Efter at have læst en del af debatterne herinde, så må jeg fluks starte en ny -eller måske er det slet ikke en ny debat, blot en anden som gør opmærksom på noget.

Jeg synes at kunne spore en holdning hos mange herinde, at det, at vi kalder os kristne gør, at vi ikke burde kunne diskutere, fordi vi jo alle tror på Jesus!
Øh...!

Eksempel: Der skrives i en debat om en debat om dårben: Jeg kan ikke forstå at dette kan sætte folk så meget op imod hinanden, når vi jo alle tror på Jesus" .

Jeg vil vove den påstand, at det er snæversynet at mene, at fordi vi er kristne, burde vi ikke kunne skændes, debatere osv. Eller mene noget forskelligt. At troen på Jesus skulle forene os så meget, at der ikke er noget "sig selv" tilbage.

Dertil kan jeg så sige: Jamen, Gud har skabt mig. Det kan godt være at han også har skabt Jer, men jeg er helt unik og speciel -og det er I andre også. Vi er enkelte individer, med vores egen personlighed, meninger, følelser, tanker osv. Vores måde at tro på er lige så forskellig.

Kan man tro rigtigt?

Ikke hvis du spørger mig. Man kan sige at der er nogle rammer for at kunne kalde sig kristen, men inden for de rammer, folder vi os ud som de individer vi nu er. Jeg synes det er det samme som at sige, at alle muslimer er ens, alle sorte er ens, alle lærere er ens osv. hvis man tænker, at fordi vi alle troe på Jesus, kan vi ikke have en åben diskussion om dit eller dat. Jeg mener jo f.eks. at GT er fuld af ræve-historier, skrevet af en masse som sikkert var vældigt troende og meget oprigtige i det de skrev. Men jeg tror ikke det er Guds ord. Jeg tror, at hvis Guds ord kommer til syne nogen som helst steder, ud over det han taler til os når vi er alene, så er det gennem Jesus. Det er så min mening. Jeg er stadig kristen af den grund, for jeg tror stadig på Jesus. Men fordi en anden tror på Jesus, kan det være den anden siger "jamen, fair nok, jeg tror bare at hele Bibelen er Guds ord!".

Mennesker udvikler sig gennem andre mennesker ved at diskutere, observere, læse, opleve osv. Dette gælder også troen. Jeg udvikler min tro meget ved at lytte til andre folk, høre min mening gennem en andens mund -eller høre en andens mening gennem min mund! Og hvor ville vi stå, hvis stenaldermanden havde sagt til den anden -når ja, vi er jo stenaldermænd! Og så trække lidt på skulderen, og så ikke mere ved det. Hvad hvis han aldrig havde sagt "måske skulle vi samle nogle af de der ting, det grønne kommer ud af på et sted, så vi ikke skal gå en hel dag hver gang vi skal have noget at spise"? Eller: "Hey, de der levende ting med fire ben smager måske godt"? Så havde vi været der endnu!

Det der har medvirket til evolutionen har været sproget -en af Guds gaver til mennesket. Evnen til at kommunikere -og debatere, finde frem til løsninger osv. har gjort at vi står hvor vi står i dag. Fordi jeg er kristen, betyder det ikke at det er det eneste jeg er. Jeg er også menneske. Skabt i Guds billede.