Hvilken tro er der tale om? SKAL der vaere tale om den voksnes bevidste tro som vi kan formulere og bekende? Eller er Gud maegtig nok til at skabe troen i et spaedbarn?
Jeg vil haevde det sidste. For hvad er tro EGENTLIG - dybest set? Biblen siger det saaledes:
"Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses." - Hebr. 1:11
Nuvel. Hvad siger Jesus til sine disciple da der kommer nogle foraeldre med deres boern til Ham for at Han skal velsigne dem (og NEJ - Han doebte dem ikke!)? Han siger:
"»Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.«"
Hvad laeser vi her, om ikke at smaa boern IKKE automatisk hoerer til Guds rige, men skal modtage det ligesom alle vi andre?
Vi har saa travlt med at overveje om de smaa nu kan tro som VI goer - men for Jesus er spoergsmaalet: "Kan DE nu finde ud af at tro som de smaa boern goer?"
Til yderligere laesning, og en noget mere systematisk gennemgang af spoergsmaalet end jeg er i stand til, anbefaler jeg "Hvad Biblen faktisk siger om barnedaaben" - af Leif Andersen...Dit lokale bibliotek kan laane den hjem...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig