Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48086 - 05/07/2005 16:50 Pave Benedict XVI.
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Café,

nu blev jeg nysgerrig; Hvad mener du om den nye pave, pave Benedict XVI?

Han hed før Kardinal Joseph Ratzinger. Han er tysker. Manden var som sagt tidligere kardinal, en af de højeste embeder indenfor den Romersk katolske Kirke. Han var formand for troslære-kongregationen, som er Kirkens vogter af moral og tro. Han var en meget konservativ leder, og i dag er han stadig meget konservativ katolsk indenfor moralspørgsmål og tro og lære. F.eks. er han ubetinget imod præstevielse (næsten dss. ordination i Folkekirken) af kvinder, imod provokeret abort, imod homoseksuelles krav om kirkelig vielse osv. osv. osv.

Jeg kan lige fortælle den nysgerrige læser, at jeg selv er MEGET begejstret for pave Benedict XVI. Jeg holder med ham i hans konservative syn på moral, og jeg finder ham meget sympatisk og karismatisk som person. Ikke karismatisk i betydningen "står med løftede hænder og priser Herren, mens jeg taler i tunger", men karismatisk som i en stærk personlighed.

Der findes dog indenfor den Romersk katolske Kirke meget kritiske røster ang. pave Benedict XVI. Der findes en græsrodsorganisation, der kalder sig "VEOK = Vi er også Kirken", og de begræder valget af en så konservativ pave. De havde gerne set en ændring, en opblødning af Kirkens politik på de førnævnte områder såsom et ja til præstevielse af kvinder.

Dette er ikke oplæg til en debat om, hvorvidt vi overhovedet skal have en pave, og om paven virkelig er den hellige Peters efterfølger. Det er alene om, hvad du synes om paven som pave. Men selvfølgelig skal jeg ikke bestemme, hvad du skriver, jeg opfordrer bare til en snak om paven som pave og ikke om hans embedes eksistensberettigelse.

Så hvad siger du? Er den nye pave en gammel forstokket knark, eller gør han ret i ikke at blafre med tidsånden?

mvh Tau.

Ændret af tau (05/07/2005 16:53)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48087 - 05/07/2005 19:04 Re: Pave Benedict XVI. [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Tau

Bortset fra, at han er katolik, så er han vel fin nok ...

Spøg til side. Jeg har det ganske fint med Benedict. Det virker som om, han går ret ydmygt til sin opgave, hvilket er vigtigt for en mand i en så høj position.
Hans konservatisme har jeg det godt med, måske lige bortset fra f.eks. holdningen til prævention. Men grundholdningen er jo den rigtige: at kirken ikke skal styres af tidsånden, men af Helligånden.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#48088 - 05/07/2005 19:41 Re: Pave Benedict XVI. [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

du har ret, Kirken/kirken skal ikke styres af tidsånden men af Helligånden. Det er vi enige med paven om.

Du har også ret, når du observerer, at paven går ydmygt til sin nye stilling. Og det ér virkelig vigtigt med ydmyghed, når man skal være leder og talsmand for 1. milliard mennesker.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48089 - 06/07/2005 13:18 Re: Pave Benedict XVI. [Re: tau]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Tau

Jeg er ganske enig med dig i, at paven eller kirken i det hele taget ikke skal blafre med tidsånden, men tværtimod stå fast på det som biblen siger, også selvom det ikke er populært, hvilket det aldrig bliver, men vores opgave som kirke er heller ikke at søge popularitet, men at stå fast på sandheden.

Selvom jeg ikke er katolik, så hilser jeg den nye pave velkommen og er også glad for at valget faldt på ham, netop fordi han tør at stå fast og være konservativ, det har vi virkelig brug for, og jeg ville ønske at folkekirken ville lære noget af det, det har den/vi i sandhed brug for.

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#48090 - 06/07/2005 14:55 Re: Pave Benedict XVI. [Re: Maijannes]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Maijannes

Tak for dit indlæg. (Og tak til Nikolaj for hans!)

Ja, den nye pave ér meget konservativ, og vi er enige om flere af de ting, han står for. Bl.a. et nej til provokeret abort og nej til kirkelig vielse (vielse generelt?) af homoseksuelle mennesker.

Det glæder mig at du hilser ham velkommen!!!

Mvh Tau.

Til toppen 
#48091 - 07/07/2005 14:02 Re: Pave Benedict XVI. [Re: tau]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Tau

Jeg kan glæde dig med at fortælle, at vi faktisk er flere i Folkekirken som hilser Benedikt XVI velkommen, men det er jo så også folk på den kirkelige højrefløj

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær