Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 1 gæster online.

Statistik
2620 Brugere
23 Fora
7469 Tråde
119518 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#47887 - 24/06/2005 13:20 Dåb for døde??
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Nogen der kan forklare mig hvordan dette bibelvers skal forstås:
"Hvad ville ellers de udrette, som lade sig døbe for de døde? Dersom døde overhovedet ikke oprejses, hvorfor lade de sig da døbe for dem? (1.Kor.15:29)"
Jeg ved godt hvad mormonerne vil prakke os på, så du behøver ikke svare Buus

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#47888 - 24/06/2005 16:35 Re: Dåb for døde?? [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JesusFreak - ja, det kan umiddelbart se lidt mærkeligt ud, eftersom man først i senere tid kender til nogle sekter, som bruger "stedfortrædende dåb."

Men det skriftsted du nævner handler kun om, at Paulus her vender sig mod dem, der nægter de dødes opstandelse. Der var måske i Korinth nogle, der lod sig døbe for de døde - måske har man i forbindelse med, at man blev døbt "med hele sit hus" også inkluderet afdøde børn og andre nære slægtninge.

Det er bare ikke den praksis Paulus diskuterer i denne forbindelse - han påpeger blot det meningsløse i at lade sig døbe for de døde, hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde.
Det er den forklaring, der står i det gamle "Dansk Bibelværk for Menigheden".

Selv har jeg dog en anden mening:

Jeg tror, at det her betyder stedfortrædende dåb, ikke for dem der fysisk var døde og begravede, men stedfortrædende for nogle, som ikke var omvendt til tro på Jesus, dvs. som var "levende døde" = åndeligt døde. Jfr. Åbenbaringsbogen 3,1b:
Du har ord for at leve, men er død.

Jfr. også Lukas 9,59-60:
Og Jesus sagde til en anden: »Følg mig!« Men han svarede: »Herre, giv mig lov til først at gå hen og begrave min far.« Men Jesus sagde til ham: »Lad de døde begrave deres døde, men gå du ud og forkynd Guds rige.«

Her betyder "de døde" jo heller ikke dem, der ligger i deres grave - det er ikke dem Jesus taler om, men netop dem, der er levende døde.

Men uanset hvad: For mig at se er budskabet helt tydeligt: vi kan ikke hjælpe andre ved at lade os døbe på deres vegne. Den kristne dåb er nemlig en helt personlig gave fra Jesus til hver enkelt, som døbes.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47889 - 24/06/2005 23:35 Re: Dåb for døde?? [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Jesusfreak,

Jeg kan alligevel ikke lade være med lige at føje blot et par skriftsteder til

Thi også Kristus led een Gang for Synder, en retfærdig for uretfærdige, for at han kunde føre os hen til Gud, han, som led Døden i Kødet, men blev levendegjort i Ånden,
i hvilken han også gik hen og prædikede for Ånderne, som vare i Forvaring, som fordum vare genstridige, dengang Guds Langmodighed ventede i Noas Dage, medens Arken byggedes, i hvilken få, nemlig otte, Sjæle bleve frelste igennem Vand. (1Pe 3:18-20)

Hvorfor skulle det være anderledes idag når et menneske dør?

Thi derfor blev Evangeliet forkyndt også for døde, for at de vel skulde være dømte på Menneskers Vis i Kødet, men leve på Guds Vis i Ånden. (1.Pet. 4:6)

De nåede ikke at blive døbt på jorden. Derfor skete det ved stedfortræder i den oprindelige Kristi kirke, fordi ingen kan indkomme i Guds rige uden at blive døbt (Johs. 3:5).

Og nu skal jeg nok holde mig

Mvh
John

Til toppen 
#47890 - 25/06/2005 09:54 Re: Dåb for døde?? [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus og JesusFreak,

Buus citerer 1.Pet.3,18-20 som handler om Kristus, der prædikede for ånderne som var i forvaring ...

Udlægningen er forkert - sådan kan det umuligt tolkes, for afdøde mennesker omtales aldrig i Bibelen som "ånder", og der er absolut ingen mulighed for omvendelse after døden. Det fremgår af andre skriftsteder. Nådens tid er slut, når vi er døde og begravede.

Ånderne her er, sådan er i hvert fald den tolkning, som jeg kender, faldne engle, de som forførte mennesker på Noas tid, dengang Gud langmodigt ventede på (menneskene) skulle omvende sig.

I 1. Mos 6,1 står der om engle, som forlod deres guddommelige bolig og blev holdt bundet i dødsriget med lænker indtil dommedag.

At Jesus prædikede for dem betyder ikke, at han i dødsriget evangeliserede med henblik på deres omvendelse, men at han proklamerede sin sejr over dem.

Jeg er ikke selv sprogkyndig men har fået forklaret, at der er flere forskellige græske ord, som kan oversættes med "prædike", og at det, der er brugt i denne tekst, er det samme som bruges om en konges herold, når han skal udråbe/proklamere et eller andet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47891 - 25/06/2005 18:15 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Kristina!

1 Pet 4:
v6 For derfor blev evangeliet forkyndt også for døde, for at de skulle dømmes i kødet, som mennesker dømmes, men leve i Ånden, som Gud lever.

Ovenstående kan vel kun vanskeligt læses som andet end en forkyndelse med omvendelse for øje.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#47892 - 25/06/2005 18:36 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

1 Pet 4:
v6 For derfor blev evangeliet forkyndt også for døde, for at de skulle dømmes i kødet, som mennesker dømmes, men leve i Ånden, som Gud lever.

Ovenstående kan vel kun vanskeligt læses som andet end en forkyndelse med omvendelse for øje.

Teksten kan da kun læses som du siger, dersom man kun har en overfladisk læsning, et minimalt kendskab og en flygtig forståelse af teksten og Bibelen iøvrigt.

Her kan du læse en bibeltro og velfunderet argumentation for en helt anden læsning af denne tekst:
Hvad foretog Jesus sig i "Dødsriget"?

Til toppen 
#47893 - 25/06/2005 19:05 Re: Dåb for døde??
tsrk55
Bruger

Hej Andreas!

Teksten kan da kun læses som du siger, dersom man kun har en overfladisk læsning, et minimalt kendskab og en flygtig forståelse af teksten og Bibelen iøvrigt.

Ud over din egen forudindtagethed og indbildskhed, så har du vist ikke de store forudsætninger til at kunne bedømme mit kendskab til Bibelen.

Her kan du læse en bibeltro og velfunderet argumentation for en helt anden læsning af denne tekst
Jeg har læst den omtalte tekst, og den baserer sig udelukkende på 2. Pet. 2, 4 og 2. Pet. 3, 18-20. Der er i din tekst ingen henvisning til 1 Pet 4, 6.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47894 - 25/06/2005 19:29 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, du skriver:

1 Pet 4: v6 For derfor blev evangeliet forkyndt også for døde, for at de skulle dømmes i kødet, som mennesker dømmes, men leve i Ånden, som Gud lever.

Ja, sådan læser jeg det også.
Evangeliet skal forkyndes for både levende og døde.
For de levende (= frelste), for at de blive bevaret i troen, og for de døde (som her, såvel som mange andre steder i Skriften, vel betyder dem, som har ord for at leve, men er døde. (Åb 3,1b)

En mulig alternativ tolkning er, at den opstandne frelsers evangelium jo også rækker hinsides den fysiske død, og at de allerede afdøde frelste skønt de (alle menneskers kår!) er døde, dog får livet i Guds evige rige, nemlig ved at opstå "i Ånden", som Kristus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47895 - 25/06/2005 19:36 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom og AFA:

"Teksten kan da kun læses som du siger, dersom man kun har en overfladisk læsning, et minimalt kendskab og en flygtig forståelse af teksten og Bibelen iøvrigt."

"Ud over din egen forudindtagethed og indbildskhed, så har du vist ikke de store forudsætninger til at kunne bedømme mit kendskab til Bibelen."

Grmpf - hovhov! - rolig nu I to ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47896 - 25/06/2005 19:46 Re: Helt rolig! [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Jeg er skam helt rolig, og netop derfor benyttede jeg mig af den venligt ironiske smiley og ikke den vrede ditto.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47897 - 25/06/2005 19:52 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Ja, sådan læser jeg det også.
Evangeliet skal forkyndes for både levende og døde.
For de levende (= frelste), for at de blive bevaret i troen, og for de døde (som her, såvel som mange andre steder i Skriften, vel betyder dem, som har ord for at leve, men er døde. (Åb 3,1b

En mulig alternativ tolkning er, at den opstandne frelsers evangelium jo også rækker hinsides den fysiske død, og at de allerede afdøde frelste skønt de (alle menneskers kår!) er døde, dog får livet i Guds evige rige, nemlig ved at opstå "i Ånden", som Kristus.

Som jeg læser det, ja så er det det som du kalder en mulig alternativ tolkning som jeg anser som den mest tekstnære tolkning. Når der i Bibelen tales om åndeligt døde, så fremgår det som oftest klart af teksten, og det gør det jo netop ikke i tilfældet 1 Pet 4, 6.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47898 - 25/06/2005 20:10 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tom, ved nærmere eftertanke: jeg tror jeg må bøje mig, og at du har ret.

Den alternative tolkning er vist den mest sandsynlige.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47899 - 25/06/2005 20:22 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Tom, ved nærmere eftertanke: jeg tror jeg må bøje mig, og at du har ret.

Den alternative tolkning er vist den mest sandsynlige.

Nu hører det jo unægteligt til sjældenhederne at vi to når frem til enighed om noget, så jeg glæder mig over, at det er lykkedes mig at "sende på en frekvens" som du kunne modtage.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47900 - 25/06/2005 20:24 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Ud over din egen forudindtagethed og indbildskhed, så har du vist ikke de store forudsætninger til at kunne bedømme mit kendskab til Bibelen.

Jeg bedømmer dig kun og udelukkende ud fra hvad du her i tråden skriver!

1 Pet 4, 6 kan ikke løsrives fra emnekontexten i . Pet. 2, 4 og 2. Pet. 3, 18-20, og vil du alligevel gøre dette kan det enten kun skyldes fortsæt til overfladisk læsning og forståelse, eller fortsæt til mod bedre vidende at ville fremføre en lære i klar modstrid med den bibelske undervisning om emnet.

Til toppen 
#47901 - 25/06/2005 20:47 Re: Dåb for døde??
tsrk55
Bruger

Hej Andreas!

kan ikke løsrives fra emnekontexten i . Pet. 2, 4 og 2. Pet. 3, 18-20, og vil du alligevel gøre dette kan det enten kun skyldes fortsæt til overfladisk læsning og forståelse, eller fortsæt til mod bedre vidende at ville fremføre en lære i klar modstrid med den bibelske undervisning om emnet.

Da du intet sted i din tekst nævner 1 Pet 4, 6, ja så har du jo løsrevet eller rettere ignoret skriftstedet fordi det ikke passer ind i det som du opfatter som "den bibelske undervisning om emnet".

Jeg bedømmer dig kun og udelukkende ud fra hvad du her i tråden skriver!

Og ud fra et enkelt kort indlæg mener du dig istand til at drage kvalificerede konklusioner angående dels min læsning af Bibelen og dels min indsigt i samme. Hvis så blot dit svar havde relateret til det berørte skriftsted, ja så havde du måske haft noget at have det i, men det gør det ikke.
Så jeg kunne jo føle mig fristet til at konkludere at din egen artikel er baseret på en overfladisk læsning og mangelfuld forståelse af Bibelen.

Jeg har læst flere af artiklerne på din hjemmeside; og at du selv er overbevist om din egen dybe indsigt i Bibelens tekster fremgår ganske klart og tydeligt; men personligt er jeg knap så imponeret.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47902 - 25/06/2005 20:52 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Da du intet sted i din tekst nævner 1 Pet 4, 6, ja så har du jo løsrevet eller rettere ignoret skriftstedet fordi det ikke passer ind i det som du opfatter som "den bibelske undervisning om emnet".

Synd og skam at du ikke formår at forholde dig seriøst og sagligt til et bibelsk emne

Hvis du havde god bibelkendskab så ville du vide at god eksegese ikke tillader at bygge en lære på et enkeltstående tekststed

EOD

Ændret af AFA (25/06/2005 21:01)

Til toppen 
#47903 - 25/06/2005 21:20 Re: piberensere og vognstænger ...
kristina
Ordstyrer
Bruger

Andreas, du fik lige før et vink med en piberenser. Nu skriver du noget om

- "forsæt til overfladisk læsning og forståelse"
- "mod bedre vidende at ville fremføre en lære i modstrid med den bibelske undervisning",

så nu kræver det næsten et vink med en vognstang.
Det kommer her:

Det er ikke i orden at anfægte andres motiver og intentioner!

Det kan godt lade sig gøre at være dybt uenige, og give udtryk for det, uden at blive personlig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47904 - 25/06/2005 21:23 Re: Dåb for døde??
tsrk55
Bruger

Hej Andreas!

Synd og skam at du ikke formår at forholde dig seriøst og sagligt til et bibelsk emne

Jeg er skam 100% seriøs, men jeg må tilstå at jeg finder sværere og sværere at tage dig seriøst når du vedblivende snakker udenom og tillægger mig motiver som jeg ikke har.
Jeg vil anbefale dig at læse "Netiketten" især pkt. 1, 3, og 4.

Hvis du havde god bibelkendskab så ville du vide at god eksegese ikke tillader at bygge en lære på et enkeltstående tekststed

Øh, jeg bygger ikke nogen lære. Iøvrivgt så tillader "god eksegese" heller ikke at man ignorerer de dele af teksten som ikke passer ind i den lære som man vil bygge.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47905 - 25/06/2005 22:33 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tom skriver:

Nu hører det jo unægteligt til sjældenhederne at vi to når frem til enighed om noget ...

Ja, og ikke nok med det:
Det var dig, der fik ret!!
Og det var oven i købet noget bibelsk !!

Slet intet er umuligt her i Café Thomas ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47906 - 26/06/2005 00:59 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Hvilke ånder tales der så om her?

Fremdeles, vore kødelige Fædre havde vi til Optugtere, og vi følte Ærefrygt; skulde vi da ikke meget mere underordne os under Åndernes Fader og leve? (Heb 12:9)

Vi er ikke bare skabt i Guds billede og lignelse. Vi er bogstaveligt hans sønner og døtre.

Efterdi vi da ere Guds Slægt, bør vi ikke mene, at Guddommen er lig Guld eller Sølv eller Sten, formet ved Menneskers Kunst og Opfindsomhed.

Derfor måtte han blive sine Brødre lig i alle. Ting, for at han kunde blive en barmhjertig og trofast Ypperstepræst over for Gud til at sone Folkets Synder.(Hebr. 2:17)

Jesus bekræftede selv, at de som Guds ord kommer til er guder. Guder, jamen det var dog noget skrækkeligt noget, det er jo det som de mormoner går rundt og forkynder

Jesus svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: "Jeg har sagt: I er guder"? Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og Skriften kan ikke rokkes – siger I så til ham, som Faderen har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn? (Johs. 10:34-36)

Jeg har sagt: I er guder, I er alle sønner af den Højeste. (Salme 82:6)

Der eksisterer familieforhold, ikke blot på jorden, men også i himmelen:

For denne sags skyld bøjer jeg mine knæ for Faderen, efter hvem ethvert faderforhold i Himmel og på jord har sit navn. (Efes. 3:14-15)

Men en har vidnet et Sted og sagt: "Hvad er et Menneske, at du kommer ham i Hu? eller en Menneskesøn, at du ser til ham? (Heb 2:6)

Hvor var du, da jeg grundede Jorden? Sig frem, om du har nogen Indsigt! Hvem bestemte dens Mål - du kender det jo - hvem spændte Målesnor ud derover? Hvorpå blev dens Støtter sænket, hvem lagde dens Hjørnesten, mens Morgenstjernerne jubled til Hobe, og alle Gudssønner råbte af Glæde? (Job. 38:4-7)

Så Gudssønner eksisterede allerede mens Gud grundede jorden? Men så har vi jo levet før vi kom til jorden og modtog et jordisk hylster, eller legeme. Og i hvilken form eksisterede vi så dengang? Som ånder, som Guds sønner og døtre. Vi levede alle hos Gud, vores himmelske Fader, som ånder i en førjordisk tilværelse før vi kom ned på jorden og modtog et fysisk legeme. Kristus var vores ældste broder dér, og den eneste der allerede på dette tidspunkt var Gud (Faderen) lig. Han har ladet et glemslens slør komme over vort sind, så vi ikke kan huske noget, fordi vi bliver prøvet og testet om vi af egen fri vilje vil vælge det gode fremfor det onde.

Mvh
John

Til toppen 
#47907 - 26/06/2005 09:15 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Øh, jeg bygger ikke nogen lære. Iøvrivgt så tillader "god eksegese" heller ikke at man ignorerer de dele af teksten som ikke passer ind i den lære som man vil bygge.

Så du mener altså at Peter i 1. Pet. 3, 19 fremfører en lære og få sekeunder efter i 4, 6 fremfører en modsigende lære?

Til toppen 
#47908 - 26/06/2005 12:08 Re: Dåb for døde??
Buus
Bruger

Hej AFA,

Jeg tror at man skal passe på med at filosofere for meget over den hellige skrift.

Hvorfor skulle der være forskel på hvad der sker når et menneske dør idag, fra hvad der skete på Noas tid?

Når et menneske dør går dets ånd til åndeverdenen, også idag, og har dér mulighed for at modtage evangeliet forkyndt.

Thi også Kristus led een Gang for Synder, en retfærdig for uretfærdige, for at han kunde føre os hen til Gud, han, som led Døden i Kødet, men blev levendegjort i Ånden,
1Pe 3:19 i hvilken han også gik hen og prædikede for Ånderne, som vare i Forvaring, som fordum vare genstridige, dengang Guds Langmodighed ventede i Noas Dage (1Pet 3:18)

Det betyder hvad der står, hverken mere eller mindre. Der er en tid imellem døden og legemets opstandelse. I denne mellemtid befinder menneskets ånd sig i åndeverden til tiden for dets opstandelse, hvor ånd og legeme skal genforenes igennem Forsoningens kraft. Evangeliet forkyndes for dem dér - ja for de "døde". De som ikke nåede at blive døbt mens de levede på jorden kan så modtage dåb ved stedfortræder på jorden (jfr. 1.Kor. 15:35). Derfor udførtes stedfortrædende dåb for de døde i Kristi oprindelige kirke. Det må vel også vække til eftertanke at når stedfortrædende dåb fandt sted i Kristi kirke i tidens midte, men ikke findes i kirker idag, at så må de jo forkynde et andet evangelium end det Kristus forkyndte. Jeg ved at der har været gjort forsøg på at få dette skriftsted fjernet fra Bibelen, fordi man ikke forstod det. Men så laver man jo sit eget evanglium.

Mvh
John

Til toppen 
#47909 - 26/06/2005 12:29 Re: Dåb for døde?? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>Thi også Kristus led een Gang for Synder, en retfærdig for uretfærdige, for at han kunde føre os hen til Gud, han, som led Døden i Kødet, men blev levendegjort i Ånden,
1Pe 3:19 i hvilken han også gik hen og prædikede for Ånderne, som vare i Forvaring, som fordum vare genstridige, dengang Guds Langmodighed ventede i Noas Dage (1Pet 3:18)<br><br></blockquote><font class="post">

Det betyder hvad der står, hverken mere eller mindre. Der er en tid imellem døden og legemets opstandelse. I denne mellemtid befinder menneskets ånd sig i åndeverden til tiden for dets opstandelse, hvor ånd og legeme skal genforenes igennem Forsoningens kraft. Evangeliet forkyndes for dem dér - ja for de "døde". De som ikke nåede at blive døbt mens de levede på jorden kan så modtage dåb ved stedfortræder på jorden (jfr. 1.Kor. 15:35).

Ja, det ved godt er hvad Mormonkirken lærer, men denne lære stemmer bare ikke særligt godt med hvad Bibelen lærer om døden og tilstanden for de døde og de døde muligheder (eller rettere: de dødes manglende muligheder) for at blive omvendte efter døden.

Du kan læse denne artikel: Hvad foretog Jesus sig i Dødsriget? for at få en dybere indsigt i hvad BIBELEN lærer om de dødes tilstand og tilstanden i dødsriget.

Jeg ved godt at der er temmelig stor forskel på hvad Mormons Bog og Lære og Pagter forkynder i modsætning til hvad Bibelen forkynder.

Til toppen 
#47910 - 26/06/2005 13:10 Re: Gud og guder ... [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nej, John, kristendommen er en monoteistisk religion. Der er kun een Gud. Og vi må ikke have andre guder!

Når Joh 10,34 citerer vers 6 i salme 62 må det forstås ud fra samtidens opfattelse af dette skriftsted, der udlægges om Israel ("de, til hvem Guds ord kom"). For Israel var "guderne" en virkelighed. De antoges at være Guds sønner, bestemt til at bane vej for ham i hedenskabet (5. Mos 4,19 og 32,8) - men de svigtede og blev urettens tjenere i stedet, dem der står bag ved gudløsheden og uretfærdigheden i verden.

Derfor holder Gud dom over dem og omstyrter deres magt (disse "guder" skal dø som mennesker, står der jo i næste vers (7) i samme salme - og er ikke mennesker).
Det er mørkets magter, dem som Jesus har overvundet. De er stærkere end al menneskelig magt, men over for Kristus så svage, at de må vige for et korstegn. Al ondskab i verden, med sit ophav Djævelen, er under dommen.

At vi kristne er Jesu brødre og søstre (Hebr. 2,17) betyder bestemt ikke, at det er os, der er guddommelige!
Men Gud er vores himmelske far!
Og Jesus er vores bror, fordi han blev menneske, fuldt og helt!

... Hvor er der dog forfærdende langt fra kristendommen til Joseph Smith ... *SUK*

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47911 - 26/06/2005 13:30 Re: Gud og guder ... [Re: kristina]
Buus
Bruger

Du fordrejer skriften Kristina, andet kan jeg ikke sige. Vi når nok ikke videre

Mvh
John

Til toppen 
#47912 - 26/06/2005 13:36 Re: Dåb for døde??
Buus
Bruger

Hej igen,

Der er for mange hvis'er og antagelser i den artikel du henviser til. Vi kommer nok ikke længere.

Mvh
John

Til toppen 
#47913 - 26/06/2005 14:46 Re: Dåb for døde?? [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

John, du skriver:

De som ikke nåede at blive døbt mens de levede på jorden kan så modtage dåb ved stedfortræder på jorden (jfr. 1.Kor. 15:35). Derfor udførtes stedfortrædende dåb for de døde i Kristi oprindelige kirke.

I 1. Kor 15,35-38 står der:

Men nogen vil spørge: Hvordan opstår de døde, og hvad slags legeme får de? Tåbe! Det, du sår, får ikke liv, hvis ikke det dør. Og det, du sår, er ikke den plante, der kommer op, men et nøgent korn, enten af hvede eller af en anden slags. Men Gud giver det den skikkelse, han vil, og hver slags korn sin skikkelse.

Hvordan kan du dog få dette til at handle om, at der kan udføres stedfortrædende dåb for døde???

1. Kor. 55 handler jo blot om, at det korn vi sår må dø, for at nyt kan spire. Når vi sår hvede, kommer der hvede op, og ikke byg ..

Nej, lige så lidt som vi kan tro på Jesus på andres vegne, kan vi blive døbt på andres vegne. Tro og dåb er et helt personligt anliggende mellem Jesus og den enkelte. Men vi kan bede for hinanden, og vi kan bære andre til dåb.

Nådens tid er nu og her, hvor Gud lader sin sol skinne lige fuldt på dem, som har modtaget Jesu' indbydelse og dem, som er hans fjender. Men den dag, vi har lukket vores øjne, er der intet mere, vi kan gøre, hverken for andre eller for os selv ...

Mark 13,33-38:
Tag jer i agt, hold jer vågne! For I ved ikke, hvornår tiden er inde.

Det er ligesom med en mand, der skulle rejse til udlandet; han forlod sit hus og gav sine tjenere fuldmagt, hver enkelt sin opgave, og dørvogteren pålagde han at våge.

Våg derfor, for I ved ikke, hvornår husets herre kommer, om det bliver om aftenen eller ved midnat eller ved hanegal eller ved daggry; lad ham ikke finde jer sovende, når han pludselig kommer. Hvad jeg siger til jer, siger jeg til alle: Våg!«

Se også Heb. 9,27: Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes, sådan er Kristus ofret én gang for at bære manges synder

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47914 - 26/06/2005 15:04 Re: Gud og guder ... [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Du fordrejer skriften Kristina, andet kan jeg ikke sige. Vi når nok ikke videre

I dette tilfælde forholder hun sig da netop meget præcist til Bibelen !!

Til toppen 
#47915 - 26/06/2005 18:17 Re: Gud og guder ...
Buus
Bruger

Vi får se

Mvh
John

Til toppen 
#47916 - 26/06/2005 18:28 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Jeg tror ikke at vi kommer videre. Jeg tror ikke på dine fortolkninger og du ikke på mine. Men jeg vil godt bære mit vidnesbyrd for dig om at der fandt stedfortrædende dåb for de døde sted i den kirke som Kristus oprettede i tidens midte. Der kom et frafald og dette var en af de ting der gik tabt, men som blev genoprettet i forbindelse med genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke i sin oprindelig form i vores tid.

27 ..thi tiden kommer snart, da I skal vide, at jeg ikke lyver; thi I skal se mig for Guds domstol, og Gud Herren vil sige til jer: Forkyndte jeg jer ikke mine ord, som blev skrevet af denne mand, ligesom en råber fra de døde, ja, som en der taler ud af støvet.
28 Jeg forkynder dette til profetiernes opfyldelse. Og se, de skal komme fra den evige Guds mund, og hans ord skal hvisle frem fra slægt til slægt.
29 Og Gud skal vise jer, at det, jeg har skrevet, er sandt. (Moroni 10:27-29)

Mvh
John

Til toppen 
#47917 - 26/06/2005 18:50 Re: Dåb for døde?? [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Du har ret, John, vi kommer ikke videre nu. Vi har hver vores overbevisning.
Men du har kæmpet bravt her for at overbevise os om, at din tro er den rette, og det respekterer jeg dig for.

Samtidig håber jeg naturligvis, at Helligånden vil vise dig vej til Jesus, at du må lære ham at kende som den treenige Guds enbårne søn, som den eneste vej til den evige salighed hos Gud, og at han må åbne vores Bibel - uden tilføjelser! - for dig.

Jeg har selv i mange år af mit liv været overbevist om noget andet - så jeg ved godt, at det kræver et under fra Gud at komme ud af en stærk "viden" og at klare at se den krakelere i stumper og stykker i lyset af Jesu kærlighed.

Set i mit livs bakspejl var det faktisk umuligt, og jeg vil sige, at når det kunne ske for mig, kan det ske for hvem som helst ...

Guds fred!
kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47918 - 26/06/2005 20:11 Re: Dåb for døde?? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Jeg tror ikke at vi kommer videre. Jeg tror ikke på dine fortolkninger og du ikke på mine. Men jeg vil godt bære mit vidnesbyrd for dig om at der fandt stedfortrædende dåb for de døde sted i den kirke som Kristus oprettede i tidens midte. Der kom et frafald og dette var en af de ting der gik tabt,

Og med hvilke bibelske tekster vil du dokumentere den påstand. Dit vidnesbyrd, uden bibelsk belæg, kan jeg ikke bruge til noget som helst.

Til toppen 
#47919 - 27/06/2005 03:02 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Jeg slap ud af nogle forkerte religiøse sammenhænge for år tilbage. De prøvede at erstatte guddommelig myndighed ved at oppiske åndelige stemninger som en erstatning for Helligåndens rolige og stille indflydelse. Jeg blev døbt i en anden kristen kirke, men Helligåndens dåb efter vanddåben manglede totalt. Den oppiskede stemning som de prøvede at pæce op ved mødet kom ikke fra Helligånden. Det var et surrogat for den sande vare. Men ellers var alt pænt og ordentligt på overfladen. Pæne og ordentlige mennesker, men jeg følte at der manglede guddommelig myndighed. Noget var ikke helt, som det skulle være. Så fandt jeg til sidst Jesu Kristi Kirke. Jeg blev døbt ved nedsænkning efter frelserens mønster af en Melkisedeksk præstedømmebærer, i Skive fjord, og bagefter, da jeg var alene for mig selv kom Helligåndens bekræftelse, på en måde som jeg aldrig nogensinde glemmer. Skriftens forjættelse blev på alle måder opfyldt. Ikke kun vanddåben men også Helligåndens gave blev udgydt. Jeg skulle ikke ligesom bilde mig noget ind igennem en oppisket følelsesmæssig stemning. Jeg har fuldkommen fred med disse ting og kan aldrig nogensinde fornægte det vidnesbyrd, som Frelseren har givet mig om sandheden af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige som Hans genoprettede kirke i de sidste dage. Jeg elsker kirken. Den betyder alt for mig og har gjort så meget godt for mig, den har løftet mig op på et højere stade, givet mig en dejlig familie, gjort at mit forhold til mine egne forældre er blevet stadigt mere kærligt og venskabeligt, siden jeg blev medlem af kirken. De kan mærke det. Vi bringer fredens ånd med os når vi besøger dem, ikke splidens ånd. På frugterne skal i kende dem, sagde Frelseren. Derpå skal I kende at de er mine disciple, om de har indbyrdes kærlighed. For at konstatere dette må man komme i kirken. Mange vælger istedet at sætte deres lid til vejledning fra fordomsfulde kritikere, som ikke engang selv har har læst Mormons Bog eller været og besøge kirken, så de ved selvsyn har kunnet konstatere, om Kristi kærlighed findes i vort midte, præger vores adfærd, og binder os sammen i indbyrdes kærlighed og venskab. Jeg ved at Gud og Kristus lever. Frelseren viste sig for mig i egen person i 1978. Jeg blev omvendt fra den ene øjeblik til det andet. Jeg glemmer aldrig at han nedlod sig til at vise sig for mig, og hjælpe mig dengang hvor jeg var mindst værdig til at modtage Hans hjælp. Jeg ved at min himmelske Fader og Jesus Kristus, min Frelser og Forløser står bag kirken. Dette vidnesbyrd brænder stærkt i min sjæl og det vil det vedblive med at gøre til min dødsdag.

Også tak fordi vi kan diskutere uden at blive fjender. Vi er uenige i nogle spørgsmål, men det er godt når den bitre fjendskab holdes på afstand, som desværre præger nogle hvis ikke man ikke er enige med dem i religiøse spørgsmål. Det er godt at vi kan respektere hinandens ret til at tro og tænke som vi vil. Joseph Smith sagde ved en lejlighed at han ville kæmpe lige så meget for at forsvare en baptists ret til at tænke og tro som han ønskede, som han ville forsvare en mormons ret til det samme, ja til døden. For den største gave Gud har givet os mennesker er handlefrihedens gave. Retten til at tænke og tro hvad vi vil politisk og religiøst. Han tvinger ingen. Vores 11 trosartikel siger endvidere:

Vi kræver ret til at dyrke den almægtige Gud i overensstemmelse med vo egen samvittigheds bud og indrømmer alle mennesker den samme ret, lade dem tilbede hvorledes, hvor eller hvad de vil.

Mvh
John

Til toppen 
#47920 - 27/06/2005 10:30 Re: respektfuld uenighed ... [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John - teologisk er vi dybt uenige, men når du skriver

"På frugterne skal i kende dem, sagde Frelseren. Derpå skal I kende at de er mine disciple, om de har indbyrdes kærlighed.

[....]

Jeg ved at Gud og Kristus lever. Frelseren viste sig for mig i egen person i 1978. Jeg blev omvendt fra den ene øjeblik til det andet. Jeg glemmer aldrig at han nedlod sig til at vise sig for mig, og hjælpe mig dengang hvor jeg var mindst værdig til at modtage Hans hjælp. Jeg ved at min himmelske Fader og Jesus Kristus, min Frelser og Forløser står bag kirken. Dette vidnesbyrd brænder stærkt i min sjæl og det vil det vedblive med at gøre til min dødsdag."

.. så er min mund lukket, og jeg kan kun ønske dig fortsat fred og glæde fra Gud, vor himmelske far, og Herren Jesus Kristus. Må Han fortsat vejlede os til at erkende mere og mere af Sandheden ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47921 - 27/06/2005 13:44 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Hej Kristina!

Det kan godt være det er fordi JEG er tungnem, men jeg synes ikke jeg finder et svar på mit spørgsmål i dit svar?

Mvh

-Grundtvig

Til toppen 
#47922 - 27/06/2005 14:01 Re: Dåb for døde?? [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JesusFreak, nej, du er ikke tungnem, svaret står bare i et andet indlæg, nemlig her!

Jeg håber det er forståeligt ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47923 - 28/06/2005 16:22 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
tsrk55
Bruger

Hej John!

LÆRE OG PAGTER
Afsnit 137:
1 Himlene åbnedes for os, og jeg så Guds celestiale rige og dets herlighed, om jeg var i legemet eller ude af legemet kan jeg ikke sige.
2 Jeg så den ports ophøjede skønhed, hvorigennem arvingerne til dette rige vi gå, og den strålede, som var den omgivet af ild.
3 Jeg så også Guds strålende trone, hvorpå Faderen og Sønnen sad.
4 Jeg så dette riges smukke gader, som syntes brolagt med guld.
5 Jeg så fader Adam og Abraham, min fader og min moder, min broder Alvin, som længe har været død,
6 og undrede mig over, at han havde opnået en arvelod i det rige; jeg vidste jo, at han havde forladt dette liv, før Herren havde udstrakt sin hånd for at indsamle Israel anden gang, og således ikke var blevet døbt til syndernes forladelse.
7 Derfor lød Herrens røst til mig og sagde: Alle, som er døde uden kundskab om evangeliet, men som ville have modtaget det, dersom det havde været muligt for dem at forblive på jorden, vil blive arvinger til Guds celestiale rige;
8 ligeledes vil alle, der fra nu af dør uden kundskab derom, og som ville have modtaget det af hele deres hjerte, blive arvinger til det rige,
9 thi jeg, Herren, vil dømme alle mennesker efter deres gerninger, efter deres hjertes ønsker.
10 Og jeg så også, at alle børn, der dør, før de når ansvarlighedens alder, frelses i Himmelens celestiale rige.

Som jeg tolker ovenstående, så tales der tydeligt om frelse uden dåb.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47924 - 28/06/2005 16:54 Re: Dåb for døde??
tsrk55
Bruger

Hej Andreas!

Så du mener altså at Peter i 1. Pet. 3, 19 fremfører en lære og få sekeunder efter i 4, 6 fremfører en modsigende lære?

Næh, egentlig ikke. Men det er da betryggende at vide, at der er mindst een, som har mere styr på hvad jeg mener, end jeg selv gør.

Nej, det var din egen "exegese" som jeg hentydede til, og som i mine øjne forekommer ret så kreativ.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47925 - 28/06/2005 18:04 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Nej, det var din egen "exegese" som jeg hentydede til, og som i mine øjne forekommer ret så kreativ.

Så må du jo ud fra de bibelske tekster klart kunne påvise hvori det kreative består.

Til toppen 
#47926 - 28/06/2005 19:30 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: tsrk55]
Buus
Bruger

Hej Tom,

5 Jeg så fader Adam og Abraham, min fader og min moder, min broder Alvin, som længe har været død,
6 og undrede mig over, at han havde opnået en arvelod i det rige; jeg vidste jo, at han havde forladt dette liv, før Herren havde udstrakt sin hånd for at indsamle Israel anden gang, og således ikke var blevet døbt til syndernes forladelse.
7 Derfor lød Herrens røst til mig og sagde: Alle, som er døde uden kundskab om evangeliet, men som ville have modtaget det, dersom det havde været muligt for dem at forblive på jorden, vil blive arvinger til Guds celestiale rige;
8 ligeledes vil alle, der fra nu af dør uden kundskab derom, og som ville have modtaget det af hele deres hjerte, blive arvinger til det rige,
9 thi jeg, Herren, vil dømme alle mennesker efter deres gerninger, efter deres hjertes ønsker.
10 Og jeg så også, at alle børn, der dør, før de når ansvarlighedens alder, frelses i Himmelens celestiale rige.

En pragtfuld åbenbaring iøvrigt. Det var en åbenbaring, som Joseph Smith modtog om fremtidige begivenheder, eftersom hverken hans far eller mor på det tidspunkt var gået til det næste liv.

Derfor udfører Jesu Kristi Kirke stedfortrædende dåb for døde i Herrens templer. Mennesker som ikke havde muligheden for at modtage evangeliet og dåben, men som ville have taget imod det af hele deres hjerte hvis muligheden havde været der vil blive frelst i Guds rige. Hvis de dør efter ansvarsalderen (8 år) så vil der blive udført stedfortrædende dåb for dem. De der dør før ansvarsalderen frelses i Guds rige uden dåb, da de iflg. hvad vi har lært er skyldfri for Herren. Det er det som kirken lærer.

Mvh
John

Til toppen 
#47927 - 28/06/2005 20:38 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej John

Hvis de dør efter ansvarsalderen (8 år) så vil der blive udført stedfortrædende dåb for dem. De der dør før ansvarsalderen frelses i Guds rige uden dåb, da de iflg. hvad vi har lært er skyldfri for Herren. Det er det som kirken lærer.

Står der i Bibelen noget sted, at der er noget, der hedder en ansvarsalder? Og hvor står det? Så må jeg have overset det. Tværtimod mener jeg, at der står: I skyld har jeg været fra undfangelsen. (frit gengivet)

Hvad siger du til det?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47928 - 28/06/2005 22:04 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
tsrk55
Bruger

Hej John!

Derfor udfører Jesu Kristi Kirke stedfortrædende dåb for døde i Herrens templer. Mennesker som ikke havde muligheden for at modtage evangeliet og dåben, men som ville have taget imod det af hele deres hjerte hvis muligheden havde været der vil blive frelst i Guds rige.

Ja men det er jo netop pointen, broder Alvin nåede at dø inden han blev døbt, men bliver alligevel frelst uden krav om dåb in absentia. Forkynder I evangeliet for de døde inden I døber dem?

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47929 - 30/06/2005 13:59 Re: Dåb for døde?? [Re: kristina]
JesusFreakDK
Bruger

Ahh. Så du mener at det at Paulus nævner det ikke er en blåstempling af denne praksis, men blot et middel til at bevise en pointe? Men forstår ikke hvorfor han så ikke bruger lejligheden til samtidig at sable den ned, i stedet for at lade den stå uimodsagt?

Mvh

JesusFreakDK

-Grundtvig

Til toppen 
#47930 - 30/06/2005 18:13 Re: Dåb for døde??
Anonym
Anonym

Så må du jo ud fra de bibelske tekster klart kunne påvise hvori det kreative består.

Tja, da den stadig står ubesvaret, giver det jo anledning til en del eftertanke om ateisternes påstande angående exegese!

Til toppen 
#47931 - 30/06/2005 20:38 Re: Dåb for døde?? [Re: JesusFreakDK]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej JesusFreak

"Ahh. Så du mener at det at Paulus nævner det ikke er en blåstempling af denne praksis, men blot et middel til at bevise en pointe?"

Ja, lige netop!

"Men forstår ikke hvorfor han så ikke bruger lejligheden til samtidig at sable den ned, i stedet for at lade den stå uimodsagt?"

Tja, det burde han vel sådan set have givet sig tid til - - men Paulus havde jo fart på her, som han tit har i sine spontane og engagerede udtalelser - han fandt det åbenbart helt og aldeles idiotisk, at nogen, som ikke engang tror på opstandelsen, overhovedet kan tænke på at døbe - uanset hvordan ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47932 - 30/06/2005 21:02 Re: Dåb for døde??
tsrk55
Bruger

Hej Andreas!

Tja, da den stadig står ubesvaret, giver det jo anledning til en del eftertanke om ateisternes påstande angående exegese!

Ateisternes påstande? Jeg taler kun for mig selv.
At jeg endnu ikke har svaret dig og heller ikke længere har nogen planer derom, skyldes din, som jeg opfatter det, temmelig arogante og bedrevidende facon. Men hvis jeg har givet dig stof til eftertanke, ja så har du jo fået noget ud af det. Så tænk du bare videre.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#47933 - 30/06/2005 21:43 Re: Dåb for døde?? [Re: tsrk55]
Anonym
Anonym

Men hvis jeg har givet dig stof til eftertanke, ja så har du jo fået noget ud af det. Så tænk du bare videre.

Stof til eftertanke - ved at du fremsætter påstande uden at have viljen til blot den mindste smule underbyggelse !!

Til toppen 
#47934 - 01/07/2005 15:32 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Mennesker som ikke havde muligheden for at modtage evangeliet og dåben, men som ville have taget imod det af hele deres hjerte hvis muligheden havde været der vil blive frelst i Guds rige.

Og hvor i Bibelen er det lige at du finder klar og stærk støtte for den tanke?

Jeg kan ikke se andet end at dette er direkte imod hvad Bibelen TYDELIGT lærer om døden og de dødes tilstand.

Til toppen 
#47935 - 01/07/2005 23:00 Re: Overflødig dåb for døde??
Buus
Bruger

Hej AFA,

Som du sikkert ved så tror vi på at Joseph Smith var en profet igennem hvem Gud Faderen og Jesus Kristus i vores tid har givet yderligere dele af Kristi evangelium til verden. Så vi bruger ikke Bibelen alene som målestok, men også nutidsåbenbaring fra Gud og Kristus.

Mvh
John

Til toppen 
#47936 - 04/07/2005 11:39 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Som du sikkert ved så tror vi på at Joseph Smith var en profet igennem hvem Gud Faderen og Jesus Kristus i vores tid har givet yderligere dele af Kristi evangelium til verden. Så vi bruger ikke Bibelen alene som målestok, men også nutidsåbenbaring fra Gud og Kristus.

En ny åbenbaring, der er i modstrid med den åbenbaring vi finder i Bibelen kan ikke andet end være en falsk åbenbaring fra en anden kilde end Gud. Gud giver nemlig ikke åbenbaringer der er i strid med den lære og undervisning Han allerede har givet. - Gud er ikke en selvmodsigende Gud.

Til toppen 
#47937 - 04/07/2005 23:17 Re: Dåb for døde?? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Paulus’ ord i 1 Korintherbrev 15:29 lyder ifølge den autoriserede oversættelse: ”Hvad skal det ellers til for, at nogle lader sig døbe for de døde? Hvis døde overhovedet ikke opstår, hvorfor så lade sig døbe for dem?” Hentydede Paulus til den såkaldte vikariatsdåb , altså at levende lader sig døbe til gavn for nogle, som er døde? Nej. Der er intet, der tyder på en sådan praksis på Paulus’ tid. Den ville da heller ikke stemme med de mange skriftsteder, som omtaler, at de der lod sig døbe, var disciple, nogle som ”villigt tog imod ordet” og som ”fik tro” – en proces, der krævede en forudgående undervisning.

Det græske ord hyper, der ofte oversættes med døbe for kan både betyde ”til bedste for” eller ”formedelst”, men det kan også oversættes ”i den hensigt at…”. En anden bibeloversættelse gengiver derfor verset således: ”Hvad vil ellers de gøre, som bliver døbt for at [eller: i den hensigt at] være døde? Hvis døde slet ikke oprejses, hvorfor bliver de da døbt for at være sådanne?” (NV)

Når et ord kan oversættes på flere måder, må oversætteren vælge den, der stemmer overens med sammenhængen. Kapitel 15 gennemgår først Jesu død og opstandelse, og argumenterer for, at troen på denne er velbegrundet; der tales om værdien af at tro på opstandelsen, og at andre også vil blive oprejst fra de døde. Versene i umiddelbar forlængelse af vers 29 fortæller klart om udsigten til liv for levende kristne. Dette stemmer også med Romerne 6:3, 4: ”Alle vi, som er døbt til Jesus Kristus, er døbt til hans død. Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv.”

Der er altså ikke tale om en dåb, som en kristen gennemgår på en andens vegne, men en dåb som berører vedkommendes egen fremtid. På hvilken måde blev de kristne da ”døbt for at være døde”, eller ”døbt til hans død”? De blev ligesom Kristus ’nedsænket’ i eller omsluttet af et livsløb, der ville føre til at de døde uangribelige, med håbet om en opstandelse som hans til udødeligt liv på det åndelige plan. At ’dåb’ kan udtrykke mere end blot nedsænkning i vand understreges også at Jesu ord i Markus 10:39, hvor han til Zebadæussønnerne siger: ”I vil blive døbt med den dåb, som jeg er ved at blive døbt med.” (New Century Version). Her talte Jesus om sin kommende lidelse og død, en ’dåb’ som hans disciple også måtte gennemleve.

Der er ikke bibelsk belæg for at døbe de døde. De levende kan ikke gøre noget for dem, som Salomon også udtrykker det i Prædikeren 9:5, 6, hvor der siges: ”For de levende ved, at de skal dø, men de døde ved ingenting! De får ingen løn, for deres navn er gået i glemme… De får i al fremtid ikke del i noget af det, der sker under solen.”

De første kristne praktiserede hverken dåb for nogle, som allerede var døde, eller dåb af små børn. Hvad de imidlertid levede op til, var Jesu ord om at gøre disciple, at undervise og døbe de retsindige, rettænkende og levende mennesker.

Til toppen 
#47938 - 05/07/2005 03:24 Re: Overflødig dåb for døde??
Buus
Bruger

Hej AFA,

Det er så din konklusion. Har du været henne og besøge os så du kan undersøge frugterne, eller er det en "long-distance vurdering"? Var det ikke på dem vi skulle kendes. Det mener jeg at Frelseren sagde

Mvh
John

Til toppen 
#47939 - 05/07/2005 07:21 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Det er så din konklusion. Har du været henne og besøge os så du kan undersøge frugterne, eller er det en "long-distance vurdering"? Var det ikke på dem vi skulle kendes. Det mener jeg at Frelseren sagde

Ja da, en hel del gange, og jeg har haft missionærer boende i mit hjem i flere år, jeg har adskillige af jeres bøger.

Og intet af alt dette ændrer ved den kendsgerning, at Gud ikke er nogen forvirringens Gud der først et for så derefter at sige det stik modsatte.

Jesus opfordrede os direkte til at vi skulle undersøge tingene ud fra Skrifterne (Et udtryk for den tids Bibel = Det Gamle Testamente).

Da Mormons Bog lærer os noget der er i strid med Bibelen, da vælger jeg at tro på Bibelen, hvilket så nødvendigvis må indebære at Mormons Bog må forkastes på grund af falsk lære. Momonerne har gjort det modsatte. De har har forkastet Bibelen og holder sig til Mormons Bog. - Det er så jeres valg, og det valg har I da ret til at foretage - men hold dog op med fortsat at påstå at jeres tro bygger på Bibelen, for det ved I jo godt at den ikke gør.

Til toppen 
#47940 - 05/07/2005 09:20 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John

Frugterne - - er det de i Gal. 5,22-23 nævnte, du har i tankerne?

Kærlige, varme fællesskaber findes i og uden for samtlige religioner.

Undere (= hændelser der strider imod de kendte naturlove) forekommer i alle religioner.

Vækst - vækkelser - (bred tilslutning fra store folkemængder) forekommer også i og uden for alle religioner (tænk på at Hitler blev demokratisk valgt).

...........

Hvis der nu kommer en ny sort af rigtig flotte æbler på frugtvognen, tilsyneladende gode at spise af og tiltrækkende at se på .. de kan være sprøjtede med dødelig gift.

Det er en god ting at kende producenten og have tillid til ham, inden vi sætter tænderne i fremmed frugt, hvis vi ikke lige selv har mulighed for at undersøge dyrknings- og evt. gensplejsningsmetoder. Nåja, vi har jo vores sundhedsmyndigheder til at tage sig af den slags ..

Men når det drejer sig om Guds Ord, så må det være Bibelen vi kigger i, inden vi tager for os af de nye retter.

Bibelen er alle kristnes fælles grundlag.
Bibelen kritiseres for at være gammel (det er ikke noget plus-ord i vor tid, det ved jeg godt!) men der er ingen udløbsdato ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47941 - 05/07/2005 12:22 Re: Overflødig dåb for døde??
Buus
Bruger

Hej AFA,

Da svarede Jesus dem og sagde: "Min Lære er ikke min, men hans, som sendte mig.
Dersom nogen vil gøre hans Villie, skal han erkende, om Læren er fra Gud, eller jeg taler af mig selv. (Johs. 7:16-17)

Tro, efterlev og smag/oplev. Dette skriftsted var en nøgle for mig da jeg skulle vurdere Mormons Bog. Jeg smagte den samme Guds nåde, som jeg allerede havde lært at kende før jeg kom i kontakt med kirken. Jeg brugte Frelserens egen nøgle/vejledning og fik mit vidnesbyrd. Hvorfor ikke alle får de samme oplevelser når de læser og søger for at finde ud af om disse ting er sande, det ved jeg ikke, Gud ved det. Dog ved jeg at Gud viser de ydmyge nåde, og at det betyder noget hvilken indstilling man har når man undersøger disse ting. Farisærerne fordum var f.eks. forudindtaget og kritiske. De var for kloge til at blive belært og søgte efter tegn og beviser. Sådan virker det ikke. Gud viser de ydmyge nåde, og med mindre mennesker bøjer sig i dybeste ydmyghed for ham og lytter til hans profeter, og ikke søger at finde fejl i alle ender og kanter på det som han har givet til verden igennem dem, så vil han ikke lukke op for dem.

Jeg ved at det er sandt. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Frelserens genoprettede kirke på jorden i vores tid. Joseph Smith var en Guds profet. Ingen kommer uden om ham. Ikke fordi han var mere end et almindeligt menneske, men fordi han var en Guds profet.

Mvh
John

Til toppen 
#47942 - 05/07/2005 13:28 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

"Da svarede Jesus dem og sagde: "Min Lære er ikke min, men hans, som sendte mig.
Dersom nogen vil gøre hans Villie, skal han erkende, om Læren er fra Gud, eller jeg taler af mig selv."
(Johs. 7:16-17)

Tro, efterlev og smag/oplev. Dette skriftsted var en nøgle for mig da jeg skulle vurdere Mormons Bog. Jeg smagte den samme Guds nåde, som jeg allerede havde lært at kende før jeg kom i kontakt med kirken. Jeg brugte Frelserens egen nøgle/vejledning og fik mit vidnesbyrd.

Da Mormons Bog, Lære og Pagter m.fl. indeholder en lære der ER uforenelig med Bibelens lære, er jeg fuldstændig overbevist om, at det i al fald IKKE er den samme Jesus du finder i Mormonkirken som den Jesus du finder i Bibelen.

Der er alt for megen uoverensstemmelse mellem Mormons Bog og Bibelen til at de kan være forenelige, og derfor kan de ikke begge være sande åbenbaringer fra Gud.

Jeg vælger at følge den klare undervisning og vejledning Jesus og hans apostle er kommet med: Brug Bibelen som målestok, under bøn om Helligåndens vejledning, til at afgøre hvad der er sand lære eller vranglære.

Til toppen 
#47943 - 05/07/2005 13:33 Re: Overflødig dåb for døde??
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej AFA,

nu skal du huske, at mormonerne mener, at Bibelen er blevet beskadiget og mangelfuld ned gennem historien. Derfor mener de, at den oprindelige Bibel er fuldt i overensstemmelse med Lære og Pagter, Mormons Bog og Den Kostelige Perle.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47944 - 05/07/2005 14:03 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: tau]
Anonym
Anonym

nu skal du huske, at mormonerne mener, at Bibelen er blevet beskadiget og mangelfuld ned gennem historien. Derfor mener de, at den oprindelige Bibel er fuldt i overensstemmelse med Lære og Pagter, Mormons Bog og Den Kostelige Perle.

Det ER jeg fuldstændig klar over. Men de glemmer blot at man, bl.a. via fundene af Dødehavsrullerne, har manuskripter af Gamle Testamente fra FØR Jesu fødsel og at disse med al ønskelig tydelighed viser hvor nøjagtig og præcis teksterne i Gamle Testamente er blevet bevaret op gennem tiden.

Ligeledes har man så mange gamle manuskriptfund og citater hos de ældste af kirkefædrene, og man også for så vidt angår Nye Testamente, kan dokumentere den mere end meget store nøjagtighed disse tekster er bevaret med.

At man fremkommer, og fortsat fremkommer med sådanne helt udokumenterbare postulater styrker jo ikke ligefrem den kirkes troværdighed, nærmere tvært imod. At "overse" så vigtige faktuelle kendsgerninger er ikke ligefrem troværdighedsstyrkende.

Men når det er sagt, skal jeg også lige stærkt pointere, at jeg beundrer de menige mormoners store oprigtighed og stærke overbevisning om deres tros sandfærdighed. Noget vi andre bestemt kunne tage ved lære af.

"Hvis der nemlig kommer nogen og prædiker en anden Jesus end ham, vi prædikede, eller I får en anden ånd end den, I fik, eller et et andet evangelium end det I tog imod, så finder I jer kønt deri", 2. Kor. 11, 4.

"Det undrer mig, at I så hurtigt lader jer drage bort fra hamj, som kaldte jer ved Kristi nåde, hen til et anderledes evangelium, som ikke er et evangelium; det er kun nogle, der forvirrer jer og gerne vil forvanske Kristi evangelium.

Men om så vi selv eller EN ENGEL fra Himmelen forkyndte jer evangeliet i strid med det, vi har forkyndt jer - forbandet være ham! Som vi før har sagt, så siger jeg nu igen: dersom nogen forkynder jer evangeliet i strid med det, I har modtaget - forbandet være ham!
, Gal. 1, 6-9.

Altså:
forkyndes der et evangelium i strid med det, som f.eks. Paulus forkyndte, og som vi finder fint og tydeligt beskrevet i de af hans breve der er bevaret i Nye Testamente, så skal vi altså ikke tro det. Og da slet ikke når der fremkommer et nyt og anderledes evangelium 1800 år senere, forkyndt af en person, der angiveligt havde forbindelser til frimurerne.

Til toppen 
#47945 - 05/07/2005 14:19 Re: Overflødig dåb for døde??
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej AFA

jamen jeg er helt enig med dig, Bibelen er ikke blevet mangelfuld ned gennem historien. Det mener jeg heller ikke, ville blot gøre dig opmærksom på, hvad mormonerne egentlig mener, hvis det skulle have undsluppet din opmærksomhed, men det har det så ikke. Godt.

Jeg mener også, at de mange gamle manuskripter viser, at vi dag har den Bibel, man har haft fra starten af.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47946 - 05/07/2005 14:41 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Jeg vælger at følge den klare undervisning og vejledning Jesus og hans apostle er kommet med: Brug Bibelen som målestok, under bøn om Helligåndens vejledning, til at afgøre hvad der er sand lære eller vranglære.

Hvor siger Jesus og/eller apostlene egl. dette om Bibelen?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#47947 - 05/07/2005 14:55 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

AFA: Jeg vælger at følge den klare undervisning og vejledning Jesus og hans apostle er kommet med: Brug Bibelen som målestok, under bøn om Helligåndens vejledning, til at afgøre hvad der er sand lære eller vranglære.

Ateist: Hvor siger Jesus og/eller apostlene egl. dette om Bibelen?

Det kan de ikke have sagt, al den stund Bibelen ikke var skrevet og samlet, da apostlene og Jesus levede..

mvh Tau.

Til toppen 
#47948 - 05/07/2005 15:30 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Det kan de ikke have sagt, al den stund Bibelen ikke var skrevet og samlet, da apostlene og Jesus levede..

Hele GT var da både skrevet, samlet og anerkendt som Hellig Skrift et par hundrede år før Jesu fødsel!

Men naturligvis var NT ikke skrevet endnu. Det blev jø først skrevet i perioden ca. 45-70 e.Kr.

Til toppen 
#47949 - 05/07/2005 15:41 Re: Overflødig dåb for døde??
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej AFA

jeg mente NT, da jeg skrev "Bibelen", men det ku du selvf. ikke vide. Jeg skulle naturligvis have skrevet "NT".

Min pointe var, at apostlene og Jesus ikke kunne have sagt noget om NT, da NT først blev skrevet og samlet efter deres død.

mvh Tau.

Ændret af tau (05/07/2005 15:42)

Til toppen 
#47950 - 05/07/2005 15:59 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Jeg mener også, at de mange gamle manuskripter viser, at vi dag har den Bibel, man har haft fra starten af.

Ja, ikke viser, men direkte dokumenterer og BEviser, at den Bibel vi har i dag, er den man har haft fra starten af.

Til toppen 
#47951 - 05/07/2005 16:02 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hejjeg mente NT, da jeg skrev "Bibelen", men det ku du selvf. ikke vide. Jeg skulle naturligvis have skrevet "NT".

Min pointe var, at apostlene og Jesus ikke kunne have sagt noget om NT, da NT først blev skrevet og samlet efter deres død.

Helt korrekt. Men jeg mener at vi bør have samme holdning og indstilling til NT som til GT. Og at vi skal have samme indstilling til GT som den Jesus og hans apostle havde.

Ud fra hvad du har skrevet om dette, tror jeg egentlig at vi er temmelig enige.

Til toppen 
#47952 - 05/07/2005 16:13 Re: Overflødig dåb for døde??
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej AFA

ja viser eller beviser, det er det samme for mig, men vi kan da godt sige BEviser. Det er rigtig nok. !! Bibelen er, som den skal være.

mvh Tau.

Til toppen 
#47953 - 05/07/2005 16:14 GT og NT.
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej AFA

ja vi er enige. NT er af samme sandhedsværdi som GT, ingen tvivl om det. Og ja, vi skal have samme indstilling til GT, som Jesus og Apostlene havde.

Enige. Herligt!!!

mvh Tau.

Ændret af tau (05/07/2005 16:27)

Til toppen 
#47954 - 05/07/2005 16:20 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: tau]
Anonym
Anonym

Hej Tau

ja vi er enige. NT er af samme sandhedsværdi som GT, ingen tvivl om det. Og ja, vi skal have samme indstilling til GT, som Jesus og Apostlene havde.

Enige. Herligt!!!

Ja, det er herligt når man kan være enige om så væsentlige ting som dette med hvilket syn man har på Bibelen.

Til toppen 
#47955 - 05/07/2005 18:13 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

Hele GT var da både skrevet, samlet og anerkendt som Hellig Skrift et par hundrede år før Jesu fødsel!

Men naturligvis var NT ikke skrevet endnu.

Så da du skrev følgende:

... så mente du: Brug GT som målestok, under bøn om Helligåndens vejledning, til at afgøre hvad der er sand lære eller vranglære?

Eller...?

Det [NT] blev jø først skrevet i perioden ca. 45-70 e.Kr.

Eller måske nærmere 45-200, hvis ikke man er såkaldt "bibeltro".

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#47956 - 05/07/2005 18:25 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Men naturligvis var NT ikke skrevet endnu.

Så da du skrev følgende:

... så mente du: Brug GT som målestok, under bøn om Helligåndens vejledning, til at afgøre hvad der er sand lære eller vranglære?

Nej, jeg mente NØJAGTIG og PRÆCIST hvad jeg skrev, hvilket også fremgår af mine svar til Tau.

Eller...?

Det [NT] blev jø først skrevet i perioden ca. 45-70 e.Kr.

Eller måske nærmere 45-200, hvis ikke man er såkaldt "bibeltro".

Og det har du så dokumentation på? - Hvilket jeg mere end stærkt betvivler at du har, da argumenterne for den tidlige datering er særdeles både stærke og troværdige. Den sene datering grunder sig udelukkende på ønsketænkning og fantasifulde gætterier uden hold i noget historisk materiale

Til toppen 
#47957 - 05/07/2005 18:27 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

t: Jeg mener også, at de mange gamle manuskripter viser, at vi dag har den Bibel, man har haft fra starten af.

AFA: Ja, ikke viser, men direkte dokumenterer og BEviser, at den Bibel vi har i dag, er den man har haft fra starten af.

Er der ikke noget om at visse passager mangler i de ældste versioner af evangelierne og først er kendt fra senere versioner?
I givet fald tyder det vel ret kraftigt på at vi ikke har "den Bibel, man har haft fra starten af"?

Men det betyder selvfølgelig det modsatte af, hvad mormonerne hævder: At der er lagt til fremfor trukket fra.

Iøvrigt er det vel nærmest umuligt at modbevise påstande om manglende dele?
At man ikke finder dem, selv i de ældste kendte versioner, kan jo blot udlægges som om de er fjernet inden disse kopier blev lavet.
Så med mindre man kan fremvise originaldokumentet må man vel i det mindste anerkende at det kan have fundet sted?
Og selv med originaldokumenterne til de kendte tekster kan man vel ikke afvise at et helt dokument (eller flere) er blevet fjernet?

Til toppen 
#47958 - 05/07/2005 18:36 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Og selv med originaldokumenterne til de kendte tekster kan man vel ikke afvise at et helt dokument (eller flere) er blevet fjernet?

Det står dig da frit for at postulere hvad som helst - vi lever jo da heldigvis i et frit og demokratisk land!

Og så kan jeg blot konstatere at du ikke fremkom med det mindste der kan sætte spørgsmåltegn ved den tidlige datering, samt at den tekst vi har fra de ældste dokumenter til Bibelen, må betragtes som aldeles troværdige.

Naturligvis er der skrevet mange, mange flere skrifter end dem der kom med i Bibelen, det er der da bestemt heller ingen seriøse bibelforskere der overhovedet betvivler eller sætter spørgsmålstegn ved.

Ja, der er endda med sikkerhed skrevet flere breve med Paulus som forfatter, end de der kom med i NT.

Hvad er det du egentlig vil forsøge at sige med dit udsagn om at et eller flere hele dokumenter er blevet fjernet? Havde du en pointe eller var det blot retorik for retorikkens skyld?

Til toppen 
#47959 - 05/07/2005 19:12 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

... argumenterne for den tidlige datering er særdeles både stærke og troværdige.

Hvad er disse stærke og troværdige argumenter for den tidlige datering?

Den sene datering grunder sig udelukkende på ønsketænkning og fantasifulde gætterier uden hold i noget historisk materiale

Virkelig?

Når evangelierne nævner romernes ødelæggelse af templet i 70, så baserer man sig da netop på historisk materiale, når man antager at de er skrevet efter 70.

Og, hvis man ser tegn på at Lukas har "lånt" fra Josefus, så baserer man sig også netop på historisk materiale, hvis man antager at Lukas skrev efter 93.

Mon ikke snarere det er den tidlige datering, der baserer sig på ønsketænkning?

Til toppen 
#47960 - 05/07/2005 19:27 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Når evangelierne nævner romernes ødelæggelse af templet i 70, så baserer man sig da netop på historisk materiale, når man antager at de er skrevet efter 70.

Og, hvis man ser tegn på at Lukas har "lånt" fra Josefus, så baserer man sig også netop på historisk materiale, hvis man antager at Lukas skrev efter 93.

Mon ikke snarere det er den tidlige datering, der baserer sig på ønsketænkning?

At evangelierne refererer en profeti udtalt af Jesus, skulle det være en dokumentation for at disse evangelister bevidst lyver og forfalsker? - Tja den slags argumenter mødes man jo tit af fra ikke-troende, men hvis du virkelig læser de aktuelle tekster, og ser hvad der faktuelt står i disse, så er der absolut intet der indikerer den insinuerede forfalskning.

Alene det forfold at det med meget stor sikkerhed kan siges at Mattæus er skrevet år 45-48 e.Kr. er mere end rigelig til at tilbagevise argumentet med Jerusalems ødelæggelse som "bevis" for en sen affattelse.

At man ser "tegn" på lån fra Josefus eller andre, ja hvad betyder det egentlig? At Lukas har lånt fra Josefus, eller at Josefus har kendt til de to skrifter af Lukas? Man kan med sikkerhed udelukke at Lukas, eller nogen af de andre evangelier er skrevet EFTER år 93, da der allerede på det tidspunkt er referancer fra eksterne kilder til de synoptiske evangelieskrifter.

Det fremgår tydeligt af De apostolske Fædres skrifter fra de første årtier i det 2. århundrede, at evangelieskrifterne allerede på dette tidspunkt var anerkendte og almindeligt udbredte blandt de kristne menigheder i store dele af det romerske rige.

Til toppen 
#47961 - 05/07/2005 19:27 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

At: Og selv med originaldokumenterne til de kendte tekster kan man vel ikke afvise at et helt dokument (eller flere) er blevet fjernet?

AFA: Det står dig da frit for at postulere hvad som helst - vi lever jo da heldigvis i et frit og demokratisk land!

Jeg har nu ikke postuleret noget - blot påpeget at det ikke er "BEvist", at der ikke er.

Hvad er det du egentlig vil forsøge at sige med dit udsagn om at et eller flere hele dokumenter er blevet fjernet?

Hvilket udsagn er det helt nøjagtigt?
Jeg har ikke skrevet noget sådant.

Havde du en pointe eller var det blot retorik for retorikkens skyld?

Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed. Der hvor jeg møder andre med tillid modtager jeg også selv tillid.

At du ikke fangede pointen betyder altså ikke at den ikke er der.

Til toppen 
#47962 - 05/07/2005 19:32 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

"Når evangelierne nævner romernes ødelæggelse af templet i 70, så baserer man sig da netop på historisk materiale, når man antager at de er skrevet efter 70."

.. der må være noget jeg har overset.
Hvor i evangelierne står der noget om romernes ødelæggelse af templet i år 70?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47963 - 05/07/2005 19:35 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Jeg har nu ikke postuleret noget - blot påpeget at det ikke er "BEvist", at der ikke er.

Har jeg da sagt det?

Jeg har udvekslet synspunkter med en debatør om at den bevarede tekst kan siges at være BEvist som en troværdig tekst, idet nøjagtigheden af den bevarede tekst er rigeligt dokumenteret ud fra de tekstfund der er gjort samt ud fra de titusindvis af citater hos de ældste kirkefædre og apostolske fædre.

Hvor du så egentlig vil hen med din påbegyndte tale om bortblevne skrifter kan jeg ikke rigtig greje, ud over et evt. retorisk formål.

Til toppen 
#47964 - 05/07/2005 19:45 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

At evangelierne refererer en profeti udtalt af Jesus, skulle det være en dokumentation for at disse evangelister bevidst lyver og forfalsker? - Tja den slags argumenter mødes man jo tit af fra ikke-troende, ...

Nu har jeg altså ikke skrevet "at disse evangelister bevidst lyver og forfalsker".
"Den slags argumenter" stammer i dette tilfælde fra dit eget hovede og ikke "fra ikke-troende".

... men hvis du virkelig læser de aktuelle tekster, og ser hvad der faktuelt står i disse, ...

Hvorfor antager du dog at jeg ikke har set, hvad der "faktuelt står i" "de aktuelle tekster"?

... så er der absolut intet der indikerer den insinuerede forfalskning.

Der står selvfølgelig ikke i teksten, at det er en falsk profeti - men det har jeg nu heller ikke sagt at der gjorde.

Der er ingen god grund til at antage at der er magi på spil, hvorfor den bedste forklaring er at det er forfattet efter det fandt sted (eller i hvert fald efter det evt. var offentligt kendt at romerne havde besluttet sig for at gøre det).

Alene det forfold at det med meget stor sikkerhed kan siges at Mattæus er skrevet år 45-48 e.Kr. ...

Hvad er det, der "med meget stor sikkerhed" kan sige os dette?

Man kan med sikkerhed udelukke at Lukas, eller nogen af de andre evangelier er skrevet EFTER år 93, da der allerede på det tidspunkt er referancer fra eksterne kilder til de synoptiske evangelieskrifter.

Hvilke eksterne kilder er det?
Og hvad siger de kilder helt nøjagtigt?

Det fremgår tydeligt af De apostolske Fædres skrifter fra de første årtier i det 2. århundrede, at evangelieskrifterne allerede på dette tidspunkt var anerkendte og almindeligt udbredte blandt de kristne menigheder i store dele af det romerske rige.

Hvilke skrifter er det?
Hvor nøjagtigt er de skrifter daterede?
Og hvad siger teksterne helt nøjagtigt?

Til toppen 
#47965 - 05/07/2005 19:59 Re: bibelens datering [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hvor i evangelierne står der noget om romernes ødelæggelse af templet i år 70?

"Da Jesus forlod templet, sagde en af hans disciple til ham: »Mester, se alle de store sten og alle de store bygninger!« Og Jesus sagde til ham: »Ser du disse mægtige bygninger? Der skal ikke lades sten på sten tilbage, men alt skal brydes ned.«" (Mark 13:1-2)
...
"Når I ser Ødelæggelsens Vederstyggelighed* stå, hvor han ikke bør stå – den, der læser dette, skal mærke sig det! – da skal de, der er i Judæa, flygte ud i bjergene;" (Mark 13:14)

"Da nogle talte om, at templet var smykket med smukke sten og tempelgaver, sagde han: »Det, I dér ser – der skal komme dage, da der ikke skal lades sten på sten tilbage, men alt skal brydes ned.« (Luk 21:5-6)

"Jesus forlod templet, og da han var på vej ud, kom hans disciple hen til ham og pegede på tempelbygningerne. Men han sagde til dem: »Ser I alt dette? Sandelig siger jeg jer: Der skal ikke lades sten på sten tilbage, men alt skal brydes ned.«" (Matt 24:1-2)
...
"Når I derfor ser Ødelæggelsens Vederstyggelighed*, som der er talt om ved profeten Daniel, stå på hellig grund – den, der læser dette, skal mærke sig det! – da skal de, der er i Judæa, flygte ud i bjergene;" (Matt 24:15-16)

* Med vendingen "Ødelæggelsens Vederstyggelighed" genbruger forfatteren et udtryk, der også er brugt til at beskrive en tidligere vanhelligelse af templet i Jerusalem.

Til toppen 
#47966 - 05/07/2005 20:08 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, tak for dine skriftsteder, ok, så er jeg mere rolig, så er der alligevel ikke noget, jeg har overset.
Det handler jo nemlig om profetier.

Jerusalems tempel blev rent faktisk ødelagt i år 70, og hvis evangelierne først var blevet nedskrevet efter denne for jøderne så forfærdelige og skelsættende begivenhed, kan der ikke være tvivl om, at den var blevet omtalt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47967 - 05/07/2005 20:16 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Der er ingen god grund til at antage at der er magi på spil, hvorfor den bedste forklaring er at det er forfattet efter det fandt sted (eller i hvert fald efter det evt. var offentligt kendt at romerne havde besluttet sig for at gøre det).

Kom med et konkret bevis, eller en VELUNDERBYGGET argumentation for påstanden om at de synoptiske evangelier alle skulle være skrevet efter år 70.

Hvad er det, der "med meget stor sikkerhed" kan sige os dette?

Manuskriptfund! bl.a. P64 - P56 - 7Q5

Hvilke skrifter er det?
Hvor nøjagtigt er de skrifter daterede?
Og hvad siger teksterne helt nøjagtigt?

Skrifer skrevet af de apostolske fædre i perioden 90-200 e.Kr. og der er ikke blandt forskere begrundet tvivl om deres nøjagtighed og troværdighed.

Bl.a. siges der af Papias og Clement (der begge skriver omkring år 100 e.kr.) at evangelieskrifterne var anerkendte skrifter skrevet af apostlene, samt at de var kendte i menighederne.

Var der tale om pseudepigrafiske skrifter ville de næppe have været udbredt samtidig med at de blev skrevet og langt mindre anerkendte som ægte apostelskrifter.

Til toppen 
#47968 - 05/07/2005 20:25 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

(Mark 13:1-2)
(Mark 13:14)
(Luk 21:5-6)
(Matt 24:1-2)
(Matt 24:15-16)

Hvor er det lige at romerne er nævnt i de tekststeder?

* Med vendingen "Ødelæggelsens Vederstyggelighed" genbruger forfatteren et udtryk, der også er brugt til at beskrive en tidligere vanhelligelse af templet i Jerusalem.

Ja, det er et udtryk hentet fra Daniels Bog, skrevet i 500-årene f.Kr.

Til toppen 
#47969 - 05/07/2005 20:25 Re: bibelens datering [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Det handler jo nemlig om profetier.

Det handler om påståede profetier.

Jerusalems tempel blev rent faktisk ødelagt i år 70, og hvis evangelierne først var blevet nedskrevet efter denne for jøderne så forfærdelige og skelsættende begivenhed, kan der ikke være tvivl om, at den var blevet omtalt.

Nu er det jo rent faktisk også omtalt i de tre nævnte evangelier.

Og endelig kan man da sagtens forestille sig, at begivenheder fra år 70 ikke er nævnt i beretninger om tiden omkring hhv. år 0 og år 30.

Til toppen 
#47970 - 05/07/2005 20:28 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Nu er det jo rent faktisk også omtalt i de tre nævnte evangelier.

Nu er det jo altså dokumenterbart at Mattæus er skrevet mere end 20 år FØR Jerusalem rent faktisk blev indtaget og Templet ødelagt!!

Til toppen 
#47971 - 05/07/2005 20:28 Re: bibelens datering
Ateist
Bruger

(Mark 13:1-2)
(Mark 13:14)
(Luk 21:5-6)
(Matt 24:1-2)
(Matt 24:15-16)

Hvor er det lige at romerne er nævnt i de tekststeder?

Romerne er skam ikke nævnt i de tekststeder

Til toppen 
#47972 - 05/07/2005 20:30 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Romerne er skam ikke nævnt i de tekststeder

Det var så derfor du henviste til disse som svar på hvilke tekster der fortalte at romerne ødelagde Templet i år 70?

Til toppen 
#47973 - 05/07/2005 20:44 Re: bibelens datering
Ateist
Bruger

AFA: Romerne er skam ikke nævnt i de tekststeder

At: Det var så derfor du henviste til disse som svar på hvilke tekster der fortalte at romerne ødelagde Templet i år 70?

Er du lidt spydig?

Pointen er ikke, at det var romerne, der ødelagde templet.
Pointen er, at templet blev ødelagt i år 70.
At det var romerne, der gjorde det er egl. irrelevant.

Lad mig prøve at redegøre mere klart for mit argument:
1) i år 70 ved vi at jødernes tempel blev ødelagt (af nogen eller noget!)
2) 3 af evangelierne nævner templets ødelæggelse.
3) derfor antages det af mange, at evangelierne er skrevet efter templets ødelæggelse.
4) altså antages det af mange, at evangelierne er skrevet efter år 70

Da kristina så spurgte til 2) så henviste jeg til disse tekststeder, da det nemlig er her evangelierne nævner templets ødelæggelse.

Og til orientering så var det ikke blot retorisk, formålet var at bibringe kristina en forståelse af mit argument.

Så skulle det vist være bragt på plads.

Til toppen 
#47974 - 05/07/2005 20:55 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist skriver:

Da kristina så spurgte til 2) så henviste jeg til disse tekststeder, da det nemlig er her evangelierne nævner templets ødelæggelse.

Jamen ingen af de tekster, du citerede, handler om, at at templet var blevet ødelagt, men at det ville blive ødelagt.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47975 - 05/07/2005 21:05 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Lad mig prøve at redegøre mere klart for mit argument:
1) i år 70 ved vi at jødernes tempel blev ødelagt (af nogen eller noget!)
2) 3 af evangelierne nævner templets ødelæggelse.
3) derfor antages det af mange, at evangelierne er skrevet efter templets ødelæggelse.
4) altså antages det af mange, at evangelierne er skrevet efter år 70

Men nu ligger landet altså sådan, at man med gjorte fund kan dokumentere helt uden for enhver rimelig tvivl at både Markus og Mattæus er skrevet ca. 20 år, samt at Luks er skrevet ca/mindst 10 år, før Jerusalem blev ødelagt,så dit konstruerede argument holder ikke for en nærmere efterprøvelse!

Se f.eks. denne http://www.brogren.nu/QUMRAN.htm og denne http://www.brogren.nu/Jesuspapyren.htm.

Og her lige et lille citat:
"Men om traditionen stämmer att Markusevangeliet skrevs i Rom och är grundat på Petrus förkunnelse, så skulle det också kunna ha skrivits i mitten på 50-talet, eftersom det finns bevis på att Petrus var där då. Det starkaste argumentet för en sådan datering är dock Markusevangeliets relation till Lukasevangeliet och Apostlagärningarna. Apostlagärningarna slutar med Paulus i husarrest i Rom, som kan dateras till 62. Därför måste Lukasevangeliet, som skrevs innan, dateras till ett datum innan 62. Eftersom de flesta forskare tror att Lukas använde Markusevangeliet som grund för hans evangelium, måste Markus ha skrivits innan dess, enligt vissa forskare senast 60. Därför är det inte orimligt att tro att Markusevangeliet skrevs någon gång mellan mitten till slutet av 50-talet."

Øvrige referancer har jeg ikke lige ved hånden da jeg p.t. kun har adgang til min bærbare. Den stationære er gået i udu.

Til toppen 
#47976 - 05/07/2005 21:40 Re: bibelens datering [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jamen ingen af de tekster, du citerede, handler om, at at templet var blevet ødelagt, men at det ville blive ødelagt.

Hvordan det er formuleret er ret ligegyldigt for argumentet.

Til toppen 
#47977 - 05/07/2005 21:56 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver (om Jesu profetier om templet)

Jeg kan simpelthen ikke forstå dig.
Det svarer for mig at se til at hævde, at fx. Esajas Kristusprofetier er tegn på, at GT er skrevet før NT?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47978 - 05/07/2005 22:02 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Der er jo blot den lille hage ved det, at argumentet er et fantasiargument, da tilgængelige fakta tilsiger en langt tidligere datering, som jeg tidligere har påvist.

Nu er det vel på tide at du fremkommer med underbyggede argumenter, i stedet for kun virkelighedsfjern retoriske virkemidler.

Lad os få nogle fakta på bordet til støtte for dit indtil nu udokumenterede postulater

Til toppen 
#47979 - 05/07/2005 23:17 Re: bibelens datering [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ateist skriver (om Jesu profetier om templet)

Jeg kan simpelthen ikke forstå dig.

Du er vel enig med mig i at hvis person A skriver om den ekstraordinære begivenhed X så er det normalt et ret sikkert tegn på at person A har skrevet sin tekst efter at begivenhed X fandt sted?

Det ville jeg i hvert fald normalt antage og det antager jeg så også umiddelbart her.
For denne antagelse er det fuldstændig ligegyldigt om det skrevne er formuleret som noget fortidigt eller fremtidigt.

Det svarer for mig at se til at hævde, at fx. Esajas Kristusprofetier er tegn på, at GT er skrevet før NT?

Det svarer det nu ikke til.

For det første skal du have fastslået både
- at Esajas rent faktisk profeterede om Kristus, samt
- at Jesus rent faktisk var kristus.
For det andet er der vel ikke megen tvivl om at Esajas' tekster er langt ældre end både år 0 og år 30. Der er altså ikke megen plads til tvivl om rækkefølgen.

I det aktuelle tilfælde er det fuldstændig omvendt.
For det første er det ret sikkert både
- at det er templets ødelæggelse de tre evangelier taler om, samt
- at templet rent faktisk blev ødelagt.
For det andet er der mig bekendt ikke sikre tegn på at evangeliernes forudsigelser er ældre end år 70. Der er altså plads til tvivl om rækkefølgen.

Hvor ser du egl. lighederne?

Til toppen 
#47980 - 06/07/2005 08:40 Re: bibelens datering [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist skrev ikke overraskende følgende:

I det aktuelle tilfælde er det fuldstændig omvendt.
For det første er det ret sikkert både
- at det er templets ødelæggelse de tre evangelier taler om, samt
- at templet rent faktisk blev ødelagt.
For det andet er der mig bekendt ikke sikre tegn på at evangeliernes forudsigelser er ældre end år 70. Der er altså plads til tvivl om rækkefølgen.

Jo der er dig bekendt ganske sikre tegn på at evangelierne blev skrevet FØR år 70 e.Kr. idet jeg flere gange har henvist til helt klar dokumentation derfor.

Og her kommer så noget mere dokumentation:

At Markus blev til før Lukas, synes velbegrundet. Hvis Peter tog til Rom i 42, og arbejdede der indtil Herodes' død i 44, for derefter at vende tilbage til Palæstina, har Markus' gengivelse af hans undervisning sandsynligvis fundet sted i omkring 45. Lukas'evangelium kan derfor være blevet til når som helst i tidsrummet ca. 45-55. Jeg har argumenteret for, at en datering til først i 50'erne er mere sandsynlig end en datering til sidst i 40'erne, af følgende årsag: Den antimarkionitiske Prolog, Gregor af Nazianz og Hieronymus hævder, at evangeliet er skrevet i Akaja, og der er større sandsynlighed for, at han har opholdt sig dér i denne periode, end tidligere.

Teorien om, at Peter skulle være kommet til Rom under Claudius, bestyrkes af den store interesse, der i Acta samler sig om Simon Mager. I Lukas' beretning om grundlæggelsen af kirken i Samaria er elleve vers, næsten halvdelen af fortællingen, viet til denne utilfredsstillende konvertit. Dette forekommer overraskende, når man ikke gør sig klart, at Simon kom til Rom i Claudius' regeringstid og gjorde stort indtryk dér som magiker, idet han endog blev antaget for at være en gud. Justin Martyr står inde for dette i sin apologi til kejser Antonius; Irenæus, Hippolyt og Euseb ligeså. Euseb beskriver udførligt Simons konflikt med Peter på den tid (EH 2.13-15).

Når man betragter det eksterne materiale vedrørende Mattæusevangeliets tidsfæstelse, vil man bemærke, at fædrenes universelle tradition regner det for det første evangelium (som tidligere nævnt). Euseb er endnu mere specifik. Han holder det for at være blevet til før apostlene forlod Jerusalem, hvilket siges at være sket tolv år efter himmelfarten - sandsynligvis umiddelbart efter mordet på Johannes og fængslingen af Peter i 42. Euseb daterer det altså til omkring år 40. Irenæus regnes almindeligvis for at have dateret det til sidst i 60'erne, »da Peter og Paulus prædikede evangeliet i Rom«. I en værdifuld artikel har John Chapman påvist, at dette er en fejlagtig læsning af Irenæus (Journal of Theological Studies, 1905: »St. Irenæus on the Dates of the Gospels«). Da artiklen blev offentliggjort, overbeviste den bl.a Harnack, men er med F.F. Bruces ord uretfærdigvis blevet overset siden hen. Chapman viste, at det var fremmed for Irenæus' intentioner at ville give en præcis datering:

»Han forklarer simpelthen, at de fire vigtigste apostles lære ikke er gået tabt, men er blevet overleveret os skriftligt«.

Der er derfor ingen grund til at være skeptisk overfor vore tidlige dateringer af Lukas og Markus, samt den endnu tidligere datering af Mattæus. Efter at jeg har skrevet min bog, er der et argument for tidlige dateringer, som jeg nu føler trang til at understrege kraftigere. I bogen berørte jeg det kun ganske forsøgsvist. Jeg skrev dengang (s. 177):

»Der er endnu et fængslende stykke potentielt eksternt bevismateriale, som ikke må overses. Det hænder sjældent, at et lille fragment af et bibelsk håndskrift bliver genstand for verdenspressens overskrifter, men 16. marts 1972 var der en overskrift i fem spalters bredde på forsiden af The Times med ordene: 'Fragtmenter af bogrulle rejser tvivl om evangeliernes hidtil antagne datering'. Der refereredes til artiklen i »Biblica« nr. 53, 1972, s. 91-109 af den fremtrædende papyrolog J. O'Callaghan, der rapporterede om identificeringen af det, som forfatteren troede var et brudstykke af Mk. 6,52f. Det stammede fra hule 7 i Qumran, som var blevet forseglet år 68.

Forud var gået store, men frugtesløse anstrengelser for at finde en gammeltestamentlig passage, som dette fragment (kendt som 7Q5) kunne stamme fra. Den tydeligste bogstavkombination i håndskriftet var nnhs, og man antog, at det repræsenterede et ord som -g-nnhsen, men ingen passage i det græske GT svarede til det. Da erindrede O'Callaghan passagen i Mk. 6,52f. , omhandlende Genesaret, og han fandt til sin forbløffelse, at det så ud til at passe, når man så bort fra to tvivlsomme steder. Ikke alene syntes de femten decifrable eller delvist decifrable bogstaver at passe på denne passage. Der var også et meget sigende mellemrum (svarende til næsten tre bogstaver), som adskilte versene 52 og 53. I håndskrifter af denne art er der normalt ingen mellemrum mellem ordene, men vers 53 indleder et nyt afsnit, hvilket var indikeret i fragmentet med det usædvanlige mellemrum. Bevæbnet med dette helt uventede indicium - for hvem kunne drømme om at finde nytestamentlige fragmenter så tidligt som 68 e. Kr.? - fandt han det snart let, forsøgsvist at identificere andre mulige fragmenter af Det Nye Testamente fra densamme hule.

O'Callaghans meddelelse mødte - ikke overraskende - stor skepsis fra den videnskabelige verden, og det hele lignede et slag i luften. Interessen dalede snart, og det blev endog hævdet, at O'Callaghan selv havde tilbagekaldt sine identifikationer. Men dette er rent faktisk usandt; O'Callaghan har egenhændigt skrevet mindst 70 artikler, de fleste på spansk, hvori han forsvarer sin position.

Det omtalte fragment er talrige gange blevet undersøgt omhyggeligt af Carsten Thiede, som er overbevist om førnævnte identifikation. Han udgav sine resultater i 1992 i en bog med titlen »The Earliest Gospel Manuscript?« fra Paternoster. Jeg er parat til at sige, at hansbevisførelse hæver tesen over enhver tvivl.

Disse dateringer, dette scenarium og denne interrelationsteori udgør i sandhed et nyt paradigme, som stiller store krav til kritikerne i det 20. århundrede. Og dog er det ikke noget nyt paradigme; det er meget gammelt, og går i hvert fald tilbage til Euseb. Det har endvidere været velkendt helt op til det 19. århundrede. Euseb daterer Mattæus til Caligulas tredie regeringsår, altså til 41 e. Kr. I det 20. århundrede udfordrede C.C. Torrey, den fremtrædende semitist fra Yale, sine kolleger på ny testamente til at finde en passage i et evangelium, som kunne bevise en datering senere end år 50. I 1941 sagde han:»Jeg udfordrede mine kolleger på ny testamente (i 1934) til at påvise blot een passage fra et af de fire evangelier, som klart pegede på en datering, der lå senere end 50 e. Kr. Udfordringen blev ikke taget op, og vil heller ikke blive det, for der findes ikke nogen sådan passage« (Documents of the Primitive Church, New York: Harper, 91).

Dette bør på opfindsom vis ses i sammenhæng med usandsynligheden af de moderne teoriers påståede litterære afhængighedsforhold. Blot dette at kopiere en bogrulle var en vanskelig opgave, selv for en professionel. Uden versnummerering og orddeling, uden behagelige skrivematerialer, uden borde og stole som vi kender dem, og med ganske få ordentligt oplyste rum var det meget svært. Og at tage én bogrulle, og lave tusinder af ændringer, medens man skriver den over på en anden, er en højst usandsynlig fremgangsmåde. I artiklen »Compositional Conventions and the Synoptic Problem« (Journal of Biblical Literature 107, 1988, s. 69-85) har Gerald Downing gjort et stykke veludført arbejde med at efterforske samtidige opsætningsteknikker. Han påviser, at de bedste forfattere, som havde de bedste arbejdsforhold, ikke blandede deres kilder sammen. De fulgte en kilde ad gangen, idet de forlod sig på hukommelsen, hvad supplerende kilder angik. Han mener at dette korresponderer med tokildehypotesen i dens enkleste udgave, og udelukker alle mere komplicerede modeller. Det sidste er uden tvivl tilfældet, men i virkeligheden peger hans resultater i en endnu mere radikal retning: Forholdet mellem evangeliernes ordvalg må være et næsten totalt uafhængighedsforhold. Vi må tilbage til mundtlig teori og den ældste kirkes historikere. Dér finder vi den faste grund, i 40'erne og 50'erne.

Jeg vil slutte med en lille historie. Da jeg ikke er patristiker, opsøgte jeg Anthony Meredith, en lærd jesuit på Campton Hall i Oxford, for en kritisk gennemlæsning af mit manuskript. Mens vi talte sammen, hørte stedets rektor, Fader J. Mumitiz, vores samtale. Han sagde: »Vent lige et øjeblik, jeg har noget, som vil interessere Dem«. Han gik hen og hentede nogle fotokopier af det, som han for tiden arbejdede med. Han var i færd med at lave den første engelske oversættelse af De tre patriarkers Brev. Dette brev blev sendt til kejser Teofilus fra patriarkerne i Antiokia, Jerusalem og Alexandria, sandsynligvis i 836 e. Kr. De skrev som kirkens øverste autoriteter til statens øverste autoritet. Først i brevet minder de om, at Mattæusevangeliet blev skrevet otte år efter, Markusevangeliet ti år efter, og Lukasevangeliet femten år efter himmelfarten. -Denne datering er meget tæt på min, men dog en smule tidligere! Således var kirkens overlevering i de første 1700 år. Sådanne dateringer var stadig almindelige blandt forskere i første halvdel af det 19. århundrede. Jeg beder Dem altså overveje et paradigme, som er nyt for det 20. århundrede, men som samtidig er et meget gammelt, kristent paradigme. Hvis det er velfunderet, vil det være en hjælp for kristne til at omgåes evangelierne tillidsfuldt. Desuden vil det synspunkt, at evangelierne er næsten samtidige med begivenhederne, opmuntre ikke-kristne til nok en gang attænke efter.

Ichtys nr. 1 1995

Du kan læse hele artiklen her:
Kan evangelierne stadig anses for troværdige - Del 1

og dens fortsættelse her:
Kan evangelierne stadig anses for troværdige - Del 2

Du, og andre, kunne også have stor glæde af at læse denne artikel om det såkalde Q-skrift (også kaldet Q-evangeliet):
Det bortkomne Q-evangelium

Og efter læsning af dette burde al tale om datering af evangelierne til efter år 70 e.Kr. forstumme brat og sigende!

Til toppen 
#47981 - 06/07/2005 10:05 Re: bibelens datering
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Andreas og evt. andre, som måtte have interesse i at fordybe sig
yderligere i spørgsmålet om evangeliernes troværdighed.

Jeg vi hermed supplere med en interessant artikel om emnet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47982 - 06/07/2005 13:34 Re: bibelens datering
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Betyder det så, at det danske bibelselskab tager fejl, når de skriver på deres hjemmeside:

"Det ældste, endnu bevarede, nytestamentlige håndskrift er et lille stykke af Johannesevangeliet skrevet på papyrus. Det stammer fra ca. år 135, kun få år efter at det oprindelige Johannesevangelium blev nedskrevet på græsk."

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#47983 - 06/07/2005 19:12 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

At: Jeg har nu ikke postuleret noget - blot påpeget at det ikke er "BEvist", at der ikke er.

AFA: Har jeg da sagt det?

Ja, det mener jeg du har:

tau: jamen jeg er helt enig med dig, Bibelen er ikke blevet mangelfuld ned gennem historien.
...

AFA: Ja, ikke viser, men direkte dokumenterer og BEviser, at den Bibel vi har i dag, er den man har haft fra starten af.

Emnet var helt fra starten (udløst af mormonernes tro), hvorvidt der er bortkommet dele Bibelen - hvilket taus indlæg også tydeligt viser.

Hvor du så egentlig vil hen med din påbegyndte tale om bortblevne skrifter kan jeg ikke rigtig greje, ud over et evt. retorisk formål.

At du ikke kan "greje" retningen i min "tale" tager jeg ikke så tungt og at du i din uforståenhed forfalder til angreb på mine motiver berøver mig heller ingen søvn.

Til toppen 
#47984 - 06/07/2005 19:22 Re: bibelens datering
Ateist
Bruger

Der er jo blot den lille hage ved det, at argumentet er et fantasiargument, da tilgængelige fakta tilsiger en langt tidligere datering, som jeg tidligere har påvist.

Det påviste du nu ikke.
Du påstod det og henviste så til en obskur svensk hjemmeside.

Nu er det vel på tide at du fremkommer med underbyggede argumenter, i stedet for kun virkelighedsfjern retoriske virkemidler.

Hvilken del af mine argumentation er det du mener der savner at blive underbygget?
At templet blev ødelagt i 70?
At evangelierne nævner ødelæggelsen?
At nogen tager det som tegn på at evengelierne så er skrevet efter 70?

Kritisk læsning af en tekst og sammenholdelse med uafhængige historiske kilder er iøvrigt ikke "virkelighedsfjern[e] retoriske virkemidler".

Lad os få nogle fakta på bordet til støtte for dit indtil nu udokumenterede postulater

Hvad har jeg postuleret?
At templet blev ødelagt i 70?
At evangelierne nævner ødelæggelsen?
At nogen tager det som tegn på at evengelierne så er skrevet efter 70?

Er det dette du mener, der savner at blive støttet af fakta?

Til toppen 
#47985 - 06/07/2005 19:35 Re: Overflødig dåb for døde??
Ateist
Bruger

At: Der er ingen god grund til at antage at der er magi på spil, hvorfor den bedste forklaring er at det er forfattet efter det fandt sted (eller i hvert fald efter det evt. var offentligt kendt at romerne havde besluttet sig for at gøre det).

AFA: Kom med et konkret bevis, eller en VELUNDERBYGGET argumentation for påstanden om at de synoptiske evangelier alle skulle være skrevet efter år 70.

Min argumentation behøver vel ikke at blive underbygget yderligere?
Med mindre du vil hævde, enten at templet ikke blev ødelagt år 70 eller at evangelierne ikke skriver om denne begivenhed.

Derudover:
Hvis person A skriver om den ekstraordinære begivenhed X så er det rimeligt at antage at teksten er skrevet efter at begivenheden fandt sted.
Det er, hvad man normalt vil antage - det er den rimeligste antagelse.
Derfor mener jeg helt klart også at bevisbyrden påhviler dem, der hævder at det er skrevet før begivenheden fandt sted.
Og indtil jeg ser denne bevisbyrde løftet tilfredsstillende så tillader jeg mig at tvivle på den tidlige datering og hælde mest til den sene datering.

At: Og hvad siger teksterne helt nøjagtigt?

AFA: Bl.a. siges der af Papias og Clement (der begge skriver omkring år 100 e.kr.) at evangelieskrifterne var anerkendte skrifter skrevet af apostlene, samt at de var kendte i menighederne.

Er det virkelig deres nøjagtige ordlyd?

Til toppen 
#47986 - 08/07/2005 09:29 Re: Overflødig dåb for døde?? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

At du ikke kan "greje" retningen i min "tale" tager jeg ikke så tungt og at du i din uforståenhed forfalder til angreb på mine motiver berøver mig heller ingen søvn.

Nej det forstår jeg. Jeg forstår også at du hellere vil fortsætte med at fremføre udokumenterede påstande samt at se helt bort fra den stribe af velunderbygget og dokumenteret argumentation jeg er fremkommet med.

Når personer ser bort fra tydelige og dokumenterede fakta, kan deres modstand mod sådanne fakta vel stort set ikke skyldes andet end motiver!!!

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær