Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48802 - 21/07/2005 20:41 Rav Yehoshua ben-Yosef..
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom alle sammen

Det her er et forsøg, på at give et jødisk syn på Jesus.. Som jøde

Det er ikke så meget et forsøg på, at bevise at Jesus ikke var Messias, som det er en jødisk indgangsvinkel til personen Yehoshua ben-Yosef.. En jøde der levede i starten af den kristne tidsregning, blandt andre jøder i urolige tider..

De fleste jøder er nok påvirket af de senere tilføjelser i Talmud, der omhandler Jesus.. Rent personligt vil jeg mene, at det ikke er selve personen Jesus, der omtales, men det billede jøder fik af den Kristus der blev prædiket for dem..
Det er ikke pæne ord.. Bl.a. blev han kaldt "troldmanden fra Egypten" (som kan forveksles med en anden "troldmand"), "kætteren" og "horeungen" (undskyld det hårde udtryk )..
Det er alle tre udtryk, jeg personligt ikke mener kan bruges om Jesus.. På nogen måde..

Heldigvis er der ved at være en "opblødning" i synet på Jesus.. Nogle jøder kalder ham ligefrem "rav Yehoshua" (rabbi Jesus), uden at mene, at han bragte noget overvældende stort med sig, som burde tilføjes til Talmud.. Hans forkyndelse mindede nu også meget om Hillel, end skriftlærd, der levede lige op til Jesus fødsel..

Ser man på Jesus liv, så blev han jo, som alle andre jøder af hankøn, omskåret på 8-dagen (Brit Milah), holdte sin bar Mitzvah omkring de 12-13 år (Jesus i templet) og var faktisk temmelig velbevandret i Torah og Mishnah, hvilket man også tydeligt kan se i hans forkyndelse..

Mange jøder er af den opfattelse, at Jesus var en del af det "farisæeriske parti", dem der senere blev til rabbinere.. Han havde en fundamental uenighed med saddukæerne, som holdte sig strikse til Torah alene og ikke troede på opstandelse efter døden.. Ud over det, så bestod præsteskabet og synhedrinet typisk kun af saddukæere (en ting, som havde indflydelse på Jesus dom)..

Faktisk, hvis man ser på Jesus udvælgelse af hvem han forkyndte for, så kunne man mene, at meget af det han forkyndte, kun galdt "b'nei Yisrael" Israels børn..
Tag Bjergprædikenen i Matthæus.. Det er almindelig jødisk opfattelse, at Israel skal/bør være et eksempel for resten af verden.. Det er bl.a. derfor at Herren straffer os så hårdt.. Jesus sagde at:

I er verdens lys. En by, der ligger på et bjerg, kan ikke skjules. Man tænder heller ikke et lys og sætter det under en skæppe, men i en stage, så det lyser for alle i huset. Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.

(matt 5,14-16)

En typisk jødisk holdning til Israels folk.. Og dette sagt før, Jesus beordrede disciplene til at bringe budskabet uden for Israels grænser..

Meget af det Jesus forkynder, klinger dobbelt hos jøder.. Ét fordi man forbinder det med kristen missionering.. To fordi man forstår dybden og nuancerne i hans prædiken...
Det der så undrer os jøder, er Jesus trang til at gøre budene meget strengere, end de egentlig er.. Noget man kun ser hos de mest ortodokse jøder..

Jeg ved, at I nok vil være uenige i meget af det ovenstående .. Og sådan skal det også være.. Vi ser ikke Jesus som vores Messias, men vi må jo nok indrømme, at han er den jøde, der har haft størst succés, med at bringe jødisk tro ud til verden ..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48803 - 22/07/2005 01:58 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Kefas

Så kom det og det er bare dejligt at læse.
Det skulle da undre os, hvis ikke man havde behandlet en så markant person som Jesus, i den religiøse litteratur, så som i Talmud. Det er svært at tro, det kun er uden for Jødedommen, i Kristendommen og Islam, at Jesus har haft betydning. I dag, hvor vi endda oplever Buddhismen, lader sig inspirere af Jesu forkyndelse, er det stadig som om, man helst ikke taler om ham blandt Jøder.

Det kunne være interessant, om man har bevaret nogen ord af manden, som man engang havde i sin midte. Men måske var tiden sådan, at meget andet var ved at gå i opløsning og stod i fare for at blive tabt, så man har haft nok i at sikre det gamle. Det er jo kun kort tid efter begivenhederne omkring Jesus, det Jødiske folk bliver spredt igen, og måske ikke længe nok til den nye bevægelse Jesus satte gang i, kunne vokse sig stor nok i folket. Så udlændigheden kan have haft betydning for, at der ikke er en oprindelig Jesus-tradition, som er gledet ind i Jødedommen.

Jeg kan derfor komme på spørgsmål, som:
Mener man at alle Jøder, som lod sig inspirere af Jesus, blevet Kristne. Eller har der været Jesu tilhængere i den omskiftelige situation, som ikke har været tvunget til at finde sammen med udskildte og andre, som fulgte Vejen, så man kan have fået hans lære inden for døren.

Der er f.eks. Thomas-Evangeliet, som siges at kommer fra en østlig tradition af Jødekristne, som drog mod øst før ødelæggelsen af Jerusalem. Derfor lyder det anderledes og er opbygget på en anden måde end vi er vant til i de kendte Jesuord.
Hvordan opfattes dette evangelies indhold blandt Jøder?

Du siger noget, som rører dybt:
Meget af det Jesus forkynder, klinger dobbelt hos jøder.. Ét fordi man forbinder det med kristen missionering.. To fordi man forstår dybden og nuancerne i hans prædiken...
Jeg forstår og isner ved din grund til din nervøsitet, når det Jesus forkynder, forbindes med kristnes missionering. Jeg mærker det brænde, når du fortæller man forstår dybden og nuancerne i hans prædiken.
Men jeg bliver nysgerrig, når du fortsætter med at sige:
Det der så undrer os jøder, er Jesus trang til at gøre budene meget strengere, end de egentlig er.. Noget man kun ser hos de mest ortodokse jøder..

Hvad baserer I det på... evangelierne, brevene, kirkens lære...?
Hvor meget lader I Kristendommen spille ind i opfattelsen af Jesu egen lære, som er talt til Israels Børn?

Shalom v'erev tov

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#48804 - 25/07/2005 18:36 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Vandrer]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Vandrer

Ville bare sige, at jeg ikke har glemt dig.. Men Talmud er ikke lige en slå-op-og-læs-svaret-bog ... Men et svar kommer snart

De bedste hilsner..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48805 - 25/07/2005 22:43 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kefas - jeg har læst din redegørelse med interesse, men forstår nok ikke helt, og håber, du vil forklare lidt mere.

"De fleste jøder er nok påvirket af de senere tilføjelser i Talmud, der omhandler Jesus.. Rent personligt vil jeg mene, at det ikke er selve personen Jesus, der omtales, men det billede jøder fik af den Kristus der blev prædiket for dem..
Det er ikke pæne ord.. Bl.a. blev han kaldt "troldmanden fra Egypten" (som kan forveksles med en anden "troldmand"), "kætteren" og "horeungen"

Hvordan/hvornår kom de tilføjelser til? Der står noget i ApG 13 om en jøde ved navn Barjesus, som var troldmand og falsk profet, men det var på Cypern og ikke i Egypten, så det havde vel næppe med den sag at gøre?

Der er vel ingen uenighed mellem jøder og kristne om, at Jesus levede som jøde, blev omskåret, var særdeles vel bekendt med Skriften (GT) og underviste i synagogerne.

"Det er almindelig jødisk opfattelse, at Israel skal/bør være et eksempel for resten af verden.. "

At jøderne er Guds udvalgte folk fremgår ganske klart af Bibelen. Men vi kristne mener ikke, at udvælgelsen handler om, at Israel skal være et forbilledligt eksempel for resten af verden, men - måske - et smallscale paradigma - en model?

I hvert fald ser det nærmest ud som om resten af verden så at sige er med i Guds folk på afbud ... Hans egne tog ikke imod ham. Det var i Israel Jesus blev født og levede sit menneskeliv og det var der - uden for Jerusalem - han blev korsfæstet. Ingen tvivl om det.

Joh 1,11: Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham.

Prøv også at læse Rom 9:

Hvad skal vi så sige? Jo, at hedninger, som ikke stræbte efter retfærdighed, opnåede retfærdighed, men vel at mærke retfærdighed af tro.
Israel derimod, som stræbte efter en lov, der kunne føre til retfærdighed, nåede ikke til en sådan lov. Og hvorfor ikke? Fordi de ikke søgte den af tro, men som om den kunne fås af gerninger. De stødte an mod anstødsstenen, v33 som der står skrevet:
Se, i Zion lægger jeg en anstødssten,
en klippe til at snuble over.
Den, der tror på ham, skal ikke blive til skamme.

Du skriver: Det der så undrer os jøder, er Jesus trang til at gøre budene meget strengere, end de egentlig er.. Noget man kun ser hos de mest ortodokse jøder..

Ja, Jesus skærpede på en måde loven, eller rettere tydeliggjorde, hvordan den skulle forstås, for at enhver kan fatte, at det netop ikke er muligt at opfylde den til fulde.

Også i GT ser vi, at ingen frelses ved lovgerninger, men kun ved tro, så det er klart, at Jesus ikke tilføjede noget til loven. Men han opfyldte den selv på vores vegne - han var den eneste, der kunne! Han er vor retfærdighed, han har opfyldt loven og sonet vores synder.

Heller ikke i GT blev nogen frelst ved lovgerninger - kun ved tro. Abraham - troens fader - er et eksempel.

Og kig lige på Es 53,1-9:
Hvem troede på det, vi hørte?
For hvem blev Herrens arm åbenbaret?
Han skød op foran Herren som en spire,
som et rodskud af den tørre jord.
Hans skikkelse havde ingen skønhed,
vi så ham, men vi brød os ikke om synet.
Foragtet og opgivet af mennesker,
en lidelsernes mand, kendt med sygdom,
én man skjuler ansigtet for,
foragtet, vi regnede ham ikke for noget.

Men det var vore sygdomme, han tog,
det var vore lidelser, han bar;
og vi regnede ham for en, der var ramt,
slået og plaget af Gud.
Men han blev gennemboret for vore overtrædelser
og knust for vore synder.
Han blev straffet, for at vi kunne få fred,
ved hans sår blev vi helbredt.
Vi flakkede alle om som får,
vi vendte os hver sin vej;
men Herren lod al vor skyld ramme ham.

Undskyld det lange citat, men jeg synes det er så vigtigt og vil gerne spørge dig, hvordan du som jøde tolker det?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48806 - 26/07/2005 03:31 Yehoshua og Loven [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Kære Kristina m.fl.

K siger: Jesus skærpede på en måde loven, eller rettere tydeliggjorde, hvordan den skulle forstås, for at enhver kan fatte, at det netop ikke er muligt at opfylde den til fulde.
Jeg er ikke overbevist om det er umuligt at opfylde Loven.
Jeg mener til gengæld, Jesus viser et nuanceret syn på Loven, hvor opfyldelsen af Loven, til fulde bliver tilgængelig i Kærlighedsbudet.
Når du siger; det ikke er muligt at opfylde den til fulde; så tænker du vel på de forhindringer der lægges dig i vejen, og dit syn på Lovens fulde opfyldelse, forstyrres af at du kan snuble nu og da. Lovens opfyldese må for dig være; at man ikke på noget punkt har forbrudt sig mod Loven, hverken i ens egne, andres eller Guds øjne...?

Jeg er overbevist om, at vi alle har prøvet at snuble og falde; man rejser sig op igen. Jesus har også erfaret at snuble, men han fandt alligevel vejen til Lovens opfyldelse, nemlig at give sit liv for næsten.
Jeg har såmænd ikke brug for nogen idé om, at Jesus skulle være lydefri i den forstand, at han aldrig har forbrudt sig mod sig selv, andre, eller Gud. Til gengæld er jeg overbevist om, at Jesus har en ganske god fornemmelse for Loven, for; Gud han straffer hårdt den Søn han har kær. Jesus har del i de samme betingelser som ethvert menneske, der er født i kødet på naturlig vis. I løbet af sit liv blev Jesus klar over, at den Søn han oplevede i sit indre, blive oplært af Faderen, faktisk var Menneskesønnen. Dette bliver mere og mere klart for ham, indtil han i en alder omkring de tredive, er rede til at træde offentligt frem og vise vejen til Faderen. Hans tale vidner om denne dybe forståelse for menneskers liv; han har selv været der, for han var en af vore egne. Jesus forstod at Menneskesønnen var samme Ånd, som Profeterne havde talt i og i dét han træder frem og lader Menneskesønnen tale ud af sin mund, iler helligånden til stedet og bekræfter ham.

Ved at lære Jesus at kende, har jeg fået øje på og er blevet bekræftet i Menneskesønnen. For mig at se, er det ikke mennesket Jesus, men Menneskesønnen, som er det essentielle. Da han viste sig for mig, var det mig selv jeg så. Derfor kan jeg sige; han var her og jeg kendte ham allerede!

Min opfattelse af de fleste kristne begreber, er meget anderledes end din og de fleste kirkers, det ved jeg, derfor er det jeg ofte kommer ud på disse længere forklaringer.

Jeg mener, at Loven kan opfyldes til fulde, nemlig ved at vi modtager den fulkommenhed, som Faderen beholdt hos sig selv, men som han giver os tilbage, fordi den tilhører os, når vi vender om til Ham. Dette er en proces, som vi arbejder på, ligesom Jesus må have gjort det, ved at give sit liv for næsten.

Jeg er overbevist om, at der ikke er andet at gøre, end som han gjorde og så vil Helligånden ile til stedet og bekræfte Sønnen. Det er min erfaring...

I har bare en anden snørklet forklaring, som Paulus har ledt jer ud på.

En fin forklaring på Loven jeg har set, den lyder nogenlunde således; Loven er, som et net der er spændt ud i verden, for mennesket skal ophøre med at gøre uret og vende om til retfærd.

Når man gør det, så opfylder man Lovens formål.

Jeg finder faktisk Loven meget indlysende i et sådan perspektiv. Det fortæller mig om hvordan jeg er skabt, så jeg kan holde min fod fra at snuble og vende mig til Gud, når jeg bliver opmærksom på hvor nettet strammer. Men Loven er ikke imod mig, den er med mig.

Gud er god og han vil os noget Godt.

Fred og Alt Godt

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#48807 - 26/07/2005 07:49 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Vandrer]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Boqer tov

Så kom svaret endelig i denne tidlige morgentime

Det skulle da undre os, hvis ikke man havde behandlet en så markant person som Jesus, i den religiøse litteratur, så som i Talmud. Det er svært at tro, det kun er uden for Jødedommen, i Kristendommen og Islam, at Jesus har haft betydning.

Nu kan man jo sige, at Jesus er "grundlæggeren" af den kristne tro.. Kristendommen tager jo ihvertfald udgangspunkt i Jesus' forkyndelse.. Derfor er det jo på sin vis meget naturligt, at både kristendommen og Islam (som vel egentlig "bygger" ovenpå kristendommen og jødedommen) har et fokuspunkt i Jesus.. Spørgsmålet er jo så bare, hvor meget indflydelse Jesus reelt har på Islam.. I mine øjne er Jesus mere en del af Islam, i stil med de "mindre" profeter i kristendommen.. "Fyldstof"..

I dag, hvor vi endda oplever Buddhismen, lader sig inspirere af Jesu forkyndelse, er det stadig som om, man helst ikke taler om ham blandt Jøder.

Nu er buddhisme jo en ret favnende religion, der ikke afviger fra at tage indspirerede tanker til sig.. Jødedommen er har mere "nok i sig selv".. Vi mener jo, at Herren har åbenbaret for os, hvad der er relevant for os at vide... Jesus er jo ikke en rabbinsk skikkelse på linje med f.eks. Hillel, Jochanan ben Zakkay, Maimonides m.fl. og har ikke leveret en desideret tolkning og udlæggelse af Mishnah, så derfor har han ikke "bidraget" som sådan..
Men noget af grunden til fraståelsen af at forholde sig til Jesus, skal nok også ses i lyset af den kristnes kirke evige forfølgelse af jøderne...

Det kunne være interessant, om man har bevaret nogen ord af manden, som man engang havde i sin midte.

Det er der ikke.. Ihvertfald ikke fra jødisk side.. Det kan der være flere årsager til..

- Uvilje mod ham fra jødisk side (tror jeg ikke personligt er grunden)
- Manglende "interesse"
- Kirken har desdrueret eventuelle pergamenter med optegnelser om Jesus (meget sandsynligt)

Men måske var tiden sådan, at meget andet var ved at gå i opløsning og stod i fare for at blive tabt, så man har haft nok i at sikre det gamle. Det er jo kun kort tid efter begivenhederne omkring Jesus, det Jødiske folk bliver spredt igen, og måske ikke længe nok til den nye bevægelse Jesus satte gang i, kunne vokse sig stor nok i folket. Så udlændigheden kan have haft betydning for, at der ikke er en oprindelig Jesus-tradition, som er gledet ind i Jødedommen.

Jeg tror mere det er fordi, at han trods alt ikke udskillede sig så meget fra almindelig farisæerisk tankegang og da farisæerne tog udgangspunkt i både Mishnah og Torah, hvor Jesus virker som om han har fokuseret mest på Torah, har man ikke forholdt sig så meget til Jesus, da det var farisæerne der "reddede" den jødiske tro...

Saddukæerne baserede jo deres fundament på Templet, men det holdt jo ikke.. Zeloterne var udelukkende "rebeller" og da man helt mistede sit land at kæmpe for, havde de udspillet deres rolle.. Man ved faktisk, at store dele af zelotterne flygtede til den arabiske halvø og man har en klar formodning om, at deres efterkommere, var dem der er nævnt i de muslimske kilder.. Så Muhammad havde også sit hyr med zeloterne ..
Og endelig essæerne.. De var simpelthen for udelukkende og eksklusive til at de kunne opretholde nogen form for jødisk tro og overleve romernes (og andres) forfølgelse..

Mener man at alle Jøder, som lod sig inspirere af Jesus, blevet Kristne.

Mnej.. Hvad var en kristen dengang?? Læser man f.eks. App.Ger., så ser man jo, at det jøde-kristne stadig forholdte sig til Torah.. De skilte sig ikke nævneværdigt ud fra de andre jødiske grupper.. Det var faktisk ikke ildeset, at have en anderledes opfattelse af det, at være jøde dengang.. Tænk bare på de forskellige andre grupper.. Farisæere, zelotter, saddukæere og essæerne.. Essæerne specielt stillede sig jo fuldstændigt uden for resten af Israel, men blev ikke "set ned på" af andre jøder.. Og de var faktisk temmelig meget mere radikale i deres udmeldelser.. De gav absolut ingen anseelse til Templet eller Jerusalem, men "lavede" deres eget Jerusalem... Jesus kom da i Templet og kaldte det sin "Faders Hus"..

Eller har der været Jesu tilhængere i den omskiftelige situation, som ikke har været tvunget til at finde sammen med udskildte og andre, som fulgte Vejen, så man kan have fået hans lære inden for døren.

Hvis du tænker på, at der kan havde "sneget" sig "Jesuslære" indenfor døren , så nej.. Det er der meget lille sandsynlighed for, da det så havde været kendt.. Vi er ikke bange for at vedkende os vores "fejlslagne helte".. Bare se en af vores utallige "Messiaser" som konverterede til Islam engang i middelalderen ..

Selve bruddet forekom nok primært under "Bar-kocba" oprøret i 132-135... Det sidste oprør i Judeah, inden romerne fik nok af os, smed os ud og omdøbte landet til Filistria (Palestina.. En af grundene til, at jeg som jøde har svært ved at anderkende det navn for andre og større områder end Gaza-striben.. Dermed ikke sagt, at jeg er imod en selvstændig stat af samme navn.. Men det er en helt anden diskution)..
Bar Kochba (Stjernesønnen) blev set som Messias.. Men da de jøde-kristne "allerede" havde deres Messias, kunne de selvfølgelig ikke stå inde for bar-Kochba.. Udover det, så jagede Bar-Kochba alle jøder, som ikke sluttede sig til ham som Messias.. Resten kan du nok gætte dig til ..

Der er f.eks. Thomas-Evangeliet, som siges at kommer fra en østlig tradition af Jødekristne, som drog mod øst før ødelæggelsen af Jerusalem. Derfor lyder det anderledes og er opbygget på en anden måde end vi er vant til i de kendte Jesuord.
Hvordan opfattes dette evangelies indhold blandt Jøder?

Det opfattes slet ikke .. Jeg har læst noget af det og må indrømme, at det ikke er særlig let at finde hoved og hale i.. Det kunne vi så tage en snak om, i en anden tråd

Jeg forstår og isner ved din grund til din nervøsitet, når det Jesus forkynder, forbindes med kristnes missionering.

Ja.. Kirken står for en grov ensretning, hvor der kun gælder én sandhed.. Kirkens sandhed.. Se hvad der skete ved de forskellige kristne retninger dengang.. Gnostikerne, arianerne m.fl... De blev "fjernet".. Selv i dag ser man det.. JV anderkendes bare ikke som kristne, på trods af, at de forholder sig til Bibelen og ophøjer Jesus til Frelser.. Også en anden diskution

Hvad baserer I det på... evangelierne, brevene, kirkens lære...?
Hvor meget lader I Kristendommen spille ind i opfattelsen af Jesu egen lære, som er talt til Israels Børn?

Det baserer vi/jeg på det Jesus siger.. Han presser jo Loven lidt hårdere, end der ellers var tradition for.. Nu taler vi allerede om, at vi gør noget forkert i tanken.. Det er ujødisk, da vi netop af Herren, kan blive stillet overfor prøvelser.. Vi har en fri vilje og hvis vi ikke har muligheden for i det mindste at stå over for et valg, hvad frit er der så ved vores vilje?? Det Jesus virker til at forvente af os, er at vi helt fralægger vores vilje og er "blind" for valget.. Der er ikke noget valg, der er kun at gøre det rigtige..
For lige at udpensle det lidt mere (for jeg har på fornemmelsen, at der er nogen der ikke helt forstår hvad jeg mener), så prøver jeg at komme med et billede her:

Du går ned af en vej, der deler sig i to.. Der er et skilt der viser til venstre og til højre.. Den venstre er forkert vej, den højre er rigtig vej.. I jødisk forstand, har vi muligheden for at se mulighederne og forholde os til dem.. Men sådan som Jesus forkynder, kan vi ikke se den venstre vej.. Så vejen "deler" sig slet ikke.. Og dermed ingen mulighed for at vælge.. Håber du kan følge mig

Og lige en masse ekstra ord

Om Jesus forhold til Loven, så er der en masse at lægge mærke til..

Jesus bruger vores Trosbekendelse (Hør Israel! Herren vor Gud, Herren er én!) Markus 12,29

Han gik klædt efter jødisk tradition med "tzitzit" (kvasterne der er påbud om i 4.Mosebog 15,38)

Han ville opfylde Loven ved at holde den, ganske som enhver jøde vil det.. Ligesom Jesus, ser vi det heller ikke som umuligt..

Han valgte 12 disciple for i henhold til stammerne.. Så jeg tror ikke, at han søgte at ophæve Israels ret..

Han så Templet som centrum for al tilbedelse... Noget som også er værd at bemærke ved Jesus syn på Templet, så var det ikke så underligt, at han mente at Templet skulle nedbrydes.. Også Jochanan ben Zakkay havde den holdning.. Omkring år 30 åbnede en af Templets døre sig af sig selv, hvorpå Jochanan udbrød "Hvorfor skræmmer du os? Vi ved dog, at du, som Zakkarias har sagt, skal ødelægges!" I henhold til Zakkarias 11,1
Og omkring offertjenesten, så ser man et andet sted, hvor Jochanan går med en discipel på Templets ruiner.. Disciplen bliver så bevæget, at han begyndte at græde.. "Ve os, fordi stedet hvor Israels synder blev sonet, er ødelagt!" Jochanan svarer med Hoseasordet: "Græd ikke min søn, vi har en anden forsoning der er ligeså virksom. Den består i bamhjertighedsgerninger."

Omkring Jesus i Talmud, så skal man være opmærksom på, at kirken har censureret en del omkring Jesus.. Der er faktisk mulighed for (som tidligere nævnt) at kirken desideret har forsøgt (og måske haft succes med) at destruere steder der omtaler Jesus...
Men han nævnes da

Rav Elieser ben Hyrcanus (omkring 40-117) turde ikke sige, at Jesus ikke havde del i den kommende verden..
Et andet sted er der en beretning om en rabbi fra det andetn århundrede, der var venlig overfor jøde-kristne, som blev bidt af en slange.. En jøde-kristen tilbød at helbrede i Jesu navn, men rabbiens onkel, som også var rabbi, forbød det.. Da den slangebidte døde, sagde onklen at "Du er lykkelig, fordi du gik bort fra denne verden i fred"...

Men generelt set, så har de ældste rabbinere ment, at Jesus var sit folk venligtsindet og man derfor ikke kan laste ham for de senere handlinger, der blev udført i hans navn..

Noget som jeg egentlig kom til at tænke på, hvad angår Jesus er, at han levede samtidigt med Jochanan ben Zakkay.. Jochanan har muligvis mødt og talt med Jesus, men vi ved det ikke..
Som jeg nævnte i det første indlæg, så var Jesus lære ikke så forskellig fra Hillels lære, som Jochanan var discipel af.. Måske har Jesus også været i lære hos Hillel?? Ihvertfald havde Jesus et temmelig godt kendskab til Skriften, noget som han ikke kan havde haft, med mindre han var i lære...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48808 - 26/07/2005 07:50 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Godmorgen Kristina og tak for svaret

Jeg skal nok komme tilbage med et svar, men det bliver senere.. Jeg skal lige have det nærlæst

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48809 - 26/07/2005 11:35 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina

Hvordan/hvornår kom de tilføjelser til? Der står noget i ApG 13 om en jøde ved navn Barjesus, som var troldmand og falsk profet, men det var på Cypern og ikke i Egypten, så det havde vel næppe med den sag at gøre?

De tilføjelser jeg tænker på, er nogen der er kommet i løbet af middelalderen, hvor jøder blev kraftigt forfulgt af den kristne kirke.. Så jeg er af den overbevisning, at de udtalelser der er at finde i Talmud, fra middelalderen, mere er et udtryk mod den kristne kirke, end det er imod Jesus' person...

Der er vel ingen uenighed mellem jøder og kristne om, at Jesus levede som jøde, blev omskåret, var særdeles vel bekendt med Skriften (GT) og underviste i synagogerne.

Absolut ikke.. Vi er helt enige, pånær lige angående undervisningen i synagogerne.. Vi underviser i yeshivaer, ikke i synagoger

At jøderne er Guds udvalgte folk fremgår ganske klart af Bibelen. Men vi kristne mener ikke, at udvælgelsen handler om, at Israel skal være et forbilledligt eksempel for resten af verden, men - måske - et smallscale paradigma - en model?

Er det ikke det samme

I hvert fald ser det nærmest ud som om resten af verden så at sige er med i Guds folk på afbud ... Hans egne tog ikke imod ham. Det var i Israel Jesus blev født og levede sit menneskeliv og det var der - uden for Jerusalem - han blev korsfæstet. Ingen tvivl om det.

Vi mener ikke, at resten af verden er med på afbud, men på lige fod med Israel...

Også i GT ser vi, at ingen frelses ved lovgerninger, men kun ved tro, så det er klart, at Jesus ikke tilføjede noget til loven. Men han opfyldte den selv på vores vegne - han var den eneste, der kunne! Han er vor retfærdighed, han har opfyldt loven og sonet vores synder.

Det er dér, vi er uenige.. Vi mener ikke, at det er umuligt at holde Loven.. Det hænger nok sammen med hvordan vi forstår "Loven".. Egentlig betyder det jo "Lære", så det er ikke en "lovsamling", som det jo typisk bliver fremstillet i kristen sammenhæng, men en retvisning for et godt liv..

Heller ikke i GT blev nogen frelst ved lovgerninger - kun ved tro. Abraham - troens fader - er et eksempel.

Lige præcis

Det er faktisk kun i kristendommen, at man i jødedommen kun kan frelses ved at holde Loven

Undskyld det lange citat, men jeg synes det er så vigtigt og vil gerne spørge dig, hvordan du som jøde tolker det?

Herrens lidende tjener.. Det er Israel...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48810 - 26/07/2005 12:23 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas ... lige en runde mere :

Vi er helt enige, pånær lige angående undervisningen i synagogerne.. Vi underviser i yeshivaer, ikke i synagoger

OK. Og yeshivaer er et hebraisk ord, går jeg ud fra. Du har skrevet en del på hebraisk her i debatten, og vi er nok et par stykker kun kan et enkelt hebraisk ord eller to, så jeg har en lille bøn til dig:
Kunne du, for forståelsens skyld, overveje at indsætte en dansk oversættelse efter de hebraiske ord - bare for at fremme forståelsen?

Kr.: Men vi kristne mener ikke, at udvælgelsen handler om, at Israel skal være et forbilledligt eksempel for resten af verden, men - måske - et smallscale paradigma - en model?

Kefas: Er det ikke det samme?

Nej, ikke nødvendigvis. Det kunne også være et skræmme- og ikke et forbillede: "se hvordan det går dem der ikke følger Jesus... !"

Vi mener ikke, at resten af verden er med på afbud, men på lige fod med Israel...

OK, den tager jeg til mig!

Sl 53,7: Gid Israels frelse må komme fra Zion!
Når Gud vender sit folks skæbne,
skal Jakob juble og Israel glæde sig.

Kr.: Esajas 53-1-6 (cit. .. ) hvordan tolker du som jøde?
Kefas: Herrens lidende tjener.. Det er Israel...

Hrmpf ..
Nå ..
Javel så ...
Exit Guds Søn ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48811 - 26/07/2005 13:30 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

God eftermiddag Kristina

OK. Og yeshivaer er et hebraisk ord, går jeg ud fra. Du har skrevet en del på hebraisk her i debatten, og vi er nok et par stykker kun kan et enkelt hebraisk ord eller to, så jeg har en lille bøn til dig:
Kunne du, for forståelsens skyld, overveje at indsætte en dansk oversættelse efter de hebraiske ord - bare for at fremme forståelsen?

Jo, selvfølgelig... Det må du/I undskylde, jeg bliver let grebet.. Jeg slutter lige af, med en hurtig ordforklaring til sidst..

Nej, ikke nødvendigvis. Det kunne også være et skræmme- og ikke et forbillede: "se hvordan det går dem der ikke følger Jesus... !"

Ahh.. ok.. Så forstår jeg dig .. Men er (sjovt nok) ikke enig.. Jeg er af den opfattelse, at Israel skal være et forgangseksempel for verden.. Ikke sagt, at vi klarer det særlig godt ..

Gid Israels frelse må komme fra Zion!
Når Gud vender sit folks skæbne,
skal Jakob juble og Israel glæde sig

1948

Hrmpf ..
Nå ..
Javel så ...
Exit Guds Søn ...

Nah.. Er vi ikke alle børn af Herren?? At vi ikke ser Jesus som vores (jødernes) Messias, betyder det vel ikke, at han ikke kan være resten af verdens Frelser..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48812 - 26/07/2005 13:50 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Og nu glemte jeg lige ordlisten i farten

-Yeshiva er en jødisk skole, hvor man underviser i Torah og Mishnah..
-Rav er aramæisk for rabbiner
-Baruch Hu betyder Velsignet være Han

Du må lige sige, hvis der er flere ord...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48813 - 26/07/2005 14:34 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003

K: Det der så undrer os jøder, er Jesus trang til at gøre budene meget strengere, end de egentlig er.. Noget man kun ser hos de mest ortodokse jøder..

V: Hvad baserer I det på... evangelierne, brevene, kirkens lære...?

K: Det baserer vi/jeg på det Jesus siger..

Hvorfra ved I, hvad "Jesus siger"?
Har I ikke kun de 'kristne' forfattere af NT's ord for det?
I givet fald, så lader I vel i høj grad "Kristendommen spille ind i opfattelsen af Jesu egen lære"?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#48814 - 26/07/2005 15:35 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Ateist

Hvorfra ved I, hvad "Jesus siger"?
I givet fald, så lader I vel i høj grad "Kristendommen spille ind i opfattelsen af Jesu egen lære"?

Både og.. Selvfølgelig har vi kun de kilder (udover de apokryfe tekster), som den kristne kirke har "godkendt", men vi tolker dem jo ikke kristent, men jødisk... Det bliver nok svært, helt at finde frem til den "sande" Jesus..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48815 - 26/07/2005 20:27 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas ..

Nu skriver du minsandten:

Er vi ikke alle børn af Herren??
At vi ikke ser Jesus som vores (jødernes) Messias, betyder det vel ikke, at han ikke kan være resten af verdens Frelser..

Børn af Herren? Hmm - jeg vil sige, at vi alle er Guds skabninger , men at kun de, som bekender sig til Jesus Kristus, har Gud til far.

Se 1. Joh 3,1-3, hvor der står:
Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det!
Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke kender ham. [...]
Vi ved, at når han åbenbares, skal vi blive ligesom han, for vi skal se ham, som han
Enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren.

Og om forløsningen i Kristus står der i Kol 1,13: Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

At I - jøderne - ikke ser Jesus som jeres (jødernes) Messias, betyder det vel ikke, at han ikke kan være resten af verdens Frelser, skriver du. ..

Hmm - Jesus er jo ikke "resten af verdens Frelser" - kun dem, som vil tage imod ham - og selvfølgelig heller ikke frelser for de jøder, som frasiger sig Ham, som selv siger: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«

Forresten skrev du i formiddags at resten af verden er [...] på lige fod med Israel... hvad jeg gav dig ret i. - så hvordan kan I jøder så regne med at have en anden smutvej til Paradiset mon?

Og hvordan tolker du Esajas 10,21-23

En rest vender om, Jakobs rest, til den vældige Gud. For selv om dit folk, Israel, er talrigt som havets sand, skal kun en rest vende om.
Tilintetgørelsen er besluttet, den strømmer frem med retfærdighed.
For Herren, Hærskarers Herre, vil gennemføre den tilintetgørelse, han har besluttet, på hele jorden.

En rest? Hvad så med resten af Israel - altså dem, der ikke er "en rest" iflg. Esajas?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48816 - 26/07/2005 20:54 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tak for ordlisten, Kefas. Du skriver:

"Baruch Hu betyder Velsignet være Han
Du må lige sige, hvis der er flere ord...
--------------------
Baruch haShem

Ja, hvem er Han i "velsignet være Han"?
Og hvad betyder haShem?
Og Yehoshua ben-Yosef?

(Du må ikke høre mig i det, jeg er kun en stakkels nysproglig og ikke særlig kvik til at lære nye kunster - så hvis du gider, er det nok bedst at du enten skriver på dansk, eller skriver den danske oversættelse hver gang du skriver noget på hebraisk.)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48817 - 26/07/2005 22:06 Re: Yehoshua og Loven [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer, du skriver

Når du siger; det ikke er muligt at opfylde den til fulde; så tænker du vel på de forhindringer der lægges dig i vejen, og dit syn på Lovens fulde opfyldelse, forstyrres af at du kan snuble nu og da.

Nej, sådan tænker jeg bestemt ikke. Det du giver udtryk for her, er nok den opfattelse, at vi først bliver syndere, når vi begår synd. Den bibelske opfattelse er, at vi - uundgåeligt - begår synd, fordi vi er undfanget og født som syndere og lever i en falden verden. Selv vores smukkeste og allermest næstekærlige handlinger er urene og rummer selviskhed i sig.

Hvis jeg kunne opfylde loven, ville Jesu lidelse og død for mig være helt meningsløs -og så havde jeg ikke brug for Guds nåde. Nåde har kun den skyldige brug for!

Se Romerbrevet 3,10-12: – hvor der står skrevet:
Der er ingen retfærdig,
ikke en eneste.
Der er ingen forstandig,
ingen, der søger Gud.
De er alle kommet på afveje,
alle er fordærvede;
ingen gør godt,
ikke en eneste.

Retfærdiggørelsen forudsætter, at vi iklædes Jesu retfærdighed - ikke vores egen! Der findes ingen gør-det-selv-frelse!

Du har ret i, at den evangelisk-lutherske tro er meget forskellig fra din opfattelse - det har vi jo tidligere debatteret og jeg vil derfor ikke gå nærmere ind i det nu. Men jeg er enig med dig i dette: ...Loven er ikke imod mig, den er med mig.

Loven er Guds kærlighedsbud, og den er med os på den måde, at den viser os, at vi ikke kan klare os selv, den driver os i armene på Jesus, som stedfortrædende for os har sonet, betalt og gjort fyldest for alle menneskers synd, opfyldt loven og retfærdiggjort os, så vi står rene som sne i Guds øjne.
Om vi altså vil tage imod det!
Men vi er bestemt ikke syndfri i forholdet til vores medmennesker og - forhåbentlig da - heller slet ikke (som farisæeren) i vores egne øjne! Det var tolderen og ikke farisæeren, der gik retfærdiggjort hjem, tolderen som bad: "Vær mig arme synder nådig".

Jesus siger: Enhver, som bliver vred på sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger: Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild [.... ]
Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte....

Ganske radikalt, må man sige.

Og i 1. Joh.1 står der: Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os.

Loven er: Du skal elske!
Evangeliet lyder: Du er elsket, retfærdiggjort, frikendt!

Så jeg kan også godt sige ja og AMEN til dit udsagn:
Gud er god og han vil os noget Godt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48818 - 27/07/2005 04:28 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Vandrer
Bruger

Kære Kefas

Mange tak for din udførlige besvarelse af mine spørgsmål om, hvordan Jesus opfattes blandt jøder og i Jødedommen.

Du har fortalt om samtidige og vi har fået nogen navne på mennesker, som Jesus kan have mødt, og de er blevet medtaget i Talmud. Du har oprisset den religiøse situation, med grupper der har haft betydning i tiden og deres syn på f.eks. Læren og Templet, hinanden og andre religioner. Jeg ønskede også at vide, om man havde ladet sig inspirere af Jesus på nogen måde, så det kunne spores blandt jøder. Det mente du var meget lidt sandsynligt og kom ind på, at man er påpasselige med hvem der optages i traditionen. Tekster om Jesus findes i Talmud, men de kan være undertrykt, ødelagt eller ligefrem renset ud, ikke nødvendigvis af jøderne selv, men af kirken, som vi ved, har udøvet kontrol over informationen, som kunne bære vidnesbyrd om Jesus.

I mine øjne, vil det være interessant at møde Jesu samtidige, hvilket vi formentlig kan et sted Talmud. De kan have talt sammen med Jesus, hvilket jeg finder overordentlig sandsynligt. Du antyder også, at der kan have været en connection til en af tidens ansete Rabbinere. Jeg vil nu gerne smage på deres tanke, og forstå hvad det er som huskes og hvad det er som man mangler interesse for...?

Du har flere gange udtrykt, en manglende interesse for Jesus blandt jøder, hvilket vi med vort kristne udgangspunkt kan undre os over. Han gør nemlig indtryk på (nogen af) os og har været medvirkende til, at et Lys er nået ud over verden. Vi har fået Torah, som for mange kristne er dén mest betydningsfulde bog, sammen med evangeliet.

Det kan godt være Jesus fremstilles som mislykket blandt jøder, en holdning som senere passer godt sammen med kirkens ønske. For tydeligt at skille kristne-jøder ud fra de jøder, som kun foregav de var gået over til den kristne tro, måtte man have det jødiske samfund til selv at udstøde dem. Denne udstødelse var måske allerede igangsat af det jødiske samfund, omkring hundrede år efter Jesu fremtræden, hvor Romerne i øvrigt nok kunne spille en rolle. Men en Rabbiner af Jesu eftertid; Rav Elieser ben Hyrcanus (omkring 40-117) turde ikke sige, at Jesus ikke havde del i den kommende verden. Hans eksempel viser nu nok at man diskuterede Jesus, men også at man var stærkt påvirket af den aktuelle situation, hvor man mere og mere så til, at Jesus-tilhængerne gik en anden vej. Han har muligvis den paulinske drejning aktuelt inde på livet, sammen med de første manuskripter til evangelier, breve og anden kristen prosa, så som Salomos Oder. Er dette jødisk; vil man spørge; var Yehoshua en Messias; har man spurgt. At der har været en gradvis udskildelse kan man formode, for Jesus var jo jøde og talte til Israels Børn... De første kristne opfattede vel sig selv som Israels Børn, der havde fundet en Messias i sin Tid, deres Messias, men de skilte sig ikke nævneværdigt ud fra de andre jødiske grupper..

Det som er interessant i denne sammenhæng, er de skift der sker, set fra et jødisk perspektiv. Jeg har samlet op på din ellers meget fine besvarelse af spørgsmål du fandt i mit tidligere indlæg, for at give dig lejlighed til at korrigere mig og måske udfylde et par huller mere, inden jeg kommer med andre spørgsmål.

For en anden tråd: Kan Saulus have været Farisæer, udtrykker han på nogen måde en Farisæers temperament og karakter, eller er det bare en ettikete.

Shalom v'erev tov

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#48819 - 27/07/2005 10:44 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

A: Hvorfra ved I, hvad "Jesus siger"?

K: Både og.. Selvfølgelig har vi kun de kilder (udover de apokryfe tekster), som den kristne kirke har "godkendt", men vi tolker dem jo ikke kristent, men jødisk... Det bliver nok svært, helt at finde frem til den "sande" Jesus..

Jeg er med på at I tolker dem jødisk.
Men det er vel lidt meningsløst, såfremt de godkendte tekster er kristne tolkninger, forvanskninger eller ligefrem opfindelser af den historiske Jesu ord snarere end en ordret gengivelse af samme.
Har den historiske Jesus levet er der da nok noget af hans lære gengivet i de godkendte tekster men hvor meget eller lidt det drejer sig om vil jo da være vanskeligt at afgøre.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#48820 - 27/07/2005 12:23 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Men det er vel lidt meningsløst, såfremt de godkendte tekster er kristne tolkninger, forvanskninger eller ligefrem opfindelser af den historiske Jesu ord snarere end en ordret gengivelse af samme.

Mnææ.. Vil jeg nu ikke sige.. Vi bruger alle kilder der er til rådighed..

Har den historiske Jesus levet er der da nok noget af hans lære gengivet i de godkendte tekster men hvor meget eller lidt det drejer sig om vil jo da være vanskeligt at afgøre.

Vi prøver jo ikke at afgøre præcis hvordan han var.. Man kommer nok ikke meget længere, end til at opstille hypoteser.. Og så er der op til folk selv, hvordan de forholder sig til dem..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48821 - 27/07/2005 12:32 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina

Ja, hvem er Han i "velsignet være Han"?
Og hvad betyder haShem?
Og Yehoshua ben-Yosef?

"Han" er Herren.. og "haShem" betyder direkte oversat "Navnet".. Det siger man istedet for Herrens Navn.. Af forskellige udtryk vi bruger, er der Adonay (Herre), haShem (Navnet), haQodesh (den Hellige), haBa (Han som kommer), AdoShem (en sammentrækning af Adonay og haShem... Ikke et udtryk jeg selv bruger, da jeg finder det lidt for.. "forsigtigt")..

Yehoshua er Jesus/Josua på hebraisk.. Det kan også trækkes sammen til Yeshua, men det bruges primært i messianske kredse, for at sammenligne det med ordet "yeshu'ah, som betyder "frelse".. Ben betyder søn og Yosef er Josef..
Så reelt set betyder det Jesus Josefsen

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48822 - 27/07/2005 12:39 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej igen

Børn af Herren? Hmm - jeg vil sige, at vi alle er Guds skabninger , men at kun de, som bekender sig til Jesus Kristus, har Gud til far.

Se 1. Joh 3,1-3, hvor der står:
Se, hvor stor kærlighed Faderen har vist os, at vi kaldes Guds børn, og vi er det!
Derfor kender verden ikke os, fordi den ikke kender ham. [...]

Jamen, siger den tekst ikke det samme som jeg siger?? At vi kaldes Herrens børn??

Udover det, så er det jo en tekst fra NT, hvilket der jo gør, at den ikke "bruges" i jødedommen..

Hmm - Jesus er jo ikke "resten af verdens Frelser" - kun dem, som vil tage imod ham - og selvfølgelig heller ikke frelser for de jøder, som frasiger sig Ham, som selv siger: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«

Det er ihvertfald Jesus påstand .. Muligheden for, at han kan tolkes lidt anderledes er der jo så.. Hvad nu, hvis han mener, at dem der frasiger Skriften og Herrens eksistens og "indblanding" i livet, er de fortabte??

Forresten skrev du i formiddags at resten af verden er [...] på lige fod med Israel... hvad jeg gav dig ret i. - så hvordan kan I jøder så regne med at have en anden smutvej til Paradiset mon?

Hvad mener du med, at vi regner at have en anden "smutvej" til Paradis (vi bruger ikke ordet Paradis, da det er en persisk "opfindelse")..

En rest vender om, Jakobs rest, til den vældige Gud. For selv om dit folk, Israel, er talrigt som havets sand, skal kun en rest vende om.
Tilintetgørelsen er besluttet, den strømmer frem med retfærdighed.
For Herren, Hærskarers Herre, vil gennemføre den tilintetgørelse, han har besluttet, på hele jorden.

Det er jo sket et par gange, at der er blevet udskilt folk fra Israel.. I Sinay-ørkenen og efter Israel og Judah blev splittet...

mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48823 - 27/07/2005 14:06 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas, nu er jeg så handicappet, at jeg heller ikke kan persisk, så jeg vidste ikke, at Paradiset var et persisk ord. Vi kristne bruger det jo synonymt med himlen, hvor der vel også er plads til de ikke-sprogkyndige ..

Men, tilgiv min uvidenhed, hvor tror jøder så, de skal tilbringe evigheden?
Himmel eller helvede eller slet ingen steder? Og i tilfælde af det himmelske, eller hvad I end kalder tilstanden, hvordan gør en jøde sig så fortjent - hvis han altså skal gøre sig fortjent?

Er det måske sådan, at jøder er sikre på evigt liv hos Gud, fordi der jo står i Skriften, at I er Guds udvalgte folk? Og hvordan er det egentlig med halvjøder?

Jeg håber ikke mit spørgsmål lyder flabet - jeg har faktisk helt seriøst spekuleret på, hvordan man mon i jødedommen forholder sig til den slags spørgsmål - hvis man altså overhovedet forholder sig ... ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48824 - 27/07/2005 17:38 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Det er et mere omfattende emne, som jeg faktisk ikke er så meget inde i.. Endnu ...

Nogen jøder mener, at vi bare dør.. Og så ikke mere.. Andre at vi kommer til et Paradis, på samme måde som kristne.. Andre igen, at når denne "dag" er omme, så vågner man op igen, hvis det er Herrens vilje..

Så på baggrund af det, er det jo også lidt svært, at "afgøre" hvordan man bliver "frelst"... Jeg skal nok sætte mig lidt ind i tingene

Er det måske sådan, at jøder er sikre på evigt liv hos Gud, fordi der jo står i Skriften, at I er Guds udvalgte folk? Og hvordan er det egentlig med halvjøder?

Jamen, det med at sikre sig liv i det næste liv, er ikke bestemt på baggrund af om du er jøde eller ikke jøde.. Alle er lige i den henseende.. Du er ikke sikret mere, fordi du er jøde og ikke mindre fordi du ikke er jøde.. Vi er alle efterkommere af Adam og er alle lige for Herren..

Hvorfor skabte Herren mennesket som ét dengang?? For at man ikke i dag kan pege på sin næste og sige "Jeg er efterkommer af den og den, derfor er jeg bedre end dig!".. Og redder du ét menneske, er det som du redder hele menneskeheden, men slår du én ihjel, er det som du slår alle mennesker ihjel, for havde du slået Adam ihjel, havde intet menneske levet i dag..

Jeg håber ikke mit spørgsmål lyder flabet - jeg har faktisk helt seriøst spekuleret på, hvordan man mon i jødedommen forholder sig til den slags spørgsmål - hvis man altså overhovedet forholder sig ... ?

Det gør man.. Men hvor der er ti jøder, er der 11 meninger.. Det er også derfor man siger, at det ikke er så vigtigt hvordan man tror, men hvad man gør, i jødedommen..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48825 - 27/07/2005 18:44 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

A: Men det er vel lidt meningsløst, såfremt de godkendte tekster er kristne tolkninger, forvanskninger eller ligefrem opfindelser af den historiske Jesu ord snarere end en ordret gengivelse af samme.

K: Mnææ.. Vil jeg nu ikke sige.. Vi bruger alle kilder der er til rådighed..

Det er såmænd ikke valget af kilde jeg har noget imod - det er den tilsyneladende mangel på kildekritik.
Men selvfølgelig: Ønsker man blot at forholde sig til den Jesus der fremstilles af NT fremfor til en evt. historisk Jesus så betyder det jo ikke så meget.

Til toppen 
#48826 - 27/07/2005 20:44 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Vandrer]
Vandrer
Bruger

Kære Krfas

De første kristne var en del af det jødiske samfund og opfattede sig selv som Israels Børn.

Et af de ældste dokumenter, som kaster lys ind over tiden lige efter Jesus, har vi i Jakobs Brev. Vi ved godt at det kan være bearbejdet senere, men når vi har det, kan det måske være med til at give nogen hint om, hvordan man så på Jesus på det tidspunkt det blev skrevet.

Brevet tilstiles de tolv stammer i adspredelsen, hvilket kan være de første Jesus-tilhængere, blandt de jøder som var spredt til omverdenen. Hjemme har Jesus-tilhængerne formentlig udgjort deres egen gruppe, blandt Farisæere, zelotter, saddukæere og essæerne, set i et tolerent jødisk perspektiv. Du siger fra jødisk side, at det endelige brud med jesus-tilhængerne først kom omkring hundrede år senere, konfronteret med endnu en messias bevægelse under "Bar-kocba" oprøret.

Teksten hos Jakob lader os ane en problematik, som rejser et læremæssigt spørgsmål om retfærdighed, kun ti-femten år efter Jesus. I dette brev lader Jakob til at være helt blottet for den Paulinske kristologi og man kan næsten få fornemmlsen, at den Jesus han kendte, var en ganske anden end den Jesus Paulus introducerer.

Hvordan lyder Jakobs brev for en jøde.
Kan du fornemme, at det er et vigtigt skillested for Jesu tilhængerne, som bringes op i brevets tale om tro og gerninger.

Shalom v'erev tov

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#48827 - 29/07/2005 17:46 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

det er den tilsyneladende mangel på kildekritik.

Hvad tænker du på??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48828 - 01/08/2005 02:38 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

A: ... det er den tilsyneladende mangel på kildekritik.

K: Hvad tænker du på??

Når du fx skriver: Det baserer vi/jeg på det Jesus siger.. Han presser jo Loven lidt hårdere, end der ellers var tradition for..
Så virker det lidt som om I uden videre tager NT's beskrivelser/gengivelser for gode varer.

I dit forrige indlæg skrev du jo også at: "Vi prøver jo ikke at afgøre præcis hvordan han var..". Det lyder også lidt som om I er tilfredse med blot at acceptere NT's beskrivelse/gengivelse.

Til toppen 
#48829 - 01/08/2005 08:01 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Når du fx skriver: Det baserer vi/jeg på det Jesus siger.. Han presser jo Loven lidt hårdere, end der ellers var tradition for..
Så virker det lidt som om I uden videre tager NT's beskrivelser/gengivelser for gode varer.

I dit forrige indlæg skrev du jo også at: "Vi prøver jo ikke at afgøre præcis hvordan han var..". Det lyder også lidt som om I er tilfredse med blot at acceptere NT's beskrivelse/gengivelse.

Du må da gerne henvise mig til andre kilder.. At jeg forholder mig til NT, betyder vel ikke, at jeg ser det som den enegyldige sandhed.. Jeg er altså jøde, ikke kristen, så selvfølgelig mener jeg ikke, at NT alene viser den enegyldige sandhed.. Men, som du selvfølgelig også udemærket er klar over (jeg har på fornemmelsen, at du udelukkende bevæger dig herud for at være på tværs, mere end for at have en egentlig debat), så bliver jeg nødt til at forholde mig til NT's beskrivelse af Jesus.. Det betyder ikke, at jeg opfatter den som objektivt eller nuanceret, men jeg kan immervæk ikke begynde at lave mit eget billede af Jesus, ud fra gisninger og formodninger.. Jeg kan tage nogle rent konkrete ting omkring Jesus, eftersom han var jøde, og derfra lave et billede af ham, men ligefrem at skabe ham som person, det kan jeg trods alt ikke..

Jeg skal lige sige, at min formodning om dit bevæggrund skyldes, at du ikke kommer med alternative kilder, men udelukkende "kritiserer" min brug af NT som kilde..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48830 - 01/08/2005 11:38 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Du må da gerne henvise mig til andre kilder..

Der er jo ikke andre kilder end NT og apokryfe skrifter som Thomasevangeliet etc.
Det er netop manglen på pålidelige kilder, der er hele humlen her.

At jeg forholder mig til NT, betyder vel ikke, at jeg ser det som den enegyldige sandhed.. Jeg er altså jøde, ikke kristen, så selvfølgelig mener jeg ikke, at NT alene viser den enegyldige sandhed..

Jeg er klar over, at du er jøde - det er derfor jeg overhovedet undrer mig over din tilsyneladende accept af NT's fremstilling.

Jeg skal lige sige, at min formodning om dit bevæggrund skyldes, at du ikke kommer med alternative kilder, men udelukkende "kritiserer" min brug af NT som kilde..

At jeg "ikke kommer med alternative kilder" er der som sagt en god grund til.

Til toppen 
#48831 - 11/09/2005 14:32 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Til de deltagende i denne tråd..

Nu har jeg ikke glemt den helt, men da jeg lige har været igennem en større flytning og der stadig ikke er installeret internet derhjemme, samtidigt med at dette emne kræver adgang til materiale, jeg ikke har på mit arbejde, har jeg ikke haft mulighed for at svare.. Jeg foretrækker at give nogle ordentlige svar, istedet for halvhjertede argumenter...

Men jeg skulle snart være tilbage igen

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48832 - 05/11/2005 01:46 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
citat:

Nah.. Er vi ikke alle børn af Herren?? At vi ikke ser Jesus som vores (jødernes) Messias, betyder det vel ikke, at han ikke kan være resten af verdens Frelser..

Hej igen Kefas

Kristina har svaret ganske godt paa om hvorvidt alle mennesker er Guds boern - saa det vil jeg ikke gaa dybere ind paa. Hvad jeg lige vil kommentere er din paastand om at Jesus godt kan vaere resten af verdens Frelser, selvom Han ikke er Messias.
Det mener jeg ikke passer. Jeg husker her i begyndelsen af oktober da jeg var i Tel-Aviv med et par stykker mere af voluntoererne hernede. Vi var inde og se Immanuel-kirken i
Yafo, og den danske praest der forklarede en masse. Paa et tidspunkt sagde han noget i denne stil:
"Er Jesus ikke joedernes Messias som Gud har lovet at sende, er Han heller ikke resten af verdens Frelser" - og dermed ville Kristendommen falde noget saa gevaldigt til jorden. For selve kristendommens paastand er at Messiasloefterne er opfyldt i Jesus, og at de loefter som knytter sig til Messias endegyldigt skal opfyldes ved Jesu genkomst og oprettelsen af det synlige gudsrige. Er Jesus altsaa ikke Messias er Han ikke frelser for resten af verden - for TaNach goer det klart, saadan som jeg ser det, at Messias skal vaere frelsesinstrument for HELE verden.

Shabat Shalom

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#48833 - 05/11/2005 01:49 Re: Yehoshua og Loven [Re: Vandrer]
JesusFreakDK
Bruger

citat:
Jeg har såmænd ikke brug for nogen idé om, at Jesus skulle være lydefri i den forstand, at han aldrig har forbrudt sig mod sig selv, andre, eller Gud.

ET spoergsmaal: Hvis Jesus ikke var fejlfri (dvs. KOMPLET SYNDFRI - gjorde aldrig EN ting forkert), hvordan kunne Han saa sone vores synd? Saa havde Han sin egen at boede for..

-Grundtvig

Til toppen 
#48834 - 07/11/2005 07:12 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Godmorgen og velkommen til en ny uge

Håber du havde en ligeså gute shabbes, som jeg havde...

citat:
"Er Jesus ikke joedernes Messias som Gud har lovet at sende, er Han heller ikke resten af verdens Frelser" - og dermed ville Kristendommen falde noget saa gevaldigt til jorden. For selve kristendommens paastand er at Messiasloefterne er opfyldt i Jesus, og at de loefter som knytter sig til Messias endegyldigt skal opfyldes ved Jesu genkomst og oprettelsen af det synlige gudsrige. Er Jesus altsaa ikke Messias er Han ikke frelser for resten af verden - for TaNach goer det klart, saadan som jeg ser det, at Messias skal vaere frelsesinstrument for HELE verden.

Så bliver jeg jo næsten nødt til, lidt provokerende, at sige at I har et problem ... Han er ihvertfald ikke den Messias, vi er blevet lovet...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48835 - 26/11/2005 01:07 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
JesusFreakDK
Bruger

citat:

Godmorgen og velkommen til en ny uge

Håber du havde en ligeså gute shabbes, som jeg havde...

<blockquote><font class="small_citat">citat:</font><br> "Er Jesus ikke joedernes Messias som Gud har lovet at sende, er Han heller ikke resten af verdens Frelser" - og dermed ville Kristendommen falde noget saa gevaldigt til jorden. For selve kristendommens paastand er at Messiasloefterne er opfyldt i Jesus, og at de loefter som knytter sig til Messias endegyldigt skal opfyldes ved Jesu genkomst og oprettelsen af det synlige gudsrige. Er Jesus altsaa ikke Messias er Han ikke frelser for resten af verden - for TaNach goer det klart, saadan som jeg ser det, at Messias skal vaere frelsesinstrument for HELE verden. </blockquote><font class="post">

Så bliver jeg jo næsten nødt til, lidt provokerende, at sige at
I har et problem ... Han er ihvertfald ikke den Messias, vi er blevet lovet...

Mvh

Hej igen!

Sorry der gik lidt tid inden jeg svarede - havde glemt at indlaegget laa i et andet forum end det jeg regnede med :$

Jeg vil gerne vide hvordan du saa skraasikkert kan sige det? For som jeg ser det er profetierne om Messias lige netop opfyldt i Yeshua.

I en anden diskussion spurgte du mig engang hvor i TaNach der stod at Messias skal komme 2 gange, og paa davaerende tidspunkt havde jeg ikke et svar - det har jeg nu, eller i hvert fald et FORSOEG paa et svar

1: Det lader til at vaere almindeligt antaget blandt de af joederne som stadig holder fast ved troen paa at Messias VIL komme (for jeg har faaet indtryk af at denne opfattelse er i mindretal blandt joeder - i hvert fald her i Israel) at han vil komme to gange. Saaledes ser man overalt hernede (i hvert fald her i Jerusalem) skilte med et billede af Rabbi Schneerson, som vistnok doede i New York engang i midten af 90'erne, og man regner denne mand for at vaere Messias, som engang skal komme igen - ride ind af Barmhjertighedens port (mener jeg det er), hen over den gravplads araberne har anlagt for at holde ham borte, og derefter holde dom over verden.

2: I Zakarias 12:9-10 staar der:
"På den dag agter jeg at udrydde alle de folkeslag, som rykker imod Jerusalem;"

Dette er interessant.... Hvem kan goere saaledes uden YHWH selv?

"men over Davids hus og Jerusalems indbyggere vil jeg udgyde nådens og bønnens ånd, og de skal se hen til mig, ham de har gennemboret."

Hvis emnet her var treenighedsspoergsmaalet kunne jeg traekke pointen Gud her goer med at kalde Sig selv "Ham de har gennemboret" frem, men nu taler vi om Messias
Messias skal aabenbart gennembores - dvs. fornedres temmelig groft. Dette MAA vaere ved hans foerste komme, fordi ved hans andet komme skal profetien i Es, 9:5 fuldendes - det evige fredsrige skal oprettes.

Tja... Det var vist alt jeg havde lige nu. Klokken er lidt over 2 om natten, og jeg vil helst undgaa at skrive et eller andet vroevl fordi jeg er traet

Shabbat shalom

-Grundtvig

Til toppen 
#48836 - 21/06/2006 14:30 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Vandrer]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom v’kol tov lecha

Undskyld det sene svar, som vel egentlig ikke er ventet.. Men jeg har denne lange liste af emner jeg egentlig gerne vil svare på, når tiden viser sig.. Det gør den nu .. Og emnet interesserer mig stadig, så derfor dette hop tilbage til et gammelt emne .. Håber stadig det finder interesse rundt omkring..

Citat:
I mine øjne, vil det være interessant at møde Jesu samtidige, hvilket vi formentlig kan et sted Talmud. De kan have talt sammen med Jesus, hvilket jeg finder overordentlig sandsynligt. Du antyder også, at der kan have været en connection til en af tidens ansete Rabbinere. Jeg vil nu gerne smage på deres tanke, og forstå hvad det er som huskes og hvad det er som man mangler interesse for...?

Nu har du jo, siden du skrev indlægget, selv haft mulighed for at sætte dig ind i deres tanker og idéer .. Så jeg kunne være nysgerrig omkring hvad du har fundet frem til??

Citat:
Du har flere gange udtrykt, en manglende interesse for Jesus blandt jøder, hvilket vi med vort kristne udgangspunkt kan undre os over. Han gør nemlig indtryk på (nogen af) os og har været medvirkende til, at et Lys er nået ud over verden. Vi har fået Torah, som for mange kristne er dén mest betydningsfulde bog, sammen med evangeliet.

Man kunne jo håbe på forståelsen for den manglende interesse, ved at henvise til kristnes manglende engagement i Muhammad og al-Qurân:o).. For os er Jesus bare ikke af betydning.. Hans udlæggelse af Torah, som – tilgiv den lidt hårde udtalelse – primært af kristne bare bruges ”blasfemisk” som en understøttelse af kristne idéer ved at tage ting ud af kontekst og sammenhæng, er lige så reel som (f.eks.) min udlæggelse af Torah ved diskussion med andre jøder..

At sige, at Torah er dén mest betydningsfulde bog (sammen med evangeliet), har jeg svært ved at se.. Den er jo nærmest bare en opslagsbog uden reel betydning (??)

Citat:
Det kan godt være Jesus fremstilles som mislykket blandt jøder, en holdning som senere passer godt sammen med kirkens ønske. For tydeligt at skille kristne-jøder ud fra de jøder, som kun foregav de var gået over til den kristne tro, måtte man have det jødiske samfund til selv at udstøde dem. Denne udstødelse var måske allerede igangsat af det jødiske samfund, omkring hundrede år efter Jesu fremtræden, hvor Romerne i øvrigt nok kunne spille en rolle. Men en Rabbiner af Jesu eftertid; Rav Elieser ben Hyrcanus (omkring 40-117) turde ikke sige, at Jesus ikke havde del i den kommende verden. Hans eksempel viser nu nok at man diskuterede Jesus, men også at man var stærkt påvirket af den aktuelle situation, hvor man mere og mere så til, at Jesus-tilhængerne gik en anden vej.

Jeg vil give dig ret i, at ”udstødelsen” højst sandsynligt startede fra jødisk side.. Dog ikke med det samme, men det startede med indsættelsen af den nittende bøn i Amidahen mod ”minim” og ”nazaræerne”.. Den var ikke et problem for de Jesus-troende jøder ved den første udsigelse, som foregår i stilhed, men ved gentagelsen kan det være svært at forbande sig selv og det man tror på ..

Det endelige bræk fra jødisk side, kom ved bar-Kosiva, som jo var udråbt til Moshiach, men – som det også har gjort sig gældende med mange andre – døde uden at have udrettet hvad han burde have udrettet.. Dog var han tættere på end Jesus .. Havde jøderne i Galut (adskillelsen/diasporaen) gjort oprør mod Rom på samme tid (132-135), havde resultatet måske været helt anderledes.. Og historien.. Bare en tanke der fik lov til at få plads ..

Men på det tidspunkt var den voksende gruppe af hedninge-kristne vidst allerede ved at skille sig selv ud fra Israel..
Et andet emne, der også er interessant at tage fat på i en anden tråd..

Citat:
Han har muligvis den paulinske drejning aktuelt inde på livet, sammen med de første manuskripter til evangelier, breve og anden kristen prosa, så som Salomos Oder. Er dette jødisk; vil man spørge; var Yehoshua en Messias; har man spurgt. At der har været en gradvis udskildelse kan man formode, for Jesus var jo jøde og talte til Israels Børn... De første kristne opfattede vel sig selv som Israels Børn, der havde fundet en Messias i sin Tid, deres Messias, men de skilte sig ikke nævneværdigt ud fra de andre jødiske grupper..

På det tidspunkt Jesus hang på korset og skreg til Herren, var det spørgsmål allerede afgjort.. Jesus var ikke haMoshiach.. Intet af det som der skulle følge, var sket..

Alt godt og velbehag i Herren..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48837 - 21/06/2006 14:32 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Vandrer]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg vil bruge dagen i dag (og måske i morgen), på at komme lidt i dybden i Jakobsbrevet..

Men det er vel værd at lægge mærke til, at det er skrevet til jøder (Jesus-troende godt nok, men stadig jøder), da det starter:

Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, hilser de tolv stammer, der lever spredt blandt andre folkeslag.

En betragtning man nok bør tage med i forholdet til det..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48838 - 21/06/2006 14:38 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Ateist

Ja, bedre sent end aldrig som "de" siger..

Citat:
Der er jo ikke andre kilder end NT og apokryfe skrifter som Thomasevangeliet etc.
Det er netop manglen på pålidelige kilder, der er hele humlen her.

Lige præcis.. Så vi bliver jo nødt til at nøjes med dem vi har.. Det er jo også hele problematikken i Jesus-"forskningen"... At man prøver at sortere i hvad man har at gøre godt med..

Citat:
Jeg er klar over, at du er jøde - det er derfor jeg overhovedet undrer mig over din tilsyneladende accept af NT's fremstilling.

Jeg accepterer den skam ikke.. I andre tråde har jeg angrebet den ret hårdt.. Men i spørgsmålet om Jesus, må jeg desværre nøjes..

Citat:
At jeg "ikke kommer med alternative kilder" er der som sagt en god grund til.

Enig..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48839 - 21/06/2006 15:10 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Hej Kefas!

Citat:
Ja, bedre sent end aldrig som "de" siger..

Fantastisk. Efter 10 måneder, hvor jeg har holdt vejret i endeløs spænding, så skete det endelig...

Men da Asbjørn i mellemtiden, pga. min "fastlåste" ateisme, har forbudt mig at debattere kristendom herinde, så vil jeg undlade at svare på indholdet i dit indlæg.
Det her med Jesus falder vist ind under "kristendom".

Til toppen 
#48840 - 21/06/2006 15:36 Re: Rav Yehoshua ben-Yosef.. [Re: JesusFreakDK]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Freak

Og selv undskyld for sent svar

Citat:
I en anden diskussion spurgte du mig engang hvor i TaNach der stod at Messias skal komme 2 gange, og paa davaerende tidspunkt havde jeg ikke et svar - det har jeg nu, eller i hvert fald et FORSOEG paa et svar

1: Det lader til at vaere almindeligt antaget blandt de af joederne som stadig holder fast ved troen paa at Messias VIL komme (for jeg har faaet indtryk af at denne opfattelse er i mindretal blandt joeder - i hvert fald her i Israel) at han vil komme to gange. Saaledes ser man overalt hernede (i hvert fald her i Jerusalem) skilte med et billede af Rabbi Schneerson, som vistnok doede i New York engang i midten af 90'erne, og man regner denne mand for at vaere Messias, som engang skal komme igen - ride ind af Barmhjertighedens port (mener jeg det er), hen over den gravplads araberne har anlagt for at holde ham borte, og derefter holde dom over verden.

De eneste der reelt ser ham som haMoshiach er Chabad.. Så det spørgsmål må du tage med dem

Citat:
2: I Zakarias 12:9-10 staar der:
"På den dag agter jeg at udrydde alle de folkeslag, som rykker imod Jerusalem;"

Dette er interessant.... Hvem kan goere saaledes uden Y-HWH selv?

Og det kan Han (bH) ikke gøre ved mennesker?? Hvad med da Han (bH) stoppede solen så slaget ikke stoppede før Israel havde vundet slaget??

Udover det, så skete det jo ikke da Jesus levede.. Så stadigvæk: Jesus er ikke haMoshiach

Citat:
"men over Davids hus og Jerusalems indbyggere vil jeg udgyde nådens og bønnens ånd, og de skal se hen til mig, ham de har gennemboret."

Det var den kristne oversættelse.. Den jødiske siger:

And I will pour upon the house of David, and upon the inhabitants of Jerusalem, the spirit of grace and of supplication; and they shall look unto Me because they have thrust him through; and they shall mourn for him, as one mourneth for his only son, and shall be in bitterness for him, as one that is in bitterness for his first-born.

Altså ser de hen til Herren (bH) pga af "ham" de har dræbt.. Da man ikke kan dræbe "Herren", kan det ikke være Ham de har dræbt..

Citat:
Hvis emnet her var treenighedsspoergsmaalet kunne jeg traekke pointen Gud her goer med at kalde Sig selv "Ham de har gennemboret" frem, men nu taler vi om Messias
Messias skal aabenbart gennembores - dvs. fornedres temmelig groft. Dette MAA vaere ved hans foerste komme, fordi ved hans andet komme skal profetien i Es, 9:5 fuldendes - det evige fredsrige skal oprettes.

Hvorfor kommer du frem til den konklusion, at det er haMoshiach der er tale om??

Kol tov

For en kort bemærkning..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær