Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#47685 - 21/06/2005 22:36 Tro og politik i USA/Danmark
Happysam
Bruger

Reg.: 21/06/2005
Sted: Aalborg
Jeg var så heldig at bo i USA under præsident valget sidste år, det var en stor oplevelse men også skræmmende.

Blandingen af politik og religion var virkelige chokerende for en luthersk kristen som mig. Blandt ca.85 % af alle kristen var Bush den eneste mulige kandidat, trods det at han fører en ekstrem højreorienteret politik.
I vores kirke gruppe var der igen tvivl om hvad man skulle stemme, hvis man var en god kristen. Grunden er at Bush som bekendt er ”new born” kristen. Når Bush lever som en kristen, må det han gør og siger også være det rigtige.

Et andet argument var at der står i biblen at Jesus skal regere verden, så derfor skal præsidenten i USA også være kristen. Efter valget takkede vores kirkegruppeleder for sejren og bad om at dem der stemte anderledes måtte blive omvendt . Nå folk blev spurgt om hvad de syntes om valget, var svaret typisk ”han er jo en god kristen mand”.

Jeg syntes at det var vildt uhyggeligt, da Bush næsten kan gøre hvad han vil og stadig have support blandt kristne i USA.

Men hvordan er det blandt kristne her i Danmark ? efter jeg kom hjem har jeg mødt en masse kristen mennesker i Danmark der meget imponeret af Bush. Vil vi kristne i Danmark stemme på Pia Kjærsgaard, hvis hun begynder at bede morgenbøn og bliver medlem af Indre mission? Er personlig tro det vigtigste hos en politiker ?

Happysam

At kræve øje for øje gør blot hele menneskeheden blind - Gandhi

Til toppen 
#47686 - 22/06/2005 00:05 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: Happysam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Happysam - velkommen til!

Du spørger:

"Vil vi kristne i Danmark stemme på Pia Kjærsgaard, hvis hun begynder at bede morgenbøn og bliver medlem af Indre mission?"

Det kan da ikke helt udelukkes, at nogen stykker kunne finde på det - dog næppe i hobetal!

Det lader desværre ikke til, at den gode lutherske lære om to-regimentsstyret som ideal generelt har slået an i USA, men så vidt jeg kan se, fordeler kristne danskere deres stemmer bredt over hele det politiske spektrum.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47687 - 22/06/2005 13:23 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: Happysam]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej Happysam

Ja, jeg synes faktisk også det er lidt uhyggeligt at Bush kæder sin politik så meget sammen med kristendommen, at han på den måde bliver gjort næsten fejlfri i kristnes øjne. For et par år siden, kort tid efter Irak-krigen startede, var jeg på et weekend stævne, hvor der også var en amerikaner til stede. Han blev også indigneret over, at jeg overhovedet kunne finde på at kritisere "en god kristen mand", det virkede næsten også på mig som om Bush nærmest er fejlfri, at han kan tillade sig alt fordi han er "en god kristen mand", det skræmte mig faktisk en del, for sandt at sige, så er jeg ikke særlig tryg ved Bush og har aldrig været det, han taler så meget om frihed og demokrati, men hvordan er det lige man selv praktiserer menneskerettigheder i hans USA? Og hvad med fangerne på Guantanamo, skal de ikke behandles fair selvom de er beskyldt for terrorisme?

Og til dit spørgsmål angående Pia Kjærsgaard: NEJ, jeg kunne ALDRIG drømme om at stemme på hende om hun bad nok så mange bønner, det er hendes politik man skal vurdere hende på, og jeg synes ærlig talt ikke, at hun fører en særlig kristelig eller næstekærlig politik, især ikke overfor udlændinge, den hetz som hendes parti fører mod disse mennesker anser jeg for direkte ukristelig. Biblen lærer os at behandle den fremmede som ens egen landsmand, men det gør Pia Kjærsgaard ihvertfald ikke!!!

Nej, stem hellere på Kristendemokraterne, de fører en politik som bygger på det kristne livs- og menneskesyn, men de er ikke fejlfrie og giver sig heller ikke ud for at være det, men jeg mener bare, at det er det eneste parti som også har en etisk politik og som bygger på det, det danner en god modvægt til materialisme, og det har vi også brug for i dansk politik.

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#47688 - 22/06/2005 21:53 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Kristina skrev:

Det lader desværre ikke til, at den gode lutherske lære om to-regimentsstyret som ideal generelt har slået an i USA, men så vidt jeg kan se, fordeler kristne danskere deres stemmer bredt over hele det politiske spektrum.

Jeg vil blot tilføje, "[bredt over det politiske spektrum], i fuld respekt for alt, hvad demokratiet står for". Den samme respekt synes jeg ikke at kunne spore i den amerikanske genpart, og det er virkelig en skam - specielt da USA skal være et demokratisk forbillede.

Personligt bruger jeg hellere Danmark som et demokratisk forbillede. Måske er det nærheden der gør udslaget, men vores demokrati virker "mere demokratisk" på mig end noget andet jeg kender til. Lige bortset fra den kirkelige økonomi og fortrinsret på sine særområder - det er ikke specielt demokratisk.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#47689 - 23/06/2005 08:32 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: kristina]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina

Nej, det er jo virkelig en skam at man i USA ikke opererer med to-regimentstyret....det ville gøre det noget lettere for os andre at være kristne, hvis vi ikke ustandselig skulle slås i hartkorn med den religiøse fanatisme der findes over-there. Faktisk er det lidt skræmmende, at man stemmer på Bush alene fordi han er re-born, som kunne det i sig selv kvalificere til et verdsligt embede

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#47690 - 24/06/2005 12:08 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: malli]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Desværre er det en udbredt misforståelse at der er en sammenhæng mellem folks handlinger og den tro de bekender sig til.

Mange tror at man ikke kan være moralsk uden en religion, men så burde vi jo se en sammenhæng mellem f.eks frekvensen for lovbrud og religion.

Folks moral må bedømmes alene på deres handlinger, ikke på hvad de bekender sig til!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#47691 - 24/06/2005 22:45 Re: Bedømmelse af moral? [Re: kongstad]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Søren,

Folks moral må bedømmes alene på deres handlinger, ikke på hvad de bekender sig til!

Jeg synes det er et interessant standpunkt. Selv mener jeg, at folks moral i ligevægt bør bedømmes på hvad de bekender sig til og deres handlinger. En bekendelse er jo en identifikation og enighedserklæring... og som sådan gælder moralen for det man bekender sig til vel også for den bekendende?

Skulle jeg sætte fingeren på hvad der skiller os, må det blive at jeg ser moralen defineret allerede ved intention, ikke blot ved handling. Moralens eksistens afgøres jo ikke af om man følger den eller ej...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#47692 - 26/06/2005 12:13 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: Happysam]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom

Jeg tror man skal passe på, med at lade sig forskrække af USA's trang til sammenblanding af religion og politik.. Selvom den er meget anderledes fra vores måde at forholde os til emnerne ..

Det er trods alt en lidt anderledes (og temmelig blandet) kultur de har derovre.. Og en anden historisk opbygning af landet...

Det man, i mine øjne, skal passe på med er, at man ikke indtager en sort/hvid holdning til landet, som jeg oplever mange gøre for tiden.. Det skræmmer mig lidt.. For de vidrebringer egentlig bare det værste fra USA... At man enten er for eller imod.. Og det er den holdning der viser USA fra landets værste side..

Jeg synes at deres mod til, at lade deres tro spille ind i deres politiske holdninger/meninger, er god.. Det i sig selv ser jeg ikke som et problem.. Men det er (selvfølgelig) et problem, når man bliver set som en dårlig det-ene-eller-det-andet, hvis man ikke stemmer som hovedparten af hvad-man-nu-er...

Jeg tror egentlig, at USA's "problem" er, at alt skal være stort, mirakuløst, fantastisk.. Ja, uden sammenligning.. Og det kan være svært for andre kulturgrupper at forholde sig til, fordi det kan virke lidt anmassende..

Bare et par tanker...

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#47693 - 26/06/2005 13:17 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Shalom Kefas - tak for dine tanker her.
Dem kan jeg godt tage imod og tænke videre over.

Der er meget mere at sige om den sag .. men det bliver ikke lige nu ....

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47694 - 28/06/2005 00:46 Re: Tro og politik i USA/Danmark [Re: Happysam]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Happysam,

Nej, jeg ville bestemt aldrig nogensinde stemme på Pia Kærsgård, ikke med det menneskesyn som hun har. På den anden side så kunne det jo være at hun i forbindelse med sin omvendelse til indre mission havde ændret sit menneskesyn så det var mere i harmoni med Frelserens evangelium, og så kunne jeg godt stemme på hende. I den kirke jeg tilhører tror vi på en adskillelse imellem stat og religion. Vi mener ikke at disse to ting bør blandes sammen.

Mvh
John

Til toppen 
#47695 - 28/06/2005 20:57 Pia Kjærsgaard er god nok. [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej John

Hvad er der galt med Pia Kjærsgaards menneskesyn? Såvidt jeg ved vil hun forhøje checken for ældre og førtidspensionister! Og ja, hun siger, at indvandrere er mere kriminelle end danskere, men det siger tallene jo også. Det har jeg da selv læst flere steder, og jeg har hørt andre politikere give hende ret i det. Spørgsmålet er så bare, hvad man skal gøre ved det. Jeg går ind for, at vi smider folk ud af landet efter udstået straf, med indrejseforbud x antal år efter, hvis de ikke er danske statsborgere. Er de danske statsborgere, må man nøjes med at straffe dem her i landet.
Men generelt skal straffene gerne være højere, for at vi i længere tid slipper for de kriminelle, danskere som indvandrere, i samfundet gående løs rundt.

Det er min mening om den sag.

mvh Tau.
PS. Jeg stemmer ikke selv på Pia Kjærsgaard, men jeg har intet imod hende. Jeg er forresten vild med Kristian Thulesen-Dahl, han er bare genial!!!

Ændret af tau (28/06/2005 20:58)

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47696 - 29/06/2005 12:09 Re: Pia Kjærsgaard er god nok. [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Hvad er der galt med Pia Kjærsgaards menneskesyn? Såvidt jeg ved vil hun forhøje checken for ældre og førtidspensionister!

Jeg bryder mig ikke om hendes uvenlige og ugæstfri holdning overfor indvandrere. Jeg synes at det er en så udansk en holdning som noget kan være, og jeg har tænkt når DF flagrer stolt med det danske flag, hvad det dog laver i den lejr. Jeg kan ikke forstå hvordan nogle mennesker med en kristen livsholdning, og som tror på Kristus, kan have så afvisende og umedfølende holdninger overfor mennesker i nød. Her kommer jeg også på kollisionskurs med nogle medlemmer af den kirke jeg tilhører, for der findes nogle iblandt os som er medlem af DF. Jeg personligt forstår det bare ikke.

I 3.Mosebog sagde Herren noget til Israelitterne, som nok var henvendt til dem, men som jeg er sikker på at vi også kan lære noget af:

..som en af eders egne skal I regne den fremmede, der bor hos eder, og du skal elske ham som dig selv, thi I var selv fremmede i Ægypten. Jeg et HERREN eders Gud! (3.Mos. 19:34)

Thi HERREN eders Gud er Gudernes Gud og Herrernes Herre, den store, vældige, forfærdelige Gud, som ikke viser Personsanseelse eller lader sig købe, som skaffer den faderløse og Enken Ret og elsker den fremmede og giver ham Brød og klæder. Derfor skal I elske den fremmede, thi I var selv fremmede i Ægypten. (4.Mos. 10:17-19)

Jesus kom ikke for at ophæve loven, men for at fuldkomme den. Dvs. at der kræves mere retfærdighed af os end af dem der levede under moseloven. Han sagde også at hvis vores retfærdighed ikke overgår farisærernes og de skriftkloges (frit citeret), så kommer vi slet ikke ind i Guds rige.

Og ja, hun siger, at indvandrere er mere kriminelle end danskere, men det siger tallene jo også. Det har jeg da selv læst flere steder, og jeg har hørt andre politikere give hende ret i det.

Det er sikkert rigtigt. Sådan er det ofte blandt marginaliserede grupper. De har flere sociale problemer. Men det er stadig kun en lille brøkdel af indvandrerne der gør disse ting. Problemet er at medierne i den grad fokuserer på negative ting blandt indvandrerne. Vi hører en masse om vold, tyveri, religiøse fundamentalister o.lign.. Virkeligheden er at det kun er en minoritet, en lille brøkdel, blandt indvandrerne der gør disse ting og har disse ekstremistiske holdninger. Langt hovedparten af dem sympatiserer ikke med disse ting men ønsker blot at leve et fredeligt og ordentligt liv. Jeg tror ikke automatisk på alt hvad medierne forsøger at prakke os på. De skal blot sælge nogle blade med lidt sensation, og giver os ofte et forkert billede af virkeligheden. De taler ofte til den indre svinehund - at vi så køber bladet, så efterspørgslen er der, det er jo vores egen skyld

Spørgsmålet er så bare, hvad man skal gøre ved det. Jeg går ind for, at vi smider folk ud af landet efter udstået straf, med indrejseforbud x antal år efter, hvis de ikke er danske statsborgere. Er de danske statsborgere, må man nøjes med at straffe dem her i landet.

Ja, hvis de udøver grov kriminalitet, vold o.lign. og ikke har dansk statsborgerskab, så mener jeg det samme. Selvfølgelig skal betingelsen for dansk statsborgerskab være at de opfører sig ordentligt.

Men generelt skal straffene gerne være højere, for at vi i længere tid slipper for de kriminelle, danskere som indvandrere, i samfundet gående løs rundt.

Det er jeg også helt enig med dig i. Ofte stødes vores retsfølelse når der gives for lille en straf i forhold til forbrydelsens art. Desværre fokuserer nogle i den grad på "den stakkels forbryder", mens ofret bliver glemt. Ondt kaldes for godt og godt for ond. Somme tider har jeg spekuleret over hvem nogle af disse jordiske dommere i virkeligheden er i ledtog med (smiley med horn i panden her).

Mvh
John

Til toppen 
#47697 - 29/06/2005 13:59 Re: Pia Kjærsgaard er god nok. [Re: Buus]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej John

Jeg er fuldstændig enig med dig, Pia Kjærsgaards menneskesyn mht. de fremmede iblandt os er ihvertfald ikke særlig kristelig, tværtimod, det er også derfor jeg aldrig stemmer på hende, hendes politik er så populistisk som noget kan være, for mig bliver hun og DF ALDRIG stueren!!!!

Men ellers er jeg da enig med Tau i, at hvis udlændinge som ikke er danske statsborgere begår grov kriminalitet skal de udvises af landet, deres opførsel går jo også ud over dem som godt kan finde ud af at opføre sig ordentligt og anstændigt, og det er synd synes jeg

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#47698 - 29/06/2005 14:59 Re: Pia Kjærsgaard er god nok. [Re: Maijannes]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Maijannes og John

jeg glæder mig over, at vi er enige om, at straffene for vold og anden kriminalitet er for lav. Der tages mere hensyn til voldsmanden end til ofrets retsfølelse, det er jo forargende!!!

Det er også fint at se, at vi er enige om, at man fortsat skal udvise kriminelle indvandrere og flygtninge, som begår vold eller anden grov kriminalitet.

Så skriver du Maijannes, at DF ikke er et stuerent parti. Hvilke kriterier er det, de ikke opfylder? For mig at se, skal vi ikke være smagsdommere og på den måde sige, at nogen mennesker med bestemte holdninger ikke er stuerene. Har vi ikke alle ret til vores holdning, uden at nogen skal dømme os "ude" ? Min mand stemte på DF sidste gang, der var folketingsvalg, og han er bestemt ikke racist!! Han er jo gift med mig, som oprindeligt er koreaner..
Han var bare træt af den slappe politik, som de andre partier fører på udlændingeområdet, og samtidig ville han gerne støtte et parti, der tager sig af vores ældre, ældre mennesker som gennem et helt arbejdsliv har puklet for at skabe vores allesammens velfærdssamfund. Det er uværdigt, som de har det i dag mange steder! Det gør DF noget ved.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47699 - 30/06/2005 11:46 straf og forbedring [Re: tau]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Tau skrev:
"Men generelt skal straffene gerne være højere, for at vi i længere tid slipper for de kriminelle, danskere som indvandrere, i samfundet gående løs rundt."

Hvad så, hvis det ikke hjælper? Skal straffene så være endnu hårdere? Hvad er den rimelige straf? Og hvorfor er det vigtigt "for retsfølelsen", som man siger, at straffe hårdt? Er det vigtigere at straffe end at forbedre den enkelte? Og forbedrer man folk ved at straffe dem? Bliver man bedre af at sidde 2x år i fængsel end at sidde x år i fængsel?

Jeg synes, det er underligt, at kristne samfund, der burde være præget af Jesu ord om tilgivelse, har så travlt med at forlange højere straffe hele tiden. Det er en fremherskende tendens især i øjeblikkets danske politiske situation, at alle kriminalitetsproblemer per refleks udløser krav om strengere straffe. Jeg vil påstå at straffe skader i lige så høj grad, som de hjælper. Det eneste tilfælde, hvor jeg UBETINGET går ind for indespærring, er over for kriminelle karakterafvigere ("psykopater"). De kan ikke påvirkes alligevel, og her BESKYTTER samfundet sig ved at spærre dem inde. Men at spærre inde for at gøre gengæld eller hævne sig. Det er i virkeligheden dybt primitivt.

Tænk på Sydafrikas og Desmund Tutos Fred & Forsoningssystem. Det kunne være et initiativ, der kunne inspirere os til kreativ nytænkning. Vi har hos os set antydninger af det i forbindelse med mæglingsystemet, hvor offer og gerningsmand mødtes. Tuto fik med rette Nobelprisen og har vist den bedste side af kristendommen i gerning.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#47700 - 30/06/2005 21:43 Re: straf og forbedring [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj, jeg er tilbøjelig til at give dig ret her. Der er næppe nogen kriminologer, der regner med, at man kan forbedre nogen ved at spærre dem inde sammen med andre kriminelle, og den forebyggende effekt over for andre med ondt i sinde er nok yderst begrænset, hvis den overhovedet er der.

Men, som du skriver, karakterafvigere og andre, (fx. mennesker der ikke kan styre deres driftsliv) der er potentielt farlige for deres omgivelser, skal naturligvis isoleres, ikke for at blive forbedret eller straffet, men med det ene formål at beskytte samfundet.

Men hvis vi ikke havde strenge straffe for visse former for kriminalitet, f.eks. uagtsomt manddrab ... spritkørsel etc., ville det meget voldsomme had fra pårørende til døde og lemlæstede ofre, kunne betyde at vi kom til at opleve selvtægt - at se forbrydere dingle i lygtepælene. ... (jeg er gammel nok til at huske hvordan man gik amok på stikkere og "tyskertøse" i maj 1945 .. og husker stadig med forfærdelse mit eget flammende had .. selv om jeg var en lille genert pige dengang.

Ja, præcis så primitive er vi ..

Det skræmmer mig i øvrigt endnu mere, at økonomisk kriminalitet dømmes så hårdt sammenlignet med personskade-kriminalitet.
Hvorfor mon?
Afgud Mammon? ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47701 - 01/07/2005 01:36 Re: Pia Kjærsgaard er god nok. [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

DF har mange gode punkter, men det er lige det med deres holdning til udlændinge. Jeg tror det er der skoen trykker for Marijanne, og hvad hun mente med ikke at være stuerent.

Mvh
John

Til toppen 
#47702 - 01/07/2005 12:06 Re: Pia Kjærsgaard er god nok. [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej John

jeg ved godt, at hvad Maijannes mente, og jeg er uenig. Jeg kan ikke se, at vi skal sidde og dømme hinanden ude på den måde. Men Maijannes har naturligvis lov til sin holdning, det er ikke det, jeg anfægter. Jeg er bare uenig. Meget uenig. Men tak fordi du forsøger at klargøre, det var da sødt af dig!

Vi kommer vist ikke videre.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47703 - 01/07/2005 15:36 Re: straf og forbedring [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Ja; jeg skal nu ikke forsøge at foregive, at jeg besidder de vises sten i kriminalitetsbekæmpelsen, så jeg skal bestemt passe på med at rode mig for langt ind i dette emne. Jeg er imidlertid glad for, at du principielt er enig med mig, og jeg må så tolke dine betragtninger om straffens nødvendighed som en konstatering af, at vi ikke har bedre midler for øjeblikket. Jeg ville imidlertid ønske, at flere ville vågne op og tale IMOD de konstante krav om strengere straffe og FOR, at man genoptager og udbreder forsøgene med mægling.

Det er påfaldende, at vi er mere optaget af at straffe end at forsone!

Det var meget ærgeligt, at Kim Bildsøe i gårsdagens interview ikke fik stillet Bush spørgsmålet om, hvordan dennes store omsorg for liv hænger sammen med hans forkærlighed for at henrette folk - selv mindreårige og evnesvage!

Ikke mindst, når det er kendt, at en vis, og ikke ubetydelig, procentdel af de dødsdømte (og fattige!) fanger er uskyldige!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#47704 - 01/07/2005 16:58 Ikke mere. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Og vi er vist langt off topic nu, så jeg siger ikke mere.

Til toppen 
#47705 - 02/07/2005 12:02 Artikel i KD [Re: Happysam]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Happysam m.fl.

I dag var der så, meget apropos, en artikel om George W. Bushs tro i Kristeligt Dagblad: Hvad tror han på? (den kan desværre ikke læses online i sin fulde længde uden netabonnement) i anledning af den forestående visit.

Kort sagt siger artiklen, at Bush egentlig tilsyneladende ikke er så religiøs som mange går og tror. Han går ikke særlig ofte i kirke, og ud over det sædvanlige "God bless America!" (som jo egentlig ikke er anderledes end afslutningen på dronningens nytårstaler) så har han kun få gange udtalt sig om, at Jesus har ændret hans liv, eller at Jesus er den vigtigste person i hans liv. Og han har f.eks. heller aldrig, modsat det politisk-religiøse højres opfattelse, udtalt sig direkte imod fri abort.

Egentlig var demokraterne Carter og Clinton nok mere dybfølt religiøse; hvilket passer en liberal som mig fint.

Hvis jeg var amerikaner, så havde jeg nok stemt blankt ved valget i november, for jeg bryder mig ikke rigtig om Bushs politik på en række områder, men hvem skulle man ellers stemme på?

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#47706 - 02/07/2005 12:15 Re: Artikel i KD [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

hvad med at stemme på John Kerry??? Var han ikke Bush´s modkanditat? Men han er selvfølgelig katolik...og går ind for (fri?) abort. Er det fordi, han er katolik, du ikke ville stemme på ham? Jeg ville da gerne stemme på en protestant, og jeg gjorde det også til folketingsvalget, da jeg stemte personligt på Bertel Haarder.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47707 - 02/07/2005 12:30 Re: Artikel i KD [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Jeg tror ikke, jeg ville stemme på John Kerry selv, for når han går ind for (fri?) abort, er han ikke min oplagte kandidat. Vi må værne om det ufødte liv. Så hellere stemme på Bush, som jo må se hen til det religiøse højre, når han beslutter noget. De er jo imod abort, kan man roligt sige..men jeg ser da ikke ukritisk på Bush´s politik, slet ikke. Jeg ved min Kirke var imod krigen i Irak, men jeg har ikke selv taget endelig stilling nu her bagefter, for på den ene side er krig forkert og koster uskyldige menneskeliv, på den anden side er det godt at fjerne en diktator, som også tager uskyldige menneskers liv eller frihed..det er ikke helt let for mig at være for eller imod krigen, som du kan se.

Mvh Tau.

Ændret af tau (02/07/2005 12:32)

Til toppen 
#47708 - 02/07/2005 12:52 Kerry [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau

Nåh ja, der var jo også ham John Kerry. Men ham har jeg altså ikke meget fidus til. For mig at se er han ingen statsmandstype. Lidt ligesom Mogens Lykketoft, han kunne simpelt hen ikke være statsminister.
Og så har vi sikkert også alle sammen set det klip fra primærvalgene, hvor John Kerry (til Bush in absentia) råber: "We're coming, you're going, and don't hit your head on the way out". Jeg kunne simpelt hen ikke støtte en mand med sådan en retorik. Det er virkelig lavt og barnligt.
Men det har bestemt ikke noget at gøre med, at han er katolik. Og jeg har i øvrigt ingen speciel sympati for metodistkirken (som Bush tilhører).

mvh
Nikolaj

P.S.: Det hjælper heller ikke ligefrem, at han er gift med Theresa Heinz Kerry, arvingen til Heinz-ketchupkoncernen. Alle ved jo, at Beauvais er det bedste.

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#47709 - 02/07/2005 13:37 Re: Pia Kjærsgaard er god nok. [Re: tau]
LarsBj
Bruger

Hej Tau,
Det undrer mig lidt, at du ikke har kommenteret mit sidestående indlæg om straf mm. Jeg mener faktisk, det må være en kristen udfordring at diskutere straffe kontra tilgivelse!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#47710 - 02/07/2005 14:21 Re: Kerry [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

tak for svaret. Jeg forstod dog ikke retorikken i "we´re coming, you´re going, and don´t hit your head on the way out" ?? Hvad betyder det? Tak om du gider forklare det for mig. Jeg er nok lidt langsom..

Jeg ved ikke, hvad der er specielt ved Metodistkirken, ved du det? Kan man sige, som om mormonerne: De har tre bøger udover Biblen, de tror vi bliver guder engang, de døber sig for afdøde og de tror at mørke mennesker bærer kains mærke. Sådan helt kort om dem??

mvh Tau.

Til toppen 
#47711 - 02/07/2005 14:27 Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: LarsBj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Larsbj

så prøver jeg igen, Jeg har lige skrevet lidt, men jeg slettede det igen, for det blev lidt rundtosset.

Jeg mente ellers først, at kristina havde givet dig et udmærket svar, men jeg kan nu godt se, at hun ikke fik svaret direkte på de første af dine flere spørgsmål. Det forsøger jeg her:

Straf. Ja, jeg mener, at man bør straffe hårdt, og så er det op til offeret selv, om han/hun vil tilgive. Samfundets opgave er ikke at tilgive mennesker, det har vi ofrene til, da det er dem, det er gået ud over. Samfundet skal beskytte de retskafne borgere mod forbryderne, voldsmændende og alle de andre bananer. Straffen skal være streng, fordi man skal sørge for at ofrenes og de retskafnes retfærdighedssans tilgodeses. Og for at beskytet samfundet mod forbryderne så længe som muligt. Om man bliver et bedre menneske af en lang straf? Nok ikke, men så er det jo også bare om at spærre forbryderne inde længe nok til, at vi andre kan gå i fred så længe som muligt. Vold og voldtægt og den slags straffes i dag alt for mildt, det er jo nærmest incitament til bare at øve vold mod dem, man får lyst til det mod. Dommerne giver ikke straffe, der udnytter strafferammerne, og det er en ond cirkel, for de ser på tidligere domme, hvor man heller ikke gjorde det, og så gør de det heller ikke nu, og så fremdeles fremover..

Så jeg mener, at tilgivelsen er ofrets sag, om han eller hun vil. Straffen tilhører Gud og retssystemet. Derfor ingen modsætning mellem tilgivelse og strenge straffe for mig at se.

mvh Tau.

Ændret af tau (02/07/2005 14:39)

Til toppen 
#47712 - 02/07/2005 16:10 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau og Lars ...

På spørgsmålet om, hvordan kristne ser på vores straffelov, på krig, på dødsstraf, på fængselsstraffe osv. kan jeg kun svare, at jeg tror at kristne ser på dette lige så forskelligt som ikke-kristne. Det er nok nærmest et sørgsmål om at vurdere mål og midler, som nogle har mere indsigt i end andre ...

Det er et spørgsmål, som jeg personligt har det dårligt med, og er usikker på hvad jeg skal mene om.

Men hvis der skal siges noget generelt "kristent" kan jeg henvise til Ellen Kappelgaards korte arkiv-kommentar.

Hun henviser i sit svar til Valen-Sendstads gode bog om emnet ("Kristen etik", Lohses Forlag, 1991, 285 sider (ISBN 87 564 5166 0) Den har et fint emneregister.
Hvis nogen har lyst til læse mere udførligt herom, kan jeg varmt anbefale en tur hen på biblioteket.

Personligt har jeg store vanskeligheder med at se forskel på de "retskafne ofre" og de "forfærdelige forbrydere" som jeg i lige så høj grad synes selv er ofre, og som jeg har lige så stor medfølelse med.

Når jeg ser billeder af dem, der sidder på dødsgangen, tænker jeg: Det kunne have været mig, der sad der. (Hvis jeg altså ikke havde været så priviligeret helt ufortjent at have fået gode levevilkår, både genetisk og miljømæssigt.)

Jeg mener, at det ville være en rigtig god ide at bruge ressourcer på at forske i kriminalitetens væsen og finde ud af, hvordan det er muligt at udbrede større forståelse for, hvad der driver mennesker ud i kriminalitet, og finde bedre udveje til at forebygge og "helbrede" end forhøjede fængselsstraffe, som i sidste ende som regel fører til optrapning af vold, til skade for samfundet og til forhærdelse for de indsatte.

Men jeg ved ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, så jeg har ingen stærke meninger om sagen.

Hvis jeg skal foreslå et bibelcitat om det med at sidde i fængsel, må det blive et ord fra Matt. 25:

... Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig?

Da skal han [Jesus] svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47713 - 02/07/2005 17:13 Re: Kerry [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau

Kerry sagde vel: "We're coming, you're (Bush, red.) going and don't hit your head on the way out," for at overbevise demokraterne om, at han kunne smide Bush ud af Det hvide Hus, så de ville vælge ham som deres præsidentkandidat. Mig overbeviste det ikke om andet, end at Kerry nok ikke havde noget at byde på. Hans eneste fortrin var tilsyneladende, at han ikke var George Bush (hvilket også var nok for nogen).

Ang. metodistkirken: Før de brød ud, var metodisterne en lavkirkelig gruppering i Church of England. Den blev startet af brødrene John og Charles Wesley i det 18. århundrede. Se i øvrigt artiklerne på engelsk Wikipedia: Methodism og svensk: Metodism.
Når jeg skrev, at jeg ikke havde nogen speciel sympati for metodistkirken, var det altså ikke fordi, at jeg ikke bryder mig om den, mere fordi, jeg ikke rigtig har noget forhold til den.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#47714 - 02/07/2005 20:32 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ja jeg tror også, at vi kristne ser vidt forskelligt på straf og tilgivelse. Jeg skrev også bare MIN mening, da det nu var den, Larsbj. spurgte efter....

Jeg forstår slet ikke, hvordan forbrydere kan få samme medfølelse som ofrene, det forstår jeg virkelig ikke. Som en der selv har været udsat for en forbrydelse, må jeg sige, at det må jeg stille mig totalt uforstående overfor. Virkelig. Men du må jo have dine grunde, som jeg ikke kender.

Jeg forstår ikke helt dit bibelcitat. Siger du dermed, at vi skal se på forbryderne som på Jesus? Skal vi gøre mod dem, som vi ville gøre mod Ham? Du glemmer vist, at Gud bliver vred over deres forbrydelser, og at Han føler med ofret. Og jeg har ikke glemt, at Han også elsker forbryderen, men det betyder ikke, at Han ser igennem fingre med deres forbrydelse, den vil lede dem til helvede, med mindre de omvender sig.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47715 - 02/07/2005 20:34 Re: Kerry [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

tak for artiklerne, jeg vil se på dem senere. Jeg takker også for dit svar generelt, for jeg troede nemlig, at du havde noget imod metodistkirken, men det har du så ikke, det har jeg heller ikke, for jeg kender den slet ikke. Jeg ved bare fra fjernsynet, at de har et madsted for hjemløse i Kbh. Og det er da godt nok..

Mvh Tau.

Til toppen 
#47716 - 02/07/2005 21:39 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Før forbrydelsen mod mig mente jeg også, at forbrydelse skal straffes helt op til de gode og lange strafferammer, vi rent faktisk har. Det bliver de ikke efter gældende restpraksis jvf. fx. mit eks. med manden, der dræbte tre i trafikken og kun fik tre år. Man ser det samme ved gruppevoldtægter og voldtægter.

Men selvfølgelig er mine ønsker om strengere straffe nok blevet lidt stærkere efter forbrydelsen. Det skal jeg ikke nægte.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47717 - 02/07/2005 22:42 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau ..

Du må undskylde, hvis jeg har rystet dig. Ja, det er nok muligt, at mine tanker om dette emne ikke rigtig er tidssvarende .. men læg mærke til, at jeg udtrykkelig skrev, at jeg ikke har nogen kvalificerede meninger om emnet.

Men det hænger nu ikke sammen med, at jeg og mine nærmeste ikke har været udsat for grov kriminalitet, for det har vi i meget høj grad. Det vil jeg dog ikke komme ind på her.

Du skriver at du ikke forstår bibelcitatet. Jamen jeg citerede jo bare Jesu ord om, at vi skal tage os af de nødstedte: de sultne, dem der mangler mad og tøj ... og altså også dem der sidder i fængsel. Næstekærlighed helt enkelt! Diakoni!

Du skriver: Du glemmer vist, at Gud bliver vred over deres forbrydelser, og at Han føler med ofret. Og jeg har ikke glemt, at Han også elsker forbryderen, men det betyder ikke, at Han ser igennem fingre med deres forbrydelse, den vil lede dem til helvede, med mindre de omvender sig.

Gud elsker kriminelle lige så højt som deres ofre, det er jeg sikker på. Guds kærlighed er total - ubegrænset!

Du har ret i at Gud ikke ser igennem fingre med synd, heller ikke min og din, men det er noget helt andet! Jesus har gjort fyldest og betalt for både vores og alle andres synd og forbrydelser, til velsignelse for enhver, som vil modtage indbetalingen - og bruge den!

Tror du forresten, at kriminelle pr. definition i mindre grad end ofre er troende, bedende mennesker? Det ved jeg ikke noget om ... men hvorfor dog ikke?
Vi har alle brug for omvendelse og tilgivelse, hver eneste dag, og mon ikke det snarere er de velbjergede, der mener, at de kan klare sig uden Guds nåde?

Jesus siger (Joh 16,9) hvad synd er, nemlig at de ikke tror på mig.
Det, og intet andet, er det helt fatale i vores (manglende) gudsforhold, men det ligger er jo på et helt andet plan end spritkørsel, mord, personovergreb og bankrøverier .. Tænk på røveren på korset!

Men, tilbage til dagens Danmark:
Det korte af det lange er, at jeg tror, at kriminelle praktisk talt altid også samtidig selv er ofre, som har brug for hjælp ... men at det selvfølgelig ikke betyder, at deres handlinger ikke skal have konsekvenser i et ordnet samfund.

Hvad det så skal være for nogen konsekvenser, har jeg ikke forstand på ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47718 - 02/07/2005 23:10 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

du skal da ikke undskylde, du har da lov til at have din mening, selvom jeg ikke er spor enig!!!

Jeg kan forstå, at man kan have forskellige holdninger til forbrydere, selvom man har eller ikke har været udsat for grov kriminalitet. Det tager jeg til efterretning! Jeg siger heller ikke, at man partout er mere rigtig, når man mener det ene frem for det andet, enhver har sin egen sandhed omkring dette emne, som for øvrigt er ret svært at blive helt klog på, ikke sandt..

Du skriver at du ikke forstår bibelcitatet. Jamen jeg citerede jo bare Jesu ord om, at vi skal tage os af de nødstedte: de sultne, dem der mangler mad og tøj ... og altså også dem der sidder i fængsel. Næstekærlighed helt enkelt! Diakoni!

Ja jo, men det handler ikke om, at forbrydere skal have en mild straf, det vil være misforstået næstekærlighed. Forbrydere skal have en straf, der står mål med deres forbrydelse, alt andet vil ikke være rigtigt i et retssamfund som det danske. Jeg snakker ikke om dødsstraf, som min Kirke er imod, men om en passende lang straf for kriminalitet. Det er du vel enig i? Eller hur?

Gud elsker kriminelle lige så højt som deres ofre, det er jeg sikker på. Guds kærlighed er total - ubegrænset!

Hvis du ser efter, så skrev jeg faktisk også, at Gud elsker forbryderen. ! MEN Han elsker ikke deres forbrydelse, det står der ingen steder. Det var dét, jeg ville have frem. Jeg er så udmærket klar over, at Gud elsker os allesammen og heldigvis for det, for ellers var det ude med os alle.

Du har ret i at Gud ikke ser igennem fingre med synd, heller ikke min og din, men det er noget helt andet! Jesus har gjort fyldest og betalt for både vores og alle andres synd og forbrydelser, til velsignelse for enhver, som vil modtage indbetalingen - og bruge den!

Har jeg sagt, at Jesus ser igennem fingre med min og din synd? Nej det har jeg ikke. Jeg mente blot, at der var den forskel, at din og min synd er sonet, fordi vi tager imod denne forsoning. Den der ikke tager imod, som fx. en forbryder der ikke fortryder, vedkommendes synd er ikke sonet. Synderen er her ikke forsonet med Gud, og ender således i helvede, med mindre vedkommende ændrer sig og bliver omvendt. Det var det, jeg mente.

Tror du forresten, at kriminelle pr. definition i mindre grad end ofre er troende, bedende mennesker? Det ved jeg ikke noget om ... men hvorfor dog ikke?
Vi har alle brug for omvendelse og tilgivelse, hver eneste dag, og mon ikke det snarere er de velbjergede, der mener, at de kan klare sig uden Guds nåde?

Ja, det tror jeg, for hvorfor ellers begå alle de forbrydelser, såsom mord, vold og voldtægt??? Det gør et troende, bedende menneske da ikke!? Vi begår alle synd, javist, men ikke af den kaliber. Det er min overbevisning, men jeg har ikke noget statistisk materiale om det, så du må bare tage det for MIN opfattelse. Den kan sagtens være forkert, - men det tror jeg ikke.

Det, og intet andet, er det helt fatale i vores (manglende) gudsforhold, men det ligger er jo på et helt andet plan end spritkørsel, mord, personovergreb og bankrøverier .. Tænk på røveren på korset!

Ja ja, men han siger sandelig også til andre, at andet kan være synd, nemlig alt det, der går imod Guds eller menneskers lov. Vi skal overholde loven, er du ikke enig i det? Så jeg kan ikke forstå, at du siger, at "intet andet" er galt med vores gudsforhold. Det passer da ikke rigtig med Bibelen, undskyld jeg spørger..

Det korte af det lange er, at jeg tror, at kriminelle praktisk talt altid også samtidig selv er ofre, som har brug for hjælp ... men at det selvfølgelig ikke betyder, at deres handlinger ikke skal have konsekvenser i et ordnet samfund.

Hvor har du det fra??? Og hvad har det egentlig med strafudmålingen at gøre? Hvis de har brug for hjælp, må de jo opsøge den, der findes masser af steder, der tager sig af socialt belastede mennesker. Det kan ikke være vores ansvar. Men nu er jeg jo også liberalist, såeh, jeg er nok farvet her.

Jeg stopper her. Du behøver ikke svare på alt det, jeg har skrevet, det blev vist lidt langt. Men jeg vil gerne, at du lige læser det, jeg skrev. Hvis du har tid altså.

mvh Tau.
ps. Jeg har indsat nogle smileyer for at vise dig, at jeg ikke er det mindste sur eller vred, jeg er bare forundret over nogle af dine holdninger, men det er du sikkert også over mine. Så står vi lige, hihi.

Til toppen 
#47719 - 03/07/2005 01:04 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Jeg har lige en tilføjelse.
Du skriver:

Læs fx. Esajas 53,5: Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder.
Så her står ikke, at kun manglende tro er en synd, vel. Men vi er da enige om, at det nok er den største synd, en undladelsessynd.

Røveren på korset, ja han blev frelst på trods af sine overtrædelser. Ikke på grund af. Og han blev KUN frelst, fordi han troede. Ikke uden tro. Det er vigtigt, og det var dét, jeg skrev, uden tro vil deres forbrydelser lede dem til helvede. Og os med, selvfølgelig, men nu tror vi jo, og så er vi forsonet med Gud og dermed frelste.

mvh Tau.

Til toppen 
#47720 - 03/07/2005 01:08 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Forresten kristina,

hvorfor er det Ellen K. skriver mere generelt end det, du og jeg skriver??? Er det mere værd så mener du? Du kalder det jo for generelt, så jeg antager, at du mener, at det er mere objektivt kristent? Det forstår jeg slet ikke. Ellen K. skriver jo bare sin egen mening om tingene og ud fra en bog, hvis forfatter ligeledes skriver sin egen mening.

mvh Tau.
PS. Ingen kan vel tale på alle kristnes vegne. Heller ikke Ellen K. Det nærmeste vi kommer det, er vist paven...

Til toppen 
#47721 - 03/07/2005 11:17 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
LarsBj
Bruger

Hej Tau,
Jeg var ikke klar over, at du selv har kedelige erfaringer med forbrydere. Det gør mig ondt at læse. Men sagen er ganske principiel, også for ofre!

Jeg lægger mærke til, at du beskriver straf på to forskellige måder:
Dels for at beskytte samfundet d.v.s. at undgå kriminalitet og dels på grund af "borgernes og de retskafnes retfærdighedssans".

De to ting taler til en vis grad mod hinanden!

For at beskytte samfundet kan man dels spærre forbrydere inde for tid og evighed eller til de bliver så affældige, at de ikke kan gøre noget galt. Dels kan man ændre deres adfærd.

Psykopater (personlighedsafvigere), som udfører en ganske konstant del af forbrydelserne, kan meget dårligt påvirkes gennem opdragelse, hvis de er tilstrækkeligt langt ude af skalaen. For de farligste er der intet andet at gøre end at spærre dem inde.

Alle andre kan påvirkes gennem opdragelse, der selvfølgelig kan være forbundet med en vis tvang, og ved indsigt i egne handlinger mog deres konsekvenser. Og defor mener jeg, samfundet skal tænke nuanceret, og ikke blot i (fængsels)straffe. Undersøgelser viser jo igen og igen, at fængsler er udklækningscentraler for (bedre) forbrydere. Så for mange er det det dårligste sted at komme hen. Også for samfundets skyld!

Borgernes og de retskafnes retfærdighedssans? Ja, har der lige været et barnemord, eller en alvorlig voldtægt mod en mindreårig, er folkestemningen jo klar! Men skal den virkelig styre straffene? Når så folkestemningen har vænnet sig til, at forbrydere får 4 år, og der sker en ny sag, skal de så have 6 år for at tilfredsstille retfærdighedssansen og derpå 8 og.....?

Og hvad med de ikke-retskafne? Er deres retfærdighedssans mindre, så vold mod en person, der tilfældigvis er tyv eller checksvindler skal straffes mindre end vold mod en ikke-straffet person?
Så når det kommer til stykket, er det vist en meget dårlig målestok.

Det er rigtigt, at man i middelalderen indførte organiserede sanktioner for at undgå selvtægt, og det er stadig en begrundelse, der gøres gældende i retssystemet. Men skal den blive ved med at gælde? Skal vi af frygt for det mest primitive i os selv blive ved med at handle primitivt - selv om det er det næst-dårligste valg?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#47722 - 03/07/2005 12:49 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: LarsBj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj

hov, jeg så først nu, at dit navn ikke staves "Larsbj" men "LarsBj"!!! Undskyld.

Alle andre kan påvirkes gennem opdragelse, der selvfølgelig kan være forbundet med en vis tvang, og ved indsigt i egne handlinger mog deres konsekvenser. Og defor mener jeg, samfundet skal tænke nuanceret, og ikke blot i (fængsels)straffe. Undersøgelser viser jo igen og igen, at fængsler er udklækningscentraler for (bedre) forbrydere. Så for mange er det det dårligste sted at komme hen. Også for samfundets skyld!

Jeg ville godt stemme for, at vi I FÆNGSLERNE laver nogle programmer, der kan hjælpe forbryderne ud af deres onde cirkel. For jeg har tænkt over det, og det ér nok de færreste, der selv vil opsøge sådanne programmer ude i samfundet. Det kunne bestå af forskellige fag- og sundhedspersoner måske? Sådan et tværfagligt team måske..

Borgernes og de retskafnes retfærdighedssans? Ja, har der lige været et barnemord, eller en alvorlig voldtægt mod en mindreårig, er folkestemningen jo klar! Men skal den virkelig styre straffene? Når så folkestemningen har vænnet sig til, at forbrydere får 4 år, og der sker en ny sag, skal de så have 6 år for at tilfredsstille retfærdighedssansen og derpå 8 og.....?

Både ja og nej. På den ene side finder jeg det retfærdigt nok, at de retskafne bestemmer, hvor høje straffene skal være. Og det gør de vel delvist også gennem de folkevalgte...omvendt skal de heller ikke bare kræve høje straffe for små forseelser. Man skal fx. ikke have hugget en hånd af for at stjæle..vi skal ikke have et Talibanstyre herhjemme! Det er ikke der, jeg vil hen. Men det der er problemet, er at vi har de retskafnes ønsker ført ud i livet i form af ret høje strafferammer, men dommerne udnytter dem sjældent, og dermed undermineres folkets ret til at bestemme. Kan du se det? Vi har stemt på nogle politikere, der skal lave højere straffe, men vi får dem ikke ført ud i livet, fordi dommerne giver lave straffe, selvom straframmen går meget højere.

Og hvad med de ikke-retskafne? Er deres retfærdighedssans mindre, så vold mod en person, der tilfældigvis er tyv eller checksvindler skal straffes mindre end vold mod en ikke-straffet person?

Nej nej, det er den ikke, og jeg vil endda vove at påstå, at deres retfærdighedssans er større nogen gange, for man har da hørt om, at tyve fik indbrud selv, og de gik nærmest i koma over, at nogen var så frække at bryde ind HOS DEM. Ja ja...
Så nej, der skal være lige straf for samme forbrydelse, også selvom det går ud over forbrydere, det er klart.

Det er rigtigt, at man i middelalderen indførte organiserede sanktioner for at undgå selvtægt, og det er stadig en begrundelse, der gøres gældende i retssystemet. Men skal den blive ved med at gælde? Skal vi af frygt for det mest primitive i os selv blive ved med at handle primitivt - selv om det er det næst-dårligste valg?

Var det allerede dengang, det var tidligt. Jeg mener nu ikke, at der er noget primitivt i at spærre forbrydere inde, det er bare en praktisk foranstaltning til straf og beskyttelse af de retskafne i samfundet. Som jeg ser det.

I øvrigt tak for din tilkendegivelse angående den forbrydelse, der er blevet udøvet mod mig engang. Det var venligt af dig at nævne det.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47723 - 03/07/2005 13:29 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau - lige et par ord, selv om det er Lars du skriver til:

Jeg ville godt stemme for, at vi I FÆNGSLERNE laver nogle programmer, der kan hjælpe forbryderne ud af deres onde cirkel. For jeg har tænkt over det, og det ér nok de færreste, der selv vil opsøge sådanne programmer ude i samfundet. Det kunne bestå af forskellige fag- og sundhedspersoner måske? Sådan et tværfagligt team måske..

Egentlig en rigtig god ide.
Tænk hvis man kunne trække på teams af mennesker inden for alle mulige fagområder (gerne en slags borgerlige ombudsmænd) som motiverede, frivillige kontaktpersoner til de indsatte (næppe lige professionelle "behandlere"), men inden for forskellige fag.
Således at f.eks. en revisor, der har forgrebet sig på klientkonti, i en periode kunne få daglige besøg af nogle ustraffede mennesker fra revisions- og bankverdenen til kaffe og kage og almindeligt socialt samvær ...og f.eks. en dørmand, der sidder inde for vold mod uvorne bargæster, kunne få besøg af nogle kolleger fra værtshusbranchen .. osv.
Det tror jeg der kunne komme noget godt ud af!

Et af problemerne med at hjælpe kriminelle på ret køl er, at hele deres sociale netværk tit befinder sig i den kriminelle verden ... som de så naturligvis ryger tilbage i, så snart de er ude af fængslet.

Mht. strafferammer: Rammen betyder ikke , at dommerne skal idømme højest mulige straf, det er ikke meningen. Max-straffen for en forseelse kun skal idømmes i værst tænkelige tilfælde!

Ellers ville det jo ikke være en ramme, men en facitliste, som dommeren kunne slå
op i. Dommerne skal vurdere hvert enkelt tilfælde, evt. formildende omstændigheder osv.

Og så vil jeg lige (undskyld! ) drille dig med et enkelt spørgsmål:
Hvem er de "retskafne"?
Os?
Eller bare dem med ren straffeattest?
I så fald må vi inkludere alle de rigtig dygtige forbrydere: dem, der ikke er opdaget endnu?
Og alle dem, der har ondt i sinde, og er i gang med at planlægge en terrorhandling eller et hævntogt?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47724 - 03/07/2005 13:58 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

de retskafne er i princippet dem, der ikke har en plettet straffeattest. Men hvis man går det rigtigt efter, vil det nok kun være os, der heller ikke har i sinde at begå kriminalitet...Det er lidt dobbelt.

Jeg er ikke enig med dig i, hvordan dommerne skal udmåle straf. Jeg synes, at de som udgangspunkt skal gå ud fra den højeste straf, og så formindske straffen,hvis der er formildende omstændigheder, hvad der bestemt ikke altid er.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47725 - 03/07/2005 14:09 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
LarsBj
Bruger

Hej Tau,
Jeg vil ikke køre denne debat ud i det uendelige, blot belyse nogle spørgsmål, der forhåbentligt kan tjene til, at vi tænker friskt og uhildet og ikke blot ukritisk tager andres synspunkter til os. Er det for eksempel ikke ejendommeligt, at kristne så mange steder POLITISK er knyttet til højrekræfter, der vil beskytte liv og den enkelte person, men samtidigt går ind for høje straffe og endda, i f.eks. USA, for dødsstraf? Og hvor man overhovedet ikke mærker den kristne lære om tilgivelse i ord eller handling? Hvorfor er det ikke de kristne, der er overvejende "bløde" i disse spørgsmål? Vanetænkning fra gamle dage, da kirken var magtens forlængede arm og omvendt????

Med hensyn til straframmer og deres udnyttelse er jeg eng med Kristina; men jeg vil tilføje, at man i de mindre alvorlige sager jo har domsmandssystemet, hvor lægmænd deltager i strafudmålingen, og i de alvorlige, nævningesystemet, hvor læge afgør skyldsspørgsmålet (under juridisk vejledning).

Samstemmende hører man, at de folk, der sidder i retterne og afgør sagerne ser blødere på straflængder end den folkelige stemning omkring sagerne: Jo mere man kender detaljer og baggrund jo mindre tilbøjelig er man til at give lange straffe. Det taler for forsoningssystemer, hvor offer og gerningsmand kan mødes (frivilligt), og hvor man kan få mulighed for at lægge sin vrede af på gerningsmanden, høre på denne og måske finde en ordning. Detaljer kan jeg ikke give/foreslå, da jeg OVERHOVEDET ikke har forstand på dette. Jeg opfordrer blot til omtanke.

I fængsler har man tidligere (vistnok bl.a. i Ringe) haft forsøg med kognitiv træning af kriminelle. Det virker dårligt på visse grupper (karakterafvigende voldsmænd for eksempel), men derfor burde man da alligevel systematisk forske og forsøge sig med dette. Tanken er da sympatisk: at få folk til at holde op med at løse konflikter med øretæver*)! Eller tjene penge selv i stedet for at ødelægge andres hjem!

mvh
LarsBj

*) Altså ikke slå dem til de holder op, men få dem til at holde op med at slå!

Isaac Newton

Til toppen 
#47726 - 03/07/2005 14:18 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: LarsBj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj

du har ret, vi skal ikke køre debatten ud i det uendelige, vi er vist også ved at have løftet og vendt hver en lille sten på vejen..

Jeg er da åben for,at man forsøger sig med forskellige metoder til forebyggelse af ny kriminalitet og til forbedring og resocialisering af den kriminelle. Men det skal bare ikke være et alternativ til straf. Man skal stadig have en straf, for ellers er det jo at gøre nar af ofret. Det kan jeg ikke have.

Du har ret i, det er underligt, at kristne i USA går ind for dødsstraf, når nu de siger, at de vil værne og beskytte det enkelte liv. Men det gælder måske kun for ufødte liv, kan man tænke sig at spørge. Jeg selv går ikke ind for dødsstraf, og min Kirke er også imod det. Jeg mener ikke, at staten må slå ihjel, for livet tilhører Gud og kun Ham. Det er såmænd ikke, fordi jeg synes, at det er synd for forbryderen, det er nærmere fordi, retten til liv og død tilhører Gud, den Almægtige. Her er vi nok slet ikke enige, men vi behøver vel ikke få en længere smøre ud af det, vi kan blot konstatere, at vi ikke er enige, med mindre du da lige vil knytte en kommentar med din mening. Det er du velkommen til naturligvis.

*) Altså ikke slå dem til de holder op, men få dem til at holde op med at slå!

Ja ja, den har jeg fattet.

Tak for en god debat, hvor vi nok ikke blev enige, men hvor vi i al respekt fik udvekslet nogle synspunkter, og det er vel målet i et debatforum.

mvh Tau.

Til toppen 
#47727 - 03/07/2005 16:00 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, du skriver

Og han [røveren] blev KUN frelst, fordi han troede. Ikke uden tro.

Ja, enig! Jeg er også enig med dig i, at uden tro vil deres [de kriminelles] forbrydelser vil lede dem til helvede.
Altså nøjagtig det samme sted hen som dine og mine gode, næstekærlige handlinger!!

Jeg tror, at der procentvis er færre "retskafne" (= vi som er på fri fod!), som mener at have brug for Gud, end straffefanger. De par samtaler jeg har haft med fængselspræster styrker min overbevisning herom. Statistik findes vist ikke, men jeg kan henvise til tre udtalelser fra Jesus:

Matt. 9,13: Gå hen og lær, hvad det vil sige: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.‹ Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«

Mark 2,17: Men da Jesus hørte det, sagde han til dem: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«

Luk 3,32: Jesus svarede dem: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere til omvendelse.«

hm ja - - kan hænde det er lige så svært for de (der tror at de er) retfærdige, altså de retskafne, at komme i himlen som for de rige? ...

Nej, nu skal jeg nok styre mig, sandheden er jo, at også de rige og raske og retskafne er indbudt! .. hvis de altså ikke afviser invitationen ...

For Jesus siger jo i Joh 11,26: Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø. Og enhver kan ikke betyde andet end
alle og enhver

Så vi behøver ikke at være fattige og syge og kriminelle!

kristina

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47728 - 03/07/2005 17:32 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

Altså nøjagtig det samme sted hen som dine og mine gode, næstekærlige handlinger!!

Nej nu må du styre dig!!! Gode gerninger fører ikke til helvede. Det gør synd, lovlig eller ulovlig synd. Vi er født som syndere, derfor synder vi. Og det er det, der fører os til helvede, medmindre vi bliver omvendt.

Jeg tror, at der procentvis er færre "retskafne" (= vi som er på fri fod!), som mener at have brug for Gud, end straffefanger. De par samtaler jeg har haft med fængselspræster styrker min overbevisning herom. Statistik findes vist ikke, men jeg kan henvise til tre udtalelser fra Jesus:

Det tillader jeg mig at tvivle stærkt på, for hvorfor i alverden begår mennesker kriminalitet, hvis de er omvendt??? Det passer ikke sammen. Jeg så gerne, at du havde noget statistik at henvise til, for ellers har jeg ret svært ved at købe den. Det hænger ikke sammen for mig, men det er måske min fejl..

De der bibelcitater, jeg føler, at du slår mig i hovedet med dem! Det bryder jeg mig ikke om. Det er i orden at argumentere ud fra Bibelen, og det gør jeg også tit selv, men nu, nej nu føler jeg virkelig, at du bare kaster dem efter mig. Skal vi ikke stoppe her, mens vi stadig er gode venner.

hm ja - - kan hænde det er lige så svært for de (der tror at de er) retfærdige, altså de retskafne, at komme i himlen som for de rige? ...

Enten er man retfærdig og retskaffen, eller også er man det ikke - det er da noget, man kan måle og veje og tage og føle på. Der er ikke noget galt med at være retfærdig og retskaffen, det har intet med farisæisme at gøre. Nu må du ikke falde i en eller anden misforstået solidaritetsgrøft, vel.

Jeg vil dog lige knytte en enkelt kommentar til dine skriftsteder. Retfærdige i det første skriftsted, der menes uden tvivl selvretfærdige mennesker, farisæere. Der menes ikke os, som godt ved, at vi har brug for forsoningen, og som så er blevet GJORT retfærdige. Vi er blevet gjort retfærdige for Hans skyld, og det er noget ganske andet. Og barmhjertighed handler ikke om, at vi ikke skal straffe forbrydere, vel. Det kan du godt se, eller hvordan? Det må være i mellem mennesker generelt, Han ønsker barmhjertighed, ikke i forholdet til dømte forbrydere, der skal have en straf. Det er ikke det, Han mener for så havde Han nok sagt det. Mon ikke.

Skriftsted nr. to: Ja det er egentlig det samme, så jeg går ikke videre her.

Skriftsted nr. tre: Endnu engang det samme, så jeg siger ikke mere, jeg har allerede svaret dig i det første, jeg skrev til skriftsted nr. et.

Hvorfor citerer du i øvrigt tre næsten ens skriftsteder?? For at understrege noget eller hvad. Jeg er altså ikke tungnem!

Mvh Tau.

Til toppen 
#47729 - 03/07/2005 18:45 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære tau - godt ord igen! - sig mig, er du sikker på du fik læst hele mit indlæg?
Måske har du misforstået mig, eller måske har vi netop fået afdækket et sted, hvor vi ser forskelligt på det?
Lad os dog prøve at finde ud af det i al venskabelighed!

Jeg prøvede bare at tydeliggøre, at gerninger af enhver tænkelig og utænkelig art sådan set ikke har en pind med frelse/fortabelse at gøre.

Du har faktisk tidligere - til min store glæde! - erklæret dig enig i, at ingen frelses fra fortabelse ved at gøre gode gerninger, det vi kalder gerningsretfærdighed.
Deraf må vel logisk følge, at fortabelse heller ikke har noget at gøre med overtrædelser af straffeloven?
Troen alene - Sola fida!
Vi må ikke sammenblande lov (gerninger) og evangelium, det bliver noget værre rod!

... hvorfor i alverden begår mennesker kriminalitet, hvis de er omvendt??? spørger du. Det ved jeg ikke - mon ikke, som alle andre, drevet af indre eller ydre omstændigheder? En slap karakter måske?
Et hidsigt temperament? Had - jalousi - narko- penge- og kæresteproblemer? Hvad som helst.

Og barmhjertighed handler ikke om, at vi ikke skal straffe forbrydere, vel?
Nejda!!! Bestemt ikke, det har jeg forhåbentlig heller ikke skrevet.

Hvorfor citerer du i øvrigt tre næsten ens skriftsteder?? For at understrege noget eller hvad. Jeg er altså ikke tungnem!

Ja, de er næsten ens, og når jeg citerede dem alle (jeg er oprigtig ked af, at du føler sig stødt over det, det tænkte jeg ikke på, at du kunne blive) er det fordi vi mht. bibeltekster plejer at antage, at det der kun står et enkelt sted har mindre vægt og betydning, end det, der står flere steder, og detteher står altså i alle tre synoptiske evangelier ..

Og så er der jo det, at jeg er en rigtig hardcore sola-scriptura-lutheraner!

Det må være i mellem mennesker generelt, Han ønsker barmhjertighed, ikke i forholdet til dømte forbrydere, der skal have en straf. Det er ikke det, Han mener for så havde Han nok sagt det. Mon ikke.

Jesus siger, at vi skal besøge, dem, der sidder i fængsel.
Han siger ikke noget om, at vi skal lukke dem ud!

Men barmhjertighed og kærlighed skylder vi alle mennesker, helt uden undtagelse!
Barmhjertighed er ikke at lade være med at straffe forbrydere! Det ville ikke være udtryk for barmhjertighed, men tværtimod for ligegyldighed og dumhed.

Men mht. tilgivelse (eftergivelse af skyld) så læs, hvis du orker, Jesu lignelse om den gældbundne tjener,
Matt. 18,31-35.

Det vi har gang i er jo bare en samtale om, hvordan vi mon bedst håndterer kriminalitet ... i hvilke tilfælde fængselstraf er nødvendig, og hvornår andre tiltag er mere hensigtsmæssige ... og da det jo er kristen etik, vi her forsøger at anskue det ud fra, mener jeg det er relevant at nævne, hvad kristendommen (Bibelen) har at sige om sagen?

Men kom endelig frem med, hvad du har på hjerte, hvis vi stadig er uenige!
For hvis vi nu er: Det er helt ufarligt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47730 - 03/07/2005 19:19 Re: en kristen prædiken om forsoning .. [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj og tau ..

Min præsts prædiken i dag prædiken handlede netop om "vores" debatemne,
så hvis en eller to af jer skulle have lyst til at læse den, så kig her!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47731 - 03/07/2005 19:31 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Undskyld tau, jeg havde overset dit spørgsmål her om Ellen K's svarpanel-svar.
Når jeg skrev "generelt" mente jeg bare helt kortfattet - og henviste til Valen-Sendstads bog, som jeg også selv er glad for.

Mht. Ellens - eller din - eller min - teologiske mening, så er det sådan, at alle svarpanel-svar her på JesusNet jo er skrevet af mennesker, der regner med Bibelen som Guds ord, og derfor er evangelisk-lutherske ..

Sola scriptura, du ved nok!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47732 - 03/07/2005 21:23 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

du har ret i, at kender vi nogen, der sidder i fængsel, da kan og bør vi besøge dem. Det ville jeg også gøre, hvis jeg da kendte nogen, der sad inde, men det gør jeg tilfældigvis ikke.

Vi er stadig enige om, at ingen kan frelse sig selv ved gode gerninger. Men vi er ikke enige om, at en forbrydelse ikke vil føre vedkommende til helvede, hvis der ingen omvendelse sker, før personen er død. Det bliver vi vist heller ikke enige om, så lad det bare blive ved det. Jeg kan godt leve med, at du ikke er enig med mig.

Hvem er "vi", der normalt antager, at Bibelsteder der kun står et sted har mindre vægt end dem, der står flere steder. ? For mig at se, er et bibelsted et bibelsted, og det er altid rigtigt og vigtigt, hvad der står.

Jeg kender udmærket lignelsen om den gældbundne tjener. ! Men jeg mener stadig, at det ikke er samfundets (dvs. vores) opgave at tilgive forbrydere, det må være op til ofret, om han/hun vil og kan tilgive. Kan de ikke det, er forbryderen ikke tilgivet (af ham/hende). Så må de (forbryderne) bare leve med det.
Jeg er med på, at vi skylder kærlighed og barmhjertighed til alle mennesker, men det betyder jo ikke, at vi skal eftergive dem deres straf. Jeg mener faktisk, at vi viser dem stor barmhjertighed i fængslerne i dag, idet der både er tv og hobbyrum og motionsrum og alt muligt. De har det bedre end størstedelen af jordens befolkning!!! De får serveret mad tre gange om dagen, og de har en varm seng at sove i. Hvad mere forlanger de????

Ja du kan have ret i, at vi til en vis grad (?) diskuterer ud fra kristen etik, men er det nu klogt at blande religion og politik..det er det, jeg ikke er helt overbevist om rigtigheden af. Men det bliver jeg nok klogere på hen ad vejen.

Det var det for denne gang.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47733 - 03/07/2005 21:33 Gerningsretfærdighed fra Karlebopræst? [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

jeg har læst prædikenen af din præst nu. Jeg har ikke så meget at sige til den, andet end at jeg tænker lidt over, om der står i Bibelen, at vi skal tilgive andre for selv at blive tilgivet. Det er lidt svært, for der står jo også, at enhver som tror bliver frelst. Enhver der kommer til Jesus, vil Han tage imod. Der står ikke, enhver som tilgiver dem, der har forbrudt sig med ham/hende, er frelst. Er det ikke noget, din præst selv har fundet på? Jeg mindes i hvert fald ikke, at jeg er stødt på det i Bibelen. Og selvom det skulle stå der, så står der flere steder, at den der tror er frelst. Det skulle være nok.

Ellers ville det jo også være gerningsretfærdighed, hvis man ved at kunne tilgive andre, kunne frelse sig selv.

mvh Tau

Til toppen 
#47734 - 03/07/2005 21:40 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

nåh eh, generelt = kortfattet, ups! UNDSKYLDER MIN UDFARELSE.

Vi katolikker regner altså også med, at Bibelen er Guds uforfalskede og sande ord. Det hele er sandt, men det hele skal ikke læses bogstaveligt. Der er mange steder, der har symboler og billeder og gemte elementer, som man ikke ser ved første øjekast. Vi må læse den i Helligåndens vejledning for at kunne forstå den rigtigt, tror jeg.

Det er nok også derfor ikke troende ikke forstår det hele, når de læser det, jeg tænker, Helligånden i dem "sover", men det er bare en tanke, jeg har. Ved ikke noget sikkert om emnet, og Bibelen siger vist ikke rigtig så meget om det..

mvh Tau.

Til toppen 
#47735 - 03/07/2005 21:45 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tau, lige en allerallerallersidste ... (jeg lover det! )

Men vi er ikke enige om, at en forbrydelse ikke vil føre vedkommende til helvede, hvis der ingen omvendelse sker, før personen er død , skriver du.

Nej, vi er vist ikke helt enige. Det er ikke selve forbrydelsen, der er hovedproblemet. Hvis forbryderen tilhører Jesus Kristus og altså er et Guds barn, er der tilgivelse og forsoning at få.

Ingen forbrydelse er så stor, at den ikke kan tilgives, og ingen er så lillebitte, at den ikke behøver Guds tilgivelse.

Her står vi alle lige:
Flinke folk og rovmordere er i samme båd. Vi mangler alle forsoning med Gud, med mindre vi omvender os og springer i redningsbåden = i favnen på Jesus Kristus!

Det var bare det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47736 - 03/07/2005 21:56 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, tau, vi er enige om, at Bibelen naturligvis skal tolkes og ikke læses bogstaveligt.
Jesus er sådan set hverken en dør eller en vej eller en vinstok!

Der er masser af allegoriske tekster og poesi og symbolik i Bibelen ... og mange tekster er vanskelige, og kan kun forstås ved, at vi lader de helt klare tekster kaste lys over dem. Helt til bunds i dem kommer vi nok aldrig ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47737 - 03/07/2005 22:01 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej igen

Det er ikke selve forbrydelsen, der er hovedproblemet. Hvis forbryderen tilhører Jesus Kristus og altså er et Guds barn, er der tilgivelse og forsoning at få.

sig mig, har du læst, hvad jeg skrev???? Du citerer endda. Jeg skrev: hvis der ingen omvendelse sker . Så vil forbrydelsen føre til helvede. Det er soleklart for mig at se, men altså ikke for dig, det tager jeg bare til efterretning. Men jeg vil godt slå fast, at for den udbodfærdige synder, er der ingen tilgivelse af få. Man får ikke tilgivelsen, hvis man ikke ønsker den..

Jeg vil heller ikke give dig helt ret i, at der ikke er nogen forbrydelse, der er utilgivelig. Hvis man siger nej til Guds fremstrakte hånd, Jesus Kristus, så ér der ingen vej tilbage. Det står i Bibelen, men jeg kan ikke huske hvor. Du må tage det på mit ord. Du ved det sikkert godt, at det står der.

Og nej, vi står ikke lige med forbryderne, for vi ER blevet omvendt, dig og mig, og derfor er vi nu retfærdige i Guds øjne. Vi er blevet gjort retfærdige for Kristi skyld og VED Ham. . Nåh, øh måske skrev DU også, medmindre vi omvender os. Og der har du da ret, vi er alle syndere, og derfor begår vi synd, lovlig eller ulovlig synd. Problemet er bare, at jeg jo tror, at vi er længere fra at blive omvendt, hvis vi begår ulovlig synd.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47738 - 03/07/2005 22:03 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

ja for det meste skal Bibelen tolkes, men der ér vel også steder, der bare skal læses, som de står? Det må være individuelt for de enkelte steder, hvordan de skal læses. Men det er da et glimrende princip at lade de klare tekster forklare de mindre klare/uklare. Det er nok et princip, du har fra Martin Luther, ikke ?

Som katolik har jeg endvidere den mulighed, at jeg kan lade pavestolen fortælle mig, hvordan et givent skriftsted skal forstås. Det er en god ting, synes jeg. Det sikrer også, at alle - eller de fleste i hvert fald - har samme tolkning af Bibelen indenfor den samme Kirke. Så er vi ens udadtil, og det er godt for enheden iblandt os.

mvh Tau.

Ændret af tau (03/07/2005 22:05)

Til toppen 
#47739 - 03/07/2005 22:22 Tilgivelse. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PS. Jeg glemte lige dette: Jeg er enig med din præst i, at den man bør tilgive, skal ville og ønske denne tilgivelse , ellers er der ikke noget man kan tilgive.
Hvis jeg ellers har forstået din præst rigtigt. Og jeg ville da, helt personligt her i forumet, godt tilgive min overfaldsmand, hvis han ønskede det. Men ønskede han det ikke, ville og kunne jeg heller ikke tilgive ham.

mvh Tau.

Til toppen 
#47740 - 03/07/2005 22:29 Re: Gerningsretfærdighed fra Karlebopræst? [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen igen igen tau!

"Ellers ville det jo også være gerningsretfærdighed, hvis man ved at kunne tilgive andre, kunne frelse sig selv."

Det har du fuldkommen ret i!
Men en kristen beder vel hver dag sit Fadervor:
Forlad os vor skyld, som også vi forlader vores skyldnere..

Troen har nogle konsekvenser.
Ikke nogen vi selv kan rose os af, men Åndens frugter!

"Der står ikke, enhver som tilgiver dem, der har forbrudt sig med ham/hende, er frelst. Er det ikke noget, din præst selv har fundet på?"

Nej, det står der ikke, det giver ingen mening, og det kan præsten umuligt have sagt!
I så fald var jeg nok drattet ned af kirkebænken!

Jeg synes du blander lov og evangelium?
Guds lov siger: Du skal elske!
Evangeliet siger: Du er elsket!

At elske, at tilgive, og alt det andet vi skal ...
kan vi næsten kun, når vi netop ikke skal!
(Jeg hørte forleden et klogt udsagn: "smid skal'erne ud til hønsene!?)

Og når vi så véd os elskede og tilgivne, bliver vi så glade og trygge og taknemmelige, at vi næsten ikke kan lade være! - og så render vi ud i hønsegården og samler skallerne ind igen!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47741 - 03/07/2005 22:32 Slut for nu. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej igen

jeg stopper her, jeg har ikke mere at sige, men du er velkommen til at skrive, hvis du har mere at sige. Jeg svarer så gerne, men skriver altså ikke selv mere nyt. Jeg tror, jeg har sagt det, jeg ville.

mvh Tau.

Til toppen 
#47742 - 04/07/2005 20:20 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
Ateist
Bruger

Men hvis man går det rigtigt efter, vil det nok kun være os, der heller ikke har i sinde at begå kriminalitet...Det er lidt dobbelt.

Nu er det jo langt fra al kriminalitet, der er planlagt.

Fyren der i affekt slår sin kone ihjel havde jo ikke planlagt at gøre det - han var altså retskaffen indtil han gjorde det.
Han har nok heller ikke planlagt at gøre det igen - er han så også retskaffen efter forbrydelsen?

Denne sort/hvide inddeling af folk i de retskafne og de øvrige ('de kriminelle typer'?) er for mig at se svær at bruge til ret meget.
Hvis al kriminalitet tæller så er der nu nok heller ikke ret mange retskafne borgere i Danmark.
Hvor mange er reelt ikke villige til at snyde i skat, smugle varer, køre for stærkt eller pynte på forklaringen til forsikringsselskabet?

Synspunktet minder mig meget om den amerikanske tendens til at inddele folk i "good guys" og "bad guys".
Og trods deres hårde straffe af "bad guys" så lader de ikke til at have megen succes med at nedbringe kriminaliteten eller skabe større tryghed i deres samfund - tværtimod.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#47743 - 04/07/2005 22:10 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Du har ret, ikke al kriminalitet er planlagt. Og derfor er man vel sådan set også et retskaffent menneske, indtil man har begået forbrydelsen. Eller indtil man planlægger den..

Fyren der i affekt slår sin kone ihjel er ikke retskaffen efter forbrydelsen, det er han først efter straffen er udstået. Men det var vel også det, du mente?

Hvor mange er reelt ikke villige til at snyde i skat, smugle varer, køre for stærkt eller pynte på forklaringen til forsikringsselskabet?

Jeg gør ingen af disse ting, men det kan da godt være, at andre gør, det kan jeg ikke udtale mig om. Men jeg siger ikke, at jeg er et bedre menneske end andre, blot bryder jeg ikke loven. Men nu tænkte jeg egentlig mest på voldsforbrydere og andre typer af voldsom kriminalitet. Med strenge straffe mener jeg egentlig bare straffe, der står mål med forbrydelsen.

Du har delvis ret i, at USA ikke har stor succes med at få bugt med kriminaliteten. Men hvis de slap folk ud så hurtigt, som vi gør herhjemme, så det nok endnu værre ud. Men de kunne godt, som jeg også har tilkendegivet her i debatten, forsøge sig med resocialisering af fanger, mens de sad inde. Det kunne man nok få nogen til at få til at blive vejen ud af kriminalitet. Nu vil jeg så også sige, at en grund til at de har så mange kriminelle i USA er, at de ikke har et velfærdssamfund, der tager sig af samfundets svageste. Det behøver ikke være fordi, de har strenge straffe, at de har meget kriminalitet. Det kan lige så godt være fordi, de ikke har nogle tilbud til tidligere forbrydere, når de kommer ud af fængslet. Ikke?

mvh Tau.

Til toppen 
#47744 - 05/07/2005 18:51 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: tau]
Ateist
Bruger

Du har ret, ikke al kriminalitet er planlagt. Og derfor er man vel sådan set også et retskaffent menneske, indtil man har begået forbrydelsen. Eller indtil man planlægger den..

Så "retskaffen" siger ikke noget om en persons karakter men blot om man i et givent øjeblik har eller er ved at planlægge/udføre en forbrydelse?

Fyren der i affekt slår sin kone ihjel er ikke retskaffen efter forbrydelsen, det er han først efter straffen er udstået. Men det var vel også det, du mente?

Nej, det var ikke det jeg mente.

Du havde to kriterier for at være retskaffen: (1) at man har en ren straffeattest, og (2) at man ikke planlagde at begå forbrydelser.
I tiden lige efter affektdrabet er begge dele sande for drabsmanden, hvorfor han jo så må være "retskaffen" - iflg. din definition.

Her antyder du så at man er "retskaffen" igen når straffen er udstået.
Det harmonerer jo ikke rigtigt med kravet om at man skal have en ren straffeattest.

Og, hvis straffeattesten er afgørende for om man er "retskaffen" så siger begrebet jo igen ikke noget om en persons karakter - mere om, hvad politikerne har besluttet at registrere eller ikke registrere.

A: Hvor mange er reelt ikke villige til at snyde i skat, smugle varer, køre for stærkt eller pynte på forklaringen til forsikringsselskabet?

t: Jeg gør ingen af disse ting, men det kan da godt være, at andre gør, det kan jeg ikke udtale mig om.

Men du hører vel af og til i nyhederne at der er folk, der gør sådanne ting?

Men jeg siger ikke, at jeg er et bedre menneske end andre, blot bryder jeg ikke loven.

Hvis du mener det er rigtigt ikke at bryde loven, så ligger det vel implicit deri at folk, der ikke gør det er bedre mennesker?

Men nu tænkte jeg egentlig mest på voldsforbrydere og andre typer af voldsom kriminalitet.

Så småforbrydelser og økonomisk kriminalitet diskvalificerer ikke fra at være "retskaffen"?

Med strenge straffe mener jeg egentlig bare straffe, der står mål med forbrydelsen.

Det princip, hvor straffen står mest mål med forbrydelsen er vel: Øje for øje...?

Du har delvis ret i, at USA ikke har stor succes med at få bugt med kriminaliteten. Men hvis de slap folk ud så hurtigt, som vi gør herhjemme, så det nok endnu værre ud.

Mon?
Hvis de lange og hårde fængselsstraffe forhærder folk så ville samfundet måske nærmere være bedre stillet ved at slippe dem tidligere ud.
Eller evt. straffe på anden måde end ved fængsle folk.

Men de kunne godt, som jeg også har tilkendegivet her i debatten, forsøge sig med resocialisering af fanger, mens de sad inde.

Nu er resocialisering jo noget med at få folk til at passe ind i samfundet - noget de måske lettest lærer mens de er en del af samfundet fremfor isoleret fra samfundet?
Og folk kan jo også idømmes resocialisering uden at de på samme tid spærres inde i et fængsel.

Det behøver ikke være fordi, de har strenge straffe, at de har meget kriminalitet. Det kan lige så godt være fordi, de ikke har nogle tilbud til tidligere forbrydere, når de kommer ud af fængslet. Ikke?

Og grunden til dette er måske netop deres sort hvide menneskesyn, hvor folk opdeles i "good guys" og "bad guys". Er man straffet, så er man en "bad guy" og afskåret fra mange ting.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#47745 - 05/07/2005 19:39 Re: Straf og tilgivelse i kristen kontekst. [Re: Ateist]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist

jeg har aftalt med LarsBj, at jeg trækker mig fra debatten, og det samme gjorde han, af hensyn til mig. Derfor ikke flere indlæg fra min side om dette emne. Jeg ved godt, at du ikke har fået svar på alle dine spørgsmål, men jeg må trække mig af personlige grunde..

Mvh Tau.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær