Hmm.. Rent overfladisk set, synes jeg da at Live 8 er en god tanke.. Ikke meget mere, men stadig en god tanke...
Jeg synes tilgengæld, at det er trist, at den vestlige verden har så travlt med, at holde afrikanerne fast i deres "offer"rolle.. Jeg tvivler stærkt.. nej.. Jeg er fuldstændigt overbevidst om, at det med at samle penge ind og sende dem til Afrika, absolut ikke er vejen frem...
Siger jeg det, for at slippe for at give "almisse" til Afrika??
Bestemt ikke..
Det positive ved Live 8, er udsagnet om at eftergive Afrika dets gæld.. Det er et skridt den rigtige retning.. Men det skal supleres af oplysning, uddannelse og støtte.. Ikke nødvendigvis ved penge.. Hellere ved landbrugsudstyr og diverse hospicer og skoler dernede..
Når jeg ser på det, så er EU en af de største grunde til, at Afrika ikke slipper "fri" af den nuværende tilstandt.. Hvad muligheder har selvstændige og initiativtagere dernede?? De kan ikke få afsat deres varer, til de rigere lande heroppe nordpå, eftersom EU sætter told på varerne, så de rent faktisk bliver dyrere.. Motiverne bag det, kan man jo så gætte sig til.. Jeg har mine forestillinger.. Rent politisk støtte til oppositionen i de forskellige lande, der bliver styret af diktatorer, kan der også ses langt efter.. "Vi" kan godt give udtryk for hvad vi synes er forkert, men en reel støtte som sanktioner mod de forskellige lande, ser man sjældent..
Jeg synes personligt at Live 8 er en meget sød tanke, men heller ikke meget mere...
Mvh
For en kort bemærkning..