Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#4841 - 06/10/2002 15:43 IM - Luthersk Mission
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej
Jeg vil bare lige høre om der er nogen der vil fortælle om forskellen på Indre Mission og Luthersk Mission. Der er vel ikke kun navnet til forskel?

Med venlig hilsen
Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#4842 - 06/10/2002 19:56 Re: IM - Luthersk Mission [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Man siger vist, at LM er lidt mere "bibelske" end IM - eller også er det omvendt. Der er vist ikke den store forskeld - vi har da engang imellem fællesmøder med LM (ja jeg kommer så i IM)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#4843 - 07/10/2002 12:16 Re: IM - Luthersk Mission [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hvordan er LM mere "Bibelske"?

Med venlig hilsen
Malli

Til toppen 
#4844 - 07/10/2002 13:31 Re: IM - Luthersk Mission [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Yrk, nu er jeg snart i klemme

Hmm, man siger (for god ordens skyld kan jeg have byttet om på IM og LM - i så fald må nogen lige rette mig) at KFUM er 25 år bagefter samfundet, at IM er 25 år bagefter KFUM og LM 25 år bagefter IM - ment som en joke.

Dermed forstået, at mange KFUM'er går på diskotek og fester og drikker rimeligt igennem og danser techno og sådan. IM drikker nok alkohol men ikke i missionshusene og danser højst folkedanse, mens LM er afholdsfolk og slet ikke danser.

Ej, det lyder lidt plat for man kan slet ikke kategorisere det sådan, men alligevel er der lidt om snakken. Det er altså på et temmelig lavt plan. Jeg ville ønske nogen ville komme til undsætning her.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#4845 - 07/10/2002 13:49 Re: IM - Luthersk Mission [Re: Machine_A]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
....og jeg har hørt at forskellen er, at LM beder bordbøn over både kaffen og maden, mens IM nøjes med maden.
Heller ikke særligt seriøst svar.

Dog er der noget om det, Machine A siger. LM har et strengere syn og udskiller sig i højere grad, hvilket bl.a. kommer til udtryk ved, at LM visse steder lægger deres møder samtidig med højmessen og derved rent praktisk lægger afstand til den folkekirke, som LM alligevel er en del af. IM har et tættere tilhørsforhold til kirken og lægger deres møder udenfor kirketiderne. Der er således flere IM'ere som kommer både i kirken og missionshuset.

Man kunne sige, at LM er mere eksklusiv - holder sig mere indenfor de normer, de selv har sat, mens IM har større fælles berøringsflade med resten af kirken.
Mht til det trosmæssige indhold er forskellen vanskelig at få øje på. Det handler mere om praksis.

Men det, jeg her kommer med, er også kun et fattigt bud - resterne at det svar, jeg kan huske at have fået, da jeg selv stillede samme spørgmål.

Måske Asbjørn kan komme det nærmere? Der er måske også nogle forskelle i forhold til foreningsstruktur, hvor IMs (manglende) struktur som forening er unik - -

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#4846 - 07/10/2002 13:58 Re: IM - Luthersk Mission [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej M.A

"IM drikker nok alkohol men ikke i missionshusene og danser højst folkedanse, mens LM er afholdsfolk og slet ikke danser. "

I har det vist HELT VILDT sjovt til jeres fester......
Jeg mener HØJST folkedans......jamen der rører man da ved hinanden - tænk lige på den uartige polka!!!!!!! - HVAD kan det ikke føre med sig af fordærv :-)

Nå, men jeg håber på nogle flere bud på forskellen.

Med venlig hilsen
Malli

Til toppen 
#4847 - 07/10/2002 14:39 Re: IM - Luthersk Mission. Svar på spm [Re: malli]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Spørgsmålet er stillet før, har jeg fået at vide.
Og det kvalificerede svar er her

Så kan jeg undre mig over, at jeg endnu ikke har lært at kigge i svararkivet :-)

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#4848 - 07/10/2002 15:17 Re: IM - Luthersk Mission. Svar på spm [Re: Eva]
malli
Bruger

Mange tak for henvisningen......jeg kunne også selv have kigget der, men tænkte ikke på det.

Med venlig hilsen
Malli

Til toppen 
#4849 - 07/10/2002 17:38 Re: IM - Luthersk Mission [Re: malli]
Machine_A
Bruger

I har det vist HELT VILDT sjovt til jeres fester......
Jeg mener HØJST folkedans......jamen der rører man da ved hinanden - tænk lige på den uartige polka!!!!!!! - HVAD kan det ikke føre med sig af fordærv :-)

Du sku' bare vide hvad du går glip af....

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#4850 - 07/10/2002 18:34 Re: IM - Luthersk Mission [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej M.A.
Ja, nu gør du mig jo helt nysgerrig.

Venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#4851 - 10/10/2002 15:37 Re: IM - Luthersk Mission [Re: Eva]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Ok, lad mig prøve at komme med et beskedent bud.

Rent forkyndelses- og læremæssigt er der ganske enkelt meget lidt forskel. I LM har der historisk været en tendens til at lægge lidt større vægt på spændingen mellem lov og evangelium samt det lutherske "nåden alene" end i IM - altså fokus på et meget "rent" evangelium. LM går lidt mindre op i sakramenterne og deres forhold til kirkeordningen end IM, til gengæld har de et strengere syn på "kald" og "embeder" end IM. IM har altid været meget optaget af at være en del af folkekirken og har generelt været mere åben for impulser udefra. Men det er alt sammen petittesser i forhold til at IM og LM står sammen om folkekirkens lutherske bekendelse og troskaben mod Bibelen som Guds ord.

Hvorfor er der så to forskellige foreninger? Jo, det skyldes hovedsageligt at de har to forskellige historier og er udsprunget af forskellige åndelige bevægelser. LM stammer fra Bornholm og har en del rødder tilnage til de rosenianske vækkelser i Sverige. IM stammer fra de såkaldte "gudelige vækkelser" i Jylland og på Fyn.

Dertil kommer at IM og LM som organisationer er bygget meget forskelligt op. IM har en meget åben og flad struktur uden egentlige medlemmer, mens LM er opbygget med en forholdsvis streng hierakisk struktur. IM's arbejde er begrænset til mission i Danmark, mens LM faktisk i perioder også har været landets største Ydremissions-selskab.

De ting som Machine_A og Eva nævner handler meget om foreningskultur. LM er stadig en mere "lukket" bevægelse end IM og har haft endnu sværere ved at interagere med det omgivende samfund end IM. Men tingene er knap så eentydige mere og der er store lokale forskelle - både i IM og LM.

Jeg håber dette svar ikke var alt for forvirrende.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær