Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#48017 - 26/06/2005 22:33 Ritualer!
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Nu er jeg blevet lidt nysgerrig...

Som jøde har jeg jo visse ritualer, som jeg går igennem hver dag.. Både når jeg står op, midt på dagen, når jeg går i seng.. Og omkring mad og andre ting..

Men hvad med jer kristne?? Hvad har I af ritualer og hvad betyder de for jer??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48018 - 26/06/2005 23:02 Re: Ritualer! [Re: Kefas Ben-Adam]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Kefas

jeg kan da lige nævne et par ting her i farten. Var ellers på vej i seng, tihi.

Når vi Romerske katolikker går ind i en katolsk Kirke, dypper vi to fingre i vievandet i karret ved siden af døren, og slår korsets tegn med vandet. (Pande, bryst, venstre side og højre side, de ortodokse gør det vist omvendt med venstre og højre). Når vi ser altret, når vi går op ad midtergangen, gør vi en knæbøjning, inden vi sætter os. Det samme gør vi, når vi forlader kirken igen.

Når vi ser tabernaklet (lille aflåst skab med tiloversblevne hostier = forvandlede nadverbrød), gør vi ligeledes en knæbøjning.

Det var det, jeg lige kunne huske. Måske kommer jeg på mere senere, så skriver jeg der.

Ritualerne betyder, at man bliver mere klar over, at nu går man ind et helligt sted, nu viser man sin respekt for altret (hvor messeofret sker) og for Kristus som er tilstede i hostierne. Det handler om ærbødighed og respekt og kærlighed.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48019 - 26/06/2005 23:16 Re: Ritualer! [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kefas! Godt emne!

Vi må først have rede på, hvad ordet ritual betyder. Er det ikke - for kristne - noget med skik og brug, noget ydre, som ikke nødvendigvis har nogen dybere mening, og som vi kan skifte ud efter lyst og behov - eller helt lade være med at bruge?

Kan man kalde f.eks. Gudstjeneste, bibellæsning, bønner, dåb og nadver for ritualer?
Det ville jeg ikke selv finde naturligt - det er andet og mere end ritualer, det er vores liv med Gud.

Men f.eks. klokkeringning ved kirketid - og flaget på halv stang langfredag - joh, det er vel ritualer? Og præstens tøj? Og de liturgiske farver?
Skik og brug - men altså ikke forpligtende. Og mht. mad spiser vi hvad som helst og når som helst .. - eller nånej, katolikker spiser vist ikke fisk om fredagen?

Men nogle synger bordvers og beder bordbønner, andre ikke - det er vist ritualer? Der er noget med, at man i visse kristne kredse kun plejer at synge bordvers, når man skal have varm mad, andre steder også når man skal have kaffe, i hvert fald, når der er brød til!

Nå, det var bare et par tanker for at få taget hul på emnet - jeg håber andre har nogle mere kvalificerede bud ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48020 - 26/06/2005 23:26 Re: Ritualer! [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Tak

Ritualer har vel forskellige betydninger alt afhængigt af personen og hvad man lægger i dem..

For os er der utroligt meget dybde i dem... Ihvertfald for mig ...

Når jeg vågner om morgenen og takker Herren for at havde ladet min sjæl vende tilbage til min krop endnu engang.. Når jeg står op, vasker mine hænder og mit ansigt.. Trækker bedesjalet over mig og beder Shma og T'fillah (Trosbekendelsen og den personlige bøn).. Så ved jeg hvem jeg er, hvem min Herre er, hvad der forventes af mig og hvad jeg håber på... Det er nok den største af mine personlige ritualer...
Kun overskygget af Shabbaten .. Vores ugentlige "juledag".. Ikke at vi giver gaver, men stemningen.. Det er det, vi ser frem til hver uge ... Og så elsker jeg vores ritual med altid at spise noget sødt på Shabbaten, for vi ved aldrig om det er en sur uge vi går ind i ...

Jødedommen er jo ret rituel, så man skal ikke ha' svært ved at finde dybde og mening i ritualerne.. Ellers kan det godt være lidt surt i længden.. Men.. Det er en berigelse ..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48021 - 26/06/2005 23:29 Re: Ritualer! [Re: tau]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Ka' godt følge meningen med de ritualer... Som når vi tildækker vores hoveder, når vi taler om og til Herren.. For at vise vores underlegenhed og ærbødighed..
Og når muslimerne bukker sig helt til jorden i bøn...

Mvh og ønsket om en god nats søvn

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48022 - 27/06/2005 00:05 Re: Ritualer! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

du har lige misset og blandet noget sammen. Det er ALT KØD, katolikker ikke spiser om fredagen. Og afholder sig ligeledes fra tobak, slik og andre nydelsesmidler på fredage, for som vi siger: Enhver fredag er en lille Langfredag. Det er dog ikke alle katolikker, der gør sådan, nogen gør lidt og andre gør slet intet. Jeg selv gør intet, det falder mig ikke naturligt, og derfor vil jeg hellere lade være.

Det med fisken: Det er i Pinsen, at vi får fisk!!! Det er Kirkens fødselsdag, mener vi jo. Det ved jeg godt, I ikke mener, men nu nævner jeg det bare. I mener vist, at det er kirkens - med lille l - fødselsdag. Sådan ser vi bare forskelligt på det. Fred være med det, det er ikke frelsesafgørende.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#48023 - 27/06/2005 00:09 Re: Ritualer! [Re: Kefas Ben-Adam]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas

mange tak fordi du vil forklare, hvad du selv gør af ritualer. Det var interessant læsning for en som mig, der ikke kender nogen jøder selv. Men min moster har arbejdet i Mosaisk Trossamfund i over tyve år, som den første ikke jøde derinde, mener jeg!!! Måske kender du hende? Hun hedder Gitte Balaouras.

Mvh Tau.

Til toppen 
#48024 - 27/06/2005 00:15 Re: Ritualer! [Re: Kefas Ben-Adam]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas

ja nu blev jeg alligevel oppe, for min mand gik ikke i seng, og jeg gider ikke ligge der alene, så jeg venter lige, til han går i seng. Hihi.

Underlegne overfor Gud? Os mennesker? Må jeg minde dig om, at vi er underfuldt skabt og skabt i Guds billede? Vi er da ikke mindre værd eller hvordan man skal sige det. Men selvfølgelig er vi MINDRE end Gud, vi er ikke guddommelige, men underlegne, nej det ville jeg ikke kalde os for. Men det er måske kun et ordspil, der skiller os?

Mvh Tau.

Til toppen 
#48025 - 27/06/2005 00:18 Re: Ritualer! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Tau, du skriver:

Det med fisken: Det er i Pinsen, at vi får fisk!!! Det er Kirkens fødselsdag, mener vi jo. Det ved jeg godt, I ikke mener, men nu nævner jeg det bare. I mener vist, at det er kirkens - med lille l - fødselsdag. Sådan ser vi bare forskelligt på det.

Nej, Pinsedag er skam, ifølge vores tro, Kirkens fødselsdag! (stort K!)
Guds Kirkes fødselsdag, nemlig!
Og der findes kun én, nemlig den hellige almindelige Kirke, som jeg håber vi begge er medlemmer af!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#48026 - 28/06/2005 07:56 Re: Ritualer! [Re: tau]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg vil nu holde fast på, at vi er underlegne i forhold til Herren

Jeg vil ihvertfald gerne se det menneske, der kan gøre Herrens skabelse efter ... At vi er underlegne, betyder jo ikke at vi er ligegyldige i Herrens øjne..

Det med at være mindre værd.. Jeg tror faktisk, at vi jøder gør mennesket mere værdifuldt i forhold til Herren, end jer .. Vi siger ihvertfald, at Herren ikke kan undvære os.. Derfor skabte Han os... Men selvfølgelig.. Vi kan slet ikke undvære Ham

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48027 - 28/06/2005 13:23 Re: Ritualer! [Re: tau]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Velbekomme

Jeg er jo af den opfattelse, at ritualer er et vigtigt middel til, at huske på vigtige ting ..

Navnet siger mig et eller andet, men jeg kan ikke helt placere det.. Er nu heller ikke så god til navne ..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#48028 - 28/06/2005 19:18 Re: Ritualer! [Re: Kefas Ben-Adam]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas

næh vi kan ikke gøre Herren skaberværket efter, det har du helt ret i. Måske er det bare et ord, vi opfatter forskelligt? "Underlegne", hvad betyder det egentlig..

Jeg er næsten enig med Jer i, at Gud ikke kunne undvære os, og derfor skabte Han os. Ikke at Han ikke KUNNE undvære os, men Han VILLE ikke.

mvh Tau.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær