Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#4799 - 03/10/2002 18:18 Jesus som Guds ligevaegtige?
Andreas1982
Bruger

Reg.: 03/10/2002
Som en vesterlaending har jeg aldrig laest Bibelen. Til gengaeld er jeg igang med at laese Koranen. Dermed bliver jeg en del af statistikkerne, som alle siger at Islam er en af de hurtigstvoksende religioner i vesten.
En del af begrundelsen ( den eneste jeg, paa nuvaerende tidspunkt kan praecisere ) er at der er visse ting i Bibelen, som ikke giver mening, set udfra mit synspunkt.
Jeg vil gerne have en forklaring fra brugerne af Jesusnet paa hvordan man, med rette kan kalde Jesus en del af Gud. Saavidt jeg ved staar der hoejt og tydeligt i det gamle Testamente at vi ikke maa tro paa andre en Gud selv. At Jesus ( og Helligaanden ) skulle kunne gaa haand i haand med definitionen "Gud" ville vaere at antage en blodsbaands relation jvf. kristendommen. Samtidig ser vi i Bibelen at Gud ( eller profeter ) forsvarer individualismen.
Mit spg. er altsaa: Hvordan kan vi tro paa Jesus, som en ligevaegtig del af Gud, naar Gud aldrig direkte siger at Jesus er hans soen? Det har vi kun Jesus eget ord for at vi har. Hert aenker jeg isaer paa formuleringen " Min Gud! Hvorfor har du forladt mig?"

Venlig hilsen
Andreas20

Til toppen 
#4800 - 04/10/2002 10:13 Re: Jesus som Guds ligevaegtige? [Re: Andreas1982]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Jeg skal nok svare på dit spørgsmål, men der kommer dersværre til at gå nogle dage inden - håber du kan have tålmodighed så længe. Indtil da vil jeg anbefale dig at kigge i vores svar- og artikelarkiv hvor der er flere tekster der beskæftiger sig med det spørgsmål. Bl.a. Er det kun kristne som tror på Jesus? og Hvad tror kristne og muslimer?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#4801 - 04/10/2002 11:49 Re: Jesus som Guds ligevaegtige? [Re: Andreas1982]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Guds fred
Kære ven. Du har nok misforstået hvad treenigheden går ud på. For det første er Jesus ikke ligevægtig med Gud. Jeg ER Gud. Helligånden er heller ikke ligevægtig med Gud. Han ER Gud.
Kristne tænker ikke på at Gud er tre og dog én. Nej Gud er én. Kun én. Han åbenbarer sig på forskellige måder. Henholdsvis som Sønnen eller som Helligånden.
Som Søn er Han Guds incarnation (dette har INTET at gøre med RE-incarnation, absolut intet) in-carno = I kød. Kristne tror altså at Sønnen (Jesus) er Gud kommen til os i menneskekskikkelse og lige præcis dette at Gud den almægtige er kommet til os som en af os er selve evangeliet eller med andre ord "De gode budskab".
Det er sådan at enten så må man helt forkaste alt hvad Jesus siger eller også så må man acceptere alt hvad han siger. Jesus siger om sig selv at Han er Gud. Det var i det hele taget derfor han blev myrdet på et kors, selvom det nu var et frivilligt offer fra Hans side af. Jesus blev myrdet fordi han, som de skriftlærde sage, "Gjorde sig selv til Gud".
Når vi læser og tror på hvad det så egentlig var at Jesus sagde, gjorde og lærde ja så er det at vi som kristne også virkelig tror at Jesus ER Gud kommet til os som en af os. Læs de kristne trosbekendelser og så vil du forstå dem meget bedre. et link er her, dette er den Athanasianske trosbekendelse som forklarer treenighehen bedst.
http://search.folkekirken.dk/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=13511926&EXTRA_ARG=&CFGNAME=mssfind%2Ecfg&host_id=17&page_id=332&query=trosbekendelser&hiword=TROSBEKENDELSER+TROSBEKENDELSEN+TROSBEKENDELSE+TROSBEKENDELSENS+TROSBEKENDELSES+

eller på www.folkekirken.dk.

Hvis du vil det kan jeg godt gå meget dybere ind treenighedslæren med dig om du øsker det. uden treenigheden kan vi ikke helt forstå Gud. Vi kan aldrig helt forstå Gud men Guds treenige åbenbaring af Ham selv er det som kristne kalder den "fulde" åbenbaring. heri ligger ogsø nøglen til menneskets egen forståelse af sig selv.

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#4802 - 06/10/2002 13:55 Re: Jesus som Guds ligevaegtige? [Re: Katolikken]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København

Nej Gud er én. Kun én. Han åbenbarer sig på forskellige måder. Henholdsvis som Sønnen eller som Helligånden.

Ja, endog samtidigt. Da Jesus blev døbt stod sønnen i vandnet, Helligånden var i en due skikkelse og faderens stemme kom fra himmelen.

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#4803 - 10/10/2002 21:25 Re: Jesus som Guds ligevaegtige? [Re: Andreas1982]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Jeg kan kun tilslutte mig hvad Katolikken og Joppe skriver.
Læren om den treenige Gud er ikke logisk og fornuftig på den måde som vi gerne vil have det. Men treenighedslæren er den eneste måde vi kan forstå og få sammenhæng i det gudsbillede Bibelen giver os og i den måde Bibelen omtaler og beskriver Gud som Faderen, Sønnen og Helligånden.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#4804 - 11/10/2002 18:03 Re: Jesus som Guds ligevaegtige? [Re: joppe]
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
Ja min ven!!! det er et helt vildt interessant sted synes jeg!!

og dér er det jo også værd at lægge mærke til hvad faderen siger når man tænker på den del af Andreas' spm som handlede om at Gud ikke havde sagt at Jesus var Guds søn... "Du er min elskede søn, i dig har jeg fundet velbehag!" (Lukas 3:22). Det finder man også i de andre evangelier. + at Gud siger det i forbindelse med forklarelsen på bjerget, fx Lukas9:35...

Guds fred,
-Serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#4805 - 12/10/2002 13:36 Re: Jesus som Guds ligevaegtige? [Re: serner]
Katolikken
Bruger

Ja og Johannes kap 20 og vers 28 hvor Thomas kalder Jesus sin Herre og Gud. Der står: Thomas svarede "Min Herre og og min Gud"

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#4806 - 14/10/2002 14:10 Kommentar [Re: Andreas1982]
Katolikken
Bruger

En kort kommentar til Guds enhed.
Mange Kristne gør den helt og holdent forkerta antagelse at Guds enhed er et langt mindre mysterium en Hans tre-enighed. De har en tilbøjelighed til at tage den lidt for selvfølgeligt. De regner Guds enhed for noget som de ved på forhånd og haster viddere til næste punkt på dagsordenen. De synes næsten at forestille sig at Guds enhed må man da kunne forstå på et sekund, så man kan bruge mere tid på Guds (synes de) mere interessante egenskaber. De lægger tit ikke mærke til det helt logiske i, at hvis Gud er den ene, ja så findes der jo egentlig ikke noget "næste" punkt på dagsordenen. Der findes som sådan heller ikke mere at føje til i dodmatikken. Hvis enheden er TOTAL-og totalt behandlet- ja så er der ikke noget næste punkt at gå viddere til. Ikke når vi snakker teologi.
Åbenbaringen er den hellige treenighed er dog for den kristne intet mindre en afsløring af hvorledes Gud er fuldkomment én. Der findes specielt i islam men også i Jødedom en slet mistanke om at den kristne treenighedslære ligesom lidt spolerer Guds enhed men det er slet ikke det der ert ale om i den Kristne treenighedslære.
Treenighedslæren går ud på at prøve at forstå hvordan Gud er én og udelt. Hvordan han forholder sig til os og sig selv i sin udelthed på.
Ved forstandens hjælp kan vi spørge om Gud overhovedet er, og om ham er mange eller én. Forstanden kan også finde et svar her: for alt kan ikke være relativt, det siger sig selv, altså må der være noget absolut og det absolutte kan ikke være flere, altså må det være ét. Dette er måske lidt tørt så lad mig sammenligne det med noget andet.
Man kan sammenligne det med at det for den elskende ikke er nok at vide at hans elskede blot er til. Han må da også vide noget om hvordan hun er til, og hvorledes hun er i det hele taget og i særdeleshed hvordan hun forholder sig til ham. Ikk??
På samme måde er det i modsætning til Islam kristendommens påstand at det for mennesker heller ikke er nok at vide at Gud bare er til eller at han er én.
Vi vil vide hvorledes Gud er én og hvorledes Han i sin enhed forholder sig til os.
Er Guds enhed en indelukket enhed, eller er den udadvendt med flere øjne? Kan den sammenlignes med et ansigt? Hvordan forholder Gud sig til den verden Han selv har skabt.
For den kristne er treenighedslæren intet mindre en Guds selvåbenbaring om hvordan Gud i sin enhed forholder sig til os og verden og sig selv. Treenigheden er den ene Guds MÅDE at forholde sig til det skabte på. Den er derfor IKKE en sammenlægning af tre enheder fordi der kun er tale om den samme ene Gud. Treenigheden kan derfor heller ikke tælles eller adderes som 1+1+1 (hvad mange kristne velemende og tit gør) den kan egentlig slet ikke tælles, men om man vil så kan der kun tælles til tallet 1 eller som en anden engang sagde det. 1 og 1 og 1.
Håber dette hjalp en lille smule. Jeg ved det er svært. Måske specielt hvis man ikke er vant til at tænke teologi.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær