Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#47145 - 08/01/2006 23:31 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

citat:
Hvis du laegger maerke til det var dette ikke mit eneste argument - hvad siger du til at Paulus traekker en direkte linje mellem det gamle og nye pagtstegn, og ikke explicit naevner (evt. andetsteds) at boern ikke maa doebes, naar man nu i den gamle pagt omskar boern?

Det vil sige, at så er det kun drengebørn der kan blive døbt, og det skal ske 8 dage efter fødslen!

Til toppen 
#47146 - 08/01/2006 23:36 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

citat:
Du mener ikke at folk i gamle dage fik boern, og i endnu hoejere grad end vi goer i dag eller hur?
Dette er nok et af de svageste modargumenter jeg har hoert laenge...

Så nævnt blot ét sted hvoraf det klart fremgår at der var børn tilstede, og at disse børn blev døbt.

Til toppen 
#47147 - 08/01/2006 23:38 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl!
Anonym
Anonym

:-)
(trommehvirvel) venter venter :-)

lars

Til toppen 
#47148 - 08/01/2006 23:39 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl!
Anonym
Anonym

nej da, drengebørnenes dåb skal vare 8 dage
(blop blop blop)

Lars

Til toppen 
#47149 - 08/01/2006 23:41 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl! [Re: ]
Anonym
Anonym

Det er da tro og mirakler....lige der.. hvis de klare den

Til toppen 
#47150 - 08/01/2006 23:59 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl!
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Naevn eet sted fra Biblen hvor der staar: "Boern maa ikke doebes!" Eller better yet: Vis mig Treenighedslaeren i eet vers!

Det kan du ikke.. Hvorfor ikke? Fordi ikke al bibelsk laere staar lige tydeligt - nogle gange skal man lede efter det, og som sagt tidligere: Biblen skal laeses sammenhaengende.

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#47151 - 09/01/2006 00:03 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

citat:
Naevn eet sted fra Biblen hvor der staar: "Boern maa ikke doebes!"

Hvis mig en sammenhængende eksegese, der klart formulerer at tro og dåb IKKE hører sammen!

De beretninger NT har om dåb, går jo alle på, at man bliver omvendt, kommer til tro, og så bliver man døbt.

Jeg har endnu aldrig hørt om få uger (eller få måneder) gamle børn bekende deres tro forud for dåben.

Til toppen 
#47152 - 09/01/2006 00:07 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl! [Re: ]
Anonym
Anonym

citat:
Det er da tro og mirakler....lige der.. hvis de klare den

Hvis du nu brugte citatknappen, og bortklippede alt hvad du ikke direkte svarer på, ville det blive meget lettere og langt mere overskueligt at følge trådene i debatten.

Blot en venlig og praktisk opfordring til os alle!

Til toppen 
#47153 - 09/01/2006 00:11 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl!
Anonym
Anonym

Sikkert

citat:
sikkert

Stud.theol
citat:
lars

Til toppen 
#47154 - 09/01/2006 00:36 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl!
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Hvilken tro er der tale om? SKAL der vaere tale om den voksnes bevidste tro som vi kan formulere og bekende? Eller er Gud maegtig nok til at skabe troen i et spaedbarn?

Jeg vil haevde det sidste. For hvad er tro EGENTLIG - dybest set? Biblen siger det saaledes:

"Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses." - Hebr. 1:11

Nuvel. Hvad siger Jesus til sine disciple da der kommer nogle foraeldre med deres boern til Ham for at Han skal velsigne dem (og NEJ - Han doebte dem ikke!)? Han siger:

"»Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige er deres. Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.«"

Hvad laeser vi her, om ikke at smaa boern IKKE automatisk hoerer til Guds rige, men skal modtage det ligesom alle vi andre?
Vi har saa travlt med at overveje om de smaa nu kan tro som VI goer - men for Jesus er spoergsmaalet: "Kan DE nu finde ud af at tro som de smaa boern goer?"

Til yderligere laesning, og en noget mere systematisk gennemgang af spoergsmaalet end jeg er i stand til, anbefaler jeg "Hvad Biblen faktisk siger om barnedaaben" - af Leif Andersen...Dit lokale bibliotek kan laane den hjem...

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#47155 - 09/01/2006 00:41 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl! [Re: JesusFreakDK]
Anonym
Anonym

He he

Leif Andersen :-) spændende mand
og den mand jeg er mest uenig med af alle dem MF :-)
Jeg synes ikke rigtig der står noget særligt spændende i hans bog. jeg synes ikke han er objektiv....

Men Mark.... kan vi blive enige om andet end at
Jesus er frelseren, God er skaberen og Aston Martin er en fed bil ??

Smiler/ Lars

Til toppen 
#47156 - 09/01/2006 15:48 Re: Barne- eller voksendåb? Jeg er i tvivl! [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej alle.

Tråden lukkes hermed pga. længde. Der må gerne fortsættes i en ny tråd.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær