0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49444 - 14/08/2005 21:03
Re: Bøn gennem sang.
[Re: MDA]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej MDA Ja jeg er enig. Sang - ikke specielt lovsang men også salmer osv. - kan være som en bøn til Gud. Vi siger det, der ligger os på hjerte, vi tilbeder og vi beder til Ham. Så jo, jeg er enig. Hvorfor mener du, at især lovsang er som en bøn? Er lovsang i dine ører mere inderligt og fromt? Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49445 - 14/08/2005 21:03
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
helt sikkert der er flere sange der er skrevet som bønner!
en af mine ynglings er:
Jeg løfter Gud min kirke ind for Dig
hør mit hjertes bøn
jeg løfter Gud min kirke ind for Dig
hør mit hjertes bøn
Bare Du er Gud
bare Du er Far
bare Du er ophøjet over alle og alt
Jeg løfter min famillie ind for Dig
hør mit hjertes bøn
jeg løfter min famillie ind for Dig
hør mit hjertesbøn
Bare Du er Gud
bare Du er Far
bare Du er ophøjet over alle og alt
og ja så synger jeg ofte, i badet, på en eller anden melodi, mine bønner/tanker til Gud fordi jeg kan lide at synge... tænker af og til at jeg ville egne mig til at leve i en mucical
|
|
Til toppen
|
|
|
#49446 - 15/08/2005 17:13
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 15/06/2002
|
Hej!
Lovsang opfatter jeg som en lovprisning og tilbedelse af Gud som Kongernes Konge. Men jeg ved godt, at bøn kan være mange ting - andet en at prise Gud.
Nyt spørgsmål til forum: Tror du/I, at f.eks. en almindelige ikke-kristen pop-sang kan påvirke vores holdning?
M.v.h. MDA
|
|
Til toppen
|
|
|
#49447 - 15/08/2005 18:38
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej MDA, du spørger:
Tror du/I, at f.eks. en almindelige ikke-kristen pop-sang kan påvirke vores holdning?
Mnjaa - jeg tror sådan set, at alt hvad vi ser, hører, føler, lugter og smager uundgåeligt påvirker os. Således også billederne på vores vægge, maden vi spiser, de mennesker vi er sammen med, reklamerne i TV og altså også den musik, vi hører.
Men om den så skader os ved at føre os bort fra Jesus - hvis det altså er det, du har i tankerne - det kommer nok an på, om vi er bevidste om, hvad vi gør.
Hvis der er noget musik, lige meget hvad, som gør os glade og energiske, (når det er det, vi gerne vil være!) så er det da fint, lige meget hvad det er. Og hvis vi gerne vil stresse af, kan vi spille hvad som helst der hjælper os med det, tror jeg.
Jeg ville ikke være spor bekymret for min kristne tro (men i høj grad for mit gode humør!!!) selv om jeg blev tvangsindlagt til at høre Abba fra morgen til aften!
Men der er en del jeg helst ikke læser og lytter til. Ikke fordi jeg tror det er "farligt", men fordi min tid her i denne verden er begrænset. Hver gang jeg bruger tid på noget intetsigende eller negativt, går jeg glip af noget opbyggeligt!
Men måske svarer jeg på noget, du slet ikke har i tankerne med dit spørgsmål her?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49448 - 16/08/2005 18:33
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 15/06/2002
|
Hej!
Tak for dine opmuntrende ord.
Jeg tænker måske lidt "firkantet" med hensyn til bøn og sang, men jeg har gået og tænkt på, at hvis en kristen sang kan være bøn til Gud, hvem "beder" vi så til, når vi synger sange, som ikke er kristne?
Kan der være sange, som direkte er usunde både at høre- og synge med på?
M.v.h. MDA
|
|
Til toppen
|
|
|
#49449 - 16/08/2005 19:15
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej MDA. Du spørger: "Hvis en kristen sang kan være bøn til Gud, hvem "beder" vi så til, når vi synger sange, som ikke er kristne?" Det at en kristen sang "kan være" bøn til Gud, betyder jo ikke, at ikkekristen sang så også nødvendigvis må være en bøn (hvor man bare ikke ved, hvem den er til). Så sort / hvidt er det jo ikke. Hvis ikke sangen er formet som en bøn, så er den det ikke. Jeg beder i hvert fald ikke til nogen, hvis jeg synger "Kong Christian stod ved højen mast", "Sensommervise", "Jeg drømte mig en drøm i nat" eller lignende.  Men måske var det noget andet, du mente? Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49450 - 16/08/2005 19:46
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej MDA - - joh, der er i hvert fald sange, som jeg ikke ville anbefale nogen at lytte til eller synge med på, nemlig sange, der spotter Gud ord eller dyrker og ophøjer afguder.
Og de tekster der går uden om vores hjernecensur - måske på grund af oversukring i form af en god musikalsk ørehænger - kan nok ubemærket sætte uønskede spor i vores sind ...
Jeg tænker her lignelsen om de 10 brudepiger, hvoraf de 5 faldt i søvn, og hvor Jesus fortæller om, hvordan det gik dem, som ikke holdt sig vågne.
Matt 25,13: Våg derfor, for I kender hverken dagen eller timen.
Vi skal hver eneste dag være opmærksomme, så vi til hver en tid har olie på vores lamper og ikke glemmer vores elskende brudgom!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49451 - 03/12/2005 18:38
Re: Bøn gennem sang.. apropos
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 28/11/2005
|
Nu når vi taler om lovsang osv. Jeg har hørt den smukkeste sang nogensinde. Sangen hedder "Holy is His name" og er på engelsk som titlen antyder  Nu har jeg hørt sangen et hav af gange og har da også fået nedskrevet hvad jeg TROR der bliver sunget.. Men er der nogen der tilfældigvis sku kende den korrekte tekst?!? Så ville jeg blive super glad  .. og med henblik på tråden her: jeg synger tit sange, hvis jeg ska takke Gud og når jeg ik rigtig ka få ordene frem som jeg gerne vil ha dem. Så finder jeg en lovsang der svarer til det jeg gerne vil ud med. MEN.. jeg erstatter ik mine bønner med sangene. Forresten.. hihi_*, jeg har faktisk en sang på en cd, hvor de synger "Fader vor".. bare på engelsk  .. sidespring..
*_tricko77_*
|
|
Til toppen
|
|
|
#49453 - 03/12/2005 19:01
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Hej MDA
Før jeg blev kristen hørte jeg meget Jimi Hendrix og læste stephen king, det fik jeg angstneoroser af, jeg har hørt at JH indrømmede at han kunne påvirke hans publikum, så derfor tror jeg at man skal være godt på vagt og ikke lytte til hvad som helst, vi giver på en måde en bid af os selv videre til dem der lytter til os, på samme måde med de ikke kristne, men om folk er det ene eller det andet, så skal vi vide hvilke påvirkning vores omgivelser giver os.
Men se til hvordan hverisær bygger kunne en formaning lyde, andre bygger også på vores hus, jeg er blevet formanet mange gange til at være på vagt, og det er jeg glad for, vi skal ikke bygge på en måde vi ikke kan stå inde for, eller Guds Ord for den sags skyld.
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
|