0 registrerede () og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#49381 - 12/08/2005 10:03
Bjælken i JesusNets øje
|
Anonym
Anonym
|
I denne tråd er BT med rette blevet kritiseret for tendentiøse og misvisende artikler om tvangsægteskaber i Indre Mission. Og jeg er enig i de synspunkter, som forskellige debattører har givet udtryk i trådens indlæg - heriblandt flere ordstyrere. Men i den helt berettigede påpegning af en stor splint i BT's øje, så burde JesusNet også se efter bjælken i sit eget øje. Jeg tænker her på de artikler med misvisende og direkte forkerte oplysninger om evolutionsteorien, som JesusNet har liggende her på sitet. Det er i orden, at man er kritisk overfor evolutionsteorien, men det et ikke i orden at give et forvrænget og helt fortegnet billede af den. Ligesom det ikke er i orden at skrive, at tvangsægteskab er almindeligt i Indre Mission.
Sprint: Flere og flere går ind for en eller anden form for intelligent design – for det er langt mere logisk end udviklingslæren. Sagt på mit niveau: hvad er mest logisk: at H.C. Andersens samlede værker er opstået ved en tilfældig eksplosion i et bogtrykkeri eller ved at Andersen selv skrev dem?
Evolutionsteorien opererer ikke med begrebet tilfældighed, men med princippet årsag og virkning - hvilket er det stik modsatte af tilfældighed. Hvis udviklingen forløber efter princippet årsag og virkning, ser den kun tilsyneladende tilfældig ud, fordi vi kun kender en brøkdel af årsagerne. I virkeligheden vil den være fastlagt til mindste detalje.
JesusNets redaktør, Asbjørn Asmussen, bidrager selv til denne misopfattelse ved i en artikel at skrive: "Netop fordi jeg ikke er produkt af en tilfældig udvikling, men er skabt . . ."
Sprint giver også læserne det indtryk, at evolutionsteorien udelukker intelligent design - udført f.eks. af en ukendt Gud! - som en mulighed. Dette er lodret forkert. Evolutionsteorien siger kun, som sandt er, at dette ikke er påvist, men den udelukker ikke denne mulighed.
Ruth Thorsen: Spørgsmålene om evolution blev en forhindring, der stod i vejen for, at Brian kunne få fred med Gud. Og når han tvivler i dag, er det stadig på det her område – om det bare er en tilfældighed eller om der er mening bag. Og tvivlen vil måske altid følge ham.
Ruth Thorsen skriver også fejlagtigt, at evolution bygger på tilfældighed.
Benna Asmussen: Udviklingslæren er videnskabeligt set en teori og ikke et bevis. At så rigtig meget videnskabeligt arbejde har valgt at tage udgangspunkt i denne teori, det er rigtigt. Men det er et valg, og en trossag helt på linie med skabelsesberetningen.
Forkert! Udviklingslæren er ikke en teori videnskabeligt set.
Udviklingslæren, evolutionsteorien, er en videnskabelig teori - hvilket betyder, at den kun er underbygget af helt konkrete fysiske forskningsresultater, som forskerne ikke kan vælge, om de vil tro på. De er nemlig nødt til at tro på, hvad de ser.
Peter Langborg Wejse, Cand. Scient. i biologi, Ph.D.-stipendiat: Evolutionsteorien rummer en del påstande, som ikke kan falsificeres.
Dette er ganske alvorligt, for med Peter Langborg Wejses videnskabelige baggrund ved han, at han her tilsyneladende fremsætter en klokkeklar usandhed - mens de andre "syndere", jeg har nævnt formentlig selv tror på, hvad de skriver.
Men Peter Langborg Wejse kender udmærket, i kraft af sin uddannelse, forskellen på videnskabelige hypoteser - som ikke er bevist endnu! - og videnskabelige teorier, som er bevist.
Dog - jeg vil ikke gøre Peter Langborg Wejse uret. Han skal have chancen for at påvise, at evolutionsteorien rummer påstande, som ikke kan falsificeres. Men kan han ikke det, er konklusionen, at han har fremsat en usandhed om evolutionsteorien.
Efter debatten om BT's misvisende artikler om tvangsægteskaber i Indre Mission, går jeg ud fra, at JesusNets redaktion vil gå alle artikler med misvisende oplysninger om evolutionsteorien igennem med en tættekam og enten fjerne artiklerne eller rette dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49382 - 22/08/2005 12:35
Re: Bjælken i JesusNets øje
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej evolutionist
Du har meget stædigt efterlyst et svar fra mig på din påstand om at JesusNet bringer misvisende og forkerte oplysninger om ET i nogle artikler. Det mener jeg selvfølgelig ikke er tilfældet. I så fald ville artiklerne for længst være trukket tilbage - eller rettere: aldrig være bragt.
Jeg har meget svært ved at se de store problemer i de eksempler du henviser til.
Du mener at det er forkert at omtale ET som styret af tilfældighed. Du vil hellere tale om "naturlig udvælgelse" eller "årsag og virkning." Jeg har dog svært ved at se den store modsætning her. Begrebet tilfældighed er selvfølgelig et meget upræcist ord, som vel derfor heller ikke bruges meget i videnskabelig sammenhæng. Men når ET baserer sin udvikling på at det stærkeste og bedst egnede overlever tilfældige (?) mutationer fremfor at livet er en styret og formålsbestemt udvikling, så finder jeg det naturligt at kalde det tilfældighed. I modsætning til at jeg er den jeg er i kraft af en overordnet plan og vilje.
Når nogle skribenter på JesusNet.dk har brugt ordet tilfældighed om ET's dynamik, så er det altså ikke misvisende, men en logisk forenklet og let forståelig beskrivelse.
Iøvrigt har jeg svært ved at se hvorfor netop dette med tilfældighed skulle være så stor en tårn i øjet på ET tilhængere? Er det så slemt at kalde naturlig selektion for en tilfældig proces, hvis man iøvrigt er klar over hvad der ligger bag ordet?
For mig er det vigtigt at vide, at jeg ikke er produkt af en udvikling uden formål og uden plan (tilfældighed), men at jeg er skabt og villet af en kærlig Gud.
Så er der ordet teori. Du mener, at det er forkert at kalde ET en videnskabelig teori. Men samtidig argumenterer du får at det netop er en teori. Du skriver:
Udviklingslæren er ikke en teori videnskabeligt set.
Udviklingslæren, evolutionsteorien, er en videnskabelig teori - hvilket betyder, at den kun er underbygget af helt konkrete fysiske forskningsresultater ...
Det er lidt forvirrende.
Jeg er godt klar over at ordet teori videnskabeligt set dækker over noget mere sikkert end når vi i daglig tale bruger det samme ord. Men en teori er en teori i den betydning, at det er en antagelse - om end velbegrundet og sandsynliggjort af observationer og målinger.
Wikipedia.dk beskriver den videnskabelige teori som et "veletableret paradigme", som kun er "brugbar så længe den ikke er blevet modsagt af observationer af virkeligheden." Netop derfor kan den også modsiges og kritiseres af mennesker, som ikke mener, at den stemmer med alle de observationer vi kan gøre os.
"En videnskabelig teori kan derimod ikke bevises, da man hele tiden får ny og forbedret viden." (Wikipedia)
Alt i alt har jeg ingen grund til at tilbagekalde nogle af de nævnte artikler. Dine kritikpunkter går på nogle enkelte formuleringer, som man kan diskutere, men som på ingen måde kan kaldes misvisende eller fejlagtige.
Din kritik af Peter L. Wejses artikel er ubegrundet. Du indrømmer selv, at en mand med hans baggrund må vide hvad han skriver - og det tror vi også han gør.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49383 - 22/08/2005 13:49
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Netmissionæren: Men når ET baserer sin udvikling på at det stærkeste og bedst egnede overlever tilfældige (?) mutationer fremfor at livet er en styret og formålsbestemt udvikling, så finder jeg det naturligt at kalde det tilfældighed. I modsætning til at jeg er den jeg er i kraft af en overordnet plan og vilje.
Hvis alt skyldes årsag og virkning, så er der ikke tale om tilfældige mutationer, men en til mindste detalje styret udvikling. Og så er du er den, du er, i kraft af årsag og virkning.
Om der står en vilje bag "den første årsag", er i denne sammenhæng underordnet.
Netmissionæren: Når nogle skribenter på JesusNet.dk har brugt ordet tilfældighed om ET's dynamik, så er det altså ikke misvisende, men en logisk forenklet og let forståelig beskrivelse.
Det er en letforståelig, men særdeles misvisende forenkling. Og den hindrer ganske åbenbart både dig og andre i at få et retvisende billede af evolutionsteorien.
Netmissionæren: Wikipedia.dk beskriver den videnskabelige teori som et "veletableret paradigme", som kun er "brugbar så længe den ikke er blevet modsagt af observationer af virkeligheden." Netop derfor kan den også modsiges og kritiseres af mennesker, som ikke mener, at den stemmer med alle de observationer vi kan gøre os.
Wekipedias formulering er en meget præcis beskrivelse.
Men den videnskabelige teori kan kun modsiges af forskere, som via deres uddannelse formår at efterprøve de konkret fysiske opdagelser og processer, andre forskere har gjort.
Hvis du vil anfægte dette, må du selv blive forsker på det pågældende område og selv undersøge tingene. Før tæller din mening ikke i videnskabelig sammenhæng.
Til gengæld indebærer videnskabelig forskning, at konkrete fysiske opdagelser og processer gentages af flere forskellige forskergrupper - som ofte er særdeles kritisk indstillede overfor resultatet, idet den nye forskning måske vælter deres egen forskning!
Først når alle involverede forskere er enige om, at resultatet af forskningsprojektet er stabilt og sikkert, så kan resultatet indgå i en videnskabelig teori. Indtil nyt udstyr og nye metoder måske viser noget andet.
Som du helt korrekt citerer fra Wikipeda: "En videnskabelig teori kan derimod ikke bevises, da man hele tiden får ny og forbedret viden."
Så ja - ingen videnskabelig teori er bevist. Men den er, og skal altid være, understøttet af konkret og dokumenteret forskning.
Netmissionæren: Din kritik af Peter L. Wejses artikel er ubegrundet. Du indrømmer selv, at en mand med hans baggrund må vide hvad han skriver - og det tror vi også han gør.
Min kritik er velbegrundet.
Jeg indrømmer så, at jeg ikke ved om Peter L. Wejse ved, hvad han skriver om.
Forhåbentlig er han, som du tydeligvis er, i god tro.
Men dermed er han som videnskabsmand kun uvidende om, at evolutionsteorien indtil videre kun bygger på princippet årsag og virkning.
Det triste alternativ er, at han taler mod bedre vidende.
I øvrigt burde han vel selv forsvare sig mod min kritik, således som jeg har opfordret ham til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49384 - 22/08/2005 16:36
teori og tilfældigheder
|
GlobalModerator
Bruger
|
Ok - evolutionsteorien er så åbenbart ikke bevist alligevel  Og du mener også at selve de mutationer, som angiveligt har været årsag til den løbende udvikling af arvemassen, har været styrede og planmæssige? Men mener du så ikke også at detaljerne i denne årsag-virkning proces må fortabe sig i millioner af forhold som det er umuligt for os at afdække? Og synes du derfor slet ikke det er rimeligt at kalde disse fuldstændigt ugennemsigtige årsagssammenhænge for noget der er i praksis kan betegnes som en tilfældighed? (også uden dybest set at være det?) Wikipedia.dk, som du tilsyneladende har tillid til, betegner også mutationerne som "tilfældige forandringer:" http://da.wikipedia.org/wiki/Evolutionsteori. Din bemærkning om at det kun er forskere indenfor samme felt, hvis meninger tæller i videnskabelig sammenhæng, må jo betyde, at vi bør lukke dette debatforum. Det er da en ekstrem arrogant og eksklusiv holdning, som også vil medføre, at de færreste kan tillade sig at mene ret meget om noget som helst. Den holder altså ikke her. Her på forummet er det argumenterne og den sunde fornuft, der får lov at tælle. Ikke titlerne. Men du bestemmer selvfølgelig selv hvem du vil lytte til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49385 - 22/08/2005 19:00
Re: teori og tilfældigheder
|
Anonym
Anonym
|
Netmissinæren: Ok - evolutionsteorien er så åbenbart ikke bevist alligevel
Nej, og jeg er forbavset over, at det tilsyneladende er en overraskelse for dig.
Det er det ikke i den videnskabelige verden, hvor man pr. definition altid er forberedt på overraskelser og revision af enhver videnskabelig teori.
Men evolutionsteorien er solidt underbygget af forskning.
Netmissionæren: Og du mener også at selve de mutationer, som angiveligt har været årsag til den løbende udvikling af arvemassen, har været styrede og planmæssige?
Ja, det følger automatisk af princippet årsag og virkning. Så hvis kun årsag og virkning gør sig gældende, så er alt - du og jeg inklusive - er styret planmæssigt. Uanset om nogen har lagt planen eller ej.
Og hidtil har forskerne kun påvist årsag og virkning. Derfor gælder kun årsag og virkning videnskabeligt set.
Netmissionæren: Men mener du så ikke også at detaljerne i denne årsag-virkning proces må fortabe sig i millioner af forhold som det er umuligt for os at afdække? Og synes du derfor slet ikke det er rimeligt at kalde disse fuldstændigt ugennemsigtige årsagssammenhænge for noget der er i praksis kan betegnes som en tilfældighed? (også uden dybest set at være det?)
Næh - det synes jeg faktisk ikke er rimeligt. For det ville jo være forkert.
Du har i øvrigt ret i, at vi sikkert umuligt kan afdække alle detaljerne. Men at årsagssammenhængende er uigennemsigtige for os, er jo ikke ensbetydende med, at de er tilfældige.
Og så er det misvisende at kalde dem tilfældige. Også selv om Wikipeda gør det - og dermed åbenbart finder det rimeligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49386 - 22/08/2005 19:11
Re: teori og tilfældigheder
|
Anonym
Anonym
|
Netmissionæren: Din bemærkning om at det kun er forskere indenfor samme felt, hvis meninger tæller i videnskabelig sammenhæng, må jo betyde, at vi bør lukke dette debatforum. Det er da en ekstrem arrogant og eksklusiv holdning, som også vil medføre, at de færreste kan tillade sig at mene ret meget om noget som helst. Den holder altså ikke her.
Moderne forskning er så avanceret, at hverken lægfolk eller forskerne fra andre områder kan spænde over alle specialer. Så din holdning, at du kan mene hvad som helst om forskningen er i virkeligheden den arrogante holdning her.
Netmissionæren: Her på forummet er det argumenterne og den sunde fornuft, der får lov at tælle. Ikke titlerne. Men du bestemmer selvfølgelig selv hvem du vil lytte til.
Og du bestemmer selv, om du vil have mekanikeren til at lægge dit nye tag op, mureren til at reparere din bilmotor, tømreren til at operere din kones blindtarm, lægen til at tjekke økonomien i dit oliefyr og præsten til at forklare dig evolutionsteorien!
Det er, såvidt jeg kan se, den "sunde fornuft", som i øjeblikket hersker her på forumet i øjeblikket.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49387 - 22/08/2005 23:12
overraskelser
|
GlobalModerator
Bruger
|
Nå, men det lader jo til, at vi så godt kan afslutte denne debat. Det, der overraskede mig var, at du først skrev at videnskabelige teorier - i modsætning til hypoteser - var bevist. Men den fejl har du så rettet nu. At du ikke vil kalde ET-mutationerne for tilfældige er helt ok for mig. Det er der bare en masse andre, der gør. Og for den almindelige lægmand - som mig - er resultatet det samme: nemlig at mit liv har ingen højere mening end den jeg selv tillægger den. Vedr. din holdning om at man skal være fagmand for at ens holdninger kan tillægges nogen betydning, så må den logiske følge være, at vi så selvfølgelig heller ikke skal tillægge dine meninger om fx. Bibelens troværdighed nogen betydning. Med mindre du er teolog og anerkendt bibelforsker. Det tager jeg gerne til efterretning
|
|
Til toppen
|
|
|
#49388 - 22/08/2005 23:30
Re: overraskelser
|
Anonym
Anonym
|
Nå, men det lader jo til, at vi så godt kan afslutte denne debat.
Det, der overraskede mig var, at du først skrev at videnskabelige teorier - i modsætning til hypoteser - var bevist. Men den fejl har du så rettet nu.
At du ikke vil kalde ET-mutationerne for tilfældige er helt ok for mig. Det er der bare en masse andre, der gør. Og for den almindelige lægmand - som mig - er resultatet det samme: nemlig at mit liv har ingen højere mening end den jeg selv tillægger den.
Vedr. din holdning om at man skal være fagmand for at ens holdninger kan tillægges nogen betydning, så må den logiske følge være, at vi så selvfølgelig heller ikke skal tillægge dine meninger om fx. Bibelens troværdighed nogen betydning. Med mindre du er teolog og anerkendt bibelforsker. Det tager jeg gerne til efterretning
Jeg kan godt have skrevet, at videnskabelige teorier er bevist - idet de bevist så godt, som det er menneskeligt muligt.
Men endelige beviser er efter min mening ikke muligt. Skal man være helt præcis i formuleringen, så kan vi ikke nå længere end til, at en videnskabelig teori er underbygget af forskning.
Derimod behøver man ikke at være fagmand eller teolog for at vurdere bibelen. Enhver kan påvise, at en række udsagn i bibelen logisk strider mod hinanden.
Dermed kan enhver - også jeg! - let påvise, at bibelen højst kan være en delvis sandhed. Det samme gælder målet for den kristne tro - paradiset!
Ateists argumenter i debatterne demonstrerer udpræget klart de logiske mangler i bibelen og kristendommen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49389 - 23/08/2005 09:37
|
Anonym
Anonym
|
Netmissionæren: At du ikke vil kalde ET-mutationerne for tilfældige er helt ok for mig. Det er der bare en masse andre, der gør. Og for den almindelige lægmand - som mig - er resultatet det samme: nemlig at mit liv har ingen højere mening end den jeg selv tillægger den.
Jeg finder det problematisk, at at du som redaktør ikke at vil søge konkrete fejl på det punkt rettet i artikler på JesusNet. Artikler, som fejlagtigt hævder at evolutionsteorien bygger på tilfældighed.
Du har åbenbart heller ikke villet undersøge det nærmere, men styrker din forkerte opfattelse på, at der også er en masse andre, der har den.
Jamen der er da sikkert en masse mennesker, som mener at tvangsægteskaber er almindelig praksis i Indre Mission.
Så må du jo også mene, at BT er i sin gode ret til at tro, at der ikke er nogen grund til at dementere artikler med denne oplysning om Indre Mission.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49390 - 23/08/2005 11:18
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Evo
Bevist eller ikke-bevist. Tilfældig eller ikke-tilfældig. Der er vist ikke så meget kød på det ben. At du finder min holdning til dine påståede fejl problematiske, kan jeg godt leve med.
Med hensyn til dine synspunkter om faglighed:
Jeg forestiller mig at du nok har det lidt på samme måde med din tro på ET, som jeg har det med min tro på Bibelen. Du finder det urimeligt, at jeg - som lægmand og delvist uvidende - sætter spørgsmålstegn ved din (underbyggede og sandsynliggjorte) teori. Og jeg føler det på samme måde, når du kritiserer Bibelen uden indsigt og forståelse for hvordan den skal tolkes.
Bibelen er på mange måder et stykke fakta (et historisk dokument) ligesom et fossil eller et andet historisk fund. For at kunne forstå dette stykke faktas betydning må vi gøre os den ulejlighed, at sætte os ind i de forhold som kan forklare og belyse betydningen. Det er vi vist meget enige om, mon ikke?
Når du derfor afviser mine indvendinger imod ET, men samtidig påberåber dig din selvfølgelige ret til - helt ufagligt og subjektivt - at kritisere Bibelen, så må jeg ryste på hovedet. Ikke fordi du ikke må kritisere Bibelen. Det må du gerne. Men fordi du ikke kan se den manglende logik i, at du ikke kan tage min kritik alvorligt, samtidig med at jeg bestemt skal tage din alvorligt.
Jeg mener ikke at man skal være teologisk fagmand for at kunne læse og forstå Bibelen. Ligesom jeg ikke mener, at man skal være videnskabelig forsker for at kunne forstå og vurdere ET. Men når du - med rette - forlanger, at jeg skal sætte mig ordentligt ind i tingene for at kunne fremføre en saglig kritik af ET, så må du da også kunne respektere, at jeg forlanger det samme af dig. Her savner jeg lidt lighed for Loke såvel som for Thor.
Dine og Ateists argumenter i debatten om Bibelen demonstrerer i udpræget grad, at I ikke har sat jer ind i og forstået Bibelens særlige egenart, som et meget sammensat historisk dokument OG som et religiøst åbenbaringsskrift.
Påstande om utallige selvmodsigelser og logiske mangler i Bibelen er en kritik , der falder tilbage på jer selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49391 - 23/08/2005 11:46
|
Anonym
Anonym
|
Netmissionæren: Jeg forestiller mig at du nok har det lidt på samme måde med din tro på ET, som jeg har det med min tro på Bibelen. Du finder det urimeligt, at jeg - som lægmand og delvist uvidende - sætter spørgsmålstegn ved din (underbyggede og sandsynliggjorte) teori. Og jeg føler det på samme måde, når du kritiserer Bibelen uden indsigt og forståelse for hvordan den skal tolkes.
Din forestilling er forkert.
Min "tro" på evolutionsteorien er af en helt anden art, end din tro på bibelen.
Viser et gennembrud i forskningen, at evolutionsteorien er forkert, så tror jeg ikke på den mere.
Hvorimod jeg, efter debatterne om bibelens åbenlyse logiske selvmodsigelser - herunder også vedrørende endemålet, paradiset! - må gå ud fra, at du næppe vil godtage et teologisk gennembrud, der fortæller, at bibelens beskrivelse af Gud og hans handlinger er grundlæggende forkert.
Netmissionæren: Men når du - med rette - forlanger, at jeg skal sætte mig ordentligt ind i tingene for at kunne fremføre en saglig kritik af ET, så må du da også kunne respektere, at jeg forlanger det samme af dig. Her savner jeg lidt lighed for Loke såvel som for Thor.
Dine og Ateists argumenter i debatten om Bibelen demonstrerer i udpræget grad, at I ikke har sat jer ind i og forstået Bibelens særlige egenart, som et meget sammensat historisk dokument OG som et religiøst åbenbaringsskrift.
Påstande om utallige selvmodsigelser og logiske mangler i Bibelen er en kritik, der falder tilbage på jer selv.
Det er mit indtryk, at vi har sat os så godt ind i bibelen, at vi jævnligt har kunnet pege på problemstillinger, som var nye og overraskende for kristne debattører.
Din uvilje mod at rette den faktuelle fejl i jeres artikler på JesusNet, at evolutionsteorien bygger på tilfældighed, når den bygger på det stik modsatte, som er årsag og virkning - ja, det viser, at vi nok har sat os bedre ind i bibelen og kristendommen, end du har sat dig ind i evolutionsteorien.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49392 - 23/08/2005 12:01
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Du finder det urimeligt, at jeg - som lægmand og delvist uvidende - sætter spørgsmålstegn ved din (underbyggede og sandsynliggjorte) teori. Og jeg føler det på samme måde, når du kritiserer Bibelen uden indsigt og forståelse for hvordan den skal tolkes.
Nu er selv ikke teologer ret enige om, hvordan Bibelen "skal tolkes", så at man tolker den anderledes end du er jo ikke ensbetydende med at man gør det "uden indsigt og forståelse".
Bibelen er på mange måder et stykke fakta (et historisk dokument) ligesom et fossil eller et andet historisk fund.
Og, på mange måder er den et stykke fiktion og et propagandaskrift - helt anderledes end et fossilt eller visse andre "historisk[e] fund".
Problemet er bare, at I er blinde for dette og åbenbart også arrogante nok til at klassificere dem, der ser det, som værende "uden indsigt og forståelse".
Påstande om utallige selvmodsigelser og logiske mangler i Bibelen er en kritik , der falder tilbage på jer selv.
Sådanne ad hominem angreb er en ganske lav måde at debattere på. At vi har et andet syn på Bibelen end dit ukritiske syn bliver her til at vi "ikke har sat [os] ind i og forstået Bibelens særlige egenart". Uenighed med din opfattelse må altså bunde i uvidenhed. Hvor arrogant kan man blive?
Men mudderkastning er selvfølgelig langt lettere end at imødegå vores argumenter, præsentere alternative udlægninger og give svar på vores spørgsmål.
Det sidste medfører også en risiko for at du falder igennem i forsøget på at tilbagevise argumenterne for "selvmodsigelser og logiske mangler i Bibelen". Så er det langt sikrere bare at svine modstanderne til fra sin høje pedistal.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49393 - 23/08/2005 15:09
Evolutionsteoriens underbygning
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Evolution er et observerbart faktum. Menneskets oprindelse fra dyrene er så godt underbygget, at der ikke i forskningsverdenen OVERHOVEDET sættes sprøgsmålstegn ved den. Alle forsøg på at så tvivl stammer fra religiøse grupper. Forskerne regner det for et faktum.
Derfor er evolutionsteorien ikke en "teori" men en lære, som al biologisk forskning bygger på.
Ikke en dogmatisk lære, men en konstant udviklende lære, der hele tiden forholder sig til nye resultater.
Evolutionsteorien er lige så underbygget som teorien om at visse bakterier giver sygdomme og langt bedre end teorien om drivhuseffekten og at HIV giver AIDS. Den teori blev angrebet for 5-6 år siden; men i dag regnes HIV for (en af - kroppen er jo også med) årsagen til AIDS.
Det Jesusnet skal gøre for at stå rene og uangribelige er at indrømme dette og vedgå det i artikler om disse emner - og i overensstemmelse hermed citere teorien redeligt. Hvis man anfører kritikken af ET som den bibeltro kristnes valg: at lade Bibelen stå over Videnskaben har man markeret sig korrekt og videnskabeligt uangribeligt. Det har jeg fremført flere gange, og jeg fatter ikke, hvorfor det volder IM så store vanskeligheder???
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#49394 - 24/08/2005 06:28
Evolutionsteoriens manglende underbygning
[Re: LarsBj]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Lars!
Du skriver: "Evolution er et observerbart faktum."
Ja, men kun mikroevolution kan observeres.
Du skriver: "Menneskets oprindelse fra dyrene er så godt underbygget, at der ikke i forskningsverdenen OVERHOVEDET sættes sprøgsmålstegn ved den."
De manglende spørgsmålstegn skyldes først og fremmest at forskerne ikke vil ud i en polemik med kolleger. Du skriver: "Derfor er evolutionsteorien ikke en "teori" men en lære, som al biologisk forskning bygger på."
Det går udmærket med at forske uden at skele til evolutionsteorien. Hvilke molekylærbiologiske fremskridt har noget at gøre med spørgsmålet om livets oprindelse?
Du skriver: "Evolutionsteorien er lige så underbygget som teorien om at visse bakterier giver sygdomme og langt bedre end teorien om drivhuseffekten og at HIV giver AIDS. Den teori blev angrebet for 5-6 år siden; men i dag regnes HIV for (en af - kroppen er jo også med) årsagen til AIDS."
Som nævnt er det kun mikroevolutionen, der er underbygget. Har du eksempler på, at makroevolution kan påvises med konkrete og dokumenterede udviklingsforløb fra celle til pattedyr?
Du skriver: "Hvis man anfører kritikken af ET som den bibeltro kristnes valg: at lade Bibelen stå over Videnskaben har man markeret sig korrekt og videnskabeligt uangribeligt."
Mener du virkelig det? Det lyder forkert, så det må du gerne uddybe.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49395 - 24/08/2005 06:55
Re: Evolutionsteoriens manglende underbygning
[Re: hoeg]
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Det går udmærket med at forske uden at skele til evolutionsteorien. Hvilke molekylærbiologiske fremskridt har noget at gøre med spørgsmålet om livets oprindelse?
Du lider under en alvorlig misforståelse:
Evolutionsteorien beskriver livets udvikling, ikke livets oprindelse. Endnu da!
Hoeg: Som nævnt er det kun mikroevolutionen, der er underbygget. Har du eksempler på, at makroevolution kan påvises med konkrete og dokumenterede udviklingsforløb fra celle til pattedyr?
Makroevolution er påvist. F.eks. har hvaler og hovdyr samme stamfar.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49396 - 24/08/2005 09:18
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Du skriver: "Menneskets oprindelse fra dyrene er så godt underbygget, at der ikke i forskningsverdenen OVERHOVEDET sættes sprøgsmålstegn ved den."
De manglende spørgsmålstegn skyldes først og fremmest at forskerne ikke vil ud i en polemik med kolleger.
Du lider åbenbart af den misforståelse, at forskere ikke tør eller kritisere hinandens tanker og ideer!
Det er fast procedure, at enhver videnskabelig artikel meget omhyggeligt og meget kritisk bliver gennemgået, før den kan trykkes i et anerkendt videnskabeligt tidsskrift.
Din påstand om, at forskerne ikke vil ud i en "polemik" med kolleger, er derfor lodret forkert. Det er en helt naturlig og uundværlig del af den videnskabelige metode, at man kritiserer hinandens arbejde meget kontant og uden at lægge fingrene imellem.
De pågældende kolleger, som vurderer artiklerne, er forskere, som selv beskæftiger sig professionelt med netop det specifikke område, som artiklen handler om.
Hvis artiklen forkastes eller må korrigeres af forfatterne, hvilket er ganske almindeligt, skyldes det netop, at forskningsverdenen har sat konkrete videnskabeligt begrundede spørgsmålstegn ved indholdets videnskabelighed.
ID-fortalerne bedriver overhovedet ikke forskning med henblik på at påvise ID. Deres artikler er således ikke videnskabeligt begrundede. Derfor er deres artikler naturligvis altid faldet for kritikken, de få gange de har forsøgt at få artikler optaget i et anerkendt videnskabeligt tidsskrift.
Til gengæld har ID-fortalere stor succes med at skrive bøger og artikler med det formål at overbevise lægfolk som dig om, at ID helt uretfærdigt er en miskendt og overset "videnskab".
|
|
Til toppen
|
|
|
#49397 - 24/08/2005 09:19
|
Bruger
|
Hej Hoegh,
Ja mikroevolution er observerbart i løbet af et menneskes levetid. Men der er også påvist makroevolutionære artsdannelser ved mutagenese og kromosomfordoblinger. Makroevolutionen er selvfølgelig især observerbar i fossilerne.
Men det var ikke det, der var mit ærinde. Mit ærinde var at beskrive teoriens status som en videnskabelig teori. I den videnskabelige verden er den indiskutabel som udgangspunkt for forståelsen af biologien. Din påstand om, at forskere ikke vil tage en videnskabelig diskussion er forkert. Diskussionen kører bare ikke på, OM der er sket evolution. Men hvordan!
Man diskuterer heller ikke, hvor de små børn kommer fra, om jorden er rund eller flad, eller om solen står i centrum i solsystemet. Det er heller ikke aktuelle videnskabelige spørgsmål.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#49398 - 24/08/2005 12:13
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Som nævnt er det kun mikroevolutionen, der er underbygget. Har du eksempler på, at makroevolution kan påvises med konkrete og dokumenterede udviklingsforløb fra celle til pattedyr?
Du er dog forbløffende "glemsom"?
LarsBj har tidligere i en tråd, hvor du flittigt deltog, givet en detaljeret beskrivelse af makroevolution fra fortidens dinosaurer til moderne fugle.
Her er endda et direkte svar til dig, som klart viser, at makroevolution er observeret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49399 - 26/08/2005 08:30
Evolutionsteorien og ønsketænkning
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Evo!
De begrundelser, du henviser til, er bestemt ikke overbevisende. Du mener, at flyvningen formentlig er "startet med, at nogle rovdinosaurer har haft fordel af at kunne fare afsted i lange spring og derfor har taget svingfjerklædte forlemmer til hjælp til stadig længere og længere svæveture!"
Det er yderst spekulativt, ja nærmest ønsketænkning. Delvist udviklede svingfjer vil næppe være til nogen gavn for dyr, der skal løbe stærkt. Sådanne delvist udviklede vinger ville give for stor luftmodstand. Et effektivt flyveapparat skal være til fordel for dyret, for at selektionen kan virke. "Længere og længere svæveture" med dårlig manøvreevne giver byttedyret større chancer for at undvige ved at springe til siden. Et svævende rovdyr har ikke skyggen af chance for at foretage samme manøvre.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#49400 - 26/08/2005 08:46
Re: Evolutionsteorien og ønsketænkning
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg: Det er yderst spekulativt, ja nærmest ønsketænkning.
Da jeg opfatter dig som mesteren i ønsketænkning på dette debatforum, vil jeg ikke modsige dig.
Og indrømmet - min beskrivelse af udviklingen fra dinosaur til fugl var spekulativ og ikke baseret på forskning.
Ligesom ingen af dine ID-spekulationer hidtil har været det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49401 - 26/08/2005 10:09
Re: Evolutionsteorien og ønsketænkning
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
hoeg skrev:
ho: Delvist udviklede svingfjer vil næppe være til nogen gavn for dyr, der skal løbe stærkt. Sådanne delvist udviklede vinger ville give for stor luftmodstand.
Har du nogle kilder til din påstand? Har du selv regnet på det? Mener du, at vinger giver fugle "for stor luftmodstand"? Hvad er "for" stor luftmodstand?
ho: "Længere og længere svæveture" med dårlig manøvreevne giver byttedyret større chancer for at undvige ved at springe til siden. Et svævende rovdyr har ikke skyggen af chance for at foretage samme manøvre.
Har du nogle kilder til din påstand? Har du selv regnet på det?
Som jeg forstår det, mener man, at fjerene dels er opstået som temperaturregulerende redskab, dels til at dreje skarpere ved løb i høj fart.
Dine 'afvisninger' af Evolutionistens forklaring er mindst lige så præget af ønsketænkning, og har yderligere den ulempe, at de i modsætning til hans påstande ikke er underbygget af videnskabelig konsensus.
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#49402 - 29/08/2005 20:46
At forstå Bibelen
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Evo og Ateist Jeg vil gerne undskylde, hvis min udmelding om jeres manglende forståelse for Bibelens egenart, bliver opfatter som mudderkastning og personangreb. Jeg synes blot det ville være på sin plads, at I gør jeg lidt mere umage for at forstå hvordan vi læser og forstår Bibelen, når I nu forlanger at vi også skal sætte os ordentligt ind i ET. Bibelen er så omfattende og sammensat en bog, at det ganske let lader sig gøre at opstille modsigelser og uoverenstemmelser. Og selvom der blandt teologer er meget varierende opfattelser af hvordan tingene skal tolkes, så tror jeg nu nok, at der hersker almindelig enighed om, at de fleste tilsyneladende selvmodsigelser og vanskeligheder lader sig forklare med alm. eksegetiske og litterære værktøjer. Vi der tror på Bibelen kan jo også læse. Og selvom der er mange ting i Bibelen jeg ikke umiddelbart kan forklare, så er der ikke nogen af de "afsløringer", der er fremkommet her på debatten som er nye eller overraskende for mig. Og da slet ikke noget som rokker ved min tillid til Bibelen. Vi har en del artikler her på JesusNet, som gør rede for hvordan vi læser og forstår Bibelen. Dem vil jeg gerne anbefale jer at læse. Jeg skal gerne prøve at besvare uddybende spørgsmål omkring det. - men kunne vi så ikke gøre det over i forummet "Bibelen", hvor den debat retteligt hører hjemme. Artikler om BibelenKan man forklare modstridende tekster i Bibelen?Hvilke forskellige bibelsyn findes der?Hvorfor modsiger Bibelen sig selv?Er der svar på alle angreb mod Bibelen?Hvordan er Bibelen Guds ord?
|
|
Til toppen
|
|
|
#49403 - 29/08/2005 20:55
Uvidenskabelig kritik
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars
Jeg vil gerne vedgå, at jeg sætter Bibelen over videnskaben. Jeg vil også indrømme at den kritik af ET, JesusNet lægger navn til, ikke er videnskabelig, men baseret på trosmæssige valg. Jeg tror videnskaben tager fejl mht. ET, men det er ikke noget jeg kan bevise eller dokumentere. Det projekt må jeg overlade til andre.
Det mener jeg også jeg har sagt tidligere, men hvis det ikke har været tydeligt nok, så håber jeg at dette kan råde bod på det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49404 - 29/08/2005 20:55
Re: At forstå Bibelen
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evo og Ateist
Jeg vil gerne undskylde, hvis min udmelding om jeres manglende forståelse for Bibelens egenart, bliver opfatter som mudderkastning og personangreb. Jeg synes blot det ville være på sin plads, at I gør jeg lidt mere umage for at forstå hvordan vi læser og forstår Bibelen, når I nu forlanger at vi også skal sætte os ordentligt ind i ET.
Bibelen er så omfattende og sammensat en bog, at det ganske let lader sig gøre at opstille modsigelser og uoverenstemmelser. Og selvom der blandt teologer er meget varierende opfattelser af hvordan tingene skal tolkes, så tror jeg nu nok, at der hersker almindelig enighed om, at de fleste tilsyneladende selvmodsigelser og vanskeligheder lader sig forklare med alm. eksegetiske og litterære værktøjer.
Vi der tror på Bibelen kan jo også læse. Og selvom der er mange ting i Bibelen jeg ikke umiddelbart kan forklare, så er der ikke nogen af de "afsløringer", der er fremkommet her på debatten som er nye eller overraskende for mig. Og da slet ikke noget som rokker ved min tillid til Bibelen.
Vi har en del artikler her på JesusNet, som gør rede for hvordan vi læser og forstår Bibelen. Dem vil jeg gerne anbefale jer at læse. Jeg skal gerne prøve at besvare uddybende spørgsmål omkring det.
- men kunne vi så ikke gøre det over i forummet "Bibelen", hvor den debat retteligt hører hjemme.
Artikler om Bibelen Kan man forklare modstridende tekster i Bibelen? Hvilke forskellige bibelsyn findes der? Hvorfor modsiger Bibelen sig selv? Er der svar på alle angreb mod Bibelen? Hvordan er Bibelen Guds ord?
Jeg føler ikke, at du kaster mudder på mig.
Tværtimod har du åbent og ærligt vedgået, at der er ting ved kristendommen, som heller ikke du forstår.
Debatten har vel i øvrigt gavn af, at der kommer kritikere udefra og kikker jeres tro efter i sømmene, så I ikke glemmer, at der er meget ved den, I ikke kan forklare.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49405 - 29/08/2005 21:19
Forklaringer
|
GlobalModerator
Bruger
|
Så absolut, ja.
Den kristne tro bygger ikke på forståelse eller filosofiske / fornuftsmæssige erkendelser. Den kristne tro bygger på en personlig tillid til Jesus Kristus, som den Gud har åbenbaret sig igennem. Ligesom et venskab eller et kærlighedsforhold ikke kan forklares videnskabeligt eller logisk, sådan kan mit forhold til Jesus det heller ikke. Det kan erfares og tros.
Jeg opfatter selv min kristne tro, som et mirakel udført af Guds egen Ånd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49406 - 30/08/2005 18:28
|
Bruger
|
Hej NM!
Jeg vil gerne undskylde, hvis min udmelding om jeres manglende forståelse for Bibelens egenart, bliver opfatter som mudderkastning og personangreb.
Det gør det vist som regel, når man, uden at underbygge det, beskylder folk for at være uvidende og/eller intellektuelt dovne.
Jeg synes blot det ville være på sin plads, at I gør jeg lidt mere umage for at forstå hvordan vi læser og forstår Bibelen, når I nu forlanger at vi også skal sætte os ordentligt ind i ET.
Det er rimeligt krav at vi skal gøre os "umage for at forstå hvordan [I] læser og forstår Bibelen", men det mener jeg sådan set også vi gør. Jeg er derfor meget i tvivl om, hvad du mener med "mere umage".
Sagen er jo for det første at der er ret centrale spørgsmål som I end ikke selv forstår (og som I så selvsagt ikke kan gøre forståeligt for os). I slår det så hen med at det er "et paradoks", "over-/superlogisk" etc. og stiller jer tillidsfuldt tilfreds med at det vil blive besvaret på den nye Jord. Men du forventer vel ikke af os ikke-kristne at vi skal dele jeres tillid til dette? Eller stille os tilfredse med en påstand om at det altså hænger sammen, selvom det på ingen måde ser sådan ud?
Andre dele mener I så at I selv forstår men ikke kan forklare for ikke-troende (I kan ikke sende på vores frekvens, som det fx kan formuleres). Hvis ikke I er i stand til at forklare det tilfredsstillende (som min. logisk sammenhængende), så forventes vi andre vel heller ikke seriøst at kunne forstå det?
Og endelig er der jo så de dele, som I både forstår og er i stand til at formidle. Dem mener jeg faktisk generelt vi forstår udemærket.
I dit kritiske indlæg kritiserer du os bl.a. for ikke at have "forstået Bibelens særlige egenart, som et meget sammensat historisk dokument OG som et religiøst åbenbaringsskrift". Den med "som et religiøst åbenbaringsskrift" forstår jeg helt ærligt ikke. Hvis to af Bibelens tekster er selvmodsigende, så er de det vel uanset om Bibelen er "et religiøst åbenbaringsskrift" eller ej? Hvis Bibelens tekster er i modstrid med videnskabens resultater, så er de det vel uanset om Bibelen er "et religiøst åbenbaringsskrift" eller ej? Så går denne del af din kritik i virkeligheden ikke på at vi ikke tror på at Bibelen er Guds ufejlbarlige ord? At vi overhovedet tillader os at kritisere den? Hvis ikke, så må du meget gerne uddybe, hvad vi har forbrudt os imod, siden vi har gjort os fortjent til beskyldninger om ikke at have "forstået Bibelens særlige egenart, som ... et religiøst åbenbaringsskrift".
Vi der tror på Bibelen kan jo også læse.
Selvfølgelig kan I det. Blot læser I ikke Bibelen som I ville enhver anden tekst.
Og selvom der er mange ting i Bibelen jeg ikke umiddelbart kan forklare, ...
Og alligevel bebrejder du os, at der er mange ting vi ikke forstår (sådan som I gør)?
I forstår ikke det hele og I kan heller ikke forklare det hele - og alligevel er det os, der skal gøre os mere umage for at forstå? Jeg synes altså det er en noget urimelig kritik!
... så er der ikke nogen af de "afsløringer", der er fremkommet her på debatten som er nye eller overraskende for mig. Og da slet ikke noget som rokker ved min tillid til Bibelen.
Er det overhovedet muligt at "rokke ved [d]in tillid til Bibelen"?
Ellers er det jo en ret irrelevant indvending du her kommer med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49407 - 31/08/2005 11:38
|
Bruger
|
Det her indlæg er bragt i en anden tråd, der nu er over 100 indlæg. P.gr.a. at den snart lukkes, og p.g.a. Netmisionærens ovenstående bemærkning:"I så fald ville artiklerne for længst være trukket tilbage - eller rettere: aldrig være bragt. " Dette er i overensstemmelse med følgende: Netmissionæren skrev:
...vi har skrevet noget der helt klart er forkert, så skal det selvfølgelig rettes. Vi har ingen interesse i at fordreje eller misinformere om noget.
Det lyder jo godt. Jeg har derfor kigget dette svar fra svararkivet igennem. Er det afsnit i svaret, der er i kursiv og fed i overensstemmelse med virkeligheden? Er der aldrig kommet med forslag som antydet?
Hvor gammel er jorden?
Spørgsmål: Hvor gammel er jorden? Hvor gammel er universet? Er det stadig holdbart at tro, at jorden er mindre end 30000 år gammel eller skal kristne til at udråbe, at Gud har manipuleret med tiden?
Svar: Beregning ikke mulig Hvis man tæller efter i bibelens slægtstavler og går ud fra, at skabelsesdagene havde samme længde, som de dage vi kender, så bliver konklusionen, at jorden ikke er ret gammel (højst 10.000 år). Men jeg mener ikke en sådan beregning tager hensyn til det, bibelen faktisk siger om verdens skabelse. For det første ....... .......Så vi kan ikke rigtigt afgøre, hvor lange de første fire skabelsesdage var.
2. at LIVET findes! Igen er det helt utænkeligt, at livet skulle opstå af sig selv. udviklingsteori har så meget som kunnet komme med forslag til, hvordan det første liv skulle være opstået. Og ingen udviklingsteori har bare kunnet komme med forslag til, hvordan livet skulle være udviklet til millioner af højt specialiserede arter. Jeg ved godt, at det kræver en masse læsning osv at argumentere for det; men det er altså rigtig nok. Og det holder altså ikke en meter, når mange danskere mener, at videnskaben har kunnet forklare dét. f Andersen, Præst og fakultetslærer
Er det fremhævede afsnit rigtigt?
Og, som et lille tillæg: Er det første afsnit i Leif Andersens bemærkning rigtigt: At man ikke kan bestemme jordens alder ud fra Bibelen, som Leif Andersen konkluderer?
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#49408 - 31/08/2005 12:21
|
Anonym
Anonym
|
Leif Andersen: Ingen udviklingsteori har så meget som kunnet komme med forslag til, hvordan det første liv skulle være opstået. Og ingen udviklingsteori har bare kunnet komme med forslag til, hvordan livet skulle være udviklet til millioner af højt specialiserede arter.
Videnskabelige teorier er beskrivelser af videnskabelige resultater, og de er samtidig forslag til overordnede forklaringer på de fænomener, de beskriver
Evolutionsteorien er videnskabelig teori, og den er derfor også et forslag til - et bud på - en forklaring på, hvorledes livet kan være udviklet, overordnet set.
Den er samtidig det eneste videnskabelige forslag til en forklaring på, hvorledes livet har udviklet sig.
Leif Andersen misinformerer derfor tydeligvis sine læsere. Formentlig i god tro. Men misinformation er det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#49409 - 31/08/2005 13:40
[Re: Ateist]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Ateist
Når jeg kritiserer bla. dig for ikke at tage hensyn til "Bibelens særlige egenart, som et meget sammensat historisk dokument", så skyldes det at påstandende om diverse selvmodsigelser i mange tilfælde ser stort på, at Bibelen er en blanding af poesi, billedfortællinger, historiske beretninger, forkyndelse og personlige breve. Læser man Bibelen bogstaveligt uden hensyn til de mange litterærer genrer, som den repræsenterer, så får man selvfølgelig en del ting galt i halsen. De "kataloger" af bibelske selvmodsigelser jeg har set, falder alle igennem på netop denne misforståelse.
Når jeg også påpeger, at Bibelen er "et religiøst åbenbarringsskrift", så er det fordi Bibelen netop af denne grund sprænger både vores fornuft og viden. Bibelen rummer paradokser og påstande, som ikke er resultat af menneskelig logik, og som derfor heller ikke kan underlægges videnskabelig logisk undersøgelse. Det gælder selvfølgelig primært de forkyndelsesmæssige og poetiske dele af Bibelen.
Hvis man ikke inkluderer disse hensyn til Bibelen, når man læser den, så mener jeg faktisk, at man ikke har gjort sig umage for at forstå den. Så havner man nemt i en uholdbar bogstav-fundamentalisme, som betyder at man enten må tage skyklapper på eller opgive tilliden til Bibelen.
Selvfølgelig er det tilladt at kristisere og stille spørgsmål til Bibelen. Men skal der komme noget konstruktivt ud af det, så skal man kritisere Bibelens tekster for det de selv giver sig ud for og ikke som tilfældige løsrevne sætninger.
Du spørger til sidst om det overhovedet er muligt at rokke ved min tillid til Bibelen. Ja, det vil det da. Hvis man fx gør arkæologiske fund, som udenfor al tvivl umuliggør de historiske oplysninger, som vi finder i Bibelen. Ellers hvis man gør opdagelser som positivt beviser, at fx NT's tekster har ændret sig afgørende siden de første gang blev skrevet. Det er ikke sket endnu og det bekræfter selvfølgelig min tillid til, at Bibelen alligevel har ret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49410 - 31/08/2005 13:45
|
GlobalModerator
Bruger
|
Jeg har svaret dig i denne flyttede tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49411 - 31/08/2005 15:15
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Asbjørn, Jeg vil lige blande mig lidt:
Hvis man ikke inkluderer disse hensyn til Bibelen, når man læser den, så mener jeg faktisk, at man ikke har gjort sig umage for at forstå den. Så havner man nemt i en uholdbar bogstav-fundamentalisme, som betyder at man enten må tage skyklapper på eller opgive tilliden til Bibelen.
Hmm... interessant. Hvis man ikke "forstår" bibelen, så er det fordi man har læst den forkert.
Jeg glæder mig til Jesusnet udgiver vejledningen til hvilke skrifter og passager der skal opfattes hvordan, så jeg kan sikre mig, at jeg læser bibelen rigtigt. Jeg glæder mig rigtig meget, endda!
Selvfølgelig er det tilladt at kristisere og stille spørgsmål til Bibelen. Men skal der komme noget konstruktivt ud af det, så skal man kritisere Bibelens tekster for det de selv giver sig ud for og ikke som tilfældige løsrevne sætninger.
Bibelens tekster giver sig både ud for at være den samlede sandhed om Gud og sandheden om mennesker. Det er og har altid været hvad man har anfægtet ved den: påstanden om absolut sandhed, som undermineres af indbyrdes uenigheder.
Du spørger til sidst om det overhovedet er muligt at rokke ved min tillid til Bibelen. Ja, det vil det da. Hvis man fx gør arkæologiske fund, som udenfor al tvivl umuliggør de historiske oplysninger, som vi finder i Bibelen. Ellers hvis man gør opdagelser som positivt beviser, at fx NT's tekster har ændret sig afgørende siden de første gang blev skrevet. Det er ikke sket endnu og det bekræfter selvfølgelig min tillid til, at Bibelen alligevel har ret.
Og bibelen vil blive ved med at have ret i dit hoved, så længe du ikke udsætter dig selv for de opdagelser eller fund, du nævner ovenfor.
Selv hvis du skulle blive præsenteret for dem, er der altid muligheden for at råbe "mirakel!" og fuldstændigt ignorere den betydning, de slemme ateistiske videnskabsmænd og skriftkloge tillægger dem.
Det bliver endda værre. Selv hvis du skulle blive udsat for opdagelserne, og selvom du ikke vælger at råbe "mirakel!" - så har du alligevel muligheden for at hævde, at de steder i bibelen som opdagelserne taler imod hører til det poetiske og ikke det historiske. Gud er stor - og elsker tilsyneladende ikke kun mennesket, men også at tale til det med munden fuld af glaskugler og bomuld.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#49412 - 31/08/2005 16:05
|
Bruger
|
Hej NM!
Når jeg kritiserer bla. dig for ikke at tage hensyn til "Bibelens særlige egenart, som et meget sammensat historisk dokument", så skyldes det at påstandende om diverse selvmodsigelser i mange tilfælde ser stort på, at Bibelen er en blanding af poesi, billedfortællinger, historiske beretninger, forkyndelse og personlige breve. Læser man Bibelen bogstaveligt uden hensyn til de mange litterærer genrer, som den repræsenterer, så får man selvfølgelig en del ting galt i halsen. De "kataloger" af bibelske selvmodsigelser jeg har set, falder alle igennem på netop denne misforståelse.
Det er jo åbenlyst ikke sandt!
Teodiceproblemet er ikke et spørgsmål om "genrer".
Forudviden uden forudbestemmelse er ikke et spørgsmål om "genrer".
At Gud ikke ombestemmer sig samtidig med at han fortrød og sendte Syndfloden er ikke et spørgsmål om "genrer".
osv.
Der er masser af helt reelle selvmodsigelser i Bibelen/den kristne lære. I gemmer dem blot væk i kassen med "paradokser" eller "ting jeg som menneske ikke kan forstå med min begrænsede menneskelogik". Det ser man jer gøre igen og igen herinde. Hvorfor søge at bortforklare det og gøre det til et spørgsmål om at jeg har misforstået tingene? Det er faktisk ret uhæderligt.
Når jeg også påpeger, at Bibelen er "et religiøst åbenbarringsskrift", så er det fordi Bibelen netop af denne grund sprænger både vores fornuft og viden. Bibelen rummer paradokser og påstande, som ikke er resultat af menneskelig logik, og som derfor heller ikke kan underlægges videnskabelig logisk undersøgelse.
Den er altså fyldt med "paradokser" og "ting jeg som menneske ikke kan forstå med min begrænsede menneskelogik". Eller med andre ord: Selvmodsigelser.
"at Bibelen er "et religiøst åbenbarringsskrift"" ændrer ikke ved dette. Det er angiveligt blot årsagen til dette.
Hvis man ikke inkluderer disse hensyn til Bibelen, når man læser den, så mener jeg faktisk, at man ikke har gjort sig umage for at forstå den.
For mig at se er dette et urimeligt krav. Mig bekendt er der utallige (muligvis et flertal af) teologer der hverken anerkender at den "ikke er resultat af menneskelig logik" eller "ikke kan underlægges videnskabelig logisk undersøgelse". Som jeg ser det vil du altså stille højere krav til debattørerne herinde end der normalt stilles til teologer.
Du kunne lige så godt melde rent ud og indføre en disclaimer, der siger: "Kun kristne fundamentalister er velkomne her". Men det er jo tilsyneladende også, hvad du har gjort. Men hvorfor så ikke være mand nok til at melde klart ud: Alle ateister ud!
Så havner man nemt i en uholdbar bogstav-fundamentalisme, som betyder at man enten må tage skyklapper på eller opgive tilliden til Bibelen.
Du af alle mennesker bør være varsom med at beskylde andre for at gå med skyklapper.
Og den med at "opgive tilliden til Bibelen" bekræfter jo til fulde, hvad jeg anede:
Så går denne del af din kritik i virkeligheden ikke på at vi ikke tror på at Bibelen er Guds ufejlbarlige ord? At vi overhovedet tillader os at kritisere den?
Vi er ikke kristne fundamentalister, så vi har misforstået det hele. Det er jo essensen i det du skriver.
Det er nu da ikke så selvfølgeligt at det er tilladt at kritisere Bibelen. Hvordan kan man kritisere Bibelens tekster, hvis det skal ske ud fra en antagelse om at den er den skinbarlige sandhed fra ende til anden? Med det udgangspunkt er der jo kun rygklapperiet og måske et par praktiske spørgsmål om implementeringen tilbage.
I må gerne kritisere, så længe I ikke stiller spørgsmålstegn? Jo tak!
Du spørger til sidst om det overhovedet er muligt at rokke ved min tillid til Bibelen. Ja, det vil det da.
Det tror jeg så ikke på. Med mindre måske at Gud selv fortalte dig at Bibelen var et falsum.
Hvis man fx gør arkæologiske fund, som udenfor al tvivl umuliggør de historiske oplysninger, som vi finder i Bibelen. Ellers hvis man gør opdagelser som positivt beviser, at fx NT's tekster har ændret sig afgørende siden de første gang blev skrevet. Det er ikke sket endnu og det bekræfter selvfølgelig min tillid til, at Bibelen alligevel har ret.
Jeg tror dig ikke. Der er jo intet som apologeter og en grundantagelse om guddommelig magi ikke kan give en bortforklaring på.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49414 - 01/09/2005 00:08
[Re: Raven]
|
Bruger
|
A: I gemmer dem blot væk i kassen med "paradokser" eller "ting jeg som menneske ikke kan forstå med min begrænsede menneskelogik". Det ser man jer gøre igen og igen herinde.
R: Er der tale om at gemme væk? Jeg tvivler stærkt på, at nogle forsøger at gemme argumenter (eller mangel på samme) væk i en kasse - jeg gør ikke. At der er paradokser og ting vi ikke kan forstå med vor "begrænsede menneskelogik" bliver da åbent indrømmet og accepteret - ingen skumle hengemte områder.
Nu var det ikke "paradokser" jeg mente blev gemt væk. Det var selvmodsigelserne, som jeg mener bliver gemt væk - blandt andet ved at de kaldes noget andet.
Ateist: Den er altså fyldt med "paradokser" og "ting jeg som menneske ikke kan forstå med min begrænsede menneskelogik". Eller med andre ord: Selvmodsigelser.
"at Bibelen er "et religiøst åbenbarringsskrift"" ændrer ikke ved dette. Det er angiveligt blot årsagen til dette.
Raven: Hvis den almægtige og alkærlige Gud (som beskrevet i Bibelen) eksisterer, ja så er der ingen selvmodsigelser, men vi må blot acceptere at der findes paradokser og ting vi ikke forstår ....... hvis Gud ikke eksisterer, ja så er det en anden sag.
Dermed er der da alverden til forskel om Bibelen er et "åbenbaringsskrift".
Egl. ikke. At Gud evt. er i stand til at forklare tingene sammenhængende på den nye jord ændrer jo ikke ved at det er selvmodsigende sådan som det er fremstillet i den eksisterende tekst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49416 - 01/09/2005 15:31
|
Bruger
|
A: At Gud evt. er i stand til at forklare tingene sammenhængende på den nye jord ændrer jo ikke ved at det er selvmodsigende sådan som det er fremstillet i den eksisterende tekst.
R: OK. Er vi så enige om, at hvis den Bibelske Gud eksisterer så er det kun tilsyneladende og midlertidige "selvmodsigelser" ?
Nej! Uanset om "den Bibelske Gud" eksisterer eller ej så er det stadigvæk selvmodsigende sådan som det står formuleret i Bibelen.
Hvorvidt verden så reelt er selvmodsigende såfremt "den Bibelske Gud" eksisterer har jeg ingen holdtning til. Så kan alt vel tænkes.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49418 - 01/09/2005 23:57
|
Bruger
|
Ja, at du mener det er "selvmodsigende sådan som det står formuleret i Bibelen" er jeg godt klar over - men det er netop kun en tilsyneladende selvmodsigelse. For hvis Gud eksisterer, kan Han jo "forklare tingene sammenhængende" for os. Derved er der kun tilsyneladende, men ingen reelle selvmodsigelser - der er kun vores manglende forståelse.
Nej, der er stadigvæk tale om en reel selvmodsigelse i Bibelen.
At Gud kan forklare den rette sammenhæng betyder blot at verden ikke reelt er selvmodsigende men lader sig forklare sammenhængende.
Men at Gud udenfor Bibelen kan "forklare tingene sammenhængende" ændrer jo ikke ved, hvad der står i Bibelen - eller på at det der står ikke er sammenhængende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49419 - 06/09/2005 15:49
[Re: Ateist]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Ateist Jeg synes din tone bliver lidt skinger i dit indlæg her. Lad os nu prøve ad forståelsens vej i stedet. Teodicéproblemet og lignende teologisk/eksistentielle mysterier har jo ikke så meget med bibeltolkning og forståelse at gøre. Det handler mere om generel religionskritik. Mit argument om at Bibelen skal læses med hensyn til sine egne hensigter og litterære præmisser, er målrettet de mange forsimplede forsøg på at opstille lange kataloger og bibelske selvmodsigelser, som fx denne. Jeg har meget svært ved at tage den form for bibelkritik alvorligt. Den bygger på en meget bevidstløs bogstav-fundamentalisme, som man kun finder helt ude på den ekstreme religiøse højrefløj - eller den bibelfjendtlige venstrefløj. Begge er uden jordforbindelse. Men bortset fra det, så har du da ret i at Bibelen rummer ganske mange paradokser og mysterier. Det prøver vi faktisk ikke at skjule. Man kan vælge - som du gør det - at sige, at det vil jeg ikke finde mig i. Det er såmænd ok. Man kan også vælge - som jeg vil gøre det - at sige, at det jo ikke er så underligt med de mysterier, når vi står overfor den almægtige og evige Guds ord. I bund og grund handler det med Bibelens "selvmodsigelser" altså slet ikke om Bibelen som sådan, men mere om Gud. Tror jeg at Gud er den almægtige, barmhjertige og skabende Gud, så er Bibelen jo ikke noget problem. Men vil jeg ikke vide af Gud og tror ikke på at han findes, ja så har jeg selvfølgelig også et problem med Bibelen. citat: Du kunne lige så godt melde rent ud og indføre en disclaimer, der siger: "Kun kristne fundamentalister er velkomne her". Men det er jo tilsyneladende også, hvad du har gjort. Men hvorfor så ikke være mand nok til at melde klart ud: Alle ateister ud! Nu lyder du virkelig ynkelig. Og når du tilmed erklærer, at du slet ikke tror på hvad jeg skriver til dig, så er det jo lidt svært at komme videre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49420 - 07/09/2005 23:48
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Asbjørn citat: ... Man kan også vælge - som jeg vil gøre det - at sige, at det jo ikke er så underligt med de mysterier, når vi står overfor den almægtige og evige Guds ord.
I bund og grund handler det med Bibelens "selvmodsigelser" altså slet ikke om Bibelen som sådan, men mere om Gud. Tror jeg at Gud er den almægtige, barmhjertige og skabende Gud, så er Bibelen jo ikke noget problem. Men vil jeg ikke vide af Gud og tror ikke på at han findes, ja så har jeg selvfølgelig også et problem med Bibelen.
Øm, som en sidebemærkning der sikkert falder helt ude af tråden, vil jeg bemærke, at jeg finder dette en lille smule bekymrende, da jeg føler mig lidt ramt af det. Men måske er det skrevet ud fra en antagelse, jeg burde lede efter et andet sted i tråden.
Jeg ser ikke Bibelen som et problem, men jeg må indrømme, at visse dele efter min opfattelse passer lidt uheldigt med den for nogle sikre antagelse om, at Bibelen er Guds ufejlbare ord - hvad man så lægger i det.
Et af problemerne fremkommer, når jeg læser, hvordan Judas døde. Markus og Matthæus er tilsyneladende lidt uenige om dette, hvorfor man ikke efter min mening kan sige, at de begge har ret. Hvorfor igen, at en af dem må tage fejl. Og efterfølgende må der være en "fejl" i Bibelen.
Et andet problem opstod, da jeg læste en engelsk version af skabelsen. Denne havde som hovedtræk de samme ting som den danske, men var meget mere forklarende, og hvis man oversatte den direkte, var det åbenlyst, at der var en forskel på de to skabelsesberetninger - men stadig ikke i hovedtræk. Derfor vil jeg ikke kunne vide, hvilken der ordret er korrekt, hvorfor det må være forkert at antage, at Bibelen altid er ordret korrekt.
Det tredije problem skyldes den bog der blev fjernet fra Bibelen for ... omkring 100 år siden eller deromkring. Jeg kan ikke huske hvad den hedder. Men fjernelsen stiller spørgsmålet, om vi så har en mangelfuld Bibel i dag, eller om man dengang havde en pyntet Bibel?
Nok mener jeg Gud er almægtig, men jeg kan ikke helt forene de 3 eksempler med det at være almægtig, for jeg ved ikke hvordan almægtigheden skal løse problemerne.
Men det kan være det slet ikke var disse emner, tråden drejede sig om.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#49421 - 07/09/2005 23:53
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Høm. Nå det tog jo ikke mange minutters kiggen for at finde en form for allerede afgivet svar i dette citat: citat: ... Bibelen er en blanding af poesi, billedfortællinger, historiske beretninger, forkyndelse og personlige breve. Læser man Bibelen bogstaveligt uden hensyn til de mange litterærer genrer, som den repræsenterer, så får man selvfølgelig en del ting galt i halsen.
Beklager forstyrrelsen.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#49422 - 08/09/2005 20:03
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 27/08/2005
|
citat: Det tredije problem skyldes den bog der blev fjernet fra Bibelen for ... omkring 100 år siden eller deromkring. Jeg kan ikke huske hvad den hedder. 100 år? Var det GT eller NT?
Den eneste jeg kan komme i tanker om i NT er Paulus' epistel til Laodikæerne. Ifølge denne side var epistlet med i samtlige de 18 første tyske bibler og i 100 kendte kopier af Vulgata.
Epistlet blev først "u-kanoniseret" ved koncillen i Firenze (1439-43, så det er mere end 100 år siden).
citat: Men fjernelsen stiller spørgsmålet, om vi så har en mangelfuld Bibel i dag, eller om man dengang havde en pyntet Bibel? Det stiller også spørgsmålet om, hvem der bestemmer, hvilke bøger der hører med i Bibelen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49423 - 08/09/2005 20:26
[Re: mha]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Den eneste jeg kan komme i tanker om i NT er Paulus' epistel til Laodikæerne. Ifølge denne side var epistlet med i samtlige de 18 første tyske bibler og i 100 kendte kopier af Vulgata.
Epistlet blev først "u-kanoniseret" ved koncillen i Firenze (1439-43, så det er mere end 100 år siden).
citat: Men fjernelsen stiller spørgsmålet, om vi så har en mangelfuld Bibel i dag, eller om man dengang havde en pyntet Bibel?
Det stiller også spørgsmålet om, hvem der bestemmer, hvilke bøger der hører med i Bibelen.
Den nævnte bog har aldrig været kanoniseret, selv om Den Katolske Kirke har haft den med i nogle bibeludgaver. De apokryfe skrifter har jo heller aldrig været reelt kanoniseret. Vi har ikke nogen mangelfuld bibel hvad omfang af bøger angår.
Ændret af AFA (08/09/2005 20:29)
|
|
Til toppen
|
|
|
#49424 - 09/09/2005 21:43
|
Bruger
Reg.: 27/08/2005
|
citat: Den nævnte bog har aldrig været kanoniseret, selv om Den Katolske Kirke har haft den med i nogle bibeludgaver. Hvorfor lige Den "Katolske" Kirke? Firenze-koncillen fandt sted 40 år, før Martin Luther blev født. Hvorfor så ikke bare skrive "Kirken"?
citat: De apokryfe skrifter har jo heller aldrig været reelt kanoniseret. Hvilket menneske kan "reelt" kanonisere de enkelte bøger?
citat: Vi har ikke nogen mangelfuld bibel hvad omfang af bøger angår. Vi mangler da stadig Paulus Epistel til Laodikæerne. Han fortæller jo selv, at det findes:
Kol. 4,16 Når brevet er blevet læst hos jer, sørg så for, at det også bliver læst i menigheden i Laodikea, og at I selv får brevet til Laodikea at læse.
Jeg siger ikke, at det epistel, jeg linkede til, er det rigtige, men Paulus har ifølge sine egne ord skrevet et epistel, som vi mangler.
Noget andet er så, hvad man lægger i en "mangelfuld bibel". Hvem har bestemt, at Biskop Ignatius' 7 epistler ikke skal med? Hvad med 1. og 2. epistel fra Clement til romerne? Polycarps og Barnabas' epistler? Paulus' Gerninger, Matthiasevangeliet og Peters Åbenbaring?
For en ordens skyld: Jeg siger ikke, at jeg "savner" disse bøger. Spørgsmålet er mere, hvem der bestemmer, om en Bibel er "mangelfuld".
|
|
Til toppen
|
|
|
#49425 - 10/09/2005 14:12
[Re: mha]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Hvorfor lige Den "Katolske" Kirke? Firenze-koncillen fandt sted 40 år, før Martin Luther blev født. Hvorfor så ikke bare skrive "Kirken"? Fordi det ville være forkert blot at skrive "Kirken" eftersom der jo trods alt fandtes andre, omend små kirker, kirkeretninger og kirkesamfund.
Du spørger:citat: Hvilket menneske kan "reelt" kanonisere de enkelte bøger?
Det vil blive temmelig omfangsrigt, og ret så tidskrævende at give et fyldestgørende svar på dette spørgsmål. Den korte version vil kunne lyde noget i denne retning: For at et skrift ville kunne blive anerkendt (regnet som kanonisk) er der minimum 4 krav der måtte opfyldes:
1. Apostolsk forfatterskab Et skrift skulle være forfattet af en apostel eller en discipel (en betroet og nær medarbejder) til en apostel.
2. Apostolsk lære Skriftet skulle være i fuld overensstemmelse med evangelietraditionen og apostlenes lære og forkyndelse.
3. Gudstjenestlig brug Skriftet skulle være anvendt ved gudstjenestlig brug, hvilket vil sige at det skulle jævnligt blive brugt til oplæsning i menigheden ved menighedernes sammenkomster. Dette bevidnes af Justin Martyr i begyndelsen af det 2. arh. NT selv støtter også denne sidestilling af NT's og GT's skrifter i 2. Pet. 3, 15, - se også 1. Tim 5, 18 med henvisning til Luk. 10.
4. Almindeligt udbredt I lighed med den gudstjenestlige brug var skrifternes almene udbredelse blandt menighederne også et vigtigt kriterium for anerkendelsen af skriftet som autoritivt.
citat: Vi mangler da stadig Paulus Epistel til Laodikæerne. Han fortæller jo selv, at det findes:
Kol. 4,16 Når brevet er blevet læst hos jer, sørg så for, at det også bliver læst i menigheden i Laodikea, og at I selv får brevet til Laodikea at læse.
Jeg siger ikke, at det epistel, jeg linkede til, er det rigtige, men Paulus har ifølge sine egne ord skrevet et epistel, som vi mangler. Der kan være mange forskellige årsager til at lige netop det brev ikke er kommet med i samlingen, lige som mindst ét andet brev af Paulus heller ikke er kommet med.
At lige netop dette ene brev ikke er med kunne måske skyldes at det ikke indeholder undervisning for et større kreds af menigheder, men sandsynligvis indeholdt undervisning og vejledninger bestemt for og af lokale forhold i de to specifikt nævnte menigheder.
Der er i NT mange antydninger af at der er blevet skrevet mange flere bøger og breve end dem der kom med i vort nuværende NT, men denne samling som vi i dag kender som NT har sin oprindelse helt tilbage til slutningen af det første århundrede. Og der er ikke fundet dokumenter der kunne indikere at der i samlingen har været bøger, breve eller skrifter, som senere er blevet pillet ud igen og frataget deres autoritet (kanonisering).
|
|
Til toppen
|
|
|
#49426 - 10/09/2005 21:58
KAN NOgen I SER bilde jer noget ind
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære AFA og mha
mha: Hvorfor lige Den "Katolske" Kirke?... AFA: Fordi det ville være forkert blot at skrive "Kirken" eftersom der jo trods alt fandtes andre, omend små kirker, kirkeretninger og kirkesamfund. Ja og Amen! AFA, jeg kan godt sige, at jeg jublede da jeg læste din holdning på dette felt.. Selvfølgelig er der flere mindre traditioner, eller kirker, som har levet deres stille liv ved siden af den Katolske Kirke. Jeg er af den overbevisning, at det er der stadig, også her i vort protestantiske minefelt, er der kristne som har samfund uden for de kendte kirker, for hvem der ikke er nogen anden myndighed end Gud.
mha: Hvilket menneske kan "reelt" kanonisere de enkelte bøger?
AFA kommer med fire tekniske regler/kriterier, som lyder meget tilforladelige, men ikke stiller spørgsmål ved selve dette; at nogen kanoniserer noget somhelst og mener det har gældende funktion over for andre. Jeg kan ikke forestille mig noget, som er mere fjernt fra dét, at være Kristen, fordi det rokker ved selve fundamentet, nemlig den enkeltets direkte forhold til Gud. Ikke noget eller nogen imellem.
Fakta er, at Bibelen er en menneskekonstruktion, dens endelige form bygger givet vis på de fire simple principper, men de gør den ikke til andet end blot en bogsamling. Flere af skrifterne er interessante og dét gør den værdifuld. Men at kalde bibelen for Guds ord, det oplever jeg som afgudsdyrkelse. De fire kriterier er ikke på nogen måde selv guddommelige, men et afgrænsningsredskab, der ikke kan gøre dets objekter til andet end et tilfældigt udpluk, som falder ud til den kanoniserende kirke retnings foretrukne skrifter. (regel 2, 3 og 4)
De frister til gængæld svage sjæle, med hang til at tillægge objekter magiske krafter, til at bruge bibelen som et undertrykkelses redskab over for sig selv og andre. De vil have vanskeligt ved at fatte, Guds Ord bor i Mennesket og ikke i bøger.
Det første kriterium lever Paulus end ikke op til...! Pauli apostelstatus er stærk betænkelig og diskutabel, men nogen har altså valgt at lukke ham inden for, i den vestlige kirke. Det forhindrer ikke at flere kristne med sindsro i dag, regner pali breve som tillæg og ikke selv tillægger hans egen teologi, nogen større betydning end deres eget forhold til Faderen.
Pointen er, at der ikke er nogen der kan kanonisere bøgerne for andre end sin egen kirkeretning. Hvis de synes det giver mening, må de gøre det for sig selv, men der er ingen måde det kan gøres gældende for alle, for ingen vil komme til at stå til regnskab for troen på bibelen, over for Gud.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#49427 - 11/09/2005 09:09
Re: KAN NOgen I SER bilde jer noget ind
[Re: Vandrer]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Fakta er, at Bibelen er en menneskekonstruktion, dens endelige form bygger givet vis på de fire simple principper, men de gør den ikke til andet end blot en bogsamling. Korrekt, kriterierne i sig selv gør ikke skriftsamlingen til andet end en skriftsamling. Skulle dette emne uddybes, ville det kræve alenlange indlæg, og metervis af citater m.m. Jeg havde derfor valgt, som jeg skrev, at give et meget kortfattet sammendrag.
citat: Flere af skrifterne er interessante og dét gør den værdifuld. Så du mener blot at de bibelske skrifter er interessante?
citat: Men at kalde bibelen for Guds ord, det oplever jeg som afgudsdyrkelse. De fire kriterier er ikke på nogen måde selv guddommelige, men et afgrænsningsredskab, der ikke kan gøre dets objekter til andet end et tilfældigt udpluk, som falder ud til den kanoniserende kirke retnings foretrukne skrifter. (regel 2, 3 og 4) Ja, klart at de nævnte kriterier er et afgrænsningsredskab, og endda et afgrænsningsredskab der blev brugt flittigt i de første kristne menigheder.
citat: ... men et afgrænsningsredskab, der ikke kan gøre dets objekter til andet end et tilfældigt udpluk, som falder ud til den kanoniserende kirke retnings foretrukne skrifter. (regel 2, 3 og 4) Nu er der jo bare det forhold, at der i det første og andet århundrede ikke rigtig var nogen "kanoniserende kirkeretning". Det var først noget der kom på et langt senere tidspunkt.
citat: Det første kriterium lever Paulus end ikke op til...! Pauli apostelstatus er stærk betænkelig og diskutabel, men nogen har altså valgt at lukke ham inden for, i den vestlige kirke. Det var da ellers et postulat der virkelig vil noget, må jeg sige. Og så er det endda et postulat du vil få mere end meget vanskeligt ved at underbygge.
Paulus var allerede anerkendt af sin samtidig, og blev regnet fuldt ud som apostel, helt på lige fod med de øvrige apostle. Selv Peter anerkender ham. Han blev allerede, medens de øvrige apostle levede, regnet som en stor autoritet. Paulus var således "lukket inden for" i hele sin virkeperiode som apostel.
citat: Det forhindrer ikke at flere kristne med sindsro i dag, regner pali breve som tillæg og ikke selv tillægger hans egen teologi, nogen større betydning end deres eget forhold til Faderen. Tillæg til hvad? Pauli breve er noget af det tidligste der er blevet skrevet, af den skriftsamling vi i dag kalder Ny Testamente, og helt fra starten, medens Paulus og de øvrige apostle endnu levede og virkede, blev hans breve regnet for autoritative. Paulus læreforkyndelse og teologi blev anerkendt og godkendt af de øvrige apostle.
citat: Pointen er, at der ikke er nogen der kan kanonisere bøgerne for andre end sin egen kirkeretning. Hvis de synes det giver mening, må de gøre det for sig selv, men der er ingen måde det kan gøres gældende for alle, for ingen vil komme til at stå til regnskab for troen på bibelen, over for Gud. Pointen er tvært imod, at de der vil fraskrive Paulus apostelværdigheden, samtidig vil fraskrive sig den største del af fundamentet for den kristne lære, sådan som Jesu disciple og apostle forkyndte den, og dermed også fraskrive sig den lære som Jesus selv underviste i gennem sin 3½ års virke indtil hans korsfæstelse.
Egentlig burde vi vel starte en selvstændig tråd til behandling af emnerne om kanoniseringen og inspirationen af de bibelske skrifter. Hidtil har jeg ikke andet en ganske perifert rørt ved inspirationsproblematikkerne og hvilken betydning de har for vort forhold til de bibelske skrifter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49428 - 11/09/2005 12:17
[Re: Vandrer]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
citat: Kære AFA og mha ...
Pointen er, at der ikke er nogen der kan kanonisere bøgerne for andre end sin egen kirkeretning. Hvis de synes det giver mening, må de gøre det for sig selv, men der er ingen måde det kan gøres gældende for alle, for ingen vil komme til at stå til regnskab for troen på bibelen, over for Gud.
Pax & Bonum
Vandrer
Hej Vandrer,
Jeg synes hele dit indlæg er fantastisk godt skrevet. Det enkelte menneske må selv finde en forståelse, den kan ikke gives af autoriteter. Dog kan autoriteter og andre selvfølgelig godt give forklaringer, udlægninger og inspiration.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#49429 - 11/09/2005 14:06
[Re: Sandheds-søger]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Jeg synes hele dit indlæg er fantastisk godt skrevet. Det enkelte menneske må selv finde en forståelse, den kan ikke gives af autoriteter. Dog kan autoriteter og andre selvfølgelig godt give forklaringer, udlægninger og inspiration. Så du mener ikke at hverken Jesu udtalelser i Bibelen eller hans apostles skrifter har nogen gyldig autoritet, - kun det enkelte menneskes subjektive vilkårlige bedømmelse der kan afgøre hvad der er sand eller falsk tro og lære?
En sådan holdning er helt i modstrid med den undervisning vi finder i apostlenes skrifter og i evangelierne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49430 - 11/09/2005 14:09
|
Bruger
|
Hej NM! citat: Jeg synes din tone bliver lidt skinger i dit indlæg her. "skinger"? Tjah! Møgirriteret over uberettiget at blive gjort ansvarlig for ikke at forstå det uforståelige? Bestemt!
citat: Teodicéproblemet og lignende teologisk/eksistentielle mysterier har jo ikke så meget med bibeltolkning og forståelse at gøre. Det handler mere om generel religionskritik. Jeg mener ikke det handler om "generel religionskritik". Det er nærmere 'specifik religionskritik', hvor bestemte kristne påstande kritiseres. Og, da disse kristne påstande bygger på Bibelens udsagn, så har det i høj grad "med bibeltolkning og forståelse at gøre".
citat: Mit argument om at Bibelen skal læses med hensyn til sine egne hensigter og litterære præmisser, er målrettet de mange forsimplede forsøg på at opstille lange kataloger og bibelske selvmodsigelser, som fx denne. Jeg synes det er meget sigende at du linker til en ekstern side for at illustrere din pointe. Det er bare temmelig uheldigt, da din navngivne kritik var rettet imod Evolutionisten og undertegnede. Så burde du altså også vise os den respekt at underbygge kritikken med udsagn fra os. Jeg gider i hvert fald ikke blive gjort ansvarlig for, hvad du måtte finde på infidels.org!
Når din kritik af Evolutionisten og mig angiveligt "er målrettet de mange forsimplede forsøg på at opstille lange kataloger og bibelske selvmodsigelser" så må du jo vise, hvor det er vi opstiller sådanne "lange kataloger og bibelske selvmodsigelser" - eller trække din kritik tilbage. Henvisninger tak!
citat: Men bortset fra det, så har du da ret i at Bibelen rummer ganske mange paradokser og mysterier. Det prøver vi faktisk ikke at skjule. Man kan vælge - som du gør det - at sige, at det vil jeg ikke finde mig i. Hvor har jeg sagt det? Henvisning tak!
Min pointe er, at det er uærligt på den ene side at hævde at der ikke er selvmodsigelser i Bibelen og på den anden side igen og igen at medgive at der er "paradokser". Og det er urimeligt at kritisere os for ikke at have sat os ind i Bibelens egenart når vi påpeger det selvmodsigende ved disse "paradokser". Det er nemlig reelt en kritik af ikke at dele din fundamentalistiske tilgang til Bibelen (din blinde tillid til at det hænger sammen selvom det ikke ser sådan ud).
citat: I bund og grund handler det med Bibelens "selvmodsigelser" altså slet ikke om Bibelen som sådan, men mere om Gud. Tror jeg at Gud er den almægtige, barmhjertige og skabende Gud, så er Bibelen jo ikke noget problem. Men vil jeg ikke vide af Gud og tror ikke på at han findes, ja så har jeg selvfølgelig også et problem med Bibelen. Her medgiver du altså, at din kritik af Evolutionisten og undertegnede dybest set er en kritik af at vi ikke deler din tro. Men det er altså ikke en kritik jeg på nogen måde kan tage til mig. Jeg synes den er helt helt forfejlet!
Jeg tror ikke på at Gud findes, sådan er det! (den gamle karrikatur med ikke at ville "vide af" Gud skal jeg undlade at kommentere her).
citat:
citat: Du kunne lige så godt melde rent ud og indføre en disclaimer, der siger: "Kun kristne fundamentalister er velkomne her". Men det er jo tilsyneladende også, hvad du har gjort. Men hvorfor så ikke være mand nok til at melde klart ud: Alle ateister ud! Nu lyder du virkelig ynkelig. Hvorfor er det ynkeligt? Det er nok sat på spidsen (vi er endnu ikke blevet banlyst pga. vores manglende tro) men det er da alligevel ikke helt ved siden af da din kritik af os jo kan koges ned til at vi ikke deler din fundamentalisme. Og som hovedansvarlig herinde så bærer din kritik jo en hvis vægt - det med at gøre sig mere umage for at forstå er ikke blot en henkastet kommentar fra en tilfældig debattør.
citat: Og når du tilmed erklærer, at du slet ikke tror på hvad jeg skriver til dig, så er det jo lidt svært at komme videre. Nu var det jo - hvad din udlægning her ikke afspejler - noget helt specifikt, jeg ikke troede på. Ovenikøbet noget du ikke selv kan vide med sikkerhed. Det var altså ikke - som din udlægning her antyder - et udsagn om at jeg ikke stoler på at du taler sandt. Det var et begrundet udsagn om at jeg ikke deler din tro på at arkæologiske fund kan rokke ved din kristne tro. Her er det altså dig, der lyder lidt ynkelig.
Til sidst må jeg sige, at jeg stadigvæk ikke har fået svar på, hvad du mener med "mere umage" - andet, selvfølgelig, end at blive indremissionsk. Da jeg ikke, på det foreliggende grundlag, kan blive indremissionsk, har jeg derfor tænkt mig helt at glemme din uklare opfordring om at gøre sig mere umage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#49431 - 11/09/2005 23:23
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
AFA skrev: citat:
Så du mener ikke at hverken Jesu udtalelser i Bibelen eller hans apostles skrifter har nogen gyldig autoritet, - kun det enkelte menneskes subjektive vilkårlige bedømmelse der kan afgøre hvad der er sand eller falsk tro og lære?
En sådan holdning er helt i modstrid med den undervisning vi finder i apostlenes skrifter og i evangelierne.
Problemet er at bibelen bliver forstået og fortolket på mange måder, og ingen kan sige at deres måde er den eneste rigtige også for alle andre.
Iøvrigt er "tro" og "lære" to vidt forskellige ting.
Lære er noget man kan studere og forholde sig til rent intellektuelt.
Tro er noget der går langt dybere og langt videre end den intellektuelle indfaldsvinkel. Tro er andet og mere end blot følgeslutninger og bevisrækkefølger med konklusioner som man så tror på fordi logikken siger det. Tro er noget som ligger dybt i sjælen. Derfor forstår jeg godt når jeg herinde på Jesusnet ofte læser et indlæg fra en som siger at han/hun fik troen som gave fra Gud. Det udtrykker helt klart at vi snakker om noget dybt.
En lære kan godt inspirere en og vække noget der ligger dybere. Det der bliver vækket er imidlertid IKKE læren, men en personlig oplevelse, erkendelse, erfaring og/eller forståelse.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#49432 - 12/09/2005 08:40
[Re: Sandheds-søger]
|
Anonym
Anonym
|
citat: Problemet er at bibelen bliver forstået og fortolket på mange måder, og ingen kan sige at deres måde er den eneste rigtige også for alle andre. Og dermed er der frit valg fra alle hylder!? - Det er i al fald slet ikke den holdning Jesus og hans apostle giver udtryk for.
citat: Iøvrigt er "tro" og "lære" to vidt forskellige ting. Lære er noget man kan studere og forholde sig til rent intellektuelt. Ja, men ikke desto mindre hænger de uløseligt sammen.
Paulus stiller disse spørgsmål: "Hvorledes skulle de nu kunne påkalde ham, som de ikke er kommet til tro på? og hvorledes skulle de kunne tro på ham, som de ikke har hørt om? og hvorledes skulle de kunne høre, uden at der er nogen som prædiker? og hvorledes skulle nogen kunne prædike, hvis ingen sendes ud?", Rom. 10, 14-15.
Og vi ser hele vejen gennem NT hvordan de hele tiden gør brug af deres Bibel (GT) i deres forkyndelse og at de bruger deres Bibel (GT) som bevis og fundament for det troen skal bygge på.
citat: En lære kan godt inspirere en og vække noget der ligger dybere. Det der bliver vækket er imidlertid IKKE læren, men en personlig oplevelse, erkendelse, erfaring og/eller forståelse. Nemlig, det er læren der bliver brugt til, gennem Helligåndens arbejde, at vække, styrke og opildne troen.
Når du læser f.eks. Joh. kapitlerne 14-16 burde det blive tydeligt, at Helligåndens arbejde hovedsageligt består i at minde os om hvad Jesus har sagt, idet Helligånden ikke skal tage af sit eget.
Og hele vejen gennem Apostlenes Gerninger og Apostelbrevene, ser vi hvordan de bruger De Hellige Skrifter i deres forkyndelses- og missionsarbejde. Bygger troen ikke på De Hellige Skrifter som grundvold, vil det næppe være en tro der er i overensstemmelse med den undervisning, tro og lære som Jesus og hans apostle forkyndte.
|
|
Til toppen
|
|
|
|