0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#48541 - 16/07/2005 21:31
Hjælp med skriftsted søges!
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
Hejsa og tak for et rigtigt dejligt site om Jesus Kristus. =)
Jeg har lidt problemer med at få øje på budskabet i nedenstående bibelcitat, mon ikke I kan hjælpe?
Matt 9, v16-17: Ingen sætter en lap af ukrympet stof på en gammel kappe; for så river lappen den i stykker, og hullet bliver værre. Man fylder heller ikke ung vin på gamle lædersække; for så sprænges sækkene, og vinen går til spilde, og sækkene ødelægges. Nej, man fylder ung vin på nye sække, så bevares begge dele.
Mange tusinde tak på forhånd. Jeg kan jo godt se det hensigtsmæssige i det Han siger, men det føles helt bestemt som om, at jeg går glip af en pointe. =D
Mvh liselotte
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#48542 - 16/07/2005 21:47
Re: Hjælp med skriftsted søges!
[Re: liselotte]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Liselotte, Sagen opstod som følge af at nogle farisæere kritiserede Jesu disciple for ikke at holde fasten. Jesus ønskede med denne billedtale at forklare, at ingen kunne forvente at hans disciple fortsat skulle være underlagt de jødiske skikke og ritualer, herunder fasten. Jesus var ikke kommet for at lappe på en gammel udtjent tilbedelsesordning der var klar til at blive kasseret. Kristendommen skulle ikke tilpasses den tids jødedom med dens menneskeskabte traditioner. Den skulle ikke være som en ny lap på en gammel klædning eller som ny vin på gamle lædersække. Jeg håber dette giver mening.
|
|
Til toppen
|
|
|
#48543 - 16/07/2005 22:06
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Liselotte,
Jesus taler om, at han ikke ville hælde ny vin på gamle traditioners/kirkers vinsække. Jøderne troede på Moses og profeterne, men åbenbart på en forkert måde, for de tog ikke imod ham, som de alle vidnede om:
De svarede ham: "Vi ere Abrahams Sæd og have aldrig været nogens Trælle; hvorledes siger du da: I skulle vorde frie? (Joh 8:33)
.
De svarede og sagde til ham: "Du er hel og holden født i Synder, og du vil lære os?" Og de stødte ham ud. (Joh 9:34)
.
Dersom I vare Abrahams Børn, gjorde I Abrahams Gerninger.
(Johs. 8:39)
Jesus kom for at fuldkomme moseloven, og for at indføre den højere lov, evangeliets lov. Dette ville jøderne ikke tro på eller acceptere. De brugte det, som de allerede havde og troede på, som målestok, men de havde åbenbart ikke forstået det rigtigt. For havde de gjort det så ville de havde taget imod Messias når han fremstod på jorden og organiserede sin kirke blandt mennesker. Herren accepterede ikke deres kirker (gamle traditioners vin på gamle sække), og opfordrede dem til at tage imod hans nye budskab, og til at blive medlemmer af den kirke, som han selv oprettede i tidens midte (ny vin/åbenbaring på nye sække/Kristi kirke og evangelium i tidens midte).
De var simpelthen ikke ydmyge nok til at blive belært. De holdt hårdnakket fast ved fædrenes traditioner (de gamle traditioners vin), moseloven og ritualerne mm. Havde de været mere ydmyge af hjertet og åbne for belæring, kunne de have modtaget et guddommeligt vidnesbyrd igennem den Helligånds kraft om, at denne mand var en Guds profet, ja selve Messias, men de så forbi målet og forpassede derfor deres chance.
Lektien for mennesker, som lever i vores tid er, at der ikke er frelse i fædrenes traditioner, hvor gode de så end kan synes at være. Holder man fast i dem så sætter man grænser for Guds virke og lukker af for ny åbenbaring.
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#48544 - 16/07/2005 22:27
|
Bruger
Reg.: 15/07/2005
|
I skal have tak for jeres svar begge to. Nu fik jeg øje på pointen langt om længe. =)
Mvh liselotte
Mvh Liselotte
|
|
Til toppen
|
|
|
#48545 - 16/07/2005 22:33
En ledetråd er måske også i GT...
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Lise Lotte. En ledetråd til skriftstedet findes måske også i dette GT-skriftsted: " Ordene hober sig op i mig, ånden i mit indre driver mig; mit indre er som vin, der ikke er lukket op for, som ung vin i sække, der er ved at sprænges." ( Job. 32,18-19). Det var noget, som Elihu sagde, og jeg tror, at det er et udtryk for, at han ikke længere kunne holde munden lukket efter at have været stille længe og lytte til samtalen mellem Job og hans tre venner; Elihu kunne ikke længere holde munden lukket - han måtte simpelthen bare sige, hvad han havde at sige. Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
|