0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#48856 - 24/07/2005 18:23
Religionstidskrift
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
En hurtig rundspørge  Jeg har længe gået med tanker om, hvordan mulighederne for et religionstidskrift, i stil med f.eks. Ill.vid. er.. Ville der være interesse nok for det, hvor omfattende skulle det være og hvilke emnegrupper skulle det inkludere.. Derfor en hurtig rundspørge om hvad og hvordan I ville foretække det skulle være... Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#48857 - 25/07/2005 04:06
Re: Religionstidskrift
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Kefas
Jeg har lige været med omkring opstart af et tidsskrift om Arkæologi og synes det er en spændende idé du lufter, men det er et stort arbejde, som indvolverer mange mennesker.
Det må gerne se godt ud og være velskrevet. Et nyt religionstidskrift, vil uden tvivel have et stort segment, som mulige læsere, der gerne vil holdes orienteret om, hvad der sker i tiden på det religiøse område. Selvom vi er mange der lige så gerne læser en simpel traktat, blot indholdet er aktuelt og informerende, så vil et smukt professionelt tidskrift falde i god jord. et må gerne kunne stå sammen med f.eks. Ill.Vid. eller Nat.Geo, som det helt store forkromede forbillede.
Interessen kan strække sig langt ud over egentligt religiøst interesserede læsere. Der er mange læsere til billeder af høj kvalitet og artikler med et godt journalistisk tilsnit. Man kan godt lide at se på billeder, det får Nat.Geo. til at gå efter det rigtige billede, som i sig selv fortæller en del af historien. Man kan også lide at blive underholdt, det får Ill.Vid. til at satse på det populærvidenskabelige og let tilgængelige indhold, hvor læseren får en følelse af at vide lidt mere, når bladet lægges til side. Føler man sig udfordret mentalt, eller beriget med indtryk, som man husker bagefter, er der stor mulighed for man også vil læse tidskriftet næste gang man ser det.
Jeg mener nok, det kan lade sig gøre at dække et behov med et religionstidskrift, selvom tiden måske ikke ligefrem er gunstig for specialblade. Der er mange blade som kun har et kort liv, for det er stadig dyrt og kræver meget arbejde, at levere blad efter blad. Et tidskrift skal i dag satse stort, fordi konkurrencen er hård og det kvæler de fleste i fødslen. Derfor synes jeg du gør ret i, at tage Ill.Vid. som forbillede fra starten. Der er ingen grund til at slække på kvaliteten, og man må være parat til at tage store skridt, hvor man bringer sig på forkant med forventningerne. Det gælder om at kunne få øje på bladet på hylderne, før man giver sig i kast med projektet. Ja jeg vil endda sige, man skal se hvem der rækker ud efter tidskriftet og hvad det er de læser, inden bladet overhovedet er født.
Du spørger efter interesse og inspiration, det er godt gået ud med noget, du længe har tænkt over. Jeg tror der kan være mange idéer, fordi det er noget endnu flere nok føler et behov for.
Selvom religiøse i det store hele ikke opfatter sig som en sammenhængende gruppe, har de alligevel mere til fælles, end hvad der skiller dem. Store grupper deler historie og kilder med hinanden, men også værdier, kompetencer, måder at søge fællesskaber og forsøg med livskvalit, deler man med andre religioner. Skikke, metoder og teknikker kan variere meget, for ofte har grupperne i det ydre udviklet sig i modspil, snarere end i medspil med andre grupper og naturen. Men for den, som ser på de religiøse fra en klinisk metodisk synsvinkel, eller den som fordyber sig i det indre(mystiske) af religionen, vil der være et væld af processer, som er fuldstændig identiske, og hvor det kun er i det ydre tynde kulturelle lag, forskellene er markante. Derfor skal man ikke flytte de gamle grænser, men slutte Fred med hinanden og lære hos hinanden, hvad man selv kan gøre bedre, og måske få et nyt perspektiv på, hvorfor det nu er man gør som man gør.
De læsere man vil nå, når man ønsker at finde dem på tværs af religionerne, skal alle føle de får et bedre overblik over den religiøse verden og sin egen religiøse situation. Ligesom et populærvidenskabeligt magasin, giver sine læsere et overblik over det er er oppe i tiden og hen ad vejen forklarer ny og gammel viden, på en måde som inspirerer læserne til at søge mere viden og gå op i sine egne specialinteresser. Der er mange huller at udfylde, med et populærreligiøst tidskrift. Sammen med at holde læserne opdateret med den overordnede situation i tiden, dækket ind med let tilgængelig baggrundsviden og tema artikler, skal læseren opleve der kan være noget nyt som kan tages og bruges i hverdagen, uden fare for liv og salighed. Læserne skal helst opdage, at de udfylder deres egne ledige stunder, med noget som gør dem bedre til at håndtere deres hverdag. Det får dem til at blive ved med at læse tidskriftet.
Jeg har markeret nogen emner, som måske skal omformuleres lidt, men det er dem jeg i denne omgang kan fremhæve, som gode overordnede ord:
Overblik Historie og Kilder Værdier Kompetencer Fællesskaber Forsøg med Livskvalitet Tag og brug
Med den ny teknologi og de muligheder den giver, såsom Internettet, er det blevet nemmere og billigere at producere et godt tidskrift. Man behøver måske ikke at tænke så meget på trykomkostninger, hvis man alene baserer sig på at være et Internet tidskrift. Men læserne ønsker at være opdatere nu og her, så intet tidskrift går i trykken, uden man har overvejet, om det hele ikke lige så godt kan foregå online. Men man overgiver også mere til læseren, at finde tidskriftets indhold, end man med et trykt medie, kan lede læseren igennem det indhold man gerne vil præsentere.
Vi kan også godt li at gemme på et flot blad.
Shalom v'erev tov
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#48858 - 25/07/2005 10:43
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
Jeg har længe gået med tanker om, hvordan mulighederne for et religionstidskrift, i stil med f.eks. Ill.vid. er.. Ville der være interesse nok for det, hvor omfattende skulle det være og hvilke emnegrupper skulle det inkludere..
Det er vist temmelig vigtigt at du gør dig meget klart, hvad målgruppe du går efter. Skal de være de lunkne i troen (så er der formentlig en stor målgruppe af overfladisk interesserede) eller de stærke i troen (så er der en mindre men mere interesseret målgruppe)? Skal det også appellere til religionsinteresserede ikke-troende?
Vinklingen er også væsentlig. Skal tilgangen være videnskabelig eller fundamentalistisk? Hvis det skal være et tidskrift om religion i det hele taget så kan det vel dårligt have en fundamentalistisk tilgang til alle religionerne? I mine øjne vil det i hvert fald virke noget rodet at skrive ud fra en antagelse om at både Vedaerne, GT, NT, Koranen og Mormons Bog er åbenbaret/inspireret sandhed. Og skal shamaners drømmevisioner samtidig også antages at være ægte erkendelse?
Derudover skal du også overveje, hvor du vil trække grænsen for hvad der falder ind under religion. Hvad er religion, hvad er religiøsitet og hvad er blot overtro? Skal krystalhealere og numerologer også have spalteplads? Skal det kun appellere til godkendte trossamfund eller til enhver lille sekt? Skal Scientology have spalteplads? Eller sexkulten i Nordjylland?
Endelig skal du overveje om det kun skal være positive 'feel good' historier, der skal bringes eller om det negative også skal berøres. Skal man fx kunne se en artikel som: "Pædofiliskandalen i RKK - hvordan kunne det ske"? Eller: "Enkefru Pedersen franarret formue af nigeriansk troshealer"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#48859 - 25/07/2005 18:05
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist og tak for responsen
Det er vist temmelig vigtigt at du gør dig meget klart, hvad målgruppe du går efter. Skal de være de lunkne i troen (så er der formentlig en stor målgruppe af overfladisk interesserede) eller de stærke i troen (så er der en mindre men mere interesseret målgruppe)? Skal det også appellere til religionsinteresserede ikke-troende?
Målgruppen skal være en bred gruppe.. Til troende, såvel som ikke-troende.. Det skal være oplysende, noget man kan bruge til studier (uden at det skal være desiderede afhandlinger), men stadig let at gå til.. Som Vandrer også skriver, så kunne Ill.Vid. være et godt forbillede på det område, for det er let at gå til deres artikler, uden at man skal have en uddannelse.. Det samme forestiller jeg mig her.. Artikler om f.eks. Talmuds opbygning, der ikke kræver at man har en cand.mag i hebraisk og lignende..
Vinklingen er også væsentlig. Skal tilgangen være videnskabelig eller fundamentalistisk? Hvis det skal være et tidskrift om religion i det hele taget så kan det vel dårligt have en fundamentalistisk tilgang til alle religionerne?
Det siger sig selv.. Det skal absolut ikke have en fundamentalistisk vinkel (selvom det i sig selv ikke er dårligt)... Bladet skal være så objektivt og sagligt som muligt.. Formålet er ikke, at missionere for nogle bestemte religioner (eller religioner i det hele taget), men udelukkende for at oplyse..
I mine øjne vil det i hvert fald virke noget rodet at skrive ud fra en antagelse om at både Vedaerne, GT, NT, Koranen og Mormons Bog er åbenbaret/inspireret sandhed. Og skal shamaners drømmevisioner samtidig også antages at være ægte erkendelse?
Som udgangspunkt, håber jeg jo på, at det kunne være eksperter indenfor de forskellige religiøse områder, der skriver artiklerne.. Det er egentlig ok i mine øjne, at forfatteren skriver med en vinkling, der tager udgangspunkt i religionens "sandhed", så længe det er faktuelt, relevant og sandt.. At skrive, at Jesus "bare" var en troldmand og forfører, i en artikel om jødedommens Messias-billede, er ikke relevant og vil ikke accepteres.. På samme måde, er udsagn om at ateister er "blinde", i en artikel om teisme kontra ateisme heller ikke relevant...
Derudover skal du også overveje, hvor du vil trække grænsen for hvad der falder ind under religion. Hvad er religion, hvad er religiøsitet og hvad er blot overtro? Skal krystalhealere og numerologer også have spalteplads?
Jeg har faktisk tænkt en del over det.. Jeg ville ikke have et problem med, at der også var f.eks. esoterisk videnskab med.. Der skal også være plads til artikler om diverse religiøse sekter, som Sai Baba, Newage m.fl.... Med udgangspunktet at der ikke skal missioneres for dem..
Endelig skal du overveje om det kun skal være positive 'feel good' historier, der skal bringes eller om det negative også skal berøres. Skal man fx kunne se en artikel som: "Pædofiliskandalen i RKK - hvordan kunne det ske"? Eller: "Enkefru Pedersen franarret formue af nigeriansk troshealer"?
Jeg vil mene, at der skal være plads til begge.. Der skal være plads til en artikel om kristendommens fremmende virkning på det afrikanske kontinent, samtidig med at der også skal være plads til artikler om kristendommens betydning for korstogene.. Og ditto Islam..
Endnu engang tak for indputtet 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#48860 - 25/07/2005 18:17
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Shalom achí  Og rigtig mange tak for dit svar..
Jeg har lige været med omkring opstart af et tidsskrift om Arkæologi og synes det er en spændende idé du lufter, men det er et stort arbejde, som indvolverer mange mennesker.
Ja *suk*.. Jeg er godt klar over, at det er noget der kræver MEGET arbejde.. Men man skal jo være klar til at arbejde (hårdt) for at realisere sine drømme 
Jeg har lige været med omkring opstart af et tidsskrift om Arkæologi
Det lyder faktisk spændene.. Det må du meget gerne fortælle mere om..
Interessen kan strække sig langt ud over egentligt religiøst interesserede læsere. Der er mange læsere til billeder af høj kvalitet og artikler med et godt journalistisk tilsnit. Man kan godt lide at se på billeder, det får Nat.Geo. til at gå efter det rigtige billede, som i sig selv fortæller en del af historien. Man kan også lide at blive underholdt, det får Ill.Vid. til at satse på det populærvidenskabelige og let tilgængelige indhold, hvor læseren får en følelse af at vide lidt mere, når bladet lægges til side. Føler man sig udfordret mentalt, eller beriget med indtryk, som man husker bagefter, er der stor mulighed for man også vil læse tidskriftet næste gang man ser det.
Jeg er så heldig, at min fætter er grafisk designer, som lige har startet et firma op med en ven.. Han er en af de lovende talenter her i Dk, inden for grafisk design, så håbet er da, at han vil hjælpe mig .. Samtidig er en af mine rigtige gode venner fotograf.. Han er godt nok udpræget landskabsfotograf, men han er ret god til at fange stemningen.. Spørgsmålet er jo så, om de to vil arbejde for mig 
Men mon ikke de kan være med til, at starte noget op i det små..
Jeg har markeret nogen emner, som måske skal omformuleres lidt, men det er dem jeg i denne omgang kan fremhæve, som gode overordnede ord:
Overblik Historie og Kilder Værdier Kompetencer Fællesskaber Forsøg med Livskvalitet Tag og brug
Det er også emner som jeg selv har i hovedet..
Det skal være let at gå til.. Det skal være faktuelt.. Ikke "opfundne" historier som man ikke kan få verificeret.. Noget der skal tale til folks fornuft og logik, samtidig med at det også må få dem til at tænke.. Noget hvor folk selv kan vælge hvad de vil læse.. Det hele skal ikke kun være om et emne, én indgangsvinkel eller én mening..
Med den ny teknologi og de muligheder den giver, såsom Internettet, er det blevet nemmere og billigere at producere et godt tidskrift. Man behøver måske ikke at tænke så meget på trykomkostninger, hvis man alene baserer sig på at være et Internet tidskrift. Men læserne ønsker at være opdatere nu og her, så intet tidskrift går i trykken, uden man har overvejet, om det hele ikke lige så godt kan foregå online. Men man overgiver også mere til læseren, at finde tidskriftets indhold, end man med et trykt medie, kan lede læseren igennem det indhold man gerne vil præsentere.
Helt enig.. Jeg havde også tænkt mig, at starte det som et internet tidsskrift, hvor man kan få folk til at skrive om diverse emner.. Med ovenstående værdier som udgangspunkt.. Mine kriterier for artiklerne skulle nok være:
Ikke-missionerende Saglige Oplysende Verificérbare Interessante (smag og behag ) Men det kræver selvfølgelig en masse arbejde og tid.. Og i starten kan jeg nok ikke tage penge for det, så jeg skal vist have fat i folk, der hellere vil skrive fordi de brænder for det, end for at få penge.. Egentlig også en meget god udgangsvinkel 
Shalom lehra 
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#48861 - 25/07/2005 22:35
Den lange vej
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Kefas
K: man skal jo være klar til at arbejde (hårdt) for at realisere sine drømme Du har så inderlig ret. Man skal nogen gange fortsætte hvor andre vender om og siger det kan ikke lade sig gøre, eller det kræver for meget. Når man har visionen, skal man vandre og måske møder man andre, som er på samme vej.
Som sagt har jeg lige været med omkring opstart af et tidsskrift, og du må da gerne høre lidt om de erfaringer der kan være i forbindelse med sådan noget. Jeg er ikke længere indvolveret, for nu er bladet startet og det er blevet selvstændigt efter en omkonstruktion. Jeg var med i bestyrelsen i en forening, som sammen med en privatperson, igangsatte tidskriftet, fordi der manglede et ordentligt blad om arkæologi. Jeg er selv grafiker, organisations analytisk og udvikler software. Jeg advokerede for at få et mere teknologisk, Internet baseret syn på situationen, inden man kastede sig ud i bladprojektet. Jeg må have talt for døve ører. Man valgte at satse på bladet, hvilket kun udskød alle de nødvendige Internet investeringer, som efterfølgende tårnede sig op, så snart det første blad var på gaden. Man manglede totalt set det maskineri af medarbejdere, som skulle producere bladet og havde overset betydningen af, at man servicerer sine kunder. Man synes man havde en forfærdelig god sag, en god ide, en faglig stærk interesseorganisation og en dygtig designer og reklamemand, men desværre var der også en masse skjulte dagsordener. Økonomien kom i øvrigt til at spille en væsentlig rolle for bladprojektet og det kan være meget hårdt den første tid. På den anden side, så er et godt tidskrift en mulig guldgruppe, nogen vil brække en arm for at få fingrene.
Når bladet først er på gaden, vil kunden kunne betale online. Man forventer at kunne besøge en hjemmeside, finde friske nyheder på denne side og have adgang til baggrundsmateriale for bladets artikler.
Efterfølgende overvejer man f.eks., om der skal tages betaling for artikler online, fordi der har vist sig interessere for, at man kan vælge og læse bladet på nettet, måske selv printe de artikler ud, som man ønsker at læse og gemme. Probelmet er, at man skal have et oplag af en vis størrelse, for det begynder at blive rentabelt at udgive det trykte blad, så man kan kvalitetsforbedre. Men er artiklerne tilgængelige på Internettet, er man bekymret for de måske hurtigt bliver delt med andre og man kan have svært ved at få rigtige abonnenter.
Det er altså godt at være forberedt på succes, inden man starter.
Jeg kan tænke, at du ikke i første omgang skal kæmpe med en politiske interesser i en intern organisation. Det er også meget nemmere og mere spændende at starte et projekt op, hvor man i hvert fald i begyndelsen, selv kan sætte nogen af hovedlinierne.
De bedste projekter starter ud med, at vi har 0,- Et projekt der ikke kan realiseres med dét beskedne udgangspunkt, er måske ikke værd at arbejde for. Det er vigtigt man ikke personligt får sin økonomi i klemme i et projekt, hvor der kan findes midler ad anden vej.
Håber det næste indlæg bliver mere inspirerende, men det er jo nødvendigt at tage ved lære af tidligere erfaringer.
Shalom v'erev tov
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#48862 - 26/07/2005 13:45
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Kefas Der virker jo til at være en bred interesse for religion i offentligheden, mere end i mange år, så tiden er nok den rette til sådan et tidsskrift. Der findes vist ikke tilsvarende tidsskrifter i Danmark, så den alvorligste konkurrent er, som Vandrer også har været inde på, internettet. Det er vigtigt, at mennesker føler, de får et behov opfyldt, som de ikke kan få opfyldt på internettet, f.eks. på religion.dk. Derfor må man se på tidsskriftsmediets fordele: Det er overskueligt; det kan nydes fra en lænestol; det har en højere umiddelbar autoritet end internettet; osv. Det er også vigtigt at være saglig, så indholdet er til at stole på, men samtidig lettilgængelig, også for ikke-religiøse og ikke-fagfolk. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at man har et formål for øje. Formålet skal naturligvis ikke være mission eller advokeren for bestemte opfattelser i øvrigt. Formålet må være solid oplysning, aflivning af fordomme, udvidelse af horisonter. Jeg tror, det er en god idé, du har ... - Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#48863 - 26/07/2005 20:33
[Re: Nikolaj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
... kender I tidsskriftet Ikon? Måske kan der være lidt inspiration at hente der - se evt. http://www.ikon-danmark.dk/index2.htmkristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
|