0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#46758 - 22/05/2005 11:48
Folkekirke eller Folketeater
|
Anonym
Anonym
|
Tak til Stefan Vase, der med sin sans for at skære lige ind til benet, endnu en gang har ladet sin spidse pen skitsere den virkelighed de fleste ikke vover at overveje. Med sin artikel Folkekirke eller folketeater, rammer han endnu en gang ind lige der hvor det gør ondt! Bemærk venligst, at Stefan Vase på ingen måde skal tages til indtægt for følgende holdninger - de står udelukkende for egen regning! Endnu en gang er Grosbøll-sagen på tapetet, og endnu en gang er det folkekirken der står tilbage som den store taber. En kirke der bare overvejer hvad der skal ske med en præst som Grosbøll, er ude på et kirkeligt overdrev. Den slags bør end ikke overvejes. En "præst" der i fuld offentlighed bekender, at han ikke tror på Gud, er ikke præst i kirken. Problemet er bare, at folkekirken og de folkekirkelige foreninger i alt for mange år har sidestillet teologi og kristendom, ja det er min påstand at man har sat teologien højere end kristendommen, højere end troen på Gud, Jesus og Helligånden som den Treenige Gud. Teologien er blevet til den styrende religion, som kristendommen så har måttet rette ind efter, og i tilfælde hvor der er uoverensstemmelse mellem disse to størrelser, er teologien den klare vinder. At Grosbøll kan kalde sig præst i den danske folkekirke, skyldes at teologien sættes højere end kristendommen. Grosbøll har den rigtige uddannelse, de rigtige eksamener, ja alt hvad der skal til for at blive præst i den danske folkekirke. Troen på den Treenige Gud, på Jesus Kristus som verdens frelser, på Helligånden som Guds talsmand til mennesker, ja den er ikke nødvendig for at blive præst i folkekirken. Som præst i folkekirken aflægger man et præsteløfte. Et løfte der, med Bertel Haarders utidige indblanding i Grosbøll sagen, nu har mistet den sidste rest af mening. Grosbøll har, blandt mange andre lovet:
...som i min samvittighed ved mig fri for at have benyttet noget uhæderligt middel for at komme ind i dette embede, lover for den alvidende Guds åsyn:
Først: at jeg vil beflitte mig på at forkynde Guds ord rent og purt, således som det findes i de profetiske og apostoliske skrifter og i vor danske evangelisk-lutherske folkekirkes symbolske bøger, med al ærefrygt og sømmelighed forvalte de hellige sakramenter efter Kristi indstiftelse, og såvel her som ved de øvrige hellige handlinger udføre alt i overensstemmelse med de for folkekirken gældende forskrifter.
Samme Grosbøll har sagt at han ikke tror på den Gud for hvis åsyn han har lovet ovenstående. Dermed er løftet intet værd. Alligevel mener hr. Kirkeministeren at Grosbøll har lov at være præst i folkekirken.
Grosbøll kan være en udmærket sjælesørger, eller terapeut må det vel være i hans tilfælde, da det i hvert fald ikke er menneskers sjælelige ve og vel der ligger ham på sinde. Men præst - det er han ikke. Uanset hvor mange kjoler og kraver han så ifører sig. Problemet er, at Grosbøll har teologien i orden. Troen nej, men i en kirke hvor teologi sættes højere end Gud, kan det jo også være ligemeget.
For mange år siden blev den første kvindelige præst indsat. De folkekirkelige foreninger råbte lidt op, og faldt så til ro igen. For dem var kvindelige præster et tandhjul i det folkekirkelige maskineri, der kørte på tværs af alle andre. Men nu er tænderne slebet af tandhjulet, og ingen råber op om det mere. Siden blev det så vielse af fraskilte der blev det store problem. Endnu et tandhjul der kørte modsat de andre. Endnu et tandhjul der blev slebet ned. Så kom vielsesritualet for homoseksuelle. Et tandhjul mere. Tænderne er endnu ikke slebet ned, men de er godt på vej. Sidst kom så Grosbøll sagen, et nyt tandhjul der kører den forkerte vej. Men lur mig, om det ikke kun er et spørgsmål om tid inden tænderne på det er slebet ned, og der bliver pinligt stille fra de folkekirkelige foreningers side.
Folkekirken er ved at vælte, og de folkekirkelige foreninger der læner sig så fast op ad den, vælter med. En forening der kan støtte en kirke der er i splid med sig selv, har mistet sin berettigelse.
Folkekirken er reduceret til et arbejdende museum, og de folkekirkelige foreninger slås for deres ret til at være kustoder.
Opfordringen herfra skal være: Meld dig ud inden din sjæl tager evig skade! Find en ægte kirke hvor ordet forkyndes "rent og purt", og lad så den være stedet hvor du fylder dig med Åndens undervisning. Den ånd der leder folkekirken, leder ikke til himlen!
Med venlig hilsen
Lars Poulsen
|
|
Til toppen
|
|
|
#46759 - 23/05/2005 00:53
Re: Folkekirke eller Folketeater
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lars,
Du skriver: Folkekirken er reduceret til et arbejdende museum, og de folkekirkelige foreninger slås for deres ret til at være kustoder.
Opfordringen herfra skal være: Meld dig ud inden din sjæl tager evig skade! Find en ægte kirke hvor ordet forkyndes "rent og purt", og lad så den være stedet hvor du fylder dig med Åndens undervisning. Den ånd der leder folkekirken, leder ikke til himlen!
Lars, jeg kan godt blive lidt mismodig ved at læse hvad du skriver her.
Folkekirken er mit åndelige hjem, det er i den kirke, jeg er kommet til kristen tro, der er dér og ingen andre steder, jeg finder Guds Ord forkyndt "rent og purt" og modtager sakramenterne, og det er dér jeg lever og arbejder i et kærligt kristent fællesskab og får al den undervisning, støtte, opmuntring og styrkelse i troen, som jeg har brug for. (Nej, Grosbøll er ikke min præst - jeg har faktisk aldrig truffet ham ..)
Folkekirken er en ganske stor organisation, og der er, som der altid har været, alvorlige problemer i den, som vi er nogle, der kæmper imod med alt hvad vi har i os.
Hvad ville du sige til, hvis du her skulle læse en så negativ "anmeldelse" af dit eget kirkesamfund? Vi her på JesusNet, som er evangelisk-lutherske, har et anderledes bibelsyn end jeres, og vores gudstjenester er ikke magen til jeres, men - undskyld at jeg spørger - er vi kristne brødre og søstre, eller er vi ikke?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46760 - 23/05/2005 15:06
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hvad ville du sige til, hvis du her skulle læse en så negativ "anmeldelse" af dit eget kirkesamfund? Vi her på JesusNet, som er evangelisk-lutherske, har et anderledes bibelsyn end jeres, og vores gudstjenester er ikke magen til jeres, men - undskyld at jeg spørger - er vi kristne brødre og søstre, eller er vi ikke?
Det ville nok komme an på hvorvidt den der kritiserede min kirke havde kendskab til den eller ej. Men kommer kritikken fra en der kender min kirke så godt som jeg kender folkekirken og de folkekirkelige organisationer, ville det ramme hårdt. Kom kritikken fra en der ikke kendte min kirke, ville jeg ikke spilde tid på det.
Jeg er 40 somre ung, og folkekirken har været mit faste ståsted indtil for et par år siden, så jeg mener at have en vis baggrund for at skrive som jeg gør. Ved siden af folkekirken har jeg i ca. 20 år haft min faste gang i to af de største folkekirkelige organisationer.
Dernæst vil jeg bede dig bemærke, at det ikke er folkekirkens brugere jeg er ude efter, men hele det store apparat der går under betegnelsen "folkekirke". Et frygteligt navn, som den desværre efterhånden lever alt for godt op til. Det er min klare opfattelse at apparatet er mere folkeligt end kirkeligt.
Med hensyn til spørgsmålet om hvorvidt vi er kristne brødre eller søstre, er svaret klart JA! Det er vi, og det bliver vi forhåbentlig ved med at være. Men det vil være misforstået godhed ikke at pege på de fejl man ser hos andre, og så håbe at nogen kan pege på ens egne fejl samtidig. Rygklapperi har aldrig ført til noget godt. Netop fordi vi er kristne brødre og søstre, har jeg så svært ved at se hvordan en stor del af disse "tager til takke" med en kirke der er på vej mod sin egen undergang. Jeg er så bange for at den vil rive nogle af mine brødre og søstre med sig.
Sakramenter er en god ting. Det kunne vi lære meget af i de evangeliske frikirker, hvor det desværre ikke er noget der praktiseres ret meget - her tænker jeg specielt på nadveren der bliver nedprioriteret lige lovligt meget efter min smag. Men, ingen kirke er perfekt - heller ikke den jeg har valgt at komme i. Uanset hvilken kirke vi vælger, vil der altid være noget vi kunne ønske anderledes. Eneste undtagelser er, hvis man har sin egen kirke helt alene... Men sakramenter er ikke alt. Selv om jeg savner at nadveren bliver fejret ved hver gudstjeneste i min kirke, så finder jeg det dog vigtigere at ordet forkyndes "rent og purt", sådan som det også burde blive det i folkekirken (hvilket, med nogle få undtagelser, sjældent er tilfældet).
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#46761 - 24/05/2005 21:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars, tak for dit svar.
Du skriver: Men det vil være misforstået godhed ikke at pege på de fejl man ser hos andre, og så håbe at nogen kan pege på ens egne fejl samtidig. Rygklapperi har aldrig ført til noget godt.
Netop fordi vi er kristne brødre og søstre, har jeg så svært ved at se hvordan en stor del af disse "tager til takke" med en kirke der er på vej mod sin egen undergang. Jeg er så bange for at den vil rive nogle af mine brødre og søstre med sig.
"Misforstået godhed ikke at pege på de folkekirkelige fejl og mangler ..." ... jamen du kan da ikke for alvor mene, at fejlene har undgået nogens opmærksomhed?
Skrækhistorien om den ikke-troende præst er gået hele verden rundt! Så vi har faktisk læst og hørt om den skandale, og om de andre tilfælde af manglende overensstemmelse med Guds ord, som forekommer i kirken.
Men vi er altså nogle, der har altså valgt at lade være med at svigte vores eget kristne fællesskab her, hvor vi er glade for vores troende, hårdarbejdende præster.
Hvad villle du egentlig foreslå sådan nogen som mig og ligesindede at at gøre? Melde os ud af folkekekirken, kan jeg forstå? Og hvor skulle vi så gå hen, synes du? Hvor skulle vi gå hen med vores børn til dåben, og hvor skulle de store gå til konfirmandundervisning? Og hvor skulle de mange gamle gå til ældregudstjeneste? Og hvad med børne- og ungdomsarbejdet?
Selv om jeg savner at nadveren bliver fejret ved hver gudstjeneste i min kirke, så finder jeg det dog vigtigere at ordet forkyndes "rent og purt", sådan som det også burde blive det i folkekirken (hvilket, med nogle få undtagelser, sjældent er tilfældet).
Jeg finder ikke det ene vigtigere end det andet. Og hvorfra ved du egentlig, at ordet med få undtagelser ikke forkyndes ret i folkekirken? Du har vel næppe landsdækkende materiale at lave statistik på? Det har jeg heller ikke, det indrømmer jeg blankt, men noget erfaringsmateriale har jeg dog, og det er helt tydeligt anderledes end dit. Og vores opfattelse af, hvad ret forkyndelse er, er muligvis også forskellig.
I det sogn, hvor jeg bor, er der ingen problemer med forkert eller mangelfuld forkyndelse, og i de tre nærmeste nabosogne heller ikke.
Ok, jeg kan godt selv høre, at dette nærmest lyder som en festtale til en rund fødselsdag, hvor man pænt undgår at nævne fødselarens mindre positive egenskaber, men bare lige for at afbalancere al den berettigede kritik, der hagler ned over os, både fra vores egne rækker og fra andre kirker, så fik jeg altså lyst til også at nævne al den velsignelse, der møder os her, til gudstjenester, til andagter, til bøn, til bibelundervisning og til socialt fællesskab.
Jeg ved godt, at nogle risikerer at forvilde sig ind til en folkekirkelig gudstjeneste, hvor præsten giver "stene for brød" i sin prædiken. Det er fortvivlende, men vi må så bede Gud om at velsigne de sten og lade manna komme ned fra himlen, så der dog er noget at overleve på i ørkenen ..
Ordet forkyndes, der synges nogle af vores forkyndende salmer og sakramenterne forvaltes i hvert fald på alle helligdage i alle landets kirker, og det mener jeg er det afgørende, så selv om prædikerne er af varierende kvalitet, er det, om Gud vil, absolut muligt at komme til kristen tro i folkekirken. Det er faktisk ikke kun lige mig, det er sket for!
kristina
Ændret af kristina (25/05/2005 09:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46762 - 24/05/2005 23:03
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Kristina
Hvad ville du sige til, hvis du her skulle læse en så negativ "anmeldelse" af dit eget kirkesamfund? Vi her på JesusNet, som er evangelisk-lutherske, har et anderledes bibelsyn end jeres, og vores gudstjenester er ikke magen til jeres,
Hvis du med evanglisk-luthersk bibelsyn mener, at man skal tolerere vantro præster, kvindelige præster og homoseksuelle vielser, som er det Lars Poulsen anfægter og ikke evangelisk-luthersk gudstjeneste, vil jeg gerne vide hvad du bygger dette på?
Du får det til at fremstå som at det er evangelisk-luthersk lære at acceptere disse ting, og dertil må jeg protestere....og det med et tværtimod.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#46763 - 24/05/2005 23:12
|
Bruger
|
Hej Lars Poulsen
At Grosbøll kan kalde sig præst i den danske folkekirke, skyldes at teologien sættes højere end kristendommen.
Undskyld mig, men har det Grossbøll står for noget som helst at gøre med teologi? Teologi er læren om Gud, deraf ordet - men Grossbøll filosoferer jo rundt i sin egen Erasmus Montanus-tåge
....det der har for mig at se intet med teologi at gøre, - og i hvertfald kan jeg ikke genkende bare en brøkdel af den gang hjernespind hos nogen af de teologisk uddannede præster der er i min kirke. Jeg kan heller ikke forestille mig andet end at Kristina vil sige det samme om sin Folkekirke-præst.
Mkh Malli
Ændret af malli (24/05/2005 23:19)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46764 - 24/05/2005 23:14
Den gode Folkekirke.
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina jeg vil godt kommentere lidt på dit indlæg til Lars, du skrev:
men bare lige for at afbalancere al den berettigede kritik, der hagler ned over os, både fra vores egne rækker og fra andre kirker, så fik jeg altså lyst til også at nævne al velsignelse, der møder os her, til gudstjenester, til andagter, til bøn, til bibelundervisning og til socialt fællesskab.
Nu er jeg så heldig, at jeg har været med til både gudstjeneste, andagt/bøn, bibelundervisning (Bibelmarathon) og socialt fællesskab (kirkefrokost). Og jeg vil bare sige, at jeg der fandt, at Helligånden var virksom og tilstede, Kristus var tilstede i sine Sakramenter og Guds velsignelse var over de forsamlede. Jeg kunne ikke sætte en finger på noget, så jeg gik hjem og følte mig meget opbygget. Ikke mindst af præstens virkeligt gode og sigende prædiken. Ja, jeg var helt ærgerlig, da han gik ned fra prædikestolen, da jeg gerne ville have haft hørt mere. Han sagde bl.a. : "Nadveren, vinen er velkomstdrinken til de troende til den store fest i Himlen. "
Tillykke med den troende, bibeltro præst, du har i dit sogn. Jeg kan GODT forstå, at du bliver, hvor du er, det ville jeg også gøre. Og jeg mener ikke, at at du har meddelagtighed i det, der foregår nogen steder, som er forkert. Lige så lidt som jeg har meddelagtighed i de pædofiliskandaler, der sker nogen steder i min Kirke i udlandet.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46765 - 24/05/2005 23:27
Re: Den gode Folkekirke.
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak, tau, et stort kram til dig for de smukke ord! Og ved du hvad, du er velkommen hvis du skulle få lyst til at komme på tilsyn en anden gang og se, hvad du synes om en eller flere af de andre gode præster, vi har at byde på her i nabolaget .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46766 - 25/05/2005 00:02
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli,
du skriver:
Hvis du med evanglisk-luthersk bibelsyn mener, at man skal tolerere vantro præster, kvindelige præster og homoseksuelle vielser, som er det Lars Poulsen anfægter og ikke evangelisk-luthersk gudstjeneste, vil jeg gerne vide hvad du bygger dette på?
Nej, det mener jeg da så sandelig ikke, det er jeg lige så stor modstander af som Lars Poulsen og du, det er skam ikke det, jeg forsvarer. Jeg kæmper imod så godt jeg kan, i skrift og tale, det har jeg da vist skrevet mange gange. Hvis jeg forlod min kirke, havde jeg i hvert fald ikke den allermindste indflydelse på den.
Folkekirken rummer nogle, som jeg helst ville være foruden, men de har indtil videre ikke haft nogen indflydelse på mit kirkeliv.
Du får det til at fremstå som at det er evangelisk-luthersk lære at acceptere disse ting, og dertil må jeg protestere....og det med et tværtimod.
Det har du helt misforstået! Jeg finder det også uacceptabelt, men kunne ikke drømme om at vise min utilfredshed med visse dele af folkekirken ved at forlade min egen forsamling, som jeg er glad for. Den tanke ligger mig uendelig fjernt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46767 - 25/05/2005 10:40
Re: meddelagtighed ... ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen, tau, jeg sidder lige og funderer lidt mere over det med meddelagtighed.
På en måde er vi jo alligevel meddelagtige, og må tage medansvar, kæmpe imod og med bøjet hoved erkende: Ja, jeg er også meddelagtig, jeg har brug for, og må bede om, Guds tilgivelse. Vi er også meddelagtige i det, som vi tager afstand fra, som vi ikke direkte og umiddelbart kan gøre noget ved.
Så dybest set kan ingen af os med rette sige: Det er ikke mit bord: For vi er med i, og har fællesskab med, den faldne menneskehed: Arvesynden ... alles bord!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46768 - 25/05/2005 15:31
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Malli
Hvor har du ret! Jeg vil bare supplere og sige, at teologien jo netop er et helt uundværligt redskab for kirke og kristendom. En dimension, som frikirkerne, heriblandt Apostolsk Kirke, som Lars Poulsen kommer i, men ikke ELF, desværre har en tendens til at overse, eller ligefrem afvise.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46769 - 25/05/2005 15:49
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
jo jo, vi har fællesskab med mennesker, der er syndere ligesom os selv, det er sandt, men de konkrete synder, altså dem kan vi bede om tilgivelse for på deres vegne, men det er så op til Gud, om Han vil tilgive dem. Det kommer jo an på deres egen indstilling. Men vi kan bede Gud få dem til at vende om.!
Du finder ikke én kirke, hvor ingen synder, og hvor du dermed undgår at være en del af disses synder.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46770 - 25/05/2005 15:56
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Hvor har du ret! Jeg vil bare supplere og sige, at teologien jo netop er et helt uundværligt redskab for kirke og kristendom. En dimension, som frikirkerne, heriblandt Apostolsk Kirke, som Lars Poulsen kommer i, men ikke ELF, desværre har en tendens til at overse, eller ligefrem afvise.
Og så havner vi der, hvor prædikanter kan stå og sige hvad-som-helst - og jeg mener hvad-som-helst under påberåbelse af at være salvet af den Hellige Ånd. Jeg føler mig i hvertfald ikke helt tryg ved at uddannede sælgere skal stå som hyrder og prædikanter, og tage vare på min sjæl...., et ret udbredt fænomen i Trosbevægelsen (ved dog ikke om det forekommer i Apostolsk kirke)......så er det i hvertfald om at have hængelås på sin tegnebog, eller endnu bedre, efterlade den derhjemme .
Det er vel ikke for meget at forlange, at teologien skal være i orden - og være på et højt niveau - samt der både skal være tro og Ånd tilstede hos præsten .....eller det er det måske nu om stunder?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#46771 - 25/05/2005 16:00
|
Bruger
|
Hej Tau
Du finder ikke én kirke, hvor ingen synder, og hvor du dermed undgår at være en del af disses synder.
Så har du som katolik ingen problemer med at gå til nadver med åbenbart ubodfærdige homoseksuelle og vantro?
Mkh Malli
Ændret af malli (25/05/2005 16:01)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46773 - 25/05/2005 16:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli
det er ikke min opgave at dømme hjerterne, enhver må prøve sig selv.
mvh Tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#46774 - 25/05/2005 16:26
|
Bruger
Reg.: 06/11/2004
Sted: Esbjerg.
|
Hej Tav. jammen i katolikker deler i da nadver med ikke katolikker ?
Mvh Marianne.
Kast din byrde på Herren,så sørge han for dig. Salme55,23.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46775 - 25/05/2005 16:28
[Re: marianne]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Marianne
(jeg hedder Tau med "u" ikke med "v").
Nej vi har ikke nadverfællesskab med ikke katolikker. Det er en stor sorg for os, men det kan for tiden ikke være anderledes. I praksis betyder det, at vi ikke tager ikke katolikker til Nadver hos os, og vi går heller ikke selv til Nadver hos ikke katolikker. Det går begge veje.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46776 - 25/05/2005 16:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Men, Kirken sørger for, at ubodfærdige ikke har adgang til Sakramenterne andet end Bodens Sakramente, hvor de kan få tilsagt syndernes forladelse af præsten. Det er det, vi kalder for "ekskommunicering". Man er "ekskommuniceret", når man ikke må deltage i fx. Nadveren.
Det jeg mener med, at det ikke er min opgave at dømme er, at jeg overlader det til præsten.
mvh Tau.
Ændret af tau (25/05/2005 16:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46777 - 25/05/2005 16:40
|
Bruger
|
Hej Tau.
NÅÅÅÅÅ okay, tak for svaret
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46778 - 25/05/2005 16:47
|
Bruger
|
Hej Tau
"det er ikke min opgave at dømme hjerterne, enhver må prøve sig selv."
Det var da et "frelst" svar du kom med der, Tau.
Har du da et andet nadversyn end din kirke, siden du ikke ville have problemer med at gå til nadver med åbenbart ubodfærdigt homoseksuelle og vantro ?.
Mkh Malli
Ændret af malli (25/05/2005 16:47)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46779 - 25/05/2005 16:51
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli
Jeg går ikke til Nadver med ubodfærdige syndere, for præsten har sorteret dem fra. Han har ekskommuniceret dem, som jeg også skrev i mit andet indlæg lidt længere nede i tråden. Under det indlæg du svarede på.
Det jeg altså siger er, at det ikke er min opgave at ekskommunicere, det er præstens opgave. Sådan er det.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46780 - 25/05/2005 16:57
|
Bruger
|
Hej Tau
Nej, det er godtnok heller ikke min opgave i ELFK, men det var jo heller ikke det jeg spurgte til.
Det jeg spurgte til var hvorvidt du ville have problemer med at deltage i nadver med åbenbart ubodfærdige - hvortil du så blot svarer at det ikke er din sag at dømme. Men i og med du står under en kirke, der ikke lukker op for nadverbordet for ubodfærdige, så må du da også have en holdning til det?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#46781 - 25/05/2005 17:07
Re: teologi eller kristendom?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, du skriver:
"Jeg kan heller ikke forestille mig andet end at Kristina vil sige det samme om sin Folkekirke-præst."
Det er kan jeg da kun være enig med dig.
Jeg er vaccineret mod at vægte guddommelige oplevelser højere end Guds Ords forkyndelse og fortolkning, dvs. uden om teologien.
Den danske forfatter - eller "seer" kan vi måske kalde ham - Martinus, som var en ulærd kristen (sagde tit om sig selv, at han var ganske ubelæst) modtog i sin ungdom, en "Kristus"-åbenbaring. Han havde gjort nogle forsøg med meditation, og resultatet havde været nogle usædvanlige lysoplevelser.
Disse oplevelser gav ham en helt ny sanseevne, og han opfattede det som en slags "indvielse", da han pludselig befandt sig midt i et gyldent lyshav, og en enorm Kristusskikkelse af blændende solskin gik lige ind i hans kød og blod og indgav ham et komplet og logisk kosmisk verdensbillede, som han bevarede til sin død.
Han sagde en gang: "Jeg føler at jeg ikke skal læse bøger - det river og slider i min hjerne, når blot jeg tager en bog i hånden." Og med et lille beskedent smil tilføjede han: "Jeg kan virkelig ikke lære noget ved at læse bøger."
Altså blev også Bibelen sat på hylden. Hvad skulle han med den?
Men han kunne skrive og tegne symboler, og det gjorde han.
Hans forfatterskab fylder flere hyldemeter og er oversat til mange sprog.
For han vidste jo alt om Gud, og den "viden" forlod ham aldrig.
Ja, lysets "engel" kan gøre onde ting og lede mange vild - helt uden om teologien!
kristina
Ændret af kristina (25/05/2005 17:32)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46782 - 25/05/2005 17:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli Kirken ekskommunicerer nogen, og det tager jeg til efterretning. Så håber jeg bare, at den ikke overser nogen ubodfærdige syndere, fordi jeg ikke mener, at disse bør have adgang til Kirkens Sakramenter. Om jeg mener, at jeg selv har meddelagtighed i andres synder? Nej, det tror jeg ikke, at jeg har. Men derfor er det nu også sådan, at disse nægtes adgang til Sakramenterne. Netop for at vi andre ikke skal få del i dem, men jeg kan godt være i Kirke med sådanne. Altså institutionen Kirken. mvh Tau Jeg håber, at dette besvarer dit spørgsmål? For jeg kan ikke komme det nærmere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46783 - 25/05/2005 18:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du skriver: Så håber jeg bare, at den [kirken] ikke overser nogen ubodfærdige syndere, fordi jeg ikke mener, at disse bør have adgang til Kirkens Sakramenter. Ja, vi kan jo altid håbe! Men jeg mener selv, at når Ordet bliver forkyndt, og præsten forklarer hvad brødet og vinen er og betyder, så er alt gjort, som skal gøres, og så må det være den enkeltes egen beslutning, og dermed den enkeltes eget ansvar over for Gud. Lige som du kan jeg sagtens være i kirke med ubodfærdige syndere. Sommetider er jeg formentlig selv sådan en. Jeg mener ikke, at det er vores opgave at vurdere hinandens indre liv (tro og eventuelle manglende bodfærdighed). Det har jeg to gode grunde til at mene: 1) Det kan vi ikke, og 2) det bør vi heller ikke!  Og med hensyn til at være værdig til at modtage Jesu legeme og blod: Én som anser sig selv for værdig, kan næppe være det! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46784 - 25/05/2005 18:22
|
Bruger
|
Hej tau, du skriver: Så håber jeg bare, at den [kirken] ikke overser nogen ubodfærdige syndere, fordi jeg ikke mener, at disse bør have adgang til Kirkens Sakramenter.
Ja, vi kan jo altid håbe! Men jeg mener selv, at når Ordet bliver forkyndt, og præsten forklarer hvad brødet og vinen er og betyder, så er alt gjort, som skal gøres, og så må det være den enkeltes egen beslutning, og dermed den enkeltes eget ansvar over for Gud.
Lige som du kan jeg sagtens være i kirke med ubodfærdige syndere. Sommetider er jeg formentlig selv sådan en. Jeg mener ikke, at det er vores opgave at vurdere hinandens indre liv (tro og eventuelle manglende bodfærdighed). Det har jeg to gode grunde til at mene: 1) Det kan vi ikke, og 2) det bør vi heller ikke! 
Og med hensyn til at være værdig til at modtage Jesu legeme og blod: Én som anser sig selv for værdig, kan næppe være det!
kristina
det tror jeg faktisk du har ret i , for jeg var også begyndt at være i tvivl.
Mvh Marianne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46785 - 25/05/2005 18:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
værdig eller ikke værdig? Nej egentlig er ingen af os værdige, men alligevel bliver vi af Gud gjort værdige for Kristi skyld, og derfor kan vi, som ikke (?) er åbenlyst ubodfærdige syndere godt modtage Nadveren med god samvittighed.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46786 - 25/05/2005 18:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du skriver: Det jeg mener med, at det ikke er min opgave at dømme er, at jeg overlader det til præsten. Ja, det forstår jeg godt. Sådan er det i den katolske kirke. Det er lidt anderledes i vores kirke: Vi - også præsten - overlader dommen til Gud! Men - der er dog grænser, f.eks. hvis ubodfærdigheden bliver demonstreret åbenlyst og forstyrrende - hvis en nadvergæst f.eks. skulle finde på at opføre sig anstødeligt og spotte Jesu Kristi legeme - så tror jeg nok kirketjeneren ville gribe ind og kalde til orden! ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46787 - 25/05/2005 22:41
Re: meddelagtighed ... ? og: Til Malli.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina
jeg mener, det er smart, at man har en (præsten her), som kan forbyde ubodfærdige adgang til kirkens Sakramenter. Men jeg kan omvendt også godt se, at man kan sige det modsatte, nemlig at kun Gud kan se, hvem der er ubodfærdige. Jeg holder mig selv til det, Kirken gør og lærer (jvf. mine løfter om troskab overfor dette), men jeg kan som sagt godt FORSTÅ når og hvis, andre gør det andet.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om man i Mallis kirke forbyder nogen adgang til Nadverbordet, altså her tænker jeg på dem der evt. er ubodfærdige. Der mener jeg nemlig at have hørt, at disse ikke kan gå til Nadver. Men er det korrekt Malli?
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46788 - 26/05/2005 06:54
Re: meddelagtighed ... ? og: Til Malli.
|
Bruger
|
Hej Tau
Men jeg kunne godt tænke mig at vide, om man i Mallis kirke forbyder nogen adgang til Nadverbordet, altså her tænker jeg på dem der evt. er ubodfærdige. Der mener jeg nemlig at have hørt, at disse ikke kan gå til Nadver. Men er det korrekt Malli?
Der er tale om åbenbart ubodfærdige. Hvis et menneske siger, at det ikke bekymrer sig om Guds lov, når det gælder at hade en broder og egentlig ikke gider kæmpe mod synden, bør dette menneske ikke rækkes absolutionen og nadveren.
Jeg synes, at det er begrebsforvirring, når folks "hjerter" rodes ind i debatten - for dette fremgår ingen steder, heller ikke i de evangelisk-lutherske skrifter. Der er her tale om åbenbart ubodfærdige, og da vi praktiserer den evangelisk-lutherske lære, så gør vi som man også gjorde i Folkekirken indtil 1956, hvor man begyndte med såkaldt "åben" nadverbord - med andre ord: ingen menighedstugt!.
Dette mærker man da rigtignok også konsekvensen af, for ingen aner jo efterhånden hvad der er rigtigt eller forkert, havde der været praktiseret menighedstugt for de åbenbart ubodfærdige, som Folkekirken engang gjorde - havde Folkekirken næppe haft de problemer den slås med i dag. For de åbenlyst vantro præster kunne ikke forvalte sakramentet, ja vedkommende havde ikke engang adgang til sakramentet, og de åbenbart ubodfærdige homoseksuelle havde ikke haft adgang til Herrens bord - og sidstnævnte havde ikke i dag stået og råbt og skreget om kirkens velsignelse af deres synd, for de havde ikke været i tvivl om at kirken anså dette som synd.
Mht folks "hjerter", så er det rigtigt at ingen kan se derind, og der kan meget vel være skjulte synder, eller "små" synder. De "små" synder, eller vanesynderne vil være der til vor dødsdag. Vi skal kæmpe mod dem, og gør vi ikke det, dør det åndelige liv. Men præsten kan ikke vurdere, om et menneske kæmper imod dem ud fra, hvor tit det begår dem.
Det kan præsten derimod, når det gælder at leve i grov synd som utugt (korporlig), mord osv....eller det som jeg skrev før. Begær og vrede, som er det samme vil fortsat komme ud af menneskets hjerte og fordømmer mennesket ligeså meget som hor og mord, - men at leve i hor og mord er et tegn på ubodfærdighed, og den der gør det ubekymret, har brug for at høre Loven først før Evangeliet, og nadveren er en del af Evangeliet.
Og derfor skal nadveren ikke rækkes til dette menneske.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#46789 - 26/05/2005 07:52
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jamen, jeg sidder og tager mig til hovedet i fortvivlelse, for sjældent har jeg set det evangelisk-lutherske nadversyn udlagt så lempfældigt.
Den Augsburgske bekendelse artikel 25 siger det klart og tydeligt: " Ingen plejer nemlig at modtage nadveren, inden de har været til samtale og har fået tilsagt syndernes forladelse".
Dette blot for at starte et sted.
Du skriver:
Ja, vi kan jo altid håbe! Men jeg mener selv, at når Ordet bliver forkyndt, og præsten forklarer hvad brødet og vinen er og betyder, så er alt gjort, som skal gøres, .
Det er jo ikke gjort med at præsten forklarer hvad brødet og vinen er og betyder for den der trænger til at høre Loven.
og så må det være den enkeltes egen beslutning, og dermed den enkeltes eget ansvar over for Gud
Nej, det er væsentligt mere omfattende end som så. Man kan ikke pålægge en et ansvar, der ikke er moden til at tage det, jeg kunne ikke pålægge min engang 5-årige søn det ansvar at handle ind til aftensmad!
Præsten har med regnskabsdagen for øje ansvar for dem han tager til nadver ligesom han har for forvaltningen af sakramentet.
Derudover fortæller bibelen klart og tydeligt at vi har "delagtighed" i hinanden i nadveren, og det er brødet der konstituerer denne delagtighed, jeg finder, at du tilslører dette skæbnesvangre faktum med holdninger som "ingen er perfekte" og "den der føler sig værdig er det ikke".
I nadveren får vi delagtighed i hinanden på godt og ondt, og det er således også delagtighed i hinandens åbenbare ubodfærdige synd, som der grundet manglende kirketugt selvsagt vil være.
Lige som du kan jeg sagtens være i kirke med ubodfærdige syndere. Sommetider er jeg formentlig selv sådan en.
Jeg ved ikke om du lever i åbenbar ubodfærdig synd - i hvertfald har det ikke været så åbenbart at jeg eller andre har lagt mærke til det, og endnu engang, det er det der er tale om.
Jeg mener ikke, at det er vores opgave at vurdere hinandens indre liv (tro og eventuelle manglende bodfærdighed). Det har jeg to gode grunde til at mene:
1) Det kan vi ikke, og 2) det bør vi heller ikke!
Hvem i alverden har skrevet at vi skulle dette??? Det er simpelthen en grov fordrejning i nadverdebatten at få "åbenbar ubodfærdig synd" til at handle om "hinandens indre liv"!
Og med hensyn til at være værdig til at modtage Jesu legeme og blod:
Én som anser sig selv for værdig, kan næppe være det!
Nu har kirken jo i katekismen gjort det meget klart, hvornår vi er værdige og hvornår vi ikke er.
"Faste og legemlig beredelse er vel en smuk og udvortes tugt; men ret værdig og vel skikket er den, som har troen på disse ord: Givet og udgydt for jer til syndernes forladelse. Men den, som ikke tror disse ord eller tvivler, han er uværdig og uskikket; for ordet "for jer" kræver just troende hjerter".
Derudover står der i den danske Kirkeordinans:
"Derfor skal man nu forbyde de følgende at deltage i den hellige nadver:
1. De, der åbenlyst er bandsatte og ikke afløste igen.
2. De, der hårdnakket fastholder et erkendt kætteri.
3. Mennesker, der er gået fra forstanden og uforstandige børn.
4. Alle de, der hårdnakket lever i åbenlyse synder, som ægteskabsbrydere, de, der køber prostitution, tager overrente, drukkenbolte, uromagere, bøller og allermest da Guds ords forhånere og foragtere, som åbenlyst og uden al gudsfrygt synder og dog roser sig meget med store ord fra evangeliet."
Mkh Malli
Ændret af malli (26/05/2005 08:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46790 - 26/05/2005 09:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli - hm nå - jeg tager mig nu ikke til hovedet i fortvivlelse over vores uenighed om dette, for den kendte jeg skam godt i forvejen. Du skriver: "Man kan ikke pålægge en et ansvar, der ikke er moden til at tage det .." Nej det kan man ikke, men det er der heller ingen der gør! Den enkelte tager selv ansvaret - der er ingen der er tvunget til at være med ved alterbordet, og det er ikke muligt at vurdere hvem, og hvem ikke der er "moden". " ... det er brødet der konstituerer denne delagtighed, jeg finder, at du tilslører dette skæbnesvangre faktum med holdninger som "ingen er perfekte" og "den der føler sig værdig er det ikke"." Jeg har slet ikke inddraget sandheden om at "ingen er perfekte" i denne sammenhæng - der hører den ganske rigtigt ikke hjemme. Jeg anerkender nadverens fællesskab med alle troende syndere, uanset hvor i verden de befinder sig, og selvfølgelig også med jer i ELF. "Jeg ved ikke om du lever i åbenbar ubodfærdig synd - i hvertfald har det ikke været så åbenbart at jeg eller andre har lagt mærke til det, og endnu engang, det er det der er tale om." Nej, jeg lever ikke i åbenbar ubodfærdig synd, og det er der faktisk heller ikke nogen af de kristne jeg kender, der gør. "Det er simpelthen en grov fordrejning i nadverdebatten at få "åbenbar ubodfærdig synd" til at handle om "hinandens indre liv"!" Igen: det er jo det indre liv, du skriver om - med udtryk som modenhed - tro - tvivl . Åbenbart ubodfærdige syndere har jeg aldrig truffet ved alteret. Du citerer fra katekismen: " ... ret værdig og vel skikket [til nadveren] er den, som har troen på disse ord: Givet og udgydt for jer til syndernes forladelse. Men den, som ikke tror disse ord eller tvivler, han er uværdig og uskikket; for ordet "for jer" kræver just troende hjerter". Igen: de troende - eller tvivlende - hjerter ses ikke uden på tøjet og banker ikke så højt, at det kan høres. Det er og bliver det indre liv! Og selv om den gamle kirkeordinans i praksis ikke håndhæves mere i folkekirken, opfyldes de fire punkter du citerer da! Jeg har i hvert fald aldrig set nogen af dem overtrådt. Hvis det skulle forekomme, tror jeg at den formastelige venligt, men bestemt, ville blive gelejdet udenfor af kirketjeneren ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46791 - 29/05/2005 14:03
|
Anonym
Anonym
|
Hej Malli,
Næh, Grosbøll's tanketåger har ikke noget med teologi at gøre. Det jeg forsøger at udtrykke er, at det er fint nok at tænke sådan som han gør - så længe han er uddannet teolog, kan han være præst i kirken. Om han så tror på det kirken står for, det er underordnet. Bare papirerne er i orden.
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#46792 - 29/05/2005 14:08
[Re: Nikolaj]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nikolaj,
En dimension, som frikirkerne, heriblandt Apostolsk Kirke, som Lars Poulsen kommer i, men ikke ELF, desværre har en tendens til at overse, eller ligefrem afvise.
Her er jeg desværre bange for at du gør regning uden vært.
Jeg har ikke noget imod teologien. Faktisk så tror jeg ikke vi kan undvære den. Det jeg har noget imod er, når den rigtige teologiske uddannelse sættes højere end præstens tro på Gud, Jesus, Helligånden, Det evige liv osv.
Mvh
Lars (det lige er blevet optaget på teologistudiet ved London School of Theology - ta' den!!! )
|
|
Til toppen
|
|
|
#46793 - 29/05/2005 14:18
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina,
Undskyld at jeg har været så længe om at svare!
Med hensyn til hvad man skal gøre hvis man træder ud af folkekirken, og ønsker at få sine børn døbt, konfirmeret osv., må svaret vel være, at lave sin egen Lutherske Frikirke. Det er ikke noget vi har set ret meget af endnu, men jeg tror (håber) vi kommer til at se det meget mere i fremtiden. En af de virkelig solide folkekirkelige foreninger, vor gode gamle Indre Mission, har p.t. svære kvaler med at finde ud af hvad de selv mener. Disse kvaler er vel ikke taget ud af den blå luft. Når Indre Mission selv begynder at sætte spørgsmålstegn ved folkekirken, er det i mine øjne et alvorligt udtryk for at der er noget ravende galt. Og da IM er kendt for at være 20 år bag ud i forhold til den omgivende verden (hvilket absolut ikke er negativt ment!), forstærker det problemets alvor.
Dåb, konfirmation, nadver m.m. kan forvaltes andre steder end i folkekirken. Hvis man ikke mener det er tilfældet, er det min holdning at man er ude på et skråplan. Hvor mange steder i verden har man en folkekirke? Ikke ret mange! Hvis forvaltningen af sakramenterne er forbeholdt en statskirke, vil millioner af medkristne i hele verden være seriøst på den!
Har du en troende præst, så pris Gud for ham, og giv ham al den støtte og forbøn du kan opdrive. Han har virkelig brug for det!
|
|
Til toppen
|
|
|
#46794 - 29/05/2005 14:31
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Lars
Okay, jeg generaliserede nok lidt for meget der, men du må da indrømme, at der er en vis tendens til i frikirkerne, at man ikke har så stort fokus på det teologiske. Typisk er frikirkepræsters teologiske uddannelse jo heller ikke nær så omfattende som f.eks. folkekirkens præster. Nogen frikirkefolk tager oven i købet direkte afstand fra teologien og opfatter det som noget farligt, som kan kvæle troen (jeg har også set omskrivningen "Teo-luk-i"). Det er en meget farlig holdning, fordi manglende teologisk kundskab for det første sænker forkyndelsens niveau, for det andet umuliggør selvkritik. Du har da ret i, at troen er vigtigere end kundskaben, men: Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
|