Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48054 - 02/07/2005 22:08 Presbyterianere?
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Jeg har et stykke tid forsøgt at finde noget om presbyterianere - specielt hvordan deres forhold til den evaneliske lutherske lære er. Er der nogen, der kan forklare det eller komme med en henvisning til et sted, hvor der kan læses noget om det?

Kristian

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#48055 - 02/07/2005 22:52 Re: Presbyterianere? [Re: Nardus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kristian,

Det er ikke meget jeg kan finde, men i Lademann står der flg.:

Presbyter (græsk): ældste, menighedsforstander i oldkirken, muligvis oprindelsen til bispeembet. Desuden den menighedsældste, der inden for den Reformerte Kirke sammen med præsterne styrer kirkens sager.

Denne kirkelige styreform kaldes presbyterialforfatning.

Presbyterianer: tilhænger af et parti inden for den Reformerte Kirke, specielt den calvinske, der ønsker denne styret af menighedens presbytere. Den skotske kirke er presbyteriansk.

.. håber du kan komme videre derfra.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48056 - 03/07/2005 09:39 Re: Presbyterianere? [Re: kristina]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hvorfor kiggede jeg ikke selv i leksikonet? Jeg tror, jeg fandt et par svar, der nogenlunde svarede på spørgsmålet, da det i følge Lademann (tak Kristna) ser ud til, at prebyterianere er reformerte og med calvinistisk tankegang.
Religion.dk svarer her på forskellen mellem nadverforståelsen i Folkekirken og Den presbyterianske kirke.

Såfremt det er korrekt opfattet, at prebyterianere tilhører den reformerte kirke, så kan dette svar måske også bruges, idet der gives et svar på, hvad forskellen er mellem den reformerte kirke og den lutherske kirke (ikke den store forskel andet end nadveren og graden af udsmykningen af kirken Samtidig har de forskellige historisk baggrund).

Se, så blev jeg så klog, såfremt det altså er korrekt, at prebyterianere tilhører den reformerte kirke.

Kristian

Til toppen 
#48057 - 03/07/2005 13:18 Re: Presbyterianere? [Re: Nardus]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Nardus.

Jeg kender ikke så meget til det, men så vidt jeg ved, så siger navnet "presbyteriansk kirke" mere om styreformen end om konfessionen. At det så er udbredt i den calvinsk-reformerte tradition er en anden sag, som dog garanteret har visse teologiske årsager.

KH Søren.

Til toppen 
#48058 - 03/07/2005 13:57 Re: Presbyterianere? [Re: Nardus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej igen Kristian .. - ja jeg må tilstå, at jeg selv ikke mener, at forskellene mellem de reformerte, (altså incl presbytianerne) og de lutherske primært er ydre forskelle, som hører til i den teologiske småtingsafdeling.

For realpresensen i nadverforståelsen afvises jo af de reformerte!

Jeg fandt lige et link mere om nadverteologien.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær