Hej Café,
nu blev jeg nysgerrig; Hvad mener du om den nye pave, pave Benedict XVI?
Han hed før Kardinal Joseph Ratzinger. Han er tysker. Manden var som sagt tidligere kardinal, en af de højeste embeder indenfor den Romersk katolske Kirke. Han var formand for troslære-kongregationen, som er Kirkens vogter af moral og tro. Han var en meget konservativ leder, og i dag er han stadig meget konservativ katolsk indenfor moralspørgsmål og tro og lære. F.eks. er han ubetinget imod præstevielse (næsten dss. ordination i Folkekirken) af kvinder, imod provokeret abort, imod homoseksuelles krav om kirkelig vielse osv. osv. osv.
Jeg kan lige fortælle den nysgerrige læser, at jeg selv er MEGET begejstret for pave Benedict XVI. Jeg holder med ham i hans konservative syn på moral, og jeg finder ham meget sympatisk og karismatisk som person. Ikke karismatisk i betydningen "står med løftede hænder og priser Herren, mens jeg taler i tunger",

men karismatisk som i en stærk personlighed.
Der findes dog indenfor den Romersk katolske Kirke meget kritiske røster ang. pave Benedict XVI. Der findes en græsrodsorganisation, der kalder sig "VEOK = Vi er også Kirken", og de begræder valget af en så konservativ pave. De havde gerne set en ændring, en opblødning af Kirkens politik på de førnævnte områder såsom et ja til præstevielse af kvinder.
Dette er ikke oplæg til en debat om, hvorvidt vi overhovedet skal have en pave, og om paven virkelig er den hellige Peters efterfølger. Det er alene om, hvad du synes om paven som pave. Men selvfølgelig skal jeg ikke bestemme, hvad du skriver, jeg opfordrer bare til en snak om paven som pave og ikke om hans embedes eksistensberettigelse.
Så hvad siger du? Er den nye pave en gammel forstokket knark, eller gør han ret i ikke at blafre med tidsånden?
mvh Tau.