Jeg vil kort ridse min forståelse af disse begreber op.
DEDUKTIVDen deduktive logik, eller det deduktive argument er grundlaget for den deduktive "erkendelse".
Argumenter opstilles af form som:
Præmis 1
Præmis 2
-----------
Konklusion
Hvor konklusionen følge
entydigt af de deduktive regler. F. eks
Argument 1:
P1.Hvis vejen er våd har det regnet.
P2.Vejen er våd
------------
K. Det har regnet.
Her anvendes reglen
Modus Ponens som siger at hvis vi har et argument på formen
P1. Hvis A så B.
P2. A
Så kan vi konkludere B.
Ud fra argument 1, ved vi med sikkerhed at hvis P1 og P2 begge er sande, så er konklusionen sand.
På den måde er deduktive argumenter endegyldige - afhængigt af præmisserne forstås, men hvis debattørerne er enige om præmisserne, så må de nødvendigvis være enige om konklusionen.
ANALOGAnaloge argumenter bygger på ligheder, eller analogier, og er den mest fundamentale erkendelsesvej vi har. Som Wolf siger i Rosens Råb, erkender vi ofte analogier umiddelbart inden vi er bevidste om at vi overhovedet har startet evalueringen.
I analogien genkender vi fællestræk, og slutter eksistensen af lighed ud over de erkendte fællestræk
Det analoge argument er opbygget som følger:
P1: A er/har F
P2: A er/har G
P3: B er/har F
----------
K: B er/har G
argument 2:
P1: Min mobiltelefon er en Nokia 3310.
P2: Min mobiltelefon er produceret i Finland.
P3: Min vens mobiltelefon er en Nokia 3310i
----------------
K: Min vens mobiltelefon er produceret i Finland.
I modsætning til den deduktive logik kan vi i analogier gå fra sande præmisser til falske konklusioner. Overvej:
argument 3:
P1: Min mobiltelefon er sort.
P2: Min mobiltelefon er produceret i Finland.
P3: Min kat er sort.
----------------
K: Min kat er produceret i Finland.
I argument 2, vil de fleste af os være enige i at konklusionen sandsynligvis er sand, mens i argument 3, vil de fleste af os afvise hele argumentet som noget vrøvl.
På denne side:
http://www.philosophypages.com/lg/e13.htm(det var den første jeg fandt på Google)
gennemgås nogle kriterier, ud fra hvilke vi kan bedømme analoge argumenter:
- A1. Antal instanser
Jo flere instanser vi slutter ud fra, jo mere troværdig er vores konklusion. Hvis jeg havde undersøgt i hundredvis af eksemplarer af Nokia 3310 telefoner, og set at de alle var fra Finland, så ville konklusionen i argument 2 være mere troværdig. (se for øvrigt nedenfor under induktion)
- A2. Varietet
Hvis jeg også havde undersøgt i hundredvis af forskellige Nokia modeller, og set af disse også var fra Finland ville mit argument 2 blive styrket (specielt da min vens model er forskellig fra min)
- A3. Antal ligheder
En Nokia 3310 og 3310i (hvis den overhovedet findes) er meget lig hinanden. Min mor ville ikke kunne se forskel. Til gengæld er stort set den eneste lighed mellem min kat og min telefon farven. Det første styrker argument 2, og det andet svækker argument 3
- A4. Relevans
Vi har - uden for præmisserne - god grund til at antage at produktionen af mobiltelefoner fra een bestemt leverandør er koncentreret få steder. Derfor er mærket af telefonen relevant for vores konklusion i argument 2.
Omvendt genkender vi ingen sammenhæng mellem farve og oprindelsesland. Dette svækker argument 3
- A5. Antal uligheder
Dette er spejlingen af A3. Måske er der kun farveskærmen til forskel mellem de to Nokia modeller, og der er ingen grund til at antage at en enkelt faktor som det bestemmer oprindelseslandet.
Til gengæld er der stort set ikke andet en uligheder mellem katten og telefonen. Vi vil slet ikke kalde telefonen og katten "analoge" på nogen måder, hvilket også er grundet til at de fleste vil afvise argument 3 som vrøvl.
- A6. Konklusionens "ambitionsniveau"
I argument 3 tager jeg et kæmpe spring fra kattens farve til dens oprindelse. Katte kommer bogstaveligt talt alle steder fra, så at skærpe oprindelsen af en enkelt uspecificeret kat ind til et enkelt land, er i virkeligheden en voldsom konklusion. I kan ikke vide om jeg bor i USA, Kina, eller Finland. Om det er en sjælden racekat (finsk skovkat?) eller andre ting som kan virke bestemmende. Så konklusionen alene fra pelsfarve til oprindelse, er meget ambitiøs.
Det er en variant af "ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser".
Som sagt er vi gode til at lave analogier, men før vi kan fæste lid til dem må vi lave en vurdering af dem. At noget er analogt er klart ikke nok, som vi ser i argument 3.
INDUKTIVDet induktive argument består i at man observerer et mønster, og konkluderer at dette mønster vil gentage sig i fremtiden, eller at er gentaget i andre partikulære sammenhænge.
argument 4
P1: Hver gang jeg har sluppet en sten, falder den nedad.
---------
K: Hvis jeg slipper en sten falder den nedad.
Konklusionen kan så anvendes som præmis i et deduktiv argument:
argument 5:
P1: Hvis jeg slipper en sten falder den nedad.
P2: Jeg slipper en sten.
---------
K: Stenen falder ned.
Hvis vi rent faktisk slipper en sten så siger argument 5 at den vil falde hvis præmisserne er korrekte. Hvis vi derfor laver eksperimentet kan vi teste vores induktive konklusion - men under antagelse at der ikke er væsentlige forskelle mellem de situationer som gav ophav til konklusionen i argument 4, og den situation vi har i P2 i argument 5.
Ligesom det analoge argument må vi vurdere vores induktive konklusion, og her er A1-A6 lige så relevante.
Det analoge argument er et specialtilfælde af det induktive argument, oftest kendetegnet ved at det analoge argument bygger på færre observationer.
Det induktive arguments styrke ligger for eksempel i at man kan variere instanserne. Hvis jeg ser på argument 2, så er det helt klart analogt. Hvis jeg vil styrke det kan jeg gøre det induktivt ved at kigge på hundredvis af Nokia 3310i telefoner, og se at de alle er stemplet med "made in Finland", og på den måde underbygge min analoge erkendelse.
Fælden i induktive antagelser er blandt andet at vi typisk kun har argumenter den ene vej:
K: Hvis man rører ved en genstand så afsætter man fingeraftryk.
Denne induktive konklusion er opnået gennem observationer.
Hvis vi nu finder Peters fingeraftryk på mordvåbnet så har vi altså:
argument 6
P1: Hvis man rører ved en genstand så afsætter man fingeraftryk.
P2: Peters fingeraftryk er på pistolen
----------
K: Peter har rørt pistolen.
Det argument er selvfølgelig falsk. Det ligner et deduktivt, men det følger ikke reglerne, så vi kan ikke sige noget deduktivt om sammenhængen mellem præmisser og konklusion. Her må vi underbygge den langt sværere præmis om "Hvis en persons fingeraftryk er på en genstand, så har personen rørt ved den"
Her må vi antage at der er en kausal sammenhæng mellem fingeraftryk, og så det at røre ved en genstand - eller med andre ord at fingeraftryk komme fra personens fingre.
Denne antagelse gør det induktive argument kausalt. Fingeraftryk kommer når man rører ved en ting, og kun når man rører ved en ting.
Der kan selvfølgelig findes et induktivt argument for denne påstand ved at undersøge mange tilfælde af fingeraftryk, for at se om de er kommet fra at folk har rørt ved dem.
DISKUSSIONAnaloge, deduktive og induktive argumenter anvendes af alle, også inden for videnskaben.
Problemet med ID er, som jeg ser det, at de anvender dårligt underbyggede analogier.
Når man sammenligner en biologisk maskine, og en menneskeskabt maskine, og konkluderer analogt at den biologiske maskiner er skabt, fokuserer man på meget få ligheder, og ignorerer mange uligheder.
Omvendt så har vi gode induktive konklusioner som vise at biologiske entiteter opstår ad evolutionær vej. Analogien mellem resistens hos bakterier og bevægeapparatet hos bakterier er meget stærkere end analogien mellem "maskiner".
Ud over det så slår hr. Hoeg hele tiden på at forskerne afviser intelligent design som årsag - hvilket er en forkert drejning.
Argumentet er at man har observeret at nye strukturer opstår evolutionært - det er induktivt konkluderet.
Når man så ser på strukturer man ikke kender historien for, så er antagelsen at den er udviklet evolutionært selvfølgelig ikke underbygget direkte af ovenstående konklusion.
Men hvis man induktivt ser at mange strukturer man ser på er opstået evolutionært så underbygger det konklusionen om at alle er opstået evolutionært - givet at der er tale som analoge situationer.
Det er det Behe prøver at angribe med hans irreducible kompleksitet (IC). Det er derfor at ideen er død i vandet nu. Behe påstod at strukturer som er IC ikke kan udvikles evolutionært. Altså
P1: Hvis IC så ikke E
P2: A er IC
-------
K: A er ikke E
Men der er fundet mange eksempler på strukturer som er IC, og hvor vi kan se at de er udviklet evolutionært.
Derfor må enten P1, eller P2, eller begge to være falske.
Behe påstår at alle tilfælde er enten P2 falsk, eller konklusionen om at de er udviklet er falsk, selv om han efterhånden er gået bort fra at bruge IC som argument for noget som helst.
Omvendt kan vi aldrig vise at alt er udviklet. Selv hvis vi finder udviklingshistorien for alt liv på Jorden ned i mindste detalje, så betyder det ikke den ændring vi ser i morgen i f. eks bakteriers resistens er sket ved evolution.
Derfor afviser man ikke intelligent design. Til gengæld kræver man gode argumenter for at antage det. De analogier der benyttes er svage, og blegner i sammenligning med de induktive og analoge argumenter der er for evolutionsteorien!
/Søren