Jeg har siden jeg ble en troende hatt en fasinasjon for eskatologi. Og i den forbindelse har jeg snoket litt rundt og lest om de forskjellige kirkesamfunns endetidslærer.
F.eks har Jehovas Vitner og 7.dags adventistene mange likhetstrekk. De tolker det slik at det aller meste av det som skildres i Johannes Åpenbaring allerede har inntruffet. Mens majoriteten av den evangeliske kirken mener at disse hendelsene skal oppfylles i fremtiden. Riktignok kan tolkningen på de forskjellige skildringene (Draken og kvinnen, dyret og dets tall, skjøgen, babylon, kongene, basunene, hestene osv...) tolkes forskjellig men de fleste innen sistnevnte kirke mener at disse hendelsene er futuriske.
Jeg har i to år vært med i LDS-kirker i Norge og jeg har spurt hva deres endetidssyn er uten å få noe svar. Jeg har endog vært på en hjemmeside til LDS og spurt uten å få noe gjensvar. Jeg håper med denne henvendelsen at f.eks buus kunne gi meg en liten innføring i mormonkirkens endetidslære?
Om Åpenbaringen har en futurisk eller historisk mening. Hvordan tolkes de forskjellige kapitlene? Og hvordan tolkes Daniels 70 åruker? Hva er dyrets merke? osv...
Håper på et snarlig og oppklarende svar. Her er det selvsagt åpent for innspill for andre som har meninger og synspunkt om endetiden.
må jo nok indrømme at jeg intet ved om mormonkirkens endetidslære.... ved ikke men er der evt. en side der hedder mormon.dk? men håber du finder dine svar
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej begge to,
der findes ganske rigtigt en side, der hedder www.mormon.dk , og der findes også en side, der hedder www.kristus.dk , det er et bibliotek med info om LDS-Kirken, mormonernes kirke.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Jeg har allerede vært inne på den norske siden og stilt de spørsmålet via e-mail, uten å få respons. Spørsmålet ble da stilt til hovedkirken (eller hovedadmionistrasjon) ...ihvertfall en amerikansk website. Så da måtte jeg formulere språket på engelsk noe som forøvrig gikk greit. Men uansett ingen respons. Synes det er rart at den lokale kirken ikke kan besvare spørsmålet, men istedet henviste meg til missionærene ... som på en unnvikende måte heller ikke besvarte spørsmålet. For meg så virker det som om mormonkirken unnlater å ta en stilling til Åpenbaringen og Daniels bok i henhold til å ha en doktrine ut i fra de forskjellige aspektene i disse bøkene.
Men nå skal jeg for ordens skyld sende spørsmålet via e-mail til mormon.dk ... og håpe på et gjensvar der.
Jeg skriver dette fra en off. computer. Vi er flyttet og internet bliver først sat op igen d. 7/9. Jeg skal svare dig lige så snart jeg er online igen.
Takk for respons Buus. Jeg gleder meg til svaret eller rettere sagt svarene.
Jeg ønsker som tidligere nevnt å vite LDS sitt syn på de forskjellige bildene i Åpenbaringen. Og hvorvidt Daniels bok er av eskatologisk betydning.
Hva/hvem er de to dyrene i Åp.13? Hva er dyrets merke? Hvem/hva er kvinnen og draken? Hva er Babylon? Hvem/hva er skjøgen? Hvem er kongene? Hvem er de to vitner? Hva symboliserer de fire hestene? Hvem er de 144.000? Hva med basunene, skålene og seglene? Hvordan tolkes "Daniels 70 åruker"? Hva er bortrykkelsen for noe og når skjer det eventuelt? Hvem er den lovløse og hvilket tempel er da han skal vanhellige?
Og ikke minst har LDS også andre endetidsåpenbaringer presentert av kirkens profeter eller presentert i LDS sine hellige skrifter?
Missionærerne i kirken har fået besked på, kun at forkynde de grundlæggende principper i evangeliet - tro, omvendelse, dåb ved nedsænkning til syndernes forladelse, og håndspålæggelse for den Helligånds gave. Det er derfor at de har været tilbageholdende med at gå ind i de dybere ting, som du taler om. Der kunne skrives flere bøger om hvert enkelt af dine spørgsmål, så det er svært for mig andet end at give dig et kort svar for hvert enkelt spørgsmål. Ellers må jeg henvise dig til boghandelen deseretbook.com, hvor man kan købe bøger af bl.a. kirkens generalautoriteter (engelsk) og hvor du sikkert kan få svar på alle dine spørgsmål. Her er kort hvad Jesu Kristi Kirke lærer i forbindelse med dine spørgsmål.
Du spurgte: Hva/hvem er de to dyrene i Åp.13?
Svar: Johannes så et dyr i himlen, som var et billede på jordens riger (kongedømmer mm.). Dyret bliver brugt til at symbolisere bestemte unnavngivne riger på jorden og deres handlemåde overfor de hellige og retfærdighedens sag. Forskellige jordiske riger skal modtage magt fra Satan til at udøve blasfemi overfor himlens Gud og bekæmpe hans værk (se Johs. Åb. 17:1-18). Dragen som gav dyret sin magt (Johs. Åb. 13:1-2) er djævelen. Iflg. profeten Joseph er ordet drage en forkert oversættelse. Det burde i dette tilfælde være oversat med ordet djævel, og ikke drage. Hvilket også bekræftes af Johs. Åb. 12:9).
Du spurgte: Hva er dyrets merke? (Johs. Åb. 13:16-18)
Svar: Ligesom Guds tjenere får deres kaldelse og udvælgelse gjort sikker, med et segl i panden (Johs. Åb. 7:2-8), således placerer den store imitator et mærke på højre hånd eller på panden af de, som følger ham. Symbolsk betyder dette at de modtager velsignelser fra ham, hvis ellers hans belønninger kan kaldes sådan.
Du spurgte: Hvem/hva er kvinnen og draken? (Johs.Åb. 12)
Svar: Johannes så Lucifer (den store ildrøde drage) som viser sig i forskellige former (med syv hoveder og ti horn), og som regerer over mange nationer og riger (som bærer syv kroner på deres hoveder) - (Johs.Åb. 12:3)
Hele kapitlet handler om krig mellem de hellige og djævelen. De 5 vers i Johs. Åb. 12 - v4 og 7-10 viser at denne krig på jorden (se v17) faktisk startede i himmelen og at krigen imellem de gode og de onde kræfter på jorden blot er en fortsættelse af krigen, som startede i himmelen. Jfr. at Jesus sagde: ""Jeg så Satan falde ned fra Himmelen som et Lyn." (Luk. 10:18) - Og sådan var det også med de, som fulgte ham.
citat: Og den store Drage blev nedstyrtet; den gamle Slange, som kaldes Djævelen og Satan, som forfører den hele Verden, blev nedstyrtet på Jorden, og hans Engle bleve nedstyrtede med ham. (Johs. Åb. 12:9)
Kvinden er symbolsk for Guds kirke på jorden. Kvinden, der flygter ud i ørkenen, er kirkens symbolske fordrivelse ud i frafaldets ørken. Jfr. at Jesu Kristi Kirke forkynder, at der skete et frafald fra Kristi kirke i tidens midte.
Du spurgte: Hva er Babylon? (Johs.Åb. 14:8)
Svar: Babylon betegner generelt verdens ondskab. Babylon var for Herrens folk fordum kendt som centeret for synd, kødelighed og verdslighed. Alt som var forbundet med det var i modsætning til al retfærdighed og førte mennesker nedad til ødelæggelsen af deres sjæle. Derfor var det naturligt for apostlene på Ny Testamentes tid, at bruge navnet Babylon som en betegnelse for de kræfter, som var organiseret med det formål, at sprede forvirring og mørke mht. sand kundskab om åndelige ting. Ligesom Babylon i oldtiden faldt og blev totalt udslettet, således vil den store og vederstyggelige kirke sammen med al ondskab på denne jord blive udslettet ved Kristi andet komme.
Du spurgte: Hvem/hva er skjøgen? (Johs.Åb. 17:5)
Svar: Jeg er ikke så sikker på dette spørgsmål.
Du spurgte: Hvem er kongene?
Svar: Hvad er det for nogle konger du spørger om? Hvor i åbenbaringsbogen nævnes de?
Du spurgte: Hvem er de to vitner?
Svar: De to vidner, som nævnes i Johs.Åb. 11:3 er to profeter, som skal oprejses for den jødiske nation i de sidste dage, da alt skal genoprettes, for at profetere for jøderne, efter at de er indsamlet og har opbygget Jerusalems stad i deres forfædres land. (L&P. 77:15)
Du spurgte: Hva symboliserer de fire hestene? (Johs. Åb. 6)
Svar: Det efterfølgende er bl.a. udtalelser af apostlen Bruce R. McConkie, som døde for få år siden.
Begivenhederne under det første segl fandt sted i perioden 4000 f.K. til 3000 f.K. og strækker sig fra tiden efter Adams fald, hvilket iflg. Ussher's kronologi var 4004 f.K. til kort efter forvandlingen og optagelsen af Enok og hans by 3017 f.K.
Der skete mange ting i denne periode af hvilke en af de vigtigste var profeten Enoks tjeneste, hvilken omfattede bl.a. profetier, åbenbaringer og krige. Manden på den hvide hest (symbolet på sejr), som havde en bue (krigsvåben), bar en krone (en sejrskrans) og drog ud fra sejr til sejr (dvs. ar sejrrig i krig), er Enok. I Mose skrivelser i Den kostelige Perle står der om ham:
citat: Og så stor var Enoks tro, at han anførte Guds folk, og deres fjender kom for at kæmpe imod dem. Og han talte Herrens ord, og jorden skælvede og bjergene flyede i overensstemmelse med hans befaling, og vandstrømmene forandrede deres løb. Løvernes brøl hørtes i ørkenen, og alle nationer frygtede såre, så kraftige var Enoks ord, og så stor var kraften i det sprog, som Gud havde givet ham.
Der kom også et land op af havets dyb, og så stor var frygten hos Guds folks fjender, at de flygtede og stod langt borte og gik over til landet, som kom op af havets dyb.
Og også landets kæmper stod langt borte, og der udgik en forbandelse over alle folk, der stred mod Gud.
Og fra den tid var der krige og blodsudgydelser blandt dem, men Herren kom og boede hos sit folk, og de levede i retfærdighed. Så stor var Herrens herlighed, som hvilede over hans folk, at alle nationer frygtede ham. Og Herren velsignede landet, og de blev velsignet på bjergene og på de høje steder og havde fremgang. (Moses DKP 7:13-17)
Enok var en profet, men også en stor general og erobrer. Dette er nogle af de ting, som er gået tabt i Bibelen, og som blev gengivet ved gengivelsen af evangeliet og genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige i 1830.
Mht. begivenhederne ved åbningen af det andet segl. Den der red på den røde hest, krigens, blodsudgydelsens og sværdets røde hest, var måske selve djævelen, for det var bestemt hans magt store dag. En dag med så megen ondskab, at hver eneste levende sjæl (undtagen 8) fortjente at lide druknedøden, og hvilken ondskab var skyld i, athimlens Gud lod syndfloden komme over dem. Eller hvis det ikke var Lucifer, var det måske en krigens mand, en, der repræsenterede mange blodtørstige krigere, og som vi ikke har nogen optegnelser over. Tiden fra 3000 f.K. til 2000 f.Kr. var fuld af krige og ødelæggelser, hvilke er de våben Satan ynder at benytte for at skabe de sociale forhold, hvorunder mennesker mister deres sjæl. Det åbenbarede ord siger følgende om ondskabelsen og ødelæggelserne i Noas dage:
citat: Men Gud så, at menneskenes ondskab var taget til på jorden, og at hver mand var stor i sit hjertes tankers påfund, der bestandigt kun var onde...
Jorden var fordærvet i Guds øjne, og den var fuld af voldshandlinger...
Og Gud så til jorden, og se, den var fordærvet, thi alt kød havde fordærvet sin vej på jorden. (Moses DKP 8:22,28-29)
Åbningen af det tredje segl/sultens sorte hest.
Som hungersnød efterfølger sværdet, således gnavede sulten i maverne på Herrens folk under det tredje segl. Fra 2000 f.K. til 1000 f.K. påvirkede sultens sorte hest - som aldrig før eller siden i jordens historie - hele historien om Guds handlemåde med sit folk. I de første år af dette segl var hungersnøden i Ur i Kaldæa så alvorlig, at Abrahams broder, Haran, døde af sult, mens Gud befalede de trofastes fader at føre sin familie til Kanaans land. (Abraham DKP 1:29-30; 2:15). Denne søgen efter midler til livets opretholdelse tyngede også Herrens folk i Jakobs dage, og denne sendte sine sønner til Ægypten, for at de kunne købe korn fra sønnen Josefs kornlagre. Dengang var der 'hungersnød over hele jorden', og det var kun ved guddommelig indgriben, at Jakob og de første medlemmer af Israels hus blev frelst fra at lide samme skæbne som Haran (1.Mos 41:53-57; 42; 43 og 44). Og mens de opho9ldt sig i ørkenen, fik de millioner af Jakobs sæd, der havde fulgt Moses ud af ægyptisk trældom, manna fra himlen i 40 år for ikke at dø af sult (2.Mos. 16).. Det tredje segl var i sandhed et årtusinde, hvor sulten blandt mennesker påvirkede hele forløbet af Guds handlemåde med sit folk.
Åbningen af det fjerde segl/den gustengule hest.
Begivenhederne under det fjerde segl fandt sted fra 1000 f.K. til vor Herres komme. I den periode red døden hensynsløst gennem jordens nationer, og dødsriget var hans følgesvend. De slagne blandt de ugudelige i tidsperiode med mange blodsudgydelser omkom enten ved sværd, ved hungersnød, ved pest eller ved vilde dyr, og blev således nedstyrtet til dødsriget. Det var et årtusinde med store kongeriger og nationer, hvis krige og forrædderi vedvarende plagede og overvandt Herrens folk.
Takk for svar Buus! Du har nok rett at det er vanskelig å fremstille et så stort emne uten videre. Du har gjort en god jobb ut ifra mine konkrete spørsmål. Men selvsagt har jeg også andre spørsmål, og også utdypende spørsmål på de svarene du har gitt.
De fire hestene var vel den eneste store forskjellen innen tolkning kontra den øvrige kristenenheten. Det var virkelig interessant lesning.
Kommentarer til dine svar:
Dyret - det er nevnt to dyr i Åp.13 og slik jeg har tolket det så har du bare beskrevet det ene og tolket det slik at dyret er jordens riker (kongedømmer). Hvem er så det andre dyret? Og det fikk makt til å holde på 42 måneder (eller 1260 dager eller 3 1/2 år om du vil). Når var dette ...eller når skal dette eventuelt skje?
Dyrets merke - ble ikke klokere av svaret. Hva er egentlig merket, og hvordan kan det ha innvirkning på menneskenes daglige handelsrutiner?
Kongene - Kongene er skildret bl.a i Åp.17.9ff. Teksten sier også at dyret er den åttende kongen og samtidig en av de syv. I denne teksten så skildres først syv konger (hoder) og deretter 10 konger (hoder). Hva er LDS sitt syn på disse versene?
De to vitner - er det her snakk om to "nye" vitner eller er det to gamle bibelske vitner som blir "gjenreist" for denne anledningen. Enkelte kirker mener at dette dreier seg om Moses og Elia som er de to vitnene som kommer igjen i endetiden for denne oppgaven. Ikke vet jeg
De fire hester - slik jeg har lært det så er den første hvite hesten antikrist (dyret) og denne seieren er altså ingen positiv begivenhet. Men det var LDS sitt syn jeg ville ha ...og det fikk jeg. Takk!
En annen ting som kunne vært kjekt å vite er om det finnes en tidslinje et sted som forklarer endetiden i kronologisk rekkefølge? Takk for linken du til desertbook.com - jeg skal sjekke opp i det.
Det er selvsagt masse som gjenstår innen dette emnet, og jeg må smøre meg med tåmodighet for å få besvart en del av spørsmålene. F.eks de 144.000 og basunene, seglene og skålene.
En annen ting jeg lurer på er ildsjøen. Slik jeg forstår det så opererer dere med de tre himmelstadier. Hvem er det som havner i ildsjøen? Hva de som bærer dyrets merke, hva blir deres skjebne?
citat: De to vitner - er det her snakk om to "nye" vitner eller er det to gamle bibelske vitner som blir "gjenreist" for denne anledningen. Enkelte kirker mener at dette dreier seg om Moses og Elia som er de to vitnene som kommer igjen i endetiden for denne oppgaven.
De to vidner er ikke Moses og Elias, og heller ikke gamle bibelske vidner, som bliver genrejst. Det er 2 personer som lever på jorden til den tid, og som vil blive kaldet som profeter af Herren for at profetere for Israel kort før Herren kommer. Igennem den magt, som Herren giver dem vil de være istand til at udføre kraftige mirakler, som i nogle år vil forhindre den store hær (koalition af nationer), som har samlet sig for at angribe Jerusalem, i at gennemføre dens formål. På et tidspunkt vil den okkuperende hær få succes med at slå dem ihjel. Gud oprejser dem og optager dem til himmelen, efter at de har været døde i nogle dage. Kort efter viser Kristus sig på Oliebjerget, strider for Israel og ødelægger den angribende hær. De to vidner har udført deres gerning før de bliver myrdet og oprejst.
Mht. de 144.000 tusinde beseglede af alle Israels stammer, som omtales i åbenbaringsbogen, så har apostlen Orson Pratt sagt:
"Før Herrens komme.. skal der udføres et stort stykke arbejde blandt nationerne.. De ti tabte stammer skal komme tilbage (fra nordenland), og de skal blive kronet med herlighed i Zion af Guds tjenere, ja endog Efraims børn. Og tolv tusinde højpræster skal udvælges fra hver af disse ti stammer, såvel som fra de spredte stammer. De skal besegles på deres pander, og de vil blive ordineret og få magt til at samle stammer, tungemål og folk ud fra alle nationerne - ja, lige så mange som vil tilslutte sig den Førstefødtes kirke."
Angående englene som basunerer i åbenbaringens 8 kapitel, så "forstår vi herved, at ligesom Gud skabte verden i seks dage og fuldendte sit værk på den syvende og helliggjorde den og dannede mennesket af jordens støv, således vil Gud Herren ved det syvende årtusindes begyndelse helliggøre jorden og fuldbyrde menneskets frelse og dømme alt; og han vil forløse alt, undtagen det, som han ikke har taget ind i sin magt, når han har beseglet alt til alle tings ende; og blæsningen af de syv engles basuner er forberedelsen til og fuldendelsen af hans værk ved begyndelsen af det syvende årtusinde -- at berede vejen for hans tilkommelse (L&P. 77:12)".
Herren vil således ikke komme anden gang, lige ved starten på det syvende årtusinde. Der vil først være plager, ødelæggelse, ild, blodsudgydelse og krig, altsammen i ubeskrivelig grad, og med en ubeskrivelig kraft. Disse vil komme over jorden ved åbningen af det syvende segl før Kristi andet komme. Disse ting som skal ske bekendtgøres i kapitel 8 og 9 i åbenbaringsbogen.
Det er dyret i de første vers, som jeg talte om - Johs.Åb. 13:1-10.
Johs.åb 13:11-12:
Mht. det andet dyr, så er det er en anden ond magt, ledet af djævelen, som vil opstå for at udøve herredømme over mennesker i deres faldne og åndeligt degenererede tilstand. Disse rigers, eller magters, identitet er der ikke åbenbaret noget om, så det har vi til gode i en ikke så fjern fremtid.
Johs.åb 13:13-15:
Apostlen Bruce R. McConkie har om disse vers sagt, at Lucifer er den store imitator. Han etablerer sit rige på jorden, så det kommer tæt på Herrens rige, eller kirke, på jorden. Herren har proklameret frelsesplanen; satan sponsorerer fordømmelsens plan. Tegn følger de, som tror og adlyder evangeliets lov, mens falske mirakler og teng følger de, som bliver betjent af syndens mester. Kundskab er magt, og fordi satan ved mere om mange ting end jordiske menneske, så er den store imitator istand til at forblinde og bedrage menneskers hjerter og til at sætte sit eget segl på dem, falske mirakler og hans fordømmende filosofier. De som således stiller sig helt til hans rådighed har magt til at imitere Guds sande profeters gerninger, ligesom Ægyptens troldmænd imiterede Mirakler udført af profeten Moses, og Simon forsøgte at efterligne apostlen Peters gerninger (Ap.G. 8:18).
Du spurgte:
Og det fikk makt til å holde på 42 måneder (eller 1260 dager eller 3 1/2 år om du vil). Når var dette ...eller når skal dette eventuelt skje?
Jeg ser ikke nogen henvisninger til 1260 dage i kap. 13, men i kap 12 v.6.
Joseph Smith rettede dage til år i den inspirerede udgave af Bibelen. Kvindens uddrivelse i ørkenen var Kristi kirke i tidens midte, der skete et frafald fra. Det startede med apostlenes død i det første århundrede, men var først fuldendt omkring 570 e.K. Jesu Kristi kirke blev genoprettet i 1830 (570 + 1260 = 1830) og den oprindelige kirke (kvinden) er derfor ikke længere ude i ørkenen. Guds præstedømme er blevet gengivet til jorden, Melkisedeks og Arons præstedømme, og Kristi apostle er atter iblandt os. Kirken ledes af Jesus Kristus selv igennem en profet.
Du spurgte:
Dyrets merke - ble ikke klokere av svaret. Hva er egentlig merket, og hvordan kan det ha innvirkning på menneskenes daglige handelsrutiner?
Mht. handelsrutiner, så ved jeg det ikke. Når Gud besegler sine tjenere så siges det symbolsk at de besegles i panden og tages ind i hans magt, men det er ikke et konkret mærke, det er symbolsk, det samme med dem som Lucifer besegler som sine (tager ind i sin magt) inden Kristi komme. De går ikke rundt med et fysisk mærke i panden.
Mht. kongerne som du spurget om så ved jeg det ikke. De syv hoveder, som er syv bjerge, som kvinden sidder på i Johs.Åb. 17:9 er en hentydning til Rom, byen som er grundlagt på syv bakker/bakketoppe, som hovedkvarteret for den gren af satans rige, som forfulgte og dræbte de hellige på Johannes' tid.
Du spurgte:
En annen ting jeg lurer på er ildsjøen. Slik jeg forstår det så opererer dere med de tre himmelstadier. Hvem er det som havner i ildsjøen?
Vi tror på at Kristi forsoning omfatter størstedelen af menneskeheden og at vi enten vil ende i det celestiale rige, som er det rige, hvor Gud og Kristus bor, det terrestriale rige, eller det telestiale rige. Dvs. at der vil være en grad af frelse for hovedparten af den menneskelige familie. Det højeste formål med at vi er her er at opnå frelse i Guds og Kristi rige. Alt mindre regnes som fortabelse i en eller anden grad. Der er et fjerde rige, hvor Lucifer og hans engle bor, og de, som efter at have haft himlene åbnet og lært sandheden at kende, fornægter den og bekæmper Guds værk. Kun en lille brøkdel af den menneskelige familie vil ende dette sted.
Johs.Åb. 21:8 Apostlen Bruce R. McConkie har til Johannes omtale af ildsøen sagt, at efter adskillelsen af legeme og ånd, hvilket er den naturlige død, dør de onde og ugudelige en anden død, en åndelig død, hvilket betyder at de kastes ud fra Herrens hærhed og er døde mht. de ting, som har med retfærdighed/med Guds Ånd at gøre. De vil lide den fulde straf for deres overtrædelser, og derefter få del i den anden opstandelse og indgå til enten en terrestrial eller en telestial frelse.
Ildsøen er ikke en virkelig sø, men er symbolsk for den fordømmelse og det samvittighedsnag, som uomvendte vil føle endnu stærkere når de går her fra jorden. Den åndelige død som de oplever vil ikke være behagelig. Det vil være som en ildsø for dem.
Den periode som de må lide åndelig død for deres synder, vil ophøre når de har lidt den fulde straf. Da de ikke har omvendt sig har de ikke lod og del i Kristi forsoning, og må derfor lide den fulde straf for deres overtrædelser iflg. Guds retfærdighed. Barmhjertighedens lov har ikke krav på dem igennem Kristi forsoning, da de ikke omvender sig. Men når dette er sket må døden og helvede frigive de døde, og alle mennesker, undtagen fortabelsens sønner skal opstå i den anden opstandelse, og modtage en grad af frelse i de riger, som er forberedt til dem.
Du spurgte:
Hva de som bærer dyrets merke, hva blir deres skjebne?
Alle, som ikke modtager Jesu Kristi evangelium givet til jorden igennem hans profeter og apostle, som bliver døbt ved den rette myndighed og modtager den Helligånd som gave, og har en aktiv tro til deres dages ende på denne jord, vil i en eller anden grad bære dyrets mærke (dvs. være taget ind i hans magt). De vil efter at de har lidt den fulde straf for deres overtrædelser arve en grad af frelse jfr. ovenfor. De eneste som den anden død ikke vil have magt over når de dør er de, som har taget imod Jesu Kristi evangelium og har taget imod hvad Gud og Kristus har givet til jorden igennem deres profeter og apostle fra begyndelsen til enden på denne jord.
Om de der ikke vil lide den anden død har Herren i en åbenbaring til profeten Joseph Smith og Sidney Rigdon sagt:
citat: Og vi beretter videre, thi vi så og hørte, og dette er Kristi evangeliums vidnesbyrd angående dem, der kommer frem i de retfærdiges opstandelse: Det er dem, der modtog Jesu vidnesbyrd, troede på hans navn, blev døbt i lighed med hans begravelse, begravet i vandet i hans navn, og dette i overensstemmelse med den befaling, som han har givet, at de ved at holde hans bud skulle blive tvættet og renset for alle deres synder og modtage den Helligånd ved håndspålæggelse af den, der er ordineret og beseglet til denne myndighed, og som sejrer ved troen og bliver beseglet ved forjættelsens Helligånd, som Faderen udgyder over alle dem, der er retskafne og sanddru. Det er disse, som er den Førstefødtes menighed. (L&P 76:50-54)