Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#49455 - 14/08/2005 19:48 hvad sker der når man er blevet kristen?
Irene
Bruger

Reg.: 11/10/2001
jeg sad lige og læste indlægene omkring 3 mosebog og kom så til at tænke på nogle af mine venner der er nyomvendte... de bor sammen, har en datter på 6 år (så jeg formoder de har haft sex)

hvad så nu? skal de flytte fra hinanden indtil de kan blive gift for at være 100 % korekte? eller har de ikke bundet sig til hinanden selvom de ikke har papir på det? hmmm ved ikke men er heller ikke sikker på man fik en ægteskabserklæring på moses tid....

Til toppen 
#49456 - 15/08/2005 13:57 Re: hvad sker der når man er blevet kristen? [Re: Irene]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Irene

Det er dejligt at høre at dine venner er blevet kristne, det er da et Guds under og værd at takke ham for

Hvad angår deres samlivssituation ved jeg ikke helt hvad jeg skal sige...måske har de endda fastsat en dato for bryllup?!? I så tilfælde synes jeg personligt ikke at det nødvendigvis er sikkert at de så skal flytte fra hinanden indtil brylluppet, men det er jo en sag de må snakke med Gud om og spørge ham om hvad han mener, måske ville det være det mest korrekte. Jeg kommer iøvrigt til at tænke på noget som Morten Anker skriver i sin bog "Kongens logbog". Han og hans samlever var blevet kristne, men boede stadig sammen da de også havde børn, en dag mens Morten Anker var i bøn til Gud sagde Gud til ham, at han først skulle gå ind til kæresten og foreslå hende ægteskab før han fortsatte bønnen, og det gjorde han så, datoen blev fastsat, men de blev alligevel boende sammen indtil brylluppet. Det kunne jo også være at dit vennepar skulle gøre det samme, og så undgå at have mere seksuel samkvem før brylluppet, men igen, det er en sag mellem dem og Gud, det kan vi mennesker nok ikke altid give de korrekte svar på.

Håber du kan bruge det her til noget.

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#49457 - 16/08/2005 13:07 Re: hvad sker der når man er blevet kristen? [Re: Maijannes]
Irene
Bruger

de har ikke fastsat nogen dato mig bekendt.....
men hvorfor er det så vigtigt med det stykke papir? jeg tænker de har jo være sammen i 1000 år og har tænkt sig at leve sammen resten af livet! hvorfor er det så, så vigtigt med papir på hinanden?
ville det ikke være temmeligt fjollet at flytte fra hinanden fordi man er blevet kristen? eller stoppe med at have sex, de lever jo i et ægteskabs ligende forhold.... ville det ikke være nok at sige ok Gud vi bekendtgør for dig at vi lover at elske og ære hinanden resten af livet.... også lade det være det?

Til toppen 
#49458 - 16/08/2005 13:37 Re: hvad sker der når man er blevet kristen? [Re: Irene]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Irene

Jeg kan sagtens forstå dit synspunkt. For mig at se, så er det centrale i kristen seksualetik fra 1. Mos. 1, at forfatteren siger: "Derfor forlader en mand sin far og mor og holder sig til sin hustru, og de bliver et kød". Gennem hele Bibelen ser vi, at denne proces er blevet markeret med en form for offentlig manifestation i form af en slags bryllup.
Vi har i Danmark en tradition for, at man kan blive gift i det trossamfund, man tilhører, eller på rådhuset. For mig at se, kan man ikke slå op i Bibelen, at det lige præcis skal være på denne måde, men det forekommer mig at være en god ordning, der medvirkede til samfundets og familiernes sammenhængskraft. Hvis man levede sammen eller var sammen seksuelt, så har alle kirker førhen kaldt det for at leve i synd. I helt moderne tid, er det blevet almindeligt at mennesker lever sammen papirløst, og mange folkekirkepræster kalder det ikke længere for synd at leve sådan. For nogle kan det også synes at være lige meget, om man har papir på forholdet eller ej, men hvis man ser på det i det store perspektiv, så er jeg ikke i tvivl om, at den nye praksis har ført megen lidelse med sig i form af især brudte familier.
Jeg synes derfor, at hvis man bliver kristen, og man lever sammen papirløst, at man så bør gå ned på rådhuset og få papir på forholdet. Det skulle efter sigende ikke være så besværligt, og man sender et vigtigt signal både til hinanden, ens børn, ens familie, ens menighed og til samfundet.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#49459 - 16/08/2005 17:45 Re: hvad sker der når man er blevet kristen? [Re: Irene]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Hej Irene

Jeg kan kun erklære mig for enig med Henoch i, at det, at man gifter sig, enten i kirken eller på rådhuset, så bekendtgør man også for Gud og mennesker, at man vil være sammen. Jeg tror på, at det er Guds mening at der skal være en offentlig tilkendegivelse af samlivet, og Henoch har jo også ret i, at den moderne samlivsform, papirløst ægteskab, virkelig har og er med til at skabe brudte familier fordi det i dagens Danmark ikke er moderne at tage ansvar for noget og være trofast i det i både modgang og medgang, og det kommer især børnene til at lide under.

Maijannes

Til toppen 
#49460 - 16/08/2005 22:50 Re: hvad sker der når man er blevet kristen? [Re: Henoch]
Irene
Bruger

"Derfor forlader en mand sin far og mor og holder sig til sin hustru, og de bliver et kød". og det gjorde de jo så egentligt for længe siden..... ville det ikke være lidt fjollet at sige at han skal forlade sin mor og far..... her efter at de allerede har boet sammen længe?

så er jeg ikke i tvivl om, at den nye praksis har ført megen lidelse med sig i form af især brudte familier.

i vores samfund er ægteskabet jo ikke nogen garanti for at forholdet holder.... tror folk der vil gå fra hinanden går uanset om de er gift eller ej... ja bare tjek skilsmisse statestikken.... så hos mig gælder det argument ikke.... sorry

Til toppen 
#49461 - 16/08/2005 22:54 Re: hvad sker der når man er blevet kristen? [Re: Henoch]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Henoch

godt svar. Jeg er helt enig med dig i, at omtalte par kan gå på rådhuset snarest og få papir på deres forhold. Så er de gift, og så har de Guds velsignelse over deres forhold.
Bagefter, når de har tid, lyst og råd kan de så holde et kirkebryllup.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#49462 - 17/08/2005 13:15 Re: hvad sker der når man er blevet kristen? [Re: Irene]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Nej, selvfølgelig er papir på hinanden ikke noget garanti for at forholdet holder, det er der intet i denne verden der er, men ikke desto mindre så tror jeg bare at det er det rigtige at gøre...for at forholdet kan holde kræver det jo hårdt benarbejde og vilje, det hedder jo også i vielsesritualet: Vil du elske og ære...i medgang og modgang? Der spørges ikke til følelser i denne sammenhæng, det er nok også der kæden knækker for de fleste ægteskaber, føler man ikke noget mere, så går man bare fra hinanden, og det er jo heller ikke særlig kærligt, er det?

Maijannes

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær