0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#47864 - 24/06/2005 12:12
Re: Lukas 23:40-43 - Blev røveren på korset frelst?
[Re: Buus]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Mit svar, men jeg kan tage fejl, er følgende: Ja, røveren blev frelst, ligesom Esajas, Moses, David, og de andre store Guds mænd fra GT gjorde det. Fordi jeg mener at Gud er mægtig til at frelse - også udenom dåben. Det er TROEN som frelser - ikke et par håndfulde vand. Når det er sagt, så mener jeg at når Gud nu HAR givet os dåben metode til at blive borger i Hans rige, så lad os da bruge den.
Mvh
JesusFreakDK
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#47865 - 24/06/2005 21:59
Blev røveren på korset frelst? Et svar her...
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Buus. Jeg har et svar til dig her.  Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#47869 - 25/06/2005 10:42
Re: Lukas 23:40-43 - nødvendigheden af dåb?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Buus - mht. nødvendigheden af at blive døbt kan vi se på Jesu ord i Mark 16,16: Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes.
Der står ikke "den der ikke bliver døbt skal dømmes".
På den anden side har vi heller ikke noget løfte om, at udøbte skal frelses. Vi har, i missionsbefalingen (Matt. 28,19) et påbud om, at vi skal døbe ...
Vi har altså et løfte om, at alle troende og døbte bliver frelst. Men vi må bemærke, at Gud ikke har bundet sig til at lade være med at frelse udøbte!
Det betyder, som jeg ser det, at vi skal døbe, når det er muligt, og lade Gud om undtagelserne, og jeg mener, at der er stor forskel på at vise foragt for den hellige dåb, som Jesus har indstiftet, og så at blive forhindret i at udføre den. Som måske røveren på korset - eller, som det er blevet nævnt, at blive dræbt ved en biluykke på vej til kirke ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47870 - 25/06/2005 11:37
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Kristina og I andre
Hvis det gavner mennesket at blive døbt, ville jeres himmelske Fader lade alle mennesker føde gennem vand, fra først af.
Er ikke alle født gennem vandt?
Fred og Alt Godt Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#47872 - 26/06/2005 12:37
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej John, du skriver:
"Jeg er enig, dog med det forbehold at mennesker som forstår konsekvensen af egne handlinger er ansvarlige for Gud og for dem er dåben nødvendig (inkl. røveren på korset), mens små børn og mennesker som er syge (mentalt/fysisk) og som ikke forstår deres egne handlinger ikke på samme måde er ansvarlige for Gud, og for dem er dåben derfor unødvendig."
Dermed supplerer du Guds klare ord med dine mennesketanker!
Du forudsætter uden videre, at Gud skelner på samme måde som vi mennesker mellem dem, som vi antager har forstand nok til selv at træffe gode og rigtige beslutninger, og dem, som vi synes må være for små til det - eller for dumme - eller på anden måde handicappede ..
Jeg synes vi skal holde os til Guds løfter - og også gerne bede ham om at gøre mere end han har lovet! Og så i øvrigt bære vores små til dåben for derved at hjælpe dem til Hans velsignelse.
Hvad vi mennesker gør - eller undlader at gøre! - har indflydelse på andre menneskers liv, både det dennesidige og det hinsidige! Et stort ansvar!
Jesus siger: "Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i . Og det kan vi nok hindre dem i ved på deres vegne at ignorere den dåbsgave, som Jesus har indstiftet ... når vi har muligheden og tilbudet.
Hvis vi ikke har muligheden, kan vi i tro og tillid lægge vores kære, børn eller voksne, i Hans kærlige hænder og bede for dem.
Ved vandet og Ordet: Soli Deo Gloria!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47873 - 27/06/2005 13:47
Re: Lukas 23:40-43 - Blev røveren på korset frelst
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Hej Buus!
Konsekvensen af dét synspunkt må så være at ingen fra GT's tid blev frelst, fordi dåben da endnu ikke var indstiftet som et sakramente? I øvrigt er et af de bedste eksempler på frelse uden dåb stadig røveren på korset, og Jesu ord til ham.
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#47874 - 27/06/2005 22:19
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej igen,
Konsekvensen af dét synspunkt må så være at ingen fra GT's tid blev frelst, fordi dåben da endnu ikke var indstiftet som et sakramente?
Nej, vi tror på at evangeliet blev givet til Adam det første menneske, til Noa og til mange andre på GTs tid. Vi tror på at Det Gamle Testament oprindeligt blev skrevet som et vidnesbyrd om Jesus Kristus og, at vigtige ting er gået tabt i GT. Du kan læse mere om det her
Så vi tror på at de gamle også havde kundskab om Kristus. De så frem til hans komme, vi ser tilbage.
I øvrigt er et af de bedste eksempler på frelse uden dåb stadig røveren på korset, og Jesu ord til ham.
Vi tror ikke på at røveren blev frelst uden dåb, men holder os til Herrens udtalelse i Johs. 3:5 hvor han siger, at ingen kan indkomme i Guds rige uden dåb.
Jesu udtalelse til en af forbryderne, der blev korsfæstet sammen med Ham, har fået mange til at lære og tro, at en bekendelse på dødslejet vil være nok til at give et menneske adgang til Guds rige. Men ved nærmere eftersyn holder denne udlægning ikke:
Og en af forbryderne, som hang der, spottede Ham: "Er du ikke Kristus? Frels dig selv og os! Da tog den anden til orde og irettesatte ham og sagde. "Frygter end ikke du Gud, skønt du er under den samme dom? Og vi er det med rette; vi får jo kun løn som forskyldt; men denne mand har intet ondt gjort. Og han sagde: Jesus! kom mig ihu, når du kommer i dit rige! Da svarede Han ham: "Sandelig siger jeg dig, i dag skal du være med mig i paradis." - Luk. 23:59-43.
Tænk på forbryderens anmodning: "Kom mig ihu, når du kommer i dit rige." Jesus lovede ikke, at Han ville tage ham med i sit rige den dag, man Han sagde: I dag skal du være med mig i paradis. En nærmere undersøgelse vil fortælle os, at paradis ikke er Guds rige.
Apostlen Paulus fremsatte dette meget tydeligt:
Jeg ved om et menneske, som er i Kristus, at han for fjorten år siden blev bortrykket indtil - den tredje himmel (om han var i legemet eller uden for legemet, ved jeg ikke; Gud ved det). Og jeg ved om dette menneske (om han var i legemet eller uden for legemet, ved jeg ikke; Gud ved det), at han blev bortrykket ind i paradiset og hørte uudsigelige ord, som det ikke er et menneske tilladt at udtale. (2. Kor. 12:2-4)
Af dette skriftsted fremgår det meget tydeligt, at paradiset ikke er den første, anden eller tredje himmel. Derfor var det sted, Jesus lovede at tage forbryderen til, et sted, der var adskilt fra enhver af disse tre himle. Dersom Jesus ikke tog forbryderen til himmelen, hvor tog Han ham da hen?
Peter besvarede spørgsmålet med hans udtalelse om, at Jesus:
led døden i kødet, men blev vakt til live i ånden, i hvilken Han også drog hen og prædikede for de ånder, der var i forvaring, de, som fordum var ulydige ... i Noas dage. (1. Peter 3:18-20.)
Dette er det logiske sted, hvortil Han skulle have taget røveren, thi til trods for, at synderen anerkendte Frelserens retfærdighed, forstod han ikke evangeliet, og han havde heller ikke været lydig imod det. Derfor måtte han, såvel som andre mennesker i kødet, have evangeliet prædiket for sig. Når vedkommende antager evangeliet i åndeverdenen eller paradis, kan dåben udføres for ham ved stedfortræder i Herrens temple på jorden. Jfr. at der blev udført stedfortrædene dåb for de døde i Kristi oprindelige kirke (1.Kor. 15:29)
For yderligere at fastslå dette, at Jesus ikke tog forbryderen med sig i sit rige den dag, da Han blev korsfæstet, henviser jeg til Marias besøg ved graven:
Men Maria stod udenfor graven og græd. Som hun nu stod og græd, kiggede hun ind i graven, og hun ser to engle i hvide klæder sidde der, hvor Jesu legeme havde ligget, en ved hovedet og en ved fødderne. De siger til hende: Kvinde! hvorfor græder du? Hun svarer dem: Fordi de har taget min Herre bort, og jeg ved ikke, hvor de har lagt Ham. Da hun havde sagt det, vendte hun sig om, og hun ser Jesus stå der; men hun vidste ikke, at det var Jesus. Jesus siger til hende: Kvinde! hvorfor græder du? Hvem leder du efter? Hun mente, det var havemanden, og svarer ham: Herre, hvis det er dig, som har båret ham bort, så sig, hvor du har lagt ham, så vil jeg hente ham. Jesus siger til hende: Maria! Hun vender sig om og siger til ham på hebraisk: Rabbuni! (det betyder Mester). Jesus siger til hende: Rør ikke ved mig; jeg er jo endnu ikke faret op til min Fader. Men gå til mine brødre og sig til dem: jeg farer op til min Fader og jeres Fader, til min Gud og jeres Gud. (Johs. 20:11-17)
Det fremgår meget tydeligt af denne beretning, at selv om Jesus lovede røveren: "I dag skal du være med mig i paradis", var Frelseren tre dage senere endnu ikke steget op til sin Fader i himmelen.
Alma, den israelitiske profet i Mormons Bog, kastede yderligere lys over menneskesjælens tilstand mellem døden og opstandelsen og beskrev forholdene i paradis med disse ord:
Angående sjælens tilstand mellem døden og opstandelsen: Det er blevet mig kundgjort af en engel, at alle menneskers ånder, så snart de forlader dette dødelige legeme, ja, alle menneskers ånder, hvad enten de er gode eller onde, bliver bragt hjem til den Gud, som gav dem livet. Og da sker det, at deres ånder, som er retfærdige, indføres i en lyksaligheds tilstand, som kaldes paradis, en hvilens tilstand, en fredens tilstand, hvori de skal hvile fra al deres besvær og fra al bekymring og sorg. Og da skal det ske, at de ugudeliges ånder, ja, de, der er onde - thi de har ingen del i Herrens ånd, for de valgte hellere onde end gode gerninger, og djævelens ånd fo'r ind i dem og tog deres legemer i besiddelse - skal blive kastet ud i det yderste mørke; der skal være gråd og jammer og tænderskæren, og det på grund af deres egen ugudelighed, idet de tages til fange efter djævelens vilje. Således er de ugudeliges tilstand, ja, i mørke og i en skrækkelig og frygtelig forventning om Guds vredes brændende nidkærhed over dem. Således forbliver de i denne tilstand så vel som de retfærdige i paradis, indtil tiden for deres opstandelse." (Alma 40:11-14)
Først når ånd og legeme genforenes og opstår i kraft af Kristi forsoning vil de indkomme i Guds rige. Indtil dette sker er de i åndeverdenen, eller paradis som Bibelen kalder den.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#47875 - 30/06/2005 19:23
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Buus.
Uanset hvordan man måtte forstå "i dag" eller "paradis", så er det vel evident nok, at røveren ikke gik fortabt? Hvis ikke Jesus lover ham frelsen, hvad så?
Hvad dåben angår. Udover det rent praktiske problem med at døbe en korsfæstet mand, så blev den kristne dåb jo ikke indstiftet før efter Jesu opstandelse og lige før hans himmelfart. Derfor var det lidt vanskeligt for røveren at blive døbt med den dåb - jf. også, at dåben er begravelse med Kristus til hans død og opstandelse med ham til det nye liv på lignende måde, som han opstod. Rom.6.
Der behøver ikke at være nogen modsætning mellem Paradiset og den tredje himmel, eller Paradiset og Guds rige. Paradiset kan jo godt ligge i den tredje himmel, det er det intet i teksten, der forhindrer.
"Den, der sejrer, vil jeg give at spise af livets træ, som står i Guds paradis", lover Jesus i Åb.2,7.
Samtidig fortæller Åb.22,2, at livets træ står i det ny Jerusalem, hvor Guds og Lammets trone er, og hvor de frelste skal bo til evig tid. Den by er det endelige mål, ikke bare en mellemstation til oplæring. Så det nye Jerusalem og Guds paradis må være det samme (med mindre man da tror, at der er 2 "livets træer", og det er der vel ingen, der vil mene).
Der er intet i Bibelen (som jo altså er det, jeg holder mig til), der antyder, at Paradiset skulle være sådan en størrelse (altså en mellemstation til oplæring).
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (30/06/2005 19:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47876 - 17/07/2005 02:23
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Jesus siger: "Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i . Og det kan vi nok hindre dem i ved på deres vegne at ignorere den dåbsgave, som Jesus har indstiftet ... når vi har muligheden og tilbudet.
hmmm
Jesus sa
LUK 18,16 Men Jesus kalte dem til seg og sa: "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til.
Vil bare minne om Jødene i ørkenen. Hele folket syndet. og de skulle ikke få se det lovede land. Men ingen under myndighetsalder ble tilregnet skyld, og tok heller ikke del i straffen.
Røveren på korset, ble med Jesus til Paradis.
Evangeliet ble forkynt i dødsriket. (Usikker på om det var vann der)
Dåpen er en offentlig handling. en god samvittighetspakt.
Det å kunne døpe seg, er viktig.
MTT 10,32 Den som bekjenner meg for menneskene, ham skal også jeg kjennes ved for min Far i himmelen.
RMR 3,22 - RMR 3,31 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus, til alle som tror. Her er det ingen forskjell, for alle har syndet, og de har ingen del i Guds herlighet. Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige på grunn av forløsningen i Kristus Jesus. Ham har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt eget blod skulle være et sonoffer — for dem som tror. Slik ville Gud vise sin rettferdighet. For tidligere hadde han i sitt tålmod båret over med de syndene som var begått. Men i vår tid ville han vise sin rettferdighet, både at han selv er rettferdig, og at han erklærer den rettferdig som tror på Jesus. Hvor er så det vi kan rose oss av? All ros er utelukket! Etter hvilken lov? Gjerningenes lov? Nei, etter troens lov. For vi mener at mennesket blir rettferdig for Gud ved tro, uten lovgjerninger. Eller er Gud kanskje bare jødenes Gud? Er han ikke Gud også for de andre folk? Jo, også for dem, så sant som Gud er én. Og han vil rettferdiggjøre de omskårne på grunn av tro og de uomskårne ved deres tro. Opphever vi så loven ved troen? Slett ikke! Vi stadfester loven.
Tar Paulus feil ?
mvh Atle
|
|
Til toppen
|
|
|
#47877 - 17/07/2005 02:40
|
Anonym
Anonym
|
Orker ikke diskutere alle merkelige mormon synspunkter.
Vil bare vise til at Joh 3.5 ikke nødvendigvis er dåp. Det står
JOH 3,5 Jesus svarte: "Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike.
Når det gjelder din tolkning av Lukas 24.43 og Joh 20.17
LUK 23,43 Jesus svarte: "Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i Paradis."
JOH 20,17 Jesus sier til henne: "Rør meg ikke, for jeg er ennå ikke fart opp til Faderen. Men gå til mine brødre og si til dem at jeg farer opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og deres Gud."
Så er det en annen forklaring likeså god (minst).
I grunnteksten finnes det ikke komma og punktum Den eneste riktige oversettelsen med tanke på Joh 20.17 blir da.
.... Sannelig jeg sier deg idag: Du skal være med meg til Paradis.
Når det gjelder Paradis. vel.. det får bli en annen diskusjon.
mvh Atle
|
|
Til toppen
|
|
|
#47878 - 18/07/2005 15:40
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Timmis. Jo, Guds rige hører sådanne (som børnene) til - derfor måtte de ikke udelukkes fra at komme til Jesus. Hvis det Jesus mente, var at børnene var i Guds rige i forvejen nærmest pr. automatik, var der jo ingen grund til, at han blev så vred over at man ville hindre børnene i at komme til ham. Nej, de måtte ikke hindres, fordi Guds rige - som Jesus kom med - også hørte sådan nogle som børnene til. Dengang var den kristne dåb ikke indstiftet, fordi det var før Jesu død og opstandelse. Men i dag har vi dåben. Hvad er det for en "myndighedsalder", du taler om? Hvornår er den, og hvad bygger du det på? Vi frelses ikke ved lovgerninger. Amen til det!  Men dåben er heller ikke en lovgerning, men en Guds gave. Når der står, at dåben frelser, er det jo ikke, fordi det skulle være en gerning, som vi gjorde, men fordi Gud har givet os dåben og knyttet sine løfter til den. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47879 - 18/07/2005 22:45
[Re: AnnePande]
|
Anonym
Anonym
|
Om du lærer ett barn hat, så vi det bli ansvarlig for dette hatet senere i livet.
Dette er å hindre.
Det står også om
LUK 17,1 - LUK 17,2 {FORFØRELSER OG TILGIVELSE} Han sa til disiplene: "Det er ikke til å unngå at forførelser kommer, men ve den som de kommer fra! Det ville være bedre for ham å bli kastet i havet med en kvernstein om halsen, enn at han skulle forføre en av disse små.
Forførelser er også å hindre.
Derfor er f.eks konfirmasjon en veldig viktig ting.
Bibelen er full av dette med å lære barn den rette veg
OSP 4,1 - OSP 4,4 {SETT VISDOMMEN HØYT!} Hør på fars formaning, mine barn, lytt, så lærer dere å forstå. God er den lærdom jeg gir dere. Vik ikke av fra min rettledning! Da jeg som barn var hjemme hos far, den eneste smågutten hos min mor, da underviste han meg og sa: "La ditt sinn holde fast på mine ord, hold mine bud, så skal du leve! Å ikke gjøre slike ting, er å hindre barnet og fedrene / mødrene blir stillt ansvarlige.
Når det gjelder jødene i ørkene,
les 5MO 1,34 - 5MO 1,39 Da Herren hørte hvordan dere talte, ble han harm og sverget: "Ingen av disse menn, av denne onde slekt, skal få se det gode landet som jeg med ed har lovt å gi deres fedre, unntagen Kaleb, sønn av Jefunne; han skal få se det. Ham og hans barn vil jeg gi det landet som han har satt sin fot på, fordi han trofast holdt seg til Herren." På grunn av dere ble Herren vred på meg også. Han sa: "Heller ikke du skal få komme dit inn. Men Josva, Nuns sønn, som er din tjener, han skal få komme inn. Gjør ham modig og sterk, for han skal hjelpe Israel til å vinne landet. Småbarna som dere trodde ville bli til bytte, og de barna som ennå ikke vet forskjell på godt og ondt, de skal komme inn i landet. Jeg gir det til dem, og de skal innta det.
Som du kan se Gud tilregnet dem ikke skyld. Sannsynligheten for at barna sto sammen med sine fedre i opprørene er ganske stor. De danset nok rundt kalven som dem. Men Gud tilregnet dem ikke skyld.
Jeg tror nok vi vil møte ange fler i himlen en du tror. Barn av barn, jøder muslimer indianere osv.
mvh Atle
|
|
Til toppen
|
|
|
#47881 - 19/07/2005 00:57
|
Anonym
Anonym
|
Problemet er bare det at i dag så er det to plasser. Dødsriket og Paradis. I Dødsriket blir det ikke lenger forkynt noe evangelium.
mvh Atle
|
|
Til toppen
|
|
|
#47882 - 19/07/2005 13:22
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Atle,
Før Kristus døde blev evangeliet ikke forkyndt for dem. Da var der et stort svælg imellem dem i helvede og de som døde i troen. Men det, som Jesus gjorde var netop at "bygge en bro" over dette svælg, så det nu var muligt for dem at komme til at høre evangeliet forkyndt. Derfor måtte bl.a. de under Noa, vente i åndeverdenen, i alle disse år, indtil Kristus døde og i ånden gik til dem, og begyndte at forkyndelse evangeliet blandt dem.
Tillad mig at citere fra lignelsen om Lazarus og den rige mand:
19 Men der var en rig Mand, og han klædte sig i Purpur og kostbart Linned og levede hver Dag i Fryd og Herlighed.
20 Men en fattig ved Navn Lazarus var lagt ved hans Port, fuld af Sår.
21 Og han attråede at mættes af det, som faldt fra den Riges Bord; men også Hundene kom og slikkede hans Sår.
22 Men det skete, at den fattige døde, og at han blev henbåren af Englene i Abrahams Skød; men den rige døde også og blev begravet.
23 Og da han slog sine Øjne op i Dødsriget, hvor han var i Pine, ser han Abraham langt borte og Lazarus i hans Skød.
24 Og han råbte og sagde: Fader Abraham! forbarm dig over mig, og send Lazarus, for at han kan dyppe det yderste af sin Finger i Vand og læske min Tunge; thi jeg pines svarlig i denne Lue.
25 Men Abraham sagde: Barn! kom i Hu, at du har fået dit gode i din Livstid, og Lazarus ligeså det onde; men nu trøstes han her, og du pines.
26 Og foruden alt dette er der fæstet et stort Svælg imellem os og eder, for at de, som ville fare herfra over til eder, ikke skulle kunne det, og de ikke heller skulle fare derfra over til os. (Lukas 16:19-26)
Nu vil jeg ikke komme ind på at rigdom kan være en snare for sjælen, som det var for den rige mand, det er et andet emne.
Der var ikke noget samvær imellem ånderne i paradis og helvede, før efter at Jesus byggede bro over "det store svælg" (v26) imellem disse to bosteder i åndeverdenen.
Prøv at læse Alma 40:11-14 om dette sted.
Jesus byggede netop broen over dette svælg mens hans legeme lå i graven, og han i ånden drog til disse mennesker og åbnede evangeliets forkyndelse for dem. (1.Pet. 3:18-21; 4:6). Indtil denne dag forblev de i åndernes fængsel bundet og evangeliet blev ikke forkyndt for dem. Enok profeterede om disse menneskers skæbne og fremtidige forløsning. Prøv at læse Moses 7:37-39.
Men nu, hvor Herren har proklameret "Frihed for Fanger og Udgang for dem, som er bundet." (Esajas 61:1), forkyndes evangeliet også i alle dele f åndeverdenen. Omvendelse gives til dem, som søger den, stedfortrædende ordinanser udføres i Herrens templer på jorden (1.Kor. 15:29), og der er håb om frelse for de mennesker, som ville have modtaget evangeliet af hele deres hjerte, hvis de havde haft muligheden for at modtage det:
7 Derfor lød Herrens røst til mig og sagde: Alle, som er døde uden kundskab om evangeliet, men som ville have modtaget det, dersom det havde været muligt for dem at forblive på jorden, vil blive arvinger til Guds celestiale rige;
8 ligeledes vil alle, der fra nu af dør uden kundskab derom, og som ville have modtaget det af hele deres hjerte, blive arvinger til det rige,
9 thi jeg, Herren, vil dømme alle mennesker efter deres gerninger, efter deres hjertes ønsker. (L&P 137:7-9)
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#47883 - 19/07/2005 20:54
|
Anonym
Anonym
|
Før Kristus døde blev evangeliet ikke forkyndt for dem. Da var der et stort svælg imellem dem i helvede og de som døde i troen
Du har rett i at evengeliet ikke ble forkynt for dem før Kristus. Før kristus, var det dødsiket. (ikke helvete) plassen for de døde.
Jesus vandt over døden, og evangeliet ble forkynt i dødsriket.
Mange ble løst og ble med Jesus til Paradis.
SLM 30,4 Herre, fra dødsriket førte du meg opp, du gav meg liv og reddet meg fra graven.
I dag, vil de døde i Kristus ikke komme til dødsriket. de vil komme til Paradis.
Når det gjelder 1PE 3,18 - 1PE 3,19 For Kristus selv led døden for syndenes skyld, én gang for alle. Den rettferdige led for urettferdige for å føre dere fram til Gud. Han døde legemlig, men ved Ånden ble han gjort levende, og slik gikk han bort og forkynte for åndene som var i fangenskap.
Så understreker det nettop mitt poeng at ebangeliet ble forkynt i dødsriket. Legg merke til at det står i fortid, og peker tilbake til den tiden Jesus var 3 dager i dødsriket. Det er ingen ting som tilsier at evangeliet fredeles blir forkynt i dødsrket.
Snarere tvert i mot. Jesus liknelse som du påpeker pekte nettop til denne tid. hvor noen kom til dødsriket og noen kom til Paradis.
Jesus snakket om dette i JOH 14,2 - JOH 14,3 I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg sagt dere det. For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere. Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er.
Din bruk av 1KO 15,29 Hvorfor lar noen seg døpe for de døde? Hvis de døde ikke står opp, hvorfor lar de seg da døpe for dem?
synes jeg blir noe søkt. Det er tydelig at det er en diskusjon hvor noen mener at det ikke er oppstandelse fra de døde.
1KO 15,12 - 1KO 15,13 Men hvis det forkynnes at Kristus er stått opp fra de døde, hvordan kan noen blant dere si at det ikke er noen oppstandelse fra de døde? Hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp.
med mer.
I dag vil de som dør i kristus, og som dør før de kan skille mellom rett og kalt komme til Paradis. JOH 5,24 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, han har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet. JOH 8,51 Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet kjenne døden."
HEB 12,1 Da vi har så stor en sky av vitner omkring oss, så la oss legge bort alt som tynger, og synden som så lett henger seg på oss, og holde ut i det løp som er lagt opp for oss,
MRK 10,14 Da Jesus så det, ble han harm og sa til dem: "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike hører slike til.
De som kommer i dødsriket vil bli dømt etter sine gjerninger.
ÅPE 20,13 Havet gav nå sine døde tilbake, og døden og dødsriket gav tilbake de døde som var der, og enhver ble dømt etter sine gjerninger.
RMR 3,20 Ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne. Man kan også lese i Åpenbaringen at Jesus alt har hentet sin menighet før Åp 20.13
Når det gjelder de andre bøkene du referer til, så har de ingen relevans til min tro.
mvh Atle
|
|
Til toppen
|
|
|
#47884 - 19/07/2005 21:01
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Undskyld jeg blander mig  Men hvilken oversættelse bruger du?? Du citerer Salme 30,4 på denne måde:
Herre, fra dødsriket førte du meg opp, du gav meg liv og reddet meg fra graven.
Men i den danske autoriserede står der:
Herre, du løftede mig op fra dødsriget, du lod mig leve, jeg gik ikke i graven.
Hvilket jo så ikke kan bruges som en profeti om Jesus, da han vist var i graven??
I en rabbinsk oversættelse står der:
O LORD, Thou broughtest up my soul from the nether-world; Thou didst keep me alive, that I should not go down to the pit.
Hvilket heller ikke kan bruges som en profeti om Jesus' død..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47885 - 19/07/2005 23:42
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Du har rett Kefas Ben Adam Har sjekket mange oversettelser nå
Dansk 33 SLM 30,4 Fra Dødsriget, HERRE, drog du min Sjæl, kaldte mig til Live af Gravens Dyb.
Norsk Bibel 78/85 SLM 30,4 Herre, fra dødsriket førte du meg opp, du gav meg liv og reddet meg fra graven. Norsk Bibel 1930 SLM 30,4 Herre! du har ført min sjel op av dødsriket, du har kalt mig til live fra dem som farer ned i graven.
Men i King James står det
Psa 30:3 O LORD, thou hast brought up my soul from the grave: thou hast kept me alive, that I should not go down to the pit.
thou hast kept me alive er utledet fra ordet חיה châyâh khaw-yaw' A prim root (compare H2331, H2424); to live, whether literally or figuratively; causatively to revive: - keep (leave, make) alive, X certainly, give (promise) life, (let, suffer to) live, nourish up, preserve (alive), quicken, recover, repair, restore (to life), revive, (X God) save (alive, life, lives), X surely, be whole.
Altså er det rom for forskjellige betydninger.
Jeg var nok ikke så heldig med funnet av vers. Jeg visste at David hadde snakket om dette, fordi det er utlagt i Apostlenes gjerninger
APG 2,24 - APG 2,31 men Gud opreiste ham, idet han løste dødens veer, eftersom det ikke var mulig at han kunde holdes av den. For David sier om ham: Jeg hadde alltid Herren for mine øine, for han er ved min høire hånd, forat jeg ikke skal rokkes; derfor gledet mitt hjerte sig og min tunge jublet, ja endog mitt kjød skal legge sig til hvile med håp; for du skal ikke forlate min sjel i dødsriket, ei heller skal du overgi din hellige til å se tilintetgjørelse; du kunngjorde mig livets veier, du skal fylle mig med glede for ditt åsyn. Brødre! la mig få lov til å tale med frimodighet til eder om patriarken David, at han både døde og blev begravet, og hans grav er iblandt oss den dag idag; da han nu var en profet og visste at Gud med en ed hadde tilsvoret ham at av hans lends frukt vilde han sette en på hans trone, så var det om Messias' opstandelse han fremsynt talte det ord at han ikke blev forlatt i dødsriket, ei heller så hans kjød tilintetgjørelse.
SLM 16,10 For du skal ikke overlate min sjel til dødsriket, du skal ikke la din hellige se forråtnelse.
Det er flere grunner til at jeg mener de som dør i kristus kommer til paradis. Røveren på korste. Jesus forkynnelse i dødsriket. Alle de døde som viste seg etter Jesu oppstandelse
og
Blandt annet 1KO 15,51 Se, jeg sier eder en hemmelighet: Vi skal ikke alle hensove, men vi skal alle forvandles,
1TE 4,14 - 1TE 4,17 For så sant Vi tror at Jesus døde og stod op, så skal og Gud ved Jesus føre de hensovede sammen med ham. For dette sier vi eder med et ord av Herren at vi som lever, som blir tilbake inntil Herren kommer, skal ingenlunde komme i forveien for de hensovede; for Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først opstå; derefter skal vi som lever, som blir tilbake, sammen med dem rykkes i skyer op i luften for å møte Herren, og så skal vi alltid være med Herren.
For the Lord himself shall descend from heaven with a shout, with the voice of the archangel, and with the trump of God: and the dead in Christ shall rise first: Then we which are alive and remain shall be caught up together with them in the clouds, to meet the Lord in the air: and so shall we ever be with the Lord.
Også Åpenbaringen viser at de døde i kristus er hentet før sjelene fra dødsriket står opp til dom.
mvh Atle
|
|
Til toppen
|
|
|
#47886 - 20/07/2005 03:52
Re: Lukas 23:40-43 - Blev røveren på korset frelst?
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Med hensyn til både røveren på korset, eller (hvad jeg idag synes er mere aktuelt) de ufødte børn eller troende mennesker som dør uden chance for at blive døbt, læste jeg engang noget (tror det var CS Lewis eller måske Leif A): "Fordi Gud har bundet OS til dåben, betyder det ikke at han har bundet SIG SELV til den." Vi bør blive døbt til tro, fordi vi får besked på det, men Gud vil til enhver tid være større end sine egne forordninger, det han vil, gør han, også at frelse en udøbt.
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
|