Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48351 - 13/07/2005 12:37 Ufrihed i Paradis 2
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Denne tråd er klippet ud og er et svar på dette indlæg

Hej Ateist

Da Nikolaj holder ferie, kan han ikke svare lige nu.

Men mit korte svar vil være, at de mennesker som kommer i paradis jo netop har valgt. Og friheden til at vælge paradiset fra vil næppe blive en efterspurgt mulighed i den nye fuldkomne verden.

Diskussionen er for mig at se dybt irrelevant.

Ændret af Netmissionæren (09/08/2005 23:11)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48352 - 22/07/2005 17:56 Re: Ufrihed i Paradis [Re: asas]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

... mit korte svar vil være, at de mennesker som kommer i paradis jo netop har valgt. Og friheden til at vælge paradiset fra vil næppe blive en efterspurgt mulighed i den nye fuldkomne verden.

Spørgsmålet er ikke om folk selv har valgt at komme ind i paradis eller ej men om, hvorvidt de efter de er kommet ind har fri vilje nok til at kunne vælge at gå igen.

Spørgsmålet er heller ikke om folk vil benytte sig af retten til at vælge paradiset fra men om de overhovedet har frihed til at kunne vælge.

Altså om de er frie individer eller om de er tvunget til at forblive der (som "viljeløse robotter").

Iøvrigt: Da Adam og Eva jo valgte det første paradis fra, så er det da slet ikke så givet at ingen vil vælge paradis fra.

Diskussionen er for mig at se dybt irrelevant.

Jeg synes nu det er ret relevant, hvorvidt folk i paradis har fri vilje eller ej.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#48353 - 25/07/2005 10:24 Re: Ufrihed i Paradis [Re: Ateist]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Ateist

Nu ved vi ikke ret meget andet om paradiset end at det må være indbegrebet af alt hvad vi mennesker grundlæggende længes efter: liv, kærlighed, fred, glæde osv. Bevidst at vælge dette fra er for mig at se lig med selvdestruktion - og jeg tror faktisk ikke den mulighed eksisterer i paradiset. Hvis du vil kalde dette ufrihed, så er du da velkommen til det. Men det er som sagt ikke en frihed, jeg vil savne i paradiset.

Jeg synes stadig spørgsmålet befinder sig ude på det spekulative overdrev. Det har i hvertfald ingen relevans for mig. Hvad betyder det for dig?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48354 - 25/07/2005 10:54 Re: Ufrihed i Paradis [Re: asas]
kongstad
Bruger

Sted: København S
Jeg har altid forstået at Paradis stort set er det samme som den edens have A+E angiveligt blev kastet ud fra.

Den kristne tradition med arvesynden bygger jo netop på at to individer direkte skabt af gud, bevidst valgte selvdestruktionen, og derfor blev smidt ud fra Edens Have.

Dette valg bliver af kristne begrundet i at A+E var skabt med fri vilje. Det er den samme frie vilje som gør at Gud ikke vil frelse os alle men kun dem som vælger at tro på ham.

Men alle der frelses kommer så på ny i Edens Have, men nu har de ikke længere mulighed for at foretage samme valg som Adam og Eva?

Men hvorfor fik Adam og eva så valget?

Jeg tror ikke på at der er nogen grundliggende sandhed bag den kristne tro, så for mig er det i og for sig ravende ligegyldigt, men jeg kan ikke forstå at en kristen kan være så ligeglad med en så stor selvmodsigelse i troen?

Hvis Gud fra starten af havde begrænset menneskets frihed til at synde, ligesom du siger han alligevel vil gøre i det nye paradis, så ville milliarder af mennesker være blevet sparet for lidelse, for ikke at tale om de mange milliarder som ikke vil brænde i helvede i evighed (og jeg bliver jo nok en af dem).

Hvordan kan en kærlig alvidende gud vælge at bevidst dømme alle disse milliarder af sjæle til lidelse?

Hvis den frie vilje ikke er så vigtig, så må han jo mene at disse milliarder af fortabtes lidelser er endnu mindre vigtige.

Hvordan kan din gud kaldes kærlig, uden at vi øver uoprettlig vold mod sproget?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#48355 - 25/07/2005 11:39 Re: Ufrihed i Paradis [Re: asas]
Ateist
Bruger

Hej Asbjørn!

Nu ved vi ikke ret meget andet om paradiset end at det må være indbegrebet af alt hvad vi mennesker grundlæggende længes efter: liv, kærlighed, fred, glæde osv.

Sex?
Spænding?
Udfordring?
Selvrealisering?
...

Når kristne har beskrevet paradis for mig har det altid slået mig, hvor ensidigt et billede af menneskers behov I tilsyneladende opererer med.

Bevidst at vælge dette fra er for mig at se lig med selvdestruktion - og jeg tror faktisk ikke den mulighed eksisterer i paradiset.

Kongstad har allerede svaret på det paradoksale og modsætningsfyldte i forholdet mellem Edens have og Paradis, så det vil jeg ikke uddybe.

Blot er det jo ikke "selvdestruktion", hvis det kun er den 'pæne' delmængde af menneskets behov, der opfyldes i paradis.
Da er det jo i lige så høj grad "selvdestruktion" at forblive der.

Hvis du vil kalde dette ufrihed, så er du da velkommen til det.

Selvfølgelig er det da en ufrihed, hvis der er noget man ikke kan vælge fra.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#48356 - 27/07/2005 17:12 Re: Ufrihed i Paradis [Re: kongstad]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Søren

Din beskrivelse af forholdet mellem det kommende Paradis og Edens Have er for så vidt rigtig nok. Men det evige paradis er dog ikke lig med paradis og derfor kan sammenligningen heller ikke føres helt igennem. Der går en historie forud for det evige paradis, nemlig den verden vi lever i nu. Fx er der ingen slange (frister) i det nye og fuldkomne paradis.

Personligt undrer jeg mig mere over at den var i Edens Have end at den ikke er i den nye verden.

Du spør: "Men hvorfor fik Adam og eva så valget?". Ja, det er jo et spørgsmål som teologer og andre tænkere har funderet over lige siden. Vi kan gætte os lidt frem, fx på at Edens Have var et guddommeligt eksperiment. Men noget endeligt svar kender jeg ikke.

Du har ret i at det kunne se ud som om at milliarder af mennesker kunne være sparet for lidelser, hvis Gud havde grebet tingene anderledes an fra begyndelsen. Måske. Dette spørgsmål er eet af de vanskeligste i kristendommen. Læs svaret på Hvordan kan en kærlig Gud tillade, at nogle går fortabt?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48357 - 27/07/2005 17:25 Ægte frihed [Re: Ateist]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Ateist

Sex, spænding, udfordring osv. hører selvfølgelig også med til de behov som det kommende paradis skal opfylde på en måde, som langt overgår hvad vi kan forestille os. Men destruktive og egoistiske behov er ikke-eksisterende i paradiset. Det er jo netop derfor det er paradis. Ville der være "frihed" til at vælge det onde, så ville hele balladen blot begynde forfra.

Ægte frihed er ikke at kunne gøre hvad som helst, men derimod friheden til at gøre det rigtige og det gode. Den frihed kan jeg dele med alle mine medmennesker uden at såre eller ødelægge.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48358 - 27/07/2005 18:28 Re: Ægte frihed [Re: asas]
Ateist
Bruger

Det er jo netop derfor det er paradis. Ville der være "frihed" til at vælge det onde, så ville hele balladen blot begynde forfra.

Ægte frihed er ikke at kunne gøre hvad som helst, men derimod friheden til at gøre det rigtige og det gode. Den frihed kan jeg dele med alle mine medmennesker uden at såre eller ødelægge.

Det risler altså en liberalist som mig koldt ned ad ryggen når folk bruger 'newspeak' såsom "ægte frihed" (i betydningen: Med kun de "rigtige" valgmuligheder), eller når folk sætter citationstegn om "frihed" i betydningen: Det fulde antal valgmuligheder.
Det vækker mindelser om, hvordan man i Østtyskland eliminerede "die qual der wahl" ved at træffe alle væsentlige valg for folk.

Konsekvensen af det du her siger må også være, at Adam og Eva ikke havde "ægte frihed" til trods for at de og deres situation var nøjagtig som Gud ønskede det.
Hvordan kan den "ægte frihed" du her gør dig til talsmand for så på nogen måde være, hvad Gud ønsker?

Til toppen 
#48359 - 27/07/2005 20:53 Re: Ufrihed i Paradis [Re: asas]
kongstad
Bruger

Du spør: "Men hvorfor fik Adam og eva så valget?". Ja, det er jo et spørgsmål som teologer og andre tænkere har funderet over lige siden. Vi kan gætte os lidt frem, fx på at Edens Have var et guddommeligt eksperiment. Men noget endeligt svar kender jeg ikke.

Jeg kender godt til problematikken. Det ondes problem er jo en af de gamle uløste modsigelser indenfor kristendommen.

Men hele denne debat startede jo netop med at Lord Dacal kom med følgende argumentation for det ondes eksistens

- Tage vores frie vilje, da det vil gøre os til robotter og det ønsker han ikke at gøre os til.
- Ødelægge ondskaben/tage ondskaben ud af vores liv, for så vil han bryde vores frie vilje.

Jeg læser dit svar som at du går ind for første mulighed, nemlig at gud i det genskabte paradis "gør os (eller snarere jer - jeg hygger mig i svovlsøen) til viljeløse robotter". Jeg synes nu selv at han trækker sagen lidt voldsomt op, forældre begrænser jo tit deres børns udfoldelsesmuligheder uden at det gør børnene til viljeløse robotter.

Men så er vi begge netop uenige med LD omkring årsagen til at gud angiveligt lader milliarder af mennekse lide i al evighed fordi han ikke var i stand til at overbevise dem om sin egen eksistens mens de levede på jorden.

Vores frie vilje har intet at gøre med denne tilsyneladende sadisme fra hans side, som LD påstår.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#48360 - 27/07/2005 22:32 Ingen kan kigge Gud i kortene [Re: asas]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Du har ret i at det kunne se ud som om at milliarder af mennesker kunne være sparet for lidelser, hvis Gud havde grebet tingene anderledes an fra begyndelsen. Måske. Dette spørgsmål er eet af de vanskeligste i kristendommen," skriver netmissionæren.

Hvis vi tror på Gud og Bibelen, er det ikke ensbetydende med, at vi kan få svar på alt. Ingen kan kigge Gud i kortene. Guds visdom overstiger langt vores forstand. Troen går ud på at have tillid til Guds vilje og almagt. Det, vi ikke forstår, kan vi lægge i Guds hænder. Det er tåbeligt at bekymre sig over problemer som for eksempel, om vi har en frie vilje i paradiset.

Med venlig hilsen
Hoeg

Til toppen 
#48361 - 28/07/2005 09:53 Re: Ægte frihed [Re: Ateist]
asas
GlobalModerator
Bruger

hej Ateist

Jeg taler ikke om påtvungne og uønskede valgmuligheder, men om en frihed, der er forankret i det gode. Og hvad det gode er ved i sidste ende kun Gud selv. (I modsætning til DDR's ledere). Frihed uden rammer og uden grænser er en illusion. Det kan alverdens psykologer og pædagoger bekræfte.

Grundlæggende er det ikke vigtigt om vi er frie, men om hvad vi er frie til. Frihed i sig selv er et tomt begreb. Jeg definerer "ægte frihed" som frihed til at gøre det gode. (Ikke nødvendigvis det som jeg i min kortsynethed finder godt her og nu, men det som Gud ser er godt for både mig og alle andre)

Om Adam og Eva var mere eller mindre "ægte frie" end vi vil være i det nye paradis, er et dybt teoretisk spørgsmål, som jeg ikke har - og iøvrigt heller ikke har brug for - noget svar på.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48362 - 28/07/2005 10:13 Re: Ufrihed i Paradis [Re: kongstad]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Søren

Ja, kristendommen har altid kæmpet med det ondes problem, og det skyldes at kristendommen tager det onde alvorligt og ikke forsøger at bortforklare det. Se Gud og lidelserne.

Jeg ved ikke om jeg kan følge Dacal's forklaring. For mig er det onde et paradoks, som jeg ikke kan se nogen tilfredsstillende forklaring på. Og et paradis for robotter tror jeg heller ikke på. (Det er vel næppe et paradis). Dit eksempel med forældre, der begrænser deres børn er fint i denne sammenhæng.

Jeg indrømmer at der er en side ved Gud, som jeg ikke kan forstå, men det giver mig på ingen måde grund til at opfatte Gud som en sadist. Hvilken sadist ville ofre sit og vise kærlighed på den måde som Gud gør det gennem Jesus? Guds godhed og kærlighed overskygger langt de sider ved Gud som jeg ikke forstår. Derfor har jeg tillid til ham og er helt tryg ved at overlade min skæbne til Guds vilje.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48363 - 28/07/2005 14:51 Re: frihed eller kærlighed? [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jeg vil lige benytte denne tråd til at dele nogle tanker om begrebet frihed. Er frihed ubetinget noget godt, eller ...?

Jeg er nået frem til at mene, at ønskværdig frihed er:
friheden til selv at vælge sine bånd.

Ubetinget frihed kan der ikke være, hvor kærlighed råder.
Hvis vi elsker kan/vil vi ikke være glade, når den elskede lider.
Så i samme øjeblik vi indgår i et fællesskab, giver vi afkald på den totale frihed, og så har vi begrænset vores egen individuelle frihed.

Nogle mennesker vægter deres totale frihed så højt, at de afholder sig fra forpligtende forhold og flyver fra blomst til blomst, som de her-og-nu har lyst til. De vil være elendige - og formentlig ulykkelige - partnere, forældre, arbejdsgivere og -tagere osv.
Men det er så deres eget fri-os-fra-kærligheden-valg.

Da jeg for mange år siden giftede mig, gav min mand og jeg afkald på en del frihed. Vi besluttede nemlig at blive sammen og elske hinanden "til døden os skilte", hvad vi gjorde, og hvad vi ikke fortrød. Hvis en af os på forhånd havde tænkt: "Vi bliver sammen, til jeg får lyst til at se os mig om et andet sted .."
så tror jeg det havde knebet med saligheden i ægteskabet!

Vi kan godt se ægteskabet mellem mand og kvinde som et lille (omend særdeles ufuldkomment) billede på det, at Jesus Kristus er brudkommen, og vi, som er kristne, er hans brud og evigt skal være sammen med Ham på den nye jord, når han kommer igen og skaber alting nyt.

Så er der ikke mere sorg eller savn eller pine, fordi ingen dør eller på anden måde mister hinanden.

Vi, som ser frem til den evige salighed i Guds rige, har valgt kærligheden og dermed fravalgt den totale, individuelle, ensomme, uforpligtede frihed, som vi ikke engang ønsker os her i denne verden, og som vi naturligvis heller slet ikke vil ønske os i Paradiset, hvor kærligheden råder.

Ud over hvad der står i Bibelen ved vi ingenting om, hvordan det vil være at leve med Gud på den nye jord, men jeg er helt, helt sikker på, at ingen dér vil få noget at klage over!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48364 - 28/07/2005 18:46 Re: Ufrihed i Paradis [Re: asas]
kongstad
Bruger

Det var nok lidt dumsmart af mig at tilføje betegnelsen sadist. Jeg undskylder over for alle der føler sig stødt.

/Søren

Til toppen 
#48365 - 29/07/2005 09:48 Re: Ægte frihed [Re: asas]
Anonym
Anonym

Netmissionæren: Om Adam og Eva var mere eller mindre "ægte frie" end vi vil være i det nye paradis, er et dybt teoretisk spørgsmål, som jeg ikke har - og iøvrigt heller ikke har brug for - noget svar på.

Ifølge mange kristnes udsagn herinde indrettede Gud det gamle paradis på en måde, så Adam og Eva havde frihed til at overtræde Guds regler - idet Gud ikke ønskede, at de skulle være ufrie robotter, styret fuldstændigt af Guds vilje.

Adam og Eva brugte denne frihed til at overtræde Guds regler - og resultatet var den forfærdende nød, sorg, ulykke og lidelse i verden, som vi både historisk og aktuelt er vidne til - og som vi undertiden selv rammes af.

Så vidt jeg kan se af debatten, mener mange kristne - bl.a. også du - at adgangsbiletten til det nye paradis er at underkaste sig Guds vilje fuldt og helt.

Men dermed blive de frelste jo netop Guds ufrie robotter.

Hvis denne kristne opfattelse er rigtigt, så ønsker Gud jo faktisk, at vi skal være ufrie robotter. Gud ønsker bare, at vi selv skal vælge at give endegyldigt afkald på friheden og blive ufrie robotter!

Dette skisma er ikke spor teoretisk eller vanskeligt at forstå! Og jeg forstår ikke, at du ikke har brug for svar på det.

Det er jo dine fremtidige grundvilkår i evigheden, det handler om - ifølge din kristne tro!

For det er vel ikke helt ligegyldigt, om du skal være en person med din egen fri vilje - eller en robot uden en fri vilje?

Til toppen 
#48366 - 29/07/2005 16:21 Re: Ægte frihed
asas
GlobalModerator
Bruger

hej evolutionist

Som Kristina skriver, og som jeg har skrevet før, så er frihed i sig selv et tomt begreb. Spørgsmål er hvad jeg er fri fra og fri til. Hvis en en fisk blev "fri" til at komme på land, så ville den også snart finde ud af, at den er mest fri når den er (bundet) i sit rette element.

Mit rette element er i Guds vilje. Dér er jeg fri til at være den som Gud har skabt mig til at være. At være bundet til sandheden er nemlig at være fri. Begrebet "fri vilje" er grundlæggende en illusion. Det burde især en evolutionist vel være klar over

Adgangsbilletten til det nye paradis er ikke underkastelse af Guds vilje - i så fald ville ingen komme ind. Men det er en tillidsfuld overgivelse af sin skæbne til Guds barmhjertighed. Og dér er jeg fri.

Gud kunne gøre mig til en robot, ja. Hvis han ville. Men sådan har Gud aldrig handlet og det tror jeg heller ikke han vil i det nye paradis. Jeg er helt tryg ved, at i det nye paradis skal Gud "være alt i alle" (1 Korinther 15,28). Det er det jeg ønsker og længes efter.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48367 - 29/07/2005 23:19 Re: Ægte frihed [Re: asas]
Anonym
Anonym

Jeg vil nøjes med at ønske dig en god ferie!

Til toppen 
#48368 - 30/07/2005 09:42 Re: Ægte frihed [Re: asas]
Anonym
Anonym

Netmissionæren: Som Kristina skriver, og som jeg har skrevet før, så er frihed i sig selv et tomt begreb . . . . . Begrebet "fri vilje" er grundlæggende en illusion.

Efter at have tænkt lidt over det, så er der nu alligevel noget, der nu undrer mig så meget, at jeg lige vil nævne det.

I argumenterer jo med, at Gud i respekt for vores frie vilje indrettede det første paradis, således at vi havde frihed til at overtræde de regler, Gud havde opstillet. Nærmere betegnet forbuddet mod at spise æbler af kunskabens træ.

Men hvis "frihed" i sig selv er et tomt begreb og "fri vilje" en illusion, så virker det ikke spor kærligt, hvis Gud af hensyn til et tomt begreb og en illusion lod de nyskabte og uerfarne mennesker, Adam og Eva, styrte sig og hele menneskeheden ud i lidelse og død - og nogle endda i evig fortabelse, ja endda de allerfleste, efter alt at dømme.

Til toppen 
#48369 - 01/08/2005 02:54 Re: frihed eller kærlighed? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

... i samme øjeblik vi indgår i et fællesskab, giver vi afkald på den totale frihed, og så har vi begrænset vores egen individuelle frihed.

Jeg mener nu der er forskel på 1) ikke at have frihed, og så 2) ikke at udnytte den frihed man har.

At folk bliver sammen til den enes død betyder ikke at de ikke har givet afkald på frihed til at gå fra hinanden - det betyder blot at de ikke har udnyttet denne frihed.
I lande, hvor det er forbudt (evt. under trussel om dødsstraf) at forlade hinanden, da kan man tale om at man ved ægteskabets indgåelse har givet afkald på friheden til at gå fra hinanden - men det er altså noget helt andet end frivilligt at vælge at blive sammen.

Til toppen 
#48370 - 01/08/2005 10:04 Re: frihed eller kærlighed? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Kristina: ... i samme øjeblik vi indgår i et fællesskab, giver vi afkald på den totale frihed, og så har vi begrænset vores egen individuelle frihed.

Ateist: Jeg mener nu der er forskel på 1) ikke at have frihed, og så 2) ikke at udnytte den frihed man har.

Ateist har en vigtig pointe her i denne debat, som jo handler om, hvorvidt Gud i det nye paradis, som Kristina tror og håber at blive lukket ind i, fratager os vores frihed til at forlade det igen.

Hvis ikke vi i det nye paradis har den samme frihed, som Adam og Eva havde i det gamle paradis, til at overtræde Guds regler og blive smidt ud af det nye paradis, så bliver vi til robotter uden individuel frihed, som styres 100 pct. af Gud.

Men så står spørgsmålet til Kristina altså tilbage.

Hvorfor var det så vigtigt for Gud at bevare Adam og Evas frie vilje, at det kunne retfærdiggøre, at Gud smed dem ud af det gamle paradis til lidelse og død?

Hvorfor gjorde Gud ikke straks Adam og Eva og alle mennesker til robotter i det gamle paradis, når de frelste i det nye paradis nødvendigvis må blive robotter uden fri vilje og mulighed for at forlade det, ifølge Kristinas og andres argumentation?

Det er hovedspørgsmålet i denne debat!

Til toppen 
#48371 - 01/08/2005 12:28 Re: frihed eller kærlighed?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evolutionist, du vil gerne vide, om Gud i det kommende paradis vil fratage os vores frihed til at forlade det igen.

Jeg mener, at Gud véd, at ingen nogensinde i Paradiset vil ingen ønske at forlade det! Enhver som kunne tænkes at have det ønske, kommer der slet ikke!
Ellers ville paradiset på ingen måde være et paradisk sted at være.
Jeg kunne jo risikere, at min elskede forlod mig så!

Så frihed til at gøre noget, som man ikke ønsker at gøre, hvad skal man med den?
I paradiset har man valgt saligheden, og fravalgt det gudløse kærlighedsløse helvede = den ubetingede, uforpligtende frihed.

Og som jeg tidligere har skrevet: Ubetinget frihed har ingen høj prioritet hos mig, jeg har valgt den forpligtende kærlighed til i stedet - og det har givet mig en helt anden, højere, form for frihed! Frihed fra alt ondt, frihed til alt godt!

Hvis man er indgået i et ægteskab, og har besluttet sig for forblive i det ægteskab, er man så en robot, synes du?

"Hvorfor var det så vigtigt for Gud at bevare Adam og Evas frie vilje, at det kunne retfærdiggøre, at Gud smed dem ud af det gamle paradis til lidelse og død?" Fordi

Fordi Gud har skabt mennesket i kærlighed, som ikke kan forenes med tvang, kun med frihed.
De første mennesket havde ikke valgt at blive skabt!

Hvis det havde være mig, der stod for verdens skabelse og opretholdelse, ville den helt sikkert have været meget anderledes end den gudsskabte, men sandelig uendelig meget fattigere og ringere!

Hvorfor gjorde Gud ikke straks Adam og Eva og alle mennesker til robotter i det gamle paradis, når de frelste i det nye paradis nødvendigvis må blive robotter uden fri vilje og mulighed for at forlade det ...?

Gud har ikke skabt robotter, hverken i Edens have eller det kommende Paradis, hvor Gud på dommens dag, ved Jesu genkomst, gør op med alt ondt. Robotter er konstrueret af mennesker og har hverken sjæl eller ånd.

Disse bemærkninger er naturligvis kun set fra mit menneskesynspunkt. Det er ikke mig der er Gud, og jeg kan ikke svare på, hvorfor Gud er som han er og ikke på en anden måde, men jeg lever og dør med glæde og taknemmelighed i den tro, at han er, som han ved Jesus Kristus har åbenbaret for os:

Gud er Gud, om alle land lå øde,
Gud er Gud, om alle mand var døde.
Om slægter svimler, - blandt stjernestimle
utallig vrimler i høje himle
Guds grøde.

Høje hald og dybe dal skal vige,
jord og himmel falde skal tillige
hvert fjeld, hver tinde skal brat forsvinde,
men op skal rinde, som solen skinne
Guds rige.

(Peter Dass 1698) ... og melodien er heller ikke så ringe ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48372 - 01/08/2005 15:06 Re: frihed eller kærlighed? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Hvis man er indgået i et ægteskab, og har besluttet sig for forblive i det ægteskab, er man så en robot, synes du?

Nej.

Kristina: Jeg mener, at Gud véd, at ingen nogensinde i Paradiset vil ingen ønske at forlade det! Enhver som kunne tænkes at have det ønske, kommer der slet ikke!

Dit argument hænger i hvert fald logisk sammen. Men du kan ikke vide, om din mening om Gud er korrekt!

Kristina: Så frihed til at gøre noget, som man ikke ønsker at gøre, hvad skal man med den?

Naturligvis bruge denne frihed, hvis man skulle opdage, at man valgte forkert og derfor sidenhen ville ønske alligevel at gøre det, som man ikke ønskede at gøre, da man besluttede at fravælge friheden på et område.

Det er urimeligt - og i øvrigt også strid med markedsføringsloven - at Gud tvinger os til at træffe så store og afgørende beslutninger for vores fremtid i evigheden. Især da vi har en meget begrænset, ja reelt slet ingen viden har om de fremtidige valgmuligheder.

Hvis en jordisk sælger bad mig sætte min underskrift på en kontrakt - uden fortrydelsesret! - som ville udstikke rammerne for og begrænse mine ikke definerede valgmuligheder for resten af livet, så ville jeg afvise at underskrive den.

Og jeg ville afvise et sådant bondefangeri endnu kraftigere, hvis sådanne ikke nærmere definerede begrænsninger af mine valgmuligheder også omfattede evigheden.

Kristina: I paradiset har man valgt saligheden, og fravalgt det gudløse kærlighedsløse helvede = den ubetingede, uforpligtende frihed.

Hvis man ikke kan vælge det gudløse, kærlighedsløse helvede og forlade paradiset, så er man ikke andet end end robot, som Gud har programmeret til at holde sig inden for visse bestemte rammer.

Kristina: Gud har skabt mennesket i kærlighed, som ikke kan forenes med tvang, kun med frihed.
De første mennesker havde ikke valgt at blive skabt!

Jeg har heller ikke valgt at blive skabt. Men alligevel truer Gud mig med et evigt helvede, hvis ikke jeg "frivilligt" vælger at "underskrive en kontakt", hvor jeg indvilger i at lade mig indespærre i et paradis, som jeg reelt intet ved om.

Det er måske ikke tvang i ordets egentlige betydning - men det minder meget om Godfather i filmen af samme navn, da han sagde: "I made him an offer he could'nt refuse"!

Til toppen 
#48373 - 01/08/2005 16:24 Re: frihed eller kærlighed?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo ..

Dit argument hænger i hvert fald logisk sammen. Men du kan ikke vide, om din mening om Gud er korrekt!

Det er egentlig ikke en "mening", men udtryk for min tro = min faste overbevisning, min tillid.

Hvis jeg havde en bankrådgiver, som forekom mig troværdig, så ville jeg rette mig efter ham, selv om jeg ikke fattede en brik af det, han forklarede mig, og selv om jeg strengt taget ikke kunne vide, om han var klog og dygtig nok, og at han ville væretage mind personlige interesser. Hvor meget så ikke mere Gud, min kærlige himmelske Far, som jeg har lært at kende gennem Menneskesønnen Jesus Kristus?

Du mener, at Gud er urimelig og handler i strid med markedsføringsloven. Det er han nok ked af, at du synes .. .. men ok, det står dig jo frit for, om du vil have med ham at gøre ...

Gud truer dig ikke med noget helvede - gør dig sådan set bare opmærksom på, at du er på vej dertil. Bare fortsæt lige ud!

Nej, undskyld min kulsorte humor.
Det jeg mener er: Gud truer ingen, han tilbyder dig fuld retfærdiggørelse u/b = hjælp til omvendelse fra den vej, du er på ...
se Joh 3,16: Således elskede Gud verden ...

Ja, jeg må sige, det er et tilbud, som i hvert fald jeg ikke kan sige nej til.

Men vi kommer nok ikke sagen nærmere - jeg erkender, at jeg ikke kan sende på en frekvens, som du kan modtage på ....... beklager!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48374 - 01/08/2005 17:16 Re: frihed eller kærlighed? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Jeg mener, at Gud véd, at ingen nogensinde i Paradiset vil ingen ønske at forlade det! Enhver som kunne tænkes at have det ønske, kommer der slet ikke!

Evolutionisten: Dit argument hænger i hvert fald logisk sammen. Men du kan ikke vide, om din mening om Gud er korrekt!

Kristina: Det er egentlig ikke en "mening", men udtryk for min tro = min faste overbevisning, min tillid.

Du har altså en tro = fast overbevisning og tillid til, at du ved, hvad Gud véd!

Kristina: Hvis jeg havde en bankrådgiver, som forekom mig troværdig, så ville jeg rette mig efter ham, selv om jeg ikke fattede en brik af det, han forklarede mig, . . . .

Du siger dermed, at du ikke fatter en brik af, hvad din kristne tro indebærer på langt sigt, fordi det er for svært at forstå.

Derfor har du valgt ikke at sætte dig ind i, hvad den fortæller dig, og hvad den fører dig ud i. Men du krydser fingre - og håber at det går godt!

I modsætning til Ateist, der åbenbart har valgt at fyre den uforståelige bankrådgiver og selv har forsøgt at sætte sig ind i tingene.

Kristina: Men vi kommer nok ikke sagen nærmere - jeg erkender, at jeg ikke kan sende på en frekvens, som du kan modtage på ....... beklager!

Frekvensen virker fint. Jeg modtager meget præcist, hvad du sender.

Min manglende forståelse skyldes udelukkende, at du sender mig et uforståeligt budskab, som du selv lige har erkendt, at du har fået fra din "bankrådgiver" - og at du ikke selv fatter en brik af, hvad han siger.

Kristina: Gud truer dig ikke med noget helvede - gør dig sådan set bare opmærksom på, at du er på vej dertil. Bare fortsæt lige ud!

I betragtning af, at helvede ofte beskrives som et varmt sted med treforkbevæbnede djævle, der vil pine og plage os - og at pinen vil vare evigt - så er det en meget utvetydig trussel.

Læg hertil, at Gud tilbyder at frelse os. På den betingelse, at vi vil blive i et ikke nærmere defineret paradis til evig til - sammen med Gud med ukendte rammer, som Gud opstiller for os til at begrænse vores frihed.

Til toppen 
#48375 - 01/08/2005 18:32 Re: frihed eller kærlighed?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evolutionist, du skriver (dit med rødt):

Du har altså en tro = fast overbevisning og tillid til, at du ved, hvad Gud véd!

Nej, det har jeg ikke, jeg ved bestemt ikke alt hvad Gud ved, kun hvad jeg behøver at vide.

Du siger dermed, at du ikke fatter en brik af, hvad din kristne tro indebærer på langt sigt, fordi det er for svært at forstå.

Nej, det siger jeg ikke dermed ... tværtimod, jeg har fattet og erfaret det i al sin klarhed, både på kort og på langt sigt!
(Billedet med bankrådgiveren - sådan én har jeg aldrig haft - brugte jeg kun i håb om, at du kunne bruge det, men det kunne du så ikke ..)

Men du krydser fingre - og håber at det går godt!

Nej, det kunne ikke falde mig ind at krydse fingre!
Jeg ér, nu, i Guds rige, og ikke mere i mørket, se Kol 1,13:

Han [min himmelske Far] friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.
Og i Ham er der lys, så vi kan se - Han er selv Lyset!

Frekvensen virker fint. Jeg modtager meget præcist, hvad du sender.

Nej, det gør du bestemt ikke, det kan jeg se af dine
"du siger dermed at ..." o.lign. misforståede tolkninger af mit indlæg.

Men det er ikke din fejl, at du ikke kan forstå, hvad jeg prøver at fortælle dig.

Min manglende forståelse skyldes udelukkende, at du sender mig et uforståeligt budskab ...

Det må jeg så tage til efterretning og erkende, at jeg ikke er i stand til at gøre dét forståeligt, som jeg forsøgte at forklare.
Ærgerligt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48376 - 01/08/2005 23:50 Re: frihed eller kærlighed? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Men det er ikke din fejl, at du ikke kan forstå, hvad jeg prøver at fortælle dig.

Det undrer mig meget, at du prøver at fortælle mig noget, som du har erkendt, at du ikke selv forstår.

Hvordan gik det det til, at du blev kristen? Har du altid været det?

Til toppen 
#48377 - 02/08/2005 09:08 Re: frihed eller kærlighed?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evolutionist

Jeg har ikke prøvet ikke at forklare dig noget, som jeg ikke selv forstår. Problemet er, at det ikke er lykkedes for mig at forklare det forståeligt, selv om jeg gjorde mig umage.

Principielt mener jeg, at det primært er afsenderen af et budskab, der har ansvaret for, om budskabet når frem som det var ment. Hvis A skriver til B er det A's ansvar, om brevet når frem. Hvis A skriver ulæseligt, eller med forkert adresse, eller til en forkert person, eller til en person, som ikke kan læse det sprog A skriver på, eller måske slet ikke kan læse overhovedet, så er det A's og ikke B's ansvar. .

Nej, jeg har ikke altid været kristen, kun i 5-6 år faktisk. Hvordan det gik til?
Jo, på den måde, at jeg lyttede til Guds Ord's forkyndelse med åbne ører. Ikke ved noget akut mirakel, men ved en temmelig lang proces, hvor jeg læste i Bibelen og den omliggende litteratur, og talte med nogle troværdige kristne, og hvor jeg gik i kirke og lyttede ...

I begyndelsen af nysgerrighed, jeg ville finde ud af, hvordan velbegavede, veluddannede og velfungerende og tilsyneladende ellers helt fornuftige og normale mennesker i 2000 AD kunne tro ... og fandt så efterhånden ud af, at det var fordi det var sandt, det de troede på!

Men et Guds under er det egentlig, at jeg blev overbevist ... det havde jeg aldrig troet kunne ske - jeg mente at vide bedre!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48378 - 02/08/2005 09:58 Re: frihed eller kærlighed? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Principielt mener jeg, at det primært er afsenderen af et budskab, der har ansvaret for, om budskabet når frem som det var ment. Hvis A skriver til B er det A's ansvar, om brevet når frem. Hvis A skriver ulæseligt, eller med forkert adresse, eller til en forkert person, eller til en person, som ikke kan læse det sprog A skriver på, eller måske slet ikke kan læse overhovedet, så er det A's og ikke B's ansvar.

Modtagelsen af et budskab afhænger nu også af, om modtageren er villig til at forholde sig til afsenderens argumenter - eller vælger at overse dem.

Kristina: Gud har skabt mennesket i kærlighed, som ikke kan forenes med tvang, kun med frihed.
De første mennesker havde ikke valgt at blive skabt!

Evolutionisten: Jeg har heller ikke valgt at blive skabt. Men alligevel truer Gud mig med et evigt helvede, hvis ikke jeg "frivilligt" vælger at "underskrive en kontakt", hvor jeg indvilger i at lade mig indespærre i et paradis, som jeg reelt intet ved om.

Du har f.eks. ikke forholdt dig til ovenstående, som ophæver dit argument - idet hverken jeg eller de første mennesker har valgt at blive skabt.

Hvor ville du egentlig hen med dette argument?

Til toppen 
#48379 - 04/08/2005 19:00 Re: Ufrihed i Paradis [Re: asas]
Ateist
Bruger

Alvidende væsener eksperimenterer pr. def. ikke da de jo kender udfaldet på forhånd.

Du har ret i at det kunne se ud som om at milliarder af mennesker kunne være sparet for lidelser, hvis Gud havde grebet tingene anderledes an fra begyndelsen. Måske.

Der kan vel ikke være tvivl om at de kunne være sparet lidelserne.
Pr. definition kunne et almægtigt væsen jo, uanset hvad, have sparet dem for lidelserne - kan det ikke det, er det jo ikke almægtigt.

Til toppen 
#48380 - 04/08/2005 19:56 Re: frihed eller kærlighed? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg mener, at Gud véd, at ingen nogensinde i Paradiset vil ingen ønske at forlade det! Enhver som kunne tænkes at have det ønske, kommer der slet ikke!
Ellers ville paradiset på ingen måde være et paradisk sted at være.
Jeg kunne jo risikere, at min elskede forlod mig så!

Så for at du ikke skal risikere at miste din elskede, så fratages han (hun?) helt muligheden for at vælge dig fra?

Hvis der ingen ondskab er i Paradis så er der vel heller ikke den mindste smule synd?
Som jeg har forstået det er det ikke menneskelig muligt at være fri for synd.
Ergo må dem i paradis være ikke-menneskelige.
Spørgsmålet er så, hvorfor Gud ikke til at begynde med skabte os som disse syndfrie ikke-mennesker.

Så frihed til at gøre noget, som man ikke ønsker at gøre, hvad skal man med den?

Med den argumentation kan alle valg reduceres til en situation med blot 1 valgmulighed - den Gud på forhånd ved at man vil vælge.
Der er altså ikke længere tale om relle valg blot et gennemløb af en "film" som Gud kender på forhånd.
Ren determinisme.

Hvis man er indgået i et ægteskab, og har besluttet sig for forblive i det ægteskab, er man så en robot, synes du?

Som nævnt:
At folk bliver sammen til den enes død betyder ikke at de ikke har givet afkald på frihed til at gå fra hinanden - det betyder blot at de ikke har udnyttet denne frihed.
I lande, hvor det er forbudt (evt. under trussel om dødsstraf) at forlade hinanden, da kan man tale om at man ved ægteskabets indgåelse har givet afkald på friheden til at gå fra hinanden - men det er altså noget helt andet end frivilligt at vælge at blive sammen.

Til toppen 
#48381 - 04/08/2005 20:02 Re: Ægte frihed [Re: asas]
Ateist
Bruger

Frihed uden rammer og uden grænser er en illusion. Det kan alverdens psykologer og pædagoger bekræfte.

Det kan psykologer eller pædagoger nu ikke bekræfte, da frihedens natur jo er et filosofisk spørgsmål.
De nævnte faggrupper kan blot udtale sig om, hvorvidt mennesker trives bedst med det ene eller andet.
De vil sikkert også kunne bekræfte at mennesker ikke trives med alt for mange og alt for rigide rammer og grænser.

Jeg definerer "ægte frihed" som frihed til at gøre det gode. (Ikke nødvendigvis det som jeg i min kortsynethed finder godt her og nu, men det som Gud ser er godt for både mig og alle andre)

Om Adam og Eva var mere eller mindre "ægte frie" end vi vil være i det nye paradis, er et dybt teoretisk spørgsmål, som jeg ikke har - og iøvrigt heller ikke har brug for - noget svar på.

Det er nu slet ikke noget svært spørgsmål.
Hvis
1) "ægte frihed" udelukker mulighed for at vælge det onde, og
2) Adam og Eva kunne vælge det onde, så
3) havde Adam og Eva ikke "ægte frihed".

Til toppen 
#48382 - 04/08/2005 20:13 Re: Ægte frihed [Re: asas]
Ateist
Bruger

Hvis en en fisk blev "fri" til at komme på land, så ville den også snart finde ud af, at den er mest fri når den er (bundet) i sit rette element.

En fisk, der har mulighed for at komme på land er da selvsagt mere fri end den fisk, der ikke har samme mulighed.

At fisken så ville "finde ud af" at den er bedst tjent med at være i vandet siger intet om graden af frihed - blot om, hvor meget viden den besad inden den valgte at gå på land.
Valgte den - med fuld viden - at komme på land, så ville den jo ikke "finde ud af" noget.

Mit rette element er i Guds vilje. Dér er jeg fri til at være den som Gud har skabt mig til at være. At være bundet til sandheden er nemlig at være fri.

Hvorfor giver Gud os så ikke viden om hvad sandheden er?
Så ville vi alle kunne være frie.

Begrebet "fri vilje" er grundlæggende en illusion. Det burde især en evolutionist vel være klar over

Nu forudsætter evolution vel ikke fraværet af "fri vilje", så hvad mener du?

Adgangsbilletten til det nye paradis er ikke underkastelse af Guds vilje - i så fald ville ingen komme ind.

Udelukker oprør mod Guds vilje da ikke at man kommer ind?

Til toppen 
#48383 - 15/08/2005 12:13 Fri som en fisk [Re: Ateist]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Ateist

Du misforstår vist lidt mit billede med fisken, der kun er fri i sit rette element. Fisk har nu engang ikke mulighed for at vælge at forlade vandet. Og når det sker, så er fisken som regel dødsdømt. Min pointe er blot at frihed ikke er et absolut begreb, men er bundet til sin genstand. For fiskens vedkommende er det vandet. For dig og mig er den rette frihed at finde i fællesskabet med Gud.

Johannesevangeliet 8,31-32: "Jesus vendte sig til de jøder, der var kommet til tro på ham: »Hvis I tror mine ord og handler efter dem, er I mine disciple; I skal komme til at forstå sandheden, og sandheden skal gøre jer fri. (Fra Bibelen på hverdagsdansk).

Sandheden har vi i Guds ord. Derfor kan vi alle blive frie.

Du spørger: Nu forudsætter evolution vel ikke fraværet af "fri vilje", så hvad mener du? Så vidt jeg forstår drives evolutionen af årsager og virkninger. Ikke af de levendes frie valg. Jeg mente blot at du som evolutionist netop var klar over at der ret beset ikke er noget der hedder "frie valg".

"Frit valg" er kun der hvor Gud giver det.

Du spørger: Udelukker oprør mod Guds vilje da ikke at man kommer ind? (i himlen). Nej, det der udelukker er at man ikke vil bekende sit oprør som synd imod Guds vilje og ikke vil have tilgivelse for det. Man kan også sige det sådan, at det er ikke synden der skiller os fra Gud (al synd kan tilgives), men det er vantroen, det at jeg ikke vil have med Gud at gøre.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48384 - 15/08/2005 13:17 Re: Fri som en fisk [Re: asas]
Ateist
Bruger

Hej NM!

Du misforstår vist lidt mit billede med fisken, der kun er fri i sit rette element. Fisk har nu engang ikke mulighed for at vælge at forlade vandet. Og når det sker, så er fisken som regel dødsdømt.

Jeg forstod skam udemærket dit billede og kan ikke se, hvorfor du antager at jeg ikke gjorde.
Måske du ikke forstod mit svar?

Min pointe er blot at frihed ikke er et absolut begreb, men er bundet til sin genstand. For fiskens vedkommende er det vandet. For dig og mig er den rette frihed at finde i fællesskabet med Gud.

Jeg er meget uenig i at frihed blot er at kunne træffe de rette valg.
Frihed er at kunne vælge.
Hvorvidt man så vælger rigtigt eller forkert - og i hvilket omfang man overhovedet kan tale om rigtige og forkerte valg - det er en helt anden diskussion.

Johannesevangeliet 8,31-32: "Jesus vendte sig til de jøder, der var kommet til tro på ham: »Hvis I tror mine ord og handler efter dem, er I mine disciple; I skal komme til at forstå sandheden, og sandheden skal gøre jer fri. (Fra Bibelen på hverdagsdansk).

Sandheden har vi i Guds ord. Derfor kan vi alle blive frie.

I hvert fald dem, der (1) er i stand til at tro på, at Bibelen er Guds ord, og (2) som også bliver overbevist om at det også er tilfældet.

Hvis Gud ønskede det, så kunne han øge antallet af "frie" ved at give os mennesker vished for sin eksistens.

Du spørger: Nu forudsætter evolution vel ikke fraværet af "fri vilje", så hvad mener du? Så vidt jeg forstår drives evolutionen af årsager og virkninger. Ikke af de levendes frie valg. Jeg mente blot at du som evolutionist netop var klar over at der ret beset ikke er noget der hedder "frie valg".

At evolution ikke er drevet af fri vilje er jo ikke ensbetydende med at fri vilje ikke eksisterer.
Så jeg kan ikke se, at de to ting har noget med hinanden at gøre.
Mange evolutionister - et klart flertal, tror jeg faktisk - tror da også på den frie vilje.
Specielt måske de mange religiøse evolutionister men da også ateistiske evolutionister.

"Frit valg" er kun der hvor Gud giver det.

Sagde du ikke lige, "at der ret beset ikke er noget der hedder "frie valg""???
Så, hvad er det overhovedet at "Gud giver"?
Lov til at træffe det valg Gud ønsker vi skal træffe?
Hvordan kan det i givet fald kaldes for frihed?

Man kan også sige det sådan, at det er ikke synden der skiller os fra Gud (al synd kan tilgives), men det er vantroen, det at jeg ikke vil have med Gud at gøre.

Vantro er altså ikke dss. "ikke [at] vil[le] have med Gud at gøre".
Muslimer regnes vel for "vantro" og de vil jo i høj grad gerne have "med Gud at gøre" - de har blot en anden forestilling om den eneste ene gud end du har. De tror ikke på at der eksisterer en gud med de egenskaber du hævder.
Ateister tror heller ikke på at der eksisterer en gud med de egenskaber du hævder.
Derfor er det forkert at udtale sig om, hvad ikke-kristne vil og ikke vil i forhold til den gud du hævder findes.
Da jeg antager du ikke tror på Supermands eksistens, så svarer det fuldt ud til at udtale sig om, hvorvidt du vil eller ikke vil have med Supermand at gøre.
Rent nonsens!
Kun de, der tror på eksistensen af den Gud du tror på, kan reelt vælge ham til eller fra.
Det er altså udelukkende kristne mennesker, der har dette valg.

Til toppen 
#48385 - 23/08/2005 12:18 Re: Fri som en fisk [Re: Ateist]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Ateist

Jeg kan se, at jeg mangler at svare dig på dette indlæg.

Du mener at frihed er at kunne vælge. Og det er jo ikke forkert - i streng logisk forstand. Men i praksis oplever vi det ofte ikke som en brugbar og tryg frihed at alle døre bare står åben. Når jeg som kristen taler om frihed, taler jeg derfor ikke primært om absolut valgfrihed, men om den frihed som bedst tilfredsstiller mit dybeste behov. Og det er ikke først og fremmest friheden til at vælge, men det er friheden til at gøre det som jeg finder rigtigt, at være i overensstemmelse med sandheden. Altså, som Jesus siger: Sandheden skal gøre jer virkelig frie.

Men du har ret i, at denne frihed er ikke meget værd for dem som ikke tror på den og som kun vil have valgfrihed.

Hvis Gud ønskede det, så kunne han øge antallet af "frie" ved at give os mennesker vished for sin eksistens.

Jeg kan desværre ikke gennemskue hvad Gud kan. Men noget tyder på at det ikke er så enkelt som så. Jeg kender Gud så godt, at jeg er overbevist om at han gør hvad han kan.

Mange evolutionister - et klart flertal, tror jeg faktisk - tror da også på den frie vilje.

Aha. Men er det ikke lidt inkonsekvent for en sand evolutionist? Jfr. min debat med Evolutionisten

Jeg skrev: "Frit valg" er kun der hvor Gud giver det.
Du svarer: Sagde du ikke lige, "at der ret beset ikke er noget der hedder "frie valg""???

Ja, lov til at træffe det valg som Gud ønsker! Og hvordan kan det kaldes frihed? Jo, det kan det fordi Gud er min skaber, han har udviklet og designet både mig og den verden som omgiver mig, og derfor ved han også hvilke muligheder og betingelser, der er bedst egnede for mig. Fordi Gud elsker mig er sand firhed at leve i Guds vilje med mig,. Her har jeg det nemlig som fisken i vandet.

Jeg har det lidt på samme måde i forholdet til min kone. Jeg oplever det som sand frihed at være elsket af hende og uhindret at kunne gengælde hendes kærlighed. Det ville aldrig være en reel frihed for mig at kunne gå ud i byen og hore til højre og venstre. Jeg er i fri i at jeg er bundet til min kone.

Mht. vantro, så mener du at det udelukkende er kristne mennesker, der frit kan vælge om de vil tro på Gud. Tja, det har du jo sådan set ret i. Men som jeg nævnte tidligere, så kan Gud altså også give den valgmulighed til andre. Det er det der sker, når mennesker vender om og kommer til tro på Gud.

At være vantro er i kristen forstand at vende ryggen til Bibelens Gud. Det kan man også gøre ved at benægte hans eksistens.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48386 - 23/08/2005 13:45 Re: Fri som en fisk [Re: asas]
Anonym
Anonym

Ateist: Mange evolutionister - et klart flertal, tror jeg faktisk - tror da også på den frie vilje.

Netmissionæren: Aha. Men er det ikke lidt inkonsekvent for en sand evolutionist? Jfr. min debat med Evolutionisten

Jo, det er faktisk inkonsekvent.

Hvis årsag og virkning styrer og bestemmer alt, er vores frie vilje en illusion. Et "tomt begreb", for at bruge dit eget udtryk.

Som tilhænger af en frie vilje, som ikke er en illusion, håber jeg da på, at der også findes de reelle tilfældigheder, som er nødvendige for at bryde totalstyringen af årsag og virkning.

Som tidligere nævnt kan man på det subatomare plan iagttage en tilsyneladende tilfældighed, hvor en partikel - som jeg har forstået det! - tilmed synes at kunne være to steder på én gang.

Men om det virkelig forholder sig sådan, eller det blot ser ud som om - indtil forskerne får bedre og mere præcist udstyr til iagttagelserne! - det mener jeg ikke, at videnskaben har udtalt sig om endnu. Og jeg kan i hvert fald ikke sige mere om det!

Derimod er det en kendsgerning, at den forskning, som understøtter evolutionsteorien, hidtil udelukkende har registreret årsag og virkning.

Så her ser det i øjeblikket temmelig skidt ud for den frie vilje, som må behøve et vist råderum, hvor årsag og virkning ikke regerer. Et råderum, hvor tilfældigheder spiller med.

Skal vi drage forestillingen om en aktivt skabende og korrigerende Gud ind i denne problematik, så tilfældighedernes råderum for den frie vilje faktisk en absolut nødvendighed.

Uden dette råderum kan Gud højst have sat årsag og virkning i gang - for så kører hele udviklingen jo på skinner, uden at han retter så meget som et komma undervejs.

Så i virkeligheden burde du derfor tro, at du er resultat af tilfældighed. Hvilket du jo meget hårdnakket afviser!

Til toppen 
#48387 - 23/08/2005 14:23 Re: Fri som en fisk [Re: asas]
Ateist
Bruger

Hej NM!

Du mener at frihed er at kunne vælge. Og det er jo ikke forkert - i streng logisk forstand.

Så er vi da enige så langt.

Men i praksis oplever vi det ofte ikke som en brugbar og tryg frihed at alle døre bare står åben.

Det du taler om her har siger ikke noget om frihed eller ej - det siger noget om tryghed og brugbarhed.

Det er muligt at det ikke føles trygt at have frihed men det ændrer bare ikke på om man har frihed eller ej.

Det føles muligvis heller ikke trygt at køre 250 km/t men det ændrer heller intet ved om man gør det eller ej.

Når jeg som kristen taler om frihed, taler jeg derfor ikke primært om absolut valgfrihed, men om den frihed som bedst tilfredsstiller mit dybeste behov. Og det er ikke først og fremmest friheden til at vælge, men det er friheden til at gøre det som jeg finder rigtigt, at være i overensstemmelse med sandheden.

I så fald behøver man altid kun 1 valgmulighed - den man bør vælge.

Vil du hævde at man er fri, hvis man er i en situation, hvor man i alle valg kun har 1 valgmulighed?

Det forekommer mig at du opererer med et meget særpræget frihedsbegreb.

A: Mange evolutionister - et klart flertal, tror jeg faktisk - tror da også på den frie vilje.

NM: Aha. Men er det ikke lidt inkonsekvent for en sand evolutionist? Jfr. min debat med Evolutionisten

At evolutionsteorien ikke bygger på den frie vilje udelukker vel ikke at den frie vilje eksisterer?

Vel ikke mere end tyngdeloven (der mig bekendt heller ikke bygger på den frie vilje) udelukker at den frie vilje eksisterer?

Vil du også mene det er inkonsekvent både at tro på tyngdeloven og på fri vilje?

Sagde du ikke lige, "at der ret beset ikke er noget der hedder "frie valg""???

NM: Ja, lov til at træffe det valg som Gud ønsker!

Så 'viljeløse robotter' kan også siges at være frie, såfremt de blot altid vælger det Gud ønsker de skal vælge?
(og denne "frihed" kan de vel så programmeres til).

Ja, jeg kan altså ikke se at det du taler om har noget med frihed at gøre.
Det er måske nok ganske trygt men ikke frit.

Mht. vantro, så mener du at det udelukkende er kristne mennesker, der frit kan vælge om de vil tro på Gud. Tja, det har du jo sådan set ret i.

Så er vi da enige så langt.

Men som jeg nævnte tidligere, så kan Gud altså også give den valgmulighed til andre. Det er det der sker, når mennesker vender om og kommer til tro på Gud.

Så de vælger at tro på det de ikke tror på - vel at mærke inden de kommer til at tro på det?
Vil du helt seriøst hævde dette?

Og, hvad så med dem, der ikke "kommer til at tro på Gud"?
Har de så valgt ikke at tro på det de i forvejen ikke troede på?
Vil du helt seriøst hævde at det er et reelt valg?
Hvis jeg tilbyder dig at komme til at tro på Anders And kan du så derefter siges at have valgt ikke at tro på Anders And?

At være vantro er i kristen forstand at vende ryggen til Bibelens Gud. Det kan man også gøre ved at benægte hans eksistens.

Det synes jeg så er problematisk!
Når I taler om at ikke-troende aktivt har "vendt ryggen til"/"vendt sig bort fra"/... det de ikke tror på, så siger I jo implicit at de godt ved det findes men blot har valgt det fra.
At I vil kalde os "vantro" er jeres sag men at hævde at vi har valgt at have et forkert verdensbillede det synes jeg er nedladende og respektløst.
Og det uanset hvilken bog I måtte begrunde påstanden med.

Til toppen 
#48388 - 24/08/2005 14:59 Re: Fri som en fisk [Re: Ateist]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Ateist

Som sagt, så taler jeg ikke om absolut valgfrihed. Den kristne frihed, den frihed Jesus taler om, er ikke friheden til at gøre hvad som helst eller til at have frit valg på alle hylder.

Denne debat startede jo med at du stillede spørgsmål om hvorvidt friheden i det kommende paradis er absolut frihed. Og nej - i betydningen absolut frihed til at vælge både ondt og godt. - det er det ikke. I Guds paradis er det onde elimineret.

Du mener at det er en særpræget frihed jeg taler om. Det er da muligt at det kan se sådan ud. Men for mig er det den højeste og mest ægte frihed, jeg som menneske kan opnå. Og jeg tror ikke, at jeg er eller bliver en robot af den grund.

Jeg tror heller ikke på den absolut frie vilje her i tilværelsen. Jeg tror på en afgrænset frihed - en frihed indenfor nogle bestemte rammer. Men det gør mig vel ikke til en robot?

Hvis jeg tilbyder dig at komme til at tro på Anders And kan du så derefter siges at have valgt ikke at tro på Anders And?

Ja, det vil jeg da. Der er mange ting jeg har valgt ikke at tro på. Og så er der noget jeg har valgt at tro på. I en muslims øjne er jeg også vantro. Det har jeg da fuld respket for og kan ikke opfatte som nedladende.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48389 - 24/08/2005 15:42 Re: Fri som en jublende robot [Re: asas]
Anonym
Anonym

Netmissionæren:
Denne debat startede jo med at du stillede spørgsmål om hvorvidt friheden i det kommende paradis er absolut frihed. Og nej - i betydningen absolut frihed til at vælge både ondt og godt. - det er det ikke. I Guds paradis er det onde elimineret.

Du mener at det er en særpræget frihed jeg taler om. Det er da muligt at det kan se sådan ud. Men for mig er det den højeste og mest ægte frihed, jeg som menneske kan opnå. Og jeg tror ikke, at jeg er eller bliver en robot af den grund.

Debatten startede faktisk med at sammenligne det første paradis - som Adam og Eva blev smidt ud af, fordi de havde lov til at bruge deres frie vilje! - med det kommende paradis, som du håber og tror på.

De brugte deres frie vilje til at vælge det onde. Derfor må det onde dengang have været i paradiset. Men i det nye paradis er det onde elimineret, skriver du, og det onde eksisterer dermed ikke i det. Derfor kan du selvfølgelig heller ikke vælge det onde.

Men både det gamle og det nye paradis var Guds paradis, ifølge dig. Og så er vi tilbage ved spørgsmålet, hvorfor Gud ikke eliminerede det onde i det første paradis, når hans mening er, at vi ikke skal kunne vælge det onde.

Og hvorfor skal vi dog så udsættes for det valg, hvor alle ikke-kristne går fortabt og havner i et evigt pinefuldt helvede? Det kan jo ikke være på grund af vores frihed til at vælge det onde, for den mister vi jo i det nye paradis.

Og hvis du i det nye paradis kun kan gøre Guds vilje, så bliver du Guds robot. Måske Guds jublende lykkelige robot, som slet ikke aner, at han er Guds robot, men føler at han er fri og glad - og det er helt fint.

Men hvad med dem, som går fortabt og skal pines og være bundulykkelige hele evigheden - blot fordi Gud ikke eliminerede det onde i det første paradis?

Han kunne jo bare gøre dem til sine jublende lykkelige robotter - ligesom han vil gøre dig!

Der er da noget, der ikke stemmer!

Synes du ikke - hvis du skal være helt ærlig?

Til toppen 
#48390 - 24/08/2005 15:59 Re: Fri som en jublende robot
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ærlig talt, Evo, hvordan forestiller du dig, at en robot kan være jublende lykkelig???

Det synes jeg er et selvmodsigende udsagn.

En robot er en maskine.
Den har ikke, og har aldrig haft, liv i sig.
Hvordan i alverden skulle en sådan kunne juble?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48391 - 24/08/2005 16:08 Re: Fri som en jublende robot
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Jo - helt ærligt. Jeg er helt enig med dig i, at logikken her ikke er særlig overbevisende. Og jeg (vi) har ikke noget tilfredsstillende svar på det problem. Derfor er det også et af de spørgsmål, jeg særligt ser frem til at få svar på engang. Leif Andersen tager lidt af det samme op her: Hvordan kan en kærlig Gud tillade, at nogle går fortabt?.

Som sagt tror jeg ikke jeg er eller bliver en robot. Heller ikke en jublende lykkelig robot. Men jeg kan på den anden side ikke forklare dig hvordan Gud løser det dilemma.

Når jeg er kristen, så skyldes det ikke, at Gud passer ind i min logik. Jeg kan - ligesom du selv - sagtens finde "logiske" og "fornuftige" argumenter imod Guds eksistens. Men samtidig er der masser af gode grunde for at tro på ham. Den største og vigtigste grund er Jesus. Hvis Gud ikke er til, så er der alt for meget andet der ikke stemmer. Inkl. hele Jesu liv. Og som prikken over i'et, så er jeg ganske enkelt overbevist om at Bibelens Gud er sand. Og det tror jeg er Guds ånds fortjeneste. Faktisk opfatter jeg det som et mirakel - at jeg tror!

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48392 - 24/08/2005 16:09 Re: Fri som en jublende robot [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Ærlig talt, Evo, hvordan forestiller du dig, at en robot kan være jublende lykkelig???

En robot er en maskine.

kristina

Hvis vi lever længe nok, får vi det måske at se. Jeg har læst, at der er lærende robotter under udvikling, og man mener, at de i fremtiden vil udvikle en form for bevidsthed og kunne tale med f.eks. ældre mennesker og tilpasse sig deres individuelle intellektuelle niveau og underholde dem i deres ensomhed. Så hvem ved - måske kan robotterne også lære at føle sig lykkelige og juble!

Hvis programmørerne ikke er onde, så vil de sikkert programmere robotterne, så de kun kan være gode mod det menneske, de skal tage sig af.

Ændret af Evolutionisten (24/08/2005 16:14)

Til toppen 
#48393 - 24/08/2005 16:19 Re: Fri som en jublende robot [Re: kristina]
Ateist
Bruger

En robot er en maskine.

Du er vel ikke seriøst i tvivl om at "robot" her blev brugt billedligt?

Iøvrigt er jeg enig med Evolutionisten i at vi da ikke kan udelukke at vi vil se maskiner med følelser engang i fremtiden.

Til toppen 
#48394 - 24/08/2005 16:48 Re: Fri som en jublende robot [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Og i øvrigt er det ikke Evolutionisten, men jer, der tilsyneladende forestiller jer sådanne lykkelige robotter... Evolutionisten omformulerer blot jeres indrømmet ulogiske forestillinger, så I selv og vi andre kan se konsekvenserne af jeres idéer.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#48395 - 24/08/2005 16:55 Re: Fri som en jublende robot [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Du er vel ikke seriøst i tvivl om at "robot" her blev brugt billedligt?
Iøvrigt er jeg enig med Evolutionisten i at vi da ikke kan udelukke at vi vil se maskiner med følelser engang i fremtiden.

Nej, jeg er ikke i tvivl om at "robot" skal opfattes billedligt, men et billede skulle gerne have en relation til det, det tænkes at forestille, og det har det efter min mening slet ikke og kan derfor ikke bruges i denne sammenhæng.

Du og Evo udelukker ikke, at der (af mennesker, tænker jeg) kan laves robotter med følelser (altså med liv, tænker jeg?) en gang i fremtiden.

Det udelukker jeg, for jeg tror på Gud som skaber og opretter, og tror at kun Gud har liv i sig selv, og at alt andet/alle andre har liv i kraft af Ham.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48396 - 24/08/2005 17:00 Re: Fri som en jublende robot [Re: kristina]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002

k: Det udelukker jeg, for jeg tror på Gud som skaber og opretter, og tror at kun Gud har liv i sig selv, og at alt andet/alle andre har liv i kraft af Ham.

Det er så forfærdeligt farligt at anvende sin egen mangel på fantasi som argument for noget som helst...

Ovenstående er jo ikke en gang en grund. Det er bare en påstand. Det svarer til at sige, 'Fordi jeg siger det.'

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#48397 - 24/08/2005 17:22 Re: Fri som en jublende robot [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: Du er vel ikke seriøst i tvivl om at "robot" her blev brugt billedligt?

K: Nej, jeg er ikke i tvivl om at "robot" skal opfattes billedligt, men et billede skulle gerne have en relation til det, det tænkes at forestille, og det har det efter min mening slet ikke og kan derfor ikke bruges i denne sammenhæng.

Du har nu ofte nok selv brugt det i lignende sammenhænge. Jeg tror faktisk det er fra dig jeg har billedet.

Relationen er i mine øjne også ret tydelig.
En robot (som vi kender den i dag) har ingen vilje men gør kun det den har fået lov til at gøre (det den er programmeret til).
Den har altså "ægte frihed", som defineret af NM.

Du og Evo udelukker ikke, at der (af mennesker, tænker jeg) kan laves robotter med følelser (altså med liv, tænker jeg?) en gang i fremtiden.

Nej (for mit vedkommende), jeg udelukker ikke at der kan laves robotter med følelser.
Om det kræver liv ved jeg ikke (hvad er liv i det hele taget - det er meget svært at definere.).
Men jeg udelukker sådan heller ikke at vi vil kunne skabe liv engang i fremtiden.

Til toppen 
#48398 - 24/08/2005 17:49 Re: Fri som en jublende robot [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist:

"Du har nu ofte nok selv brugt det [ordet robotter] i lignende sammenhænge. Jeg tror faktisk det er fra dig jeg har billedet."

Det er det muligvis nok. Med den forskel, at jeg har brugt det som en negation: Gud har netop ikke skabt sine mennesker som robotter (= uden liv), men skabt os i sit billede (= med liv og bevidsthed).

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48399 - 24/08/2005 18:10 Re: Fri som en jublende robot [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Kan jeg tolke din tavshed omkring emnet som om du nu også kan se relationen?

Til toppen 
#48400 - 24/08/2005 18:25 Re: Fri som en jublende robot [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist: "Kan jeg tolke din tavshed omkring emnet som om du nu også kan se relationen?"

Du er lidt hastig til at tolke, for jeg har svaret dig (kl. 17.48) og selv om jeg ikke havde, betød det ikke enighed.

Og jeg har ingen problemer med at forstå, hvad du mener, men er som nævnt uenig med dig. Surprise?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48401 - 24/08/2005 20:25 Re: Fri som en jublende robot [Re: asas]
Anonym
Anonym

Hej Evo

Jo - helt ærligt. Jeg er helt enig med dig i, at logikken her ikke er særlig overbevisende. Og jeg (vi) har ikke noget tilfredsstillende svar på det problem. Derfor er det også et af de spørgsmål, jeg særligt ser frem til at få svar på engang. Leif Andersen tager lidt af det samme op her: Hvordan kan en kærlig Gud tillade, at nogle går fortabt?.

Som sagt tror jeg ikke jeg er eller bliver en robot. Heller ikke en jublende lykkelig robot. Men jeg kan på den anden side ikke forklare dig hvordan Gud løser det dilemma.

Når jeg er kristen, så skyldes det ikke, at Gud passer ind i min logik. Jeg kan - ligesom du selv - sagtens finde "logiske" og "fornuftige" argumenter imod Guds eksistens. Men samtidig er der masser af gode grunde for at tro på ham. Den største og vigtigste grund er Jesus. Hvis Gud ikke er til, så er der alt for meget andet der ikke stemmer. Inkl. hele Jesu liv. Og som prikken over i'et, så er jeg ganske enkelt overbevist om at Bibelens Gud er sand. Og det tror jeg er Guds ånds fortjeneste. Faktisk opfatter jeg det som et mirakel - at jeg tror!

Tak for et regulært og ærligt svar. Og selv om du mener, at der stadig er masser af gode grunde til at tro på ham, så vil jeg ikke afæske dig disse grunde eller bore mere i din tro.

Til gengæld vil jeg fortsat gerne have en bedre forklaring på, hvorfor du finder det rimeligt, at evolutionsteorien ikke refereres loyalt i artikler.

Du kunne i det mindste rette det i din egen tekst under evolutionsteorien, hvor du skriver: Netop fordi jeg ikke er produkt af en tilfældig udvikling, men er skabt og villet . . . . "

Der er og bliver en konkret fejl at kalde evolutionsteorien tilfældig udvikling.

Denne videnskabelige teori er fremkommet udelukkende ved forsøg med årsag og virkning, hvor man i forskningsprojekter afprøver en række forhold i naturen udelukkendeved at etablere identiske årsager og forårsage identiske virkninger.

Det er der altså intet tilfældigt ved, men det stik modsatte af tilfældighed.

Kan du helt ærligt se noget tilfældigt i det?

Til toppen 
#48402 - 24/08/2005 21:08 Re: Fri som en jublende robot [Re: kristina]
Ateist
Bruger

A: "Kan jeg tolke din tavshed omkring emnet som om du nu også kan se relationen?"

K: Du er lidt hastig til at tolke, for jeg har svaret dig (kl. 17.48) og selv om jeg ikke havde, betød det ikke enighed.

Du har skrevet et indlæg kl. 17:49 men deri var der ikke nogen stilligtagen til den relation jeg havde præsenteret dig for.

Til toppen 
#48403 - 24/08/2005 21:33 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evo, dette er ikke et svar på vegne Netmissionæren - han svarer nok selv tænker jeg - men et spørgsmål fra mig:

Når du kritiserer sætningen: " Netop fordi jeg ikke er produkt af en tilfældig udvikling, men er skabt og villet . . . . " så kan jeg med min bedste vilje ikke forstå kritikken. Jeg har tænkt og tænkt for at finde ud af, hvordan i alverden det er gået til, at det udsagn er blevet til så stor forargelse. Kan du forklare mig det?

Det er jo nemlig hverken den videnskabelige meteode eller evolutionsteorien der skrives om her - endsige kritiseres - men troen på Gud som ophav til hver enkelt af os der skrives om.
Jeg har læst den artikel af Asbjørn, som du linkede til ("Studie 3. Hvem er jeg"), og der står ikke et eneste ord om evolutionsteorien.

Evolutionsteorien beskæftiger sig, hvis jeg ikke igen har misforstået det hele, ikke
med enkelt-individers tilblivelse men med arternes?

Jeg vil også for mit eget vedkommende sige, at jeg ikke er et produkt af en tilfældig udvikling, men villet af Gud. Det siger jeg fordi jeg tror, at Gud har villet mig, og jeg nægter at trække udsagnet tilbage!

Hvis jeg ikke troede på Gud, måtte jeg nødvendigvis mene, at det (selv om det naturligvis også var resultatet af en konkret årsag-virkning) var helt tilfældigt , at det lige var "mig" der kom til verden dengang (og ikke min søster eller bror eller slet ingen) uden lige "min" jeg-fornemmelse. Det har absolut intet med videnskabelige metoder eller teorier at gøre.

At noget sker tilfældigt betyder i daglig tale hverken mere eller mindre, end at der sådan set lige så godt kunne være sket noget andet ...

Sådan forstår jeg i hvert fald ordet. Og opfat det endelig ikke som en indsigelse mod videnskaben!

Er det forresten ikke underligt, at jeg tilfældigvis næsten altid vælger den langsomste kassekø, selv om jeg altid forsøger at stille mig i den hurtigste ... helt uden tanke på evolutionsteorien ) - og at jeg tror på, at Gud alligevel styrer mit liv, fordi jeg har lagt mig selv og alt hvad jeg foretager mig i Hans hænder ...?

Mærkeligt ikke?
Men sådan er det altså, og det er slet ikke noget tilfælde!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48404 - 24/08/2005 21:41 Re: Fri som en jublende robot [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist: Du har skrevet et indlæg kl. 17:49 men deri var der ikke nogen stilligtagen til den relation jeg havde præsenteret dig for.

Jeg kan ikke svare dig mere krystalklart. Prøve at læse det igen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48405 - 24/08/2005 21:56 Re: Fri som en jublende robot [Re: asas]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Asbjørn

nemlig, det er et af de største af Guds mirakler, når et menneske kommer til tro på Ham. Det er for mig at se større, end når man bliver helbredt for en sygdom. For det giver adgang til ikke bare liv, men det EVIGE liv, og det er meget mere, end livet her på jorden. Men naturligvis skal vi huske, som du også gør, ved jeg, at livet her på jorden er fuldt af glæder og muligheder. I hvert fald for os som lever i Danmark, jeg ved godt, at livet kan se anderledes ud, hvis man er født et andet sted og bor der. Fx. for de statsløse (indtil videre) palæstinensere, for dem er livet ikke fuldt af muligheder, men de har muligvis glæder alligevel, det skal jeg ikke kunne sige, men nu er jeg også off topic, sorry. Ville bare give mit besyv med til det du skrev om mirakler..

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48406 - 24/08/2005 22:48 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev: Når du kritiserer sætningen: " Netop fordi jeg ikke er produkt af en tilfældig udvikling, men er skabt og villet . . . . " så kan jeg med min bedste vilje ikke forstå kritikken. Jeg har tænkt og tænkt for at finde ud af, hvordan i alverden det er gået til, at det udsagn er blevet til så stor forargelse. Kan du forklare mig det?

Artiklen med citatet står på denne side, som JesusNet angiveligt har reserveret til artikler om evolutionsteorien.

I den kontekst kan produkt af "tilfældig udvikling" kun forstås som produkt af evolutionsteorien - som dermed i Netmissionærens tekst gøres synonym med tilfældig udvikling.

Men ikke et eneste af de forskningsresultater, som understøtter evolutionsteorien, ser ud til at være resultat af tilfældig udvikling, men det stik modsatte, nemlig årsag og virkning.

Tilmed er denne videnskabelige teori fremkommet udelukkende ved forsøg med årsag og virkning, hvor man i forskningsprojekter afprøver en række forhold i naturen udelukkende ved at etablere identiske årsager, som forårsage identiske virkninger.

Og så tidligere nævnt - hvis udviklingen, evolutionen, udelukkende styres af årsag og virkning, så er den fastlagt til mindste detalje. Og dermed alt andet end tilfældig.

Netmissionærens sidestilling af evolutionsteorien med "tilfældig udvikling" er derfor så forkert, som den overhovedet kan blive.

Og direkte forkerte oplysninger er forargelige! Især hvis man fremsætter dem om en opfattelse, som man samtidig angriber for at være forkert. Og det må man sige, at Netmissionæren gør.

Til toppen 
#48407 - 24/08/2005 23:00 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Evolutionsteorien beskæftiger sig, hvis jeg ikke igen har misforstået det hele, ikke
med enkelt-individers tilblivelse men med arternes?

Så har du faktisk igen misforstået det hele.

Evolutionen virker gennem ændringer af enkeltindivider, og derigennem ændres arterne.

Hvad havde du ellers forestillet dig?

Kristina: Jeg vil også for mit eget vedkommende sige, at jeg ikke er et produkt af en tilfældig udvikling, men villet af Gud. Det siger jeg fordi jeg tror, at Gud har villet mig, og jeg nægter at trække udsagnet tilbage!

Gud kan udmærket have villet dig, selv om du er produkt af evolutionsteorien, der ikke bygger på tilfældighed, men på årsag og virkning.

Det ene udelukker ikke det andet.

Hvis Gud er den første årsag og kan overskue og forudse alt, og årsag og virkning lige siden har styret udviklingen - d.v.s. evolutionen! - så har Gud faktisk forudset, at evolutionen ville skabe Kristina. Og at hun ville sidde her og debattere med mig.

Vi ved bare ikke, om Gud er den første årsag. Men uanset dette, så ville vi sidde her og debattere alligevel, hvis årsag og virkning alene styrer det hele.

Og hidtil har forskningen bag evolutionsteorien kun observeret årsag og virkning og ikke den mindste tilfældighed.

Ændret af Evolutionisten (24/08/2005 23:08)

Til toppen 
#48408 - 24/08/2005 23:03 Re: Fri som en jublende robot [Re: tau]
Anonym
Anonym

Tau: nemlig, det er et af de største af Guds mirakler, når et menneske kommer til tro på Ham.

Det trodser i hvert fald al forstand. Det kan vi vist være enige om!

Til toppen 
#48409 - 24/08/2005 23:23 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen?
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Evo

" Netop fordi jeg ikke er produkt af en tilfældig udvikling, men er skabt og villet . . . . "

Hvis nu udsagnet blev ændret til nedenstående, ville det så være mere korrekt i dine øjne?

" Netop fordi jeg ikke er produkt af en formålsløs udvikling, men er skabt og villet . . . . "

Mvh
Raven

Til toppen 
#48410 - 24/08/2005 23:29 Re: Fri som en jublende robot
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Evolutionist

Tau: nemlig, det er et af de største af Guds mirakler, når et menneske kommer til tro på Ham.

Evo: Det trodser i hvert fald al forstand. Det kan vi vist være enige om!

Ja. Selv de hårdeste ateister, såsom mig, kan komme til tro. Og hvis Muhammed ikke vil komme til bjerget, så må bjerget komme til Muhammed.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48411 - 25/08/2005 08:21 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Hej Evo

Netop fordi jeg ikke er produkt af en tilfældig udvikling, men er skabt og villet . . . . "

Hvis nu udsagnet blev ændret til nedenstående, ville det så være mere korrekt i dine øjne?

Netop fordi jeg ikke er produkt af en formålsløs udvikling, men er skabt og villet . . . . "

Mvh
Raven

Nej - det ville være lige så forkert.

Evolutionsteorien afviser ikke, at evolutionen kan være styret af Gud, eller at evolutionen har et forudbestemt mål. Altså et formål. Men evolutionsteorien bekræfter det heller ikke. Den siger principielt ikke noget om Gud eller formål.

Min helt grundlæggende kritik af bl.a. Netmissionærens tekst og de andre forfatteres tekster på den side på JesusNet, der angives at handle om evolutionsteorien - den er, at forfatterne enten hævder eller antyder, at evolutionsteorien afviser Guds eksistens.

Det gør evolutionsteorien ikke - og derfor er artiklerne grundlæggende urigtige, fordrejende og direkte vildledende på dette punkt.

Netmissionærens sidestilling af evolutionsteorien med "tilfældig udvikling" er, som tidligere nævnt, så forkert, som den overhovedet kan blive.

Og direkte forkerte oplysninger er forargelige! Især hvis man fremsætter dem om en opfattelse, som man samtidig angriber for at være forkert. Og det må man sige, at Netmissionæren gør.

I relation hertil skylder Netmissionæren i øvrigt stadig at underbygge sin påstand om, at evolutionsteorien bevæger sig ind på troens område!

Til toppen 
#48412 - 25/08/2005 08:27 Hvordan kommer hårde ateister til tro på Gud? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Tau: Ja. Selv de hårdeste ateister, såsom mig, kan komme til tro. Og hvis Muhammed ikke vil komme til bjerget, så må bjerget komme til Muhammed.

Det lyder interessant, men kryptisk indforstået.

Vil du uddybe det?

Det vil måske interessere især debattøren Ateist at høre, hvordan en hård ateist kommer til tro på Gud?

Til toppen 
#48413 - 25/08/2005 09:55 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo skriver:

"Hvis Gud er den første årsag og kan overskue og forudse alt, og årsag og virkning lige siden har styret udviklingen - d.v.s. evolutionen! - så har Gud faktisk forudset, at evolutionen ville skabe Kristina. Og at hun ville sidde her og debattere med mig.

Vi ved bare ikke, om Gud er den første årsag. Men uanset dette, så ville vi sidde her og debattere alligevel, hvis årsag og virkning alene styrer det hele.

Og hidtil har forskningen bag evolutionsteorien kun observeret årsag og virkning og ikke den mindste tilfældighed."

OK.
Jeg har skam heller aldrig opponeret imod, at ET forskningen kun har observeret årsag og virkning.

Jeg har i det hele taget ikke opponeret imod ET, som jeg ikke har forstand på. Jeg har kun påpeget, at så vidt jeg kan se, hviler ET ikke hviler på noget fundament, og det mener jeg at have fået medhold i: at ET kun fremkommer med delfacitter og hverken har noget at sige om livets første årsagsløse årsag, eller om hvad der forventelig kommer til at stå på bundlinjen.

Og du har på din side ikke opponeret imod den mulighed, at Gud har forudset, skabt og fortsat opretholder alt liv, hvilket som bekendt er fundamentet for kristnes liv og tro. Du har blot hævdet, at du ikke ser nogen grund til at tro på det.

Det ser jeg al god grund til. Jeg er faktisk ikke i stand til at tro andet.

Dette livs kausalitet måtte for mig at se i modsat fald være tilfældige årsagers tilfældige virkninger. Tilfældige fordi de ikke i udgangspunktet var/er styret/villet af nogen eller noget.

Jeg kan heller ikke se bort fra empiri: de mange tilfælde af Guds ekstraordinære indgriben i de kendte naturlove.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48414 - 25/08/2005 10:22 tilfældig eller ej
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Evo

Jeg begriber ikke din forargelse over at vi bruger et ord, som er helt almindeligt anerkendt til beskrivelse af princippet bag den biologiske evolution, nemlig "tilfældig naturlig selektion" eller "naturlig udvælgelse af tilfældige variationer". Jeg har søgt lidt rundt på nettet og disse sætninger bruges igen og igen, når evolutionens principper skal forklares kort - af evolutionister vel at mærke!. At der ligger skjulte og ugennemskuelige årsag-virkning bag alle processer ændrer intet ved det forhold, at dér hvor vi ikke kan påpege en styring og ikke har nogen mulighed for at forudsige resultatet, dér kalder vi udfaldet tilfældigt.

For øjeblikket blæser det ret meget her udenfor mit vindue. Hvis jeg gik ud og lagde en stump papir på jorden og lod vinden føre det med sig, så ville jeg betegne det som tilfældigt hvor det havnede. Uanset, at det via komplicerede måleinstrumenter og computersimulationer ville være muligt at opstille nogle prognoser for hvor det kunne tænkes at havne. Ordet tilfældig rummer blot den konstatering, at vi ikke har realistisk mulighed for at forudsige resultatet.

Om der grundlæggende er tale om villkårlige eller kausale processer ændrer iøvrigt intet ved, at det i begge tilfælde står som modsætning til den villede og styrede hensigt, som ligger i troen på en skabende og opretholdende Gud.

Så hensigten med at tale om tilfældig udvikling er ikke at opstille en falsk modsætning til troen på en skabende Gud. Det er blot en pragmatisk beskrivelse af den virkelighed, som ET tager udgangspunkt i.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48415 - 25/08/2005 10:23 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Jeg har skam heller aldrig opponeret imod, at ET forskningen kun har observeret årsag og virkning.

Jeg har i det hele taget ikke opponeret imod ET, som jeg ikke har forstand på. Jeg har kun påpeget, at så vidt jeg kan se, hviler ET ikke hviler på noget fundament, og det mener jeg at have fået medhold i: at ET kun fremkommer med delfacitter og hverken har noget at sige om livets første årsagsløse årsag, eller om hvad der forventelig kommer til at stå på bundlinjen.

Du har ikke fået medhold i, at evolutionsteorien ikke hviler på noget fundament. Den hviler i øjeblikket solidt på tusindvis af delfacitter - forskningsresultater!

Men den har ganske rigtig ikke noget at sige om "livets første årsagsløse årsag, eller om hvad der forventelig kommer til at stå på bundlinjen".

Så det udtaler den derfor heller ikke om - og derfor er det urimeligt, at JesusNet bidrager til den opfattelse, at evolutionsteorien afviser Guds eksistens og at den bygger på tilfældighed. For det gør den ikke!

Til toppen 
#48416 - 25/08/2005 10:40 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Og du har på din side ikke opponeret imod den mulighed, at Gud har forudset, skabt og fortsat opretholder alt liv, hvilket som bekendt er fundamentet for kristnes liv og tro. Du har blot hævdet, at du ikke ser nogen grund til at tro på det.

Hvor har du dog det fra, at jeg afviser at tro på, at Gud har forudset, skabt og fortsat opretholder alt liv!

Det er da en udmærket tro - blot man ikke forsøger at underbygge den videnskabeligt, som visse ID-fortalere gør. Endda ved fejlagtigt at påstå, at videnskaben afviser Guds eksistens.

At jeg påpeger en række ulogiske ting i din udgave af den kristne tro, betyder ikke, at jeg afviser at tro på Guds eksistens.

Når videnskaben ikke afviser Guds eksistens, så har jeg da heller ingen grund til at afvise den.

Personligt sætter jeg stor pris på de store dele af Jesu lære, som jeg fornemmer er sande og gavnlige for os.

Til toppen 
#48417 - 25/08/2005 10:45 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Jeg kan heller ikke se bort fra empiri: de mange tilfælde af Guds ekstraordinære indgriben i de kendte naturlove.

Empiri er lig med forskningsresultater.

Hvilke videnskabelige forskningsresultater viser "mange tilfælde af Guds ekstraordinære indgriben i de kendte naturlove"?

Du behøver kun at nævne det bedst underbyggede "tilfælde", du kender!

Til toppen 
#48418 - 25/08/2005 10:47 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen?
kristina
Ordstyrer
Bruger

hmm Evo - så du synes at delspørgsmål med tilhørende delfacitter uden noget udgangspunkt kan kaldes et fundament. OK, så fred med det, det er så bare ikke det jeg selv ville kalde et fundament.

"... derfor er det urimeligt, at JesusNet bidrager til den opfattelse, at evolutionsteorien afviser Guds eksistens og at den bygger på tilfældighed."

Jeg har intet sted set, at nogen her er kommet med den påstand, at ET afviser Guds eksistens eller bygger på en tilfældighed. (ET bygger efter min opfattelse ikke på noget konkret, men holder sig til at beskrive forskningsresultater udført efter den videnskabelige metode.)

Derimod har der været skrevet en del om, hvad kristendommen har at sige om skabelsen, og hvad vi kristne tror på som en overordnet og grundlæggende sandhed om livet.

Desuden har ID-forskere forklaret om deres egne forskningsresultater.
Det skulle der ikke være nogen grund til at forbyde dem!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48419 - 25/08/2005 11:04 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
kongstad
Bruger

delspørgsmål med tilhørende delfacitter uden noget udgangspunkt

Det samme kan siges om al videnskab.

Medicin bygger på små delfacitter, og uden noget udgangspunkt. Fysik bygger på delfacitter, osv osv.

Vi finder ud af nye ting, i daglidagen såvel som i videnskaben, ved at se på enkelte begivenheder. Vi tolker så de begivenheder ind i større sammenhænge.

Evolutionsteorien omhandler biologi, men støtter sig selvfølgelig til fysik, og kemi.

Medicin støtter sig ligeledes til kemi, fysik, biologi, og til evolutionsteorien.

Inden for hvert lille bitte specialiserede område kigger man på enkelte observationer for at støtte en smal hypotese, eller bekræfte en teori. Resultater fra den ene videnskab bruges som grundlag for antagelse og hypoteser i den anden, men den anden videnskab omhandler ikke direkte den første.

F.eks datering af fossiler er i høj grad fysik, og det er fysikken som understøtter teorierne der. alligevel må palæontologerne støtte sig til fysikken når de skal datere.

Det er ligesom en datalog bruger en PC'er til at arbejde med. For at lave PC'er skal man støtte sig til fysik, kemi, metalurgi etc, men alligevel er disse ting ikke inden for datalogens emneområde.

Det lyder som om du efterlyser deduktive sandheder i den gamle græske tradition. Man har nogen sande præmisser og ud fra dem kan man udlede sandhed om verden.

Erfaring har vist os at det er en frugtløs måde at tilgå verden. Kun ved at tvivle på alle antagelser, og teste dem igen og igen, kan vi opleve at det billede vi danner inde i hovedet passer bedre med det vi oplever gennem sanserne.

Nogen påstår at det er fordi vores antagelser bliver mere og mere sande, andre nægter at vi overhovedet kan kende til sandheden, men det er en metadiskussion.

/Søren

Til toppen 
#48420 - 25/08/2005 11:06 Re: tilfældig eller ej [Re: asas]
Anonym
Anonym

Netmissionæren: Jeg begriber ikke din forargelse over at vi bruger et ord, som er helt almindeligt anerkendt til beskrivelse af princippet bag den biologiske evolution, nemlig "tilfældig naturlig selektion" eller "naturlig udvælgelse af tilfældige variationer". Jeg har søgt lidt rundt på nettet og disse sætninger bruges igen og igen, når evolutionens principper skal forklares kort - af evolutionister vel at mærke!. At der ligger skjulte og ugennemskuelige årsag-virkning bag alle processer ændrer intet ved det forhold, at dér hvor vi ikke kan påpege en styring og ikke har nogen mulighed for at forudsige resultatet, dér kalder vi udfaldet tilfældigt.

Jeg forstår egentlig godt, at du ikke begriber min forargelse - for du har ret i, at forskere selv bruger udtrykket "tilfældig naturlig selektion" eller "naturlig udvælgelse af tilfældige variationer".

Det gør de for nemheds skyld. Fordi det ser tilfældigt ud for os, som du selv helt korrektt skriver: "Ordet tilfældig rummer blot den konstatering, at vi ikke har realistisk mulighed for at forudsige resultatet".

Problemet med denne upræcise sprogbrug opstår, når du i din tekst tager ordet "tilfældigt" helt bogstaveligt og opstiller det som om evolutionsteorien står i modsætning til troen på en skabende og styrende Guds eksistens. Hvilket den jo ikke gør.

Så måske bør vi opgive at vikle os ud af disse sproglige forviklinger og i stedet prøve at blive enige om følgende:

Evolutionsteorien afviser ikke Guds eksistens, og derfor bør tekster, der beskriver evolutionsteorien ikke give folk dette indtryk.

Kan vi enes om det?

Til toppen 
#48421 - 25/08/2005 11:22 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Desuden har ID-forskere forklaret om deres egne forskningsresultater.
Det skulle der ikke være nogen grund til at forbyde dem!

ID er ikke genstand for forskning. Der findes kun ID-fortalere, som ikke selv ulejliger sig med at forske i ID, men udelukkende bebrejder den etablerede forskning, at den ikke gør det.

Det forvirrer billedet lidt, at nogle ID-fortalere er forskere. Men det er altid på andre områder end ID.

Der mangler i øvrigt slet ikke penge til ID-forskning.

I USA nyder ID f.eks. stor opmærksomhed blandt velstående kristne fundamentalister, som har USA's præsidents store bevågenhed - og vice versa.

Men der mangler ID-forskningsprojekter. Hidtil er det ikke lykkedes ID-fortalerne at opstille et sådant.

Og derfor findes der ingen ID-forskningsresultater, som "ID-forskere" kan forklare om.

Med mindre du da kender til konkrete ID-forskningsresultater? Så vil jeg gerne høre om dem.

Til toppen 
#48422 - 25/08/2005 11:30 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: (ET bygger efter min opfattelse ikke på noget konkret, men holder sig til at beskrive forskningsresultater udført efter den videnskabelige metode.)

Din opfattelse er ikke korrekt.

Evolutionsteorien bygger på konkrete forskningsresultater, som er udført og beskrevet efter den videnskabelige metode.

Til toppen 
#48423 - 25/08/2005 11:50 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: Jeg har intet sted set, at nogen her er kommet med den påstand, at ET afviser Guds eksistens . . .

Sprint kalder evolutionsteorien, udviklingslæren, for uforenelig med troen på Guds eksistens. Og det gør han her på JesusNets side, som angives at være om evolutionsteorien: "Mange videnskabsmænd indrømmer, at udviklingslæren kun er en teori. Men hvis alternativet er at tro på noget guddommeligt – ja, så er der for dem ikke noget alternativ".

Ruth Thorsen på samme JesusNet-side her: "Spørgsmålene om evolution blev en forhindring, der stod i vejen for, at Brian kunne få fred med Gud. Og når han tvivler i dag, er det stadig på det her område – om det bare er en tilfældighed eller om der er mening bag. Og tvivlen vil måske altid følge ham".

Nu har du to klare eksempler på, at nogen er kommet med den påstand. Det sidste eksempel har jeg i øvrigt nævnt før.

Til toppen 
#48424 - 25/08/2005 11:54 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina: - så du synes at delspørgsmål med tilhørende delfacitter uden noget udgangspunkt kan kaldes et fundament. OK, så fred med det, det er så bare ikke det jeg selv ville kalde et fundament.

Det er det bedste, videnskabelige fundament.

Og du mener vel ikke, at dit kristne metafysiske fundament kan underbygge videnskab?

Til toppen 
#48425 - 25/08/2005 12:05 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen?
Raven
Bruger

Reg.: 08/07/2003
Sted: Brejning
Hej Evo

Tak for dit svar.

Hvis jeg har forstået dig rigtig mener du:

1) Evolution er ikke tilfældig, da alt har en årsag og en virkning.

2) Evolution kan ikke siges at være formålsløs, da den hverken afviser eller bekræfter en evt. styrende Gud.

ad1) Din definition af begrebet "tilfældig" finder jeg næsten ubrugelig i praksis, i virkeligheden kan man jo næsten ikke bruge din definition af ordet i nogen sammenhæng - da man altid kan påpege at der findes en årsag-virkning. Alligevel bruger vi ofte ordet "tilfældig" om mange situationer (ofte situationer som er uforudsigelige eller uigennemskuelige - f.eks. terningekast). Så jeg kan personligt ikke forstå modviljen mod "tilfældig udvikling".

ad2) OK, det kan jeg godt se. Jeg tror mange kristne (men absolut ikke alle) vil have svært ved at forene Gud og evolution. Ikke fordi Gud ikke kunne have startet det hele, og derefter styret evolutionen, men fordi Bibelen og evolutionen fortæller noget forskelligt i manges øjne. Hvis jeg personligt skulle acceptere alt ved ET, kan jeg ikke se andet end at det i sidste ende må blive på bekostning af Bibelen - og omvendt.

Så påstand 2 lyder for mig således:

2) Evolution kan siges at være formålsløs, da den afviser den Bibelske Gud.

Mvh
Raven

Ændret af Raven (25/08/2005 12:07)

Til toppen 
#48426 - 25/08/2005 12:42 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Evo spørger:

.. du mener vel ikke, at dit kristne metafysiske fundament kan underbygge videnskab?

Mit fundament Guds nåde: det overordnede kristne evangelisk-lutherske budskab om Gud som skaber og opretholder, om synd og forsoning, om frelse og fortabelse, som det fremgår af Bibelen.

En del af Bibelens tekster - hvoraf mange er allegorier - kan i mange tilfælde kun forstås og accepteres intellektuelt, når de henlægges til den metafysiske begrebsverden, som jeg ikke anser for mindre virkelig, men tværtimod mere virkelig end den begrænsede fysiske verden, som vi her bevæger os rundt i.

Men til dit direkte spørgsmål:
Nej, jeg mener ikke, at kristendommen underbygger videnskab - lige så lidt som den afviser videnskab.
Kristendom handler nemlig ikke om videnskab.

Gud har ikke kun skabt os, som er kristne, men også alt andet og alle andre, incl. videnskabsmænd og deres forskelligt tænkende hjerner!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48427 - 25/08/2005 12:43 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: Raven]
Anonym
Anonym

Raven: Hvis jeg har forstået dig rigtig mener du:

1) Evolution er ikke tilfældig, da alt har en årsag og en virkning.

ad1) Din definition af begrebet "tilfældig" finder jeg næsten ubrugelig i praksis, i virkeligheden kan man jo næsten ikke bruge din definition af ordet i nogen sammenhæng - da man altid kan påpege at der findes en årsag-virkning. Alligevel bruger vi ofte ordet "tilfældig" om mange situationer (ofte situationer som er uforudsigelige eller uigennemskuelige - f.eks. terningekast). Så jeg kan personligt ikke forstå modviljen mod "tilfældig udvikling".

Jeg er ikke uenig i din indvending, og jeg vil nøjes med at henvise til mit svar til Netmissionæren.

Raven: 2) Evolution kan ikke siges at være formålsløs, da den hverken afviser eller bekræfter en evt. styrende Gud.

ad2) OK, det kan jeg godt se. Jeg tror mange kristne (men absolut ikke alle) vil have svært ved at forene Gud og evolution. Ikke fordi Gud ikke kunne have startet det hele, og derefter styret evolutionen, men fordi Bibelen og evolutionen fortæller noget forskelligt i manges øjne. Hvis jeg personligt skulle acceptere alt ved ET, kan jeg ikke se andet end at det i sidste ende må blive på bekostning af Bibelen - og omvendt.

Så påstand 2 lyder for mig således:

2) Evolution kan siges at være formålsløs, da den afviser den Bibelske Gud.

Evolutionen bliver jo ikke formålsløs, blot fordi den afviser visse elementer af nogle kristnes forestilling om den bibelske gud.

Så længe evolutionsteorien ikke afviser eksistensen af en en skabende og styrende gud, afviser den heller ikke, at der kan være et formål med evolutionen.

Men det er klart, at der hvor kristne fuldt og fast tror på nogle ret konkrete forestillinger om, hvordan Gud har udviklet livet på jorden; og disse ikke stemmer overens med observationer, som understøtter evolutionsteorien - der havner disse kristne naturligvis i en fæl klemme mellem tro og videnskab.

Det er uundgåeligt.

Men det indebærer i øvrigt ikke, at evolutionsteorien afviser de kristnes gud. Hvilket illustreres af, at mange kristne uden problemer både tror på deres gud og på evolutionsteorien.

Og det leder nødvendigvis til en interessant diskussion om, hvem af de to slags kristne, der har den rette kristne tro, og hvem der har den forkerte!

Men den diskussion må I klare med hinanden internt. F.eks. med Henoch, der tror på både Gud og evolutionsteorien.

Til toppen 
#48428 - 26/08/2005 14:41 Re: Fri som en jublende robot [Re: asas]
Ateist
Bruger

Når jeg er kristen, så skyldes det ikke, at Gud passer ind i min logik. Jeg kan - ligesom du selv - sagtens finde "logiske" og "fornuftige" argumenter imod Guds eksistens. Men samtidig er der masser af gode grunde for at tro på ham. Den største og vigtigste grund er Jesus. Hvis Gud ikke er til, så er der alt for meget andet der ikke stemmer. Inkl. hele Jesu liv.

Det regner du forhåbentlig ikke med under "gode grunde"?
Hvis Gud ikke er til, så er Jesu liv jo nok heller ikke forløbet som i Bibelen.
Det er - i modsætning til, hvad du her siger - uhyre simpelt at få til at stemme overens med at der ingen guder findes.

Og som prikken over i'et, så er jeg ganske enkelt overbevist om at Bibelens Gud er sand.

Så når du tror på Bibelens Gud ("er kristen") så er det ganske enkelt fordi du er "overbevist om at Bibelens Gud er sand".
Det er jo ikke så underligt - det er faktisk en tautologi.
Det kan også formuleres som "Bare fordi!"
Altså heller ikke nogen god grund.

Til toppen 
#48429 - 26/08/2005 17:09 Re: Fri som en fisk [Re: asas]
Ateist
Bruger

Ja, jeg mener det er et særpræget frihedsbegreb du anvender.

Du forholder dig ikke til min kritik af det men gentager blot, hvad du tidligere har sagt.
Det er lidt ærgerligt men jeg kan nu ikke se andet end mine indvendinger følger af det du har sagt.
Og, et frihedsbegreb, hvor betegnelsen "ægte frihed" ville kunne anvendes om et valg med kun en valgmulighed det finder jeg i høj grad særpræget.

Det tror jeg også du ville gøre i enhver anden kontekst.

A: Hvis jeg tilbyder dig at komme til at tro på Anders And kan du så derefter siges at have valgt ikke at tro på Anders And?

NM: Ja, det vil jeg da.

Virkelig?
Det må jo pr. def. betyde at du mener der har været et reelt valg.
Det indebærer så at du må mene at du kunne vælge at tro på Anders And.
Men vil du helt seriøst hævde, at du kunne beslutte dig for at tro på Anders And for derefter at være oprigtigt overbevist om at Anders And eksisterer?

Det tror jeg helt ærligt ikke på at du kunne uanset, hvor meget du end forsøgte.

I en muslims øjne er jeg også vantro. Det har jeg da fuld respket for og kan ikke opfatte som nedladende.

Læs nu, hvad jeg skriver!
Fakstisk skrev jeg udtrykkeligt: "At I vil kalde os "vantro" er jeres sag ..."
Det er altså ikke ordet vantro jeg har opfattet som nedladende.

Som jeg videre skrev: "... men at hævde at vi har valgt at have et forkert verdensbillede det synes jeg er nedladende og respektløst.
Og det uanset hvilken bog I måtte begrunde påstanden med."

Til toppen 
#48430 - 29/08/2005 20:15 ET og Gud
asas
GlobalModerator
Bruger

Det var da rart, at nå til forståelse omkring den sag :-)

Jeg er enig med dig i at ET som sådan ikke afviser, at der kan eksistere en Gud - fx som en "første årsag" til udviklingen. Men problemet er for mig, at Bibelens Gud ikke bare er en "første årsag" eller en Gud som har sat et urværk i gang og derefter har overladt systemet til sig selv.

Jeg mener at ET tanken står i modsætning til det bibelske billede af Gud, som den der skaber og skænker livet til hvert enkelt menneske. I følge den forståelse, så er jeg den jeg er fordi Gud har villet mig sådan. Og ikke fordi naturen - i kraft af sine indbyggede mekanismer - har frembragt mig som et nødvendigt produkt af et svimlende antal årsag-virkning forhold.

Det er en bærende tanke i Bibelen, at Gud både er aktiv skaber og opretholder af hele skaberværket. Ikke en passiv og tilbagelænet Gud. Jeg er klar over, at nogle mener, at det er muligt at kombinere ET med Bibelens Gud. Men det mener jeg altså ikke. For mig er hvert et nyt liv et guddommeligt mirakel. Og jeg tror også at Guds styrende hånd er med i de ting jeg oplever og kommer ud for hver dag.

Det vi kan enes om, at ET ikke afviser, at der kan findes en Gud. Men den Gud, som jeg tror på - og som jeg mener er Bibelens Gud - han kan ikke forenes med ET. Ham tror jeg på - uanset hvad videnskabelige fakta iøvrigt kan sandsynliggøre af andre forklaringer.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48431 - 29/08/2005 20:48 Re: ET og Gud [Re: asas]
Anonym
Anonym

Netmissionæren: Det vi kan enes om, at ET ikke afviser, at der kan findes en Gud.

Det synes jeg er en vigtig erkendelse.

Jeg går ud fra, at du som redaktør for JesusNet vil drage omsorg for, at dette faktum ikke druknes i diverse ID-fortaleres påstande og antydninger om det modsatte, og sørge for at gøre reel information herom synlig på JesusNets side om evolutionsteorien.

Netmissionæren: Men den Gud, som jeg tror på - og som jeg mener er Bibelens Gud - han kan ikke forenes med ET. Ham tror jeg på - uanset hvad videnskabelige fakta iøvrigt kan sandsynliggøre af andre forklaringer.

Det ærlig snak, men dermed stiller du dig udenfor den videnskabelige erkendelses på en række områder.

Jeg tænker her f.eks. på påstanden om syndfloden, som der ingen spor er af - og på påstanden at jorden kun skulle være 6.000-10.000 år, skønt iskerneboringer i indlandsisen rækker over 2000.000 år tilbage.

Men vi er vel enige om, at evolutionsteorien også bør have lov til at tale ud fra sine egne forudsætninger i artikler på JesusNets side om evolutionsteorien - kun derved kan den vurderes retfærdigt overfor din og andres opfattelse.

Jeg vil derfor foreslå, at du under punktet evolution bringer en artikel om evolutionsteorien, som ikke er skrevet af en ID-fortaler, men af en neutral forsker - hvor du naturligvis gør opmærksom på, at evolutionsteorien ikke kan forenes med bibelsk skabelsestro.

Herefter vil jeg mene det er helt OK, at kreationister og ID-fortalere har frit slag med artikler om ID og skabelse.

Til toppen 
#48432 - 29/08/2005 21:12 Re: ET og Gud
asas
GlobalModerator
Bruger

Jeg er helt enig med dig i, at hvis man søger efter neutral og videnskabelig oplysning om ET, så er JesusNet et dårligt sted at begynde. Vi gør ikke krav på at bringe sådant. Vi har en række artikler som på forskellige måder påpeger de konflikter vi mener, der er mellem ET og bibelsk skabelses-tro. Men du har ret i at der kunne siges meget andet og mere om den sag. Om det er vores pligt på JesusNet, at bringe en neutral artikel om ET er jeg lidt tøvende overfor. Jeg mener ikke vi er forpligtede på at dele sol og vind lige i den sag.

Jeg vedgår også gerne, at jeg - med min reservation overfor ET - stiller mig udenfor den videnskabelige erkendelses område. Korrekt. Jeg opfatter ikke skabelses-troen som en videnskabelig teori.

Jeg tror på syndfloden selvom jeg ikke umiddelbart kan se spor af den i naturen. Det udelukker ikke at den kan have fundet sted. Måske kun lokalt. Men det er en trossag.

Personligt er jeg åben overfor at jorden er så gammel, som målingerne viser. Men jeg tror stadig på at Bibelens skabelsesberetning er en - omend billedlig - beskrivelse af, at Gud skabte livet i al sin mangfoldighed - alene ved sit ord.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48433 - 30/08/2005 17:54 Re: ET og Gud [Re: asas]
Ateist
Bruger

Jeg er helt enig med dig i, at hvis man søger efter neutral og videnskabelig oplysning om ET, så er JesusNet et dårligt sted at begynde. Vi gør ikke krav på at bringe sådant. Vi har en række artikler som på forskellige måder påpeger de konflikter vi mener, der er mellem ET og bibelsk skabelses-tro. Men du har ret i at der kunne siges meget andet og mere om den sag. Om det er vores pligt på JesusNet, at bringe en neutral artikel om ET er jeg lidt tøvende overfor. Jeg mener ikke vi er forpligtede på at dele sol og vind lige i den sag.

Jeres vægtning, vinkling og formål behøver ikke at være neutral men derfor kan man da godt kræve at I beskriver evolutionsteorien loyalt.
Ellers er der jo tale om manipulation og evt. løgn.

I (debattørerne herinde) er jo også selv de første til at kritisere hjemmesider, der i jeres øjne ikke loyalt gengiver Bibelens ord og den kristne tro.

Til toppen 
#48434 - 30/08/2005 18:04 Re: ET og Gud [Re: Ateist]
asas
GlobalModerator
Bruger

Jeg er helt enig med dig i, at der ikke skal manipuleres med noget. Hvis vi har skrevet noget der helt klart er forkert, så skal det selvfølgelig rettes. Vi har ingen interesse i at fordreje eller misinformere om noget.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48435 - 30/08/2005 22:17 Re: ET og Gud [Re: asas]
Anonym
Anonym

Netmissionæren: Personligt er jeg åben overfor at jorden er så gammel, som målingerne viser. Men jeg tror stadig på at Bibelens skabelsesberetning er en - omend billedlig - beskrivelse af, at Gud skabte livet i al sin mangfoldighed - alene ved sit ord.

Som en billedlig - poetisk! - beskrivelse er bibelens skabelsesberetning uangribelig. Som al anden poesi kan den fint rumme en sandhed. Og ingen afviser, at Gud kan have skabt livet i al sin mangfoldighed!

Netmissionæren: Jeg er helt enig med dig i, at hvis man søger efter neutral og videnskabelig oplysning om ET, så er JesusNet et dårligt sted at begynde. Vi gør ikke krav på at bringe sådant. Vi har en række artikler som på forskellige måder påpeger de konflikter vi mener, der er mellem ET og bibelsk skabelses-tro.

Hvis I vil påpege konflikter mellem evoutionsteorien og bibelsk skabelsestro, kan det reelt kun lade sig gøre, hvis læserne af artiklerne ved, hvad evolutionsteorien og bibelsk skabelsestro går ud på. Så objektivt og neutralt som muligt.

Som evolutionsteorien i øjeblikket præsenteres på jeres side, der angiver at handle om evolutionsteorien, omtales kun forvrængede brudstykker af den i form af angreb på den.

Men hvis du ikke vil have en artikel om evolutionsteorien liggende, kunne du så overveje at indlede siden med et link til en beskrivelse på en rimelig neutral hjemmeside, f.eks. denne!

Til toppen 
#48436 - 30/08/2005 23:31 Re: Hvordan kommer hårde ateister til tro på Gud?
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Evolutionist

undskyld mit sene, sene svar. Jeg havde fuldstændig overset dit spørgsmål, det var ikke fordi, jeg ikke ville svare.

Jeg kan kort skitsere, hvordan jeg kom til tro på Gud. Det skal ikke blive en lang, tårevædet historie, men bare en skildring uden for mange detaljer, men hvor læseren kan følge med..håber det lykkes:

Jeg havde foretaget mig noget, som jeg i dén grad fortrød. Jeg bebrejdede mig selv dag og nat, jeg havde det SÅ skidt. Så mødte jeg en kristen journalist (jeg vidste ikke, han var kristen da vi mødtes), som ville lave en artikel til en avis om emnet. Da vi var færdige med at lave interviewet, sagde han: Tror du på Gud? Jeg svarede nej. Han sagde, jamen det gør jeg, Han findes...Han kan tilgive dig og give dig (Sin) fred.
Vi snakkede frem og tilbage længe, for jeg troede jo slet ikke på Gud, jeg fandt det faktisk lidt fjollet at tro på Ham..men så endte det med, at jeg fik tlf. nr. til en præst i min by. Jeg tænkte, hvad pokker, jeg har det så skidt, så måske kan det nytte at tale med en præst. Jeg troede stadig ikke på Gud.
Jeg mødtes med ham, og gennem ham fik jeg en kristen veninde, som spurgte om jeg ville med i kirke en søndag. Jeg tænkte, hun er da meget flink,s å ok jeg tager med, bare for at kigge..

Langsomt begyndte jeg at tænke, måske findes Ham Gud. Og så gjorde jeg alle de kristne fromhedsøvelser, man kan gøre, men først en aften under lovsang i en bibelgruppe fandt jeg Gud. Jeg skal ikke gå nærmere i detaljer her, da det formentlig bare vil virke som følelsespladder, men blot sige, at jeg den aften fandt Gud, eller Han fandt mig. Ved ikke hvem der fandt hvem, men kristen blev jeg i hvert fald. Det har jeg været lige siden, og det er 5œ år siden nu. Jeg er 24œ år i dag.

Var det svar nok?

mvh Tau.

Til toppen 
#48437 - 30/08/2005 23:37 Re: Hvordan kommer hårde ateister til tro på Gud?
tau
Ordstyrer
Bruger

HEj igen Evolutionist,

det jeg mente med billedet af Muhammed og bjerget var, at når jeg (Muhammed) ikke ville komme til bjerget (Gud), så måtte bjerget komme til mig. Og det gjorde Han gennem de kristne, jeg mødte på min vej..forstår du nu?

mvh Tau.

Til toppen 
#48438 - 30/08/2005 23:38 Re: Hvordan kommer hårde ateister til tro på Gud? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Ja, Tau - det var svar nok til mig.

Og nu har debattøren Ateist så en helt konkret opskrift på, hvordan hårde ateister kommer til at tro på Gud!

Til toppen 
#48439 - 30/08/2005 23:48 Re: Hvordan kommer hårde ateister til tro på Gud?
tau
Ordstyrer
Bruger

Ved du hvad, jeg bryder mig ikke om din sarkasme. !!!!!

Jeg svarede dig pænt, og så reagerer du sådan..

mvh Tau.

Til toppen 
#48440 - 30/08/2005 23:50 Re: Hvordan kommer hårde ateister til tro på Gud?
Ateist
Bruger

Og nu har debattøren Ateist så en helt konkret opskrift på, hvordan hårde ateister kommer til at tro på Gud!

Jeg tror ikke det virker på mig - jeg er endnu aldrig blevet religiøs af at have det skidt.

Til toppen 
#48441 - 30/08/2005 23:54 Re: Hvordan kommer hårde ateister til tro på Gud? [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Det var skam heller ikke ment som en opskrift! Det var bare min egen fortælling, fordi Evo spurgte. Jeg troede, at han rent faktisk var int. i at høre svaret...

mvh Tau.

Til toppen 
#48442 - 31/08/2005 12:38 TRÅDEN LUKKES [Re: asas]
asas
GlobalModerator
Bruger

Da denne tråd også er blevet for lang, vil jeg anbefale at I fortsætter debatterne i nye tråde. Hvis jeg skal klippe nogle strenge ud og flytte med over i en ny tråd, siger I bare til.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#48443 - 31/08/2005 16:33 Re: tilfældig årsag-virkning i tilblivelsen? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

En del af Bibelens tekster - hvoraf mange er allegorier - kan i mange tilfælde kun forstås og accepteres intellektuelt, når de henlægges til den metafysiske begrebsverden, som jeg ikke anser for mindre virkelig, men tværtimod mere virkelig end den begrænsede fysiske verden, som vi her bevæger os rundt i.

Hvordan kan vi vide, hvilke tekster det gælder?

Gælder det fx syndflodsberetningen?
Den kan jo næsten kun "accepteres intellektuelt", hvis den "henlægges til den metafysiske begrebsverden".
Gør man det er der nemlig ikke længere uoverensstemmelse mellem testen og det, der kan observeres her i "den begrænsede fysiske verden".

Men hvordan kan vi se, at den skal "henlægges til den metafysiske begrebsverden"?
Eller evt. at den ikke skal?

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær