Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#49307 - 29/09/2005 00:11 Re: Dåbsforvirring [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Nikolaj!
Vil du være venligst ikke, at citerer mig for noget jeg ikke har skrevet. Jeg skrev ikke, at jeg var uenig med Paulus og Peter. Jeg respekterer, at du har en anden måde, at tolke bibelen på end mig.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#49308 - 30/09/2005 15:07 Re: Dåbsforvirring [Re: Ole Madsen]
tomilian
Bruger

Reg.: 25/09/2005
Kan du sige mig hvorhenne præcis det står om David's søn?

Til toppen 
#49309 - 30/09/2005 15:30 Re: Dåbsforvirring [Re: tomilian]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
søg på kapitlerne om batseba og david, så finder du det let

Ole

Til toppen 
#49310 - 03/10/2005 17:05 Re: Dåbsforvirring [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Jonathan, du skrev:
citat:
Jeg skrev ikke, at jeg var uenig med Paulus og Peter.

Du har da givet udtryk for en mening, der står i modsætning til Peters og Paulus'. Når du skriver: "Jeg mener ikke der findes frelse i dåben", mens Peter skriver om "den dåb, som nu frelser jer;" så er det da uenighed. Med mindre, du kan gøre rede for, hvordan de to udsagn kan forenes (altså hvordan dåben, som der ikke findes frelse i, kan frelse os); så må jeg fastholde min konklusion, nemlig at du og Peter har modsatte meninger om dette.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#49311 - 03/10/2005 19:38 Re: Dåbsforvirring [Re: Raven]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Raven
citat:
Ni: Du kan altså ikke bruge såden et ex silentio-argument til noget. Bortset fra, at der i Ap.G. og 1. Kor. nævnes dåb af hele husstande, er der ingen direkte hentydninger til barnedåb i Bibelen.

Ra: Jeg troede du mente, at der i Bibelen ingen direkte hentydninger (beviser) er til barnedåb bortset fra dåb af hele husstande - men der tog jeg så fejl.

Jeg kan godt se, at det var en lidt kluntet formulering, jeg brugte – beklager. Hvad jeg mente var, som du vist også har regnet ud, at selv om dåb af husstande kan forstås som omfattende også børn, så er det stadig muligt, at det ikke er korrekt; mao.: husstandsdåb betyder ikke entydigt barnedåb.
citat:
Det kan jeg ikke vise dig, men kan så konstatere, at du mener et lille barn har omvendt sig inden det bliver døbt?

Godt med spørgsmålstegnet. Jeg mener nemlig ikke, at barnet har omvendt sig inden det bliver døbt, men at selve dåben virker, at barnet omvendes og kommer til tro (jf. Matt. 28,19: "... gør alle folkeslagene til mine disciple, idet i døber dem ...").
Det skal bemærkes, at jeg selvfølgelig også mener, omvendelser kan forekomme både før og efter dåben.
citat:
Ja, jeg er godt klar over at han (Paulus, red.) døbte, men det undrer mig dog stadig, at hvis tro og dåb er grundlaget for modtagelsen af frelsen, at dåb da ikke er hans primære opgave. Blot en undren...

Det er jo altid godt at undre sig. Som sagt er jeg selv nået frem til, at Paulus skriver, som han gør, for at få korintherne til at forstå, at det som sådan ikke er Paulus, der døber, men Gud.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#49312 - 09/10/2005 22:22 Re: Tråden lukkes hermed pga. sin længde (nt) [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær