Hej!
Jeg synes, at dit spørgsmål er et meget filosofisk - helt bestemt godt, men også svært spørgsmål. Det viser, at du tænker meget dybt - bliv ved med det, for det er kun sådan, vi lærer Gud bedre at kende - ved at stille spørgsmål hele tiden. I det kristne forum er det ofte sådan, at et et svar blot skaber et nyt spørgsmål.
Jeg vil gerne dele følgende med jer:Gud tåler ikke synd, men samtidig er vi hans øjesten. Jeg tror, at hvis han ikke havde ladet os få vores frie vilje, ville vi netop ikke kunne mærke hans kærlighed. Samtidig siger han et sted i Bibelen, at høsten er stor, men arbejderne få. Måske har det menneske, som i "alle" ting har handlet oprigtigt godt i hverdagens situationer aldrig mødt Jesus gennem os kristne. Måske er det os kristne, som ikke er villig til at lade Guds vilje ske gennem os, så andre møder ham. Vi har en stor udfordring at gøre hver dag: Bed af et oprigtigt hjerte om, at Guds vilje må ske, og jeg er overbevist om, at han vil lade netop de mennesker, som endnu ikke har mødt ham, se et glimt af en anden verden. Det kan være, at vi kristne aldrig selv oplever, at vi bruges af Gud, men lev sådan, at vore medmennesker undres igen og igen. Lad dem undres over, hvad det er, der gør forskellen. Lad os blive mindre, så Gud kan blive større.
Jeg ved ikke helt hvad Guds indstilling er til hvert enkelt menneske. Gud er kærligheden selv og han tåler ikke synd. Derfor er der en stor afgrund mellem Gud og de mennesker, som ikke ved, hvem de står overfor.
Det er enormt vigtigt, at kristne generelt hverken dømmer eller fordømmer. Vi kan holde justits i vore egne kristne forsamlinger og hjælpe samt lytte til dem, som har problemer, men lad det altid være Guds sag at "dømme" og lad det være vores sag at tjene.
Gud lader det regne - både over onde og gode mennesker, men hvis vi ønsker at lære Gud at kende, skal vi i vor inderste del af hjertet ønske at lære ham at kende. Hvis vil beder oprigtigt og ærligt, vil han altid svare på en eller anden måde.
M.v.h. MDA