Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48444 - 13/07/2005 13:33 Mangt og meget om musikk!
Anonym
Anonym

Det er allerede skrevet mangt og meget om musikk. For eller mot metal? Kan kristne høre på slik musikk? Kan kristne bruke hvilken som helst musikkstil i misjonerende sammenheng? Hva med et søkelys på de forskjellige stilarter ... som f.eks trance?
Er det synd å høre på profane band? Kan lovsang og tilbedelse også misbrukes?

Dette temaet opptar også meg. Og jeg innrømmer like godt med engang at jeg for det meste hører på profan musikk, der Peter Gabriel, Nick Cave, Portishead, Dream Theater, Pink Floyd, King Diamond (må jo nevne en kjærkommen danske) er gode artister og grupper.
Også noen gode kristne grupper eksisterer som f.eks Saviour Machine, Burlap to Cashmere og Tourniquet.

Men for å komme videre i sakens anledning så kan jeg si noe bestemt om en musikkstil - trance. For en uke siden snakket jeg med en ekte techno stjerne (i Holland) og vi snakket om musikk generelt. Vi kom innpå trance som han forklarte for meg at hadde et formål. Nemlig å føre mennesker inn i transe. Derfor er beaten monoton og gjentagende. I denne kulturen er det også vanlig å mixe musikken med partydop. Som øker sjangsen for å oppnå transen. Kan vi som kristne også bruke denne stilarten til å misjonere for Gud?

Til toppen 
#48445 - 13/07/2005 14:26 Re: Mangt og meget om musikk! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej legend .. meget interessant spørgsmål: Kan vi bruge trance/meditations-musik i kristen mission.

Bestemt nej! Aldrig i livet!
Den slags musik har som sit erklærede formål at tømme sindet for absolut alt. Det betyder, at man, hvis formålet opnås, er en vidåben dør, helt ubeskyttet for enhver tænkelig udefra kommende impuls. Hvis man tror, at sådanne åndskræfter findes (det gør jeg) så vil jeg sige, at man bør være lysvågen, opmærksom og selektiv med hensyn til, hvad man lukker ind.

Jeg havde engang et bånd med dybdeafspændings-musik - det startede, meget fornuftigt, med en advarsel, idet en langsom og søvndyssende stemme bekendtgjorde: "This tape is not to be listened to when drivning af automobil ... "
Uha nej!

Brug af den slags musik med henblik på at bringe andre mennesker i trance
- en slags hypnose - med henblik på kristen mission - og det er vel det du mener? - ville være ren manipulation, og at intet kunne være mere forkert.
Mon sådant overhovedet kunne tænkes at forekomme? Det kan jeg ikke forestille mig.

Kristendom formidles ved forkyndelse af Guds ord til bevidstgørelse - ikke ved bevidstløshedsgørelse!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær