#46419 - 11/05/200520:12Re: Grosbøll tilbage i kirken
[Re: Lord Dean]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lord Dean
Han er tilbage på prædikestolen iflg TV-avisen. Ville ønske at jeg kunne sige et trøstende ord til de troende i Folkekirken, det kan jeg desværre ikke.
Det er simpelthen forfærdeligt.
Sjældent har din signatur været så rammende - ak ja.
Mkh Malli
Ændret af malli (11/05/200520:15)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#46421 - 11/05/200520:28Re: Grosbøll tilbage i kirken
[Re: kristina]
Anonym
Anonym
Måske går det med vores kirke som med flaget, der som bekendt er smukkest i modvind.
Vi får se ..
Det er også mit store ønske og håb at alle de oprigtigt troende i Folkekirken må blive endnu mere styrket i troen som en følge af sager som den med Grossbøll.
Jeg er meget fortrøstningsfuld hvad den kristne tro angår, og dens vilkår i Folkekirken, på trods af at nogle præster angiveligt ikke selv har nogen tro. Min overbevisning er at flertallet af præster er oprigtigt troende.
#46422 - 11/05/200521:46Re: Grosbøll tilbage i kirken
[Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Malli, ja, *SUK* - tak for din deltagelse - det luner lidt!
Jeg får i stigende grad den fornemmelse, at vi bevæger os mere og mere bort fra gråzonen: Vandene skilles, og flere vågner op og bliver konfrontret med, hvad der er ved at ske: at det ikke er nogen selvfølge at Danmark er et kristent land.
Det kan måske motivere nogle flere til at tage stilling ...
.. Du kan nok høre, at jeg har hårdt brug for at vende tankerne i retning af "Der er ikke noget så galt, at det ikke er godt for noget." Lige nu er jeg dog så mismodig at jeg mere tænker: "Intet er så galt, at det ikke kan blive værre ... " )
#46423 - 11/05/200522:01Re: Grosbøll tilbage i kirken
Anonym
Anonym
.. Du kan nok høre, at jeg har hårdt brug for at vende tankerne i retning af "Der er ikke noget så galt, at det ikke er godt for noget." Lige nu er jeg dog så mismodig at jeg mere tænker: "Intet er så galt, at det ikke kan blive værre ... " )
Hvorfor ikke se lidt positivt på det: lidt røre i andedammen kan måske må endnu flere til at gennemtænke deres standpunkt og dermed vælge "side" så Folkekirken dermed får en langt mere klarlagt profil.
PS: Har du læst mit sidste indlæg med fyldig dokumentation i debatten om sjælen?
#46424 - 12/05/200508:25Re: Grosbøll tilbage i kirken
Lord Dean
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Det er vel svært at få en "klar profil", hvis folkekirken består af en troende fløj og en ikke-troende fløj... hvor ser du klarheden i det? Det eneste der kan gøre det mere uklart er da, hvis nogle præster begynder at fortælle, at de i fritiden dyrker andre religioner.
Gud være os nådige og give os fred! Michael Hedegaard
#46425 - 12/05/200508:47Re: Grosbøll tilbage i kirken
kristina
Ordstyrer
Bruger
AFA, du spørger: Hvorfor ikke se lidt positivt på det .
Jeg har jo sådan set også skrevet - i mit forrige indlæg - det positive der kan siges om den sag.
Men vi skal ikke idyllisere det der er sket, og kalde godt for skidt og skidt for godt. Nu er det jo sådan, at det er "kirken" (v/Jan Lindhardt) der selv har bestemt over sine egne anliggender. Alle andre kan vaske hænder ...
Så jeg tillod mig altså et dybt hjertesuk i dagens anledning ...
#46426 - 12/05/200511:31Re: Grosbøll tilbage i kirken
malli
Bruger
Hej AFA
Hvorfor ikke se lidt positivt på det: lidt røre i andedammen kan måske må endnu flere til at gennemtænke deres standpunkt og dermed vælge "side" så Folkekirken dermed får en langt mere klarlagt profil.
Problemet er at medieluderne med Hvass og Lindhardt (og dennes kæledægge) i spidsen får lov til at profilere Folkekirken, så folk i protest enten slet ikke vil gå i kirke til de bibeltro præster, der også er i Folkekirken...eller de melder sig ud - UDEN at have noget at sætte i stedet.
Det har jeg svært ved at se noget positivt i.
Mkh Malli
Jeg tilslutter mig Kristinas tak for din medfølelse med os i Folkekirken som ser Grosbølls tilbagevenden til prædikestolen som noget nær en katastrofe, det er simpelthen uhyrligt og burde ikke ske. Jeg læste lige i dag i KD at kirkeministeren ikke ville indlede læresag mod Grosbøll, og det kalder jeg virkelig ministeriel svigt af rang
Desuden forstår jeg ikke at Grosbøll og hans lige overhovedet vil være præster når de ikke tror på Gud, det virker da ikke særlig logisk...
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
#46428 - 12/05/200514:22Re: Grosbøll tilbage i kirken
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Kristina, du skriver:
Nu er det jo sådan, at det er "kirken" (v/Jan Lindhardt) der selv har bestemt over sine egne anliggender.
Nej, det er jo netop ikke kirken, der har bestemt her, men staten. Vi havde nok alle sammen håbet, og måske også troet, at den nye kirkeminister, Bertel Haarder, ville være lidt mere diskret i forhold til at blande sig i kirkens såkaldte "indre anliggender". Men ak nej, Haarder har egenhændigt besluttet at feje denne sag ind under Jan Lindhardts gulvtæppe, i stedet for at starte den læresag, som Grosbølls hidtidige tilsynsførende, biskop Rebel, har anbefalet. Det er et af de tydeligste eksempler til dato på statslig indblanding i kirkelige anliggender. Denne drejning i Grosbøll-sagen er bare endnu en grund til at folkekirken skal skilles fra staten a.s.a.p.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#46429 - 12/05/200514:29Re: Grosbøll tilbage i kirken
[Re: Nikolaj]
malli
Bruger
Hej Nikolaj
Men ak nej, Haarder har egenhændigt besluttet at feje denne sag ind under Jan Lindhardts gulvtæppe, i stedet for at starte den læresag, som Grosbølls hidtidige tilsynsførende, biskop Rebel, har anbefalet. Det er et af de tydeligste eksempler til dato på statslig indblanding i kirkelige anliggender.
Omvendt er det vel ikke statens opgave at blande sig i en trossag og i hvad der prædikes? Nej, det er da noget frygtelig rod.
Mkh Malli
#46431 - 12/05/200516:41Re: Grosbøll tilbage i kirken
[Re: Maijannes]
Lord Dean
Bruger
Hej Malli
Jeg tilslutter mig Kristinas tak for din medfølelse med os i Folkekirken som ser Grosbølls tilbagevenden til prædikestolen som noget nær en katastrofe, det er simpelthen uhyrligt og burde ikke ske. Jeg læste lige i dag i KD at kirkeministeren ikke ville indlede læresag mod Grosbøll, og det kalder jeg virkelig ministeriel svigt af rang
Desuden forstår jeg ikke at Grosbøll og hans lige overhovedet vil være præster når de ikke tror på Gud, det virker da ikke særlig logisk...
Maijannes
Du skal tænke på, at ministeriet ikke er interesseret i teologi. Ministeriet er et politisk organ, hvis fornemste opgave er at få tingene til at glide, så det er vel naturligt, at de vælger den lette løsning.
Hvorfor skulle Grosbøll ikke ønske at være i folkekirken? Han betragter sig vel som en slags socialarbejder, og tjener vel en ganske pæn løn på det, så hvad har han at brokke sig over?
#46432 - 12/05/200517:25Re: Grosbøll tilbage i kirken
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj, vi er skam enige.
Du skrev: "Nej, det er jo netop ikke kirken, der har bestemt her, men staten"
Sandt nok, jeg skrev skam også omhyggeligt kirken i gåseøjne. Ved et smart statsindgreb, valgte Haarder (i stedet for Rebel som jo var stået af) biskop Lindhardt, som han vidste ikke ville have nogen læresag, til helt selv at træffe beslutningen.
Endnu engang må vi konstatere, at ingen kan tale på kirkens vegne, men at nogen en gang imellem kan få det til at se ud som om ...
#46433 - 12/05/200517:46Re: Grosbøll tilbage i kirken
Henoch
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Det er lidt sjovt, at der er så mange indlæg i en debat, hvor vi allesammen er enige. Jeg vil også lige uddybe, hvor grotesk Haarders beslutning er. Liselotte Rebel har naturligvis tilsynsmyndighed over præsten i Lyngby-Taarbæk. Efter grundig research og flere samtaler med Grosbøll har hun indstillet, at han skal for en præsteret. Bertel Haarder overfører tilsynet over Thorkild Grosbøll til en biskop langt væk, som er kendt for at have holdninger, der ligger i nærheden af Grosbølls og har så den frækhed at sige, at han gør det af respekt for kirkens eget tilsyn og frihed til at tage sig af forkyndelsen. Lad os forestille os lave det tankeeksperiment, at det var kommuner, det drejede sig om. Kommune A beslutter i sin lokalplan at tillade opførslen af et stormagasin. Regeringen er utilfreds med denne beslutning. Kommune A beder om at få sagen prøvet ved domstolen. I stedet beslutter indenrigsministeren, at borgmesteren i kommune B, som man ved er imod stormagasinet, skal lave lokalplan for det område, der ligger midt inde i kommune A. Dernæst går indenrigsministeren ud i pressen og siger, at beslutningen er sket af hensyn til det lokale selvstyre! Ville han slippe godt fra dette?
Citat: Jeg får i stigende grad den fornemmelse, at vi bevæger os mere og mere bort fra gråzonen: Vandene skilles, og flere vågner op og bliver konfrontret med, hvad der er ved at ske: at det ikke er nogen selvfølge at Danmark er et kristent land.
Det kan måske motivere nogle flere til at tage stilling ...
.. Du kan nok høre, at jeg har hårdt brug for at vende tankerne i retning af "Der er ikke noget så galt, at det ikke er godt for noget." Lige nu er jeg dog så mismodig at jeg mere tænker: "Intet er så galt, at det ikke kan blive værre ... " ) Citat slut.
Svar: Ok. jo, kære kristina, det kan meget hurtigt blive værre. Jeg har i aften i DR2 Deadline overværet en "dialog" mellem Bjergager-Kristeligt Dagbald og Biskop Keld Holm, Århus. KH kunne selvfølgelig ikke se problemet og snakkede om plads og dialog i folkekirken (den såkaldte rummelighed), hvorefter han også nåede (uden at sætte navn på) at hentyde nederdrægtigt til den varme og dygtige præst B.C. i Sct. Pauls Kirke, som denne biskop ikke kan lide. Dette skyldes at præsten klart har henvist til Guds ord herunder om kirkens forhold til homoseksuel praksis og velsignelse. Og hentydningen fra Keld Holm gik på, at hvis man kunne klandre Grosbøll, så måtte man også tage fat på præster, der mente noget med skriftens ord omkring homoseksuelle.
Men iøvrigt er dine første bemærkninger jo tæt på at være profetiske og det er jo ikke noget man i folkekirken er vant til, men godt gået.
Grossbøll må da for min skyld gerne være i Folkekirken som menigt medlem, men jeg forstår bare ikke hvorfor han vil være præst når han ikke tror på Gud, det hænger da ikke sammen at være præst og så ikke tro på Gud, det virker ihvertfald ikke logisk for mig
Og så har du selvfølgelig ret i, at kirkeministeriet er et politisk organ og ikke interesseret i politik, men hele denne her sag får mig til endnu engang at overveje om ikke det var på tide at skille stat og kirke ad??? Jeg synes ihvertfald det er uhyrligt at Grossbøll bare kan få lov til at prædike igen sådan uden videre, godt nok er der tilsyn med ham under en anden biskop end Rebel, nemlig Jan Lindhardt, men sådan som tingene bliver lagt frem tyder det jo ikke på, at det gør sagen meget bedre, snarere tværtimod
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
#46438 - 13/05/200512:45Re: Grosbøll tilbage i kirken
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Nikolaj ..
tja ... den dag hvor der ikke er flere troende præster tilbage i vores sogne, må vi jo erkende at vi ikke mere har en evangelisk-luthersk folkekirke. Jeg har stadig et håb om, at jeg ikke skal opleve den dag.
Men måske ville det være en god ide allerede nu at kræve, at det tydeligt fremgår af enhver dansk kirkes hjemmeside, hvem, og hvem ikke, der er præst af gavn, tror på en skabende og opretholdende Gud, på Jesus som vor Frelser og Herre, og på syndernes forladelse og det evige liv. Og som ikke skjuler Bibelens ord om fortabelsens alvor. Og alle måder i øvrigt tager sit præsteløfte højtideligt.
På den måde vil enhver frit kunne vælge, om man ønsker en ceremonimester iklædt præstetøj til festlige lejligheder, eller en præst der forkynder Guds ord til opmuntring, trøst og formaning.
#46439 - 13/05/200513:34Re: Grosbøll tilbage i kirken
malli
Bruger
Hej Kristina
... den dag hvor der ikke er flere troende præster tilbage i vores sogne, må vi jo erkende at vi ikke mere har en evangelisk-luthersk folkekirke
Den dag er såmænd længe oprindet.
Ifald man selv kan definere sin teologi, kan kirken under ét ikke længere kaldes evangelisk-luthersk. Det er så muligt, at der under Folkekirken findes evangelisk-lutherske kirker, hvad der rent faktisk gør - men dette er ikke et og samme.
At Grossbøll kan bryde sin præste-ed og og fuldstændig uden konsekvenser benægte af en skabende, opretholdende Gud samt fornægte opstandelsen strider klart imod...ja, samtlige Folkekirkens trosbekendelser - herunder de evangelisk-lutherske. Derfor, når dette bliver tolereret, fordi præsten har frihed til at definere sin teologi, er dette et klart vidnesbyrd om at Folkekirken ikke længere er evangelisk-luthersk. Hvad den så er, tjaaa, det afhænger af hvor man går i kirke, og her er der jo slag på alle hylder.
"– Jan Lindhardt har gennem en menneskealder været vant til at tale med lidt forvirrede teologistuderende, og jeg tror, han er den rette til at tale med Grosbøll, hvis teologi kan fremtræde forvirrende. Grosbøll bør overveje, at han skal have en rimelig teologi, der også skal give mening for mennesker, som står ved en grav, siger Kjeld Holm."
Men ihht Kjeld Holm kan han jo bare nøjes med at omformulere sin teologi, så den "giver mening" - og her er der jo utallige muligheder, lige fra shamanismens sjælevandring til en lære om alles frelse. Så dette burde jo ikke være så svært.
Desværre har der vist været en fodfejl som gjorde at Grosbøll kom tilbage. Det er selvfølgelig beklageligt. Jeg håber dog at han bliver dømt senere. se evt her. http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel:aid=252258
Det er helt grotesk hvis Grosbøll kan fortsætte på ubestemt tid. Det er noget af det værste. Sidst der var en præsteret var mod Bent Feldbæk. Ham støttede jeg 100 % i den sag. Han troede på Gud, og teologisk ligger jeg meget tæt på ham. Her var det i dåben som var stridspunktet, hvor et enkelt ord som er det samme på græsk I/til. Det er peanuts i forhold til den her sag.
MHT Grosbøll som overhovedet ikke tror på Biblens ord kan fortsætte. HMM Det svarer til at en informationsleder for TDC siger at han overhovedet ikke tror på TDC, TDCs foretningsprincipper/gange. Han siger det åben overfor alle aviser og tv. Hvor længe tror du at han er informationsleder for TDC. Næppe ret længe. Bjarne
Du skrev: ...som ser Grosbølls tilbagevenden til prædikestolen som noget nær en katastrofe,
Det undrer mig meget, at I alle her kan klappe hinanden på skuldrene og være enige om, hvor forfærdeligt det er med ham Grosbøll.
Men der er nu engaqng noget som hedder lov og ret, og sålænge det ikke er lykkedes at samle dokumentation mod Grosbøll som holder i retten, så er det kun godt at han er tilbage. Alt andet ville da være uretfærdigt.
Du skrev: Desuden forstår jeg ikke at Grosbøll og hans lige overhovedet vil være præster når de ikke tror på Gud, det virker da ikke særlig logisk...
Du kender åbenbart ikke noget til Grosbølls teologi. Men Grosbøll er faktisk meget seriøs omkring sin tro og sin præstegerning. Hvis du vil vide noget om Grosbølls tro kan du eksempelvis læse denne artikel fra Dialogcentret . Artiklen er kritisk overfor Grosbøll, men giver dog et indblik i hvordan han tolker kristendommen.
#46442 - 16/05/200509:12Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken
[Re: Engelsted]
malli
Bruger
Hej Engelsted
Det undrer mig meget, at I alle her kan klappe hinanden på skuldrene og være enige om, hvor forfærdeligt det er med ham Grosbøll.
Men der er nu engaqng noget som hedder lov og ret, og sålænge det ikke er lykkedes at samle dokumentation mod Grosbøll som holder i retten, så er det kun godt at han er tilbage. Alt andet ville da være uretfærdigt.
Det er sandt at man ikke kan fyre et menneske uretmæssigt, - men et menneske, der offentligt fornægter en skabende og opretholdende Gud samt opstandelsen har intet at gøre på en prædikestol.
Og så er jeg lidt ligeglad med juridiske fixfaxerier.
Mkh Malli
Ændret af malli (16/05/200509:15)
Du skrev: Og så er jeg lidt ligeglad med juridiske fixfaxerier.
Det ud til, at pøblen, som iflg. evangelierne ville have Jesus korsfæstet, også var ligeglade med juridiske fixfaxerier.
Igen talte Pilatus til dem, da han helst ville løslade Jesus. Men de råbte tilbage: »Korsfæst ham, korsfæst ham!« For tredje gang spurgte han dem: »Hvad ondt har denne mand da gjort? Jeg har intet fundet hos ham, som kræver dødsstraf, derfor vil jeg løslade ham, når jeg har givet ham en revselse.« Men de pressede på og forlangte med høje råb, at han skulle korsfæstes, og deres råb sejrede.
Citat: Du kender åbenbart ikke noget til Grosbølls teologi. Men Grosbøll er faktisk meget seriøs omkring sin tro og sin præstegerning. Citat slut.
Svar: Jo, Grosbøll tolker hans opfattelse af "kristendommen", men... Uanset det juridiske spilfægteri, som intet har med kristendommen,troen på Kristus at gøre, så er det en kendsgerning, at:
Grosbøll i sin bog tydeligt bekender nøjagtig det modsatte af den bekendelse som kirken har som fundament samt at han benægter det tiltrædelsesløfte han har underskrevet ved sin start som præst i folkekirken. Og så burde han tage konsekvensen og træde ud af sit embede og blive kulturformand i Taarbæk istedet for.
Grosbøll i sin bog tydeligt bekender nøjagtig det modsatte af den bekendelse som kirken har som fundament samt at han benægter det tiltrædelsesløfte han har underskrevet ved sin start som præst i folkekirken.
Nu findes der jo mange opfattelser og fortolkninger af hvad der er forenligt og uforenligt med folkekirkens grundlag. Og derfor er det vigtigt, når der opstår mistanke og tvivl, at der føres en ordentlig process.
Og sålænge kirkeministeriet ikke har fundet grundlag nok til at køre en sag, så må man jo opfatte Grosbøll som værende indenfor folkekirkens grundlag. Som bekendt er man jo uskyldig indtil det modsatte er bevidst.
Så derfor er det fortsat godt, at Grosbøll er tilbage.
#46448 - 16/05/200513:18Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken
Henoch
Bruger
Reg.: 21/02/2005
Sted: Sommersted
Hej Engelstad
Selvfølgelig skal det juridiske grundlag være i orden. Thorkild Grosbøll skal ikke lynches. Men det undrer mig meget, at det materiale Rebel har indsamlet ikke skulle kunne holde i præsteretten. Når juristerne i kirkeministeriet og justitsministeriet bedømmer, at Grosbøll ville blive frikendt, hvis man anlagde sag, så viser det, at lovgrundlaget eller den juridiske praksis gør det umuligt for Folkekirken at fastholde sin lære med den nuværende ordning. Derfor er Folkekirken og den sammenblanding af kirke og stat, som vi har i Danmark, så problematisk en størrelse.
Man har i mange år forsøgt at undgå en splittelse af Folkekirken ved at tillade alle slags holdninger. Jeg kan godt se noget positivt i, at der er plads til en vis tvivl og uenighed. Men når vi har præster, der vedholdende og uden tvivl fastholder, at de ikke tror på noget metafysisk, så har rummeligheden sprængt alle grænser, og det vil det føre til en splittelse fra den anden fløj. Jeg tror vi vil se mange nye frimenigheder og frikirker, der bliver dannet af troende mennesker, der forlader Folkekirken nu. Det synes jeg er dybt bekymrende, da de nye frimenigheder og frikirker meget nemt kan blive sekteriske og fordømmende, og man vil efterlade de troende, der vælger at blive i Folkekirken i en meget svær situation.
Den bedste løsning ville for mig at se være, hvis Folkekirken fik fuld bestemmelsesret over sin forkyndelse og sine indre forhold. Det ville indebære, at kirkeministeren skulle følge den indstilling som Grosbølls retmæssige tilsynsmyndighed, Biskop Rebel, kom med, om at sende Thorkild Grosbøll for en præsteret.
Du skriver: Når juristerne i kirkeministeriet og justitsministeriet bedømmer, at Grosbøll ville blive frikendt, hvis man anlagde sag, så viser det, at lovgrundlaget eller den juridiske praksis gør det umuligt for Folkekirken at fastholde sin lære med den nuværende ordning. Derfor er Folkekirken og den sammenblanding af kirke og stat, som vi har i Danmark, så problematisk en størrelse.
Jeg tror godt, at jeg kan forestille mig, hvilke frustrationer sammenblandingen af kirke og stat medfører. Men umiddelbart kan jeg ikke se, at den frustration, som eksempelvis du oplever i denne sag, primært har med det uklare stat/kirke forhold at gøre. Det handler vel mere om den frustration man oplever, når man er med i en kirke, der har videre grænser, end man selv har.
Du skriver: Jeg kan godt se noget positivt i, at der er plads til en vis tvivl og uenighed.
Jeg forstår godt, at selvom din baggrund er indenfor den kirkelige højrefløj, så er du ikke ekstrem i dine holdninger. Og det kan jeg kun have respekt for.
Du skriver. Men når vi har præster, der vedholdende og uden tvivl fastholder, at de ikke tror på noget metafysisk, så har rummeligheden sprængt alle grænser, og det vil det føre til en splittelse fra den anden fløj.
Det er naturligvis svært at gøre alle tilpas.
Du skriver: Jeg tror vi vil se mange nye frimenigheder og frikirker, der bliver dannet af troende mennesker, der forlader Folkekirken nu.
Jamen, så må de jo gøre det. Jeg kender ikke den aktuelle situation på den folkekirkelige højrefløj, men det er da mit indtryk, at konservative kristne ofte laver en del larm. Så vidt jeg ved, har der lige siden "De stærke Jyder" løbende været grupperinger, der har overvejet at forlade folkekirken. Er der ikke også noget om, at Indre Missions hus i København, Betesda, oprindeligt er bygget til at kunne fungere som kirkebygning?
Dengang jeg selv var kristen (jeg kom i en frikirke), kan jeg huske, at der omkring 1990'erne var en masse larm og ballade omkring den nye autoriserede bibeloversættelse. Der blev jo løbende udgivet nogle prøveoversættelser, og en del frikirkepræster var højlydt utilfredes med disse, og talte om at det kunne blive nødvendigt for frikirkerne, at udarbejde deres egen oversættelse. Det skete naturligvis aldrig.
Du skriver: Det synes jeg er dybt bekymrende, da de nye frimenigheder og frikirker meget nemt kan blive sekteriske og fordømmende, og man vil efterlade de troende, der vælger at blive i Folkekirken i en meget svær situation.
Hvis du med ordet "troende" mener konservativ "bibeltro" kristen, så forstår jeg godt hvad du siger. Og det er da meget muligt, at du har ret.
Jeg deler din afstandtagen fra sekteriske og fordømmende religiøse grupper. Men omvendt kan man jo ikke styre folkekirken ud fra et kriterie om at de konservative ikke må forlade den.
Du skriver: Den bedste løsning ville for mig at se være, hvis Folkekirken fik fuld bestemmelsesret over sin forkyndelse og sine indre forhold. Det ville indebære, at kirkeministeren skulle følge den indstilling som Grosbølls retmæssige tilsynsmyndighed, Biskop Rebel, kom med, om at sende Thorkild Grosbøll for en præsteret.
Selvom folkekirken havde fuld bestemmelse over egne indre forhold, så ville det vel på ingen måde gøre Rebels indstilling til sidste ord før en evt. retsag. Måske skulle hun så i stedet fremlægge sin indstilling for et bispekollegium, og/eller for nogle juridiske rådgivere, eller ????
Citat: Nu findes der jo mange opfattelser og fortolkninger af hvad der er forenligt og uforenligt med folkekirkens grundlag Citat slut.
Svar: Ja, der er mange opfattelser og fortolkninger,men det er fra New Age og alternative religioner, men det ændrer ikke en tøddel på, at hans bog og andre udtalelser, samt biskop Rebel`s vurdering og masser af kompetente teologer fastslår, at Grosbøll er i strid med den aftale, som han har tiltrådt ved sin ansættelse 1. gang som præst. Og din henvisning til andre fortolkninger og opfattelser gælder ihvertfald ikke på folkekirken og andre troendes forståelse af, at Jesus var Guds søn, at han døde på korset og opstod fra graven og at han tydeligt i sine formaninger fortalte, at han gik bort dels for at sende Helligånden til de troende og at berede plads for de som tror på Kristus, altså evigt liv.
Og det er lige netop på disse vitale områder af troen,at Grosbøll fejler og derfor burde søge en stilling som kulturudvalgsformand i Taarbæk, det ville han sikkert passe fint til. Så kan menighedsrådsformanden og kulturformanden hygge sig i deres egen klub.
Nu er det jo heller ikke sikkert at Grosbøll er tilbage som du skriver. Biskoppen i Roskilde skal jo være tilsynsførende og han mener tilsyneladende, at det ikke er nok med bare en skriftlig erklæring, men også en hjertets omvendelse, hvilket svarer meget godt til bibelens kontekst. Så lur mig om ikke Grosbøll falder i før eller senere.
#46451 - 16/05/200518:21Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Engelsted, du skriver "Nu findes der jo mange opfattelser og fortolkninger af hvad der er forenligt og uforenligt med folkekirkens grundlag. Og derfor er det vigtigt, når der opstår mistanke og tvivl, at der føres en ordentlig process."
Ja, sandt nok, men det er jo netop også derfor, der bør føres en ordentlig proces!
Ved at manøvrere uden om en læresag efterlades vi alle uafklarede om, hvad kirken mener er foreneligt med kirkens grundlag. Der er som bekendt ikke religionsfrihed i folkekirken, kun udenfor!
Og når begrundelsen for at ville undgå en læresag er, at en sådan vil tage lang tid, så synes jeg, det er en meget dårlig begrundelse. Jeg tolker det sådan, at "man" dermed siger, at det ikke er særlig vigtigt ...
For mange af os folkekirke-medlemmer er det faktisk særdeles vigtigt, eller endda afgørende, for en eventuel beslutning om udmeldelse.
Kristina:
Ja, sandt nok, men det er jo netop også derfor, der bør føres en ordentlig proces!
Jeg har kun forholdt mig til, at mange her på sitet gerne vil af med Grosbøll, selvom juristerne i div. ministerier har fundet at en sag mod ham ikke kan holde. Men hvis man på et senere tidspunkt finder, at man har nok til en sag, så har jeg da ingen problemer med det. Jeg har ingen personlige "aktier" i Grosbøll eller hans teologi. Så det er blot den holdning, hvor man bare vil af Grosbøll, fordi man er teologisk uenig med ham, som jeg opponerer imod.
Noget andet er så, hvis man ikke kan identificere sig med Den Danske Statsautoriserede Religionsanstalt. Der må man jo så gøre op med sig selv, hvilke konsekvenser man vil drage.
Du skrev: Så lur mig om ikke Grosbøll falder i før eller senere.
Jamen, det er da meget muligt, at du har ret i det. Som jeg skrev til Kristina, så har jeg ingen personlige "aktier" i Grosbøll eller hans teologi. Jeg vender mig blot mod den holdning, hvor manden anses for skyldig, fordi han mener noget andet, end man selv gør.
Sålænge man ikke har stof nok til en sag, er det godt at han er tilbage i folkekirken.
#46454 - 16/05/200520:08Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej igen Engelsted
"Jeg har kun forholdt mig til, at mange her på sitet gerne vil af med Grosbøll, selvom juristerne i div. ministerier har fundet at en sag mod ham ikke kan holde."
Jeg mener, det er underordnet, hvad ministerielle jurister mener. De er ikke teologer og repræsenterer heller ikke fk-medlemmerne. Vores kirke siges at være en folke- og ikke en statskirke, og stridsspørgsmålet må dog i dette dette tilfælde være et internt teologisk anliggende.
"Jeg har kun forholdt mig til, at mange her på sitet gerne vil af med Grosbøll, selvom juristerne i div. ministerier har fundet at en sag mod ham ikke kan holde."
Jeg mener, det er underordnet, hvad ministerielle jurister mener. De er ikke teologer og repræsenterer heller ikke fk-medlemmerne. Vores kirke siges at være en folke- og ikke en statskirke, og stridsspørgsmålet må dog i dette dette tilfælde være et internt teologisk anliggende.
kristina
Kære Kristina,
Dermed understreger du faktisk at det var en rigtig god ide at sende sagen tilbage til en biskop.
Kristina: Jeg mener, det er underordnet, hvad ministerielle jurister mener.
Nå
Kristina: De er ikke teologer og repræsenterer heller ikke fk-medlemmerne
Så vidt jeg husker er en præsteret i folkekirken en juridisk process, ledet af jurister som så igen bistås af teologer. En sådan process kan sikkert organiseres på flere måder, og jeg siger ikke, at den måde der gælder for folkekirken, er den eneste rigtige. Men sålænge det er den der gælder, så er det den man må følge og drage sine konklussioner ud fra.
Men under alle omstændigheder er det vigtigt, at en process indeholder de nødvendige juridiske elementer til at garantere den anklagede den grad af retssikkerhed, der må være i et civiliseret samfund. Og det er fuldstændig uafhængigt af, om processen køres af den danske stat eller internt i folkekirken.
Og derfor er det en total misforståelse, når du taler om at repræsentere fk-medlemmerne. En sag i præsteretten skulle jo nødig udvikle sig til en populariteteskonkurrence.
Kristina: og stridsspørgsmålet må dog i dette dette tilfælde være et internt teologisk anliggende.
Der er helt klart teologi i sagen, og dermed også mange religiøse følelser forbindet med sagen. Men netop derfor, er det vigtigt at holde tungen lige i munden og køre en juridisk process efter nogle objektive regler.
Citat: Jamen, det er da meget muligt, at du har ret i det. Som jeg skrev til Kristina, så har jeg ingen personlige "aktier" i Grosbøll eller hans teologi. Jeg vender mig blot mod den holdning, hvor manden anses for skyldig, fordi han mener noget andet, end man selv gør.
Sålænge man ikke har stof nok til en sag, er det godt at han er tilbage i folkekirken. Citat slut.
Svar: Fair nok Men det har man alene ud fra kirkens bekendelsesgrundlag, men eftersom der er gået politik i sagen- manden er tjenestemand i det sekulære system- og biskopperne ikke kan hitte rede i hvad de selv tror. så er udfaldet foreløbig blevet det jeg skrev i mit første indlæg:EN VARM KARTOFFEL/ eller en abe som alle sender videre.
Men lad os nu se OM han kommer tilbage og hvor længe det holder.
#46458 - 16/05/200522:35Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken?
[Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lars, du skriver:
"Dermed understreger du faktisk at det var en rigtig god ide at sende sagen tilbage til en biskop."
Ja, det har du ret i. Men ikke til en biskop (efter ministerens eget hovede) men til den biskop, som har tilsynspligten i stiftet. Liselotte Rebel havde udtrykt, at hun syntes der skulle være en læresag, og at hun ikke kunne kunne tage ansvar for præstens forkyndelse, men hun forlangte ikke direkte en læresag. Derfor havnede sagen på ministerens bord.
Han burde have sendt den retur til Liselotte Rebel og bedt om hendes klare stillingtagen: at hun enten krævede en læresag, eller accepterede præstens forkyndelse som værende i orden.
Det må efter min mening være del af hendes job som biskop.
#46459 - 16/05/200522:53Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken
Anonym
Anonym
Og sålænge kirkeministeriet ikke har fundet grundlag nok til at køre en sag, så må man jo opfatte Grosbøll som værende indenfor folkekirkens grundlag. Som bekendt er man jo uskyldig indtil det modsatte er bevidst.
Så derfor er det fortsat godt, at Grosbøll er tilbage.
Grosbøll har selv skrevet i sin bog at han ikke tror på en skabende og opretholdende Gud, samt fraskrevet sig troen på et par andre fundamentale kristne lærepunkter.
Så han burde tage konsekvensen af sine egne udtalelser og selv forlade sin stilling som præst - man fristes til at tro at den gode løn og den luksiøse prsøtebolig tæller mere end trofasthed over for den kristne tro og lære.
#46460 - 16/05/200523:09Smider de aben videre?
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina
jeg har ikke fulgt sagen så tæt, men ved du, hvorfor i alverden man har sendt sagen til biskop Lindhardt i Roskilde Stift??? Det var da biskop Rebel, der sad med sagen først, fordi manden - Grosbøll - er præst i hendes stift (?). Det virker da UNDERLIGT, at man sender sagen fra den biskop til en helt anden i et helt andet stift...det forstår jeg altså ikke en bønne af!!! Det må jeg sige.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#46462 - 16/05/200523:29Re: Smider de aben videre?
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
okay, aben er smidt videre.
Men fortvivl nu ikke, jeg ved da, at der stadig findes mange - eller nogen - gode rettroende og bibeltro præster i Folkekirken, jeg kender selv et par stykker og ved at der findes flere end dem. Bl.a. din egen sognepræst, Jørgen Sejergaard. Dem skal man bare holde sig til, så kan man godt blive i Folkekirken endnu. Så så skidt står det da heller ikke til.
mvh Tau. Husk, enhver kirke har sine problemer, og vi har også vores i RKK.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
#46463 - 16/05/200523:39Re: Smider de aben videre?
[Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger
du har ret, tau, tak fordi du husker mig på det - vi har faktisk flere gode troende præster i mit sogn, og også i to af mine nabosogne! :-) - jeg ville jo bare så gerne, at det var en selvfølge overalt, i alle sogne ...
Heldigvis har vi den gode folkekirkelige ordning, at man kan løse sognebånd, hvis man ikke er så priviligeret som jeg, som er så godt kørende med præster!
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina
vi kan også løse sognebånd i RKK, men man gør det normalt kun, hvis det er meget påtrængende at gøre det - hvis man har en virkelig god grund. (men sådan er det vel også hos Jer.)Nu er forkyndelsen ikke problemet hos os, men der kan så være andre ting, der gør, at man ønsker at komme hos en anden præst. Det er endvidere helt normalt, at man har en anden præst, en udenbys præst som skriftefader, da det kan være lidt for meget, at skulle fortælle disse ting til sin egen præst, som man skal se bagefter igen. Der kan det være godt at have en udenbys, som man kun bruger til dette formål..
mvh Tau.
Andreas: Grosbøll har selv skrevet i sin bog at han ikke tror på en skabende og opretholdende Gud, samt fraskrevet sig troen på et par andre fundamentale kristne lærepunkter.
Grosbøll opfatter sig selv som kristen. Og hvis du spørger hans menighedsrådsformand, så vil du også få at vide, at Grosbøll er kristen.
Men det er rigtigt, at Grosbøll ikke er kristen på samme måde, som du er. Det er rigtigt, at Grosbøll ikke finder noget i bibelen, som får ham til at tro på en skabende og opretholdende Gud. For Grosbøll er biblenes tale om Gud blot en del af datidens kulturelle kontekst, medens du tager talen om Gud bogstavelig.
Andreas: Så han burde tage konsekvensen af sine egne udtalelser og selv forlade sin stilling som præst - man fristes til at tro at den gode løn og den luksiøse prsøtebolig tæller mere end trofasthed over for den kristne tro og lære.
Hvorfor det, Grosbøll opfatter selv sin lære som i naturlig forlængelse af den reformation af Gudsbegrebet, som Jesus satte igang.
Du skal naturligvis have lov til at være uening med ham, men jeg synnes faktisk, at det er upassende af dig, at tilægge Grosbøll dårlige motiver, blot fordi han mener noget andet end du gør.
#46466 - 19/05/200517:02Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken
[Re: Henoch]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Henoch.
Du skriver: "Jeg tror vi vil se mange nye frimenigheder og frikirker, der bliver dannet af troende mennesker, der forlader Folkekirken nu. Det synes jeg er dybt bekymrende, da de nye frimenigheder og frikirker meget nemt kan blive sekteriske og fordømmende, og man vil efterlade de troende, der vælger at blive i Folkekirken, i en meget svær situation."
Det er selvfølgelig noget, man bør være opmærksom på. Men hånden på hjertet: Er den fare ikke lige så vel til stede, der hvor man har missionsforeninger som IM og LM i stedet for at have nok i sognekirken? Vi tænker bare ikke over det, fordi vi har været vant til det så længe.
For slet ikke at tale om det faktum, at der er en "højrefløj"?
Og er det ikke også af og til (jeg siger ikke: altid) blevet sådan i praksis?
Det fører jo ikke til, at vi nedlægger missionsbevægelserne (heldigvis), men forhåbentlig til, at vi besinder os på farerne.
Derimod synes jeg, at det er bekymrende med den holdning (som dog evt. ikke er så almindelig mere?), at "vi bliver, ligemeget hvad", og ender med langsomt at blive sløvet pga. det.
Eller at vi tror, at vi kun kan drive mission, når vi er i Folkekirken.
Eller at man er så folkekirke- eller sognetro, at man i årevis bliver hængende under en dårlig forkyndelse, som i det lange løb skader ens tro.
Eller at man er alt for bange for valg- og frimenigheder, fordi man nærmest ser det som "kirkesplittende", som om det var organisationen, der var det afgørende.
Mht. dem der bliver i Folkekirken, så bliver de da forhåbentlig ikke, hvis de ikke (længere) kan finde en god præst at gå til. Men man kunne vel også forestille sig, at man ikke brød båndene helt, fordi man gik hver til sit?
Jeg håber ikke, du synes, jeg er alt for meget "ude med riven", men det er bare nogle tendenser, jeg synes, der er. Men det ser også ud til, at de er blevet mindre udtalte efterhånden, med de seneste hotte kirkelige debatemner.
Kirkeminister Bertel Haarder udtaler: "Spørgsmål om folkekirkens bekendelsesgrundlag bør, så vidt det overhovedet er muligt, løses inden for rammerne af det sædvanlige tilsyn i folkekirken. En sag ved præsteretten bør alene være sidste udvej."
Biskop Lise Lotte Rebel udtaler: "Jeg har i min indberetning af 10. juni 2004 klart tilkendegivet, at jeg finder, at sognepræst Thorkild Grosbøll har sat sig uden for folkekirkens bekendelsesgrundlag. Jeg kan derfor ikke påtage mig det fortsatte biskoppelige tilsyn. Dette har jeg meddelt Kirkeministeriet, som er ansættelsesmyndighed for præster. Denne vurdering fastholder jeg og har gentaget i partshøringen.
Kirkeministeriet har fundet min indgriben berettiget og har tilkendegivet, at jeg har handlet inden for rammerne af mine beføjelser.
Da jeg således med min indberetning har overladt det til ansættelsesmyndigheden at foretage det fornødne i denne sag, ønsker jeg ikke at stille mig hindrende i vejen for, at Kirkeministeriet har valgt at overdrage det gejstlige tilsyn med pastor Thorkild Grosbøll til biskop Jan Lindhardt."
Biskop Jan Lindhardt udtaler: "Jeg er er blevet bedt om at overtage tilsynet med Thorkild Grosbøll for at bringe sagen ud af et dødvande. På den ene side har den hidtidige diskussion mellem biskop Lise Lotte Rebel og Thorkild Grosbøll vakt det indtryk, at det vil være vanskeligt at få en afgørelse ad præsterettens vej, og det kan synes urimeligt at fastholde Grosbøll i en stadig mere langvarig tjenestefritagelse, ligesom folkekirken ikke kan være tjent med at vente i flere år på en afgørelse af sagen. Den sidste sag ved præsteretten varede med appel i fem år, og sagens emne er denne gang ikke mindre kompliceret. I betragtning af sagens vigtighed for folkekirken er det også uholdbart med så lang en usikkerhedsperiode.
...
Jeg har indtryk at at mange i debatten her på disse sider har en tendens til ville gøre kort process. Men en sådan sag kræver at der er nogle mennesker som sætter sig grundigt ind i tingene og håndterer den udfra et dybt kendskab til hvad det drejer sig om. Eftersom kirken i forvejen er splittet - og vel efterhånden har været det i umindelige tider på grund af andre ting - må det nok i sidste instans komme til at dreje sig om hvor man vil sætte grænsen. Hvor meget spittelse kan man bære? Splittelserne er på en gang kirkens svaghed og styrke. Det er her den adskilder sig fra snæversynet ensporethed; snæversynet ensporethed må være uforeneligt med folkekirken, men ukritisk total rummelighed er vel også uforeneligt med folkekirken?
Selvom sagen kan betragtes som ubehagelig kan den også betragtes som overordentlig interessant og uhyre vigtig, som en ansporing og inspiration til at tænke lidt over tilværelsens dybere lag; for det enkelte menneske kan spørsmålet "hvad eller hvem er Gud for mig?" blive vendt og drejet lidt mere.
#46468 - 20/05/200510:12Re: Godt at Grosbøll er tilbage i kirken?
[Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lars Peter - jeg er enig med dig, og det har jo også kun historisk interesse hvad vi hver især mener om, hvad hvem burde have gjort hvornår og hvordan.
Egentlig er det heller ikke det store problem, om en enkelt præst skulle få dispensation til en særdeles alternativ forkyndelse for sin lille venneflok. Det helt store problem er det helt princpielle, som du også påpeger.
Netop derfor ærgrer det mig, at vi så formentlig ikke får nogen læresag, hvor mange havde været tvunget til at sætte sig grundigt ind i, og tage stilling til, hvor grænserne går for hvad folkekirken skal rumme. Kort proces (afskedigelse af en enkelt præst) mener jeg ikke ville løse noget som helst.
"Selvom sagen kan betragtes som ubehagelig kan den også betragtes som overordentlig interessant og uhyre vigtig, som en ansporing og inspiration til at tænke lidt over tilværelsens dybere lag; for det enkelte menneske kan spørsmålet "hvad eller hvem er Gud for mig?" blive vendt og drejet lidt mere."
Ja netop. Det er vigtigt for os alle. Så den dårligst tænkelige løsning er at feje sagen ind under gulvtæppet - så kan man næppe blive ved med at færdes på det uden at snuble!
Ja, lad os håbe, at der under stor mediebevågenhed bliver arbejdet videre med de store spørgsmål:
Hvad eller hvem er Gud? Hvor finder vi en nådig Gud? - og ikke mindst: Hvor finder Gud et nådigt menneske?
#46469 - 21/05/200511:21Meld dig ud af den Gudsbespottende kirke!
metusalem
Bruger
Reg.: 15/09/2002
Sted: Kolding
Det er også mit store ønske og håb at alle de oprigtigt troende i Folkekirken må blive endnu mere styrket i troen som en følge af sager som den med Grossbøll.
Hvordan skulle det ske? Jeg håber selvfølgelig det samme som dig, men alt tyder på det modsatte! Kirken bliver ledt længere og længere væk af hyrder som ikke er gode hyrder, men overlader menigheden til de vilde dyr som der står i Ezekiels bog. Det er meget trist at se den vej kirken bevæger sig mod, og efterhånden er det jo bare et religiøst skuespil, hvor man ikke mener noget alligevel. Hvor er Guds kraft? Hvor er Guds hellighed? Hvor er Bibelen? Hvor er de gudsfrygtige ledere?
Jeg er meget fortrøstningsfuld hvad den kristne tro angår, og dens vilkår i Folkekirken, på trods af at nogle præster angiveligt ikke selv har nogen tro. Min overbevisning er at flertallet af præster er oprigtigt troende.
Igen: Hvad hjælper det at nogle præster tror på Gud og ønsker at følge ham, når deres ledere ikke gør det. Det er selvfølgelig fint, men kirken er en helhed og når én del lider, lider det hele. Jeg har meget svært ved at komme der igen nu. Det er jo næsten komisk så langt kirken er fra Guds ord! Hvad bliver det næste? Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en værre situation. Det skulle da lige være at man begyndte at arrangere okkulte ting indenfor kirken.
Jeg kan kun opfordre til at melde sig ud af Folkekirken og lav en frikirke. Lad Folkekirken sejle sin egen sø direkte til Helvede (hårdt men sandt) og lad os begynde at lave kirker i Danmark som følger Guds ord og hvor vi kan fokusere på livet som kristne og ikke hele tiden skal skændes om de helt grundlæggende ting. Jeg ved det er svært for kristne i små byer at melde sig ud, men så må vi starte med små husgrupper som apostlene gjorde i starten.
Det er ved at være tid til at tage et standpunkt og gøre op med den FULDSTÆNDIG ÅBENLYSE VRANGLÆRE (ja, jeg råber) der foregår!! Vi kan ikke ændre en kirke som bliver ledt af blinde, vi bliver nødt til at starte en selv.
#46470 - 21/05/200513:56Der er stadig noget at kæmpe for
[Re: metusalem]
Nikolaj
Bruger
Hej Henrik, du skriver:
Kirken bliver ledt længere og længere væk af hyrder som ikke er gode hyrder, men overlader menigheden til de vilde dyr som der står i Ezekiels bog. Det er meget trist at se den vej kirken bevæger sig mod, og efterhånden er det jo bare et religiøst skuespil, hvor man ikke mener noget alligevel.
Er det så ikke snarere et irreligiøst skuespil? I øvrigt er jeg stort set enig i dette.
Hvor er Guds kraft? Hvor er Guds hellighed? Hvor er Bibelen? Hvor er de gudsfrygtige ledere?
Mange steder, heldigvis, både i og udenfor folkekirkeligt regi.
Hvad hjælper det at nogle præster tror på Gud og ønsker at følge ham, når deres ledere ikke gør det.
Gør de ikke? Selv om jeg er meget utilfreds med de fleste af biskopperne, så er det nu da mit indtryk, at de oprigtigt tror på Gud.
Det er selvfølgelig fint, men kirken er en helhed og når én del lider, lider det hele.
Så du foreslår, at vi redder os selv og lader de lidende i stikken?
Jeg har meget svært ved at komme der igen nu. Det er jo næsten komisk så langt kirken er fra Guds ord! Hvad bliver det næste? Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en værre situation. Det skulle da lige være at man begyndte at arrangere okkulte ting indenfor kirken.
Jeg tror nu snarere, at det næste bliver homoseksuelle ægteskaber, men okkulte ting er desværre heller ikke en umulighed. Vi ser jo allerede i dag folk inden for folkekirken, der er meget åbne over for f.eks. zoneterapi, akupunktur og andre former for "alternativ behandling".
Jeg kan kun opfordre til at melde sig ud af Folkekirken og lav en frikirke. Lad Folkekirken sejle sin egen sø ...
Men er en frikirke ikke netop en kirke, der sejler sin egen sø? Mit bud er istedet, at skal vi endelig forlade folkekirken, så må vi danne en samlet kirke med organisation og tilsyn. Man kunne måske endda overveje at genindføre den apostoliske succession.
Det er ved at være tid til at tage et standpunkt og gøre op med den FULDSTÆNDIG ÅBENLYSE VRANGLÆRE (ja, jeg råber) der foregår!!
Men det er ellers mit indtryk, at du hellere vil løbe fra vranglæren end gøre op med den. Mit bud er, at vi skal blive i folkekirken og bekæmpe vranglæren, så længe dette kan lade sig gøre. Og det kan det, så længe det er tilladt at sige sandheden i folkekirken.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#46471 - 21/05/200514:52Re: Der er stadig noget at kæmpe for
Lord Dean
Bruger
Men det er ellers mit indtryk, at du hellere vil løbe fra vranglæren end gøre op med den. Mit bud er, at vi skal blive i folkekirken og bekæmpe vranglæren, så længe dette kan lade sig gøre. Og det kan det, så længe det er tilladt at sige sandheden i folkekirken.
Guds fred Nikolaj
Så længe det kan lade sig gøre? Man kan jo altid stå nede i det ene hjørne og mumle om at man ikke bryder sig om teologien. Men når man har gjort det længe nok og ikke draget nogen konsekvens af det, så bliver folk lidt ligeglade med, at der står nogle få og mumler rundt om i hjørnerne. Hvor mange år har IM ikke råbt og skreget om, at tingene udvikler sig i en forkert retning, og hvor meget har det hjulpet? Udviklingen er måske blevet forsinket lidt, men ingen er i tvivl om, at det blot er et spørgsmål om tid. Sådan forholder det sig også med de homoseksuelle vielser. Biskopperne er ikke i tvivl om at det kommer, de ved bare ikke hvornår tiden er moden til det. Det er den holdning de fleste biskopper har, hvis de da ikke allerede er parat til at indføre vielse af homoseksuelle i dag. De venter blot på det gunstige øjeblik til at indføre deres ugudelighed i folkekirken.
Folkekirken er uhelbredelige syg! Den lider en af indbygget sygdom. En sygdom, som i høj grad kan henføres til dens nære bånd til det politiske system, der gør, at kirken ikke har andet valg end at tilpasse sig tidsånden, da de øverste ansvarlige for kirken er på demokratisk valg mindst hvert 4 år.
#46472 - 21/05/200515:40Re: Bliv og kæmp!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Henrik
Som du kan se af overskriften er jeg ikke enig med dig i, at tiden er til faneflugt.
Jeg ville ikke have nogen indvendinger, hvis de, der ikke er indforstået med folkekirkens grundlag, vælger at forlade den med den begrundelse, at de ikke kan få deres individuelle behov opfyldt. Det er fair nok: Dørene skal være åbne, både ind og ud.
Men jeg synes ikke lige det er os, der bør forlade den, vi som er indforstået med kirkens evangelisk-lutherske trosgrundlag.
"Igen: Hvad hjælper det at nogle præster tror på Gud og ønsker at følge ham, når deres ledere ikke gør det. Det er selvfølgelig fint, men kirken er en helhed og når én del lider, lider det hele."
Det hjælper da i allerhøjeste grad, at nogle (jeg er optimistisk nok til at regne med, at det faktisk er de allerfleste!) præster tror på Gud! Og i deres arbejde med forkyndelse og andre kirkelige handlinger og undervisning, samtaler og sjælesorg har de heldigvis ikke nogen daglig leder, der ånder dem i nakken og kritiserer deres tro og forkyndelse!
Hvis det en dag kommer så vidt, at præsterne ikke mere legalt kan nægte at udføre kirkelige handlinger, som de ikke kan stå inde for (f.eks. homovielser) har vi en helt ny situation. Men sådan er det jo i hvert fald ikke nu.
Jeg ser egentlig heller ikke folkekirken som en helhed. Splittelsen er der, og jeg ser nærmest kirken som en brugbar organisation, hvor Guds ord lyder og mennesker samles om at lytte og at bidrage til det kristne fællesskab. At der også lyder andre stemmer synes jeg er til at leve med, selv om vi selvfølgelig skal blive ved med så godt vi hver især formår at modsige dem i skrift og tale.
Og uanset hvor mange frikirker, der bliver dannet, vil ikke en eneste af dem være fri for vranglære og anden dårligdom, og i hvert fald ikke fri for farisæisme!
Farisæersindet får let ny næring, hvis alle "rettroende" stikker af og vasker hænder og ikke vil risikere at sidde på kirkebænk med "de forkerte"!
Vores præster og hyrder kan vi selv vælge (og de, som vi vælger fra kan vi bede for! og selv om vi skulle blive udsat for en af de "forkerte", så vil vi fortsat hver søndag i hver eneste kirke kunne høre Guds ord fra Bibelen læst op - 1. eller 2. tekstrække - og der vil være nadver ved alle højmesser, som regel også dåb, og vi vil synge forkyndende salmer fra vores gode salmebog - ja og så er der jo de mere eller mindre vellykkede prædikener ... ...
En FK-fordel mere: Vi har lejlighed til at sende et venligt smil, give en håndsrækning og udveksle et par venlige ord med de kirkefremmede, der evt. møder op med morgenbrandert og fotografiapparat og ikke kan finde ud af, hvornår man skal rejse sig og sætte sig. Så kunne det måske tænkes, at en og anden fik lyst til at kigge indenfor en anden gang, også selv om der ikke var fest bagefter ..
"Hvor er Guds hellighed? Hvor er Bibelen?" Bibelen ligger på alteret, og der bliver læst op af den. Gud er fortsat hellig og evigt allestedsnærværende, og Jesus har lovet at være til stede midt iblandt os, når to eller tre af os syndere er forsamlede i hans navn.
Jesus var som bekendt også til stor forargelse, netop fordi han havde fællesskab med ludere og landsforrædere og andre udstødte ...
Så hvis vi nu ifører os Guds fulde rustning, mon så ikke vi kan holde ud i den skrøbelige, syndige, helt forkerte folkekirke et par sæsoner mere? Det håber jeg!
Ef 6,16.17-18: ... Så stå da fast, spænd sandhed som bælte om lænden, og ifør jer retfærdighed som brynje, og tag som sko på fødderne og villighed til at gå med fredens evangelium.
Overalt skal I løfte troens skjold, hvormed I kan slukke alle den ondes brændende pile. Grib frelsens hjelm og Åndens sværd, som er Guds ord.
Under stadig bøn og anråbelse skal I altid bede i Ånden og holde jer vågne til det og altid være udholdende i forbøn for alle de hellige ...
Ja, vi må huske at bede for vores kirkelige myndigheder og for alle andre, der styrer og råder ... og vi må huske at takke Gud for det privilegium det er at bo i et forkælet land, hvor vi frit kan samles i kristne fællesskaber uden at risikere forfølgelse ..
#46473 - 21/05/200516:23Re: Bliv og kæmp!
malli
Bruger
Hej Kristina
"Hvor er Guds hellighed? Hvor er Bibelen?"
Bibelen ligger på alteret, og der bliver læst op af den. Gud er fortsat hellig og evigt allestedsnærværende, og Jesus har lovet at være til stede midt iblandt os, når to eller tre af os syndere er forsamlede i hans navn.
Jesus var som bekendt også til stor forargelse, netop fordi han havde fællesskab med ludere og landsforrædere og andre udstødte ...
Ja, men han delte ikke nadverbord med dem, ligesom han heller ikke har ændret ordlyden i bibelsteder, der taler om ægteskabet.
Hvordan kan man som medlem af Folkekirken mene, at man kun har meddelagtighed i det der foregår i ens egen lille lokale sognekirke....og ikke i det der foregår i nabosognet, når man via sit medlemsskab financierer hele Folkekirken - og har nadverfællesskab med samme?
Bibelen taler jo klart og tydeligt om at man kan blive meddelagtig i andres synder i Åb. 18,4 "Og jeg hørte en anden Røst fra Himmelen, som sagde: Går ud fra hende, mit Folk! for at I ikke skulle blive meddelagtige i hendes Synder og ikke rammes af hendes Plager."
Ligesom samme bibel fortæller os at vi har delagtighed i hinanden ved nadveren.
Ja, jeg er godt klar over at vi hos os og i andre kirker både har farisæere og hyklere, - men vi har ingen åbenbart ubodfærdige syndere, som Kirkeordinansen og Konkordieformlen forbyder os at tage del i Herrens bord, således som den salige Reformator også lærte.
Mkh Malli
Ændret af malli (21/05/200516:32)
#46474 - 21/05/200516:40Re: Der er stadig noget at kæmpe for
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Lord Dean, du skriver:
Folkekirken er uhelbredelige syg!
JA! Enig! Folkekirken er, som alle andre kirker, hvor der kommer mennesker, uhelbredelig syg. Alle kirker har, til alle tider, lige fra de allerførste, været uhelbredeligt syge og helt forkerte ... Hele denne verden er uhelbredelig syg!
Jesus sagde »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Gå hen og lær, hvad det vil sige: ›Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtoffer.‹ Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«
Tak og lov at Jesus netop kommer uhelbredeligt syge til hjælp!
Vi kan klage over tidsånden (jeg jamrer selv tit! ) - det gjorde Sokrates også! Tidsånden har altid været værre end forrige generations tidsånd! Og tiden er vores fjende (Kronos) som æder sine børn ...
Præd 7,10: Spørg ikke: »Hvorfor var gamle dage bedre end nu?« Det er ikke af visdom, du spørger sådan.
Nej, de "gode" gamle dage var nok ikke spor bedre end nu! Heller ikke i folkekirken! Men uden kamp bliver de værre!
#46475 - 21/05/200517:04Re: Bliv og kæmp!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Jeg kan sagtens følge dig, Malli, men enig er jeg jo ikke (så var jeg ikke her hvor jeg jo er!)
Du skriver, at Jesus ikke delte nadverbord med udstødte. Joh, fortabelsens søn, Judas var da i hvert fald med, da nadveren blev indstiftet!
Du spørger: Hvordan kan man som medlem af Folkekirken mene, at man kun har meddelagtighed i det der foregår i ens egen lille lokale sognekirke....og ikke i det der foregår i nabosognet, når man via sit medlemsskab financierer hele Folkekirken - og har nadverfællesskab med samme?
Jeg har ikke sagt, at jeg ikke har meddelagtighed i det forkerte der foregår. Jeg har også, i egenskab af dansk skattebetalende statsborger, meddelagtighed i en hel masse fejl og mangler i vores samfund som helhed. Jeg har ingen mulighed for at få alle mine ønsker og mine ideelle fordringer indfriet!
Og jeg betragter ikke folkekirken (heller ikke nogen anden kirkeorganisation) som værende spor mer hellig i sig selv end resten af riget. Jeg betaler min kirkeskat får masser af valuta for pengene. Nogle af pengene går til lønninger til præster, som jeg helst ville være foruden, andre til udstyr af forskellig art, som jeg ville stemme imod, hvis det var mig, der var diktator .. men det er jeg jo så ikke ...
Den eneste kirke, jeg ser som hellig, er Guds Kirke, Guds folk på jorden, Jesu Kristi brud, og i den Kirke opkræves der ikke noget medlemskontingent!
Så jeg har ikke mulighed for at vælge mellem rigtigt og forkert - valget står mellem det forkerte og det endnu mere forkerte ...
Og så har jeg efter min bedste overbevisning valgt den forkerte kirke (som ikke er så ringe endda, når jeg tænker rigtig efter!) - og altså ikke en af de endnu mere forkerte!
#46476 - 21/05/200517:35Re: Bliv og kæmp!
malli
Bruger
Hej Kristina
Du skriver, at Jesus ikke delte nadverbord med udstødte. Joh, fortabelsens søn, Judas var da i hvert fald med, da nadveren blev indstiftet!
Ja, det var han, Judas var sammen med discipelskaren for at Skriften skulle gå i opfyldelse, JOh. 17 "Da jeg var sammen med dem, holdt jeg dem fast ved dit navn, det du har givet mig, og jeg vogtede dem, og ingen af dem gik fortabt, undtagen fortabelsens søn, for at Skriften skulle gå i opfyldelse"
Her refereres der så til Salmerne 41, 10 "Selv min ven, som jeg stolede på, og som spiste brødet med mig, har løftet hælen imod mig."
Men hverken Jesus eller Paulus lærer os at gøre det samme, tværtimod står der skrevet: " Velsignelsens bæger, som vi velsigner, er det ikke fællesskab*) med Kristi blod? Brødet, som vi bryder, er det ikke fællesskab*) med Kristi legeme? v17 Fordi der er ét brød, er vi alle ét legeme, for vi får alle del i det ene brød. v18 Tænk på Israels folk: Har de, som spiser af offeret, ikke fællesskab med alteret?
v19 Hvad vil jeg sige med dette? At det, som ofres til afguder, er noget, eller at afguder er noget? v20 Nej, men at det, der ofres, ofres til dæmoner og ikke til Gud, og jeg vil ikke, at I skal have fællesskab med dæmonerne. v21 I kan ikke drikke både af Herrens bæger og af dæmonernes bæger. I kan ikke have del både i Herrens bord og i dæmonernes bord."
Jeg har ikke sagt, at jeg ikke har meddelagtighed i det forkerte der foregår. Jeg har også, i egenskab af dansk skattebetalende statsborger, meddelagtighed i en hel masse fejl og mangler i vores samfund som helhed. Jeg har ingen mulighed for at få alle mine ønsker og mine ideelle fordringer indfriet!
Jesus siger at vi skal give Kejseren hvad Kejserens er og Gud hvad Guds er, derfor kan du ikke sammenligne disse to ting.
Og jeg betragter ikke folkekirken (heller ikke nogen anden kirkeorganisation) som værende spor mer hellig i sig selv end resten af riget.
Det burde du faktisk gøre jvf din kirkes bekendelse, CA 7 "Ligeledes lærer de, at der altid vil eksistere én, hellig kirke. Men kirken er de helliges og troendes forsamling, hvor evangeliet læres ret og sakramenterne forvaltes i overensstemmelse med evangeliet"
Den eneste kirke, jeg ser som hellig, er Guds Kirke, Guds folk på jorden, Jesu Kristi brud, og i den Kirke opkræves der ikke noget medlemskontingent!
Jeg finder at du i allerhøjeste grad forveksler "alter- og prædikestols-fællesskab" eller "nådemiddelsfællesskab"....det fællesskab hviler på enighed i evangeliets forkyndelse og forvaltning af sakramenterne (jfr. Den Augsburgske Bekendelse artikel 7-8)....og så det hellige almindelige fællesskab, der eksisterer på tværs af alle kirkesamfund, men det er ikke et og samme.
Som lutheraner kan du ikke have nadver og prædikestols-fællesskab med Anabaptister og katolikker - hvilket de forøvrigt heller ikke kan indbyrdes - omend du kan anerkende dem som værende kristne.
Mkh Malli
*) delagtighed i
#46477 - 21/05/200518:49Re: Der er stadig noget at kæmpe for
metusalem
Bruger
Hej Nikolaj og tak for sidst (på GU - jeg er Mili-Nissen )
Jeg er enig i at de fleste biskopper sandsynligvis tror på Gud. Man kan så diskutere om deres tro er noget værd når der ikke følger handlinger med. (Jak. 2,14 ff). Jeg tvivler selv på at flere af dem bliver frelst. Men det må Gud jo dømme.
Men ja! Jeg foreslår vi "redder os selv" og indser at kirken ikke er bygget på sten men sand. jeg har i mange år prøvet at påvirke men det er stort set umuligt. ½Og hvem er det man lader i stikken? Det er jo kun dem,som deltager i det "religiøse skuespil". Dem som tager Gud alvorligt og hans ord, vil selvfølgelig søge steder hvor hans ord bliver forkyndt.
Spørgsmålet er jo hvad en kirke er. Og det er altså ikke et sted som skal give en lille smagsprøve på hvad Gud er. Det er et kristent fællesskab hvor Guds ord bliver forkyndt RENT!
En frikirke er på ingen måde en kirke som sejler sin egen sø. Der findes jo netværk af frikirker og samarbejde mellem dem. Forskellen er bare at åbenlys vranglære ikke tolereres og det bygger på Guds ord, ikke en fjols som Lindhardt eller andre imkompetente mennesker.
Nogle gange gør man op med nogle ting ved at vende det ryggen. Vi skal fjerne det onde fra vores midte, og da det helt åbentlyst ikke er muligt i Folkekirken, må vi forlade Folkekirken. I sidste ende går det ud over dem som ikke er frelst for de vil ikke komme i en kirke som har så modsatrettede holdninger. Det forvirrer.
#46478 - 21/05/200520:47Re: Bliv og kæmp!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli, du skriver:
I kan ikke have del både i Herrens bord og i dæmonernes bord."
Nej, sandt nok. Men jeg opfatter det som åndeligt fællesskab! Ikke som lokal-geografisk, kirkeorganisatorisk, fysisk fællesskab. Ikke som noget med at befinde sig i samme lokale - ikke engang som noget med med nødvendigvis at knæle ved samme knæfald ... selv om jeg naturligvis er glad og taknemmelig for det lokale fællesskab, som jeg er med i ...
Jesus siger at vi skal give Kejseren hvad Kejserens er og Gud hvad Guds er, derfor kan du ikke sammenligne disse to ting.
Det bestræber jeg mig også på. Og den kirkeskat jeg betaler til folkekirken opfatter jeg helt klart som kejserens! Det er jo kongens mønt - øh .. dronningens mener jeg!
CA 7 "Ligeledes lærer de, at der altid vil eksistere én, hellig kirke. Men kirken er de helliges og troendes forsamling, hvor evangeliet læres ret og sakramenterne forvaltes i overensstemmelse med evangeliet"
Ja. Enig!
Jeg finder at du i allerhøjeste grad forveksler "alter- og prædikestols-fællesskab" eller "nådemiddelsfællesskab"....det fællesskab hviler på enighed i evangeliets forkyndelse og forvaltning af sakramenterne (jfr. Den Augsburgske Bekendelse artikel 7-8)....og så det hellige almindelige fællesskab, der eksisterer på tværs af alle kirkesamfund, men det er ikke et og samme.
Jeg tror ikke jeg forveksler - jeg mener netop, at det er ét og det samme, nemlig det åndelige fællesskab! At der er "udenforstående" til stede der hvor jeg kommer til Gudstjeneste, og at der formentlig af og til er en eller anden til stede ved nadveren, som føler sig værdig til at deltage i Herrens måltid (og derfor netop ikke er værdig!) er en sag mellem den enkelte og Gud, og sådan set mig uvedkommende.
Som lutheraner kan du ikke have nadver og prædikestols-fællesskab med Anabaptister og katolikker - hvilket de forøvrigt heller ikke kan indbyrdes - omend du kan anerkende dem som værende kristne.
Jamen det har jeg vel heller ikke så. Fællesskabet er ikke noget. som det er min opgave at definere og afgrænse, det er sådan set ikke mit bord.
Men vi kommer nok til at erkende, at vi ser forskelligt på dette. Du vil til enhver tid være velkommen til at deltage i Herrens måltid sammen med mig i min folkekirkelige kirke, og jeg vil ikke være velkommen til det samme i din frikirke. Det respekterer jeg fuldt ud, og det kan jeg sagtens leve med.
#46479 - 22/05/200512:14Der er stadig noget at kæmpe for - et andet sted
metusalem
Bruger
"Han fortalte dem også en lignelse: »Kan en blind lede en blind? Vil de ikke begge falde i grøften? En discipel står ikke over sin mester; men enhver, der er udlært, skal være som sin mester." (Luk. 6,39)
Kan en biskop(eller andre politiske ledere) lede nogen når han ikke selv følger Gud? Nej. Burde en biskop være udlært som discipel? Ja. Er vores biskopper som Jesus? Nej.
Hvordan skal Jesus komme "de uhelbredeligt syge" til hjælp når de ikke kan være sikre på at finde ham i kirken. Hans ord bliver ikke forkyndt i flere kirker. Og i det hele taget dur det ikke at bruge citatet om at de "De raske har ikke brug for læge..." for det viser bare at vi skal være udafrettede og søge mennesker udenfor, men i kirken skal det være den rene lære der bliver forkyndt. Der må være et sted hvor mennesker kan høre evangeliet som det er og forklaret som det er.
Det her har ikke noget med tidsånden at gøre, men med hvad der er sandhed. Og at mennesker går fortabt i tusindtal fordi de aldrig får chancen for at forstå hvem og hvad Gud er.
#46480 - 22/05/200512:36Re: Bliv og kæmp!
metusalem
Bruger
Jeg er helt enig i at det selvfølgelig er rigtig godt at der stadigvæk er mange kristne præster (egentlig vanvittigt at man skal skrive dette!). Og det er også godt når kirken er rådden, at kirken er individuel og forskellig fra sted til sted.
At der også lyder andre stemmer synes jeg er til at leve med, selv om vi selvfølgelig skal blive ved med så godt vi hver især formår at modsige dem i skrift og tale.
Hvordan kan du sige at du synes det er til at leve med at der er åbenlys vranglære i FK? Hvad tror du Paulus ville sige til det? Eller Jesus?
Og uanset hvor mange frikirker, der bliver dannet, vil ikke en eneste af dem være fri for vranglære og anden dårligdom, og i hvert fald ikke fri for farisæisme!
Hvad bygger du det på? Det har jo absolut ingen at gøre med at jeg ikke vil sidde ved siden at nogle som ikke følger Gud. Det handler om at der er en kirke hvor man kan stå inde for den. og hvor man kan komme og blive bygget op. Det er i min hverdag jeg skal snakke med andre mennesker om Gud og leve livet som kristen.
Vores præster og hyrder kan vi selv vælge (og de, som vi vælger fra kan vi bede for! og selv om vi skulle blive udsat for en af de "forkerte", så vil vi fortsat hver søndag i hver eneste kirke kunne høre Guds ord fra Bibelen læst op - 1. eller 2. tekstrække - og der vil være nadver ved alle højmesser, som regel også dåb, og vi vil synge forkyndende salmer fra vores gode salmebog - ja og så er der jo de mere eller mindre vellykkede prædikener ... ...
Alt dette kan du også gøre et sted hvor du ikke skal høre på vranglære.
og Jesus har lovet at være til stede midt iblandt os, når to eller tre af os syndere er forsamlede i hans navn.
Jeg er ikke en synder! Jeg er fri fra synden, men ja jeg synder stadigvæk, men jeg er ikke en synder. Det er ikke min identitet. Og heller ikke andre kristne...
Så hvis vi nu ifører os Guds fulde rustning, mon så ikke vi kan holde ud i den skrøbelige, syndige, helt forkerte folkekirke et par sæsoner mere? Det håber jeg!
Hvorfor skulle vi? Du antyder jo selv at der ikek vil gå lang tid inden FK bliver uudholdelig og et umuligt sted at være for mennesker som ønsker at lære mere om Gud og gå "fra mælk til fast føde".
#46481 - 22/05/200513:51Re: Der er stadig noget at kæmpe for i kirken!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Metusalem
Du skriver: "En discipel står ikke over sin mester; men enhver, der er udlært, skal være som sin mester." (Luk. 6,39) Kan en biskop(eller andre politiske ledere) lede nogen når han ikke selv følger Gud? Nej.
En discipel står ikke over sin mester, det har du ret i. Men mon ikke vi kan blive enige om, at det er Kristus, som er mesteren?
Det er ganske rigtigt en ringe biskop, som ikke tror på Gud. Jeg ved ikke, om vi har nogen biskopper, der ikke tror på Gud (mon dog?) - det er ikke op til os at dømme om, men hvis der skulle findes én eller flere af slagsen, så er de bestemt ikke åndelige ledere for nogen i kirken, hverken præster eller menighed.
Burde en biskop være udlært som discipel? Ja. Nej, her er jeg meget uenig. Hvis jeg mødte en biskop, eller præst, eller nogen som helst anden, som mente at være udlært som Jesu discipel, så ville jeg gå i en stor bue uden om ham og bede Gud befri ham for sådant hovmod!
Er vores biskopper som Jesus? Nej. Nej, det er de ikke. Kender du nogen, der er? Biskopper er syndere som du og jeg.
.. i kirken skal det være den rene lære der bliver forkyndt. Der må være et sted hvor mennesker kan høre evangeliet som det er og forklaret som det er.
Ja, sådan bør det være, og sådan er det også de fleste steder. Der er næppe ret mange i Danmark, der behøver at bevæge sig ret mange kilometer for at finde en kirke, hvor evangeliet forkyndes og forklares rent og purt.
Vi, som er kristne og har vores åndelige hjem i folkekirken er ikke underordnet nogen som helst jordisk åndelig leder. Kristus alene er vor Herre - og oven i købet i en tjeners skikkelse! De gejstlige er menighedens tjenere. Vi har selv udpeget dem, og deres ord har ingen autoritet i sig selv.
"Det her har ikke noget med tidsånden at gøre, men med hvad der er sandhed."
Enig. Du har nok ret i, at vi skal holde op med at hakke på den af os selv skabte tidsånd. Oh Gud, hvor står det dårligt til ... " digtede Grundtvig. Og ja, det står stadig dårligt til! Det har altid stået dårligt til!
Sådan har mennesker klaget og jamret over tiden de sidste totusind år. (Undtagen måske lige en kort periode i et vist område i 30'erne, hvor man havde lært at gå strækmarch ...)
" .... mennesker går fortabt i tusindtal fordi de aldrig får chancen for at forstå hvem og hvad Gud er."
Selv Tårbæk-præstens menighed har faktisk chancen! De kan løse sognebånd, nogen af dem har gjort det, og ingen af dem kan være uvidende om, at deres snart verdensberømte præsts bemærkelsesværdige synspunkter adskiller sig fra både Bibelen og folkekirkens øvrige formulerede trosgrundlag.
Så jo, selvfølgelig har alle danskere chancen! Jeg synes ikke det lyder som om du har megen tillid til Gud? Gud bruger hvem og hvad han vil og er ikke afhængig af menneske-konstruktioner ..
Og Jesus har lært os at bede! Beder du ham velsigne vores kirker, vejlede alle præster og prædikanter og åbne ørerne på alle som lytter til dem?
Jeg er lige kommet glad og beriget hjem fra kirke, et sted hvor jeg ikke har været før, for at lytte til en fremmed præst for en gangs skyld. Og ved du hvad: Også dér var Jesus minsandten lyslevende til stede midt iblandt os - - i sit ord og ved sit bord!
#46482 - 22/05/200515:47Re: Der er stadig noget at kæmpe for i kirken!
metusalem
Bruger
men hvis der skulle findes én eller flere af slagsen, så er de bestemt ikke åndelige ledere for nogen i kirken, hverken præster eller menighed.
Men problemet er jo, at det er de! For sådan er Folkekirken opbygget. Men reelt er de ikke, det er rigtigt. Men for den almindelige dansker så tegner de kirken udaftil.
Hvis jeg mødte en biskop, eller præst, eller nogen som helst anden, som mente at være udlært som Jesu discipel, så ville jeg gå i en stor bue uden om ham og bede Gud befri ham for sådant hovmod!
Okay, jeg har formuleret mig dårligt. Det jeg mener er, at vores ledere skal være vores hyrder og derfor sætter det et særligt krav til dem om at være tæt på Gud og kun udtale sig om ting, hvor det de siger hviler på Guds ord. Og vi må gå ud fra at dem som vi har valgt til ledere har en stor erkendelse af hvem Gud er. Når jeg spørger om vores biskopper er som Jesus, mener jeg om de stræber efter at ligne ham mest muligt, som vi skal. Det ser jeg ikke. Og stort set ingen af dem taler om Himlen, Helvede, hellighed, tro og handlinger osv. De (generelt) ved ikke noget om de åndelige gaver og om de tegn der skal følge de kristne (Mark. 16,17). Med andre ord, er lederne fra FK længere væk fra Gud end de fleste kristne er. Det er simpelthen forkert. Og det vil jo resultere i at "de begge falder i grøften".
Jeg synes ikke det lyder som om du har megen tillid til Gud?
Gud har valgt at bruge os. Hvis vi ikke retter os efter hans ord om hvordan vi skal leve og hvordan menigheden skal være, så vil frugterne være derefter. Du kan ikke altid "tørre den af på Gud" og hver gang kirken er i vranglære, henvise til at Gud også virker uden os. Det er selvfølgelig fuldstændig rigtigt, men vi er hans våben nr. 1 og vi skal fokusere på hvordan vi fungerer bedst for hans sag.
Beder du ham velsigne vores kirker, vejlede alle præster og prædikanter og åbne ørerne på alle som lytter til dem?
Ja. Og det virker for det har Jesus lovet. Men jeg beder ham også om at han må fjerne vranglære og gudsbespottelsen i kirken.
#46483 - 22/05/200516:41Re: Der er stadig noget at kæmpe for
Nikolaj
Bruger
Hej Henrik Nissen, hvor hyggeligt
Du skriver:
Jeg er enig i at de fleste biskopper sandsynligvis tror på Gud. Man kan så diskutere om deres tro er noget værd når der ikke følger handlinger med. (Jak. 2,14 ff). Jeg tvivler selv på at flere af dem bliver frelst. Men det må Gud jo dømme.
Ja jeg er faktisk ret glad for, at jeg er fri for at skulle dømme, for, som du også skriver, jeg er noget i tvivl om, hvor mange af dem, der er frelst.
En frikirke er på ingen måde en kirke som sejler sin egen sø. Der findes jo netværk af frikirker og samarbejde mellem dem. Forskellen er bare at åbenlys vranglære ikke tolereres ...
Så vidt, jeg ved, bliver åbenlyst vranglærende prædikanter som f.eks. Charles Ndifon, Torben Søndergaard, Christian Hedegaard m.fl. da generelt tolereret i frikirkerne. Er det ikke rigtigt?
... og det bygger på Guds ord, ikke en fjols som Lindhardt eller andre imkompetente mennesker.
Jeg synes, det er i overkanten at kalde Jan Lindhardt for et fjols og "inkompetent". I Netiketten (debattens regelsæt), pkt. 5, står der: Vi skal ikke skrive noget vi ikke ville sige hvis vi stod ansigt til ansigt. Og jeg er i øvrigt ikke i tvivl om, at Jan Lindhardt er meget intelligent og fagligt kompetent. Man skal huske, at uenighed ikke nødvendigvis skyldes, at modparten er dummere end én selv.
I sidste ende går det ud over dem som ikke er frelst for de vil ikke komme i en kirke som har så modsatrettede holdninger. Det forvirrer.
Men ville det ikke også gå ud over de ufrelste, hvis der slet ikke var en chance for, at de kommer til at møde det sande evangelium i den kirke, som hovedparten af den danske befolkning er medlemmer af?
Guds fred Nikolaj
#46484 - 22/05/200516:48Noget at kæmpe for: Befri folkekirken fra staten
Nikolaj
Bruger
Hej Lord Dean, du skriver:
Folkekirken er uhelbredelige syg! Den lider en af indbygget sygdom. En sygdom, som i høj grad kan henføres til dens nære bånd til det politiske system, der gør, at kirken ikke har andet valg end at tilpasse sig tidsånden, da de øverste ansvarlige for kirken er på demokratisk valg mindst hvert 4 år.
Men er der så ikke lige så meget mening i at kæmpe for, at folkekirken bliver skilt fra staten? Der er da en chance for, at det ville forbedre forholdene (selv om det ikke er garanteret, se Svenska Kyrkan).
Guds fred Nikolaj
#46485 - 22/05/200523:06Re: Der er stadig noget at kæmpe for i kirken!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Metusalem, du skriver:
Det jeg mener er, at vores ledere skal være vores hyrder og derfor sætter det et særligt krav til dem om at være tæt på Gud og kun udtale sig om ting, hvor det de siger hviler på Guds ord. Og vi må gå ud fra at dem som vi har valgt til ledere har en stor erkendelse af hvem Gud er. Når jeg spørger om vores biskopper er som Jesus, mener jeg om de stræber efter at ligne ham mest muligt, som vi skal.
Jeg synes ikke det fungerer på den måde. Jeg mener heller ikke at det er nogens - altså heller ikke biskoppers - opgave er at "stræbe efter at ligne Jesus mest muligt" - den tanke kan jeg ikke rigtig forlige mig med, men det kan tænkes, at det er fordi jeg ikke helt forstår, hvad du kan mene med den formulering ...
I hvert fald ser jeg ikke biskopperne som vores åndelige ledere. Jeg kender faktisk ikke nogen af dem særlig godt, og de har ikke den mindste indflydelse på mit åndelige liv, hverken direkte eller indirekte. Men jeg kan nu ikke forstå, at du virkelig mener at have belæg for at sige at "fk-biskopperne er længere væk fra Gud end de fleste kristne .. " Det ved jeg i hvert fald ikke noget om - måske skulle vi spørge dem selv!
Vi, som evangelisk-lutherske kristne, hører alle til i det almindelige præsteskab, og har egentlig ikke slet ikke (som katolikkerne) nogen leder i denne verden, som vi er forpligtet til at følge. Biskopper og præster kan sagtens tage fejl, og når nogen af os synes de gør det, er det både vores ret og vores pligt at protestere.
Det er Bibelen , der er vores autoritet, og Jesus Kristus, der er vores hyrde. De præster, som vi har valgt, er naturligvis vores hyrder i denne verden, de har et stort ansvar, og de af dem, som jeg selv kender og har tillid til, lever fuldt ud op til det ansvar.
De forkynder og udlægger og underviser i Guds ord, de forvalter sakramenterne og udfører de øvrige kirkelige handlinger som de skal, og så længe ingen lovgivning forhindrer dem i at gøre dette i overensstemmelse med deres samvittighed, så kan vi få den åndelige føde vi har brug for i de kirker i folkekirkeligt regi, som vi vælger at komme i. Det er jeg dybt taknemmelig for.
Jeg er naturligvis godt klar over, at mange kristne - også de fleste frikirkelige - har en anderledes fortolkning af Bibelen end min. Det er jo netop derfor vi har forskellige kirkesamfund.
#46486 - 22/05/200523:10Re: Der er stadig noget at kæmpe for
metusalem
Bruger
Så vidt, jeg ved, bliver åbenlyst vranglærende prædikanter som f.eks. Charles Ndifon, Torben Søndergaard, Christian Hedegaard m.fl. da generelt tolereret i frikirkerne. Er det ikke rigtigt?
Det kommer vel an på hvilken frikirke du snakker om! Der er jo mange forskellige. Og fortæl mig lige hvad vranglæren ved de nævnte prædikanter er. Min lillesøster er selv blevet helbredt af Ndifon og de andre har jeg stort set kun læst godt om og af. Jeg håber du kan underbygge din holdning, for det er rygter/fordomme som det, der gør at mange ikke oplever Guds kraft i deres liv, noget som disse mænd netop praktiserer.
Jeg har ikke noget imod at kalde Landhardt for inkompetent foran hans ansigt. Fjols var måske i overkanten, men så vil jeg kalde ham en "kalket væg" med alt hvad der ligger bag den formulering! Men en mand som godtager og billiger åbenlys vranglære kan jeg ikke respektere. Om han er intelligent er sådan set ligegyldigt, for Gud åbenbarer sig for de uforstandige og dem som søger ham, så intelligens er ikke et succeskriterie for at kende Gud i Guds rige.
#46487 - 22/05/200523:44Re: Der er stadig noget at kæmpe for
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Metusalem
Nu er det Nikolaj der er ordstyrer her, men så vidt jeg kan se er han ikke ved sin computer lige nu, så jeg vil tillade mig at gribe ind og henvise til Netiketten sidste (dermed ikke mindst vigtige) punkt, hvor der står:
Jeg skal holde mig fra al form for bagtalelse og sladder. I stedet skal jeg forsvare og vise respekt for personer som ikke er med i den aktuelle dialog. At sprede eller give næring til rygter og negativ omtale skaber mistillid – også hos dem jeg deler sladderen med.
Du overholder ikke vores Netikette, når du skriver så respektløst som du har gjort i dit indlæg her.
Læs også Galaterbrevet 5,22-23: "Åndens frugter er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse."
#46488 - 23/05/200500:28Re: Der er stadig noget at kæmpe for
metusalem
Bruger
Hej Kristina
Jeg er ked af hvis jeg har overtrædet nogle regler, men jeg forstår ikke helt hvad det skulle være? Jeg regner med at du henviser til dette:
Jeg har ikke noget imod at kalde Lindhardt for inkompetent foran hans ansigt. Fjols var måske i overkanten, men så vil jeg kalde ham en "kalket væg" med alt hvad der ligger bag den formulering!
Det er jo hverken bagtalelse eller sladder? Jeg siger jo ikke noget som I ikke kan se. Paulus brugte udtrykket om en ypperstepræst: "Du er sat her for at dømme mig efter loven, og så overtræder du loven ved at...", det samme gør Lindhardt, når han er sat for at formidle Guds nye lov, men selv overtræder den.
#46489 - 23/05/200500:37Re: Der er stadig noget at kæmpe for
Nikolaj
Bruger
Hej Henrik
Jeg ved godt, at det var et lidt kontroversielt emne, jeg fik vævet ind der, og det hører måske ind under kategorien "unødvendig provokation". Det beklager jeg, og jeg håber, at vi begge kan håndtere uenigheden uden at tænke dårligt om hinanden. Jeg vil prøve at forklare, hvad jeg mener. Du skrev:
Det kommer vel an på hvilken frikirke du snakker om! Der er jo mange forskellige.
Det er da rigtigt nok, og det var da også derfor, jeg skrev "generelt", for at advare om, at jeg foretog en grov generalisering. Jeg ved godt, at frikirkerne ikke er enige om alting, ellers ville der jo ikke være flere forskellige af dem.
Og fortæl mig lige hvad vranglæren ved de nævnte prædikanter er. Min lillesøster er selv blevet helbredt af Ndifon ...
Der findes også folk, der er blevet helbredt ved akupunktur, zoneterapi, yoga, astralhealing osv. Og hvad har det overhovedet med hans lære at gøre? Lad mig ikke høre flere argumenter af typen "Det virker tilsyneladende ..." for det har intet med sagen at gøre.
... og de andre har jeg stort set kun læst godt om og af.
Vi har haft en længere diskussion om det herinde for ikke så længe siden, se f.eks. dette indlæg af Philip, som er pinsemand, og resten af tråden, hvis du har tid. Det, der først og fremmest er forkert ved de nævnte prædikanter er, at de er fremgangsteologiske (eller herlighedsteologiske), og bortset fra benægtelse af Guds eksistens o.l., så har jeg svært ved at komme på noget tydeligere eksempel på vranglære end fremgangsteologien. Se evt. også denne artikel: Sund lære eller ... af Leif Andersen i IMT 2005/15, som er en anmeldelse af Torben Søndergaards bog "Den sunde lære".
Hvad angår sidste del af dit indlæg: Jeg er enig med Kristina, du skal overveje dine formuleringer om Jan Lindhardt. Det er i og for sig ikke forkert at kalde ham for en hvidkalket væg, for du har jo argumenterne i orden, men når du skriver, at du ikke vil respektere ham, så går du over stregen. Selv om vi begge er helt og aldeles uenige med ham på fundamentale punkter, så fortjener han den samme respekt, som alle mennesker fortjener, fordi alle er elsket af Gud. Hvem ved, måske har Gud store planer med Jan Lindhardt.
Guds fred Nikolaj
#46490 - 23/05/200500:40Re: Der er stadig noget at kæmpe for i kirken!
metusalem
Bruger
Altså, jeg regner med at vi er enige om at Jesus er vores forbillede? Og han er idealet når det gælder om at leve vores liv her på jorden? Det var vel en vigtig del af hans liv her på jorden?
Og så er det jo vores opgave at ligne ham mest muligt...vi er jo disciple af ham, lærlingerne...
#46491 - 23/05/200501:05Re: Der er stadig noget at kæmpe for
metusalem
Bruger
Jeg vil bare helt kort sige, at jeg sandsynligvis ikke er helt enig i nogle af de ting som d'herrer mener og prædiker.
Men! Jeg synes man må være ydmyg over for vores kristne brødre og søstre, også selvom de ikke skulle have ret i nogle ting. Jeg tænker altid på Markus 16,17: Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«
Jeg har næsten kommet i IM hele mit liv. Jeg har aldrig set nogle af de ovenfor nævnte ting. Det synes jeg må få selv den mest selvsikre kristne til at overveje sit synspunkt. Kunne det tænkes at vi har misforstået noget? Er det virkelig muligt? Det tror jeg. For det er tydeligt at vi indenfor IM mangler disse ting. Jeg bliver træt at den skråsikre holdning der ofte er, når virkeligheden ikke ligner den man læser i Bibelen. Jeg tror vi kan lære noget af disse mænd. I er jordens salt. Men hvis saltet mister sin kraft, hvad skal det så saltes med? Det duer ikke til andet end at smides ud og trampes ned af mennesker
Det er vigtigt at vi ikke bare er salt, men også salt med kraft. Man kan åbenbart godt være salt (kristen) men ikke have kraft.
Når jeg nævner at min lillesøsters fod voksede nogle centimeter er det sådan set bare for at sige, at jeg kender ham ret godt og har været til mange af Ndifons møder. Og man ser at han bruger Guds ord meget tydeligt og taler klart om at tage imod Jesus. Nogle gange kan man godt have de kritiske kristne mistænkt for at basere deres holdning overfor andre kristne udfra hvad de har læst i en (verdslig) avis. Og i den formidling kan der nemt gå vigtige pointer tabt... Kom til møderne og se med dine (altså ikke specielt dig, Nikolaj, men alle de kritiske) egne øjne hvad der egentlig sker og så er det som regel ikke så fremgangsteoloisk osv...
#46492 - 23/05/200501:22Re: Der er stadig noget at kæmpe for i kirken!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej igen - jeg tror jeg hellere vil kalde dig Henrik, håber det er ok -
Jesus som forbillede? Idol? Hmm - jeg tænker mere på Jesus som vor Herre, vor Frelser, Guds søn, Gud selv, som har sonet vores synd og frelst os fra Guds vrede over synden ved at betale den ufattelig høje pris for vores liv, nemlig med sit eget liv.
Jesus helbredte syge - opvakte døde - forvandlede vand til vin - gik på vandet - Tegn som udtryk for, at han var Guds søn, men ikke lige til efterfølgelse!
Jesus overvandt, for os, synden, døden, djævelen og åbnede døren til Gudsriget for enhver som tror på ham ....
Ja, vi er Jesu disciple, sandt nok, vi skal bestræbe os på at gøre troens gerninger (ikke "lovgerninger"!) som han har befalet os, men det er noget andet end at se ham som et forbillede, som vi skal prøve at leve op til .. Jeg ved ikke, om du forstår hvad jeg mener hermed.
#46493 - 23/05/200509:21Re: Bliv og kæmp!
malli
Bruger
Hej Kristina
"Jeg tror ikke jeg forveksler - jeg mener netop, at det er ét og det samme, nemlig det åndelige fællesskab! At der er "udenforstående" til stede der hvor jeg kommer til Gudstjeneste, og at der formentlig af og til er en eller anden til stede ved nadveren, som føler sig værdig til at deltage i Herrens måltid (og derfor netop ikke er værdig!) er en sag mellem den enkelte og Gud, og sådan set mig uvedkommende."
Mener ud fra den evangelisk-lutherske lære at have redegjort for forskellen mellem det kirkelige fællesskab og det kristne fællesskab, - dette vil jeg ikke uddybe yderligere, for det virker til, at du blot sværmer udenom den Augsburgske bekendelse - hvilket jeg kun kan beklage.
Men med dette nadversyn undrer jeg mig virkelig over IMs og dine protester over homoseksuelle vielser, for dette er da hverken mere eller mindre en sag mellem den enkelte og Gud end nadveren.
Det er det ene brød, der konstituerer fællesskabet, Bibelen fortæller os soleklart at man kan forsynde sig imod Herrens bord, og at man har delagtighed i hinanden i nadveren. Samtidig fortæller både kirkeordinansen og Konkorieformlen, der uddyber den Augsburgske bekendelse, at åbenbart ubodfærdige syndere ikke har adgang til Herrens bord!
Der er ganske enkelt ikke belæg for at hævde, at noget der vedrører kirkefællesskabet er en uvedkommen.
Samtidig synes jeg, at det er en temmelig bred og spøjs fortolkning af bibel, kirkeordinans og Konkordieformel, at det er et spørgsmål om "føleri", hvorvidt man er værdig til at deltage i Herrens bord eller ej - specielt når vores kirkefædre har gjort sig den meget store ulejlighed at uddybe at det netop ikke beror på om man "føler" sig værdig eller ej, - for ingen kristensjæl "føler" sig vel værdig til at sidde til bords med Gud! på grund af egen svagelighed og skrøbelighed - men på om man er "amoralsk og udisciplineret", således som også Luther skriver i den Store Katekismus
" Derfor skal man her gøre forskel på folk. For de, der er amoralske og udisciplineret, til dem skal man sige, at de skal blive borte. De er ikke skikkede til at modtage syndernes forladelse, fordi de ikke føler behov for den og ikke ønsker at være fromme.
Men de andre, der ikke er sådanne umoralske folk uden hæmninger, de skal ikke blive borte, selv om de også er svage og skrøbelige".
Men disse ting står jo rigtig mange steder i de Evangelisk-lutherske skrifter.
Fællesskabet er ikke noget. som det er min opgave at definere og afgrænse, det er sådan set ikke mit bord.
Nej, deri har du ret, for Gud har allerede fortalt os i sit Ord, at det er brødet, der konstituerer det kirkelige fællesskab - men jeg kan så konstatere, at du ikke har de store samvittighedskvaler med at have delagtighed i ubodfærdige homoseksuelle og vantro menneskers synder, som du får det i nadveren.
Dette vil jeg blot betakke mig
Men vi kommer nok til at erkende, at vi ser forskelligt på dette. Du vil til enhver tid være velkommen til at deltage i Herrens måltid sammen med mig i min folkekirkelige kirke, og jeg vil ikke være velkommen til det samme i din frikirke. Det respekterer jeg fuldt ud, og det kan jeg sagtens leve med.
Jeg håber at du også kan!
For mig at se, er det ikke et spørgsmål om at "leve med" eller ej.
Jeg tør ganske enkelt ikke afprøve Gud,
- så her står jeg, og kan ikke andet.
Mkh Malli
Ændret af malli (23/05/200509:42)
#46494 - 23/05/200510:02Re: Der er stadig noget at kæmpe for
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Henrik, du skriver:
"Jeg har ikke noget imod at kalde Lindhardt for inkompetent foran hans ansigt. Fjols var måske i overkanten, men så vil jeg kalde ham en "kalket væg" med alt hvad der ligger bag den formulering!
Det er jo hverken bagtalelse eller sladder? Jeg siger jo ikke noget som I ikke kan se. Paulus brugte udtrykket om en ypperstepræst: "Du er sat her for at dømme mig efter loven, og så overtræder du loven ved at...", det samme gør Lindhardt, når han er sat for at formidle Guds nye lov, men selv overtræder den."
Jeg synes du overeagerer lidt, mildest talt..."
Jeg vil lige uddybe og forklare hvorfor jeg reagerede som jeg gjorde:
1) Rent bortset fra Netiketten, så er det i modstrid med kristen etik at fremkomme med en nedsættende karakteristik af andre - så er det lige meget om det er en minister, en pave, et postbud eller en biskop.
Det er nemlig bagtalelse og kan risikere at nedsætte den kritiseredes omdømme, og vi skal være ganske særlig varsomme med udtalelser om navngivne personer, som ikke selv læser med her og derfor ikke har mulighed for at forklare sig.
Derimod er det helt, helt i orden at erklære sin uenighed med hvem som helst, uden persons anseelse. Så skriver man nemlig kun noget om sig selv, om sin egen mening, og ikke om en anden person! (Jeg er også selv uenig med Jan Lindhardt i meget af det, han har sagt, og har også selv talt en (anden) biskop midt imod offentligt, men det var i et åbent brev til ham selv.)
2) Café Thomas er ikke noget privat chat-rum. Det du skriver, læses ikke kun af den, du lige skriver til (in casu Nikolaj) men af mange tusind andre! Vi er i det offentlige rum her på internettet, og over for dem, der kender og sætter pris på den populære Roskilde-bisp, vil du ikke skade hans omdømme, men "kun" respekten for vores debatforum.
3) (- nu kommer det er det vigtigste!) Kristendommen bliver ikke kun bedømt på, hvad der står i Bibelen, men tit endnu mere på, hvordan kristne udtrykker sig, både over for hinanden indbyrdes og over for andre. Det kan siges at være uretfærdigt, men sådan er det jo, og det betyder, at der følger et stort ansvar med at erklære sig som kristen ...
Du skriver, at du ikke siger noget, som "vi" ikke selv kan se. Jo, det gør du faktisk! Der er nemlig ikke bred enighed - heller ikke hos os kristne - om hvad der er vranglære! Og jeg kan bestemt ikke se, at Lindhardt (som jeg stadig er uenig med!) overtræder Guds nye lov i højere grad end nogen af os andre. Vi overtræder alle Guds nye lov hver eneste dag!
Den nye pagt, er nådepagten! Den handler om, at vi ved tro på Jesus er frelst af nåde, og ikke ved lovgerninger!
Når vi tror på Jesus, må vi naturligvis bestræbe os på at gøre som han siger. Han siger, at vi skal elske! Også dem, vi ikke kan lide! Den nye lov er kærlighedsbudet!
Og kærlighed handler ikke så meget om vores uregerlige følelser, men om vilje og handling!
Vi skal elske ... ! Også vores fjender! WWJD? Jesus bad for sine fjender! Han gav sit liv for sine fjender!
Gal 5,13-15: ... tjen hinanden i kærlighed. For hele loven er opfyldt i det ene ord: »Du skal elske din næste som dig selv.« Men hvis I bider og slider i hinanden, så pas på, at I ikke æder hinanden helt!
#46495 - 23/05/200514:11Re: Der er stadig noget at kæmpe for i kirken!
metusalem
Bruger
Henrik er helt fint - det hedder jeg jo!
Du siger: Jesus helbredte syge - opvakte døde - forvandlede vand til vin - gik på vandet - Tegn som udtryk for, at han var Guds søn, men ikke lige til efterfølgelse!
Jesus siger: Markus 16,17: Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«
Så jo, vi skal gøre de samme ting som Jesus gjorde! Og faktisk skal vi gøre endnu større ting: Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen
Ligesom disciplene lærte af Jesus, skal vi også lære af ham. På den måde er han vores forbillede.
#46496 - 23/05/200514:52Re: slangebid og dødbringende gift ..
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Henrik, du skriver:
.. og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.« Så jo, vi skal gøre de samme ting som Jesus gjorde!
Uha, Henrik, jeg turde vist ikke sige ja, hvis du inviterede mig hjem til frokost ... !
Nå, spøg til side: Din fortolkning af Markus her (jfr. også Paulus oplevelse på Malta i ApG 28,3-6) er meget anderledes end min, må jeg tilstå.
... "de skal drikke ..." og "de skal tage på slanger" ... her er ordet skal ikke et påbud, men futurum, altså: det vil forekomme at ... osv.
Der står heldigvis ikke, at de nævnte tegn skal findes hos alle troende. Det drejer sig om nådegaver, som Herren udruster sine med, når og hvor og hvordan han vil. Der er faktisk eksempler på missionærer, som til lokale folks store undren har overlevet livsfarlige slangebid.
Jeg ved godt, at nogle kirkelige samfund, netop under henvisning til de vers, du citerede, er særlig optaget af selv at søge det ekstraordinære f.eks. helbredelser, (uden lægehjælp) ekstase, undere etc.
Men vi må huske, at der er forskel på Åndens nådevirkninger (jfr. Galaterbrevet), og Åndens helt ekstraordinære nådegaver , som der ikke er nogen god mening i selv at opsøge. Det ville bestemt være at friste Herren.
Som Jesus sagde til Fristeren i ørkenen: "du må ikke udæske Herren din Gud".
#46497 - 23/05/200515:34Re: slangebid og dødbringende gift ..
metusalem
Bruger
Fuldstændig enig i, at det ikke nødvendigvis er alle troende som har disse gaver samtidig. Men hvis ingen i ens kirke eller sammenhæng har dem, så er der noget galt.
Ikke mindst når man læser det andet vers jeg citerer: Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen
Der står 'han skal gøre', så her bliver det endnu mere individuelt end det andet vers. Der står dog ikke, at man skal gøre det hele samtidig, men at man dog skal gøre de ting, Jesus gjorde (og større ting).
#46498 - 26/05/200516:08Re: Der er stadig noget at kæmpe for
Nikolaj
Bruger
Hej Henrik, du skriver:
Jeg vil bare helt kort sige, at jeg sandsynligvis ikke er helt enig i nogle af de ting som d'herrer mener og prædiker. Men! Jeg synes man må være ydmyg over for vores kristne brødre og søstre, også selvom de ikke skulle have ret i nogle ting. Jeg tænker altid på Markus 16,17: Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«
Jeg kan ikke helt forstå det. Mener du, at tegnene er en slags kompensation for, at deres lære er forkert? Du medgiver jo, at der er ting, du er uenig med dem i (og vel også mere end "det sædvanlige" omkring sakramenterne). Der knækker filmen for mit vedkommende. Jeg forstår ikke, hvordan man kan være ligeglad med læren, bare fordi "det virker". I Bjergprædikenen siger Jesus dette: Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud! (Matt 7,21-23). Jeg mener faktisk, at disse ord er møntet på prædikanter som Charles Ndifon.
Jeg har næsten kommet i IM hele mit liv. Jeg har aldrig set nogle af de ovenfor nævnte ting. Det synes jeg må få selv den mest selvsikre kristne til at overveje sit synspunkt. Kunne det tænkes at vi har misforstået noget? Er det virkelig muligt? Det tror jeg. For det er tydeligt at vi indenfor IM mangler disse ting. Jeg bliver træt at den skråsikre holdning der ofte er, når virkeligheden ikke ligner den man læser i Bibelen.
Du har ret, det er et problem, og det burde man også gøre noget ved. Men det er altså et lige så stort problem, hvis man så bare siger pyt med læren og går hen et sted, hvor de har noget, der virker. Alene betegnelserne "helbredelsesprædikant" og "helbredelsesmøde" burde få alarmklokkerne til at ringe. Holdt Jesus helbredelsesmøder? Gjorde apostlene? Nej, tværtimod forsøgte Jesus at undgå, at folk fortalte om, at de var blevet helbredt (Mark 1,43-45; 7,36; Luk 5,14; 8,56), for at folk ikke skulle komme til ham for at blive helbredt, men for at høre evangeliet.
Når jeg nævner at min lillesøsters fod voksede nogle centimeter er det sådan set bare for at sige, at jeg kender ham ret godt og har været til mange af Ndifons møder. Og man ser at han bruger Guds ord meget tydeligt og taler klart om at tage imod Jesus. Nogle gange kan man godt have de kritiske kristne mistænkt for at basere deres holdning overfor andre kristne udfra hvad de har læst i en (verdslig) avis. Og i den formidling kan der nemt gå vigtige pointer tabt... Kom til møderne og se med dine (altså ikke specielt dig, Nikolaj, men alle de kritiske) egne øjne hvad der egentlig sker og så er det som regel ikke så fremgangsteoloisk osv...
Jeg har nu ikke mine oplysninger fra nogen verdslig avis, men lidt fra Kristeligt Dagblad og lidt fra Udfordringen, men mest fra internettet, bl.a. JesusNet og Dialogcentret, men også diverse hjemmesider for bl.a. Torben Søndergaard og Aalborg Menigheds-Center. Den Jesus, jeg kender, er ikke én, der lover helbredelse og fremgang til alle, bare man tror nok, men det er Ndifons Jesus efter min bedste overbevisning. Ligesådan er den Helligånd, jeg kender, ikke én, der vælter folk om på gulvet og skaber hysteri. Det har ledt mig til den konklusion, at den Jesus og den Helligånd, som jeg tror på, umuligt kan være de samme som dem, Ndifon og "hans slags" tror på.
Guds fred Nikolaj
#46499 - 26/05/200517:12Re: Der er stadig noget at kæmpe for
metusalem
Bruger
Tegnene og troen hænger sammen. Når der står disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske., så burde det være tegn som fulgte os som kristne. Men det gør de ikke i IM! (fx). Men det gør de ved fx Ndifon.
Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud! (Matt 7,21-23).
Jeg bliver meget trist når jeg læser det du skriver. Det er så trist at høre kristne sige, at andre kristne går fortabt, fordi de ikke forstår en del af Guds rige. Og det er ekstra trist at høre kristne bruge dette skriftsted, som begrundelse. Samme sted bliver ofte brugt for at forsvare at der ikke sker overnaturlige ting i den sammenhæng man selv kommer i. Jeg kunne sikkert finde en masse steder der modsiger hvad du skriver, men det gider jeg ikke. I stedet vil jeg bare sige: Læg mærke til den sidste sætning: Bort fra mig, I som begår lovbrud! Hvorfor kendes Gud ikke ved dem? Fordi de begår lovbrud. Dvs. at det er fordi de stadigvæk er under loven. Du kan godt prøve at hævde at de ikke er kristne, men hvis du kender bare lidt til fx. Ndifon, så er det helt tydeligt at han prædiker evangeliet og at mennesker skal vende om og vende sig mod Gud. Men det er klart at hvis Ndifon fornægter Gud, SÅ er det ligegyldigt hvor mange han har helbredt i Jesu navn.
Holdt Jesus helbredelsesmøder? Ja selvfølgelig gjorde han det! Jeg kan ikke lige huske stedet, men det skal jeg nok finde hvis du vil have det. Der står at mennesker kom for at blive helbredt, og Jesus helbredte alle, så det var i den grad et møde.
Den Jesus, jeg kender, er ikke én, der lover helbredelse og fremgang til alle, bare man tror nok, men det er Ndifons Jesus efter min bedste overbevisning. Ligesådan er den Helligånd, jeg kender, ikke én, der vælter folk om på gulvet og skaber hysteri. Det har ledt mig til den konklusion, at den Jesus og den Helligånd, som jeg tror på, umuligt kan være de samme som dem, Ndifon og "hans slags" tror på.
Jesus lover ikke fremgang for alle (tværtimod) og det er heller ikke hvad de siger. Nogle gange gør nogle af dem, men som regel ikke. Her er jeg også uenig.
Men Jesus helbreder og Helligånden gør ting som ikke er forventede. Jeg bliver nødt til at smutte nu, men uddyber måske lige senere.
#46500 - 26/05/200521:20Re: Der er stadig noget at kæmpe for
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Jeg håber ikke, jeg stikker hånden i en hvepserede nu. For jeg synes ærligt talt debatten er kørt lidt af sporet... For det første var der en masse brok, da Henrik kom ind i debatten, over, at han gik for hårdt til Grosbøl, både fra Nikolaj og Kristina... Undskyld, Nikolaj, men med dit udfald mod Ndifon, gør du så ikke præcist det samme? Argumentet var dengang, at Grosbøl ikke er her og kan forsvare sig. Det er Ndifon heller ikke, og anklagen kan vel næppe siges at være mindre personlig... Tegn og undere er ikke noget steds gjort til et kendetegn for en kristen. Der står derimod, at "derpå kan verden kende, at I er mine disciple: at I har indbyrdes kærlighed."
Det var omkring tonen. Nu til indholdet. Her synes jeg, at I begge har nogle brugbare pointer. For nej, vi skal ikke finde os i, at der prædikes falskt i vore menigheder. Men vi skal heller ikke finde os i, at nådegaver, der er givet til menigheden ikke bruges. Begge dele er problematisk. Og det kan kræve en kamp med og mod andre kristne, for den vranglærende er jo selv overbevist om, at det, han siger er rigtigt. Og det kan være noget af en kamp at ryste op i nogle konforme indre missionske kaffedrikkere og åbne deres (vores???) øjne for, at der er brug for handling, og at Gud har givet de nødvendige værktøjer... Det kræver mod, tålmodighed og en vilje til at tage kampe uden at blive bitter og til at kæmpe [kursiv] for [/kursiv] det, man tror på i stedet for at kæmpe [kursiv] mod [/kursiv] de andre... For øvrigt lidt til inspiration i kampen: En artikel til opmuntring :-)
#46501 - 26/05/200522:25Re: Der er stadig noget at kæmpe for
[Re: KajQrd]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Mark,
Du skriver "For det første var der en masse brok, da Henrik kom ind i debatten, over, at han gik for hårdt til Grosbøl, både fra Nikolaj og Kristina" ...
Protest! Jeg har bestemt ikke brokket mig over klagerne over Grosbølls tilstedeværelse som præst i folkekirken, sådanne klager kan vi ikke få for mange af, og jeg er skam selv en af klagerne!
Det jeg gjorde indsigelse mod i Henriks indlæg var noget helt andet, nemlig et personangreb på biskop Jan Lindhardt (som jeg i øvrigt som regel også selv er uenig med.) Det vil du se, hvis du kigger på mine indlæg en gang til.
Vi skal huske at skelne mellem personangreb (som aldrig er acceptable) og kritik af personers ord og gerninger. Vi har altid lov til at tilkendegive, hvad vi mener, og til at erklære os uenige med hvemsomhelst om hvadsomhelst!
Og hverken Nikolaj eller jeg er fremkommet med personangreb på Ndifon, kun på hans lære, og det har vi både ret og pligt til, når vi mener at den er forkert og oven i købet kan være farlig.
Jeg er i øvrigt meget enig med dig i, at det er langt mere tilfredsstillende at kæmpe fornoget end at kæmpe imod noget andet! Så måske skal jeg holde op med at kæmpe imod Grosbølls kollats, og i stedet kæmpe for en folkekirke, hvor samtlige præster tror på Gud og tager deres præsteløfte alvorligt!
Du skriver, at vi ikke skal finde os i, at nådegaver, der er givet til menigheder, ikke bruges. Kunne du uddybe og være lidt mere konkret, jeg er ikke klar over, hvad du mener.
Tak for dit link til Leif Andersens betragtninger, ham er jeg - også her - enig med!
#46502 - 26/05/200522:38Re: Der er stadig noget at kæmpe for
metusalem
Bruger
En tilføjelse:
Helbredelsesmøder er noget af det mest normale for Jesus da han levede her:
Sammen med dem gik han ned, og han stod stille på en slette; og der var en stor skare af hans disciple og en stor mængde mennesker fra hele Judæa og Jerusalem og fra kystlandet ved Tyrus og Sidon. De var kommet for at høre ham og for at blive helbredt for deres sygdomme; også de, der plagedes af urene ånder, blev helbredt. v19 Og hele skaren prøvede på at komme til at røre ved ham, for der udgik en kraft fra ham, og han helbredte alle. (Luk 6,19)
Ved solnedgang kom alle, der havde nogen med en eller anden sygdom, hen til ham med dem, og han lagde hænderne på hver enkelt af dem og helbredte dem. Der fór også dæmoner ud af mange, mens de råbte: »Du er Guds søn.« Men han truede dem til ikke at sige noget, for de vidste, at han var Kristus. (Luk. 4,40)
Og rygtet om ham nåede ud i hele Syrien, og de kom til ham med alle, der led af forskellige sygdomme og var plaget af lidelser, og med besatte, månesyge og lamme, og han helbredte dem. Og store folkeskarer fulgte ham fra Galilæa og Dekapolis, Jerusalem og Judæa og fra den anden side af Jordan. (Matt. 4,24)
Osv osv...masser af eksempler på kæmpestore møder hvor folk kommer fra andre lande for at møde ham og blive helbredt.
Du skrev: Ligesådan er den Helligånd, jeg kender, ikke én, der vælter folk om på gulvet og skaber hysteri. Det har ledt mig til den konklusion, at den Jesus og den Helligånd, som jeg tror på, umuligt kan være de samme som dem, Ndifon og "hans slags" tror på.
Jeg har aldrig set nogen vælte rundt på gulvet til nogle helbredelsesmøder overhovedet. Tværtimod foregår det tit så "naturligt" at man kan blive helt overrasket over at der sker sådanne utrolige ting lige foran øjnene på én.
Ved den kommentar, om at du åbenbart tror på en "anden Helligånd" end Ndifon, så gør du dig klog på hvordan Helligånden er. Kan du det? Når jeg læser i Bibelen, så siger Gud og Helligånden altså nogle ret syrede ting, ikke mindst til profeterne i GT. Ezekiel var ret udsat! Helligånden er ikke altid en som gør det forventlige og jeg synes ikke det er klogt at dømme på den måde du gør.
#46503 - 27/05/200500:26Re: Der er stadig noget at kæmpe for
KajQrd
Bruger
I stand corrected... Men sagen er for mig at se den samme... Som du skriver, det er et personangreb på en, der ikke har mulighed for at svare... Det var Nikolajs bemærkning om Ndifon i forhold til dem, der helbreder i Jesu navn, men hvor Jesus siger, at han kender dem ikke, i den grad også...
#46504 - 27/05/200509:15Re: Der er stadig noget at kæmpe for
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Mark, du skriver, at du synes at Nikolajs bemærkning om Ndifon i forhold til dem, der helbreder i Jesu navn, men hvor Jesus siger, at han kender dem ikke ... i den grad også var et personangreb.
Det synes jeg faktisk ikke. Det var et bibelcitat! Et bibelcitat kan ingen af os komme uden om: der står jo det, der står. Vi kan ikke bare ignorere det, men må forsøge at tolke det og sammen finde frem til, hvad det helt konkret betyder, og i hvilken sammenhæng det skal læses.
Det er ganske rigtigt et af Jesu mest alvorlige udsagn. Skræmmende, og advarende og anfægtende for rigtig mange mennesker. Men personangreb? Nej!
Hvordan tolker du selv det pågældende citat? Det fortsætter jo således: Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
Alle uden undtagelse begår lovbrud, men de som skal dømmes efter loven (dvs. fordømmes) er jo netop dem, der ikke har modtaget det frelsende evangelium som ren nåde - sola gratia - uden gerninger, men selv føjet gerninger til, jfr. også Galaterbrevet. Men jeg vil meget gerne høre, om du mener jeg har misforstået det ?
#46505 - 27/05/200511:07Re: Der er stadig noget at kæmpe for
KajQrd
Bruger
Et bibelvers er i sig selv ikke et personangreb, men det kan bruges til det... Ud fra det, ville det så være i orden at sige, at Jesu ord til farisæerne om, at de er som kalkede grave, vil være i orden at bruge om Jan Lindhardt? Selve verset er ikke et personangreb, men når man sætter en person på, som skulle være den slags, som verset handler om, så bliver det til det.
Og nej, jeg mener ikke, at du har misforstået sammenhængen, hvad angår det med lovbrud.
#46506 - 27/05/200514:03Re: Der er stadig noget at kæmpe for
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej igen Mark, du skriver
"Selve verset er ikke et personangreb, men når man sætter en person på, som skulle være den slags, som verset handler om, så bliver det til det."
Hvis vi nu ser bort fra det helt konkrete lige i denne sammenhæng, og prøver at se på det principielle:
Jeg synes stadigvæk ikke at der er tale om et personangreb. Et angreb er nedsættende tale om et menneskes personlige egenskaber: at han fx. er ondskabsfuld, løgnagtig, uduelig, behagesyg, magtgrisk, grim, tåbelig ... fortsæt selv ..
Hvis man derimod prøver at advare ved f.eks. at citere et bibelvers for en person og dennes disciple, som man er bekymret for er på vildspor, så er det ikke noget personangreb, men et nødråb, et SOS!
Hvis man fægter og råber meget højt til én, som man tror (fejlagtigt eller ej) er ved at køre ind på motorvejen i den gale retning, og måske endda kaster sten efter bilen - så er det ikke noget personangreb - så ville det simpelthen være ukærligt at lade være Er du ikke enig i det?
Ud fra det, ville det så være i orden at sige, at Jesu ord til farisæerne om, at de er som kalkede grave, vil være i orden at bruge om Jan Lindhardt?"
Nej, det mener jeg streng taget ikke. Mon ikke det med de kalkede grave kan oversættes med at være skinhellig, hvad der jo også er en personlig egenskab?"
.
Men jeg synes helt bestemt det er i orden at kritisere Lindhards og alle andres handlinger og skriftlige og mundtlige tilkendegivelser.
#46507 - 27/05/200514:25Re: Der er stadig noget at kæmpe for
metusalem
Bruger
Jeg er enig med Mark. Forskellen på at sige til Ndifon: Du går fortabt! (indirekte gør han jo det) og til at sige til Lindhardt: Du er et fjols og inkompetent, er meget lille. Man kan så sige at begge måske er at gå over stregen. Men for mig at se er det en meget større beskyldning at beskylde et menneske for at gå fortabt udfra et bibelvers, og til at påpege at et menneske er inkompetent pga. vranglære udfra et bibelvers.
Så jeg synes egentlig også det er lidt dobbelmoralsk...
Nikolaj
Bruger
Hej Henrik
Jeg samler svaret på tre af dine indlæg i dette indlæg. Først vil jeg gerne sige, at jeg er ked af, hvis mine kommentarer omkring Ndifon og andre radikale karismatikere har vakt mere bestyrtelse end det var tilsigtet. Jeg ønsker at holde debatten på et sobert niveau, så hvis nogen mener, at det er mislykkedes, beklager jeg.
Tegnene og troen hænger sammen. Når der står disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske., så burde det være tegn som fulgte os som kristne. Men det gør de ikke i IM! (fx). Men det gør de ved fx Ndifon.
Og jeg giver dig ganske ret i, at det er et problem, at man mere eller mindre overser denne dimension i IM (og folkekirken generelt). Men - det er altså også et problem, hvis man vægter tegnene højere end læren, og det er efter alt at dømme det, du gør, når du går til Ndifons møder, selv om du "ikke er helt enig i nogle af de ting som d'herrer mener og prædiker."
Jeg bliver meget trist når jeg læser det du skriver. Det er så trist at høre kristne sige, at andre kristne går fortabt, fordi de ikke forstår en del af Guds rige. Og det er ekstra trist at høre kristne bruge dette skriftsted, som begrundelse. ...
Jeg siger heller ikke, at Ndifon går fortabt, den dom overlader jeg til Kristus; men jeg siger, at jeg er bange for det, fordi dette vers, som jeg citerede, helt tydeligt handler om folk, der godt nok gør tegn i Jesu navn, men ikke har den rette tro (hvilket du jo mere eller mindre har givet mig ret i).
... Samme sted bliver ofte brugt for at forsvare at der ikke sker overnaturlige ting i den sammenhæng man selv kommer i. ...
Det ville jeg nu vurdere som en helt forkert måde at bruge verset på. Den slags overforsigtighed er (næsten) lige så farlig som det modsatte. Det minder i øvrigt lidt om det totale forbud mod kvindelige forkyndere i bl.a. Luthersk Missionsforening og Romerkirken. En korrekt måde at bruge verset på, er at sige: Vi skal ikke bare godtage en forkynder som har "de rigtige" tegn, men må også bedømme forkynderens lære.
Jeg kunne sikkert finde en masse steder der modsiger hvad du skriver, men det gider jeg ikke. I stedet vil jeg bare sige: Læg mærke til den sidste sætning: Bort fra mig, I som begår lovbrud! Hvorfor kendes Gud ikke ved dem? Fordi de begår lovbrud. Dvs. at det er fordi de stadigvæk er under loven. Du kan godt prøve at hævde at de ikke er kristne, men hvis du kender bare lidt til fx. Ndifon, så er det helt tydeligt at han prædiker evangeliet og at mennesker skal vende om og vende sig mod Gud. Men det er klart at hvis Ndifon fornægter Gud, SÅ er det ligegyldigt hvor mange han har helbredt i Jesu navn.
Selvfølgelig fornægter Ndifon ikke Gud. Det gør jøderne og muslimerne jo heller ikke, men det betyder ikke, at deres religion er lige så sand som kristendommen. Jeg vil altså vove at påstå, at den lære, som f.eks. Torben Søndergaard (hvis lære jeg har studeret lidt dybere end Ndifons) lærer, er en form for lovtrældom. Søndergaard siger nemlig, at en rigtig kristen ikke begår synd, hvilket jo er meningsløst, med mindre man arbejder med Søndergaards stærkt reducerede syndsbegreb. Han taler nemlig kun om synder som forbrydelser mod forbud: mord, vold, tyveri, løgn, bespottelse, sex før ægteskabet (inkluderer også f.eks. kys), druk, rygning(!) osv. Dette er i fuldstændig modstrid med Bibelens lære, hvor for det første synd jo ikke er begrænset til forbudsbrud, men også tankesynder, undladelsessynder m.m., men for det andet siger Bibelen jo også, at ingen er uden synd.
Jesus lover ikke fremgang for alle (tværtimod) og det er heller ikke hvad de siger. Nogle gange gør nogle af dem, men som regel ikke. Her er jeg også uenig.
Jeg har bare hørt, at Ndifon har sagt, at alle kan blive helbredt, og at de, der ikke bliver helbredt, ikke har troet nok. Hvis han ikke har sagt noget i den stil, så falder min argumentation selvfølgelig lidt til jorden, men det ville jeg nu ikke være ked af.
Helbredelsesmøder er noget af det mest normale for Jesus da han levede her: [Luk 6,17-19; Luk 4,40-41; Matt 4,24-25] Osv osv...masser af eksempler på kæmpestore møder hvor folk kommer fra andre lande for at møde ham og blive helbredt.
Det er rigtigt nok, men du kan da ikke benægte, at Jesus flere gange bad folk om ikke at fortælle om helbredelser og andre undere. At rygtet spredte sig alligevel og mange derfor kom mest for at blive helbredt, har ikke så meget med sagen at gøre. Hovedsagen er, at det ikke var Jesu primære intention at holde helbredelsesmøder, men at forkynde evangeliet, oplære disciplene og forberede sin død.
Jeg har aldrig set nogen vælte rundt på gulvet til nogle helbredelsesmøder overhovedet. Tværtimod foregår det tit så "naturligt" at man kan blive helt overrasket over at der sker sådanne utrolige ting lige foran øjnene på én.
Okay, måske gik jeg for langt, da jeg sagde dette om Ndifons møder. Jeg har jo ikke selv været til stede. Men jeg ved, at sådanne ting foregår i visse yderligtgående karismatiske kredse, og det kan jeg ikke få til at passe med, at det skulle være Helligåndens værk.
Ved den kommentar, om at du åbenbart tror på en "anden Helligånd" end Ndifon, så gør du dig klog på hvordan Helligånden er. Kan du det? Når jeg læser i Bibelen, så siger Gud og Helligånden altså nogle ret syrede ting, ikke mindst til profeterne i GT. Ezekiel var ret udsat! Helligånden er ikke altid en som gør det forventlige og jeg synes ikke det er klogt at dømme på den måde du gør.
Nej, du har helt ret i, at Helligånden ikke gør det forventelige og forudsigelige. Det gør Gud sjældent. Men når Helligånden gør det dæmoniske, så tillader jeg mig altså at være lidt skeptisk.
Forskellen på at sige til Ndifon: Du går fortabt! (indirekte gør han [undertegnede] jo det) og til at sige til Lindhardt: Du er et fjols og inkompetent, er meget lille. Man kan så sige at begge måske er at gå over stregen. Men for mig at se er det en meget større beskyldning at beskylde et menneske for at gå fortabt udfra et bibelvers, og til at påpege at et menneske er inkompetent pga. vranglære udfra et bibelvers. Så jeg synes egentlig også det er lidt dobbelmoralsk...
Jeg har ikke anfægtet din ret til at kalde Jan Lindhardt for en kalket væg. Jeg synes faktisk ikke, at det er helt ved siden af. Men jeg har anfægtet din ret til ikke at ville respektere Jan Lindhardt. Hvordan mener du, at jeg ikke respekterer Charles Ndifon? Jeg mener ikke, at det, at kalde én for en vranglærer er et udtryk for mangel på respekt, nærmere voldsom uenighed, hvilket bestemt ikke er forbudt.
Guds fred Nikolaj
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Nikolaj og Metusalem.
Mht. Ndifon og fortabelse. For mig at se var det, Nikolaj ville, ikke at dømme Ndifon som fortabt, men at bruge skriftstedet om Jesu ord "jeg har aldrig kendt jer" som udtryk for, at tegn og undere i sig selv ikke er tegn på ret lære.
Det så nemlig ud på dig, Metusalem, som om du mente, at tegnene var nok i sig selv. For da Nikolaj omtalte Ndifon mfl. som vranglærere, var dit svar, at din søster var blevet helbredt af ham (underforstået: så var han ikke vranglærer). Men ret mig, hvis jeg misforstår dig.
Det er værd at bemærke, at der ingen menigheder er i NT, der kritiseres for at have for få undere, men der er flere af dem, der kritiseres for falsk lære. Det må være læren, der er vigtigst.
Desuden tror jeg også, det er forskelligt, hvad der er brug for på forskellige tider og steder. Ånden deler jo gaver ud efter sin egen vilje og ikke vores.
Det er i øvrigt ikke rigtigt, at de nådegaver, du efterlyser, ikke findes i IM. Det bliver bare ikke gjort til en hovedsag.
Til Nikolaj. Jo, det er rigtig nok, at han siger, at alle kan blive helbredt, man skal blot gå op og "hente sit mirakel". Vel at mærke i tro, ikke "blot" i håb. Man skal så at sige være så vis på det, at man ved, at Gud vil helbrede en. Det har jeg selv hørt ham sige på et møde i Århus.
Forbønnen former sig ofte som en uddrivelse, fordi Ndifon regner med, at kræft, døvhed mv. er dæmoner, som skal drives ud. Det mener jeg heller ikke, han har belæg for at sige.
Der var ikke meget evangelium på det møde, de "gode nyheder" handlede om helbredelse. Dog var en forudsætning for helbredelsen, at man troede på Jesus, så hvis der var nogen, der ikke gjorde det, kunne de tage imod ham ved en ledet bøn.
Men på den måde blev det at komme til tro nærmere et middel til at nå det egentlige: helbredelsen. Evangeliet om syndernes forladelse kom i anden række.
Ud over det nævnte møde har jeg min viden om ham fra Henri Nissens bog "Åndens magt", som handler om ham, samt diverse artikler i Udfordringen (ikke en verdslig avis).
Og det, jeg her har nævnt, vil jeg ikke kalde sund lære.
#46510 - 27/05/200520:26Re: Der er stadig noget at kæmpe for
malli
Bruger
Hej Henrik
Du citerer:
Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
(Matt 7,21-23).
Og videre:
Samme sted bliver ofte brugt for at forsvare at der ikke sker overnaturlige ting i den sammenhæng man selv kommer i. Jeg kunne sikkert finde en masse steder der modsiger hvad du skriver, men det gider jeg ikke. I stedet vil jeg bare sige: Læg mærke til den sidste sætning: Bort fra mig, I som begår lovbrud! Hvorfor kendes Gud ikke ved dem? Fordi de begår lovbrud. Dvs. at det er fordi de stadigvæk er under loven.
Jeg ville nu tolke skriftstedet anderledes, nemlig med noget af det første Jesus siger "Jeg har aldrig kendt jer" - hvis nu Jesus aldrig har kendt dem, så kan det jo heller ikke så godt være ham der helbreder.
Mht "I som begår lovbrud" behøver det jo ikke sigte til dem, der er under lovtrældom i sådan traditionel vanetænkning (med andre ord farisæerne), - men der er jo et bud, der hedder, at du ikke må misbruge Herren din Guds navn, og man misbruger jo vitterligt Guds navn ifald man forkynder falsk...eller som Luther siger i katekismen:
"Når man spørger: Hvorledes forstår du det andet bud, og hvad vil det sige at bruge Guds navn unyttigt eller misbruge det? – svar da i al korthed: Det er at misbruge Guds navn, når man nævner Gud Herren, hvordan det så end sker, til at bekræfte løgn og al slags umoral. Derfor lærer dette bud så meget, at man ikke med falskhed må anføre Guds navn eller tage det i munden, når hjertet godt véd, eller burde vide, at det forholder sig anderledes. Det sker ofte, når nogen sværger for retten, og den ene part lyver mod den anden. For Guds navn kan man ikke misbruge værre, end hvis man bruger det til at lyve og bedrage med. Det er den simpleste og enkleste mening med dette bud.
Af dette kan enhver nu selv let regne ud, hvornår og på hvor mange måder, Guds navn bliver misbrugt, selv om det er umuligt at opregne alle misbrug. Kort sagt, sker der al slags misbrug af Guds navn for det første i almindelige handler og ting, der drejer sig om penge, ejendele og anseelse. Det kan foregå offentligt for retten, i butikkerne eller andre steder, når man sværger og aflægger falsk ed på Guds navn eller lægger sit hoved på et fad i en sag. Og især er det meget almindeligt i sager omkring parforholdet, når man bryder de løfter, man har givet hinanden.
Men allermest foregår misbrugene i åndelige sager, der angår samvittigheden, når falske prædikanter står frem og udgiver deres løgnagtige narrestreger for Guds ord.
Se, alt dette er at smykke sig med Guds navn eller gøre sig selv ren og retfærdig med det, hvad enten det nu drejer sig om almindelige handler eller høje og skarpsindige sager angående tro og lære. "
Hermed har jeg ikke sagt noget om Ndifon eller andre - det var blot stof til eftertanke.
Det var bare lige det .
Guds fred,
Malli
Ændret af malli (27/05/200520:30)
malli
Bruger
Hej Anne
Jeg er selvfølgelig enig med dig i at Evangeliet om ham der gik i døden i vort sted - og syndernes forladelse er det absolut vigtigste, og det er absolut det der må stå i centrum!!!!.
Men jeg kan godt komme lidt i anfægtelse med hensyn til den dæmoniske manifestation, fx som du nævner omkring døve...for der står jo direkte i bibelen, at der i hvertfald i dette tilfælde var tale om en ånd: "Da Jesus så, at en skare stimlede sammen, truede han ad den urene ånd og sagde til den: »Du stumme og døve ånd, jeg befaler dig: Far ud af ham, og far aldrig mere ind i ham!« Da skreg den og rev og sled i ham og fór ud; og han blev som død, så alle sagde: »Han er død.« Men Jesus tog hans hånd og fik ham til at rejse sig op." (Mark. 9,25).............og da kan man vel ikke totalt udelukke, at der kan være tale om noget åndeligt, eller?
Faktisk finder jeg at bibelen er smækfuld af sådanne eksempler, som man ikke umiddelbart kan forklare som værende noget rent medicinsk, så jeg er blevet noget mere forsigtig med at forkaste alt der foregår i Trosbevægelsen....for kan man helt og aldeles udelukke at Gud bruger folk til at helbrede til trods for at de ikke helt har fod på teologien - endog at de, set med lutherske øjne, forkynder falsk...........når nu vi andre ikke rigtig vil vide af at lægge hænderne på de syge?
Det skal bestemt ikke være nogen hemmelighed, for jeg har skrevet om det her på Jesus-net at jeg er udvandret fra et Ndifon-møde i protest over det der blev sagt ...........men så er det at jeg efterfølgende har tænkt over at Ndifon har jo ikke en lærer-gerning, - manden har en helbredelses-tjeneste, hvorfor de så har delt det op på den måde i Trosbevægelsen skal jeg lade være usagt - det er i hvertfald ikke traditionel luthersk tankegang, - men hvorom alting er, så kan man vel ikke stille helt de samme krav til forkyndelse om Lov og Evangelium som hos en forkynder?
Mkh Malli
Ændret af malli (27/05/200521:13)
jeg er blevet noget mere forsigtig med at forkaste alt der foregår i Trosbevægelsen....for kan man helt og aldeles udelukke at Gud bruger folk til at helbrede til trods for at de ikke helt har fod på teologien - endog at de, set med lutherske øjne, forkynder falsk...........når nu vi andre ikke rigtig vil vide af at lægge hænderne på de syge?
Fører de ikke en sand bibelsk lære, er de ikke sendt af Gud, og de helbreder ej heller ved hjælp af Guds Ånd - Jesus siger om dem at han ikke kender dem!
tau
Ordstyrer
Bruger
Hej Annepande,
jeg har også været til møde med Charles Ndifon, dengang jeg kom i Apostolsk Kirke, de havde inviteret ham over for at helbrede og føre mennesker til omvendelse.
Det skal dog siges, at han talte MEGET om omvendelse og tro på Jesus, inden han gik igang med at helbrede. MEN, han sagde: Enhver af Jer der tror (nok) har et mirakel at hente her i dag. Enhver med en tro der er stærk nok kan forvente et mirakel, inden jeg går hjem.
Han sagde også: "Så 1-2-3, lad os få helbredt flere, så vi kan tømme salen og gå hjem".
Jeg havde min tinitus-plagede storebror med, som er stærk ateist, samt hans kæreste som var hårdt ramt af rygproblemer, hun var (og er) ligeledes stærk ateist. Men de havde besluttet sig for at give denne aften en chance. Der skete det, at de gik skuffede hjem, og sagde til mig at de aldrig mere ville opsøge noget kristent, for "det virker jo HELLER ikke".
Ja, sådan var det. Det er stærkt kritisabelt hvordan Ndifon behandler syge mennesker. !!! Jeg kan ikke advare nok imod hans lære.
mvh Tau.
Det er stærkt kritisabelt hvordan Ndifon behandler syge mennesker. !!! Jeg kan ikke advare nok imod hans lære.
Ja, det kan være meget farligt med den "forkyndelse" der foregår i trosbevægelsen. Ikke mange er klar over, eller bevidste om, hvor denne lære egentlig kommer fra, og hvilke rødder den har.
malli
Bruger
Hej AFA
jeg er blevet noget mere forsigtig med at forkaste alt der foregår i Trosbevægelsen....for kan man helt og aldeles udelukke at Gud bruger folk til at helbrede til trods for at de ikke helt har fod på teologien - endog at de, set med lutherske øjne, forkynder falsk...........når nu vi andre ikke rigtig vil vide af at lægge hænderne på de syge?
Fører de ikke en sand bibelsk lære, er de ikke sendt af Gud, og de helbreder ej heller ved hjælp af Guds Ånd - Jesus siger om dem at han ikke kender dem!
Jeg er af den overbevisning at de eneste, der fører sand bibelsk lærer er ELFK, og det fordi de holder fast i at Evangeliet skal forkyndes rent og purt og at sakramenterne skal forvaltes ret - mig bekendt er ELFK det eneste sted, hvor det foregår 100%......
men jeg er da godtnok gevaldig på den, ifald de samtidig er de eneste, der kan være sendt af Gud.......for så sidder jeg jo udelukkende omgivet af folk der er sendt af Satan her på Jesus-net ...
Jeg er altså ikke sikker på at den holder.
Mkh Malli
Jeg er af den overbevisning at de eneste, der fører sand bibelsk lærer er ELFK, og det fordi de holder fast i at Evangeliet skal forkyndes rent og purt og at sakramenterne skal forvaltes ret - mig bekendt er ELFK det eneste sted, hvor det foregår 100%......
Se, det her er jo en holdning og en overbevisning man kan tage at føle på og virkelig forholde sig til! - Og nej, det er IKKE ironisk ment, men helt seriøst ment.
Og jeg går ud fra at ELFK = Evangelisk Luthersk FolkeKirke, ellers må du rette mig
men jeg er da godtnok gevaldig på den, ifald de samtidig er de eneste, der kan være sendt af Gud.......for så sidder jeg jo udelukkende omgivet af folk der er sendt af Satan her på Jesus-net ...
Jeg er altså ikke sikker på at den holder.
Nu skelner jeg godt nok mellem om det er på kardinalpunkterne (de centrale trospunkter) eller om det er de lidt mere perifere yderpunkter. Der er jo en hel del punkter hvor Bibelen kan tolkes på lidt forskellig måde og hvor det samtidig kan være mere end almindeligt vanskeligt at afgøre om den ene eller den anden eller måske den tredje tolkning er den mest rigtige.
Ved en nærmere gennemgang af trosbevægelsens forkyndelse vil man opdage at der er mange ting galt i deres forkyndelse - også på de kardinale punkter. Og det kan jo ikke undre når man samtidig undersøger hvor denne bevægelse egentlig har sine rødder og sin oprindelse.
Siger navne som Hagin, Kenyon, Kathryn Kulmann og Aimee Semple McPherson dig noget?