0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#47045 - 31/05/2005 11:22
Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl!
|
Anonym
Anonym
|
Vi skal døbe - men hvornår og hvorfor? I mange år har jeg tumlet med spørgsmålet om dåben og dens betydning - uden at jeg er kommet et svar ret meget nærmere, snarere tværtimod. Jo mere jeg studerer emnet, jo mere forvirret bliver jeg. I hovedtræk findes der to former for dåb: Barnedåb og voksendåb (eller troens dåb som den kaldes i de kredse hvor voksendåb praktiseres). Derudover er der så spørgsmålet om gendåb, som også er interessant, men ligesom kræver en eller anden afklaring af dåbsspørgsmålet som sådan inden der kan arbejdes med det spørgsmål. I den Lutherske Kirke er det praksis at man døber børn som helt spæde. Som jeg har forstået det er det begrundet i flere forskellige bibeltekster: v13 Og de bar nogle små børn til Jesus, for at han skulle røre ved dem; disciplene truede ad dem, v14 men da Jesus så det, blev han vred og sagde til dem: »Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. v15 Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.« v16 Og han tog dem i favn og lagde hænderne på dem og velsignede dem.Mark 10,13 - 16 v19 Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navnMatt 28,19 Ud fra disse vers læser man så at dåben gør os til Jesu disciple - eller at vi gennem dåben bliver Guds børn, som det også formuleres. I de evangeliske frikirker lægger man noget helt andet i dåben, hvilket også kommer til udtryk i det navn man har givet den, nemlig "Troens dåb". Her er dåben en handling man selv ønsker at få udført, som en slags underskrift på, at man har valgt at tilhøre Jesus, og tro på ham. Dette gøres dels med baggrund i Matt 28,19 (jv. ovenfor), og dels med baggrund i følgende: v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle