Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48746 - 21/07/2005 00:07 Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden
Anonym
Anonym

Ja, og det kan alle kristne da kun være enig i mig i.
I denne står der for eksempel at Noa reddede alle dyrene fra flodbølgen, Gud satte så en regnbue på himmelen og så var alt godt igen. Slutprut på den historie. Men hvis man læser videre i den "ægte" bibel, vil man finde ud af at historien slet ikke slutter der. Historien om Noa og hans tre sønner ender nemlig med at Noa drak sig stiv og smider alt tøjet inde i et telt mens hans sønner ser det!!!! Og da han blev ædru og hører at hans ene søn har fortalt det nede i byen, hvad gjorde Noa så? Undskyldte han sin opførsel? NEJ! Han forbandte sin søn!
Og så er det jeg spørger: "Hvorfor skriver man ikke bare en hel ny bibel, når man alligevel har så travlt med at skjule "Guds ord"?? Det er jo en af de mange historier jeg aldrig har hørt af en præst eller nogensomhelst faktisk. Og alligevel udtrykker så mange kristne "Man skal tage Guds ord seriøse!"......Ja, lige mine ord!

Med venlig hilsen

Jeppe Christensen, ateist

Til toppen 
#48747 - 21/07/2005 00:20 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden
Anonym
Anonym

Jeg glemte lige historien om Lot. Guds udvalgte Lot. Her er en lille bøn fra mig: Slå op i 1.Mosebog, kapitel 19, vers 30-38.
Læs denne lille historie. Hvis du stadig ikke har opdaget de skjulte symboler, så læs lige historien en enkel gang mere og tænk over vært enkelt ord.....Ja, ganske rigtigt. Guds udvalgte Lot's to piger drikker deres far fuld og udnytter ham seksuelt. De knebber ham simpelthen. Altså "knebber" ligesom i "at knebbe, jeg knebber, jeg knebbede, har knebbet, havde knebbet og knebbende."

Jeg gad nok tale med den bibelfanikiske klovn der ville forklare meningen med denne storslåede beretning

"Guds ord" Ha ha ha

Med venlig hilsen

Jeppe Christensen

Hyg jer

Til toppen 
#48748 - 21/07/2005 09:09 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden
Anonym
Anonym

Jeg gad nok tale med den bibelfanikiske klovn der ville forklare meningen med denne storslåede beretning

Hvad er det helt præcist, og helt seriøst og sagligt, du ønsker at få forklaret i den beretning?

Til toppen 
#48749 - 21/07/2005 11:39 Re: Jeppe i Baronens seng ?
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Jeppe

Tror du ikke du er kørt galt i byen eller har det ligesom Jeppe i Baronens seng, da han vågner op og ikke aner hvor han er.?

Dette er et kristent debatforum, hvor fornuftige mennesker kan udveksle spørgsmål og opfattelser af Guds ord og livets forskellige spørgsmål i lyset af Guds ord.
Og selv om vi kan have meget forskellige meninger forfalder vi ikke til rendestens eller bodegasnak.
Få dig dog et liv mand.

Det skulle du lige tage og tænke over.

mvh
carl

Til toppen 
#48750 - 21/07/2005 12:21 Re: Jeppe i Baronens seng ? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Jamen Halløjsa min ædle herre.
Jeg er ikke kørt glat i byen, jeg tager skam mit indlæg alvorligt og jeg har et liv.
Kan du påstå at der i Bibelen ikke står at Noa endte sin historie ved at blotte sig foran sine sønner i en brandert og Lots to piger udnyttede deres far seksuelt?
Sådan som jeg ser det er du bange for at høre sandheden makker.
Jeg vil ikke råbe "FÅ DIG ET LIV!" for det skulle da være mærkeligt at du var død og det er også alt for let at sige dette. Forklar mig i stedet HVORFOR jeg skulle skifte identitet og få et nyt liv.

Med venlig hilsen

Jeppe Christensen

Til toppen 
#48751 - 21/07/2005 12:33 Jeppe på Bjerget
Anonym
Anonym

Hej.
Jeg mente naturligvis "bibelFANATISKE klovn."
Jeg ville bare gerne høre hvorfor så mange bibelfanatikere (folk der går vildt meget op i Bibelen og lever efter den) har så travlt med at fortælle, at Gud ikke kan lide at man drikker eller har sex. Jeg ved godt der er mange kristne som mener det samme som mig. Indlægget er heller ikke sendt direkte til de personer der kan følge min tankegang, men til dem som mener at Guds ord at guld og grønne skove.

Med venlig hilsen

Jeppe Christensen

Til toppen 
#48752 - 21/07/2005 18:48 Re: Jeppe på Bjerget
liselotte
Bruger

Reg.: 15/07/2005
Hej Jeppe! =)

Jeg er en af dem, som lever mit liv så godt jeg formår efter Bibelen - dvs budene og Jesu formaninger. Det er svært og nogle gange umuligt fordi jeg ikke er perfekt, som Gud egentlig gerne ville at jeg var. Men så har jeg og alle som tror på Ham til alt held Hans Søn, Jesus, som har taget de synder på sig, som vi ikke formår at gå fri af på trods af, at vi måske ovenikøbet prøver. Sådan er det nu en gang fordi vi alle som én har Arvesynden i os. Den er vores forbandelse og det, som skiller os fra vores Himmelske Far. Jesus Kristus var Guds helt ufattelige gave, Han gav os sig selv, og dermed helt store kærlighedserklæring til os små vantro mennesker, Hans skabninger, som roder rundt og farer vild i livet igen og igen.

Det er helt enkelt at svare på dit spørsmål om hvorfor det er så vigtigt for mange af os at forkynde Guds ord og vilje, som bl.a. er det som du taler om, men også meget andet. Det er simpelthen fordi vi T-R-O-R på Gud! =) Og tro kan ikke forklares - det skal opleves. Oftes, når man prøver at forklare tro, så falder forklaringerne og begrundelserne helt til jorden og da især overfor ikke-troende eller tvivlende.

Gud er en stor sag for troende. Den største af alle for os. Så stor, at Han udgør selve fundamentet i vores tilværelser. Han er den sag, vi sætter vores lid til, forlader os på, bygger vores liv op omkring og TJENER - vi har sat os selv og vores egne egoer til side for at lade Guds råde i vores liv. Han er vores mester og herre - Han er Herren!

En ting som er meget vigtig at huske er, at vi mennesker kan ikke med vores egen fornuft eller noget andet tro på Gud ved egen hjælp - derfor mislykkes det for ikke-troende og tvivlende, når de forsøger at begribe og tro på noget så ufatteligt som den almægtige Gud. Det kan vores menneskehjerner ikke, det er de slet og ret ikke i stand til. Alt muligt spærrer for det at kunne tro - fx. menneskets rationalitet og begrænsede fatteevne samt modvilje til at underlægge sig - vi er jo så vant til at mennesket er det største, det stærkest her i livet. Sådan bilder vi os det i hvert fald ind, for mennesket er sådan, at det har virkeligt svært ved at tage stilling til noget, det ikke umiddelbart kan se eller få anden gængs bevis for skulle findes. Alt dette siger nemlig til os "Nej, holdt - det er for langt ude!", når man når til et vist punkt i sine overvejelser og i sine følelser. Og det ved Gud. Hvis man ønsker at tro på Gud og dermed vide hvad troen på Ham er og hvad Han er, så må man opsøge Ham og bede Ham sende sig sin Ånd - sin Helligånd - det er nemlig den, som sætter os i stand til at tro. Den overskriver simpelthen den rationelle hjernes begrænsede formåen og begrænsede fatteevne osv. Den virker henover disse ting.

Jeg har selv haft bedt om Guds Ånd og har også fået den. Jeg opsøgte Gud og bekendte mig til Ham...af hjertet. Man kan mærke, når Gud lader sin Ånd kommer over sig - man er ikke i tvivl når det sker. Aldrig har jeg været så ydmyg i mit liv som i dette specielle øjeblik. Og det var først ved påske i år, at jeg kom til troen - jeg har ellers været ateist i mange år. Det kan jeg slet ikke kendes ved nu. =)

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig. Men den der virkelig kan flytte noget for dig er Gud selv, ikke mennesker. =) Bibelen og kristne er helt sikkert ikke altid lette at forstå, måske nogle gange helt umulige at forstå, hvis man ikke forstår og begriber Ånden der driver værket, Ånden bag ordene og handlingerne. Gud selv.

God aften og Guds velsignelse,
Mvh Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48753 - 21/07/2005 19:31 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden
liselotte
Bruger

Hej Jeppe! =)

Man skåner jo også sine børn for voldsfilm og alle mulige andre ting for at beskytte dem. Bibelen er jo ikke ligefrem en børnebog i sig selv. Så længe børnene er forholdsvis små er det vigtigste vel at gøre dem bekendte med begivenhederne i Bibelen på en simpel og børnevenlig måde. Så kan de jo senere selv læse Bibelen i sin helhed med alle detaljerne. Mere er der vist ikke i det. =)

Mvh Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48754 - 21/07/2005 20:12 Børnebibelen - og en ordstyrerbemærkning.
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Jeppe.

Nej, det er ikke alt, der er med i en børnebibel, heller ikke fx. de beretninger, du nævner. For det første vil en børnebibel altid være et udvalg, hvor man ikke får alt med - Bibelen er jo en tyk bog. For det andet er der vel ikke noget galt i, at man venter med at fortælle børn det, som man skønner, at de ikke er modne til at kapere, eller ikke får noget ud af. Det har ikke noget med at "skjule sandheden" at gøre som sådan.
Det gør vi jo også med børn på alle mulige andre områder i livet. Fx. hvis lille Ole spørger, hvor de små børn kommer fra, fortæller vi ham om forplantningens mysterium på en måde, så han forstår det. Men vi udmaler ikke hver eneste saftig detalje for barnet.
Hvad er det i øvrigt for en børnebibel, du nævner? Det er ikke i dem alle, der står, at "alle dyrene blev reddet". Jeg har som barn aldrig fået det indtryk.

I øvrigt er det, at en beretning står i Bibelen, ikke i sig selv et udtryk for, at der er tale om et eksempel til efterfølgelse - det kan bare være en konstatering af nogle begivenheder, eller eksempler på, hvordan man ikke skal gøre. Der er selvsagt ikke nogen opfordring i teksterne til at drikke sig fuld og smide tøjet eller dyrke blodskam mv. Så det er ingen modsætning til det, du har hørt fra andre, om at det at drikke sig fuld eller dyrke incestuøs / udenomsægteskabelig sex ikke er inden for rammen af Guds vilje for os.
Du skriver, at "Gud ikke kan lide, at man drikker eller har sex". Hvor har du det fra? Der er ikke noget i vejen med at drikke alkohol med måde, det er beruselsen, der er problemet.
Det ville da også være lidt svært at bevare menneskeracen, hvis "Gud ikke kunne lide, at man havde sex", ikke? Men vi tror, den hører til i ægteskabet som sin rette ramme. Det er noget andet.

Til sidst bliver jeg nødt til at påtale din måde at udtrykke dig på. Du er velkommen til at debattere herinde og udtrykke din mening - også meget gerne spørge om ting, du ikke forstår - men din hånlige og respektløse tone bliver du nødt til at lægge til side. (fx. "bibelfanatisk klovn", "Guds ord? ha ha ha", - ligesom din lille grammatik-lektion vist også må siges at være temmelig unødvendig.)

Altså: Skriv gerne, men på en ordentlig og respektfuld måde, som fremmer en saglig debat.

Mvh. ordstyreren.

Ændret af AnnePande (21/07/2005 20:17)

Til toppen 
#48755 - 25/07/2005 16:32 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: liselotte]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Man skåner jo også sine børn for voldsfilm og alle mulige andre ting for at beskytte dem. Bibelen er jo ikke ligefrem en børnebog i sig selv.

Så er det bedste nok at skåne børnene for Bibelen - for at beskytte dem

Den burde måske i virkeligheden mærkes med en "Forbudt for børn"-mærkat?

Så længe børnene er forholdsvis små er det vigtigste vel at gøre dem bekendte med begivenhederne i Bibelen på en simpel og børnevenlig måde. Så kan de jo senere selv læse Bibelen i sin helhed med alle detaljerne.

Man kunne jo så også vælge helt at vente med at præsentere dem for Bibelen til de kan tåle at læse, hvad der virkelig står i den.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#48756 - 25/07/2005 16:36 Re: Børnebibelen - og en ordstyrerbemærkning. [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Nej, det er ikke alt, der er med i en børnebibel, heller ikke fx. de beretninger, du nævner. For det første vil en børnebibel altid være et udvalg, hvor man ikke får alt med - Bibelen er jo en tyk bog.

Man kunne jo blot lave flere bind, á la Jumbobog 1-1000 (eller hvor mange der nu er).

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#48757 - 25/07/2005 17:00 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden
Ateist
Bruger

Og så er det jeg spørger: "Hvorfor skriver man ikke bare en hel ny bibel, når man alligevel har så travlt med at skjule "Guds ord"?? Det er jo en af de mange historier jeg aldrig har hørt af en præst eller nogensomhelst faktisk. Og alligevel udtrykker så mange kristne "Man skal tage Guds ord seriøse!"......Ja, lige mine ord!

Ja, det er vist ikke kun overfor børn at man/præster vælger en ensidig tilgang til Bibelen.

Nu kommer jeg ikke så meget i kirkerne men det er så vidt jeg har forstået de færreste præster, der fokuserer på synd, Helvede og Guds vrede - omend de selvfølgelig nok findes.

Når man i TV og skriftlige medier hører om kristendommen (og religion er jo oppe i tiden) så fokuseres der i hvert fald så godt som altid på det positive: Kærlighed, nåde og deslige. Guddommeligt sanktionerede folkedrab, kollektiv afstaffelse og de andre uhyrligheder Bibelen er fuld af hører man ikke så meget om.

Når talen falder på Noa så er det ganske rigtigt kun de pæne sider der nævnes. Det nævnes måske at han "var en retfærdig mand, udadlelig blandt sine samtidige, og han vandrede med Gud" men sjældent at han var en fordrukken blotter, der gjorde sønnesønnen Kana'an utilgivelig uret.

Og, det må siges at være falsk varebetegnelse, at kalde det for "det glade budskab" at 1 mia. (?) mennesker vil blive frelst mens de øvrige 5+ mia. (formentlig) uforvarende vil lide i al evighed.

Jeg kan ikke se, hvordan man kan benægte at det så godt som altid er et skønmaleri af kristendommen man får præsenteret.

Til toppen 
#48758 - 25/07/2005 18:32 Re: Børnebibelen [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Ja det kunne man, men den anden grund jeg nævnte ville stadigvæk være der.
I øvrigt er det heller ikke alle af de såkaldt "pæne" historier, man får plads til som regel - simpelthen af pladsmangel.
Men der findes selvfølgelig også billedbøger med kun nogle enkelte historier.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#48759 - 25/07/2005 18:42 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Hvis du kigger efter, hvilke tekster der bruges til oplæsnings- og prædiketekster i kirkerne, vil du både finde tekster om nåde og dom. Ikke bare "skønmalerier".

Men kunne det ikke tænkes, at grunden til, at man fokuserede på "kærlighed, nåde og deslige" i medierne var, at det faktisk var det centrale i kristendommen - mens "guddommeligt sanktionerede folkedrab, kollektiv afstraffelse og andre uhyrligheder" ikke var det centrale - og at det i øvrigt ikke hører Ny Testamentes tid til?

Men hvis vi nu endelig ville begynde at fokusere på den slags, ville man vel bare begynde at beklage sig over, at kristendommen var "for barsk", hvor man før beklagede sig over, at den var "for pæn" og "skånede børn mfl. for at høre sandheden" og "kun viste et positivt billede".
Så det er lidt svært at gøre alle glade......

Og nej. Det glade budskeb er ikke, at nogle bliver frelst, mens andre går fortabt. Det glade budskab er, at Jesus er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.
At folk så selv kan sige nej til den redning, er noget andet. Det er der altså aldrig nogen, der har kaldt glædeligt.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#48760 - 26/07/2005 20:53 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
liselotte
Bruger

Hej Ateist

Den burde måske i virkeligheden mærkes med en "Forbudt for børn"-mærkat?

Det ved jeg såmænd ikke. Det jeg egentlig mest mente var, at Bibelen nok er lidt svær og omfattende at forstå for fx en fem-årig eller ti-årig for den sags skyld.

Man kunne jo så også vælge helt at vente med at præsentere dem for Bibelen til de kan tåle at læse, hvad der virkelig står i den.

Ja. Men jeg kan på den anden side ikke se det kriminelle i at ville oplyse sit barn/børn om det man finder vigtigt. Og det er troen og dermed Bibelen jo for kristne.

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48761 - 27/07/2005 00:13 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: liselotte]
Ateist
Bruger

Hej Liselotte!

A: Den burde måske i virkeligheden mærkes med en "Forbudt for børn"-mærkat?

L: Det ved jeg såmænd ikke. Det jeg egentlig mest mente var, at Bibelen nok er lidt svær og omfattende at forstå for fx en fem-årig eller ti-årig for den sags skyld.

Nu sammenlignede du jo selv med voldsfilm og den beskyttelse man i den forbindelse yder børn.
Derfor antog jeg at du mente at Bibelen - ligesom voldsfilm - rummede passager, der var for onde, brutale og beskidte for uskyldige børn at blive udsat for.

A: Man kunne jo så også vælge helt at vente med at præsentere dem for Bibelen til de kan tåle at læse, hvad der virkelig står i den.

L: Ja.

I mine øjne er det i hvert fald manipulerende først at sælge dem en pæn og nuttet version med 'happy end' for først langt senere - når de er gjort troende - at give dem det fulde billede.

Men jeg kan på den anden side ikke se det kriminelle i at ville oplyse sit barn/børn om det man finder vigtigt. Og det er troen og dermed Bibelen jo for kristne.

Det er da bestemt ikke kriminelt og jeg talte heller ikke imod at præge børnene med sine værdier, præferencer etc.
Jeg synes dog det er uheldigt når forældre, i den bedste mening, lader sine fejlagtige opfattelser og antipatier gå i arv til børnene.
Men sådan er det jo - det er der ikke så meget at gøre ved andet end at præsentere børnene for så meget reelt viden som muligt via skolesystem etc.

Til toppen 
#48762 - 27/07/2005 15:21 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
liselotte
Bruger

Hej Ateist

Du skrev:
Nu sammenlignede du jo selv med voldsfilm og den beskyttelse man i den forbindelse yder børn.
Derfor antog jeg at du mente at Bibelen - ligesom voldsfilm - rummede passager, der var for onde, brutale og beskidte for uskyldige børn at blive udsat for.

Kommentar:
Ja, det gjorde jeg. Og jeg kan stadig ikke helt se, at det skulle være forkert med en læs-let version af Bibelen til ungerne. Hvad skulle der nu være i vejen med læs-let bøger?

Og du skrev:
I mine øjne er det i hvert fald manipulerende først at sælge dem en pæn og nuttet version med 'happy end' for først langt senere - når de er gjort troende - at give dem det fulde billede.

Kommentar:
Nu kan man også vælge at tage en negativ indstilling til tingene, og dermed gøre stort set alt, hvad der ikke lige falder i ens smag, til en forbrydelse. Så kunne jeg forledes til spørge om din indstilling til børnebibelen i virkeligheden handler om forsvar af børnenes ret eller din egen personlige indstilling?

Og du skrev:
Jeg synes dog det er uheldigt når forældre, i den bedste mening, lader sine fejlagtige opfattelser og antipatier gå i arv til børnene.

Kommentar:
Ja, helt sikkert. Husk også på det selv.

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48763 - 27/07/2005 17:04 Ateister skåner ikke Bibelen [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jeg er ked af at læse de mange ateistiske bibeltolkningsforsøg.
Ikke kun fordi de er forkerte, men især fordi de også er nedgørende og hånlige.

F.eks. var Noa ikke "en fordrukken blotter, der gjorde Kana'an utilgivelig uret".

Hvis nogen skulle have en seriøs interesse i en forklaring på den omtalte begivenhed i første Mosebog kapitel 9,
kan de læse om den her.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48764 - 27/07/2005 17:55 Fordomsfuld arrogance [Re: kristina]
Ateist
Bruger

F.eks. var Noa ikke "en fordrukken blotter, der gjorde Kana'an utilgivelig uret".

Hvis nogen skulle have en seriøs interesse i en forklaring på den omtalte begivenhed i første Mosebog kapitel 9,
kan de læse om den her.

At Noa ikke skulle have gjort Kana'an utilgivelig uret er der nu på ingen måde redegjort for i den tekst du linker til.

At Kam overhovedet skulle have nogen skyld er for det første ren spekulation: ... af sammenhængen må vi antage at han har omtalt hans far respektløst og måske hånende og ydmygende ?? Vi kan ikke vide det, ...
Ren ad hoc argumentation, der udelukkende skal tjene til at hvidvaske Noa.
I den danske oversættelse står der blot: "Kana'ans far Kam så sin far nøgen og fortalte det til sine to brødre udenfor." (1 Mos 9:22) og der er intet i sammenhængen, der underbygger en antagelse om at "han har omtalt hans far respektløst" eller "hånende".
Den gode missionær digter her lystigt videre på historien.

At Kana'an skal straffes for sin fars påståede skyld forklares blot ved at introducere begrebet "arvesynd" og så iøvrigt slå fast at Gud altså nu engang straffer i flere slægtsled.
En åbenlys uret, der på ingen måde retfærdiggøres.

At mange af Kams efterkommere så angiveligt frelses fra forbandelsen her 5.000 (?) år senere gør ikke uretten meget mindre.

Jeg er ked af at læse de mange ateistiske bibeltolkninger, ikke kun fordi de er forkerte, ...

At "ateistiske bibeltokninger" skulle være forkerte har du på ingen måde demonstreret - blot postuleret. Og så generelt at afvise "ateistiske bibeltolkninger", som du gør her, er temmelig arrogant.
De er nok anderledes end de fundamentalistiske o.a. bibeltolkninger men det betyder da ikke i sig selv at de "ateistiske" tolkninger er forkerte.
Specielt ikke når de øvrige tolkninger er så spekulative og bortforklarende som tilfældet er i den du linker til.
Det er muligvis, hvad du tror på og foretrækker at høre, men det berettiger ikke til din generaliserende og fordomsfulde overskrift.

Til toppen 
#48765 - 27/07/2005 18:08 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: liselotte]
Ateist
Bruger

A: Nu sammenlignede du jo selv med voldsfilm og den beskyttelse man i den forbindelse yder børn.

L: Ja, det gjorde jeg. Og jeg kan stadig ikke helt se, at det skulle være forkert med en læs-let version af Bibelen til ungerne. Hvad skulle der nu være i vejen med læs-let bøger?

Ro på!
Jeg har ikke udtalt mig imod læse-let bøger.
Der er forskel på læse-let versioner og så versioner, der ikke loyalt præsenterer originalens indhold.
At sænke lixtallet, bruge hverdagsord og anvende illustioner har jeg da intet imod.
Alt hvad jeg tillod mig var sådan set blot at nævne alternativet til de 'rensede' udgaver, nemlig at vente til børnene blev gamle nok.

A: I mine øjne er det i hvert fald manipulerende først at sælge dem en pæn og nuttet version med 'happy end' for først langt senere - når de er gjort troende - at give dem det fulde billede.

L: Nu kan man også vælge at tage en negativ indstilling til tingene, og dermed gøre stort set alt, hvad der ikke lige falder i ens smag, til en forbrydelse.

Jeg har nu ikke sagt at manipulation af børn er en forbrydelse.

Måske det er dig, der "tage[r] en negativ indstilling til tingene"?

Så kunne jeg forledes til spørge om din indstilling til børnebibelen i virkeligheden handler om forsvar af børnenes ret eller din egen personlige indstilling?

Det handler da selvfølgelig om børnenes tarv.

A: Jeg synes dog det er uheldigt når forældre, i den bedste mening, lader sine fejlagtige opfattelser og antipatier gå i arv til børnene.

L: Ja, helt sikkert. Husk også på det selv.

Bare rolig, skulle jeg en dag få fejlagtige opfattelser så skal jeg nok søge at lade dem dø med mig.

Til toppen 
#48766 - 27/07/2005 18:59 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

... kunne det ikke tænkes, at grunden til, at man fokuserede på "kærlighed, nåde og deslige" i medierne var, at det faktisk var det centrale i kristendommen - mens "guddommeligt sanktionerede folkedrab, kollektiv afstraffelse og andre uhyrligheder" ikke var det centrale - og at det i øvrigt ikke hører Ny Testamentes tid til?

Hvad der er "det centrale" er jo et spørgsmål om synsvinkel.
Er det gruppe A's frelse eller gruppe B's fortabelse og evige lidelse, der er det centrale? De to ting lader sig vist ikke adskille og er vel så nærmest lige centrale.

Og så længe arvesynden spiller en rolle i kristendommen så hører kollektiv afstraffelse da i høj grad "Ny Testamentes tid til".

Men hvis vi nu endelig ville begynde at fokusere på den slags, ville man vel bare begynde at beklage sig over, at kristendommen var "for barsk", hvor man før beklagede sig over, at den var "for pæn" og "skånede børn mfl. for at høre sandheden" og "kun viste et positivt billede".
Så det er lidt svært at gøre alle glade......

Jeg forstår såmænd godt jer kristne - I har jo et budskab I vil have solgt, og det gøres nok bedst ved at præsentere det fra sin pæne side.

Min største anke er sådan set alle de ukritiske mikrofonholdere etc. der sjældent stiller et eneste kritisk spørgsmål.
Og, det gælder ikke bare når emnet er kristendom men også når det er clairvoiance, numerologi, astrologi etc. etc.
Der er en udtalt mangel på kritisk sans i medierne.

Og nej. Det glade budskeb er ikke, at nogle bliver frelst, mens andre går fortabt. Det glade budskab er, at Jesus er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.
At folk så selv kan sige nej til den redning, er noget andet. Det er der altså aldrig nogen, der har kaldt glædeligt.

Som sagt hænger det jo sammen.
Missionærernes budskab lyder i sin helhed at: "Du er en synder og vil gå fortabt såfremt du ikke begynder at tro på Jesus som din personlige frelser, da det er den eneste vej til at opnå frelse".
Men vil du/I kun bruge betegnelsen "det glade budskab" om en del af kristendommens budskab, fremfor dets helhed, så bøjer jeg mig selvfølgelig.

Til toppen 
#48767 - 27/07/2005 19:28 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
liselotte
Bruger

Hej Ateist

Du skrev:
Alt hvad jeg tillod mig var sådan set blot at nævne alternativet til de 'rensede' udgaver, nemlig at vente til børnene blev gamle nok.

Kommentar:
Ja, det kan man jo så vælge, eller man kan vælge at introducere Bibelen til sine børn med en let læselig/forståelig og nedkogt version af den.

Du skrev:
Jeg har nu ikke sagt at manipulation af børn er en forbrydelse.

Kommentar:
Ok, erstat ordet med forargelse så. Det var den betydning, jeg lagde i det.

Du skrev:
Det handler da selvfølgelig om børnenes tarv.

Kommentar:
Det er jo netop derfor, at man ikke lægger en tung og indviklet Bibel i hænderne på sine børn, men giver dem en børnevenlig (læs: lettere håndtérbar) udgave.

Du skrev:
Bare rolig, skulle jeg en dag få fejlagtige opfattelser så skal jeg nok søge at lade dem dø med mig.

Kommentar:
Det lyder jo meget heltemodigt, men jeg tror bare desværre ikke hverken du eller andre egentlig kan bruge sådan en erklæring til noget. Af den simple grund, at du ikke kan garantere eller bevise, at du ikke har den forkerte opfattelse lige nu.

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48768 - 27/07/2005 19:52 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
liselotte
Bruger

Hej Ateist

Du skrev:
Jeg forstår såmænd godt jer kristne - I har jo et budskab I vil have solgt, og det gøres nok bedst ved at præsentere det fra sin pæne side.

Kommentar:
Jeg tror ikke, du forstår kristne. Hvad er det mindre pæne ved budskabet? Hvad er det, vi skjuler?

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48769 - 27/07/2005 20:29 Re: Vi har intet budskab til salg! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist - du tager ganske fejl, hvis du mener, at vi kristne har et budskab vi vil have "solgt".

Evangeliet har vi kristne modtaget for intet - ganske gratis - og vi bruger gerne både tid og penge og kræfter på at række det videre for intet.

Det hænger sammen med, at vi tror det gælder det evige liv for hvert eneste menneske, og at hvert eneste menneske er dyrebart og elsket af Gud.

Jesus har givet sit liv, ikke kun for os kristne, som i taknemmelighed og glæde er forligt med Gud. Han her også givet sit liv for sine fjender, som går på den brede vej.

Det er helt frivilligt at læse og lytte til, hvad vi har at sige, vi tvinger ingen til at lytte.
Men vi forkynder Guds Ord, når vi er kaldet til det.
Og uanset hvordan vi bliver behandlet, tier vi ikke.
Dertil er det for vigtigt.

Romerbrevet 5,10: For mens vi endnu var hans fjender, blev vi forligt med Gud, ved at hans søn døde; så skal vi så meget mere, når vi er forligt med Gud, frelses, ved at han lever.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48770 - 27/07/2005 21:03 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: liselotte]
Ateist
Bruger

A: Bare rolig, skulle jeg en dag få fejlagtige opfattelser så skal jeg nok søge at lade dem dø med mig.

L: Det lyder jo meget heltemodigt, men jeg tror bare desværre ikke hverken du eller andre egentlig kan bruge sådan en erklæring til noget. Af den simple grund, at du ikke kan garantere eller bevise, at du ikke har den forkerte opfattelse lige nu.

Bevisbyrden påhviler nu jer religiøse og indtil I formår at løfte den så er den rimeligste antagelse, at det er jer, der tager fejl.

Til toppen 
#48771 - 27/07/2005 22:53 Re: Bevisbyrde ? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

"Bevisbyrden påhviler nu jer religiøse og indtil I formår at løfte den så er den rimeligste antagelse, at det er jer, der tager fejl."

Opgaven er ikke at bevise at vi har ret, det er nemlig ikke muligt, så den byrde påhviler ingen, men nogle af os er helt enkelt kaldet til forkynde Guds Ord så godt vi kan og forklare, hvad vi tror på.

Somme tider sker der det, at der er nogen der lytter og begynder at tænke nye tanker, og om det så kun var een eneste, der vendte om fra fortabelsens vej til Gudsriget, var det al umagen værd at forkynde og forklare.
Hvert eneste menneske er dyrebart for Gud.

Jesus siger (Luk 15,7):
Jeg siger jer: Sådan bliver der større glæde i himlen over én synder, der omvender sig, end over nioghalvfems retfærdige, som ikke har brug for omvendelse.

Vi er skam godt klar over, at alle ateister - og i øvrigt også mange andre - mener, at vi tager fejl (ellers ville I jo ikke være ateister!)

Det lever vi med!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48772 - 28/07/2005 11:40 Re: Bevisbyrde ? [Re: kristina]
liselotte
Bruger

Hej Kristina og Ateist

Næ, hverken troende eller ikke-troende kan bevise noget, og der hviler heller ikke noget ansvar om noget sådant på nogen som helst.

En troende kristens pligt er at oplyse, dvs. at forkynde evangeliet og fortælle om troen. Omvende folk kan vi ikke - for det kan kun Guds Ånd. Men Ånden har svært ved at flytte noget for folk hvis sind og hjerte er lukket hårdt i. Gud har nemlig givet os frihed til at fravælge Ham.

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48773 - 28/07/2005 21:20 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Er det frelsen eller fortabelsen, der er det centrale?
Mit svar er: Det er frelsen fra fortabelsen, der er det centrale! - og det glædelige budskab. Selvfølgelig giver det ikke mening at tale om frelse, hvis der ikke er noget at blive frelst fra. Det var måske grunden til, at du stillede det op på den måde, men jeg vil hellere svare som nævnt, i stedet for at vælge mellem to ting. Det er svært at tænke det ene uden det andet. Det giver heller ikke mening at tale om fortabelse, hvis der ikke er noget at være fortabt i forhold til.

Vi har et budskab, vi vil have solgt, siger du.
Ja, solgt og solgt... evangeliet er jo som bekendt gratis, jeg ved ikke hvad du tænker på, vi skulle "have for det" før der kunne blive tale om "salg".
Mig bekendt er der ingen "regel" om, at man skal fortie, at der er noget, der hedder synd, fortabelse mv., før man kan få "solgt" evangeliet.

Jo, det kan da godt være, at der er en udbredt mangel på kritisk sans i medierne.
Jeg ved nu heller ikke, om jeg er enig med dig i, at medierne altid maler et skønmaleri. Ofte bringer de også fordomme videre.
Fx. var der et klip i nyhederne fra IMs årsmøde, hvor det eneste, der stort set blev tale om, var et seminar for unge og deres forældre angående sex. Det kom for det første til at se ud, som om det var det eneste, årsmødet handlede om (mens det kun var et seminar, man kunne vælge blandt flere, og årsmødet selv handlede om noget andet), og for det andet blev der flere gange sagt noget i retning af, at "nu skal man til at sige / lære i Indre Mission, at sex er en Guds gave".
Hvad for noget sludder? Som om det var noget helt nyopfundet, og at IM ikke havde anset det for en Guds gave før (hvis så?), men som noget grimt i sig selv, eller hvad??
Eller hvis man får det indtryk, at IM er = Hans Kirks Fiskerne, er der heller ikke meget skønmaleri over det.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#48774 - 28/07/2005 21:39 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: AnnePande]
liselotte
Bruger

Hej AnnePande

Medierne er rigtig gode til at fordreje tingene på en måde, som de bedømmer seerne vil lappe i sig - DE har nemlig noget, de skal have solgt. Nu er sex jo et af tidens helt store luner, så derfor lagde man naturligvis vægt på det med sexen i omtalte IM indslag. Sex sælger jo.

Det eneste tv, jeg ser, er Cartoon Network. Jeg er simpelthen træt af al anden tv. Nyheder får jeg tilsendt pr. mail fra DR. Min mand og jeg holder hverken blade eller aviser heller.

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48775 - 01/08/2005 00:51 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

Vi har et budskab, vi vil have solgt, siger du.
Ja, solgt og solgt... evangeliet er jo som bekendt gratis, jeg ved ikke hvad du tænker på, vi skulle "have for det" før der kunne blive tale om "salg".

"Solgt" er selvfølgelig billedligt talt - selvom visse vækkelsesprædikanter vist tager (godt) betalt for at "udbrede ordet".
Jeg vil dog på ingen måde antyde at kristne eller missinærere generelt gør det for økonomisk vinding.

Mig bekendt er der ingen "regel" om, at man skal fortie, at der er noget, der hedder synd, fortabelse mv., før man kan få "solgt" evangeliet.

Selvfølgelig er der ingen formel regel - det er nok bare en bedre salgsteknik at præsentere folk for det positive og tiltalende (fx deres egen frelse) før de præsenteres for det negative og frastødende (fx deres families evige fortabelse).
Men hvad ved jeg - jeg har aldrig prøvet at missionere for en religion.

Jeg ved nu heller ikke, om jeg er enig med dig i, at medierne altid maler et skønmaleri. Ofte bringer de også fordomme videre.
Fx. var der et klip i nyhederne fra IMs årsmøde, hvor det eneste, der stort set blev tale om, var et seminar for unge og deres forældre angående sex. Det kom for det første til at se ud, som om det var det eneste, årsmødet handlede om (mens det kun var et seminar, man kunne vælge blandt flere, og årsmødet selv handlede om noget andet), ...

Mon dog der er mange, der har den fordom, at IMs årsmøder kun handler om sex?

Eller hvis man får det indtryk, at IM er = Hans Kirks Fiskerne, er der heller ikke meget skønmaleri over det.

Du vil vel ikke bebrejde medierne for Hans Kirks bog?

Til toppen 
#48776 - 01/08/2005 01:08 Re: Bevisbyrde ? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Bevisbyrden påhviler nu jer religiøse og indtil I formår at løfte den så er den rimeligste antagelse, at det er jer, der tager fejl.

K: Opgaven er ikke at bevise at vi har ret, det er nemlig ikke muligt, så den byrde påhviler ingen, ...

Selvfølgelig påhviler det jer at underbygge ("bevise") jeres påstande, hvis man skal kunne tage dem seriøst.
At I ikke kan/vil gøre det ændrer intet i den henseende.

Og derfor er det også berettiget at protestere, når kristne, som liselotte her gør, lægger op til at det er op til os ateister, at bevise at I tager fejl.
Afvisningen af jeres ubeviste/ubeviselige påstande kræver ikke i sig selv noget bevis.

Vi er skam godt klar over, at alle ateister - og i øvrigt også mange andre - mener, at vi tager fejl (ellers ville I jo ikke være ateister!)

Det lever vi med!

Hvad I kan eller ikke kan leve med betyder intet for, hvem bevisbyrden retteligt påhviler.

Til toppen 
#48777 - 01/08/2005 16:49 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Jeg var sådan set med på, at "solgt" ikke gik på noget økonomisk som sådan. Men selv om det bruges billedligt, ligger der vel stadig i ordet, at man forventer en form for udbytte af det, man "sælger"? Men ellers må du undskylde misforståelsen.

Hm, ja, det er nok bedre "salgs"teknik at nævne det positive. Men det har vel igen også noget at gøre med, hvad der er centralt. Hvis det centrale vitterligt er det, du kalder "det positive", er der vel ikke noget forgjort i at lægge ud med det.
Men jeg vil nu også sige, at det kommer an på den person, man taler med, og hvad samtalen drejer sig om. For mig er det at fortælle andre om min tro ikke noget i retning af et fast oplæg hver gang, som alle får, og så "take it or leave it". Jeg er i det hele taget ikke typen, der går ind i folk med træsko på og siger "go´dav, hvordan har du det med Jesus", det er mere i retning af, at når folk fx. hører, jeg læser teologi, bliver de nysgerrige og begynder selv at spørge. Og så tager vi den derfra.
Hvis nogen så begynder at spørge til fx. fortabelse eller andet, prøver jeg at svare på det så godt jeg kan. Det er ikke sikkert, jeg synes, jeg kan svare fyldestgørende, men jeg siger ikke til dem, at det gider jeg ikke snakke om, for det emne er ikke pænt / positivt / salgsteknisk nok mv.

Mht. "deres egen frelse og deres families evige fortabelse". Så er det da et nok så vigtigt punkt at få med, at selv om pågældenes familie er ikketroende, er der ingen der siger, at de ikke kan komme til tro. Man skal derfor ikke bare brutalt sige "din familie går fortabt" - og så ikke mere. Hellere nævne muligheden af, at de også kan komme til tro, og forbønnens betydning i den sammenhæng og de løfter, Gud har knyttet til den.

Der er næppe mange der har den fordom, at IMs årsmøder kun handler om sex. (Selv om det kom til at se sådan ud i dette tilfælde.)
Den fordom, jeg mest tænkte på, var den, at det skulle være noget helt nyt i IM, at sex var en Guds gave.

Jeg vil ikke bebrejde medierne for Hans Kirks bog. Men jeg synes måske, de af og til bringer samme negative billede unuanceret videre.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#48778 - 01/08/2005 17:02 Re: Bevisbyrde ? [Re: Ateist]
liselotte
Bruger

Hej Ateist

Du skrev:

Og derfor er det også berettiget at protestere, når kristne, som liselotte her gør, lægger op til at det er op til os ateister, at bevise at I tager fejl.

Kommentar: Det har du misforstået. Jeg lægger bestemt ikke op til, at nogen har ansvar for at bevise noget som helst. Det har jeg også skrevet i forlængelse af Kristinas svar.

Når man som kristen forkynder evangeliet, er det naturligt for éen at komme med en begrundelse for, hvorfor man tror. Og så det er vigtigt at forstå både for kristne og ikke-kristne, at kristne er ikke (af Gud i hvert fald) sat til at bevise Gud overfor verden - vi er derimod sat til at forkynde/vidne om Hans evangelium. Derfra må folk så selv vælge om de vil tro eller ej. Og så er den egentlig ikke så meget længere.

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48779 - 01/08/2005 17:30 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden [Re: Ateist]
liselotte
Bruger

Hej Ateist

Du skrev:

det er nok bare en bedre salgsteknik at præsentere folk for det positive og tiltalende (fx deres egen frelse) før de præsenteres for det negative og frastødende (fx deres families evige fortabelse)

Kun Gud ved, hvem der vil blive frelst, og hvem der vil fortabes. Det kan intet menneske dømme om. Jesus advarer imod det at dømme; vi må ikke dømme andre for at vi ikke selv skal dømmes.

Det glædelige budskab som vi kristne må viderebringe er, at Gud har givet os Jesus Kristus, som ved tro på Ham, har løskøbt os fra Guds vrede og straf, så vi uden hindring kan være sammen med Ham i den evige salighed efter dette liv.

Vi kan ikke vide, hvad der sker med de enkelte som vælger Gud fra - Gud kan åbne et menneskes øjne idet, det dør, så det alligevel kan blive frelst, og desuden forbarmer Gud sig over hvem, Han vil. Selvfølgelig skal vi fortælle, at Jesus har sagt, at troende skal opstå til liv, og at vantro skal opstå til dom. Men ingen kan udpege, hvem det bliver eller udskrive dem deres dom, før Herrens Dag.

Mvh
Liselotte

Mvh Liselotte

Til toppen 
#48780 - 01/08/2005 18:32 Tvangsægteskaber i IM [Re: AnnePande]
Ateist
Bruger

... for det andet blev der flere gange sagt noget i retning af, at "nu skal man til at sige / lære i Indre Mission, at sex er en Guds gave".
Hvad for noget sludder? Som om det var noget helt nyopfundet, og at IM ikke havde anset det for en Guds gave før (hvis så?), men som noget grimt i sig selv, eller hvad??

Du tænker måske på artikler som "Presses til bryllup af Indre Mission" og "Mette brød ud af tyranniet"?
Men er sådanne artikler da usande?

Til toppen 
#48781 - 01/08/2005 20:10 Re: Tvangsægteskaber i IM [Re: Ateist]
Henoch
Bruger

Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Ateist

Du tænker måske på artikler som "Presses til bryllup af Indre Mission" og "Mette brød ud af tyranniet"?
Men er sådanne artikler da usande?

Jeg er vokset op i en meget missionsk familie, og jeg er bestemt ikke ukritisk over for missionsforeningerne, som jeg har forladt. Men jeg kan bestemt ikke genkende det billede, der tegnes i BT´s artikler. Det er rigtigt, at missionske generelt bliver gift en del tidligere end den gennemsnitlige dansker, men at blive gift som 18-19-årig hører alligevel til sjældenhederne. Det sker jævnligt, at nogle bliver gift som 21-23-årige - og ikke så sjældent skal det ske i en fart, fordi pigen er gravid. Men i de tilfælde jeg kender til, har de unge stadig valget. Man bliver ikke IMU-formand, hvis man bor sammen med sin kæreste uden at være gift, men man kan stadig komme i missionshuset, og mentalt sunde forældre bryder ikke med deres børn, selv om de bryder med forældrenes normer. Jeg er selv 30 og ugift, og det accepterer mine forældre. Når BT bruger ordet "tvangsægteskab" er det stærkt fordrejende. I ordet "tvangsægteskab" indgår, at forældrene finder partneren, hvilket jeg aldrig har hørt om, har været praktiseret i Indre Mission. Det bliver i øvrigt ikke præciseret hvilke "hårde metoder", som indre missionske præster og forældre skulle bruge for at tvinge unge til at gifte sig. Jeg kan ærlig talt ikke rigtig se det for mig.
"Mettes" historie er rystende, men det er altså dybt useriøst at tegne en stor bevægelse på baggrund af éen anonym persons historie, som vi ikke får andre personers version af. Det er simpelthen elendig journalistik! Jeg vil ikke på nogen måde prøve at undskylde forældre, der afbryder al kontakt med deres egen datter, men jeg er overbevist om, at der må lægge andre ting bag, end at hun ikke ville giftes som 19-årig!
Psykologen påpeger, at der er en stor risiko for, at ægteskaber indgået så tidligt, har en stor risiko for at gå i stykker, og det forekommer da også. Men indre-missionske ægteskaber holder generelt langt bedre end andre danskeres, og når ikke-missionske danskere flytter sammen og siden skilles, kan det være lige så hårdt, som når et ægteskab går i opløsning.
Niels Henrik Gregersens artikel Indre Missions mange ansigter er lidt bedre, fordi han forklarer lidt om, at der er mange måder at være indre-missionsk på. Men det er altså ikke rigtigt, når han skriver om "hardlinerne": Også fordi sex før ægteskabet er forbudt - hvis man dyrker det, risikerer man at blive udstødt af sine forældre.

Jeg har simpelthen aldrig hørt om hos Indre Mission, at forældre har brudt med deres børn, så man kan ikke bruge det til at tegne selv en lille gruppe af "hardlinere". Efter sigende forekommer det i Jehovas Vidner, men det ved jeg ikke noget om.

Med venlig hilsen Henoch

Til toppen 
#48782 - 04/08/2005 15:19 Tvangsægteskaber i BT [Re: Ateist]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist.

Nej, den artikel tænkte jeg ikke på, for jeg skrev indlægget før den kom frem.
Om sådanne artikler er usande?
Ja, nu er BT jo ikke ligefrem kendt som den allermest troværdige kilde i dette land, så....
Men jeg vil da sige, at jeg overhovedet ikke kan genkende det billede der bliver malet. "Djævelen tager dig, hvis du ikke er gift, når du fylder 18"!! Jamen hallo hvorfor har man så aldrig fortalt mig, at jeg har været i Djævelens vold og magt i 9 år?!
Der er bestemt ikke noget krav om, at man skal være gift så tidligt. Der er heller ikke tale om "tvangsægteskaber", hvor forældrene vælger en ægtefælle, som deres barn ikke kender.
Billedet af hardlinere, bløde og frie er også svært at genkende.
Det er også vanskeligt at se, hvad begreber som UNO (arbejde blandt enlige) og Kristen Dating skulle lave indenfor IM, hvis alle blev tvangsgift i en alder af 18 år! (Bortset fra, at Kristen Dating ikke er et IM koncept alene.)
Men hvis det er rigtigt, hvad artiklens Mette fortæller, er det selvfølgelig dybt alvorligt, men det kunne også være, at de havde misforstået hinanden, at BT gengav forkert eller lign.
Under alle omstændigheder er det, artiklen fortæller, på ingen måde repræsentativt for IM.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#48783 - 17/09/2005 23:05 Re: Børnebibelen skåner børnene for at høre sandheden
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
De efterfoelgende ting Noah gjorde var ganske enkelt ikke afgoerende for menneskehedens fortsatte eksistens, og for frelseshistorien. Naar man skal praesentere Evangeliet (ikke at saette lighedstegn mellem Evangeliet i sin helhed (hele Biblen) og de 4 evangelier fra NT) for boern er det noedvendigt at holde fast i det der er essentielt for at faa et overblik over hvad Gud har gjort for menneskeheden - Hans kaerlighed til os, og hvilke, gode, planer Han har for os. Derfor skal nogle ting forenkles, andre udelades naar vi har med forkyndelse for boern at goere. Saa kan man tage fat i det andet senere! Du saetter vel heller ikke din 5-aarige soen/datter til at se alle de forfaerdelige ting der sker rundt om i verden i nyhederne, vel?

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær