Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#4710 - 24/09/2002 13:36 Hvad og hvor meget er sex?
harry
Bruger

Reg.: 24/09/2002
Jeg kunne godt tænke mig at høre folks mening omkring hvad sex helt præcist er og hvor er grænsen? Er sex at man er sammen med sin elskede og nusser og kæler. Er det når man begynder at gå ind under tøjet. Er der når man går længere. Kort sagt hvad kan man tillade sig? Hva med selvtilfredstillelse? Hvor langt kan vi gå osv? På nuværende tidspunkt har vi, min kæreste og jeg, i vores forhold helt klare grænser og dem er vi fast besluttet på at holde. Men er vi mon gåede for langt?
Det er meget svært for mig. Jeg har ikke været kristen hele mit liv, og det her er en enorm barierre som jeg gang på gang støder ind i. Desværre oplever jeg også tit at folk er meget lukkede omkring det her og at der er et stort tabu.
Tak for mange gode svar

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#4711 - 24/09/2002 13:53 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Harry
Grænsen går der, hvor begæret kommer ind i dine tanker og hjerte. Hvor grænsen er fysisk er temmelig individuel, da vi jo er forskellige.

Med venlig hilsen
malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#4712 - 24/09/2002 16:09 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Det er et meget interessant og essentielt spørgsmål du der fremsætter Harry, og jeg tror virkelig også vi har behov for at tage den debat om hvor langt man kan tillade sig at gå, hvor grænsen går. Jeg er dog tilbøjelig til at være enig med Malli i, at grænsen rent fysisk er forskellig fra person til person. Jeg har selv lige haft det spørgsmål inde på livet fordi jeg havde en kæreste som godt nok var kristen, men vi var ikke enige om hvorvidt sex før ægteskabet var/er forkert eller ej, og jeg kendte såmænd heller ikke selv mine egne grænser fordi jeg ikke havde haft anledning til at finde ud af det før nu, men jeg lærte at min grænse går ved bikinilinjen og absolut ingen kæleri under tøjet!! Men det er meget vigtigt for dig og din kæreste at I finder ud af hvor hver jeres grænse går og så respektere det, det er simpelthen alfa og omega hvis et parforhold skal være godt for begge parter!!! Det er et svært emne det her og der findes nok ingen universalløsninger på dit spørgsmål, så jeg vil foreslå at du og din kæreste snakker tingene godt igennem, og hvis I kommer til at gøre noget som I ikke har det godt med, så lad være en anden gang, det er nok bedste måde at finde ud af hvor jeres grænser går, uden at jeg dog vil opfordre jer til at udforske det alt for meget, men simpelthen lytte til jeres samvittighed når I mærker at noget ikke var godt. Må Gud rigt velsigne jer!!!!

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#4713 - 25/09/2002 11:34 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Jeg vi sige at sex begynder når kønsdelene blir en del af legen

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#4714 - 25/09/2002 12:05 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: Maijannes]
harry
Bruger

Maijannes> Tak for din kommentar. Jeg er glad for at du fortæller mig hvordan du personligt har det med det her og hvor dine grænser går. Jeg har taget det du skrev til efterretning og skulle du evt ha mere at tilføje så fyr løs. Jeg har lige et lille spørgsmål. Jeg har lidt brug for at du, hvis du vil, skære det lidt ud i pap. Jeg indrømmer at jeg til tider er lidt tykhovdet. Du skriver at din grænse er ved bikinilinien. Hvad og hvor helt præcist. Det skal stå dig frit for at svarer, det er jo egentlig ret personligt.
Harry

Til toppen 
#4715 - 25/09/2002 19:55 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Jeg skal gerne forsøge at svare på dit spørgsmål om bikinilinjen uden dog at gå alt for tæt på da det jo, som du selv er inde på, et ret personligt spørgsmål, men jeg gør alligevel forsøget.
Bikinilinjen er for mig grænsen under navlen og dermed også inden under tøjet, og det vil jeg kraftigt råde dig og andre par til at undgå så længe I ikke er gift. Jeg ved godt at det er svært, det var det også for mig, for man har jo vitterligt lyst til at gå i seng med hinanden, det er der heller ikke noget odiøst i at have lyst til for Gud har selv skabt os med seksualiteten, men han har også sat en ramme omkring det som hedder ægteskabet, og det tror jeg vi gør klogt i at notere os og leve efter selvom det unægteligt er svært, men også her må vi bede om Guds hjælp og styrke til at klare det pres som det jo vitterligt er, Gud velsigne dig og din kæreste!!!!!

Håber det er svar nok på dit spørgsmål, ellers spørg bare igen.

Maijannes

Til toppen 
#4716 - 25/09/2002 19:56 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: joppe]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Enig Joppe!!! Godt svaret, jeg kunne ikke have svaret bedre!!!!!!

Til toppen 
#4717 - 26/09/2002 13:14 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: Maijannes]
harry
Bruger

1000 tak for dit svar. Det var fint skåret ud i pap og jeg er da helt ening i det du siger. Jeg er også overbevidst om at det er der hvores grænse går. Resten må vente til den dag kommer hvor vi forhåbentlig, om Gud vil, bliver gift.
Harry )

Til toppen 
#4718 - 26/09/2002 17:16 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: joppe]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Eller man kunne sige, at grænsen nås når noget bliver antændt, som ikke skal antændes endnu... :-)

Mvh. Carsten

Til toppen 
#4719 - 27/09/2002 09:58 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
Jesper B
Bruger

Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
at du oplever folk som lukkede er jo fordi vi selv kæmper med spørgsmålet lie så meget som du selv. Kristendommen er ikke en religion som giver standart svar på alle ting. Kristendom er en religion som indvolverer os personligt i de problemstillinger verden sender vores vej. Nogen ting må vi bare arbjede med selv i lyset af den herre vi møder i Bibelens Jesus.

MVH.
J.

Til toppen 
#4720 - 01/10/2002 18:02 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Selv tak, Harry! Det er dejligt at vide at ens egne dyrtkøbte erfaringer kan bruges af andre. Må Gud rigt velsigne dig og din kæreste!!

Maijannes

Til toppen 
#4721 - 09/10/2002 13:01 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
Mulle
Bruger

Reg.: 10/10/2001
Jeg har med interesse fulgt med i de svar der er kommet på dit indlæg. Jeg er selv gift og har været det i snart 15 år. I det meste af den tid har vi holdt en hel del oplæg for teenagere og unge - også par - om det at leve sammen som mand og kvinde - som Gud vil det.
Der findes (også i kristne kredse) stor uvidenhed om vores krop, og om det køn Gud har givet os. Det opfattes staidg mange steder som tabu..... Måske fordi de voksne har svært ved at tale om det, hvis/når de selv har oplevet at falde i på dette område.

Een af de ting vi stadig bruger som målestok for hvad vi "må", er at vi altid skal kunne sige Gud tak for sexualiteten - også når vi lægger os til at sove efter at have haft sex.
Det kan også overføres til par inden bryllup.
Ved at læse gode (også kristne) bøger om emnet - altså få kendskab til Guds vilje med at han har givet os vores køn, og givet os drifterne. Dette kendskab kan også komme gennem samtale/venskab med ægtepar, som vil sankke med jer om det de selv oplevede som unge og smaskforelskede.

Når I mødes og er sammen, så er det en kanon god idé at være sammen under overskriften "vi skal kunne sige Gud tak for det vi oplever/laver sammen".
slut evt. jeres besøg af med at bede til Gud - sige Ham tak fordi Han har skabt jer som I er - og bed Ham om at velsigne jeres forhold og kommende ægteskab.
Dette kan være er troskabspagt I opretter mellem hinanden, og dette kan så blive begyndelsen på at leve sammen i troskab - først i forhold til den pagt I har lavet med hinanden (evt under bøn) og også en god læremester til ægteskabet.

Hvis I mangler et par at "spille bold op ad", så kan I spørge i jeres menighed/kirke/missionshus, og skulle dette kikse, så bare send en mail til mig/os.... mulle@jesusnet.dk

Jeg vil ønske jer Guds velsignelse over livet som Skabt Af Gud........

Jeg har valgt ikke her at svarer på hvad der er sex - men gør det måske senere..... hvis der er behov for det ud over de andre svar...

Hilsen Mulle

Til toppen 
#4722 - 28/10/2002 16:22 Re: Hvad og hvor meget er sex? [Re: harry]
Mulle
Bruger

Reg.: 10/10/2001
Ja - Harry - nu har jeg fået taget mig tid til at besvarer dit spørgsmål - og jeg gør det her på opfordring af dig.

Hvad er sex?
Jeg har gennem mange år snakket med mange unge og voksne, og her har jeg oplevet at der er mange svar på hvornår det er sex - det der foregår mellem du mennesker der elsker hinanden. Et par stykker her:
- det er kun sex når vi har fuldbyrdet samleje - at manden for udløsning inden i kvinden
- vi kan sagtens ligge nøgne og kæle med hinanden - og få hinanden til at få udløsning/orgsame.
- det er kun sex når vi ikek har tøj på.
- det er kun sex når vi beslutter os for at det er det.....

INGEN af disse svar vil jeg sige OK til....

Det var lidt kommentarer jeg har mødt i samtale med mennesker.
Jeg tror - som jeg skrev i et tidligere indlæg, at vi SKAL drøfte dette igennem ret tidligt i vores forhold. Jeg bakker klart op om det indlæg der var (vist maijannes) om at det område der dækkes af badetøj/bekinni er forbudt område inden ægteskab. Her tænker jeg ikke på det nyeste nye med meget små trekanter der kun dækker det absolutte, men godt gammeldags badetøj.
En grænse som jeg også selv har sat - og tilrådet andre, er at når man oplever at eens følelser/drifter tager over, så bør man stoppe.
Gud har givet os seksualiteten og det at vi kan blive forelskede. Han har også gjort at vi har lyst til at give os hen til hinandens nydelse og begær, men inden vi for Gud og mennesker har bekendt/bekræftet at dette vil vi sætte alt ind på skal holde til døden os skiller, så er der noget vi må gemme til efter bryllupsserimonien i kirken/rådhuset.
ALTSÅ: for mig at se så er der nix-pille på bryster, baller, og omkring skede og penis.
Man må ikke skamme sig over at vi har lyst til at gå meget længere, men det er også en øvelse for os at lære at sætte grænser, og holde dem. For mig at se er det klart at foretrække at gemme det fineste man har til den man får lov til at dele hele livet med. Når man har sex, så er man så nøgen som man kan være, og inde I det rum er der behov for 100% fortrolighed og tillid, og er der en risiko for at jeg bare er et nummer i rækken, hvorfor/hvordan skal jeg så kunne hengive mig til hende - eller hvorfor skal jeg så forvente at hun vil give sig tli mig?
Det er også vigtig at vi ikek bare gemmer os på vores værelse eller i vores lejlighed alene os to. så kan det være meget svært at vore "tro" mod aftalerne - for det er jo fedt og skønt at være sammen med den man elsker - og vi drives automatisk til at gøre det bedre og skønnere at være sammen.
Som skrevet i det tidligere indlæg, så handler det meget om at vi er ærlige - om vi tør snakke om sex og andet der fylder os som par. Det er hamrende vigtig at vi også har modne mennesker at drøftet vores liv med.

Jeg vil også godt her bakke op om de andre svar på dette spørgsmål. Du har mange venner på www.jesusnet.dk der tør være ærlige - også om at det er en kamp at være tro. Og ja, det kan det være hele livet, derfor er det vigtigt at få fat på emnet i god tid - være godt forberedt

Hilsen Mulle

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær