0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#48048 - 02/07/2005 01:26
Kristi lære sammenlignet med menneskenes lærdomme
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Modsætningen imellem Kristi lære og dette århundredes falske lærdomme, iflg. Parley Pratt, "En advarsels røst.":
Kristi lære: Og disse tegn skal følge dem, der tror. (Mark. 16:17).
Menneskenes lærdomme: Og disse tegn skal ikke følge dem, som tror, for de findes ikke mere og er ikke længere nødvendige.
- - -
Kristi lære: I mit navn skal de uddrive onde ånder. (Mark. 16:17).
Menneskenes lærdomme: I hans navn skal de ikke udkaste onde ånder.
- - -
Kristi lære: De skal tale med nye tunger. (Mark. 16:17).
Menneskenes lærdomme: Tungemålsgaven er ikke længere nødvendig.
- - -
Kristi lære: De skal tage på slanger, og hvis de drikker dødbringende gift, skal det ikke skade dem; På syge skal de lægge hænder, og de skal blive raske. (Mark. 16:18).
Menneskenes lærdomme: Hvis de tager på slanger, vil de bide dem; hvis de drikker nogen dødbringende gift, vil den dræbe dem. De skal ikke lægge hænderne på de syge; og hvis de gør det, skal de ikke blive raske, thi sådanne ting findes ikke mere.
- - -
Kristi lære: Den, som tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, han skal gøre endnu større gerninger, thi jeg går til Faderen. (Johs. 14:12).
Menneskenes lærdomme: Den, som tror på Kristus, skal ikke udføre nogle af de mirakler og kraftige gerninger, som han gjorde, for sådanne ting er ophørt.
- - -
Kristi lære: Der er intet skjult, som ikke skal åbenbares, og der er intet hemmeligt, som ikke skal blive kendt. (Luk. 12:2).
Menneskenes lærdomme: Der er ikke mere åbenbaring, for alle de ting, der er nødvendige, er allerede blevet åbenbaret.
- - -
Kristi lære: Og han skal sende sine engle ud... og de skal samle hans udvalgte sammen fra de fire verdenshjørner, o. s. v. (Matt. 24:31).
Menneskenes lærdomme: Og der skal ikke mere være englebetjening, thi sådanne ting findes ikke mere.
- - -
Kristi lære: Og derefter så jeg en engel flyve midt oppe under himmelen; han havde et evigt evangelium at forkynde for dem, der bor på jorden, o. s. v. (Åb. 14:6).
Menneskenes lærdomme: Engle viser sig ikke i denne oplyste tidsalder, fordi de ikke længere er nødvendige.
- - -
Kristi lære: Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad som helst I vil, og I skal få det. (Johs. 15:7).
Menneskenes lærdomme: Det er ikke således i disse dage, vi må ikke forvente at kunne helbrede de syge og udføre mirakler, følgelig må vi ikke forvente at modtage, hvad vi beder om.
- - -
Kristi lære: Een Herre, een tro, een dåb. (Efes. 4:5).
Menneskenes lærdomme: Mange Herrer, mange trosretninger, og tre eller fire slags dåb.
- - -
Kristi lære: Og han gav os nogle som apostle, andre som profeter, andre som evangelister, andre som hyrder og lærere for at gøre de hellige fuldt beredt til deres tjeneste, at opbygge Kristi legeme. (Efes. 4:11).
Menneskenes lærdomme: Og der skal ikke mere være apostle, og heller ikke profeter. Men tjenestegerningen, at gøre de hellige fuldt beredt og opbygge Kristi forskellige Samfund, kan alt sammen meget vel udføres uden disse Guds gaver, giv os blot penge nok til at uddanne og anvende menneskenes klogskab.
- - -
Kristi lære: Disse gaver og kald skulle fortsætte, indtil vi alle når frem til at være eet i troen på og erkendelsen af Guds Søn, til mands modenhed og det mål af vækst, da vi kan rumme Kristi fylde. (Efes. 4:13)
Menneskenes lærdomme: Apostle, mirakler og gaver skulle fortsætte gennem den første kristendoms tid, og skulle så ophøre, fordi de ikke længere var nødvendige, da de havde opfyldt deres formål.
- - -
Kristi lære: Disse gaver og kald blev givet, så vi ikke mere skal være umyndige, der kastes og drives hid og did af alle mulige lærdomme, efter som vinden blæser, ved menneskers terningespil, når de underfundigt forleder til vildfarelse. (Efes. 4:14).
Menneskenes lærdomme: Skrifter, trosbekendelser, prædikener og kommentarer, udført af uinspirerede mænd, er nu, tilligemed et lønnet præsteskab, nødvendige for at kunne bevare mennesker fra at blive kastet omkring af alle mulige lærdomme, efter som vinden blæser, o. s. v.
- - -
Kristi lære: Og ingen tiltager sig selv den værdighed (at blive præst for Gud), men man må som Aron kaldes dertil af Gud. (Hebr. 5:4).
Menneskenes lærdomme: For ingen tager selv den værdighed på sig, men en, som er blevet uddannet til dette formål og er blevet udnævnt af mennesker.
- - -
Kristi lære: Er nogen iblandt jer syg, skal han kalde menighedens ældste til, sig, og de skal bede over ham, efter at d e i Herrens navn har salvet ham med olie. Så vil troens bøn frelse den syge, og Herren skal rejse ham fra sygelejet, og har han begået synder, skal det tilgives ham. (Jak. 5:14, 15).
Menneskenes lærdomme: Er nogen iblandt jer syg, se send ikke bud efter menighedens ældste, og hvis ældsterne kommer, så lad dem ikke lægge hænderne på dem, og lad dem heller ikke salve i Herrens navn, for dette er alt sammen et bedrag. Men send bud efter en god læge, og måske vil de da blive raske.
- - -
Kristi lære: Men stræb efter de nådegaver, der er de største...... især efter at tale profetisk, (1. Kor. 12:31, 14:1).
Menneskenes lærdomme: Stræb ikke efter de overnaturlige gaver, men vogt jer især fra at profetere, thi sådanne ting findes ikke mere.
- - -
Kristi lære: Og det skal ske herefter, at jeg vil udgyde min ånd over alt kød; eders sønner og eders døtre skal profetere, eders gamle skal drømme drømme og eders unge skal skue syner, o. s. v. (Joel 3:1).
Menneskenes lærdomme: Og i disse sidste dage vil Herren ikke udgyde sin Ånd, så vore sønner og døtre kan profetere, vore gamle drømme drømme og vore unge skue syner; for sådanne ting er ikke længere nødvendige, og det er alt sammen vildfarelser, og ingen andre end de uvidende tror på sådanne ting.
- - -
Kristi lære: Stræb efter at tale profetisk, og I må ikke hindre nogen i at tale i tunger! (1. Kor. 14:39).
Menneskenes lærdomme: Profeter ikke, og det er alt sammen bedrag at kunne tale i tunger.
- - -
Kristi lære: Det er forgæves, de dyrker mig, når de fører lærdomme, som kun er menneskebud. (Matt. 15:9).
Menneskenes lærdomme: Det har intet at sige, hvilken slags lærdom, eller hvilket system et menneske antager, hvis han blot er oprigtig og dyrker Jesus Kristus.
- - -
Kristi lære: Jeg priser dig, Fader, himmelens og jordens Herre! fordi du har skjult dette for de vise og kloge og åbenharet det for de umyndige. Ja, Fader! thi således skete det, som var din vilje. (Matt. 11:25, 26).
Menneskenes lærdomme: Vi takker Gud, at han ikke har åbenbaret noget til nogen, kloge eller enfoldige, i mange hundrede år, men at vore kloge og lærde mænd har været i stand til at kende Gud uden nogen åbenbaring, og at vi aldrig mere skal nyde godt af nogen.
- - -
Kristi lære: Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, som du har sendt, Jesus Kristus. (Joh. 17:3).
Menneskenes lærdomme: Og vi kan ikke selv vide noget, ved hjælp af nogen positiv tilkendegivelse, til os selv personligt, i disse dage, men må være afhængige af menneskers kundskab og lærdomme.
- - -
Kristi lære: Da jeg kom til jer, brødre, kom jeg heller ikke og forkyndte jer vidnesbyrdet fra Gud med fremragende veltalenhed eller visdom. Thi jeg havde fattet det forsæt ikke at ville vide af noget andet, medens jeg var iblandt jer, end Jesus Kristus og det som korsfæstet. Og jeg kam til jer i svaghed og frygt og megen bæven, og min tale og mit budskab virker ikke ved visdoms overtalende ord, men ved ånds krafts bevis, for at jeres tro ikke skulle bygge på menneskers visdom, men på Guds kraft. (1. Kor. 2:1-5).
Menneskenes lærdomme: Og vi, brødre, da vi kom til jer, kom vi med stor veltalenhed og med menneskelig visdom og lærdom: og vor tale og vor prædiken var med fristende menneskelige klogskabs ord; ikke for at vise Åndens magt, for den findes ikke mere; for at jeres tro ikke skal bygge på Guds kraft, men på menneskers visdom.
- - -
Kristi lære: Nej, vi taler Guds visdom, den hemmelige, skjulte, som Gud før verdensløbets begyndelse har forudbestemt for at føre os til herlighed. Den har ingen af denne verdens herskere kendt; thi hvis de havde kendt den, ville de ikke have korsfæstet Herlighedens Herre. (1. Kor. 2:7, 8).
Menneskenes lærdomme: Men vi taler menneskenes visdom, den hemmelige, skjulte, som kun de lærde kender; for hvis andre havde kendt den, ville det aldrig have været nødvendigt, at de engagerede os til at fortælle dem den.
- - -
Kristi lære: Thi os har Gud åbenbaret det ved Ånden; Ånden ransager jo alt, endog Guds dybder. (1. Kor. 2:10).
Menneskenes lærdomme: Men Gud har intet åbenbaret os ved sin Ånd; thi menneskets visdom og lærdom søger alle ting, ja alle de dybe ting, som det er nødvendigt for os at kende.
- - -
Kristi lære: Men vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi kan lære at kende, hvad Gud i sin nåde har skænket Os. (1. Kor. 2:12).
Menneskenes lærdomme: Men vi har ikke fået Guds Ånd, men verdens ånd, for at vi ikke kan vide med sikkerhed, men for at vi kan gætte eller udtrykke vor mening om det, der hører Gud til.
- - -
Kristi lære: Men et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der stammer fra Guds Ånd; thi det er ham en dårskab, og han kan ikke forstå det, thi det må bedømmes åndeligt. (1. Kor. 2:14).
Menneskenes lærdomme: Men den lærde mand kan modtage og forstå det, der hører Gud til, ved egen klogskab, uden Åndens inspiration; thi hvem vil være så tåbelig at tro på syner og åbenbaringer i denne religiøse tidsalder.
- - -
Kristi lære: Med hensyn til de åndelige gaver, brødre! vil jeg ikke, at I skal være uvidende. (1. Kor. 12:7).
Menneskenes lærdomme: Med hensyn til de åndelige gaver, brødre, ønsker vi, at I skal være fuldstændig uvidende, for de er overhovedet ikke nødvendige i denne generation.
- - -
Kristi lære: Og åndsåbenbarelse gives den enkelte til fælles gavn. (1. Kor. 12:7).
Menneskenes lærdomme: Og åndsåbenbarelse gives ikke til noget menneske til nogensomhelst gavn.
- - -
Kristi lære: En gives der nemlig ved Ånden at tale med visdom; en anden at tale med kundskab ifølge den samme Ånd. (1. Kor. 12:8).
Menneskenes lærdomme: En gives der nemlig ved menneskelig lærdom at tale med visdom; en anden at tale med kundskab, også ved menneskelig lærdom.
- - -
Kristi lære: En gives der tro ved den samme Ånd; en anden nådegaver til at helbrede ved den ene Ånd. (1. Kor. 12:9).
Menneskenes lærdomme: Og en gives der at tro ved den samme ånd; men ingen får helbredelsens gave ved den samme ånd.
- - -
Kristi lære: En at udføre undergerninger; en anden at profetere; en at bedømme ånder; en anden forskellige slags tungetale; og atter en anden at udlægge tungetale. (1. Kor. 12:10).
Menneskenes lærdomme: Og ingen at udføre undergerninger, og ingen at profetere, og ingen at bedømme ånder og ingen at tale i forskellige tunger og ingen at udlægge tungemål.
- - -
Kristi lære: Og Gud har i Kirken for det første sat nogle til apostle, for det andet nogle til profeter, for det tredje nogle til lærere; dernæst undergerninger, dernæst nådegaver til at helbrede, til at hjælpe, til at styre, og forskellige slags tungetale. (1. Ror. 12:28).
Menneskenes lærdomme: Og mennesket har sat nogle i Kirken; for det første en præst, for det andet en stab af funktionærer, for det tredje skrifter; dernæst kommentarer, trosbekendelser og meningstilkendegivelser, derefter foreninger og vidunderlige hjælpemidler.
- - -
Kristi lære: Salige er I, når man håner og forfølger jer og lyver jer alt ondt på for min skyld. Glæd jer og fryd jer: jeres løn skal være stor i himlene; thi således har man forfulgt profeterne, som var før jer. (Matt. 5:11).
Menneskenes lærdomme: Ve jer, når man håner jer og forfølger jer og lyver jer alt ondt på for Kristi skyld. Klag og vær overmåde sorgfulde i den time, for jeres løn er lille blandt menneskene, thi således forfølger de de sande efterfølgere af Kristus.
- - -
Kristi lære: Giv den, som beder dig, og vend dig ikke bort fra den, som vil låne af dig. (Matt. 5:42).
Menneskenes lærdomme: Giv til den, som beder dig, hvis han er i stand til at give dig noget til gengæld; og vend dig ikke bort fra den, som vil låne af dig, hvis han er i stand til at betale dig tilbage med gode renter.
- - -
Kristi lære: Så vær da I fuldkomne, som jeres himmelske Fader er fuldkommen. (Matt. 5:48).
Menneskenes lærdomme: Tænk ikke på at blive fuldkomne, thi det er umuligt at leve uden synd.
- - -
Kristi lære: Vogt jer for at øve jeres retfærdighed for menneskene, for at de skal lægge mærke til jer; ellers får I ingen løn hos jeres Fader, som er i himlene. (Matt. 6:1).
Menneskenes lærdomme: Sørg for at øve jeres retfærdighed for mennesker, således at de lægger mærke til jer; ellers vil I ikke få nogen belønning eller ros af menneskenes børn.
- - -
Kristi lære: Derfor, når du giver almisse, må du ikke lade blæse i basun foran dig, som hyklerne gør i synagoger og på gader for, at æres af: mennesker; sandelig siger jeg eder, de har allerede fået deres løn udbetalt. (Matt. 6:2).
Menneskenes lærdomme: Derfor, når du giver almisse, så lad det offentliggøre i menighedsbladet eller et andet blad, så verden kan rose dig, Sandelig: siger jeg dig, du vil få din belønning.
- - -
Kristi lære: Når I faster, skal I ikke gå med sørgmodig mine som hyklerne; thi de gør deres ansigter ukendelige, for at andre mennesker kan se på dem, at de faster; sandelig siger jeg eder, de har allerede fået deres løn udbetalt. (Matt. 6:16).
Menneskenes lærdomme: Når I faster, skal I være som hyklerne, med en sørgmodig mine, så menneskene kan se, at I faster; således at I kan få jeres belønning.
- - -
Kristi lære: Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler, men saml jer skatte i himmelen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor ingen tyve bryder ind og stjæler. Thi hvor din skat er, der vil også dit hjerte være. (Matt. 6:19).
Menneskenes lærdomme: Saml jer rigeligt af skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler; thi hvis dit hjerte kun er i himmelen, er det lige meget, hvor rig du er i denne verden; thi nu er tiden kommet, hvor man kan tjene både Gud og mammon.
- - - Kristi lære: Gå ind ad den snævre port; thi vid er den port og bred den vej, som fører til fortabelsen, og mange er de, der går ind ad den. (Matt. 7:13)
Menneskenes lærdomme: Gå ind ad den brede port, hvor mængden går ind; thi det kan ikke være sådan, at alle jeres store og lærde mænd tager fejl, og at kun nogle få, ringe personer har ret.
- - -
Kristi lære: Vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve. Af deres frugter skal I kende dem. Kan man plukke druer af tjørn eller figener af tidsler? (Matt. 7:15, 16).
Menneskenes lærdomme: Vogt jer for de profeter, som kommer til jer med Guds ord; I kan straks vide, at de er falske, uden at høre dem eller undersøge deres frugter; den offentlige mening er imod dem; hvorimod folk ville tale godt om dem, hvis de var Guds mænd.
- - -
Kristi lære: Og det skete, da Jesus var færdig med at tale disse ord, var folkeskarerne slået af forundring over hans lære; thi han lærte dem som en, der har myndighed, og ikke som deres skriftkloge. (Matt. 7:28).
Menneskenes lærdomme: Og det skete, da menneskene var færdige med at tale disse ord, var folket glad ved deres lærdomme, for de lærte dem ikke som mænd, der har myndighed, men som de skriftkloge.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#48049 - 05/07/2005 17:12
Re: Kristi lære sammenlignet med menneskenes lærdomme
[Re: Buus]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Undskyld, men jeg tror pointen var fattet efter de første 5 eksempler... Jeg gad ikke læse mere end 5-6-7 stykker...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#48050 - 14/07/2005 14:39
[Re: Buus]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej John
Mange gode ord, blot denne bemærkning: Citat: Kristi lære: Vogt jer for de falske profeter, som kommer til jer i fåreklæder, men i deres indre er glubske ulve. Af deres frugter skal I kende dem. Kan man plukke druer af tjørn eller figener af tidsler? (Matt. 7:15, 16).
Menneskenes lærdomme: Vogt jer for de profeter, som kommer til jer med Guds ord; I kan straks vide, at de er falske, uden at høre dem eller undersøge deres frugter; den offentlige mening er imod dem; hvorimod folk ville tale godt om dem, hvis de var Guds mænd.
Citat slut.
Kommentar: Det er jo ikke korrekt, men du tænker jo nok på J.Smith. Nej, vi skal lytte til de som kommer med Guds ord hvis: de taler i henhold til skriften de lader sig bedømme af andre kristne med profetisk gave. Nej, de behøver ikke ikke opleve, at den offentlige mening er imod dem og det har heller ikke noget med at folk vil tale godt om dem såfremt.....
Men ellers nogle tankevækkende ord.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#48051 - 16/07/2005 22:18
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej Carl,
Jeg taler naturligvis ud fra min tro som medlem af Jesu Kristi Kirke. En falsk profet behøves iøvrigt ikke at være en person, det kan godt være en kirke, som tilbyder noget som den i virkeligheden ikke har. Jfr. at mange skulle sige "Se her er Kristus", nej "Se der", og "Een Herre, een tro, een dåb. (Efes. 4:5) i modsætning til "Mange Herrer, mange slags tro, og flere forskellige måder at døbe på."
Men det bliver vi jo nok ikke enige om, så lad os ikke starte en negativ diskussion
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#48053 - 16/07/2005 22:30
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas,
Det var vel også lidt kontroversielt  Men jeg gjorde det for at sammenligne Kristi lære som den oprindeligt var med den måde som den praktiseres af nogle idag. Nogle tror f.eks. ikke på helbredelse, men det var en del af Kristi lære og noget virkeligt som skete. Jeg er selv blevet helbredt gennem håndspålæggelse i Kristi navn to gange siden jeg kom til troen for 25-26 år siden. Der er mange som gerne vil tro, men som sætter en grænse for deres tro, hvilket Kristus ikke gjorde. Jeg mener at dette, i sandhedens interesse, er vigtigt at fremhæve.
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
|