Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#47177 - 31/05/2005 19:24 Faldende dåbstal
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Kristeligt dagblad bragte i dag følgende artikel:

Læs artiklen her

Artiklen handler om at biskopperne er bekymret over det faldende dåbstal, altså andelen af forældre der lader deres børn døbe.

Artiklen skriver dog ikke hvorfor biskopperne er bekymret, hvilket jeg godt kunne tænke mig at vide. Personligt kan jeg ikke se nogen grund til bekymring, da jeg ikke kan se noget formål med at døbe børn hvis forældre ikke er personligt kristne. Tværtimod ser jeg det som en positiv udvikling, at færre lader deres børn døbe, da det på lang sigt vil betyde, at der er færre ikke-kristne i folkekirken, hvilket alt andet lige må være en fordel for folkekirken, da den jo i høj grad er demokratisk ledet. Det betyder med andre ord, at der bliver større sammenhæng mellem antallet af personligt troende og antallet af medlemmer af folkekirken.

Hvad mener du? Det er en bekymrende eller positiv udvikling at dåbstallet falder?

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#47178 - 31/05/2005 20:51 Re: Faldende dåbstal [Re: Lord Dean]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Lord Dean

Du spørger, om vi mener, det er bekymrende eller ej, at andelen af børn, der bliver døbt i Folkekirken, er faldende. Jeg mener både-og.

Det er bekymrende, fordi en af folkekirkens største fordele er, at den udgør en vigtig kontaktflade mellem ortodokse* præster og størstedelen af Danmarks befolkning. For den almindelige dansker er tærsklen til folkekirken ikke nær så høj som til missionshuset eller frikirken. En faldende dåbsprocent betyder, at færre mennesker kommer i kontakt med en ortodoks* præst; hvilket selvsagt er negativt.

Men det er også positivt, netop fordi, som du skriver, Folkekirken i høj grad er demokratisk ledet. En faldende dåbsprocent vil (på sigt) betyde, at der vil sidde procentvis flere ortodokse* i menighedsrådene. Nationalt vil det dog ikke have nogen væsentlig betydning, da også ikke-medlemmer jo har stemmeret til Folkekirkens øverste organ, Folketinget.

Overordnet set mener jeg dog, at det er negativt, for en dåb er trods alt en dåb, og mon ikke Helligånden kan finde en vej, også uden om ikke-troende forældre. Det er trods alt ikke forældrenes tro, der frelser. Gud har ikke børnebørn.

mvh
Nikolaj

*) Ortodoks skal forstås i den egentlige betydning: rettroende, ikke i betydningen græsk-katolsk. Andre mulige betegnelser kunne f.eks. være konservativ, klassisk kristen eller bibeltro.

Ændret af Nikolaj (31/05/2005 20:53)

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#47179 - 31/05/2005 21:21 Re: Faldende dåbstal [Re: Nikolaj]
Lord Dean
Bruger

Overordnet set mener jeg dog, at det er negativt, for en dåb er trods alt en dåb, og mon ikke Helligånden kan finde en vej, også uden om ikke-troende forældre. Det er trods alt ikke forældrenes tro, der frelser. Gud har ikke børnebørn.

Ligger der ikke lidt i ovenstående, at chancerne for at Gud åbenbarer sig for en er større hvis man er døbt, end hvis man ikke er døbt? Altså at man er bedre stillet i forhold til frelsen end den der ikke bliver barnedøbt?

Dette er ikke en tanke jeg bryder mig om... Jeg mener, at Helligånden arbejder lige hårdt på at omvende både døbte og udøbte.

(Dertil mener jeg også, at man først åbner for dåbens gaver ved den personlige omvendelse, og man har altså ikke nogen gavn af dåben førend man har omvendt sig. Dermed også sagt, at jeg ikke mener, at et spædbarn kan have en frelsende tro.)

Michael Hedegaard

Til toppen 
#47180 - 31/05/2005 21:23 Re: Faldende dåbstal [Re: Lord Dean]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Lord Dean,

jeg mener, at det er en bekymrende udvikling, at færre og færre forældre vil have deres barn døbt i den kristne kirke. Fordi vi i dåben får Helligånden som gave og bliver gjort til Guds børn, indpodet i Kristus, og det går man glip af, i fald man ikke bliver døbt.
Jeg er af den overbevisning, at man ved barnedåben får lagt kimen til senere tro, også nogen gange uden oplæring. Jeg har dog ikke konkrete bibelsteder, der underbygger det, det bygger alene på min Kirkes lære. Men det er jo også lige så godt som Bibelen for mig, som er katolik. Jeg ville dog gerne kunne henvise til et Bibelsted, som du som protestant kunne bruge, men jeg har altså ikke noget. Desværre. Beklager.

Jeg selv kom til tro på baggrund af min barnedåb, jeg blev døbt, da jeg kom til Danmark som 8 mdr. gammel baby. Tænk at jeg hele tiden har været Guds barn, selvom jeg slet ikke var klar over det!!! Det er da stort. (Jeg blev kristen for fem år siden ligesom kristina ordstyrer her i forumet).

Mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47181 - 31/05/2005 21:38 Re: Faldende dåbstal [Re: tau]
Lord Dean
Bruger

Hej Lord Dean,

jeg mener, at det er en bekymrende udvikling, at færre og færre forældre vil have deres barn døbt i den kristne kirke. Fordi vi i dåben får Helligånden som gave og bliver gjort til Guds børn, indpodet i Kristus, og det går man glip af, i fald man ikke bliver døbt.
Jeg er af den overbevisning, at man ved barnedåben får lagt kimen til senere tro, også nogen gange uden oplæring. Jeg har dog ikke konkrete bibelsteder, der underbygger det, det bygger alene på min Kirkes lære. Men det er jo også lige så godt som Bibelen for mig, som er katolik. Jeg ville dog gerne kunne henvise til et Bibelsted, som du som protestant kunne bruge, men jeg har altså ikke noget. Desværre. Beklager.

Jeg selv kom til tro på baggrund af min barnedåb, jeg blev døbt, da jeg kom til Danmark som 8 mdr. gammel baby. Tænk at jeg hele tiden har været Guds barn, selvom jeg slet ikke var klar over det!!! Det er da stort. (Jeg blev kristen for fem år siden ligesom kristina ordstyrer her i forumet).

Som jeg ser det, så er det de (troende) kristne, der er "Guds børn". Det er altså ikke nok at være døbt for at være et Guds barn, man må også have troen. Alt andet vil forekomme mærkelige. Guds børn kan selvsagt ikke være døbte gudsfornægtere.

Jeg tror også, at vi i dåben får Helligånden som gave og barnekår hus Gud, men som enhver anden gave, så kan vi ikke gøre brug af den førend vi tager imod og åbner den, hvilket vi gør ved at omvende os. Dåbsgaven træder altså først i kraft når vi omvender os. Derfor kan jeg heller ikke lide når nogen siger, at deres dåb er baggrunden for at de er kommet til tro, for det mener jeg er noget indbildsk sludder. Helligånden giver troen til dem den vil - uafhængigt af om mennesker har valgt at døbe vedkommende.

Og hvorfor omvende sig, hvis man allerede er et Guds barn blot man er døbt? For jeg går udfra, at du mener, at ALLE Guds børn bliver frelst?

Michael Hedegaard

Til toppen 
#47182 - 31/05/2005 21:43 Re: Faldende dåbstal [Re: tau]
Lord Dean
Bruger

Jeg er af den overbevisning, at man ved barnedåben får lagt kimen til senere tro, også nogen gange uden oplæring.

Skal det forstås således, at du kan placere et døbt spædbarn på en øde ø, for så at vende tilbage 50 år senere og så vil han/hun kunne fortælle dig om frelsen i Jesus?

Michael Hedegaard

Til toppen 
#47183 - 31/05/2005 21:45 Re: Faldende dåbstal [Re: Lord Dean]
Nikolaj
Bruger

Hej Lord Dean, du skriver:

Ligger der ikke lidt i ovenstående, at chancerne for at Gud åbenbarer sig for en er større hvis man er døbt, end hvis man ikke er døbt? Altså at man er bedre stillet i forhold til frelsen end den der ikke bliver barnedøbt?
Dette er ikke en tanke jeg bryder mig om... Jeg mener, at Helligånden arbejder lige hårdt på at omvende både døbte og udøbte.
(Dertil mener jeg også, at man først åbner for dåbens gaver ved den personlige omvendelse, og man har altså ikke nogen gavn af dåben førend man har omvendt sig. ...

Det er jeg ikke helt enig i. Jeg mener, at den, der er døbt, er frelst, med mindre han eller hun fornægter dåbens gave. Det hænger nok sammen med min opvækst i Indre Mission. Jeg tror ikke, vi skal "længere væk" end til Luthersk Missionsforening, før man finder den samme holdning, som du beskriver, altså at omvendelse er nødvendig for frelsen. Det hænger måske sammen med, at LM er en anelse mere lavkirkelig end IM.

... Dermed også sagt, at jeg ikke mener, at et spædbarn kan have en frelsende tro.)

Vil det sige, at du mener, at alle spædbørn automatisk går fortabt, hvis de dør?

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#47184 - 31/05/2005 21:48 Re: Faldende dåbstal [Re: tau]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Café!
Jeg ser ikke med bekymring på det faldende dåbstal fordi jeg har et andet dåbssyn nemlig "voksen dåb" (troenes dåb). Dermed ingen fordømmelse af dem med et andet dåbssyn. Jeg tror ikke, at man blir et Guds barn i dåben.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#47185 - 31/05/2005 22:12 Re: Faldende dåbstal [Re: Nikolaj]
Lord Dean
Bruger

Det er jeg ikke helt enig i. Jeg mener, at den, der er døbt, er frelst, med mindre han eller hun fornægter dåbens gave. Det hænger nok sammen med min opvækst i Indre Mission. Jeg tror ikke, vi skal "længere væk" end til Luthersk Missionsforening, før man finder den samme holdning, som du beskriver, altså at omvendelse er nødvendig for frelsen. Det hænger måske sammen med, at LM er en anelse mere lavkirkelig end IM.

Der står vel ikke nogen steder at dåben alene er nok til at blive frelst? Det gør der mig bekendt ikke. Jeg mener at Bibelen er meget klar omkring, at dåb og tro er forudsætningen for frelse. Det sprængende punkt bliver så om man mener, at spædbørn kan have en frelsende tro eller ej, Hvilket jeg ikke mener de kan have.

Vil det sige, at du mener, at alle spædbørn automatisk går fortabt, hvis de dør?

Her hælder jeg nok til den forståelse af arvesynden som Apostolsk kirke og pinsekirken har. Nemlig at Arvesynden først og fremmest har den konsekvens at vi skal lide den fysiske dø, og sekundært, at når vores bevidsthed udvikles, så vil vi også pådrage os den åndelige død. Spædbørn går altså ikke automatisk fortabt blot fordi deres forældre ikke har døbt dem, men de har et "frikort" indtil de når en alder hvor de begynder at blive bevidste om deres handlinger.

Michael Hedegaard

Til toppen 
#47186 - 31/05/2005 22:53 Re: Faldende dåbstal [Re: Lord Dean]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lord Dean

nej jeg mener ikke, at alle Guds børn bliver frelst. Derfor er omvendelse nødvendig for frelse, selvom man er døbt.

mvh Tau.
PS. Det kan godt være, at du mener, at mine ord er noget sludder, men det er nu altså min opfattelse af tingene.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#47187 - 31/05/2005 22:55 Re: Faldende dåbstal [Re: Lord Dean]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Lord Dean

ja. Sådan skal det forstås i nogle tilfælde. Ikke alle. Helligånden omvender, hvem Han vil. Men jeg mener helt klart, at døbte har en særlig forrang. For de har fået Ham som gave, Han har taget bolig i dem allerede i dåben. Også selvom de var spædbørn i nogens tilfælde.

mvh Tau.

Til toppen 
#47188 - 31/05/2005 22:59 Re: Faldende dåbstal [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

du skriver, hvis jeg har forstået dig rigtigt, at dåben frelser uden omvendelse? Er det korrekt? Hvad så med alle de skriftsteder, hvor Jesus siger,: Din tro har frelst dig.
Og hvor står der, at dåben frelser uden tro? Det er ikke ! en anklage, jeg spørger bare i al venlighed.

Alt godt
Tau.

Til toppen 
#47189 - 31/05/2005 23:19 Dåb og frelse [Re: Lord Dean]
Nikolaj
Bruger

Der står vel ikke nogen steder at dåben alene er nok til at blive frelst? Det gør der mig bekendt ikke. Jeg mener at Bibelen er meget klar omkring, at dåb og tro er forudsætningen for frelse. ...

Netop. Dåb og tro er uløseligt sammenknyttede. Derfor kan man ikke tale om dåben alene, fordi man ikke kan frelses ved dåben uden tro; men derimod kan man godt sige troen alene, fordi der ikke findes nogen sand tro uden dåb (eller ønske om dåb).

... Det sprængende punkt bliver så om man mener, at spædbørn kan have en frelsende tro eller ej, Hvilket jeg ikke mener de kan have. ...
Her hælder jeg nok til den forståelse af arvesynden som Apostolsk kirke og pinsekirken har. Nemlig at Arvesynden først og fremmest har den konsekvens at vi skal lide den fysiske dø, og sekundært, at når vores bevidsthed udvikles, så vil vi også pådrage os den åndelige død. Spædbørn går altså ikke automatisk fortabt blot fordi deres forældre ikke har døbt dem, men de har et "frikort" indtil de når en alder hvor de begynder at blive bevidste om deres handlinger.

Lad os lige se dette i forhold til et Jesus-citat: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det. (Mark 10,15/Luk 18,17). For mig at se, er konsekvensen af det, du siger, sammenholdt med dette, at man for (som voksen) at kunne komme ind i Guds rige (altså blive frelst) skal holde op med at være bevidst om sine synder. Man skal jo blive ligesom et lille barn. Men man behøver ikke at lede længe i Bibelen for at lære, at det er vigtigt at være bevidst om sine synder og angre dem. Lad mig give et par eksempler:
For du har vore mange overtrædelser for øje, og vore synder vidner imod os; vi er os vore overtrædelser bevidst, vi kender al vor skyld. (Es 59,12).
Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. (1 Joh 1,8-9).

Jeg tror således også, at børn, som alle andre mennesker, er syndere, uanset om de er bevidste om det eller ej. Men man kan alligevel godt tale om en slags "frikort", nemlig dåben, som ændrer valget om frelse fra et tilvalg til et fravalg.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#47190 - 31/05/2005 23:21 Re: Faldende dåbstal [Re: tau]
Nikolaj
Bruger

Hej Tau

Jeg tror, at mit seneste svar til Lord Dean, Dåb og frelse, besvarer dine spørgsmål. Ellers er du velkommen til at spørge igen .

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#47191 - 01/06/2005 13:24 Re: Dåb og frelse [Re: Nikolaj]
Lord Dean
Bruger

Netop. Dåb og tro er uløseligt sammenknyttede. Derfor kan man ikke tale om dåben alene, fordi man ikke kan frelses ved dåben uden tro; men derimod kan man godt sige troen alene, fordi der ikke findes nogen sand tro uden dåb (eller ønske om dåb).

Hvis dette passer, så må man jo i dåbsgave også få troen, da du jo mener, at alle døbte spædbørn bliver frelst hvis de skulle gå hen og dø. Hvor finder du et bibelsk belæg for denne automatik? Hvor står der, at vi i dåbsgave også modtager troen, eller at vi per automatik umiddelbart inden dåben får troen?

Da jeg var på Indre Missions Bibelskole kunne en af lærerne fortælle en lidt sjov historie, som også illustrerer troen på denne automatiske tildele af troen. Det var nogle IM'er ude på vestkysten et sted, der ikke ville rejse sig i kirken når dåbsbarnet blev båret frem for menigheden. Begrundelsen var at barnet var et "Satans barn", da det ikke var døbt eller havde den kristne tro. Men de ville gerne rejse sig under dåbsritualet og når barnet blev ført ud af kirken, for nu var det et "Guds barn".

For mig forekommer det vanvittigt at tro, at dåben og troen er SÅ stærkt sammenknyttet. Har man troen, så er det også naturligt at lade sig døbt, men det fungerer ikke den modsatte vej. Blot fordi man er døbt har man ikke nødvendigvis troen. Man kan let lade sig døbe uden at tro, men det er svært at have troen uden at lade sig døbe. Men hvis man tror på denne automatik, hvor gammel må man så være for at denne automatik gælder? Gælder den indtil barnet er 1 år, 3 år, 5 år, 10 år eller 14 år?

Michael Hedegaard

Til toppen 
#47192 - 01/06/2005 14:05 Re: Dåb og frelse [Re: Lord Dean]
Nikolaj
Bruger

Hvis dette passer, så må man jo i dåbsgave også få troen, da du jo mener, at alle døbte spædbørn bliver frelst hvis de skulle gå hen og dø. Hvor finder du et bibelsk belæg for denne automatik? Hvor står der, at vi i dåbsgave også modtager troen, eller at vi per automatik umiddelbart inden dåben får troen?
... Men hvis man tror på denne automatik, hvor gammel må man så være for at denne automatik gælder? Gælder den indtil barnet er 1 år, 3 år, 5 år, 10 år eller 14 år?

Nu er det jo ikke kun mig, der taler om "automatik". Jeg kunne jo passende spørge dig: Hvor længe gælder børns "frikort" til frelsen? Jeg tror egentlig, at vores svar må blive nogenlunde det samme, nemlig ind til barnet ikke længere af sig selv kan "modtage Guds rige ligesom et lille barn".
Jeg mener netop, at det bibelske belæg er dette: "Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det." (Mark 10,15/Luk 18,17). Ergo: Den, der modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer ind i det; og et lille barn modtager naturligt Guds rige ligesom - et lille barn.
Et tilsvarende spørgsmål, som dette rejser, er: Går små børn, som ikke er døbt, fortabt? Det er ikke et spørgsmål, jeg mener at kunne besvare. Men jeg håber det ikke, og det gør Gud heller ikke, er jeg overbevist om.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#47193 - 01/06/2005 17:08 Re: Faldende dåbstal [Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

mange tak for svaret, jeg kunne heller ikke forstå, at det skulle forholde sig, som jeg troede. Jeg fik vist bare noget i den gale hals.

Mvh Tau.

Til toppen 
#47194 - 01/06/2005 17:14 Re: Dåb og frelse [Re: Nikolaj]
Jonathan
Bruger

Hej Nikolaj!
For mig, at se handler Mark. 10,15/Luk. 18,17 ikke om noget i forbindelse med dåb, men der imod om, at vi må modtage frelsens gave på en enfoldig og åben måde ligesom et lille barn.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#47195 - 01/06/2005 17:37 Re: Dåb og frelse [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj, du skriver:

"Et tilsvarende spørgsmål, som dette rejser, er: Går små børn, som ikke er døbt, fortabt? Det er ikke et spørgsmål, jeg mener at kunne besvare. Men jeg håber det ikke, og det gør Gud heller ikke, er jeg overbevist om."

Jeg synes det er et godt svar, du kommer med her. Det er klart, at vi ikke håber det, og at Gud heller ikke ønsker det. Men vi kender ikke svaret. Spørgsmålet ligger mig tungt på sinde, også helt personligt, fordi jeg har et udøbt barnebarn.

Men vi véd jo, at hvad vi mennesker gør, og hvad vi undlader at gøre, kan være afgørende for ikke kun vores egen, men også andre menneskers, frelse eller fortabelse.

De første menneskers oprør mod Gud - syndefaldet - fik forfærdende konsekvenser, ikke kun for dem selv, men også for os, hele denne verden, selv om ingen af os her var til stede i Edens den dag ...

Og Jesu Kristi sonoffer har tilsvarende ufatteligt vidunderlige konsekvenser, nemlig genoprettelsen af fællesskabet med Gud. Hvis vi modtage det ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#47196 - 01/06/2005 17:48 Re: Dåb og frelse [Re: kristina]
Jonathan
Bruger

Hej Kristina!
Jeg deler ikke din bekymring ang. dit udøbte barnebarn fordi jeg har et andet dåbssyn nemlig troenedes dåb.
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#47197 - 01/06/2005 22:36 Re: Dåb og frelse [Re: Jonathan]
Nikolaj
Bruger

Hej Jonathan

Du har ret i, at Mark 10,15/Luk 18,17 ikke direkte handler om dåb, og det var egentlig heller ikke det, jeg skrev. Jeg skrev bare, at eftersom vi skal modtage Guds rige ligesom små børn, så må små børn jo være de bedste til at modtage Guds rige. Det er et vigtigt argument for barnedåb. Og det er også fortrøstende, at vi kan stole på, at små børn kan frelses, selv om de ikke selv er i stand til at bekende troen. Det sidste tror jeg, at barne- og voksendøbere kan stå sammen om.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#47198 - 06/06/2005 13:52 Re: Faldende dåbstal [Re: Lord Dean]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Lord Dean.

Hvor står der i Bibelen, at spædbørn ikke kan have en frelsende tro? Så vidt jeg ved, står der ikke beskrevet nogen øvre eller nedre aldersgrænse for, hvornår man kan have det.
Desuden, hvis troen er en gave fra Gud, hvad er det så, der forhindrer den Almægtige i at skabe og skænke troen i og til et spædbarn såvel som den voksne?
Ellers afhænger den frelsende tro jo af en kvalitet hos mennesket (forstand, bevidsthed eller lignende), hvilket også må betyde, at hvis man mister forstand og bevidsthed ved demens eller lignende, så mister man den frelsende tro og er håbløst fortabt?
Eller for at være lidt drilagtig: Falder du fra hver nat - i og med at du falder i søvn og bliver ubevidst - for så at komme til tro igen, når du vågner?

Og hvor finder du belæg for din frikort-tanke? Alene det faktum, at spædbørn kan dø, tyder ikke på noget frikort. Den fysiske død er ligeså meget straf for synd som den åndelige død er.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#47199 - 07/06/2005 14:19 Re: Faldende dåbstal [Re: AnnePande]
Lord Dean
Bruger

Hej Lord Dean.

Hvor står der i Bibelen, at spædbørn ikke kan have en frelsende tro? Så vidt jeg ved, står der ikke beskrevet nogen øvre eller nedre aldersgrænse for, hvornår man kan have det.
Desuden, hvis troen er en gave fra Gud, hvad er det så, der forhindrer den Almægtige i at skabe og skænke troen i og til et spædbarn såvel som den voksne?
Ellers afhænger den frelsende tro jo af en kvalitet hos mennesket (forstand, bevidsthed eller lignende), hvilket også må betyde, at hvis man mister forstand og bevidsthed ved demens eller lignende, så mister man den frelsende tro og er håbløst fortabt?
Eller for at være lidt drilagtig: Falder du fra hver nat - i og med at du falder i søvn og bliver ubevidst - for så at komme til tro igen, når du vågner?

Og hvor finder du belæg for din frikort-tanke? Alene det faktum, at spædbørn kan dø, tyder ikke på noget frikort. Den fysiske død er ligeså meget straf for synd som den åndelige død er.

Mvh. Anne.

Der står i Bibelen, at troen kommer af det der høres. Mennesker kan godt prædike evangeliet for spædbørn, men det hjælper ikke på barnets tro, da troen kommer af det der høres fremfor det der tales, og spædbørn forstår næppe hvad der prædikes. Vi må altså have en alder hvor vi forstår at modtage et budskab og forholde os til budskabet for at have en frelsende tro. Hvornår denne alder så oprinder er forskellige fra person til person.
Dette er også en af årsagerne til at missionsbefalingen er så vigtigt, da Gud har valgt at troen skal komme i kraft af det forkyndte ord. Hvis Gud derimod havde valgt at give troen uden nogen form for menneskelige aktivitet, så var missionsbefalingen ligegyldig, da der på ingen måde ville være brug for at vi forkyndte Guds ord. Vi skal simpelthen forkynde Ordet for at Gud skal skabe troen i tilhørerne. Formålet med missionsbefalingen er ikke at vække en udslukket (spæd)barnetro til live, men at så kimen til en ny og spirende tro.

Ja, den fysiske død er lige så meget straf for synd som den åndelige død, men der er væsentlige forskel på den fysiske og den åndelige død. Den fysiske død er uundgåelig, hvorimod den åndelige død er undgåelig, hvis vi bekender os til Jesus som vores Herre og Gud, da han i såfald træder i vores sted, og så at sige dør den åndelige død for os. Spørgsmålet er så om man mener, at vi fra fødslen er født både til den fysiske og åndelige død, eller om man kun er født til den fysiske død og i løbet af livet gør os 'berettiget' til også at lide den åndelige død. Her mener jeg at sidstenævnte er tilfældet.

At sove, at være bevidstløs eller blive dement mener jeg ikke betyder at vi mister troen. For de to første tilstande gælder det, at de mest af alt fungere som standby-funktioner hvor kroppen restraureres, og hvorfra vi vågner med samme tro og overbevisning som da vi lagde os til at sove. Angående demens, så betragter jeg det som et slør der trækkes ned over hovedet på os, som forstyrrer vores hukommelse og personlighed, men bag sløret er personen stadig den samme.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor du mener at finde bibelsk belæg for at spædbørn kan have en frelsende tro. Alt for ofte synes jeg, at folk der holder på barnedåb tyer til at lave teologi udfra symboler fremfor Bibelens ord. Hermed mener jeg, at de fx ofte fremhæver det symbolske i, at barnedåben viser at vi skal blive som børn. Og ja, jeg må indrømme, at der er megen god symbolik i det, men jeg har blot ikke hørt nogen argumenter der bygger på Bibelen, som underbygger praktiseringen af barnedåb. Teologien skal bygges på Bibelen - ikke på symbolik.

Og hvor finder du bibelsk belæg for at dåb af spædbørn per automatik fører til en frelsende tro på det døbte spædbarn?
(Og hvis du ikke tror på denne automatik, og i stedet mener, at ALLE spædbørn har en frelsende tro, hvor finder du så bibelsk belæg for dette?)

Michael Hedegaard

Til toppen 
#47200 - 14/06/2005 00:47 Re: Faldende dåbstal [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

POSITIVT!
At lade sig døbe bør være noget man selv vælger. Gud har børn, men ingen børnebørn. Hvis dine forældre er kristne betyder det ikke at du er kristen...

Enig med Dean

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær