Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#47238 - 07/06/2005 20:06 Jesus i Helvede?
Anonym
Anonym

Min kristendomslærer mente absolut at hvis hans datter døde inden hun nåede at blive døbt kom hun i helvede!!
Jeg har svært ved at blive undervist af en person der ser Gud som en snæversynet skaber. MEN så er spørgsmålet jo bare: Hvis nu at Jesus døde INDEN han blev døbt, var han så endt i helvede også? JA det måtte han jo være!

Gud har børn, men ingen børnebørn! Man kan ikke blive frelst igennem sine forældre, men at blive kristen er en beslutning man SELV træffer!!!

et eksempel: Hvis nu en mand oplever et mirakel (bønesvr eller lignende). Han beslutter sig for at køre i kirke for at blive døbt, men på vej der hen bliver han kørt ned af en lastbil og dør. ENDER HAN SÅ I HELVEDE???

Til toppen 
#47239 - 07/06/2005 22:30 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Trollhammer,

jamen jeg tror slet ikke, at man går fortabt, hvis man har VILLET lade sig døbe, men bare ikke når det. Der er forskel på, om man ikke vil lade sig døbe, eller man bare ikke når det. Forstår du forskellen?

Jesus var syndfri, og derfor ville Han ikke havne i helvede, hvis Han var død, inden Han blev døbt. Sådan tror jeg, det er. Forestil dig at Gud selv endte i helvede...en absurd tanke, ikke sandt? Jeg tror, at Jesus blev døbt, for at vi kunne få et eksempel til efterfølgelse. Og vi er jo ikke syndfri, så vi har brug for dåben til frelse. (+ tro selvfølgelig).

Håber dette besvarer dine spørgsmål?

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47240 - 09/06/2005 00:30 Re: Jesus i Helvede? [Re: tau]
hjertensfryd
Bruger

Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
Hvad med dem der aldrig når at få kendskab til den kristne dåb?

Hvilken kristen dåb er den rigtige?

Der må da være nogle af dem der er forkerte, da Jesus sagde: »Der vil komme mange i mit navn. De vil føre mange vild endog mulighed for at føre selv de "frelste" vild.«

Så hvem skal man henvende sig til, dersom man vil være sikker i sin sag?

Der er jo ingen salgsgaranti for rigtigheden. Dur dåben ikke, kan man jo ikke komme tilbage og klage over en dåb der ikke duede.

Så hvad skal en ikke kristen dog gøre?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Længe leve du livets barn for du er ikke noget skarn.

Til toppen 
#47241 - 09/06/2005 22:19 Re: Jesus i Helvede? [Re: hjertensfryd]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars,

jeg tror nok, de fleste mennesker kender til den kristne Dåb. Men derudover vil det selvfølgelig ikke være frelsesafgørende, for hvordan kan man døbe, hvis man ikke kender til dåben.
Dog tror jeg det er svært at komme til kristen tro uden også at lære om dåben...befalingen til at døbe.

Jeg mener, at barnedåben er det rigtige. Jeg tror, at et spædbarn kan have frelsende tro, og derfor er det ret at døbe sådanne. For i dåben bliver man Guds barn, og det er man ikke, før man bliver døbt, da tilhører man faktisk denne verdens herre. Vi er født vendt væk fra Gud, sådan tror jeg faktisk, det er. Arvesynden du ved.

Men jeg vil godt tilføje, at den dåb, man døber med i frikirkerne, når folk er teenagere eller ældre (blot ikke gendåb!) er lige så virkningsfuld, som den man bruger i barnedåben. Jeg mener så bare, at det er vigtigt at døbe, mens folk er små, men dåben senere fejler som sådan ikke noget.

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47242 - 09/06/2005 23:30 Dåb [Re: tau]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Tau!
Jeg ser ikke ned på dig eller andre bare fordi jeg anser Troendes dåb for det rigtige pågrund af, at jeg tror, at mennesker skal komme til en bevidst tro inden de døbes.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#47243 - 13/06/2005 01:55 Re: Jesus i Helvede? [Re: tau]
hjertensfryd
Bruger

jeg tror nok, de fleste mennesker kender til den kristne Dåb. Men derudover vil det selvfølgelig ikke være frelsesafgørende, for hvordan kan man døbe, hvis man ikke kender til dåben.

Vidunderlig, så har dåben intet med frelsen at gøre. Den handler alene om at bekende sig til kristendommen eller deslignende.

Jeg mener, at barnedåben er det rigtige. Jeg tror, at et spædbarn kan have frelsende tro, og derfor er det ret at døbe sådanne. For i dåben bliver man Guds barn, og det er man ikke, før man bliver døbt, da tilhører man faktisk denne verdens herre. Vi er født vendt væk fra Gud, sådan tror jeg faktisk, det er. Arvesynden du ved.

I dåben bliver man indlemmet i en religiøs retning eller sekt og bliver denne religions Guds barn, for det er man ikke før man bliver døbt. Er man ikke medlem er man vendt væk fra religionens Gud, hvad der er en logisk ting.

Det der er allerværst, er at visse religioner tillægger sig at være mere rigtige og bedre end andre og tillægger deres Gud at være mere rigtig og bedre end andre religioners gud. Man bilder sig ind at være bedre end andre, på samme måde som de mænd der ville stene en prostitueret kvinde, hvor Jesus da sagde: »Lad den af jer der er ren kaste den første sten.« Kom ikke og sig at dåben er bedre end ikke dåb, for da gør du som de mænd der ville stene kvinden. Du gør dåben bedre end den er.

Dåben er intet andet end en form for medlemsbevis af en religiøs retning og intet andet. Den ene religiøse retning er ikke bedre end den anden. Derfor er dåben blot et ritual – en simpel handling. På lige fod med det at tørre fødderne af eller tage skoene af, når man går ind i folks hjem.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#47244 - 13/06/2005 08:57 Re: dåb [Re: hjertensfryd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars - - hermed er du meget, meget langt væk fra, hvad Jesus siger om dåben.

Prøv at læse et par af de mange artikler og svarpanel-svar, f.eks. her.

Den er helt gal, når du skriver, at den ene religiøse retning ikke er bedre end den anden - for det er vel ikke et spørgsmål om hvad der er godt eller dårligt? men om hvad der er sandt eller usandt?

Og hvis noget er sandt, kan det modsatte ikke også være sandt.

Hvis vi hver især konstruerer vores egen "sandhed" - så mister begrebet sandhed enhver mening.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47245 - 13/06/2005 09:38 Dåben og fællesskabet [Re: hjertensfryd]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære hjertensfryd

H: Dåben er intet andet end en form for medlemsbevis af en religiøs retning og intet andet.
Man ser jo at nogen bliver døbt igen, når IM folk kommer ind i en pinsemenighed, og hvis de skulle flytte til apostolerne, så tager de lige en dåb til.
Dåben har helt klart en social funktion.
Det er vigtigt for mange, at føle sig som en del af fællesskabet.

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#47246 - 13/06/2005 16:31 Re: Jesus i Helvede? [Re: hjertensfryd]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Lars

Jeg er sådan set enig i, hvad Kristina skrev til dig, men vil alligevel lige supplere ved at tage fat i dit eksempel med Joh 8. Du får det nærmest til at se ud som om, Jesus mente, at fariæserne ikke havde ret i, at der var noget galt med synderindens livsstil. Det er jo bestemt ikke, hvad Jesus siger. Tværtimod, han siger: "Gå, og synd fra nu af ikke mere." Han siger altså helt klart, at kvinden skal gøre op med det forkerte i hendes liv.

Og så synes jeg i øvrigt, at det er frygtelig skamløst, at du tillader dig at udtale dig bedrevidende om, hvad vi kristne bør mene og hvad dåbens betydning er. Tjek lige bjælken i dit eget øje, næste gang du får trang til at anklage folk for at tro sig "mere rigtige og bedre end andre".

I al respekt
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#47247 - 14/06/2005 00:25 Ok, men så lige et spørgsmål mere! [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

Da jeg var et par måneder gammel blev jeg døbt. Som teenager blev jeg bevidst modstander af kristendommen og hadede kristne og kristendom som pesten... For 2 år siden gav jeg mit liv til Jesus og blev kristen. Har jeg så alligevel været kristen i alle de år hvor jeg har hadet kristendommen af den simple grund at jeg er døbt? Så snart jeg bliver døbt er jeg så Guds barn og sikret en plads i himmelen? - også selvom jeg ikke troede på Gud?
Det kan da ikke være rigtigt at hvis man fåe hældt lidt vand i hovedet (ufrivilligt) er man pludselig kristen? Er man ikke først kristen når man selv vælger Jesus som sin frelser?

Til toppen 
#47248 - 17/06/2005 21:37 Re: Ok, men så lige et spørgsmål mere! [Re: ]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej trollhammer!
Man er ikke en kristen bare man er døbt. For mig, at se skal man komme til bevidst tro på Jesus Kristus og derefter døbes efter hvad jeg kan se i bibelen. Man kan ikke være kristen hvis man hader sin bror (en medkristen) jf. 1johs. 3,14-15. Man bliver frelst og et Guds barn jf. Rom. 10,9-10 og Johs. 1,12-13.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#47249 - 17/06/2005 22:10 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004

Min kristendomslærer mente absolut at hvis hans datter døde inden hun nåede at blive døbt kom hun i helvede!!

Gud og Kristus er ikke ophavsmænd til en sådan lære, og der står intet i Bibelen om det. Nogle bruger det at Jesus velsignede børn som et argument for barnedåb, men det er forkert. Selvfølgelig kan man ikke ekspedere mennesker ind i Guds rige imod deres egen vilje ved en eller anden formel ydre handling, som den der døbes ikke selv er bevidst om eller overhovedet aner noget om. Tro og overbevisning er noget man selv vælger når man bliver gammel nok til, at vurdere og træffe beslutninger for sig selv.

Man kan ikke blive frelst igennem sine forældre, men at blive kristen er en beslutning man SELV træffer!!!

Nej, et andet menneskes tro, inkl. ens forældres, kan ikke frelse en. Man bliver frelst igennem sin egen tro.

et eksempel: Hvis nu en mand oplever et mirakel (bønesvr eller lignende). Han beslutter sig for at køre i kirke for at blive døbt, men på vej der hen bliver han kørt ned af en lastbil og dør. ENDER HAN SÅ I HELVEDE???

Det er et godt eksempel du kommer med her. I al fredsommelighed, jeg ved at der er nogle der tror på barnedåb her, og jeg respekterer deres ret til at tro og tænke som de vil, men Gud kan ikke være ophavsmand til en sådan lære. Selvfølgelig vil vedkommende få en ny chance for at blive døbt, hvorfor der også udførtes stedfortrædende dåb for de afdøde, som ikke nåede at blive døbt, og træffe deres egen beslutning mht. evangeliet og Frelseren, i den kirke Jesus oprettede i tidens midte:

Hvad ville ellers de udrette, som lade sig døbe for de døde? Dersom døde overhovedet ikke oprejses, hvorfor lade de sig da døbe for dem? (1Kor. 15:29)
.
.
Thi derfor blev Evangeliet forkyndt også for døde, for at de vel skulde være dømte på Menneskers Vis i Kødet, men leve på Guds Vis i Ånden. (1Pe 4:6 )
.
.
Thi også Kristus led een Gang for Synder, en retfærdig for uretfærdige, for at han kunde føre os hen til Gud, han, som led Døden i Kødet, men blev levendegjort i Ånden, i hvilken han også gik hen og prædikede for Ånderne, som vare i Forvaring, som fordum vare genstridige, dengang Guds Langmodighed ventede i Noas Dage, medens Arken byggedes, i hvilken få, nemlig otte, Sjæle bleve frelste igennem Vand (1.Pet. 3:18-20)

Der er et liv efter døden. De der ikke har haft muligheden for at modtage Jesu Kristi evangelium og blive døbt mens de var på jorden, får muligheden for det i åndeverdenen når de går herfra. Tænk på alle de milliarder som ellers ville være dømt til evig fortabelse fordi de ikke var blevet døbt (f.eks. i Kina). Naturligvis har Gud, vores retfærdige Fader, en plan for dem.

Mvh
John

Til toppen 
#47250 - 18/06/2005 00:37 Re: Ok, men så lige et spørgsmål mere! [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej trollhammer, du skriver:

"Som teenager blev jeg bevidst modstander af kristendommen og hadede kristne og kristendom som pesten... For 2 år siden gav jeg mit liv til Jesus og blev kristen. Har jeg så alligevel været kristen i alle de år hvor jeg har hadet kristendommen af den simple grund at jeg er døbt?"

Det må jeg efter min bedste overbevisning sige nej til. Når du, som du skriver,
"opsagde" pagten med Gud, som blev etableret, da du blev døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn, så var du ikke mere Guds barn, men var løbet hjemmefra som den fortabte søn. Men din fader har ventet på dig og håbet på, at du ville vende tilbage, hvad du så heldigvis gjorde! Læs Jesu lignelse om den fortabte søn i Lukas-evangeliet kap. 15 fra vers 11.

"Det kan da ikke være rigtigt at hvis man får hældt lidt vand i hovedet (ufrivilligt) er man pludselig kristen?"

Nej, det har du ret i. Ingen bliver et Guds barn ved at få vasket hår, uanset hvor meget vand der bliver brugt.

Men dåb er ikke bare at få hældt lidt vand i hovedet. Dåb er en hellig handling, og det er Gud der handler! Ved Ordet og vandet bliver man renset for sin medfødte synd og antaget som et Guds barn i dåben, og fra Guds side står pagten urokkeligt fast.

Det er således kun den døbte, der kan bryde pagten, og det er enhver helt fri til at gøre. Hvis den døbte ikke regner Jesus for sin Frelser og Herre, så har han ingen frelser, og så er denne verdens fyrste (= Djævelen) hans herre. Så falder han/hun ud af sin dåbs nåde og har så ikke nogen gavn eller glæde af dåben, hverken her i tiden eller i evigheden ... med mindre han et et tidspunkt i sit liv beslutter sig for at vende tilbage til sin Far - som den fortabte søn.

Jesus siger: (Lukas 15,7) Jeg siger jer: Sådan bliver der større glæde i himlen over én synder, der omvender sig, end over nioghalvfems retfærdige, som ikke har brug for omvendelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47251 - 18/06/2005 11:39 Re: Jesus i Helvede? [Re: Buus]
Nikolaj
Bruger

Hej John, du skriver:

I al fredsommelighed, jeg ved at der er nogle der tror på barnedåb her, og jeg respekterer deres ret til at tro og tænke som de vil, men Gud kan ikke være ophavsmand til en sådan lære.

Kan han ikke? Jeg er sådan set ikke så interesseret i dine (eller nogen som helst andres) personlige vurderinger af, hvad Gud kan og bør. Det vil jeg ikke sætte mig til doms over. Det, jeg interesserer mig for, er, hvad Guds lære rent faktisk er; jeg gider ikke beskæftige mig med, hvordan jeg kunne tænke mig den ændret (men det gad Joseph Smith til gengæld, efter min bedste overbevisning).

Og hvorfor skulle Gud egentlig ikke være ophavsmand til læren om barnedåben? Jesus siger jo: "den, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort;" (Joh 6,37), men det skal man måske tage med et gran salt, og tilføje "men det gælder selvfølgelig ikke, hvis du er et dumt lille barn, så kan jeg ikke rigtig have noget med dig at gøre, men måske kan du listes ind ad bagindgangen ..." ? Næppe. Det er jo Jesus, der siger: "Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres." (Mark 10,14; Luk 18,16; Matt 19,14). Så hvordan man kan påstå, at små børn ikke er i stand til at tage imod Guds nåde, det begriber jeg virkelig ikke. Det er ikke en bibelsk lære.

Selvfølgelig vil vedkommende få en ny chance for at blive døbt, hvorfor der også udførtes stedfortrædende dåb for de afdøde, som ikke nåede at blive døbt, og træffe deres egen beslutning mht. evangeliet og Frelseren, ...

Så Gud er altså en smålig Gud, der går højt op i, om man nu har rettet sig efter de rigtige forskrifter, og hvis man ikke har, så er det bare ærgeligt, også selv om man havde den rigtige intention? Hvad med forbryderen, som blev korsfæstet sammen med Jesus (Luk 23,42-43), og som blev lovet fællesskab med Kristus i Paradis; tror du han var døbt? Eller han blev måske døbt af mormonerne som afdød, og det var derfor, Jesus kunne udlove ham frelsen (afhængig, som han var, af menneskelige handlinger)? Nej, nej, nej og nej; hvis du spørger mig.

I al respekt
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#47252 - 18/06/2005 15:36 Re: Ok, men så lige et spørgsmål mere! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

jeg er helt uenig med dig for en gangs skyld. Du skriver, at han ikke mere var Guds barn.
Jamen, jeg mener at man én gang for alle bliver døbt til at være netop dét, og det er man, også selvom man "løber hjemmfra". Sønnen i lignelsen var da også stadig faderens søn, selvom han var løbet væk. De havde ikke mere fællesskab, men hans søn var han dog stadig.

mvh Tau.

Til toppen 
#47253 - 18/06/2005 18:22 Re: Ok, men så lige et svar mere! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hm ja, tau - - jah, joh, du har nok ret: Guds børn er vel alle, som er døbt til at tilhøre Jesus ...

Jeg mener dog, at Helligånden - med sorg - forlader den, som forhærder sig og frasiger sig sin kristne tro.

Men, som den urimeligt gode far i lignelsen om den fortabte søn, vil Gud nok fortsat spejde efter den bortløbne, den "døde" søn, i håb om at han vender tilbage og bliver levende igen.

Luk 15,24: For min søn her var død, men er blevet levende igen, han var fortabt, men er blevet fundet.
Så gav de sig til at feste ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47254 - 18/06/2005 18:25 Re: Ok, men så lige et svar mere! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

jamen hvordan ved vi, om Helligånden har forladt et menneske, og hvad er i givet fald konsekvensen af dette brud på fællesskab mellem menneske og Gud? Er det endegyldigt slut så?

mvh Tau.

Til toppen 
#47255 - 18/06/2005 20:05 Re: Ok, men så lige et svar mere! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tau, du skriver:

... jamen hvordan ved vi, om Helligånden har forladt et menneske, og hvad er i givet fald konsekvensen af dette brud på fællesskab mellem menneske og Gud? Er det endegyldigt slut så?

Det sidste først: Nej! - det er ikke nødvendigvis endegyldigt slut så!

Egentlig er det jo den frafaldne, der har forladt Helligånden, og ikke Helligånden, der har forladt den frafaldne.

Det er væsentligt hele tiden at huske, at vi har livsfællesskab med Gud, så længe vi vil have det, og ikke et sekund længere. Det er frivilligt!

Som i lignelsen med den fortabte søn: Faderen spejdede efter den bortløbne og håbede at han ville komme hjem, men rendte ikke efter ham! Da han endelig kom, var det egentlig ikke med særlig ædle motiver: Han havde ikke gjort sin lykke i det store udland, men var tværtimod sulten og længtes især efter de hjemlige kødgryder ...
Men han kom hjem, og det var det afgørende ...

Men jeg er ellers lidt i tvivl om formuleringerne her, ved ikke rigtigt, om nådens tid altid er helt lige så lang som vores livstid. Måske er det sådan, at hvis et menneske fuldt bevidst forhærder sig og vedvarende nægter at have med Gud at gøre, så kan Gud til sidst forhærde det menneske så høj grad, at omvendelse ikke mere er mulig, hvilket vil sige at den frafaldne ikke længere i sit liv vil ønske at omvende sig. Hvis vi læser i GT om Farao ser vi, at Gud til sidst forhærdede ham, da han ikke ville høre, trods alle de plager der blev sendt ham ...

Det er noget af det, jeg selv har så svært ved at forstå, for hvordan i alverden kan det mon gå til, at nogen bevidst står Helligånden imod? Jeg må nøjes med at tage til efterretning, at sådan er det åbenbart, og opgive at fatte det ...

Frafald og vantro har ikke noget at gøre med tvivl, anfægtelse, vanskelighed med at tro på Guds tilgivelse, manglende forståelse osv., men handler om bevidst og vedvarende ikke at ville bøje sig for Gud og modtage hans frelse - uanset konsekvenserne ...

Mærkeligt ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47256 - 18/06/2005 21:58 Re: Ok, men så lige et svar mere! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej kristina

det er egentlig lidt underligt med den far der. Han render ikke ud efter sønnen, siger du, og det ved jeg, jeg har jo selv læst beretningen. Men en god hyrde vil forlade sine får for at lede efter det bortløbne, siger Herren Jesus. Hvordan hænger de to ting sammen så? Måske skal de fortælle noget forskelligt, selvom de minder lidt om hinanden..det er mit gæt, ikke et særlig godt gæt dog..

Jeg forstår heller ikke, at nogen bevidst og vedholdende ikke vil have med Gud at gøre, men jeg kender mange, der er sådan. De ser ikke sig selv som syndere, for; "Jeg overholder da landets love, og jeg er ingen forbryder" siger de..suk. Og dermed ser de heller ikke, at de har brug for forsoningen på Korset. Ja, de mener jo slet ikke, det er sket og hvis, så siger de bare, at det har de ikke brug for. De skal nok selv styre og være herre i deres eget liv. De ser ikke, at Gud alene opretholder dem og skaber dem hver dag. Han alene opretholder livsånden i dem.

mvh Tau.

Til toppen 
#47257 - 18/06/2005 22:43 Re: Ok, men så lige et svar mere! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen tau, du skriver:

... det er egentlig lidt underligt med den far der. Han render ikke ud efter sønnen, siger du, og det ved jeg, jeg har jo selv læst beretningen. Men en god hyrde vil forlade sine får for at lede efter det bortløbne, siger Herren Jesus.

Den gode hyrde leder efter det forvildede og bortkomne (ikke bortløbne!) får der fjoller rundt og ikke kan finde hjem, ja, sandt nok, men det har nok ikke, som sønnen der, forladt flokken med vilje ... det må gøre en forskel, tror jeg ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47258 - 18/06/2005 22:45 Re: Jesus i Helvede? [Re: Nikolaj]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Nikolaj,

Det, jeg interesserer mig for, er, hvad Guds lære rent faktisk er. Og hvorfor skulle Gud egentlig ikke være ophavsmand til læren om barnedåben?

Ja, den sande lære, heri er jeg helt enig. Gud er ikke ophavsmand til barnedåb fordi han i så tilfælde ville:

- ekspedere mennesker ind i himmelen uden at de selv kunne træffe en beslutning om at det var det de ville.

- Kristus kom til verden for at kalde syndere, ikke retfærdige til omvendelse. Små børn er raske, for de kan ikke begå synd. De forstår ikke hvis de gør noget forkert. Først når de er modne nok til selv at vurdere om handlinger er forkerte eller rigtige bliver de ansvarlige for Gud. Adams forbandelse er borttaget fra dem ved Kristus fra verdens begyndelse, så den ikke har nogen magt over dem før de når ansvarsalderen. Når de når denne alder hvor de forstår hvis de har gjort noget forkert, bliver omvendelsesdåben til syndernes forladelse nødvendig for dem.

- dåben er til omvendelse for at opfylde budene og få syndsforladelse

- dersom små børn ikke kan blive frelst uden dåb, da må de være gået til et evigt helvede.

Når du citerer Frelserens ord "lad de små komme til mig", mener du så i virkeligheden "lad de små børn, som er døbt, komme til mig?", og hvis ikke de er barnedøbt lader Gud dem så, efter din mening, gå fortabt i et evigt helvede?

- små børn kan ikke omvende sig. At kræve dåb af dem ville være at fornægte Guds rene barmhjertighed mod dem, for de er alle levendegjort i ham ved hans nåde.

- omvendelse er for dem, der er under fordømmelse og under en brudt lovs forbandelse.

En af de største gaver Gud har givet os er handlefriheden, retten til at vælge hvad vi selv vil tro på politisk og religiøst. Og han vil ikke påtvinge os frelse igennem døde ceremonielle gerninger. Ufrivillig tvang er ikke et evangelisk princip. At døbe et lille barn svarer til at døbe en person der ligger i dyb koma. Han ved intet om det og kan ikke selv tage stilling til om det er det, som han ønsker.

Du tillægger de skriftsteder, som du henviser til en betydning, som forfatteren ikke oprindeligt havde. Der tales ikke om barnedåb i disse skriftcitater.

Så hvordan man kan påstå, at små børn ikke er i stand til at tage imod Guds nåde, det begriber jeg virkelig ikke. Det er ikke en bibelsk lære.

Det er netop det jeg siger. De modtager frit Guds nåde, uden dåben, indtil de når ansvarsalderen. Alle små børn er levendegjort og forløsningens kraft kommer alle dem tilgode, som ikke har nogen lov (dvs. som ikke forstår hvis de har gjort noget forkert). Derfor kan den, som ikke er fordømt eller den, som ikke er under nogen fordømmelse, ikke omvende sig, og for sådanne er dåben unyttig. De modtager frit Guds nåde igennem Guds og Kristi rene barmhjertighed overfor dem, og igennem forsoningens kraft. Derfor er barnedåben nyttesløs. Det kommer til dem frit.

Mht. røveren der omvendte sig på korset, så gik han til åndeverdenen. I Bibelen bruges ordet paradis, men hvad er paradis? Det er et moderne ord: det svarer slet ikke til det oprindelige ord, som Jesus brugte...der er intet i det oprindelige græske ord fra hvilket det blev taget, der antyder at det har denne betydning. Den virkelige betydning er: "Idag skal du være med mig i åndeverdenen; der vil jeg lære dig alt om det, og besvare dine spørgsmål".

Thi også Kristus led een Gang for Synder, en retfærdig for uretfærdige, for at han kunde føre os hen til Gud, han, som led Døden i Kødet, men blev levendegjort i Ånden, i hvilken han også gik hen og prædikede for Ånderne, som vare i Forvaring, som fordum vare genstridige, dengang Guds Langmodighed ventede i Noas Dage, medens Arken byggedes, i hvilken få, nemlig otte, Sjæle bleve frelste igennem Vand (1.Pet. 3:18-20)

Så Jesus gik hen og prædikede for mennesker, som engang havde levet på jorden, og hvis ånder nu var i åndeverdenen? Det samme er tilfældet med mennesker der går herfra idag. Hvis de ikke forkastede profeterne mens de levede på jorden, hvis de var et sted hvor de ingen mulighed havde for at blive døbt, da vil de modtage evangeliet forkyndt der hvor de går hen, og få en chance for at modtage dåben ved stedfortræder af mennesker som lever her på jorden. Alle alle disse utallige folkeskarer, som tilfældigvis ikke var på et sted hvor de kunne blive døbt, eller som ikke lærte Kristi evangelium at kende inden de døde. De vil få chancen for at træffe et personligt valg der hvor de går hen.

Derfor udførtes der stedfortrædende dåb for afdøde i Kristi oprindelige kirke:

Hvad ville ellers de udrette, som lade sig døbe for de døde? Dersom døde overhovedet ikke oprejses, hvorfor lade de sig da døbe for dem? (1Kor. 15:29)

Hvad er din kommentar til dette skriftsted? Når det praktiseredes i den oprindelige Kristi kirke, hvorfor praktiseres det så ikke i kirker idag? Så er det jo ikke det samme evangelium som Kristus forkyndte.

Thi derfor blev Evangeliet forkyndt også for døde, for at de vel skulde være dømte på Menneskers Vis i Kødet, men leve på Guds Vis i Ånden. (1Pe 4:6 )

Mvh
John

Til toppen 
#47259 - 20/06/2005 05:04 Re: dåb [Re: kristina]
hjertensfryd
Bruger

Hej Kristina,

Hej Lars - - hermed er du meget, meget langt væk fra, hvad Jesus siger om dåben.

Prøv at læse et par af de mange artikler og svarpanel-svar, f.eks. her.

Jesus døbte ikke folk med vand, så hvad har han af mening om det? Intet. Det var Johannes der døbte folk med vand og han gjorde det som et ritual, som bekræftelse på, at den der lod sig døbe af ham, tilkendegav sit fællesskab med Johannes. Dåben ved vand er et medlemsbevis.

Der er så den anden dåb, Helligåndens dåb, den dåb som Jesus skulle have praktiseret og den foregår ikke ved vand, da den ikke er et ritual. Den er heller ikke en bekræftelse på et medlemskab, den er derimod et kundskab der gives og som ikke er alle forundt at kunne modtage. Dette fordi de endnu ikke er modne til at modtage dette åndelige kundskab.

Den er helt gal, når du skriver, at den ene religiøse retning ikke er bedre end den anden - for det er vel ikke et spørgsmål om hvad der er godt eller dårligt? men om hvad der er sandt eller usandt?

Og hvis noget er sandt, kan det modsatte ikke også være sandt.

Hvis vi hver især konstruerer vores egen "sandhed" - så mister begrebet sandhed enhver mening

Der findes mange sandheder om det samme emne og tillige med mange løgne.

Der findes ikke kun en sandhed om Jesus, men mange, for det er ikke forundt et menneske at kende den hele sandhed, men kun en flig heraf. Derfor kan den ene religiøse retnings beskrivelse af Jesus være lige rigtig som en anden religiøs retnings beskrivelse.

Ser jeg dig bagfra, kan jeg ikke beskrive dit ansigt, hvad derimod en der står foran dig kan. Men skulle min beskrivelse af dig være forkert eller usand, blot fordi den ikke beskriver det samme, som den der står foran dig, beskriver?

Som du kan se, sandheden findes også der, hvor vi ikke selv kan se den.

Men ligesom det er muligt at beskrive sandheden, er det også muligt at fremstille løgnen. Derfor er den ene religiøse retning lige så god eller dårlig som den anden. Det er så op til det enkelte menneske at afgøre med sig selv, om det har tillid til en religiøs gruppe eller vedkommende vil nøjes med sine egne erfaringer, viden og om muligt åndelige kundskab.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Til toppen 
#47260 - 20/06/2005 10:41 Re: dåb [Re: hjertensfryd]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars, du skriver:

"Jesus døbte ikke folk med vand, så hvad har han af mening om det? Intet."

Så vidt jeg ved døbte Jesus ikke selv, men hans disciple gjorde. I vand - ellers var der jo ikke tale om nogen dåb.

Se også Jesu ord i Joh 3,5: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. Den kristne dåb er genfødsel til Gudsriget, indstiftet af Jesus, jfr. missionsbefalingen Matt. 28,19.

"Der findes mange sandheder om det samme emne og tillige med mange løgne."

Nej, der findes kun een sandhed, men mange løgne. Men jeg er enig i, at inget menneske kender sandheden fuldt ud.
Det betyder dog ikke, at alle de divergerende mennesketanker tilsammen kommer til at udgøre nogen sandhed, eller at de alle har noget sandt i sig! Og selv om de havde: Sandhed blandet med løgn = løgn. På samme måde som rent vand blandet med urent vand = urent vand.

1.kor. 13: Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

"Men ligesom det er muligt at beskrive sandheden, er det også muligt at fremstille løgnen. Derfor er den ene religiøse retning lige så god eller dårlig som den anden."

Det er sandelig en ægte postmodernistisk, sandheds-relativistisk konklusion du kommer med der!
Som du nok har set, er jeg uenig:
Jesus er Sandheden (ikke en af "sandhederne"!) og Vejen og Livet.

Guds Ord er sandhed og står at læse i Bibelen.
Djævelens (denne verdens fyrstes) forførende ord er løgn - og der er mange forskellige.
Nogle af dem - de farligste! - har en vis lighed med Guds Ord ..

Bøn:
Gud Fader i det høje,
lær mig at skelne nøje
det sande fra dets skin ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47261 - 05/01/2006 19:51 Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

Ifølge kristendoms lære vil en person som ikke har været så "heldig" at blive døbt inden sin død eks. dødfødte børn, folk fra før jesus' gang på jorden ende i en slags mellemtilstand ved navn Limbo. et sted som siges at være bedre end jorden men dårligere end himlen. dette kan man jo fortolke som man vil men jeg mener et en så akavet hjælpestørrelse som denne er et tydeligt tegn på at kristendommen er et menneskeskabt markværk uden sidestykke. det skal dog tilføjes at den nye pave har nedsat et udvalg som skal arbejde hen imod afskaffelsen af denne hjælpestørrelse.

held og lykke med at fastholde troen på dette slavemoralens skønlitterære hovedværk

Til toppen 
#47262 - 05/01/2006 20:07 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Jeg tror du har fået noget lidt galt i halsen. Kristendommen kender intet til et sted som hedder skærsilden eller limbo. Der er masser af overtro omkring det, men det skal Bibelen ("dette slavemoralens skønlitterære hovedværk"!!?) ikke tages til indtægt for. Og den lære som for lang tid siden er blevet udformet omkring det (i den katolske kirke) er ikke som du antyder.

Hvor har du din opfattelse fra?

Søren.

Til toppen 
#47263 - 05/01/2006 20:27 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Krisschmidt, du skriver:
citat:
Ifølge kristendoms lære vil en person som ikke har været så "heldig" at blive døbt inden sin død eks. dødfødte børn, folk fra før jesus' gang på jorden ende i en slags mellemtilstand ved navn Limbo. et sted som siges at være bedre end jorden men dårligere end himlen

Nej, "Limbo" hører faktisk ikke med i det vi her forstår ved kristen lære, da det ikke er ikke nævnt i Bibelen, hverken navnet "limbo" eller det, som det siges at betyde.

Dog var det været med i udkanten af den katolske kirkes tradition, så vidt jeg har hørt som en lidt besynderlig alternativ teologi, som Vatikanet vist også er ved at afskaffe.

Men kristen lære kan man ikke kalde det, så tag det endelig ikke Limbo som et tegn på, at det er menneskene, der har skabt Gud!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47264 - 06/01/2006 00:07 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: søgende]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Søren

når du siger, at kristendommen intet kender til skærsilden, så må jeg korrekse dig. Den store del af kristenheden, som tilhører den Romersk katolske Kirke, lærer faktisk at der findes en skærsild. Det er ikke noget pinested, det er en mellemstation for de fleste kristne, inden de kommer op til Gud.
De eneste som "slipper" udenom, er helgener og helgeninder.

Skærsilden er det sted, hvor vi erkender vores svagheder, og hvor vi ser konsekvensen af dem. Her modtager vi også Guds kærlighed og tilgivelse, og her har vi altså det første direkte møde med vores Skaber, inden vi skal forenes fuldt med Ham i et sandt kærlighedsfællesskab i Himlen, den Nye Jord.
Skærildslæren er gammel, og den har bl.a. sin rod i Makkabæerbogen, som oprindeligt var en del af kanon, Bibelen. Jeg mener ikke, den er det mere i den lutherske Bibel, som er den, danske kristne anvender i dag. Men katolikker læser stadig den oprindelige Bibel. Den er lidt tykkere end den lutherske, men det er fordi, den indeholder de såkaldt deutero-kanoniske bøger. Det er GT-apokryfer, som de også kaldes, især blandt protestanter. Ikke at forveksle med NT-apokryfer, som ingen kristne anerkender som kanon.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47265 - 06/01/2006 12:51 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

Lad de små børn komme til mig, thi Guds rige ER deres :-)

Til toppen 
#47266 - 06/01/2006 12:58 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hejsa, jeg synes ikke at finde dette Limbo du omtaler?
Bibelsk citat?? eller Teologisk postulat?
Hvem omtaler det? :-)

Troede egentlig at Limbo var en dans fra Jamiaca..
Hey maan! :-)

Definer menneskeskabt?

Ja, vi må jo indrømme at biblen er nedfældet af mennesker og al vor bygninger og skifter er nedfældet af mennesker. Og så er det jo op til dig at tro at det er fra Gud eller ej.
Fri vilje... your choice.
Der gik rigtigt nok længe før vi havde en egentlig bibel, og der var da osse meget "debat" med et pænt ord, for hvilke ting der skulle være med... takket været Athanasius har vi den nuværende samling.

stud.theol
Lars/evan

Til toppen 
#47267 - 06/01/2006 13:04 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: tau]
Anonym
Anonym

hejsa Tau (dejligt bogstav) :-)

Lars ønsker sig:
Bibelske grundlag eller skrifsteder for underbyggese af eksistensen af skærsild, mellemstationer
Lars ønsker sig:
Person eller Teolog bag ideen, og tidspunkt denne lære trådte i kraft

:-)
knuzz

stud.theol
Lars

Til toppen 
#47268 - 06/01/2006 13:07 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars/evan
citat:
Der gik rigtigt nok længe før vi havde en egentlig bibel, og der var da osse meget "debat" med et pænt ord, for hvilke ting der skulle være med... takket været Athanasius har vi den nuværende samling.
Takket være Athanasius ..
Det synes jeg bestemt er al for megen ære til lige ham.

Jeg ville ha' skrevet "... takket være Gud, ved Helligånden"!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47269 - 06/01/2006 13:35 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Indholdet i biblen er selvfølgelig Guds :-)

Men der var megen debat om hvilke bøger der skulle være med
og der var megen slåskamp mellem øst og vest kirken senere hen.

Fx ville en vis Markion gerne have at det kun var ´Paulus og Lukas's skrifter der skulle være med... nogen mente ikke vi skulle bruge hebræerbrevet til noget..
Athanatius og måske lidt Tertulian fremtog de nuværende skrifter.

Til toppen 
#47270 - 06/01/2006 14:47 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars

prøv at læse mit indlæg igen. Jeg har givet bibelsk begrundelse for læren om skærsilden. Derudover hviler læren på den hellige katolske Tradition, som katolikker sætter lig med Bibelen. Det er ret fundamentalistisk at tro, at alt vigtigt står i Bibelen. Der må selvsagt være ting, der ikke er nået at komme med, for vi erkender stykkevis, og alt var ikke erkendt, da Bibelen blev samlet.

Jeg aner ikke, hvem der præcis står bag læren om skærsilden, men mon ikke det er hele Kirken. Jeg ved heller ikke præcis, hvornår læren opstod. Men det er sandsynligvis nogle hundrede år siden.

mvh Tau.

Til toppen 
#47271 - 06/01/2006 15:34 Skærsild - historisk perspektiv [Re: tau]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej Lars og Tau,

Læren om Skærsilden er i den grad en del af katolicismen - et par uddrag fra The Catholic Encyclopedia - mine oversættelser:

citat:
At tidsmæssig straf (limbo, skærsild) skyldes synd, selv efter denne synd er tilgivet af Gud, er åbenlyst en del af Skriftens lære.

Kirken mente, at uangret synd ville blive straffet med limbo - det sted, hvor selv den troende skulle dømmes igen. Som Tau skriver er det netop et spørgsmål om, at den troende vises de fejl, den troende har begået.

citat:
Ved Reformationens begyndelse var der nogen tøven specielt fra Luther (via Leipzig-disputatset) om doktrinen skulle bevares, men som spliden blev større blev benægtelsen af Skærsilds-doktrinen universel [...]

citat:
Gregory den store skrev, "at smerten [i skærsilden] vil være mere utålelig end noget menneske kan smertes i dette liv".

Begrebet skærsild hænger meget tæt sammen med virkningen af bøn for de døde. Netop bøn for afdøde er uden virkning, hvis der kun findes Himmel eller Helvede (det er almindelig koncensus, at bønner ikke har nogen virkning hverken i Himlen eller Helvede) - og denne type bønner findes så langt tilbage som katakomberne, hvor de første kristne holdt til. Det var klart for disse mennesker, at 1) synd afføder en straf, selv efter synden er tilgivet, og at 2) denne straf sker i form af "tid, der skal ventes på adgangen til himmelen" (min tilnærmelse) - samt 3) at bønner har en virkning, for afdøde mennesker der befinder sig her.

Luther var først enig (i 1519 udtalte han, at "Skærsilden kan ikke benægtes") - men skiftede mening til "Der findes intet bibelsk grundlag for Skærsilden" i 1530 og benægtede Skærsilden fuldstændigt til sidst i reformationen - helt frem til sin død. Så vidt jeg har kunnet researche mig frem til er dette ca. tiden, hvor Skærsilden bliver "folkeeje" - altså hvor troen populariseres og gøres mere markant.

Traditionen findes helt tilbage til nogle af de tidligste kirkefædre - eksempelvis Origenes og Tertullian - og har været hævdet i den katolske kirkes store forsamlinger, begyndende med Kartago-Konsulet i år 394. Kirken indskærper sin accept af Skærsildens eksistens i år 1215, samtidig med understregelsen af sakramenternes betydning og præstens rolle i uddelingen af samme. Udbredelsen kom dog først for alvor efter reformationen, som nævnt.

Jeg håber det kan afklare lidt

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#47272 - 06/01/2006 15:51 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Evangelisten.

Der er ret gode informationer her.

Artiklen siger, at benævnelsen "Skærsilden" kender man første gang i det 11. årh., men at tankegangen bag er så gammel som Clemens af Alexandria, Tertullian m.fl.

Clemens skriver fx.

citat:
Accordingly the believer, through great discipline, divesting himself of the passions, passes to the mansion which is better than the former one, viz., to the greatest torment, taking with him the characteristic of repentance from the sins he has committed after baptism. He is tortured then still more--not yet or not quite attaining what he sees others to have acquired. Besides, he is also ashamed of his transgressions. The greatest torments, indeed, are assigned to the believer. For God's righteousness is good, and His goodness is righteous. And though the punishments cease in the course of the completion of the expiation and purification of each one, yet those have very great and permanent grief who are found worthy of the other fold, on account of not being along with those that have been glorified through righteousness."
Clement of Alexandria,Stromata,6:14(post A.D. 202),in ANF,II:504

Og Tertullian:

citat:
"[T]hat allegory of the Lord which is extremely clear and simple in its meaning, and ought to be from the first understood in its plain and natural sense...Then, again, should you be disposed to apply the term 'adversary' to the devil, you are advised by the (Lord's) injunction, while you are in the way with him,'to make even with him such a compact as may be deemed compatible with the requirements of your true faith. Now the compact you have made respecting him is to renounce him, and his pomp, and his angels. Such is your agreement in this matter. Now the friendly understanding you will have to carry out must arise from your observance of the compact: you must never think of getting back any of the things which you have abjured, and have restored to him, lest he should summon you as a fraudulent man, and a transgressor of your agreement, before God the Judge (for in this light do we read of him, in another passage, as 'the accuser of the brethren,' or saints, where reference is made to the actual practice of legal prosecution); and lest this Judge deliver you over to the angel who is to execute the sentence, and he commit you to the prison of hell, out of which there will be no dismissal until the smallest even of your delinquencies be paid off in the period before the resurrection. What can be a more fitting sense than this? What a truer interpretation?"
Tertullian,A Treatise on the Soul,35(A.D. 210),in ANF,III:216

Desuden står der, at pave Gregory 1. (540-604) som den første "formally began teaching concerning penances in this life to reduce time in purgatory" og at 1254 var året hvor "the dogma of Purgatory was asserted against those who denied it by the Catholic Church".

Det eneste jeg har kunnet finde fra 2 Makkabæerbog er kap 12 v. 42, hvor det omtales som en god gerning at bede for de døde og bringe et syndoffer. Men der står intet om Skærsilden eller noget lignende. Det kan højst udledes implicit af teksten.

KH Søren.

Til toppen 
#47273 - 06/01/2006 16:15 Re: Skærsild - historisk perspektiv [Re: Claus Due]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus

tak for et godt indlæg. Du siger jo alt det, jeg ikke kunne sige, fordi jeg ikke vidste det! Tak for det.

mvh Tau.

Til toppen 
#47274 - 06/01/2006 17:03 Re: Skærsild - historisk perspektiv [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Claus Due: Gregory den store skrev, "at smerten [i skærsilden] vil være mere utålelig end noget menneske kan smertes i dette liv".

For nylig læste jeg en artikel, hvoraf det fremgik, at kristnes torturering af kætterne og afbrændingen af dem levende på bålet bl.a. skyldes ovenstående udsagn.

Ifølge artiklen mente de kristne dommere og bødlerne, at ved at tvinge tilståelsen - og angeren! - frem hos kætterne, sikrede de dem frelsende adgang til Guds rige.

Det har været gyldne tider for sadister dengang at kunne udleve deres lyst i bevidstheden om, at de bidrog til sjælens frelse!

Samtidig formindskede pinslerne ved torturen og ved at blive brændt levende de lidelser, som ofrene skulle gennemgå i skærsilden. Så samlet set gjorde de en god gerning.

Den samme opfattelse ligger i øvrigt til grund for muslimerne stening af mennesker med størst mulig smerte ved ikke at kaste med for store sten, så døden indtræffer langsomt.

Ofrene spares for langt flere smerter i helvede, som i islam er en midlertidigt straffeanstalt, før alle til slut kommer i himlen. Jo større synder, jo større straf.

Til toppen 
#47275 - 06/01/2006 17:14 Re: Skærsild - historisk perspektiv
kristina
Ordstyrer
Bruger

... med en taknemmelig tanke til Luther og Guthenberg, som har gjort deres for at enhver nu selv kan læse i Bibelen hvad Jesus siger:

"Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med."

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47276 - 08/01/2006 01:14 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Jeg ved ikke helt hvad du faar sagt her: At smaa boern ikke er syndere (i kraft af arvesynden), og dermed bliver frelst automatisk?

Denne tanke er i al fald ikke bibelsk... Du kan ikke bare tage ET bibelsted og saa ikke laese Biblen i sammenhaeng

Mvh

JesusFreak

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#47277 - 08/01/2006 01:28 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

"Min kristendomslærer mente absolut at hvis hans datter døde inden hun nåede at blive døbt kom hun i helvede!!"

Tja.... Jeg vil sige baade: "Ja" og "Ikke noedvendigvis" - FORDI:

Hvis man, af ringeagt for daaben ("Det er jo bare en gammel tradition, og alt det der kristendomsvaesen tror jeg alligevel ikke paa!") ikke lader sit barn doebe, jamen saa kan jeg ikke se andet end at arvesynden bevirker at barnet gaar fortabt.

MEN

Hvis man har til hensigt at faa sit barn doebt, fordi man tror at det i daaben bliver til Guds barn, jamen saa er jeg ikke laengere saa sikker, fordi der er forskel paa om man ikke bliver skraastreg faar sit barn doebt af ringeagt for daaben eller fordi man ikke naar det inden doeden indtraeffer.

"Jeg har svært ved at blive undervist af en person der ser Gud som en snæversynet skaber. MEN så er spørgsmålet jo bare: Hvis nu at Jesus døde INDEN han blev døbt, var han så endt i helvede også? JA det måtte han jo være!"

NEJ. Af flere grunde:

1: Jesus var, og ER, Gud. Gud er fuldkommen syndfri - og det er vores synder der sender os i Helvede.

2: Den daab Jesus blev doebt med er ikke den samme daab som den Kirken doeber med i dag. Foerst EFTER Han blev doebt indstifter Jesus den nye pagts tegn - daaben.

"Gud har børn, men ingen børnebørn! Man kan ikke blive frelst igennem sine forældre, men at blive kristen er en beslutning man SELV træffer!!!"

Det kan man mene - og i en vis grad er det rigtigt (at det aktive kristenliv er noget man selv skal vaelge til naar man engang bliver gammel nok; der kan man ikke bare koere paa fribillet), men vil nu stadig sige, med Paulus, at det er GUD der skaber troen:

"Jeg plantede, Apollos vandede, men Gud gav vækst"

Det Paulus her faar sagt er: "Jeg lavede pionerarbejdet blandt jer, Apollos fulgte op paa mit arbejde, men Gud skabte troen i jer". Man kan altsaa ikke frit vaelge at tro - troen er noget Gud skaber

Derefter: Nej, du har ret! Gennem sine foraeldre bliver INGEN frelst - men gennem GUDS NAADE ved troen bliver ALLE der der frelses frelst. Ganske enkelt Og Gud kan skabe troen i saavel et spaedbarn som en voksen og en der ligger paa sit doedsleje.

"et eksempel: Hvis nu en mand oplever et mirakel (bønesvr eller lignende). Han beslutter sig for at køre i kirke for at blive døbt, men på vej der hen bliver han kørt ned af en lastbil og dør. ENDER HAN SÅ I HELVEDE???"

Det vil jeg ikke mene - lige netop fordi det ikke er af ringeagt for daaben at han ikke er noget at blive doebt..

Et godt ord siger i denne forbindelse: Gud har bundet OS til daaben - men Han har ikke bundet sig selv.

Mvh

JesusFreak

PS: Dette ords sandhed er jo ogsaa baggrunden for at Jesus kan sige til roeveren: "I dag skal du vaere med mig i Paradis"

-Grundtvig

Til toppen 
#47278 - 08/01/2006 01:29 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

SAET VENLIGST IKKE LIGHEDSTEGN MELLEM KRISTENDOM OG DEN KATOLSKE KIRKES LAERE!!!

-Grundtvig

Til toppen 
#47279 - 08/01/2006 10:21 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

citat:
Du kan ikke bare tage ET bibelsted og saa ikke laese Biblen i sammenhaeng

Og det der er en udtalelse man gerne må "hænge dig op på"??

Til toppen 
#47280 - 08/01/2006 14:47 Re: Jesus i Helvede?
JesusFreakDK
Bruger

Jeg vil mene at de synspunkter jeg har kommer fra en sammenhaengende laesning af Biblen. Og hvis nogen kan overbevise mig om noget andet aendrer jeg gerne opfattelse - det kan min praest vaere vidne paa...

-Grundtvig

Til toppen 
#47281 - 08/01/2006 15:03 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

citat:
Jeg vil mene at de synspunkter jeg har kommer fra en sammenhaengende laesning af Biblen. Og hvis nogen kan overbevise mig om noget andet aendrer jeg gerne opfattelse - det kan min praest vaere vidne paa...

Se, det er sådan en holdning og tilgang til de bibelske skrifter, jeg sætter stor pris på!!

Til toppen 
#47282 - 08/01/2006 20:25 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Lad os kalde dette en filosofisk bemærkning, med dette "ER deres"
Arvesynd? Jamen Jesusfreak, synes du ikke at arvesyndstanken er blevet på og afvist utallige gange i på evindelige synoder??

Jeg tror på arvesynden, men jeg tvivler på et barn havner i helved.... men dette kunne blive en spændende debat
syndsbegrebet... jeg har en masse holdninger jeg gerne vil dele med dig som storer kristne, teologer m.m har ment og tænkt om synd gennem tiden

Stud.theol
lars

Til toppen 
#47283 - 08/01/2006 20:40 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Jeg er aerligt talt ikke saa interesseret i hvor mange gange den er blevet afvist af en synode - som hvorvidt den er funderet i Skriften

Og kan ikke se hvordan du kan tro paa arvesynden, uden samtidig at maatte medgive at uden syndernes forladelse i daaben er ALLE fortabt - lige fra spaedbarnet til oldingen?

-Grundtvig

Til toppen 
#47284 - 08/01/2006 20:44 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Og hvad angaar tankerne om synd: Bring'em on
Men bear in mind at alle disse tanker skal bedoemmes i lyset af Skriften.

"Sola Scriptura!"

-Grundtvig

Til toppen 
#47285 - 08/01/2006 20:48 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Tja, det kommer så an på hvorvidt ens skriftsyn er.
:-) det er først i nyere tid at det blev skriften som suveræn grundlægnings ide.

Jeg skal nok give dem alle sammen, men det bliver ikke iaften... :-) Men mind mig lige om det, hvis jeg ikke for dem skrevet på imorgen....

stud.theol.
Lars/evan

Til toppen 
#47286 - 08/01/2006 20:53 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Se, jeg finder det faktisk intressant hvorvidt dette emne er blevet behandlet af et synode... de selvsamme synoder som dikterede hvilke bøger der er i biblen.

Så de tidligere synoder i oldkirken er vigtige at have for øje, med henblik på arvesynd, for de valgte osse de skrifter vi bruger, ergo har det relevans.

For havde nogen andre skrifter været anvendt hvor skriftstederne om arvesynds ideen ikke er nævnt havde det været noget ganske andet...

Havde Markion eller Anrana fået deres vilje så, havde biblen kun bestået af de paulinske breve og lukas evangeliet samt apostlenesgerninger.

Så synodernes behandling har rigtigt meget at sige...

stud.theol
Lars/evan

Til toppen 
#47287 - 08/01/2006 20:54 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

den katolske kirke er "den kristne" kirke... :-)

stud.theol
Lars

Til toppen 
#47288 - 08/01/2006 20:55 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Se, hvis man tror paa at Biblen er Guds ord, saa tror man ogsaa at det ikke var mennesker som suveraent bestemte kanon, men at Helligaanden staar bag..
At Han saa VIRKEDE gennem mennesker er en helt anden sag!

-Grundtvig

Til toppen 
#47289 - 08/01/2006 21:02 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Forklar dig lige engang til... For jeg er ikke helt med på hvad du mener??

Du vil jo selv læser teologi, og så er du nød til at læse lidt med historiske øjne, hvordan så man på tingene dengang
Jeg synes det er meget tydeligt hvorfor hvilke brever med og andre ikke... der er både bekvemligheds sager og politiske og alt muligt andet..

Og nu kan du jo ikke gøre dig til dommer over hvordan en kristen skal se på biblen og dens tilblivelse....................

Jeg mener bestemt at biblen indholder Guds ord, men den er blevet samlet af vores kirkefædre, og det var først i 325 i nikæa på et synode at man lavede den nogenlunde færdig bibel
før holdte man sig suverænt til "biskoppens" autoritet og lære
..... så den der skriften "står over alt" den har tanke har først være muligt i senere tid.... :-)
Derfor kan jeg ikke være enig med dig i dit synspunkt.

Om Helligånden virkede gennem kirkefædrene... JesusFreak, det ved vi jo ikke... det må vi jo så tro på skete...
Men det er masser af historiske og intriger osv som viser tegn på hvorfor biblen og grundlaget blev som det blev...

Og da mange af original teksterne er væk overlader det os med noget mangelfuldhed i forhold til de kanoiske tekster.

stud.theol
lars

Til toppen 
#47290 - 08/01/2006 21:05 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: søgende]
Anonym
Anonym

Tak for sporene, jeg er selv nu igang med en ihærdig undersøgelse...
Jeg har dine udsagn i mente
takker

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#47291 - 08/01/2006 21:09 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Du mener altså at dåben frelser?? Eller?

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#47292 - 08/01/2006 21:24 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evan, 1.Pet 3,21:
citat:
... Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer, ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47293 - 08/01/2006 21:38 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Evan
citat:
syndsbegrebet... jeg har en masse holdninger jeg gerne vil dele med dig som storer kristne, teologer m.m har ment og tænkt om synd gennem tiden ...
Jamen hvis vi er kristne, skal vi så ikke hellere se på, hvad Kristus siger om synd - behøver vi en masse "holdninger" og store teologer?

Jesus siger (Joh 16,8-9):
... Og når han [Helligånden] kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom.
Om synd: at de ikke tror på mig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47294 - 08/01/2006 21:50 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
det er først i nyere tid at det blev skriften som suveræn grundlægnings ide.

Nix, det skriftsyn havde også Jesus og apostlene!

Til toppen 
#47295 - 08/01/2006 21:54 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
den katolske kirke er "den kristne" kirke... :-)

Nej da, den katolske kirke er da først blevet til under og efter kejser Konstantin og hans inførelse af en masse hedenskab fra mithrasdyrkelsen, som han selv varf ypperstepræst for!

Til toppen 
#47296 - 08/01/2006 22:10 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Jeg mener, som den lutherske kirke ogsaa goer, at daaben er et sakramente, og at man i daaben bliver gjort til et Guds barn. Bliver man i sin daabs naade (dvs. vokser man op og tror paa det man er blevet doebt paa), jamen saa kan man med fuld sindsro sige: Jeg blev frelst da jeg blev doebt.
MEN
Vokser man op og, som tilfaeldet er for de fleste, og IKKE bliver i sin daabs naade, ja saa gavner daaben intet - for intet kan frelse den vantro, heller ikke daaben..

-Grundtvig

Til toppen 
#47297 - 08/01/2006 22:12 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Det vil sige for at laese teologi er jeg noedt til at mene at Biblens sammensaetning er en ren tilfaeldighed?
Eller hvad er det du siger?

For i saa tilfaelde kender jeg masser af eksempler paa at du tager fejl...

-Grundtvig

Til toppen 
#47298 - 08/01/2006 22:14 Re: Jesus i Helvede?
Anonym
Anonym

Nix Andreas..

Vi havde kun GT på dette tidspunkt, intet andet skrift at forholde sig til.. Det gik via mundtlig overlevering.
Ingen i Oldkirken kunne snakke en direkte skrift, den fik vi først i 325 e.kr.
Den suveræne autoritet var apostlene selv, og efter deres død deres elever og så videre indtil en lang periode med biskopper som var "i dengangs" øjne udvalgt af "fædrene" og deres ord var Jesu egne... deraf kommer ideen om paven...

Til toppen 
#47299 - 08/01/2006 22:21 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Det vil sige at du afviser at STORT SET HELE KANON (med enkelte undtagelser) var der nogenlunde bred enighed om omkring 170?

-Grundtvig

Til toppen 
#47300 - 08/01/2006 22:24 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Faktuelt er der mange ting der ligger op til hvorfor tingene blev som de blev, jeg mener at det var helligånden der blandede sig, men der er politiske og intriger som osse havde sit indspil.
Så objektivt må man behandle bibel "tilblivelsen" udfra dette øjesyn, alt andet er i mine øjne lidt for meget.... For så indsovser du nogen ting, som vi ikke aner noget om.. for mange løse ender..
Hvis du ikke kan bearbejde fakta og historie objektivt så er det ikke teologi du skal læse....

Men det "kunne" jo være en tilfældighed at biblen blev til, for der fik længe før man lavede den.... såååå

stud.theol
Lars

Til toppen 
#47301 - 08/01/2006 22:30 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Hvilken Kanon andreas?

Markions?
Tertuallians?
Athanasius?
Augustin?
Østkirkens?
Vestkirkens?
Donatisterne?
Arianerne?

Andreas, hvorvidt vi kender til at direkte "kanon" samlinger fandtes er småt. Der fandtes mange små brevesamlinger og kopier af evangelier og skrifter i omløb, hvor af meget af det blev ødelagt under kristenforfølgelserne... og risikoen med alle de for forfalskninger som blev anset som kanon men senere blev afvist... Deraf, havde man den mundtlige overlevering og biskop autoriten.

Og så skal vi lige huske at der var mange diskusioner om hvorvidt de skrifter havde autoritet over de elever som havde kendt apostlene i den tidligeste tid, og... bla bla :-)

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#47302 - 08/01/2006 22:33 Re: Red: Jesus i Helvede?
Anonym
Anonym

Det er jo først i 1500 talet vi kan tale om en anden kirke end den katolske, så man må jo indrømme at den kristen kirke har været og er den kristne kirke..

Og om konstantins omvendelse i 300, er det megen snak... (min mening.. Konstantin omvendtesig aldrig med hjertet)
Men kirken ændres til en statskirke, og det har haft sin effekt, men det er svært at skælne mellem oldkirken og den tidelige statskirke synes du ikke?

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#47303 - 08/01/2006 22:41 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Fuldkommen objektivitet er en illusion - ganske enkelt...
Kan ikke se hvordan det skulle vaere en dyd at saa tvivl om Biblen paa den maade du goer? Kan slet ikke se hvordan en kristen kan begive sig af med den slags? Og hvis du holder det for sandt at Helligaanden rent faktisk stod bag kanons tilblivelse - hvad er saa problemet?

-Grundtvig

Til toppen 
#47304 - 08/01/2006 23:10 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

I min verden er det ikke umuligt af forholde sig objektivt.
Men vi er enige om i personlig tilgangsforhold er det svært, ja faktisk umuligt.....

Problem?
Jeg har skam intet problem, min tro bliver udfordret, jeg nyder det.. jeg står mere fast ved Jesus end nogensinde. Men vi er nød til at forholde os til fakta og forholdene før vi kaster om os med bibelsanheder :-) thats my point..

Jeg ser godt at du gerne vil have en mere radikal tilgang, der er vi ikke enige..... Jeg tror ikke at radikalismen er bedre, tværtimod, jeg tror at almenheden er den bedste vej...........

Og Mark, vi ved ikke om helligånden samlede biblen, vi ved ikke om biblen var noget som Paulus eller Jesus mente vi skulle have... derfor.... i min tro, tror jeg at biblen har et formål, en ide fra Gud.......

:;-)

stud.theol
Lars

Til toppen 
#47305 - 08/01/2006 23:14 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Jamen ENHVER analyse er en personlig tilgang.

Men lige for at tage det du startede med: Siger du at 100% objektivitet er mulig? For det er i modstrid med alt hvad "de kloge" ellers siger naar det angaar andre omraader end teologien...

-Grundtvig

Til toppen 
#47306 - 08/01/2006 23:25 Re: Jesus i Helvede? [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

Ikke enig :-)

Analyse kan sagtens være sagligt og objektivt.

100% ja, det tror jeg. sådan opfatter jeg det.
Men jeg mener osse at der selvføgelig er tilgange for man farver det, men det synes jeg er et spørgsmål om selvdisiplin.

Lars/ S T

Til toppen 
#47307 - 08/01/2006 23:49 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Nix Andreas..

Vi havde kun GT på dette tidspunkt, intet andet skrift at forholde sig til.. Det gik via mundtlig overlevering.
Ingen i Oldkirken kunne snakke en direkte skrift, den fik vi først i 325 e.kr.
Den suveræne autoritet var apostlene selv, og efter deres død deres elever og så videre indtil en lang periode med biskopper som var "i dengangs" øjne udvalgt af "fædrene" og deres ord var Jesu egne... deraf kommer ideen om paven...

Dette er ikke korrekt. Allerede medens Paulus endnu levede blev hans skrifter regnet for autoritative. Allerede omkring slutningen af 1. århundrede lå det nogenlunde klart hvad NT-canon (selv om det ikke blev kaldt sådan endnu på dette tidspunkt) omfattede, altså hvilke skrifter der blev regnet for autoritative skrifter. I perioden frem til 325 var der af og til debat om canons omfang, men der er ingen vidnesbyrd om at der i perioden fra ca. 100 og frem til 325 er blevet tilføjet skrifter som ikke fra starten blev regnet som autoritative.

Canondebatten i forbindelse med Markion resulterede blot i en af mange på hinanden, gennem de næste ca. 200 år, påfølgende stadfæstelser af hvad canon omfattede.

Det er direkte forkert og misvisende at sige, at der ikke fandtes nogen canon og dermed et NT før synoden i 325 e.Kr. Denne synode bekræftede blot den canon der allerede i forvejen fandtes.

Alle NT-srkfiter (måske med undtagelse af Johannes skrifter) er blevet til før år 70 e.Kr. og allerede ved slutningen af 1. århundrede cirkulerede der skriftsamlinger i menighederne med Paulus' breve og med evangelierne.

Til toppen 
#47308 - 08/01/2006 23:55 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Saa alt det journalister snakker om naar de siger at fuldkommen objektivitet er umulig er en omgang fis i en hornlygte?

-Grundtvig

Til toppen 
#47309 - 08/01/2006 23:56 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
men det er svært at skælne mellem oldkirken og den tidelige statskirke synes du ikke?

Det er jo en udvikling der sker, og som for alvor tager fat under og efter Konstantin. Det er først med indførelsen af alle de fremmede ting, under og efter Konstantin, hvor biskoppen i Rom tiltusker sig mere og mere magt, rigdom og politisk indflydelse, at man kan begynde at tale om en pavelig Katolsk Kirke, og vi skal jo nok helt op i 5. århundrede inden Roms biskop for alvor har fået tilranet dig magten som den øversrangerende biskop i kirken.

Til toppen 
#47310 - 09/01/2006 00:08 Re: Jesus i Helvede?
Anonym
Anonym

Der må jeg så erklære mig uenig.
:-) igen igen he he.... Men rart med en som har lidt interesse i den tid... yeaahh.

Vi har gennem tiden haft meget svært ved at direkte stadfæste hvilke breve var fra hvem og til hvem. Det skyldes somsagt at meget (rigtigt) meget gik tabt under forfølgelsen indtil tolerance ediktet i 307?? eller deromkring(vi er ikke helt sikre)
Og så igen ved vi der har cirkuleret utallige kopier med andres tankes flettet ind, eller sammendrag af direkte litt. Og så kender vi til direkte forflaskninger, som vi ved blev pillet fra ved gennemgående undersøgelse af deres kanioske værdighed.

Udover at kan der stilles tvivl om hvilke skrifter den østlige kirke mente var værdifulde og hvilke man i Rom/vestkirken så på. Desuden har diskisionen stået på mellem de forskellige "skoler" Alexandria, Antiokia..osv.

Vi har dateret mange af de nuværende canons fra om år 71-73
udfra mere eller mindre troværdige kilder. Udover at vores sideløbende litt. har været meget spartansk, min opfattelse er at man i nogen tilfælde bare har gættet... (men det kan jeg jo ikke bevise )

Vi har ikke nogen beviser for en ide om en skriftsamling a´la biblen før omkring Markion og Athanasius. Selv Nantari omkring år 120. beskriver intet om grundlags tanken.

Markiondebatten (han blev i øvrigt anset som Kætter ) var i manges øjne starten til dette.
Dette kan begrundes udfra den biskopale tanke.
Altså oldkirkens ide om at den indsatte Biskop, var indsat og indehaver af helligånden, disse var indsat af "apostlene" "fædrene" Og deres overlevering stod ikke til diskusion, andet end på synoderne.

Nikæa 325. synodeden er selvføgelige et tegn på en debat og et behov for et direkte skrift. Men vi kender osse til fx at den syriske kirke dannede deres egen canon uden om synoderne og flere retninger (som fx. donatisterne) forlod kirken og med deres egentilvalgte canon osse bidragede til canon debatten.

Vi ved ikke hvilke canon hvilke kirker har haft, det er min opfattelse at ikke alle kirke havde alle skrifter, og vi allerede fra Paulus at kirkelederne og andre drog bort fra overlevringerne og fra hans breve og gik deres egne veje...
Vi kender gennem kirkefædrene til "uenigheder" mellem de forskellige urmenigheder.... Og Fx magtkampene.. som Fx Rom striden.

Overleveringstanken, stod stærkt, skriftstanken i mine øjne fik først betydning senere...

stud.theol
Lars

Til toppen 
#47311 - 09/01/2006 01:09 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Overleveringstanken, stod stærkt, skriftstanken i mine øjne fik først betydning senere...

Ja, vi ved fra bl.a. Papias (jeg er ikke god til at huske korrekt stavning!!), at den mundtlige evangelieoverlevering levede stærkt, endda meget stærkt, side og side med den skriftlige overlevering. Og Papias bekræfter, at kun overlevering, og dermed også skrifter, der kunne føres tilabage til en apostel, eller en der havde tæt tilknytning til en apostel, blev regnet for en troværdig, og dermed autoritativ traderingskilde.

Bl.a. Birger Gerhardsson har lavet et stort og stærkt studie omrkring den mundtlige tradering og dens pålidelighed og troværdighed. Og hans studie bekræfter, at der på den tid i jødiske og dertil knyttede miljøer, var en meget pålidelig mundtlig tradering af selv meget store tekstmængder, samt at man var i stand til at gengive dette med noget nær fotografisk korrekthed.

Og som nævnt, så levede denne mundtlige traderingsform sideløbende med den begyndende skriftlige tradering. Allerede på Papias tid (ca. midten af første halvdel af 2. århundrede hvis jeg husker ret), cirkulerede der tekstsamlinger med henholdsvis evangelierskrifterne og brevsamlingerne, og disse må anses at have været gennerelt udbredte til store dele af de større urkristne menigheder rundt middelhavet og i Lilleasien (det nuværende Tyrkiet).

Allerede Peter giver i 2. Pet. 3, 15f antydning af, at Paulus breve skulle regnes autoritative, samt at de var kendt og udbredte. Også selv Paulus tilslutter sig dette med udbredelsen og rundsendelsen af sine brfeve til andre menigheder.

Markionstriden satte for første gang (efter hvad vi ved fra kilderne) focus på canonproblematikken, idet Markion satte spørgsmåltegn ved en del skrifter idet han jo ikke ville anerkende andre skrifter end dem af Paulus og Lukas.

Det er rigtigt at der i lang tid var en debat om hvilke skrifter der kunne og skulle regnes som autoritative, men denne gennem et par hundrede år varende debat, flyttede jo egentlig ikke rigtig rundt på mængden og arten af skrifter der blev regnet som de autoritative.

Kigger man lidt i Villy Bangs "Den nytestamentlige kanondannelse" (1985) (har den desværre ikke tilgængeligt længere så jeg referer fra hukommelsen), bliver det også ganske tydligt, at omfanget af autoritative (de senere canoniske) skrifter meget tidligt har ligget ret fast afgrænset, hvor debatten (bortset fra Markion-polemikken) primært har drejet sig om nogle få perifere skrifter.

Til toppen 
#47312 - 09/01/2006 01:24 Re: Jesus i Helvede?
Anonym
Anonym

Andreas, det var dejligt at krydse klinge med dig..
Men jeg for træt nu, resten må vente til imorgen
:-) take care

Til toppen 
#47313 - 09/01/2006 01:34 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Andreas, det var dejligt at krydse klinge med dig..
Men jeg for træt nu, resten må vente til imorgen
:-) take care

Tak i lige måde, og sov godt

Til toppen 
#47314 - 09/01/2006 16:28 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars
citat:
vi ved ikke om helligånden samlede biblen, vi ved ikke om biblen var noget som Paulus eller Jesus mente vi skulle have... derfor.... i min tro, tror jeg at biblen har et formål, en ide fra Gud.......
Jeg har ikke så let ved at følge med til, hvad du egentlig mener ..

Du skriver: Vi véd ikke om Bibelen var noget som Paulus eller Jesus mente at vi skulle have - - men du skriver også, at du tror, at Bibelen har et formål (hvilket?) og er en idé fra Gud.

Mener du så ikke, at Jesus er Gud, hvem hvem alt er skabt, som har al magt i himlen og på jorden, og som skal komme og dømme levende og døde? Eller ..?

Du skriver, at du står mere fast ved Jesus end nogensinde, men at du ikke vil "kaste om dig med bibelsandheder".
Fair nok, men hvorfra stammmer din viden om Jesus, om ikke fra Bibelen?

Du skriver også, at i din verden er det ikke umuligt at forholde sig objektivt, men at det "i personlige tilgangsforhold er svært/umuligt.
Hvordan dog nogensinde være objektiv?
I din verden er det ikke umuligt?

Hvis din verden ikke er alles verden, så synes jeg nærmest du skriver, at du har din helt egen subjektive objektivitet?

Lad mig spørge: Hvis du f.eks. var journalist og skulle redigere TV-avisen, ville nyhederne så ikke komme på skærmen som dit personlige, subjektive udvalg af hvad der var sket i verden siden sidste TV-avis?
Jeg er lidt utryg ved mennesker, som (tror at de) er objektive!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47315 - 09/01/2006 20:17 Re: Red: Jesus i Helvede?
Nikolaj
Bruger

Hej Andreas

Du skriver, som om betegnelsen katolsk har noget særligt med pavedømmet at gøre. Det har den nu ikke. Det er kun den Romersk-Katolske Kirke, der anerkender paven. Det andet store kirkesamfund, der kalder sig katolsk, nemlig den Græsk-Katolske Kirke, anerkender ikke paven (ligesom vi protestanter heller ikke gør). Katolsk betyder simpelthen almindelig eller universel. Før engang i det 11. århundrede var der én almindelig/katolsk kristen kirke, og det tror vi for så vidt, at der stadig er, når vi søndag efter søndag bekender: Vi tror på den hellige almindelige kirke. Vi taler nogen gange om selve Kirken som en usynlig størrelse, der ikke kender til kirkeskel, alle de sande kristnes forsamling; og dét er den egentlige katolske kirke.

mvh
Nikolaj,
katolik

Til toppen 
#47316 - 09/01/2006 20:30 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

citat:
Vi taler nogen gange om selve Kirken som en usynlig størrelse, der ikke kender til kirkeskel, alle de sande kristnes forsamling; og dét er den egentlige katolske kirke.

Ja, og den kirke har haft trange kår lige siden tiden under og efter kejser Konstantin og frem reformationen.

Jeg har dog så også bemærket at især den Romerks katolske Kirke siden reformationen gradvist har ændret signaler. Hvad den græsk-katolske angår mangler jeg ganske enkelt informationer til at jeg kan udtale mig om noget.

Til toppen 
#47317 - 09/01/2006 20:41 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

det er rigtigt, at der også er en anden kirke, som kalder sig katolsk. Nemlig den Ortodokse Kirke, vores søsterkirke, Østkirken, som jeg plejer at kalde den. Det navn siger nemlig, at de stadig er forbundet med Vestkirken, fx. gennem den apostoliske succession.

Hvorfor må RKK ikke kalde sig for katolsk? Når den nu ér det, tænker jeg.

mvh Tau.

Til toppen 
#47318 - 10/01/2006 18:50 Re: Red: Jesus i Helvede? [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau
citat:
det er rigtigt, at der også er en anden kirke, som kalder sig katolsk. Nemlig den Ortodokse Kirke, vores søsterkirke, Østkirken, som jeg plejer at kalde den. Det navn siger nemlig, at de stadig er forbundet med Vestkirken, fx. gennem den apostoliske succession.

Det er jo ikke kun Østkirken, I er forbundet med gennem den apostolske succession, men også bl.a. den engelske og den svenske kirke. Jeg kan da godt ærgre mig over, at vi i Folkekirken er sat uden for den tradition.
citat:
Hvorfor må RKK ikke kalde sig for katolsk? Når den nu ér det, tænker jeg.

Det bliver vi jo nok aldrig helt enige om. Jeg mener jo, at der (desværre) ikke findes noget kirkesamfund, som er identisk med den rigtige katolske kirke.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#47319 - 01/02/2006 13:07 Re: Jesus i Helvede? [Re: ]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Trollhammer

Citat:
"Gud har børn, men ingen børnebørn! Man kan ikke blive frelst igennem sine forældre, men at blive kristen er en beslutning man SELV træffer!!! "

Mener du så, at spædbørn bliver kastet i helvede, ifald de ikke har truffet den rette beslutning??

OK, måske et lidt provokerende spørgsmål, men måske værd at overveje?

Sagen er jo den, at der står forbavsende lidt om spædbørn i Guds Ord. Som lutheraner tror jeg, at spædbørn kan tro, - eller rettere, at Gud formår at skabe tro i et spædbarn, og det er ved den tro, de bliver frelst............også om de ikke er blevet døbt endnu. Men vi ved med sikkerhed, at Gud møder børnene i sit nådemiddel: dåben, og at han der indlemmer dem i sin pagt i kraft af Kristi autoritet.

Gud velsigne dig.

Mkh Malli

Ændret af malli (01/02/2006 13:09)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær