Citat: Jo jo, Bibelsk og historisk er det korrekt, at vi har haft en pave fra Kirkens første færd. Citat slut.
Svar: Jamen, tau dine kilder er jo ærkekatolske, så de vil selvfølgelig argumentere, som RKK altid har gjort. Og det er stadig IKKE bibelsk begrundet. Læs også www.lutherdansk.dk/pavetraktat
Hvis du så det meget omtalte program i DR2 i forbindelse med den nye pave, så var der 2 professorer, som endda var katolikker, og disse 2 forskere udtrykte det tydeligt og bekræftede de historiske og nutidige forskeres afvisning af pavestolen de første 200 år og de bekræftede også, at ledelsen af de første menigheder indtil da var en flerhed af åndelige ledere - et såkaldt team.
Citat: Jeg mener vist egentlig, at paven IKKE er ufejlbarlig på noget tidspunkt, det er det HAN SIGER, DER ER ufejlbarligt. Det er med andre ord Guds fortjeneste og Hans værk, at paven kan sige noget, der ikke kan være forkert. Det er således ikke paven, der er ufejlbarlig, men Gud. Paven er bare ("bare") Guds talerør. Citat slut.
Svar: Jamen, jeg mangler stadig svar på mit spørgsmål: Hvordan kan paven som er en syndig mand ligesom alle andre udtale sig på Guds vegne og samtidig hævde, at det han siger er ufejlbarligt. Det er heller ikke bibelsk idet Paulus tydeligt skriver, at alle budskaber, som gives ved Helligåndens inspiration SKAL bedømmes efter skriften af andre.
Jeg har lagt merke til at innleggene etterhvert er blitt litt . Og den alvorlige personen jeg er så må det jo bli litt surmuling.
Vel tilbake til topicen. Jeg skrev om at Profeten har en stor rolle og sammenlignet han med paven i henhold til deres guddommelige åpenbaringer som påvirker og "fornyer" deres lære. Og skrev at mitt syn var at profeten bare var en av 5 tjenestegaver, og at han ikke på noen måte er kirkens overhode (hverken i den lokale menighet eller den "universale kirke"). Profetens rolle er først og fremst å formane den lokale menigheten på rett kurs. Ikke å spå vekkelser i øst og vest eller å forandre på menighetens teologi.
Men for å ta denne tråden et hakk videre. ...Nå hadde jeg tenkt å snakke om prestedømmene til LDS; det aronske prestedømmet og det melkisedeske, men merkelig nok fant jeg ikke noe informasjon om dette på nettet. Så jeg bare lurer på om denne praksisen er fjernet de senere år? Opererer LDS nå bare med et prestedømme? Jeg begynner å bli litt rusten med siste års endringer i LDS teologien...
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Carl
har du ikke set, at jeg skrev, at Peter var den, på hvem Kirken blev bygget??? Det er bibelsk belæg for en pave. Jeg kan ikke se de anderledes. Hvad to professorer siger, ændrer ikke på, at Kirken har haft paver altid. Det siger det jo helt tydeligt på www.katolsk.no , lyver de måske derinde? Det er trods alt den katolske Kirkes officielle side i Norge..
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl jeg har svaret dig; Paven kan udtale sig ufejlbarligt, fordi Gud giver ham at gøre det. Der står intet om det i hverken GT eller NT, så vi kan ikke konludere, at det er imod Skriften. Når Skriften intet siger om det, kan vi godt tro, at det er sådan. Vi holder jo også jul, selvom ingen fejrede Jesu fødsel, da Han blev født..
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#47852 - 13/07/200522:50Re: Her er de tau !
[Re: carl]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl
dit første link virker ikke, og desuden er jeg ikke så stærk til engelsk. Der findes måske ingen danske kilder? Og hvem er ophavsmændene til dine links? Der stod såvidt jeg kunne se, ikke noget om hvem de var. Det ville jeg gerne vide, enhver kan jo skrive alt muligt, uden at man har hånd i hanke med, hvem vedkommende er, og hvad kvalifikationer, han har. Det vil jeg gerne, at du finder ud af for mig?
mvh Tau.
Hvad to professorer siger, ændrer ikke på, at Kirken har haft paver altid. Det siger det jo helt tydeligt på www.katolsk.no , lyver de måske derinde? Det er trods alt den katolske Kirkes officielle side i Norge..
Jeg ved ikke om de lyver, men det er i al fald en kendsgerning at der ikke altid har været paver. Systemet med paver er først noget der er kommet til flere århundreder efter apostlenes tid.
tau
Ordstyrer
Bruger
Det er da ikke en kendsgerning. Det er en påstand. Ligesåvel kan jeg påstå, at det er en kendsgerning, at vi HAR haft paver altid. Og skulle de navne, der står efter Peter være pure opspind??? Det tror jeg næppe. Jeg vil gerne se overbevisende kildemateriale fra kompetente folk, før jeg tror noget andet. En kendsgerning er det i hvert fald ikke, at vi ikke har haft paver altid.
I ser også bort fra (ubevidst?), at Jesus helt klart og tydeligt siger til Peter; På dig vil jeg bygge min Kirke.
mvh Tau.
tau
Ordstyrer
Bruger
Der findes ingen beviser, når vi snakker om tro. Det troede jeg, du vidste, men du kan måske bevise, at Jesus er opstået fra de døde??? Nej, det tænkte jeg nok, men du tror jo på det, selvom hverken du selv eller andre kan bevidne det.
mvh Tau.
Citat: Der findes ingen beviser, når vi snakker om tro. Det troede jeg, du vidste, men du kan måske bevise, at Jesus er opstået fra de døde??? Nej, det tænkte jeg nok, men du tror jo på det, selvom hverken du selv eller andre kan bevidne det. Citat slut.
Svar: Ja, eftersom skriften er sand og Apostlene selv udtaler, at Jesus åbenbarede sig for dem både i rummet, hvor Thomas fik en lektion af Jesus og på strandbredden, hvor Jesus mødte sine disciple efter opstandelsen samt at de så Jesus steg op til himlen.
Herudover findes der beretninger i form af breve fra Romerske Centurions af forskellig rang, som sendte beretninger hjem til Kejseren.
Og jeg går da ud fra at katolikker ihvertfald tror på bibelens ord
Det er da ikke en kendsgerning. Det er en påstand. Ligesåvel kan jeg påstå, at det er en kendsgerning, at vi HAR haft paver altid. Og skulle de navne, der står efter Peter være pure opspind??? Det tror jeg næppe. Jeg vil gerne se overbevisende kildemateriale fra kompetente folk, før jeg tror noget andet. En kendsgerning er det i hvert fald ikke, at vi ikke har haft paver altid.
OK, så vender vi den lige rundt!
Du påstår at der altid, lige siden Peter, har været paver. Hvilken dokumentation fra kompetente folk har du for den påstand?
I ser også bort fra (ubevidst?), at Jesus helt klart og tydeligt siger til Peter; På dig vil jeg bygge min Kirke.
Der findes ingen beviser, når vi snakker om tro. Det troede jeg, du vidste, men du kan måske bevise, at Jesus er opstået fra de døde??? Nej, det tænkte jeg nok, men du tror jo på det, selvom hverken du selv eller andre kan bevidne det.
Pavekirken besluttede først for nogle hundrede år siden at paven var ufejlbarlig. Hvad med tiden før den beslutning?
Når nogen kommer med en så uhyrlig påstand at et syndigt menneske skulle være ufejlbarlig, da er det da langt fra tilstrækkeligt at fremføre en påstand om at man snakker om tro.