Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#49207 - 05/08/2005 21:29 Dåbsforvirring
Anonym
Anonym

Hej.
Jeg har lige siddet og læst en hel del indlæg omkring dåb, men sidder nu tilbage med en del spørgsmål, et af dem er dette: kristne der praktisere voksendåb vil de ende i fortabelsen hvis de dør inden de som voksne bliver døbt ??
og hvis i mener det er tilfældet giv mig da venligst skriftstæder der underbygger det, og helst andre end det hvor Jesus siger : Lad de små børn komme til mig, for det mener jeg ikke kan lægges til grund for at barnedåb er det eneste rigtige.

mvh.

Til toppen 
#49208 - 05/08/2005 23:28 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jesus freak

Du spørger, vel nok henvendt til os barnedøbere, om vi mener, at kristne, som udelukkende praktiserer voksendåb, går fortabt, hvis de dør, inden de som voksne bliver døbt.
Jeg er lidt i vildrede omkring, hvad du mener. Mener du: hvis de dør som voksne uden at være døbt; eller: hvis de dør som børn før de er blevet voksne og døbt? Hvis du mener det første, så synes jeg, at spørgsmålet er meningsløst, for der kan vel umuligt findes kristne, som ikke er døbt.
Men jeg går egentlig ud fra, at du mener det andet, og dertil vil jeg svare: Nej, jeg tror ikke, at Gud er bundet af en ordning, han selv har indstiftet. Dåben er til for menneskers skyld, ikke fordi Gud ikke kan frelse uden, for det kan han sagtens.

Til sidst skriver du:

... hvis i mener det er tilfældet giv mig da venligst skriftstæder der underbygger det, og helst andre end det hvor Jesus siger : Lad de små børn komme til mig, for det mener jeg ikke kan lægges til grund for at barnedåb er det eneste rigtige.

Jeg har to ting at spørge dig om:
1) Hvorfor vil du på forhånd diskvalificere argumenter, der involverer et skriftsted, som oven i købet findes i alle tre synoptiske evangelier? Hvis det er fordi, du ikke bryder dig om det, der står, er det jo ikke særlig smart. Men hvis det er fordi, du har en god grund til det, så lad mig/os høre dine argumenter!
2) Har du nogen sinde mødt eller hørt om nogen, der mener, at barnedåb er det eneste rigtige? Jeg har ikke.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#49209 - 06/08/2005 09:30 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

2) Har du nogen sinde mødt eller hørt om nogen, der mener, at barnedåb er det eneste rigtige? Jeg har ikke.

Jeg har! Og endda fået at vide at udøbte voksne går direkte til helvede ved døden.

Men heldigvis er det ikke holdningen hos flertallet af barnedøbere.

Til toppen 
#49210 - 06/08/2005 11:25 Re: Dåbsforvirring
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas

Det lyder da meget mærkeligt. Så vidt, jeg ved, blev Jesus selv voksendøbt, og også Paulus og formentlig de andre apostle. Det ville være noget af et dårligt signal at sende, hvis det i virkeligheden var forkert at døbe andre end små børn.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#49211 - 06/08/2005 12:20 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Det lyder da meget mærkeligt. Så vidt, jeg ved, blev Jesus selv voksendøbt, og også Paulus og formentlig de andre apostle. Det ville være noget af et dårligt signal at sende, hvis det i virkeligheden var forkert at døbe andre end små børn.

Jeg kan da ikke være uenig med dig. Men som jeg også skrev, så er den lidt særprægede dåbsopfattelse jo heller ikke den mest udbredte. Jeg kender jo så også tilhængere af voksendåb, der har den holdning at man kun kan blive frelst via voksendåben.

Til toppen 
#49212 - 06/08/2005 20:53 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Hej Nikolaj.

Du skrev:

Jeg har to ting at spørge dig om:
1) Hvorfor vil du på forhånd diskvalificere argumenter, der involverer et skriftsted, som oven i købet findes i alle tre synoptiske evangelier? Hvis det er fordi, du ikke bryder dig om det, der står, er det jo ikke særlig smart. Men hvis det er fordi, du har en god grund til det, så lad mig/os høre dine argumenter!

Jeg vil ikke diskvalificere noget, men du kalder det selv et argument, og det var ikke det jeg bad om men et skriftsted, et sted hvor bibelen siger at vi skal døbes som børn (for god ordens skyld kan jeg da sige at jeg også selv er barnedøbt).Det handler ikke om at jeg ikke bryder mig om det der står, men jeg kan altså ikke se at Jesus siger at vi skal døbes som børn, Han siger at vi skal lade de små børn komme til Ham, det er da lidt noget andet...eller hvad ?

Ok, men det har jeg, der er da rigtig mange mennesker der har den holdning.

Jesus freak

Til toppen 
#49213 - 06/08/2005 23:53 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Jesus freak, du skriver:

... du kalder det selv et argument, og det var ikke det jeg bad om men et skriftsted, et sted hvor bibelen siger at vi skal døbes som børn (for god ordens skyld kan jeg da sige at jeg også selv er barnedøbt).Det handler ikke om at jeg ikke bryder mig om det der står, men jeg kan altså ikke se at Jesus siger at vi skal døbes som børn, Han siger at vi skal lade de små børn komme til Ham, det er da lidt noget andet...eller hvad ?

Jeg kan faktisk ikke helt se, at det er noget andet. Vi skal lade de små børn komme til Kristus. Derved forstår jeg, at vi skal lade de små børn leve deres liv med Kristus, lade dem være hans disciple. Om dette siger Kristus selv i sin missionsbefaling: "... gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet i lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. ..." (Matt. 28,19-20). Så når man døber de små børn og oplærer dem i den kristne tro, følger man missionsbefalingen. Luk. 18,16, som du selv er kommet ind på, er en understregning af, at de små ikke er undtaget fra dette fællesskab med Kristus.

Ni: Har du nogen sinde mødt eller hørt om nogen, der mener, at barnedåb er det eneste rigtige? Jeg har ikke.

Jf: Ok, men det har jeg, der er da rigtig mange mennesker der har den holdning.

Jeg begynder at ane en misforståelse. Jeg tror, at det, du mener er: der er rigtig mange mennesker, der har den holdning, at den lære, der siger, at dåbsbefalingen også gælder børn, er den rigtige. Det er ganske korrekt; jeg er selv én af dem. Det er bare ikke det, du skriver. Du skriver, at der er mange, der mener, at barnedåb er det eneste rigtige - med andre ord, at man udelukkende bør døbe børn -, men det tror jeg, du får meget svært ved at opspore nogen, der mener. Alle kristne kirker døber hidtil udøbte voksne.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49214 - 10/08/2005 21:38 Re: Dåbsforvirring
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej alle, nu er jeg også lidt usikker på, om vi har fået rede på, hvem der mener hvad og hvorfor mht. det "rigtige" dåbstidspunkt.

Nu prøver jeg lige at skrive, hvad jeg selv mener, så ser vi, om der er nogen, der er uenige ...

Der står i Bibelen af vi skal døbes.
Der står ikke noget i Bibelen om barnedåb.
Der står ikke noget i Bibelen om voksendåb.
Der står i det hele taget ikke nogen grænser, hverken mht. alder eller intelligens eller noget som helst andet.

Derfor ser jeg ingen grund til at vente med at døbe sine børn - Gud har knyttet så store løfter til dåben, og hvis vi venter, til barnet eventuelt selv ønsker dåb, kan vi risikere, at den dag aldrig kommer - eller at barnet ikke lever længe nok til at blive døbt - og at vi derved hæmmer eller udelukker deres liv med Gud. Hvad vi mennesker gør (og ikke gør) mod hinanden har konsekvenser.

Der står ikke noget i Bibelen om, at udøbte går fortabt, men vi har Guds løfte om, at døbte, troende mennesker bliver frelst, og at vi i dåben renses for synd og modtager Helligånden. Jeg mener derfor, at enhver dåb i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn eller blot i Jesu navn, er en åndsdåb, og at det er Guds hellige gave. Vi genfødes i dåben ved vand og ånd, og den der bliver født medvirker som regel ikke selv til fødslen ...

Mange kristne betragter ikke dåben som Guds nådeshandling, men derimod som en menneskelig bekendelseshandling, der bekræfter den tro, man i forvejen har.
Jeg ser selv dåben som en gerning, Gud har gjort for mig, før jeg selv vidste det.

Jeg ved godt, at mange mener, at de kære små jo ikke har syndet bevidst og derfor befinder sig Guds rige, hvad enten de er døbt eller ej. Men vi har ingen løfter fra Gud at holde os til her, og de små er jo heller ikke født syndfrie. De trænger til at komme til Jesus for at optages i Guds rige.

Jesus sagde: Lad de små børn komme til mig! Han sagde ikke: Lad dem lege i fred, de er alligevel salige. Og han lagde hænderne på dem og velsignede dem og tog imod dem i sit rige. Så jeg mener vi skal bære vores børn til dåb og hjælpe dem til Guds velsignelse i tillid til Hans løfte, og naturligvis oplære dem i troen.

Det blev jeg ikke selv, for jeg har ikke haft en kristen familie, men jeg er overbevist om, at min barnedåb er årsag til, at Gud har været med mig hele mit liv, og at jeg mange år efter blev opsøgt og fundet og kom til bevidst kristen tro.

Vi vælger for vores børn, hvad enten vi vælger at bære dem til dåb eller at lade være.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49215 - 17/08/2005 14:53 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hej Kristina

nu hvad angår børn om de går fortabt eller ikke, så siger David om hans barn som døde, at hvor han var skulle han også komme, det var så vidt jeg huske før omskærelse eller andet. Så jeg tror at børn har fri adgang til himmelen skulle de gå bort.

Hvad angår dåben, så siger paulus at det ikke er en renselse fra synd, men en god samvittigheds pagt overfor Gud mener jeg han udtrykker det. For mig at se udelukker det børn da de ikke har mulighed eller evne til at rumme viden hvorpå de kan tage en beslutning. Men al respekt til dem der mener noget andet.

Gud velsigne dig.

Ole

Til toppen 
#49216 - 21/08/2005 09:46 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
Kenni
Bruger

Reg.: 11/08/2005
Sted: sakskøbing
Ja ser du, jeg tror at det er meget få mennesker der ville vælge at blive døbt hvis ikke man blev lokket med fest og gaver ..............så jeg tror at eftersom der intet i biblen står om barnedåb så må det jo være noget kirken fandt på i sin tid for at få flere tilhængere. Akurart som biblen er menneske skabt ,og her mener, og tror jeg også at den er skabt til samme formål så jeg tror sku ikke vi ender i fortabelse.

Til toppen 
#49217 - 24/08/2005 23:09 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej kristina,

Det er sandt at ordene "barnedåb" og "voksendåb" ikke findes i Bibelen. Men alligevel indikerer Skrifterne, at de, der lod sig døbe, ikke var børn. Der var heller ikke tale om blot at dryppe nogle dråber vand på dåbskandidaten. Tværtimod betyder ordet baptisma, som du sikkert ved, neddypning, altså nedsænkning i vand.

Den første der fik bemynddigelse af Gud til at foretage vanddåb var Johannes Døberen. Han døbte med en "omvendelsesdåb" (Lukas 3:3). Det var ikke børn han døbte, men folk som kunne forstå betydning af dåben, idet de havde et ønske om omvendelse. Det var ikke dåben, der bortvaskede synderne; det var sindsændringen og ønsket om at opnå Guds godkendelse.

I betragtning af at det at ’høre ordet’, ’villigt at tage imod ordet’ og at ’ændre sind’ går forud for vanddåben (Apg 2:14, 22, 38, 41), og i betragtning af at dåben kræver at man tager en højtidelig beslutning, er det tydeligt at man må have nået en vis alder for at kunne lade sig døbe.

Apostelen Paulus’ udtalelse til korintherne om at børn var „hellige“ på grund af en troende fader eller moder, beviser ikke at spædbørn blev døbt, men snarere det modsatte. Mindreårige som var for unge til at kunne træffe en sådan beslutning, ville komme ind under en form for fortjeneste på grund af den troende fader eller moder, ikke på grund af det såkaldte dåbens sakramente, som skulle skænke en uafhængig fortjeneste. Hvis spædbørn kunne blive døbt, ville de ikke behøve nogen fortjeneste i kraft af deres troende fader eller moder. — 1Kor 7:14.

Til toppen 
#49218 - 26/08/2005 11:56 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Benjax.

Johannesdåben og den kristne dåb er ikke det samme. Johannes' dåb var en foreløbig dåb, der henviste til ham, der kom bagefter, nemlig Jesus.
Man kan tydeligt se, at der ikke er tale om samme dåb, hvis man ser i Ap.G.19. Paulus møder nogle mænd i Efesus, der kun er døbt med Johannes' dåb, og dem døber han med den kristne dåb i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn.

At der kun står beskrevet dåb af voksne, betyder ikke, at det var det eneste, der var tilladt. Der står ingen steder, at det er forbudt at døbe børn. Til gengæld står der, at Guds rige også er for børn - det rige, som man får adgang til i dåben, hvor man bliver født på ny af vand og Ånd.
Set i det lys skulle der være et direkte forbud, hvis ikke man skulle have lov til at døbe børn.
Med den samme logik kunne man argumentere for, at kvinder ikke bør deltage i nadveren, fordi der ingen steder står, at kvinder deltog i nadveren. Men det gør vi jo ikke. Vi ræsonnerer: Nadveren er til syndernes forladelse - kvinder har (også) brug for syndernes forladelse - ergo skulle der være et specifikt forbud for at sige, at kvinder ikke må få del i nadveren.
Desuden står der heller ikke noget om dåb af ikke-spæde børn eller af ældre mennesker, men så vidt jeg ved, er der ingen der undlader at døbe dem, hvis de selv ønsker det. Ligeledes søger man også forgæves efter ord som "beslutning", "stillingtagen" og "forståelse" i forbindelse med dåbsteksterne. Men man opererer med det alligevel, samtidig med at man afviser barnedåb, fordi det ikke står i Bibelen. Er det særlig konsekvent?

Den eneste, der kan give nogen stedfortrædende fortjeneste, er Jesus. Et barns forældre kan ikke.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#49219 - 05/09/2005 09:57 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Maria
Bruger

Reg.: 21/01/2005
Sted: under en lille bro i det sydli...
Der kan sagtens findes kristne som ikke er døbt!

Til toppen 
#49220 - 09/09/2005 18:10 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej

Der er udgivet en bog. Jeg husker hverken forfatter/forlag.
Men titlen: Hvad Biblen skriver om barneåb.

Jeg kan varmt anbefale den. Den tager ikke lang tid at komme igennem og er meget velegnet til godnat-læsning. Den har nemlig kun blanke blade!

He-he kunne altså ikke dy mig
Så hudt jeg vidsker, er det en el. anden karismatisk frikirke der har udgivet den. Og det kan jo så heller ikke undre.

Men helt seriøst, kan jeg kun tilslutte mig Kristina og Anne´s indlæg.
Godt forklaret, om et ellers svært emne.

Nu er det jo et emne, der har været oppe før. Og det er nok heller ikke sidste gang, vi ser det på disse sider.

Når vi diskuterer dåb. Vil "Trosdøberne" altid argumentere for, at man skal tro, for at blive døbt. (Jvf. at man i dåbsritualet bliver spurgt om man tror på Gud Fader, Guds Søn og Guds helligånd).
Og det mener de ikke børn kan.

Her synes jeg så stridspunktet kommer.
Ikke om vi døbes som børn el. voksne.
Men hvem der kan tro.
Og hvordan troen kommer!

Jeg kan ikke beslutte mig til at tro.
Jeg kan ikke øve mig på at tro.
At tro på en Gud, som er verdens skaber, almægtig, Hellig etc.
Det er totalt gak-gak!
Lige til lukkede med blå vogn og hele piv-tøjet.
Med min fornuft og logiske sans, er det totalt umuligt at tro.
Der skal virkelig et mirakel til, for at komme til tro.

Det mirakel udfører Guds Hellige ånd.
- Troen er altså Gud-givet!
Og hvorfor skulle Helligånden ikke kunne skabe et tros-mirakel, også hos spædbørn???
Så meget tro, har jeg fået skænket, at jeg er overbevist om det.

Ang. det med Biblens mangl. skrifter om BARNE-dåb.
Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvor. Men der bliver berettet om en mand, der blev døbt sammen med hele hans hus.
Man må vel gå ud fra, der også fandtes børn i huset?!
Desuden, hvis jeg ellers kender bla. Paulus ret. Så tror jeg ikke han ville have undladt at "forbyde" at døbe børn, hvis det skulle være forkert.

Kan I hygge Jer

Helle

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#49221 - 09/09/2005 18:37 Re: Dåbsforvirring [Re: loewendahl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Helle -

.. mon ikke den bog, du tænker på her, er Leif Andersens "Hvad Bibelen faktisk siger om barnedåb" ? (Lohses forlag).

Der er også en anden, lige så lille og lige så letlæst, bog af Flemming Baatz Kristensen, som hedder "Livets Vand" (Credo).

Jeg kan varmt anbefale dem begge ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49222 - 09/09/2005 19:10 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
loewendahl
Bruger

Hej Kristina

Nej, det var ikke den bog, der var med blanke sider.
Men det var Leif Andersen, der i hans bog, omtalte den!

Og ja, Leif Andersen´s bog, den er MEGET anbefalelsesværdig!
Sådan som de fleste af hans bøger er!

Kærlig hilsen Helle¨

Til toppen 
#49223 - 09/09/2005 19:35 Re: Dåbsforvirring [Re: loewendahl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK, Helle, nåå, nu er jeg med - jeg var lidt sen i optrækket - .
Nej, Bibelen siger ganske rigtigt ikke et eneste ord om barnedåb.
Heller ikke om dåb af gamle - eller tumber - eller kriminelle - eller døvstumme ... eller ...

Nej, men der står om dåb - og jeg er så glad for, at der ikke er nævnt nogen adgangsbegrænsning - hverken mht. alder eller IQ eller noget som helst andet!

Det må betyde, at dåben, som er befalet af Jesus, er Guds kærlighedsgave til alle, som bliver døbt i Jesu navn - dvs. født igen ved vand og ånd - uanset af hvem og hvorfor!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49224 - 09/09/2005 20:38 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
loewendahl
Bruger

Hej igen

Nemlig!!!!
Amen til det!

MVH Helle

Til toppen 
#49225 - 09/09/2005 22:26 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej Kristina, du skrev:
citat:
Nej, Bibelen siger ganske rigtigt ikke et eneste ord om barnedåb.

Jo! Matt. 28,19: "Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, ..."
Og ikke noget med "undtagen fatsvage små børn". Alle er inkluderet!

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49226 - 09/09/2005 22:30 Re: Dåbsforvirring [Re: Maria]
Nikolaj
Bruger

Hej Maria, du skrev:
citat:
Der kan sagtens findes kristne som ikke er døbt!

Med mindre du hentyder til nys omvendte kristne, der blot ikke er døbt endnu, så vil jeg tillade mig at stille mig endog meget tvivlende over for din påstand. Du bliver i hvert fald nødt til at knytte nogle flere ord til.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49227 - 09/09/2005 22:36 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
AndersDinesen
Bruger

Reg.: 07/01/2005
Sted: Horsens

Hey, jeg kan hurtigt prøve at give en smart vinkel på din forviring.

Johannes Døberen døber med vand. Ganske almindeligt vand.
Det er dét vi prøver at efterligne i kirken.

Jesus døber med Helligånd og ild. Dette er knap så simpelt som vand.
- Det er Helligånden der giver os tro. Ilden er det Helligånden skaber i vores sjæl når han bluser den op.

Vandet er bare et symbol. Det bliver du ikke frelst af.
Helligånden (eller tro) giver frelse. Dåben er derfor tro, men dåben vi gør i kirken er bare et ritual der viser alle hvad vi har valgt at tro på. (Et slags tegn)

Men den dåb der er den gældende, er troen. Helligåndens kraft.
Dåben i kirken er kun vand, og kan ikke rede dig, uanset hvad og hvor gammel du er.

Så tro i fred, og vid at du er døbt ved Helligånd og ild når blot du vender dit hjerte mod Jesus.

Mange hilsner Anders

Til toppen 
#49228 - 09/09/2005 22:37 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Vi er skam fuldstændig enige, Nikolaj, men selve ordet barnedåb er ikke nævnt i Bibelen, og det er netop det, som de, der ikke vil døbe spædbørn og ikke anerkender barnedåb som "rigtig" dåb, bruger som argument.

På samme måde er ordet arvesynd ikke nævnt i Bibelen, hvad der af samme grund har givet anledning til den misforståelse, at den ikke er en realitet ...

Faktisk er det som regel de mennesker, som ikke anerkender barnedåben, som heller ikke mener, at der er tale om nogen arvesynd, men at små børn er uskyldsrene og uden synd, indtil de bliver store og kloge nok til at at gøre noget, de godt ved de ikke må ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49229 - 09/09/2005 22:47 Re: Dåbsforvirring [Re: AndersDinesen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Anders
citat:
Så tro i fred, og vid at du er døbt ved Helligånd og ild når blot du vender dit hjerte mod Jesus.
Jeg vil bare nævne, at jeg faktisk blev døbt som spæd i Faderens, Sønnen og Helligåndens navn, og derved modtog Helligånden, ved vandet (ganske almindeligt vand!) og Ordet, helt uden min egen medvirken. Gaven var Guds alene!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49230 - 09/09/2005 23:09 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj

hvad med karismatiske kristne børn og unge? De er som regel ikke døbt, før de fylder 15-18 år. Indtil da vil de vel være at betegne som udøbte kristne? Eller hvordan?

Jeg kender en præst (katolsk), som siger, at kristen bliver man ved sin Dåb...det ved jeg nu ikke rigtig...hm..

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#49231 - 09/09/2005 23:12 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina og evt. karismatikere som læser med:

Du skriver, at karismatikerne ikke tror, at arvesynden er en realitet.

Hvordan forklarer de så, karismatikerne, at børn overhovedet begår synd? Hvis man først bliver en synder, når man begår synd? Hvad er det så, der får én til at begå den første synd mon? Satan?

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#49232 - 09/09/2005 23:35 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau
citat:
Hvordan forklarer de så, karismatikerne, at børn overhovedet begår synd? Hvis man først bliver en synder, når man begår synd? Hvad er det så, der får én til at begå den første synd mon? Satan?
Det ved jeg ikke. Måske bare det, at man holder op med at være uskyldsren efterhånden som man bliver ældre og klogere?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49233 - 09/09/2005 23:44 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

nemlig. Det er svært at svare på. For vi er enige om, at vi efterhånden bliver værre og værre til at begå synd, men HVAD trigger denne tendens ? Det MÅ være arvesynden. (du skal ikke svare, jeg ved godt, du ikke ved det, det skrev du jo.)

mvh Tau.

Til toppen 
#49234 - 10/09/2005 00:05 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
AndersDinesen
Bruger

Reg.: 07/01/2005
Sted: Horsens
citat:
Jeg vil bare nævne, at jeg faktisk blev døbt som spæd i Faderens, Sønnen og Helligåndens navn, og derved modtog Helligånden, ved vandet (ganske almindeligt vand!) og Ordet, helt uden min egen medvirken. Gaven var Guds alene!

Vil gerne se hvor du finder dette henne?
(jeg syntes ikke at huske at der skulle stå dette nogle steder i bibelen. Og så vil denne påstand nemmelig være menneskelære, den gode folkekirke med dens dejlige opfindelser).

Jeg vil ikke sige at du tager fejl, men heller ikke at det er rigtigt.

Min overbevisning:
Om du er døbt som spæd eller ikke er døbt som spæd er ligemeget. Du er stadig Guds barn og har hverken sagt nej, ja eller ved ikke.
Man kan ikke blive døbt til Ordet, men alle er det i forevejen. Men det er ikke alle der hører det. Jesus snakker selv om hedninger der er retfærdige, og jøder der ikke er.
Ordet er nemmelig retfærdighed og kærlighed.
Det giver indflydelse på frelsen, for man får ikke tildelt med samme bæger. Derfor tror jeg også at hedninger kan frelses uden at tro, MEN kun hvis de ikke har hørt om Kristus, men stadig lever i Ordet (retfærdighed, kærlighed) som faktisk også er Jesus i denne sammenhæng.

Min point:
Gaven er givet til alle uafhængit af dåben. Bare ikke åbnet af alle.

Min point 2:
Jeg tror du blander Vandet, Helligånden og ild sammen.
Du fik ikke Helligånd og ild af vandet, men af Ordet som er uafhængigt af dåben.

Skriv endelig hvis du er uenig, for der er måske noget jeg har misforstået. Vi skal jo lære af hinanden.

kh Anders

Til toppen 
#49235 - 10/09/2005 00:11 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - - jeg ved egentlig ikke rigtig om vi bliver værre og værre? Hvis vi læser beretninger om de såkaldt gode gamle dage, synes jeg ikke de var bedre dengang ..
På den anden side bliver vi nok heller ikke bedre - men den egentlige kamp er, tror jeg, som der står i Ef 6,12: Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet.

Altså har vi både de ydre fjender (verdensherskerne i himmelrummet), og de indre, i vores eget "kød" - ja, lad os bare kalde det arvesynden, for det er det jo ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49236 - 10/09/2005 00:14 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

jeg mente ikke, at mennesket år 2005 er værre end dem i år 1800. Jeg mente, at vi som vi bliver ældre, personligt, bliver værre end da vi var børn. Børn laver små ulykker, og voksne laver store ulykker. Enig? Eller nej ?

mvh Tau.

Til toppen 
#49237 - 10/09/2005 00:29 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tau du skriver:
citat:
Børn laver små ulykker, og voksne laver store ulykker. Enig? Eller nej ?

Jo, voksne kan nok lave større ulykker end børn. Og der er også forskel på bevidst synd og de synder, vi er uvidende om. Men uanset hvad: Syndere er og bliver vi, så længe vi er her i verden. Og min egen elskede søn var i hvert fald en egoistisk terrorist fra dag ét. Jeg kan tydelig huske, at han ikke tog mindste hensyn til, at jeg gerne ville sove om natten ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49238 - 10/09/2005 00:33 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

citat:
Jeg kan tydelig huske, at han ikke tog mindste hensyn til, at jeg gerne ville sove om natten ...

Ja, sådan er det jo.

mvh Tut.

Til toppen 
#49239 - 10/09/2005 10:02 Re: Dåbsforvirring [Re: AndersDinesen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Anders
citat:
(jeg syntes ikke at huske at der skulle stå dette nogle steder i bibelen. Og så vil denne påstand nemmelig være menneskelære, den gode folkekirke med dens dejlige opfindelser).
Jeg vil nødig gentage mig selv - så jeg håber du bare vil læse mine indlæg i denne tråd og tage dem for et svar ..

Ja, den gode folkekirke - den er mit åndelige hjem, i den blev jeg døbt til at tilhøre Jesus, og i den kom jeg til kristen tro.
Og uden den havde jeg ikke siddet her og skrevet om Ham!

Men det er bestemt ikke folkekirken, der har fundet på det med det dåben, den er faktisk indstiftet er faktisk Jesus!

Dåben og nadveren er de to sakramenter, som er givet os.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49240 - 10/09/2005 16:36 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau, du skrev:
citat:
hvad med karismatiske kristne børn og unge? De er som regel ikke døbt, før de fylder 15-18 år. Indtil da vil de vel være at betegne som udøbte kristne? Eller hvordan?

Karismatikerne ligger jo stor vægt på omvendelsen. Ifølge dem er man først en kristen, når man er blevet omvendt. Efter omvendelsen følger så dåben, som ifølge dem blot er en symbolsk handling. Sådan har jeg i hvert fald forstået deres lære.

For ikke så længe siden havde jeg en debat i et andet forum med nogle andre kristne, hvoraf de fleste var pinsefolk eller lignende. Emnet var først splittelsen mellem de forskellige kirkesamfund, men det kom hurtigt til primært at handle om dåben. Jeg fortalte dem – til deres store undren, tror jeg – at det var min opfattelse, at jeg havde været en kristen lige siden jeg blev døbt da jeg var 27 dage gammel. Men de nærmest forlangte, at jeg skulle have haft en oplevelse af "omvendelse" i løbet af min ungdom. Det har jeg bare aldrig haft. Jeg er aldrig blevet omvendt – lidt kedeligt måske, men sandt.

Teenagere fra ikke-barnedøbende kristne sammenhænge bliver vel døbt, når de har haft deres omvendelse. Og som jeg forstår deres lære, er man først en kristen da. Før man bliver "bevidst" er man bare et uskyldsrent barn, ikke en kristen; altså ifølge dem.

Du skrev også:
citat:
Jeg kender en præst (katolsk), som siger, at kristen bliver man ved sin Dåb...det ved jeg nu ikke rigtig...hm..

Det vil jeg nu give ham helt ret i. Ved døben bliver vi indpodet på Kristi jordiske legeme, Kirken. Men den romerske lære om dåben er vist heller ikke så forskellig fra den lutherske.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49241 - 10/09/2005 22:50 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

du har vist ret. Karismatikerne mener, som du siger, at børn som er udøbte og ikke omvendte bare er uskyldsrene, og ikke kristne, døbte.

Du har også ret i, at Romersk katolsk dåbslære ikke adskiller sig ret meget fra luthersk lære. Så præsten har nok ret, og du har ret, en kristen bliver man ved dåben. Men der er jo alligevel forskel på aktivt troende, omvendte kristne, og så dem der er barnedøbt men aldrig beder, går i kirke eller overhovedet tror på Jesus. (?)

mvh Tau.

Til toppen 
#49242 - 11/09/2005 09:39 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Så præsten har nok ret, og du har ret, en kristen bliver man ved dåben.

Så det eneste man egentlig skal gøre, er at sørge for at få tvangsdøbt flest muligt for at få dem gjort kristne?

Til toppen 
#49243 - 11/09/2005 12:45 Re: Dåbsforvirring
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej AFA,

der knyttes altid dåbsoplæring til Dåben i min Kirke.
Derfor skulle outcommet gerne være,at den kristne (barnedøbte) også bliver omvendt senere i livet.

mvh Tau.

Til toppen 
#49244 - 11/09/2005 14:04 Re: Dåbsforvirring
kristina
Ordstyrer
Bruger

Andreas, du skriver:
citat:
Så det eneste man egentlig skal gøre, er at sørge for at få tvangsdøbt flest muligt for at få dem gjort kristne?
Nejda! Tvangsdåb er at døbe nogen imod deres vilje.
Jeg selv blev døbt inden jeg var fyldt to måneder, så jeg kunne ikke tale og havde ingen indvendinger.
Min Gudmor svarede for mig, og jeg medvirkede ikke aktivt.

Min første fødsel (da jeg kom ud af moders liv og fik navlestrengen klippet over) medvirkede jeg ikke til - der skete bare det for mig, at jeg til verden, Guds første fødselsgave.
Jeg medvirkede eller ikke til min døb: min genfødsel ved vand og ånd.

Så hvis du vil kalde min dåb for tvangsdåb, så må du også kalde min første fødsel for tvangsfødsel. En lidt sær tanke, synes jeg ...

Jeg blev ved min dåb (Ordet og vandet) podet ind Kristus Jesus - til at tilhøre Ham.
Det var Guds underfulde gave til mig.
Der gik gange år, inden jeg kom til bevidst kristen tro, men dåbens gave har jeg beholdt, den kan ingen tage fra mig.
Guds løfter holder, og hvis jeg tror på det (og det gør jeg!), ja så er jeg bevaret som en kristen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49245 - 11/09/2005 14:19 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
Anonym
Anonym

citat:
Der gik gange år, inden jeg kom til bevidst kristen tro, men dåbens gave har jeg beholdt, den kan ingen tage fra mig.

Så du var en frelst kristen i mange år, uden at du selv vidste det!

PS:
Jeg har ikke selv personligt taget reel stilling for eller imod hverken barnedåb eller "voksendåb", selv om jeg nok mest hælder til "voksendåben".

Til toppen 
#49246 - 11/09/2005 14:20 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
der knyttes altid dåbsoplæring til Dåben i min Kirke.
Derfor skulle outcommet gerne være,at den kristne (barnedøbte) også bliver omvendt senere i livet.

Så ifølge din kirke kan man godt være en uomvendt kristen. altså kristen uden af have den kristne tro?

Til toppen 
#49247 - 11/09/2005 15:06 Re: Dåbsforvirring
kristina
Ordstyrer
Bruger

Andreas, du skriver:
citat:
Så du var en frelst kristen i mange år, uden at du selv vidste det!
Hyrden, som jeg blev døbt til at tilhøre, har ikke sluppet mig af syne - det har jeg jo i høj grad fået bekræftet - selv om jeg var så langt væk fra ham, at jeg i mange år ikke mere kunne høre hans stemme.

Jeg er så glad for Luk 19,10: "For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.« Opsøge altså! Det var ikke mig, der ledte efter nogen hyrde!

Om jeg var gået fortabt, hvis jeg nu var død for længe siden ...hmmm - det er et meget hypotetisk spørgsmål, som ikke kan besvares, for Gud havde jo sine planer .. Fra før verdens grundvold blev lagt, vidste Gud alt, også om mig: at han ville have mig døbt, og at jeg altså skulle leve og komme til bevidst kristen tro her i nådens tid!
Jeg er her jo endnu!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49248 - 11/09/2005 19:47 Re: Dåbsforvirring
tau
Ordstyrer
Bruger

Hmm Andreas, det ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal svare på. Men ja det tror jeg nok, man kan sige.

mvh Tau.

Til toppen 
#49249 - 11/09/2005 20:40 Re: Dåbsforvirring
loewendahl
Bruger

Hej

Dåben er også afløser for Jødernes omskæring af drengebørnene.

Vi bliver ikke i fysisk forstand omskåret, men i stedet for bliver vi korsmærket.
Både for vores ansigt og for vores bryst, til et vidnesbyrd om at vi skal tilhøre den korsfæstede og opstandne Herre Jesus Kristus.
Det kors er vi brændemærket med, for tid og evighed.
Vi tilhører en Herre, hvis mærke vi har fået brændt i vores hjerter.

Hvis vi bliver i terminologien om Hyrden og det fortabte lam.

-Det kan sagtens være at vi løber bort fra vores hyrde.
Synes måske at græsset er meget grønnere på den anden side af hegnet.
Men det sker, at vi alligevel hører vores hyrdes kærlige, tålmodige kalden, at vores hyrde til sidst finder os.
Og her kommer så det vigtige, at vi overgiver os i hans varetægt.
Hvis vi derimod ikke ønsker hans beskyttelse og kærlighed. Ja, så kan vi vende ryggen til.

Det er det valg, vi hver især står i.

Derfor er det IKKE forkert at barnedøbe.
Derfor kan jeg også forsvare, at ikke-kristne forældre får lov at døbe deres børn.
Valget bliver til 7. og sidst vores eget valg. hverken vore forældre el. andre, men vores eget!

MVH Helle

Til toppen 
#49250 - 11/09/2005 22:25 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau, du skrev:
citat:
Men der er jo alligevel forskel på aktivt troende, omvendte kristne, og så dem der er barnedøbt men aldrig beder, går i kirke eller overhovedet tror på Jesus. (?)

Ja, selvfølgelig er der forskel. For hvis man ikke har troen, er det jo på en måde temmelig ligegyldigt, om man er døbt eller ej.
Der skulle så til gengæld helst ikke være stor forskel på omvendte kristne og sådan nogle som mig selv.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49251 - 11/09/2005 22:30 Re: Dåbsforvirring
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas, du skriver (til Tau):
citat:
Så ifølge din kirke kan man godt være en uomvendt kristen. altså kristen uden af have den kristne tro?

Hm, du siger: uomvendt = uden kristen tro; er det rigtigt forstået? Jamen hvis du har ret, så er jeg vist – som det hedder i folkemunde – alvorligt på skider'n. For jeg er altså ikke blevet omvendt siden jeg blev døbt. Ikke hvad jeg ved af, i hvert fald.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49252 - 12/09/2005 09:03 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj - som skriver:

" ... jeg er altså ikke blevet omvendt siden jeg blev døbt.
Ikke hvad jeg ved af, i hvert fald."

Halleluja, så er vi mindst to!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49253 - 12/09/2005 09:31 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

citat:
Hm, du siger: uomvendt = uden kristen tro; er det rigtigt forstået? Jamen hvis du har ret, så er jeg vist – som det hedder i folkemunde – alvorligt på skider'n. For jeg er altså ikke blevet omvendt siden jeg blev døbt. Ikke hvad jeg ved af, i hvert fald.

Jeg tvivler på at du er uomvendt. Jeg vil faktisk påstå at du er meget omvendt.

Men nu er det jo altså også sådan at ikke alle får denne pludselige og "brutale" omvendelse, som når et lyn slår ned. Mange (og jeg vil vove påstanden: de fleste) omvendelser foregår som små stille fremadskridende omvendelser uden den store dramtik og manifestationer.

Til toppen 
#49254 - 12/09/2005 10:18 Re: Dåbsforvirring [Re: kristina]
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Kristina

Nu bliver jeg en smule forvirret ....

Vil du ikke kalde din "overgang" fra >døbt, ikke-troende< til >døbt, troende< for en omvendelse?

Mvh
Raven

Til toppen 
#49255 - 12/09/2005 11:25 Re: Dåbsforvirring [Re: Raven]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Raven du spørger
citat:
Nu bliver jeg en smule forvirret ....

Vil du ikke kalde din "overgang" fra >døbt, ikke-troende< til >døbt, troende< for en omvendelse?
hmmm - nej, faktisk ikke. Men jeg må indrømme, at jeg selv tidligere har brugt ordet omvendelse om mig selv, selv om jeg egentlig ikke rigtig kunne lide det, eller fandt det helt dækkende. Jeg kan huske at jeg for en del år siden midt i en samtale med min præst sagde noget i retning af ... " .. jamen sådan omvendt er jeg jo ikke blevet .. " (Kan ikke lige huske hvad han svarede ..)

Det med at få nye meninger, bliver klar over noget, men ikke før har forstået, og som f.eks. kan blive årsag, til at man melder sig ud af et politisk parti og ind i et andet - det vil jeg ikke kalde noget så stort som omvendelse.

Omvendelse er, som jeg fornemmer ordet, at gå fra tilstanden ikke-Guds-barn til at være Guds barn. Og det skete, da jeg blev døbt til at tilhøre Jesus Kristus.

Hvis jeg på et senere tidspunkt i livet havde meldt mig ud af livsfællesskabet med Ham, så var det en anden sag .. men det gjorde jeg faktisk aldrig, så jeg har hele tiden levet i min dåbs nåde.

Dt er sandt, at jeg først på et sent tidspunkt i mit liv blev bevidst om, hvad jeg hele tiden havde været - fra og med det store øjeblik, som jeg jo ikke kan huske, men som jeg har sort på hvidt!

Luther svarer i den lille katekismus på spørgsmålet Hvad giver eller gavner dåben? følgende:
Den virker syndernes forladelse, frier fra døden og Djævelen og giver alle dem, der tror det, den evige salighed, således som Guds Ord og forjættelse lyder.

Altså: alle dem der tror det! Og det gør jeg!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#49256 - 12/09/2005 13:43 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Hmm Andreas, det ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal svare på. Men ja det tror jeg nok, man kan sige.

Kan du ikke forklare mig lidt om hvordan man kan være kristen uden at have den kristne tro?

Til toppen 
#49257 - 12/09/2005 15:04 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

min computer er ustabil for tiden, så måske hvis du skriver et langt indlæg i etik og samfund, svarer jeg ikke de første dage, eller i flere små indlæg. Håber det er ok.

Jeg mener bestemt, at du hører til kategorien omvendte kristne. Din tro ser meget levende og stærk ud herfra.

mvh Tau.

Til toppen 
#49258 - 12/09/2005 15:08 Re: Dåbsforvirring
tau
Ordstyrer
Bruger

Andreas,

jeg har ikke mere at sige. Jeg har forklaret, at man bliver kristen ved Dåben, og dermed er man altså kristen, også inden omvendelsen.

mvh Tau.

Til toppen 
#49259 - 12/09/2005 15:19 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Andreas,jeg har ikke mere at sige. Jeg har forklaret, at man bliver kristen ved Dåben, og dermed er man altså kristen, også inden omvendelsen.

Ja, jeg har læst dit postulat, men mangler nu kun at få det belyst ud fra nogle bibeltekster, at din påstand nu også ER korrekt.

Dette er ikke for at stides om ord, eller diskutere for eller imod barnedåb, men udelukkende et forsøg på at forstå på hvilket bibelsk grundlag denne tanke måtte bygge.

Til toppen 
#49260 - 12/09/2005 16:24 Omvendelse
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas, du skrev:
citat:
Jeg tvivler på at du er uomvendt. Jeg vil faktisk påstå at du er meget omvendt.

Selv om jeg er lidt uenig i formuleringen, kan jeg vel godt tillade mig at glæde mig over det, du skriver her.
Jeg ville nu heller ikke sige, at jeg er uomvendt. Jeg siger bare, at min omvendelse skete, da jeg var 27 dage gammel.
citat:
Men nu er det jo altså også sådan at ikke alle får denne pludselige og "brutale" omvendelse, som når et lyn slår ned. Mange (og jeg vil vove påstanden: de fleste) omvendelser foregår som små stille fremadskridende omvendelser uden den store dramtik og manifestationer.

Det kan jeg i høj grad nikke genkendende til. Men jeg ville ikke kalde det for en omvendelse, men "kun" en overgang fra barnetro til voksentro. Betegnelsen "omvendelse" reserverer jeg til overgangen fra ikke-tro til tro, fordi ordet signalerer, at man vender sig væk fra noget og hen mod det modsatte. Når alt kommer til alt, er det nok mest et spørgsmål om, hvordan vi formulerer os.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49261 - 12/09/2005 16:30 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau, du skrev:
citat:
Jeg mener bestemt, at du hører til kategorien omvendte kristne. Din tro ser meget levende og stærk ud herfra.

Jamen det er jeg da glad for at høre. Jeg synes bare ikke, at det giver mening at kalde mig for "omvendt", når jeg sådan set aldrig har været andet end en troende kristen, siden jeg blev døbt. Selvfølgelig er jeg blevet mere bevidst om min tro med årene, men jeg mener alligevel, at jeg har haft den frelsende tro, siden jeg var 27 dage gammel.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49262 - 12/09/2005 17:35 Re: Omvendelse [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

citat:
Når alt kommer til alt, er det nok mest et spørgsmål om, hvordan vi formulerer os.

Her kan vi jo nok ikke rigtig finde ret meget at være uenig om.

Til toppen 
#49263 - 13/09/2005 13:15 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

godt at du forstod mig. Jeg sagde, at du hørte til kategorien "omvendte kristne", men det var selvfølgelig bare ment som, at du altid har været troende. Det var ikke for at sige, at du har haft en omvendelse, for jeg tror dig da, når du siger, at du ikke har haft en decideret sådan. Det er da også vildt stort, at du bare altid har haft frelsende tro. Halleluja for det.

mvh Tau.

Til toppen 
#49264 - 13/09/2005 13:17 Re: Dåbsforvirring
tau
Ordstyrer
Bruger

Andreas,

jeg ved ikke, hvor i Bibelen det evt. måtte stå. Jeg holder mig til det, fordi Kirken siger det, og Kirkens læreembede er at betragte med samme autoritet som Bibelen. For en katolik vel at mærke. Havde jeg kendt til et skriftsted, havde jeg skrevet det straks, da jeg ved, at protestanter gerne ser skriftsteder til at underbygge alt med.

mvh Tau.

Til toppen 
#49265 - 13/09/2005 13:44 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Andreas,
jeg ved ikke, hvor i Bibelen det evt. måtte stå. Jeg holder mig til det, fordi Kirken siger det, og Kirkens læreembede er at betragte med samme autoritet som Bibelen. For en katolik vel at mærke. Havde jeg kendt til et skriftsted, havde jeg skrevet det straks, da jeg ved, at protestanter gerne ser skriftsteder til at underbygge alt med.
mvh Tau.

Det er IKKE Kirken der siger det, - det er Den Katolske Kirke der siger det! Og der er altså vitterligt forskel på de to udtalelser og formuleringer.

Nedenstående er ikke polemisk, men for at klargøre mit standpunkt vedr. Bibelen og "autoriteter"
Og nu kan jeg af gode grunde ikke tillægge Den Katolske Kirkes traditioner og holdninger synderlig stor værdi, når de bl.a. fremfører at Maria, Jesu mor, skulle have levet et helt syndfrit liv, når Bibelen nu ganske klart og tydeligt siger, at kun èn har levet et syndfrit liv her på jorden, nemlig Jesus.

Så når "kirkens autoritet" er i strid med en klar og tydelig bibelsk udtalelse, kan jeg derfor heller ikke tillægge "kirkens autoritet" nogen nævneværdig betydning på andre felter når den bibelske dokumentation er udeladt.

Til toppen 
#49266 - 13/09/2005 14:45 Re: Dåbsforvirring
tau
Ordstyrer
Bruger

Andreas,

inden du tager sådan på vej, kunne du måske spørge mig, hvad JEG mener, når jeg siger Kirken. Jeg er, som de fleste ved herinde, katolik, og jeg skriver bare "Kirken", når jeg taler om min egen Kirke, den Romersk katolske Kirke. Hvis du har fulgt mig i debatten, ville du vide dette. Yderligere er der vel kun én Kirke, som har et decideret læreembede, og det er RKK.

For mig er der kun én Kirke, og det er RKK. Derfor er det denne Kirke, jeg taler om, når jeg siger "Kirken siger".
I katolsk forståelse er alle andre kirker ikke rigtige kirker, fordi de simpelthen ikke er stiftet af Kristus. Men der er kristne i dem, og de er vores brødre og søstre. Det siger jeg ikke for at være arrogant, men fordi det er sådan, tingene hænger sammen fra katolsk side. Det kan du så opfatte som værende arrogant, men det er ikke ment sådan.!

Jeg havde skam ikke forventet, at du ville tillægge Kirkens læreembede nogen synderligere autoritet, for havde du gjort det, var du jo katolik, hvad jeg ved, du i hvert fald ikke er..så det kom ligesom ikke rigtig som en overraskelse for mig. Det var da også derfor, jeg fra starten ikke skrev noget om det, fordi jeg vidste, at det ikke ville kunne bruges til dig.

Mvh Tau.
ps. Du må selvfølgelig gerne være uenig i, at RKK er den eneste kirke, hvad du givent må være uenig i, men jeg orker bare ikke at tage debatten endnu en gang, så det bliver uden mig som deltager.

Ændret af tau (13/09/2005 14:51)

Til toppen 
#49267 - 13/09/2005 15:34 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Andreas,
inden du tager sådan på vej, [... ]

Jeg er ked af at du misforstod hensigten med min udmelding, idet jeg kan se at du læste den på en helt anden måde end hensigten med mit indlæg var. Og derfor beder jeg om undskyldning for de formuleringer der ramte ved siden af.

Til toppen 
#49268 - 13/09/2005 16:00 Re: Dåbsforvirring
tau
Ordstyrer
Bruger

Andreas,

ups - jeg troede, at du blev sur, fordi du skrev med store bogstaver. Beklager meget, at jeg indlæste noget, som du slet ikke mente!!!

Venligt af dig at undskylde, men fejlen er vist lige så meget min.

mvh Tau.

Til toppen 
#49269 - 13/09/2005 17:02 Re: Dåbsforvirring [Re: tau]
Anonym
Anonym

citat:
Andreas,
ups - jeg troede, at du blev sur, fordi du skrev med store bogstaver. Beklager meget, at jeg indlæste noget, som du slet ikke mente!!!

Venligt af dig at undskylde, men fejlen er vist lige så meget min.

Godt og dejligt at vi kan få misforståelser ryddet af vejen. Og godt at du siger til, hvis du mener at jeg har "gjort i nælderne"

Det er ikke altid lige let at udtrykke sig på skrift. Mange gange ville det være meget lettere når man kan se hinanden, med kropssprog og mimik og det hele.

Til toppen 
#49270 - 13/09/2005 17:05 Re: Dåbsforvirring
tau
Ordstyrer
Bruger

Du har ret, Andreas.

Hvis vi sad overfor hinanden, ville det være MEGET lettere at forstå og ikke misforstå og mistolke. Og så ville man også kunne sige tingene med et lille smil, så den anden forstod, at det altså ikke er sagt i fjendskab men i al venskabelighed. Også de mere kontroversielle synspunkter, som vi jo nok begge har i forhold til hinanden.!

mvh Tau.

Til toppen 
#49271 - 21/09/2005 13:56 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
Jan Sloth
Bruger

Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
Hejsa

Der er ingen frelse i dåb, uanset om det er barnedåb eller voksendåb

I det øjeblik du beder Jesus om at blive Herre i dit liv, da bliver du frelst i samme øjeblik

Romerne 10: 9-10 (der står alt hvad du behøver for at bliver frelst)

Efter man er blevet frelst skal man så lade sig døbe, for at vise at man tilhører Gud. Men der er ingen frelse i dåben. Man bliver først frelst, og derefter lader man sig så døbe

kærlig hilsen Jan

Til toppen 
#49272 - 23/09/2005 21:41 Re: Dåbsforvirring [Re: Jan Sloth]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Jan!
Jeg er enig med dig i nedenstående:
citat:
Hejsa

Der er ingen frelse i dåb, uanset om det er barnedåb eller voksendåb

I det øjeblik du beder Jesus om at blive Herre i dit liv, da bliver du frelst i samme øjeblik

Efter man er blevet frelst skal man så lade sig døbe, for at vise at man tilhører Gud. Men der er ingen frelse i dåben. Man bliver først frelst, og derefter lader man sig så døbe

kærlig hilsen Jan

Jeg tror og ved uden tvilv, at der er mange, som er enig med dig i ovenstående.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#49273 - 25/09/2005 12:54 Re: Dåbsforvirring [Re: Jan Sloth]
Jonathan
Bruger

Hej Café!
Jeg synes det er dybt beklageligt, at nogen tror de er frelst og Guds børn bare fordi de er døbt.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#49274 - 25/09/2005 13:36 Re: Dåbsforvirring [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan

En kommentar til dine to indlæg til Jan Sloth. Du skrev:
citat:
Jeg er enig med dig i nedenstående:
citat:
... Der er ingen frelse i dåb, uanset om det er barnedåb eller voksendåb

...

Hvis du er enig med Jan Sloth i dette, så er du desværre uenig med apostlene Paulus: "Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden," (Tit. 3,4-5) og Peter: "... den dåb, som nu frelser jer; ..." (1. Pet. 3,21).
citat:
Jeg synes det er dybt beklageligt, at nogen tror de er frelst og Guds børn bare fordi de er døbt.

Hvad mener du dog med "bare fordi de er døbt"? Mener du, det er beklageligt, at nogen kan tro sig frelst, "bare" fordi Gud har genfødt een ved vand og Helligånd? Jeg mener virkelig, det er beklageligt, eller snarere fatalt, hvis nogen kan tro, man bliver frelst ved andet end dåben og troen alene.
Hvad mener du egentlig, at der skal til, ud over dåben og den dertil hørende tro på Jesu Kristi forsonende død og opstandelse?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49275 - 25/09/2005 14:55 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Jeg er ikke uenig med Paulus og Peter i det de skrev. Jeg mener det er vigtigt, at vi holder os så tæt til grundteksten, som mulig.

Hvad siger du til dette citat fra den norske oversætelse af King James bibeloversætelse fra 1999 "Gå derfor ut og undervis alle nasjoner, og døp dem i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lær dem å holde alt det Jeg har befalt dere; og Jeg er altid med dere, ja, inntil verdens ende. Amen. (Matt. 28,19-20).

Jeg har fået den ovennævnte bibel af "Vejen Til Gud" Susan og Tonny Møllerskov. Deres e-mail er: gospel4denmark@adr.dk & VEJENTILGUD@yahoo.dk

Jeg mener, at alt hvad der behøves til frelsen står i Rom. 10,9-10.

Mvh. Jonathan

Til toppen 
#49276 - 25/09/2005 15:31 Re: Dåbsforvirring med en rettelse [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj og jer andre!
Undskyld skrivefejlen. Det var ikke en hel bibel, men Det Ny Testamente jeg fik af Susan og Tommy Møllerskov.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#49277 - 25/09/2005 17:03 Re: Dåbsforvirring [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan du skriver:
citat:
Jeg er ikke uenig med Paulus og Peter i det de skrev. Jeg mener det er vigtigt, at vi holder os så tæt til grundteksten, som mulig.

Så du har altså skiftet holdning, og er ikke længere enig med Jan Sloth, som sagde: "der er ingen frelse i dåben." Det tager jeg med glæde til efterretning.
citat:
Hvad siger du til dette citat fra den norske oversætelse af King James bibeloversætelse fra 1999 "Gå derfor ut og undervis alle nasjoner, og døp dem i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lær dem å holde alt det Jeg har befalt dere; og Jeg er altid med dere, ja, inntil verdens ende. Amen. (Matt. 28,19-20).

Jeg siger, at det er en temmelig dårlig oversættelse. Den får slet ikke den mening frem, som er i King James. For en god ordens skyld, således står der i King James:
"Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost: | Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen."
Mit bud på en mere korrekt oversættelse:
"Gå I derfor, og undervis alle nationer, ved at døbe dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn: | Ved at lære dem at overholde alt, hvad jeg har befalet jer: og se, jeg er med jer altid, helt til verdens ende! Amen."
Det er vigtigt, at få det frem, at det ikke er tre separate befalinger, Jesus giver disciplene, men derimod én befaling i to dele. Det synes jeg nu heller ikke, King James får helt frem, f.eks. synes jeg, det er uheldigt, at den oversætter to vidt forskellige ord med "teach". Jeg synes egentlig, den danske, autoriserede oversættelse er tættere på originalen, når den siger "gør ... til ... disciple".
I øvrigt kan jeg slet ikke se, hvorfor man skulle oversætte fra andet end grundteksten. King James er godt nok en ganske vellykket oversættelse, men den er jo ikke originalen.
citat:
Jeg mener, at alt hvad der behøves til frelsen står i Rom. 10,9-10.

Det er da nogle gode vers: "For hvis du med din mund bekender, at Jesus er Herre, og i dit hjerte tror, at Gud har oprejst ham fra de døde, skal du frelses. For med hjertet tror man til retfærdighed, med munden bekender man til frelse."
Jeg spurgte dig før: Hvad mener du egentlig, at der skal til, ud over dåben og den dertil hørende tro på Jesu Kristi forsonende død og opstandelse?
Var din henvisning til Romerbrevet et svar på det? Men i dit foregående indlæg skrev du jo: "det er dybt beklageligt, at nogen tror de er frelst og Guds børn bare fordi de er døbt." Da var det åbenbart ikke nok at tro og være døbt, men nu har du måske skiftet holdning?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49278 - 25/09/2005 17:50 Grow up [Re: Jonathan]
Ole Madsen
Bruger

hvorfor tør du ikke overlade det emne til Gud, og lade ham gøre med det i andre som han vil? hvorfor ikke gøre dit til at være ét med dine brødre og søstre på trods af forskellighed?

jeg er da heller ikke enig i barnedåben, men Jesus har befalet os at være ét med ens brødre og søstre, han har ikke sagt at vi skal være det hvis vi er enige i alt hvad andre siger.

vejer det ikke tungere når nu det er Jesus der har sagt det?

desuden er det emne diskutteret fra begge sider til hudløshed, du kan jo bare søge på ordet dåb. Andre er faktisk ikke så lette at overbevise, det er kun Gud der kan det.

Ole

Til toppen 
#49279 - 25/09/2005 20:22 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Jeg har ikke skiftet mening i løbet af idag. Jeg mener ikke der findes frelse i dåben idag.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#49280 - 25/09/2005 21:54 Re: Dåbsforvirring [Re: Jonathan]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Lige et link til et indlæg jeg tidligere har skrevet

HER

KH Søren.

Til toppen 
#49281 - 25/09/2005 23:12 Re: Grow up [Re: Ole Madsen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole

jeg er meget enig med dig i denne sag. Vi skal være ét, som Kristus bad om, at vi måtte være. Vi skal søge enheden, selvom vi er så forskellige. For det er vi jo, det skal jeg ikke benægte. Men derfor kan vi jo stadig godt være et.

Og du har også ret i, at nok kun Gud kan overbevise om, hvad der er sandheden mht. dåben og dens betydning og tidspunkt.
Hvis bare vi så hørte efter...

mvh Tau.

Til toppen 
#49282 - 26/09/2005 01:35 Re: Dåbsforvirring [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

Jeg opfatter, uden at være for bibel stærk på området, dåbens betydning således. At den er et ritual, ved dåb og Hellig Ånd, hvorved en troende fødes påny. Altså, hvad end han har af forhistorie, og dårlig samvittighed, fra et verdslivt liv,gives han en helt ny chance i livet, til at leve i pagt med Gud ved Jesus. Den er en omvendelses handling til syndernes forladelse. Paulus siger vistnok et sted i et af hans breve, at hvis nogen i menigheden falder fra, var det jo altsammen til ingen nytte (måske en kan henvise til det rette tekst sted?). Dåben, og vi må vel antage at dem brevet er rettet til, er døbte, er vel ikke en egentlig garanti for frelse i sig selv. Det er ens tro der skal holde.

Barnedåb, forstår jeg, i diskuterer meget. Jeg kan ikke rigtig se barnedåbens funktion, snarere tænker jeg, burde man barne-velsigne. Alligevel, hvis Kristus bryder frem, og en og anden, der ikke har levet et liv, forsagende synden, men efter hjertets begær, ikke panikker, men alligevel tænker; men jeg er jo barnedøbt i folkekirken, og han så, efter Rom 10,13, vender sig mod Jesus ,hvad jeg tror vil kræve en del mod, og på knæ påkalder Jesu Kristi Nåde, så bliver han jo frelst. Hans tro har så frelst ham. Hans tro er så affødt af hans barnedåb...

Jeg tror jeg vil sætte min lid til Herren her. Til Jesus navn.

Ændret af Retriever (26/09/2005 01:38)

Til toppen 
#49283 - 26/09/2005 17:50 Re: Dåbsforvirring [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan, dit seneste, ganske korte svar til mig lød:
citat:
Jeg har ikke skiftet mening i løbet af idag. Jeg mener ikke der findes frelse i dåben idag.

Nu er jeg forvirret. Du skrev først, at du var enig med Jan Sloth, dernæst bekræftede du Peters og Pauli udsagn og nu er du så gået tilbage til at være enig med Jan Sloth. Jeg kan ikke se, at det ikke er meningsskift.
Men du mener måske, at de udsagn, jeg citerede fra Titusbrevet og 1. Petersbrev er forenelige med Jan Sloths påstande. Det mener jeg i hvert fald ikke, men jeg er selvfølgelig åben for argumentation.

mvh
Nikolaj

P.S.: Jeg mangler i øvrigt stadig svar på, hvad der behøves for at blive frelst, ud over dåben og den dertil hørende tro på Jesu Kristi forsonende død og opstandelse.

Til toppen 
#49284 - 26/09/2005 17:57 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Retriever, du skrev:
citat:
Barnedåb, forstår jeg, i diskuterer meget. Jeg kan ikke rigtig se barnedåbens funktion, snarere tænker jeg, burde man barne-velsigne. ...

Det er jo egentlig ret ligegyldigt, om du kan se barnedåbens funktion, og hvad du går og gør dig af tanker om den sag. Jesus har befalet os at gøre alle folkeslag til hans disciple ved at døbe og undervise dem; og det skal menneskers tankespind ikke lave om på.

Vis mig bare ét bibelsk argument for, at børn ikke er omfattet af dåbsbefalingen!

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49285 - 26/09/2005 18:34 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

citat:
Nikolaj skrev:
Vis mig bare ét bibelsk argument for, at børn ikke er omfattet af dåbsbefalingen!

Jamen så vis os blot et klart skriftsted der tydeligt viser at børn blev døbt af Jesus, hans disciple eller de første apostle!

Inden du svarer kunne det måske være gavnligt lige at læse denne korte artikel: "Findes der mere end én dåb?"

Og endnu engang skal jeg lige understrege, at jeg personlig ikke fordømmer praksissen med barnedåb!

Til toppen 
#49286 - 26/09/2005 18:51 Gulvtæppemetoden [Re: Ole Madsen]
Nikolaj
Bruger

Hej Ole

Din holdning forekommer mig altså, i al respekt, ikke særlig "grown-up". Du skriver:
citat:
hvorfor ikke gøre dit til at være ét med dine brødre og søstre på trods af forskellighed?
jeg er da heller ikke enig i barnedåben, men Jesus har befalet os at være ét med ens brødre og søstre, han har ikke sagt at vi skal være det hvis vi er enige i alt hvad andre siger.
vejer det ikke tungere når nu det er Jesus der har sagt det?

For det første mener jeg ikke, jeg kan huske, at Jesus på noget som helst tidspunkt befaler os at være ét. Men du kan måske hjælpe mig med en henvisning her? Det håber jeg, du kan, for det er jo ret dumt at påberåbe sig Skriftens autoritet ud at have dækning for det.

For det andet tror jeg ikke, at problemer bliver mindre af at blive fejet ind under et gulvtæppe og fortrængt – snarere tværtimod. Men det er jo netop, hvad du vil, er det ikke?
Jeg mener, at de, der har en anden holdning end jeg og størstedelen af kristenheden har til barnedåben, tager fejl, og at denne fejltagelse på sigt kan være til skade for deres gudsforhold; men det betyder da ikke, at jeg ikke kan anerkende dem/jer som kristne brødre og søstre. Selvfølgelig skal vi nogle gange lade diskussionen ligge og forene os i bøn og lovprisning, men hvis vi helt glemmer diskussionen, bliver problemet bare større. En fortrængning får ikke et problem til at forsvinde, det lader det blot ligge upåagtet og ulme og vokse sig større. Fortrængning er meget mere skadelig end åben konfrontation. Derfor er vi nødt til at fortsætte med at bearbejde og løse vores problemer, også selvom det til tider slår gnister.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49287 - 26/09/2005 19:24 Re: Dåbsforvirring
Nikolaj
Bruger

citat:
Ni: Vis mig bare ét bibelsk argument for, at børn ikke er omfattet af dåbsbefalingen!

AFA: Jamen så vis os blot et klart skriftsted der tydeligt viser at børn blev døbt af Jesus, hans disciple eller de første apostle!

Hej Andreas

Du kan altså ikke bruge såden et ex silentio-argument til noget. Bortset fra, at der i Ap.G. og 1. Kor. nævnes dåb af hele husstande, er der ingen direkte hentydninger til barnedåb i Bibelen. Men der står heller ikke noget sted, at kvinder modtog nadver. Det må vel så betyde, at kvinder ikke kan tage del i nadveren, eller hvad? Og der kunne nævnes flere eksempler. Andreas, enten må du være klar til at tage konsekvensen af din egen argumentation, eller også må du trække den tilbage.

Jeg har i øvrigt også læst artiklen på mensviventer.no. Jeg er enig med forfatteren – og Luther – i, at døben burde foretages ved fuldnedsænkning hvor det er muligt, og til dels også i, at konfirmationen er "et narreværk", men ellers synes jeg, at argumentationen er noget tynd. F.eks. postulerer fortatteren flere gange, at børn ikke er i stand til at tro, men hvad skal vi andre så gøre, når Jesus befaler os at blive som små børn? Lade være med at tro, eller hvad?

mvh
Nikolaj

P.S.: Jeg venter selvfølgelig stadig på, at nogen giver mig en bibelsk begrundelse for ikke at døbe børn.

Til toppen 
#49288 - 26/09/2005 20:16 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

citat:
[ ... ]
Andreas, enten må du være klar til at tage konsekvensen af din egen argumentation, eller også må du trække den tilbage.
[ ... ]

Jeg fremdrog artiklen (incl. dens argumentation) som en modvægt mod dem der stædigt fastholder barnedåben som en bibelsk dåbsmåde.

Der ér faktisk ingen tekster i Bibelen der entydigt støtter påstanden om at nyfødte børn blev døbt. Men for mig personligt, og for min opfattelse af dåben, har det egentlig heller ingen betydning hvornår man bliver døbt. Men som tidligere nævnt er jeg nok mest hældende til troens dåb (voksendåb).

Er troen tilstede, er det vek egentlig ikke af den store betydning, hvornår man er blevet døbt. En dåb uden tro er værdiløs, men en tro uden dåb kan godt frelse, i al fald hvis der ikke har været mulighed for dåb (f.eks. røveren på korset). Men som generel regel hører tro og dåb sammen og komplementerer hinanden.

Fakta er:
Jeg kunne aldrig drømme om at frakende barnedøbte hverken frelse eller evigt liv sammen Gud!

Til toppen 
#49289 - 26/09/2005 20:40 Re: Dåbsforvirring
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas, du skrev:
citat:
Der ér faktisk ingen tekster i Bibelen der entydigt støtter påstanden om at nyfødte børn blev døbt. Men for mig personligt, og for min opfattelse af dåben, har det egentlig heller ingen betydning hvornår man bliver døbt. Men som tidligere nævnt er jeg nok mest hældende til troens dåb (voksendåb).

Er du så også "mest hældende til" at kvinder ikke bør modtage nadveren, eftersom ingen tekster i Bibelen entydigt støtter påstanden om, at kvinder modtog nadveren?

I øvrigt giver jeg dig ret i, at dåb uden tro ikke frelser, og at tro uden dåb godt kan frelse, hvis der ikke har været mulighed for dåb.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du i øvrigt mener om det, jeg skrev i mit foregående indlæg. Mener du, at man generelt ikke bør gøre noget, som ikke eksplicit er foreskrevet i NT (f.eks. at lade kvinder modtage nadveren)? Og mener du, at vi skal lade være med at tro for at efterligne de små børn?

Og så mangler jeg jo stadig en bibelsk begrundelse for, at dåbsbefalingen ikke gælder børn.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49290 - 26/09/2005 20:54 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du i øvrigt mener om det, jeg skrev i mit foregående indlæg. Mener du, at man generelt ikke bør gøre noget, som ikke eksplicit er foreskrevet i NT (f.eks. at lade kvinder modtage nadveren)? Og mener du, at vi skal lade være med at tro for at efterligne de små børn?

Og så mangler jeg jo stadig en bibelsk begrundelse for, at dåbsbefalingen ikke gælder børn.

I stedet for at være så agressiv fordi jeg mest hælder til troens dåb, så burde du fokusere langt mere på, at jeg nu adskillige gange har klart tilkendegivet at jeg på ingen måder tager afstand fra barnedåben, eller underkender at barnedåben er en dåb!

Men hvis du absolut VIL have en ørkenvandrende debat om troens dåb ctr. barnedåb, så må det primært være dig der bør hoste op med bibelske beviser for barnedåben, da denne dåbsform langt fra fremgår tydeligt i de bibelske tekster.

Men helt ærligt, så er jeg ikke særligt interesseret i en sådan debat. Jeg er langt mere interesseret i at barnedøbere ville være langt mere villig til at anerkende troens dåb på lige fod med barnedåben.

Til toppen 
#49291 - 26/09/2005 21:01 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Nikolaj]
Ole Madsen
Bruger

tør du ikke tro at Gud kan gøre noget i andres liv? I finland tør de lade Gud gøre som han vil i de enkeltes liv, de lader det være op til den enkelte og Gud.

hvorfor er det at vi har så sølle tro hvad angår andre? jeg er ikke ude efter dig nu, men det er vel et generelt problem.

citat:
(D1931)
Joh 17:21-23 21 at de må alle være ét; ligesom du, Fader! i mig, og jeg i dig, at også de skulle være ét i os, for at Verden må tro, at du har udsendt mig.
22 Og den Herlighed, som du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skulle være ét, ligesom vi ere ét,
23 jeg i dem og du i mig, for at de må være fuldkommede til ét, for at Verden må erkende, at du har udsendt mig og har elsket dem, ligesom du har elsket mig.

jeg er som sagt ikke ude på at fortrænge, men Gud kan faktisk flytte bjerge hvis man tillader ham at komme til, og at det er DET der skal have vægten, og ikke ens forståelse. Tror du ikke at Gud kan forsvare for dig det der er rigtigt hvis du lader Gud komme til?

Ole

Ændret af Ole Madsen (26/09/2005 21:04)

Til toppen 
#49292 - 26/09/2005 21:07 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

jeg glemte at skrive det med finland, de har faktisk vækkelse, fordi de TØR lade Gud komme til. en af grundene tror jeg, at vi ikke har vækkelse er at vi hæger så meget om vores forståelse istedet for Gud. Gud kan virkelig godt forsvare det der er ret.

Ole

Til toppen 
#49293 - 26/09/2005 21:58 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Raven
Bruger

Hej Nikolaj

Du har ret i, at der ikke findes nogle skriftsteder, der direkte taler imod barnedåb - heller ingen der taler for. Altså er vi nødt til at drage "logiske" konsekvenser og tolke skriften for at finde argumenter for eller imod.

Du nævner hele husstande, der bliver døbt, så jeg slog dem op for at finde ud af, hvad der egentlig står:

citat:
(ApG. 16:13-15)
På sabbatten gik vi ud gennem byporten og langs med en flod, hvor vi mente, der var et bedehus. Dér satte vi os og talte med de kvinder, der var forsamlet. Og en gudfrygtig kvinde ved navn Lydia, en purpurhandler fra byen Thyatira, lyttede til alle Paulus' ord, og Herren åbnede hendes hjerte, så hun tog dem til sig. Da hun og hendes husstand var blevet døbt, indbød hun os: »Hvis I anser mig for at være tro mod Herren, så kom ind i mit hus og bliv dér.« Hun nødte os til det.

Her er der ingen indikation om hvorvidt, der var små børn tilstede eller ej - så den er åben for muligheder

citat:
(ApG. 16:29-34)
Fangevogteren forlangte at få fakler, og han løb ind og faldt skælvende på knæ for Paulus og Silas. Så førte han dem udenfor og spurgte dem: »I gode herrer, hvad skal jeg gøre for at blive frelst?« De svarede: »Tro på Herren Jesus, så skal du og dit hus blive frelst.« De forkyndte nu Herrens ord for ham og hele hans hus. I denne sene nattetime tog han dem med og vaskede deres sår, og umiddelbart efter blev han selv og alle i hans hus døbt. Så tog han dem op i sit hus og dækkede op for dem, og han og hele hans husstand jublede over at være kommet til tro på Gud.

For det første synes jeg jo det er interessant, at svaret på spørgsmålet: "Hvad skal jeg gøre for at blive frelst?" lyder "Tro på Herren Jesus" (hvad med dåben?).

For det andet bliver der først prædiket for hele husstanden, så bliver husstanden døbt - hvorefter hele husstanden jubler over at være kommet til tro. Her mener jeg ikke at der er anledning til at tro, at der skulle være blevet døbt små børn (spæde), da det ikke giver mening, at Paulus og Silas skulle prædike for dem (de små) hvorefter de jubler!

citat:
(ApG. 18:7-8)
Så forlod han synagogen og gik ind til Titius Justus, en gudfrygtig mand, hvis hus stødte op til synagogen. Men synagogeforstanderen Krispus og alle i hans hus kom til tro på Herren. Også mange af korintherne hørte og troede og blev døbt.

På samme måde, mener jeg heller ikke det her giver mening, at små børn skulle have hørt ordet og være kommet til tro på Herren. Hvorvidt små børn i det hele taget kan tro, er en anden diskussion, men her lægges der op til, at de kom til tro på Herren (på baggrund af det hørte) - hvorefter de vel blev døbt.

Et andet skriftsted jeg finder tankevækkende:

citat:
(Hebr. 6:1-3)
Derfor vil vi nu lade begynderundervisningen om Kristus ligge og gå videre til en undervisning for voksne og ikke én gang til lægge grunden med omvendelse fra døde gerninger og tro på Gud, med lære om dåb og håndspålæggelse, om dødes opstandelse og evig dom. Ja, det vil vi gøre, dersom Gud giver lov.

Her skriver Hebræerbrevets forfatter, at grundlaget består af først omvendelse og tro, derefter dåb og håndspålæggelse, og til sidst opstandelse og dom.

Jesus siger selv i Mark. 1:15 "»Tiden er inde, Guds rige er kommet nær; omvend jer og tro på evangeliet!«"

Hvis dette er rækkefølgen, så kan jeg ikke se, at det levner megen plads for dåb før omvendelse og tro.

Derudover undrer det mig, at hvis dåben er afgørende for frelsen, at Paulus da skriver:" For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal blive til tom tale." Hvorfor er han ikke sendt for at døbe, hvis det er af afgørende karakter?

Som sagt er dette ikke beviser imod, men blot mine tanker om disse skriftsteder.

Mvh
Raven

Til toppen 
#49294 - 26/09/2005 23:09 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Nikolaj]
Jennes
Bruger

Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
ordstyre: Det håber jeg, du kan, for det er jo ret dumt at påberåbe sig Skriftens autoritet ud at have dækning for det.

Den behøver vist ikke mere fra din side af og du bedes undskylde for dårlig edikette.

Der er mere mellem himmel og jord.....Såsom insekter...

Til toppen 
#49295 - 26/09/2005 23:24 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
Jeg har ikke skiftet mening frem og tilbage indenfor de sidste dage, som du påstår jeg har gjordt. Jeg troede jeg havde svaret dig på dit sidste spørgsmål til mig ang. frelse. Jeg er kun enig med dig i flg. citat om frelsen:
citat:
tro på Jesu Kristi forsonende død og opstandelse.
jævnfør Rom. 10,9-10. Jeg mener stadigvæk ikke at dåben er nødvendig for, at blive frelst.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#49296 - 27/09/2005 17:17 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Jennes]
Nikolaj
Bruger

Kære Jennes

Din flabethed er ikke til at overse. Alligevel vælger jeg at forsøge at forklare dig, hvorfor det ikke er dårlig etikette, når jeg skriver: "For det første mener jeg ikke, jeg kan huske, at Jesus på noget som helst tidspunkt befaler os at være ét. Men du kan måske hjælpe mig med en henvisning her? Det håber jeg, du kan, for det er jo ret dumt at påberåbe sig Skriftens autoritet ud at have dækning for det."
Jeg greb fat i noget, som Ole og jeg – og du – formentlig kan blive enige om, nemlig at det er dumt at sige noget andet end sandheden. Hvis det samtidig involverer Skriften, som både Ole og jeg tillægger en helt særlig autoritet, er det en skærpende omstændighed. Læg mærke til, at jeg ikke anklager Ole for at lyve; jeg siger blot, at jeg ikke er sikker på, at han har ret, når han skriver: "Jesus har befalet os at være ét". Jeg regner bestemt ikke med, at Ole taler mod bedre vidende. Faktisk holder jeg fuldt ud den mulighed åben, at det kan være min egen hukommelse (og/eller søgefunktionen på bibelen.dk), der glipper. Det er ikke dårlig etikette.
Hvordan skulle jeg ellers have givet udtryk for min tvivl om, at Ole havde ret i sin påstand?

- Nikolaj

Til toppen 
#49297 - 27/09/2005 17:23 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Ole Madsen]
Nikolaj
Bruger

Hej Ole

Nu er jeg ikke så meget inde i, hvordan det foregår for tiden i Finland, men jeg tvivler da på, at de har vækkelse, fordi de bare læner sig tilbage og lader Gud klare arbejdet. Jeg ved ikke, om det var sådan, du mente, men man kunne næsten få det indtryk.
Gud har for vane at bruge mennesker i sit arbejde.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49298 - 27/09/2005 17:43 Re: Dåbsforvirring
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas
citat:
I stedet for at være så agressiv fordi jeg mest hælder til troens dåb, så burde du fokusere langt mere på, at jeg nu adskillige gange har klart tilkendegivet at jeg på ingen måder tager afstand fra barnedåben, eller underkender at barnedåben er en dåb!

Jeg er da ked af, at du har fået det indtryk, at jeg er agressiv. Dåben er et emne, som interesserer mig, og som jeg har en klar holdning til, men det var ikke meningen, at det skulle løbe af med mig. Hvis du har opfattet min argumentation som agressiv, beklager jeg selvfølgelig.
Jeg er da glad for dine tilkendegivelser om, at du ikke tager afstand fra eller underkender barnedåben. Det giver mig næsten lyst til sige "i lige måde", men det er der jo ikke meget indrømmelse i, for selvfølgelig anerkender jeg dåb af voksne.
citat:
Men hvis du absolut VIL have en ørkenvandrende debat om troens dåb ctr. barnedåb, så må det primært være dig der bør hoste op med bibelske beviser for barnedåben, da denne dåbsform langt fra fremgår tydeligt i de bibelske tekster.

Jeg er ikke interesseret i nogen ørkendvandring, og jeg er da ked af, hvis du opfatter en teologisk debat som en sådan. Jeg mener faktisk, at dåbsbefalingen i Matt. 28 er bevis nok, for den rummer for mig at se ikke plads til undtagelser. Hvis du ikke mener, det er nok, så må du jo forklare mig, hvad der mangler.
Og i øvrigt kan jeg slet ikke se, hvad du mener med "dåbsform". Der er da ingen forskel på dåb af børn og dåb af voksne.
citat:
Men helt ærligt, så er jeg ikke særligt interesseret i en sådan debat. Jeg er langt mere interesseret i at barnedøbere ville være langt mere villig til at anerkende troens dåb på lige fod med barnedåben.

Hermed gjort! Enhver dåb i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn er en sand dåb (dog undtaget gendåb, som jeg ikke kan se som andet end en hån mod Guds værk, idet man så må mene, at Guds gerning i den første dåb ikke var tilstrækkelig).
Til gengæld mener jeg ikke, at den lære, som går imod barnedåben, er en sand lære.

Jeg håber, du har lyst til at fortsætte denne vigtige debat.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#49299 - 27/09/2005 17:46 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Nikolaj]
Ole Madsen
Bruger

ja, men KUN mennesker der lader ham komme til som jeg så mange gange har sagt. Det er ikke menneskeværk bare fordi Gud bruger mennesker, vel?

Ole

Til toppen 
#49300 - 27/09/2005 19:10 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Jeg er ikke interesseret i at komme ud i et mundhuggeri med dig Nikolaj. Jeg lagde blot vægt på, at Jesus velsigner de små børn. Jeg kan ikke se at det er tankespind fra min side, at tage disse ord bogstaveligt. Men hvis du føler, at jeg sætter spørgsmåltegn ved din personlige dåb, så tager du fejl. Når du vidner frem om Jesus, og følger missionsbefalingen, så bevidner du jo selv at din dåb er sand. Også jeg er selv barnedøbt, og tror også for mig at den er sand.

Men om den er frugtbar over en bred kam, kan man måske godt diskutere. Mange barnedøbte, der senere kommer til tro i livet, kommer jo til at mangle dåben, som en bevidst handling, hvorved de erklærer: Jeg tror.

Igen, når jeg læser, at ny omvendte lader hele husstanden døbe, tror jeg også, at de også har ladet deres små børn døbe. Men jeg syntes nu stadig, udfra den debat der er her i tråden, at det er et teologisk diskussionsemne, hvorvidt det er det rette. Fred i Herren.

Til toppen 
#49301 - 27/09/2005 19:13 Re: Dåbsforvirring [Re: Raven]
Nikolaj
Bruger

Hej Raven

Jeg gider ikke at diskutere dåb af hele husstande, for som du kan læse i tidligere indlæg, er jeg ikke uenig i, at de ikke er noget bevis for, at netop børn blev døbt.
Jeg har dog lyst til lige at kommentere en enkel passage:
citat:
På samme måde, mener jeg heller ikke det her giver mening, at små børn skulle have hørt ordet og være kommet til tro på Herren. Hvorvidt små børn i det hele taget kan tro, er en anden diskussion, men her lægges der op til, at de kom til tro på Herren (på baggrund af det hørte) - hvorefter de vel blev døbt.

Egentlig mener jeg ikke, at det burde være nogen diskussion, om små børn i det hele taget kan tro, når nu Jesus så klart siger, at de kan. Jeg er sådan set heller ikke enig i, at det er "en anden diskussion". Jeg mener, at spørgsmålet, om børn kan tro, er selve kernen i spørgsmålet om barnedåb.
citat:
(Hebr. 6:1-3)
Derfor vil vi nu lade begynderundervisningen om Kristus ligge og gå videre til en undervisning for voksne og ikke én gang til lægge grunden med omvendelse fra døde gerninger og tro på Gud, med lære om dåb og håndspålæggelse, om dødes opstandelse og evig dom. Ja, det vil vi gøre, dersom Gud giver lov.

Her skriver Hebræerbrevets forfatter, at grundlaget består af først omvendelse og tro, derefter dåb og håndspålæggelse, og til sidst opstandelse og dom.

Jesus siger selv i Mark. 1:15 "»Tiden er inde, Guds rige er kommet nær; omvend jer og tro på evangeliet!«"

Hvis dette er rækkefølgen, så kan jeg ikke se, at det levner megen plads for dåb før omvendelse og tro.

Du bliver lige nødt til at vise mig, hvor jeg har givet udtryk for, at dåb kan komme før omvendelse og tro. Jeg håber da ikke, at jeg har skrevet sådan noget vås.
citat:
Derudover undrer det mig, at hvis dåben er afgørende for frelsen, at Paulus da skriver:" For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal blive til tom tale." Hvorfor er han ikke sendt for at døbe, hvis det er af afgørende karakter?

Læs lige de tre vers umiddelbart før det, du citerer. Det står ganske tydeligt, at Paulus døbte, men at det dog ikke var hans primære opgave. Formuleringen skyldes nok, at korinthermeningheden havde fået den fejlagtige opfattelse, at dåben har noget særligt med den, der døber, at gøre, sådan at døberen på en måde bliver frelser. Paulus præciserer, at enhver dåb er i Kristi navn – helt i tråd med den lutherske dåbsforståelse, som siger, at dåben er Guds suveræne handling, og at døberen optræder på Guds vegne.
Desuden kan jeg ikke se, hvordan dette skulle være noget klarere argument end de vers, jeg allerede har citeret flere gange, nemlig Tit. 3,4-5 og 1. Pet. 3,21, hvori det ganske tydeligt står, at dåben frelser.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49302 - 27/09/2005 19:24 Re: Dåbsforvirring [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Retriever

Jeg vil prøve ikke at gøre et mundhuggeri ud af det ...
Jeg tror bestemt heller ikke, at de små børn, som Jesus lagde sine hænder på og velsignede, blev døbt ved samme lejlighed. Det tror jeg ikke, de blev, fordi den kristne dåb ganske enkelt slet ikke fandtes på det tidspunkt. Der var "kun" Johannes' omvendelsesdåb (jf. Ap.G. 19,3-5).

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49303 - 27/09/2005 19:26 Re: Dåbsforvirring [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan

Jeg tror ikke, vi kommer så meget videre. Jeg tager til efterretning, at du er uenig med Paulus og Peter.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#49304 - 27/09/2005 19:29 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Ole Madsen]
Nikolaj
Bruger

Okay, Ole. Jeg tror ikke, vi kan være uenige om din seneste formulering.

- Nikolaj

Til toppen 
#49305 - 27/09/2005 21:37 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Raven
Bruger

Hej Nikolaj

Ok, lad os bare droppe "dåb af husstande", jeg tog det frem, da jeg netop forstod det som om, at du brugte det som et form for bevis, da du skrev til Andreas:

citat:
Du kan altså ikke bruge såden et ex silentio-argument til noget. Bortset fra, at der i Ap.G. og 1. Kor. nævnes dåb af hele husstande, er der ingen direkte hentydninger til barnedåb i Bibelen.

Jeg troede du mente, at der i Bibelen ingen direkte hentydninger (beviser) er til barnedåb bortset fra dåb af hele husstande - men der tog jeg så fejl.

citat:
Du bliver lige nødt til at vise mig, hvor jeg har givet udtryk for, at dåb kan komme før omvendelse og tro. Jeg håber da ikke, at jeg har skrevet sådan noget vås.

Det kan jeg ikke vise dig, men kan så konstatere, at du mener et lille barn har omvendt sig inden det bliver døbt?

citat:
Læs lige de tre vers umiddelbart før det, du citerer. Det står ganske tydeligt, at Paulus døbte, men at det dog ikke var hans primære opgave.

Ja, jeg er godt klar over at han døbte, men det undrer mig dog stadig, at hvis tro og dåb er grundlaget for modtagelsen af frelsen, at dåb da ikke er hans primære opgave. Blot en undren...

Det er absolut ikke fordi, jeg forsøger at køre de store forkromede dåbs-argumenter i stilling for at nedskyde "modstanderen" .....

Mvh
Raven

Til toppen 
#49306 - 27/09/2005 22:53 Re: Gulvtæppemetoden [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

citat:
For det andet tror jeg ikke, at problemer bliver mindre af at blive fejet ind under et gulvtæppe og fortrængt – snarere tværtimod. Men det er jo netop, hvad du vil, er det ikke?
Synes nok du antager noget, der ikke står i Oles indlæg..

Ellers er jeg da enig med dig i, at vi ikke skal fortie og fortrænge uenighederne, men somme tider ér det vel også godt, som du også skriver, at lade tingene ligge bare for en stund. Det tror jeg, vi alle tre er enige om.

Jeg synes bare, at du var lidt hård ved Ole.

mvh Tau.

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær