Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48503 - 14/07/2005 11:28 Terror og religion
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Asbjørn skriver i denne uges fokus:

Er den islamiske terrorbølge vi oplever disse år blot udtryk for at når nogle mennesker tager deres religion særligt alvorlig, så ender det let i fantisme og kynisme? Er det i virkeligheden al religions sande ansigt vi møder her? Uanset om vi taler om muslimer, hinduer eller kristne? Kunne man forestille sig lignende aktioner udført af kristne fanatikere?

Læs hele artiklen og skriv kommentarer her.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48504 - 14/07/2005 12:00 Re: Terror og religion [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Asbjørn,

Jeg har læst din artikel og er enig med dig i dine synspunkter. Du spørger:

Kunne man forestille sig lignende aktioner udført af kristne fanatikere?

Det vil jeg sige bestemt nej til.
Det kan man ikke forestille sig, for det kan helt enkelt ikke lade sig gøre!

Derimod kunne man forestille sig enhver tænkelig og utænkelig handling udført af fanatikere, der med urette kalder sig kristne.
Men det er noget helt andet!

Kun mennesker, som har Jesus som Herre i deres liv, kan rettelig kalde sig kristne, og ifølge sagens natur kan sådanne ikke udføre terrorhandlinger mod sagesløse medmennesker, og end ikke handle ondt imod fjender og forfølgere.

Jesus siger (Matt. 5,43-45) om fjendekærlighed:

Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48505 - 14/07/2005 14:29 Re: Terror og religion [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Det er en rigtig god artikel. Velgennemtænkt og velskrevet.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#48506 - 14/07/2005 14:37 Re: Terror og religion [Re: kristina]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Kristina

Jeg er helt enig med dig. Udtrykket "kristne fanatikere" rummer jo i sig et paradoks, fordi en sand og oplyst kristen slet ikke kan være fanatiker. En kristen bør være en realist. Derfor mener jeg ligesom du: fanatikere, der med urette kalder sig kristne.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48507 - 14/07/2005 14:38 Re: Terror og religion [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Tak. Det er vist første gang du har givet mig det skudsmål

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48508 - 14/07/2005 14:39 Re: Terror og religion [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:

Netmissionæren: Kunne man forestille sig lignende aktioner udført af kristne fanatikere?

K: Det vil jeg sige bestemt nej til.
Det kan man ikke forestille sig, for det kan helt enkelt ikke lade sig gøre!

Derimod kunne man forestille sig enhver tænkelig og utænkelig handling udført af fanatikere, der med urette kalder sig kristne.
Men det er noget helt andet!

Med denne ”No true Scotsman”-argumentation udføres ingen terroraktion af religiøse, fordi de mennesker, der deler deres religion men afskyr deres handlinger blot definerer dem som værende ”fanatikere, der med urette kalder sig” [indsæt religion].

Det kan vi godt gøre, så længe vi er konsistente. Hvis man accepterer denne argumentation for, hvorfor kristne per definition ikke kan udføre terrorhandlinger, må man ligeledes acceptere den for alle andre religioner, der gør krav på den. Dvs. de 4 mennesker i London, de 20 flykaprere 11. september mv. var ikke muslimer.

Jeg synes personligt det er en dårlig måde at argumentere på, men så længe ”reglerne” gælder alle, er det vel det næstbedste.

K: Kun mennesker, som har Jesus som Herre i deres liv, kan rettelig kalde sig kristne, og ifølge sagens natur kan sådanne ikke udføre terrorhandlinger mod sagesløse medmennesker, og end ikke handle ondt imod fjender og forfølgere.

Jeg ville nok indskrænke denne pointe til at I andre kristne har gode argumenter for, hvorfor disse terrorister opførte sig i strid med Jesu lære, men ligefrem at frakende dem deres kristendom virker at som skyde over målet.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#48509 - 14/07/2005 16:19 Re: Terror og religion [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Zaphod, du skriver at med denne ”No true Scotsman”-argumentation udføres ingen terroraktion af religiøse, fordi de mennesker, der deler deres religion men afskyr deres handlinger blot definerer dem som værende ”fanatikere, der med urette kalder sig” [indsæt religion].

Nu broderer du frit videre på hvad jeg skrev. Jeg har ikke udtalt mig om andre religioner, og det vil jeg heller ikke;
kun om hvad det indebærer at have Jesus som Herre i sit liv. Hvis du mener, jeg har uret, så kig selv efter i Bibelen, som er alle kristnes grundlag.

Du kan godt finde kristne, som mener, at et lands myndigheder har ret til at idømme og eksekvere dødsdomme (det er jeg så selv modstander af) og det er heller ikke nødvendigvis imod kristen tro at et lands myndigheder udkommanderer soldater til at forsvare landet - eller endda andre lande - med våben.

Men terrorhandlinger: Nej, aldrig i livet!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48510 - 14/07/2005 17:26 Re: Terror og religion [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:

Hej Zaphod, du skriver at
Z: med denne ”No true Scotsman”-argumentation udføres ingen terroraktion af religiøse, fordi de mennesker, der deler deres religion men afskyr deres handlinger blot definerer dem som værende ”fanatikere, der med urette kalder sig” [indsæt religion].

Nu broderer du frit videre på hvad jeg skrev.

Nej, det gjorde jeg nu ikke. Jeg tog den logiske konsekvens af dit synspunkt. Med mindre du mener der gælder andre regler for kristne end for andre mennesker kan der ikke være noget galt i dette.

K: Jeg har ikke udtalt mig om andre religioner, og det vil jeg heller ikke;

Hvorfor ikke? Hvis dit standpunkt er solidt kan der da ikke ske noget ved at tage konsekvensen af det? Mener du 11. september-terroristerne var muslimer?

K: Men terrorhandlinger: Nej, aldrig i livet!

Der er da talrige eksempler på Guds-autoriserede terroraktioner i Bibelen, fx syndfloden, raseringen af Sodoma og Gomorra, Samsons ødelæggelse af templet...

Prøv i øvrigt at læse om Lord’s Resistance Army i Uganda:

LRA rebellerne siger, de kæmper for oprettelsen af en regering der er baseret på Bibelens Ti Bud. De er berygtede for at kidnappe børn og tvinge dem til at kæmpe på deres side eller blive konkubiner. Mere end en halv million mennesker fra Ugandas Gulu og Kitgum distrikter er flygtet fra kampene og lever i midlertidig lejre, beskyttet af hæren.
48 mennesker blev hakket ihjel nær byen Kitgum i det nordligste Uganda den 25. juli, 2002. Lokale aviser rapporterede at ældre blev dræbt med macheter og spyd, og at babyer blev kastet mod træer.
Herfra, min oversættelse, Za

De mener jo selv, de følger Bibelens bud. Øje for øje, you know? Pointen er, at disse mennesker kalder sig kristne, ligesom Osama bin Laden kalder sig muslim. Hvis du må hævde at disse ikke er kristne, må den almindelige muslim på gaden vel lige så vel hævde, at Osama ikke er muslim? Eller hvad?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#48511 - 14/07/2005 18:30 Re: Terror og religion [Re: Zaphod]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nej, Zaphod, du tager fejl.

De mener jo selv, de følger Bibelens bud. Øje for øje, you know? Pointen er, at disse mennesker kalder sig kristne, ligesom Osama bin Laden kalder sig muslim. Hvis du må hævde at disse ikke er kristne, må den almindelige muslim på gaden vel lige så vel hævde, at Osama ikke er muslim? Eller hvad?

Jesus siger netop om gengældelse (i Matt 5,38-42):

I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹
Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig.

Som du ser, det er ikke tilstrækkeligt at læse det gamle testamente, hvis man vil vide, hvad Jesus siger. Jeg ved ikke hvem "disse mennesker" er, som du siger kalder sig kristne, ved du?

"Mener du 11. september-terroristerne var muslimer?"

Det ved jeg ikke noget om. Hvad muslimer kalder sig selv og andre, incl. Osama bin Laden, er deres sag, det blander jeg mig ikke i, da jeg ikke er muslim.

Men hvis nogen kalder sig kristen uden at have Jesus som Frelser og Herre, vil jeg modsige dem, da ordet "kristen" ellers mister sin betydning. Så kunne muslimerne jo også kalde sig kristne - de tror på Jesus, omend kun som profet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48512 - 14/07/2005 18:42 Re: Terror og religion [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Okay, du vil ikke danse. Det er din ret

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#48513 - 15/07/2005 13:57 Konkubiner [Re: Zaphod]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Zaphod,

hvad er en konkubine egentlig for noget? Det stod i dit citat. Jeg kom til at tænke på, at jeg egentlig ikke ved, hvad det er, måske du ved det?

mvh Tau.
PS. Ved godt det er totalt off topic, men tænkte at det alligevel gik an lige at spørge..

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48514 - 15/07/2005 14:07 Re: Konkubiner [Re: tau]
Zaphod
Bruger

Selvfølgelig gør det det. En konkubine er en art prostitueret, ofte ufrivillig.
http://da.wikipedia.org/wiki/Konkubine

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#48515 - 15/07/2005 14:56 Re: Konkubiner [Re: Zaphod]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Z

mange tak. Det var interessant læsning, den smule der var.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48516 - 16/07/2005 12:22 Re: Terror og religion [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shabbat shalom

Jeg er enig med Zaphod i hans tanker omkring dette.. Jeg er selv i samme diskution inde på Giraffen..

Jeg vil ikke skrive det store indlæg nu, men hvis en person bekender sig til Jesus som herre og frelser, er af den overbevisning, at han i så fald, skal bekæmpe det onde og Satan.. I NT bliver jøder kaldt Satans børn... Så er der jo ikke (for den uoplyste) langt fra tanke til handling.. Hvilket historien jo også viser med al frygtelig tydelighed.. Vi kan jo ikke i dag sidde og sige, at de folk der kaldte sig kristne dengang, slet ikke var kristne på baggrund af de handlinger.. For det første fordi det er troen og ikke handlingerne i kristendom, der bestemmer, for det andet fordi vi ikke kender de folk..

Kan du følge mig, eller er du helt uenig??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48517 - 27/07/2005 20:05 Re: Terror og religion [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas - nu må du hjælpe mig lidt på gled, jeg er ikke helt med. Hvor står det, du skriver her:
I NT bliver jøder kaldt Satans børn...
?

Med hensyn til tro/gerninger:

Det er rigtigt, at det alene er ved tro på Jesus Kristus, at vi bliver Guds børn og Jesu medarvinger. Altså ikke ved gerninger.

Vi kan ikke kæmpe os ind i Gudsriget ved hjælp af gode gerninger.
(Men vi skal naturligvis gøre dem alligevel, af den simple grund, at det er godt at gøre gode gerninger - godt for vores næste, og godt for os selv.

Gode næstekærlige gerninger er også en konsekvens af troen! Det giver sig selv, så at sige, når vores kærlighedsbæger flyder over ... hvis du forstår hvad jeg mener med det.

Det er derfor man med rette kan sige, at tro uden gerninger er tom. Jeg ville endda vove at sige, at der så er tale om ikke-tro!

Forresten gør da ikke-troende heldigvis også gode, næstekærlige gerninger ... !

Som kristne skal vi ikke bekæmpe Satan - han ER nemlig besejret, og hans dage er talte.
Det skete, ifølge kristen tro, på Golgatha.

Vi skal elske og frygte Gud (i.e.: frygte for at komme bort fra Gud!) og ham alene.
Satan kan ikke gøre os fortræd, når vi bliver i Jesus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48518 - 07/08/2005 01:19 Re: Terror og religion [Re: asas]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Er den islamiske terrorbølge vi oplever disse år blot udtryk for at når nogle mennesker tager deres religion særligt alvorlig, så ender det let i fantisme og kynisme?

Der er faktisk en sidebemærkning til spørgsmålet, omend det ikke handler om terror. Der er ofte nogle ... hmm ... småstridigheder imellem kristne kredse. Disse stridigheder skaber tillige direkte udelukkelse fra hinandens selskab, hvilket i bund og grund skyldes forskellige holdninger til troen.

Så kristne skaber ibandt sig selv store afstande, når nogle kristne vælger at tilsidesætte alt, for at fastholde en speciel holdning. Dermed skabes splittelse.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#48519 - 21/06/2006 14:41 Re: Terror og religion [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina

Vil kun svare på denne:

Citat:
Hej Kefas - nu må du hjælpe mig lidt på gled, jeg er ikke helt med. Hvor står det, du skriver her:
I NT bliver jøder kaldt Satans børn... ?

Johannes 8,44:

I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen.

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48520 - 21/06/2006 15:06 Re: Terror og religion [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Jamen Kefas, det var jo netop dem, som var kommet til at tro på Jesus, som han talte til her! (jfr. 8,31)

De drøje ord var talt ind i i en bestemt konkret situation, hvor de pågældende var i gang med at modtage Jesu undervisning, som de tydeligvis endnu ikke havde fattet ret meget af.

Hans undervisning fortsatte - og der skete en masse derefter. Der var på dette tidspunkt næppe nogen - eller i hvert fald kun ganske få - som, selv om de var hans disciple, havde fattet, hvem Jesus virkelig er!

Det var endnu ikke blevet påske! - Jesus var ikke korsfæstet og ikke genopstået! - og det var først efter pinseunderet, at der var rigtig mange af dem, der så, hørte, forstod, og blev omvendt derved ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48521 - 21/06/2006 16:40 Re: Terror og religion [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Jamen Kefas, det var jo netop dem, som var kommet til at tro på Jesus, som han talte til her! (jfr. 8,31)

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret og alligevel ikke..

1: Stedet er blevet brugt tit nok imod jøder der ikke tror på Jesus..

2: I vers 45 siger han: Men jeg siger sandheden, derfor tror I mig ikke. .. Så nu står vi med modstridende oplysninger.. De tror ham, men tror ham ikke (?)

Citat:
De drøje ord var talt ind i i en bestemt konkret situation, hvor de pågældende var i gang med at modtage Jesu undervisning, som de tydeligvis endnu ikke havde fattet ret meget af.

Hans undervisning fortsatte - og der skete en masse derefter. Der var på dette tidspunkt næppe nogen - eller i hvert fald kun ganske få - som, selv om de var hans disciple, havde fattet, hvem Jesus virkelig er!

Det var endnu ikke blevet påske! - Jesus var ikke korsfæstet og ikke genopstået! - og det var først efter pinseunderet, at der var rigtig mange af dem, der så, hørte, forstod, og blev omvendt derved ...

Den vil jeg gerne "købe"

Men det ændrer ikke på at kirken har brugt selvsamme sted som "undskyldning" for forfølgelse af jøder (som om de overhovedet havde brug for en undskyldning)..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48522 - 21/06/2006 17:24 Re: Terror og religion [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas
Citat:
Den vil jeg gerne "købe"

Hvor er jeg dog glad for det!
Citat:
Men det ændrer ikke på at kirken har brugt selvsamme sted som "undskyldning" for forfølgelse af jøder (som om de overhovedet havde brug for en undskyldning)...

På en hel del (andre!) kristnes vegne:

Undskyld for "undskyldningen" - og undskyld, især, for fortidens jødeforfølgelser.
Du er velkommen til at blive ved med at minde os om det.
Vi må fortsat bære på skammen.

"Undskyld" kan være et stort ord.
Und-skyld .. fjern skylden .. forlad os vor skyld.
Det må vi bede Gud om at gøre.

"Undskyld" kan også være et tyndt og meningsløst ord ... en slags fribillet til at gøre det igen:
"Undskyld, undskyld, undskyld, jeg HAR sagt undskyld, og ti så stille med det vrøvl! "

Men nej! - Sådan var det faktisk ikke ment ...
Ikke dennegang!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48523 - 21/06/2006 17:37 Re: Terror og religion [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Hvor er jeg dog glad for det!

Det er jeg også glad for, så

Citat:
På en hel del (andre!) kristnes vegne:

Undskyld for "undskyldningen" - og undskyld, især, for fortidens jødeforfølgelser.
Du er velkommen til at blive ved med at minde os om det.
Vi må fortsat bære på skammen.

"Undskyld" kan være et stort ord.
Und-skyld .. fjern skylden .. forlad os vor skyld.
Det må vi bede Gud om at gøre.

"Undskyld" kan også være et tyndt og meningsløst ord ... en slags fribillet til at gøre det igen:
"Undskyld, undskyld, undskyld, jeg HAR sagt undskyld, og ti så stille med det vrøvl! "

Men nej! - Sådan var det faktisk ikke ment ...
Ikke dennegang!

Ikke behov for undskyldning Kristina .. Ikke fra nogen der lever i dag..

Hvad har vi tilgengæld behov for (vi som i alle mennesker)??

Vi har behov for at blive mindet om.. Vi har behov for at vide, at mennesket, når vi er mest uopmærksomme, kan falde i og hellere lytter til "yezer hara" (den onde vilje) end at gøre det gode.. At mennesket ikke udelukkende er godt, men også ondt (ikke kun det ene, men begge)..

Jeg håber ikke at kristne om totusind år slipper for at blive mindet om det.. Og jeg håber ikke, at jøder nogen sinde vil glemme.. Ikke for at bære bitterhed eller nag, men påmindelse.. Hvis kristne kan gøre det.. Og sidenhen muslimer og ateister, hvorfor så ikke også jøder??

Nuvel.. Det var trods alt "bare" et svar på et gammelt indlæg .. Så ikke for at punke yderligere.. Men jeg blev jo klogere, så er glad for at jeg gjorde..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48524 - 08/07/2006 15:21 Re: Terror og religion [Re: asas]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Citat:
Asbjørn skriver i denne uges fokus:

Er den islamiske terrorbølge vi oplever disse år blot udtryk for at når nogle mennesker tager deres religion særligt alvorlig, så ender det let i fantisme og kynisme? Er det i virkeligheden al religions sande ansigt vi møder her? Uanset om vi taler om muslimer, hinduer eller kristne? Kunne man forestille sig lignende aktioner udført af kristne fanatikere?

Læs hele artiklen og skriv kommentarer her.

Hej

Hvad er en religions sande ansigt? Hvem afgør det? Kan vi sidde her med vores tro og sige at vores tro er religionens sande ansigt og alt andet er falskt? Hvem har givet os retten til det?

Min holdning er at enhver religion har mange ansigter. Terror, had, mord og andet skræmmende er en del af alle religioner. At en religion skulle have ét "sandt" ansigt, tror jeg simpelthen ikke på. En religion har mange forskellige former den udtrykker sig på.

I øjeblikket fokusere mange på terror i Islam. Nogle vil sige at terror ikke har noget med Islam at gøre, men sandheden er jo at terror er og blir fremstillet i islam. Når terror bliver brugt i Islams navn er terror en del af Islam.
Det samme gælder alle andre religioner. Når abortmodstandere slår lægere ihjæl så er det et kristent mord. Når terrorgrupper i Nordirland og mange afrikanska lande udøver terror i kristendommens navn, er terror en del af kristendommen.

Ser vi tilbage i historien så var det ikke Islam, men kristendommen der var den slemme religion. Jeg er igan med at læse et stort værk omkring Sveriges historie og det er interessant at se hvordan reformationen fik fat i de nordiske lande. Var man katolik skulle man hænges. Slog man korset tegn offentligt var det et skud for panden der var straffen. Senere kom heksebrændingen som protestantismen udviklede til deres specialitet.
Den katolske kirke har mange blodbade på sin samviddighed.

Vi han sidde her og have høje tanker om vores religion, men når det kommer til terror, mord og andre ulykker er kristendommen lige så skyldig som andre religioner.

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#48525 - 04/08/2006 15:05 Re: Terror og religion [Re: asas]
Anonym
Anonym

Var korsfarerne ikke noget lign ?
Historien har det med at gentage sig.
mvh
Peter

Til toppen 
#48526 - 13/10/2006 00:34 Re: Terror og religion [Re: asas]
dennaive
Bruger

Reg.: 14/09/2006
Ja, en fanatiker er nok ikke kristen. Den altid bedste måde at se på alle problemer er at spørge: Hvad ville Jesus have gjort.

Som kristen er reaktioner blandt muslimer på forskellige tegninger fuldstændig uforståelig. Det er simpelthen ikke muligt at fatte. Rent teknisk kan jeg godt forstå det, men når vi snakker om forholdet til Gud bliver det uforståeligt. Hvis en person sviner Jesus til, er det vedkommendes problem - ikke mit. Som kristen vil jeg selvfølgelig have ondt af vedkommende, og vil også tilbyde min hjælp, men grundlæggende er det vedkommendes eget frie valg. Vi har fået en invitation, og det enhver tilladt at sige nej tak. Jeg har valgt at sige ja tak.

Til toppen 
#48527 - 30/10/2006 23:32 Re: Terror og religion [Re: dennaive]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Jo, men det, man også må være opmærksom på er, at Jesus døde i skam og fornedrelse og det er selvfølgelig noget, der præger os i kristen sammenhæng. Vi er så at sige vant til spot og hån.

mvh.

Per

Til toppen 
#48528 - 13/01/2007 00:41 Re: Terror og religion [Re: joppe]
Rasmus Lind
Bruger

Reg.: 28/11/2006
Sted: Herlev
Jeg undres over følgende uddrag af dit indlæg:

Citat:
I øjeblikket fokusere mange på terror i Islam. Nogle vil sige at terror ikke har noget med Islam at gøre, men sandheden er jo at terror er og blir fremstillet i islam. Når terror bliver brugt i Islams navn er terror en del af Islam.
Det samme gælder alle andre religioner. Når abortmodstandere slår lægere ihjæl så er det et kristent mord. Når terrorgrupper i Nordirland og mange afrikanska lande udøver terror i kristendommens navn, er terror en del af kristendommen.

Mener du virkelig at der er så sort/hvidt som du fremstiller det? Hvis jeg nu - uden at tilhøre en bestemt religion - kaster mig ud i en terrorhandling (som måske af nogle vil betragtes som patriotisk; en heltedåd) i lad os sige buddhismens navn. Hvorledes kan buddhismen så dømmes som en religion der hjemler terror?

Mit anliggende er egentlig et forslag: Ville det ikke være mere rimeligt om vi afstår fra at skære alle inden for een religion over samme kam, bare fordi de tror på samme gud(er)? Alle kristne er som bekendt ikke abortmodstandere. Den kristendom, jeg repræsenterer, betragter - lidt polemisk - abortmodstand som terror! Så jeg bryder mig i sagens natur mildest talt ikke om at blive sat i bås med ekstremistiske banditter, som overfalder abortlæger..

Lad os ikke inddele alt i kategorier hvis det ikke tjener andet formål end selve inddelingen..

Med venlige hilsner

Rasmus Lind

Til toppen 
#48529 - 18/01/2007 15:25 Re: Terror og religion [Re: Rasmus Lind]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Citat:

Mener du virkelig at der er så sort/hvidt som du fremstiller det? Hvis jeg nu - uden at tilhøre en bestemt religion - kaster mig ud i en terrorhandling (som måske af nogle vil betragtes som patriotisk; en heltedåd) i lad os sige buddhismens navn. Hvorledes kan buddhismen så dømmes som en religion der hjemler terror?

Hvis det var din tro på buddhismen der fik dig til at gøre det, vil jeg bestemt mene at det var en del af buddhismen.
Men jeg er ikke ude efter at dømme religioner. Dømmer man religioner begynder man at sætte nogle religioner over nogle andre. Jeg sætter dem på samme niveau. Jeg siger at vold, terror og andre frygtelige ting findes i alle religioner.

Citat:

Mit anliggende er egentlig et forslag: Ville det ikke være mere rimeligt om vi afstår fra at skære alle inden for een religion over samme kam, bare fordi de tror på samme gud(er)? Alle kristne er som bekendt ikke abortmodstandere. Den kristendom, jeg repræsenterer, betragter - lidt polemisk - abortmodstand som terror! Så jeg bryder mig i sagens natur mildest talt ikke om at blive sat i bås med ekstremistiske banditter, som overfalder abortlæger..

Lad os ikke inddele alt i kategorier hvis det ikke tjener andet formål end selve inddelingen..

Med venlige hilsner

Rasmus Lind

Jeg skærer ikke nogen over nogen kam. Jeg siger at vold, terror etc. er en del af menneskets verden og vil eksistere uanset hvilken religion folk tilhører. Så længe der findes kristne mennesker, vil der findes kristne mordere.

Det jeg er imod, er din og mange andres brug af bås hvor man sætter gode troende og dårlige troende. For når man selv er en god troende, vil man jo ikke sættes i bås med de dårlige troende.

Så længe du er kristen, så vil du have noget til fælles med dem der begår overgreb i kristendommens navn.

mvh

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#48530 - 18/01/2007 20:38 Re: Terror og religion [Re: asas]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Asbjørn,

Lang tid siden...

Jeg bliver nødt til at vende tilbage her efter måneders fravær, om det så bare er for at skrive ét enkelt indlæg. Dette indlæg kommer til at handle om, hvad der er rimeligt at sige om motivation.

Du skriver:

Citat:
Udtrykket "kristne fanatikere" rummer jo i sig et paradoks,[...]

Hvilket paradoks taler du om? En kristen er en person, der tror på Jesus - og som tilkøb har vi netop i denne tråd fået fastslået, at en kristen tilmed er en person, der søger at handle i overensstemmelse med den moral Jesus lægger for dagen.

En fanatisk kristen er derfor en person, der på altoverskyggende manér forsøger at handle i overensstemmelse med Guds moral (hvadenten Gud er = Jesus eller ej, det er sagen uvedkommende). Og som også tror på Jesu guddommelighed. Det står klart for mig, at disse personer findes. Der er blevet refereret til dem flere steder i denne tråd.

Citat:
[...]fordi en sand og oplyst kristen slet ikke kan være fanatiker.

Hvorfor bruger du ordet "kristen" og ikke ordet "menneske"? Som jeg ser sagen handler det om, hvad man foretager sig af handlinger, på baggrund af et ideal om værdier. Et "oplyst menneske" skal vi også have defineret - hvornår er man oplyst? Når man respekterer bestemte værdier? I så fald, hvilke værdier skal "en oplyst" kristen/menneske så erkende for at fortjene betegnelsen "oplyst"?

Skal disse værdier objektivt tilstede i enhver kristen overbevisning, før denne kan kaldes "sand og oplyst" kristendom?

Hvis bibelen, som moralsk foreskrift for kristne, har autoritet til at bestemme, hvad der skal til før man kan kaldes "sand og oplyst kristen", mener du så i ramme alvor, at de mennesker der kalder sig kristne men også myrder, enten ikke har læst bibelen(s moralske sætninger) eller også fuldstændigt har misforstået dem?

Har du ikke overset, at værdier sagtens kan eksistere samtidig med, at indehaveren ikke handler i overensstemmelse med værdierne - men måske føler, at der er tale om en ubehagelig/ubekvem pligt, der skal opfyldes (fx at adlyde autoriteter, religiøse eller ej)?

Der er ingen automatik der siger, at såfremt man holder noget værdifuldt kan man overhovedet ikke handle i uoverensstemmelse med det. Uanset hvor fælt det er at måtte indse, så er vi alle både er i stand til at have værdier (fx at værdsætte alt liv) men også kan handle i modstrid med dem (fx ved at gå i krig og dræbe). Nogle gør det måske af nødvendighed, andre måske af pligtfornemmelse. Fx overfor sin religion (de værdier, religionen foreskriver). Hovedsagen er, at alle kan udføre denne slags værdimodstridende handlinger - også kristne, også muslimer, og hinduer, etc. Det ligger sågar indlejret i de bibelske tekster, at mennesket ikke altid gør, hvad der er rigtigt. At vi i allerhøjeste grad kan gøre, hvad der er forkert.

Endelig: hvorfor mener du tilsyneladende, at netop din opfattelse af kristendom er den korrekte? Kan du basere det på andet end tro og tillid? (husk på, at vi tidligere har forsøgt at basere det på logik; det gik ikke så godt)

Citat:
En kristen bør være en realist. Derfor mener jeg ligesom du: fanatikere, der med urette kalder sig kristne.

Hvad en kristen "bør være" kan vel næppe bruges til at sige, at en eller flere personer ikke er kristne hvis de ikke er, som de "bør være". Udover det så relaterer dette meget til de foregående spørgsmål jeg stillede: hvorledes udleder man, hvordan kristne "bør være" mht. deres motiver for handlinger (realister, nævner du selv som det kristne "bør være")?

Jeg følger med i tråden men vil muligvis vælge ikke at deltage videre. Det ville dog være rart om du kunne besvare spørgsmålene her, da jeg mener de er meget konkrete omkring definitioner og motivation/handling - jeg mener afgjort det er en mangelvare med grundige overvejelser omkring hvorfor mange kristne "pakker sig ind" i et enten/eller-sprog. I konkluderer blot, at folk der handler i uoverensstemmelse med jeres eget værdigrundlag, automatisk ikke må bruge samme betegnelse om deres værdier, som I bruger om jeres.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#48531 - 25/01/2007 22:34 Re: Terror og religion [Re: asas]
Anonym
Anonym

Jeg tror at alt kan blive for ekstremt. Det udformer sig måske bare på forskellige måder. Mennesker bliver for uforstående overfor andre end dem selv, mennesker får lyst til at ødelægge andre de ikke kan forstå og af i tilfælde ren og skær fordomme og uvidenhed.. Andre slår ihjel for deres tro. Det er altsammen for forfærdeligt.

Men kristne har i hvert fald, siges det, den mest blodigste historie af alle.
Alle mord er lige slemme, men det mest bemærkelsesværdige er dog at mange kristne, som det lyder til, har slået hinanden ihjel pga. uenigheder. Det er da fundamentalisme når det er "værst".

Så ja, jeg tror at det er religionens grimme ansigt - eller mere korrekt sagt: Menneskers måde at misbruge deres tro på. Når en tro gør ondt på andre, i hvert fald når vi snakker om kristendom, så har mennesker da virkelig ødelagt den. Det er jo mennesker der vælger hvordan de bruger deres tro i deres eget liv og imod andres.

Jeg kom til at tænke på et citat fra bibelen der nogenlunde lyder "Frygt ikke dem der slår legemet ihjel, men frygt dem der kan slå ens tro ihjel".

Og det er da vel atter det værste, at slå en tro ihjel. Derfor træd varsomt.

Bare en tanke.

De kærligste hilsner
Klaus Hundal

Til toppen 
#48532 - 01/02/2007 23:04 Værdier og handlinger [Re: Claus Due]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Claus

Velkommen tilbage på Café Thomas og undskyld, at det har taget mig så lang tid et besvare dine spørgsmål her, men jeg har måttet priorotere ret hårdt de seneste uger og det er bla. gået ud over dig Men nu skal det være:

Når jeg mener at sammenstillingen af fanatisme og kristendom rummer et paradoks, så hænger det sammen med den etik og det menneskesyn, som bibelsk kristendom repræsenterer.

Du har ret i, at når jeg tror på Jesus og lever for ham, så betyder det også, at jeg "søger at handle i overenstemmelse med den moral Jesus lægger for dagen." Men det er ikke bare moralen jeg ønsker at leve efter. Det er hele Jesu sindelag og menneskesyn. Og det er her jeg mener paradokset opstår, hvis vi vil tale om fanatisk kristendom. For var Jesus en fanatiker?

Gyldendals leksikon definerer fanatisme som "ensidig, intolerant og blind tro på en sag". I mine ører klinger det som manglende empati og forståelse for andres synspunkter og oplevelser. Det klinger som en holding, der ikke viser hensyn til andre og ikke respekterer hvad andre mener og siger. Og hvis det er fanatisme, så er "kristen fanatisme" en selvmodsigelse.

Er Jesu ord om at overse bjælken i sit eget øje, mens man fokusere på splinten hos sit medmenneske, ikke også en advarsel mod fanatisme? Det er i hvertfald med udgangspunkt i den opfattelse af fanatisme, at jeg opponerer mod begrebet "kristne fanatikere".

Til gengæld vil jeg godt medgive, at det findes mange fanatiske kristne. Altså mennesker, som på een gang bekender sig som kristne og samtidig har en snæversynet og intolerant holding til andres tro og tanker. Men så taler vi heller ikke bare en "altoverskyggende manér".

At indrette sine handlinger efter de værdier man har er vel ikke udtryk for fanatisme. Mener du det? Uanset om det er kristne værdier eller andre.

Med et "oplyst menneske" mener jeg et menneske som har en afklaret viden om grundlaget for sine værdier.

Du spørger:
Citat:
Hvis bibelen, som moralsk foreskrift for kristne, har autoritet til at bestemme, hvad der skal til før man kan kaldes "sand og oplyst kristen", mener du så i ramme alvor, at de mennesker der kalder sig kristne men også myrder, enten ikke har læst bibelen(s moralske sætninger) eller også fuldstændigt har misforstået dem?

Ja, det mener jeg. Mord en en absolut grundsynd i Bibelen. Intet kan retfærdiggøre (overlagt) mord.

Citat:
Har du ikke overset, at værdier sagtens kan eksistere samtidig med, at indehaveren ikke handler i overensstemmelse med værdierne - men måske føler, at der er tale om en ubehagelig/ubekvem pligt, der skal opfyldes (fx at adlyde autoriteter, religiøse eller ej)?

Jo, bestemt. Der findes ingen mennesker, som handler 100% i overenstemmelse med de værdier han/hun bekender sig til. Heller ikke kristne. Men er der ikke forskel på at svigte og fejle i det man tror på og så at bekende sig til to eller flere modstridende værdisæt? Jeg opfatter det ikke som fanatisk at jeg svigter mine værdier. Det kalder jeg svaghed. Men hvis overlagt og frivilligt handler i modsætning til de værdier jeg ellers giver udtryk for, så er der noget galt. Så har jeg i bedste fald misforstået tingene og i værste fald opgivet de værdier jeg ellers stod for.

Er du ikke enig i denne forskel på manglende evne og disciplin og så bevidste og overlagte handlinger?

Ændret af Netmissionæren (01/02/2007 23:06)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48533 - 02/02/2007 18:53 Re: Værdier og handlinger [Re: asas]
Claus Due
Bruger

Hej Asbjørn,

Citat:
Velkommen tilbage på Café Thomas og undskyld, at det har taget mig så lang tid et besvare dine spørgsmål her, men jeg har måttet priorotere ret hårdt de seneste uger og det er bla. gået ud over dig Men nu skal det være:

Jeg siger tak, og alt forladt - du er ikke alene om at have travlt

Citat:
Du har ret i, at når jeg tror på Jesus og lever for ham, så betyder det også, at jeg "søger at handle i overenstemmelse med den moral Jesus lægger for dagen." Men det er ikke bare moralen jeg ønsker at leve efter. Det er hele Jesu sindelag og menneskesyn. Og det er her jeg mener paradokset opstår, hvis vi vil tale om fanatisk kristendom. For var Jesus en fanatiker?

Var Jesus en fanatiker? Ja, mener jeg, efter den definition du selv bringer på banen. Ifølge bibelens beskrivelser læser jeg, at Jesus var: ensidig, fordi der ikke fandtes andet end én sandhed, der nok blev betvivlet men aldrig forladt. Intolerant, fordi selv Jesus ikke tolererede at bliver overhørt (blandt andet vist ved forbandelsen over byer, der ikke tog imod Jesu ord). Blind tro på sagen, fordi han var villig til at lade sig korsfæste alene fordi ideen var, at alle kunne frelses herved.

Udover det mener jeg der er andre kristne fanatikere at finde i bibelen. Paulus startede ikke således men blev det senere, og han var ikke sen til fordømmelse og intolerance. Men herom bliver vi nok ikke umiddelbart enige, da Paulus i løbet af sine breve får sagt både intolerante og ensidige ting - og deres diametrale modsætninger.

Citat:
Gyldendals leksikon definerer fanatisme som "ensidig, intolerant og blind tro på en sag". I mine ører klinger det som manglende empati og forståelse for andres synspunkter og oplevelser. Det klinger som en holding, der ikke viser hensyn til andre og ikke respekterer hvad andre mener og siger. Og hvis det er fanatisme, så er "kristen fanatisme" en selvmodsigelse.

Jeg giver dig helt ret i de konnotationer du nævner - men jeg mener også, at Jesus udviser manglende empati (ved at fremelske en for-mig-eller-imod-mig værdiskelnen) og forståelse for andres synspunkter (anklager om diverse uduelighed og blindhed, hvis man ikke anerkender Jesus som Kristus). Nok anerkender Jesus at folk har andre meninger om ham end han selv holder - men han forbander dem også for at have disse meninger.

Så nogen selvmodsigelse kan jeg stadig ikke se. Fanatismen er en del af selve grundlaget for kristendommen: fast tro og tillid på trods af prøvelser og konfrontation med andres religion, for eksempel. I selve kernen af kristendommen sidder intolerancen i ideen om, at der kun findes én Gud og en masse møgguder, der ingen respekt fortjener fordi de ganske enkelt er falske og onde. Det viser for mig en komplet intolerance og manglende empati for andres religiøse grundlag - en proklamation, at enhver anderledes tro er absolut falsk.

Med dette i bagagen er det heller ikke overraskende for mig, at der findes disse fanatiske kristne - der som du udtrykker det er "mennesker, som på een gang bekender sig som kristne og samtidig har en snæversynet og intolerant holding til andres tro og tanker". Opfordringen hertil kan let læses i bibelen; det kan modsætningen også - men ikke alle kristne læser bibelen i stedet for at lytte til præsten.

Citat:
At indrette sine handlinger efter de værdier man har er vel ikke udtryk for fanatisme. Mener du det? Uanset om det er kristne værdier eller andre.

Selvfølgelig mener jeg ikke det, uanset hvilke værdier vi taler om. Men det er fanatisk at hævde, at de eneste sande værdier er dem man selv besidder og handler efter - og at andres værdier må vige for denne sandhed hvis en konfrontation sker. Det være sig for eksempel hedonisme eller noget så intimt som bigami eller homoseksualitet. At fordømme den slags mener jeg er et klart tegn på manglende empati og intolerance, men den behøver ikke at være lært fra bibelen.

Citat:
Med et "oplyst menneske" mener jeg et menneske som har en afklaret viden om grundlaget for sine værdier.

Du skal have tak for uddybningen, men jeg synes stadig den er mangelfuld. Hvor er facitlisten mht. grundlaget for værdierne? Bibelen er alt andet end entydig på det punkt; se blot de hobetal af forskellige tolkninger der findes. Det jeg gerne vil frem til er, at for at vi kan tale om reelt "oplyste mennesker" må vi have fat i mennesker, der ikke alene kender grundlaget for deres egne værdier, men også kender grundlaget for andre menneskers værdier og kan se forbindelsen imellem dette grundlag og de holdninger, der gives udtryk for.

Det handler jo ikke kun om selverkendelse...

Citat:
Ja, det mener jeg. Mord en en absolut grundsynd i Bibelen. Intet kan retfærdiggøre (overlagt) mord.

Uden at starte en længere diskussion om det emne, så befales mord utallige (over 10.000.000 tællelige tilfælde) gange i bibelen. Det kan jeg kun forstå sådan, at Gud befaler nogle mennesker at udføre en absolut grundsynd - og derefter klandrer dem for at adlyde.

Gud kan vel retfærdiggøre overlagt mord. Og udføre det. Men lad os lade det ligge, vi kender hinandens synspunkter hvad det angår.

Citat:
Jo, bestemt. Der findes ingen mennesker, som handler 100% i overenstemmelse med de værdier han/hun bekender sig til. Heller ikke kristne. Men er der ikke forskel på at svigte og fejle i det man tror på og så at bekende sig til to eller flere modstridende værdisæt? Jeg opfatter det ikke som fanatisk at jeg svigter mine værdier. Det kalder jeg svaghed. Men hvis overlagt og frivilligt handler i modsætning til de værdier jeg ellers giver udtryk for, så er der noget galt. Så har jeg i bedste fald misforstået tingene og i værste fald opgivet de værdier jeg ellers stod for.

Det mener jeg er fuldstændig korrekt. Jo, der er en forskel på blot at svigte værdierne på den ene side, og forbryde sig mod dem på den anden - og jo, jeg mener også man forlader de værdier man forestiller at respektere.

Fra mit synspunkt er der mange troende, der netop fornægter (og dermed forlader) nogle af de værdier, vi alle har. I kristne kalder det "gamle Adam" og beder om tilgivelse for det og frelse fra det. Jeg kalder det menneskelig identitet og natur.

Citat:
Er du ikke enig i denne forskel på manglende evne og disciplin og så bevidste og overlagte handlinger?

Fuldstændigt, jo. Men jeg fornemmer vi ikke er enige om den sidste ting, nemlig at disse overlagte handlinger let og bekvemt kan retfærdiggøres af bibelens tekster. Det er sagt på mange måder, den mest rammende jeg husker er "even the Devil can quote scripture for his purpose". En virkelig rammende beskrivelse af hvor svært det er at sige en specifik bibelsk moral er rigtig eller forkert.

Og ikke desto mindre er det hvad vi taler om, når vi forsøger at definere det moralske grundlag for en person af typen "kristen". Hvilket vi er nødsaget til før vi kan sige, om denne person forbryder sig mod sit moralske grundlag...

Pointen er, forholdsvis enkelt, at jeg ikke mener det lader sig gøre at sige, at den "fanatiske kristne" vi taler så meget om overhovedet har taget fejl i sin udvælgelse af moralsk grundlag. Bibelen er på det felt alt for utydelig til at være sin egen målestok. Det bekymrer mig når folk siger andet.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#48534 - 02/02/2007 23:01 Re: Værdier og handlinger [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Claus

Jeg bryder lige ind med et par kommentarer:
Citat:
Jeg giver dig helt ret i de konnotationer du nævner - men jeg mener også, at Jesus udviser manglende empati (ved at fremelske en for-mig-eller-imod-mig værdiskelnen) og forståelse for andres synspunkter (anklager om diverse uduelighed og blindhed, hvis man ikke anerkender Jesus som Kristus). Nok anerkender Jesus at folk har andre meninger om ham end han selv holder - men han forbander dem også for at have disse meninger.

Jeg kan udmærket forstå, at det ser sådan ud for dig at se. Men prøv at forestille dig, at Jesus faktisk er den han siger, han er. Hvis han virkelig er den eneste, almægtige Guds søn, og hvis der virkelig ikke er frelse i nogen anden, er det så intolerant og fanatisk af ham at gøre opmærksom på det? Altså hvis det nu ikke bare var noget, Jesus gik rundt og forestillede sig eller mente, men hvis det faktisk var – og er – sandt?
Citat:
Uden at starte en længere diskussion om det emne, så befales mord utallige (over 10.000.000 tællelige tilfælde) gange i bibelen.

Hvor får du det tal fra? Så vidt, jeg lige kan regne ud med hurtig hovedregning, er der ikke engang 10.000.000 ord i Bibelen – langtfra, endda.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#48535 - 06/02/2007 11:52 Re: Værdier og handlinger [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Citat:
Jeg kan udmærket forstå, at det ser sådan ud for dig at se. Men prøv at forestille dig, at Jesus faktisk er den han siger, han er. Hvis han virkelig er den eneste, almægtige Guds søn, og hvis der virkelig ikke er frelse i nogen anden, er det så intolerant og fanatisk af ham at gøre opmærksom på det? Altså hvis det nu ikke bare var noget, Jesus gik rundt og forestillede sig eller mente, men hvis det faktisk var – og er – sandt?

Hvis det "nu ikke bare var noget, Jesus gik rundt og forestillede sig", ville indholdet stadig være intolerant og fanatisk. Ligesom opførslen ville være det. Se for eksempel alle de steder, hvor Jesus fordømmer mennesker for ikke at ville lytte. Og lige ved siden at de steder, alle de steder hvor Jesus selv er fuldstændigt blind for andres synspunkter og kun ser sin egen idé om sandhed. Men du mener åbenbart det er i orden, helt tolerant og fair, at fordømme mennesker blot fordi man ikke kan frelse dem med ord?

Citat:
Hvor får du det tal fra? Så vidt, jeg lige kan regne ud med hurtig hovedregning, er der ikke engang 10.000.000 ord i Bibelen – langtfra, endda.

C'mon, Nikolaj. Tæller man i bibelen ved at skrive ét tegn per tal man ønsker at inkludere?

Prøv at lave en søgning på "tusinde" på bibelen.dk og se hvor mange af resultaterne der involverer "ti tusinde(r)" og "hundredtusinde(r)" i forbindelse med de mennesker, hvis mord Gud enten kommanderer eller selv udfører. Tilsammen giver disse meget høje tal det resultat du læser ovenfor. For referencens skyld kan jeg lige inkludere (igen?) at Satan står for 10 menneskers død - som han myrder med Guds tilladelse. Det er en 1:1.000.000 rate hvor den, der omtaler Satan som "løgnens fader" og "morderen" og "den falske" slår Satan med over en million gange flere dødsfald på sin regning.

Udover det så kommer grundene til disse mange mord, der ofte er banaliteter såsom nysgerrighed, eller situationer blæst helt ud af proportioner - børn, der flås levende af en bjørn, fordi de griner af en skaldet mand der tilfældigvis er Guds mand. Dét stinker langt væk af intolerance og fanatisme...

Til toppen 
#48536 - 06/02/2007 20:59 Re: Værdier og handlinger [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej igen Nikolaj,

Jeg vil lige bringe et link til fortsættelsen på det her med de millioner af dødsfald. Også her skal jeg beklage, at jeg har husket helt forkert - der er ikke tale om 10 millioner dødsfald, "blot" 2,2 (rundet ned fra 2.270.365, endda). Jeg håber du vil give dine bemærkninger der i stedet for her - tråden her er i forvejen lang nok og dette er, selvom det stadig er under emnet "værdier og handlinger", en smule off-topic ved at være så konkret som det er.

I øvrigt tak for dine andre bemærkninger både før og nu. Også selvom jeg ikke altid kan erklære mig enig.

Til toppen 
#48537 - 16/02/2007 14:45 Fejlcitat [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej Klaus!

Du citerer Jesus forkert - og misser dermed også pointen

Dit citat er taget fra Matt 10:28

"Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede. "

Pointen er at man ikke skal være bange for hvad mennesker tænker, men for at falde ud af troen, så man går fortabt.

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#48538 - 16/02/2007 23:27 Var Jesus fanatiker? [Re: Claus Due]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Claus

Var Jesus en fanatiker? Ja, mener du. Ok, jeg har ikke noget imod at kalde Jesus en fanatiker - og mig selv med - hvis vi ellers er enige om hvad der ligger i det begreb. Men det er vi vist ikke helt ...

Du kalder Jesus en fanatiker med den begrundelse, at Jesus var ensidig, intolerant, blind-troende og uden empati. Jeg kan se, at du har et helt andet billede af Jesus end jeg har. Jeg kan slet ikke læse Bibelens beskrivelse af Jesus på den måde. For mig er Jesus indbegrebet af empati, imødekommenhed og forståelse. Når Jesus udviser intolerance, så er det i min forståelse udtryk for omsorg og for forsvar for sandheden. Og når Jesus forbander, så er det ondskaben, dæmonien og umenneskeligheden han forbander. Når Jesus blev vred, så havde han retten til det!

Grunden til vores forskellige opfattelse af Jesus er jo nok, at jeg regner Jesus for sandheden selv. Jeg stoler på ham som inkarnationen af Gud selv og dermed som bærer af den ultimative sandhed om livet og verden. Dermed har Jesus en autoritet og en status, som står langt over noget menneske. (Og han er i den forstand også hævet over begrebet fanatisme, som hører hjemme i menneskelige relationer.)

Jeg regner mig for en discipel af Jesus og han er mit forbillede i et og alt. Men altid i respekt for, at han var Gud selv og jeg er kun et menneske. Det betyder fx, at jeg kan ikke påtage mig den autoritet som Jesus havde. Fx har jeg ingen hjemmel eller ret til at forbande eller fordømme nogen som helst. Det tilkommer intet menneske, men kun Gud selv.

Du skriver at:
Citat:
det er fanatisk at hævde, at de eneste sande værdier er dem man selv besidder og handler efter - og at andres værdier må vige for denne sandhed hvis en konfrontation sker.

Hvis det er fanatisme, så er jeg fanatist. Men jeg mener nu ikke du har ret her. Det kan vel ikke være fanatisk at tro på, at sandheden er een? Hvis jeg hævdede, at jeg kendte hele denne sandhed eller at denne sandhed var bevist og uimodsigelig, så ville jeg være på grænsen til fanatist. Men jeg tror på denne sandhed og indrømmer dermed samtidig, at jeg kan tage fejl. Tro uden tvivl bliver nemt til en slags fanatisme - enig. Men tro og tvivl kan for et sundt menneske ikke skilles ad.

Citat:
Hvor er facitlisten mht. grundlaget for værdierne? Bibelen er alt andet end entydig på det punkt; se blot de hobetal af forskellige tolkninger der findes. Det jeg gerne vil frem til er, at for at vi kan tale om reelt "oplyste mennesker" må vi have fat i mennesker, der ikke alene kender grundlaget for deres egne værdier, men også kender grundlaget for andre menneskers værdier og kan se forbindelsen imellem dette grundlag og de holdninger, der gives udtryk for.

Det handler jo ikke kun om selverkendelse...

Bortset fra, at jeg ikke synes Bibelen er så uklar som du nævner, så er jeg meget enig med dig i, at jo mere man også kender til andre menneskers værdier, jo mere oplyst er man. Hvor oplyst skal man være for at være oplyst?

Citat:
Fra mit synspunkt er der mange troende, der netop fornægter (og dermed forlader) nogle af de værdier, vi alle har. I kristne kalder det "gamle Adam" og beder om tilgivelse for det og frelse fra det. Jeg kalder det menneskelig identitet og natur.

Det kalder Bibelen det faktisk også. "Gamle Adam" er netop det "naturlige menneske", som har sin medfødte uvilje imod Gud og den sandhed, som han formidler os igennem Jesus.

Citat:
Men jeg fornemmer vi ikke er enige om den sidste ting, nemlig at disse overlagte handlinger let og bekvemt kan retfærdiggøres af bibelens tekster. Det er sagt på mange måder, den mest rammende jeg husker er "even the Devil can quote scripture for his purpose". En virkelig rammende beskrivelse af hvor svært det er at sige en specifik bibelsk moral er rigtig eller forkert.

Det er jeg faktisk ikke uenig med dig i. Bibelen kan misbruges til mangt og meget - og bliver det. Men når vi siger, at han læser "som Fanden læser sin Bibel", så er det jo ofte udtryk for at han læser selektivt og uden forståelse for sammenhængen. Mao: han fordrejer Bibelens budskab. Vil vi forstå Bibelen ret, så må vi læse dens tekster i respekt for hvad de er og giver sig ud for. Og det kræver et vist arbejde med teksten.

Citat:
Pointen er, forholdsvis enkelt, at jeg ikke mener det lader sig gøre at sige, at den "fanatiske kristne" vi taler så meget om overhovedet har taget fejl i sin udvælgelse af moralsk grundlag. Bibelen er på det felt alt for utydelig til at være sin egen målestok. Det bekymrer mig når folk siger andet.

Jeg vil give dig ret så langt som at der er en del gråzoner og utydelige grænser. Og derfor er etik og moral altid på dagsorden i den kirkelige debat. Men der er også moralske handlinger som helt klart er i modstrid med bibelsk etik og som ikke står til diskussion (så længe vi vil lade Bibelen være rettesnoren). Fx mord.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48539 - 17/02/2007 16:25 Re: Var Jesus fanatiker? [Re: asas]
Claus Due
Bruger

Hej Asbjørn,

Jeg vil forsøge at gøre dette kortere. Du skriver:

Citat:
Jeg regner mig for en discipel af Jesus og han er mit forbillede i et og alt. Men altid i respekt for, at han var Gud selv og jeg er kun et menneske. Det betyder fx, at jeg kan ikke påtage mig den autoritet som Jesus havde. Fx har jeg ingen hjemmel eller ret til at forbande eller fordømme nogen som helst. Det tilkommer intet menneske, men kun Gud selv.

Men andre påtager sig at håndhæve de forbandelser og fordømmelser, Jesus og Gud giver i bibelen. Med vold, i nogle tilfælde. De gør det netop ikke på eget initiativ alene, men delvist fordi der er fortilfælde i præcis de moralske skrifter, som de følger.

Jeg mener ikke du falder i kategorien - det er mit indtryk at du er meget bekendt med fortilfældene af forbandelser og fordømmelser, men ikke alle deler din tolkning; at forbandelse og fordømmelse ikke er menneskets ret. Andre igen mener ikke der er tale om at gøre uret, når man blot gentager de bibelske forbandelser og fordømmelser der allerede står der.

Citat:
Hvis det er fanatisme, så er jeg fanatist. Men jeg mener nu ikke du har ret her. Det kan vel ikke være fanatisk at tro på, at sandheden er een? Hvis jeg hævdede, at jeg kendte hele denne sandhed eller at denne sandhed var bevist og uimodsigelig, så ville jeg være på grænsen til fanatist. Men jeg tror på denne sandhed og indrømmer dermed samtidig, at jeg kan tage fejl. Tro uden tvivl bliver nemt til en slags fanatisme - enig. Men tro og tvivl kan for et sundt menneske ikke skilles ad.

Hvis din tro på denne sandhed er så indædt, at andres moralske afgørelser simpelt hen må vige for din sandhed når du udfører handlinger, så mener jeg du opfører dig fanatisk. Også selvom det, du opfatter om sandheden, blot er en tro. Det hele bunder i og drejer sig om de handlinger, man udfører. Og handlinger kan udføres på baggrund af "simpel" tro uden nævneværdig tvivl.

Men jeg vil gerne gentage at det ikke er sådan jeg ser på dig, ej heller på kristne generelt. Måske husker du, at grunden til at jeg reagerede, var at du forsøgte at afvise udsagnet "der findes fanatiske kristne" - og det mener jeg er at gå for langt i at hævde én specifik sandhed (og dermed disse "fanatiske kristnes" usandhed).

Citat:
Bortset fra, at jeg ikke synes Bibelen er så uklar som du nævner, så er jeg meget enig med dig i, at jo mere man også kender til andre menneskers værdier, jo mere oplyst er man. Hvor oplyst skal man være for at være oplyst?

Godt spørgsmål - og hvis pointen er, at oplysning er yderst gradbøjelig, så er vi fuldstændig enige. Selv mener jeg man skal være så oplyst, at man mindst har vurderet sit eget etiske standpunkt så grundigt op mod andres, at man har gjort sig fuldstændig klart hvorfor man har dette standpunkt og hvad det betyder for andres ditto. Hvad man derefter vælger at gøre afslører hvilken kvalitet oplysningen egentlig havde. Mord sladrer om en temmelig dårlig kvalitet, fx.

Citat:
Det er jeg faktisk ikke uenig med dig i. Bibelen kan misbruges til mangt og meget - og bliver det. Men når vi siger, at han læser "som Fanden læser sin Bibel", så er det jo ofte udtryk for at han læser selektivt og uden forståelse for sammenhængen. Mao: han fordrejer Bibelens budskab. Vil vi forstå Bibelen ret, så må vi læse dens tekster i respekt for hvad de er og giver sig ud for. Og det kræver et vist arbejde med teksten.

Jeg har læst denne bog flere gange og søgt vidt og bredt for at finde forskellige udlægninger af samme tekst. Mit resultat siger du nu er en fordrejelse af bibelens budskab - og netop derfor efterlyste jeg (igen) facitlisten. Hvis jeg har taget fejl må det være muligt at påpege hvor jeg har taget fejl og ikke blot at jeg har taget fejl.

Jeg håber du forstår meningen med dette. Mit arbejde med bibelen ligger ikke på den lade side - og dog bliver jeg gang på gang fortalt, at det ikke er nok. Der må være en grund, en rationel grund og ikke blot den pseudoerkendelses-begrundelse at jeg ikke tror og derfor ikke ser?

Citat:
Jeg vil give dig ret så langt som at der er en del gråzoner og utydelige grænser. Og derfor er etik og moral altid på dagsorden i den kirkelige debat. Men der er også moralske handlinger som helt klart er i modstrid med bibelsk etik og som ikke står til diskussion (så længe vi vil lade Bibelen være rettesnoren). Fx mord.

Hvilken del af bibelens etik siger, at mord er indiskutabelt i modstrid med bibelsk etik? Jeg har ikke kunnet finde frem til det trods flere gennemlæsninger. Dødsstraf er absolut ikke nogen ubibelsk tanke så vidt jeg kan se - men det ser du måske ikke som reelt mord...?

Til toppen 
#83567 - 23/04/2007 16:09 Re: Terror og religion [Re: asas]
hank
Bruger

Reg.: 13/12/2004
Sted: Sydøstasien
Terror, vold og ødelæggelse forbliver lige så u-islamisk som u-kristeligt.

Det gi'r INGEN mening at tale om hverken islamisk eller kristen terror.

Det er et grusomt brud på Herrens bud - og et forfærdeligt eksempel på, at nogen mennesker ingen midler skyr for at fremme egne mål.

Peace!

Hank

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær