0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49476 - 16/08/2005 10:50
Jyllands-postens leder
|
Bruger
Reg.: 21/06/2005
Sted: Aalborg
|
Hej
For eksempel må vi forstå, at Jorden er flad, at den er universets centrum, at forbrydelser skal straffes med "øje for øje og tand for tand", og at kvinder skal tie i forsamlinger, ligesom vi skal tro på en almægtig Gud, der morer sig med at få en mand til at slå sin søn ihjel og udrydde hele menneskeheden på nær en enkelt patriark og hans nærmeste familie.
Citat Jyllands-posten
I dag er vi nødt til at tage dem alvorligt, for de har opbakning i brede kredse, og der eksisterer galninge, som er parate til at udføre de skændselsgerninger, som de mener, at deres hellige skrifter foreskriver.
Citat Jyllands-posten
Har i læst jyllands-postens leder i søndags, hvis ikke så prøv lige at læse den JP leder
De har da vist lige så mange fordomme hos Jyllands-posten som hos BT.
Nogle kommentarer ?
Samuel
At kræve øje for øje gør blot hele menneskeheden blind - Gandhi
|
|
Til toppen
|
|
|
#49477 - 16/08/2005 11:50
Re: Jyllands-postens leder
[Re: Happysam]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Samuel
nu må jeg jo op af stolen...ikke mindst fordi pave Benedict XVI blev nævnt flere gange sidst i lederen..ahem..
Jamen altså, det lugter jo langt væk af frygt og fordomme overfor det, man ikke forstår og kender (til). Det lyder som noget, jeg kunne have sagt, før jeg blev kristen. Nu hvor jeg ér kristen, ser jeg intet problem i kristen højreorientering, fundamentalisme om man vil. Nej, det må være noget, de skriver, fordi de simpelthen frygter selvmordsaktioner og Bibelens ord sat ind i dagens Danmark som gældende for alle. De vil ikke have trukket Guds vilje, Ordet, ned over deres hoveder.
Ja, det er trist, at medierne i dag, og måske den almindelige dansker ? ser sådan på den kristne højrefløj, som for mig står som den rigtigste form for kristendom. Her har vi at gøre med mennesker, (bibeltro), som virkelig ønsker at kende og ikke mindst gøre Guds vilje. Her ser vi mennesker, som i kærlighed til Gud og ikke mindst næsten ønsker, at de ikke troende retter ind og gør det gode, det rigtige. Det vil indbefatte, at man ikke går ind for provokeret abort, da det er at slå liv ihjel, mener man her, og nogle vil sige, at det også indbefatter at kvinder ikke ordineres/vies til præster, fordi det ikke er godt for dem. Det er mændenes ansvar at løfte denne opgave. Nu har jeg blot nævnt nogle få ting, og jeg ved godt, at det er et ufuldstændigt billede, jeg her har givet af højrefløjen i kirkelandskabet. Men velkommen til andre at give deres besyv med.
Og så vil jeg bare sige, at jo den nye pave ér konservativ, fundamentalistisk, men er det nødvendigvis noget dårligt? Er det ikke godt, at han ikke ønsker at blæse med tidsånden, sådan som vi ser andre gøre det? Er det ikke godt, at han siger tingene, som de er? Jeg synes det. For mig er han garant for en højredrejet, konservativ linie, og det glæder mig usigeligt.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49478 - 16/08/2005 12:14
[Re: tau]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Jeg kan ikke læse JP lederen som andet end udtryk for gedigen udvidenhed og manglende evne eller vilje til at forstå hvad sagen drejer sig om. Man skulle egentlig tro at netop det var journalisters fornemmeste opgave. Men det gælder åbenbart ikke når det handler om bibeltro kristendom. Heller ikke på Jyllands-Posten.
Det er tankevækkende og forstemmende at de som højest bekender sig til den "moderne oplysning" selv er så uoplyste og formørkede.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49479 - 16/08/2005 12:28
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Netmissionæren: Jeg kan ikke læse JP lederen som andet end udtryk for gedigen udvidenhed og manglende evne eller vilje til at forstå hvad sagen drejer sig om. Man skulle egentlig tro at netop det var journalisters fornemmeste opgave. Men det gælder åbenbart ikke når det handler om bibeltro kristendom. Heller ikke på Jyllands-Posten.
Det er tankevækkende og forstemmende at de som højest bekender sig til den "moderne oplysning" selv er så uoplyste og formørkede.
Efter ovenstående svada finder jeg det på sin plads at minde dig om, at du som JesusNets redaktør endnu ikke har svaret på Bjælken i JesusNets øje. Indtil du har fejet for JesusNets egen dør, lyder din anklage mod JP temmelig hul.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49480 - 16/08/2005 12:58
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Happysam, Fordomme eller ej, så består pointen. Kristen fundamentalisme er en form for accept af fx muslimsk fundamentalisme. Hvis én fundamentalist kræver bogstavelig læsning af sit religiøse skrift for sin befolkning, så kan en anden fundamentalist gøre nøjagtig det samme - blot med reference til, at selv de "vantro" fundamentalister gør det. Hvis vores samfund ikke vil acceptere én form for religiøs fundamentalisme, så bør det heller ikke acceptere andre former.
I dag er vi nødt til at tage dem alvorligt, for de har opbakning i brede kredse, og der eksisterer galninge, som er parate til at udføre de skændselsgerninger, som de mener, at deres hellige skrifter foreskriver.
...er selvfølgelig en reference til "øje for øje, tand for tand": dødsstraf, korporlig afstraffelse osv. Hvis du havde besværet dig med at fortsætte citatet, så ville folk have kunnet læse følgende:
Ingen af de fundamentalistiske kristne præster går så vidt som til at anbefale moselovene praktiseret i dansk ret, for her henholder de sig dog klogeligt til Kristi formaning om at holde Guds rige og kejserens rige adskilt.
Hvilket jo begrænser muligheden for at fremstille hele JP som "fordomsfuld".
Husk: pointen er ikke, at de kristne fundamentalister er "galninge, som er parate til at udføre de skændselsgerninger, som de mener, at deres hellige skrifter foreskriver" - men derimod, at kristne fundamentalisters fundamentalisme tjener som en forstærkende effekt på islamisk fundamentalisme som er en helt anden og mere blodig sag som netop har de ovenfor nævnte handlingsvillige galninge.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49481 - 16/08/2005 13:25
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Netmissionæren skrev:
NM: Jeg kan ikke læse JP lederen som andet end udtryk for gedigen udvidenhed og manglende evne eller vilje til at forstå hvad sagen drejer sig om.
Jeg mener, at det er en uskik at beskylde folk, der er uenige med én for "udvidenhed og manglende evne eller vilje til at forstå hvad sagen drejer sig om."
Jeg er fuldstændig enig med JP's leder, og det har højst sandsynligt at gøre med -- som vi mange gange før har været inde på -- at fx kristendommen ser forskellig ud fra ydersiden og indersiden. Det handler ikke om uvidenhed, manglende vilje eller evne, men om uenighed. Det er ikke det samme, og du/I nedvurderer vore andres uenighed (og derved egentlig vores suverænitet) ved at insistere på, at den er udtryk for noget andet, der potentielt kan 'rettes op' som en anden fejl.
Mvh
Zaphod
Uddybende formulering tilføjet senere, Za
Ændret af Zaphod (16/08/2005 13:26)
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#49482 - 16/08/2005 14:41
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Jeg kan ikke læse JP lederen som andet end udtryk for gedigen udvidenhed og manglende evne eller vilje til at forstå hvad sagen drejer sig om.
Hvad er det helt nøjagtigt du mener de er uvidende om?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49483 - 16/08/2005 14:50
[Re: tau]
|
Bruger
|
Jamen altså, det lugter jo langt væk af frygt og fordomme overfor det, man ikke forstår og kender (til).
Det fremstår nu mere som begrundet modvilje mod noget gammelkendt.
Det lyder som noget, jeg kunne have sagt, før jeg blev kristen. Nu hvor jeg ér kristen, ser jeg intet problem i kristen højreorientering, fundamentalisme om man vil.
Nu, hvor du er blevet fundamentalist, ser du ikke længere noget problem i fundamentalisme?
Surprise!
Her har vi at gøre med mennesker, (bibeltro), som virkelig ønsker at kende og ikke mindst gøre Guds vilje. Her ser vi mennesker, som i kærlighed til Gud og ikke mindst næsten ønsker, at de ikke troende retter ind og gør det gode, det rigtige.
Altså folk, der mener at have fundet Sandheden (med stort S) og ønsker at dem, der er uenige retter ind og gør som befalet.
Det lyder alt for velkendt - og meget skræmmende.
Det vil jeg godt advare imod!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49484 - 16/08/2005 14:52
|
Bruger
|
Nogle kommentarer ?
Jeg synes det var en god leder og det glæder mig at der er folk, der på så prominent en plads, tør tage bladet fra munden.
De har da vist lige så mange fordomme hos Jyllands-posten som hos BT.
Hvori består fordommene?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49485 - 16/08/2005 16:03
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Det er vel særdeles fordomsfuldt at hævde at de såkaldte fundamentalistiske kristne mener at jorden ikke er rund og at jorden centrum for universet. Jeg har aldrig mødt kristne med en IQ over 60 der mener at "øje for øje" er Guds budskab til os, budskabet er lige det modsatte.
Samuel
|
|
Til toppen
|
|
|
#49486 - 16/08/2005 17:03
|
Bruger
Sted: København S
|
Der findes kristne fundementalister af alle afskygninger. Feks den berømte Phelps som blandt andet har velsignet tsunamien (der var mange svenskere som blev slået ihjel, og Sverige har dømt en fundementalistisk hadspreder af en præst for diskrimination mod homoseksuelle). Bombningerne i London var også Guds værk ifølge den sindssyge Phelps:
"But thou shalt say unto them, This is a nation that obeyeth not the voice of the Lord their God, nor receiveth correction; truth is perished, and is cut off from their mouth." Jer. 7:28. England: Island of the Sodomite Damned
http://www.godhatesfags.com/featured/20050707_subway-bomb.html
Hvis du går over på skabelse.dk vil du se folk som helt seriøst argumenterer for at der var en verdensomspændende oversvømmelse for få tusinde år siden, og at Jorden kun er ca 6.000 år gammel.
Du vil også finde mennesker som nægter at tro på at mennesket har fælles afstamning med de andre store aber, eller at alle pattedyr deler afstamning.
Hvis du går ind på Moses Hansens hjemmeside vil du se mennesker som støtter staten Israel fordi de mener vi lever i de sidste tider, og når Jøderne får deres egen stat og bliver kristne, så begynder tusindårdsriget.
USA's præsident har netop sagt at han mener at kreationisme (i form af ID) skal undervises i videnskabsfag, for at man kan få "begge sider". Mon ikke det næste bliver at han vil indføre astrologi, homeopati, og undervisning i at Jorden er flad - blot for at få alle sider med.
Det skorter ikke på kristne fundementalister som har de underligste forestillinger, selv om man gerne ville tro at det var fordi de er dumme alle sammen, så tror jeg ikke det er så simpelt!
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#49487 - 16/08/2005 17:24
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Hej Claus Due De præster som omtales går fornuftigt nok, som du citerer, ind for adskillelse af stat og religion, men det er ikke alene derfor at de ikke mener at Mose lovende skal gælde i det danske samfund. Store dele af Moselovene i det gamle testemente er love til det Israelske samfund for ca. 3500 år siden og har derfor ingen relevans som love i dag, så selv hvis præsterne ikke gik ind for adskillelse af stat og religion vil de bestemt ikke mene at moselovens principper skule indføres. Man skal vist ikke læse så meget i det nye testmente før man finder en væsentlig anden tankegang end "øje for øje". Jeg kan godt se din logik i vi ikke kan forhindre muslimske fundamentalister og samtidig forsvare kristen fundamentalisme, da kristen fundamentalisme legalisere muslimsk fundamentalisme. Men vi har jo netop religionsfrihed i Danmark og man kan derfor godt være fundamentalist af den ene eller anden art - heldigvis  . Hvorfor skal det være "forbudt" at tro at Koranen eller Biblen er Guds ord og leve efter det? Selvfølgelig skal man jo kæmpe i mod ideologier der opfodre til vold, men jeg mener ikke at hverken Kristendom eller Islam går ind under denne kategori. Men selvfølgelig kan de misbruges som det sker med kristendommen i USA og med Islam i vise miljøer. Kort sagt mener jeg ikke at fundamentalismen skal bekæmpes, hvis fundamentalisme er at tro at en bestemt bog er Guds ord. Hvor imod jeg vil bekæmpe en hver form for fanatisme der resultere i undertrykkelse og vold, om den så er kristen eller muslimsk.  Samuel
|
|
Til toppen
|
|
|
#49488 - 16/08/2005 18:46
|
Bruger
|
Det er vel særdeles fordomsfuldt at hævde at de såkaldte fundamentalistiske kristne mener at jorden ikke er rund og at jorden centrum for universet.
Nu udtalte J-P sig ikke direkte om, hvad "de såkaldte fundamentalistiske kristne mener" men om konsekvensen af at læse Bibelen "helt bogstaveligt".
Jeg har aldrig mødt kristne med en IQ over 60 der mener at "øje for øje" er Guds budskab til os, budskabet er lige det modsatte.
Nu er det da dig, der lufter dine fordomme. Mener du seriøst at fx de hundreder af millioner kristne tilhængere af dødsstraf alle har en lav IQ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49489 - 16/08/2005 18:49
Re: Jyllands-postens leders fordomme
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Ateist.
Hvori består fordommene?
I at netværks-præsterne m.fl. tror på, at Jorden er flad og universets centrum;
- i, at de tror på, at forbrydelser skal straffes med "øje for øje og tand for tand";
- i, at kvinder skal tie i "forsamlinger", hvilket der aldrig er nogen, der har sagt;
- at Gud "morer sig med at få en mand til at slå sin søn ihjel" og sende syndfloden, eftersom sønnen faktisk netop ikke blev slået ihjel, og det intet havde med morskab at gøre;
- at det ikke er rationelt tænkende mennesker;
- at de ligger åndeligt nær imamer, der tordner om stening og håndsafhugning (hvis lederskribenten havde læst i evangelierne, ville han se et helt andet billede);
- der skrives på en måde, så netværkspræsterne slåes i hartkorn med galninge, der udfører skændselsgerninger. Der siges om præsterne: "Der er tale om folk, som åndeligt ligger betænkeligt nær... I dag er vi nødt til at tage [den slags folk] alvorligt, for de har opbakning i brede kredse, og der eksisterer galninger, som..." Med andre ord: Man er nødt til at tage disse præster alvorligt, fordi der eksisterer galninge, der udfører skændselsgerninger, som deres religion foreskriver!
Det er da at blande tingene alvorligt sammen - og det er en fordom.
Desuden: at præsterne kun afholder sig fra at indføre moseloven i dansk ret, fordi religion og stat skal være adskilt (i stedet for, som sandt er, at øje for øje mv. reelt er afskaffet med Kristus);
- "det verdensbillede, [præsterne] forsvarer, stammer fra samme region og fra samme tid som den religion, der foreskriver stening og afhugning af lemmer", hvilket er usandt, da islam er adskillige hundrede år yngre end både jødedom og kristendom - og det desuden ikke har nogen betydning, om det så var fra samme region og tid. Det er et Erasmus Montanus argument. Så skulle vi også smide den højt besungne næstekærlighed ud i samme omgang. Budet om den er jo også "fra samme region og tid".
- At synspunkterne skal ses i den større sammenhæng af rabiate muslimers fremfærd og pave Benedikts udtalelser. Det omtalte netværk har intet med disse ting at gøre. De dråber, der fik bægeret til at flyde over i et sådant netværk, var Grosbøllsagen og velsignelse af registreret partnerskab. Ikke noget med nogen opfordring fra paven om at "stå sammen mod de vantro" - eller fra rabiate muslimer for den sags skyld.
- At pavens udtalelse var en opfordring til fællesfundamentalistisk religionskrig.
Og hvorfor forventer lederskribenten, at paven skal formane muslimerne til, hvordan de skal fortolke Koranen? Og hvad har det med hinanden at gøre, at han ikke gør det, men står for en konservativ linje blandt kristne? Det er vel også en kristen kirke, han leder?
Alt i alt mener jeg, at der er ganske mange fordomme i JPs leder.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (16/08/2005 18:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49490 - 16/08/2005 19:45
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
AnnePande: Hvori består fordommene?
JP's leder: En sognepræst, der præsenterer sig som en af initiativtagerne til et sådant fundamentalistisk netværk, stod frem og meddelte, at Bibelen skal opfattes helt bogstaveligt lige fra første sætning: »I begyndelsen skabte Gud himmelen og Jorden.«
Undervejs til den sidste sætning, hvor Jesu Kristi fred og nåde ønskes for alle, forekommer unægtelig en temmelig lang række formuleringer, som det er vanskeligt for rationelt tænkende, veluddannede mennesker at tage for pålydende nu et par tusinde år efter, at de blev skrevet.
Når den pågældende sognepræst rent faktisk mener, at bibelen skal opfattes bogstaveligt fra første sætning, er det ikke spor fordomsfuldt, at JP læser ham - og bibelen! - bogstaveligt. Det gør f.eks. din ordstyrer-kollega, Kristina, også.
Læser du også biblen bogstaveligt?
AnnePande: - at Gud "morer sig med at få en mand til at slå sin søn ihjel" og sende syndfloden, eftersom sønnen faktisk netop ikke blev slået ihjel, og det intet havde med morskab at gøre
Beretningen om Abraham og Isak er da en grum historie, uanset at Isak ikke blev slået ihjel. Hvis den virkelig har fundet sted, må man da sige, at Abraham har været udsat for den grusomste, åndelige tortur - eller været en afstumpet person! - da han indvilgede i at dræbe sit eget barn for at bevidne sin troskab mod Gud.
Om Gud morede sig med Abraham, eller blot er alvorlig og grusom, bør JP naturligvis ikke afgøre på det foreliggende grundlag. Men ingen af delene forekommer specielt tiltalende, og da slet ikke kærligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49491 - 16/08/2005 19:57
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Fint svar, da de eksempler du kommer med er reelle nok og ikke bare noget vrøvl som de eksempler der bruges i JP. Ja der findes kristne fundamentalister af alle afskygninger, jeg er måske en af dem. Nogle kristne fundamentalister er direkte farlige som f.eks. nogle abort modstander i USA, men største delen er nu ganske fredelige og er ikke formørkede med sorte synspunkter. Phelps - er bindegal
Hvis du går over på skabelse.dk vil du se folk som helt seriøst argumenterer for at der var en verdensomspændende oversvømmelse for få tusinde år siden, og at Jorden kun er ca 6.000 år gammel.
Du vil også finde mennesker som nægter at tro på at mennesket har fælles afstamning med de andre store aber, eller at alle pattedyr deler afstamning.
Ja, men det er da lidt noget andet end at ville indføre "øje for øje" og at mene at jorden er rund. Jeg accepter fuldt ud at videnskaben har gjort et stort arbejde med at sandsynliggøre evolutionsteorien, men da ingen af os var tilstede da universet blev til, kan vi vel aldrig blive helt sikker. Paradigmer skifter vel altid og om 500 år findes der måske en ny teori. Usikkerheden bør efter min mening give plads til at andre kan tro noget andet, også uden at blive beskyldt for at være fanatisk. Måske er man fundamentalist, hvis man lader tvivlen på evolutionsteorien komme Gud til gode, men samfunds farlig og formørket nej.
Hvis du går ind på Moses Hansens hjemmeside vil du se mennesker som støtter staten Israel fordi de mener vi lever i de sidste tider, og når Jøderne får deres egen stat og bliver kristne, så begynder tusindårdsriget.
Jeg indrømmer at der findes kristne som Moses Hansen og andre der har et fanatisk forhold til Israel, og i høj grad blander politik og religion. - Beklageligt og farligt. 
USA's præsident har netop sagt at han mener at kreationisme (i form af ID) skal undervises i videnskabsfag, for at man kan få "begge sider". Mon ikke det næste bliver at han vil indføre astrologi, homeopati, og undervisning i at Jorden er flad - blot for at få alle sider med.
Jeg er ikke så godt inde i ID teorierne at jeg kan udtale mig om den, men hvis de er holdbare som en videnskabelige teori skal de vel med i naturvidenskabelige fag, hvis ikke så skal de vel ikke med. At USA blander tro og politikk er ikke lige noget for en protestant som mig. 
Samuel
|
|
Til toppen
|
|
|
#49492 - 16/08/2005 19:59
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Evolutionisten skriver: Når den pågældende sognepræst rent faktisk mener, at bibelen skal opfattes bogstaveligt fra første sætning, er det ikke spor fordomsfuldt, at JP læser ham - og bibelen! - bogstaveligt. Det gør f.eks. din ordstyrer-kollega, Kristina, også. Nej, det gør jeg ikke, det har jeg allerede forklaret. Se mit indlæg her kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49493 - 16/08/2005 20:30
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Evolutionisten skriver:
Når den pågældende sognepræst rent faktisk mener, at bibelen skal opfattes bogstaveligt fra første sætning, er det ikke spor fordomsfuldt, at JP læser ham - og bibelen! - bogstaveligt. Det gør f.eks. din ordstyrer-kollega, Kristina, også.
Nej, det gør jeg ikke, det har jeg allerede forklaret. Se mit indlæg her
kristina
Det beklager jeg meget, at jeg glemte i farten, Kristina.
Men vil det sige, at du mener, at beretningerne i bibelen ikke omhandler faktiske hændelser, men "kun" er billedtale?
Er det det, du mener med, at du "har et klassisk konservativt, men ikke et fundamentalistisk "bogstravtro" bibelsyn".
|
|
Til toppen
|
|
|
#49495 - 16/08/2005 20:39
|
Anonym
Anonym
|
Happysam: Måske er man fundamentalist, hvis man lader tvivlen på evolutionsteorien komme Gud til gode, . . .
Så er alle forskere fundamentalister. Der er ikke én af dem, som ikke lader tvivlen komme Gud til gode. Og derfor udelukker evolutionsteorien ikke, at Gud er til. Men den bekræfter det heller ikke.
Happysam: Jeg er ikke så godt inde i ID teorierne at jeg kan udtale mig om den, men hvis de er holdbare som en videnskabelige teori skal de vel med i naturvidenskabelige fag, hvis ikke så skal de vel ikke med.
ID er ingen videnskabelig teori. Det kræver, at den understøttes af konkret forskning - og det har ID-fortalerne hidtil ikke produceret.
Foreløbig er ID ren snak - som man udmærket kan oplyse eleverne om. Som eksempel på, hvad der ikke er videnskab.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49497 - 16/08/2005 21:04
|
Anonym
Anonym
|
Så er alle forskere fundamentalister. Der er ikke én af dem, som ikke lader tvivlen komme Gud til gode. Og derfor udelukker evolutionsteorien ikke, at Gud er til. Men den bekræfter det heller ikke.
Hvorfor er det så så forfærdeligt når nogle mennesker tror på skabelse ud fra et bibelsk synspunkt, hvis bare det ikke bliver fremlagt som en videnskabelig påstand?
Tro er jo tro og ikke viden
Samuel
Det er heller ikke forfærdeligt. Problemet er, at visse ID-fortalere sidestiller deres tro på skabelse med videnskab. Og dermed fremlægger de deres tro som en videnskabelig påstand.
Folk må tro, hvad de vil - men de skal ikke bilde skoleelever og andre ind, at deres tro er videnskabeligt underbygget. Hvilket du - meget seriøst! - jo netop heller ikke gør!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49498 - 16/08/2005 21:24
|
Bruger
|
A: Nu er det da dig, der lufter dine fordomme. Mener du seriøst at fx de hundreder af millioner kristne tilhængere af dødsstraf alle har en lav IQ?
HS: Når ja Bush har en nok en IQ på 65
Det tror jeg nu ikke du skal regne med.
ok ja det var nok lidt for simpelt svaret, de findes i vise kulturer.
Jeg bestrider skam ikke at der findes kristne med lav IQ. Jeg deler blot ikke at din fordom om at de nævnte mange millioner af kristne alle har en lav IQ.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49499 - 16/08/2005 21:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, du spørger om jeg læser Bibelen som billedtale.
Ja, noget af den! Som bibeltro, men ikke "bogstavtro" bibellæser vil jeg sige, at jeg læser en del af Bibelen som en historiebog med beretninger om begivenheder, der har fundet sted. Det er altså ikke billedtale.
Men da de er skrevet af mennesker, udelukker jeg ikke, at der kan være fejl og mangler ind imellem og f.eks. afskrivningsfejl og huskefejl (det vil en fundamentalistisk bogstavtro kristen nok udelukke, tror jeg).
Endvidere finder jeg i Bibelen en del dejlig billedtale-poesi, som behandler almenmenneskelige forhold og ikke er bundet til bestemte begivenheder, og endvidere profetiske skrifter, hvoraf nogle viser frem til Jesu inkarnation, lidelse, død og opstandelse, og som heller ikke er billedtale. Jeg er sikker på, at de omtalte profeter har levet og har talt Guds ord ind i deres samtid, og også profeteret om deres fremtid - i mange tilfælde nok uden selv at kunne tolke hvad der blev givet dem at sige.
Det ny testamente handler om Jesu liv og de første kristnes liv og lære (evangelierne) og vi har teksterne til de breve, som Jesu udsendinge har skrevet og sendt ud. De er heller ikke billedtale.
Og som noget helt særligt Åbenbaringsbogen, hvor Jesus åbenbarer hvad der skal ske i endetiden og på dommens dag. Det meste af Åbenbaringsbogen opfatter jeg som billedtale.
Son et eksempel på bogstavtro tolkning kan jeg nævne de tusind år, som er nævnt i Åbenbaringsbogens kapitel 20, og som bogstavtro bibellæsere nok vil hævde er 1000 år og ikke en dag mere. Eller mindre.
Men hvordan det nu skal forstås, det vil vise sig, og det er for mig at se på ingen måde afgørende. Ingen mister sit evige liv hos Gud ved at tage fejl i tolkningerne, og vi bliver ikke hørt i stoffet på Herrens dag, det er jeg sikker på!
Afgørende er om vi er Guds børn, altså om vi ved tro på Jesus er rensede og retfærdiggjorte ved Hans blod, ved hans stedfortrædende død for for vores synder.
I Joh 3,16-17 står der noget meget vigtigt, som bestemt ikke er billedtale: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Jeg håber, at dette besvarer dit spørgsmål, ellers må du spørge igen.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49500 - 16/08/2005 21:51
|
Anonym
Anonym
|
Kristina: Jeg er sikker på, at de omtalte profeter har levet og har talt Guds ord ind i deres samtid, og også profeteret om deres fremtid - i mange tilfælde nok uden selv at kunne tolke hvad der blev givet dem at sige.
Jeg har ikke mange bemærkninger til dit indlæg!
Blot undrer det mig, hvordan du kan være sikker på, at profeterne har levet.
Og helt uforståeligt er det, at du ikke mener, at de selv kendte betydningen af deres profetier.
Kort sagt, så tror du på nogle profeter, som ikke selv vidste, hvad det, som de profeterede betød - men som åbenbart andre mennesker siden tolkede betydningen af.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49501 - 16/08/2005 22:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, det er da ikke spor mærkeligt, hvis profeterne ikke kunne tolke deres profetier, i de tilfælde, hvor de omhandlede begivenheder, der endnu ikke var indtruffet, f.eks. om Jesu inkarnation.
Se f.eks. flg. udsagn fra en af de største profeter, Esajas (Es 53):
Hvem troede på det, vi hørte? For hvem blev Herrens arm åbenbaret? Han skød op foran Herren som en spire, som et rodskud af den tørre jord. Hans skikkelse havde ingen skønhed, vi så ham, men vi brød os ikke om synet. Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes mand, kendt med sygdom, én man skjuler ansigtet for, foragtet, vi regnede ham ikke for noget.
Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar; og vi regnede ham for en, der var ramt, slået og plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt. Vi flakkede alle om som får, vi vendte os hver sin vej; men Herren lod al vor skyld ramme ham.
Det er let nok at tolke for dem, der, som vi, er kommet så meget længere frem på tidslinjen, at vi er bekendt med Jesu lidelseshistorie, men da ikke for profeten selv ..
Men ok, jeg gætter kun på, at han næppe fattede rækkevidden af sin egen gudgivne profeti ... det er ikke noget jeg kan vide ..
Som jeg læser GT er hele NT indfoldet deri .. hele evangeliet, der først blev åbenbaret århundreder senere ved Jesu liv, død og opstandelse fra de døde.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49502 - 16/08/2005 23:03
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Annepande har svaret udmærket på dette her.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49503 - 16/08/2005 23:33
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Samuel,
De præster som omtales går fornuftigt nok, som du citerer, ind for adskillelse af stat og religion, men det er ikke alene derfor at de ikke mener at Mose lovende skal gælde i det danske samfund. Store dele af Moselovene i det gamle testemente er love til det Israelske samfund for ca. 3500 år siden og har derfor ingen relevans som love i dag, så selv hvis præsterne ikke gik ind for adskillelse af stat og religion vil de bestemt ikke mene at moselovens principper skule indføres. Man skal vist ikke læse så meget i det nye testmente før man finder en væsentlig anden tankegang end "øje for øje".
Hvor går grænsen for hvornår en religiøs lov er forældet og irrelevant?
Går den ved et bestemt antal år - eller monstro ved en bestemt kulturel grænse?
Jeg kan godt se din logik i vi ikke kan forhindre muslimske fundamentalister og samtidig forsvare kristen fundamentalisme, da kristen fundamentalisme legalisere muslimsk fundamentalisme. Men vi har jo netop religionsfrihed i Danmark og man kan derfor godt være fundamentalist af den ene eller anden art - heldigvis . Hvorfor skal det være "forbudt" at tro at Koranen eller Biblen er Guds ord og leve efter det?
Jeg skrev heller ikke det skulle være forbudt, slet ikke. Blot at en "hjemme-fundamentalisme" opfordrer til en tilsvarende "ude-fundamentalisme". Den ene fundamentalist kan ikke tillade sig at klage over den anden, så hvis man er kristen fundamentalist har man delvist fraskrevet sig retten til at klage over islamiske fundamentalister.
Tilmed er det jo, som tidligere nævnt, på sin vis at blåstemple fundamentalisten. Det bør være vores pligt som medlemmer af et samfund der priser frihed at bekæmpe fundamentalismen uanset om den er dansk, amerikansk eller mellemøstlig. Det handler ikke om tilladt eller forbudt - det handler om ansvarlighed.
Selvfølgelig skal man jo kæmpe i mod ideologier der opfodre til vold, men jeg mener ikke at hverken Kristendom eller Islam går ind under denne kategori. Men selvfølgelig kan de misbruges som det sker med kristendommen i USA og med Islam i vise miljøer.
...og de, der i USA og islamiske lande "misbruger" deres religion synes, sært nok, at andre misbruger deres religion eller sågar er vantro - og er parate til at slå ihjel eller gøre ondt for deres personlige sandhed. Det er hvad den religiøse fundamentalisme gør ved folk. Så selvfølgelig skal vi kæmpe mod religiøs fundamentalisme!
Hvis en selvmordsbomber kalder sig muslim, hvad gør da dig istand til at afgøre, at han ikke netop er muslim? Hvis en selvmordsbomber kan begå mord og selvmord med begrundelse i sin religion, så går denne religion netop ind under kategorien "opfordrende til vold".
"Even the devil can cite scripture for his purpose". Shakespeare havde så vidt jeg kan se ret da han skrev dette.
Kort sagt mener jeg ikke at fundamentalismen skal bekæmpes, hvis fundamentalisme er at tro at en bestemt bog er Guds ord. Hvor imod jeg vil bekæmpe en hver form for fanatisme der resultere i undertrykkelse og vold, om den så er kristen eller muslimsk.
Den kristne fundamentalisme kan meget let tænkes at resultere i undertrykkelse af ideologier, meninger eller kommunikation. Akkurat ligesom den islamiske af slagsen kan det.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49504 - 17/08/2005 08:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo, det er da ikke spor mærkeligt, hvis profeterne ikke kunne tolke deres profetier, i de tilfælde, hvor de omhandlede begivenheder, der endnu ikke var indtruffet, f.eks. om Jesu inkarnation.
Se f.eks. flg. udsagn fra en af de største profeter, Esajas (Es 53):
Hvem troede på det, vi hørte? For hvem blev Herrens arm åbenbaret? Han skød op foran Herren som en spire, som et rodskud af den tørre jord. Hans skikkelse havde ingen skønhed, vi så ham, men vi brød os ikke om synet. Foragtet og opgivet af mennesker, en lidelsernes mand, kendt med sygdom, én man skjuler ansigtet for, foragtet, vi regnede ham ikke for noget.
Men det var vore sygdomme, han tog, det var vore lidelser, han bar; og vi regnede ham for en, der var ramt, slået og plaget af Gud. Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt. Vi flakkede alle om som får, vi vendte os hver sin vej; men Herren lod al vor skyld ramme ham.
Det er let nok at tolke for dem, der, som vi, er kommet så meget længere frem på tidslinjen, at vi er bekendt med Jesu lidelseshistorie, men da ikke for profeten selv ..
Men ok, jeg gætter kun på, at han næppe fattede rækkevidden af sin egen gudgivne profeti ... det er ikke noget jeg kan vide ..
Som jeg læser GT er hele NT indfoldet deri .. hele evangeliet, der først blev åbenbaret århundreder senere ved Jesu liv, død og opstandelse fra de døde.
kristina
En hurtig søgning på Esajas viser, at der er delte meninger om Esajas profetier af Jesu komme.
Eksempelvis kan profetien også forstås som lå Esajas selv hos en profetinde, som blev med barn. Ligesom det frelsende barn, ifølge Esajas, skulle hedde Immanuel - ikke Jesus.
At moderen beskrives som en jomfru, beror tilsyneladende på en oversættelsesfejl. Der skulle stå "en ung kvinde" i stedet.
Alt i alt skal der ikke megen søgning på internettet for at så tilsyneladende velbegrundet tvivl om bibelens sandhed.
På denne side på jesusnet.dk kan man læse, at Jesus har opfyldt mere end 300 profetier i Det Gamle Testamente. Til en sammenligning siger denne side, at der findes kun 3, til nød 5, steder i Det Gamle Testamente, der kan tolkes som en messianisk profeti, nemlig Esajas 8,23-9,6 og 11,1-9, Zakarias 9,9 og med god vilje Mika 5,1-4 og Esajas 7,10-17
Hvordan kommer man fra "mere end 300" ned til "mellem 3 og 5"? Det er faktisk nemt nok - Evangelisterne og andre kristne mennesker er nemlig eksperter i at gøre det, de anklager andre for at gøre: At tage enkelte Bibelvers og citere dem ude af deres sammenhæng.
Citatet er taget herfra.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49505 - 17/08/2005 09:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, du skriver: En hurtig søgning på Esajas viser, at der er delte meninger om Esajas profetier af Jesu komme ... Surprise? Nej vel? Ingen bog i verden har været til så stor forargelse og modstand som netop Bibelen. Den har altid været, og er stadig, udsat for så kolossal megen kritik, at det næsten er et mirakel, at den stadig udgives og læses og står i de fleste danske hjem. Det må være en ganske særlig bog ...!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49506 - 17/08/2005 09:33
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo, du skriver:
En hurtig søgning på Esajas viser, at der er delte meninger om Esajas profetier af Jesu komme ...
Surprise? Nej vel?
Ingen bog i verden har været til så stor forargelse og modstand som netop Bibelen. Den har altid været, og er stadig, udsat for så kolossal megen kritik, at det næsten er et mirakel, at den stadig udgives og læses og står i de fleste danske hjem.
Det må være en ganske særlig bog ...! 
kristina
Efterfølgende har jeg læst lidt mere af den meget interessante hjemmeside, som jeg fandt. Jeg kan anbefale den til alle, der gerne vil vide mere om bibelens helt utrolige og tydeligvis også meget let gennemskuelige selvmodsigelser.
Studer hjemmesiden - og enhver må give Kristina ret. Bibelen er en ganske særlig bog. Et veritabelt studie i selvmodsigelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49507 - 17/08/2005 11:21
|
Bruger
|
Ja, men det er da lidt noget andet end at ville indføre "øje for øje" og at mene at jorden er rund. Jeg accepter fuldt ud at videnskaben har gjort et stort arbejde med at sandsynliggøre evolutionsteorien, men da ingen af os var tilstede da universet blev til, kan vi vel aldrig blive helt sikker.
Problemet er at folk kalder deres tro "videnskab" og dermed reducere både videnskaben og troen. Kreationisterne (hvoraf mange kalder sig IDister i stedet for - men det er stadig kreationisme i 99% af tilfædende), har til formål at udrydde den moderne videnskab og ersatte den med en trosbaseret videnskab. Ganske som vi har kednt det i tusinde af år - hvor man tager de hellige skrifter som sandhed, og ignorerer ens sansers vidnesbyrd.
I Tyrkiet er det stort set umuligt at undervise i evolution - det har muslimske pressionsgrupper fået gennemført - men det samme ser vi nu er på vej i USA!
Det vil være naivt at tro at pressionsgrupperne vil stoppe ved evolution - se blot hvordan man i USA allerede lyver for børn i skolen omkring forplantning, fordi man mener at det er vigtigere at skræmme dem til en bestemt opførsel end at give dem værktøjer til at undgå graviditet AIDS etc.
Hvis de ikke kan acceptere at livet har udviklet sog, så bliver det næste jo nok geologien, og kosmologien - der står jo i bibelen at jorden er 6.000 år siden - så det skal væk. Målet for de kristne, og muslimske fundementalister synes at være at returnere os til middelalderen!
Der er da også grupper i USA, som mener at USA skal ledes som et teokrati - se blot på dem som prøver at få presset de ti bud ind alle steder idet de løgnagtigt påstår at forfatningen og lovgivningen er baseret på disse - selv om de fleste af buddene går fuldstændigt imod forfatningen.
Paradigmer skifter vel altid og om 500 år findes der måske en ny teori. Usikkerheden bør efter min mening give plads til at andre kan tro noget andet, også uden at blive beskyldt for at være fanatisk.
De kan tro hvad de vil - men ingen kan kræve at deres tro undervises som videnskab - med mindre de kan underbygge det som andet end tro!
Måske er man fundamentalist, hvis man lader tvivlen på evolutionsteorien komme Gud til gode, men samfunds farlig og formørket nej.
Kreationisme handler ikke om at lade tvivlen komme gud til gode! Der er IKKE tvivl om at Jorden er milliarder af år gammel, at livet har udviklet sig på Jorden. At alle nulevende arter har fælles forfædre, at universet er mange milliarder år gammel.
Du er fundementalist hvis du nægter disse fakta blot på grund af hvad der står i en bog, eller hvad din præst/imam har fortalt dig!
Jeg er ikke så godt inde i ID teorierne at jeg kan udtale mig om den, men hvis de er holdbare som en videnskabelige teori skal de vel med i naturvidenskabelige fag, hvis ikke så skal de vel ikke med. At USA blander tro og politikk er ikke lige noget for en protestant som mig.
Ikke desto mindre er der også danskere som ønsker at erstatte videnskab med deres fortolkning af bibelen - se f.eks skabelse.dk.
ID er kreationisme, det vil sige "definitionen" af ID er så bred at det dækker meget mere, men den "officielle" ID, som hovedkræfterne i bevægelsen udbreder er kreationisme - selv om de selv påstår at de har fjernet gud fra ligningen, så afslører de selv gang på gang at når de taler om en "intelligen designer" så mener de selvfølgelig den kristne gud, samtidig med at de andre steder højlydt erklærer at man skam intet som helst kan sige om designeren.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#49508 - 17/08/2005 12:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Uha Kongstad, det var dog eine grusame Salbe!  Jeg synes du skyder med spredehagl ud i den klare luft, og jeg har desværre ikke tid til at rende rundt og samle dem op. Men jeg kan ikke forestille mig, at nogen kristen sjæl kan føle sig ramt af nogen af dem ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49509 - 17/08/2005 13:01
|
Bruger
|
Jamen det må jeg jo så prøve at lære og leve med.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49510 - 17/08/2005 13:12
|
Anonym
Anonym
|
Uha Kongstad, det var dog eine grusame Salbe! 
Jeg synes du skyder med spredehagl ud i den klare luft, og jeg har desværre ikke tid til at rende rundt og samle dem op.
Men jeg kan ikke forestille mig, at nogen kristen sjæl kan føle sig ramt af nogen af dem ...
kristina
Kongstad har leveret en sammenhængende, sober og letforståelig argumentation.
Du takker ham med nedsættende bemærkninger om "spredehagl ud i den klare luft" - og foregiver, at hvis du havde tid, så kunne du godt tilbagevise den.
Det kan du ikke - men derfor behøver du ikke at gå efter manden i stedet for efter bolden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49511 - 17/08/2005 13:56
|
Bruger
|
Jeg synes du skyder med spredehagl ud i den klare luft, og jeg har desværre ikke tid til at rende rundt og samle dem op.
Uha, Kristina, det var dog en både nedladende og billig kommentar.
Men jeg kan ikke forestille mig, at nogen kristen sjæl kan føle sig ramt af nogen af dem ...
Man kan jo kun føre hesten til truget...
|
|
Til toppen
|
|
|
#49512 - 17/08/2005 14:13
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hej Evolutionisten.
Først skal det siges om din hjemmeside, at jeg er overordentligt glad for at den åbent står ved hvilke forudsætninger den går til teksten med (som jeg har nævnt i andre indlæg). Så skal man ikke til at prøve at gennemskue det ...
Dernæst skal det siges, at det som de kristne så ofte er blevet anklaget for - nemlig at henvise til uvidenskabelige tilfældige hjemmesider - det sker også for andre end kristne. Flere steder på hjemmesiden bliver uvidenheden åbenlyst udstillet. Det er iorden at prøve at argumentere som den gør i sine artikler, men jeg ville foretrække en garanti for at de personer, som har skrevet artiklerne nu også er officielt anerkendte forskere, for det er ikke min opfattelse efter det jeg læste.
Hjemmesiden er anonym. Ved du hvor den kommer fra?
KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49513 - 17/08/2005 14:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evo, du skriver: "Kongstad har leveret en sammenhængende, sober og letforståelig argumentation. Du takker ham med nedsættende bemærkninger om "spredehagl ud i den klare luft" - og foregiver, at hvis du havde tid, så kunne du godt tilbagevise den. Det kan du ikke - men derfor behøver du ikke at gå efter manden i stedet for efter bolden." Skulle jeg takke? Det tænkte jeg ikke lige på - jeg undrede mig bare over de mange anklager. Jeg har ikke skrevet, at jeg kan "tilbagevise" noget, selv om jeg nok kunne kommentere lidt. Der er ingen forsøg på beviser i indlægget, og det er derfor heller ikke relevant at forsøge at tilbagevise. Hvordan f.eks. tilbagevise, at "folk kalder deres tro for videnskab", når der ikke står noget om hvad det er for folk, der finder på sådan noget, hvis der altså er nogen? Og hvordan tilbagevise, at "man" i USA lyver for små børn omkring forplantning, fordi "man" finder det vigtere at skræmme dem til en bestemt opførsel end at give dem værktøjer til at undgå graviditet, AIDS etc., og at det i Tyrkiet stort set er umuligt at undervise i evolution? Jeg synes det er of topic her i dette forum ("Etik og Samfund") at anklage - eller forsvare - USA og Tyrkiet, og at diskutere forskellige opfattelser af, hvad der er videnskab, og hvad der ikke er ... Overskriften for dette forum er nemlig noget helt, helt andet: Hvilke konsekvenser har den kristne tro for vore daglige valg og prioriteringer? Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Hvad indebærer et kristent livs- og menneskesyn for enkeltmennesker, for parforhold, familien og for samfundet? Det er det, vi så gerne vil debattere! For mit eget vedkommende har min tro på Jesus givet mig så megen kærlighed, fred og glæde, at jeg ville ønske, at jeg kunne begynde forfra - leve mit ægteskab (jo, med den samme mand!  om, og med Guds hjælp foretage rigtigere valg mht. både erhvervsarbejde og fritid - til gavn for både familie, samfund og mig selv. Det er min største sorg, at jeg først så sent i mit liv har erkendt sandheden i Jesus Kristus. Det er min største glæde, at jeg dog har fundet Sandheden, Vejen og Livet. Og det er mit højeste ønske at dele det med andre, dvs. række evangeliet videre til enhver som vil lytte til det gode budskab. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#49514 - 17/08/2005 14:37
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo, du skriver: "Kongstad har leveret en sammenhængende, sober og letforståelig argumentation. Du takker ham med nedsættende bemærkninger om "spredehagl ud i den klare luft" - og foregiver, at hvis du havde tid, så kunne du godt tilbagevise den. Det kan du ikke - men derfor behøver du ikke at gå efter manden i stedet for efter bolden."
Skulle jeg takke? Det tænkte jeg ikke lige på - jeg undrede mig bare over de mange anklager. Jeg har ikke skrevet, at jeg kan "tilbagevise" noget, selv om jeg nok kunne kommentere lidt. Der er ingen forsøg på beviser i indlægget, og det er derfor heller ikke relevant at forsøge at tilbagevise.
Hvordan f.eks. tilbagevise, at "folk kalder deres tro for videnskab", når der ikke står noget om hvad det er for folk, der finder på sådan noget, hvis der altså er nogen?
Og hvordan tilbagevise, at "man" i USA lyver for små børn omkring forplantning, fordi "man" finder det vigtere at skræmme dem til en bestemt opførsel end at give dem værktøjer til at undgå graviditet, AIDS etc., og at det i Tyrkiet stort set er umuligt at undervise i evolution?
Jeg synes det er of topic her i dette forum ("Etik og Samfund") at anklage - eller forsvare - USA og Tyrkiet, og at diskutere forskellige opfattelser af, hvad der er videnskab, og hvad der ikke er ...
Overskriften for dette forum er nemlig noget helt, helt andet:
Hvilke konsekvenser har den kristne tro for vore daglige valg og prioriteringer? Hvad er rigtigt og hvad er forkert? Hvad indebærer et kristent livs- og menneskesyn for enkeltmennesker, for parforhold, familien og for samfundet?
Det er det, vi så gerne vil debattere!
For mit eget vedkommende har min tro på Jesus givet mig så megen kærlighed, fred og glæde, at jeg ville ønske, at jeg kunne begynde forfra - leve mit ægteskab (jo, med den samme mand! om, og med Guds hjælp foretage rigtigere valg mht. både erhvervsarbejde og fritid - til gavn for både familie, samfund og mig selv.
Det er min største sorg, at jeg først så sent i mit liv har erkendt sandheden i Jesus Kristus. Det er min største glæde, at jeg dog har fundet Sandheden, Vejen og Livet. Og det er mit højeste ønske at dele det med andre, dvs. række evangeliet videre til enhver som vil lytte til det gode budskab.
kristina
Hvis debatten - med dig som deltager! - er off topic i dit forum, kan du vel som ordstyrer flytte den over i et mere videnskabeligt orienteret forum.
Hvis ikke du kan tilbagevise Kongstads oplysninger, bør du vel anstændigvis ikke så tvivl om dem. Jævnfør din egen beskrivelse af, at du som udgangspunkt har det princip altid at antage for sandt, hvad du læser og hører.
Det princip brød du godt og grundigt med din ubegrundede kritik af Kongstads argumentation og oplysninger. Og nu skriver du tilmed, at du er ude af stand til begrunde din mistillid til dem.
Så vidt jeg kan se i den tid, jeg har deltaget i debatten herinde, har du ikke selv været udsat for, at nogen har rejst tvivl om dine oplysninger og argumenters validitet - uden at de har begrundet tvivlen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49515 - 17/08/2005 14:41
|
Bruger
|
Hej Kristina Emnet for tråden var JP's leder. Jeg kom blot med eksempler på fundemnatlisme (kristen og muslimsk) der arbejder for hvad jeg betragter som ubehagelige mål. Jeg vil med glæde understøtte det med referencer, men så vidt jeg husker har de fleste ting været diskuteret på forummet i forvejen. Det var ikke tænkt som anklager mod kristne, blot som eksempler på hvad visse kristne gør og siger.
Hvordan f.eks. tilbagevise, at "folk kalder deres tro for videnskab
Her henviste jeg til debatten om kreationisme. Hvis man tror at jorden kun er 6000 år gammel og på specielt skabelse - så skal man ikke høre et ondt ord om det. Hvis man derimod vil undervise i det og kalde det videnskab - så råber jeg vagt i gevær.
Der er et eksemple i Samuelskolen som netop har mistet statstilskuddet. Det var en dansk skole som underviste efter ACE materiale, som blandt andet er kreationistisk propaganda.
Et lille udpluk af deres pensum overblik siger f.eks om andet segment af deres "science" pensum:
Grade Level 2 This level sets forth the days of Creation and what was created on each day. It also demonstrates how various plants and animals function in today's world. It reveals God's original instructions to man and the consequences of man's violation of those instructions.
http://www.schooloftomorrow.com/curriculum/core/curri_core_sci_lev1.asp
Og hvordan tilbagevise, at "man" i USA lyver for små børn omkring forplantning, fordi "man" finder det vigtere at skræmme dem til en bestemt opførsel end at give dem værktøjer til at undgå graviditet, AIDS etc.
Jeg vil referere til et af min egne indlæg:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=47670&page=&view=&sb=5&o=&vc=1
Den amerikanske forbundsstat støtte "afholdenheds" undervisning i stedet for sexual undervisning. Et af kravene til undervisningen er at den ikke må nævne præventions gavnlige virkning, men kun ulemperne. En nylig undersøgelse af de 13 største afholdenhedspensa viste at kun 2 af dem var uden faktuelle fejl.
Undersøgelser viser at afholdenhedsundervisning sætte den seksuelle debut alder lidt op, men til gengæld anvender unge der ikke har fået rigtig seksualundervisning ikke prævention nær så ofte som unge der er blevet oplyst.
Det betyder et større antal graviditeter, aborter og seksuelt overførte sygdomme.
I nogle af programmerne hævdes det at kondomer ikke hjælper mod aids.
Tilhængerne af afholdenhedsprogrammerne afviser resultaterne idet nogle af de programmer som vurderes blot prædiker afholdenhed og udsættelse af den seksuelle debut, mens de religiøse vil have prædiket ingen sex før ægteskabet.
Således lyves der får børnene i håbet om at skræmme dem fra at dyrke sex. Når de så gør det alligevel er de ikke ordentligt oplyst, og mange unge i USA tror idag at f.eks skylninger af skeden med cola, citronsaft eller lignende efter samlejet kan beskytte mod både graviditet og sygdomme. De voksnes løgne og fortielser for børnene med det formål at skræmme dem til at holde sig på dydens smalle sti fører altså direkte til at de unge skader sig selv!
Et link til omtale af undersøgelsen http://pharyngula.org/index/weblog/comments/what_women_are_supposed_to_want/
her kan et link til selve undersøgelsen også findes.
og at det i Tyrkiet stort set er umuligt at undervise i evolution?
Se f.eks denne oversigt: http://www.pitch.com/issues/2005-05-05/news/feature_print.html
"It's hopeless here," Sayin says. "I've been fighting with these guys for six years, and it's come to nothing." As a result of the BAV campaign and other efforts to denounce evolution, he adds, most members of Turkey's parliament today not only discount evolution but consider it a hoax. "Now creationism is in [high school] biology books," Sayin says. "Evolution is presented [by BAV] as a conspiracy of the Jewish and American imperialists to promote new world order and fascist motives ... and the majority of the people believe it."
Jeg synes det er of topic her i dette forum ("Etik og Samfund") at anklage - eller forsvare - USA og Tyrkiet, og at diskutere forskellige opfattelser af, hvad der er videnskab, og hvad der ikke er ...
Det har du nok ret i, men jeg synes det er relevant i forhold til anklagerne mod JP om at de ikke ved hvad de taler om. Jeg har givet en hel del eksempler på hvordan kristen fundementalisme er blandt årsagerne til enddog meget ubehagelige grupperinger - jeg påstår ikke at dette er en nødvendig følge af kristen fundementalisme.
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#49516 - 17/08/2005 15:16
|
Bruger
|
Jep jeg har levet i USA, så jeg kender godt typen der mener at deres egen tror skal definer hele samfundet og går på kompromis med sandheden for at fremme egne synspunkter. Men de i JP omtalte præster høre helt sikkeret ikke til en sådan gruppe.
Kreationisme handler ikke om at lade tvivlen komme gud til gode! Der er IKKE tvivl om at Jorden er milliarder af år gammel, at livet har udviklet sig på Jorden. At alle nulevende arter har fælles forfædre, at universet er mange milliarder år gammel.
Du er fundementalist hvis du nægter disse fakta blot på grund af hvad der står i en bog, eller hvad din præst/imam har fortalt dig!
Fint nok så er jeg da fundamentalist, da jeg faktisk tror at mennesket er skabt unikt. Jeg benægter ikke at der er masser af videnskabeligeteorier der bekræfter dine fakta, men i sidste ende tror jeg at vi er skabt som mennesker af Gud. Hvis Gud har skabt jorden vil skabelsesprocessen måske ikke kunne forstås med normale videnskabelige metoder derfor bliver den måske overset af det videnskabelige arbejde. Selvfølgelig er det ikke et videnskabeligt argument, men det behøver jeg heller ikke for at tro.
Ikke desto mindre er der også danskere som ønsker at erstatte videnskab med deres fortolkning af bibelen - se f.eks skabelse.dk.
ID er kreationisme, det vil sige "definitionen" af ID er så bred at det dækker meget mere, men den "officielle" ID, som hovedkræfterne i bevægelsen udbreder er kreationisme - selv om de selv påstår at de har fjernet gud fra ligningen, så afslører de selv gang på gang at når de taler om en "intelligen designer" så mener de selvfølgelig den kristne gud, samtidig med at de andre steder højlydt erklærer at man skam intet som helst kan sige om designeren.
Ja det er problematisk hvis folk der tror som mig forsker i disse teorier da vi helt klart er biased, men så er det godt at mange er mere end villige til at påpege de videnskabelige fejl. Som sagt før kender jeg ikke nok til ID til at jeg kan vurdere den videnskabelige gyldighed. Men der vel ingen teorier der tager skade af saglig kritik heller ikke evolutionsteorien, mange ny opdagelser starter jo med en kritisk undren og nye hypoteser.
Selvfølgelig er det vanvid når man forsøger at få ret ved hjælp af magt i samfundet (f.eks. i skolerne) i stedet for at føre en videnskabeligdiskussion lige meget om det så er evolutions eller ID tilhængere der gør det.
Samuel
|
|
Til toppen
|
|
|
#49517 - 17/08/2005 15:40
|
Anonym
Anonym
|
Happysam: Som sagt før kender jeg ikke nok til ID til at jeg kan vurdere den videnskabelige gyldighed. Men der vel ingen teorier der tager skade af saglig kritik heller ikke evolutionsteorien, mange ny opdagelser starter jo med en kritisk undren og nye hypoteser.
Evolutionsteorien har gavn af saglig kritik.
ID-"teorien" tager skade af saglig kritik, fordi ID ingen videnskabelig gyldighed har.
Evolutionsteorien startede med en undren, som var totalt ukritisk overfor Gud. Mange munke og præster blev videnskabsmænd, fordi de angiveligt ville udforske Guds skaberværk.
Kreationismen og dens afkom, ID, startede ikke med undren. Den opstod, fordi videnskabsmændene ikke kunne få deres opdagelser til at stemme overens med bibelens ældgamle hypotese, skabelsesberetningen, og med syndflodsberetningen.
Ophavsmændene til kreationismen var ikke videnskabsmænd, men kristne, som læste bibelen bogstaveligt og derfor følte deres tro truet af de nye opdagelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49518 - 17/08/2005 16:08
|
Bruger
|
Nu ser verden anderledes ud en da Evolutionsteorien opstod og af mange mennesker betragtes den vel som en selvfølge. Så forskningen baser sig vel ikke længere så meget på undring, men på teorier og fakta. Men som bekendt viser det sig engang i mellem at anerkendtet fakta er forkert, undren og kritik er vel aldrig af vejen, uanset hvad motivationen må være
Samuel
|
|
Til toppen
|
|
|
#49519 - 17/08/2005 16:23
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Selvfølgelig er kritik den vigtigste egenskab for videnskab i fremdrift, men den kritik, der kommer fra kreationister er jo netop meget sjældent baseret på nogen synderlig viden om biologi, hvilket man kan forvisse sig om ved at kigge på fx denne hjemmeside. Af den grund kan det ofte være svært at tage en kritik særligt alvorligt, når man lige skal have forklaret biologien først. Dette kommer så tit til at se arrogant ud.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#49520 - 17/08/2005 18:46
|
Anonym
Anonym
|
Nu ser verden anderledes ud en da Evolutionsteorien opstod og af mange mennesker betragtes den vel som en selvfølge. Så forskningen baser sig vel ikke længere så meget på undring, men på teorier og fakta. Men som bekendt viser det sig engang i mellem at anerkendtet fakta er forkert, undren og kritik er vel aldrig af vejen, uanset hvad motivationen må være
Samuel
Forskernes forundring over deres egne opdagelser er da mindst lige så stor og omfattende som tidligere. Det er helt naturligt i betragtning af de store og hastigt voksende landvindinger, som forskerne gør i vor tid.
ID-forestillingen er statisk og stillestående og gør ingen nye opdagelser, mens forskningen bag evolutionsteorien er nysgerrig, dynamisk, nybrydende og resultatskabende i en grad, som menneskeheden aldrig tidligere har set.
Det er fakta om ID og evolutionsteorien!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49521 - 18/08/2005 18:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evolutionist. Jo, jeg mener stadig, at Jyllands-Postens leder er fordomsfuld. Den citerer en af netværkspræsterne for at have sagt, at "Bibelen skal opfattes helt bogstaveligt lige fra første sætning". Man må gå ud fra, at skribenten her citerer en avis (måske JP selv). Og man må spørge: Citerer han direkte? Og hvis ja, er der så nogen garanti for, at journalisten, der interviewede præsten, citerede ham korrekt - eller rev han noget ud af sammenhængen? Og hvad menes der egentlig med at "læse Bibelen bogstaveligt"? Betyder det at opfatte det hele som Guds ord, eller betyder det, at man afviser, at der er noget, der hedder lignelser og billedtale? Jeg tror, at det hele er Guds Ord, inspireret af Helligånden (men ikke koran-agtigt dikteret, da man tydeligt kan se de enkelte forfatteres forskellige personligheder i det skrevne). Og jeg tror, at der er forskel på historieskrivning, lovstof, profeti, billedtale, lignelser, visdomslitteratur, poesi mv. Jeg ville derfor ikke være mere bibeltro, hvis jeg fx. hyldede Moselovens spiseregler. Snarere tværtimod, da Jesus jo har gjort op med dem og sat dem ud af kraft ved at erklære al mad for ren. Ligeledes med øje for øje mv., som der også er gjort op med. Jeg ville heller ikke være mere bibeltro, hvis jeg bogstaveligt troede, at Gud havde en fysisk lædersæk, som han samlede mine fysiske tårer i (Sl.56,9), i stedet for at forstå det som et smukt poetisk billede af, at Gud ser vores sorger og har omsorg for os. Og det er stadig fordomsfuldt at antage, at den bibeltroskab, der er tale om, nødvendigvis må indbefatte flad jord, stening, øje-for-øje mv. Det passer simpelthen ikke. Jeg kender flere af de pågældende præster personligt, så jeg ved det. Der er heller ingen af dem, der har påstået noget, der bare ligner, at de skulle hylde disse antagelser. Jo, historien med Abraham og Isak er barsk. Men det er tydeligt, at Gud ikke bare skifter mening undervejs mht. at lade Isak leve. Det har været hans hensigt fra starten. Der står jo, at han ville sætte Abraham på prøve, om han stolede på Guds løfte, om at hans afkom Isak skulle blive et stort folk og til velsignelse for alle jordens slægter. Et sted i Hebræerbrevet kan evt. lette forståelsen mht. det grusomme: "I tro bragte Abraham Isak som offer, da han blev sat på prøve, og var rede til at ofre sin eneste søn, skønt han havde fået løfterne, og der var blevet sagt til ham: "Det er efter Isak, dine efterkommere skal have navn"; for han regnede med, at Gud havde magt endog til at oprejse fra de døde, og derfra fik han ham også billedligt tilbage." Heb.11,17-19. Det ville da for alvor have været grusomt, hvis Isak virkelig var blevet ofret. I stedet for blev der ofret en vædder i Isaks sted (jf. Jesu stedfortrædende offer). Og jo. Jeg er også så fundamentalistisk, at jeg tror på, at steninger og øje-for-øje er ophørt med Jesus (det står i den grumme, sorte bog!  ), og at jeg tror på, at jorden ikke er flad, når der ikke står, den er det. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49522 - 18/08/2005 19:09
|
Anonym
Anonym
|
AnnePande: Jo, jeg mener stadig, at Jyllands-Postens leder er fordomsfuld. Den citerer en af netværkspræsterne for at have sagt, at "Bibelen skal opfattes helt bogstaveligt lige fra første sætning". Man må gå ud fra, at skribenten her citerer en avis (måske JP selv). Og man må spørge: Citerer han direkte? Og hvis ja, er der så nogen garanti for, at journalisten, der interviewede præsten, citerede ham korrekt - eller rev han noget ud af sammenhængen?
Du har her en væsentlig pointe, som jeg uden forbehold vil medgive dig.
Citerer lederskribenten og journalisten netværkspræsten korrekt? Det ved vi ikke! Og lederskribenter er ikke de nemmeste at få til at indrømme fejl.
Men det er redaktionen af JesusNet nu heller ikke, når den lægger hjemmeside til en grundlæggende forkert oplysning om evolutionsteorien.
Det er måske en generel redaktørsvaghed.
AnnePande: Og hvad menes der egentlig med at "læse Bibelen bogstaveligt"? Betyder det at opfatte det hele som Guds ord, eller betyder det, at man afviser, at der er noget, der hedder lignelser og billedtale? Jeg tror, at det hele er Guds Ord, inspireret af Helligånden (men ikke koran-agtigt dikteret, da man tydeligt kan se de enkelte forfatteres forskellige personligheder i det skrevne). Og jeg tror, at der er forskel på historieskrivning, lovstof, profeti, billedtale, lignelser, visdomslitteratur, poesi mv.
Af de bibelopfattelser, jeg er blevet mødt med herinde, er din den mest nuancerede! Det siger måske ikke så meget, men du må gerne opfatte det som en positiv tilkendegivelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49523 - 19/08/2005 00:32
|
Bruger
Reg.: 24/09/2004
|
Hvori består de andre opfattelser, som du har mødt, og som er mindre nuancerede? Som jeg har opfattet det, så er dette en almen måde at læse Bibelen på (blandt hardcore funda'er  ). Der er da ingen der læser den ord for ord på dén måde som Jyllandsposten antyder, men måske jeg tager fejl ...? Jeg kender iøvrigt også en meget stor del af netværksfolkene, og de er nu ikke præster allesammen - men alligevel ganske fornuftige mennesker  . KH Søren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49524 - 19/08/2005 10:31
[Re: søgende]
|
Anonym
Anonym
|
Søgende: Hvori består de andre opfattelser, som du har mødt, og som er mindre nuancerede?
Ved nærmere eftertanke vil jeg afstå fra at klassificere og gradbøje andres opfattelser. Beklager at jeg begyndte på det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49525 - 19/08/2005 16:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Evolutionist. Vi er enige her. Journalistik kan være en svær størrelse at tumle med en gang imellem.  Mht. urigtige oplysninger om evolutionsteorien har du helt ret i, at man ikke bør give dem videre, selv om man ikke er enig i teorien. Det er nu ikke noget, jeg har haft med at gøre, og min viden om disse ting og naturvidenskab i det hele taget er stærkt begrænset, så jeg plejer ikke at gå ind i diskussioner om emnet, selv om det da er vigtigt (man er vel ikke sproglig student for ingenting  ). Jeg håber, at der bliver rettet op på det, der måtte være nødvendigt at rette op på. Jeg tror nu også, at min bibelforståelse meget ligner noget af det, der er kommet op herinde før (fx. Kristinas.) Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49526 - 19/08/2005 23:29
|
Anonym
Anonym
|
AnnePande: Mht. urigtige oplysninger om evolutionsteorien har du helt ret i, at man ikke bør give dem videre, selv om man ikke er enig i teorien . . . . . Jeg håber, at der bliver rettet op på det, der måtte være nødvendigt at rette op på.
Det glæder mig, at vi er enige om, at det er vigtigt at præsentere tingene på en fair måde - og jeg håber, at de omtalte fejl vil blive rettet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49527 - 22/08/2005 10:58
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej
Jah, jeg kan kun erklære mig enig i JB leder.
Rigtig god artikel, håber det kan få gang i hjerneaktiviteten.
|
|
Til toppen
|
|
|
|