Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#46549 - 15/05/2005 22:48 Skærsilden, hvad er det egentlig?
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Café,

her har jeg et brev fra en katolsk præst, der fortæller, hvad skærsilden egentlig er. Jeg tænkte, at det nok havde interesse for nogen at vide.

Jeg må sige,at jeg efter denne forklaring kan sige, at jeg nu tror på skærsilden. !!

Jeg tror på skærsilden, men spørgsmål er altid, hvad er det egentlig, hvordan kan man forklare det nogenlunde. Som der nok står et eller andet sted i bibelen (spør mig nu ikke hvor helt præcis), så skal vi lutres, som er ensbetydende med skærsilden. Men selve ordet forekommer ikke i bibelen, så vidt jeg kan se. Men derfor betyder det jo ikke, at det ikke eksisterer, men bare bliver omskrivet med andre ord. Vi tror på – og det gør jeg osse – at, når jeg dør, møder jeg Gud ansigt til ansigt. I dette ”ansigt” møder jeg Guds ubetingensløse kærlighed, dvs. jeg oplever samtidigt min svigt at den kærlighed, Gud altid har vist mig ufortjent. Jeg bruger gerne dette billede: En mor siger til sin datter: Hold fingerne væk fra denne vase her på bordet, fordi den er meget værdigfuld. Jeg holder virkelig af den, og hvis den går i stykker, så bliver jeg meget ked af det. Moren går så ud i køkkenet. Pigen synes alligevel hun skal nærmere se på denne vase, når den nu engang er så værdigfuld. Men så sker uheldet og vasen falder ned og går i tusind stykker. Pigen bliver meget ked af det, skønt hun jo ved, at hun ikke måtte røre ved den. Hun går bedrøvet ud til sin mor i køkkenet – og hvad sker der så: Moren tager hende i armene og giver hende et stort knus, da hun ser, at hendes datter jo i sidste ende fortryder. Hvad sker så med pigen: Hun græder, fordi det gør ondt på hende – ondt i god forstand. Hun oplever morens kærlighed – fuldstændig ufortjent. Det er det, som vi osse vil opleve, når vi møder Gud og det kalder vi skærsilden.

Makkabæerbøgerne regnes osse med til den kat. Bibel, men det er rigtigt, at de ikke hører med til den protestantiske bibel, fordi de er oprindelig på græsk.

Behøver jeg nu mere at forklare, hvorfor jeg tror på skærsilden???

Og husk lige en ting: Ikke fordi tingene ikke nøjagtig står i Bibelen betyder det ikke, at de ikke eksisterer eller er noget, som vi ikke (behøver) at tro på. For os katolikker er Bibelen ikke den eneste kilde, også lærembedet, dvs. kirkens lære. Bibelen er jo osse en del af kirkens lære, hvem har ellers sagt, at det og det hører med til bibelen (kanon)?

Mvh Tau.
PS. Præsten er tysker, og det er derfor, der er et par stavefejl.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#46550 - 16/05/2005 09:37 Re: Skærsilden, hvad er det egentlig? [Re: tau]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004

Ikke fordi tingene ikke nøjagtig står i Bibelen betyder det ikke, at de ikke eksisterer eller er noget, som vi ikke (behøver) at tro på.

Det har du ret i Tau. De jødiske hellige skrifter blev skrevet på pergamentruller, som nogle mennesker (ikke Kristus) valgte at samle i en bog, som de kaldte for Bibelen. Naturligvis kan Gud tale til alle sine børn uanset om de bor på den ene eller på den anden halvdel af jordkloden

Mvh
John

Til toppen 
#46551 - 16/05/2005 13:21 Præstens med grønt. (nt) [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#46552 - 16/05/2005 17:07 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Buus, du skriver: "De jødiske hellige skrifter blev skrevet på pergamentruller, som nogle mennesker (ikke Kristus) valgte at samle i en bog, som de kaldte for Bibelen .."

Det gamle testamente består af 17 historiske, 6 poetiske og 16 profetiske bøger,
og i det nye testamente er der 5 historiske bøger (evangelierne og Apostlenes Gerninger) samt 21 breve og Johannes Åbenbaring.

Der er således hele 66 bøger i Bibelen (som jo bare betyder "bøger").
Ingen af dem er skrevet af Jesus, som ikke skrev et eneste ord - de er alle skrevet af mennesker.

Den hellige Bibel regnes af kristne for verdens vigtigste bog.
Vi tror, at det der står i den, er det, som Gud vil, at der skal stå, og at der derfor heller ikke mangler noget,
som vi behøver at vide for vor frelses skyld.
Og vi tror, at Bibelen således i sin helhed er inspireret af Gud ved Helligånden.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46553 - 17/05/2005 06:20 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Der er således hele 66 bøger i Bibelen (som jo bare betyder "bøger").

Ja, men stadigvæk så er det jo mennesker der på et eller andet tidspunkt har truffet beslutning om hvilke der skulle med i Bibelen og hvilke der ikke skulle. Bibelen indeholder den østlige verdens (kontinents) vidnesbyrd om Kristus. Vi tror på at Kristus også gav sit evangelium (de 14 bøger af israelitiske profeter i Mormons Bog) til den vestlige verdens indbyggere (som vi intet kendte til før Columbus opdagede landet). Vi tror på at der findes flere jødiske vidner end dem i Bibelen. Derfor min kommentar.

Mvh
John

Til toppen 
#46554 - 17/05/2005 09:24 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John, ja, jeg er godt klar over, at de Sidste Dages Hellige, inddrager Mormons bog og derfor må sætte spørgsmålstegn ved vores Bibel.

Du skriver: Ja, men stadigvæk så er det jo mennesker der på et eller andet tidspunkt har truffet beslutning om hvilke der skulle med i Bibelen og hvilke der ikke skulle.

Ja, det skrev jeg jo netop også. Men ifølge kristen opfattelse er beslutningen inspireret af Gud ved Helligånden.

Til orientering for dem, som måske ikke ved, hvad dit religionssamfund (som regel kaldet mormonerne) handler om:

Grundlæggeren er Joseph Smith som i begyndelsen af 1800-tallet i trance havde forskellige syner som gav ham den tro, at Amerikas oprindelige befolkning stammede fra de ti forsvundne israelitiske stammer. Han hævdede at have fundet nogle guldplader med inskriptioner, som han oversatte til "Mormons bog" en beretning om, hvordan israelitterne kom til Amerika, og om hvad de oplevede der.

Smith forklarede, at da han var færdig med at oversætte, kom der en en engel og fjernede pladerne, og at han derfor ikke kunne fremlægge dem.

Mormonkirken spiller stadig en stor rolle, især i Saltlake City i Utha. Flerkoneri er opgivet, men så vidt jeg husker, er afholdenhed fra tobak, spiritus og kaffe og té stadig påbudt.

Desuden er læren, at mennesker kan frelses ved efter døden ved en stedfortræder at blive døbt. Derfor indsamles alle tilgængelige informationer fra landsarkivernes kirkebøger, så at de for frelsen nødvendige kirkelige handlinger kan blive udført i ved en stedfortræder i templet i Utah.

Mormoner mener at Gud har et legeme af kød og blod, og at han først efterhånden har arbejdet sig op til sin nuværende stilling. Og at enhvert menneske er en gud i fostertilstand med mulighed for engang at blive Gud.

Ret mig gerne, John, hvis jeg tager fejl i noget af dette.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46555 - 17/05/2005 09:45 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina

Og at enhvert menneske er en gud i fostertilstand med mulighed for engang at blive Gud.

Hmmmm, der er vist lang vej endnu for malli ,

- men så er det jo godt at Jesus er gået i døden for at frelse mig, så jeg ikke behøver at frelse mig selv...og at Gud har erklæret dette offer for FULDBRAGT.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#46556 - 17/05/2005 13:36 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: malli]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
AMEN Malli

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#46557 - 17/05/2005 16:01 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Buus.

Når du påpeger, at det var mennesker, der besluttede, hvad der skulle med i Bibelen, hvor vil du så hen med det? Tænker du på det som en modsætning til Mormons bog, som du tror er guddommeligt inspireret, både hvad nedskrivning og sammensætning angår?

Mht. sammensætningen drejer det sig jo ikke om, at der pludselig var nogle, der satte sig ned og fandt på, hvad der skulle med og hvad ikke (som man ofte kan høre det fremstillet). Det drejede sig om en stadfæstelse af, hvad der allerede var brugt og anerkendt som apostoliske skrifter, modsat alt det andet, der var i omløb, fx. falske gnostiske evangelieskrifter. (Jf. Thomasevangeliet).

Mener du / I, at Mormons bog er mere guddommelig, end Bibelen er, eller at de er på lige fod? Bare et nysgerrigt spørgsmål ud af ren uvidenhed.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#46558 - 17/05/2005 20:07 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Kristina!

Buus:
Ja, men stadigvæk så er det jo mennesker der på et eller andet tidspunkt har truffet beslutning om hvilke der skulle med i Bibelen og hvilke der ikke skulle.

Kristina:
Ja, det skrev jeg jo netop også. Men ifølge kristen opfattelse er beslutningen inspireret af Gud ved Helligånden.

Da denne opfattelse ikke er bibelsk begrundet, så må den vel tilskrives "Traditionen". Den samme "tradition" som lutheranere så ihærdigt afviser.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#46559 - 17/05/2005 20:35 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, du skriver:

"Da denne opfattelse ikke er bibelsk begrundet, så må den vel tilskrives "Traditionen". Den samme "tradition" som lutheranere så ihærdigt afviser."

Bibelsk begrundelse finder du Bibelen - 2.Tim. 3,16:

Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46560 - 17/05/2005 20:58 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Bibelsk begrundelse finder du Bibelen - 2.Tim. 3,16:
Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed ..

Een ting er at anvende ovenstående citat som argument for
Bibelen som "Guds Ord", noget ganske andet er at anvende samme citat til at begrunde hvilke skrifter som endte med at blive kanoniserede. Men måske du kunne uddybe hvad du mener.

mvh Tom S R KLausen

Woody Allen

Til toppen 
#46561 - 17/05/2005 21:40 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom - jeg må nok blive dig svar skyldig. Det kan være, at man skal tro på det for at kunne se det.

Men du efterlyste en bibelsk begrundelse og hævdede, at en sådan ikke fandtes.

Måske kunne du forklare, hvorledes en sådan bibelsk begrundelse, hvis den altså fandtes, skulle tage sig ud, for at du kunne acceptere den?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46562 - 18/05/2005 01:09 Bibelen - et udvalg af skrifter [Re: AnnePande]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære AnnePande og I andre

Bibelen er et udvalg blandt flere skrifter, som blev samlet og blev kanoniseret af dele af den daværende kirke.

Det er rart at få en udtalelse fra en katolsk præst, som pointerer at bogen, er et instrument for kirkens lære, som den katolske kirke bruger til rettesnor: Ikke fordi tingene ikke nøjagtig står i Bibelen betyder det ikke, at de ikke eksisterer eller er noget, som vi ikke (behøver) at tro på. For os katolikker er Bibelen ikke den eneste kilde, også lærembedet, dvs. kirkens lære. Bibelen er jo osse en del af kirkens lære, hvem har ellers sagt, at det og det hører med til bibelen (kanon)?

På denne hjemmeside findes en liste med tidsangivelser, over en del kendte tidlige kristne skrifter, med en del kommentarer og engelske oversættelser.

Evangeliet efter Thomas har været oppe at vende ind i mellem på CaféThomas... hvad ellers?
Nogen hader det og nogen elsker det.

Ofte forveksles flere skrifter når der debateres thomasevangeliet.
I et lille indlæg har jeg derfor listet barndomsevangelierne, som en gruppe skrifter, der ikke sjældent sker forveksling med, når talen drejer sig mod det langt mere intersante Thomasevagelie. De mere fabel og eventyragtige barndomsevangelier kaldes apokryfe skrifter, dét giver jeg en lille forklaring på.

Thomasevangeliet findes også på dansk, så interesserede kan danne sig sit eget indtryk af teksten.

Kirkefædrene var også selv, vældig skrivsomme og her kan man finde en interssant mængde læsestof, som også er vigtige i traditionen.

Den kanoniserede bibel, er et udvalg blandt de tidligeste kristne skrifter, som Guds Kirke har sluttet fred om at anerkende som inspireret.
Som de skriver i CE.: A collection of writings which the Church of God has solemnly recognized as inspired.

En snor
Denne inspirerede samling skrifter, som formentlig kan være gode at læse, er selvfølgelig skrevet af mennesker, udvalgt og samlet af mennesker.
Der er bare slået en snor om dem på et tidspunkt, hvor der var blevet forhandlet en fred mellem nogen parter. Nogen mente for stramt og andre for løst.

Der har oprigtigt også været tvivl; om det var rigtigt overhovedet at kanonisere særlige skrifter.
Det nedskrevne udgør jo ikke hele læren, den mundtlige tradition har været stærk i den første tid og er også tilstede i dag.
Med al respekt, så kan man tale om en mangfoldighed af kristne traditioner, hvoraf nogen tilsluttede sig kanoniseringen og andre tilsluttede sig den ikke. Det kunne være på grund af muligheden for, ubefæstede sjæle ville opfatte bibelen som et magisk objekt. Eller det kunne være, at det var et led i et magtopgør.
De stærke mundtlige traditioner, blev i hvertfald presset til at fremstille egne skrifter, dels på grund af det skrevne ords magt, dels som et kompromis, for at sikre traditionens måde at optage Den Salvede Frelse, når de troende stod over for forfølgelse.

Ved at fremstille et magtsymbol, som bibelen, kom kirken til at skabe splittelse blandt alle kristne, i det øjeblik bibelen ikke længre var rettesnor, for de som holdt sig til den, men også blev løftet som våben, da begyndte nogen at mene; Bibelen er guddommelig. De har svært ved at skelne og forblændes af den magt, som de synes stråler ud af den.
Således er Bibelen blevet det sværd, man svinger over sit hoved, medens man frasiger sig hedenske, overtroiske, falske skrifter.

Man kan næsten se dem stå på klippetoppene: Mener du / I, at Mormons bog er mere guddommelig, end Bibelen er, eller at de er på lige fod?

Skrifterne guddommeliggøres...

Det er en sandhed med kraftig modifikation, at sige f.eks.:
Kristne anerkender hele bibelen som guds ord.
Størstedelen af de, som kalder sig kristne, bruger bibelen som rettesnor. I forskellig grad guddommeliggøres disse skrifter, i nogen traditioner, medens andre betragter dem på linie med f.eks. den mundtlige tradition, eller flere andre skrifter.

Jeg mener det er godt, at vi kan få en katolsk holdning, der beskriver en praktisk tilgangsvinkel til bibelen som rettesnor.

Fred og Alt Godt

Vandrer

Ændret af Vandrer (18/05/2005 01:15)

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#46563 - 18/05/2005 01:52 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: AnnePande]
Buus
Bruger

Hej Anne,

Nej, vi tror på at Bibelen indeholder Guds ord, men det er ikke Kristus som har samlet de jødiske profeters skrivelser i en bog og kaldt den Bibelen. Det var blot det, som jeg ville påpege. Vi tror på, at Mormons Bog indeholder Kristi evangelium til den vestlige verdens indbyggere. Den blev ikke opdaget før Columbus opdagede Amerika. Gud var istand til at give dem sit evangelium før vi opdagede Amerika. De 14 bøger i Mormons Bog er skrevet af israelitiske profeter, som er af Efraims stamme. De er efterkommere af Josef i Ægypten igennem Efraim. Bibelens profetier er kommet igennem jødiske profeter af Juda stamme.

Mvh
John

Til toppen 
#46564 - 18/05/2005 04:09 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

jeg er godt klar over, at de Sidste Dages Hellige, inddrager Mormons bog og derfor må sætte spørgsmålstegn ved vores Bibel.

Nej, vi tror på at Bibelen indeholder Guds ord. Det sætter vi ikke spørgsmålstegn ved. Formålet med Mormons Bog er faktisk at stadfæste for verden at Bibelen indeholder Guds ord til verden. Vi tror på Bibelens skrifter sådan som de kom fra profeternes og apostlenes hænder, men at der ved de mange oversættelser op gennem tiden er blevet ændret ting, som ikke skulle have været ændret, og mistet ting som ikke skulle have være fjernet. Vi tror på at der skal en profet til at oversætte Guds ord, ikke teologer eller andre med en universitetsbaggrund. Jeg siger det blot sådan som jeg tror på det. Jeg håber ikke at du opfatter det, som en negativ kritik, for det er det slet ikke. Det er blot hvad jeg tror på.

Men ifølge kristen opfattelse er beslutningen inspireret af Gud ved Helligånden.

Her kan vi så ikke blive helt enige jfr. at vi ikke tror på at en verdslig højere uddannelse er tilstrækkeligt til at udføre oversættelser af Guds ord, sådan som det kom fra en profets mund.

Til orientering for dem, som måske ikke ved, hvad dit religionssamfund (som regel kaldet mormonerne) handler om:

Jeg vil godt påpege at mormonerne ikke er et navn vi har givet os selv. Vi er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af sidste dages hellige. Det er selvfølgelig sværere at skulle sige en så lang sætning hver gang, men mormoner er et øgenavn givet os af folk udenfor kirken.

Jeg har et par rettelser, samt kommentarer, til det du skriver:

Grundlæggeren er Joseph Smith som i begyndelsen af 1800-tallet i trance havde forskellige syner som gav ham den tro, at Amerikas oprindelige befolkning stammede fra de ti forsvundne israelitiske stammer.

Trance vil jeg nu ikke kaldet det. Joseph Smith fik sin første åbenbaring i 1820. Han var dengang en ung dreng som var meget troende. Han troede på Kristus, men kunne ikke finde ud af hvilken kirke han skulle tilslutte sig fordi de forskellige kirker fortolkede samme skriftesteder på forskellig måde. Han var derfor forvirret og ville finde ud af hvilken blandt alle disse kirker der var den rigtige kirke, så han kunne tilslutte sig den. En dag læste han Jakobs brev 1:5 i Bibelen, hvor der står at hvis nogen mangler visdom, så skal han bede til Gud som vil give den gavmildt og uden bebrejdelse. Skriftstedet gjorde meget stærkt indtryk på ham, og syntes med stor kraft at trænge ind i hvert af hans hjertes følelser, som han fortæller i sit vidnesbyrd. Denne oplevelse fik ham til i tro, at gå ud i en lund og bede Gud om visdom, og for at finde ud af hvilken af kirkerne der var den rigtige. Kort efter at han havde begyndt sin bøn så han en lyssøjle lige over sit hoved, stærkere end solens glans, og den dalede gradvis ned, indtil den hvilede på ham. Da lyste hvilede på ham så han to personer, hvis glans og herlighed trodser enhver beskrivelse, stående over ham i luften. Den ene af dem talte til ham, kaldte ham ved navn og sagde, idet han pegede på den anden: Denne er min elskede Søn. Hør ham! Han fik at vide at han ikke skulle tilslutte sig nogen af dem, men virke som et redskab i Herrens hånd ved genoprettelsen af Jesu Kristi Kirke i dens oprindelige form. Ved denne lejlighed fik han ikke noget at vide om guldpladerne med Mormons Bogs.

De ti tabte stammer er ikke korrekt. De tidligere indbyggere i Amerika kom fra det gamle Israel/Jerusalem. Disse grene af Israels hus førte Herren ud af Israel og over til Amerika, for at de kunne undgå hans straffedomme (jfr. at jøderne senere blev spredt, Jerusalem ødelagt osv.) og få et nyt arveland. I Mormons Bog beskrives tre større udvandringer fra gamle Israel til Amerika - Jarediterne, som udvandrede ca. 2000 f.K., omkring Babelstårnets tid - Ethers bog i Mormons Bog er jareditternes historie, og det er den ældste bog. Så udvandrede Lehi og Ishmael og deres familier omkring 600 f.K. Lehi var af Manasse stamme, en efterkommer af Josef gennem Manasse. Ishmael var af Efraim stamme, en efterkommer af Josef gennem Efraim. Deres efterkommere i amerika er af Israels hus. Indianerne er efterkommere af Lehi gennem hans søn Laman, og er derfor af Israels hus. De kaldes for Lamaniter i Mormons Bog.

Så de stammede ikke fra de ti tabte stammer som stadig er tabte, og vi ved for tiden ikke noget om hvor de er. Nogle andre israeliter som også blev ført ud af Israel og over til det amerikanske fastland var mulekitterne. De var af Juda stamme. Men dem står der ikke ret meget om i Mormons Bog.

Han hævdede at have fundet nogle guldplader med inskriptioner, som han oversatte til "Mormons bog" en beretning om, hvordan israelitterne kom til Amerika, og om hvad de oplevede der.

Mht. pladerne - Tre år senere (efter den første åbenbaring), i 1823, viste en Herrens engel sig for ham, mens han var på sit værelse. Han kaldte ham ved navn og sagde til ham, at han var en budbærer, sendt til ham fra Guds åsyn, og at hans navn var Moroni, at Gud havde et værk for ham at udføre, og at hans navn skulle nævnes for ondt og godt blandt alle nationer, slægter og tungemål, eller at der skulle tales både godt og ondt om det blandt alle folk. Han sagde, at der var en bog henlagt, der var skrevet på guldplader, og som indeholdt en beretning om det amerikanske kontinents tidligere indbyggere og deres oprindelse. Han sagde også, at den indeholdt det evige Evangelium i dets fylde, som Frelseren overgav de tidligere indbyggere det. Sammen med pladerne var der også opbevaret to sten indfattede i sølvbuer; disse sten, fastgjort til en brystplade, udgjorde hvad der kaldtes Urim og Tummim, og disse sten gjorde de mænd, som besad dem og brugte dem i ældgamle eller tidligere tider, til "seere", og at Gud havde beredt dem til oversættelse af bogen.

Smith forklarede, at da han var færdig med at oversætte, kom der en en engel og fjernede pladerne, og at han derfor ikke kunne fremlægge dem.

Ja, pladerne blev givet tilbage efter at de var blevet oversat. Gud fremlægger ikke fysiske beviser for mennesker, men han har givet et løfte om et vidnesbyrd igennem den Helligånd kraft, til den som ønsker det. Løftet står i Moroni 10:4.

Mormonkirken spiller stadig en stor rolle, især i Saltlake City i Utha. Flerkonerier opgivet, men så vidt jeg husker er afholdenhed fra tobak, spiritus og kaffe og té stadig påbudt.

Utah blev grundlagt af de medlemmer af kirken som blev fordrevet fra amerikas østkyst. Idag er hovedparten af Utahs befolkning mormoner. Derovre er det ikke ualmindeligt med hele landsbyer, hvor næsten alle indbyggerne er medlemmer af kirken.

Mht. flerkoneri så er det rigtigt at det blev sanktioneret og godkendt af kirken i en 50-årig periode i forrige århundrede. Det endte i 1890. Det er nu strengt forbudt. Denne praksis startede på samme måde som den endte: på anvisning af en Guds profet. Jeg ved ikke hvorfor Herren befalede det, ligesom jeg ikke ved hvorfor der fandtes flerkoneri blandt nogle af Guds største profeter i Bibelen (Abraham, Isak, Jacob, og andre). Med min kulturelle baggrund virker det mærkeligt for mig og jeg er glad for at det ikke længere praktiseres. På denne webadresse findes den åbenbaring som gav anledning til det (på engelsk):

http://lds.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://scriptures.lds.org/dc/132

Desuden er læren, at mennesker kan frelses ved efter døden ved en stedfortræder at blive døbt. Derfor indsamles alle tilgængelige informationer fra landsarkivernes kirkebøger, så at de for frelsen nødvendige kirkelige handlinger kan blive udført i ved en stedfortræder i templet i Utah.

Ja, i Guds tempel udføres stedfortrædende dåb for de, som ikke blev døbt til Kristus mens de levede på jorden. Vi udfører stedfortrædende dåb ligesom kirken på Kristi tid:

Hvad ville ellers de udrette, som lade sig døbe for de døde? Dersom døde overhovedet ikke oprejses, hvorfor lade de sig da døbe for dem? 1. Kor. 15:29

Ja, vi går meget op i genealogi, eller slægtsforskning, primært med henblik på det stedfortrædende arbejde for afdøde slægtninge i templet, stedfortrædende dåb, ægtepar besegles til hinanden for tid og al evighed, børn til forældre osv., så de hører sammen i evigheden.

Mormoner mener at Gud har et legeme af kød og blod, og at han først efterhånden har arbejdet sig op til sin nuværende stilling. Og at enhvert menneske er en gud i fostertilstand med mulighed for engang at blive Gud.

Ja, vi tror på at Gud har et legeme, et herliggjort og opstandent legeme, og at alle mennesker på jorden bogstaveligt er Guds sønner og døtre. Vi tror også på at sønner og døtre har potentialet til at vokse op og blive som deres forældre.

Jfr. også Joseph Smiths første åbenbaring som jeg omtalte ovenfor. 2 herliggjorte personer viste sig for Joseph Smith. Den ene pegede på den anden idet han sagde: Denne er min elskede Søn, hør ham!. Dette var vores himmelske Fader, som bar vidnesbyrd om Sønnen.

Mvh
John

Til toppen 
#46565 - 18/05/2005 09:41 Re: Thomas-evangeliet [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej alle - lige til supplerende orientering et svarpanel-svar vedrørende Thomas-evangeliet

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46566 - 18/05/2005 13:23 Re: Bibelen - et udvalg af skrifter [Re: Vandrer]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer,

du har ret, Bibelen er et instrument for og barn af Kirken og ikke omvendt! Kirken kom før Bibelen, Traditionen kom før Bibelen og bestemt, hvilke skrifter der skulle med i kanon.

Jeg er meget glad for, at du har taget så positivt imod ordene fra min ven, præsten.

mvh Tau.

Til toppen 
#46567 - 18/05/2005 18:27 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John, tak for din redegørelse!

Jeg synes nu du modsiger dig selv lidt, når du skriver, at I ikke sætter spørgsmålstegn ved vores Bibel som Guds ord, men alligevel mener, at der er foretaget ændringer, som ikke skulle have været foretaget og fjernet ting, som ikke skulle have været fjernet. Men ok, jeg forstår godt hvad du mener ..

Du skriver:
"Vi tror på, at der skal en profet til at oversætte Guds ord, ikke teologer eller andre med en universitetsbaggrund [....] jfr. at vi ikke tror på at en verdslig højere uddannelse er tilstrækkeligt til at udføre oversættelser af Guds ord, sådan som det kom fra en profets mund."

Jeg mener nok, at det er nødvendigt at have et godt kendskab til både hebraisk og græsk, og til den historiske og kultururelle baggrund for teksterne for at kunne oversætte dem, men at det afgørende er Helligåndens vejledning. Det er naturligvis en trossag, om vi regner med den.

"Jeg vil godt påpege at mormonerne ikke er et navn vi har givet os selv. Vi er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af sidste dages hellige."

Ja, det ved jeg godt. Men når det altså nu engang er blevet gængs sprogbrug at kalde jer for mormoner, mon så ikke I kan vænne jer til det? Tænk på at "de kristne" oprindelig heller ikke var et navn, som Jesu apostle og disciple selv fandt på, men også et øgenavn, som jøderne gav den flok disciple, der troede, at ham tømrerens søn fra Nazareth var Messias! (Selv kaldte de sig "Vejen".)

Det var meget tankevækkende for mig at læse din beretning om, hvorledes Joseph Smith fik sine åbenbaringer, for det var i princippet helt på samme måde den danske forfatter og seer Martinus (Thomsen) i sin ungdom oplevede sin Kristus-åbenbaring, som også tog sit udgangspunkt i hans kristne tro og bibellæsning.

Åbenbaringen var så overvældende og omfattende, at den gav ham det, han selv kaldte "kosmisk bevidsthed" og som resulterede i en omfattende produktion af foredrag, bøger og symboltegninger, tilsammen kaldet "Det Tredje Testamente" eller "Livets Bog".

Jeg har selv troet på hans åndsvidenskabelige verdensbillede og betragter det som et under fra Gud, at jeg for ca. 5 år siden kunne lægge den bag mig som vranglære. Også hans kosmologiske lære var tilføjelser og omfortolkninger af Bibelen.

Jeg beder hver dag: Herre, fri mig fra vranglære, hjælp mig til at kunne skelne Sandheden fra det, der ligner ..

Til slut to af mine personlige favorit-bibelcitater:

Ef 6,18: Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet.

Og Kol 1,13-14:
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46568 - 19/05/2005 02:07 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina, det var så lidt.

Mht vores tro på Bibelen så tydeliggør vores 5 trosartikel dette:

Vi tror, at Bibelen er Guds ord, for så vidt, som den er rigtigt oversat...

Vi er selvfølgelig vant til at blive kaldt mormoner, men vil helst relateres til ham som vi tror på, og om hvem det hele drejer sig.

Jeg kender ikke Martinus (Thomsen), men mange mennesker har haft oplevelser med Kristus, uanset hvad de tilhører og hvor de bor - incl. Amerika

Mht. Joseph Smiths åbenbaring så viste Gud den evige Fader og Jesus Kristus sig for ham og sagde de samme ord (næsten), som da Johannes døbte Kristus: "Denne er min elskede Søn, hør ham!" - Det var en meget speciel lejlighed. Jeg bærer vidnesbyrd om at Faderen og Kristus viste sig for Joseph Smith og at han blev kaldet til at være en Guds profet på samme måde som de gamle profeter - ikke en prædikant eller evangelist, men en Guds profet. Disse ting er kommet fra Gud og Jesus Kristus til mennesker på jorden i vores tid. Den eneste måde man kan finde ud af det er ved at gå til kilden selv (Mormons Bog).

Mvh
John

Til toppen 
#46569 - 19/05/2005 16:16 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus.

Tak for redegørelsen.
Nej, det var ikke Kristus, der samlede de gammeltestamentlige skrifter, de var samlet i forvejen og blev brugt i den jødiske gudstjeneste. Det var ikke noget, Jesus kritiserede, tværtimod deltog han regelmæssigt i synagogegudstjenesten og brugte skriften meget, som den rabbi han var.
Jf. også, at de blev oversat til græsk under ét flere århundreder før Kristus (det der er kendt som Septuaginta).

Det lyder meget søgt, det med at der skulle leve jøder / israelitter i Amerika før Columbus. Hvordan skulle de være kommet der?

Og når I betragter Bibelen som Guds ord, hvordan forholder I jer så til ordene om ikke at lægge til eller trække fra? Det er jo det, der sker, når der bliver lagt fx. en Mormons bog til.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#46570 - 19/05/2005 20:28 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John,

du skriver: ".. mange mennesker har haft oplevelser med Kristus, uanset hvad de tilhører og hvor de bor - incl. Amerika"

Ja, ingen tvivl om det. Jeg kender selv ikke så få. Der er bare det alvorlige problem, at også Guds fjende kan optræde i skikkelse af Lysets engel, og oven i købet udgive sig for Jesus selv (som det skete for Martinus, Muhammed og mange andre).
Så når oplevelserne betyder tilføjelser eller rettelser i Bibelen, kasserer jeg dem.

Se f.eks. Gal 1,6-9: Jeg undrer mig over, at I så hastigt lader jer vende bort fra ham, som kaldte jer ved Kristi nåde, til et andet evangelium, som slet ikke er et evangelium; der er bare nogle, som forvirrer jer og søger at forvrænge Kristi evangelium. Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han.

Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.

Tænk på, at da Djævelen fristede Jesus i ørkenen, argumenterede han også ved citater fra skriften: "Det står skrevet, at ... "

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46571 - 19/05/2005 21:15 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Men du efterlyste en bibelsk begrundelse og hævdede, at en sådan ikke fandtes.

Nej, jeg efterlyste ikke, men konstaterede blot at din påstand om at kanoniseringen af NT´s skrifter var inspireret af Helligånden savnede bibelsk belæg; og derfor må tilskrives traditionen.

Du har så givet mig et bud på en bibelsk begrundelse, nemlig: 2.Tim. 3,16:

Hvordan kan dette citat hvis det er skrevet af Paulus angå skrifter som først blev forfattet efter Paulus død?
Og hvordan kan ordene "Ethvert skrift" fortolkes som 66 specifikke skrifter?

Måske kunne du forklare, hvorledes en sådan bibelsk begrundelse, hvis den altså fandtes, skulle tage sig ud, for at du kunne acceptere den?

Nu har jeg jo som ovenfor nævnt ikke efterlyst nogen bibelsk begrundelse, men hvis du insisterer; ja så må jeg vel forsøge.
Set ud fra det lutherske Sola Scriptora princip er alle Bibelens tekster Gud´s Ord, så et lille afsluttende skrift som definerer hvilke tekster som indgår i den samlede "Skrift" ville vel være tilstrækkeligt?

Det kan være, at man skal tro på det for at kunne se det.

Ja, det er jo muligt; men det er vel også muligt at du kunne fremme forståelsen, hvis du kunne henvise til andre som tolker 2.Tim. 3,16 som du gør. Teologer f.eks.

Og så afslutningsvis, jeg har ikke hævdet at en bibelsk begrundelse ikke fandtes. Men det kan jeg jo så passende gøre nu: Der er ingen bibelsk begrundelse for påstanden om at kanoniseringen af NT´s skrifter er et resultat af Guddommelig inspiration. Tror jeg.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46572 - 19/05/2005 22:26 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, du skriver

Og så afslutningsvis, jeg har ikke hævdet at en bibelsk begrundelse ikke fandtes. Men det kan jeg jo så passende gøre nu: Der er ingen bibelsk begrundelse for påstanden om at kanoniseringen af NT´s skrifter er et resultat af Guddommelig inspiration. Tror jeg.

Det er da så sandt som det er troet!

Men hvis der nu havde været et lille afsluttende ps i Bibelen med fortegnelse over de 66 kanoniserede bøger - .. altså hvis nu .. hvad I alverden skulle det så hjælpe?

Jeg tror næppe, at det kunne overbevise nogen vantro eller tvivler, at vi henviste til fortegnelsen: "Se selv! Bibelen er sand, det står der jo på side 1149, at den er!" ..

Nej vel? Vi kan debattere og forklare og sandsynliggøre det bedste vi har lært .. men hver gang et menneske bliver omvendt og kommer til tro på Jesus, er det intet mindre end et under fra Gud ... aldrig et resultat af ynkelige forsøg på bevisførelse.

Sådanne forsøg kan måske sammenlignes med at vise partituret til Händles Messias til én, der ikke kan høre, og forvente, at han så kan glæde sig over musikken ..

Og dog - Beethoven var jo da døv på sine gamle dage, og skrev fortsat musik, så måske alligevel ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46573 - 19/05/2005 23:22 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Det er da så sandt som det er troet!

Skal jeg tolke det derhen at du nu er enig med mig i at tro at Nt´s kanonisering er et produkt af menneskelig tankevirksomhed uden guddommelig inspiration?
Og at 2.Tim. 3,16 angår noget andet?

Men hvis der nu havde været et lille afsluttende ps i Bibelen med fortegnelse over de 66 kanoniserede bøger - .. altså hvis nu .. hvad I alverden skulle det så hjælpe?

Nej mig ville det nok ikke gøre det store indtryk på; men du og andre kristne ville da have et konkret og klart skriftsted at henvise til. Hvad havde du egentlig forventet at jeg skulle svare?

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46574 - 20/05/2005 02:51 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Ja, ingen tvivl om det. Jeg kender selv ikke så få. Der er bare det alvorlige problem, at også Guds fjende kan optræde i skikkelse af Lysets engel, og oven i købet udgive sig for Jesus selv.

Det er vi helt enige om, men her er selve prøven. Er vi istand til at tage imod nutidsprofeter idag eller lukker vi af ligesom jøderne gjorde det fordum pga. moseloven og deres fædres traditioner. Kristi lære var ny for dem, og satte øksen ved roden af deres traditioner. Det var for meget for dem. Det harmonerede ikke med hvad de hidtil havde troet på og var dem til stor forargelse. Ved selv at fastsætte rammer og grænser for hvad åbenbaring fra Gud måtte indeholde forkastede de Kristus og hans apostles lære, og begik derved en stor fejltagelse. Det kan vi vist godt blive enige om.

Så når oplevelserne betyder tilføjelser eller rettelser i Bibelen, kasserer jeg dem.

Du tænker sikkert på Johannes' Åbenbaring 22:18-19, men vi mener at dette fortolkes forkert af mange. Forbuddet imod at føje noget til eller trække noget fra Guds ord går faktisk helt tilbage til Mose tid. Moses skrev f.eks.:

I må hverken lægge noget til eller trække noget fra, hvad jeg byder eder. 5.Mosebog 4:2

Hvis dette skulle fortolkes på den måde som mange fortolker Johs. åb. 22:18-19, så måtte der rent fysisk ikke tilføjes mere hellig skrift, og så ville al hellig skrift givet efter 5.Mosebog 4:2 være forkert. Moses og Johannes havde fuldstændig ret: intet menneske har myndighed til at føje til eller trække fra Guds ord. Men 5.Mosebog 4:2 afholdt ikke Moses fra at skrive yderligere kapitler, ej heller forbød det Esajas, Malakias, Mattæus, Markus, Paul og endog Johannes fra senere at nedskrive skrifter, sådan som de blev ledet af Gud. Hvad Moses og Johannes sagde betød ikke at Gud ikke længere ville give åbenbaringer og skrifter igennem profeter, men at Guds inspirerede ord, givet til hans apostle og profeter, ikke skulle ændres af mennesker.

Tænk også over, at på det tidspunkt hvor Johannes sagde dette var der endnu ingen Bibel, sådan som vi kender den idag. De nye kristne havde septuaginta (den ældste gr. oversættelse af Det gamle Testamente), som også indeholdt apokryferne og spredte skrivelse af nogle af apostlene, men der havde endnu ikke været gjort noget forsøg på at lave NT eller at samle evangelierne og epistlerne i en enkelt bog. Johannes, som var i eksil på øen Patmos, henviser til de ting som han lige havde skrevet når han taler om "denne bog". Han henviser til bogens unikke indhold, dens profetier, beskrivelser af plager mm., og opfordrer til at ingen ændrer hvad han har skrevet.

Jeg plejer at sige, at Mormons Bog ikke føjer noget til eller trækker noget fra Kristi lære. Den vidner nemlig om præcist det samme, frelsen ved vor Herre Jesus Kristus.

Bibelen siger heller ikke selv noget, der antyder at den er komplet. En passage i Johannes antyder f.eks. at den ikke er det:

Der er også meget andet, som Jesus har gjort, og hvis det skulle nedskrives i enkeltheder, mener jeg ikke, at hele verden kunne rumme de bøger, som så måtte skrives. - Johs. 21:25

Mvh John

Til toppen 
#46575 - 20/05/2005 02:57 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: AnnePande]
Buus
Bruger

Hej Anne,

Prøv at se mit svar til Kristina om at lægge til og trække fra mm.

Det lyder meget søgt, det med at der skulle leve jøder / israelitter i Amerika før Columbus. Hvordan skulle de være kommet der?

Ja, det lyder underligt for os og det gjorde det også for mig da jeg første gang hørte om det. De 2 første bøger i Mormons Bog handler om Lehis kolonis rejse til Amerika. Laman, Lehis første søn er forfader til indianerne. De kaldes for lamaniter i Mormons Bog, og da Lehi var en efterkommer af Josef er de også af Israels hus. Vi har for øvrigt lige haft et foredrag om indianske overleveringer om en stor hvid Gud, som skulle vende tilbage, og arkæologiske udgravninger som viser at Kristi kors var kendt derovre før Columbus opdagede amerika. Alt for omfattende til at jeg kan nævne det her, men skulle nogen være interesseret så har jeg foredraget i nogle word filer.

Mvh
John

Til toppen 
#46576 - 20/05/2005 09:21 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Buus

Hvordan læser du så Pauli udtalelse i Gal. 1 "Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han."

I den gamle ovs. står der faktisk ikke et "andet" evangelium, der står ordret "Men selv om vi eller en Engel fra Himmelen forkynder eder Evangeliet anderledes; end vi have forkyndt eder det, han være en Forbandelse! "

Man kan vel ikke sige andet end der er tale om et "andet" evangelium end det apostlene havde, i og med der er tale om en helt ny åbenbaring, der skælder og smælder på de der døber børn osv

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#46577 - 20/05/2005 09:48 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom,

Skal jeg tolke det derhen at du nu er enig med mig i at tro at Nt´s kanonisering er et produkt af menneskelig tankevirksomhed uden guddommelig inspiration?

Nej! Det mente jeg faktisk at have forklaret: Kanoniseringen er et produkt af menneskers omhyggelige arbejde under vejledning af Guds hellige ånd.

... men du og andre kristne ville da have et konkret og klart skriftsted at henvise til.

Vi står sandelig ikke og mangler skriftsteder at henvise til! Kristendom handler om tro (= tillid) og ikke om bevisførelse!

Når vi kristne fortæller om vores egen tro, er det nok
- fordi vi ikke kan lade være
- fordi vi er overvældede af den Guds gave vi selv har modtaget - munden løber over med, hvad hjertet er fuldt af!
- fordi vi kender missionsbefalingen
- fordi vi har et håb om, at en eller anden måske kan få lyst til selv at fordybe sig i stoffet - og at Gud måske derved vil åbne flere øjne og ører og hjerter ...

Vi sår med rund hånd for enhver vind - måske falder et eller andet frø i god jord, måske ikke. Det overlader vi trygt til Gud!

Du får lige et salmevers (Grundtvig) med på vejen:

Har hånd du lagt på Herrens plov,
da se dig ej tilbage!
Se ej til verdens trylleskov
og ej til Sodoms plage!
Men pløj din fure, strø Guds sæd!
Er jorden dig for tør, så græd!
Vil gråden kvæle røsten,
så tænk på gyldenhøsten!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46578 - 20/05/2005 12:07 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: malli]
Buus
Bruger

Hej Malli,

Hvordan læser du så Pauli udtalelse i Gal. 1 "Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han."

Ja, "anderledes", er mere tydeligt, men jeg har nu altid tillagt det den samme betydning. Mit svar kræver en del plads, men jeg håber at du vil læse det. Jeg har angivet citater til skriften så du kan se at hvad jeg siger udspringer fra den hellige skrift.

Hvilket evangelium er det så at Paulus taler om? Det er Guds evangelium vedrørende hans Søn, Jesus Kristus vor Herre; det er budskabet om at Gud er vores skaber, at Kristus er Forløseren, at mennesker igennem hans forsonende offer kan blive frelst gennem lydighed overfor hans love og ordinanser. Det er et evangelium om guddommelig myndighed modtaget fra Gud; om apostle profeter patriarker, lærere og mange andre tjenesteembeder; om mirakler, tungetale, Helligåndens gaver, åbenbaringer og visioner mm.

Paulus advarer enhver imod at acceptere noget andet evangelium eller frelsessystem end det, som Kristus og apostlene forkyndte. Overvej dette: hvad var den tidlige kristendom og hvad underviste Kristus i? Hvad var Hans Kirke? Kristus underviste i tro og omvendelse efterfulgt at dåb ved nedsænkning for de som troede (Apg 2:37-38; Johs. 3:3-5; Matt. 4:17; Mark 16:16; Rom. 6; og mange andre). Alt andet - dåb af små børn, dåb ved bestænkning af vand osv., er ikke det samme evangelium som Kristus og apostlene forkyndte. Da Bibelen ikke nævner barnedåb eller bestænkning , er dette et eksempel på noget, som senere er blevet "lagt til" Kristi lære af mennesker.

Kristus indstiftede et ubetalt præsteskab (Matt. 10:8; 1 Kor. 9:18; John 10:11-13; Apg 20:33-35; 2 Tess. 3:7-8) som omfattede apostle og profeter, og andre embedsmænd (biskopper, de halvfjerds osv.), som blev ledet igennem åbenbaring fra Ham (Efes. 4:11-14). Enhver anden form for organisation må der stilles spørgsmålstegn ved. Hvor finder vi Helligåndens gave overdraget ved håndspålæggelse (helt konkret), som i den tidlige kirke? (Apg 8:17) Hvor finder vi præstedømmemyndighed givet gennem åbenbaring, og ved håndspålæggelse, af sådanne som har modtaget det fra Gud? (Heb. 5:4; 1 Tim. 4:14; 2 Tim. 1:6). I århundreder fandtes disse ting ikke fuldstændigt på jorden, kun i en forvansket form, men er nu blevet gengivet, som en direkte opfyldelse af løftet om at "alt skal blive genoprettet" (Apg 3:19-21), hvilket er sket i vores tid, efter det frafald fra Kristi oprindelige kirke, som også blev forudsagt (2 Tess. 2:1-3; Apg 20:29,30).

Når Paulus siger "lad ham blive forbandet", så mente han enhver person og kirke, som forkynder et anderledes frelsessystem og dermed evangelium end det, som Kristus forkyndte. Det man så helt konkret kan gøre er, at sammenligne en kirke med kirken på Kristi tid, og de embeder som fandtes i den. Matcher den kirken, som den oprindelig blev indstiftet af Kristus selv, eller gør den ikke? Mangler der noget? Der er ikke frelse i en falsk religion. Der er ingen frelse i et menneskelavet frelses-system. Mennesker har ikke magt til at skabe et Guds rige mere end de har magt til selv, at komme frem i opstandelsen. Religion kommer fra Gud. Han skabte den; han ordinerede den; han etablerede love og betingelserne hvorunder frelse kunne opnås. Og enhver - hvadenten det er et menneske eller en engel - som forkynder noget andet system til frelse end det som blev indstiftet af Guddommen selv, fører mennesker på vildspor og afholder dem fra at opnå frelse i Guds rige.

Siger Paulus at vi ikke længere skulle acceptere eller modtage engles betjening? Det er ikke hvad han advarer imod. Han advarer imod at blive bedraget. Han advarer om at Satan kan vise sig som en lysets engel, og at han vil imitere Kristi sande kirke for om muligt, at føre endog de udvalgte iflg. pagten på vildspor.

Den eneste måde hvorpå man kan vide om et budskab kommer fra en falsk engel fra en virkelig engel sendt fra Guds åsyn, eller mao. om en profet er en falsk profet eller en sand profet, er ved omhyggeligt at undersøge hvad han siger - direkte fra kilden. Jesus sagde også at vi skulle kende dem på frugterne. Den vigtigste frugt af profeten Joseph Smiths mission er de hellige skrifter i Mormons Bog, som indeholder et magtfuldt budskab om frelsen ved vor Herre, Jesus Kristus. Jesus selv gav os en nøgle til hvordan en profets ord kunne vurderes:

Så svarede Jesus dem og sagde: "Min lære er ikke min egen, men hans, som sendte mig. Hvis nogen vil gøre hans vilje, skal han erfare, om læren er fra Gud, eller jeg taler af mit eget." (Johs. 7:16-17)

Dette harmonerer med disse ord fra Mormons Bog:

Jeg kan sige jer så meget -- troede min fader Alma ikke på de ord, der blev forkyndt ved Abinadis mund? Og var han ikke en hellig profet? Talte han ikke Guds ord, og troede min fader Alma ikke på dem? Og ifølge hans tro skete der en stor forandring med hans hjerte. Jeg siger jer, at alt dette er sandt. Og han prædikede ordet for jeres fædre, og der skete også en stor forandring med deres hjerter. (Alma 5:11-13)

Jesus Kristus mødte mig 3 år før jeg fandt frem til Jesu Kristi Kirke. Jeg havde smagt Hans nåde igennem Bibelen, og jeg smagte den samme nåde igennem Mormons Bog. Herrens ord i Johannes er en nøgle til at skelne - efterlev og bliv velsignet.

Nogle kristne idag afviser at Gud idag skulle sende en engel for at bære vidnesbyrd om noget eller overdrage mennesker noget fra Gud, idet de glemmer Herrens ord: "Jeg, Jesus, har sendt min engel for at vidne for jer om disse ting." (Johs. åb. 22:16). Jeg bærer vidnesbyrd om at Jesus også idag sender engle, og at Herrens engel viste sig for Joseph Smith og overdrog ham pladerne, hvorfra Mormons Bog er kommet. Den indeholder Kristi evangelium i dets fylde og indeholder et budskab til alle mennesker, som lever på jorden lige nu. Frelseren var istand til også, at give sit evangelium til indbyggerne i et fjernt land, som vi i lang tid intet vidste om, fordi det var blevet holdt skjult for verden af Ham. Jeg vil gerne bære dette vidnesbyrd i Jesu Kristi navn. Amen.

Mvh
John

Til toppen 
#46579 - 20/05/2005 12:53 Rettelse [Re: Buus]
Buus
Bruger

fra en falsk engel eller fra en virkelig engel...

Mvh
John

Til toppen 
#46580 - 20/05/2005 16:00 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Kanoniseringen er et produkt af menneskers omhyggelige arbejde under vejledning af Guds hellige ånd.

Ja men så må jeg jo forsøge igen: Hvad baserer du ovenstående udsagn på?

Når vi kristne fortæller om vores egen tro, er det nok....fordi vi har et håb om, at en eller anden måske kan få lyst til selv at fordybe sig i stoffet - og at Gud måske derved vil åbne flere øjne og ører og hjerter ...

Ja men jeg fordyber mig skam i stoffet, meget mere end du aner; men det kan være svært at nå særlig dybt, når man ikke får svar på sine spørgsmål.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46581 - 20/05/2005 16:44 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Buus

Jeg vil gerne have lov til at påpege en fejlagtig detalje i dit indlæg. Du skriver:

Kristus indstiftede et ubetalt præsteskab ... som omfattede apostle og profeter, og andre embedsmænd (biskopper, de halvfjerds osv.), ...

Er "de halvfjerds" ikke bare en myte indenfor mormonkirken? Hverken Jesus eller apostlene nævner da noget som helst om "de halvfjerds".
Og denne detalje understreger måske også meget godt min holdning til hele dit indlæg (hint: Jeg mener, du er helt galt på den).

I al respekt
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#46582 - 20/05/2005 21:09 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom

Kristina: Kanoniseringen er et produkt af menneskers omhyggelige arbejde under vejledning af Guds hellige ånd.
Tom: Ja men så må jeg jo forsøge igen: Hvad baserer du ovenstående udsagn på?

Jeg kan ikke give dig noget brugbart svar.

Du skriver også:

" .... det kan være svært at nå særlig dybt, når man ikke får svar på sine spørgsmål."

Det kan jeg sagtens forstå.

Det bedste jeg kan komme med er et Bibelcitat, Salme 37,5-6:

Overgiv din vej til Herren,
stol på ham, så griber han ind; han lader din ret bryde frem som lyset
og din retfærdighed som den klare dag.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46583 - 20/05/2005 21:38 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej John, du skriver: (dit med rødt)

Bibelen siger heller ikke selv noget, der antyder at den er komplet. En passage i Johannes antyder f.eks. at den ikke er det:

Der er også meget andet, som Jesus har gjort, og hvis det skulle nedskrives i enkeltheder, mener jeg ikke, at hele verden kunne rumme de bøger, som så måtte skrives. - Johs. 21:25

Jamen Joh 21,25 handler jo om alt det, som Jesus har gjort ... der er i Bibelen f.eks. jo ikke nævnt ret mange helbredelsesundere og andre af hans gerninger, men kun nogle få udvalgte eksemper. Sådan læser jeg det i hvert fald. Sådan er det jo også, når vi andre refererer hændelser, skriver dagbøger etc. - det er ikke muligt at få det hele med - så ville nedskrivningen tage lige så lang tid som selve Jesu liv her i denne verden!

Er vi istand til at tage imod nutidsprofeter idag eller lukker vi af ligesom jøderne gjorde det fordum pga. moseloven og deres fædres traditioner.

Kristi lære var ny for dem, og satte øksen ved roden af deres traditioner. Det var for meget for dem. Det harmonerede ikke med hvad de hidtil havde troet på og var dem til stor forargelse. Ved selv at fastsætte rammer og grænser for hvad åbenbaring fra Gud måtte indeholde forkastede de Kristus og hans apostles lære, og begik derved en stor fejltagelse. Det kan vi vist godt blive enige om.

Ja, det kan vi godt blive enige om. Men nu er hele NT er jo opfyldelsen af profetierne.
Og Jesus sagde: " Det er fuldbragt!"
Hvad er der mere at sige?
Rom 8,31: Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?

Jeg mener, det fremgår af skriften selv, at der ikke kan være noget at tilføje. Jesus har sonet vore synder, han er død for os, er opstået fra de døde, og har sendt Helligånden. Jesus har for os overvundet synden, døden og djævelen. Forhænget til det allerhelligste er flænget fra øverst til nederst, døren til Gudsriget står på vid gab for enhver, som vil følge Jesus!

Min sjæl, hvad vil du mer'?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46584 - 20/05/2005 23:50 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Nikolaj]
Buus
Bruger

Hej Nikolaj,

Er "de halvfjerds" ikke bare en myte indenfor mormonkirken? Hverken Jesus eller apostlene nævner da noget som helst om "de halvfjerds".
Og denne detalje understreger måske også meget godt min holdning til hele dit indlæg (hint: Jeg mener, du er helt galt på den).

Der står ikke ordret "de halvfjerds" noget sted i Bibelen, men i tidens midte

...udpegede Herren også halvfjerdsindtyve andre og sendte dem i forvejen, to og to, til hver by og hvert sted, hvorhen han selv ville komme. (Lukas 10:1)

I Lukas kan vi læse, at Herren gav dem tydelige anvisninger på at missionere, de udførte deres arbejde, selv de onde ånder var dem underdanige (v.17), og de glædede sig fordi deres navne var indskrevet i himlen. (Lukas 10:1-24). De fik meget detaljerede anvisninger af Herren, som det fremgår af Lukas 10:1-24, hvilket klart indikerer, at disse "halvfjerdsindtyve andre" i tillæg til andre kvorums blev organiseret med det samme formål, at prædike evangeliet.

For at forstå baggrunden for de halvfjerds kvorum i Jesu Kristi Kirke er det nødvendigt at vide noget om det præstedømme, som er i kirken. Præstedømmet er myndigheden til at handle i Guds navn. Præstedømmet har to hovedafdelinger, kaldet Melkisedeks, eller det højere, præstedømme og det Aronske præstedømme (det mindre præstedømme). I det aronske præstedømme findes embederne diakon, lærere og præster. Det Melkisedekske præstedømmes kvorum udgøres af ældster og højpræster. Hvert præstedømme kvorum har specifikke ansvar i forbindelse med at tjene kirkens medlemmer.

Joseph Smith fik i 1829 at vide, at for at reorganisere Kristi kirke på jorden igen, måtte de først modtage Guds præstedømme, som de tidlige disciple også havde båret.

Den 15, maj 1829 blev Joseph Smith og Oliver Cowdery ordineret til det aronske præstedømme under en engels hænder, der tilkendegav sig som Johannes, den samme, som i Det nye Testamente kaldes Johannes Døberen. Han sagde at han handlede under ledelse af Peter, Jakob og Johannes, de fordums apostle, som sad inde med nøglerne til det højere præstedømme, som kaldtes det melkisedekske (Guds Søns) præstedømme. Her er de ord, som Johannes ved denne lejlighed sagde til dem:

I Messias's navn overdrager jeg jer, mine medtjenere, Arons præstedømme, som ejer nøglerne til engles betjening og til omvendelsens evangelium og til dåb ved nedsænkning til syndernes forladelse; og dette skal aldrig mere tages fra jorden, førend Levis sønner atter frembringer et offer for Herren i retfærdighed. (L&P. 13)

Det var med dette præstedømme at Johannes Døberen døbte Jesus Kristus, for at "opfylde alt hvad ret er" (Matt. 3:13-17). Joseph Smith og Oliver Cowdery fik at vide, at de senere ville modtage det højere Melkisedekse præstedømme. Jeg har desværre ikke beretningen om denne begivenhed lige her.

Herren har fortalt os at Arons præstedømme som blev gengivet til jorden er den samme guddommelige præstedømme myndighed, som Johannes Døberen døbte Jesus Kristus med, og som Aron og leviterne på GTs tid handlede i. Han har også fortalt os, at disse to præstedømmer har været givet til mennesker lige siden jordens skabelse og at de er nødvendige for at forrette evangeliets ordinancer på en måde så de er bindende både på jorden og i himlen. Det fremgår af GTs optegnelse at Israels ældster, i det mindste på Moses tid, blev ordineret til halvfjerds (dvs. var medlemmer af et kvorum bestående af 70 ældster), og blev givet særlige præstedømme velsignelser og forpligtelser. Det var "halvfjerdsindstyve af Israels ældster" som gik op sammen med Moses, Aron, Nadab og Abihu, "og skuede Israels Gud", og således blev særlige vidner om hans navn (2.Mos. 24:1-11 - specielt v.9-10). Og da Herren gav Moses yderlige administrativ hjælp til, at hjælpe ham med at bære folkets byrde, var det fra de halvfjerds ældster han valgte dem. "Jeg vil stige ned og tale med dig" sagde Herren til Moses "og jeg vil tage noget af den Ånd, der er over dig, og lade den komme over dem, for at de kan hjælpe dig med at bære folkets byrde, så du ikke ene skal bære den." (4.Mos. 16-17).

Iflg hvad Herren har fortalt os, så skulle 70 ældster kaldes som halvfjerds og organiseres i et specielt kvorum under ledelse af de tolv apostle.

Herren sagde følgende om disse halvfjerds, i åbenbaringer om præstedømmet, som blev givet til profeten Joseph Smith:

De halvfjerds er også kaldet til at prædike evangeliet og være særlige vidner for ikke-jøderne og for hele verden. Og heri adskiller de sig i deres kalds pligter fra andre embedsmænd i kirken. Og de danner et kvorum, der har samme myndighed og magt som de omtalte tolv særlige vidner eller apostle...

...De halvfjerds skal handle i Herrens navn under de tolvs ledelse...hvilket kvorum er indststiftet for omrejsende ældster, der skal bære vidnesbyrd om mit navn i hele verden, hvorhen det omrejsende højråd, mine apostle, sender dem for at berede vejen for mit ansigt.

...Og disse halvfjerds skal være omrejsende prædikanter, først blandt ikke-jøderne og derefter blandt jøderne. (L&P. 107:25-26,34; 124:139)

Til sidst vil jeg gerne spørge dig, Nikolai, om hvad du mener om barnedåben, som ikke nævnes noget sted i Bibelen. Paulus sagde "én Herre, én tro, én dåb" (Efes. 4:5), og ikke "mange Herrer, mange slags tro og mange forskellige slags dåb". Mener du så at de kirker der praktiserer barnedåb har "lagt til" Herrens ord og således forkynder et anderledes evangelium end det Johannes forkyndte (Johs.åb. 22:18), eller hvor findes berettigelsen til at udføre dåben på denne måde i den hellige skrift? Jeg ved at spørgsmålet er kontroversielt, men jeg siger det ikke for at starte en ophedet diskussion. Jeg har slet ikke sådanne følelser mens jeg skriver disse ting. Men jeg vil blot gerne høre din mening.

Mvh
John

Til toppen 
#46585 - 21/05/2005 01:32 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina ,

Men nu er hele NT er jo opfyldelsen af profetierne.
Og Jesus sagde: " Det er fuldbragt!" Hvad er der mere at sige?

Med fuldbragt mente han vel at den evige Forsoning var fuldbragt gennem Hans lidelse i Getsemane og selve korsfæstelsen på Golgata. Ikke at Han fra nu af skulle ophøre med, at oprejse flere profeter eller vidner, til at vidne om Hans navn.

Rom 8,31: Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?

Ja, da Gud er på de helliges side, hvad betyder det så om nogle giver dem modstand.

Jeg mener, det fremgår af skriften selv, at der ikke kan være noget at tilføje.

Dette forudsætter at Bibelen er komplet og ufejlbarlig, hvilket imidlertid modsiges af, at hellige skrifter, som nævnes i Bibelen, tilsyneladende er gået tabt eller blevet fjernet, siden de ikke findes i den.

Det gamle Testamente:

- Pagtsbogen (2.Mosebog 24:7)
- Bogen om Herrens krige (4.Mos. 21:14)
- De oprigtiges bog (Josua 10:13; 2 Samuel 1:18).
- Mulige bøger indeholdende 3000 tankesprog, og 1005 sange af Salomon (1 Kong. 4:32,33).
- Salomos Krønike (1 Kong. 11:41).
- Seeren Gads Krønike (1 Krøn. 29:29).
- Profeten Natans Krønike (1 Krøn. 29:29; 2 Krøn. 9:29).
- Silonitten Ahijas Profeti (2 Krøn. 9:29).
- Seeren Jedos Syn om Jeroboam (2 Krøn. 9:29).
- Profeten Sjemajas Krønike (2 Krøn. 12:15).
- Seeren Idos Krønike (2 Krøn. 13:22).
- Jehus Krønike (2 Krøn. 20:34)
- Bogen om Israels konger (2 Krøn. 20:34)
- Beretningen om Uzzija, af Esajas, Amoz' søn (2 Krøn. 26:22)
- Seernes Krønike (2 Krøn. 33:19)

Det nye Testamente:

- Enoks profetier (Juda 14)
- Et manglende brev fra Paulus til Efeserne (Efes. 3:3-4)
- Et manglende brev fra Paulus til Korinterne (1 Kor. 5:9);
- Et manglende brev til Kolossenserne, skrevet fra Laodikea (Kol. 4:16)

Disse skrivelser var tilstrækkeligt vigtige til, at der blev henvist til dem i efterfølgende skrivelser, som nu er bevaret som skrifter i Bibelen.

Yderligere så citerer Mattæus 2:23 en nu opfyldt profeti "talt ved profeterne" om at Kristus skulle kaldes en Nazaræer (en fra Nazareth), men denne profeti findes ikke noget steds i GTs skrifter. Mattæus citerede skrifter, som nu mangler eller er gået tabt.

Et andet eksempel på mistede skrifter er teksten, hvor Paulus citerer Kristi ord: "Saligere er det at give end at modtage." (Apg. 20:35). Denne udtalelse af Kristus ses ikke i nogle af evangelierne. Her skrev Paulus til udenlandske omvendte, som ikke var tæt på Herren så de kunne høre Ham prædike, så hvordan skulle de kunne "huske" disse ord? Paulus har tydeligvis citeret fra en hellig skrivelse, som de havde. Vi har ikke længere denne skrivelse. Noget mangler.

Det fremgår af Bibelen alene, at der fandtes hellige skrivelser, som de tidlige kristne og jøder anså som hellige skrifter, men som vi ikke længere har.

Så vil nogen måske argumentere for en ufejlbarlig Bibel ved at sige, at de bøger som vi har nu, så må være dem, som det var Guds hensigt at vi skulle have, og at der således ikke findes bøger, som er værdige til at blive skrifter. For ellers ville Han have inkluderet dem i Bibelen. Dette er ikke en Bibelsk doktrin (er der nogen, der kan henvise mig til et skriftsted i Bibelen hvor et sådant argument fremsættes?).

Min sjæl, hvad vil du mer'?

Det kan jeg bedst besvare ved at henvise til vores 9 trosartikel:

Vi tror alt, hvad Gud har åbenbaret, alt, hvad han nu åbenbarer, og vi tror, at han endnu vil åbenbare mange store og vigtige ting angående Guds rige.

Og så må du undskylde at jeg bliver så ivrig. Jeg håber at du vil bære over med mig.

Mvh
John

Til toppen 
#46586 - 21/05/2005 10:00 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus, du skriver

"Vi tror alt, hvad Gud har åbenbaret, alt, hvad han nu åbenbarer, og vi tror, at han endnu vil åbenbare mange store og vigtige ting angående Guds rige."

Ja - joh - Guds nåde er ny hver morgen, og hver dag er et under - men det er jo ikke det du mener med nye åbenbaringer.

For mig at se er det evangeliske materiale, som foreligger (GT+NT- forkyndelse - undervisning - prædikener - litteratur) af et så kolossalt omfang, at jeg kun kan kapere en lille del, så umiddelbart synes jeg ikke jeg ville kunne rumme flere "store og vigtige ting angående Guds rige"! - mit bæger er fyldt til randen hver dag og løber tit over, såeh ... det passer mig faktisk fint, at den fulde sandhed venter til vi ses på den nye jord, som jeg egentlig ikke fokuserer meget på. Livet er så rigt - givende og krævende - også her og nu ...

"Og så må du undskylde at jeg bliver så ivrig. Jeg håber at du vil bære over med mig."

Jamen jeg har slet ikke brug for min overbærenhed her! - jeg sætter stor pris på dit engagement og har med interesse læst hvad du har forklaret om din tro, som jeg ikke vidste så meget om ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46587 - 21/05/2005 19:12 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Tak for de venlige ord, og for dit kristne sindelag.

Mvh
John

Til toppen 
#46588 - 23/05/2005 17:51 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Jeg må tilstå, at jeg har været på nippet til at opgive; men jeg har i stedet valgt at læse de mange overskrifter som siger at der stadig er noget at kæmpe for, som var de rettet til mig. Så jeg forsøger mig atter.

Jeg kan ikke give dig noget brugbart svar.

Men du fastholder din påstand?
Jeg har stadig ikke fået et klart svar om hvorvidt du stadig mener at 2.Tim. 3,16 kan og bør læses som en begrundelse for din påstand om Gud´s indflydelse på kanoniseringen af NT´skrifter.

Du skriver også:

" .... det kan være svært at nå særlig dybt, når man ikke får svar på sine spørgsmål."

Det kan jeg sagtens forstå.

Det bedste jeg kan komme med er et Bibelcitat, Salme 37,5-6:

Næh, det bedste du kunne komme med ville være at besvare de spørsmål som du har ignoreret.

Jeg faldt i min læsning af nogle af de gamle tråde følgende indlæg fra hoeg:

kære Kristina!

Jeg er ganske enig. På et tidspunkt orker man ikke studere anti-kristne forestillinger. Når man får troen på Jesus Kristus, er jeg overbevist om, at man ved bøn kan få visdom til at gennemskue diverse angreb på Jesus Kristus. Disse angreb er ensbetydende med angreb på én selv, fordi angrebene er rettet mod det, man tror på, altså noget meget personligt. Men Jesus giver visdom til at modstå angrebene

Troen på Jesus giver visdom

Til dette indlæg afgav du følgende svar:

Kære Høgh, tak for dine opmuntrende ord !
Her

Som jeg læser dit svar, ja så er du tilsyneladende enig med hoeg i at betragte det at sætte spørgsmålstegn ved den den kristne tros historiske sandhed som lig med et angreb på dig som person. Er det korrekt opfattet?

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46589 - 23/05/2005 23:29 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom,

Kr. Jeg kan ikke give dig noget brugbart svar.

Tom: Men du fastholder din påstand?

Hvis vi kan erstatte ordet påstand med ordet tro (= tillid), så ja.

"Jeg har stadig ikke fået et klart svar om hvorvidt du stadig mener at 2.Tim. 3,16 kan og bør læses som en begrundelse for din påstand om Gud´s indflydelse på kanoniseringen af NT´skrifter."

Her kommer mit klare svar: Jeg ved det ikke!

".. det bedste du kunne komme med ville være at besvare de spørsmål som du har ignoreret."

Hvis jeg ikke har svaret skyldes det enten at jeg ikke har forstået spørgsmålene, eller at jeg har overset dem, eller (mest sandsynligt!) at jeg ikke ved hvad jeg skal sige!

"Som jeg læser dit svar, ja så er du tilsyneladende enig med hoeg i at betragte det at sætte spørgsmålstegn ved den den kristne tros historiske sandhed som lig med et angreb på dig som person. Er det korrekt opfattet?"

Nej, det er slet ikke korrekt opfattet (men det kan du ikke vide ud fra det foreliggende).

Jeg har aldrig opfattet kritik og angreb på Bibel og kristendom som angreb på mig selv, jeg er nemlig så heldig ikke at være det mindste sårbar. Hvis nogen angriber mig personligt, opdager jeg det nok ikke - eller også tror jeg det er for sjov.

Jeg læste for nylig et lille vers - jeg har glemt teksten, men husker sidste linje, nemlig det gode(?) råd, at
".. man skal være så højrøvet helt indeni, at man slet ikke er det" -
og tænkte, at det vist egentlig passede meget godt på mig - - for når man har det sådan, er heller ikke spor sart!

Nej, det jeg fandt opmuntrende i Høghs indlæg var såmænd bare hans og min fælles erfaring om, at kritik og angreb på på vores kristne overbevisning ikke fører til tvivl og anfægtelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46590 - 26/05/2005 15:03 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej Buus!

Jeg tillader mig at springe ind her, uden at læse de andre indlæg. Kommer jeg til at spørge om noget du HAR svaret på beder jeg dig undskylde:

1: Så vidt jeg har forstået mener i at lamanitterne var hvide?
Undskyld, men hvordan passer det sammen med at de angiveligt skulle være israelitter? For du vil vel ikke påstå at israelitterne, som jo havde tilpasset sig det vanvittigt tørre og varme klima i Mellemøsten, var kridhvide?

2: Jeg mener også at lamanitterne havde nogle modstandere som var sorte?
Hvordan passer dét sammen med at klimaet i Nordamerika slet ikke giver folk den mørke pigmentering som sort hudfarve er udtryk for?

Og er det noget med at i mener at sorte mennesker er Kains efterkommere, og dermed under Guds forbandelse?
Undskyld, men begge dele vil jeg gerne se udtrykkeligt fastslået i Biblen - den eneste hellige skrift jeg som kristen anerkender - for for mig at se lyder det som misbrug af Kristus til retfærdiggørelse af racisme...

Desuden:

Eftersom Jesus selv var israelit, af Juda stamme, er det ikke sandsynligt at Han var hvid, og derfor kan Han IKKE være eks. Quetzalcoatl... Desuden ville Hans "mission mod vest" da have slået fuldstændig fejl, idet intet der bare MINDER om kristendom eksisterede før spanierne og portugiserne ankom til det amerikanske kontinent.. Det eneste der kunne være en lille antydning af er myten om Quetzalcoatl, som det lige er blevet fastslået ikke kan være Jesus, idet Han for det første ikke har været hvid, for det andet ikke kan have efterladt en særlig stærk tro hos indianerne, idet første gang man hørte navnet "Jesus" sagt i Nord- Mellem- og Sydamerika var da europæerne kom. Og når Han ikke har efterladt noget stærkt indtryk kan han ikke have været Gud = Han har ikke været Jesus. Myten om Quetzalcoatl kan have mange andre forklaringer...

Endelig:

Hvis der eksisterede en højtstående civilisation af hvide israelitter (i sig selv en selvmodsigelse) på det amerikanske kontinent inden Columbus kom, hvorledes gik denne da så fuldstændigt og endegyldigt til grunde som den gjorde, idet man intet som helst spor kan finde af den, hverken i bestående bygninger eller i arkæologiske udgravninger. Ingen civilisation der før er forsvundet, også som resultat af Guds straf (eks. Babylon), er forsvundet så fuldstændigt at der intet som helst spor har været - udover den der eksisterede før syndfloden..

Mvh

Mark Steven Pedersen
aka
JesusFreakDK

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#46591 - 29/05/2005 19:25 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Hej Mark,

Bundkortet i min computer er røget. Jeg skriver dette fra en vens computer. Besvarer dine spørgsmål når den kommer op at køre igen.

mvh
John

Til toppen 
#46592 - 30/05/2005 17:05 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Hvis vi kan erstatte ordet påstand med ordet tro (= tillid), så ja.

Så bliver det jo blot til en påstand om hvad du tror. Og uanset hvilke ord du anvender, så baserer denne tro/påstand sig vel på noget, og er ikke blot grebet ud af det blå; eller tager jeg helt fejl?

Tom: Jeg har stadig ikke fået et klart svar om hvorvidt du stadig mener at 2.Tim. 3,16 kan og bør læses som en begrundelse for din påstand om Gud´s indflydelse på kanoniseringen af NT´skrifter.

Her kommer mit klare svar: Jeg ved det ikke!
Hvis vi erstatter ordet ved med ordet tror, hvad så?

Hvis jeg ikke har svaret skyldes det enten at jeg ikke har forstået spørgsmålene, eller at jeg har overset dem, eller (mest sandsynligt!) at jeg ikke ved hvad jeg skal sige!

Da jeg ikke er clairvoyant, ja så kræver det jo, at du selv gør mig opmærksom på at der er noget du ikke forstår, eller at du ikke ved hvad du skal svare.
Skulle du have overset dem? Forhåbentlig ikke, da dette jo så kunne tolkes som at du kun ovefladisk læser de indlæg som du besvarer. Og så grelt står det vel næppe til.
Nå, men de oversete spørgsmål, som du kan læse her
er kun relevante i den aktuelle problemstilling, hvis du anvender 2.Tim. 3,16 som bibelsk begrundelse for din tro/påstand om Gud´s inspiration af kanoniseringen af NT; og det ved du jo ikke om du gør, og jeg heller ikke.

Jeg har aldrig opfattet kritik og angreb på Bibel og kristendom som angreb på mig selv,...

Det er jeg glad for at læse.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46593 - 30/05/2005 20:22 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom, du skriver:

"Kristina: Hvis vi kan erstatte ordet påstand med ordet tro (= tillid), så ja.

Tom: Så bliver det jo blot til en påstand om hvad du tror. Og uanset hvilke ord du anvender, så baserer denne tro/påstand sig vel på noget, og er ikke blot grebet ud af det blå; eller tager jeg helt fejl?"

1)Du tager fejl, og 2) du tager ikke fejl.

Sagen er jo, at det du kalder "grebet ud af det blå" er det samme som jeg kalder
"modtaget fra Gud". Det hænger sammen med, at du er ateist, og jeg er kristen.

"Tom: Jeg har stadig ikke fået et klart svar om hvorvidt du stadig mener at 2.Tim. 3,16 kan og bør læses som en begrundelse for din påstand om Gud´s indflydelse på kanoniseringen af NT´skrifter.

Kristina:Her kommer mit klare svar: Jeg ved det ikke!
Tom: Hvis vi erstatter ordet ved med ordet tror , hvad så?"

Det gør ingen forskel.
2.Tim 3,16 er ikke "en brugbar argumentation" for min tro på, at Gud ved Helligånden har blåstemplet hverken GT' eller NT's skrifter.
Ingen af Bibelens tekster kan bruges til noget som helst over for mennesker, som ikke tror på, at Bibelens tekster kan bruges til noget som helst!

2. Tim 3,16 (hvor "ethvert skrift" i øvrigt i denne sammenhæng henviser til GT) har selvfølgelig ingen betydning som "bevisførelse" eller "argumentation". Det er der ingen skriftsteder, der har. Vi, som er kommet til kristen tro, har ikke brug for nogen bevisførelse, og I, som ikke er, kan ikke bruge nogen bevisførelse.

"Da jeg ikke er clairvoyant, ja så kræver det jo, at du selv gør opmærksom på at der er noget du ikke forstår, eller at du ikke ved hvad du skal svare.
Skulle du have overset dem? Forhåbentlig ikke, da dette jo så kunne tolkes som at du kun overfladisk læser de indlæg som du besvarer. Og så grelt står det vel næppe til."

Jeg er bestemt glad for, at du ikke også er clairvoyant! Clairvoyante er endnu sværere at kommunikere med end ateister, nemlig.

Jeg er ikke særlig overfladisk med læsning af de indlæg, som jeg svarer på, men det betyder ikke, at jeg nødvendigvis har fattet meningen med spørgsmålene, og jeg kan også have glemt nogen af dem.

"Nå, men de oversete spørgsmål, som du kan læse her er kun relevante i den aktuelle problemstilling, hvis du anvender 2.Tim. 3,16 som bibelsk begrundelse for din tro/påstand om Gud´s inspiration af kanoniseringen af NT; og det ved du jo ikke om du gør, og jeg heller ikke."

Det kommer an på! (Se ovenfor!) Svar nok? Ellers må du konfrontere mig lidt mere præcist med, hvad jeg eventuelt stadig mangler at kommentere.

Jeg svarer så godt jeg kan, men det er jo ikke ensbetydende med, at det er godt nok ..

Hvis du gerne vil have et "teolog-svar", må du spørge en teolog, evt. svarpanelet, og ikke nøjes med en amatør som mig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46594 - 30/05/2005 22:23 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Sagen er jo, at det du kalder "grebet ud af det blå" er det samme som jeg kalder
"modtaget fra Gud". Det hænger sammen med, at du er ateist, og jeg er kristen.

Forklar venligst sammenhængen.

Ingen af Bibelens tekster kan bruges til noget som helst over for mennesker, som ikke tror på, at Bibelens tekster kan bruges til noget som helst!

Og hvilken relevans mener du at denne selvindlysende sandhed har for vores aktuelle diskussion?

Jeg er ikke særlig overfladisk med læsning af de indlæg, som jeg svarer på, men det betyder ikke, at jeg nødvendigvis har fattet meningen med spørgsmålene, og jeg kan også have glemt nogen af dem.

Som jeg skrev, hvis ikke du selv gør opmærksom på at der er en anden årsag, ja så er det jo nærliggende for mig at tolke det som en bevidst ignorering af mine spørgsmål.
Og hvad angår det at du kunne have glemt nogen af dem, så vil jeg da godt give dig en hjælpende hånd: Det indlæg som du besvarer står nederst på samme side som du skriver dit svar.

Svar nok? Ellers må du konfrontere mig lidt mere præcist med, hvad jeg eventuelt stadig mangler at kommentere.

For det første så mener jeg at jeg temmelig præcist og utvetydigt har formuleret hvad det var jeg ønskede at du ville begrunde. Og for det andet har det vel intet formål at præcisere yderligere hvis du mener at jeg per definition er afskåret fra at forstå dit eventuelle svar.

Hvis du gerne vil have et "teolog-svar", må du spørge en teolog, evt. svarpanelet, og ikke nøjes med en amatør som mig!

Øh, da det var din "amatør-påstand" som jeg reagerede på, ja så var det selvfølgelig også dit "amatør-svar" jeg var ude efter.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46595 - 30/05/2005 23:04 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tom, jeg må give op ... jeg har svaret på alt hvad du har spurgt om, og mere til.

Men jeg sender åbenbart på en frekvens, som er uden for din tuners rækkevidde.
Og omvendt!
Desværre!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46596 - 31/05/2005 10:06 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
JesusFreakDK
Bruger

Fair nok - kender godt det med at mekanikken ikke virker

-Grundtvig

Til toppen 
#46597 - 03/06/2005 21:37 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Hej igen,

Jeg er igen online. Har lige brugt omkring en time på at besvare dit indlæg og så opstår der en fejl hvor jeg bliver bedt om at klikke på browserens tilbageknap hvorefter alt er mistet jeg prøver igen om ikke så lang tid.

Mvh
John

Til toppen 
#46598 - 06/06/2005 01:25 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Hej Mark,

1: Så vidt jeg har forstået mener i at lamanitterne var hvide? Undskyld, men hvordan passer det sammen med at de angiveligt skulle være israelitter? For du vil vel ikke påstå at israelitterne, som jo havde tilpasset sig det vanvittigt tørre og varme klima i Mellemøsten, var kridhvide?

Vi lærer i Mormons Bog at folkeslagene der berettes om i Mormons Bog oprindeligt var hvide (ikke kridhvide, vi er vel heller ikke hvide, men nærmere lyserøde . Mormons Bog fortæller at Herren, kort efter deres ankomst til Amerika, forbandede tilhængerne af to af Lehis sønner, Laman og Lemuel, med en mørk hudfarve på grund af den ugudelighed, der herskede imellem dem:

Og han lod forbandelse komme over dem, ja, en svær forbandelse på grund af deres ugudelighed. Thi se, de forhærdede deres hjerter mod ham, så at de var blevet hårde som flint; og da de var hvide og meget smukke og behagelige, lod Gud Herren dem få mørk hud, så de ikke blev tillokkende for mit folk. Og så siger Gud Herren: Jeg vil lade dem blive modbydelige for dit folk, medmindre de omvender sig fra deres ugudelighed. Og forbandet skal hans afkom være, der blander sig med deres afkom; thi de skal blive forbandet med den samme forbandelse. Og Herren talte det, og det skete så. (2.Nephi 5:21-23)

Så jo, baseret på de åbenbaringer, som Herren Jesus Kristus selv har givet os om disse ting, vil jeg påstå at disse folk var hvide eller lysere før de pådrog sig den forbandelse. Men ikke kridhvide, som du siger.

2: Jeg mener også at lamanitterne havde nogle modstandere som var sorte? Hvordan passer dét sammen med at klimaet i Nordamerika slet ikke giver folk den mørke pigmentering som sort hudfarve er udtryk for?

Lamaniterne var dem, som var mørke - ikke sorte. Amerikas indianere er efterkommere af Laman og Lemuel og kaldes i Mormons Bog for Lamaniter. Nephiterne i Mormons Bog var dem, som troede på Kristus og var trofaste overfor hans evangelium. Det var lamaniterne der var i opposition til dem der troede på Kristus. Forud for forbandelsen som kom over dem var gået år med ugudelighed, opposition til sandheden og Kristi børn. En del af denne forbandelse var også at de blev spredt og mistede landet, da ikke-jøderne (europæerne) opdagede Amerika (Columbus) og senere befolkede det. Der er sket uhyrlige ting overfor indianerne i forbindelse med indvandringen til Amerika. Prøv at sammenligne det med jødernes adspredelse og lidelser, som kom over dem pga. at de forkastede Messias.

Og er det noget med at i mener at sorte mennesker er Kains efterkommere, og dermed under Guds forbandelse?
Undskyld, men begge dele vil jeg gerne se udtrykkeligt fastslået i Biblen - den eneste hellige skrift jeg som kristen anerkender - for for mig at se lyder det som misbrug af Kristus til retfærdiggørelse af racisme...

Ja, det er rigtigt at Herren har åbenbaret til nulevende profeter at sorte mennesker er efterkommere af Kain. Dit udgangspunkt er Bibelen alene og vi siger at vi har fået yderligere dele af Kristi evangelium, som kaster lys over disse ting, så det bliver nok svært for os at mødes . Men iflg. hvad vi har fået at vide så syndede Kain ikke i uvidenhed. Han syndede imod det større lys, eller kunne hans synd ikke have gjort ham til "Fortabelse". Det tegn som Herren satte på ham var at han blev forbandet med en mørk hud. (1.Mos. 4:15). Herren udtalte også denne forbandelse over Kain:

Derfor skal du nu være bandlyst fra agerjorden, som åbnede sig og tog din broders blod af din hånd!. Når du dyrker agerjorden, skal den ikke mere skænke dig sin kraft. (1.Mos. 4:11-12

Hvilket sted i verden er der mest tørke, og hungersnød mm? I Afrika. Alligevel ser man hvide sydafrikanere og hvide i andre afrikanske lande, som ikke har problemer med at opnå et velstandsniveau på højde med de hvide i de vestlige lande. Dette er ikke en tilfældighed. Hvem er Herre over vind og vejr og disse ting? Den Gud som skabte jorden naturligvis.

Eftersom Jesus selv var israelit, af Juda stamme, er det ikke sandsynligt at Han var hvid, og derfor kan Han IKKE være eks. Quetzalcoatl... Desuden ville Hans "mission mod vest" da have slået fuldstændig fejl, idet intet der bare MINDER om kristendom eksisterede før spanierne og portugiserne ankom til det amerikanske kontinent.. Det eneste der kunne være en lille antydning af er myten om Quetzalcoatl, som det lige er blevet fastslået ikke kan være Jesus, idet Han for det første ikke har været hvid, for det andet ikke kan have efterladt en særlig stærk tro hos indianerne, idet første gang man hørte navnet "Jesus" sagt i Nord- Mellem- og Sydamerika var da europæerne kom. Og når Han ikke har efterladt noget stærkt indtryk kan han ikke have været Gud = Han har ikke været Jesus. Myten om Quetzalcoatl kan have mange andre forklaringer...

Der tager du helt fejl. Der findes tonsvis af arkæologiske udgravninger, som bekræfter at der fandtes en civilisation i gamle Amerika med et højt kulturelt stade. Korset var et kendt religiøst symbol før europæerne opdagede Amerika. Der er bl.a. fundet en sten med korset indgraveret i et mayansk tempel i Mexico. klik her hvis du vil se billedet af det reduceret til konturlinjer, vælg dette link på siden: "More Amazing Photos (Pg 2)" og blad ned til billedet af Palenque korset. Hvis du gerne vil se den rigtige plade/sten så lad mig det vide og jeg kan sende dig dokumentet med begge billeder som jeg har på min computer.

Quetzalcoatl – den store hvide Gud var iflg. de indianske overleveringer en lyshudet, skægget gud, som engang skulle vende tilbage fra øst og indvarsle en bedre verden (Cortes blev antaget for at være ham). Den lyse Gud, Quetzalcoatl, var en virkelig person. Han var kendt i dele af Mexico, hovedsagelig i Choula området. Han hed Votan i Chiapas og Wixepechocha i Oaxasa, Gucumatz i Guatemala, Viracocha og Hyustus i Peru, Sume i Brazilien og Bochica i Colombia. Blandt peruanerne var han også kendt som Con-tici eller Illa-Tici, hvor Tici betyder både Skaber og Lyset. Hos mayafolket var han især kendt som Kukulcan. På de polynesiske øer hed han Lono, Kana eller Kon og undertiden Kanaloa – som betyder det Store Lys eller Stor Klarhed. Han var også kendt som Kane-Akea, den store Stamfader, eller som Tongaroa, havets sols gud. Han blev beskrevet som en høj, hvid mand, skægget og med blå øjne, som drog mod øst, hvorfra han en dag ville vende tilbage og indvarsle en ny og bedre æra.

Det er tankevæggende at indianere på så forskellige geografiske steder alle har en overlevering om en stor hvid Gud, som engang besøgte dem. 3.Nephis bog kapitel 11 i Mormons Bog beretter om dette besøg da Kristus viste sig for disse tidlige indbyggere i Amerika kort efter sin død og opstandelse.

Jeg skriver en masse nu, men du har selv lagt op til det

En af de bemærkelsesværdige overleveringer er den, som fortælles i Stephens bog Episoder under rejser i Mellemamerika. Forfatteren citerer, hvad Fuentes, en historiker, der skrev om det gamle kongedømme, Guatamala, og om Toltecan indianerne, fortalte om disse folks herkomst. De var israeliter, sagde han, befriet fra Faraos tyranni af Moses. Efter at have krydset det Røde Hav blev de afgudsdyrkere pga. de lokale folkestammers indflydelse, og for at undslippe Moses’ irrettesættelser, strejfede de bort. Ledet af en mand ved navn Tanub, blev de ført fra kontinent til kontinent, indtil de endelig kom til et sted som de kaldte de Syv Huler, en del af kongeriget Mexico, hvor de grundlagde byen Tula. Historien beretter, at fra Tanub, deres leder, udsprang Tula- og Quinche familierne.

Toltekerne sagde at de først havde Bibelen. Bogen er nu tabt. En stor leder kaldet Hueman, samlede alle religiøse overbevisninger og historier og kaldte dem Teoamoxtli, eller "de ting der er af Gud". Da spanierne kom, kaldte de indfødte Bibelen for Teoamoxitli fordi den lignede den meget. Bogen blev samlet af en mand kaldet Hueman. Som profeten Mormon i Mormons Bog, blev Hueman beskrevet som en stor Guds profet, og øverste general for hæren.

Hopi indianerne, havde en lignende overlevering om at de havde mistet deres bøger. Men de sagde, "Vi er ikke ladt uden håb; vi blev fortalt at engang ville unge hvide mænd med blå øjne komme og banke på Hopiernes døre, og give dem deres tabte optegnelser og sande historie tilbage. De ville komme fra øst og vi ville kende dem ved deres udstrakte hænder, og de ville kalde os for “min broder” og "min søster."
Et antal missionærer fra Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har, af indfødte indianere, fået fortalt, at "deres forfædre i en fjern fortid havde ejet en hellig, religiøs bog, hvis bind var forsvundet; og en iøjenfaldende faktor I disse traditioner er påstanden om at de Amerikanske indianere igen ville få en hellig optegnelse i eje. Ved nogle lejligheder har disse mennesker identificeret Mormons Bog, som deres forfædres optegnelse. En gruppe af Cree indianere har, f.eks., rejst og ventet i måneder for en mulighed for at få en kopi af Mormons Bog. De "udtrykte megen glæde og dyb tilfredsstillelse over det som de blev undervist fra bogen, og erklærede at Mormons Bog i sandhed var deres forfædres hellige optegnelse".

Yaqui indianerne siger at de have et kvorum bestående af 12 hellige mænd, som var fra før de Europæiske erobringer, og som oprindeligt blev givet dem af Jesus Kristus. Ammon Tenney, en sidste dages hellige spejder, som hørte dette fra dem, antog at historien kom fra en katolsk munk. Men hans guide, som ikke var medlem af kirken, insisterede og sagde nej: Cortez havde ikke besøgt eller besejret dem, og ej heller havde Montezuma. De påpstod at deres myndighed kom fra Kristus, ikke fra apostlen Peter. Og den katolske kirke har ikke 12 apostle.

Aztekernes 8 bud - I midten af 1500 tallet nedskrev Fader Diego Duran en udtalelse vedrørende De Otte Indianske Bud fra en Aztekisk præst. Efter at det højtidelige ritual var endt, ville en ældste af høj myndighed, en med en høj position i templet, rejse sig. Med rungende røst forkyndte han derefter disse bud vedrørende loven og ritualet, som meget ligner Bibelens Ti Bud.

1. Du skal frygte, ære og elske dine guder
2. Du skal ikke på noget tidspunkt tage gudernes navne I din mund.
3. Du skal ære højtidsdagene
4. Du skal ære din far og din mor, dine slægtninge, ældster og præster.
5. Du skal ikke slå ihjel
6. Du skal ikke bedrive hor
7. Du skal ikke stjæle
8. Du skal ikke bære falsk vidnesbyrd

Hvis der eksisterede en højtstående civilisation af hvide israelitter (i sig selv en selvmodsigelse) på det amerikanske kontinent inden Columbus kom, hvorledes gik denne da så fuldstændigt og endegyldigt til grunde som den gjorde, idet man intet som helst spor kan finde af den, hverken i bestående bygninger eller i arkæologiske udgravninger. Ingen civilisation der før er forsvundet, også som resultat af Guds straf (eks. Babylon), er forsvundet så fuldstændigt at der intet som helst spor har været - udover den der eksisterede før syndfloden..

Jeg ved ikke hvor du har dette fra for du tager helt fejl. Spørg enhver arkæolog og de vil fortælle dig at der er fundet masser af arkæologiske udgravninger i Amerika og at der løbende findes stadig flere. Disse udgravninger, med huse, store veje, templer og meget andet viser at der fandtes en civilations med et højt kulturelt stade derovre før Amerika blev opdaget. Kig også på de andre billeder på den nævnte web site og hvis du gerne vil læse en rapport om arkæologiske udgravninger og indianske overleveringer, med 8-9 billeder, så lad mig det vide, og jeg kan sende den til dig.

Mvh
John

Til toppen 
#46599 - 06/06/2005 10:05 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Hej Mark,

Jeg kom til at poste svaret på dit sidste indlæg lidt længere oppe i tråden. Se 06/06/2005 01:25 for mit svar.

Mvh
John

Til toppen 
#46600 - 06/06/2005 14:32 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus.

Jeg synes ellers, jeg havde hørt, at mormonerne ikke længere havde det syn på sorte, som du beskriver - fx. at sorte gerne i dag, modsat nu, må være mormonpræster? Hvis de stadig er af "Kains forbandede slægt", hvorfor er det så muligt?

Man kan heller ikke dele folk op i velsignede og forbandede efter deres levestandard. Det er bestemt ikke alle sorte, der er fattige, eller alle hvide, der er rige.
I sin fortælling om den rige mand og Lazarus gør Jesus jo netop op med den tanke, at rigdom er lig velsignelse og fattigdom er lig forbandelse. Ligesom Asaf i Sl. 73 funderer over, hvorfor det går de ugudelige godt og de fromme dårligt.

Det fremgår heller ikke, at Guds mærke til Kain skulle være sort hud. Der står ikke, hvad mærket bestod i.
Det bliver i det hele taget til et frygteligt menneskesyn, at de hvide skulle være særligt velbehagelige, og de sorte eller mørke særligt forbandede. Når man tænker på, hvordan Gud har brudt skellet ned mellem jøder og hedninger, ville det være utænkeligt, hvis der skulle være andre etniske og racemæssige skel, der skulle opretholdes - til stort hovmod for de "velbehagelige" og undertrykkelse for de "forbandede". Det må være det, man kalder racisme!
Hvis der er nogle, som lider under tørke og hungersnød, er vi da bestemt ikke kaldet til at se ned på dem, fordi det jo er de sortes egen skyld. Nej, vi er kaldet til at hjælpe dem, der lider nød. Ellers ligner det jo karmalæren til forveksling.

Hånden på hjertet, hvordan ville I tage imod en sort, der kom ind i jeres kirke? Hvordan ville I have, at vedkommende skulle forstå sig selv i forhold til Gud? Ville de hvide få positiv særbehandling?

På mig lyder det, som om det er en del af "et andet evangelium".

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (06/06/2005 14:34)

Til toppen 
#46601 - 06/06/2005 22:52 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: AnnePande]
Buus
Bruger

Hej Anne,

Jeg synes ellers, jeg havde hørt, at mormonerne ikke længere havde det syn på sorte, som du beskriver - fx. at sorte gerne i dag, modsat nu, må være mormonpræster? Hvis de stadig er af "Kains forbandede slægt", hvorfor er det så muligt?

Jeg vil godt citere et skriftsted fra Esajas for dig:

Thi mine tanker er ej eders, og eders veje ej mine, lyder det fra Herren; nej, som himlen er højere end jorden, er mine veje højere end eders og mine tanker højere end eders. (Esajas 55:8-9)

Alligevel så forventer mange at alt, hvad der har med tro og religion at gøre og som kommer fra Gud passer 100% ind i deres religiøse traditioner og overbevisninger. Hvis ikke det gør det, så lukker de helt af. Det var præcist den fejltagelse, som jøderne på Kristi tid begik. Han forkyndte et nyt budskab som på mange måder satte øksen ved roden af deres traditioners træ, og det var for meget for dem, fordi de brugte de religiøse traditioner, som de allerede havde som målestok, istedet for at tage imod ny kundskab fra Himlen. De som sagde at de troede på profeterne forkastede dem. Mange kristne begår præcist den samme fejltagelse idag, hvis ikke alt der har med Gud at gøre harmonerer fuldt ud med hvad de tror på indenfor deres tro. Derved sætter de selv en grænse for hvad Gud må tillade sig og mene og tro, og altså for hvad de kan modtage fra Gud. Jeg taler bramfrit, men nutidens kristendom begår præcist den samme fejltagelse, som jøderne fordum. Jeg bærer vidnesbyrd for dig om, at Jesus Kristus selv har åbenbaret sig til verden i vores tid og kaldet en Guds profet, præcist som det skete på gammel testamentes tid. Han har givet os mere af Hans evangelium end det som er i Bibelen.

Herren taler i denne åbenbaring til alle mennesker på jorden:

Kom til mig, I nationer, og jeg vil vise jer større ting, hvorom kundskaben er skjult på grund af vantro. Kom til mig, o Israels hus, og det skal åbenbares for jer, hvilke store ting Faderen har i beredskab for jer fra verdens begyndelse; og det er ikke kommet til jer, fordi I ikke har haft tro. Se, når I sønderriver det vantroens slør, som er årsag til at I forbliver i jeres ugudeligheds skrækkelige tilstand, i hjertets hårdhed og sjælens blindhed, da skal de store og forunderlige ting, som har været skjult for jer fra verdens begyndelse, åbenbares for jer; ja, når I påkalder Faderen i mit navn med et sønderknust hjerte og en angergiven ånd, da skal I vide, at Faderen har ihukommet pagten, som han gjorde med jeres fædre, o Israels hus. Og da skal mine åbenbaringer, som jeg tilskyndede min tjener Johannes til at skrive udfoldes for alt folkets øjne. (Ether 4:13-16)

Jfr. Esajas, da må man altså formode at ikke alt hvad der har med Guds rige at gøre nødvendigvis harmonerer med menneskers traditioner på denne jord. Guds rige er ikke en direkte kopi af denne lavere verden, og der findes mange ting som vi ikke ved noget om, og som vi så må acceptere i tro.

Mth. dine spørgsmål så skal jeg besvare dem så godt som jeg kan. Jeg forstår selv ikke fuldt ud årsagen til disse ting, men ved blot at det er Gud og Kristus der igennem nutidsåbenbaring, har givet os kundskab om disse ting.

Du ser det fra en anden synsvinkel end jeg. Det er ikke noget menneskesyn som vi ligesom har valgt at tiltage os. Det er noget som Herren selv har åbenbaret til os i vores tid og det må vi så forholde os til. Du bruger Bibelen der indeholder 2000 år gamle bøger som din målestok. Vi siger at den Herre, som du tror på har oprejst en nutidsprofet, som Esajas, Malakias. Jeg bærer vidnesbyrd for dig om, at dette er sandt og at det virkelig har fundet sted. Igennem disse åbenbaringer har vi lært disse ting om bl.a. årsagen til at en bestemt race af den menneskelige familie er sorte - og jeg taler ikke om andre mennesker som er mere eller mindre mørkhudede, men den afrikanske race specifikt. Herren har fortalt os at dette kom over Kains efterkommere, fordi deres forfader, Kain, var en der havde haft himlene åbne og derefter i åbent oprør vendte sig imod Gud.

For ikke så mange år siden fik profeten en åbenbaring om at præstedømmet igen skulle gives til negrene, og forbandelsen ville blive ophævet over nogle generationer for dem, der tog imod det gengivne evangelium.

Man kan heller ikke dele folk op i velsignede og forbandede efter deres levestandard. Det er bestemt ikke alle sorte, der er fattige, eller alle hvide, der er rige.
I sin fortælling om den rige mand og Lazarus gør Jesus jo netop op med den tanke, at rigdom er lig velsignelse og fattigdom er lig forbandelse. Ligesom Asaf i Sl. 73 funderer over, hvorfor det går de ugudelige godt og de fromme dårligt.

Selvfølgelig kan man ikke generalisere, men generaliserer man så går det ikke så godt for folkeslagene i Afrika. Jorden giver dem ikke sin kraft, præcist som Herren udtalte over Kain da han havde myrdet Abel. Det er fordi de er Kains efterkommere. Men igen, man kan ikke generalisere. Der findes masser af Kains efterkommere som har taget imod det gengivne evangelium og er medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige idag. Langt flere end der er medlemmer i Danmark. Det er stadig hjertet som Herren ser på. Men igen Anne, du fremstiller det som om at det er noget at vi medlemmer af kirken selv har besluttet os til at gøre, dele folk op i velsignede og forbandede. Lad os overlade alle disse overordnede spørgsmål, som vi ikke har nogen indflydelse på, til ham som ved profeten Moses sagde:

Da den Højeste gav Folkene Eje, satte Skel mellem Menneskenes Børn, bestemte han Folkenes Grænser efter Tallet på Guds Sønner (5.Mos. 32:8)

Mht. rigdom så kan den være en forbandelse for folk som ikke kan styre den. Der er ikke noget i vejen med rigdom i sig selv. Job f.eks. var styrtende rig, men han kunne tåle det. Jeg går ud fra at han ikke hang ved disse ting og derved satte rigdommen over Herren, som en afgud.

--------------

Det fremgår heller ikke, at Guds mærke til Kain skulle være sort hud. Der står ikke, hvad mærket bestod i.

Nej, det fremgår ikke af Bibelen alene, men jeg bærer vidnesbyrd for dig om at dette tegn var en mørk hud på ham og hans efterkommere, jfr. at Herren har givet yderligere åbenbaring og kundskab til jorden om bl.a. disse ting i vores tid, og jfr. det citat jeg kommer med sidst i mit svar hvoraf fremgår at der er gået ting tabt i Bibelen.

Det bliver i det hele taget til et frygteligt menneskesyn, at de hvide skulle være særligt velbehagelige, og de sorte eller mørke særligt forbandede. Når man tænker på, hvordan Gud har brudt skellet ned mellem jøder og hedninger, ville det være utænkeligt, hvis der skulle være andre etniske og racemæssige skel, der skulle opretholdes - til stort hovmod for de "velbehagelige" og undertrykkelse for de "forbandede". Det må være det, man kalder racisme!

Som jeg også nævnte ovenfor så er det ikke vort menneskesyn, eller nogle holdninger som vi ligesom har valgt at tiltage os. Jeg fortæller dig blot hvad Gud og Jesus Kristus har åbenbaret om disse ting igennem en profet i vores tid. Kains forbandelse var en hård forbandelse, men vi tror dog på at et menneske som engang har kendt Gud, og som derefter vender sig fra ham i direkte oprør, myrder osv., kan pådrage sig en meget alvorlig straf, jfr Hebr. 6:4-6:

Thi dem, som een Gang ere blevne oplyste og have smagt den himmelske Gave og ere blevne delagtige i den Helligånd og have smagt Guds gode Ord og den kommende Verdens Kræfter, og som ere faldne fra, - dem er det umuligt atter at forny til Omvendelse da de igen korsfæste sig Guds Søn og stille ham til Spot.

så skal du vide, at HERREN din Gud er den sande Gud, den trofaste Gud, der i tusinde Slægtled holder fast ved sin Pagt og sin Miskundhed mod dem, der elsker ham og holder hans Bud, men bringer Gengældelse over den, der hader ham, så han udrydder ham, og ikke tøver over for den, der hader ham, men bringer Gengældelse over ham.(5.Mos. 7:9-10)

Kain var en sådan person. Han fornægtede det større råd fra Gud, derfor de alvorlige konsekvenser. Guds straffedomme kom således over ham, men hvorfor det skete på specielt den måde ved jeg ikke.

Hvis der er nogle, som lider under tørke og hungersnød, er vi da bestemt ikke kaldet til at se ned på dem, fordi det jo er de sortes egen skyld. Nej, vi er kaldet til at hjælpe dem, der lider nød. Ellers ligner det jo karmalæren til forveksling.

Vi ser ikke ned på dem Anne. Jeg fortæller dig blot hvad Gud har fortalt os. Der findes ingen der er mindre racister end medlemmerne af Jesu Kristi Kirke, men der er ting, som vi ikke kan forstå, og som vi ikke kommer til at forstå fuldt ud før vi engang forlader denne jord. En gang om måneden faster kirken over hele verden for fattige og nødlidende inkl. dem i Afrika og donerer de betalte fasteofre, som indsamles til nødlidende (jfr. Esajas 58:6). Vi blæser blot ikke i basun med det i form af en check på størrelse med et skrivebord i TV o.lign. Men kirken udfører et kæmpe hjælpearbejde for nødlidende af alle racer.

Hånden på hjertet, hvordan ville I tage imod en sort, der kom ind i jeres kirke? Hvordan ville I have, at vedkommende skulle forstå sig selv i forhold til Gud? Ville de hvide få positiv særbehandling?

Som en bror eller en søster og med kærlighed. Igen så er dit perspektiv helt anderledes. D du forsøger at tillægge os racistiske tilbøjeligheder, men der er intet der er mere fjernt fra sandheden. Som jeg vist har gentaget et par gange i løbet af dette svar. Gud og Kristus har åbenbaret ting til jorden i vores tid, som vi heller ikke fuldt ud kan forstå og jfr. Esajas som jeg citerede ovenfor. Der er ting som vi ikke fuldt ud forstår. Guds veje er over vore veje eller traditioner.

På mig lyder det, som om det er en del af "et andet evangelium".

Ja, men sagt i al fredsommelighed, et andet evangelium end det, som du tror på iflg. din religiøse traditioner og forståelse af Bibelen, men det samme uforfalskede evangelium som Kristus gav til apostlene inden det gik ud til verden igennem verdslige oversætteres hænder. Tillad mig til slut at citere nogle ord fra Mormons Bog om hvordan der blev fjernet ting fra Bibelen inden den gik ud til ikke-jøderne, og hvilket er årsagen til at Gud har givet os Mormons Bog:

21 Og Herrens engel sagde til mig: Kender du betydningen af bogen? (Bibelen).
22 Og jeg (Nephi) sagde: Jeg kender den ikke.
23 Og han sagde: Se, den kommer ud af en jødes mund; og jeg, Nephi, så den, og han sagde til mig: Bogen, som du ser, er en beretning om jøderne og indeholder Herrens pagter, som han har gjort med Israels hus...
24 Og Herrens engel sagde til mig: Du h ar set, at bogen kom ud af en jødes mund, og da den kom ud af jødens mund, indeholdt den Herrens evangelium i al tydelighed, og de tolv apostle bærer vidnesbyrd om Herren, og de bærer vidnesbyrd i overensstemmelse med sandheden, der er i Guds Lam.
25 Derfor udgår disse ting uforfalskede fra jøderne til nationerne i overensstemmelse med sandheden, som er i Gud.
26 Og efter at de udgår ved Lammets tolv apostles hænder fra jøderne til ikke-jøderne, ser du grundvolden til en stor og vederstyggelig kirke, der er vederstyggeligere end alle andre kirker; thi se, de har borttaget mange dele af Lammets evangelium, der er tydelige og meget dyrebare, og de har også borttaget mange af Herrens pagter.
27 Og alt dette har de gjort for at forvanske Herrens rette veje, så at de kunne forblinde menneskenes øjne og forhærde deres hjerter.
28 Du ser derfor, at efter at bogen er gået gennem den store og vederstyggelige kirkes hænder, er der fjernet mange tydelige og ypperlige ting fra bogen, som er Guds Lams bog.
29 Og efter at disse tydelige og vigtige ting er fjernet, går den ud til alle de ikke-jødiske nationer; og efter at den er udgået til alle disse nationer, ja, endog på den anden side de mange vande, som du har set, sammen med de ikke jøder, som er kommet ud af fangenskab, ser du, at på grund af de mange tydelige og vigtige ting, som er blevet taget ud af bogen, som er blevet taget ud af bogen, og som var tydelige at forstå for menneskene i overensstemmelse med den klarhed, som findes hos Guds Lam--på grund af de ting, der er taget bort af Lammets evangelium, er der mange, der snubler, ja så meget, at Satan får stor magt over dem. (1.Nephi 13:21-29)

Mvh
John

Til toppen 
#46602 - 07/06/2005 11:59 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
Nikolaj
Bruger

Hej John

Du skriver bl.a.:

Der findes ingen der er mindre racister end medlemmerne af Jesu Kristi Kirke, ...
D du forsøger at tillægge os racistiske tilbøjeligheder, men der er intet der er mere fjernt fra sandheden.

Så I er ikke racister, I mener bare, at negre er dårligere end andre mennesker, og at sult, nød og sygdom i Afrika er straffen for, at være mere syndige end eksempelvis mennesker af den europæiske race; er det sådan, det skal forstås? Jeg har virkelig svært ved at skelne det fra racisme. For mig at se er det altså nogenlune den samme argumentation som Ku Klux Klan benytter sig af, men de er måske heller ikke racister?

- Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#46603 - 08/06/2005 02:20 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Nikolaj]
Buus
Bruger

Hej Nikolaj,

Jeg fremhævede ellers flere gange i mit svar til Anne, at det ikke er noget vi selv har valgt at mene. Gud og Kristus har åbenbaret igennem en profet at det forholder sig således - at tegnet på Kain, var en mørk hud. Jeg fremlægger blot hvad Herren selv har fortalt os.

Mvh
John

Til toppen 
#46604 - 09/06/2005 13:05 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus.

Du skriver flere gange, at jeres syn på sorte ikke er noget, I selv har fundet på, men at det er noget, Gud har åbenbaret.
Du skriver også flere gange, at jeg hænger fast i "mine" religiøse traditioner. Men tro mig, det er altså heller ikke noget jeg selv har fundet på.

Paulus skriver om den profetiske tjeneste, at den skal bedømmes. 1.Kor.14,29. Men om sin egen apostoliske tjeneste skriver han: Hvis nogen mener, at han er en profet eller har en åndsgave, skal han vide, at det, jeg skriver til jer, er et bud fra Herren. Hvis en ikke anerkender det, bliver han ikke selv anerkendt. 1.Kor.14,37-38.
Dvs. alle, som mener at have en profetisk gave, skal bedømmes ud fra apostlenes lære. Uanset hvilket syn man så måtte have på fortsat åbenbaring.

Når jeg skriver, at det er et andet evangelium, så mener jeg ikke bare et andet end det "mine" religiøse traditioner foretrækker, men et andet, end det Jesus og hans apostle forkyndte.
Selv om man så disker op med nok så mange skjulte bøger, må man forvente, at de ikke modsiger sig selv og for eksempel mener, at Kains mærke var den sorte hud, når det nu er så klart, at evangeliet river alle etniske skillelinjer ned. Kol.3,11.
I øvrigt må man formode, at Kains slægt forsvandt med syndfloden.

Når I på jeres hjemmeside skriver, at man bliver frelst ved at holde evangeliets bud og forordninger, er det også et andet evangelium, selv om man kalder det evangeliets bud og ikke lovens. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. Ef.2,9. Vi er derimod skabt i Kristus Jesus til gode gerninger - som en konsekvens af frelsen, ikke som en betingelse. Evangeliet er jo om frelse af nåde. Det er heller ikke mit påfund, men Jesu apostles lære.

Som før nævnt skriver Paulus i Gal.1,6-9, at hvis nogen forkynder et andet evangelium - ja selv en engel fra himlen - være han forbandet.
I resten af Galaterbrevet udfolder han frelsen af nåde og tro og advarer kraftigt mod at tro på frelse ved lovgerninger.

Når Gud siger om sig selv, at "jeg er Gud, ikke menneske" (Hos.11,9), er der ingen grund til at tro, at han fra før skabelsen af er et menneske som vi, som mormonismen, så vidt jeg ved, lærer (men ret mig, hvis det er forkert).

På baggrund af alt dette er jeg nødt til at afvise dit vidnesbyrd. Jeg tror ikke på, at Joseph Smiths lære er fra Gud, men på det evangelium, der er blevet overleveret fra apostlenes dage og op igennem kirken.
Det er så mit vidnesbyrd til dig.

Hvad racisme angår, så behøver det ikke være en hadefuld indstilling, men er simpelthen det syn, at nogle racer står over andre på den ene eller den anden måde, fx. ved velsignelse vs. forbandelse. Jeg har meget svært ved at opfatte udtrykket "hvide og velbehagelige" anderledes. (Underforstået: de sorte er ikke velbehagelige).

Mvh. Anne.

Til toppen 
#46605 - 10/06/2005 04:03 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: AnnePande]
Buus
Bruger

Hej Anne,

Dvs. alle, som mener at have en profetisk gave, skal bedømmes ud fra apostlenes lære. Uanset hvilket syn man så måtte have på fortsat åbenbaring. Når jeg skriver, at det er et andet evangelium, så mener jeg ikke bare et andet end det "mine" religiøse traditioner foretrækker, men et andet, end det Jesus og hans apostle forkyndte.

Det er jeg helt enig med dig i, og alligevel ikke, for som du måske allerede ved, så siger vores 8 trosartikel: "Vi tror, at Bibelen er Guds ord, for så vidt, som den er rigtig oversat." Så ja, bedømmes ud fra apostlenes lære, men som den kom fra dem i uforfalsket form, inden den gik igennem verdslige oversætteres hænder. Så her kan vi nok ikke blive enige alligevel

Selv om man så disker op med nok så mange skjulte bøger, må man forvente, at de ikke modsiger sig selv og for eksempel mener, at Kains mærke var den sorte hud, når det nu er så klart, at evangeliet river alle etniske skillelinjer ned. Kol.3,11.

Der er ikke personsanselse hos Gud og evangeliet er for alle. Men læser du GT og NT ser du også Guds straffedomme blive udgydt ved særlige lejligheder. Dette er en kendsgerning som man ikke kan komme uden om. Hvor længe sådanne straffe så skal vare må være op til Gud.

Det ved jeg så at den ikke gjorde, men jeg kan godt se at det kan lyde bedrevidende

Når I på jeres hjemmeside skriver, at man bliver frelst ved at holde evangeliets bud og forordninger, er det også et andet evangelium, selv om man kalder det evangeliets bud og ikke lovens. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. Ef.2,9. Vi er derimod skabt i Kristus Jesus til gode gerninger - som en konsekvens af frelsen, ikke som en betingelse. Evangeliet er jo om frelse af nåde. Det er heller ikke mit påfund, men Jesu apostles lære.

Her er vi absolut ikke enige. Vi mener at frelse ved nåde alene uden gerninger er en af tidens store vranglærdomme.
Jeg er enig med dig i at man ikke frelses ved (moselovs) gerninger, men (omvendelsens) gerninger og (gode) gerninger kommer man ikke uden om. Man kan ikke lægge sig ned, gøre ingenting, og så tro at Forsoningens kraft er virksom i ens liv. Sammen med gerningerne (jfr. ikke moselovs) opnår troen sin fuldendelse, og ligesom legemet er dødt uden ånd, således er troen død uden gerninger. I Helamans bog i Mormons Bog står der følgende:

Og ham (Kristus) er givet magt af Faderen til at forløse dem fra deres synder gennem omvendelse; derfor har han sendt sine engle for at forkynde betingelserne for den omvendelse, som fører til Forløserens kraft, til sjælenes frelse. (Helaman 5:11)

Som før nævnt skriver Paulus i Gal.1,6-9, at hvis nogen forkynder et andet evangelium - ja selv en engel fra himlen - være han forbandet.

Ja, et andet evangelium, ikke det samme evangelium som det kom uforfalsket fra apostlene, jfr. mine tidligere ord. Herren har ikke noget sted sagt at der ikke skulle komme flere profeter, som vidnede om præcist det samme. Hvad så med barnedåben? Den står der intet om i Bibelen. Er det så ikke et anderledes evangelium at forandre en ordinanse fra den måde som Herren oprindeligt indstiftede den? Hvad mener du om det?

Når Gud siger om sig selv, at "jeg er Gud, ikke menneske" (Hos.11,9), er der ingen grund til at tro, at han fra før skabelsen af er et menneske som vi, som mormonismen, så vidt jeg ved, lærer (men ret mig, hvis det er forkert).

Vi tror på at vi bogstaveligt er Guds sønner og døtre. At vi har levet som Guds åndelige afkom i en førjordiske tilværelse, før vi kom ned på jorden og fik et fysisk legeme. Vi tror også på, at sønner og døtre har potentiale til at vokse op og blive, som deres forældre. Vi tror på at Gud er et ophøjet og herliggjort menneske. Han lever i en højere sfære end den vi lever i, og er på denne måde ikke et (jordisk) "menneske". Da Faderen og Jesus Kristus viste sig for Joseph Smith i 1820, så Joseph stående over sig i luften to personer "hvis glans og herlighed trodser enhver beskrivelse. Den ene af dem (Faderen) talte til ham og sagde, idet han pegede på den anden: 'Denne er min elskede Søn. Hør ham!'

Mvh
John

Til toppen 
#46606 - 10/06/2005 13:15 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: AnnePande]
Buus
Bruger

Hej Anne,

Jeg glemte at svare på dette spørgsmål:

Dette fremgår ikke af Bibelen. Udover Mormons Bog så har vi også i Den kostelige Perle, Mose skrivelser og Abrahams Bob - ja, Abraham, troens fader. Derudover har vi udtalelser om emnet fra Joseph Smith, som var en Guds profet. Ellers ville vi ikke vide noget om disse ting. I Mose skrivelser står der:

Og Adam og Eva velsignede Guds navn, og de kundgjorde alt for deres sønner og døtre. Og Satan kom iblandt dem og sagde: Jeg er også en Guds søn; og han befalede dem og sagde: Tro det ikke, og de troede det ikke, og de elskede Satan mere end Gud. Og fra den tid af begyndte menneskene at blive kødelige, sanselige og djævelske. (Moses 5:12-13)

Kain var en af dem der elskede Satan mere end Gud. Endvidere blev det sagt til Kain, at hvis han ikke lyttede til Herren, ville synden ligge ham for døren, og - sagde Herren:

Satan ønsker at få dig; og medmindre du hører efter mine befalinger, så overgiver jeg dig til ham, og det skal gå dig efter hans ønske. Og du skal herske over ham. Thi fra nu af skal du blive fader til hans løgne. Du skal kaldes fortabelse: thi du var også til før verden. Og i kommende dage skal det siges, at disse vederstyggeligheder kom fra Kain; thi han forkastede det større råd, som kom fra Gud. Og Kain blev vred, og lyttede ikke mere til Herrens røst, ej heller til Abel, hans broder, som vandrede i hellighed for Herren. (Moses 5:23-26)

Han lyttede "ikke mere" til Herrens røst. Kain var en som havde kendt Herren, og derefter gjort oprør imod den sandhed som Gud havde givet ham. Derfor blev der pålagt ham en svær forbandelse, og den forbandelse har fortsat gennem hans slægtslinje siden da. I Mose skrivelser står der videre:

Og Herren sagde til mig (Enok): Profetér, og jeg profeterede og sagde: Se, Kanaans folk, som er talrige, skal gå frem til krig mod Shums folk og dræbe dem, så de bliver fuldstændigt udryddede. Kanaans folk skal dele sig i landet, og landet skal blive øde og ufrugtbart, og intet andet folk end Kanaans folk skal bo der. Thi se, Herren skal forbande landet med stærk hede, og dets ufrugtbarned skal vare for altid, og alle Kanaans børn blev sorte, så de blev foragtet blandt alle folk. (Moses 7:7-8)

Den forbandelse, der blev pålagt Kain, fortsatte gennem hans efterkommere, og forbandelsen blev ført gennem syndfloden gennem Kams (Noas søns) efterkommere. Kam havde ikke mørk hud da han var en søn af Noa, men han giftede sig med en kvinde, der nedstammede fra Kain, og det var på denne måde, Kains forbandelse fortsatte i Kams efterslægt efter syndfloden.

I Abrahams Bog står der:

Nu var denne konge af Ægypten en efterkommer af Kam og havde fra fødselen kana'anitisk blod i sig. Fra denne herkomst stammer alle ægyptere, og således bevaredes kana'aniternes blod i landet. Ægyptens land blev først opdaget af en kvinde, som var datter af Kam og datter af Ægyptus, hvad der på kaldæisk betyder Ægypten, som atter betyder det, der er forbudt. Da denne kvinde opdagede landet, stod det under vand, og senere lod hun sine sønner bosætte sig i det, og således kom fra Kam den race, gennem hvem forbandelsen i landet fortsatte. (Abraham 1:21-24)

Profeten Joseph Smith har endvidere erklæret, at Noas søn, Kam, giftede sig med en kvinde, der nedstammede fra Kain, og at det var på denne måde, Kains forbandelse fortsatte i Kams efterslægt efter syndfloden.

Mvh
John

Til toppen 
#46607 - 10/06/2005 15:27 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Buus.

Der kan være noget om, at Bibelens ord skal være korrekt oversat. Men kunne jo forestille sig en ukorrekt oversættelse, der gav et vrangbillede.
Men jeg undrer mig over, hvorfor "for så vidt som den er rigtigt oversat" åbenbart ikke gælder Mormons bog mv.? Den kan vel også oversættes forkert.

Jeg tror, at apostlenes lære er blevet bevaret i uforfalsket form fra begyndelsen. Man var dengang meget omhyggelig med at bevare det, der blev overleveret, både skriftligt og mundtligt. jf. fx. den rabbinske tradition, hvor det er af største betydning, at alt er overleveret korrekt.
Desuden ville man vel kunne finde spor af en sådan lære, som du beskriver, hvis den virkelig skulle have været fra apostlenes dage. Om ikke andet, så i form af modsigelser, ligesom man har kendt til modsigelser af Thomasevangeliet, før man fandt hele skriftet selv.

Hvis frelse ved nåde alene uden gerninger er en stor vranglærdom, må Paulus også have været vranglærer. Læg mærke til, at han i Ef.2,10 siger, at frelsen ikke skyldes gerninger - altså ikke specifikt lovgerninger. I øvrigt siges der aldrig noget i retning af, at den kristne ikke frelses ved lovgerninger, men ved evangeliets gerninger. Modsætningen er altid tro, eller Guds nåde.
"Man kan ikke lægge sig ned, gøre ingenting, og så tro, at Forsoningens kraft er virksom i ens liv."
Jeg vil hellere vende den om og sige: Man kan ikke stræbe efter at holde budene og tro, at man dermed gør Forsoningen mere virksom end før. Det ville være at spotte Guds gave. Jesus har jo på korset sagt, at det er fuldbragt. Vi får gavn af gaven ved at modtage den, og tro på, at vi ved det Kristus har gjort, er forsonet med Gud. Ellers behøvede han jo ikke at dø på korset.
Hvis du får en gave, så nægter du jo heller ikke at tage imod den, før du har betalt for den, vel?
Det er rigtigt, at man ikke kommer uden om gode gerninger, og at troen er død uden gerninger. Men det handler om helliggørelsen og ikke forsoningen. Vi skal ikke gøre disse ting for at blive frelst, men fordi vi er det! Det ville jo være absurd at sige: Jeg tror på Jesus, men nægter at gøre, hvad han siger.
Det er i øvrigt også noget kræmmer-agtigt, hvis man kun vil gøre godt for at vinde frelsen, i stedet for at gøre det af kærlighed (som jo er alle de andre buds grund) - fordi min elskede Frelser, som har elsket mig så højt, vil det, og fordi mine elskede brødre og søstre har brug for det. Ikke for at opnå noget, men fordi vi har fået alt.

I sine breve plejer Paulus at begynde med at udfolde evangeliet for læserne - hvad de har fået i Kristus. Dernæst vejleder han dem til at leve det nye liv - på baggrund af hvad de har fået, ikke for at fortjene noget.

Barnedåben er ikke et andet evangelium, for Herren har aldrig indstiftet en dåb med aldersbegrænsning, hverken øvre eller nedre. Der står ingen steder, at spædbørn ikke må døbes, men at folkeslagene skal gøres til disciple ved at døbes og oplæres. Børn hører også til folkeslagene. Vi blev ikke først danskere, da vi havde lært at tale vort modersmål dansk. Vi er født som danskere.
Da den gamle pagts spædbørn kunne indlemmes i pagten ved omskærelsen (en pagt, der havde med trosretfærdiggørelse at gøre), må vi regne med, at de også kan indlemmes i den nye pagt ved dåben, som har med det samme at gøre.

Mener I, at det er Faderen, der er et ophøjet og herliggjort menneske, eller er det Sønnen?

Måske kunne du forklare mig, hvad der ifølge dig / jer er forskellen på lovens bud og evangeliets bud?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#46608 - 10/06/2005 16:18 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: AnnePande]
Buus
Bruger

Hej Anne,

Der kan være noget om, at Bibelens ord skal være korrekt oversat. Men kunne jo forestille sig en ukorrekt oversættelse, der gav et vrangbillede. Men jeg undrer mig over, hvorfor "for så vidt som den er rigtigt oversat" åbenbart ikke gælder Mormons bog mv.? Den kan vel også oversættes forkert

Ja, nogle vers er ikke oversat ens i de forskellige udgaver der findes af Bibelen. Mormons Bog er ikke blevet oversat flere gange over en periode på 2000 år, som Bibelen er. Desuden så mener vi at der skal en Guds profet til at oversætte åndelige sandheder fra Gud, hvilket verdsligt lærde teologer og oversættere ikke er. Det er det der iflg. vores tro gør forskellen. Men vi mener også at Bibelen er blevet bevaret bemærkelsesværdigt godt i betragtning af at den er gået igennem nogle oversætteres hænder, som intet vidnesbyrd havde om Guds eksistens.

Jeg tror, at apostlenes lære er blevet bevaret i uforfalsket form fra begyndelsen. Man var dengang meget omhyggelig med at bevare det, der blev overleveret, både skriftligt og mundtligt. jf. fx. den rabbinske tradition, hvor det er af største betydning, at alt er overleveret korrekt.
Desuden ville man vel kunne finde spor af en sådan lære, som du beskriver, hvis den virkelig skulle have været fra apostlenes dage

Ja, jeg ved at jøderne var meget omhyggelige med at bevare deres overleveringer, men Kristus forkyndte en ny lære, som på mange måder stred imod deres overleveringer, og disse ting er ikke blevet bevaret, for de anerkendte ikke Ham og Hans evangelium. Vi tror på, at der er gået ting tabt i Bibelen - tydelige og enkle ting, og årsagen til det fremgår af Mormons Bog:

Du ser derfor, at efter at bogen er gået gennem den store og vederstyggelige kirkes hænder, er der fjernet mange tydelige og ypperlige ting fra bogen, som er Guds Lams bog...
... på grund af de mange tydelige og vigtige ting, som er blevet taget ud af bogen, og som var tydelige at forstå for menneskene i overensstemmelse med den klarhed, som findes hos Guds Lam--på grund af de ting, der er taget bort af Lammets evangelium, er der mange, der snubler, ja så meget, at Satan får stor magt over dem. (1.Nephi 13:28-29)

- - - -

Hvis frelse ved nåde alene uden gerninger er en stor vranglærdom, må Paulus også have været vranglærer. Læg mærke til, at han i Ef.2,10 siger, at frelsen ikke skyldes gerninger - altså ikke specifikt lovgerninger. I øvrigt siges der aldrig noget i retning af, at den kristne ikke frelses ved lovgerninger, men ved evangeliets gerninger

Igen, så kommer man, som du jo også nævner, ikke ud om gode gerninger og det er disse jeg taler om. Man frelses ikke gennem moselovsgerninger, men igen uden ånd er legemet dødt, på samme måde er troen død uden gerninger. Denne udtalelser af Jakob skal naturligvis tages med når Ef.2,10 fortolkes.

Dette skriftsted fra Mormons Bog siger egentlig meget godt hvordan vi tror på Kristi Forsoning:

Thi vi arbejder flittigt med at skrive for at få vore børn og vore brødre til at tro på Kristus og bliver forsonet med Gud; thi vi ved, at trods alt, hvad vi formår at gøre, så er det dog af nåde, at vi er frelst. (2.Nephi 25:23)

Vi kan ikke frelse os selv, her kommer nåden ind, men vi skal være flittige til gode gerninger. Det var den kombination, som apostlen Jakob talte om da han sagde:

Thi ligesom Legemet er dødt uden Ånd, således er også Troen død uden Gerninger. (Jakob 2:26)

Så du kan se at vi tror på at Guds nåde er nødvendig, men man kan ikke sige at det ene udelukker det andet. Både tro på Kristi Forsoning, og (omvendelsens gode) gerninger er nødvendige. Herren frelser jo heller ikke mennesker imod deres vilje, eller i deres synder. De er nødt til at omvende sig fra dem (omvendelsens gerninger):

I ere mine Venner, dersom I gøre, hvad jeg befaler eder. (Joh 15:14

Og ham er givet magt af Faderen til at forløse dem fra deres synder gennem omvendelse; derfor har han sendt sine engle for at forkynde betingelserne for den omvendelse, som fører til Forløserens kraft, til sjælens frelse. (Helaman 5:11)

Lyder det ikke, som sund fornuft?

Det er i øvrigt også noget kræmmer-agtigt, hvis man kun vil gøre godt for at vinde frelsen, i stedet for at gøre det af kærlighed (som jo er alle de andre buds grund)

Jeg er helt enig. De indre motiver skal være rene, ellers vil man blive vejet på vægten og fundet for let.

Barnedåben er ikke et andet evangelium, for Herren har aldrig indstiftet en dåb med aldersbegrænsning, hverken øvre eller nedre. Der står ingen steder, at spædbørn ikke må døbes, men at folkeslagene skal gøres til disciple ved at døbes og oplæres. Børn hører også til folkeslagene. Vi blev ikke først danskere, da vi havde lært at tale vort modersmål dansk. Vi er født som danskere.Da den gamle pagts spædbørn kunne indlemmes i pagten ved omskærelsen (en pagt, der havde med trosretfærdiggørelse at gøre), må vi regne med, at de også kan indlemmes i den nye pagt ved dåben, som har med det samme at gøre

Her kan vi så ikke blive enige Anne. Kristus blev døbt ved nedsænkning i vandet. Ligeledes blev han ikke døbt af folk fra en af de mange sekter, som også eksisterede på Kristi tid, men af en som bar Arons præstedømme, hvilket er en guddommelig myndighed til at forrette evangeliets ordinanser. Vi tror ikke på at hvem som helst kan vælge at organisere en kirke og derefter begynde at døbe, uden at være kaldet til at være præst, på samme måde som Aron blev det fordum (gennem åbenbaring ved profeten Moses - Hebr. 5:4)

Mener I, at det er Faderen, der er et ophøjet og herliggjort menneske, eller er det Sønnen?

Vi tror på, at både Faderen og Kristus er ophøjede og herliggjorte mennesker. Da Kristus havde fuldbragt Forsoningen opsteg han til sin herlighed. Han blev ophøjet, ligesom Faderen og lever nu sammen med Ham i evig herlighed.

Måske kunne du forklare mig, hvad der ifølge dig / jer er forskellen på lovens bud og evangeliets bud?

Tiden tillader desvære ikke, at jeg besvarer dette spørgsmål lige nu, men jeg skal nok besvare det.

Mvh
John

Til toppen 
#46609 - 10/06/2005 18:01 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
Nikolaj
Bruger

Hej John

Du skriver så meget om verdslige oversættere og teologer, som oversætter Evangeliet forkert. Findes der ingen mormoner, der er veluddannede nok til at kunne læse græsk? Så må de jo kunne oversætte det Nye Testamente fra grundteksten, så det "rigtige" Evangelium ikke går tabt - ikk'å?

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#46610 - 10/06/2005 22:17 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Nikolaj]
Buus
Bruger

Hej Nikolaj,

Jeg håber ikke at du opfatter det som en personlig kritik, for det er det ikke. Det er blot min overbevisning om disse ting at ingen verdsligt lærde, incl. verdsligt lærde indenfor kirken, hvilke der findes mange af, ville være istand til at gøre det, uden at være specifikt kaldet til det af Herren, og udstyret med de samme redskaber, som de fordums profeter på GTs tid brugte. Da Joseph Smith i et syn, af Herrens engel blev vist hvor Mormons Bogs plader lå hengemt, lå sammen med dem Urim og Tummim, nogle seersten, som profeter i gamle dage brugte. Uden Urim og Tummim, vil ingen, incl. lærde indenfor vores kirke, være istand til at oversætte grundteksten helt som den skulle være. Men en anden ting er vores tro på, at den uforfalskede grundtekst gik tabt allerede inden Bibelen gik ud til folkene. Det fremgår af dette citat, som jeg har citeret i et tidligere svar, men måske så du det ikke, så tillad mig at citere det igen:

Og Herrens engel sagde til mig: Du har set, at bogen (Bibelen) kom ud af en jødes mund, og da den kom ud af jødens mund, indeholdt den Herrens evangelium i al tydelighed, og de tolv apostle bærer vidnesbyrd om Herren, og de bærer vidnesbyrd i overensstemmelse med sandheden, der er i Guds Lam. Derfor udgår disse ting uforfalskede fra jøderne til nationerne i overensstemmelse med sandheden, som er i Gud. Og efter at de udgår ved Lammets tolv apostles hænder fra jøderne til ikke-jøderne, ser du grundvolden til en stor og vederstyggelig kirke, der er vederstyggeligere end alle andre kirker; thi se, de har borttaget mange dele af Lammets evangelium, der er tydelige og meget dyrebare, og de har også borttaget mange af Herrens pagter. Og alt dette har de gjort for at forvanske Herrens rette veje, så at de kunne forblinde menneskenes øjne og forhærde deres hjerter. Du ser derfor, at efter at bogen er gået gennem den store og vederstyggelige kirkes hænder, er der fjernet mange tydelige og ypperlige ting fra bogen, som er Guds Lams bog. Og efter at disse tydelige og vigtige ting er fjernet, går den ud til alle de ikke-jødiske nationer; og efter at den er udgået til alle disse nationer,..., ser du, at på grund af de mange tydelige og vigtige ting, som er blevet taget ud af bogen, og som var tydelige at forstå for menneskene i overensstemmelse med den klarhed, som findes hos Guds Lam--på grund af de ting, der er taget bort af Lammets evangelium, er der mange der snubler, ja så meget, at Satan får stor magt over dem. (1.Nephi 24-29)

Dette er årsagen til at Herren har ladet yderligere dele af Kristi evangelium komme frem til verden ved en profet i vores tid. For at fylde disse lærdomsmæssige huller i Kristi evangelium ud. Det er den ganske simple årsag.

Mvh
John

P.S. Det varede f.eks. nogle år inden Bibelen blev menigmands eje i Danmark. Jeg er ikke så god udi historie, men såvidt jeg husker blev Bibelen holdt tilbage fra menigmand af denne kirke. Er det ikke korrekt?

Til toppen 
#46611 - 10/06/2005 22:29 Hvem er denne kirke? [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej John

er det den Romersk katolske Kirke, som din hellige bog kalder for en "vederstyggelig kirke" ?

Tak for kaffe. Sikket sprog.

mvh Tau.
PS. Dette er ikke en anklage mod dig som person, det er kun ment som et spørgsmål, som jeg gerne vil kende svaret på.

Ændret af tau (10/06/2005 22:35)

Til toppen 
#46612 - 10/06/2005 23:18 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
Nikolaj
Bruger

Hej John

Der er bare det, at vi har større eller mindre stykke af det Nye Testamente, som er helt tilbage fra det 2. århundrede. Den ældste kendte kopi af hele det Nye Testamente samlet er fra det 4. århundrede. Der er kun detailforskelle mellem de forskellige udgaver af grundteksten. Det ville virkelig have været et omfattende svindelnummer, hvis "den store og vederstyggelige kirke" har kunnet forfalske så mange kopier, og samtidig udryddet alle de kopier, der havde den oprindelige tekst. Jeg vil påstå, at det umuligt kan lade sig gøre. Vi taler om tusinder af kopier spredt ud over hele Romerriget.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#46613 - 11/06/2005 00:27 Re: Hvem er denne kirke? [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Ja, det kan lyde krads, men det er sådan, at de står skrevet i Mormons Bog, og jeg citerer det blot. Når du nu spørger så direkte, så er jeg jo nødt til at besvare dit spørgsmål. Det er den kirke som holdt de hellige skrifter tilbage i mange år inden de fik lov at blive menigmands eje. Men udtrykket "den store og vederstyggelige kirke", omfatter meget mere. Ud fra Herrens synspunkt er ordet kirke synonymt med ordet rige. Hvis vi siger djævelens rige = verden så får vi en bedre forståelse af udtrykket. Det er alle hans herredømmer og tilhængere. Det indbefatter mange organisationer, mennesker som måske ikke tilhører nogen kirke eller nogen formel organisation for den sags skyld. Det er al den kødelighed og det onde som det faldne, kødelige og sanselige menneske er arving til. Det er alle uhellige og ugudelige handlinger. Det er alle falske religioner, alle såkaldte frelsessystemer, som i virkeligheden ikke frelser og ophøjer mennesket i den højeste himmel i Guds rige. Det er enhver kirke, undtagen den sande kirke, hvad enten den går under en kristen eller en hedensk fane.

Mvh
John

Til toppen 
#46614 - 11/06/2005 01:04 Re: Hvem er denne kirke? [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej John,

ja, det står i Mormons bog !, og du citerer blot, men du mener vel, at du er enig, eftersom du tror på, at Mormons bog har guddomelig status. Status af at være Guds ord på linie med Bibelen, så det er vel så godt som dine egne meninger, den forkynder.

Det er ikke noget, jeg kan bifalde, at man taler sådan om andres kirker, det de anser for elsket og helligt! Det fremmer ikke dialogen. Mener I virkelig, at alle andre kirker end Jeres egen er falske og uhellige osv. ? Det lyder jo som Jehovas Vidner, en sekterisk organisation, der ikke regner med frelse for andre end deres egne. Den slags gør mig vred og ked af det.

Det er alle falske religioner, alle såkaldte frelsessystemer, som i virkeligheden ikke frelser og ophøjer mennesket i den højeste himmel i Guds rige.

Hvad mener du med dette? Mennesket skal da ikke ophøjes, til noget det ikke kan blive og heller ikke er. Vi bliver aldrig Gud, selvom vi bliver rene og hellige engang. Gud er mere end det, og Han er og vil altid være hævet over sine skabninger. ! Skaber og skaberværk må man ikke blande sammen, det er blasfemi, vil jeg næsten sige.

Mvh Tau.
PS. Alt er ment i den bedste mening, og jeg anklager dig ikke, jeg spørger bare ind til, hvad du egentlig mener. Jeg ved godt, at vi er uenige om grundlæggende ting i kristendommen, men netop derfor er det godt at have en dialog om tingene.

Til toppen 
#46615 - 11/06/2005 01:08 Frelse og kristennavn udenfor LDS-Kirken. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

PPS. Mener I, at kun medlemmer af Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige bliver frelst? Sådan læser jeg dine ord, men ret mig, hvis jeg tager fejl, - hvad jeg naturligvis håber.
Regner I ikke os andre for sande kristne heller ???

mvh Tau.

Til toppen 
#46616 - 11/06/2005 03:23 Re: Hvem er denne kirke? [Re: tau]
Buus
Bruger

Hej Tau,

Jeg ønsker på ingen måde at fornærme nogen, og måske skulle jeg ikke have citeret det som det står i Mormons Bog - måske pakket det lidt ind på en eller anden måde eller . Det er lidt svært. Det står dër jo, og ja, det er det som jeg tror på. Mormons Bog siger at der kun er én sand kirke, og ja, vi tror på at den eneste vej til det øverste Guds rige går igennem Jesu Kristi Kirke, fordi kirken er oprettet af Gud og Kristus selv igennem en profet, som de har oprejst. De har så at sige anvist mødestedet. Da Faderen og Kristus viste sig for Joseph Smith fortalte Herren ham at han ikke skulle tilslutte sig nogle af de eksisterende kirker fordi de alle var forkerte, men at han skulle medvirke som et redskab i Herrens hånd ved genoprettelsen af Kristi kirke i dens oprindelige form, som den var inden frafaldet kom, hvor apostlene og Guds præstedømme forsvandt fra kirken. Det er sådan at det er og det er svært for mig at sige noget andet.

Det er kirkerne, som organisationer at vi har fået at vide, at Herren ikke accepterer. Ikke enkeltpersoner. Vi har stor respekt for de gode ting som enkeltpersoner i andre kirker gør. F.eks. så gav kirken for nogle år siden et hus til Frelsens Hær i USA. Vi tror på at de vil blive belønnet for deres gode gerninger.

Det er alle falske religioner, alle såkaldte frelsessystemer, som i virkeligheden ikke frelser og ophøjer mennesket i den højeste himmel i Guds rige.
.
.

Hvad mener du med dette? Mennesket skal da ikke ophøjes, til noget det ikke kan blive og heller ikke er. Vi bliver aldrig Gud, selvom vi bliver rene og hellige engang. Gud er mere end det, og Han er og vil altid være hævet over sine skabninger.

Vi tror på, at vi helt bogstaveligt har levet i en førjordisk tilværelse, som åndelige sønner og døtre af Gud.

Da vi var under vore kødelige fædres tugt, havde vi ærefrygt for dem; skal vi så ikke meget snarere bøje os under åndernes Fader og få livet i eje? (Heb 12:9)
.
.
Jesus svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: "Jeg har sagt: I er guder"? Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og Skriften kan ikke rokkes – siger I så til ham, som Faderen har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn? (Johs. 10:34-36 - se også Salme 82:6)

Vi tror på at Faderen er et opstandent herliggjort menneske, og at vi som sønner og døtre har potentialet til at vokse op og blive som vores himmelske forældrer. Joseph Smith forklarede disse ting i hans King Follet tale - du kan læse den her hvis du vil vide mere.

I Abrahams bog, i Den kostelige Perle, fortæller Abraham om en åbenbaring, som Herren gav ham. Herren sagde til ham:

21 ... jeg er kommet ned til dig for at kundgøre dig de gerninger, som mine hænder har gjort, og hvori min visdom overgår dem alle; thi jeg regerer i himmelen oventil og på jorden nedentil med al visdom og klogskab over alle de intelligenser, som dine øjne har set fra begyndelsen. Jeg kom i begyndelsen ned iblandt alle de intelligenser, som du har set.
22 Nu havde Herren vist mig, Abraham, de intelligenser, som var organiserede, før verden blev til; og blandt alle disse var der mange af de ædle og store.
23 Og Gud så disse sjæle, at de var gode, og han stod midt iblandt dem og sagde: Disse vil jeg gøre til mine fyrster; thi han stod midt iblandt dem, som var ånder, og han så, at de var gode. Og han sagde til mig, Abraham: Du er en af dem; du blev udvalgt, før du blev født.
24 Og der stod en imellem dem, der var Gud lig (min bem: Kristus), og han sagde til dem, som var med ham: Vi vil gå ned, thi der er rum der, og vi vil tage af disse materialer og danne en jord, hvorpå disse kan bo.
25 Og vi vil prøve dem hermed for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren, deres Gud, vil befale dem.
26 Og de, der består deres første prøvestand, skal gives mere, og de, der ikke består deres første prøvestand, skal ikke få herlighed i samme rige som de, der består deres første prøvestand; og de, der består deres anden prøvestand, skal tildeles herlighed over deres hoveder i al evighed.
27 Og Herren sagde: Hvem skal jeg sende? Og han, der skulle blive Menneskesønnen, svarede: Her er jeg, send mig. Og en anden svarede og sagde: Her er jeg, send mig. Og Herren sagde: Jeg vil sende den første. Og den anden (Lucifer) blev vred og bestod ikke sin første prøvestand, og på den dag fulgte mange efter ham. (Abraham 3:21-27)

Herren viste også Moses gudfrygtighedens hemmeligheder, som Herren har fundet behag i at give til mennesker på jorden i vores tid. Efter at Herren i et syn havde vist Moses jorden og alle dens indbyggere, fra begyndelsen til enden, blev han vist følgende:

30 Og det skete, at Moses påkaldte Gud og sagde: Jeg beder dig, fortæl mig, hvorfor disse ting er således og hvoraf du dannede dem.
31 Og se, Guds herlighed hvilede på Moses, så han stod i Guds nærhed og talte med ham ansigt til ansigt. Og GGud Herren sagde til Moses: I mit eget øjemed har jeg dannet disse ting. Her er visdom, og den forbliver hos mig.
Og gennem min magts ord, hvilket er min enbårne Søn, som er fuld af nåde og sandhed, har jeg skabt dem.
33 Utallige verdener har jeg skabt, og jeg skabte også dem i mit eget øjemed, og jeg skabte dem ved Sønne, som er min Enbårne.
34 Det første af alle mennesker kaldte jeg Adam, som betyder mange.
35 Men jeg giver dig kun en beretning om denne jord og dens indbyggere. Thi se, mange verdener er gået bort ved min magts ord, og der er mange, som nu består, og de er utallige for mennesket; men for mig er alle ting talt, thi de er mine, og jeg kender dem.
36 Og det skete, at Moses talte til Herren og sagde: Vær barmhjertig mod din tjener, o Gud, og fortæl mig om denne jord og dens indbyggere og ligeledes om himlene, og da vil din tjener være tilfreds.
37 Og Gud Herren talte til Moses og sagde: Himlene er mange og de kan ikke tælles for mennesker, men for mig er de talte, thi de er mine.
38 Ligesom én jord med sine himle skal forgå, så skal en anden fremkomme, og der er ingen ende på mine gerninger eller på mine ord.
39 Thi se, dette er min gerning og herlighed -- at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.
40 Og på den dag, da menneskenes børn vil agte mine ord for intet og borttage mange af dem fra den bog, du skal skrive, se da vil jeg lade fremstå en anden, lig dig og
de skal da atter findes blandt menneskenes børn -- ja, blandt så mange, som vil tro. (Moses DKP 1:30-41)

Skulle Joseph Smith, en ung ulærd dreng, have været istand til at skrive disse ting? Ikke engang et helt hold af professorer kunne have skrevet Mormons Bog, og de øvrige hellige skrifter, Abrahams Bog og Mose skrivelser, i Den kostelige Perle. Jeg siger dig, at dette er sandt og er kommet fra Gud. Herren Jesus Kristus har talt til jorden igennem en profet i vores tid og givet os disse ting, og de er for alle mennesker uanset religion eller tro.

Og som Joseph Smith sagde:

22 Brødre, skal vi ikke gå fremad for denne store sag? Gå fremad og ikke tilbage. Frisk mod, brødre, og fremad til sejr! Lad jeres hjerter fryde sig og være glade. Lad jorderige bryde ud i sang. Lad de døde synge frydesange til evig pris for kong Emanuel, som, før verden blev til, har bestemt det, der vil sætte os i stand til at udfri dem af deres fængsler; thi fangerne skal frigives.
23 Lad bjergene juble af glæde og alle dalene råbe højt. Alle søer og det tørre land fortælle om jeres evige Konges undere. Og I floder, kilder og bække flyde med glæde. Skovene og markens træer priser Herren, og de hårde klipper græder af glæde. Solen, månen og morgenstjernerne synger sammen, og alle Guds børn råber af glæde. De evige skabelser forkynder hans navn evindeligt. Og atter siger jeg: Hvor herlig er ikke den røst, vi hører fra himlen, der taler til vore øren om herlighed og frelse og ære og udødelighed og evigt liv, riger, fyrstendømmer og magter!
24 Se, Herrens store dag er nær, og hvem kan tåle hans tilkommelses dag, og hvem kan bestå, når han åbenbares? Thi han er som metalsmelterens ild og tvæltterens lud. Han skal sidde som en, der smelter og renser sølv, og han skal rense Levis sønner, lutre dem som guld og sølv, så de kan frembære offergave for Herren i retfærdighed. (L&P 128:22-24)

- - - - -

Alt er ment i den bedste mening, og jeg anklager dig ikke, jeg spørger bare ind til, hvad du egentlig mener. Jeg ved godt, at vi er uenige om grundlæggende ting i kristendommen, men netop derfor er det godt at have en dialog om tingene.

Ja, det ved jeg Tau, og jeg håber at du vil tage imod disse ord i den ånd som de er skrevet i.

Mvh
John

Til toppen 
#46617 - 11/06/2005 03:28 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Nikolaj]
Buus
Bruger

Hej Nikolaj,

Frafaldet begyndte at ske inden det 2. århundrede. Gik skrifterne ikke igennem den kirke som idag siger at de har Peters nøgler, inden den gik ud til menigmand, uanset hvor det var?

Mvh
John

Til toppen 
#46618 - 11/06/2005 03:44 Re: Frelse og kristennavn udenfor LDS-Kirken. [Re: tau]
Buus
Bruger

PPS. Mener I, at kun medlemmer af Jesu Kristi Kirke af de Sidste Dages Hellige bliver frelst? Sådan læser jeg dine ord, men ret mig, hvis jeg tager fejl, - hvad jeg naturligvis håber.

Vi mener at for at nå til det øverste rige, hvor Gud og Kristus er, så må et menneske tage imod de ting, som Gud og Kristus selv har givet til jorden i vores tid, for de er givet med et stort formål. Mht. spørgsmålet om frelse, så tror vi ikke på én himmel og ét helvede. Vi tror på at der vil være en grad af frelse for langt hovedparten af den menneskelige familie og at kun en lille brøkdel vil ende i fortabelsens rige. Vi tror på at der er 4 riger, hvor et menneske kan gå hen, men det vil tage lang tid for mig at forklare det her. Hvis du vil have det lige fra kilden, så gav Herren Joseph Smith en åbenbaring om dette emne, som kan læses online her

- - - - - -

Regner I ikke os andre for sande kristne heller ???

Jo Tau, vi har stor respekt for de mange oprigtige og velmenende mennesker, som er i andre trossamfund, og som lever op til den kundskab som Herren har givet dem. Hvis de fortsætter med at følge det lys, som Helligånden indgyder dem, og ikke forhærde hjertet imod det pga. fædrenes traditioner eller pga. synd, så vil de til sidst, komme i Guds og Kristi rige, for de vil ikke lade sig begrænse af denne verdens ting. Det er kirkerne som organisationer, ikke de enkelte medlemmer, som vi ikke tror på, eller mao. som Herren sagde til Joseph Smith at de ikke var rigtige, hvorfor der skulle ske en genoprettelse af Kristi oprindelige kirke.

Mvh
John

Til toppen 
#46619 - 11/06/2005 13:52 Re: Hvem er denne kirke? [Re: Buus]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej John

tak for svarene. Jeg tillægger dog ikke Mormons Bog og de to andre bøger I bruger, nogen guddommelig værdi, så derfor er det lidt irrelevant at bruge dem i argumenationen. For mig har de faktisk ingen betydning i forholdet til Gud, da jeg kun har en Hellig Bog, Bibelen.

Tak fordi du forklarede. Jeg blev dog ikke mindre ked af, at I tænker godt om andre kristne, når I stadig tænker dårligt om deres kirker. Jeg tror ikke, vi kommer længere, så tak for denne gang.

mvh Tau.

Til toppen 
#46620 - 11/06/2005 18:37 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Det interesante ved dette "frafald" er at en meget stor del af mormonernes tro kommer fra katolske teologer og kættere i denne tid. Det er nemt at bruge et "frafald" for at argumentere nødvændigheden af en genoprettelse, men den holder ikke når man samtidigt bruger en stor del af tankerne fra denne tdsperiode.

mvh

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#46621 - 11/06/2005 21:31 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: joppe]
Buus
Bruger

Hej Joppe,

Det er nemt at bruge et "frafald" for at argumentere nødvændigheden af en genoprettelse, men den holder ikke når man samtidigt bruger en stor del af tankerne fra denne tdsperiode.

Vi bruger ikke mennesketanker. Som tidligere medlem ved du jo godt hvad Herren sagde til Joseph Smith i den første åbenbaring. Han skulle ikke tilslutte sig kirkerne. Der var sket et frafald, og en genoprettelse var derfor nødvendig. Så vi har det ikke fra denne verdens lærde. Som medlem i 20 år må du da have læst Joseph Smiths vidnesbyrd? Men det tror du måske ikke på Joppe?

Mvh
John

Til toppen 
#46622 - 13/06/2005 09:21 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
joppe
Bruger

Hej

Nej, jeg tror ikke på Joseph Smiths vidnebyrd. Der er flere tilfælde hvor JS har sagt han har fået noget åbenbaret, hvor det har vist sig at han har taget det fra en anden religion eller organisation.
Når JS (mis)bruger åbenbaring på denne måde, mister jag alt fortroende for ham.
Jeg mener netop at JS vidnesbyrd er mennesketanker.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#46623 - 13/06/2005 11:24 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: Buus]
JesusFreakDK
Bruger

Der hvor du citerer fra noget du kalder "Mose skrivelser" - det er ikke fra Biblen, vel?
I øvrigt kan jeg ikke forstå hvordan du kan håbe at overbevise kristne som ikke anerkender nogen højere åndelig autoritet end Biblen, Guds ord, ved at citere fra andre bøger som kristne IKKE anerkender.. Det må jeg indrømme at jeg ikke fatter?

Desuden: Hvis Kam giftede sig med en kvinde som var under forbandelse kom han vel SELV under forbandelse, jf. at to mennesker der indgår ægteskab bliver ét:
"Eller ved I ikke, at den, der binder sig til en skøge, er ét legeme med hende? – det hedder jo: »De to skal blive ét kød.«"
Hvis altså Kain også kom under forbandelse, så burde han være blevet nægtet adgang til arken, men nu hvor han ikke gjorde det var det jo så ikke ALLE de onde som blev udslettet (som Biblen ellers lærer).. Må indrømme at jeg synes det lugter langt væk af at Joe Smith, intelligent som han sikkert var, har opdaget et gabende hul i sin lære, som han har villet reparere med den teologiske variant af klisterbånd... Problemet er at klisterbånd ikke holder særlig længe, og slet ikke når man begynder at undersøge det nærmere...

-Grundtvig

Til toppen 
#46624 - 13/06/2005 11:28 Re: Frelse og kristennavn udenfor LDS-Kirken. [Re: Buus]
JesusFreakDK
Bruger

Hvis du vil have det lige fra kilden, så gav Herren Joseph Smith en åbenbaring om dette emne, som kan læses online

Whooooa!
Var dén formulering en tanketorsk eller fuldt bevidst? "Herren" Joseph Smith??
Hvor mange herrer har mormonkirken egentlig?

-Grundtvig

Til toppen 
#46625 - 13/06/2005 11:35 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
JesusFreakDK
Bruger

Den 15, maj 1829 blev Joseph Smith og Oliver Cowdery ordineret til det aronske præstedømme under en engels hænder, der tilkendegav sig som Johannes, den samme, som i Det nye Testamente kaldes Johannes Døberen.

Det bliver mere og mere sært dette her...
Så Gud har simpelthen nedværdiget Johannes Døber ved at gøre ham til en engel?
Modsat hvad de fleste mennesker, ubibelsk, tror bliver frelste mennesker IKKE til engle når de dør - for:
"Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem, som skal arve frelsen." - 1. Hebr, 1:14

-Grundtvig

Til toppen 
#46626 - 13/06/2005 12:03 Re: Frelse og kristennavn udenfor LDS-Kirken. [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Herren gav Joseph Smith en åbenbaring. Ikke Joseph Smith gav Joseph Smith en åbenbaring, jfr. "kilden" Når vi taler om Esajas's profetier, som kom de jo heller ikke fra Esajas, men fra Herren.

Mvh
John

Til toppen 
#46627 - 13/06/2005 12:04 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: joppe]
Buus
Bruger

Hej Joppe,

Du må selvfølgelig tro hvad du vil, og jeg også (det modsatte). Hav det godt.

Mvh
John

Til toppen 
#46628 - 13/06/2005 12:07 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Hej,

Du må selvfølgelig tro hvad du vil Jeg bærer vidnesbyrd for dig om at Gud har oprejst en profet idag. Og budskabet er til alle uanset religion. Kirken hedder Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige hvis du vil høre mere. Det er hvad jeg tror på Hav en god dag.

Mvh
John

Til toppen 
#46629 - 13/06/2005 12:58 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: JesusFreakDK]
Buus
Bruger

Det bliver mere og mere sært dette her...
Så Gud har simpelthen nedværdiget Johannes Døber ved at gøre ham til en engel?
Modsat hvad de fleste mennesker, ubibelsk, tror bliver frelste mennesker IKKE til engle når de dør - for:
"Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem, som skal arve frelsen." - 1. Hebr, 1:14

Apostelen Lukas kaldte også Johannes Døber for en engel

Eller hvad gik I ud at se? En Profet? Ja, siger jeg eder, endog mere end en Profet! Han er den, om hvem der er skrevet: Se, jeg sender min Engel for dit Ansigt, han skal berede din Vej foran dig. (Lukas 7:26-27)

Herrens engel er blot en betegnelse for en budbringer sendt til jorden fra Guds åsyn. De tjenende ånder som hebræerbrevets forfatter hentyder til er blot vore brødre og søstre på den anden side af sløret, hverken mere eller mindre. De er ikke andre "væsener". Vi har også modtaget ny åbenbaring fra Gud og Kristus om disse ting.

Og se, Moses og Elias viste sig for dem og samtalede med ham. Da tog Peter til Orde og sagde til Jesus: "Herre! det er godt, at vi ere her; vil du, da lader os gøre tre Hytter her, dig en og Moses en og Elias en." (Matt. 17:3-4)

Hvorfor skulle Johannes Døberen ikke kunne vise sig på jorden efter hans død, som et opstandent væsen, eller som en tjenende engel, når Moses og Elias kunne? - Og hvorfor skulle Moroni, den Guds profet som gemte de tidlige indbyggeres hellige skrifter væk, med vores tid for øje, ikke kunne vise sig for Joseph Smith, ligesom Moses og Elias viste sig for Peter fordum? Naturligvis kunne de det.

Kom til mig, I nationer, og jeg vil vise jer større ting, hvorom kundskaben er skjult på grund af vantro. (Ether 4:13)

Mvh
John

Til toppen 
#46630 - 13/06/2005 15:26 Re: Mormons bog - Guds ord ???? [Re: joppe]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Joppe, du skriver:

"Jeg mener netop at JS [Joseph Smiths] vidnesbyrd er mennesketanker."

Heri er du nok enig med de fleste kristne.
Men jeg tror faktisk ikke, at JS' åbenbaring er menneskeværk.
Tværtimod er jeg nærmest sikker på, at han faktisk har oplevet det, som han siger han har oplevet.

Der er temmelig mange, som har oplevet åbenbaringer af forskellig art, som de mener kommer fra Gud, og som tager udgangspunkt i kristendommen, accepterer en del af Bibelen (i mere eller mindre omfortolket udgave) men hævder, at den indeholder fejl, mangler og misforståelser (bevidste og/eller ubevidste) og derefter fremkommer med et supplement, der som regel fremstår som den endegyldige sandhed om Gud ...

Muhammed, Joseph Smith og Martinus var nogle af de mest kendte, men der er også mange mindre "profeter", som har oplevet at høre direkte fra "Gud" eller hans engle.

Martinus har jeg kendt personligt særdeles godt, og han var bestemt ikke nogen bedrager, men en venlig, beskeden mand, som så det som sin mission at udbrede sin kosmiske viden om livet til alverden.

Åbenbaringen var bestemt ikke mennesketanker, hans verdensbillede var langt på den anden side af, hvad han selv, med den baggrund han havde, kunne have udtænkt, det kan jeg garantere for. Og det tog mig mange år at begribe, at der var en tredje, og uhyggelig mulighed ud over de velkendte to: 1)guddommelig inspiration og 2) egne fantasier.

Et solidt kendskab til, og tillid til, vores Bibel er for mig at se en nogenlunde sikker beskyttelse mod at blive forført af åndsmagter, som ikke vil os noget godt ...

2.Kor 11,14b: Satan selv giver sig jo ud for at være lysets engel.

... og jeg tror åndskampen fortsætter så længe jorden består.

Ef 6,11-12:
Ifør jer Guds fulde rustning, så I kan holde stand mod Djævelens snigløb.
Thi for os står kampen ikke mod kød og blod, men mod myndigheder og magter, mod verdensherskerne i dette mørke, mod ondskabens åndemagter i himmelrummet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46631 - 13/06/2005 15:37 Re: Frelse og kristennavn udenfor LDS-Kirken. [Re: JesusFreakDK]
Nikolaj
Bruger

Hej JesusFreakDK

Man siger, at man ikke skal kaste med sten, når man selv bor i et glashus, og næste gang, du overvejer at anklage en anden for en tanketorsk, skulle du måske lige tjekke, om du har styr på grundled og genstandsled, omvendt ordstilling og andre grammatiske finesser. Det var vist dig, der gjorde dig skyldig i tanketorsken her.

I al respekt
Nikolaj

Til toppen 
#46632 - 13/06/2005 16:16 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: Buus]
Nikolaj
Bruger

Hej John

Det er svært at undgå at bemærke det mønster, der viser sig, når nogen (f.eks. Joppe, JesusFreakDK eller andre) begynder at stille for svære spørgsmål til mormonkirkens lære. Så begynder du helt forfra med mantraet: "Jeg bærer vidnesbyrd for dig om at Gud har oprejst en profet idag ..." Et par smileys som krydderi, og så er det ellers fejet ind under gulvtæppet. Og så kan de i øvrigt have deres opfattelse i fred, og du din.
Det kan godt irritere mig (og sikkert også andre), at du tilsyneladende ikke tager indvendingerne mod din tro alvorligt. Jeg tror nok, du er den eneste mormon, jeg nogen sinde har kommunikeret med; så når du, der for mig er en repræsentant for mormonkirken, tilsyneladende ikke kan tage det læremæssige alvorligt, så har jeg også overordentlig svært ved at tage mormonernes lære alvorligt i det hele taget. Jeres lære fremstår noget ugennemtænkt (og bestemt ikke særligt guddommelig), når du tilsyneladende ikke har noget som helst at svare på indvendinger.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#46633 - 14/06/2005 02:04 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: Nikolaj]
Buus
Bruger

Hej Nikolaj,

Jeg har noteret din kritik. I nogle situationer tror jeg hellere at det skal være ja, ja, og nej, nej. Når det eneste formål med et spørgsmål er at mistænkeliggøre og kritisere en, så behøves man ikke altid at svare. Jeg syntes at jeg havde sagt hvad jeg kunne siges om emnet.

Mvh
John

Til toppen 
#46634 - 17/06/2005 20:19 Re: Mormons bog - Guds ord ???? [Re: kristina]
joppe
Bruger

Hej Joppe, du skriver:

"Jeg mener netop at JS [Joseph Smiths] vidnesbyrd er mennesketanker."

Heri er du nok enig med de fleste kristne.
Men jeg tror faktisk ikke, at JS' åbenbaring er menneskeværk.
Tværtimod er jeg nærmest sikker på, at han faktisk har oplevet det, som han siger han har oplevet.

Der er temmelig mange, som har oplevet åbenbaringer af forskellig art, som de mener kommer fra Gud, og som tager udgangspunkt i kristendommen, accepterer en del af Bibelen (i mere eller mindre omfortolket udgave) men hævder, at den indeholder fejl, mangler og misforståelser (bevidste og/eller ubevidste) og derefter fremkommer med et supplement, der som regel fremstår som den endegyldige sandhed om Gud ...

Hej

For det første ser jeg mormoner som værende lige så kristne som andre kriker, ja sågar mere kristne end folkekirken. Så det at de fleste kristne skulle være enige i min holdning om JS holder måske ikke (der er jo trots alt 10-12 mil. mormoner i verden.)

Ellers er jeg ening i det meste du skriver.

mvh

Joppe

Til toppen 
#46635 - 17/06/2005 20:21 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
joppe
Bruger

Fremragende argument.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#46636 - 18/06/2005 00:04 Re: Mormons bog - Guds ord ???? [Re: joppe]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Joppe, du skriver:

For det første ser jeg mormoner som værende lige så kristne som andre kirker, ja sågar mere kristne end folkekirken. Så det at de fleste kristne skulle være enige i min holdning om JS holder måske ikke (der er jo trods alt 10-12 mil. mormoner i verden.)

hmm .. mnjerg ... men jeg tror nu stadig, at de fleste kristne mener, at JS' åbenbaringer er mennesketanker - i hvert fald de af dem, som har hørt om Joseph Smith.

Hvis de troede at de var ægte åbenbaringer fra Gud, ville de vel være mormoner? Du skriver at der er 10-12 mio. mormoner i verden. Så vidt jeg ved er der næsten 2 milliarder kristne.

Det kommer selvfølgelig også an på, hvad ordet kristen betyder - det har jeg ikke helt styr på.
Hvis det betyder at have en frelsende tro på Jesus er det ikke muligt tælle kristne og lave statistik.
Det ved kun Gud - som jo også kan tælle vores hovedhår ...

Jesus siger (Luk 12,6-7):
Sælges ikke fem spurve for to skilling? Og ikke én af dem er glemt af Gud.
Ja, selv alle jeres hovedhår er talt. Frygt ikke, I er mere værd end mange spurve.

Det er vel forresten ikke muligt at være mere eller mindre kristen? (Du skrev at du anså mormoner for "lige så kristne som andre kirker") ... er det ikke noget man enten er eller ikke er?
Lidt som at være gravid!
Enten eller!?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#46637 - 18/06/2005 00:30 Re: Mormons bog - Guds ord ???? [Re: kristina]
Buus
Bruger

Hej Kristina,

Du skriver at der er 10-12 mio. mormoner i verden

Mon menneskesønnen vil finde troen på jorden når han kommer?

Mvh
John

Til toppen 
#46638 - 18/06/2005 00:32 Re: Mormons bog - Guds ord ???? [Re: kristina]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hej Kristina!
Efter det jeg ved fra min kammerat, der kom i "Jesu Kristi kirke af sidste dages hellige" i 3 måneder så er de ikke kristne. Han kommer nu i en Pinsekirke.
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#46639 - 23/06/2005 14:59 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: Buus]
JesusFreakDK
Bruger

Jeg er sådan set enig i at man ikke skal svare bare for at svare. Men min intention var ikke at latterliggøre dig, eller at anklage dig for noget. Det var få dig til at tænke over indvendingen. Og derfor påpeger jeg når noget ikke hænger sammen, ligesom jeg gør overfor katolikkerne, når jeg mener DE siger noget der ikke hænger sammen, osv.

Så mit spørsgsmål består: Hvis Kam giftede sig med en forbandet, blev han så ikke forbandet selv?

-Grundtvig

Til toppen 
#46640 - 23/06/2005 21:23 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: Nikolaj]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Det er svært at undgå at bemærke det mønster, der viser sig, når nogen (f.eks. Joppe, JesusFreakDK eller andre) begynder at stille for svære spørgsmål til mormonkirkens lære. Så begynder du helt forfra med mantraet: "Jeg bærer vidnesbyrd for dig om at Gud har oprejst en profet idag ..." Et par smileys som krydderi, og så er det ellers fejet ind under gulvtæppet. Og så kan de i øvrigt have deres opfattelse i fred, og du din.

Samme mønster kan i høj grad observeres når nogen stiller "for svære spørgsmål til [de kristne kirkers] lære".

Utallige gange svarer en kristen debattør ved at aflire kristne dogmer, bibelcitater eller personlig vidnesbyrd.
Ind imellem med par smileys som krydderi, andre gange med et 'afvæbnende' "Det er hvad jeg tror".

Så er det ellers fejet ind under gulvtæppet. Og så kan de i øvrigt have deres opfattelse i fred, og deres moddebattør sin.

Det kan godt irritere mig (og sikkert også andre), at du tilsyneladende ikke tager indvendingerne mod din tro alvorligt.

Det er sjovt det ikke i samme grad irriterer dig når kristne tilsyneladende ikke tager indvendingerne mod den kristne tro alvorligt.

Jeres lære fremstår noget ugennemtænkt (og bestemt ikke særligt guddommelig), når du tilsyneladende ikke har noget som helst at svare på indvendinger.

Så sandt som det er sagt.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#46641 - 24/06/2005 12:08 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: Ateist]
JesusFreakDK
Bruger

Det er rigtigt at der har været en tendens til fra kristnes side at ignorere diverse spørgsmål fra bl.a. ateister, men det hænger sammen med at disse spørgsmål ofte kun har til hensigt at nedgøre, latterliggøre, og satirere (hedder det det?) over kristendommen. Som jeg også har sagt tidligere mener jeg ikke at man ALTID skal svare for enhver pris.
Men seriøse spørgsmål FÅR seriøse svar...

-Grundtvig

Til toppen 
#46642 - 24/06/2005 13:24 Re: Kains slægt og syndfloden [Re: JesusFreakDK]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Det er rigtigt at der har været en tendens til fra kristnes side at ignorere diverse spørgsmål fra bl.a. ateister, ...

Korrekt, men nu gik kritiken altså ikke på at spørgsmål ignoreres men derimod på at de får den type svar som Nikolaj harcellerede imod.

At folk undlader at svare kan skyldes mange ting.
At folk giver usammenhængende, svævende og undvigende svar er derimod mere sigende.

... men det hænger sammen med at disse spørgsmål ofte kun har til hensigt at nedgøre, latterliggøre, og satirere (hedder det det?) over kristendommen.

Hvad spørgerens hensigt er kan du dårligt udtale dig om - du kan højest lufte dine egne fordomme.

Dine fordomme er ret uinteressante og at du lufter dem kan højest tjene til at piske en stemning op.
Måske derfor der står følgende i Netiketten:

Jeg må så vidt muligt tillægge min modpart de bedste og ærligste motiver og hensigter. Jeg må tage ham alvorligt for det han siger og undgå at vise mistro og mistænksomhed.

Tænk over det!

Men seriøse spørgsmål FÅR seriøse svar...

Det er bestemt ikke min erfaring at det altid er sandt.
Den type undvigelser og 'ikke-svar' som Nikolaj skitserede ser man ganske tit.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#46643 - 25/06/2005 20:14 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
tsrk55
Bruger

Hej John!

Desuden så mener vi at der skal en Guds profet til at oversætte åndelige sandheder fra Gud, hvilket verdsligt lærde teologer og oversættere ikke er.

Mener du at filologiske/sprogvidenskabloge kvalifikationer er underordnet eller ligefrem nytteløse i ovennævnte sammenhæng?

Ja, jeg ved at jøderne var meget omhyggelige med at bevare deres overleveringer, men Kristus forkyndte en ny lære, som på mange måder stred imod deres overleveringer, og disse ting er ikke blevet bevaret, for de anerkendte ikke Ham og Hans evangelium. Vi tror på, at der er gået ting tabt i Bibelen - tydelige og enkle ting, og årsagen til det fremgår af Mormons Bog

Hvad er det som er blevet fjernet og af hvem og hvornår?

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46644 - 26/06/2005 01:47 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
Buus
Bruger

Mener du at filologiske/sprogvidenskabloge kvalifikationer er underordnet eller ligefrem nytteløse i ovennævnte sammenhæng?

Jeg mente ikke at viden er dårlig, men når det drejer sig om at formidle forståelse af et budskab som er nedskrevet sådan som Helligånden tilskyndede en profet til at skrive det, så er Åndens gaver vigtigere end verdslig viden når det skal oversættes fra et sprog til et andet. De gamle profeter brugte f.eks. urim og tummim. Sammen med pladerne hvorfra mormons bog kom lå nogle brystplader og urim og tummim, nogle seersten, som Gud havde beredt til oversættelsen. Ellers kunne Josef Smith som var en helt igennem ulærd ung mand ikke have oversat disse gamle skrifttegn til nutidssprog.

Hvad er det som er blevet fjernet og af hvem og hvornår?

GT var efter hvad vi tror på oprindelig et stærkt vidnesbyrd om Frelseren. Vi tror på at evangeliet blev givet til Adam, Noa og mange andre inden Frelseren kom til jorden i tidens midte. Der kunne skrives meget, som svar på dit spørgsmål, men jeg vil blot citere skriftstedet om hvad der iflg. Mormons Bog skete med Bibelen efter frafaldet fra Kristi kirke. Efter profetien om Columbus der opdagede Amerika viste Herrens engel Nephi følgende i et syn (kommentarerne i parantes er mine):

20 Og det skete, at jeg, Nephi, så, at de (ikke-jøderne som opdagede Amerika) trivedes i landet, og jeg så en bog, der blev spredt blandt dem (Bibelen).
21 Og engelen sagde til mig: Kender du betydningen af bogen?
22 Og jeg sagde: Jeg kender den Ikke.
23 Og han sagde: Se, den kommer ud af en jødes mund; og jeg, Nephi, så den, og han sagde til mig: Bogen, som du ser, er en beretning om jøderne og indeholder Herrens pagter, som han har gjort med Israels hus; og den indeholder også mange af de hellige profeters forudsigelser; og det er en beretning, der ligner den, som er graveret på messingpladerne med undtagelse af, at der ikke er så mange; ikke desto mindre indeholder de Herrens pagter, som han har gjort med Israels hus, hvorfor de er af stor værdi for folkene.
24 Og Herrens engel sagde til mig: Du har set, at bogen kom ud af en jødes mund, og da den kom ud af jødens mund, indeholdt den Herrens evangelium i al tydelighed, og de tolv apostle bærer vidnesbyrd om Herren, og de bærer vidnesbyrd i overensstemmelse med sandheden, der er i Guds Lam.
25 Derfor udgår disse ting uforfalskede fra jøderne til nationerne i overensstemmelse med sandheden, som er i Gud
26 Og efter at de udgår ved Lammets tolv apostles hænder fra jøderne til ikke-jøderne, ser du grundvolden til en stor og vederstyggelig kirke, der er vederstyggeligere end alle andre kirker; thi se, de har borttaget mange dele af Lammets evangelium, der er tydelige og meget dyrebare, og de har også borttaget mange af Herrens pagter.
27 Og alt dette har de gjort for at forvanske Herrens rette veje, så at de kunne forblinde menneskenes øjne og forhærde deres hjerter.
28 Du ser derfor, at efter at bogen er gået gennem den store og vederstyggelige kirkes hænder, er der fjernet mange tydelige og ypperlige ting fra bogen, som er Guds Lams bog.
29 Og efter at disse tydelige og vigtige ting er fjernet, går den ud til alle de ikke-jødiske nationer; og efter at den er udgået til alle disse nationer, ja, endog på den anden side de mange vande, som du har set, sammen med de ikke-jøder, som er kommet ud af fangenskab, ser du, at på grund af de mange tydelige og vigtige ting, som er blevet taget ud af bogen, og som var tydelige at forstå for menneskene i overensstemmelse med den klarhed, som findes hos Guds Lam - på grund af de ting, der er taget bort af Lammets evangelium, er der mange, der snubler, ja så meget, at Satan får stor magt over dem.

Der er en kommentar til hvilke ting der blev fjernet her

Jeg når desværre ikke mere nu.

Mvh
John

Til toppen 
#46645 - 27/06/2005 20:48 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
tsrk55
Bruger

Hej John!

Jeg mente ikke at viden er dårlig, men når det drejer sig om at formidle forståelse af et budskab som er nedskrevet sådan som Helligånden tilskyndede en profet til at skrive det, så er Åndens gaver vigtigere end verdslig viden når det skal oversættes fra et sprog til et andet.

Jeg tillader mig at læse dette som et ja til mit spørgsmål.

De gamle profeter brugte f.eks. urim og tummim.

Det var ypperstepræsten som anvendte urim og thummin; og ikke som et oversættelsesredskab men derimod som et orakel. Et orakel som kun kunne svare ja eller nej. Og det forsvandt efter ødelæggelsen af det første tempel. I øvrigt så skulle profeterne vel ikke oversætte men blot videreformidle det budskab som de havde modtaget fra Gud; og det antydes ingen steder i GT at Gud har benyttet sig af andre sprog end profeternes eget, altså hebræisk og aramæisk.

Du kan læse mere om urim og thummin her:
URIM AND THUMMIM

GT var efter hvad vi tror på oprindelig et stærkt vidnesbyrd om Frelseren. Vi tror på at evangeliet blev givet til Adam, Noa og mange andre inden Frelseren kom til jorden i tidens midte. Der kunne skrives meget, som svar på dit spørgsmål, men jeg vil blot citere skriftstedet om hvad der iflg. Mormons Bog skete med Bibelen efter frafaldet fra Kristi kirke.

Ja, der kunne sikkert skrives meget, men tilsyneladende ikke noget konkret.
Men hvis jeg skal tro Mormons Bog, så var det den store og vederstyggelige kirke som stod bag, og det kræver næppe den store udvidede ledvogter eksamen at regne ud hvilken kirke der menes. Du påstår derimod følgende:
Ja, jeg ved at jøderne var meget omhyggelige med at bevare deres overleveringer, men Kristus forkyndte en ny lære, som på mange måder stred imod deres overleveringer, og disse ting er ikke blevet bevaret, for de anerkendte ikke Ham og Hans evangelium. Vi tror på, at der er gået ting tabt i Bibelen - tydelige og enkle ting, og årsagen til det fremgår af Mormons Bog
altså at det var jøderne som fjernede dele af "den oprindelige" Bibel og ikke RKK. Nu er det så at jeg for alvor bliver forvirret, for du henviser til et link hvori der påstås følgende:
Hvis vi havde Det gamle Testamente som det oprindeligt blev skrevet ville menneskeheden have et kraftigt - og ufejlbarligt - vidne om at Jesus af Nazaret virkelig var Kristus, at han var Abrahams, Isaks og Jakobs Gud og at hans komme til jorden klart og detaljeret var forudsagt i de hellige skrifter.
Jøderne må jo i givet fald have været ibesiddelse af netop sådant et kraftigt - og ufejlbarligt - vidne om at Jesus af Nazaret virkelig var Kristus, og de kunne vel demed næppe have opfattet hans lære som ny og anderledes.
På den anden side så vil det kræve en kraftig revision af både jødisk historie og kirkehistorien hvis vi holder os til antydningerne i 1 Nephi 13:28.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#46646 - 27/06/2005 22:27 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: tsrk55]
Buus
Bruger

Hej Tom,

Jeg har lige læst dit svar. Jeg har også lige besvaret et andet længere spørgsmål i en anden tråd, så jeg venter lidt. Jeg skal nok svare på dine spørgsmål.

Mvh
John

Til toppen 
#46647 - 31/07/2005 18:45 Re: Bibelen - Guds ord - [Re: Buus]
tsrk55
Bruger

Hej John!

Kommer der et svar? Eller har du glemt det i "kampens hede"?

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær