0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#48864 - 26/07/2005 20:56
Satanismen
|
Bruger
Reg.: 14/07/2005
Sted: Aalborg
|
Hejsa. Jeg er en dreng på 15 år. Så er det oplyst og jeg er her ikke for at lave "uro" har en speciel interesse for Astrologi, Filosofi, og Mytologi, er her for at lærer mere fra "mere udviklet-Mennesker"
Jeg er satanist JA... Men jeg er dog nysgerrig efter at hører jeres vudering af "sat" og "tan" som kristne sat sammen og opfandt "satan"
"Sat" og "tak" er 2 ældre guder, man kan læse mere om dem fra de nordiske skrifter.. Men det skal dog oplyses at "sat" repræsentere at være og "tan" repræsenterer at blive.. HVORFOR, spørger jeg, opfandt kristne "satan" Som en ond figur man kunne "true" Vantroende/ateisterne med.. *Du skal komme ind i gud varme, du kan blive syndfri og få et nyt liv.. Eller du kan ende i helvedets flammer i evig tid* Så er det jo straks folk tænker *Skal ikke ind i helvedet, vil hellere op til ham der gud*
Hvad, er et godt argument for satans eksistens? Samt guds?
Jeg som satanist, er pisse ond ja, jeg er satan.. Og jeg er pisse god, så er jeg også gud... Jeg er min egen gud, hvis i kan følge mig? Tror ikke på kristen mytologi..
Men jeg er satan, for jeg er ond, og det er alle mennesker, der er en "satan" i alle, og der er en "gud" i alle, en god og ond side... Men hvad er reelt for guds og satans eksistens som "guder"?
Udannelse: Aalborg Tekniske Skole - Medie Grafiker
Fritid: Filosofi
|
|
Til toppen
|
|
|
#48865 - 26/07/2005 21:16
Re: Satanismen
[Re: Satanisten]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hejsa "satanist" - - det ville være fint om vi kunne få en god debat om satanisme! Måske kan vi bedst få hul på det ved at du læser lidt om, hvad kristendommen har at sige om sagen. Jeg vil foreslå dig, at du begynder med at læse de svar der står her og her og så kommer tilbage her i debatten og fortæller, hvad du mener om svarene. Så kan vi måske komme videre derfra. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#48866 - 26/07/2005 21:35
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hejsa .. Glemte at sige jeg hedder Mike.
Jeg har læst det og ser det ret interessant, men alligevel tror jeg ikke på kristen mytologi, da "satan" er kristen "opfindelse"
Men hvis "satan kun kan gøre hvad gud tillader" hvorfor er der død? Sorg? Smerte? osv. osv. osv.? Hvorfor vil "gud - som vil mennesket alt godt" ikke lade os starte på en syndfri, smertefri, dødfri jord? Hvor man ikke skal tænke på om der bliver født for mange børn, der var plads til alt og alle?
- Hvorfor lader gud satan gøre onde ting på jorden hvis han har "magten over satan"?
Vil sætte pris på din personlige, og ærlige mening om dette:
"Hvorfor døde min kat, kære Gud?"
Kristen: Det var Gud's vilje, mit barn.
Satanist: Din kat døde fordi den gik over vejen uden at se sig for - katte forstår ikke veje og biler, så hvis man vil have en kat, skal man holde den væk fra vejene.
Se, på min måde lærer barnet at det er *vigtigt* at se sig for i trafikken *og* noget om at dyr ikke forstår på samme måder som mennesker. Den kristne lærer bare barnet afmagt. Hvad synes du er bedst?
- Vil også lige tilføje, at jeg er satanist ja, jeg er medlem af Dansk Satanist Forening (www.sataniskforum.dk) Og jeg er IKKE her for at lave uro, eller skabe problemer eller nedgøre kristendommen, er her som sagt for at lærer mere om kristendommen, for jeg læser om filosofier m.m.
|
|
Til toppen
|
|
|
#48867 - 26/07/2005 23:05
Re: Satanismen og den overkørte kat ..
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Mike, Nu er du allerede kommet ind til kernespørgsmålet: Hvordan kan det være, at der er så meget ondt i verden, når Gud er god og kunne gøre noget ved det? Sagen er at Gud faktisk HAR gjort noget ved det! Han har lovet os netop det du efterlyser: at lade os starte på en syndfri, smertefri, dødfri jord! Og han lyver ikke! Det sker på dommens dag, når Jesus kommer igen og gør op med alt ondt og gør alting nyt. Det står i Åbenbaringsbogen i Bibelen: Han vil tørre hver tåre af vores øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet. Så kan du spørge: jamen hvad venter han dog så på? Hvorfor er det ikke sket for længe siden? Det er svært at svare på, men det er nok fordi der er mange, der ikke vil have med Gud at gøre, og som derfor er gidsler hos den Onde, Løgneren, Djævelen, som ikke vil os noget godt, men som der er håb for, så længe de lever. Gud elsker alle sine skabninger og vil at de skal frelses fra alt ondt! Men han vil ikke tvinge nogen - det skal være frivilligt at være hos ham. Sådan er Gud! Så er der den katten: Ved du hvad, jeg, som er kristen, ville svare nøjagtig det samme som satanisten i din historie: "Din kat døde fordi den gik over vejen uden at se sig for - katte forstår ikke veje og biler, så hvis man vil have en kat, skal man holde den væk fra vejene." Yes! .. lige netop! Så er det da noget, vi kan blive enige om! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#48868 - 26/07/2005 23:51
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Mike Du skriver, at du ikke er her for at lave ballade - det er selvfølgelig altid dejligt at høre, men jeg havde ikke regnet med andet - og at du gerne vil lære mere om kristendom - det vil jeg så prøve at hjælpe til med. Men først synes jeg lige, at jeg vil lære dig lidt mere om din egen "gud", Satan. Du skriver nemlig nogle ting i dit indlæg, som - i al respekt - simpelt hen er forkerte, og det må vi jo rette op på.
... "sat" og "tan" som kristne sat sammen og opfandt "satan" "Sat" og "tak" er 2 ældre guder, man kan læse mere om dem fra de nordiske skrifter.. Men det skal dog oplyses at "sat" repræsentere at være og "tan" repræsenterer at blive.. HVORFOR, spørger jeg, opfandt kristne "satan" ...
Der er to ting, der er helt hen i vejret her. For det første er "Satan" hebraisk og betyder "modstander" (altså Guds modstander); det har intet med nordisk mytologi eller nordisk sprog i øvrigt at gøre. For det andet er Satan ikke en kristen "opfindelse"; han har såmænd været kendt - også under det navn - siden det Gamle Testamentes tid, hundredevis af år før Kristus. Håber, at det opklarede misforståelserne. Nu videre til resten af dit indlæg:
Hvad, er et godt argument for satans eksistens? Samt guds? ... Men hvad er reelt for guds og satans eksistens som "guder"?
Nu er jeg ikke så meget inde i satanismen må jeg indrømme, men i kristen forståelse er Satan bestemt ikke nogen gud. Satan er en falden engel. Bare for lige at slå det på plads. Hvad der taler for Guds og Satans eksistens? Kig omkring dig, verden er fantastisk, vidunderlig og grusom på samme tid. Som kristen tror jeg, at verden blev skabt af Gud, og alt var såre godt, indtil Satan, som i mellemtiden havde vendt Gud ryggen, forførte de første mennesker, hvorefter verden blev en falden verden. Den "naturlige åbenbaring" er for mig det mest tydelige vidnesbyrd om Guds eksistens, samtidig med at den også vidner om den Ondes. Men som satanist har du vel ikke noget problem med at acceptere Guds og Satans eksistens, har du?
Men jeg er satan, for jeg er ond, og det er alle mennesker, der er en "satan" i alle, og der er en "gud" i alle, en god og ond side...
Jeg mener nu ikke, at der er en "Gud" og en "Satan" i alle mennesker, men du har da helt ret i, at alle mennesker af natur har en god side (som vi kalder gudbilledligheden) og en ond side (som vi kalder arvesynden eller urondskaben).
Jeg som satanist, er pisse ond ja, jeg er satan.. Og jeg er pisse god, så er jeg også gud... Jeg er min egen gud, hvis i kan følge mig?
Ja det er jo en vidunderlig tanke, ikke. At være sin egen gud; fri som fuglen - i sit bur! Tanken om selv at være gud er en illusion, som Satan sikkert morer sig meget over. Men det lader jo til, at du godt ved, hvem der i virkeligheden er din gud.
Tag det i bedste mening - Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#48869 - 27/07/2005 10:04
Re: Satanismen og den overkørte kat .. p.s.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Mike, jeg kom lige i tanker om en ting, jeg ville spørge dig om:
Når du er satanist, så er det vel fordi du regner med, at Satan findes, og at han er stærk?
Heri er du enig med os kristne:
Satan og hans engle findes, og Satan er fantastisk stærk.
Han har en helt utrolig magt over mennesker i denne verden.
Der er bare det ved det, at han er fuld af løgn - og at den hjælp han yder dem, han har indfanget, koster mere end du kan forestille dig. Han arbejder ikke gratis!
Der er én der er meget stærkere, nemlig Jesus Kristus, som allerede har overvundet ham, som ikke lyver for nogen, og som vil give dem, der bekender sig til ham det allerbedste der findes!
Selv om Satan stadig er aktiv, er det kun et spørgsmål om tid, før det er helt ude med ham.
Mennesker befries hver eneste dag for dæmoner, der uddrives i Jesu navn af kristne - det er der rigtig mange, der har erfaringer med, især i Afrika.
Så hvad mon har fået dig til at vælge den næststærkeste åndsmagt?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#48870 - 27/07/2005 12:47
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Mike  Vil da også lige blande mig  .. Og velkommen til..
Hejsa. Jeg er en dreng på 15 år. Så er det oplyst og jeg er her ikke for at lave "uro" har en speciel interesse for Astrologi, Filosofi, og Mytologi, er her for at lærer mere fra "mere udviklet-Mennesker"
Hvad er "mere udviklet-mennesker"??
Jeg er satanist JA... Men jeg er dog nysgerrig efter at hører jeres vudering af "sat" og "tan" som kristne sat sammen og opfandt "satan"
Kristne "opfandt" nu ikke Satan, men de har da brugt meget fantasi til, at "udvikle" ham.. Satan er fra TaNaCh/det gamle testamente og er en forfører og vildleder, der er skabt for at "prøve" mennesket..
Satan hedder på hebraisk "shaytan" og betyder "modstander".. Det er ikke sat sammen af nogen ord..
"Sat" og "tak" er 2 ældre guder, man kan læse mere om dem fra de nordiske skrifter.. Men det skal dog oplyses at "sat" repræsentere at være og "tan" repræsenterer at blive.. HVORFOR, spørger jeg, opfandt kristne "satan" Som en ond figur man kunne "true" Vantroende/ateisterne med.. *Du skal komme ind i gud varme, du kan blive syndfri og få et nyt liv.. Eller du kan ende i helvedets flammer i evig tid* Så er det jo straks folk tænker *Skal ikke ind i helvedet, vil hellere op til ham der gud*
Ja, godt spørgsmål .. Men nu tror jeg de fleste kristne har forskellige tolkninger af begrebet/personen satan..
Tror ikke på kristen mytologi..
Velkommen til .. Nu er der forskel på kristen mytologi og kristen tro...
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#48871 - 29/07/2005 16:58
|
Bruger
|
Først.. Vil jeg undskylde meget fordi jeg ikke har skrevet tilbage men en af mine venner er desværre død. Og min mor har det ikke så godt, har af de grunde, ikke haft den største lyst til noget.. Må i undskylde.. Okay, ja, hvor skal jeg begynde.. Der er jo så mange svar:) Bliver svært at besvare dem ALLE på en gang, derfor jeg vil forsøge at besvare dem alle så bedst som jeg nu kan i dette indlæg  - Kefas Ben-Adam du skriver hvad jeg mener med "mere-udviklet-mennesker" Svaret er simpelt  Det jeg mener med i/nogle er mere "udviklet" er ang. viden.. I er ældre end mig, ja, det vil sige i ved mere end mig, selvfølgelig påstår jeg ikke alle på 15 år er snotdumme;) Men i har haft længere tid til at studere, og sætte jer ind for det i mener.. Håber du forstår mit underlige ordforvalg  Du skriver også kristne ikke "opfandt" satan.. Men, for *mig* er det kristen opfindelse.. Og ja, men vil dog sige det ikke kun er kristne som har "haft fantasi til at opfinde ham" For man først mod slutningen af middelalderen begynde at "tegne" djævlen som en uhyggelig person med bukkefod og lang hale.. Men man anser jo også djævlen som en drage.. Men man ser nu mest satan som slangen, som står skrevet i biblen 1 mosebog kap.3, hvor slangen lokker Eva.. Det er "SLANGEN" Hvorfor ikke en abe, ged, fugl? Hvorfor lige SLANGEN? I biblen kaldes slangen jo også "Levithan" Right? Ret mig hvis jeg er gal på den, men efter hvad jeg har læst i biblen *er i gang med at læse den* Så mener jeg der står skrevet det er "levithan" Men hvorfor står satan kun skrevet 3 gange i det gamle testamente? 1. U Jobs bogen læer vi om mødet mellem gud og guds sønner. En af dem er Satan. 2. I 1. Krønikebog, kap. 21 optræder Satan som den, der frister David til at tælle hærens mænd og konstaterer sin magt 3. I Zak, kap. 3. er Satanm på spil som den, der søger at skabe vold og onskab. Hvorfor står han ikke skrevet flere steder ? Nu hvor han er guds "fjende" ? Har jeg ikke forstået endnu - Kefas Ben-Adam , vil da sige du har en god måde at forklare dig på da du i brug af smileys og andre metoder gør det spændende;) - Nikolaj Du skriver Satan betyder "Modstander" på hebraisk, ja, det er rigtigt han gør det.. Men i satanismen består ordet "satan" ikke som "modstander" Men af de 2 guder "sat" og "tan" Der er mange former for satanismen så det kan fortolkes på mange måder.. For at nævne nogle eksempler.. Laveyske Satanister, Filosofiske satanister, pop satanister, syre-satanister osv. osv. sov. Så det er *min* tolkning af ordet "satan" Det er fint du siger den, al respekt for det.. - Du skriver også "men i kristen forståelse er Satan bestemt ikke nogen gud. Satan er en falden engel. Bare for lige at slå det på plads. Hvad der taler for Guds og Satans eksistens? Kig omkring dig, verden er fantastisk, vidunderlig og grusom på samme tid" Gir dig ret.. Her er fantastisk.. Selvfølgelig, jeg nyder HVER eneste dag i mit liv, jeg elsker når jeg står op om morgen, tager ud i skoven for at løbe, elsker at hører fuglene synge, og duften af naturen og dens kraft.. Men, der er steder hvor, skoven er brændt af, fuglene bliver skudt, duften af blomster og naturen er brædt af.. Hvad med de steder? Hvor folk lider, hvor de ligger hjælpeløs, kan ikke få mad, tryghed, kærlighed.. Er det gudsvilje nogle lande skal have det dårligt, ? Skal jeg se det fra et kristent synspunkt.. Så lever vi i himlen lige nu, ser du ud, ser du himlen.. Vi lever også i helvedet, ser du ud og mærker luften, er det helvedet.. Her er ondskab, og her er godhed.. Sårn ser *JEG* på det:) Du skriver også "Jeg mener nu ikke, at der er en "Gud" og en "Satan" i alle mennesker" Inde i dig, dybt inde, er der en satanist.. Det er der i alle.. Men jeg ser mennesket som "gud og satan" Vi lever i naturen, og vi er afhænig af at være "stærkest" For at kunne overleve.. Jeg ser, dem som sætter sig blind på en "fantasi-gud" er "svage" Siger ikke de skal dø eller noget, misforstå mig u ikke:) Men jeg mener dem som "styrker" sig selv, ved at "dyrke/elske" sig selv, når længest.. Alt det i spørger jeres gud om, spørger jeg mig selv om som satanist.. "Ja det er jo en vidunderlig tanke, ikke. At være sin egen gud; fri som fuglen - i sit bur!" Min krop er et bur, hvis jeg ønsker det skal være et bur.. Det er en fri verden, hvis jeg ønsker det skal være en fri verden.. Satan er i mig, gud er i mig.. For jeg er i mig. Jeg er min egen gud.. Sårn lever *jeg* "Men det lader jo til, at du godt ved, hvem der i virkeligheden er din gud." Hvad mener du? Ja, jeg ser mig selv som min egen "gud" men lyder til du har en anden mening om det? - Kristina Jeg vil sige tusind tak for din gæstfrihed, du tager/tog imod mig med glæde .. Du siger, når jeg er satanist, regner jeg meget med satan findes  Ja, det gør han, i mig, som jeg skriver længere oppe^^ Er satan i mig.. Og ja, han er stærk, fordi *JEG* er stærk.. Er jeg svag, er satan svag.. Kan du følge mig?;) Kristina, hvis du prøver at hoppe over på min side lige 5 min.  Hvordan tror du så, det vil være, at ikke tro på det onde, og det gode.. Men tro på sig selv? Jeg synder .. Selvfølgelig gør jeg da det, men jeg beskylder mig selv for det! Føler jeg det er rigtigt at kaste en sten på den bil der nede så gør jeg det.. "Syntes selvfølgelig det er forkert" Men syntes jeg det er forbudt og snotdumt.. Så lader jeg være, men hvis jeg virkelig gør det, så bliver jeg straffet.. Af mine forældre og af ejeren.. Så vil jeg få det dårligt, og lærer af det, men jeg vil først og fremmest ikke skylde skylden på min fantasi eller en gud jeg ikke tror på. Vil jo være lidt dumt ik?;) - Ja, der er mange besættelser og ja, specielt i Afrika, en af mine kammerater har været i Afrika i mange år, og fortalt mig en del om det.. Det er skræmmende, men skal alle dem der bliver besat ende i helvedet fordi de ikke tror på gud faderen? Skal alle de stakler der ikke kender til gud, brænde i helvedet for evig tid? Skal alle muslimer i helvedet? Skal alle satanister? Hvad med alle dem som ikke er kristne? Skal vi alle ende i helvedet fordi vi ikke tror på ham? - Igen, er her ikke for at lave ballade, er her for at udvide min viden, for at få hjælp om kristendommen, er ikke en af de nok typiske "wannabe-satanister" * gud, satan har magten* vil jo være total latterligt.. Syre-Satanister er wannabes.. siger ALTID til dem: Husk, når du tænker " de kristne (løgnerne, de falske), Satan er fed!" - så er "Satan" ikke en gut med horn og hale. Det er *dig*. Du er "din egen gud" - når man er satanist er man sin egen "Gud". Alle de ting de kristne spørger Gud om, spørger en satanist sig selv om. Hver gang en eller anden snotforvirret unge render rundt og maler på en kirke, eller vælter gravsten, får kirkerne flere penge, mere opmærksomhed, og folk tænker "det er nok de onde satanister der står bag" - så hvis du gerne vil skade satanismen, og gavne kristendommens billede af at vi er onde og destruktive... Jeg har personligt meldt en fyr til politiet som ville være sej og fortælle at han havde rendt rundt og ødelagt ting på en kirkegård. Det viste sig at være løgn, men først efter politiet havde haft fat i ham, og hans forældre. Jeg bekæmper løgn og falskhed - og derfor også kristendom - men jeg gør det ikke ved at smadre og ødelægge. Jeg gør det ved at vise folk, at der findes noget som er bedre. Her i dag var jeg på bibiloteket for at hente en bog som hedder "Den Satans Kirke" Der er et billede af en kirke væg hvor der står "Djævlen Hærsker For Evigt" og et omvendt kort.. Det er Syre-Satanister som jeg IKKE står indfor!! Men jeg håber i kan følge mig i nogle af tingene.. Det er trods alt lidt svært at være 15 år og være oppe mod nogle lidt mere erfaringe kristne
|
|
Til toppen
|
|
|
#48872 - 29/07/2005 20:00
Re: Satanismen System Forvirring
|
Bruger
|
Vil lige tilføje noget der ikke har med dette at gøre.. Forstår ikke helt dette system når man skriver et indlæg, aner ikke hvem der har besvare mine indlæg:P For, det er skisme så forvirrende :P Det indlæg jeg måske lægger ind, står midt i det hele, syntes sårn det hele ligger spredt
|
|
Til toppen
|
|
|
#48873 - 30/07/2005 12:37
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
|
Hej Mike.
Oppe for oven og nede for nede af nidlægne er der noget der heder "i tråde og fladt." Hvis du trykker på fladt så kommer nidlægne i dato orden og man har overblik over dem. Det gør det nemmer for mig at holde styr på dem. Kh. SBT.
Ps. Rigt mig hvis der er noget I ikke for står, jeg er her ikke så meget kun i perioder.
Håber du kan bruge det til noget, hvis ikke så spørg under ris, ros og hjælp. 
Ændret af sbt (30/07/2005 12:41)
Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1
|
|
Til toppen
|
|
|
#48874 - 30/07/2005 18:31
[Re: sbt]
|
Bruger
|
Vil lige sige tusind tak til "sbt" For hjælpen.. Sætter pris du vil tage dig tid til at hjælpe.. Tak skal du have
|
|
Til toppen
|
|
|
#48875 - 30/07/2005 18:55
[Re: sbt]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej sbt og satanist,
jeg vil blot tilføje, at man i "vis i tråde" ser indlæggene under hinanden, de indlæg der svarer på et andet indlæg, de er skråt nedenfor dette indlæg, som de svarer på. Deraf ser man indlæggene i "klynger", hvor man kan se, hvad der er svar på hvad. Derfor er de ikke i datoorden, men det er de til gengæld i "vis fladt", som sbt så rigtigt siger.
Det var bare det, jeg ville.. Fortsat god debat til jer begge, sbt og satanisten.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#48876 - 30/07/2005 19:24
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
.. ja, nemlig, tau, og problemet - hvis det altså er et problem - er jo, at når A skriver til B, så kommer det måske et svar fra C - og senere et fra B, eller måske E, og derfor kan det hele virke lidt kaotisk. Men det er altid muligt at se, hvem der er, der skriver til hvem ... I øvrigt er det en rigtig god ide, at vi allesammen husker at skrive brugernavnet på den vi skriver til øverst på vores indlæg, så kan man nemlig også se det, selv om man ikke kører "fladt", men "i tråde". Sommetider henvender men sig til flere forskellige samtidig - det skal der også være plads til .. Men samtalen foregår tit som en slags rundbordssamtale, hvor alle er velkomne til at deltage - - og modsat samtaler, hvor vi sidder ved samme bord, kommer vi jo ikke til at afbryde hinanden og tale i munden på hinanden!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#48877 - 30/07/2005 21:48
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
Hej Mike
Her er links til nogle artikler på JesusNet.dk som kan give dig lidt indblik i Gud og hvorfor Han nogle gange afstår fra at bruge sin almagt.
Når Gud bliver væk
Gud, hvorfor lod du det ske?
Gud og lidelserne
Som menneske kan man ikke altid forstå Gud. Det er fordi Gud er Gud - Han kan se ind i din og min og hele verdens fremtid og handler derfor ikke altid på måder, som umiddelbart ville være det mest logiske/naturlige for os "kortsynede" mennesker.
Gud vil både dig og mig det allerbedste. Jeg er sikker på, at Han glæder sig inderligt over, at du har en nysgerrighed omkring troen på Ham og Hans virkelighed. For i modsætning til den onde, kan Gud tilbyde dig alt godt og evigt liv tilmed. Den onde på den anden side, gnider sig sikkert i hænderne over, at du klæber hans navn på dig og ovenikøbet uden at du helt ved, hvem han i virkeligheden er. Men han kan i modsætning til Gud intet tilbyde dig udover en falsk følelse af, at du har valgt rigtigt, og lede dig væk fra den eneste sande Gud, din og min og alles Himmelske Far.
Alt hvad du kan finde og begribe af ondskab og lidelse i verden skyldes satan, ikke Gud. Gud begræder det onde, vredes over det, og har en eneste plan med satan - han skal uddryddes for evigt, når Jesus kommer igen for at rydde op efter ham.
Kender du Jesu fortælling Hveden og Rajgræsset? Du finder den i Mattæus evangeliet, kapitel 13, vers 24-30. Forklaring på lignelsen finder du lidt længere henne i kapitlet i vers 36-43. Her får du at vide, hvorfor Gud ikke gør en ende på denne verden her og nu.
Rajgræs er i øvrigt, hvis ikke du ved det, en grov, høj og sejlivet type græs (kanterne er tit så skarpe, at de skære) som findes overalt i rabatter, marker osv. Altså ukrudt.
Mvh
Liselotte
Ændret af liselotte (30/07/2005 21:50)
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#48878 - 30/07/2005 22:13
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Kristina præcis. Og ja, vi skal allesammen huske at skrive navnet øverst i indlægget, på den vi skriver til. Det skal jeg nok huske. Det har jeg ikke fået gjort hver gang, men jeg kan godt se idéen i det. mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#48879 - 31/07/2005 13:00
[Re: liselotte]
|
Bruger
|
Hejsa Liselotte.
Først vil jeg sige det var flot sagt det du skrev..
Men vi er alle enige om "Satan" gør onde ting på jorden right? - fint - MEN, hvorfor gør han netop disse forbrydelser når gud har magten over ham?
Mattæus evangeliet, kapitel 13, vers 24-30. Står der:
Han fortalte dem en anden lignelse: >>Himmeriget ligner en mand, der såede god sæd i sin mark. Mens folkene sov, kom hans fjender og såede ukrudt i hveden og gik sin vej. Da kornetr skød op og satte kerne, kom også ukrudtet frem. Husbondendens folk kom så og spurgte: Herre, såede du ikke god sæd i din mark? Hvor kommer da ukrudtet fra? Han svarede: Det har en fjende gjort. Folkene spørger ham så: Vil du have, at vi skal gå ud og luge det væk? Han svarede dem: Nej, for når I luger ukrudtet væk, kommer I til at rykke hveden op sammen med det. 36-43
Mattæus evangeliet, kapitel 13, vers 36-43. Står der:
Da lod Jesus skarerne gå og gik hjem. Og hans diciple kom og bad ham: >>Forklar os lignelsen om ukrudtet på marken.<< Han svarede: >>Den, der sår den gode sæd, er menneskesønnen, marken er verden, og den gode sæd er Rigets børn. Men ukrutet er den Ondes børn, og fjenden der såede det, er Djævelen. Høsten er verdens ende, og høstfolkene er engle. Ligesom altså ukrudtet tages fra og brændes i ild, således skal det også gå ved verdens ende: Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem der begår lovbrud
^^Vil sige det er en okay fin historie.. Men i denne ignelse, er i den gode sæd der bliver sået, og jeg er "ukrudtet/Den dårlige sæd" I bliver sået/plantet af herren. Og jeg bliver sået/plantet af Djævelen.. Tja, men når man vel er sået om "ukrut/det laveste" så er sket vel sket. Man kan ikke forvandle negativt til posivtivt da de altid vil støde fra hinanden.. Tag to magneter. Der er N og S, N er negativt og S er posivtivt siger vi.. Hvis du tager N mod S vil de støde fra hinanden og omvendt.. Sårn er det også med "den gode sæd" og "den dårlige sæd" Jeg er den dårlige sæd, og i er den gode sæd, jeg kan ikke blive til god sæd fordi jeg er stærkt det modsatte af hvad i er.. Kan i følge mig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#48880 - 31/07/2005 16:25
|
Bruger
|
Hej Mike
Tak for komplimenten.
Hvorfor satan er ond og har vendt ryggen til lyset, kærligheden og livet, har Gud ikke åbenbaret for os mennesker. Kun Gud og satan selv ved hvorfor det gik med satan, som det gjorde. Og måske de andre engle også.
Grunden til at satan gør onde ting er fordi, det er det eneste han kan. Der er slet intet godt i ham. Og satan vil netop, at du skal ophøje dig selv til gud, så Gud dømmer dig til døden sammen med satan for din vantro. Det er satans plan med dig - han bruger dig imod Gud og er i øvrigt aldeles ligeglad med dig og dit ve og vel. Han vil trække dig med i sit eget fald. Gud derimod vil, at du skal leve i Hans Himmelske lys og kærlighed i al evighed; som Guds elskede barn sammen med Ham og alle Hans andre elskede børn, der valgte Ham.
Angående lignelsen med rajgræsset og hveden: For at du kan forstå den, må du definére det mørke i dig som det onde, og det lyse i dig som det gode. Ikke som "personerne" Gud og satan, for så giver det ingen eller en forkert mening.
Hvorfor gør Gud ikke bare en ende på tingene, når Han kan? Nu kan Gud jo se ind i fremtiden, og der ser Han stadigvæk nogle som vil komme til troen, nogle som Han kan frelse fra døden. Hvis Han ødelagde verden nu, så ville disse sidste jo ikke komme med deriblandt dig selv. Derfor venter Han troligt til sidste mand. Det er sådan Han har bestemt, det skal foregå. For Han elsker alle også dem, som endnu ikke er født - Han kender dem jo i fremtiden.
Alle mennesker rummer både godt og ondt - det gode fordi Gud oprindeligt skabte os som gode, det onde p.g.a. Arvesynden som blev igangsat af djævelen/satan. Man er ikke kun det ene eller det andet.
Du skal også vide at du ikke er dømt af Gud, selvom du på nuværende tidspunkt kalder dig satanist, langtfra. Og Gud vil ikke engang skælde dig ud, hvis/når du engang kommer til Ham, som er din Far, der kender dig i dit hjerte og som elsker dig inderligt for den, du er. Gud er her for os alle, og Han har ikke lyst til at være streng og straffende. Hvis du kommer til Ham og siger undskyld for dine udskejelser, så tilgiver Han dig med det samme. Og al din synd vil være udvisket af Hans "menneske-jeg", Jesus Kristus, som tog straffen for dem i dit sted.
Mvh
Liselotte
Ændret af liselotte (31/07/2005 16:32)
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#48881 - 31/07/2005 21:43
Re: Satanismen og kristendommen
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mike, nu kommer jeg endelig tilbage med lidt kommentarer til den del af dit indlæg, som var til mig: Jeg har gået og tænkt på hvad satanisme er, hvad det står for osv., og som du selv har skrevet: der er forskellige udgaver. Så jeg vil nøjes med at forholde mig til det, du selv har skrevet her på tråden, altså den form for satanisme, som du så vidt jeg kan forstå bekender dig til. Egentlig er der overraskende meget, som vi godt kan blive enige om, selv om jeg vi jo er hinandens modstandere: Jeg siger klart ja til, at vi hver især skal tage ansvaret/skylden for vores liv og vores gerninger på os selv, og ikke skyde skylden på hverken andre mennesker eller skæbnen eller gud eller satan! Al elendingheden i denne verden (iflg. kristendommen i hvert fald!) starter faktisk med, med at Adam skyder skylden på Eva ("det var hende, der fik mig til det!") Eva skyder så skylden på slangen/djævelen) - og i sidste ende er det Guds skyld det hele ... fordi det jo var ham, der havde skabt slangen ...  Hvis vi nu forestiller os, at Adam i Edens have selv havde taget ansvaret/skylden for oprøret mod sin skaber på sig - så kunne han være blevet tilgivet - og så havde vi undgået katastrofen! (Bare en tanke!) Nå, frem til nutid: Vi er altså enige om, at vi hver især skal tage ansvar. Når vi (kristne) gør det (og kun når vi gør det!) er der tilgivelse at få, og vi kan rette os op, så frie som fuglen. Fordi vi har en barmhjertig frelser, der har betalt regningen for os - Hvis vi ellers vil have med ham at gøre - og det vil vi jo, når vi er kristne! Et lille spørgsmål: Er barmhjertighed og tilgivelse negative begreber for dig, og had og hævn positive begreber? Du skriver: "Hvordan tror du så, det vil være, at ikke tro på det onde, og det gode.. Men tro på sig selv?" Mon ikke du her mener "ikke at tro på den onde (Satan) og den gode (Gud) uden for os selv)? Det tror jeg, for du skrev et andet sted, at det onde såvel som det gode var inden i dig. Hvis det er det du mener, så har jeg ikke spor svært ved at fatte hvordan det er, for det har jeg selv troet på i masser af år! At alt godt og ondt var i os selv og ingen andre steder .. " .. men skal alle dem der bliver besat ende i helvedet fordi de ikke tror på gud - Skal alle de stakler der ikke kender til gud, brænde i helvedet for evig tid? Skal alle muslimer i helvedet? Skal alle satanister? Hvad med alle dem som ikke er kristne? Skal vi alle ende i helvedet fordi vi ikke tror på ham?" Det ved jeg jo ikke! Måske bliver de udfriet inden de dør ... måske kommer de til tro. Vi, som er kristne, beder for det! Nogle (missionærer) rejser ud i verden fordi de føler sig kaldet til at gøre Kristus kendt for mennesker, som ikke kender evangeliet. Måske opsøges de direkte af Gud - hører hans stemme - som det skete for Paulus på vejen til Damaskus. Han havde som bekendt forfulgt de kristne på det allergrusomste, men blev jo omvendt til brændende kristen tro. Jeg kender en nulevende tidligere muslim i Istanbul, som havde nogenlunde samme oplevelse som Paulus, og som nu, trods store vanskeligheder, forkynder kristendommen .. "Jeg bekæmper løgn og falskhed - og derfor også kristendom - men jeg gør det ikke ved at smadre og ødelægge. Jeg gør det ved at vise folk, at der findes noget som er bedre." Al respekt for det. Jeg bekæmper også løgn og falskhed, men jeg bekæmper jo ikke kristendom. Det er fordi, jeg altså tror, at det er sandheden, og det er for mig altafgørende: det skal først og fremmest være sandt, det jeg skal leve og dø på, ingen ønsketænkning eller livsløgn .. Spørgsmålet er så, om det i virkeligheden er kristendommen, du bekæmper, eller kun din og dine trosfælles egen forestilling om, hvad kristendommen i virkeligheden er. Måske en ren korrikatur af kristendommen? Det må vi se at finde ud af! Måske har mange satanister en vrangforestilling af, hvad kristendom går ud på, ligesom mange af os kristne sikkert har en vrangforestilling af hvad satanisme i de forskellige udgaver går ud på? Nogle satanister - det har jeg i hvert fald hørt - mener, at kristne er nogle svæklinge, som er modstandere af at nyde livet. Sådan har vi det nok sjældent!Jeg selv er i hvert fald (som regel) jublende glad og en stor livsnyder, og føler mig stærk i Kristus - stærkere og gladere end nogensinde før i mit lange liv. Så vidt jeg kan forstå handler "din" satanisme ikke om at ødelægge og mishandle hverken dyr eller mennesker, og jeg tror, at dine forestillinger om godt/ondt stort set er de samme som mine. Men jeg kan tage fejl! Egentlig kan jeg ikke se den helt store forskel mellem det du skriver, at du står for, og en slags humanistisk ateisme? Du har ikke skrevet noget om okkultisme - måske er der en væsentlig forskel der? Nogle satanister benytter sig af sort magi og forskellige ritualer for at skade dem, som de ikke kan lide. Andre leger med okkulte ting, mere eller mindre som selskabslege, "ånden i glasset osv." - og det anser jeg for farlige kræfter, som jeg aldrig ville have med at gøre, men tværtimod advare imod. Nu vil jeg ikke skrive mere i denne omgang, men give dig lejlighed til at komme med indvendinger og kommentarer og rette eventuelle misforståelser ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#48882 - 31/07/2005 22:45
|
Bruger
|
Hej igen Kristina, er glad for du er så interesseret og skriver lange indlæg selv om det er svært at besvare dem alle på en gang  Men jo, der er mange former for satanismen.. Den form jeg står ind for, kaldes "filosofiske-satanister" Vi/jeg "dyrker" os selv kan man sige.. Det du spørger din gud om spørger jeg mig selv om. Tager vi f.eks. En form som hedder Laveyske-Satanister følger en mand som hedder/hed Anton Szandor LaVey som skrev Curch Of Satan/Satans-bibel, har selv hans "satans-bibel" men følger den ikke, studere den nøje for at forstå ham.. Tager vi f.eks. Deres sidste bud som lyder "Hvis nogle forulemper dig, så bed dem stoppe, sker dette ikke. Så eliminere dem" Så Kristina, hvis du sagde "Haha, du er da total latterlig din skide satanist" og jeg bad dig pænt om at stoppe og du simpelthen blev ved, jamen så skulle du bare elimineres fra planeten jorden.. DET er hvad jeg kalder voldig.. Men jeg er medlem af Dansk Satanist Forening, hvis der sker mig noget, har jeg nogle venner der også er med som vil beskytte mig og bruge deres næver hvis der sker mig noget.. For vi er som du siger "det modsatte" En kristen vil jo "vende den anden kind til" Det gør en satanist ikke, vi giver hårdt igen for at lære personen at det var DUMT og han skal holde sig væk.. Så, sker der mig noget, vil mine venner gi igen, nogle siger det er "psykopatisk" men hvad er mest "psykopatisk" at slå mig ned uden en grund, eller at forsvare mig selv?? Hvis jeg sårer en person som jeg ikke ønsker, men skulle det ske.. Så vil jeg få skyldfølelse, og jeg vil hade mig selv for det, jeg vil ikke søge trøsthed hos nogen gud eller skylde skylden på satan, jeg skylder skylden på mig selv.. Tager selv ansvare og de problemer der følger med, og ud fra det.. Lærer jeg hvad der er rigtigt og forkert:) " Et lille spørgsmål: Er barmhjertighed og tilgivelse negative begreber for dig, og had og hævn positive begreber? Svar: Barmhjertighed og tilgivelse er et negativt og posivtivt for mig.. For jeg viser bamhjerighed over dem som FORTJENER DET.. Og jeg tilgiver dem som FORTJENER DET. Og ikke andre! Har ingen bamhjertighed over for noget eller nogen som ikke fortjener det.. Og jeg tilgiver INGEN, som ikke fortjener at blive tilgivet.. Jeg mener satan er i mig, for det onde inde i mig er det onde (satan) og det gode inde i mig er det gode (gud) i den forstand.. Skal jeg se det fra et kristent symspunkt, så tror jeg alle dem som ikke er i gud, kommer til regnskab efter livet hvor de vil blive dømt, og de får selv lov til at sige nogle ord, om de vil nægte gud, er vejen ned, hvis de tager imod ham, er vejen op.. Men skal jeg se det fra mit personlige synspunkt så er vejen ned.. I jorden hvor vi bliver i alt evighed.. Når vi er døde, er det "Game Over" Ikke mere halløj, vi er færdige på jorden.. "Jeg bekæmper løgn og falskhed - og derfor også kristendom - men jeg gør det ikke ved at smadre og ødelægge. Jeg gør det ved at vise folk, at der findes noget som er bedre." Kristendommen for mig er løgn og latin.. Men det betyder ikke jeg vil "Eliminere" jer som laveyske-satanister og syre-satanister vil.. Men jeg vil fortælle folk om hvad *jeg* føler er rigtigt og vigtigt, for jer er det kristendommen, for mig er et satanismen:) For at sige det utroligt groft og ligeud, så pisser mange kristne mig virkelig af!! Jeg ser måske "anderledes" ud fordi jeg er gothic. Det vil sige jeg går i en mørk stil, med et omvendt kors om halsen, men det er ikke negativt, det repræsenterer blot mit synspunkt .. Men normalt kristne dømmer mig med det samme! "HAN ER SATANIST! SATNA-TILBEDER!!!" En præst sagde engang til mig "Mike, hvis du ikke ændre dig, vil du forblive i satans klør og du vil aldrig komme fri, du er dømt til at forblive i helvedet" Så er det liiige man spørger "w00t, hvordan er det lige man skal lære kristendommen når præsten siger man er dømt til at brænde i helvedet"?  Utrolig mange satanister ser kristne som "svage" For jeg lever i naturen, jeg er "højest" fordi jeg tror på mig selv så *jeg* kan overleve.. Man ser kristne som det laveste så i overlever ikke.. Det er fordi mange satanister mener i tilbeder jeres egen fantasi og søger tilgivelse hos intetheden.. Men mit synspunkt er da anderledes, jeg acceptere, respektere kristne som jeg respektere satanismen.. Dog står jeg ikke ind for kristendommen, men jeg er glad for folk har noget at "gi dem til" Hvad skulle vi gøre uden alle disse "religioner"? Så vil det jo være ret så kedeligt  farve:red]Så vidt jeg kan forstå handler "din" satanisme ikke om at ødelægge og mishandle hverken dyr eller mennesker, og jeg tror, at dine forestillinger om godt/ondt stort set er de samme som mine. Men jeg kan tage fejl! Jeg mishandler ikke dyr eller mennesker.. En Laveysk-Satanist har nogle "sataniske-ritualer" Som i gamle dage forgik ved at ofre en hvis jomfru pige.. Men i dag, er det normalt blevet katte det går ud over.. Men der findes dog stadig menneskelige-ofringer til satan.. Som jeg IKKE! Står ind for! Det er fuldstændig uacceptabelt! Mennesket skal respekteres som det er! Vores kroppe er "hellige" da vi alle i min verden er "vores-egen-gud" Men hvad mener du med at jeg forstiller mig godt/ondt som du gør? Jeg har ikke prøvet "ånden i glasset" for jeg er ikke bange for noget der ikke har skadet mig.. Er man bange, kan man blive "ramt af dæmonen" men viser man ingen frygt, vil der ikke ske noget.. Så vil jeg lade jer skrive meninger, misforståelser, osv. osv.  Hilsen Mike
|
|
Til toppen
|
|
|
#48883 - 01/08/2005 02:23
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
Men man anser jo også djævlen som en drage.. Men man ser nu mest satan som slangen, som står skrevet i biblen 1 mosebog kap.3, hvor slangen lokker Eva.. Det er "SLANGEN" Hvorfor ikke en abe, ged, fugl? Hvorfor lige SLANGEN? I biblen kaldes slangen jo også "Levithan" Right? Ret mig hvis jeg er gal på den, men efter hvad jeg har læst i biblen *er i gang med at læse den* Så mener jeg der står skrevet det er "levithan"
At slangen, Satan, Ba'al, Levjatan, den faldne morgenstjerne m.fl. skulle være ét og samme væsen er jo blot en kristen udlægning af GT. Det er bare ikke ensbetydende med at det også skulle være GT-forfatternes egen oprindelige udlægning.
Du skriver Satan betyder "Modstander" på hebraisk, ja, det er rigtigt han gør det.. Men i satanismen består ordet "satan" ikke som "modstander" Men af de 2 guder "sat" og "tan" ... Så det er *min* tolkning af ordet "satan"
I så fald har det vel bare intet som helst med Bibelens Satan at gøre?
Hvad er kilderne til de to guder "sat" og "tan" egl.? Er den forklaring mon ikke blot noget nogle satanister engang selv har fundet på?
Jeg synder .. Selvfølgelig gør jeg da det, ...
Nu findes der jo kun "synd", hvis man tror på Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#48884 - 01/08/2005 15:24
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hvad er kilderne til de to guder "sat" og "tan" egl.? Er den forklaring mon ikke blot noget nogle satanister engang selv har fundet på?
Så kan jeg sige "satan" i den kristne bibel er noget nogle kristne engang selv fandt på.. Ik?
Jeg skrev også i et indlæg om, hvorfor satan kun blev nævnt 3 gange i det GT, hvorfor gør han det? Han er vel guds modstander ik? Hvorfor lagde man ikke mere vægt på ham ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#48885 - 01/08/2005 16:49
Re: Gud og Satan
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mike, du tager fejl: Satan, løgneren, som ganske rigtigt er Guds modstander, er omtalt ikke kun tre, men tretten gange i GT - jeg har lige talt efter!
Hvorfor han ikke er nævnt endnu flere gange kan jeg ikke vide. Måske fordi det er ude med ham - han er jo overvundet!
Og så er det jo Gud, og ikke den Onde, der er hovedpersonen i Bibelen!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#48886 - 01/08/2005 17:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mike, tak for svar. Du skriver: En præst sagde engang til mig "Mike, hvis du ikke ændre dig, vil du forblive i satans klør og du vil aldrig komme fri, du er dømt til at forblive i helvedet" Så er det liiige man spørger "w00t, hvordan er det lige man skal lære kristendommen når præsten siger man er dømt til at brænde i helvedet ... Tjaaaaaa - kunne du forestille dig, at præsten måske vil dig det godt??? At han bare er ude på at advare dig? På samme måde som du vel ville råbe meget højt for at advare et barn, som du så var i gang med at stikke et søm ind i en stikkontakt? Eller hvis du ser en ven på vej i sin Porche lige mod en afgrund, som du godt ved er der, men som han ikke selv har set? "For jeg lever i naturen, jeg er "højest" fordi jeg tror på mig selv så *jeg* kan overleve.. Man ser kristne som det laveste så i overlever ikke.. " Hmm, jeg er ikke helt med - mener du, at vi kristne får et kortere liv på denne jord end satanister??? "Er man bange, kan man blive "ramt af dæmonen" men viser man ingen frygt, vil der ikke ske noget.. " Er du helt sikker på det? Jeg kommer lige til at tænke på manden, som var meget modig og i en brandert sprang ud fra Rundetårn, som er 36 m højt. Da han var kommet ca. 30 m ned, råbte han til vennerne oppe i tårnet: "Der kan I selv se! - det går da fint! - bare spring! - der er ikke noget at være bange for!" kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#48887 - 01/08/2005 18:23
|
Bruger
|
A: Hvad er kilderne til de to guder "sat" og "tan" egl.? Er den forklaring mon ikke blot noget nogle satanister engang selv har fundet på?
S: Så kan jeg sige "satan" i den kristne bibel er noget nogle kristne engang selv fandt på.. Ik?
Jo det kan du sige, men det besvarer bare ikke mit spørgsmål: Hvad er kilderne til de to guder "sat" og "tan"?
Jeg skrev også i et indlæg om, hvorfor satan kun blev nævnt 3 gange i det GT, hvorfor gør han det? Han er vel guds modstander ik? Hvorfor lagde man ikke mere vægt på ham ?
Det skrev du ganske rigtigt noget om, men det besvarer altså heller ikke mit spørgsmål.
Iøvrigt er Satan i GT vist ikke Guds modstander men derimod blot en af guds håndlangere som han bruger til at friste mennesker når han af en eller anden årsag synes de skal fristes. Den dualistiske kamp mellem Gud og Satan er en kristen opfindelse, der er kommet til efter GT, hvilket formentlig er forklaringen på at Satan ikke har nogen fremtrædende rolle i GT. Der er altså nærmest tale om at en biperson i bind 1 er blevet forfremmet til hovederson i bind 2. Lidt ligesom i Pusher og Pusher II
|
|
Til toppen
|
|
|
#48888 - 01/08/2005 18:50
|
Bruger
|
Hej Ateist Du skrev:
Iøvrigt er Satan i GT vist ikke Guds modstander men derimod blot en af guds håndlangere som han bruger til at friste mennesker når han af en eller anden årsag synes de skal fristes.
Satan er ikke Guds håndlanger, han er Hans modstander. Prøv engang at læse f.eks. Jesu lignelse om rajgræsset og hveden/ukrudtet (Mat. 13, 24-30 og 36-43). Hvem er det, at Kristus skal knuse med Guds vrede ved sin genkomst? Det er satan og al hans ondskab.
Gud er ikke ond - Han kan blive frygtelig vred, men Han er ikke ond. Gud er barmhjertighedens, kærlighedens og retfærdighedens Gud. Det får vi at vide om Ham både i GT og NT.
I øvrigt har du misforstået det med, at Gud sætter éen på prøve og så fristelse. Gud prøver os for at vi skal blive styrket i troen, altså for vores egen skyld til vort eget bedste. Satan derimod frister os med henblik på at lede os i fordærv og væk fra Gud. Der er stor forskel på de to ting.
Mvh Liselotte
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#48890 - 02/08/2005 14:37
Gud og Satan
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Ateist Bare en lille bemærkning, du skriver:
Den dualistiske kamp mellem Gud og Satan er en kristen opfindelse, ...
Der er da bestemt ikke nogen dualistisk kamp mellem Gud og Satan efter hverken nytestamentlig eller kristen opfattelse. Satan er Gud langt underlegen både i GT og NT. Han har tabt på forhånd og er dømt til undergang. Der er ingen tvivl om udfaldet af kampen mellem Gud og Satan. I jødisk-kristen tankegang er godt og ondt ikke ligeværdige modsætninger, men de er som lys og mørke. Ondt er blot ikke-godt. Men det gode fordriver det onde ligesom lyset fordriver mørket.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#48891 - 02/08/2005 15:55
Re: Gud og Satan
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
A: Den dualistiske kamp mellem Gud og Satan er en kristen opfindelse, ...
N: Der er da bestemt ikke nogen dualistisk kamp mellem Gud og Satan efter hverken nytestamentlig eller kristen opfattelse. Satan er Gud langt underlegen både i GT og NT. Han har tabt på forhånd og er dømt til undergang. Der er ingen tvivl om udfaldet af kampen mellem Gud og Satan.
Jeg kan ikke se at styrkeforholdet har nogen betydning - det er de to stridende parter, der er definerende for "dualistisk".
En boksekamp er jo også stadigvæk "mand-mod-mand" selvom den ene mand er langt stærkere end den anden mand.
|
|
Til toppen
|
|
|
#48892 - 02/08/2005 15:57
|
Bruger
|
Hej Ateist
Nu skrev jeg jo "Satan i GT", så hvad der siden er blevet skrevet i NT er for mig at se irrelevant. Det drejer sig her om den oprindelige (jødiske) forståelse af Satan - ikke den senere kristne genfortolkning.
Ok. Det kan du måske finde hjælp til hos Bibel- og historiekyndige.
Mvh Liselotte
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#48893 - 02/08/2005 16:25
[Re: liselotte]
|
Bruger
|
A: Nu skrev jeg jo "Satan i GT", så hvad der siden er blevet skrevet i NT er for mig at se irrelevant. Det drejer sig her om den oprindelige (jødiske) forståelse af Satan - ikke den senere kristne genfortolkning.
L: Ok. Det kan du måske finde hjælp til hos Bibel- og historiekyndige.
Jeg ved ikke af, at jeg har behov for hjælp. Men ikke desto mindre: Tak for tippet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#48895 - 22/06/2006 21:22
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hej... Jeg har noget jeg gerne lige vil sige her... Gud er ikke bare en gud. Han er meget mere. Han er min far, og det er jeg stolt af. Du skriver også vi bruger satan og helvede til at skræmme folk med. Det er jeg ikke helt enig i, i hvert fald ikke for mit vedkommende. Jeg kan godt li at evangelisere, og det er da blevet til nogle gode snakke, men hvad er fælles fordem er at jeg ikke har brugtsatan til at skræmme folk med. Tro skal ikke komme af rædsel for at gå fortabt. Det er min mening... Det der for mig beskriver Gud bedst og sætter ham foran andre guder for mig er at Gud er mere end bare en Gud. Han er en Far. Han forlanger ikke perfekte ting af mig. Af mig forlanger han intet. Kun at jeg tager imod troen. Jeg skal ikke gøre noget for at tro. Jeg skal bare tage imod.... Det fedeste er også at han ønsker at være med mig i alt. Så selvom jeg går og roder op ønsker han at være med. Det syntes jeg er fedt. Og det fedeste af alt er at jeg selvfølgelig aldrig er alene... Det er det der gøre Gud er størst for mig.
kærrligst Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#48896 - 23/06/2006 14:22
[Re: Henriette]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Han forlanger ikke perfekte ting af mig. Af mig forlanger han intet. Kun at jeg tager imod troen
Er det ikke selvmodsigende det her??????
Citat: Det syntes jeg er fedt. Og det fedeste af alt er at jeg selvfølgelig aldrig er alene... Det er det der gøre Gud er størst for mig.
at du ikke har noget privat liv?
Citat: Tro skal ikke komme af rædsel for at gå fortabt. Det er min mening... Det der for mig beskriver Gud bedst og sætter ham foran andre guder for mig er at Gud er mere end bare en Gud. Han er en Far
Så man skal ikke "frygte Herren", alt er godt og glæde?.. Og der finde andre guder siger du?
Citat: Du skriver også vi bruger satan og helvede til at skræmme folk med. Det er jeg ikke helt enig i,
Den er skam rigtigt nok.. mange kirker især frikirkerne bruger skræmmescenarier..
Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#48897 - 23/06/2006 14:44
|
Anonym
Anonym
|
Er sammenblanding af de komponenter lig med Satanisme?
Iflg- Lord Dean er alt ikke kristendom satanisme,...
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#48898 - 23/06/2006 20:01
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hej Lars... 1) jo det var måske lidt selvmodsigende... 2) Har aldrig tænkt det på måden jeg ikke har noget privatliv. Jeg syntes det er trygt at have Gud med! Jo selvfølgelig har jegda ting jeg ikke blander Gud ind i, men de ting kender Gud i forvejen til, så jeg kan lige så godt droppe at skjule ting for ham. For han ved dem alligevel. Det er trygt for mig at vide jeg ikke er alene uanset hvad det er med. Men selvfølgelig kan det også være ubehageligt sommetider. Men man kan ikke skjule noget for Gud, sådan er det jo. Mere er der hvis ikke at sige til den. 3) Nej man skal også frygte Gud. Jeg er da sommetider selv enorm bange for ham, for ham kan slå mig ihjel så let som ingenting. Jeg tror ikke på han gør det. Men jeg er bare så "lille" i forhold til Gud. Så jo jeg frygter ham også. Og jo man skal frygte ham... 4) Nej der er kun en Gud. Grunden til jeg skrev det sådan var andre måske bedre forstod såsom musliner der tror på en anden. Men nej der er kun en Gud. 5) Og jo jeg er imod folk bruger skræmmeteknikken for at få folk til tro. Jeg tror mange bruger den. Jeg er bare selv modstander af den... Var det bedre?  Kærligst Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#48900 - 28/06/2006 02:23
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Når du nu skal være så ond af de onde så ack ack axc axxIx du gør et dårlig job men ok hvad kan man forvente når bossen er doomed
|
|
Til toppen
|
|
|
|