Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#46958 - 27/05/2005 15:57 At knytte sognebånd
Anonym
Anonym

Alle medlemmer af folkekirken har ret til at knytte sognebånd til en præst i et andet sogn end det man bor i.

Jeg har hele mit liv boet i en lille flække med en sognepræst, som jeg holder meget af, og som jeg altid vil betegne 'min præst'. I indeværende år, har jeg boet i udlandet, men når man gør det, har man stadig tilknytning til præsten i det sogn, man flytter fra. Så han har altså altid været 'min præst'.

Men nu flytter jeg til Århus for at studere, og så er mit spørgsmål/dilemma, om jeg skal knytte sognebånd? Hvilke fordele/ulemper vil det føre med sig?

Hvad mener I? Bør jeg knytte sognebånd, eller skal jeg 'bare tage til takke' med en ny præst?

Kan jeg få foretaget kirkelige handlinger af 'min præst', hvis ikke jeg knytter sognebånd?

Har I knyttet sognebånd?

Methea.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#46959 - 27/05/2005 18:30 Re: At knytte sognebånd
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Methea.

Det kommer jo an på, hvor din nuværende præst / kirke er i forhold til det sted, du flytter hen.
Hvis det stadigvæk er muligt at komme til gudstjeneste om søndagen derfra, hvor du skal bo, kan du jo sagtens beholde dit gamle sogn.
Det er nok mere af praktiske grunde, det kan blive en fordel at knytte sognebånd til en anden præst. Der findes et par gode stykker af slagsen i Århus by, skulle jeg hilse og sige.
Der, hvor man er tilknyttet, har man stemmeret ved menighedsrådsvalg.
Jeg har selv løst sognebånd til en anden præst i et andet sogn for at kunne stemme dér, fordi jeg havde haft min gang der gennem flere år i forvejen.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær