0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49874 - 04/09/2005 07:24
Re: Skaberens vilje afspejles i alt stof
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo!
Du spørger: "Hvorfor kan intelligente forskere ikke undersøge systemer, som ikke indeholder intelligent design?"
Svar: Fordi der i så fald ikke er noget at forholde sig til eller udforske. Atomer og elementarpartikler er også et intelligent design, der gennem årtier har været - og er - genstand for forskning og store forskningsbevillinger.
Med venlig hilsen hoeg
Nå, nu forstår jeg - du forudsætter, at hele skaberværket er intelligent design. Det kunne du jo bare have skrevet rent ud!
Men hvad bygger du din forudsætning på?
Der er tilsyneladende to muligheder.
Enten er alt designet af én altomfattende intelligens.
Eller også er alt ikke designet af én altomfattende intelligens.
Hvordan bærer du dig ad med at udelukke du den ene af disse to muligheder?
Det er jo ikke lykkedes for den samlede videnskab at afgøre, hvilken af disse to muligheder, der er gældende i verden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49875 - 04/09/2005 09:04
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ove Hele skaberværket må principielt være et intelligent design. Det gælder selvfølgelig også stoffets mindste bestanddele - elementarpartikler og atomer. Begrundelsen er, at atomer og atomernes bestanddele gennem årtier har været genstand for videnskabens udforskning. Ja, lige netop. Elementarpartiker og atomer opfører sig jo netop også efter en vis orden ... altså kosmos og ikke kaos ... og kan derfor være genstand for videnskabelig forskning, det var det jeg tænkte på. Dette kosmos, som vi er vidne til og selv oplever, ser jeg netop som Guds skaberværk .. som genstand for en koordineret overordnet styring og er ved sin blotte eksistens (for mig) en slags Gudsbevis. Men Gud selv lader sig næppe udforske efter den videnskabelige mdetode ...  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49876 - 04/09/2005 09:20
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ove
Hele skaberværket må principielt være et intelligent design. Det gælder selvfølgelig også stoffets mindste bestanddele - elementarpartikler og atomer. Begrundelsen er, at atomer og atomernes bestanddele gennem årtier har været genstand for videnskabens udforskning.
Ja, lige netop. Elementarpartiker og atomer opfører sig jo netop også efter en vis orden ... altså kosmos og ikke kaos ... og kan derfor være genstand for videnskabelig forskning, det var det jeg tænkte på.
Dette kosmos, som vi er vidne til og selv oplever, ser jeg netop som Guds skaberværk .. som genstand for en koordineret overordnet styring og er ved sin blotte eksistens (for mig) en slags Gudsbevis.
Men Gud selv lader sig næppe udforske efter den videnskabelige mdetode ... 
kristina
Så længe I blot rent personligt ser kosmos som Guds skaberværk, har jeg ingen indvendinger. Det er en helt legal personlig opfattelse.
Men i samme øjeblik I tager videnskaben, som intet siger om Gud, til indtægt for jeres opfattelse, så er I på gale veje.
Det forstår jeg så, at Kristina ikke er - mens Hoeg tilsyneladende konstant arbejder på at tage videnskaben til indtægt for sin opfattelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49877 - 04/09/2005 12:58
Re: ID er hverken mulig videnskab eller filosofi
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Ove,
Som Evolutionisten og du selv nu også er nået frem til - og som jeg før har gjort opmærksom på - er det nødvendigt at betragte alt eksisterende stof som intelligent designet. Ellers er det ikke længere sandsynligt, at designeren er en metafysisk størrelse.
Den mest sandsynlige teori om intelligente designere i dette univers er bogstaveligt talt teorien om, at livet kom fra rumvæsener. Også en slags ID, men nok ikke den, der forsøges indsat som generel opfattelse. Og da slet ikke noget, der pt. kan understøttes af nogen som helst (natur-)videnskabelig disciplin.
Når det er sagt, så vil jeg gerne gentage problemet med definitionerne og begreberne:
Design identificeres ved at adskille sig fra ikke-design, så det ødelægger begrebet "designet" hvis man hævder, at alt er designet.
Det er slet ikke nødvendigt at inddrage videnskaben, hvis logikken er fejlagtig. Og det bliver den, så snart man vil snakke om alting som intelligent designet.
Dette udgør samtidig en filosofisk fejl. Når man invaliderer begrebet design som beskrevet ovenfor, så bliver selve beskrivelsen "Intelligent Design" meningsløs.
Altså er "Intelligent Design" forfejlet som argument, både videnskabeligt og filosofisk. Det overtræder rammerne for begreberne og bygger endda på et begreb, der automatisk ville være ugyldigt hvis ID var sandt.
Jeg håber du kan sætte dig ind i argumentet, modsat de andre par gange jeg har forsøgt at opridse det. Jeg tror ikke, jeg kan udtrykke det klarere end dette.
(ændret: citat forkortet)
Ændret af Claus Due (04/09/2005 13:02)
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49878 - 04/09/2005 20:48
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo
"Men i samme øjeblik I tager videnskaben, som intet siger om Gud, til indtægt for jeres opfattelse, så er I på gale veje.
Det forstår jeg så, at Kristina ikke er - mens Hoeg tilsyneladende konstant arbejder på at tage videnskaben til indtægt for sin opfattelse."
Hmm - det er næsten som at blive erklæret stuerén, rent videnskabelig set, og det er jeg selvfølgelig glad for. Men jeg er usikker på, om jeg nu også har fortjent det, for jeg ved egentlig ikke noget om ID og kan derfor hverken afvise eller acceptere ID's teorier.
Når jeg heller ikke er synderlig interesseret i at sætte mig ind i emnet, skyldes det, foruden manglende evner, at jeg ikke mener, at ID kan være en farbar vej til kristen tro.
For hvis man kan sandsynliggøre, eller bevise, den såkaldte "intelligente designer", og kalder vedkommende for Gud, og bliver ved det ... ja, så ved jeg ikke rigtig, hvad det skal bruges til, og om det er kampen værd. Men det skyldes muligvis at mine uvidenskabelige hjernevindinger snor sig helt i andre retninger ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49879 - 04/09/2005 21:00
Re: ID er hverken mulig videnskab eller filosofi
[Re: Claus Due]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, du skriver
Det er slet ikke nødvendigt at inddrage videnskaben, hvis logikken er fejlagtig. Og det bliver den, så snart man vil snakke om alting som intelligent designet. Dette udgør samtidig en filosofisk fejl. Når man invaliderer begrebet design som beskrevet ovenfor, så bliver selve beskrivelsen "Intelligent Design" meningsløs.
Jeg kan ikke rigtig følge dig. Du skriver senere i dit indlæg, at du ikke mener at kunne udtrykke det klarere - måske kunne du alligevel gøre endnu et forsøg?
Hvorfor er det efter din mening en filosofisk fejl at hævde, at alting er "designet"? (Jeg bryder mig egentlig ikke om ordet, men vi er vel nogenlunde hvad det betyder, nemlig at der er en bevidsthed, som har planlagt alt hvad der findes?)
Hvorfor skulle der nødvendigvis være noget, der ikke ikke var designet, altså ikke resultat af en "bevidsthed"s aktivitet? Kunne "ikke-design" ikke bare være en tænkt dvs. en hypotetisk, og altså ikke eksisterende, modsætning til design?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49880 - 04/09/2005 21:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo
"Men i samme øjeblik I tager videnskaben, som intet siger om Gud, til indtægt for jeres opfattelse, så er I på gale veje.
Det forstår jeg så, at Kristina ikke er - mens Hoeg tilsyneladende konstant arbejder på at tage videnskaben til indtægt for sin opfattelse."
Hmm - det er næsten som at blive erklæret stuerén, rent videnskabelig set, og det er jeg selvfølgelig glad for. Men jeg er usikker på, om jeg nu også har fortjent det, for jeg ved egentlig ikke noget om ID og kan derfor hverken afvise eller acceptere ID's teorier.
Når jeg heller ikke er synderlig interesseret i at sætte mig ind i emnet, skyldes det, foruden manglende evner, at jeg ikke mener, at ID kan være en farbar vej til kristen tro.
For hvis man kan sandsynliggøre, eller bevise, den såkaldte "intelligente designer", og kalder vedkommende for Gud, og bliver ved det ... ja, så ved jeg ikke rigtig, hvad det skal bruges til, og om det er kampen værd. Men det skyldes muligvis at mine uvidenskabelige hjernevindinger snor sig helt i andre retninger ...
kristina
Jeg er glad for at kunne erklære dig stueren, videnskabeligt set.
Du har også ret i, at forsøgene på at sandsynliggøre den såkaldte "intelligente designer" ikke kan bruges til noget - heller ikke i kristendommens tjeneste.
F.eks. svinger Hoeg tilsyneladende frem og tilbage mellem, at ID-fortalernes "intelligente designer" er den bibelske gud - eller en ganske ukendt designer, måske endda bare en højere civilisation fra en anden klode end Jorden.
Det sidste er vel ikke nogen kristen tankegang, men det modsatte.
Du har selv flere gange nævnt falske profeter. For mig at se kunne visse prominente ID-fortalere, f.eks. Dembski og Behe, måske høre til denne kategori.
ID-tanken har jo distanceret sig fra den kristne Gud, idet ID-fortalerne hævder, at ID ikke definerer, hvem designeren er.
Og da du jo mener, at djævelen er en snedig fyr, så kunne han måske betjene sig af falske profeter i skikkelse af ID-fortalere, der bevisligt lyver om evolutionsteorien.
De hævder, at den udelukker Guds eksistens, hvilket den ikke gør. Men hvis ikke de hævdede dette, kunne de ikke opstille en modsætning mellem evolutionsteorien og gudstro.
Hvis du ser på debatterne om videnskab på JesusNet, så har ID-fortalernes provokation af den etablerede videnskab fået folk med forskerbaggrund til at gå til modangreb - og til at hudflette kristendommens selvmodsigelser. Nu de alligevel er her.
Personligt deltager jeg i debatten ud fra den videnskabelige vinkel. Uden den havde jeg ikke deltaget - og dermed heller ikke ladet mig friste til at deltage i ovennævnte hudfletning.
Afslutningsvis skal det dog siges, at jeg ikke tror, at ID-fortalerne er profeter. Jeg nævner det kun, fordi du har nævnt, at ifølge bibelen vil sådanne optræde.
Og skulle du have ret heri, så finder jeg, at ID-fortalerne er et godt bud. Deres angreb på evolutionsteorien, hvor de både fører sig frem som kristne, men uden et kristent budskab, fremprovokerer for mig at se hovedparten af den kritik, som rettes mod kristendommen i dag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49881 - 04/09/2005 22:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo "Og da du jo mener, at djævelen er en snedig fyr, så kunne han måske betjene sig af falske profeter i skikkelse af ID-fortalere, der bevisligt lyver om evolutionsteorien." Her er vi ikke enige. Dels må jeg protestere mod udtrykket "bevisligt lyver" - det er en alvorlig anklage, som ikke er berettiget, med mindre man sidder med beviser for, at vedkommende taler usandt mod bedre vidende. (Det er helt i orden at mene (og sige og skrive), at man tror, de tager fejl ...) Og dels er "falske profeter" klart definerede i Bibelen som vranglærere / antikrister, der afviser, at Jesus er Kristus: Guds søn / Gud og menneske. Du mener, at ID-fortalerne "fører sig frem som kristne". Hvis de gør det, har du vel ingen invendinger imod det? Det kan man godt gøre, uanset hvad man i øvrigt beskæftiger sig med og forsker i. Du skriver jo da også, at ID-forskere har distanceret sig fra den kristne Gud, og ikke definerer, hvem designeren er? Det må betyde, at de netop ikke "fører sig frem som kristne" i deres forskning, men kun privat og eventuelt i andre sammenhænge. ID-fortalernes provokation af den etablerede videnskab [har] fået folk med forskerbaggrund til at gå til modangreb - og til at hudflette kristendommens selvmodsigelser. Nu de alligevel er her. Hmm - nu I alligevel er her!?  .. .. det er ligefrem trosstyrkende sådan at blive hudflettet!! - og så længe det ikke er direkte korporligt, gør det ikke engang ondt! Der er jo nemlig sådan, at de påståede selvmodsigelser mod kristendommen går mere og mere i opløsning, jo mere man lytter til, og studerer, både Guds ord, og de mange indvendinger mod Guds ord! Prøv selv!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49882 - 04/09/2005 23:11
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Dels må jeg protestere mod udtrykket "bevisligt lyver" - det er en alvorlig anklage, som ikke er berettiget, med mindre man sidder med beviser for, at vedkommende taler usandt mod bedre vidende. (Det er helt i orden at mene (og sige og skrive), at man tror, de tager fejl ...)
Og dels er "falske profeter" klart definerede i Bibelen som vranglærere / antikrister, der afviser, at Jesus er Kristus: Guds søn / Gud og menneske.
De falske profeter har du nok mere tjek på, end jeg har!
Med hensyn til bevislige løgne, så hævder ID-fortaleren William A. Dembski:
"I særdeleshed udelukker darwinismen muligheden for, at Gud eller nogen anden form for styrende intelligens har en rolle i livets oprindelse eller udvikling".
Som videnskabsmand må Dembski vide, at dette er urigtigt, idet videnskaben ikke udelukker dette og aldrig har gjort det.
Hvis ikke Dembski ved dette, og derfor er i god tro, så er han ikke videnskabsmand. Men så udgiver han sig til gengæld for noget, som han ikke er. Og det er jo også at lyve.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49883 - 04/09/2005 23:33
Re: uddybnings-forsøg
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Kristina,
Jeg kan ikke rigtig følge dig. Du skriver senere i dit indlæg, at du ikke mener at kunne udtrykke det klarere - måske kunne du alligevel gøre endnu et forsøg?
Jeg skal prøve.
Der må være tale om to forskellige typer af designs, hvis "designerens" designs adskiller sig fra menneskets designs ved netop at være det direkte modsatte af, hvad mennesket opfatter som designet. Det, ID vil påpege som designet, er netop det, mennesket bruger som antonym-begreb til design (altså naturligt forekommende planeter, tyngdekraft, lys, varme, entropi, etc).
Fordi menneskets designs er formationer af naturlige forekomster, så giver det ingen mening at overføre denne formations-teori, som design er, til netop de objekter der ikke er formationer af naturlige forekomster.
Et design er "rodet bragt i orden", kan man sige. ID er som at sige, at rodet rent faktisk er orden. Alt, man troede man vidste om "rod og orden" er fuldstændig omvendt nu, så resultatet er selvfølgelig en teori om "rod og orden", der overhovedet ikke svarer til virkeligheden.
Begreberne "tilfælde" og "planlagt hændelse" kan også bruges. Hvis "tilfælde" er "planlagte hændelser", så eksisterer "tilfælde" rent logisk ikke.
Når der er så grundlæggende fejl i logikken - altså at den modsiger observation - så kan den ikke blive en videnskab baseret på observation.
Filosofisk bliver det i bedste fald meget mudret. Jeg tror ikke, at nogen filosof nogensinde har haft held med at fremstille en teori om, at op er ned fordi ned er op...
Jeg håber virkelig, at jeg gør mig forståelig her.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49884 - 04/09/2005 23:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo Hvis ikke Dembski ved dette, og derfor er i god tro, så er han ikke videnskabsmand. Men så udgiver han sig til gengæld for noget, som han ikke er. Og det er jo også at lyve. Det er en meget teoretisk, hypotetisk udtalelse jeg kommer med her, for jeg kender jo ikke Mr. Dembski. Men måske har han en anden opfattelse af, hvad det vil sige at være videnskabsmand. Der er jo det med sproget, at det er sådan er dårligt kommunikationsredskab, selv om det - i hvert fald når det skal være skriftligt - er det bedste vi har! Vi har jo nemlig hver vores associationer til ord og begreber. Som Shakespeare så rigtigt skriver: words, words, words... Og hermed slut på mine. For i dag, i hvert fald!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49885 - 05/09/2005 09:10
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo
Hvis ikke Dembski ved dette, og derfor er i god tro, så er han ikke videnskabsmand. Men så udgiver han sig til gengæld for noget, som han ikke er. Og det er jo også at lyve.
Det er en meget teoretisk, hypotetisk udtalelse jeg kommer med her, for jeg kender jo ikke Mr. Dembski. Men måske har han en anden opfattelse af, hvad det vil sige at være videnskabsmand.
Der er jo det med sproget, at det er sådan er dårligt kommunikationsredskab, selv om det - i hvert fald når det skal være skriftligt - er det bedste vi har!
Vi har jo nemlig hver vores associationer til ord og begreber. Som Shakespeare så rigtigt skriver: words, words, words...
Og hermed slut på mine. For i dag, i hvert fald! 
kristina
Ja! Mr. Dembski har muligvis en anden opfattelse af, hvad det vil sige at være videnskabsmand - i lighed med andre kreationister, som primært "lever af" at forvirre begreberne ved at lægge andre betydningerne i ordene end de gængse. Og dermed bidrager de til at forringe vort fælles "kommunikationsredskab" - sproget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49886 - 05/09/2005 11:17
TRÅDEN LUKKES
[Re: Leif Asmark]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Så er det ved tiden at denne debattråd lukkes fordi den overstiger 100 indlæg. Jeg vil bede jer flytte de enkelte strenge til nye debattråde (hvis de skal fortsættes).
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49887 - 05/09/2005 11:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo - velkommen til en ny uge ...
"Dembski har muligvis en anden opfattelse af, hvad det vil sige at være videnskabsmand - i lighed med andre kreationister, som primært "lever af" at forvirre begreberne ved at lægge andre betydningerne i ordene end de gængse. Og dermed bidrager de til at forringe vort fælles "kommunikationsredskab" - sproget."
Tjaa - forringe? - muligvis. "Udvide" - eller "ændre betydningen af" er andre muligheder. Der sker konstant betydningsglidninger af næsten alle ord ... det kan vi konstatere, når vi går i gang med at læse gamle tekster ...
Og vi, som ikke er videnskabeligt orienterede, har ikke så faste afgrænsninger af, hvad ordet "videnskabsmand" betyder, som den "etablerede" videnskab har.
Sådan er det med så mange ord. Vi som er kristne har det heller ikke så godt, når nogen kalder sig kristne uden at opfylde kriterierne, men (efter vor egen definition) kalder sig kristne med urette.
Sådan tror jeg også arkitekter og psykologer mange andre har det - og altså også (og især?) videnskabsmænd. Man vil gerne værne om, og afgrænse, sit fag og sin "titel" og undgå at alternative fagudøvere og andre sniger sig ind og (mis-)bruger titlerne.
Men de titler er jo slet ikke beskyttede, der sker betydningsglidninger overalt, og det må vi alle leve med. Det er ikke muligt at trække nogen i retten og kræve erstatning - men det er fuldt legalt at tale dem midt imod og kæmpe for sine egne definitioner, og det er jo det, I gør. Fair nok.
Noget andet er: Den ualmindelig voldsomme reaktion fra de etablerede mod lige netop alternativ videnskab som vi oplever her og mange andre steder, kan godt give sådan en som mig - som er helt uden faglig indsigt - en mistanke om, at de alternative kan have ret!
Vi modtager alle i disse medie-tider hver eneste dag kolossale mængder af info, som vi ser og hører og finder forkert, og som vi ikke bruger tid og kræfter på at protestere imod. Hvis vi skulle protestere konsekvent, kunne vi ikke få tid til andet, og det ville kræve et døgn på langt over 24 timer!
Så der må stå virkelig meget på spil for jer etablerede? Prestige? Penge? Politik? ... eller hvad har jeg overset?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49888 - 05/09/2005 12:09
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Så der må stå virkelig meget på spil for jer etablerede? Prestige? Penge? Politik? ... eller hvad har jeg overset?
Du har overset videnskaben. Det er den, der står på spil.
Pengene har d'herrer Dembski og Behe sikret sig gennem salget af deres populistiske bøger. Og til en vis grad også politikken og prestigen i store dele af den bibeltro amerikanske befolkning, hvor de nyder stor prestige!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49889 - 05/09/2005 12:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo
Du har overset videnskaben. Det er den, der står på spil.
Står "videnskaben" på spil? Hvordan dog? Hvis man offentliggør videnskabeligt materiale, som man, som videnskabsmand, er overbevist er korrekt, så kan det vel tåle, at andre offentliggør noget, som man mener er forkert? Sådan er jo i hvert fald vilkårene ...
Og så længe ingen konfiskerer forskningsmateriale og foretager bogafbrænding er det vel ikke muligt i længden at føre alle bag lyset?
Lad falde alt, som ikke kan stå!
Pengene har d'herrer Dembski og Behe sikret sig gennem salget af deres populistiske bøger. Og til en vis grad også politikken og prestigen i store dele af den bibeltro amerikanske befolkning, hvor de nyder stor prestige!
Det vil sige, at d'herrer ikke har modtaget offentlige forskningsbevillinger, og altså selv har finansieret deres forskning? Betyder den prestige, de nyder blandt de bibeltro amerikanere, tab af prestige for jer etablerede? Og/eller tab af bevillinger?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49890 - 05/09/2005 13:08
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Noget andet er: Den ualmindelig voldsomme reaktion fra de etablerede mod lige netop alternativ videnskab som vi oplever her og mange andre steder, kan godt give sådan en som mig - som er helt uden faglig indsigt - en mistanke om, at de alternative kan have ret!
Vi modtager alle i disse medie-tider hver eneste dag kolossale mængder af info, som vi ser og hører og finder forkert, og som vi ikke bruger tid og kræfter på at protestere imod. Hvis vi skulle protestere konsekvent, kunne vi ikke få tid til andet, og det ville kræve et døgn på langt over 24 timer!
Så der må stå virkelig meget på spil for jer etablerede? Prestige? Penge? Politik? ... eller hvad har jeg overset?
Sandheden! Sandheden er på spil og det er, som altid, den videnskaben kæmper for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49891 - 05/09/2005 13:13
|
Bruger
Sted: København
|
Står "videnskaben" på spil? Hvordan dog? Hvis man offentliggør videnskabeligt materiale, som man, som videnskabsmand, er overbevist er korrekt, så kan det vel tåle, at andre offentliggør noget, som man mener er forkert? Sådan er jo i hvert fald vilkårene ...
Og så længe ingen konfiskerer forskningsmateriale og foretager bogafbrænding er det vel ikke muligt i længden at føre alle bag lyset?
Så på den ene side er det ikke noget problem at useriøse folk fremfører påstande de ikke evner at underbygge - videnskaben kan jo bare afsløre dem for hvad de er.
På den anden side så gør det, at videnskaben så aktivt modsiger de useriøse, at du finder dem mere troværdige?
Hvordan sandheden så nogensinde sejre, mener du?
Lad falde alt, som ikke kan stå!
Det er jo netop det videnskaben arbejder på i dette tilfælde: At fælde det, der ikke kan stå.
Det vil sige, at d'herrer ikke har modtaget offentlige forskningsbevillinger, og altså selv har finansieret deres forskning?
Hvilken forskning?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49892 - 05/09/2005 13:18
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Det vil sige, at d'herrer ikke har modtaget offentlige forskningsbevillinger, og altså selv har finansieret deres forskning?
D'herrer ID-fortalere har ikke bedrevet forskning i ID. Kun udspredt urigtige påstande om den etablerede forskning.
Kristina: Betyder den prestige, de nyder blandt de bibeltro amerikanere, tab af prestige for jer etablerede?
Ja - den uberettigede prestige d'herrer ID-fortalere nyder, har naturligvis ødelagt den etablerede forsknings prestige blandt bibeltro amerikanere
Kristina: Og/eller tab af bevillinger?
Næppe endnu - men i det omfang politiske beslutningstagere vildføres, kan det på sigt betyde tab af bevillinger til regulær forskning.
Hvorfor bevilge midler til nano-teknologi, hvis man er blevet overbevist om, at de var bedre anvendt til at støtte udbredelsen af den "videnskabelige" ID-tanke?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49893 - 12/09/2005 08:44
Re: Hvorfor er Dembski useriøs
|
Bruger
Sted: København S
|
Endnu et eksempel på Dembski useriøsitet: På sin blog er han kommet med et indlæg med sine "yndlingscitater" fra biologen Dawkins. http://www.uncommondescent.com/index.php/archives/318Han kommer med dette citat: citat: “Even if there were no actual evidence in favor of the Darwinian theory, we should still be justified in preferring it over all rival theories.”
Som angiveligt er taget fra "The Blind Watchmaker"
Bemærk at citatet er en hel mening. Problemet er at den sætning ikke optræder i "The Blind Watchmaker". Der er en sætning som ligner, men den citerede er en beskåret version. Her er originalen:
citat: “Instead of examining the evidence for and against rival theories, I shall adopt a more armchair approach. My argument will be that Darwinism is the only known theory that is in principle capable of explaining certain aspects of life. If I am right it means that, even if there were no actual evidence in favour of the Darwinian theory (there is, of course) we should still be justified in preferring it over all rival theories”
Tænk en gang - Dawkins argumentere helt korrekt for at den eneste nuværende teori som er i stand til at beskrive livet som det ser ud nu er evolutionsteorien - et faktum end ikke IDisterne er uenige i, al den tid at de ikke har en ID teori. På baggrund af det vil evolutionsteorien være at foretrække selv om der ikke var et eneste bevis for den.
En ikke kontroversiel udtalelse som Dembski har snydt til at lyde som dogmatisk opretholdelse af evolutionsteorien på trods af fakta.
Bemærk hvordan Dembski har startet sit citat med et stort bogstav for at skjule at han har klippet det ud af en længere sætning, og hvordan han har fjernet parantesen i midten, som påpeger at der er beviser.
Endnu et eksempel på at Dembski er en sølle lille fusker. Men desværre dygtig til det - så der er mange der bliver vildledt af hans løgne.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#49894 - 12/09/2005 09:15
Re: Hvorfor er Dembski useriøs
[Re: kongstad]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Kongstad: Bemærk hvordan Dembski har startet sit citat med et stort bogstav for at skjule at han har klippet det ud af en længere sætning, og hvordan han har fjernet parantesen i midten, som påpeger at der er beviser.
Endnu et eksempel på at Dembski er en sølle lille fusker. Men desværre dygtig til det - så der er mange der bliver vildledt af hans løgne.
Efter at du har grebet Dembski i dette grove eksempel på citatfusk, går jeg ud fra, at Hoeg snart må erkende at have fået fuldt tilstrækkelig dokumentation for, at Dembski er en gemen og desværre succesfuld folkeforfører - som Hoeg og andre må græmme sig over at være blevet taget grundigt ved næsen af!
|
|
Til toppen
|
|
|
|