0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49676 - 16/08/2005 21:27
Statsministeren og forskningsfrihed!!
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Café. Dette er en fortsættelse fra denne tråd hvor emnet er faldet ret meget udenfor den oprindelige tråds emne. Til Evolutionisten:
Først: Selv om teologstudiet foregår på universiteter, kan man ikke kalde teologiske synspunkter for videnskabelige, for teologi er ikke videnskab.
Det vil jeg notere mig som et synspunkt, som også tidligere er blevet fremhævet af videnskabsteoretikere. Ikke desto mindre foregår teologistudier på statsstøttede forskningsinstitutioner. Men man kunne jo tage pengene væk fra alt hvad der hed teologisk uddannelse i Danmark - så skal man bare være konsekvent og gøre det med universiteterne også.
Dernæst: Ja, regeringen favoriserer bestemte videnskabelige forskningsområder. Bl.a. har man udpeget f.eks. forskning i nanoteknologi som specielt vigtigt.
Der er i denne sag IKKE tale om en favorisering af bestemte forskningsområder. Det er en favorisering af bestemte forskningsresultater indenfor samme forskningsområde.
Til Ateist:
Men deres ene tilgang er mig bekendt den videnskabelige, hvorfor det ikke kan undre, hvis de mere end visse andre "tilgange" anses for at være støtteberettiget.
Så simpelt er det nu ikke. Vi har professorer, doktorer, lektorer, osv. som er offentligt anerkendte grader. Underviserne er videnskabelige forskere, som arbejder videnskabeligt med faget.
Der er ikke én metode, som kan kaldes "den videnskabelige". Det burde ikke komme bag på dig, når faget hermeneutik og en tilhørende metodepluralisme er blevet så fremherskende i moderne (og postmoderne) tid. Vi bruger på mit uddannelsessted de samme videnskabelige metoder som de anerkendte universiteter.
Når jeg siger "tilgang", så ligger der nok noget lidt andet, nemlig forskerens forudsætninger, dvs. opdragelse, miljøpåvirkning, religiøs/ateistisk overbevisning osv. I teologi er objektivitet en by i Rusland i langt højere grad end i de naturvidenskabelige studier.
Videnskabelighed i teologisk forstand er derfor - efter min opfattelse - at spille med åbne kort og gøre det klart med hvilke forudsætninger man går til forskningen, og derefter udfra denne bevidsthed om forudsætningerne at tilstræbe objektivitet.
Når jeg siger, at universiteterne kun repræsenterer én tilgang, så er det fordi de kun repræsenterer en ateistisk tilgang, tydeliggjort ved overdrevent (mis-!!?)brug af de historisk-kritiske metoder. Forudsætningerne bliver ikke diskuteret, fx at "det er klart at" intet overnaturligt kan ske, at Abraham, Moses, David eller andre personer "selvfølgelig" ikke er virkelige personer, at "naturligvis" kan ingen bibelsk tekst være skrevet af én person eller troværdig i det hele taget ...
Min NT-lærer sagde engang til mig: Når I læser en bog, så vær altid på vagt overfor ord som "selvfølgelig", "naturligvis", "det er klart" osv. Ofte afslører de, at forfatteren ingen argumenter har for sit synspunkt.
I udlandet: Norge, Finland, England, Tyskland, USA osv. er det normalt, at private uddannelsesinstitutioner bliver godkendt, Danmark er enestående på dette område.
Når du siger, at vi ikke bruger "den videnskabelige metode" - hvad det så end er for én af dem - så gør du os uret. Forskernes arbejde er anerkendt arbejde, som er blevet godkendt med anerkendte titler som professorer, doktorer osv.
- men det er jo selvfølgelig altid nemt at stemple os som uvidenskabelige! Så behøver du nemlig ikke argumentere.
Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49677 - 16/08/2005 22:21
Re: Statsministeren og forskningsfrihed!!
[Re: søgende]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej "Søgende", Nu svarede du oprindeligt på mit indlæg, så en lille kommentar må være på sin plads: Jeg har svært ved at se, hvad statsministeren overhovedet har med dette at gøre, der vel ligger i undervisnings- eller forskningsministeriet? Jeg kan heller ikke se, hvad det har med forskning at gøre, da det ligner et SU-problem - altså hvilke studier, man kan få støtte til. Endelig kan jeg ikke se, hvilket videnskabsteoretisk grundlag, der kan være problemet for en evt manglende støtte til dit uddannelsessted. Der er da masser af forsknngsinstitutioner, der ikke får (direkte) offentlig støtte. De bioteknologiske for eksempel, som anvender mainstream metode og får mainstream resultater - hvis man kan kalde det sådan.
Du bliver slutteligt nok nødt til at give lidt flere detaljer om forskningen på din institution (hvilken?) og dets videnskabsteoretiske grundlag i teologi, hvis jeg skal kunne vurdere dette her. Min viden om metoderne i teologisk forskning er nærmest ikke-eksisterende, så under alle omstændigheder må jeg nok hurtigt melde mig ud af en diskussion om dette.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#49678 - 16/08/2005 23:15
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Søgende, Selvom dit indlæg ikke er til mig vil jeg tillade mig at svare.
Det vil jeg notere mig som et synspunkt, som også tidligere er blevet fremhævet af videnskabsteoretikere. Ikke desto mindre foregår teologistudier på statsstøttede forskningsinstitutioner. Men man kunne jo tage pengene væk fra alt hvad der hed teologisk uddannelse i Danmark - så skal man bare være konsekvent og gøre det med universiteterne også.
Som objektivist kan jeg tilslutte mig "synspunktet", at teologisk viden - som altså primært er fortolkning - ikke kan kategoriseres som egentlig viden. Det gør følgeligt teologi til ikke-videnskab. Jeg skriver "synspunkt", fordi teologi rent begrebsmæssigt kun danner argumenter og polemik, ikke viden (mig bekendt med én enkelt undtagelse, historie-kritik, som du angriber universiteterne for at favorisere). Så det er ikke alene et synspunkt. Det følger af selve begrebet videnskab.
Jeg tilslutter mig desuden at man fratager enhver form for religiøst studie retten til uddannelsesstøtte.
Der er i denne sag IKKE tale om en favorisering af bestemte forskningsområder. Det er en favorisering af bestemte forskningsresultater indenfor samme forskningsområde.
Er du nu helt sikker på, at det er hvad der foregår? (se længere nede ang. metoderne)
Så simpelt er det nu ikke. Vi har professorer, doktorer, lektorer, osv. som er offentligt anerkendte grader. Underviserne er videnskabelige forskere, som arbejder videnskabeligt med faget.
Videnskabsteoretisk er den hypotetiske teologi ikke videnskab. Jeres berettigelse til officiel anerkendelse ser jeg ikke i samme grad som fx naturvidenskabelige studiers.
Der er ikke én metode, som kan kaldes "den videnskabelige". Det burde ikke komme bag på dig, når faget hermeneutik og en tilhørende metodepluralisme er blevet så fremherskende i moderne (og postmoderne) tid. Vi bruger på mit uddannelsessted de samme videnskabelige metoder som de anerkendte universiteter.
"Metodepluralisme" er så vidt jeg kan se blot en undskyldning for, at man ikke evner at nå objektive resultater. Hvis metoderne ikke er ens og intet observeres objektivt, så kan det ganske rigtigt ikke undre nogen, at der ikke findes objektivitet i nogen teologisk metode. Hvis I bruger samme metoder som de anerkendte universiteter og metoderne er objektive, så er jeres resultater også identiske - så præcis hvilke "bestemte forskningsresultater indenfor samme forskningsområde" mener du der favoriseres?
Når jeg siger "tilgang", så ligger der nok noget lidt andet, nemlig forskerens forudsætninger, dvs. opdragelse, miljøpåvirkning, religiøs/ateistisk overbevisning osv. I teologi er objektivitet en by i Rusland i langt højere grad end i de naturvidenskabelige studier.
Altså indrømmer du blankt, at der ikke er objektivitet i teologi.
Videnskabelighed i teologisk forstand er derfor - efter min opfattelse - at spille med åbne kort og gøre det klart med hvilke forudsætninger man går til forskningen, og derefter udfra denne bevidsthed om forudsætningerne at tilstræbe objektivitet.
Hvis der ikke er objektivitet i teologi fordi metoderne ikke er objektive, så er det absolut nytteløst at tilstræbe objektivitet. Objektiviteten kan kun nås, hvis én tolkningsmetode gøres til den eneste mulige - og så vidt jeg kan læse er det netop det, du er imod: favorisering af én bestemt type resultater.
Når jeg siger, at universiteterne kun repræsenterer én tilgang, så er det fordi de kun repræsenterer en ateistisk tilgang, tydeliggjort ved overdrevent (mis-!!?)brug af de historisk-kritiske metoder. Forudsætningerne bliver ikke diskuteret, fx at "det er klart at" intet overnaturligt kan ske, at Abraham, Moses, David eller andre personer "selvfølgelig" ikke er virkelige personer, at "naturligvis" kan ingen bibelsk tekst være skrevet af én person eller troværdig i det hele taget .
Jeg må holde mig godt i tøjlerne her.
Den historisk-kritiske tilgang er den eneste, der kan kaldes bare tilnærmelsesvis videnskabelig. Forlades den, forlades ethvert håb om at nå den objektivitet du eller I sådan ønsker og tilstræber.
Hvad er det præcis du søger at opnå? Det kan ikke være en objektivt videnskabelig tilgang til teologien, for den nedgør du delvist ovenfor ved at fremhæve hvad du mener er et overdrevent misbrug af metoderne. De samme universiteter, du siger I deler metoder med, kritiserer du nu for misbrug af metoderne. Benytter dit uddannelsessted den historisk-kritiske metode rigtigt? Kan det overhovedet lade sig gøre at afgøre rigtigt/forkert med denne metode på anden vis en polemik, når man som religiøs sidder inde i teologistudiet og betragter den?
Min NT-lærer sagde engang til mig: Når I læser en bog, så vær altid på vagt overfor ord som "selvfølgelig", "naturligvis", "det er klart" osv. Ofte afslører de, at forfatteren ingen argumenter har for sit synspunkt.
Og ofte afslører de nødvendigheden for, at en tidligere etableret kendsgerning opfattes som ubetvivleligt sand. Normal gør man det, fordi det er besværligt at opfinde den dybe tallerken forfra hver eneste gang...
I udlandet: Norge, Finland, England, Tyskland, USA osv. er det normalt, at private uddannelsesinstitutioner bliver godkendt, Danmark er enestående på dette område.
Danmark er bedre på dette område, idet ingen støtte er lig med ingen favorisering. Det er ikke muligt at føre lobbyist-virksomhed, når der ingen støtte kan opnås. På den måde holdes stat og kirke(r) adskilt på en, synes jeg, yderst fornuftig måde. Den sidste favorisering er folkekirken, som jeg også mener bør privatiseres og fratages enhver støtte.
Når du siger, at vi ikke bruger "den videnskabelige metode" - hvad det så end er for én af dem - så gør du os uret. Forskernes arbejde er anerkendt arbejde, som er blevet godkendt med anerkendte titler som professorer, doktorer osv
Hvis jeres resultater ikke er objektive er det meget nærliggende at karakterisere jeres metode som uvidenskabelig, eller i det mindste fastslå, at resultaterne ikke er nået i fuld overensstemmelse med den videnskabelige metode. Værst bliver det, når to forskellige og i dine øjne lige videnskabelige metoder begynder at give modsigende resultater. Enten er én af metoderne fejlagtig, eller også har man netop opdaget et objektivt eksisterende paradoks. Dét er alligevel en bedrift.
- men det er jo selvfølgelig altid nemt at stemple os som uvidenskabelige! Så behøver du nemlig ikke argumentere.
Uden objektivitet får I svært ved at blive stemplet som videnskabelige. Og så håber jeg da så sandelig, at du betragter det ovenstående som netop det argument, jeg ifølge dig slet ikkke behøver at stille. Jeg har nemlig på egen hånd undersøgt og "stemplet" teologistudiet som uvidenskabeligt i det omfang det ikke udelukkende benytter sig af den historisk-kritiske metode.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49679 - 16/08/2005 23:16
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej LarsBJ. Tak for dit svar.
Jeg har svært ved at se, hvad statsministeren overhovedet har med dette at gøre, der vel ligger i undervisnings- eller forskningsministeriet?
Det har du sådan set ret i, men "statsministeren" er lettere at skrive end "det offentlige system" eller noget andet - og du startede vistnok selv med at bruge en udtalelse af statsministeren om vores videnskab.
Men lad blot ham hvile i fred.
Jeg kan heller ikke se, hvad det har med forskning at gøre, da det ligner et SU-problem - altså hvilke studier, man kan få støtte til.
SU er statens støtte til uddannelse. Med den har staten magten over uddannelsesinstitutionerne fordi den er de studerendes økonomiske grundlag. Ingen studerende - ingen uddannelsesinstitution! Ingen uddannelsesinstitution - ingen undervisere. Ingen undervisere - ingen forskning! Så enkelt er det. SU har i høj grad noget med forskning at gøre.
Og dertil kommer jo iøvrigt, at universiteterne får betydelige summer i støtte, som de private steder selvfølgelig går glip af.
Endelig kan jeg ikke se, hvilket videnskabsteoretisk grundlag, der kan være problemet for en evt manglende støtte til dit uddannelsessted.
Det kan jeg heller ikke 
Link til universitetets hjemmeside her.
Min viden om metoderne i teologisk forskning er nærmest ikke-eksisterende, så under alle omstændigheder må jeg nok hurtigt melde mig ud af en diskussion om dette.
Helt i orden. Egentlig ville jeg heller ikke gøre et stort nummer ud af sagen, bare pointere, at staten har magten over uddannelsessystemet, og rejse tvivl om hvorvidt man kan stole på forskningsresultater, som i sidste ende er afhængig af en politisk trend.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49680 - 16/08/2005 23:56
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Claus Due har allerede givet dig et rigtig godt svar, så jeg vil blot supplere med et par ting.
... man kunne jo tage pengene væk fra alt hvad der hed teologisk uddannelse i Danmark - så skal man bare være konsekvent og gøre det med universiteterne også.
Gerne!
A: Men deres ene tilgang er mig bekendt den videnskabelige, hvorfor det ikke kan undre, hvis de mere end visse andre "tilgange" anses for at være støtteberettiget.
S: Så simpelt er det nu ikke. Vi har professorer, doktorer, lektorer, osv. som er offentligt anerkendte grader. Underviserne er videnskabelige forskere, som arbejder videnskabeligt med faget.
Er disse grader beskyttede? Indebærer de en form for offentlig blåstempling?
Men, selv hvis de er udtryk for en offentlig norsk anerkendelse, så betyder det jo ikke nødvendigvis at de også kan opnå dansk anerkendelse. Tydeligvis ikke, fristes man til at sige.
I teologi er objektivitet en by i Rusland i langt højere grad end i de naturvidenskabelige studier.
Det anede mig.
Tjah... det kan jo også bare være fordi argumenterne antages at være alment kendte, hvorfor der ikke er grund til at nævne dem (igen).
Når du siger, at vi ikke bruger "den videnskabelige metode" - hvad det så end er for én af dem - så gør du os uret.
Hvis jeg altså havde sagt sådan, var dette måske sandt. Men da jeg ikke anede hvor du læste, eller hvilken "profil" I havde (hvilket jeg gjorde dig opmærksom på), så har jeg selvfølgelig ikke udtalt mig om den sag. Jeg har blot været åben for muligheden, da du jo skrev at "Årsagen [til afslaget] er, at da uddannelsen ... har en særlig teologisk profil, så begrænser det den videnskabelige frihed."
Hvilket jeg altså ikke har gjort. Lad venligst være med at lægge mig ord i munden!
Og den sidste sætning er jo direkte ynkelig!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49681 - 17/08/2005 00:28
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Hej Claus Due. Puha, det var et langt indlæg. Jeg skal prøve at fatte mig i korthed for ikke at gøre diskusionen for indviklet. Mangler du svar på noget, så må du endelig spørge igen ... For at starte midt i dit indlæg:
Altså indrømmer du blankt, at der ikke er objektivitet i teologi.
Ja!
Og med det alle de humanistiske discipliner - og (uden at ville diskutere det) til dels de naturvidenskabelige discipliner.
Det kunne være spændende at høre hvordan du skelner historie-kritik fra teologi. Mig bekendt er historie fyldt med fortolkninger af al slags - ligesom teologi. Jeg angriber ikke universiteternes favorisering af de historisk-kritiske metoder, men deres forkerte brug af dem.
Videnskabsteoretisk er den hypotetiske teologi ikke videnskab. Jeres berettigelse til officiel anerkendelse ser jeg ikke i samme grad som fx naturvidenskabelige studiers.
Helt i orden, men så skal man være konsekvent og tage statsstøtten og SU fra de teologiske fakulteter også. Så bliver der i det mindste ikke gjort forskelsbehandling.
- og det samme gælder al humaniora.
"Metodepluralisme" er så vidt jeg kan se blot en undskyldning for, at man ikke evner at nå objektive resultater.
Nok snarere erkendelse af ... end undskyldning for.
Hvis I bruger samme metoder som de anerkendte universiteter og metoderne er objektive, så er jeres resultater også identiske
Nej for selvom man bruger samme metode, så kan man godt fortolke materialet forskelligt. Det er baggrunden for at der overhovedet findes diskusioner og uenigheder mellem forskere.
så præcis hvilke "bestemte forskningsresultater indenfor samme forskningsområde" mener du der favoriseres?
Det kunne fx være dateringer af Bibelens skrifter. Vi bruger begge litterær-kritik, form-kritik osv (samlebetegnelse: historisk-kritiske metoder) men selvom det er den samme tekst vi har foran os, så er der uenighed om dateringerne.
Hvis der ikke er objektivitet i teologi fordi metoderne ikke er objektive, så er det absolut nytteløst at tilstræbe objektivitet. Objektiviteten kan kun nås, hvis én tolkningsmetode gøres til den eneste mulige - og så vidt jeg kan læse er det netop det, du er imod: favorisering af én bestemt type resultater.
Hvis det er nytteløst at tilstræbe objektivitet, så skal vi lukke alle teologiske, humanisktiske og juridiske fakulteter i hele landet. Dette er forskellen mellem modernisme og postmodernisme. I postmodernismen er man kommet til den erkendelse at modernismens påståede objektivitet er et uopnåeligt mål. Resultatet blev sandhedsrelativisme. Løsningen på den anden side af postmodernismen skal jo nok findes som en gylden middelvej mellem de to yderpunkter.
Den historisk-kritiske tilgang er den eneste, der kan kaldes bare tilnærmelsesvis videnskabelig. Forlades den, forlades ethvert håb om at nå den objektivitet du eller I sådan ønsker og tilstræber.
Hvorfor!!??
Iøvrigt er man i teologisk forskning på universiteterne nu nået videre. Historisk-kritisk forskning havde sit højdepunkt i 70'erne og 80'erne og tildels 90'erne, men er i større og større grad blevet erstattet af nye tilgange: kanonisk, litterær osv.
Mener du dermed, at al teologisk forskning i DK og udlandet har smidt videnskabelighed ud? De får i hvert fald stadig SU både i København, Odense og Århus!
Hvad er det præcis du søger at opnå?
Jeg søger at opnå en bevidsthed om den umulighed at opnå objektivitet i de studier, hvor forskerens personlige fortolkning er afgørende for resultatet. Og dernæst pege på, at en religiøs teolog derfor har mindst lige så stor berettigelse til at kalde sig videnskabelig som en ateistisk teolog har.
Når jeg siger, at universiteterne misbruger metoderne, så er det fordi der et eller andet sted må være en grænse for hvor søgt et resultat kan blive. Når Jesus af forskere er blevet gjort til både feminist, homoseksuel, oprører, marxist osv, så må man stille spørgsmålet om ikke det er lidt rigeligt farvet af det moderne samfund.
Benytter dit uddannelsessted den historisk-kritiske metode rigtigt?
Hvordan bruger man dem rigtigt efter din opfattelse?
Og ofte afslører de nødvendigheden for, at en tidligere etableret kendsgerning opfattes som ubetvivleligt sand. Normal gør man det, fordi det er besværligt at opfinde den dybe tallerken forfra hver eneste gang...
Det er almindelig videnskabelig praksis, at man anfører en fodnote eller skriver i forordet hvis man forudsætter en bestemt forskningsskole eller forsker.
Hvis jeres resultater ikke er objektive er det meget nærliggende at karakterisere jeres metode som uvidenskabelig, eller i det mindste fastslå, at resultaterne ikke er nået i fuld overensstemmelse med den videnskabelige metode.
Det er ikke metoderne som der er noget galt med, men fortolkningerne. Der er jo ikke tale om matematik-beviser eller fysiske målinger, men om humanistiske discipliner.
Jeg har nemlig på egen hånd undersøgt og "stemplet" teologistudiet som uvidenskabeligt i det omfang det ikke udelukkende benytter sig af den historisk-kritiske metode.
Igen, så skal vi lukke de teologiske fakulteter. De har forsyndet sig mod dine forordninger.
For overskuelighedens skyld vil jeg sammenfatte de vigtigste ting i mit indlæg i punkter:
1) Det teologiske studie producerer, sammen med alle andre humanistiske studier, subjektivt prægede resultater, idet objektivitet er en umulighed. Derfor vil jeg mene, at vi, på lige fod med de teologiske fakulteter, er berettiget til SU og offentlig støtte.
2) Jeg mener for så vidt ikke der er noget galt med metoderne i sig selv. Hovedproblemet er, at to fortolkere, som bruger samme metode, kan nå til forskellige resultater på grund af deres (ubevidste?) forudsætninger.
3) Jeg er meget interesseret i at høre hvorfor og på hvilken måde de historisk-kritiske metoder (der er mange af dem) er objektive.
4) Hvordan mener du man bruger de historisk-kritiske metoder rigtigt?
Det med at fatte mig i korthed, det var vist dagens joke 
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49682 - 17/08/2005 00:48
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist. Det har oprigtigt talt ikke været min mening at lægge dig ord i munden som du ikke mente, så hvis jeg har gjort det, skal jeg da gerne beklage. Jeg forstod det som en hentydning
Er disse grader beskyttede? Indebærer de en form for offentlig blåstempling?
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. De er alment kendte offentlige titler, som findes på ethvert universitet i Danmark. Det pudsige er, at uddannelsen ikke anerkendes på grundlag af spørgsmålet om religiøs overbevisning. Det afgørende burde jo være fagligheden.
Tjah... det kan jo også bare være fordi argumenterne antages at være alment kendte, hvorfor der ikke er grund til at nævne dem (igen).
Som jeg nævnte for Claus Due: Så hører det med til videnskabeligheden, at der står en fodnote.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49683 - 17/08/2005 08:40
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej Søren (det ser jeg nu du hedder), Jeg kom til at tænke på: Foregår alt dette ikke i Norge? Den danske stat har da aldrig haft til opgave at yde automatisk støtte til norske institutioner?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#49684 - 17/08/2005 11:48
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej LarsBJ.
Jo, min uddannelse tages i Norge. Man skal søge om godkendelse af SU til udenlandske uddannelser.
Det er der sådan set ikke noget underligt i. Du kan altid studere på et udenlandsk universitet og som dansk statsborger få din SU med hjemmefra. Desuden bor jeg jo altså i DK og ikke i Norge.
men selvfølgelig skal den danske stat ikke give direkte statsstøtte til norske uddannelsesinstituioner. Det er der til gengæld flere danske teologiske uddannelsesinstitutioner der står og venter på i korridoren.
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49685 - 17/08/2005 13:42
|
Bruger
|
Det har oprigtigt talt ikke været min mening at lægge dig ord i munden som du ikke mente, så hvis jeg har gjort det, skal jeg da gerne beklage. Jeg forstod det som en hentydning
Det er okay.
A: Er disse grader beskyttede? Indebærer de en form for offentlig blåstempling?
S: Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. De er alment kendte offentlige titler, som findes på ethvert universitet i Danmark.
Jeg er helt med på, at titlerne er velkendte.
Det jeg ikke ved er om de er beskyttede. Altså hvorvidt enhver frit kan kalde sig "doktor" og hvorvidt enhver uden videre kan starte en skole med "lektorer", "professorer" etc.
I USA er titlerne mig bekendt ikke beskyttede, så der har jeg indtryk af at man nærmest kan købe en doktorgrad pr. postordre fra 'institutter', der blot består af en postboks.
Hvordan forholdene er i Norge aner jeg ikke - derfor mit spørgsmål.
I sig selv siger 'fine titler' ikke så meget.
Det pudsige er, at uddannelsen ikke anerkendes på grundlag af spørgsmålet om religiøs overbevisning. Det afgørende burde jo være fagligheden.
Det er det måske også, hvis nu den "religiøs[e] overbevisning" har fået dem til at sætte spørgsmålstegn ved "fagligheden".
Har man på forhånd lagt sine hovedkonklusioner urokkeligt fast, så er det jo svært at hævde at man arbejder videnskabeligt. Der kan altså sagtens være en sammenhæng mellem udgangspunktet og fagligheden.
A: Tjah... det kan jo også bare være fordi argumenterne antages at være alment kendte, hvorfor der ikke er grund til at nævne dem (igen).
S: Som jeg nævnte for Claus Due: Så hører det med til videnskabeligheden, at der står en fodnote.
I princippet ja, men i praksis er der jo også en bagatelgrænse for, hvornår man vælger at skrive noget i en fodnote.
Hvis jeg skriver at "slipper man en sten så falder den til jorden." behøver jeg da forhåbentlig ikke at tilføje en fodnote med: "Det skyldes tyngdekraften, der på Jorden er ...".
|
|
Til toppen
|
|
|
#49686 - 17/08/2005 14:27
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist.
Det jeg ikke ved er om de er beskyttede. Altså hvorvidt enhver frit kan kalde sig "doktor" og hvorvidt enhver uden videre kan starte en skole med "lektorer", "professorer" etc.
I USA er titlerne mig bekendt ikke beskyttede, så der har jeg indtryk af at man nærmest kan købe en doktorgrad pr. postordre fra 'institutter', der blot består af en postboks.
Jeg kender ikke noget til praksis i USA, men jeg kender adskillelige af den type forskere, som har fået deres phd-grader, doktor-grader og professor-grader ved bl.a. offentlige danske universiteter, det mest anerkendte private teologiske universitet i Norge, Menighedsfakultetet i Oslo, samt flere andre steder. Jeg kan forsikre dig om at der ikke er noget som helst lusket ved disse grader. De er nøjagtig lige så gyldige som alle de fine titler der findes på de danske universiteter.
Og så synes jeg ikke at man skal overse vigtigheden af fine titler, for de er garantien for, at det arbejde, som pågældende forsker laver, er videnskabeligt arbejde på højt fagligt niveau. Det er jo netop formålet med sådanne titler.
Det er det måske også, hvis nu den "religiøs[e] overbevisning" har fået dem til at sætte spørgsmålstegn ved "fagligheden".
Har man på forhånd lagt sine hovedkonklusioner urokkeligt fast, så er det jo svært at hævde at man arbejder videnskabeligt.
Gælder det så ikke også hvis man på forhånd har besluttet, at profetier ikke kan finde sted, og at Bibelen generelt set er noget tilfældigt sammensat juks? (Bare for at skære det ud i pap: det var en hentydning til de danske universiteter)
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49687 - 17/08/2005 15:12
|
Bruger
|
Jeg kender ikke noget til praksis i USA, men jeg kender adskillelige af den type forskere, som har fået deres phd-grader, doktor-grader og professor-grader ved bl.a. offentlige danske universiteter, det mest anerkendte private teologiske universitet i Norge, Menighedsfakultetet i Oslo, samt flere andre steder. Jeg kan forsikre dig om at der ikke er noget som helst lusket ved disse grader.
Nu var det heller ikke blot decideret "lusk" jeg var ude efter - jeg har indtryk af at USA er lidt ekstrem, hvad postordre-titler angår og forventede ikke at finde det samme i Norge.
Problemet eksisterer dog stadig selvom omstændighederne er mindre ekstreme: Hvis man har sin titel fra en 'ikke-videnskabelig' institution, så tæller titlen jo ikke så meget, når man skal vurdere videnskabeligheden af arbejdspladsen.
Og så synes jeg ikke at man skal overse vigtigheden af fine titler, for de er garantien for, at det arbejde, som pågældende forsker laver, er videnskabeligt arbejde på højt fagligt niveau. Det er jo netop formålet med sådanne titler.
I en ideel verden ville det måske være sådan. I praksis er det jo bare ikke altid tilfældet.
For det første er titlen er jo ikke mere værd end den værdi udbyderen giver den. Er doktortitlen fra Oxford eller Cambridge University er den således langt mere værd end hvis den er fra Institut for Anvendt Numerologi. Det samme gælder professoratet.
For det andet kan man jo godt have opnået fx en doktorgrad for derefter at opføre sig uvidenskabeligt. De erhvervede grader udtaler sig jo kun om et forløb man engang har gennemløbet - ikke om det arbejde man efterfølgende udfører.
Så nej, "fine titler" er ingen garanti!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49688 - 18/08/2005 13:44
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Søgende, Enhver disciplin, der arbejder med årsag og virkning, er ret beset objektiv. Hvis en årsag kan fastslås med sikkerhed at have forbindelse med en virkning, så er denne forbindelse ganske logisk objektiv. Sådan fungerer store dele af humaniora (så vidt jeg er orienteret) - og naturvidenskaben fungererer i overvejende grad sådan. En sådan disciplin er teologi ikke. Årsag og virkning giver ingen mening, når der fx må ske mirakler - hvilket jeg har en mistanke om netop er grunden til, at teologi ser ud som den gør på danske universiteter. Ret mig gerne hvis du mener jeg tager fejl. Altså er der en stor forskel på teologi og fx humaniora - nok forskel til, at man ikke umiddelbart kan kræve dem sammenlignelige. Desuden er historie, så vidt jeg ved, baseret netop på årsag og virkning, og ikke fortolkning. Forfattere af historiebøger kan fortolke, men det ændrer ikke på selve det, der foregik. I teologi kan man ikke engang være sikker på selve det, der foregik. Helt i orden, men så skal man være konsekvent og tage statsstøtten og SU fra de teologiske fakulteter også. Så bliver der i det mindste ikke gjort forskelsbehandling. Ja! - og det samme gælder al humaniora. Nej! Der er nemlig afgørende forskel på humaniora og teologi! (Metode-pluralisme er) Nok snarere erkendelse af ... end undskyldning for. - Men jeg kan ikke forestille mig andre situationer end at metode-pluralisme vil æde faget op indefra. Du skriver selv, at man stræber efter objektivitet. Erkendelsen af den manglende objektivitet i form af metode-pluralisme er for mig at se en falliterklæring; at sige "vi kan ikke blive enige, så vi nøjes med at påstå, at alle argumenter er lige gyldige ifølge sin egen metode". Jeg har ikke så meget mere at føje til diskussionen om metode-pluralisme og fortolkning. Det burde være klart, at netop den manglende årsag/virkning-sikkerhed i teologi giver udslag i manglende objektivitet med hensyn til fortolkningerne. Og for endeligt at afslutte den sag, så er bibelen jo heller ikke just til at klassificere som "klar, utvetydig tale" - specielt ikke i Jesu tilfælde. I postmodernismen er man kommet til den erkendelse at modernismens påståede objektivitet er et uopnåeligt mål. Resultatet blev sandhedsrelativisme. Løsningen på den anden side af postmodernismen skal jo nok findes som en gylden middelvej mellem de to yderpunkter. - må jeg foreslå rationalitet og logisk konsekvens som løsningen på problemet med objektiviteten? For at gøre det hele lidt kortere vil jeg nøjes med at besvare dine spørgsmål og kommentere en smule i det følgende.
Mener du dermed, at al teologisk forskning i DK og udlandet har smidt videnskabelighed ud? De får i hvert fald stadig SU både i København, Odense og Århus!
At der betales SU på teologiske studier kan være et resultat af ubeslutsomhed og populisme. Ville der ikke lyde et ramaskrig uden lige, hvis man fratog religiøse studier retten til SU og smed teologiske fakulteter ud fra de offentlige bygninger? Jeg mener absolut ikke, at statslig støtte er en automatisk blåstempling.
Ingen sådan ændring kommer øjeblikkeligt - lige bortset fra under revolutioner. Hvis man ser historisk blot 100 år tilbage tegner der sig et billede af en døende teologi. Kristne kalder det "tidsånd" og fjerner sig fra det på forskellig vis, men resultatet er klokkeklart: det er ikke længere den overbeviste tro på Gud, der driver det teologiske studie som staten definerer det. Og sådan skal det blive ved med at være så længe både troende, anderledes troende og ikke-troende deler regningen.
Videnskabelighed kan man ikke opnå. Så er der kun ligestilling af alle ideer tilbage. Og den ligestilling mener jeg bør nåes ved slet ikke at give støtte på dét område.
Jeg søger at opnå en bevidsthed om den umulighed at opnå objektivitet i de studier, hvor forskerens personlige fortolkning er afgørende for resultatet. Og dernæst pege på, at en religiøs teolog derfor har mindst lige så stor berettigelse til at kalde sig videnskabelig som en ateistisk teolog har.
Ja... de har samme berettigelse til at kalde sig videnskabelige. Nemlig ingen.
Når jeg siger, at universiteterne misbruger metoderne, så er det fordi der et eller andet sted må være en grænse for hvor søgt et resultat kan blive. Når Jesus af forskere er blevet gjort til både feminist, homoseksuel, oprører, marxist osv, så må man stille spørgsmålet om ikke det er lidt rigeligt farvet af det moderne samfund.
Jeg tog mig selv i at smile lidt her. Du foreslår en grænse, men har tilsyneladende ingen idé om hvor den skal gå. Du vil helst ikke lade teologien farve af det moderne samfund, men ønsker alligevel at lade samfundet betale regningen for den. Du vil gerne have en ligestilling, men ignorerer tilsyneladende at langt fra alle kristne deler din opfattelse. Kristendommen er selvfølgelig ikke i sig selv et demokrati med hensyn til dens betydning (man stemmer ikke bare om hvorvidt Gud er god eller ond og accepterer flertallets mening), men netop fordi den ikke kan indeholde objektivitet kan det ikke lade sig gøre at udstikke en grænse for hvornår en given fortolkning er "lidt rigeligt farvet".
Det er en teologisk kattepine af dimensioner. Man kan ikke udtale sig med sikkerhed om noget som helst, og religionen er i sig selv ikke direkte demokratisk. De grænser du efterlyser lader sig ganske enkelt ikke definere under sådanne omstændigheder - netop fordi troen ikke er demokratisk, findes kun troens skrifter til at understøtte ethvert argument om "den rigtige fortolkning" - og ethvert argument bliver i selv til en fortolkning. Herefter bliver cirkel-argumentet en realitet og det hele må gøres om.
Hvordan bruger man dem [historisk-kritiske metode(r)] rigtigt efter din opfattelse?
Det er ikke det, vi skal diskuttere. Du startede med at inkludere, at du mener uddannelsesstederne misbruger metoderne. Derfor må det være dit ansvar at forklare, hvad rigtig og forkert brug af metoderne er. Jeg har intet sagt om hvordan metoderne anvendes, blot deres mulige resultater. Desuden "besvarer" du mit spørgsmål med endnu et spørgsmål - det oprindelige spørgsmål var, "Benytter dit uddannelsessted den historisk-kritiske metode rigtigt?" (min fremhævning).
Det er almindelig videnskabelig praksis, at man anfører en fodnote eller skriver i forordet hvis man forudsætter en bestemt forskningsskole eller forsker.
Almindeligvis findes en bagatel-grænse. Opskriften på brød inkluderer heller ikke principper om gær- og korn-dyrkning eller spekulationer om havre-DNA, endsige henvisninger til dem.
Det er ikke metoderne som der er noget galt med, men fortolkningerne. Der er jo ikke tale om matematik-beviser eller fysiske målinger, men om humanistiske discipliner.
Teologi er i sandhed en tåget størrelse...
Det er at sammenligned med en relativistisk, humanistisk disciplin - men arbejder udfra beskrevne absolutter der er alt andet end relativistiske. Den genererer ingen ny viden, men har tilsyneladende udelukkende til formål at viderebringe (eventuelt fortolke) ét bestemt grundlæggende budskab. På det logiske plan er selve kildematerialet for teologi en ørken, og alt der kommer ud af den har karakter af gætterier eller gentagelser af udokumenterede påstande.
Men alligevel vil den kaldes videnskabelig!
Igen, så skal vi lukke de teologiske fakulteter. De har forsyndet sig mod dine forordninger.
Ja tak, gerne. På dette punkt sætter jeg en ære i at være konsekvent.
For overskuelighedens skyld vil jeg sammenfatte de vigtigste ting i mit indlæg i punkter:
1) Det teologiske studie producerer, sammen med alle andre humanistiske studier, subjektivt prægede resultater, idet objektivitet er en umulighed. Derfor vil jeg mene, at vi, på lige fod med de teologiske fakulteter, er berettiget til SU og offentlig støtte.
Og jeg er af den modsatte mening. Men med dit argument i hånden kan jeg jo gå til staten og kræve SU for at læse og fortolke pornografiske tegneserier fra 30'erne med den begrundelse, at det er mindre subjektivt end teologi, og umiddelbart mere relevant for i hvert fald flere brancher i hastig vækst. Og en krop, der er jo noget alle har. Modsat en indoktrineret tro på selvmodsigende postulater der har personens egen ligevægt som indsats.
Eller endnu bedre - jeg kunne få SU for at uddanne mig som "faith healer" eller auralæser.
2) Jeg mener for så vidt ikke der er noget galt med metoderne i sig selv. Hovedproblemet er, at to fortolkere, som bruger samme metode, kan nå til forskellige resultater på grund af deres (ubevidste?) forudsætninger.
Bevidst eller ubevidst så er det vel ikke nogen hemmelighed, at alle har forskellige forudsætninger. Men jeg mener så afgjort der er noget i vejen med metoderne, hvis to i samme kultur, samme land og samme omegn placerede "forskere" ikke kommer til samme resultat. Så er det en indikation af, at forudsætningerne er så håbløst subjektive, at der aldrig vil komme sikkerhed i noget som helst produceret ved hjælp af metoderne. Det bliver nytteløst.
3) Jeg er meget interesseret i at høre hvorfor og på hvilken måde de historisk-kritiske metoder (der er mange af dem) er objektive.
Som skrevet ovenfor, fordi historisk-kritiske metoder forholder sig til det, der i forvejen er erfaret og erkendt som objektiv sandhed. Det er et så grundlæggende træk at jeg ikke går ud fra der kan være tvivl om, at det dækker samtlige metoder?
4) Hvordan mener du man bruger de historisk-kritiske metoder rigtigt?
Først vil jeg gerne læse, hvordan du mener man bruger dem forkert - og om du mener, at du selv bruger dem korrekt.
Det med at fatte mig i korthed, det var vist dagens joke
...det smitter
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49689 - 18/08/2005 14:29
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Claus, du skriver en hel masse til Søren - jeg har bare lige en tanke om dette:
At der betales SU på teologiske studier kan være et resultat af ubeslutsomhed og populisme.
Kunne det ikke snarere skyldes, at der i Danmarks Riges Grundlov, kapitel 1 paragraf 4 står følgende:
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49690 - 18/08/2005 15:53
|
Bruger
|
Hej Claus Due. Tak for dit indlæg (omend det var overordentligt langt  ) For mig at se er der 3 hovedemner i vores debat. Ret mig hvis du mener jeg tager fejl. 1) Spørgsmålet om hvorvidt teologi har en berettigelse til betegnelsen "videnskab" på lige fod med andre humanistiske uddannelser. 2) Spørgsmålet om korrekt brug af de historisk-kritiske metoder 3) Problemet omkring metodepluralisme i (post)moderne videnskab. Tager dem fra en ende: 1): i teologi fortolker forskeren. Eksempel: forskeren læser en tekst og skal forsøge at analysere denne og finde ud af hvad den oprindelige mening dog kan være. Problemet er, at der rent sprogligt i oversættelsen fra græsk eller hebraisk er to mulige oversættelser af et ord eller udtryk. Forskeren bliver nødt til at vælge et, og vælger som oftest det, som passer bedst med hans forforståelse af faget og verdenopfattelsen som helhed. Dette problem kunne opstå i historie: En forsker sidder og skal finde ud af hvad en statsleder har sagt om et eller andet. Udtalelsen er tvetydig, og man kan derfor vælge hvilken betydning man vil lægge i det. Eller arkæologen har fundet nogle forhistoriske genstande, som han opstiller 2 muligheder for hvad kan være brugt til. Han vælger en som den mest sandsynlige, fordi det passer med hans tidligere tese ... Eller sociologen tolker nogle befolkningsdata i et system, som han - ud fra tidligere teorier - opstiller en tese omkring. han vælger selvfølgelig den, som passer bedst med tidligere resultater/teser/teorier, selvom resultaterne lige så godt kunne pege i en anden retning. Det samme kunne siges om filosofien, litteraturvidenskaben, antropologien, psykologien osv. ... jeg tror efterhånden du ved hvad jeg mener. Jeg kan ikke se hvor teologi adskiller sig. Man har noget materiale, opstiller en tese (om fx en datering, en fortolkning af en tekst, en historisk sammenhæng, en teksts oprindelse/tilblivelse osv) og forsøger at begrunde den bedst muligt, og som oftest i overensstemmelse med sin egen forforståelse - selvfølgelig udfra årsag-virkning og rationelle argumenter. Derved skulle man kunne opstille en teori om hvordan forholdene har været i urkirken og i jødernes samfund. Man kan opstille en teologi systematisk, det vi vil kalde for systematisk teologi eller dogmatik. Jeg kan ikke se forskellen. Gider du uddybe?
Forfattere af historiebøger kan fortolke, men det ændrer ikke på selve det, der foregik.
Nej, og teologer kan fortolke, men det ændrer ikke på hvad der foregik i teologihistorien. Historikere og teologer har det samme problem, nemlig det som Lessing påpegede: vi har aldrig nogensinde direkte adgang til historien. Vi vil altid modtage fortolkede informationer af historiske hændelser fra personer, som subjektivt vurderer en situation. Således også med teologien.
2):
Som skrevet ovenfor, fordi historisk-kritiske metoder forholder sig til det, der i forvejen er erfaret og erkendt som objektiv sandhed.
Af hvem dog!? Det lyder interessant.
De historisk-kritiske metoder er derimod blevet delvist forkastet (eller i hvert fald suppleret) med nyere metoder. Dette skyldes metodernes mangelfuldhed (især når det gælder teologi). De historisk-kritiske metoder kan give en historisk baggrund, men siger ikke i sig selv noget om teksternes indhold og forståelse - hvilket jo er nærmere teologiens opgave.
En nyere metode er fx Childs kanoniske tilgang, hvor han ikke beskæftiger sig med de historiske spørgsmål, men derimod med teksterne som de fremstår for os på nuværende tidspunkt, altså med kanon. Spørger du mig er det en delvis falliterklæring, en måde at overse og opgive de problemstillinger, som man har kæmpet med i århundreder (jagten på den historiske Jesus, datering af hændelser og teksters oprindelse/tilblivelse osv).
Men hvis man skulle holde sig til de historisk-kritiske metoder, så skulle man ikke kalde studiet "teologi", men "historie anvendt på Bibelen". Dermed har man ignoreret det vigtigste i materialet, nemlig teksternes budskab!!
det oprindelige spørgsmål var, "Benytter dit uddannelsessted den historisk-kritiske metode rigtigt?"
Ja, al den stund vi ikke siger noget som en sikkerhed og selvfølgelighed, som slet ikke med det givne materiale kan sluttes. Det gælder om at erkende når der er tvivlsspørgsmål og når man gætter sig frem i stedet for at komme med løseligt dokumenterede påstande.
Dernæst er de historisk-kritiske metoder underlaget for det, som er langt vigtigere i teologiens opgave, nemlig at læse teksterne og forstå deres budskab.
Var det svar nok eller skal jeg uddybe?
3):
Men jeg kan ikke forestille mig andre situationer end at metode-pluralisme vil æde faget op indefra.
og
Jeg tog mig selv i at smile lidt her. Du foreslår en grænse, men har tilsyneladende ingen idé om hvor den skal gå.
Korrekt (til begge udsagn)! Derfor står videnskaben også overfor en milepæl, hvor den i et postmoderne samfund skal finde en løsning på sandhedsrelativismen. Derfor er det naturligt nok, at jeg ikke selv kender middelvejen mellem modernismen og postmodernismen når nu resten af forskerverdenen heller ikke gør. Løsningen kan i hvert fald ikke være, som du hævder, at gå tilbage til modernismens "rationalitet og logisk konsekvens som løsningen på problemet med objektiviteten", idet postmodernismen jo er en reaktion på netop dette. Løsningen må findes videre fremme - hvor det så end bliver. Jeg kan se, at du er meget modernistisk i din forståelse fremfor postmodernistisk. Men der er unægteligt nogle problemer med modernismen, som der i moderne forskning må gøres op med.
Til sidst:
Men med dit argument i hånden kan jeg jo gå til staten og kræve SU for at læse og fortolke pornografiske tegneserier fra 30'erne med den begrundelse, at det er mindre subjektivt end teologi
Nej, selvfølgelig ikke, men hvis der allerede var en anerkendt og SU-godkendt uddannelse, som beskæftigede sig med dette fantastiske emne, så ville det da være mere end rimeligt, at du også fik din uddannelse godkendt.
Nok for nu ...
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49691 - 18/08/2005 16:16
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina. Det tror jeg du har ret i. For min skyld kunne vi godt slette den paragraf ... men det er jo en anden diskusion, som der er ret delte meninger om ...  KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
|