Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#4852 - 06/10/2002 20:28 Hvor i Bibelen står dette, hvis det virkelig gør?
Pia
Bruger

Reg.: 21/09/2002
Min storesøster begyndte i august på HF, mange år efter hun sidst har siddet på skole bænken. Hun skulle skrive en stil om d. 11 september. Min søster ved, at religion og dansk var mine stærkeste fag da jeg tog min studentereksamen for 1½ års tid siden, så hun spørger mig om hjælp. Hun var begyndt med at kalde Manhattan for økonomien og den vestlige verdens værdiers alter, og Tower 1 og 2 for alterstager osv. (taget ud af en sammenhæng) -i det hele taget havde hun en masse religiøs symbolik med. Hun begyndte at snakke om fire ryttere der kom fra sit verdenshjørne -ved ikke helt hvad de så skulle, men hun ville sammenligne dem med de fire kaprede fly. Og jeg måtte stille mig helt uforstående overfor det -især fordi hun begyndte at blande en masse fra "The Profecy" filmene ind i det. Så jeg tænkte, at det måtte være noget hun havde fra en film. Men så her sidste dag, efter jeg havde haft kristendom med 4. klasse, og vi havde arbejdet med Johannes Åbenbaring, faldt jeg og en anden ny-uddannet lærer (er ikke selv lærer, blot vikar) i snak, og han begyndte til min store overrakselse også at snakke om fire ryttere fra de fire verdenshjørner, og mente at det skulle stå i Bibelen. Jeg spørger bare: Hvad? Hvor? Hjælp!

Til toppen 
#4853 - 06/10/2002 20:39 Re: Hvor i Bibelen står dette, hvis det virkelig gør? [Re: Pia]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Det er nok Åbenbaringen, vi er ovre i. Der står en hel del af sådan nogle vilde billedelige ting og sager, som mange har forsøgt og stadig forsøger at tolke på. Johannes skrev Åbenbaringen på et tidspunkt, hvor han var blevet forvist til en ubeboet lille græsk ø sydvest for Athen. Jeg ved ikke om det har spillet ind på hans skrivestil, men han slutter da bibelen med noget af en brag!

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#4854 - 06/10/2002 21:12 De fire ryttere [Re: Pia]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Pia skrev:

[...]

Pi>Men så her sidste dag, efter jeg havde haft kristendom med 4. klasse, og vi havde
>arbejdet med Johannes Åbenbaring, faldt jeg og en anden ny-uddannet lærer (er ikke
>selv lærer, blot vikar) i snak, og han begyndte til min store overrakselse også at
>snakke om fire ryttere fra de fire verdenshjørner, og mente at det skulle stå i Bibelen.
>Jeg spørger bare: Hvad? Hvor? Hjælp!

Det er rigtigt, at Bibelen taler om "fire ryttere", selvom den ikke direkte bruger ordet "ryttere" (hvilket gør det lidt sværere at finde det):

"Og jeg så Lammet bryde det første af de syv segl, og jeg hørte et af de fire levende væsener sige med tordenrøst: »Kom!« Og jeg så en hvid hest, og han, der sad på den, havde en bue. Han fik givet en krone, og han drog ud fra sejr til sejr.

Og da Lammet brød det andet segl, hørte jeg det andet væsen sige: »Kom!« Og ud kom en anden, ildrød hest, og han, der sad på den, fik givet at tage freden fra jorden, så folk myrder hinanden. Og han fik givet et stort sværd.

Og da Lammet brød det tredje segl, hørte jeg det tredje væsen sige: »Kom!« Og jeg så en sort hest, og han, der sad på den, havde en vægt i hånden. Og jeg hørte nogen sige, som var det en røst midt inde mellem de fire væsener: »Et mål hvede for en denar og tre mål byg for en denar, men olie og vin må du ikke skade!«

Og da Lammet brød det fjerde segl, hørte jeg det fjerde væsens røst sige: »Kom!« Og jeg så en gustengul hest, og han, der sad på den, hed Døden, og Dødsriget fulgte med ham. Og de fik givet magt over en fjerdedel af jorden, til at dræbe med sværd og sult og pest og jordens vilde dyr." (Åb 6:1-7)

Bibelen siger dog ikke noget om, at de skulle være "fra de fire verdenshjørner", og jeg tror, at læreren har rodet to dele af Johannes' åbenbaring sammen:

"Derefter så jeg fire engle stå ved de fire verdenshjørner og holde jordens fire vinde tilbage, for at ingen vind skulle blæse på jorden eller over havet eller mod noget træ." (Åb 7:1)

Min egen mening er, at der skal en hel del forvridning og overtydning til at få 11/9 til at passe på begivenhederne beskrevet i Johannes' åbenbaring. Som det også ses af citaterne ovenfor, har de fire ryttere forskellige egenskaber, der på ingen måder lader sig forene med, at der skulle være tale om fire fly. I det hele taget er Johannes' åbenbaring en meget symbolrig tekst, hvilket mange af de `populære' fortolkninger helt overser.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#4855 - 07/10/2002 19:41 Re: De fire ryttere [Re: Andreas]
Pia
Bruger

Reg.: 21/09/2002
Tak for det! Det må være lige præcis den del af Åbenbaringen jeg ikke har studeret så meget, da jeg ellers har læst den et par gange! Men jeg vil også give dig ret i, at man skal twiste den rimeligt meget, hvis man skal have tingene til at passe på 11. september!

Til toppen 
#4856 - 07/10/2002 21:18 Johannes' åbenbaring [Re: Pia]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Pia skrev:

Pi>Tak for det!

Det var så lidt. :-)

Pi>Det må være lige præcis den del af Åbenbaringen jeg ikke har studeret så meget,
>da jeg ellers har læst den et par gange!

Det samme hér. Faktisk var Johannes' åbenbaring det første jeg - som ikke-kristen - læste af Bibelen. Jeg havde lige set kult-filmen The Omen, der som bekendt handler om en far, der opdager, at hans søn er selveste inkarnationen af Antikrist. Filmen sluttede med et citat fra åbenbaringen:

"Her kræves der visdom! Den, der har forstand, må regne på dyrets tal, for det er et mennesketal. Dets tal er 666." (Åb 13:18)

Der fulgte en reference til citatet, og jeg slog straks op i den gamle familiebibel (overbevist om, at jeg havde "forstand" nok til at "regne på" det). Desværre stod der ikke meget andet om tallet, men jeg blev hurtigt grebet af de imponerende begivenheder beskrevet i resten af bogen, og inden jeg havde set mig om, havde jeg læst hele Johannes' åbenbaring.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær