Forløbet i Grosbøll-sagen viser med al tydelighed, hvad der sker, når der ikke er nogen hyrde for flokken. Folkekirken har spillet fallit - vi har kun een biskop, som er troværdig og ikke vakler. Tak til biskoppen for Viborg Karsten Nissen, som forvalter sit embede rent og purt. At sætte den mediefokuserede og selvoptagne ærkebiskop (!) fra Roskilde til at føre tilsyn med det vildfarne får fra Tårbæk er at sætte ulven til at vogte får. Vi mangler virkeligt åndelige ledere blandt biskopperne. Kan ikke lade være med at tænke på, hvordan man i Den romersk-katolske Kirke kan samles, selv om alt ikke er lige godt dër.
Jesus er den sande hyrde. Må Helligånden i denne pinsetid vejlede og retlede de vildfarne statsansatte 9 biskopper og deres kor blandt de desværre mange blandt præsterne, der forkynder vranglære og vantro.
Lad os samles om de sande Kristi efterfølgere.
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
#46668 - 16/05/200520:16Re: Flokken uden hyrde
[Re: xanadu2000]
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Xanadu, du skriver:
Forløbet i Grosbøll-sagen viser med al tydelighed, hvad der sker, når der ikke er nogen hyrde for flokken. Folkekirken har spillet fallit - vi har kun een biskop, som er troværdig og ikke vakler. Tak til biskoppen for Viborg Karsten Nissen, som forvalter sit embede rent og purt.
Mmjah ... tjoh ... Jeg har da stor respekt for biskop Nissen, og er, særligt af den grund, glad for at bo i Viborg Stift (samtidig med at jeg har visse bekymringer for, hvad kommunalreformen vil betyde for det kirkelige landkort, jeg vil nemlig meget nødig bytte Nissen for Hvas). Jeg mener dog ikke, at det kun er Nissen, der (stort set) forvalter sit embede rigtigt, selv om han er min favorit. Faktisk lader det til, overordnet set, at de kvindelige biskopper er bedre til dette end mændene, og det kan jo godt vække lidt eftertanke.
At sætte den mediefokuserede og selvoptagne ærkebiskop (!) fra Roskilde til at føre tilsyn med det vildfarne får fra Tårbæk er at sætte ulven til at vogte får.
Ja, eller måske snarere at lade en blind lede en blind, og det er ikke nogen god ide, siger Jesus (Matt 15,14).
Vi mangler virkeligt åndelige ledere blandt biskopperne. Kan ikke lade være med at tænke på, hvordan man i Den romersk-katolske Kirke kan samles, selv om alt ikke er lige godt dër.
Tjah, skal vi endelig have en pave, så tror jeg da også, at jeg vil foretrække Benedict XVI frem for Bertel I.
Jesus er den sande hyrde. Må Helligånden i denne pinsetid vejlede og retlede de vildfarne statsansatte 9 biskopper og deres kor blandt de desværre mange blandt præsterne, der forkynder vranglære og vantro. Lad os samles om de sande Kristi efterfølgere.
Det kan jeg kun sige et uforbeholdent "Amen!" til. Og tilføje, om ikke Helligånden ved samme lejlighed vil vejlede de 179 folketingsmedlemmer, så folkekirken kan blive løst fra sin tilværelse som statens skødehund. Veni sancte spiritus!
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#46669 - 16/05/200521:00Re: Flokken uden hyrde
[Re: Nikolaj]
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Nikolaj
er du pro kvindelige præster? Det har jeg vist aldrig hørt dig sige noget om. Det spørger jeg om, fordi du skrev, at det måtte mane til eftertanke, at de kvindelige biskopper så ud til at forvalte deres embede bedre end deres mandlige kolleger.
Jeg faldt lige over, at I mener, at RKK har fat i den lange ende mht. at have en hyrde. Jeg er selvsagt MEGET glad for paven.
Det er praktisk at have én, der har magt til at gøre noget ved problemerne, som der jo opstår i enhver kirke. Også - eller måske ikke mindst - i RKK, som jo er en meget stor Kirke. Det er klart, jo større kirke, des flere gejstlige og dermed også flere problemer med disse, det hænger vel lidt sammen. I hvert fald er vi slet, slet ikke fejlfri i RKK, og derfor er det så godt, at vi har paven til at afgøre forskellige spørgsmål.
Jeg synes Grosbøll skulle for en præsteret (hedder det ikke sådan?), så man kunne få prøvet, om det er holdbart, at han prædiker og forvalter sakramenter i Folkekirken, hvis bekendelsesgrundlag han ikke kan tilslutte sig. Jeg siger al respekt for Grosbølls ret til at mene, hvad han vil, hvis han bare ikke lige var ordineret præst i Folkekirken, som jo ikke har religionsfrihed, selvom rammerne er vidde.
Men det er en kedelig sag, og jeg som katolik føler mig også ramt af sagens omfang. Folkekirken er vores lillesøster, og derfor berører det os naturligvis dybt med sådan en sag som den her. Det gavner ingen! Vi lukrerer i hvert fald IKKE på det, og vi håber på en god udgang på sagen, Gud må træde til med Sin uudgrundelige visdom og gribe ind. Lad os bede for det og for vor kære lillesøsters fremtid. Skilt fra staten måske? Jeg ved ikke, om det ville være en god idé, måske måske ikke. Jeg tror måske der ville gå lang tid, før man virkelig mærkede en effekt? Men det var måske værd at vente på? Eller. Jeg føler egentlig heller ikke, at jeg som katolik skal blande mig i, hvad man ønsker for Folkekirken, al den stund det jo ikke ér min kirke.
Men alle gode ønsker for den kære Folkekirke - kirken som har båret kristentroen i DK fra reformationen og frem til i dag. Der er heldigvis mange gode bibeltro præster tilbage, og de kan gøre en forskel og gør det!!!
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#46670 - 16/05/200521:21Re: Flokken uden hyrde
[Re: tau]
Nikolaj
Bruger
Hej Tau, du skriver:
er du pro kvindelige præster? Det har jeg vist aldrig hørt dig sige noget om. Det spørger jeg om, fordi du skrev, at det måtte mane til eftertanke, at de kvindelige biskopper så ud til at forvalte deres embede bedre end deres mandlige kolleger.
Nej, jeg er ikke for kvindelige præster, hvilket jeg også mener at have givet udtryk for før, og det er jo netop derfor, det vækker til eftertanke, at de kvindelige biskopper tilsyneladende forvalter deres embeder bedre end de mandlige. Hvis jeg ikke så noget problem i kvindelige biskopper og præster, ville det nok ikke have vakt nogen eftertanke. Bemærk, at jeg skrev 'vække', ikke 'mane'; der er en vis nuanceforskel.
Jeg synes Grosbøll skulle for en præsteret (hedder det ikke sådan?), så man kunne få prøvet, om det er holdbart, at han prædiker og forvalter sakramenter i Folkekirken, hvis bekendelsesgrundlag han ikke kan tilslutte sig.
Det burde jo ikke være nødvendigt, men ja, hvis man er nødt til at føre en præsteretssag for at kunne fratage ham embedet, så må man da gøre det. Men det burde nu ikke være andet end en formalitet, sagen er da klokkeklar, så vidt jeg kan se.
Men alle gode ønsker for den kære Folkekirke - kirken som har båret kristentroen i DK fra reformationen og frem til i dag. Der er heldigvis mange gode bibeltro præster tilbage, og de kan gøre en forskel og gør det!!!
Ja, heldigvis. Derfor kan vi da stadig påstå at have en evangelisk-luthersk folkekirke i Danmark, dog ikke landsdækkende (lidt ligesom med DR2, eller ...).
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#46671 - 16/05/200522:14Re: Flokken uden hyrde
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj:
"Tjah, skal vi endelig have en pave, så tror jeg da også, at jeg vil foretrække Benedict XVI frem for Bertel I ... "
hrmpf! Pest eller kolera? Hænges eller brændes?
Jeg vil stemme imod begge dele med alt hvad jeg har i mig! (Det tror jeg faktisk også vi er enige om!)
Hvis vi endelig skal ha' stærke mænd på banen, så hellere hele Brøndby-holdet - de har lige slået FCK 4-0 .. og jeg tror næppe de som visse andre ville finde på at udtale sig i sager, som de ikke har spor forstand på ... (tau: nej, det er slet ikke paven jeg har i tankerne med den bemærkning - vi har nok at gøre med at feje for vores egne døre her ... der er brug for en del gode koste for tiden!)
Og jeg har det også bedst med at nøjes med (!) min himmelske Far som folkekirkens hyrde og vil bede Ham, og Ham alene, om at ile med hjælp og bistand ned og overtage styringen! .. og man ved aldrig med Helligånden - hvem siger, at den meget omtalte præst ikke vil lade sig omvende - - undere sker den dag i dag!
#46673 - 16/05/200522:58Re: Flokken uden hyrde
[Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
sammenligner du pave Benedict XVI med pest eller kolera???
Jeg har godt set din bemærkning til mig længere nede i dit indlæg, men du mener da vel ikke seriøst, at paven (pavedømmet) er at sammenligne med pest og kolera??? Det er jo det samme som at sige, at homoseksuelle mennesker er en kræftsvulst på samfundet! Noget vi kan blive enige om (?) er helt ude i hampen og aldeles ukristeligt at sige. Eller wie?
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#46674 - 16/05/200523:05Re: Flokken uden hyrde
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
jeg troede måske, du skrev til dem (andre), som var imod kvindelige præster, og at du måske selv var for, men det er du så ikke, kan jeg se. Det er vi så enige om at være imod, hehe. Du minder mig om, at du skrev "vække" og ikke "mane", jeg beklager forvirringen og fejltagelsen, jeg indlæste vist noget, der ikke stod der, sorry.!
Jeg synes som du, at det er unødvendigt, eller burde være unødvendigt, at putte Grosbøll for en præsteret, men kan han ikke afsættes uden, må det jo til? Sådan ser det jo i hvert fald beklageligvis ud. Jeg mener som du, at det er soleklart, at manden ikke kan fortsætte som præst i den danske Folkekirke, når han ikke tror på kernesandhederne i kristentroen. Ingen tvivl om det, det er uholdbart og hvad bliver så det næste mon? Hvor langt kan en præst gå - tilsyneladende ret langt, det holder jo ikke, det er meget sørgerligt.
Jeg er enig med dig i, at vi stadig har en Evangelisk-Luthersk Folkekirke i DK, dog som du siger, ikke landsdækkende men lokalt lever den stadig op til sit navn. Jeg kender i hvert fald flere gode (mandlige) bibeltro præster. Bl.a. en i Nordsjælland og en i Vestsjælland, så de er der skam. !!!!
Guds fred til dig også, Nikolaj. Tau.
#46675 - 16/05/200523:17Re: Flokken uden hyrde
kristina
Ordstyrer
Bruger
Nej, tau, jeg troede lige jeg omhyggeligt havde forebygget, at du fik den opfattelse! SELVFØLGELIG mener jeg ikke det!
Men med al min store respekt for paven, både som person og som overhoved for den katolske kirke .. tror du han ville synes om at være overhoved for en protestantisk kirke, som ikke anerkender hans lære? Nej vel? Så ville han nok hellere have både pest og kolera samtidig, tror jeg, så et sådant arrangement ville på alle måder være en meget firkantet cirkel!
#46676 - 16/05/200523:25Re: Flokken uden hyrde
tau
Ordstyrer
Bruger
Nå undskyld, jeg var åbenbart (igen) lidt paranoid. Jeg misforstod dig i hvert fald, beklager!!!
tror du han ville synes om at være overhoved for en protestantisk kirke, som ikke anerkender hans lære?
Læren er nu ikke pavens, det er Kirkens lære. Paven kan bare stadfæste det, man altid har troet. Og det har han så gjort to gange i 1950´erne, nemlig de to dogmer om Jomfru Maria. Dem har jeg vist nævnt flere gange, så jeg skal ikke kede forumet igen med dem her. Tihi.
Men du har da ret, vi er uenige om få men væsentlige ting, så derfor ønsker paven jo selvfølgelig ikke at være overhoved for nogen, som har en anden lære på disse punkter. Men paven ønsker, at vi bliver så enige, at vi kan være i kirke sammen og så vi kan sidde samme ved Herrens Bord og ikke kun ved Hans Ord. Den dag kommer måske engang, men indtil da kan vi glæde os over delvist fællesskab i kraft af vores kristne Dåb, som vi jo anderkender hos hinanden gensidigt. (Gør vi ikke?) Vi anerkender i hvert fald Jeres Dåb. Vi anerkender alle kristne kirkers Dåb undtagen den hos Jehovas Vidner, fordi de ikke døber i Treenighedens navn.
Mvh Tau.
#46677 - 19/05/200516:33Re: Flokken uden hyrde
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.
Jeg tror efterhånden også det ville være bedst at få kirken skilt fra staten - hele sagen her med Grosbøll er et strålende eksempel på, hvor galt det kan gå, synes jeg.
Og med hensyn til Bibelen og bekendelserne, så har jeg overvejet noget: Hvis (når!?) de nu åbenbart ikke betyder noget reelt for Folkekirken, i og med at man tilsyneladende kan "tolke" (læs: mistolke) dem med arme og ben, uden at det får nogen konsekvenser - ville det så ikke være mere ærligt at droppe dem som kirkens grundlag? Så vidste alle, hvad de havde at rette sig efter, og så ville missionsforeningerne nok også skynde sig at gå hen og blive frimenigheder / kirker i en vis fart. Så var der vist ikke så meget at tage fejl af længere. Hvad hvis man omgikkes lige så lemfældigt med grundlaget for enhver anden organisation eller forening? Ville det så være blevet behandlet sådan som Grosbøllsagen - nej vel?
#46678 - 19/05/200517:18Re: Flokken uden hyrde
[Re: AnnePande]
Nikolaj
Bruger
Hej Anne
Du kan da godt have ret i, at det efterhånden ville være mere eller mindre naturligt, hvis folkekirken opgav Bibel og bekendelser som sit grundlag, når de nu tilsyneladende ikke har nogen reel betydning. Det ville da også gøre beslutningen om at forlade folkekirken meget nemmere, selv om det selvfølgelig ville være sørgeligt. Jg håber nu ikke, at det ender med, at missionsforeningerne bliver til frimenigheder eller frikirke(r). Jeg kan ikke se andet, end at det ville være bedst, hvis man dannede én rigtig kirke (ja, jeg er temmelig anti-kongregasionalistisk).
mvh Nikolaj
#46679 - 19/05/200517:27Re: Flokken uden hyrde
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj.
Jo, hvis det skulle komme til "den store exodus" fra Folkekirken, ville det da helt klart være bedst med én kirke i stedet for mange mindre. Spørgsmålet er bare, om folk er enige nok til det? Men nu er der jo nogle, der arbejder med tanken om et netværk, som der tidligere har været nævnt. Det er spændende, hvad der kommer ud af det.
#46680 - 19/05/200517:38Re: Flokken uden hyrde
[Re: AnnePande]
Nikolaj
Bruger
Hej Anne
Jeg ved godt at sådan et samlet exodus er lidt urealistisk, men værd at stræbe mod. Vi vil jo gerne undgå splittelse. Jeg håber også, at Gud vil skabe nogen resultater med det nye netværk, som er ved at blive etableret. Det er et rigtig godt initiativ, for det er jo netop med til at forebygge splittelse mellem IM, LM, ELM, frimenigheder, Oase osv.
mvh Nikolaj
#46681 - 20/05/200516:23Interview med Bertel Haarder
Nikolaj
Bruger
Speaking of Bertel Haarder, som jeg for fire dage siden kaldte for "en pave", der var et interview med ham i det IMT (Indre Missions Tidende), som dumpede ind af brevsprækken i dag (link). Jeg havde det egentlig bare så dejligt, da jeg læste det, også selv om jeg er stærkt uenig med Haarders håndtering af Grosbøll-sagen. Interviewet foregik så også før den seneste udvikling. Haarder sagde bl.a.:
Jeg har tit tænkt og sagt, at nogle af de mest frisindede mennesker, jeg kender, har været IM’s folk. Jeg tror, det hænger sammen med, at mennesker, som selv har en stærk tro, bedre end så mange andre kan forstå, hvordan andre på samme måde skal have deres frihed. Hvis man ikke selv tror på noget, hvordan kan man så værdsætte friheden? Den, for hvem alt er ligegyldigt, har jo ikke brug for friheden, men den, der selv har en stærk forankring, forstår, hvorfor friheden er livsnødvendig. Det, tror jeg, er en af grundene til, at jeg har mødt så stærkt et frisind i den gode forstand inden for IM. Det er sagt af en grundtvigianer, som har fundet meget af det grundtvigske frisind netop hos missionsfolk - mere end hos mange grundtvigianere. Det er ikke bare noget, jeg siger her i et interview med IMT. Det har jeg sagt ved mangfoldige lejligheder, ... Jeg mener det, når jeg siger, at jeg vil stå vagt om mindretalsretten - også når det f.eks. gælder retten til at være imod kvindelige præster. Det er jo altid friheden for den, som man er uenig med, der er prøvestenen på, om der er ægte frihed. Det er jo ikke nogen kunst at være tilhænger af frihed for dem, man er enig med. ... Jeg følte, at den sekulære religion blev til en totalitær spændetrøje. Det giver mig stadig åndenød at tænke på den tåbelige argumentation, der bliver ført frem, for at Rocco Butligione ikke kunne være kommissær. Der er en tendens til at gøre det sekulære til totalitær statsreligion. Det sker ved, at man slynger ordet fundamentalist efter hinanden. ...
Hvor er det dog godt, at der i Danmark findes ægte frisindede, velreflekterede politikere, som jeg vil kalde for gode liberale, selvfølgelig især inden for Venstre og Det Radikale Venstre. Det er den politiske holdning, jeg også selv tilstræber.
mvh Nikolaj
#46682 - 20/05/200518:16Re: Interview med Bertel Haarder
kristina
Ordstyrer
Bruger
Nikolaj, du redder min dag!
Hvor er det dog dejligt at læse!
Jeg kan se, at jeg i mine tanker har gjort Bertel uret - jeg var så skuffet over ham her i Tårbæk-sagen, netop fordi han var en af de politikere jeg troede godt om.
#46683 - 20/05/200519:02Re: Interview med Bertel Haarder
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina,
jeg er også vild med Bertel Haarder, jeg stemte endda personligt på ham ved sidste folketingsvalg. Han er min favorit - og jeg har været liberal (polititisk ikke teologisk) i mange år nu.
mvh Tau.
#46684 - 20/05/200520:05Politisk og teologisk liberalisme
Nikolaj
Bruger
Hej Tau, du skriver:
... jeg har været liberal (polititisk ikke teologisk) i mange år nu.
Jeg betragter også mig selv som politisk liberal (eller måske rettere socialliberal). Men, som du antyder, det er vigtigt at skelne mellem politisk og teologisk liberalisme. Der er desværre nogen, der har eller har haft svært ved denne skelnen, og det både blandt liberale og konservative og på begge "fronter". Lad mig give nogle eksempler: Den teologisk konservative katolik Butiglione ikke kunne blive EU-komissær; en beslutning der, til min skuffelse, blev støttet af den liberale gruppe. Blandt de teologisk konservative på den såkaldte kirkelige højrefløj i Danmark kan man opleve stor modvilje mod det liberale parti Det Radikale Venstre; hvilket jeg har både let og svært ved at forstå. I USA ser vi en udpræget kongruens (sammenfald) mellem grupperne af politisk og teologisk konservative og højreorienterede; hvilket jeg ikke til fulde kan se grunden til.
mvh Nikolaj, som nok snart melder sig ind i Det Radikale Venstre
#46685 - 20/05/200521:11Re: Politisk og teologisk liberalisme
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj
ja jeg var også skuffet over det med den italienske politiker.
Jeg har været medlem af Partiet Venstre i mange år, og før det var jeg aktivt medlem af VU (Venstres Ungdom). Jeg er medlem, fordi Venstres tanker om, at individet skal kunne udfolde sig så frit som muligt, tiltaler mig. Liberal tankegang det passer til min frihedstrang og menneskesyn. Det har det altid gjort. Jeg har aldrig forstået venstrefløjens tankegang om, at alle skal være lige og have lige meget. Sålænge man støtter dem, der har behov for det, så mener jeg, at det er fint, at der er nogen, der har mere succes end andre. Sådan må det nødvendigvis være i en verden, hvor ikke alle har de samme evner. Jeg er selv på overførselsindkomst (sygedagpenge), men det forhindrer mig da ikke i, at synes det er fint, at der er nogen, der tjener over en million om året. Det er bare fint for dem, jeg er glad på deres vegne. Jeg har intet ønske om, at vi skal være lige og ens allesammen. Sålænge samfundet husker de svageste grupper, så må de stærke for min skyld gerne rende foran. Det er jo også dem, der bærer samfundet, så skulle de ikke have lov at nyde frugten af deres evner?
Nå, det blev næsten en politisk brandtale!
Mvh Tau.
#46686 - 20/05/200522:59Re: Politisk og teologisk liberalisme
Nikolaj
Bruger
Hej Tau
Med al respekt, det, du beskriver som din holdning, lyder altså mest som den særligt ansvarlige, moderate form for liberalisme, som hedder socialliberalisme. Men nu synes jeg egentlig, at vi er røget lidt off-topic; i hvert fald har politisk liberalisme ikke meget med hverken kirke, tro eller Grosbøll-sagen at gøre.
mvh Nikolaj