invitere ham til Danmark!!
Det virker som et dårlig argument, men han har deltaget i mange debatter og har ikke betalt dusøren, så han må kunne et eller andet!!
Her kan du læse en ret grundig kritik af hans famøse dusør, der ikke er andet end et trick, som skal narre folk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49805 - 21/08/2005 13:53
|
Anonym
Anonym
|
Liselotte: I øvrigt er der jo nok en grund til, at mange har fået den opfattelse, at bl.a. ET-tilhængere argumenterer imod Guds eksistens - nogle må jo på et tidspunkt have udtalt sig omkring dette fra ET's side og ladet en sådan holdning skinne igennem. Ligesom kristne heller ikke altid har holdt/holder sig til deres egen lære.
Rent historisk startede forskningen med, at bl.a. præster og munke ville udforske Guds skaberværk. Da deres resultater ikke altid stemte overens med de to bibelske skabelsesberetninger, forsøgte kirken at lukke munden på forskerne.
ID-fortalerne fortsætter reelt denne tradition, men har ikke længere magt til det. I stedet forsøger de ved hjælp af misinformation at opstille evolutionsteorien som modsætningen til intelligent design og troen på Gud.
Personligt lod jeg mig provokere af ID-fortaleres forkerte oplysninger om evolutionsteorien til at gå ind i debatten her på JesusNet. Hvor jeg i øvrigt efterfølgende opdagede, at redaktionen har artikler med grundlæggende forkerte oplysninger om evolutionsteorien liggende! Hvilket man åbenbart viger udenom at kommentere - og man vil åbenbart heller ikke rette fejlene.
Jeg havde egentlig bestemt, at jeg ikke ville debattere de bibelske selvmodsigelser, men på bl.a. grund af redaktionens uvilje mod at rette grundlæggende og meget væsentlige faktuelle fejl i artiklerne på JesusNet om evolutionsteorien, faldt jeg for fristelsen. Og det er jeg vist ikke den eneste, der har gjort.
Det er jo nærliggende at kikke trosgrundlaget grundigt efter i sømmene hos kristne, der finder det rimeligt at lægge påviseligt forkerte oplysninger om videnskab på nettet.
Jeg er faktisk overbevist om, at en række debattører med arbejde indenfor forskning og videnskab ville lade jeres tro være i fred, såfremt I ville lade være med at forulempe videnskaben med graverende faktuelle fejl om evolutionsteorien.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49806 - 21/08/2005 14:58
|
Bruger
|
Hvorfor går da mange ET-tilhængere ind til diskusioner om netop verdens oprindelse med deres argumenter, som bygger på ET, ...
Hvilke argumenter "om netop verdens oprindelse" er det, der "bygger på ET"? Kan du give eksempler?
... som dens tilhængere på den helt anden side hævder slet intet har med verdens oprindelse at gøre?
Er det da ikke også en helt korrekt karakteristik af en biologisk teori om, hvordan livet har udviklet sig fra det opstod til i dag?
I øvrigt er der jo nok en grund til, at mange har fået den opfattelse, at bl.a. ET-tilhængere argumenterer imod Guds eksistens - nogle må jo på et tidspunkt have udtalt sig omkring dette fra ET's side og ladet en sådan holdning skinne igennem.
At en ET-tilhænger har udtalt sig om Guds eksistens, gør det da på ingen måde berettiget at sætte lighedstegn mellem ET og en afvisning af Guds eksistens.
Hvis en socialdemokrat siger han tror der er liv andre steder i rummet så betyder det jo hverken at alle socialdemokrater deler denne tro eller at denne tro er noget specielt socialdemokratisk.
Årsagen til jeres fejlopfattelse er formentlig ikke at finde blandt ET-tilhængerne men derimod i egne rækker. Visse kristne har hadet og karrikeret/misrepræsenteret ET lige siden teoriens fremkomst. Det kan så enten være fordi de ikke har forstået den eller fordi de er løgnagtige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49807 - 21/08/2005 16:08
|
Bruger
|
Hej Krøhl
Jeg vil faktisk hellere diskutere argumenter end hjemmesider. Jeg kender udemærket Hovind, og hans "dusør". Han kræver at man skal bevise alle de første 5 former for evolution, som du nævnte, er sket, og bevise at der ikke har været nogen som helst guddommelig indgriben i dem. Man skal sende beviset til ham, og hvis han synes det er passende, så udvælger han et panel af dommere, der alle sammen, inlusive Kent Hovind selv skal være 100% overbevist af beviset.
Under de betingelser vil jeg skam gerne give dig hele min årsløn for 2006, hvis du blot beviser for mig, og et panel af dommere som jeg selv udvælger, at Gud på et eneste tidspunkt har grebet ind i livet på Jorden. Vi skal alle være 100% overbeviste om at du har ret.
Når men det var en sidebemærkning.
Du skriver at det er påstand mod påstand. Med fare for at være arrogant, så mener jeg for det første at jeg har kommet med en hel del argumenter, og ikke kun påstande. Hver antagelse, jeg indtager kan jeg bygge op med videre argumenter, og referencer til den videnskabelige litteratur hvis du ønsker det.
For eksempel startede jeg med at tilbagevise de typiske kreationistiske påstande omkring dateringsmetoder. De argumenter vil jeg hellere end gerne underbygge yderligere. Jeg mangler endnu nogen vægtige argumenter fra din side.
Henvisninger til "syndfloden" viser i sig selv ikke noget, med mindre du kan argumentere for hvorfor verden ser ud som den gør idag, på grund af syndfloden, altså i det mindste angiver en metode som kan forklare hvorfor så mange hundrede forskellige metode alle angiver end stor alder.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49808 - 21/08/2005 17:50
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist Du får uddybet, hvad jeg mener, hvis du læser mit videre indlæg her .
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49809 - 21/08/2005 17:58
|
Bruger
|
Hej evo
Jeg havde egentlig bestemt, at jeg ikke ville debattere de bibelske selvmodsigelser, men på bl.a. grund af redaktionens uvilje mod at rette grundlæggende og meget væsentlige faktuelle fejl i artiklerne på JesusNet om evolutionsteorien, faldt jeg for fristelsen. Og det er jeg vist ikke den eneste, der har gjort.
Det ville nok have været mere hæderligt af dig, at holde din sti ren - at man selv gør noget uhensigtsmæssigt, fordi andre også gør det, gør ikke det, man selv gør, mindre uhensigtsmæssigt. Tværtimod kontribuerer man jo blot dermed med noget ligeså uhensigtsmæssigt.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49810 - 21/08/2005 18:33
|
Bruger
|
Hej Søren
Men jeg forstår ikke helt hvad din pointe er. Den naturvidenskabelige metode er et fælles fundament til at forstå og beskrive den fysiske verden. Både ET og universets oprindelse kan undersøges via den naturvidenskabelige metode.
Om der findes mere end det der kan undersøges med denne metode vil videnskabsmænd være uenige om - nogen påstår det er alt der er, andre mener der er en større virkelighed.
Du svarer lidt selv på det. Et menneske er f.eks. andet og mere end blot fysiske data - af den grund får man ikke alt at vide om et menneske ved blot at studere dets biologi. Det samme, mener jeg, gælder verden og dens oprindelse; man kan ikke få alt om den at vide kun ved at studere biologien, der er noget, som går udover den - ligesom der er noget ved et menneske, som går udover den. Men det er så her troens ånd kommer ind i billedet, det er den nød til, for vi kan ikke studere Gud og Hans sfære ved hjælp af biologien.
men jeg vil blot lige påpege at der ikke er nogen modsætning mellem det at være kristen og så at acceptere ET.
Nej, selvfølgelig ikke. Det problem jeg til gengæld øjner nogle steder, er dette, at nogle (ET-tilhængere eller ej) føler sig så provokeret af kristendommen og det at tro, at de glemmer, at ET/videnskab kun er et værktøj og ikke nogen endegyldig sandhed omkring verdens og livets oprindelse - altså det helt store svar på alting. Det er jo problematisk, synes jeg. Ligesom man desværre har brugt/bruger kristendommen nogle steder til at fordømme med, sådan bliver ET og lign. ligeledes brugt nogle gange - til at fordømme de troende og deres tro.
Derudover giver jeg dig ret. Der er rådne æg alle steder. Det er blandt andet derfor den naturvidenskabelige arbejdsmetode er som den er, for at minimere antallet af antagelser man skal acceptere ud fra autoritet.
Men den naturvidenskabelige metode er ikke den eneste måde at få bugt med rådne æg på. Tag f.eks. Mikas bog i Biblen, kapitel 6, vers 8: "Menneske, du har fået at vide, hvad der er godt, hvad Herren kræver af dig: Du skal handle retfærdigt, vise trofast kærlighed og årvågent vandre med din Gud." Og Messias prædikede også kærlighed og retfærdighed - med dette kan man jo lynhurtig skelne de rådne æg fra de gode, for man kan kende træet på dets frugt, som Messias også siger. Det behøves der ikke biologi til. Faktisk kan biologi ikke afsløre, om et menneske er sagligt eller usagligt - og det er jo det vi lige her taler om, når vi siger "rådne æg", ikke?.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49811 - 21/08/2005 18:38
|
Bruger
|
Det vil sige, jo, det kan den - men ikke ved at man studere et menneske.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49812 - 21/08/2005 18:41
|
Bruger
|
Du får uddybet, hvad jeg mener, hvis du læser mit videre indlæg her.
Jeg havde godt læst det indlæg du her linker til jeg synes bare ikke rigtigt det besvarer spørgsmålene.
Du hævdede at "mange ET-tilhængere [går] ind til diskusioner om netop verdens oprindelse med deres argumenter, som bygger på ET, ..." Den påstand uddyber du da ikke og du giver heller ikke eksempler. Det nærmeste du kommer emnet er en snak om det vage begreb "samme tænkemåde" men det er jo noget andet end "argumenter, som bygger på ET".
Du skød også skylden for de kristne fejlopfattelser på ET-tilhængerne. Dette hverken uddybede eller retfærdiggjorde du. Du gentog nærmest blot beskyldningen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49813 - 21/08/2005 18:51
|
Bruger
|
Hej Liselotte
Jeg vil prøve at vaske tavlen ren et øjeblik. Hvis du føler at jeg mangler at svare på noget i dit indlæg så sig endelig til.
Min pointe er kort sagt at alle former for naturvidenskab benytter samme metode. Fysik, biologi, astronomi etc.
Metoden undersøger den fysiske verden, og inddrager ikke hverken religion, eller moral. Det er et bevidst valg, idet resultaterne så ikke er afhængige af nogen religiøse eller moralske autoriteter. Derved kan videnskabsfolk af alle overbevisninger arbejde med det samme materiale og nå de samme konklusioner.
For at undgå at folk snyder med resultater, misforstår dem, eller blot lave skrivefejl, så gennemfører man f.eks peer review. Det er en af metoderne til at forhindre fejl i at blive udbredt.
En anden metode, som ligger implicit i den overnstående, er at teste den opnåede viden igen og igen. Ideelt skal man bruge al sin energi på at bevise noget er forkert.
Et eksempel er teorien om de flydende kontinentalsokler. Da teorien blev foreslået blev den latterliggjort, og først langt senere blev den accepteret.
Det skyldtes i stor grad at teorien ikke var underbygget. Det eneste man kan teste er nemlig hvor godt en teori er underbygget - i princippet kan vi aldrig vide om teorien er sand.
Naturvidenskab er et spil hvor man ser på hvad vi kan observere, og udleder sine resultater ud fra dette (meget simpelt sagt). Man starter således ikke med at antage at livet er udviklet på Jorden, det er en konklusion som følger af det observerbare.
Når vi en gang har konkluderet noget, så er det selvfølgelig en del af vore antagelser - så alle antager idag at livet er udviklet. Det ligger stadig folk frit for at angribe den antagelse, hvad f.eks ID bevægelsen har gjort. Det er dog ikke lykkedes dem at så tvivl om denne antagelse, så den står stadig uimodsagt.
Ligesom med kontinentalsoklerne kan vi ikke vide at ID folkene ikke har ret, men det er irrelevant, så længe de ikke kan underbygge deres kritik.
Det er klart at religiøse mennesker ser verden som mere end det fysiske. Jeg selv tror ikke på nogen guder, men jeg vil aldrig kalde min holdning på det område for naturvidenskabelig - idet den ikke bygger på observationer i den fysiske verden. Ligeledes tror millioner af mennesker på en eller flere guder, samtidig med at de erkender at f.eks ET er den for tiden bedste naturvidenskabelige forklaring på livets udvikling på Jorden.
Det kan være at religionen også indeholder den fysiske verden , det må I selv afgøre, men naturvidenskaben beskæftiger sig slet ikke med den religiøse verden. Det jeg bruger tid på at opponere på er når man enten påstår at naturvidenskaben er religion, eller når man kommer med naturvidenskabelige påstande baseret alene eller delvist på moralske eller religiøse autoriteter. Det er simpelthen dårlig videnskab.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49814 - 21/08/2005 18:59
|
Bruger
|
Til Kongstad og Ateist.. Ja, jeg kan se han engang har været en torn i øjet på nogen for ellers ville, der ikke være så mange "informative" hjemmesider om ham!  Jeg kan stadig bruge noget af det han siger, og jeg vil godt trække min udtalelse om dusøren tilbage! Jeg synes blot stadig at det er tankevækkende! Han har stadig deltaget en del debatter og skulle efter sigende have trukket sig ud af dem med værdigheden i behold!! Selvfølgelig skal man bevise det 100% Så det man kan sætte spørgsmåltegn ved er det råd han nedsætter, så alt i alt synes jeg egentlig at det er ok!! Jeg vil også give jer ret i at han er en charlatant, men det gør mig ærlig talt ikke noget!! Jeg vil stadig bruge tid på at undersøge en del ting, så jeg engang føler mig klar til at deltage 100% i en debat!! Krøhlen Ps. Lige en tænker til sidst!! Det eneste man skal sætte ? ved er jeres C14 og andre dateringsmetoder!! Jeg siger ikke jeg kan det eller det er let, men det er det i basere alle jeres argumenter og viden på!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49815 - 21/08/2005 19:11
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det var vagt (læs: overordnet) ment.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49816 - 21/08/2005 19:19
|
Bruger
|
Hej Krøhl
Ps. Lige en tænker til sidst!! Det eneste man skal sætte ? ved er jeres C14 og andre dateringsmetoder!! Jeg siger ikke jeg kan det eller det er let, men det er det i basere alle jeres argumenter og viden på!!
Uden at prale, så har jeg deltaget i en hel del debatter om dette emne, og læst en del om det. I denne debat har jeg kun meget kort ridset hovedtrækkende op for nogle får at de spor der eksisterer som peger på Jordens alder.
Det er klart at dateringsmetoder er meget relevante her, men vi har slet ikke diskutere evolution endnu. Selv uden viden om Jordens alder, ja selv uden fossile spor, ville vi komme frem til samme konklusion om arternes udviklng. Det er klart at vi ville være lidt mere usikre på historikken, men måden arter udvikler sig på, ville vi kunne erkende uden kendskab til historien.
Og nej det er ikke nok at sætte spørgsmålstegn ved. Det fungerer ikke sådan at blot man kan komme med en modhypotese, så er den oprindelige teori ligeværdig med modhypotesen. Videnskab er alt andet end demokratisk. Hvis det var nok, så kunne vi blot påstå at Gud skabte alt for 2 minutter siden, og så ellers være ligeglade med alt andet.
Og til sidst - for at tærske langhalm på Kent Hovind, så er det faktum at der er mange sider der taler imod ham et resultat af at der er mange der falder for hans vrøvl. Undskyld at jeg er så direkte, men Hovind udgyder en masser trivielle påstande som kun den uindviede sætter lid til. Tænk på at selv en så ekstrem og fundementalistisk organisation som AIG advarer imod ham.
Med hensyn til debatter så er det et sørgeligt faktum at en tåbe kan stille flere spørgsmål end ti vise mænd kan svare på, og i Hovinds tilfælde er manden ikke en tåbe, blot ydgyder han på 5 minutter så mange forkerte påstande at det tager tre dage at gennemgå dem alle.
Han er ikke nogen tåbe, så derfor nægter han at have en nedkrevet debat. Kun når han fyrer maskingeværssalver af misinformation af har han en chance.
Ser du videnskabsfolk, eller ærlige af slagsen, bryder sig ikke om at udtale sig katagorisk om ting de ikke har rigtig god kendskab til (*. Hovind har ikke den slags problemer, så hvis han diskuterer med en biolog, så fyrer han en masse vrøvl af om Jordens alder, om Big Bang, om termodynamikkesn love, etc etc.
Men spørg dig selv. Hvis han er så sikker på sig selv, hvorfor vil han så ikke have en nedskrevet debat?
Personligt ville jeg gerne debattere på email med ham, hvor vi offentliggjorde vore emails, og hvor vi fra starten af blev enige om et format, f.eks antal påstande pr indlæg, længde , referencer etc.
Men alt dette er fuldkommen ligegyldig for vores diskussion her. Alt der betyder noget er hvilke argumenter vi har, og hvordan vi underbygger disse.
Hvis du vil bruge Hovinds skal du være velkommen.
/Søren
(* Og de bryder sig heller ikke om at udtale sig kategorisk om ting de har indgående kendskab til. Heldivis er jeg en uuddannet lægmand, så den slags begrænsninger har jeg ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49817 - 21/08/2005 19:49
|
Bruger
|
Hej Søren Jeg forstår godt princippet i ET, som jeg også gav udtryk for før. Jeg forstår ikke lige, du bliver ved at forklare.
at f.eks ET er den for tiden bedste naturvidenskabelige forklaring på livets udvikling på Jorden.
Men gør det den også automatisk til den bedste og mest rigtige? Nu har jeg f.eks. læst, at kulstof 14-metoden bygger på en formodning om, at temperaturer, stråling fra rummet, atmosfærens indhold af f.eks. ilt altid har været den samme. Men har den det? Det er ikke vist med sikkerhed og desuden uladesigbeviseligt (er det et ord?). Formodning er ikke det samme som vished. Så når man i dag fastslår vha. kulstof 14 metoden at en knogle er så og så gammel, kan man ikke med 100 vide det. Dette rykker lidt ved hele ET, synes jeg. I øvrigt kan det vel heller ikke udelukkes, at forskere igennem tiden ikke har været lige objektive og saglige; for Darwin's vedkommende lå der f.eks. noget personligt bag - han ville "vinde" over W. Paley, som var tilhænger af ID-modellen; det blev helt til en besættelse for Darwin at presse alt ned i sin ET, og det kan vel ikke udelukkes, at det gjorde ham blind på nogle punkter. En anden ting - melder "ET-tilhængende" forskere rent faktisk ud, når de finder noget, som ikke stemmer i med ET? Eller fejes det væk? I følge ET sker alting i et langsomt tempo over mange år - hvordan forklarer den så dinosaurnes pludselige massedød, som peger henimod en voldsom katastrofe, som faktisk bedre kan underbygges med Syndfloden end pludselig sygdom m.m.? Det vides jo f.eks., at fossiler ikke dannes som en naturlig ting, men er forudsat hurtig død OG begravelse. Bare for at nævne et eller andet.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49818 - 21/08/2005 20:36
|
Anonym
Anonym
|
Hej evo
Det ville nok have været mere hæderligt af dig, at holde din sti ren - at man selv gør noget uhensigtsmæssigt, fordi andre også gør det, gør ikke det, man selv gør, mindre uhensigtsmæssigt. Tværtimod kontribuerer man jo blot dermed med noget ligeså uhensigtsmæssigt.
Du får det til at lyde som om jeg har være på en "grisesti", som jeg burde have holdt ren. Men der er absolut intet uhæderligt i at spørge ind til, hvad kristne tror på.
Og man får faktisk lyst til at studere nærmere, hvad det er, der får de ellers pæne og ordentlige mennesker bag hjemmesiden JesusNet til at have artikler med faktuelt forkerte oplysninger om evolutionsteorien liggende - og ikke ville rette dem, når man bliver gjort opmærksom på det.
Det er faktisk en "invitation", der giver folk med interesse for videnskab stor lyst til at bore i præmisserne bag den religion, som tilsyneladende forårsager påviselig misinformation. Således som ikke alene jeg, men adskillige debattører har gjort.
Derfor er mit råd til JesusNets redaktion, at den sørger for at beskrive eksempelvis evolutionsteorien og dens præmisser korrekt. Selv om man er modstander af de dele af videnskaben, som ikke stemmer overens med bibelens skabelsesberetning, er det da mest hæderligt og ordentligt at beskrive evolutionsteorien korrekt og angribe den ud fra, hvad den faktisk er.
Og det gør man altså ikke, når man skriver, at evolutionsteorien bygger på tilfældighed - idet den faktisk bygger på det stik modsatte af tilfældighed. Nemlig på årsag og virkning, hvilket principielt indebærer, at al udvikling er forudbestemt til mindste detalje. En opfattelse, som også nogle ateister har.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49819 - 21/08/2005 21:05
|
Bruger
|
Søren:ET er den for tiden bedste naturvidenskabelige forklaring på livets udvikling på Jorden. Liselotte:Men gør det den også automatisk til den bedste og mest rigtige?
Det gør den til den bedste naturvidenskabelige forklaring på nuværende tidpunkt. Hvis der er nogen der har naturvidenskabelig kritik af den, så vil de komme med den, og gennem de sædvanlige processer vil teorien ændres eller helt eller delvis forkastes, hvis det er tilfældet.
Om det er den bedste forklaring i alle verdener er et andet spørgsmål, som videnskaben i sig selv ikke kan svare på. I sagens natur kan naturvidenskaben kun forholde sig til de ting vi på nuværende tidpunkt kan observere.
Måske er den rette forklaring at en gud har ledet processerne fra start til slut, men uden at kunne understøtte denne teori, kan vi ikke udtale os videnskabeligt om den!
Nu har jeg f.eks. læst, at kulstof 14-metoden bygger på en formodning om, at temperaturer, stråling fra rummet, atmosfærens indhold af f.eks. ilt altid har været den samme. Men har den det?
C14 bygger i udgangspunktet på antaglsen om at forholdet mellem C14 og ikke radioaktive isotoper af C har været konstant.
Men man er ikke stoppet her. Man har undersøgt, og undersøger til stadighed præcisionen af C14. For eksempel kan man ved hjælp af dendokronologi, datering via træers årringe, direkte efterprøve C14 målinger 8.000 år tilbage i tiden. Da årringe i træer er mere præcise (der kan komme flere årringe i et år, men der kender man til mange af årene hvor det er sket), så kan man altså anvende disse resultater til direkte at aflæse C14 forholdet i den historiske atmosfære, og dermed gøre andre C14 målinger mere præcise.
Ved samme metode har man kalibreret C14 tilbage til 45.000 år, ved at anvende årlige aflejringer i søer.
Alle antagelser underbygges så vidt muligt. Det er kernen i falsificering, som er en af grundstenene i den videnskabelige metode. Hvis man antager en ting, så skal man straks prøve at vise at ens antagelse er forkert.
Med hensyn til Darwin, så var Paley blevet tilbagevist endda før Darwin af andre filosoffer. Men rent faktisk kan vi være hamrende ligeglade med Darwins hensigt. Han var den første til at formulere en revolutionerende sandhed om verden, men der gik mange år før videnskaben accepterede hvor prøcis han rent faktisk ramte. Først med den neodarwinistiske syntese accepteredes størsteparten af Darwins resultater - efter mange forskellige grupperinger havde afvist dele af teorien.
Darwin er ikke en autoritet, men ramte blot rigtigt. Han tog fejl på mange punkter. Nogen gange små fejl, andre gange store. Hans betydning idag er som f.eks Euklids inden for matematikken, folk er imponerede over klarheden, og intelligensen i hans værker, men biologien har bevæget sig milevidt videre siden Darwin.
Der har været mere end en massedød under Jordens historie. Dinosaurerne var blot ofre for den seneste for 65 millioner år siden. Jeg må indrømme at jeg ikke er up to date med hvad den bedst underbyggede teori på nuværende tidspunkt er, men der er intet i ET, som modsiger at katastrofer kan udrydde en mængde arter.
Tænk på at om 65 millioner år vil det se ud som om hvalerne uddøde meget pludseligt - hvis det altså lykkes for mennesket at slå dem alle ihjel, som vi forsøger. Hvis vi starter en global atomkrig, skal vi nok få ændret klimaet så meget så meget at der sker massedød, måske er drivhuseffekten nok i sig selv!
Med hensyn til fossiler så er der skam meget få af dem. Det er nemlig sjældent at døde dyr fossillerer.
Tænk på Dovers hvide klipper. De består af milliarder og atter milliarder af døde dyr, som har lagt sig i et kæmpelag. Den engelske kanal har boret sig vej igennem massen gennem mange tusinde år. Hvordan kan du forklare at syndfloden lægger et kæmpelag af skaller som kalk, hvoreften den straks slider en rende igennem dem?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49820 - 21/08/2005 21:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, du skriver: Og det gør man altså ikke, når man skriver, at evolutionsteorien bygger på tilfældighed - idet den faktisk bygger på det stik modsatte af tilfældighed. Nemlig på årsag og virkning, hvilket principielt indebærer, at al udvikling er forudbestemt til mindste detalje. En opfattelse, som også nogle ateister har. Her kommer et tåbespørgsmål, for nu begynder jeg hjælpeløse amatør at spærre øjnene op. Er det sådan, at ET forudsætter determinisme til mindste detalje - at alt er forudbestemt - at alt altid har ligget klar på en filmspole, som bare ikke er færdigspillet? Eller er det kun lige arternes udvikling der menes at være forudbestemt til mindste detalje? (Hvis "noget" er forudbestemt til mindste detalje, så må vel alt være forudbestemt til mindste detalje? Alt griber jo ind i alt det andet? Jeg har hørt den (måske lommefilosofiske?) bemærkning, at hvis blot en et støvfnug kunne lægge sig tilfældigt, ville vi ikke have noget ordnet kosmos, men totalt kaos? Og der er også noget med en sommerfugleeffekt, eller ... ? Med hensyn til den famøse artikel (jeg ved ikke engang hvad det er for én) som altså har gjort så stort et indtryk, og hvor der står noget om, at ET bygger på en tilfældighed: Kunne det ikke med lidt god vilje forstås på den måde, at forfatteren måske kalder den kendsgerning, at man (ET) ikke kender/identificerer den første begyndelse på udviklingen (hvis der altså er en første begyndelse og en udvikling) for tilfældighed i betydningen det ukendte X? (Det som troende kalder Gud) Altså at selve grundlaget for udviklingen er ukendt = en tilfældighed, men naturligvis ikke udviklingen i sig selv? Der er naturligvis ingen der tror, at der er nogen andre der ikke tror på årsag > virkning, uanset hvad vi beskæftiger os med. (Jeg spekulerer her lidt på, om det jeg skriver her forstås af nogen som helst. Jeg forstår det faktisk ikke rigtig selv ...  - men der kunne jo være andre ..  ) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49821 - 21/08/2005 22:24
|
Bruger
|
Det var vagt (læs: overordnet) ment.
Det tvivlede jeg skam aldrig på.
Det ændrer bare intet som helst ved at det ikke - som du skrev - uddybede sagerne.
Du er kommet med påstande og beskyldninger rettet mod ET-tilhængere. Disse påstande og beskyldninger har du ikke fundet det anstændigt at uddybe, eksemplificere eller understøtte.
Det synes jeg ikke klæder dig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49822 - 21/08/2005 22:24
Re: Hvorfor er Dembski useriøs?
|
Bruger
|
Evo skriver: "Egentlig følte jeg, at jeg nok gik for vidt ved at kalde Dembski useriøs folkeforfører. Men Kongstads indlæg har overbevist mig om, at det gjorde jeg nok ikke."
Hej Evo!
Jeg savner fortsat et svar på, hvad Dembski konkret har skrevet, der kan betegnes som useriøst. Hverken du eller Kongstad har angivet konkrete eksempler.
Du skriver: "Formentlig tjener Dembski styrtende med penge på sine bestsellerbøger, som åbenbart læses ganske ukritisk af mange mennesker, som søger en form for videnskabelig bekræftelse af deres tro."
At en forfatter har succes, kan vel ikke begrunde betegnelsen "folkeforfører". Hvorfra ved du, at Dembski's bøger altid læses ukritisk? Sandheden er, at salget af Dembski's bøger afspejler en stigende interesse for ID. Jeg kan godt forstå, at dette ryster naturalismen.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49823 - 21/08/2005 23:23
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Her kommer et tåbespørgsmål, for nu begynder jeg hjælpeløse amatør at spærre øjnene op. Er det sådan, at ET forudsætter determinisme til mindste detalje - at alt er forudbestemt - at alt altid har ligget klar på en filmspole, som bare ikke er færdigspillet?
Evolutionsteorien forudsætter ikke noget. Men den viser, at årsag og virkning styrer udviklingen. For ellers ville man være ude af stand til at gentage forskningsforsøg og få de samme resultater igen og igen.
Om årsag og virkning er det eneste, der styrer udviklingen, kan man ikke sige med sikkerhed. Men det er, så vidt jeg ved, det eneste, man har konstateret - med sikkerhed.
Imidlertid mener jeg, at videnskaben har fået øje på ting, som tilsyneladende ikke styres af årsag og virkning - og derfor kan være tilfældige. Men evolutionsteorien bygger udelukkende på årsag og virkning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49824 - 21/08/2005 23:33
Re: Hvorfor er Dembski useriøs?
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: At en forfatter har succes, kan vel ikke begrunde betegnelsen "folkeforfører". Hvorfra ved du, at Dembski's bøger altid læses ukritisk? Sandheden er, at salget af Dembski's bøger afspejler en stigende interesse for ID. Jeg kan godt forstå, at dette ryster naturalismen.
Det ryster naturligvis videnskaben, hvis en folkeforfører har stor succes med sin forførelseskunst. Jo mere succes, jo mere rystende er det da.
Jeg kan garantere dig for, at Dembskis bøger læses kritisk. At du så tror mere på Dembski end på Kongstads afsløring af ham, det er dit valg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49825 - 22/08/2005 00:19
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det synes jeg ikke klæder dig!
Jeg er her ikke for at stille dig tilfreds.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49826 - 22/08/2005 00:27
|
Bruger
|
Hej evo
Du får det til at lyde som om jeg har være på en "grisesti", som jeg burde have holdt ren. Men der er absolut intet uhæderligt i at spørge ind til, hvad kristne tror på.
Det må du undskylde, og selvfølgelig ikke. Jeg synes bare, at man skal prøve at undgå at forfalde til noget, man mener andre gør forkert. Det var sådan, jeg mente.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49827 - 22/08/2005 00:36
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det lød godt nok lidt fjendsk, det må du undskylde. Du har ret i at jeg anklager nogle, men grunden til at jeg ikke kommer med konkrete eksempler osv. er den, at jeg talte om disse lidt abstrakt. Jeg kan derfor ikke se, hvorfor jeg skulle begynde at pege fingre ad nogen bestemt.
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#49828 - 22/08/2005 08:20
|
Anonym
Anonym
|
Kære Liselotte Synes du at det er rimeligt at fremstille påstande på et offentligt debat-forum, for så at sige når disse påstande ønskes bevist eller underbygget, at det kan du ikke? Uanset hvilken undskyldning du nu en gang har for ikke at underbygge...
|
|
Til toppen
|
|
|
#49829 - 22/08/2005 09:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo: Imidlertid mener jeg, at videnskaben har fået øje på ting, som tilsyneladende ikke styres af årsag og virkning - og derfor kan være tilfældige.
OK, altså kan være tilfældige - så nærmer vi os da hinanden en lille bitte smule ... 
Ikke sådan, at kristne tror på noget tilfældigt, slet ikke. Vi kristne siger om Gud: Han er ikke er skabt, han ér! Han er den primære årsag til alt. "Gud er Gud om alle mand var døde .. !"
Men evolutionsteoretikere regner altså med, at der er "noget", der kan være tilfældigt (= ikke en konsekvens af en årsag).
Det var det jeg håbede at få bekræftet - det er da altid en begyndelse!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49830 - 22/08/2005 11:15
|
Anonym
Anonym
|
Evo: Imidlertid mener jeg, at videnskaben har fået øje på ting, som tilsyneladende ikke styres af årsag og virkning - og derfor kan være tilfældige.
OK, altså kan være tilfældige - så nærmer vi os da hinanden en lille bitte smule ... 
Ikke sådan, at kristne tror på noget tilfældigt, slet ikke. Vi kristne siger om Gud: Han er ikke er skabt, han ér! Han er den primære årsag til alt. "Gud er Gud om alle mand var døde .. !"
Men evolutionsteoretikere regner altså med, at der er "noget", der kan være tilfældigt (= ikke en konsekvens af en årsag).
Det var det jeg håbede at få bekræftet - det er da altid en begyndelse!
kristina
Det har du fået bekræftet i efterhånden mange indlæg. Så det er din egen skyld, hvis du stadig kun er nået til begyndelsen! 
I øvrigt findes der ikke "evolutionsteoretikere". Her går du og mange andre - forståeligt! - galt i byen. Især hvis I kun læser "skabelsesvidenskab" og fejlagtige artikler om evolutionsteorien - som f.eks. artiklerne på JesusNet om emnet.
Evolutionsteorien er en videnskabelig teori. D.v.s. at den bygger ikke på teoretiske overvejelser, men udelukkende på konkrete målbare fysiske objekter og processer.
Evolutionsteorien bygger derfor ikke på de observationer, som man har gjort af tilsyneladende tilfældige processer på subatomart plan. Ganske enkelt fordi man ikke har udstyr til at studere dem grundigt nok endnu.
Indtil da er forskerne nødt til at gå ud fra, at "tilfældighed" kan forekomme, idet man jo tilsyneladende observerer "tilfældighed".
Men hvis først når "tilfældighed" konkret er påvist som en styrende faktor sammen med årsag og virkning - hvis dette er muligt? - kan "tilfældighed" indgå i en videnskabelig teori.
På samme måde, som Gud først kan indgå i en videnskabelig teori, den dag forskerne konkret har påvist Guds eksistens.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49831 - 22/08/2005 14:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kr.:Men evolutionsteoretikere regner altså med, at der er "noget", der kan være tilfældigt (= ikke en konsekvens af en årsag).
Evo: Det har du fået bekræftet i efterhånden mange indlæg. Så det er din egen skyld, hvis du stadig kun er nået til begyndelsen! I øvrigt findes der ikke "evolutionsteoretikere". Her går du og mange andre - forståeligt! - galt i byen. Især hvis I kun læser "skabelsesvidenskab" og fejlagtige artikler om evolutionsteorien - som f.eks. artiklerne på JesusNet om emnet.
Jeg har ikke kun nået til begyndelsen! Jeg har nemlig læst videre og bemærket de mange gange, hvor I kraftigt opponerer mod tanken om, at evolution bygger på tilfældigheder. Jeg synes ikke, at "årsag-virkning" nødvendigvis er i modstrid med tilfældighed, men rent faktisk er det, hvis grundlaget er tilfældigt.
Hvis evolutionsvidenskabens (må jeg kalde den det?) udgangspunkt (= den første årsagsløse årsag, som vel ingen udelukker) er tilfældigt, så er det hele tilfældigt.
0Hvis den ikke er det i udgangspunktet (som vi kristne tror er var Guds plan om at skabe verden), ja så er intet tilfældigt.
Jeg beklager at have brugt udtrykket evolutionsteoretikere, når åbenbart også det ord er en anstødssten. Tro mig, jeg mente intet ondt dermed!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49832 - 22/08/2005 15:58
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jeg har ikke kun nået til begyndelsen! Jeg har nemlig læst videre og bemærket de mange gange, hvor I kraftigt opponerer mod tanken om, at evolution bygger på tilfældigheder. Jeg synes ikke, at "årsag-virkning" nødvendigvis er i modstrid med tilfældighed, men rent faktisk er det, hvis grundlaget er tilfældigt.
Evolutionsteorien siger intet om, at "den første årsag" opstod tilfældigt. Den afviser ikke, at f.eks. din religions eller en anden religions gud satte årsagsrækken i gang. Men den bekræfter det heller ikke.
Derfor er der bestemt al mulig grund til at opponere mod din og andres tanke om, at evolutionsteorien bygger på tilfældighed.
Evolutionsteorien har hverken udtalt sig om tilfældighed eller om Guds eksistens. Men kun sagt, at ingen af delene ikke er konstateret videnskabeligt!
Og det er i øvrigt ganske ulogisk, når både du og Netmissionæren nu klamrer jer til, at evolutionsteorien absolut skal bygge på tilfældighed.
Man kan fristes til at formode, at blot fordi nogle af jeres trosfæller er kommet til at skrive det i deres artikler, vil I af hensyn til dem ikke rette fejlen.
Princippet årsag og virkning gør det jo tilmed logisk, at Gud har sat udviklingen i gang og lader årsag og virkning styre den til mindste detalje.
Og i hvert fald Netmissionæren har jo i et indlæg afskrevet friheden til at være et tomt begreb. Så for ham kan det jo ikke være et problem, hvis det er sådan!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49833 - 22/08/2005 16:12
Re: tilfældigvis?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Evo skriver:
Og det er i øvrigt ganske ulogisk, når både du og Netmissionæren nu klamrer jer til, at evolutionsteorien absolut skal bygge på tilfældighed.
Jamen jeg klamrer mig da bestemt ikke spor - jeg holder mig kun til dine egne ord her på debatten, som jeg jo har citeret ..
Jeg synes ikke det er spor vigtigt, om evolutionsteorien bygger på, at verden/vores eksistens skyldes et tilfælde, eller et spørgsmålstegn. Det er lidt det samme for mig, som jo tror, at det hele (incl. evolutionsteorien!  ) i sidste ende skyldes Guds vilje.
Men mon ikke vi kan blive enige om, at alt hvad vi kan sanse her i denne fysiske verden er baseret på kausalitetsprincippet?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49834 - 22/08/2005 17:43
Re: tilfældigvis?
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Men mon ikke vi kan blive enige om, at alt hvad vi kan sanse her i denne fysiske verden er baseret på kausalitetsprincippet?
Kausal betyder jo netop årsag og virkning. Om vi kan sanse mere end det, kan jeg ikke udtale mig om. Men videnskabeligt begrundet, som det ser ud i øjeblikket - jo! Så er det alt, hvad vi kan sanse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49835 - 22/08/2005 19:24
Mutatione sker helt tilfældigt
|
Bruger
|
Evo skriver: "Og det er i øvrigt ganske ulogisk, når både du og Netmissionæren nu klamrer jer til, at evolutionsteorien absolut skal bygge på tilfældighed."
Hej Evo!
Mutationer, der er forudsætningen for at selektionen kan virke, sker da helt tilfældigt. Mutationer, der er ændringer i DNA, sker som følge af for eksempel kosmisk stråling og/eller kemiske påvirkninger. Mutationer er derfor ikke styret af noget og sker helt tilfældigt og uafhængig af selektionen. Derfor er der god mening i at at skrive, at den darwinistiske udvikling er blind og er baseret på tilfældighed. Selve mutationen er selvfølgelig en virkning af en årsag, for eksempel kosmisk stråling. Men det må være helt tilfældigt, hvornår og hvordan den kosmiske stråling ændrer noget i DNA.
Med venlig hilsen Ove
|
|
Til toppen
|
|
|
#49836 - 22/08/2005 20:48
Re: Mutatione sker helt tilfældigt
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Mutationer, der er forudsætningen for at selektionen kan virke, sker da helt tilfældigt. Mutationer, der er ændringer i DNA, sker som følge af for eksempel kosmisk stråling og/eller kemiske påvirkninger. Mutationer er derfor ikke styret af noget og sker helt tilfældigt og uafhængig af selektionen. Derfor er der god mening i at at skrive, at den darwinistiske udvikling er blind og er baseret på tilfældighed. Selve mutationen er selvfølgelig en virkning af en årsag, for eksempel kosmisk stråling. Men det må være helt tilfældigt, hvornår og hvordan den kosmiske stråling ændrer noget i DNA.
Kun hvis du forudsætter, at der ikke er en årsag til den kosmiske stråling og til de kemiske påvirkninger af DNA.
Mener du, at stråling og kemi er virkninger uden årsag?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49837 - 22/08/2005 21:50
Re: Mutationer sker helt tilfældigt
|
Bruger
|
Evo skriver: .. "Kun hvis du forudsætter, at der ikke er en årsag til den kosmiske stråling og til de kemiske påvirkninger af DNA. Mener du, at stråling og kemi er virkninger uden årsag? "
Hej Evo!
Selvfølgelig er der årsag og virkning, når det gælder kosmisk og anden stråling samt kemiske påvirkninger, der i givet fald kan udløse en mutation. Det udelukker da ikke, at mutationen sker helt tilfældigt. Resultatet af et eller flere terningekast skyldes også årsag og virkning. Resultatet af et givet antal terningekast er alligevel tilfældigt (eller mere eller mindre sandsynligt/usandsynligt) - på samme måde som mutationer. Derfor er den biologiske evolution også baseret på tilfældigheder, altså tilfældige mutationer, der er grundlag for at variationer kan opstå, så selektionen kan virke som teorien foreskriver. Den biologiske evolution er ikke styret af noget som helst, da den afhænger af at mutationerne sker helt tilfældigt.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49838 - 22/08/2005 22:09
Re: Mutatione sker helt tilfældigt
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Ove og "Evolutionisten". Jeg synes, svaret ligger midt imellem jeres synspunkter. Evolutionen er ikke tilfældig. Den må følge naturkræfterne, og er en konsekvens af disse. Nogen kosmologer foreslår, så vidt jeg husker, at enhver klode med Jordens betingelser vil udvikle liv. På den anden side rammer mutationerne tilfældigt: Der er ikke nogen regel for, hvad der ændres, for eksempel, hvilken base, der ændres i en punktmutation. Der er i hvert fald kun en svag præference.
De ændringer, der forekommer vil dog kun have succes, hvis de passer ind i det økosystem, de eksisterer i. Derfor er den observerede mutationsrate i genomet større i ikke-kodende områder, og områder med uspecifik funktion, end den er i kodende områder med en meget specifik funktion. De observerede mutationer er ikke tilfældigt spredte over generne, men samlede i specielle områder. Når mutationer rammer de specifikke områder er der mulighed for afgørende evolution i retning af makroevolutionære begivenheder.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#49839 - 22/08/2005 23:01
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Selvfølgelig er der årsag og virkning, når det gælder kosmisk og anden stråling samt kemiske påvirkninger, der i givet fald kan udløse en mutation. Det udelukker da ikke, at mutationen sker helt tilfældigt.
Hvis det er selvfølgeligt, at stråling og kemisk påvirkning er årsag og virkning, hvorfor er det så ikke selvfølgeligt, at mutationer er det?
Eller terningkastet? Eller den biologiske evolution.
Forklar hvorfor du tror på årsag og virkning ved stråling og kemi, men ikke ved terningekast og mutationer?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49840 - 23/08/2005 07:51
|
Bruger
|
Hej Evo!
Selvfølgelig skyldes stråling og kemi årsag og virkning. Det samme gælder terningekast og mutationer. Det kan da ikke være i modstrid med, at resultatet eller udfaldet af terningekast og mutationer er tilfældigt. Hvordan vil du forklare, at resutatet af terningekast og mutationer ikke skulle være tilfældigt?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49841 - 23/08/2005 07:58
Mutationer sker helt tilfældigt
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars!
Du skriver, at de observerede mutationer ikke er "tilfældigt spredte over generne, men samlede i specielle områder." Hvordan kan man vide det? Der kan vel udmærket være mutationer udenfor de "specielle områder", altså mutationer, man ikke har observeret?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49842 - 23/08/2005 08:40
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Forklar hvorfor du tror på årsag og virkning ved stråling og kemi, men ikke ved terningekast og mutationer?
Hoeg: Selvfølgelig skyldes stråling og kemi årsag og virkning. Det samme gælder terningekast og mutationer. Det kan da ikke være i modstrid med, at resultatet eller udfaldet af terningekast og mutationer er tilfældigt. Hvordan vil du forklare, at resutatet af terningekast og mutationer ikke skulle være tilfældigt?
Jeg kan bedst svare dig ved at stille dig en konkret opgave:
Prøv du at forklare os præcist, hvorfor du mener, at udfaldet af et terningkast er tilfældigt?
Du skal her være opmærksom på, at hvis man kaster terningen nogle millioner gange, så bliver der stort set det samme antal 1'ere, 2'ere, 3'ere, 4'ere, 5'ere og 6'ere.
Det vidner ikke om tilfældighed!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49843 - 23/08/2005 09:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
hmm - jo Evo, du har da vist ret i, at hvis man kaster terningen tilstrækkelig mange gange, bliver der lige mange seksere ... Men ... jeg prøver lige at følge tanken lidt videre og gå lidt tættere på: Hvis der nu ved første kast kommer en flaggelat forbi, som er afhængig af, at det første kast er en sekser, må det så ikke anses for helt tilfældigt, om lige netop dén flaggelat er så heldig at blive udtrukket i livets store lottospil til at føre familiens udvikling videre i teksten ... ? På samme måde: at jeg, og ikke en anden, sidder her ved tastaturet, er det så ikke, i din forståelse, et rent tilfælde som skyldes, at der ikke, den nat for længe siden, var én af de andre spermatozo'er der kom først i det for dem alle (og mig!) afgørende kapløb? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49844 - 23/08/2005 09:57
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina
Noget bliver ikke mere eller mindre tilfældigt af at du (vi) ikke kan overskue en given række af årsager og virkninger...
|
|
Til toppen
|
|
|
#49845 - 23/08/2005 10:13
|
Anonym
Anonym
|
hmm - jo Evo, du har da vist ret i, at hvis man kaster terningen tilstrækkelig mange gange, bliver der lige mange seksere ...
Men ... jeg prøver lige at følge tanken lidt videre og gå lidt tættere på:
Hvis der nu ved første kast kommer en flaggelat forbi, som er afhængig af, at det første kast er en sekser, må det så ikke anses for helt tilfældigt, om lige netop dén flaggelat er så heldig at blive udtrukket i livets store lottospil til at føre familiens udvikling videre i teksten ... ?
På samme måde: at jeg, og ikke en anden, sidder her ved tastaturet, er det så ikke, i din forståelse, et rent tilfælde som skyldes, at der ikke, den nat for længe siden, var én af de andre spermatozo'er der kom først i det for dem alle (og mig!) afgørende kapløb?
kristina
CloudHands: Noget bliver ikke mere eller mindre tilfældigt af at du (vi) ikke kan overskue en given række af årsager og virkninger...
CloudHands kom mig i forkøbet med svaret! Og tak for det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49846 - 23/08/2005 10:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej CH og Evo, tak for jeres svar/ikke-svar.  Det blev jeg lidt klogere af. Nu er tilfældet slet ikke (altså hverken "mere eller mindre") med i min egen begrebsverden, men jeg opfatter jeres svar sådan, at der faktisk ikke findes noget egentligt fundament under jeres livs- og verdensforståelse, men at man i videnskabeligt regi beskæftiger sig med at løse delopgaver og finde frem til delfacitter. Fair nok! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49847 - 23/08/2005 11:24
|
Anonym
Anonym
|
Hej CH og Evo, tak for jeres svar/ikke-svar. Det blev jeg lidt klogere af.
Nu er tilfældet slet ikke (altså hverken "mere eller mindre") med i min egen begrebsverden, men jeg opfatter jeres svar sådan, at der faktisk ikke findes noget egentligt fundament under jeres livs- og verdensforståelse, men at man i videnskabeligt regi beskæftiger sig med at løse delopgaver og finde frem til delfacitter. Fair nok!
kristina
Du ser ud til at være blevet meget klogere. Det er helt korrekt, at man i videnskabeligt regi beskæftiger sig med at løse delopgaver og finde frem til delfacitter.
Disse delfacitter fungerer dog også som brikker i et stort puslespil, hvor de bidrager til en livs- og verdensforståelse - som man imidlertid må være forberedt på kan forandre sig i takt med, at nye brikker kommer til og gamle brikker ændrer sig - eller forsvinder helt! - som følge af ny forskning.
Fundamentet er altså dynamisk, men det er det mest solide fundament, som vi har at bygge en verdensforståelse på.
Og som jeg nu har pointeret mange gange:
Videnskaben er et fundament, som ikke på nogen måde udelukker guddommelige indgriben. Men den bekræfter den heller ikke.
Videnskaben er neutral i så henseende - og den er derfor ikke et fundament, som ID-fortalere kan bygge på. Hvilket de desværre alligevel forsøger på. Med kummerlige bygningsværker og sørgelige ruiner som resultat.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49848 - 23/08/2005 15:13
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Hoeg, Det ved man ganske nøje, fordi man har sammenlignet ligheder og forskelle mellem de såkaldte kodende regioner og de ikke-kodende regioner i mange genomer mellem forskellige arter. Heraf fremgår det, at de kritiske dele af de kodende regioner er mere konstant ens end de ikke-kodende. Og især i de kritiske områder, hvor små ændringer ødelægger aktiviteten. Dette er naturlig selektion i arbejde og det viser, at evolutionen ikke er tilfældig.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#49849 - 01/09/2005 20:42
|
Bruger
|
Hej Evo!
Du skriver: "Videnskaben holder sig blot til, at der ikke er konstateret intelligent design - ud over hvad dyr og mennesker frembringer."
Biologer bruger megen tid på at analysere og beskrive biologiske systemer. Det kan det kun lade sig gøre, fordi systemerne skyldes intelligent design. Hvis de pågældende systemer var uden design, ville der ikke være noget at studere.
Vi ved jo, at forskere er intelligente. Det er en forudsætning for, at de kan udforske intelligent designede systemer.
Med venlig hilsen Ove
|
|
Til toppen
|
|
|
#49850 - 01/09/2005 21:22
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Ove, du skriver:
Biologer bruger megen tid på at analysere og beskrive biologiske systemer. Det kan det kun lade sig gøre, fordi systemerne skyldes intelligent design. Hvis de pågældende systemer var uden design, ville der ikke være noget at studere.
Vi ved jo, at forskere er intelligente. Det er en forudsætning for, at de kan udforske intelligent designede systemer.
Denne definition på "intelligent design" betyder jo, at alt, der kan observeres, er intelligent designet. Jeg har været inde på det før: vidensteoretisk opløser dette argument sig selv, fordi design netop defineres ved at være "ikke naturligt forekommende".
Hvis din "intelligente designer" ikke har designet alt, vi kan se, er det ikke længere sandsynligt, at designeren ikke selv er designet af en anden designer. Og hvis designeren har designet det hele intelligent, så er selve begrebet "designet" meningsløst: intet kan være designet, hvis intet er naturligt forekommende.
At forskerne selv er intelligente sandsynliggør på ingen måde slutningen, at de også er intelligent designede, altså skabte.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49851 - 01/09/2005 21:53
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Hej Claus
Du skriver: "At forskerne selv er intelligente sandsynliggør på ingen måde slutningen, at de også er intelligent designede, altså skabte."
Skal det forstås sådan, at menneskets intelligens er opstået alene som følge af naturlovenes iboende (immanente) egenskaber?
Hvis ja, opstår så spørgsmålet om, hvordan disse "iboende" egenskaber i naturlovene er opstået (skabt?).
En erkendelse af, at for eksempel menneskets intelligens alene skyldes naturlovenes iboende egenskaber kan altså medføre, at man samtidig bliver tvunget til at erkende, at naturlovenes "iboende" egenskaber skyldes en intelligent designer. Ellers ville det vel ikke være muligt, at intelligensvæsner kunne opstå?
Min hensigt er ikke at påvise en designer. Mit argument er alene, at biologiske systemer, for eksempel, nødvendigvis må være et intelligent design. Var de ikke det, ville der ikke være noget udforske. Ingen ville bruge forskertimer på et u-intelligent design. Det ville helt indlysende være overflødigt.
Med venlig hilsen
hoeg
Ændret af hoeg (01/09/2005 21:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49852 - 01/09/2005 22:53
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo!
Du skriver: "Videnskaben holder sig blot til, at der ikke er konstateret intelligent design - ud over hvad dyr og mennesker frembringer."
Med venlig hilsen Ove
Hvad enten biologiske systemer er opstået på den ene eller den anden måde, kan de naturligvis udforskes af forskere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49853 - 01/09/2005 23:07
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus
Du skriver: "At forskerne selv er intelligente sandsynliggør på ingen måde slutningen, at de også er intelligent designede, altså skabte."
Skal det forstås sådan, at menneskets intelligens er opstået alene som følge af naturlovenes iboende (immanente) egenskaber? Hvis ja, opstår så spørgsmålet om, hvordan disse "iboende" egenskaber i naturlovene er opstået (skabt?). En erkendelse af, at for eksempel menneskets intelligens alene skyldes naturlovenes iboende egenskaber kan altså medføre, at man samtidig bliver tvunget til at erkende, at naturlovenes "iboende" egenskaber skyldes en intelligent designer. Ellers ville det vel ikke være muligt, at intelligensvæsner kunne opstå? Min hensigt er ikke at påvise en designer. Mit argument er alene, at biologiske systemer, for eksempel, nødvendigvis må være et intelligent design. Var de ikke det, ville der ikke være noget udforske. Ingen ville bruge forskertimer på et u-intelligent design. Det ville helt indlysende være overflødigt.
Med venlig hilsen hoeg
Der er hverken konstateret intelligent design eller lokaliseret intelligent designere ud over mennesker og dyr.
Derfor kan man ikke blive tvunget til at erkende, at naturlovene skyldes en intelligent designer.
Din påstand om, at ingen ville bruge forskertimer på uintelligent design, virker uforståelig. Det bliver du nødt til at uddybe.
Din påstand virker især mærkelig, da der påviseligt er brugt og bruges millioner af forskertimer på tilsyneladende uintelligent design og ingen forskertimer på intelligent design.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49854 - 01/09/2005 23:36
|
Bruger
|
Hej Ove,
Skal det forstås sådan, at menneskets intelligens er opstået alene som følge af naturlovenes iboende (immanente) egenskaber?
Sådan kan man tilsyneladende godt tolke det, men det var ikke min direkte mening. Jeg ville blot gøre opmærksom på, at intelligens er en størrelse, vi ikke kan sige afhænger af "anden intelligens". Så vidt vi ved er vi de eneste kognitive væsener på vores niveau i vores del af virkeligheden.
Hvis ja, opstår så spørgsmålet om, hvordan disse "iboende" egenskaber i naturlovene er opstået (skabt?).
Det er netop spørgsmålet!
"Intelligent Design" er et forsøgt svar. Men desværre kan det ikke rigtig kvalificeres som videnskab, og derfor er spørgsmålet stadig åbent, rent videnskabeligt set.
En erkendelse af, at for eksempel menneskets intelligens alene skyldes naturlovenes iboende egenskaber kan altså medføre, at man samtidig bliver tvunget til at erkende, at naturlovenes "iboende" egenskaber skyldes en intelligent designer. Ellers ville det vel ikke være muligt, at intelligensvæsner kunne opstå?
Det er ikke helt korrekt. Der er ingen indikation af, at intelligens skulle være noget helt specielt - udover selvfølgelig, forskellen på hvordan mennesker og andre dyr bruger den.
Intelligens er ikke en logisk nødvendighed bag naturlovene - især ikke, da naturlovenes immanente egenskaber lader til at være konstante i vidt omfang. Intelligens kan rent faktisk ses som "evnen til at forstå, hvordan virkeligheden fungerer". Det er slet ikke utænkeligt, at intelligens vil følge naturligt af et (delvist) forudsigeligt miljø.
Altså er det ikke intelligents i naturlovene, der er nødvendig for intelligens i mennesker. Forudsigelighed i naturlovene er tilsyneladende nok.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49855 - 02/09/2005 06:24
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus Due o.a.
Intelligens er ikke en logisk nødvendighed bag naturlovene - især ikke, da naturlovenes immanente egenskaber lader til at være konstante i vidt omfang. Intelligens kan rent faktisk ses som "evnen til at forstå, hvordan virkeligheden fungerer". Det er slet ikke utænkeligt, at intelligens vil følge naturligt af et (delvist) forudsigeligt miljø.
Altså er det ikke intelligents i naturlovene, der er nødvendig for intelligens i mennesker. Forudsigelighed i naturlovene er tilsyneladende nok.
Evt. kunne I læse den spændende bog "Life's Solutions - Inevitable Humans in a Lonely Universe" skrevet af Conway Morris (udgivet på engelsk fra Cambridge og kan bl.a. købes i Atheneum boghandel), som ligepræcis omhandler hvorvidt intelligens som vi opfatter det er en uundgåelig konsekvens af vores univers beskaffenhed.
Bogen er lidt teknisk til tider (efter min smag), men meget spændende og godt skrevet. Den kan klart anbefales og som han skriver i starten af sin bog:
The late Fred Hoyle, no friend of most biologists, carried some strange ideas about the origins of biological complexity to his grave, yet his remark that the Universe was a set-up job rings strangely true. Having said that, if you happen to be a 'creation scientist' (or something of that kind) and have read this far, may I politely suggest that you put this book back on the shelf. It will do you no good. Evolution is true, it happens, it is the way the world is, and we too are one of its products."
Men så tilføjer han dog også...
"This does not mean that evolution does not have metaphysical implications; I remain convinced that this is the case. To deny, however, the reality of evolution and more seriously to distort deliberately the scientific evidence in support of fundamentalist tenets is inadmissible."
God læselyst
Ændret af CloudHands (02/09/2005 06:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49856 - 02/09/2005 07:59
|
Bruger
|
Evo skriver:
"Din påstand om, at ingen ville bruge forskertimer på uintelligent design, virker uforståelig. Det bliver du nødt til at uddybe."
og fortsætter:
"Din påstand virker især mærkelig, da der påviseligt er brugt og bruges millioner af forskertimer på tilsyneladende uintelligent design og ingen forskertimer på intelligent design."
Hej Evo!
Jeg mener, det er omvendt. Dog bruger man ikke ordet intelligent design, men mange andre betegnelser. Kun systemer, der repræsenterer et intelligent design, kan tiltrække forskningsbevillinger. Det ville være overflødigt, ja dumt, at udforske u-intelligent designede systemer. Forskning giver kun mening, når genstanden for forskningen er designet. Det er også indlysende, at for eksempel biologer kun bruger forskningstimer på at undersøge systemer, der repræsenterer en intelligens, der langt overstiger menneskets intelligens. Hvis den intelligens, der er er indbygget i emnet, er på niveau med menneskelig intelligens, ville det være nemt at gennemskue systemet.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49857 - 02/09/2005 08:45
|
Anonym
Anonym
|
Evo skriver:
"Din påstand om, at ingen ville bruge forskertimer på uintelligent design, virker uforståelig. Det bliver du nødt til at uddybe."
og fortsætter:
"Din påstand virker især mærkelig, da der påviseligt er brugt og bruges millioner af forskertimer på tilsyneladende uintelligent design og ingen forskertimer på intelligent design."
Hej Evo!
Jeg mener, det er omvendt. Dog bruger man ikke ordet intelligent design, men mange andre betegnelser. Kun systemer, der repræsenterer et intelligent design, kan tiltrække forskningsbevillinger. Det ville være overflødigt, ja dumt, at udforske u-intelligent designede systemer. Forskning giver kun mening, når genstanden for forskningen er designet. Det er også indlysende, at for eksempel biologer kun bruger forskningstimer på at undersøge systemer, der repræsenterer en intelligens, der langt overstiger menneskets intelligens. Hvis den intelligens, der er er indbygget i emnet, er på niveau med menneskelig intelligens, ville det være nemt at gennemskue systemet.
Med venlig hilsen hoeg
Præcis hvilke ord bruger man i stedet for intelligent design, som efter din mening kun kan tiltrække forskningsbevillinger?
Jeg forstår i øvrigt, at diverse primitive organismer, såsom bakterier og virus, efter din opfattelse er langt mere intelligente end forskerne, ifølge din argumentation.
Forskerne studerer jo da ivrigt både bakterier og virus som led i sygdomsbekæmpelse.
Jeg ser med en vis spænding frem til din yderligere uddybende forklaring, som er vist er yderst påkrævet nu!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49858 - 02/09/2005 17:57
|
Bruger
|
Hej Evo!
Du skriver: "Jeg forstår i øvrigt, at diverse primitive organismer, såsom bakterier og virus, efter din opfattelse er langt mere intelligente end forskerne, ifølge din argumentation."
Nej, sådan skal det selvfølgelig ikke forstås. Encellede dyr er næppe intelligente, men derfor kan de udmærket være sammensat (udviklet og/eller skabt?) på en intelligent måde.
På skabelse.dk har jeg besvaret et lignende spørgsmål fra Torben med følgende:
Når intelligente forskere undersøger biologiske systemer, må det for mig at se være en forudsætning, at de pågældende systemer er sammensat på en intelligent måde. Ligeledes må systemet fungerer på en hensigtsmæssig og derfor intelligent måde. Med andre ord er der her tale om informationer, der er redigeret på en intelligent måde for at systemet kan fungere. Hvis systemets sammensætning og funktion er et u-intelligent design, ville der ikke være noget at udforske. Man kan også sige, at et biologisk system, for eksempel cellens interne transportsystem, består af ”fastfrosset” information, der kun kan have en intelligent oprindelse. Om denne intelligens er indbygget i naturlovene som en immanent (iboende) egenskab og/eller skyldes en intelligent designer – det har jeg ingen anelse om.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49859 - 02/09/2005 18:32
|
Bruger
|
Hej Ove, Jeg vil tillade mig at reagere på dette - Evolutionisten har muligvis mere at tilføje; dette handler om det rent logiske.
Når intelligente forskere undersøger biologiske systemer, må det for mig at se være en forudsætning, at de pågældende systemer er sammensat på en intelligent måde. Ligeledes må systemet fungerer på en hensigtsmæssig og derfor intelligent måde. Med andre ord er der her tale om informationer, der er redigeret på en intelligent måde for at systemet kan fungere.
Du forgriber dig kraftigt på definitions-logikken her. Så snart et system fungerer, betragter du det som intelligent designet. Uhensigtsmæssig funktion er ifølge din definition ikke intelligent, derfor må en funktion, der frembringer noget uhensigtsmæssigt, være uintelligent. Med det resultat, at der ikke findes ét eneste (fejlfrit) intelligent designet system i naturen, så længe der kan forekomme mutationer.
Et intelligent designet system ville netop ikke frembringe skadelige mutationer ifølge din definition. Og det gør de eksisterende biologiske systemer. Meget ofte endda. Naturens "trial and error" fremgangsmåde kan du næppe kalde intelligent.
Eller også har designeren en meget høj fejlrate og en yderst ineffektiv måde at sikre arternes overlevelse i menneskets kølvand. Måske er menneskets intelligens bare vokset over designerens hensigter for naturen?
Hvis systemets sammensætning og funktion er et u-intelligent design, ville der ikke være noget at udforske.
...og derfor kan man ikke udforske fx sindssyge, dødbringende mutationer, sygdomme der slår værten og dermed sig selv ihjel, osv osv.
Din definition var et over-effektivt spredehagls-gevær. Det er desværre eksploderet i hænderne på dig, logisk set.
Man kan også sige, at et biologisk system, for eksempel cellens interne transportsystem, består af ”fastfrosset” information, der kun kan have en intelligent oprindelse.
Og når cellen muterer, ændrer informationen sig - og oftest med et skidt resultat. Så meget for at karakteristikken "fastfrosset information, der kun kan have en intelligent oprindelse".
Om denne intelligens er indbygget i naturlovene som en immanent (iboende) egenskab og/eller skyldes en intelligent designer – det har jeg ingen anelse om.
Derfor undrer det mig, at du med så stor overbevisning har valgt det præmis, at alt det, du ser, ikke kan være opstået uden en designer. Hvis du ikke har nogen andelse om hvorvidt naturlovene skyldes en intelligens, hvorfor er du da overbevist om, at en intelligens står bag alt andet?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49860 - 02/09/2005 19:36
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten: Din påstand virker især mærkelig, da der påviseligt er brugt og bruges millioner af forskertimer på tilsyneladende uintelligent design og ingen forskertimer på intelligent design."
Hoeg: Jeg mener, det er omvendt. Dog bruger man ikke ordet intelligent design, men mange andre betegnelser.
Evolutionisten: Præcis hvilke ord bruger man i stedet for intelligent design, som efter din mening kun kan tiltrække forskningsbevillinger?
Du svarede ikke på mit konkrete spørgsmål! Hvilke ord bruger man i stedet for intelligent design?
Jeg er i øvrigt beroliget over at høre, at du alligevel ikke mener, at bakterier er mere intelligente end mennesker!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49861 - 03/09/2005 06:11
U-intelligent design er banalt
|
Bruger
|
Hej Claus!
Tak for svaret. Jeg kan dog ikke helt gennemskue dine argumenter. Du påpeger, at et intelligent design nødvendigvis må være perfekt - eller fejlfrit, hvad ikke er tilfældet (mutationer, sygdomme etc.). Vi kan jo ikke kigge designeren i kortene og få en forklaring på, hvorfor designet tilsyneladende forarmes. At designet på nogle områder er defekt er for mig at se ikke i modstrid med mit argument: At intelligente forskere kun kan udforske biologiske systemer, der repræsenterer et intelligent design. Hvis systemet var et u-intelligent design, ville der ikke være noget at undersøge - det ville være banalt.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49862 - 03/09/2005 06:16
|
Bruger
|
Hej Evo!
Du skriver: "Præcis hvilke ord bruger man i stedet for intelligent design, som efter din mening kun kan tiltrække forskningsbevillinger?"
Man bruger helt gængse betegnelser, for eksempel "Beretning nr. 26 fra Forsøgslaboratoriet".
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49863 - 03/09/2005 07:41
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo!
Du skriver: "Præcis hvilke ord bruger man i stedet for intelligent design, som efter din mening kun kan tiltrække forskningsbevillinger?"
Man bruger helt gængse betegnelser, for eksempel "Beretning nr. 26 fra Forsøgslaboratoriet".
Med venlig hilsen hoeg
Det passer ikke. Jeg ved tilfældigvis, at lige præcis "Beretning nr. 26 fra Forsøgslaboratoriet" betyder uintelligent design!
Så her står altså påstand mod påstand!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49864 - 03/09/2005 07:53
Re: U-intelligent design er banalt
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: At intelligente forskere kun kan udforske biologiske systemer, der repræsenterer et intelligent design. Hvis systemet var et u-intelligent design, ville der ikke være noget at undersøge - det ville være banalt.
Du er tidligere blevet bedt om at underbygge din påstand om, at intelligente forskere ikke kan undersøge uintelligent designede systemer.
Nu genfremsætter du igen denne påstand - og forøger dermed din forpligtelse til at underbygge den
Så igen: Hvorfor kan intelligente forskere ikke undersøge systemer, som ikke indeholder intelligent design?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49865 - 03/09/2005 11:44
Skaberens vilje afspejles i alt stof
|
Bruger
|
Hej Evo!
Du skriver: Så igen: Hvorfor kan intelligente forskere ikke undersøge systemer, som ikke indeholder intelligent design?
Svar:
A Et antal sten fordeles tilfældigt over en given overflade.
B De samme sten på samme overflade anbringes i et mønster, der danner bogstaverne: "Frede elsker Mary".
A er et mønster, der ikke kan udforskes, da det er uden mening, mens mønster B indeholder information, man kan udforske.
I princippet indeholder alt stof intelligent information - helt ned til elementarpartikel-niveau. Det er intelligent information og design, der er udtryk for skaberens vilje.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49866 - 03/09/2005 20:05
Re: Skaberens vilje afspejles i alt stof
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo!
Du skriver: Så igen: Hvorfor kan intelligente forskere ikke undersøge systemer, som ikke indeholder intelligent design?
Svar:
A Et antal sten fordeles tilfældigt over en given overflade.
B De samme sten på samme overflade anbringes i et mønster, der danner bogstaverne: "Frede elsker Mary".
A er et mønster, der ikke kan udforskes, da det er uden mening, mens mønster B indeholder information, man kan udforske.
I princippet indeholder alt stof intelligent information - helt ned til elementarpartikel-niveau. Det er intelligent information og design, der er udtryk for skaberens vilje.
Med venlig hilsen hoeg
Jeg forstår ikke en brik af, hvad du skriver - ud over, at det er selvmodsigende.
A-stenene indeholder ingen information, mener du - hvorefter du hævder, at alt stof indeholder information.
Hvor får du så de informationsløse A-sten fra?
Jeg må indrømmer, at det er nogle meget spændende nye spørgsmål, du rejser. Også temmelig absurde - hvis du tillader.
Men jeg ville foretrække, at du svarer på mit meget konkrete spørgsmål.
For du svarer jo slet ikke på, hvad jeg konkret spørger dig om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49867 - 03/09/2005 20:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej!
Måske bliver forvirringen meget større, hvis jeg blander mig, men nu gør jeg det alligevel, helt kort:
Mon ikke Ove Høgh mener, at uforudsigeligt kaos ikke lader sig udforske, men kun det, som har en vis lovmæssighed i struktur og reaktionsmønster?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49868 - 03/09/2005 21:41
|
Bruger
|
Evo: Men jeg ville foretrække, at du svarer på mit meget konkrete spørgsmål. For du svarer jo slet ikke på, hvad jeg konkret spørger dig om.
Hej Evo!
Jo, det drejer sig om de mønstre, stenene danner - ikke de enkelte sten. Det mønster, de tilfældigt placerede sten i A danner, er ikke tilført intelligent design. Derfor ville det være meningsløst at udforske dette mønster. Stenene i B er placeret i et mønster, der danner bogstaverne "Frede elsker Mary". Dette mønster er derfor intelligent designet. Da mønster B repræsenterer et intelligent design, kan budskabet udforskes (hvem er Frede og Mary, o.s.v.).
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49869 - 03/09/2005 23:07
|
Anonym
Anonym
|
Hej!
Måske bliver forvirringen meget større, hvis jeg blander mig, men nu gør jeg det alligevel, helt kort:
Mon ikke Ove Høgh mener, at uforudsigeligt kaos ikke lader sig udforske, men kun det, som har en vis lovmæssighed i struktur og reaktionsmønster?
kristina
Så bør Hoeg skrive, hvad han mener!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49870 - 03/09/2005 23:30
|
Anonym
Anonym
|
Evo: Men jeg ville foretrække, at du svarer på mit meget konkrete spørgsmål. For du svarer jo slet ikke på, hvad jeg konkret spørger dig om.
Hej Evo!
Jo, det drejer sig om de mønstre, stenene danner - ikke de enkelte sten. Det mønster, de tilfældigt placerede sten i A danner, er ikke tilført intelligent design. Derfor ville det være meningsløst at udforske dette mønster. Stenene i B er placeret i et mønster, der danner bogstaverne "Frede elsker Mary". Dette mønster er derfor intelligent designet. Da mønster B repræsenterer et intelligent design, kan budskabet udforskes (hvem er Frede og Mary, o.s.v.).
Med venlig hilsen hoeg
Dine sten har intet med mit spørgsmål at gøre. Jeg spurgte:
Hvorfor kan intelligente forskere ikke undersøge systemer, som ikke indeholder intelligent design?
I øvrigt viger forskere ikke tilbage for at udforske tilsyneladende tilfældige fænomener. Hvis det var tilfældet, havde vi f.eks. næppe haft atomkraft.
Da det første gang blev muligt at se atomerne, virkede det både kaotisk og tilfældigt. Men det forhindrede ikke forskerne i at fortsætte med at studere atomerne.
I øjeblikket foregår tingene tilsyneladende kaotisk og tilfældigt på det subatomare plan. Men der forskes i det.
Men svar nu på mit spørgsmål - i stedet for at beskrive forskellige måder at placere sten på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49871 - 04/09/2005 06:24
|
Bruger
|
Hej Evo!
Du spørger: "Hvorfor kan intelligente forskere ikke undersøge systemer, som ikke indeholder intelligent design?"
Svar: Fordi der i så fald ikke er noget at forholde sig til eller udforske. Atomer og elementarpartikler er også et intelligent design, der gennem årtier har været - og er - genstand for forskning og store forskningsbevillinger.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49872 - 04/09/2005 06:31
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Du skriver: "Mon ikke Ove Høgh mener, at uforudsigeligt kaos ikke lader sig udforske, men kun det, som har en vis lovmæssighed i struktur og reaktionsmønster?"
Hele skaberværket må principielt være et intelligent design. Det gælder selvfølgelig også stoffets mindste bestanddele - elementarpartikler og atomer. Begrundelsen er, at atomer og atomernes bestanddele gennem årtier har været genstand for videnskabens udforskning.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49873 - 04/09/2005 07:18
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina!
Du skriver: "Mon ikke Ove Høgh mener, at uforudsigeligt kaos ikke lader sig udforske, men kun det, som har en vis lovmæssighed i struktur og reaktionsmønster?"
Hele skaberværket må principielt være et intelligent design. Det gælder selvfølgelig også stoffets mindste bestanddele - elementarpartikler og atomer. Begrundelsen er, at atomer og atomernes bestanddele gennem årtier har været genstand for videnskabens udforskning.
Med venlig hilsen hoeg
Nå, nu forstår jeg - du forudsætter, at hele skaberværket er intelligent design. Det kunne du jo bare have skrevet rent ud!
Men hvad bygger du din forudsætning på?
Der er tilsyneladende to muligheder.
Enten er alt designet af én altomfattende intelligens.
Eller også er alt ikke designet af én altomfattende intelligens.
Hvordan udelukker du den ene af disse to muligheder?
|
|
Til toppen
|
|
|
|