0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#47485 - 11/06/2005 09:30
Re: En god bog om Israels historie?
[Re: Buus]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Uden selv at have læst den vil jeg tro, at Benedikt Otzen: Israeliterne i Palæstina : det gamle Israels historie, religion og litteratur, Gad:København 1977 (5. oplag 1997) ISBN 87-12-67870-8 skulle dække det, du efterspørger. Den er på 349 sider, så den skulle være til at overskue uden at være så kort, at den bliver overfladisk. Du kan bestille den til dit lokale folkebibliotek på http://bibliotek.dk.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#47487 - 12/06/2005 14:48
Re: .. og så er der jo også
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Oskar Skarsaunes klassiker: Kristendommens jødiske rødder.
Om jødedom, kristendom, urkristendom og rabbinsk jødedom. To bind 1996/1998 (Credo).
Men den handler mere om den jødiske og kristne religion end om Israel.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#47488 - 13/06/2005 01:51
|
Bruger
Reg.: 24/02/2005
|
"Hvem tilhører Det hellige land?" af H.K. Neerskov. Tjek også min egen side ud www.israeliplace.webbyen.dk -Nicky Cruz
|
|
Til toppen
|
|
|
#47491 - 22/06/2005 21:59
[Re: Nicky Cruz]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Buus,
Måske kunne du også læse "Fra Abraham til Nehemias" af Olacv Uglem. (123 sider.)
Den er på norsk.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47492 - 26/06/2005 12:17
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom..
Du kan eventuelt læse forræderen Josefus Flavius "den jødiske krig".. Det er godt nok en af de lidt længere, men...
Ellers prøv nogen bøger skrevet af jødiske forfattere.. De er ret uddybende og tager mange ting med, som andre ikke har..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47493 - 26/06/2005 12:58
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
forræderen Josefus Flavius
Hvad forrådte han?
|
|
Til toppen
|
|
|
#47494 - 26/06/2005 13:26
|
Bruger
|
Jøderne...
Han overgav sig til romerne...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47495 - 26/06/2005 14:40
|
Anonym
Anonym
|
Jøderne...
Han overgav sig til romerne...
Hvilke jøder?
|
|
Til toppen
|
|
|
#47496 - 26/06/2005 14:49
|
Bruger
|
Hvor mange jøder er der at vælge mellem??
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47497 - 26/06/2005 15:18
|
Anonym
Anonym
|
Hvor mange jøder er der at vælge mellem??
Mange forskellige grupperinger og partier, som det jo også gør sig gældende for danskere og alle andre nationer og nationaliteter.
Det var jo langt fra alle jøderne der støttede de ekstremistiske bevæbnede terrorgrupper, der endog myrdede jøder der ikke var enige i deres væbnede oprør mod romerriget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47498 - 26/06/2005 15:56
|
Bruger
|
Nej og jeg ville heller ikke have været en af dem.. Men når vi er i krig, er vi i krig og så står vi sammen...
Josefus svigtede ikke alene sin post som general, men omvendte sig til romersk/græsk livsstil.. Udover det, så var der vist stor enighed om, at man skulle bekæmpe romerne på det tidspunkt.. Det var kun saddukæerne der blev ved med at tale om fred, men de sad jo også i lommen på romerne... Romerne kunne have sikret sig fredeligere forhold, hvis de havde tænkt sig om i deres valg af "landshøvdinge"...
Jeg har ikke noget personligt imod Josefus.. Han handlede vel bare ud fra, hvad han mente var smartest.. Men han er stadig forræder..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47499 - 26/06/2005 17:11
|
Anonym
Anonym
|
Jeg har ikke noget personligt imod Josefus.. Han handlede vel bare ud fra, hvad han mente var smartest.. Men han er stadig forræder..
Det er så din vurdering!
|
|
Til toppen
|
|
|
#47500 - 26/06/2005 17:27
|
Bruger
|
Ja... Og mange andre jøders.. faktisk størsteparten af os... Men hvad I kristne synes, skal jeg ikke blande mig i.. Vi plejer alligevel at se lidt forskelligt på forskellige personer  .. Jeg har hørt fra mange, at Alexander den store ikke er nogen "god" person, hvorimod vi jøder opfatter ham som en særdeles stor person... Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47501 - 26/06/2005 17:51
|
Anonym
Anonym
|
Men hvad I kristne synes, skal jeg ikke blande mig i..
Hvad laver du dog så i denne gruppe (med et stort og lunt blink i øjet)
Vi plejer alligevel at se lidt forskelligt på forskellige personer .. Jeg har hørt fra mange, at Alexander den store ikke er nogen "god" person, hvorimod vi jøder opfatter ham som en særdeles stor person...
Ingen tvivl om at han var en særdeles stor person, og han udrettede mange store og fantastiske bedrifter.
Om han var nogen "god" person eller en knap så "god" person har jeg reelt aldrig funderet over eller beskæftiget mig med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47502 - 26/06/2005 17:53
|
Bruger
|
Det samme som alle andre ikke-kristne herinde.. Prøver at omvende jer "tåbelige" mennesker  .. Pjat  .. Har jo kommet herinde i lang tid og I er jo flinke nok.. Der er ihvertfald ingen af jer der har truet med at jeg bliver brændt hvis jeg ikke omvender mig  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47503 - 26/06/2005 17:56
|
Anonym
Anonym
|
Det samme som alle andre ikke-kristne herinde.. Prøver at omvende jer "tåbelige" mennesker ..
Pjat .. Har jo kommet herinde i lang tid og I er jo flinke nok.. Der er ihvertfald ingen af jer der har truet med at jeg bliver brændt hvis jeg ikke omvender mig 
Man brænder jo ikke sine egne rødder 
|
|
Til toppen
|
|
|
#47504 - 26/06/2005 19:28
Re: jødedom og kristendom ...
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas - eller må jeg være lidt familiær og kalde dig Peter? - du skriver (til AFA) - på spørgsmålet om, hvad du egentlig laver her:
"Det samme som alle andre ikke-kristne herinde.. Prøver at omvende jer "tåbelige" mennesker ..
Pjat .. Har jo kommet herinde i lang tid og I er jo flinke nok.. Der er ihvertfald ingen af jer der har truet med at jeg bliver brændt hvis jeg ikke omvender mig"
You just wait!  (Vi er kun flinke en gang imellem!)
og AFA svarer:
"Man brænder jo ikke sine egne rødder"
Jamen hallo, AFA, jeg troede, at det var jødedommen, der var kristendommens rødder og ikke omvendt!
Bortset fra det, hvis du, Peter, prøver at omvende os, så synes jeg helt ærligt, at du er faldet lidt af på den!  Du skylder at forklare lidt om, hvad du egentlig tror på. Jeg har forstået, at du - som pæredansker? - er konverteret til jødedommen - men altså - jeg går ud fra at du ikke bekender dig som messiansk jøde? Eller hur?
Nej, pjat, selvfølgelig skylder du ingenting - det er helt frivilligt! Du skal bare vide, at du ikke behøver at holde dig tilbage, og at hvis du har lyst, at du ikke behøver at være skabsjøde, men er velkommen til at fortælle hvad du tror på - så skal vi nok fortælle dig, hvorfor du tager fejl!
(Den der kun ta'r spøg for spøg ... osv. )
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47505 - 26/06/2005 20:04
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas - eller må jeg være lidt familiær og kalde dig Peter? - du skriver (til AFA) - på spørgsmålet om, hvad du egentlig laver her: "Det samme som alle andre ikke-kristne herinde.. Prøver at omvende jer "tåbelige" mennesker .. Pjat .. Har jo kommet herinde i lang tid og I er jo flinke nok.. Der er ihvertfald ingen af jer der har truet med at jeg bliver brændt hvis jeg ikke omvender mig"
You just wait! (Vi er kun flinke en gang imellem!)
og AFA svarer: "Man brænder jo ikke sine egne rødder"
Jamen hallo, AFA, jeg troede, at det var jødedommen, der var kristendommens rødder og ikke omvendt!
Jamen han skrev jo at der ikke endnu var nogen der havde truet med at brænde ham, hvortil jeg replicerer at vi jo da heller ikke har lyst til at brænde vore egne rødder!
Så jeg mener da ikke jeg fik den vendt på hovedet ved ikke at ville brænde Kefas
|
|
Til toppen
|
|
|
#47506 - 26/06/2005 20:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Andreas, du skriver: Jamen han skrev jo at der ikke endnu var nogen der havde truet med at brænde ham, hvortil jeg replicerer at vi jo da heller ikke har lyst til at brænde vore egne rødder! Så jeg mener da ikke jeg fik den vendt på hovedet ved ikke at ville brænde Kefas OK, så misforstod jeg vist.  Under alle omstændigheder: Jeg stemmer for, at vi lader Kefas leve! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#47507 - 26/06/2005 20:14
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
OK, så misforstod jeg vist.  Under alle omstændigheder: Jeg stemmer for, at vi lader Kefas leve!
Ja i al fald ugen ud
|
|
Til toppen
|
|
|
#47508 - 26/06/2005 21:34
|
Bruger
|
Er jo helt rørt  Er det denne uge, eller næste ud?? Ellers tror jeg at jeg vil trække mig tilbage nu  Kristina: Er skam hoppet helt ud af skabet  .. Så kald mig bare jøde  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#47509 - 26/06/2005 21:37
|
Anonym
Anonym
|
Er jo helt rørt 
Er det denne uge, eller næste ud?? Ellers tror jeg at jeg vil trække mig tilbage nu 
hi hi - nej vi vælger den uge der aldrig slutter
|
|
Til toppen
|
|
|
#47512 - 26/06/2005 23:08
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
K: Pjat .. Har jo kommet herinde i lang tid og I er jo flinke nok.. Der er ihvertfald ingen af jer der har truet med at jeg bliver brændt hvis jeg ikke omvender mig
A: Man brænder jo ikke sine egne rødder
Når kristne taler om 'turn or burn' er det jo heller ikke fordi de personligt vil brænde vedkommende men fordi de mener at den alkærlige Gud vil lade dem brænde i Helvede i al evighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#47513 - 27/06/2005 00:24
[Re: Ateist]
|
Anonym
Anonym
|
Når kristne taler om 'turn or burn' er det jo heller ikke fordi de personligt vil brænde vedkommende men fordi de mener at den alkærlige Gud vil lade dem brænde i Helvede i al evighed.
Hvorfor generaliserer du på denne grove måde?
Bibelen lærer slet ikke om noget brændende helvede!
|
|
Til toppen
|
|
|
#47514 - 27/06/2005 11:18
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
|
At: Når kristne taler om 'turn or burn' er det jo heller ikke fordi de personligt vil brænde vedkommende men fordi de mener at den alkærlige Gud vil lade dem brænde i Helvede i al evighed.
AFA: Hvorfor generaliserer du på denne grove måde?
Jeg generaliserer skam ikke - jeg fortæller blot, hvordan det forholder sig.
Men, hvis du kan dokumentere eksistensen af kristne, der personligt ønsker at brænde vantro personer, så skal jeg da gerne tage min opfattelse op til revision. Indtil da fastholder jeg imidlertid min opfattelse af at ingen kristne selv ønsker at brænde folk på bålet - uanset om du så måtte mene det er en urimelig generalisering.
Bibelen lærer slet ikke om noget brændende helvede!
Det er helt irrelevant, hvad Bibelen lærer eller ikke lærer folk. Mit udsagn går alene på, hvad visse kristne siger/tror.
|
|
Til toppen
|
|
|
|