0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#47621 - 13/06/2005 19:23
Metal
|
Bruger
Reg.: 13/06/2005
Sted: Ådum
|
Jeg er en Elev der er på vej til HTX i skjern med et gennemsnit på 10,5 (i de mundtilige  , de skriftlige snakker vi ikke om). Når det er overstået håber jeg at folk ha et billed af en afbalanceret normal fyr, der hører metal. Jeg ELSKER metal (undtagen Chaos metal der bare er, ja, chaos). Jeg er trommeslager og kan bruge det til meget der. For et års tid siden var jeg ikke så forsigtig med teksterne (og havde dårlig samvittighed med det), men inden for det sidste år har jeg sørget for kun at hører kristen metal. Der er bands som: Tourniquet, Extol og Demon hunter. teksterne er geniale på en Kristen baggrund, fordi de tør at sige det normalt musik/Prædikner ikke tør sige F.eks. "Du er skyldig", "Du ryger i helvede hvis du ikke finder Jesus". Nogen siger at musikkens sprog (Kraftig bas, hurtige stærke trommer og "skrigeriet") udtrykker vrede. Jeg benægter det ikke, men vreden i den kristne metal (vil jeg sige) er opstået af den sorg at verdenen er fortabt. Er det dårligt? Formålet med den her besked er: 1) skabe debat 2) aflive fordomme gennem debat.
For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke,
men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47622 - 13/06/2005 20:06
Re: Metal
[Re: Lord_DACAL]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Dacal Jeg nyder selv et meget bredt spektrum af musik, dvs. alt, hvad der, efter min smag, lyder godt og forekommer interessant og inspireret. Jeg hører også metal, og har fem albums med Tourniquet, som du også selv nævner. De sidste par dage har Microscopic View of a Telescopic Realm lagt i min cd-afspiller, og det er nok deres bedste efter min mening. Det gode ved Tourniquet er, at deres melodik, harmonik og rytmik er afvekslende og inspireret, og at Ted Kirkpatrick skriver nogle gode, dybsindige tekster, og i øvrigt er en overordentlig teknisk dygtig trommeslager. Jeg er ikke så sikker på, at man behøver at have dårlig samvittighed, hvis man ikke udelukkende hører kristen musik. I så fald burde jeg have meget dårlig samvittighed, for jeg hører både Red Hot Chili Peppers, Dizzy Mizz Lizzy, Simon & Garfunkel, Beatles, tv-2, Metallica og meget andet med fornøjelse. Det er selvfølgelig klart, at hvis et band, man har for vane at høre, tilbeder Satan eller Thor, så er det måske ikke så godt. Men musik behøver altså ikke at være noget ondt, bare fordi det er "verdsligt". mvh Nikolaj P.S. Jeg ved ikke, om man er "en afbalanceret fyr", når man har så travlt med at markere sit (i øvrigt ganske pæne) gennemsnit. I hvert fald ikke, når man i samme sætning nævner, at man (frivilligt) skal på HTX  ... siger jeg, hvorefter jeg, i spændt forventning til juni næste år, skråler: "Der er kun én hue, den er rød! ..."
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47623 - 13/06/2005 21:14
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Dacal, velkommen her! Gratulerer med det mundtlige  - og kondolerer med det skriftlige!  ... Nu må jeg indrømme, at jeg mit kendskab til metal kan ligge på et meget lille sted, men trommer er jeg bestemt glad for.  Helst solo! Måske har du et par tanker om de fordomme, som du skriver, at du gerne vil aflive ved debat? (rigtig god ide, synes jeg!) Har du selv nogen? Og mener du, at kristnes fordomme er meget anderledes end andres fordomme? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47624 - 18/06/2005 21:02
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kristne fordomme:
1) De er alle satanister og tilbeder det mørke med deres musik og tekster man ikke kan hører. 2) De er alle psykopater. 3) Musikken kan ikke vise det lyse kun det onde.
de ikke-kristnes argumenter kender jeg ikke så godt, så dem springer jeg over, for ikke at lave misforståelser.
1) Den kristne musikscene er heldigvis den der vokser mest (også i Metal verdenen. 2) Der er mange kristne, venlige og gode folk imellem dem. Jeg benægter ikke at mange af de ikke-kristne mugligvis er på stoffer, brænder kirker o.s.v., men det er ireterende at de fordomme også gælder de kristne bands.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47625 - 18/06/2005 22:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Dacal, tak for dit svar.
De tre fordomme, du nævner, tror jeg godt jeg kan sige mit fri af. Noget andet er, at jeg er påvirkelig af musik.
Det tror jeg alle mennesker er, også de totalt tonedøve, og at det er vigtigt at erkende det og at forsøge at foretage bevidste til- og fravalg.
Det betyder, at der er masser af musik, og i øvrigt også billeder, film og tekster, som jeg fravælger efter lige at have snuset lidt. Hvis jeg fx. kommer ind i en butik med "beroligende" muzak, går jeg ud igen! Så hellere trafiklarmen ..
Og hver gang jeg bruger tid på at se/høre/læse noget, som på mig virker sløvende, ligegyldigt, blasfemisk, nedbrydende, eller bare ganske almindelig irriterende (= sterotypt, talentløst, ulidenskabeligt eller massesuggererende), så går jeg jo nemlig glip af noget, som kunne være opbyggeligt, guddommeligt, grænsesprængende, bevægende, sjovt, provokerende, smukt - og/eller forløsende udtryk for sorg, glæde, vrede eller frygt ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47626 - 19/06/2005 20:51
|
Bruger
|
Selv tak for din opmærksomhed.
JEg ved godt at jeg nok aldrig får dig eller din generation til at høre denne musik, men der er folk der kan lide den her musik men ikke vil påvirkes af sataniske tekster konstant, derfor har de 2 valg 1) Give op og høre det aligeveld 2) ikke at høre det og miste gode musiske oplevelser igennem den musik der falder dem bedst.
Derfor vil jeg starte denne debat så folk kan se at der er kristent godt, åndeligt opbyggende og teknisk musik. Denne musik tilbeder, lovpriser og oplyser om guds store kærlighed på en anderledes og alternativ måde. Så vil nogen sige at "Man kan ikke udtrykke den lyse gode side af gud igennem Metal". Det er rigtigt. ja, det udtrykker vrede og sorg (det meste af tiden), og de utalentfulde bands (efter min mening) kan ikke lave de lyse sider eller bare er enormt dårlig til det. Derimod vil teknisk gode bands kunne udtrykke lys gennem deres musik, og gøre det bedre fordi de har den stører kontrast en andre har.
Det er god afvekslende musik, der ikke bare er en lang lyserød sang, som lovpriser guds gode magt og glemmer hans personlighed som vores frelser (som mange "gode" sange lider af i dag).
|
|
Til toppen
|
|
|
#47627 - 19/06/2005 20:59
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Tak for din opmærksomhed. Min mening er at jeg ikke vil risikere at ofrer min evige sjæl til en evig pinsel, bare fordi jeg vil havde noget baggrundsmusik. Derfor sørger jeg for at hører det kristne, fordi er de verdslige lyster ikke langt hend af vejen = dem der bliver beskrevet i Gal 5, 19-21? Vi er i krig med os selv, sørg for ikke at være på den forkerte side på grund af Ligegyldighed? Lord_DACAL PS: Jeg skriver det her for ikke at virke for "travl" med at få mit budskab ud. JEg aner ikke hvad den røde hue er (måske gym. mat.), men den kommer ikke fra HTX... Ondskab skal brændes i den rensende ild
|
|
Til toppen
|
|
|
#47628 - 19/06/2005 21:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Dacal, du skriver: Jeg ved godt at jeg nok aldrig får dig eller din generation til at høre denne musik .... Øhh - hvor ved du det fra? Noget jeg har skrevet? (i så fald, så læs det lige igen og sig mig hvor) eller bare en ganske almindelig generationsfordom?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47629 - 19/06/2005 23:14
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Howdy Lord :-) Jeg tror, du lidt fejlbedømmer dit publikum her... Diskussionen omkring heavy metal har faktisk ofte været bragt op her, de fleste gange af heavy freaks, der ikke kunne se, at der er noget i vejen med det, musik de hører. For det meste er debatten rimelig hurtigt faldet til jorden, ganske simpelt fordi der ikke var nogen, der argumenterede imod, at heavy metal kan være kristent. Det mest fornærmende, det har kunnet løfte sig til var, at nogen syntes, at det er noget uorganiseret larm... Umiddelbart vil jeg gætte på, at det samme ret hurtigt vil ske her.
Jeg ved faktisk ikke hvorfor, for jeg har både hørt kristne, jeg kender, sige, at heavy metal og kristendom ikke er foreneligt, og der har blandt andet på Dansk Luthersk Forlag været udgivet bøger, der var stærkt kritiske over for rock og heavy metal. Skal jeg komme med et gæt, så ligger en del af grunden nok i, at en del af de, der har den mening, er omkring 50+ år gammel, og internettet er stadig primært anvendt af unge. Selvfølgelig er der ældre, der er på nettet, men det er jo bestemt heller ikke alle ældre, der mener, at heavy metal er djævelens værk. Ikke desto mindre tror jeg ikke, debatten for alvor kommer i gang om dette emne.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
PS. Der er mange fede kristne bands i den hårdere ende, og det kunne da være sjovt at høre, hvad folk hører... Jeg selv var nok mest med i de tidlige 90'ere, så for mig er de største nok Tourniquet, The Crucified og Mortification, men af det lidt nyere er Blindside, Living Sacrifice og Extol også værd at gå efter...
|
|
Til toppen
|
|
|
#47630 - 20/06/2005 23:17
|
Bruger
|
Ha ha ha ha ha  ha ha ha ha ha Det kan jeg lide, jeg må desvære undskylde for min meget upassende og direkte fornærmende udtagelse om at Dig og din generation ikke kommer til at høre metal. Det var dumt af mig og jeg undskylder mange gange. Da jeg ikke kan slette min beked her på www.jesusnet.dk (må man godt lave reklame her  ), kan jeg ikke gøre skaden god igen på anden måde en min dybtfølte undskyldning. Jeg ved at der er meget at kræve om da det er så stor en forbrydelse lavet af mig, uden nogen provokation eller anden opfordring til denne handling. Undskyld Lord_DACAL Må guds fred være med dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47631 - 20/06/2005 23:18
[Re: KajQrd]
|
Bruger
|
Jeg tror du har ret...
|
|
Til toppen
|
|
|
#47632 - 21/06/2005 08:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK Ducal  - - jeg er jo iført Guds fulde rustning og mærkede ingen pil! .. og desuden: tilgivelse er kristnes speciale, så bare skru op for lyden! Og må Guds fred overdøve den!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47633 - 21/06/2005 13:13
|
Bruger
|
Hvordan kan guds kraft overdøve guds fred? Det vil være gud i anden potens. Det vil være perfekt i anden. En umuglighed i forhold til menneskende, men ikke for gud... He he Bare lidt Filosofi fra Lord_DACAL.  Må guds fred være med dig
|
|
Til toppen
|
|
|
#47634 - 21/06/2005 18:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ducal - - "Hvordan kan guds kraft overdøve guds fred?"  Jamen hovsa, bytter du ikke rundt på begreberne? Jeg var da ellers ret sikker på, at du kunne afkode mit kryptiske budskab: Det er jo Guds FRED, som overgår al forstand ...  ... selv den metalliske!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47635 - 21/06/2005 21:40
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hvordan kan guds kraft overdøve guds fred?
Det vil være gud i anden potens. Det vil være perfekt i anden. En umuglighed i forhold til menneskende, men ikke for gud...
He he Bare lidt Filosofi fra Lord_DACAL. 
Må guds fred være med dig
Men hvis det perfekte symboliseres med et 1-tal (i nogle sammenhænge er et 7- eller 8-tal også godt, men for argumentets skyld... ), er det jo intet problem...
1^2=1
Hører selv ikke metal, men har da stiftet ganske godt bekendtskab med Heavy Rock og Drop C# tuning i form af det ganske udmærkede band Day Of Fire.
Dog findes der også dem der mener at rock (som måske er lidt mere min genre ) er Satantilbedelse. Eller... jeg har i hvert fald set en hjemmeside for nogen. (På den anden side vil folk der mener at rock er Satans musik næppe have en særlig liberal holdning til internettet, og da slet ikke være i stand til selv at lave hjemmesider, så måske er det fake?). De mente blandt andet at MWS og Third Day var nogle værre nogen. Gennemgående for sitet var dog åbenlyse faktuelle fejl såsom at det lille liggende otte-tal (som du nok kender fra mat.) på forsiden af Third Day's album Time skulle være en Satanisk rune:D.
Hvis det der siges om Metal er noget i samme retning er min kommentar:
|
|
Til toppen
|
|
|
#47636 - 11/07/2005 22:31
|
Bruger
|
Kristina: Undskyld min fejl, du skriver ikke spor kryptisk, og derfor er det min egen forvirring der er skyld i denne store gennemgribende tænderskærende fejl. Jeg buker mig i respekt og beder om tilgivelse.  steffenlaursen: Men her snakker vi ikke om 1 taller, men uendeligheder så uendelig i anden potens er en umuglighed, i teorien.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47637 - 14/07/2005 16:35
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tror at de folk der dømmer metal-genren som "djævlens værk" osv osv ganske simpelt ikke forstår musikken. Selv hører jeg stort set kun metal og tit er det kristent. Demon Hunter, Zao, Sinai BEach, barricades, pax217, project 86.......... Specielt Demon hunter har for mig været en kæmpe styrke og velsignelse. Gennem deres tekster har jeg kunne identificere mine egne "problemer med troen" og vidst at jeg ikke står alene om at falde i synd af og til.
-----> I Lost my mind, I lost my track, I'll scream your name 'till you come back!
--I can't breathe alone You can guide me home I can feel you here You can draw me near
...se i virkeligheden er det jo bare lovsang i et andet toneleje, ikk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#47638 - 20/07/2005 14:30
[Re: ]
|
Bruger
|
Jeg er enig med dig... Jeg ved ikke men er du med i den Igroup som jeg har startet vi er ca 20 medlemmer som er fra danmark (og kristne). Hvis du ikke er (og har lyst til at komme med) så send mig lige en besked (her i Jesusnet) med din email.
Må guds fred være med dig.
Lord_DACAL
|
|
Til toppen
|
|
|
#47640 - 26/10/2005 19:46
[Re: joppe]
|
Anonym
Anonym
|
He he, ja der er åbenbart stadig folk som tror på historien om at Tom Araya er kristen. Han har sagt i et interview, som svar på et spørgsmål om hvorvidt han tror på de kristne myter: "I do, yeah. Catholic I was raised. I was born and raised Catholic." Nu er sagen bare den, at hvis du I USA er født som katolik, så vil du altid være katolik! Tom har bare aldrig direkte frasagt sig hans religiøse bagrund. Så at sige han er aktiv katolik er nok så meget sagt...
|
|
Til toppen
|
|
|
#47641 - 01/11/2005 10:02
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
citat: Jeg tror at de folk der dømmer metal-genren som "djævlens værk" osv osv ganske simpelt ikke forstår musikken.
Enig. Men jeg tror det er meget både geografisk og aldersmæssigt betonet.
Nogle i min familie, der er lidt oppe i årene (så var det sagt tilpas pænt) betegner generelt alt musik, hvor der indgår mere end et klaver og én sanger (medmindre det er et kirkekor) som ... måske ikke ligefrem djævelens værk, men så i hvert fald en af hans håndlangere. Ovenstående regel gælder i øvrigt også, hvis musikken er for høj, uanset om det så er kirkekoret eller ej. (Jeg havde engang enormt svært ved ikke at grine højt, da dén situation opstod i kirken engang, hvor orgelet spillede lidt for voldsomt, ha ha).
Engang hørte jeg meget de ikke-så-kristne Faith No More, der ganske vist mere er pop-metal end heavy metal. Dengang syntes jeg det var "sød musik" og kunne høre det i timevis (dagevis). I dag kan jeg undtagelsesvis klare et enkelt nummer, så bliver det alt for larmende. Til gengæld har jeg netop fundet et kanont bånd (kassettebånd, kræver en kassettebåndsafspiller, he) med Sandra og Cindy Lauper fra 1985.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#47642 - 24/11/2005 22:17
|
Bruger
Reg.: 23/11/2005
Sted: Aalborg
|
Enhver der siger at Heavymetal er uorganiseret larm er enten utrolig stupide eller blot musik idioter der aldrig har hørt rigtig heavy metal, problemet er at mange tror metallica, slayer og slipknot alle sammen er heavy metal, men faktisk forholder det sig sådan at ingen af dem spiller haevymetal, slayer at thrash, metallica er speed og slipknot er nu-metal, heavymetal er oftest meget melodisk og med en distortet guitar, langt de fleste heavy bands har en utrolig næsanger som næsten kan synge opera, se her iron maiden, DIO, Motley Crue og Judas priest... og jeg er af den overbevisning at kristendom og metal musik sagtens kan forenes, der er eksempempler på at iron maiden både priser Gud og jesus...
jeg er ikke enig i det du siger, men jeg vil til min død forsvare din ret til at have din mening Voltair
|
|
Til toppen
|
|
|
#47643 - 24/11/2005 23:14
[Re: antichris]
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Kristne undertoner i Iron Maiden??? Det gad jeg altså godt at se et eksempel på. Det vil mildt sagt virke mærkeligt fra et band, der har prist Satan i flere sange, bla. Number of the Beast.
Derimod kan jeg oplyse, at både Alice Cooper og Ronny James Dio i dag er bekendende kristne, og at Black Sabbath har lavet i hvert fald én sang, der har meget klare kristne undertoner (After Forever). Det sidste er i øvrigt lidt en kuriositet resten af bandets virke taget i betragtning.
Hvad angår din opdeling, så holder den altså ikke. For det første, Metallica er ikke og har aldrig været speedmetal. De første albums, de lavede (frem til "And Justice For All...") var thrash, mens de senere er en slags kommerciel soft metal eller måske endda nærmere hard rock. Saint Anger er vist det eneste, de har lavet, der nærmer sig speedmetal.
For det andet, heavy metal er både en underart inden for metal-musikken og dækkende for hele metal-genren. Så det er sådan set hverken forkert at kalde Slipknot heavy metal eller for den sags skyld at sige at det ikke er det... Deler man op på denne måde, vil det, du her kalder for heavy metal som oftest blive omtalt som hair metal.
For det tredje, at man synger som en tøs er altså ikke det samme som, at man kan synge opera. Jeg undrer mig til stadighed over alle de heavy metal-fans der aldrig er kommet over 80'erne og som stadig tror, at Bruce Dickinson rent faktisk kan synge.
Og så omkring hvorvidt kristendom og heavy metal kan forenes; ja,selvfølgelig kan de det, og de er i den grad også blevet det. Stryper, Bride, Whitecross og Barren Cross spillede alle heavy metal tilbage i firserne og starten af halvfemserne, og i USA havde de en pænt stor fanskare. Og selv om du sikkert ikke vil kalde det heavy metal, så er P.O.D., Blindside og Project 86 også kristne, og i Evanescence er i hvert fald tre af medlemmerne kristne, men de har valgt, at det ikke er det, bandet skal handle om. Dette gælder for øvrigt også Megadeth' bassist gennem mange år, David Ellefson. Han har ganske vist forladt bandet nu, men han var med i en årrække efter, at han blev kristen. På samme måde er Brian "Head" Welch fra Korn også i dag kristen, men for ham betød det, at han måtte sige farvel til Korn, fordi han ikke fandt bandet i overensstemmelse med hans tro. Ud fra både hans udsagn og Korns egen hjemmeside tyder alt dog på at de skildtes som venner. Så jo, man kan sagtens være kristen og spille heavy metal (også i den brede forstand).
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
Ændret af KajQrd (24/11/2005 23:16)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47644 - 25/11/2005 13:51
Re: Metal, Grunge, Rock, Blues what ever
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er selv musiker... Og jeg hører virkelig meget musik... og jeg tror ikke der er noget forkert i metal, det er ikke lige min smag.. men jeg tror ikke at musik kan vurderes.. det er en smagssag..
Jeg er til Creed, Clapton, Beatles, Nickelback, Thirdday, AcDC og så videre..... og mange mange flere..
:-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47645 - 25/11/2005 16:58
|
Bruger
|
Nej iron maiden synger skam godt nok om (666) the number of the beast, dog vil jeg henlede til den ironi som skinder gennem hele teksten, og behøves jeg at nævne at de på samme plade har numeret hallowed by thy name( oversat betyder det hellige vorde dit navn) der ud over er næsten hele senventh son of a seventh son albumet en kristen tribut og så vil osse gøre opmærksom på at jannick gers render rundt med et kæmpe kors omkring halsen (det vender rigtigt), og så har de navn efter en kristen tortur maskine(jernjomfruen fra Lübeck, eller the iron maiden of lübeck).. selvfølgelig er det en smagssag om man syntes en sanger synger godt, men så kan man altid gå ind og kigge på det tekniske, rent faktisk forholder det sig sådan at hr bruce kan strække sin stemme over omkring 8 oktave, for de ikke indviet så er det meget, dog ikke lige så godt som pop-black metal sangeren Dani filth som kan stræke den over 12...
heavy metal er en næsten uddød genre ikke ret mange spiller det mere, men iron maiden, black sabbath, DIO, og judas priest spiller det, de er de eneste tilbage værende, også måske accept, men det ligger sig mere op ad noget power metal... Men mit hovedpunkt, den brit metal som også går under den tekniske betegnelse Heavy-metal, er en under genre af metal genren som du selv sige, dog tager du faktisk fejl da du mener at alle bands som spille metal kan køres ind under heavy metal, og nej hverken ,judas priest, maiden eller dio spiller Hair metal... Hair metal har en anden betegnelse nemlig Stadium rock, hair metal er faktisk bare hard rock, lidt allá Guns, ac/dc og led zeppelin som aldrig nogen sinde har spillet metal...
For at gøre det hele mere kompliceret for det så lad mig give dig et par sandheder om slipknots musik: 1: De rapper deres tekster, det gør man ikke i heavymetal, men der imod i nu-metal, (rage, koRn og slipknot). 2: De har ingen (næsten ingen) guitar soloer hvilket er et must have i heavymetal. 3: De bruger "turntabels" altså den andordning som dj's bruger til at scratche på... heller ikke lige frem typisk for heavy metal.
jeg er ikke enig i det du siger, men jeg vil til min død forsvare din ret til at have din mening Voltair
|
|
Til toppen
|
|
|
#47646 - 25/11/2005 17:01
|
Bruger
|
åh ja lige en ting til, Evenesance(eller noget i den dur) spiller Goth rock, og er langt langt langt væk fra metal genren, de spiller musik indpireret af post punken, som joy division, bauhaus og sods(sort sol).
|
|
Til toppen
|
|
|
#47647 - 25/11/2005 17:05
|
Anonym
Anonym
|
Evanescense spiller ikke goth rock, bare lige for at rette på dig ;D Det er faktisk en slags electronica de spiller.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47648 - 25/11/2005 17:22
|
Anonym
Anonym
|
Jeg sidder og får det helt dårligt over jer (undskyld)
Lad os nu lade være og blande religion og musik sammen. Religion og politik skal ikke have noget med hinanden at gøre Religion og musik skal ikke have noget med hinanden at gøre osv.
Teksterne til musikken, kan umuliget gøre ondt på nogle. Kristne eller ej.
Saxons "witchfinder general" er et godt bud på at tekster kan være kristne, og ikke være det. Da idéen med at brænde hekse jo kommer af kristendommen. Men samtidig, må man jo ikke slå ihjel som de hellige 10 bud siger?
Man hvad vil i kategorisere som kristent metal, og hvad er antikristent?
Da jeg kan sidde i dette indlæg og skrive flere hundrede op. Vil gerne modbevise jeres terorier.
Hit me xD
|
|
Til toppen
|
|
|
#47649 - 25/11/2005 17:25
|
Anonym
Anonym
|
Jeg tog fejl.. tænkte på within temptation..
Evanescence spiller NuMetal.. Faktisk delvist power metal.. De minder jo en del om nightwish
|
|
Til toppen
|
|
|
#47650 - 25/11/2005 17:29
|
Anonym
Anonym
|
"og som stadig tror bruce dickinson kan synge"
Det er jo helt utroligt snæversynet at sige det.. enhver kan da høre manden kan synge.. Det er jo rent faktisk et fakta.. Det du udtrykker er din mening..
Alle der kan synge rent, kan jo rent faktisk synge.. Om de synger godt er op til hver enkelt at bedømme..
Men Bruce Dickinson har gennemgået en operasanger uddannelse, og kan strække sig over de normale (for en operasanger) 14 toner.
Men det var da et godt forsøg på at redde sig selv i land.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47651 - 25/11/2005 17:30
|
Anonym
Anonym
|
Den ondskab der skal brændes.. Indebærer den også korstogene?
|
|
Til toppen
|
|
|
#47652 - 25/11/2005 17:36
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ser det lidt.. latterligt at du kun hører kristent metal.. sidder og piller fra.. Demon Hunter er dygtige ja.. men et band som My Dying Bride, slår dem på alle kanter.. Selvom de måske har lidt morbide tekster. Du skulle tage og begravi dig ldit i metallen.. Bare se lidt bort fra teksterne.. Så ville du måske opdage hvor meget interessant metal der findes.
Jeg kan anbefale My Dying Bride, Opeth, Pantera (delvist kristne), Rhapsody, Finntroll (kom til at tænke på dem efter at have set dit navn.. Hedensk troende.. Acetro inspirede tekster). Earth. Slayer (teksterne er antikristne, bandet er kristne), Symphony x (they dont give a ), Amon Amarth.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47654 - 26/11/2005 01:43
|
Bruger
Reg.: 24/11/2005
Sted: Fredericia
|
Jeg skal ikke begynde at spille alt for klog på genre, hvilket for mig at se også er lidt noget opreklameret noget, men Antichrist nævner at man rapper i NU-metal, dette kan jeg ikke overse, inden for den genre putter man nemlig også bands som Deftones, Tool, A perfect Circle, og man kan ikke sige om nogle af de bands at det er rap, du nævner selv Korn, og jeg ved ikke om man kan kalde det rap. NU-metal er en utrolig bred genre, som dækker den "nye"(det er vel ved at være 10-15 år siden at den blev startet af Rage Against The Maschine") art af metal, det er den mere eksperimenterende del af metal genren, den er så senere blevet kopieret af utallige bands, så den måske ikke altid er så nyskabende. Ja selv Linken Park bliver/blev kategoriseret som New-metal.
Og lige en ting til Antichrist, hvis du skal have det til at stå nederst i din signatur, vil du så ikke nok stave Nitzsche rigtigt.
Martin Langdahl
hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard
|
|
Til toppen
|
|
|
#47655 - 26/11/2005 12:34
[Re: mlangdahl]
|
Anonym
Anonym
|
Korn rapper.. Hvis du hører f.eks. Follow The Leader, som er et af deres største albums.. optræder der en masse gæstestjerne, som f.eks. Fred Durst og Xibit.
Desuden Står Nu-Metal for New Urban Metal. Og jeg ved da at "Urban" er en slags rå rap.
Tool er faktisk lidt mere indenfor den progressive genre.
Og linkin park bruger da meget rap. jeg ser kun Hybrid Therory hvor der ikke rappes så meget, af deres albums.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47656 - 26/11/2005 12:35
|
Anonym
Anonym
|
Okay.. Dog er der stadig ingen grund til at diskutere meninger. det komemr man ingen vejne med
|
|
Til toppen
|
|
|
#47657 - 26/11/2005 13:59
|
Bruger
|
Jeg var lige inde og kontrollere hvad de sætter de forskellige bands i på Rolling Stone mag. så de kalder Korn og Tool, Alt metal, og Rage Against The Maschine er Rapcorre, og hvad angår korn, så kender jeg bedst untouchable(jeg ved godt den ikke bliver regnet for deres bedste) og det er med det udgangs punkt primært at jeg sagde at det ikke er rap, men kender også flere af deres gamle numre. Hvad angår ordet urban, bliver det også brugt om andre bands som ikke rapper, urban betyder egentlig bare noget i retning af storbyens undergrund, men ja den primære udtrykkelses form er rap.
Martin Langdahl
hæng dig, og du vil fortryde det, hæng dig ikke, du vil også fortryde det, om du hænger dig eller hænger dig ikke, du vil fortryde begge dele. Søren Kierkegaard
|
|
Til toppen
|
|
|
#47658 - 26/11/2005 16:26
|
Anonym
Anonym
|
Landsbiblioteket kategoriserer scooter som rock. Fona kategoriserer HIM som heavy Metal.
Det kommer man ingen vejene med.
"alt metal" - Alternativ metal. Det kommer an på hvad man sammligner med jo. Ja i forhold til Iron Maiden, shinedown, metallica og andet kedeligt ensformiget metal er det alternativt ja. men i forhold til Earth, Rhapsody, Opeth etc. er det ikke alternativt..
Prøv at brug et par minutter på wikipendia og søg rundt, da den er meget bedere end alt andet man kan finde.. Der vil du finde svar.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47659 - 26/11/2005 17:26
|
Bruger
|
Rolling stone er ikke bare Fona eller biblioteket, det et af verdens mest anerkendte og indflydelsesrige musikblade. og at påstå at Tool ikke er alternativ metal, såå synes jeg du skulle høre det lige en gang mere, og korn var nok et af de mest nyskabende inden for denne genre da de startede, er det ikke det der ligger i Alternativ. Jeg kender ikke de bands du nævner så dem skal jeg ikke sige et ondt ord om(har der imod hørt at det skulle være ganske fedt musik).
Martin Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#47660 - 27/11/2005 22:23
|
Anonym
Anonym
|
Rolling Stone har det med at give folk det de vil have.. Kalde Greenday punk etc.
Tool er alternativt. Jeg har også lige kategoriseret det som progressivt? (http://www.progarchives.com <- find oplysning) Hvilket netop er en slags alternativt.. korn var nyskabende, enig. Dog ikke specielt alternative. der er en bred grænse mellem de to.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47661 - 30/11/2005 14:53
|
Bruger
|
Hmmm.... Ja groft sagt
|
|
Til toppen
|
|
|
#47663 - 27/01/2006 13:26
Re: musik, politik, og kristendom
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej 00Void Citat: Jeg sidder og får det helt dårligt over jer (undskyld)
Lad os nu lade være og blande religion og musik sammen. Religion og politik skal ikke have noget med hinanden at gøre Religion og musik skal ikke have noget med hinanden at gøre osv.
Nu er det muligt, at du vil få det endnu dårligere, for jeg må lige indskyde den bemærkning, at for en kristen (= et menneske, der tror på Jesus som sin herre og frelser) er Jesus med i alt i livet, både i det politiske, sociale og etiske liv - og altså også i musikken, incl. metal (som også en del kristne lytter til med begejstring).
Jeg ville bare lige slå fast, at vi, som er kristne, ikke kun er kristne om søndagen ved kirketid, men fra kl. 0-24 hver eneste dag! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47664 - 08/02/2006 17:11
|
Bruger
|
Jeg vil selv kategorisere mig som kristen, men jeg ønsker ikke at blande politik sammen med religion, jeg kan ikke tvinge andre til ikke at tro på andre guder end Gud fordi det står i bibelen. Personligt mener jeg det er meget farligt hvis religion og kristendom bliver blandet. Om religion og musik hører sammen er noget helt andet. Musik beskæftigere sig med det der er inden i en, og hvis det er religionen der fylder en, vil det også være det der fylder musikken. Samtidig kan det også virke som en hjælp i kristenlivet at høre kristent musik, da der her kan komme nogle fede inspirerende input.
Martin Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#47665 - 11/02/2006 04:47
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg sidder og får det helt dårligt over jer (undskyld)
Saxons "witchfinder general" er et godt bud på at tekster kan være kristne, og ikke være det. Da idéen med at brænde hekse jo kommer af kristendommen. Men samtidig, må man jo ikke slå ihjel som de hellige 10 bud siger?
Man hvad vil i kategorisere som kristent metal, og hvad er antikristent?
Da jeg kan sidde i dette indlæg og skrive flere hundrede op. Vil gerne modbevise jeres terorier.
Hit me xD
Jeg tror heller ikke nødvendigvis at ikke kristne tekster gør ondt på nogle, og jeg er også af den overbevisning at min tro skal testes så tit som muligt (Man kan jo ikke udvide sig åndeligt, hvis man kun går rundt i sin kristne boble, og ikke vil se, høre eller røre verdslige ting)
Men jeg må indrømme at anti kristne tekster for fuld smadder giver mig dårlig smag i munden... Og har jeg valget mellem at høre Glenn Benton råbe vamle ting om jesus eller Norma jean råbe "Christ is not a fashion" så tager jeg altså den sidste...
|
|
Til toppen
|
|
|
#47666 - 11/02/2006 04:50
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Jeg ser det lidt.. latterligt at du kun hører kristent metal.. sidder og piller fra.. Demon Hunter er dygtige ja.. men et band som My Dying Bride, slår dem på alle kanter.. Selvom de måske har lidt morbide tekster. Du skulle tage og begravi dig ldit i metallen.. Bare se lidt bort fra teksterne.. Så ville du måske opdage hvor meget interessant metal der findes.
Jeg kan anbefale My Dying Bride, Opeth, Pantera (delvist kristne), Rhapsody, Finntroll (kom til at tænke på dem efter at have set dit navn.. Hedensk troende.. Acetro inspirede tekster). Earth. Slayer (teksterne er antikristne, bandet er kristne), Symphony x (they dont give a ), Amon Amarth.
Ville bare lige komme med et par kristne alternativer til de bands du nævner. Nu er det rimelig mainstream metalbands du har fat i, så det er ikke så svært at at stikke næbbet i den kristne undergrund og hive et par navne op på nogle gudsfrygtige, men bidske knægte der både tror på jesus og ved hvor skabet skal stå.
Først og fremmest synes jeg at det er en mærkelig sammenligning du laver mellem Demon Hunter og My dying Bride... Et kristent semi poppet numetal band og et oldschool goth-doom band er trods alt svære at sammenligne?
Nå, men hvis du vil have et fedt kristent alternativ til M.D.B så tjek 1 eller flere af følgende bands:
Immortal souls My Children My bride Mortal Treason 7th angel
Opeth er sværere, de er et af de fedeste bands ligenu og indenfor deres genre er der ikke mange der kan hamle op med dem. Men hvis du godt kan lide melodisk/teknisk prog-død foreslår jeg:
Nodes of ranvier Still remains Becoming the archetype As I lay dying
Der er et ton kristne bands der spiller Pantera metal derude. Hvis du mener oldschool Pantera hvor de var noget hardcore agtige foreslår jeg:
Dodgin bullets xdisciplex August burns red Few left standing Fasedown Figure Four jesus wept Innocent victim
Hvis du deriomod mener deres senere mere metal agtige plader foreslår jeg:
Misery signals 7 angels 7 plagues Brutal fight Stars are falling The showdown
Rhapsody minder mig en del om:
Symphorce Veni Domine Og måske lidt balance of power
Slayer er ikke så svær mere efter thrashen har fået en "revival" her det sidste års tid...Prøv f.eks. Århusianske hatesphere, de er kristne (Just kidding) :-) Prøv istedet:
The agony scene Biogenesis Bloodline Calligraphy The chariot War of ages Symphony in peril As cities burn Ultimatum Arch of thorns Embodyment Gnashing of teeth og selvfølgelig Living Sacrifice
Symphony x er nogle af de samme bands som under rhapsody... (sorry at jeg ikke har flere, men jeg hører ikke så meget prog eller power metal mere)
Amon Amarth skulle du prøve bands som:
Within Vital remains Soul embraced Zao Eller bare oldschool mortification :-)
Håber noget af det her gør det nemmere for dig at manøvre rundt i kristent metal, og for at vende din egen sætning om... den her:
Du skulle tage og begravi dig ldit i metallen.. Bare se lidt bort fra teksterne.. Så ville du måske opdage hvor meget interessant metal der findes.
Så vil jeg sige:
Prøv DU at begrav dig i metallen... Men fokuser på teksterne så ville du måske opdage hvor meget interessant metal der findes.
Her er et par af mine yndlingsbands, tjek dem ud hvis du får tid... især He is legend og Spitfire...
Spitfire Burning season From first to last He is legend Hopesfall Inked in blood Norma Jean Officer Negative
|
|
Til toppen
|
|
|
#47667 - 19/02/2006 05:00
|
Anonym
Anonym
|
Hvad mener du forskellen på en religion er og så på kristendommen. :-)
Fordi ligenu har vi samme detbat her på universitetet... :-) så alle inputs er velkomne..
Og jeg sidder lidt fast i min komparative tanke.. :-)
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#47668 - 19/02/2006 13:52
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
Et meget kort svar på dette ville jeg mene er følgende:
Religion er menneskets forsøg på at nå Gud
Kristendom er Guds forsøg på at nå mennesket
JesusFreak
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#47669 - 19/02/2006 14:50
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Evangelisten skrev som svar til mlangdahl Citat: Hvad mener du forskellen på en religion er og så på kristendommen. :-)
Udtrykket "en religion" er udtryk for en uspecificeret religion. Udtrykket "kristendommen" er udtryk for en specifik religion nemlig kristendommen.
Det skulle vist være forskellen i en nøddeskal.
*** Åh ja, jeg ved godt at der findes mennesker der prøver at hævde at kristendommen ikke er en religion, og så kan der komme allehånde argumentationer for hvorfor dette ikke er tilfældet. Det må komme an på hvordan man definerer udtrykkene "en religion" og "kristendommen", og i så fald må man sørge for at bruge definitioner som adskiller kristendommen fra at være en religion. Det er bare ikke sikkert at definitionerne bliver godkendt af andre.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#47670 - 06/04/2006 19:21
|
Bruger
Reg.: 05/04/2006
|
Tanken bag kristen metal er absurd. Metal er maskulint og baseret på instinkter og arbejder med abstrakte filosofiske ideer, tabuer, miljømæssige problemstillinger, tidligere helte, etnisitet, genitik, religion (anti), nedrivelse af det etablerede samfund osv.
Judeokristne værdier som lighed mellem mennesker, hvadenten det er målt på intelligens, race eller tilhørsforhold, hører på ingen måder hjemme i metal.
Jeg vil gerne spørge: Hvis man er kristen, hvorfor vil man så bevæge sig på metalscenen, hvor fascistiske overtoner og nihilisme dominerer, og hvor langt størstedelen af aktørerne er direkte imod religion (især kristendommen)? Det er uforklarligt for mig, hvorfor man opsøger dette uhellige sted, som strider imod kristen moral og værdier.
Hvis kristne spiller lige fra hjertet, hvorfor efterligner de så ikke-religiøse verdslige bands?
|
|
Til toppen
|
|
|
#47671 - 13/04/2006 16:18
[Re: Ikonoklast]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Ikonoklast – fedt navn!
Din indvending kan vel lige så godt bruges mod kristne bands, der spiller rock eller pop. De efterligner jo også en musikstil, der normalt bruges til alt muligt andet end at prise Gud. Kristne har altid brugt verdens stilarter, både indenfor musik, men også f.eks. kunst og arkitektur. Mange af vores salmemelodier stammer også fra verdslige (og ofte underlødige) viser.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
|