Jesus
-Guds søn, som aldrig selv sagde direkte at han var Guds søn. Guds søn, som i sin sidste time besejrede Satan. Guds søn, som på et fad af guld med puder af silke, bærer os over til ham i vores død. Guds søn, som desværre er indirekte årsag til mange konflikter.
Konflikter så små som at blive kaldt for 'hjernevasket' fordi man er kristen. Konflikter så store at de spreder sig over utallige bredde- og længegrader. Men i sidste ende er det jo os mennesker der er årsagen.
Min kæreste spurgte mig engang om noget der fik mig til at vakle en smule. Men kun en smule. Jeg fortalte ham lidt om min måde at bede på. Det er ret kompliceret tror jeg, for ham, men for mig er det uhyre enkelt. Jeg takker for alt muligt, og jeg beder om godhed og tro til alle mennesker og jeg fortæller hvor glad jeg er for de tre skikkelser i himlen. Jeg er fuldstændig sikker på, at når jeg beder om noget inderligt og med hjertet så får jeg det. Jeg har aldrig erfaret andet- og jeg har ikke på noget øjeblik tvivlet på den himmelske gavefabrik jeg oplever. Jeg fantaserer ikke om Gud mere, men jeg ser ham. Jeg er kommet meget længere i min tro end jeg nogensinde troede at jeg skulle. Men så er det den nysgerrige, filosofiske, troende/ikketroende debatelskende kæreste stiller sit spørgsmål: Når du ved at du får hvad du beder om, og du beder om at ingen må sulte, dø langsomt og pinefuldt, miste kære i unødige tragedier, blive misbrugt på alle mulige utænkelige måder osv osv - hvorfor er det så ikke sådan?
Og så stod jeg der og vaklede.
Jeg var ikke ved at miste min tro på Gud. Men jeg var ved at blive frustreret over at jeg ikke forstod ham.
Gør det ikke ondt på ham når det gør ondt på mig? Kan han ikke se hvor ked af det jeg er over de grufuldheder der foregår? For slet ikke at tale om dem det går udover...
Jo... det gør ondt på ham siger han. Jeg ved, at det gør så ondt på ham at jeg ikke kan forestille mig det. Det er derfor han beder mig hjælpe de sårede. Det er ikke hans ansvar alene. Det er også menneskenes. Mit.
Han 'hjælper', gør noget' ved elendigheden som jeg bad ham om-og som mange andre sikkert også beder om- han gør min tanke til handling, han hjælper mig med at hjælpe økonomisk som menneskeligt. Hvis jeg er heldig vil han en dag på mine lidt ældre år tage med mig og mine teltpløkker til et u-land hvor min hjælp vil gøre mest gavn.
Og det vil han helt sikkert.....
-hvis jeg beder om det.
/mellie