0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#46334 - 08/05/2005 15:20
Re: .. hvorfor mission?
[Re: Corner]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Corner, Du spørger, hvorfor vi ikke sender penge til hjælp til at brødføde verdens sultne børn i stedet for at reklamere for kristendommen. Nu forholder det sig sådan, at de fleste af os, som er aktive her på JesusNet, hverken giver eller modtager penge for at være med, vi skriver fordi vi gerne vil gøre evangeliet kendt for så mange mennesker som muligt. Og hvorfor så det? Jo, det er fordi vi ser livet i et evighedsperspektiv og er så taknemmelige for vores kristne tro, at vi umuligt kan holde den for os selv! Mennesket lever ikke af brød alene! Hvis du er interesseret i at vide mere, så klik her: hvorfor Jesus?kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46335 - 10/05/2005 11:57
Re: Mission og Reklame...
|
Bruger
Reg.: 26/04/2005
Sted: Hirtshals
|
Vi skal huske på at vi kun er her på jorden i en kort tid. Derfor mener jeg at det er vigtigere at have frelsesvished end alt andet. Jeg vik ikke afvise at det kan være en mulighed at reklamere for kristendommen, vi skal sprede budskabet, og som Kristina også siger at vi ikke skal leve af brød alene. Vi er her en tid, men herefter er i alt evighed, så jeg mener altså det er vigtigere at dem der sulter, først modtager evangeliet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#46336 - 10/05/2005 16:15
[Re: TNC]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej TNC Selvom jeg kan følge dine ideer er det alligevel foruroligende at læse dette:
Vi er her en tid, men herefter er i alt evighed, så jeg mener altså det er vigtigere at dem der sulter, først modtager evangeliet!
Du vil altså hellere holde prædiken for den sultende end dele din mad med ham? Det synes ikke at stemme overens med almindelig kristen (og i særdeleshed, men mindre relevant, katolsk) moral, der jo fremhæver velgørende gerninger.
Egentlig tror jeg også du vil have bedre held med at få din prædiken forstået, hvis den følger på gerningen den foreskriver. Ikke sandt?
Jeg er ateist og finder kristen moral ugyldig i sine præmisser, men jeg ville være et uhyre hvis jeg hellere ville tale religion til sultende mennesker end give dem mad. Men det vil du ikke, endda på trods af at selve din kristne moral byder det?
Fra Esajas bog, kap. 32:
v6: For tåben taler tåbeligt, hans hjerte handler ondt, han handler gudløst og taler falsk om Herren. Han lader den sultende hungre og den tørstende mangle vand.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46337 - 10/05/2005 17:19
|
Bruger
Reg.: 08/05/2005
|
...Så i princippet vil du hellere have at folk dør end at skære ned for missionering? Det var meget kontroversielt og ikke noget jeg har hørt før. Ihvertfald fjerner det enhver form for humanisme fra kristendommen. Der var engang en klog mand som sagde; "Elsk din næste, som du elsker dig selv..." I dette tilfælde tror jeg der bliver lagt mere vægt på "elsk din tro, som du elsker dig selv"... hvilket jo lige så godt kunne være "Elsk dig selv, som du elsker dig selv"...
Du mener vel også at organisationer, som røde kors og kirkens korshær er spild af penge?
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46338 - 10/05/2005 17:22
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Vel talt!  _Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46339 - 10/05/2005 17:42
Re: .. hvorfor mission?
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Corner,
Du spørger, hvorfor vi ikke sender penge til hjælp til at brødføde verdens sultne børn i stedet for at reklamere for kristendommen.
Nu forholder det sig sådan, at de fleste af os, som er aktive her på JesusNet, hverken giver eller modtager penge for at være med, vi skriver fordi vi gerne vil gøre evangeliet kendt for så mange mennesker som muligt.
Fair nok. Dette er der mange religioner og livssyn der gør...
Og hvorfor så det?
Jo, det er fordi vi ser livet i et evighedsperspektiv og er så taknemmelige for vores kristne tro, at vi umuligt kan holde den for os selv!
Stadig fair nok..
Mennesket lever ikke af brød alene!
Nej, men brød er dog nødvendigt for at kroppen skal overleve. Hvis man undlader helt at spise på grund af en tro, er det bare end form for retfærdiggjort selvmord, men stadig selvmord.
Endvidere, vil det jo være helt hen i vejret at sige til et lidende menneske; "Bare rolig - du kan leve af andet end brød"...
Hvis du er interesseret i at vide mere, så klik her:
hvorfor Jesus?
kristina
Lige nu er Jesus der ikke, til at kunne brødføde nogen som helst der sulter, så han har på den måde ikke relevans for emnet.
-Corner
Ændret af Corner (10/05/2005 17:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46340 - 10/05/2005 21:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej TNC - og velkommen i debatten!  - og hej I andre her på tråden.
Jeg har på fornemmelsen, at TCN er blevet misforstået (ikke af mig!) når han/hun skrev "så jeg mener altså det er vigtigere at dem der sulter, først modtager evangeliet!"
Vi er helt enige, intet i verden er vigtigere end frelsen.
Men, når det er sagt, jeg har aldrig truffet, eller hørt om, missionærer som forkynder Guds kærlighed for sultne og syge mennesker på anden måde end ved først og fremmest at søge at afhjælpe deres akutte nød ved at skaffe dem mad og lægehjælp.
Alt andet ville, om noget, være ukristelig adfærd.
Jeg vil, undtagelsesvis (dvs. selv om det er lidt langt), citere et meget relevant skriftsted her, nemlig fra Matt.25, hvor Jesus om verdensdommen siger:
Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre.
Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt. For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig.
Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad
I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.
Når I spørger, om vi (hvem er forresten "vi"?) kan tillade os at bruge penge på mission, i stedet for bare at sende penge til mad til de hungersramte, så vil jeg sige, at "vi" forkælede, priviligerede rige mennesker sandelig skal gøre begge dele. Vi har hver især forskellige opgaver her i livet, og ikke alle er kaldet til at gøre alting.
Man kunne også spørge: Kan "vi" som ikke er kaldet til at missionere, måske undvære penge til hjælp til nødlidende i stedet for at købe ny bil, båd, sommerhus, udestue, fjernsyn, m.m.m.
Vi kan ikke alle gøre alting, men alle kan gøre noget. Det kristne budskab er, at vi skal elske vores næste som os selv. Endog vores fjender skal vi elske og gøre godt imod.
At elske er ikke en bestemt følelse - hvad skal de sultne med den? - men især handling og vilje til at række ud til vores medmennesker - nær ved eller langt væk som det nu kan falde - og hjælpe hvor vi kan.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46341 - 11/05/2005 10:30
Re: Effektiv mission og Reklame.
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej Corner Citat: Er det moralsk forsvarligt at reklamere for kristendom? Reklame koster jo penge - mange penge, så hvorfor reklamere, når man kunne brødføde masser af sultne børn andetsteds i verden, med de samme penge? -Corner Citat slut. Svar: Blot disse få bemærkninger. Som personlig kristen og som een der har arbejdet konkret med marketing i ind og udland og partnerskaber vil jeg sige: 1. Marketing/Reklame/PR handler jo ikke kun om at bruge mange penge. Reklame f.eks. betyder = at råbe højt gentagne gange og marketing er hvordan budskabet bliver præsenteret så flest mulige får information. Een af Danmarks bedste reklamefolk sagde om kirken engang: "De kristne har verdens bedste og stærkeste budskab, men hvor er de dårlige til at få det ud."  Prøv at forestille dig at der ingen kommunikation var, så vidste mange ikke at der var helt almindelige ting eller løsninger, som alle mennesker har brug for ? 2. At anvende penge til at hjælpe mennesker: De mange missionærer jeg kender, som arbejder over hele verden gør først og fremmest et arbejde med f.eks. Aids- smittede børn i det sydlige Afrika, høj dødelighed af børn i Nordøstafrikanske lande og fattige børn i det sydvestlige Kina, som bliver istand til at komme i skole og mødrene lærer hygiejne og lærer at arbejde med hjemmehåndværk af brugsting, hvor fortjenesten går til kvinderne og landsbyen. Eller gadebørn, herunder alt for unge gravide piger i Colombia. Og sådan kunne jeg blive ved. Når missionærerne har gjort alt dette og mere til kan de så give evangeliet videre til disse mennesker, men ikke gennem den måde vi i Vesten gør, men derimod gennem eksemplets magt. Du skulle høre disse mennesker, som er blevet hjulpet give udtryk for deres undren over den hjælp de modtager. Når de så på een eller anden måde får at vide, at missionærerne har forladt deres gode stillinger og vilkår i hjemlandet og opdager det skyldes troen på Kristus, så sker der ting og sager med evangeliets udbredelse.  Se, det er den bedste reklame man som kristen overhovedet kan foretage sig. Så godgørenhed er da udmærket, men at være der og at være et eksempel og formidle Guds kærlighed er den stærkeste form for reklame for evangeliet, der kan ske.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#46342 - 11/05/2005 11:12
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej Carl
Carls Svar: Blot disse få bemærkninger. Som personlig kristen og som een der har arbejdet konkret med marketing i ind og udland og partnerskaber vil jeg sige: 1. Marketing/Reklame/PR handler jo ikke kun om at bruge mange penge. Reklame f.eks. betyder = at råbe højt gentagne gange og marketing er hvordan budskabet bliver præsenteret så flest mulige får information.
Ligesom denne website står og råber fra en google reklameplads - yep, den er jeg med på :-)
carl fortsatte: Een af Danmarks bedste reklamefolk sagde om kirken engang: "De kristne har verdens bedste og stærkeste budskab, men hvor er de dårlige til at få det ud." 
Dét ved jeg nu ikke om jeg kan give medhold i. De sidste mange hundrede år, har de kristne da haft meget travlt med at indtage verden ved missionering. Men ser man f.eks. på buddhismens ældre skoler (ikke indbefattet japanske og tibetanske skoler), er deres missionering meget mere passiv og stadig blandt de tre største religioner i verden og tilmed hurtigt voksende i vesten. Altså et billede på at man ikke behøver at overdrive frekvensen af et budskab, før at folk fanger det.
Carl forsatte: Prøv at forestille dig at der ingen kommunikation var, så vidste mange ikke at der var helt almindelige ting eller løsninger, som alle mennesker har brug for ?
Men der var jo engang hvor kommunikationen var lange ringere end den er idag. Det er ikke kommunikationen selv der tæller, men derimod indholdet af hvad man formidler, som har betydning. Der har altid været en tendens til at intellektualisere de forskellige religioner, hvilket har betydet, at teksterne har været enormt svære at læse for det enkelte menneske. Hvis folk ikke kan genneskue hvad teksten beskriver, giver de op. De er ikke fordi de kristne ikke prøver at missionere eller udnytte de kommunikationsressourcer der er. De er måske bare ikke så gode til at snakke med folk. Men DU har faktisk et godt og forståeligt sprog. Hvis du satte dig ned og skrev om de kristne budskaber på en letforståelig måde, ville der med garanti være større tilgang.
2. At anvende penge til at hjælpe mennesker: De mange missionærer jeg kender, som arbejder over hele verden gør først og fremmest et arbejde med f.eks. Aids- smittede børn i det sydlige Afrika, høj dødelighed af børn i Nordøstafrikanske lande og fattige børn i det sydvestlige Kina, som bliver istand til at komme i skole og mødrene lærer hygiejne og lærer at arbejde med hjemmehåndværk af brugsting, hvor fortjenesten går til kvinderne og landsbyen. Eller gadebørn, herunder alt for unge gravide piger i Colombia. Og sådan kunne jeg blive ved.
Når missionærerne har gjort alt dette og mere til kan de så give evangeliet videre til disse mennesker, men ikke gennem den måde vi i Vesten gør, men derimod gennem eksemplets magt. Du skulle høre disse mennesker, som er blevet hjulpet give udtryk for deres undren over den hjælp de modtager. Når de så på een eller anden måde får at vide, at missionærerne har forladt deres gode stillinger og vilkår i hjemlandet og opdager det skyldes troen på Kristus, så sker der ting og sager med evangeliets udbredelse. 
Jeg har set andre religioner gøre det samme, med samme effekt. Til gengæld syntes jeg, at hvis man endelig vil hjælpe andre mennesker, skal det være med et rent hjerte og ikke med en skjult agenda, som for eksempel at sælge evangeliet, til folk som lige har etableret tro og tillid til en som har hjulpet den igennem en hård sygdom. Det nærmer sig bedragerisk adfærd.
Se, det er den bedste reklame man som kristen overhovedet kan foretage sig.
Dét håber jeg ikke. For i den situation, hvor et menneske er svagt i sindet, er det ikke pænt at udnytte den svaghed til at presse noget man selv lige står for og tror på ind i den persons hovede. Der er plads til venskab og åbenhed i en sådan situation - ikke til koncepter og teorier.
Carl afsluttede: Så godgørenhed er da udmærket, men at være der og at være et eksempel og formidle Guds kærlighed er den stærkeste form for reklame for evangeliet, der kan ske. 
Det kommer jo så helt an på den tolkning man har af hvad det vil sige at formidle Guds kærlighed. Nogle er diskriminerende overfor mennesker i forhold til Gud og Kristus. Nogle kan ikke forstå hvorfor vi ikke allesammen bare kan være ligesom kristus, (de identificerer sig selv med Kristus). Disse former for adfærd udfra misfortolkninger, antagelser og spekulationer i kristendommen er i høj grad med til at kristendommen får et billede af at være ustruktureret og samlingsløs. Det er som om at Kristus egentlig ikke er tilstede. Hans ord er der, men ikke i folks sind. Som sagt før intellektualiseres der simpelthen for meget, hvilket går ud over det kristne budskab og den kristne adfærd.
Jeg opdagede dette sted og tænkte "wohooo!" og skyndte mig at melde mig på. Men efter ganske kort tid, så jeg hurtigt modstridende udsagn, og udsagn som f.eks. satte missionering højere end at hjælpe et lidende menneske. Et udsagn som ikke vil være særligt populært ude i den store verden. Hvis man vil reklamere og missionere, skal man også have sikkerhed i at ens rækker, som skal forklare budskabet, er i stand til at gøre det på en måde, så at folk ikke render skrigende bort. Er der noget folk ikke bryder sig om at høre, er det når man sætter et materielt koncept eller ting højere end menneskers liv.
Jeg vil gerne takke dig for et godt formuleret svar...  -Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46343 - 11/05/2005 11:47
|
Bruger
|
Kristina skrev: Jeg har på fornemmelsen, at TCN er blevet misforstået (ikke af mig!) når han/hun skrev "så jeg mener altså det er vigtigere at dem der sulter, først modtager evangeliet!"
Vi er helt enige, intet i verden er vigtigere end frelsen. Men, når det er sagt, jeg har aldrig truffet, eller hørt om, missionærer som forkynder Guds kærlighed for sultne og syge mennesker på anden måde end ved først og fremmest at søge at afhjælpe deres akutte nød ved at skaffe dem mad og lægehjælp.
Alt andet ville, om noget, være ukristelig adfærd.
Dét skulle man mene! En del af den kristne praksis, burde netop være at tænke sig om før man taler. Der er ikke noget så ødelæggende som uovervejede ord.
Kristina skrev: Jeg vil, undtagelsesvis (dvs. selv om det er lidt langt), citere et meget relevant skriftsted her, nemlig fra Matt.25, hvor Jesus om verdensdommen siger:
Snippet diskrimineredne tekst fra biblen
Når I spørger, om vi (hvem er forresten "vi"?) kan tillade os at bruge penge på mission, i stedet for bare at sende penge til mad til de hungersramte, så vil jeg sige, at "vi" forkælede, priviligerede rige mennesker sandelig skal gøre begge dele. Vi har hver især forskellige opgaver her i livet, og ikke alle er kaldet til at gøre alting.
Vi forkælede og priviligerede mennesker har sandeligt også mulighed for at pleje vores alt for store ego på bekostning af andre mennesker. Og det værste er, at vi oftest retfærdiggør vores ego ved hjælp af en religion. Det er ikke religionens fejl. Det er således det enkelte menneske(som kalder sig religiøs), som ikke har fattet budskabet og målet med religionen.
Man kunne også spørge: Kan "vi" som ikke er kaldet til at missionere, måske undvære penge til hjælp til nødlidende i stedet for at købe ny bil, båd, sommerhus, udestue, fjernsyn, m.m.m.
Vi kan ikke alle gøre alting, men alle kan gøre noget. Det kristne budskab er, at vi skal elske vores næste som os selv. Endog vores fjender skal vi elske og gøre godt imod.
Men det har alligevel vist sig, at der er langt fra ord til praksis. Det er absolut færreste, som reelt dyrker andet end ord, hvor de faktisk hellere burde praktisere de ord de udtrykker.
At elske er ikke en bestemt følelse - hvad skal de sultne med den? - men især handling og vilje til at række ud til vores medmennesker - nær ved eller langt væk som det nu kan falde - og hjælpe hvor vi kan.
Igen - der er langt fra ord til reel handling. Det er fint nok at sige "det er sådan vi bør gøre", en helt anden ting at reelt at gøre det. Hverken Gud eller Jesus, kan gøre det for os, for så var det allerede sket. Næh - vi sidder hjemme i vore stuer, føler os hellige og kristne og holder os ved at syntes at vi er gode mennesker.
Min pointe er : Man bliver ikke et godt kristent menneske af at tænke det. Man bliver nødt til at ændre sin adfærd, sin tankerække, og indprente moral, så at den tilsidst i sig selv bliver autonom kristen. Man kan ikke blive kristen bare ved at kunne citere fra biblen og bilde sig ind at man er kristen, uden at praktisere det også. Nu er det store spørgsmål så - hvordan bliver man kristen helt ind i rygraden og ikke kun intellektuelt?
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46344 - 11/05/2005 12:19
|
Bruger
|
Hej Corner Tak for dine kommentarer Men jeg bliver nødt til at sige følgende til dette citat: Jeg har set andre religioner gøre det samme, med samme effekt. Til gengæld syntes jeg, at hvis man endelig vil hjælpe andre mennesker, skal det være med et rent hjerte og ikke med en skjult agenda, som for eksempel at sælge evangeliet, til folk som lige har etableret tro og tillid til en som har hjulpet den igennem en hård sygdom. Det nærmer sig bedragerisk adfærd. Citat slut. Svar: Jamen, jeg taler ikke om religion, som ret beset ikke har med troen på Kristus at gøre. Jeg ved det kan være en strid om ord, men for mig har religion ikke meget med troen på Kristus og evangeliets kerneværdier at gøre. Hverken Gud eller Kristus er religiøs  Nå, men: du antager at kristne har skjulte motiver, idet du tillægger os at vi ikke har et rent hjerte ???? og en skjult agenda. Nej, deri tager du helt fejl. Jeg kan ikke påstå at alle har det rigtige udgangspunkt, men er stort flertal har og hvis ikke passionen for menneskers nød både materielt og åndeligt er tilstede i missionærernes hjerter, så kan de simpelthen ikke gennemføre f.eks. 30 års hårdt arbejde under vanskelige vilkår. Ser du, årsagen til at disse mænd og kvinder rejser ud i vanskelige egen og under vanskelige vilkår skyldes ikke ambitioner eller ønske om magt, MEN ganske enkelt fordi Kristus har taget bolig i deres inderste og at Gud ved sin Helligånd giver dem en opgave at udføre. Denne opgave er ofte af en sådan art, at de pågældende missionærer bruger deres faglige uddannelse sammen med deres tro på, at for Gud er intet umuligt. Som Paulus skriver i Efeserbrevet kap. 2 vers 8-10: "For af den nåde er i frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i " Citat: Jeg skrev: Se, det er den bedste reklame man som kristen overhovedet kan foretage sig. og så svarer du: Dét håber jeg ikke. For i den situation, hvor et menneske er svagt i sindet, er det ikke pænt at udnytte den svaghed til at presse noget man selv lige står for og tror på ind i den persons hovede. Der er plads til venskab og åbenhed i en sådan situation - ikke til koncepter og teorier. Citat slut. Svar: Jeg skrev om den praktiske gerning, at hjælpe disse nødlidende mennesker, at det var den bedste "reklame" for evangeliet og det mener jeg selvfølgelig stadig. Du forudsætter igen, at kristne UDNYTTER folks svaghed og at vi presser noget ind i hovedet på folk. Hvis du har fulgt med i medierne, så ved du også at AIDS er en tikkende bombe for Sydafrika, Zambia, Swaziland osv. og jeg har været disse steder som erhvervs person. Samtidig har jeg kristne danske læger og sygeplejersker venner, som sammen med lignende missionærer fra andre lande, som gør en kæmpeindsats for forældreløse børn- som ofte har Aids efter de døde forældre-. Men problemet som de kæmper med i disse lande er, at man fra officiel side IKKE har villet gennemføre offentlige kampagner for at dæmme op for HIV/Aids. Selv Mandela måtte undskylde for at tie herom, fordi det simpelthen er en skam for familierne, og istedet kalder man det alt andet. Jeg kan garantere dig for, at disse missionærer og andre globalt har rene hjerter og ingen skjulte agendaer, men det kan man bestemt ikke sige om mange ikke-kristne (eller såkaldte kristne organisationer). Sidst dette: Citat fra mit indlæg: Så godgørenhed er da udmærket, men at være der og at være et eksempel og formidle Guds kærlighed er den stærkeste form for reklame for evangeliet, der kan ske. og du svarer så: Det kommer jo så helt an på den tolkning man har af hvad det vil sige at formidle Guds kærlighed. Nogle er diskriminerende overfor mennesker i forhold til Gud og Kristus. Nogle kan ikke forstå hvorfor vi ikke allesammen bare kan være ligesom kristus, (de identificerer sig selv med Kristus). Disse former for adfærd udfra misfortolkninger, antagelser og spekulationer i kristendommen er i høj grad med til at kristendommen får et billede af at være ustruktureret og samlingsløs Citat slut. Svar: Igen pådutter du de kristne missionærer over en kam for nogle holdninger, som du må have mødt, og jeg har da mødt nogle af dem, men flertallet af missionærer har dem bestemt ikke. Ellers kunne de også ligeså godt vende næsen hjem til den varme danske hygge med alle materielle goder. Undskyld mig, men dine holdninger minder mig lidt om de holdninger som man kunne møde for år tilbage og nu er blevet til myter, som nu har gået på krykker i mange år.  Heldigvis er de fleste missionærer højt uddannede fagligt set og med en klar fornemmelse af, hvad Gud har kaldet dem til. Og det har gjort, at de har har ofret gode stillinger, lønninger, fine villaer og indflydelse i det danske samfund, for at gøre en indsats for den bedste arbejdsgiver, der findes nemlig Kristus, som selv viste et eksempel på barmhjertighed og ofrede sig selv.  Fordi han kunne ikkke andet end at følge det kald og den opgave, som skulle blive epokegørende for hele verden. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#46345 - 11/05/2005 12:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Corner - vi er faktisk enige om det meste af det du skriver.
"Og det værste er, at vi oftest retfærdiggør vores ego ved hjælp af en religion. Det er ikke religionens fejl. Det er således det enkelte menneske(som kalder sig religiøs), som ikke har fattet budskabet og målet med religionen."
Sandt nok, men jeg ved nu ikke rigtig, om nogen retfærdiggør deres ego(isme) ved hjælp af kristendommen. Det skulle næppe være muligt! Og, som du vist også mener, så har de læst deres bibel som en vis herre ...
Igen - der er langt fra ord til reel handling. Det er fint nok at sige "det er sådan vi bør gøre", en helt anden ting at reelt at gøre det. Hverken Gud eller Jesus, kan gøre det for os, for så var det allerede sket. Næh - vi sidder hjemme i vore stuer, føler os hellige og kristne og holder os ved at syntes at vi er gode mennesker.
Ja, der er tit langt fra ord til reel handling, og det gælder både kristne og alle andre syndere! Gud kan ikke gøre det for os, skriver du. Nej, det er os der er Guds arme og ben, når vi lytter til hans stemme og gør det, som han befaler os.
Men når og hvis nogen (få) af os nu har gjort en kæmpestor hjælpeindsats, ofret alt hvad vi ejede og havde af gods og guld og arbejdskraft for at hjælpe næsten, og vi så, når vi ikke en dag ikke kan mere, selvtilfredse ligger på vores dødsleje og med vores sidste kræfter klapper os selv på skulderen og tænker:
Godt gået! - jeg var da faktisk en god kristen i dette liv! Tak, Gud, fordi jeg ikke var som alle de andre, der kun brugte mund og ikke andet ...
... akja! - så er vi selvgode farisæere, som skulle skamme os over den tanke! For hvad kan vi give, som vi ikke har først har fået? Fint, at vi har fået gjort en indsats for nødlidende. Fint for de nødlidende, altså!
Men ingen kan retfærdiggøre sig selv ved at gøre gode gerninger - kun ved at følge Ham, som har sonet alle vores synder og åbnet døren til Guds paradis! Sådan lyder det radikale budskab.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46346 - 11/05/2005 16:06
|
Bruger
|
Hej carl,
Svar: Jamen, jeg taler ikke om religion, som ret beset ikke har med troen på Kristus at gøre. Jeg ved det kan være en strid om ord, men for mig har religion ikke meget med troen på Kristus og evangeliets kerneværdier at gøre. Hverken Gud eller Kristus er religiøs
Ok.. Den æder jeg... 
Nå, men: du antager at kristne har skjulte motiver, idet du tillægger os at vi ikke har et rent hjerte ???? og en skjult agenda. Nej, deri tager du helt fejl. Jeg kan ikke påstå at alle har det rigtige udgangspunkt, men er stort flertal har og hvis ikke passionen for menneskers nød både materielt og åndeligt er tilstede i missionærernes hjerter, så kan de simpelthen ikke gennemføre f.eks. 30 års hårdt arbejde under vanskelige vilkår. Ser du, årsagen til at disse mænd og kvinder rejser ud i vanskelige egen og under vanskelige vilkår skyldes ikke ambitioner eller ønske om magt, MEN ganske enkelt fordi Kristus har taget bolig i deres inderste og at Gud ved sin Helligånd giver dem en opgave at udføre. Denne opgave er ofte af en sådan art, at de pågældende missionærer bruger deres faglige uddannelse sammen med deres tro på, at for Gud er intet umuligt.
Ok... Det varmer mit hjerte, at der trods alt er noget fornuft. jeg blev helt nervøs ved at kristendommen skulle være en materialistisk orientered tro...
Citat: Jeg skrev: Se, det er den bedste reklame man som kristen overhovedet kan foretage sig.
og så svarer du: Dét håber jeg ikke. For i den situation, hvor et menneske er svagt i sindet, er det ikke pænt at udnytte den svaghed til at presse noget man selv lige står for og tror på ind i den persons hovede. Der er plads til venskab og åbenhed i en sådan situation - ikke til koncepter og teorier. Citat slut.
Svar: Jeg skrev om den praktiske gerning, at hjælpe disse nødlidende mennesker, at det var den bedste "reklame" for evangeliet og det mener jeg selvfølgelig stadig. Du forudsætter igen, at kristne UDNYTTER folks svaghed og at vi presser noget ind i hovedet på folk. Hvis du har fulgt med i medierne, så ved du også at AIDS er en tikkende bombe for Sydafrika, Zambia, Swaziland osv. og jeg har været disse steder som erhvervs person.
Samtidig har jeg kristne danske læger og sygeplejersker venner, som sammen med lignende missionærer fra andre lande, som gør en kæmpeindsats for forældreløse børn- som ofte har Aids efter de døde forældre-. Men problemet som de kæmper med i disse lande er, at man fra officiel side IKKE har villet gennemføre offentlige kampagner for at dæmme op for HIV/Aids. Selv Mandela måtte undskylde for at tie herom, fordi det simpelthen er en skam for familierne, og istedet kalder man det alt andet.
Jeg kan garantere dig for, at disse missionærer og andre globalt har rene hjerter og ingen skjulte agendaer, men det kan man bestemt ikke sige om mange ikke-kristne (eller såkaldte kristne organisationer).
Ah! Du er vidunderlig! Rart at få sat et fornuftigt perspektiv på. Tak for dét.
Sidst dette: Citat fra mit indlæg: Så godgørenhed er da udmærket, men at være der og at være et eksempel og formidle Guds kærlighed er den stærkeste form for reklame for evangeliet, der kan ske.
og du svarer så: Det kommer jo så helt an på den tolkning man har af hvad det vil sige at formidle Guds kærlighed. Nogle er diskriminerende overfor mennesker i forhold til Gud og Kristus. Nogle kan ikke forstå hvorfor vi ikke allesammen bare kan være ligesom kristus, (de identificerer sig selv med Kristus). Disse former for adfærd udfra misfortolkninger, antagelser og spekulationer i kristendommen er i høj grad med til at kristendommen får et billede af at være ustruktureret og samlingsløs Citat slut.
Svar: Igen pådutter du de kristne missionærer over en kam for nogle holdninger, som du må have mødt, og jeg har da mødt nogle af dem, men flertallet af missionærer har dem bestemt ikke. Ellers kunne de også ligeså godt vende næsen hjem til den varme danske hygge med alle materielle goder.
Undskyld mig, men dine holdninger minder mig lidt om de holdninger som man kunne møde for år tilbage og nu er blevet til myter, som nu har gået på krykker i mange år.  Heldigvis er de fleste missionærer højt uddannede fagligt set og med en klar fornemmelse af, hvad Gud har kaldet dem til. Og det har gjort, at de har har ofret gode stillinger, lønninger, fine villaer og indflydelse i det danske samfund, for at gøre en indsats for den bedste arbejdsgiver, der findes nemlig Kristus, som selv viste et eksempel på barmhjertighed og ofrede sig selv. 
Fordi han kunne ikkke andet end at følge det kald og den opgave, som skulle blive epokegørende for hele verden.
Jeg reagerede blot på hvad jeg oplevede herinde. Det var derfor krykkerne blev taget i brug - igen .... Inden da var mit syn på kristendommen overordentligt positivt. Jeg har oplevet kristne missionærere, som buddhistisk munk, på Sri Lanka og i Myanmar, og fik et særdeles positivt indtryk af dem. Vi kom fint ud af det med hinanden og vi respekterede hver især hinandens position og valg i livet. Vi havde de fornøjligste positive og givende samtaler om livet og dets finurligheder.;) Men måske er det anderledes for dem, som aldrig har missioneret, og aldrig personligt har set og/eller oplevet verdens lidelser og grusomheder.
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46347 - 11/05/2005 17:36
|
Bruger
|
"Og det værste er, at vi oftest retfærdiggør vores ego ved hjælp af en religion. Det er ikke religionens fejl. Det er således det enkelte menneske(som kalder sig religiøs), som ikke har fattet budskabet og målet med religionen."
Sandt nok, men jeg ved nu ikke rigtig, om nogen retfærdiggør deres ego(isme) ved hjælp af kristendommen. Det skulle næppe være muligt! Og, som du vist også mener, så har de læst deres bibel som en vis herre ...
Først vil jeg lige understrege, at ego og egoisme ikke er det samme. Jeg mente "ego" og ikke "egoisme", derfor spænder det over en ret stor skare af mennesker.
Gud kan ikke gøre det for os, skriver du. Nej, det er os der er Guds arme og ben, når vi lytter til hans stemme og gør det, som han befaler os.
Jeg kunne ikke lade være med at grine her. Jeg fik associationen; "God on a string", hvilket nok ikke er så langt fra menneskets ego... 
Men når og hvis nogen (få) af os nu har gjort en kæmpestor hjælpeindsats, ofret alt hvad vi ejede og havde af gods og guld og arbejdskraft for at hjælpe næsten, og vi så, når vi ikke en dag ikke kan mere, selvtilfredse ligger på vores dødsleje og med vores sidste kræfter klapper os selv på skulderen og tænker:
Godt gået! - jeg var da faktisk en god kristen i dette liv! Tak, Gud, fordi jeg ikke var som alle de andre, der kun brugte mund og ikke andet ...
... akja! - så er vi selvgode farisæere, som skulle skamme os over den tanke!
Absolut!
For hvad kan vi give, som vi ikke har først har fået? Fint, at vi har fået gjort en indsats for nødlidende. Fint for de nødlidende, altså!
Men ingen kan retfærdiggøre sig selv ved at gøre gode gerninger - kun ved at følge Ham, som har sonet alle vores synder og åbnet døren til Guds paradis! Sådan lyder det radikale budskab.
Men med synderne blev lidelsen ikke mindre - og lidelsen kan vi selv gøre noget ved uden at blende God og Kristus ind i det. De fleste gør det bare ikke - i stedet tager de flugt væk deres indre, hvor lidelsen er og kommer i uføre andetsteds...
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46348 - 11/05/2005 17:46
|
Bruger
|
Hej Corner Citat: Jeg reagerede blot på hvad jeg oplevede herinde. Det var derfor krykkerne blev taget i brug - igen .... Inden da var mit syn på kristendommen overordentligt positivt. Jeg har oplevet kristne missionærere, som buddhistisk munk, på Sri Lanka og i Myanmar, og fik et særdeles positivt indtryk af dem. Vi kom fint ud af det med hinanden og vi respekterede hver især hinandens position og valg i livet. Vi havde de fornøjligste positive og givende samtaler om livet og dets finurligheder.;) Men måske er det anderledes for dem, som aldrig har missioneret, og aldrig personligt har set og/eller oplevet verdens lidelser og grusomheder. Citat slut. Svar: Jamen, det er da udmærket at noget rykker sig og at vi kan debattere åbent både om godt og skidt. Så falder vi da ikke i søvn og får også reflekteret over udfordringerne og får mere indsigt i livet. Fint at du har været ude og oplevet tingene fra forskellige vinkler. Ja, man får noget at tænke over, når man ser problemerne andre steder, så bliver de daglige trakasserier/brok i DK mindre væsentlige. Men udover arbejdet og oplevelserne i udlandet så er det mest fantastiske dog alligevel at møde troende kristne af alle hudfarver og fra alle sociale lag.  Og ved sådanne kontakter at høre om og se hvordan evangeliet i praksis gør en forskel både socialt og åndeligt.  Det er sjældent vi møder sådanne "undere" her i Vesteuropa og det skyldes vel, at vi er blevet så mætte af materiel velstand, at vi " selv kan gå på vandet"  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#46349 - 11/05/2005 18:10
Gode gerninger
|
Bruger
|
Hej Kristina, carl og Corner,
Et meget lille og hurtigt spørgsmål herfra - en god gerning kan begås med flere motiver eller slet intet, så:
Bliver en god handling ond eller "mindre god", hvis den foretages for at pleje udøverens ego? Hvori ligger forskellen, hvis der er nogen?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46350 - 11/05/2005 18:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Corner, undskyld jeg bryder ind, men jeg vil lige være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt her:
"Jeg reagerede blot på hvad jeg oplevede herinde. Det var derfor krykkerne blev taget i brug - igen .... Inden da var mit syn på kristendommen overordentligt positivt."
Forholder det sig sådan, at du ved at læse JesusNet's mange ord, artikler, svar, debatter osv., har fået spoleret dit tidligere, mere positive syn på kristendommen? I så fald håber jeg du vil fortælle og forklare os lidt (eller hellere meget!) mere herom, for så er der bestemt grund til omfattende selvransagelse og krisemøde!
Jeg er enig med Carl i det han skriver - det svarer til mine egne erfaringer - hvis man da kan tillade sig at kalde det erfaringer, når man ikke selv har været missionær, men kun har holdt sig orienteret via mennesker, man kender og har tillid til.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46351 - 11/05/2005 18:36
Re: Gode gerninger
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus,
.. et lille hurtigt svar på dit gode spørgsmål: Bliver en god handling ond eller "mindre god", hvis den foretages for at pleje udøverens ego? Hvori ligger forskellen, hvis der er nogen?
For modtageren er der ingen forskel (nåjo, det kan der jo godt være, hvis han/hun er et nærtstående menneske, som opdager evt. skjulte motiver .. )
For giveren er der en afgørende forskel; Hvis gaven gives for at pleje giverens ego - det være sig økonomisk eller præstigemæssigt - for at gøre et godt indtryk på andre, eller i håb om at vinde Guds velbehag, eller bare for at blive lidt mere tilfreds med sig selv - ja så er gerningen ikke nogen gave, men cool business! Noget for noget!
Man kan sagtens handle og yde og præstere alt mulig godt på den måde, og tit til stor velsignelse og gavn for sine medmennesker.
Men Gud kan vi ikke handle med - for vi har fået alt for intet. Sådan er det med kærlighed!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46352 - 11/05/2005 19:13
|
Bruger
|
Hej Corner Svar: Jamen, det er da udmærket at noget rykker sig og at vi kan debattere åbent både om godt og skidt. Så falder vi da ikke i søvn og får også reflekteret over udfordringerne og får mere indsigt i livet. Fint at du har været ude og oplevet tingene fra forskellige vinkler. Ja, man får noget at tænke over, når man ser problemerne andre steder, så bliver de daglige trakasserier/brok i DK mindre væsentlige.
Men udover arbejdet og oplevelserne i udlandet så er det mest fantastiske dog alligevel at møde troende kristne af alle hudfarver og fra alle sociale lag.  Og ved sådanne kontakter at høre om og se hvordan evangeliet i praksis gør en forskel både socialt og åndeligt. 
Det er sjældent vi møder sådanne "undere" her i Vesteuropa og det skyldes vel, at vi er blevet så mætte af materiel velstand, at vi " selv kan gå på vandet"
Der er absolut forskel på at opleve noget kontra at se det på fjernsyn. Min erfaring af disse "ikke-moderne" lande er at folk generelt er langt mentalt stærkere og udholdende end folk i lande med høj velstand og luksus. Det ville være sundt for de forkælede vestlige sind, at komme ud i verden og selv opleve, frem for at antage om det. Det er fantatisk at møde mennesker fra alle sociale lag, trosretninger, kulturer og hudfarver på en åben og hjertelig måde... At kunne skabe kontakt, som er udover ens egen tro eller overbevisning...
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46353 - 11/05/2005 19:20
|
Bruger
|
Hej Kristina, carl og Corner,
Et meget lille og hurtigt spørgsmål herfra - en god gerning kan begås med flere motiver eller slet intet, så:
Bliver en god handling ond eller "mindre god", hvis den foretages for at pleje udøverens ego? Hvori ligger forskellen, hvis der er nogen?
Spørgsmålet er hvordan DU har det med at pleje en anden persons ego. Har du overvejet hvad konskvenserne er? F.eks. at du ved at bekræfte et ego, er med til at holde det i live? Ego er jo med til at skabe selvbedrag, hvilket skaber illusioner over hvordan ting hænger sammen og forholder sig.(f.eks. ved antagelser).
Vel er det godt at se et andet menneske få tilfredsstillet et øjeblikkeligt begær det har efter noget, men det menneskes begær stopper ikke dér. Så snart individets følelse af tilfredshed er slut, vil individet have mere... og dét er en mental lidelse for det menneske...
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46354 - 11/05/2005 19:50
|
Bruger
|
Hej Corner, undskyld jeg bryder ind, men jeg vil lige være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt her:
"Jeg reagerede blot på hvad jeg oplevede herinde. Det var derfor krykkerne blev taget i brug - igen .... Inden da var mit syn på kristendommen overordentligt positivt."
Forholder det sig sådan, at du ved at læse JesusNet's mange ord, artikler, svar, debatter osv., har fået spoleret dit tidligere, mere positive syn på kristendommen? I så fald håber jeg du vil fortælle og forklare os lidt (eller hellere meget!) mere herom, for så er der bestemt grund til omfattende selvransagelse og krisemøde!
Ofte er der tale om hvordan ting bliver formuleret første gang, så der ikke forekommer uheldige misforståelser. Hvis jeg var ny i gaden, ville jeg have læst svaret og tænkt "WOW! Dét var da godt nok menneskefjendsk!". I dag lever vi i en verden, hvor der bliver kigget lidt mistænksomt på stort set alle religioner, efter nogle fanatiske gruppers frygtelige gerninger. Man frygter at koncepter overgår næstekærlighed, for hvis der er mere vægt på konceptet, drukner næstekærligheden, som vi har set det i visse fundementalistiske muslimske grupper. Før i tiden, tror jeg folk ville være en del mere afslappede og bare grint af det, men i dag har de fået vist, hvor alvorligt den slags kan vise sig at være. En missionering er altid en succes hvis punkt 1 er næstekærlighed og de lidt mere svært forståelige(og formulérbare) emner ligger 3 år ude i tiden.
Derfor tænker jeg at der må være et andet punkt man kan skrive udfra, end det eksisterende.
Jeg vil give et eksempel herpå i form af et svar på mit eget spørgsmål om hvorfor, man bør vælge kristendom:
"Alle søger en form for lykke, stabilitet og harmoni i deres liv. I denne søgen er der utroligt mange veje at gå og alle er desværre ikke lige heldige. Hvad kristendommen kan tilbyde, er inspiration fra en mand, der levede for 2000 år siden. Denne mand talte om kærlighed og han talte om frihed, men han ikke kun talte... Han handlede også på sine ord. Han levede selv op til hvad han udtrykte. Dét er en inspiration i sig selv. ...men ikke kun dette; han talte om hvordan vi kunne leve lykkeligt i et universelt fællesskab af gensidig forståelse, støtte, visdom, tolerance og kærlighed. Han gav os bønnen, som blandt andet var et værktøj der kunne bruges, så vi kunne reflektere over livets krumspring i Hans ånd. Han fortalte at vi kunne være istand til at gennemgå livet med fred i sindet og uden syndens byrde - vi fik givet visdommen om frihed under ansvar, og denne gave fik vi ansvaret for at behandle med respekt og omtanke, men desværre..... yadda yadda yadda.... Man kan være lykkelig ved fortsat at bruge Kristus, som inspiration og vejledning...."
Ok... Man kunne skrive meget - rigtigt meget. Som med alle andre religioner bør man lige finde ud af, hvor det menneske man svarer står. Er det en begynder, er det en avanceret, osv., for det svar man giver til en avanceret, vil en begynder ganske simpelt ikke kunne forstå. Så det er bare på et rent teknisk niveau dette fungerer.... Det har ikke noget at gøre med hvor meget man tror, eller dumhed - det er udelukkende teknisk...
-corner -Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46355 - 11/05/2005 20:14
|
Bruger
|
Hej Kristina Dét var jo et godt svar, som i øvrigt ligner hvad jeg selv føler - lige bortset fra, at Gud skulle være indblandet, men den historie kender du jo  Jeg vil starte med, at hvis en "god gerning" ikke ændrer sin betydning for modtageren, er den stadig en "god gerning". Og vi accepterer til fulde, at "gode gerninger" udøves. Egentlig er jeg slet ikke uenig med noget af det du skriver her, men jeg har en klar fornemmelse af hvor vi nu bliver uenige... Det med nærtstående mennesker giver fuld mening, men hvis en gerning udelukkende udføres for at pleje et ego - så er der vel reelt ikke nogen forskel for modtageren. Skjulte motiver eller ej, så er gerningen vel ikke mindre eller mere værd for modtageren, hvis motivet udelukkende berører giverens ego og ikke fx penge, gods eller magt. Vi er fuldt enige om, at gode gerninger motiveret af disse materielle goder ikke længere er at betragte som egentlige "gode gerninger". Det er en handel; noget som absolut ikke ligger mennesker fjernt. Så det næste spørgsmål må blive: hvis resultatet af begge typer gode gerninger er det samme for modtageren, hvorfor er man så farisær hvis man klapper sig selv på ryggen (plejer sit ego) over at have været en god kristen hele sit liv?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46356 - 11/05/2005 20:59
|
Bruger
|
Hej Corner
Spørgsmålet er hvordan DU har det med at pleje en anden persons ego. Har du overvejet hvad konskvenserne er? F.eks. at du ved at bekræfte et ego, er med til at holde det i live? Ego er jo med til at skabe selvbedrag, hvilket skaber illusioner over hvordan ting hænger sammen og forholder sig.(f.eks. ved antagelser).
Meget relevant spørgsmål. Jeg har personligt ingen problemer med at pleje andres ego - eller deres selvværd eller lykke.
Egoet skaber ikke selvbedrag. Hvor du har den påstand fra ved jeg ikke; hvis noget skaber selvbedrag er det netop kulturelle og sociale identiteter der trækkes ned over egoet. Egoet er jo underliggende og i langt de fleste tilfælde meget svagere end de kulturelle og sociale identiteter. Jeg synes ganske enkelt ikke det er rimeligt at sætte lighedstegn mellem ego og selvbedrageri og illusioner.
Vel er det godt at se et andet menneske få tilfredsstillet et øjeblikkeligt begær det har efter noget, men det menneskes begær stopper ikke dér. Så snart individets følelse af tilfredshed er slut, vil individet have mere... og dét er en mental lidelse for det menneske...
Det er menneskets inderste drift at søge sin egen lykke, og det er nogenlunde accepteret at man aldrig bliver fuldt lykkelig. Vil du virkelig betegne det naturlige "begær" for lykke som en mental lidelse?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46357 - 11/05/2005 21:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Claus, du spørger: Så det næste spørgsmål må blive: hvis resultatet af begge typer gode gerninger er det samme for modtageren, hvorfor er man så farisær hvis man klapper sig selv på ryggen (plejer sit ego) over at have været en god kristen hele sit liv? Det hænger sammen med betydningen af ordet "farisæer". Farisæerne omtales hyppigt i Ny Testamente - de krævede streng overholdelse af loven og overleveringerne. Jesus angreb dem ofte for nidkærhed over for loven, som var en rent ydre gudsdyrkelse. Farisæisk betyder vel, på nudansk, noget i retning af at være skinhellig. At tro man er bedre end visse andre, som man så kan tillade sig at ringeagte. Så den der i sit farisæersind (jojo, jeg har også selv sådan et -  ) "klapper sig selv på ryggen" bør måske tænke over, om ikke der er kikset nabo, en flugtbilist, en fremmedarbejder, en kassebedrøver, en pusher, en samfundsnasser eller ... you name him - som trænger mere til det klap. I samme sekund vi kigger indad på os selv og føler os bedre end nogen af de nævnte, er vi faktisk en tak værre! Jeg har en veninde over fra det jyske. Da jeg for nylig brokkede mig til hende over en person, der opførte sig som han/hun slet ikke burde, og håbede på lidt medhold, svarede hun mig bare: "Jow, men man er som man er bløwn!" Ja, lige netop! Det var det jeg havde godt af at blive mindet om! Der er en grund, og hvis vi tror at kende den, er der nok endnu en grund, dybere nede .. Vi kender ikke nogens forudsætninger til bunds - ikke engang vores egne. Vi har - og er - hvad vi har fået givet, og ingen har noget at være stolte af. F.eks. bruger drukmåsen henne på bænken måske langt mere viljestyrke på at nøjes med at bede mig om en tyver (og at lade være med at stjæle min pung) end jeg selv bruger på at stå op om morgenen og møde på job til tiden ... I lignelsen om tolderen og farisæeren - derfra sammer jo udtrykket farisæisk - var det tolderen (i dag ville han nok være blevet kaldt værnemager) der gik retfærdiggjort hjem. Han erkendte i det mindste at være en lovovertræder .. Jeg ved ikke rigtig om det besvarede dit spørgsmål .. ellers kom igen! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46358 - 11/05/2005 22:41
|
Bruger
|
Hej igen Kristina  Jo, ja, både og... Jeg er enig med dig i, at stoltheden over egne bedrifter skal sættes i perspektiv med hvad man egentlig har udrettet - altså: man skal være retfærdig overfor sig selv. Se, for mig er det sådan at en god gerning både hjælper mig og den jeg gør den mod - ikke fordi den skal hjælpe begge, men fordi jeg kan lide at hjælpe andre. Det kan få mig til at føle mig stolt over at have kunnet hjælpe, og det kan måske oversættes til "farisæer" (men, så lad det være sådan - man er som man er bløwn, hørt!). Og man føler da den fortræd de onde gerninger gør, selvom man selv udfører dem. Nogle mennesker gør muligvis ikke, og dem har jeg oprigtig medlidenhed med. Situationen for en kristen er, kan jeg forstå, anderledes. Man må ikke føle sig mere værd, fordi mennesker har ens værdi. Jeg synes bare det fratager mennesket muligheden at sige, at noget er objektivt godt (eller blot bedre end noget andet). Jeg må stå uforstående overfor et budskab om at fortrænge forskellen på mennesker, for som du selv er inde på kan vi ikke fremhæve eller nedtone noget som helst, hvis alt er ens. Hvis ingen er vismænd eller alle er vismænd, så er "vismand" et betydningsløst begreb. Sagt på en anden måde - uden forskel på menneskers værdi har intet menneske værdi. Jeg synes det er indlysende, der er forskel på menneskers værdi - men jeg har dog ikke lyst til at opstille regnestykket for at regne den ud. Men hvorfor afviser kristne dog, at mennesker har forskellig (etisk, moralsk, personlig, social, empatisk, etc) værdi, når selve det at genkende menneskets værdi bygger på forskellene i værdi? Tanken er blød og rar, men fungerer bare ikke i praksis.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46359 - 12/05/2005 00:49
|
Bruger
|
Hej Corner
Meget relevant spørgsmål. Jeg har personligt ingen problemer med at pleje andres ego - eller deres selvværd eller lykke.
Egoet skaber ikke selvbedrag. Hvor du har den påstand fra ved jeg ikke; hvis noget skaber selvbedrag er det netop kulturelle og sociale identiteter der trækkes ned over egoet. Egoet er jo underliggende og i langt de fleste tilfælde meget svagere end de kulturelle og sociale identiteter. Jeg synes ganske enkelt ikke det er rimeligt at sætte lighedstegn mellem ego og selvbedrageri og illusioner.
Nej, sociale og kulturelle forhold er noget du kan vælge eller fravælge - ikke noget du er styret af, ligesom du heller ikke behøver at lade dit liv blive styret af dine følelser.
Det er menneskets inderste drift at søge sin egen lykke, og det er nogenlunde accepteret at man aldrig bliver fuldt lykkelig. Vil du virkelig betegne det naturlige "begær" for lykke som en mental lidelse?
Ja, absolut, for hvis der er begær bag din søgen, vil du aldrig blive tilfreds. Begæret vil blive ved med at ville have tilfredsstillelse. Man kan kalde det en form for "lykkenarkomani". Forøvrigt er der ikke tale om et "naturligt" begær, men om en logisk deduktion, som er meget nærliggende hos alle mennesker. Det logiske valg vil altid at være lykkelig. Problemet er at kunne have en konstant lykkefølelse, men det blev der også fundet en løsning på for godt 2600 år siden.
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46360 - 12/05/2005 09:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Corner
"Problemet er at kunne have en konstant lykkefølelse, men det blev der også fundet en løsning på for godt 2600 år siden."
2600 år? Sig lige hvad du har i tankerne?
Min egen overbevisning er, at menneskelig lykke er et udpræget biprodukt, som kan komme bag på os og overvælde os, når vi er engageret i noget, der forekommer os vigtigere ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46361 - 12/05/2005 11:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus, jeg er enig med dig her - og har nu lidt flere kommentarer. Du skriver: Men hvorfor afviser kristne dog, at mennesker har forskellig (etisk, moralsk, personlig, social, empatisk, etc) værdi, når selve det at genkende menneskets værdi bygger på forskellene i værdi? Tanken er blød og rar, men fungerer bare ikke i praksis. Jeg tror det hænger sammen med, at vi kristne er så dårlige til at formulere os. Vi forplumrer tit sagen, fordi vi ikke skelner mellem værdi i forhold til denne verden og værdi i forholdet til Gud. Jeg kunne ikke drømme om at afvise, at mennesker har meget forskellig "værdi", når vi anskuer vores jordiske liv og virke. Nogle er bestemt til større til gavn og glæde for hinanden, for samfundet og for sig selv end andre. I vores forhold til Gud er det anderledes: Når jeg f.eks. hævder, at den alkoholiserede børnelokker, som har begået indbrud i mit hus og er løbet med min fladskærm og mine teskeer af ægte sølv, i sig selv er være lige så meget "værd" som jeg selv, er det fordi han, som jeg, er en af Guds skabninger og dermed elsket med Guds ubegrænsede kærlighed. Mit gæt er, at Gud, som ikke har skabt os ens, har givet ham færre talenter at gøre godt med end dem jeg har modtaget. Manden har formøblet det hele - havde dog måske engang en skilling som han smed til en hjemløs på trappen - og gav dermed ALT hvad han havde. Jeg har aldrig givet alt hvad jeg kunne, men beholder skam en god del for mig selv -også en del, som jeg sagtens kunne undvære uden at lide nød. Tyvens skilling var som "enkens skærv" - enken smed alt hvad hun ejede i tempelblokken, og gav måske dermed "mere" end nogen af dem, der ringede bidrag ind til Afrika under TV-udsendelsen .. Det er naturligvis ren fiktion, det jeg skriver her, og da du jo ikke er kristen, kan det jeg skriver i bedste fald være en hjælp til at begribe kristen tankegang. Tanken er, at vi slet ikke skal se os selv og vores godhed eller mangel på godhed i forhold til "de andres",šog ikke engang spekulere på vores eget potentiale! Det er ikke os, der skal dømme om noget af det, det er nemlig Gud der er dommeren. Hver gang vi ser på os selv, er det farisæersindet - gamle Adam, der, skønt han er død, stadig rører på sig. Vi er alle farisæere og skyldige i alle de synder der tænkes kan, men når vi ikke slutter forlig med synden, men kæmper imod den og lægger vores overtrædelser frem for Gud, har synden, døden, djævelen ingen magt over os. Når vi ser på Kristus er vi i Ham - iklædt Ham, tænker Hans tanker, gør Hans gerninger. Kol 1,12-14: Tak med glæde vor Fader, som har gjort jer duelige til at få del i de helliges arv i lyset. Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; i ham har vi forløsningen, syndernes forladelse. Så enhvert klap på vores egen skulder = tanke om selvfrelse, egen ære og stolthed, er det samme som at fratage Gud æren, og så er Jesus død for os forgæves. Vi siger hver dag i Fadervor: Dit er riget og magten og æren Dermed menes hele æren. Vi (= gamle Adam) har erkendt vores fallit. Vi har smidt kortene. Vi er døde i vores gerninger. I os bor intet godt. Slet ingenting! Synd er ikke bare noget vi begår, men noget vi grundlæggende er! Vi er Guds fjender og har mistet vores frie vilje, vores muligheder for at vælge andet end at følge denne verdens fyrste. Hvem kan udholde at høre på sådan tale ..  OK, men hør så her, nu retter vi os lige op engang: Vi (Guds folk) er nemlig kongebørn! Det er vi blevet ved Guds ords forkyndelse - og ikke ved egen kraft eller beslutning! Vi er Jesu medarvinger til Gudsriget, som allerede er - her og nu - midt iblandt os! Større kan det ikke blive! Fil 4,4-7: Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer! Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak. Og Guds fred, som overgår al forstand, vil bevare jeres hjerter og tanker i Kristus Jesus. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46362 - 12/05/2005 12:49
|
Bruger
|
Hej Kristina
Det er underligt, for vi har egentlig den samme personlige holdning til - i mangel på bedre ord - verdens ondskab. At acceptere ondskaben som indbygget er vi nødt til, og så kan vi vælge at løbe med den eller kæmpe mod den.
Jeg vælger at kæmpe imod i kraft af min vilje - mit indtryk er at mange kristne kæmper imod ondskaben på trods af deres vilje. Ikke ment i den betydning at mange kristne ikke ønsker at kæmpe mod ondskaben, men i betydningen at de bekæmper den med andre midler end deres vilje.
Jeg mener mennesket har defineret hvad ondskab er - du mener Gud gjorde det. Hvis det ikke var fordi jeg føler et behov for rationel retfærdiggørelse af mine holdninger og tager for givet at menneskets forudsætninger (både for godhed og ondskab) løbende ændrer sig og menneskets ondskab ændrer sig, hvis ikke for det så var jeg sikkert blevet kristen.
Mit standpunkt øger mine muligheder for både at forstå og kæmpe mod de ting jeg finder uretfærdige, unødvendige, skadelige og ondskabsfulde. Det er jeg glad for, og jeg føler ikke jeg ville være nær så menneskelig hvis jeg ikke var ateist.
Jeg vil meget gerne være menneske, men helst ikke en evig sjæl. Ved at se dette liv som vores eneste har vi nemlig motivation til at gøre det bedre.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46363 - 12/05/2005 13:04
|
Bruger
|
Hej Corner
Nej, sociale og kulturelle forhold er noget du kan vælge eller fravælge - ikke noget du er styret af, ligesom du heller ikke behøver at lade dit liv blive styret af dine følelser.
Hvis jeg forstår dig ret, så mener du at man a) ikke behøver at lade sig styre af kultur og samfund og b) ikke behøver at lade sig styre af sine følelser.
Hvis jeg husker korrekt startede du med at skrive, at "[e]go er jo med til at skabe selvbedrag, hvilket skaber illusioner over hvordan ting hænger sammen og forholder sig.(f.eks. ved antagelser)".
Hvis ego (følelser ligger heri...) skaber selvbedrag men vi ikke behøver at lade os styre af dem, så giver du udtryk for at vi rent faktisk selv kan gennemskue vores eget selvbedrag. Det kan vi ikke.
Du hævder, at selvbedrag kommer fra ego. Jeg mener, at egoet er lig med selvet, og ingen af disse har kognitive evner i sig selv. Hvis noget er selvbedrag, er der næppe tale om en forestilling der kommer fra selvet. Der vil med al sandsynlighed være tale om et (konstrueret) bedrag kommende fra over-jeg'et, som blandt andet dirrigeres af kultur og samfund. Dette kan din vilje ikke ændre på, så der er ikke tale om at vælge at lade sig styre eller ej. Det sker - men det er usandsynligt det sker som du beskriver det.
Du besvarer mit spørgsmål om du virkelig opfatter lykkejagt som mental syge med "Ja, absolut, for hvis der er begær bag din søgen, vil du aldrig blive tilfreds. Begæret vil blive ved med at ville have tilfredsstillelse. Man kan kalde det en form for "lykkenarkomani".".
Mennesket er en lykkenarkoman. Vores samfund og nydelseskultur er skabt af denne indbyggede lykke-narkomani. Vores ønsker er skabt af lykkenarkomani, og vores drifter er at søge lykken.
At se dette som en mental sygdom betyder, at du ser alle mennesker som mentalt syge. Da du i så fald ikke længere har et mentalt sundt individ at sammenligned med, ja så falder hele dit argument fuldstændigt til jorden.
Hvis du hævder, at du selv er rask men alle "lykke-narkomanerne" er mentalt syge, så må du også sandsynliggøre, at du ikke har ét eneste tilbagevendende og instinktivt behov for lykke. Det kan du ikke, for intet menneske er ligeglad med om det er lykkeligt eller ej.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46364 - 12/05/2005 14:42
|
Bruger
|
Hej Corner
"Problemet er at kunne have en konstant lykkefølelse, men det blev der også fundet en løsning på for godt 2600 år siden."
2600 år? Sig lige hvad du har i tankerne?
Det var Siddharta, bedre kendt som Buddha, som fandt ud af det.
Min egen overbevisning er, at menneskelig lykke er et udpræget biprodukt, som kan komme bag på os og overvælde os, når vi er engageret i noget, der forekommer os vigtigere ...
Nej, ikke nødvendigvist et biprodukt, men noget der er naturligt forekomment i os alle, som alle kan lære at hive frem. Desværre er der mange forhindringer som gør, at vi ikke har konstant kontakt med den del af vores indre.
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46365 - 12/05/2005 15:05
|
Bruger
|
Hvis jeg forstår dig ret, så mener du at man a) ikke behøver at lade sig styre af kultur og samfund og b) ikke behøver at lade sig styre af sine følelser.
Hvis jeg husker korrekt startede du med at skrive, at "[e]go er jo med til at skabe selvbedrag, hvilket skaber illusioner over hvordan ting hænger sammen og forholder sig.(f.eks. ved antagelser)".
Hvis ego (følelser ligger heri...) skaber selvbedrag men vi ikke behøver at lade os styre af dem, så giver du udtryk for at vi rent faktisk selv kan gennemskue vores eget selvbedrag. Det kan vi ikke.
Nej jeg giver ikke på noget sted udtryk for, at man kan gennemskue eksisterende selvbedrag. Jeg siger at man kan undgå det. Der er forskel. Egoet består af en række begær, som man oftest følger. For at kunne retfærdiggøre tilfredsstillelsen af disse begær, stiller man forskellige ting op som beskyttelse. Herunder er selvbedrag én af dem...
Du hævder, at selvbedrag kommer fra ego. Jeg mener, at egoet er lig med selvet, og ingen af disse har kognitive evner i sig selv.
Dét er du i din gode ret til at mene. Det betyder dog ikke at du har ret.
Hvis noget er selvbedrag, er der næppe tale om en forestilling der kommer fra selvet. Der vil med al sandsynlighed være tale om et (konstrueret) bedrag kommende fra over-jeg'et, som blandt andet dirrigeres af kultur og samfund. Dette kan din vilje ikke ændre på, så der er ikke tale om at vælge at lade sig styre eller ej. Det sker - men det er usandsynligt det sker som du beskriver det.
Den eneste grund til at det ikke sker, hvis man ikke er bekendt med at det kan lade sig gøre. Jeg er bekendt med at det kan lade sig gøre, derfor kan jeg udtrykke det. Det allerbedste er, at det kan efterprøves.
Du besvarer mit spørgsmål om du virkelig opfatter lykkejagt som mental syge med "Ja, absolut, for hvis der er begær bag din søgen, vil du aldrig blive tilfreds. Begæret vil blive ved med at ville have tilfredsstillelse. Man kan kalde det en form for "lykkenarkomani".".
Woah!!!! Stop en hel! Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for at der er tale om mental sygdom! Det var ihvertfald ikke hensigten, at det skulle forstås således.
Det ville være som at kalde homoseksuelle for "mentalt syge". Det er helt ude i torvene. Det er muligt, at vores samfund er strikket sammen på den og den måde, men man kan sagtens finde den nødvendige styrke frem der skal til for ikke at lade sig styre eller friste af sine omgivelser!
På samme måde er det muligt at bruge sit sind på en måde, således at man selv har kontrol over ens følelsesspektrum i livet. Ikke ment at man blive følelseskold eller forladt, men at man har opbygget så megen selvkontrol, at man lærer at læse informationen i følelser og reflektere over dem, istedet for bare at lade sig rive med af dem.
Mennesket er en lykkenarkoman. Vores samfund og nydelseskultur er skabt af denne indbyggede lykke-narkomani. Vores ønsker er skabt af lykkenarkomani, og vores drifter er at søge lykken.
At se dette som en mental sygdom betyder, at du ser alle mennesker som mentalt syge. Da du i så fald ikke længere har et mentalt sundt individ at sammenligned med, ja så falder hele dit argument fuldstændigt til jorden.
Hvis du hævder, at du selv er rask men alle "lykke-narkomanerne" er mentalt syge, så må du også sandsynliggøre, at du ikke har ét eneste tilbagevendende og instinktivt behov for lykke. Det kan du ikke, for intet menneske er ligeglad med om det er lykkeligt eller ej.
Mennesket søger efter at eksistere i de mest optimale forhold. Der er stadig ikke tale om mental sygdom, på nogen som helst måde!!
Langt de fleste mennesker søger forbigående lykke i materielle ting og koncepter. Dér de burde søge i stedet, er i sig selv.
Lykke ligger ikke udenfor vores mentale verden.
Man kan for eksempel starte med sin indstilling til sin omverden og sin mentale verden. Skrive en liste punkt for punkt, hvilken indstilling man har til hvad. Derfra kan man ved hvert punkt spørge sig selv, "har jeg det godt med den indstilling. Giver den indstilling mig fred i sindet? Eller har jeg tendens til at reagere som følge af den indstilling?"
Hvis man opdage at man ikke har fred i sindet med den indstilling, arbejder man med indstillingen, ved nye spørgsmål der omhandler indstillingen selv. Dette kaldes reflektion, og er et ganske nyttigt stykke værktøj.
-Corner
Ændret af Corner (12/05/2005 15:18)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46366 - 12/05/2005 16:05
|
Bruger
|
Nej jeg giver ikke på noget sted udtryk for, at man kan gennemskue eksisterende selvbedrag. Jeg siger at man kan undgå det. Der er forskel. Egoet består af en række begær, som man oftest følger. For at kunne retfærdiggøre tilfredsstillelsen af disse begær, stiller man forskellige ting op som beskyttelse. Herunder er selvbedrag én af dem...
Der er ingen forskel på selvbedrag der allerede er foretaget og selvbedrag der vil blive foretaget, hvis vi snakker menneskets evne til at undgå/forudsige/gennemskue selvbedrag.
Vores evne til at undgå selvbedrag må være lig vores evne til at gennemskue det. Hvis vi ikke kan gennemskue selvbedrag kan vi ikke undgå det før det sker.
Du taler om at retfærdiggøre begær (efter lykke, da det er det vi taler om). Det må ligge implicit, at lykken ikke er et gyldigt mål i sig selv hvis den skal retfærdiggøres og "beskyttes" (mod hvad og hvorfor?) ad anden vej. Så må du sandsynliggøre eller påvise, at lykken ikke er et gyldigt mål - ellers er det et tomt postulat.
Dét er du i din gode ret til at mene. Det betyder sog ikke at du har ret.
Nej, men jeg kan sandsynliggøre at jeg har ret. Dén position er du så vidt jeg kan se ikke i.
Den eneste grund til at det ikke sker, hvis man ikke er bekendt med at det kan lade sig gøre. Jeg er bekendt med at det kan lade sig gøre, derfor kan jeg udtrykke det. Det allerbedste er, at det kan efterprøves.
Jeg forstår ikke hvad dette betyder... og slet ikke hvilken relevans det har til min betragtning om hvordan kulturelle og sociale identiteter fra over-jeg'et i langt højere grad end egoet fremkalder selvbedrag.
Kan du udtrykke dig klarere om dette?
Woah!!!! Stop en hel! Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for at der er tale om mental sygdom! [når man vedvarende søger lykke]
Så har jeg haft svært ved at forstå, at dit svar til dette mit spørgsmål...
...slet ikke var et svar på spørgsmålet i sætningen men derimod en bekræftelse og udvidelse af påstanden "det er menneskets drift at søge lykken". For mig at se svarede du:
Ja, absolut, for hvis der er begær bag din søgen, vil du aldrig blive tilfreds. Begæret vil blive ved med at ville have tilfredsstillelse. Man kan kalde det en form for "lykkenarkomani".
til mit spørgsmål om hvorvidt du anser lykkejagt for en mental lidelse eller ej. Det ser jeg som en bekræftelse af, at det gør du. Men det siger du nu, at du ikke gør. Hvilket er det?
Du fortsætter herefter:
Det er muligt, at vores samfund er strikket sammen på den og den måde, men man kan sagtens finde den nødvendige styrke frem der skal til for ikke at lade sig styre eller friste af sine omgivelser!
Altså er folk, der jagter deres egen lykke, nogle svage og påvirkelige stakler - mens den afholdende er stærk og vis?
Jeg kan ikke lade være med at tænke på de fromme og kyske, der råber af den syndige skare der udgør det gennemsnitlige danske samfund.
På samme måde er det muligt at bruge sit sind på en måde, således at man selv har kontrol over ens følelsesspektrum i livet. Ikke ment at man blive følelseskold eller forladt, men at man har opbygget så megen selvkontrol, at man lærer at læse informationen i følelser og reflektere over dem, istedet for bare at lade sig rive med af dem.
"Menneske, forstå dig selv". Ja, enig - men det tilføjer ikke sandsynlighed til din påstand om, at vi ikke vedvarende bør søge lykken. Hvorfor skal vi ikke det?
Mennesket søger efter at eksistere i de mest optimale forhold. Der er stadig ikke tale om mental sygdom, på nogen som helst måde!! Langt de fleste mennesker søger forbigående lykke i materielle ting og koncepter. Dér de burde søge i stedet, er i sig selv. Lykke ligger ikke udenfor vores mentale verden.
Nu tager du munden for fuld.
Hvis materielle ting og koncepter udenfor vækker lykke indenfor, hvorfor skal man så ikke søge udenfor? Du kan umuligt mene, at man kan blive lykkelig af kun at have sig selv og sin mentale verden. Det er simpelt hen for lyserødt og for uvidende med hensyn til psykologiske processer og værdigenkendelse.
Lykke er en følelse, og følelser "anvendes" som respons på eksterne værdier sat i perspektiv til interne værdiers ladning - hvilket lidt er det samme som at sige "man bliver ikke lykkelig af pisk, og det er naturligt at blive vred på den der pisker dig". Selvfølgelig kan vores følelser udelukkende vækkes af ydre stimuli - hvis de blev vækket på må og få af interne stimuli ville der være noget galt med vores følelser.
Det er derfor ganske naturligt at lykke vækkes af materielle ting såvel som fx kærlighed eller dybe venskaber - eller sex. Udover det hjernekemiske aspekt er der for lykkens vedkommende ingen som helst grund til at argumentere, at man bør søge adgangen til lykken inden i sig selv. Den er ganske enkelt tilgængelig i overflod udenfor. Der er mere vand i en oase end en ørken, så hvorfor stå og tørste?
Nu skal jeg sikkert beskyldes for at retfærdiggøre min egen lykkejagt. Hvad der egentlig foregår er, at jeg afviser rigtigheden af din påstand om at det er bedre at søge lykken i sig selv.
Man kan for eksempel starte med sin indstilling til sin omverden og sin mentale verden. Skrive en liste punkt for punkt, hvilken indstilling man har til hvad. Derfra kan man ved hvert punkt spørge sig selv, "har jeg det godt med den indstilling. Giver den indstilling mig fred i sindet? Eller har jeg tendens til at reagere som følge af den indstilling?" Hvis man opdage at man ikke har fred i sindet med den indstilling, arbejder man med indstillingen, ved nye spørgsmål der omhandler indstillingen selv. Dette kaldes reflektion, og er et ganske nyttigt stykke værktøj.
Jeg håber ikke du hverken beskylder mig for ikke at vide hvad reflektion er eller ikke selv at udøve det. Hvad du beskriver - lidt analogt - af selvransagelse begyndte jeg på for 15 år siden. Det må vel betyde, at jeg har reflekteret til en rimelig grænse over sagen.
Har du fred i sindet med din position, at afholdende mennesker er stærke og lykkejægere svage og påvirkelige? Jeg har fred i mit sind, for jeg ved at du tager fejl i mindst ét tilfælde.
Jeg vil også gentage det lidt indpakkede spørgsmål fra mit forrige indlæg: har du end ikke ét tilbagevendende og instinktivt behov for lykke fra dine omgivelser, som du forfølger? Jeg tvivler på at du kan svare "nej, slet ingen!" og stadig være sand mod din person.
Men svar ikke, før du har svaret på hvorfor vi skal lede i os selv efter en følelse, vi til hudløshed ved kan findes udenfor os selv i overflod. Og glem ikke at redegøre for, hvorfor det er en negativ ting at være "lykke-narkoman".
Jeg venter spændt
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46367 - 12/05/2005 19:29
|
Bruger
|
Nu forstår jeg pludseligt! Du læser "lidelse" som "sygdom", hvilket slet ikke er hvad jeg lægger i "lidelse". Det vil nok være mere nærliggende at sige "mental smerte" i stedet for "lidelse"... Så skulle "mental sygdom" være ude af billedet. til lykken:
Nu tager du munden for fuld.
Hvis materielle ting og koncepter udenfor vækker lykke indenfor, hvorfor skal man så ikke søge udenfor? Du kan umuligt mene, at man kan blive lykkelig af kun at have sig selv og sin mentale verden. Det er simpelt hen for lyserødt og for uvidende med hensyn til psykologiske processer og værdigenkendelse.
Lykke er en følelse, og følelser "anvendes" som respons på eksterne værdier sat i perspektiv til interne værdiers ladning - hvilket lidt er det samme som at sige "man bliver ikke lykkelig af pisk, og det er naturligt at blive vred på den der pisker dig". Selvfølgelig kan vores følelser udelukkende vækkes af ydre stimuli - hvis de blev vækket på må og få af interne stimuli ville der være noget galt med vores følelser.
Det er derfor ganske naturligt at lykke vækkes af materielle ting såvel som fx kærlighed eller dybe venskaber - eller sex. Udover det hjernekemiske aspekt er der for lykkens vedkommende ingen som helst grund til at argumentere, at man bør søge adgangen til lykken inden i sig selv. Den er ganske enkelt tilgængelig i overflod udenfor. Der er mere vand i en oase end en ørken, så hvorfor stå og tørste?
Nu skal jeg sikkert beskyldes for at retfærdiggøre min egen lykkejagt. Hvad der egentlig foregår er, at jeg afviser rigtigheden af din påstand om at det er bedre at søge lykken i sig selv.
Ingen beskylder dig for noget - ihvertfald ikke herfra. Jeg vil stadig påstå, at du fastholder din teori, fordi du ikke er stødt på hvad jeg er stødt på. Sådan er vi så forskellige og fred være med det...
Hvad angår min viden om psykologi, tja... Så er min uddannelse så, ifølge dig, ikke noget værd... Den slags sker jo, at man pludselig opdager at have spildt 8 år på noget, som viser sig ingen værdi har. 
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46368 - 12/05/2005 21:17
|
Bruger
|
Nu forstår jeg pludseligt! Du læser "lidelse" som "sygdom", hvilket slet ikke er hvad jeg lægger i "lidelse". Det vil nok være mere nærliggende at sige "mental smerte" i stedet for "lidelse"... Så skulle "mental sygdom" være ude af billedet.
Så er den væk. Nu mener du altså, at en vedvarende jagt på lykke skaber en mental smerte. Spørgsmålet er, om det overhovedet gør en forskel.
Ingen beskylder dig for noget - ihvertfald ikke herfra. Jeg vil stadig påstå, at du fastholder din teori, fordi du ikke er stødt på hvad jeg er stødt på. Sådan er vi så forskellige og fred være med det...
Skal jeg forstå dette som om du ikke ønsker at svare på, hvorfor det er bedre at søge lykken i sig selv end at søge den udenfor?
Hvad er du stødt på - vil du forklare lidt om det, så jeg har en mulighed for at vurdere om jeg fastholder min teori fordi jeg ikke er stødt på det du er stødt på?
Jeg vil også minde dig om mine andre spørgsmål til dine påstande og holdninger:
Jeg skrev:
Har du fred i sindet med din position, at afholdende mennesker er stærke og lykkejægere svage og påvirkelige?
Har du end ikke ét tilbagevendende og instinktivt behov for lykke fra dine omgivelser, som du forfølger?
Men svar ikke, før du har svaret på hvorfor vi skal lede i os selv efter en følelse, vi til hudløshed ved kan findes udenfor os selv i overflod. Og glem ikke at redegøre for, hvorfor det er en negativ ting at være "lykke-narkoman".
Hvis du ikke har lyst til at svare, må jeg så håbefuldt driste mig til at spørge hvorfor? Der er vel en grund til at du bliver ved med at påpege for mig, at du ved noget jeg ikke ved, men (måske?) ikke vil fortælle mig det...
Om du har spildt de otte år på studiet skal jeg ikke kunne sige, men du demostrerer ikke nogen specielt omhyggelighed med at forklare dig i dine indlæg (og det er ærgeligt). Hvis du ved noget jeg ikke ved, vil jeg selvfølgelig gerne vide det. Ignorerer du spørgsmålene eller er de bare for dårlige?
Jeg synes det er ærgeligt du ikke svarer. Det kunne være interessant at høre hvad en fagmand har at sige om lykkens psykologi, men jeg gider ærligt talt ikke lege gætteleg længere.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46369 - 12/05/2005 22:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
 Hej Claus, (Som sædvanlig: dit med rødt, bibel med blåt) Jeg vælger at kæmpe imod [ondskab]i kraft af min vilje - mit indtryk er at mange kristne kæmper imod ondskaben på trods af deres vilje. Ikke ment i den betydning at mange kristne ikke ønsker at kæmpe mod ondskaben, men i betydningen at de bekæmper den med andre midler end deres vilje. Jeg kan ikke rigtig fornemme nogen forskel her. Hvilke andre midler? Jeg mener mennesket har defineret hvad ondskab er - du mener Gud gjorde det. hm ja - jeg mener at ondskab årsag til, og resultat af, vores oprør mod Gud, som er kærlighed. Hvis det ikke var fordi jeg føler et behov for rationel retfærdiggørelse af mine holdninger og tager for givet at menneskets forudsætninger (både for godhed og ondskab) løbende ændrer sig og menneskets ondskab ændrer sig, hvis ikke for det så var jeg sikkert blevet kristen. Jeg har på fornemmelsen at du skriver noget væsentligt her, men jeg kan ikke rigtig forstå det. Du føler et behov for rationel retfærdiggørelse af dine holdninger? Og hvordan mener du, at menneskets forudsætninger for godhed/ondskab løbende ændrer sig? Måske kan du uddybe lidt .. mener du at vi bliver bedre - og altså mindre onde - efterhånden som vores materielle velfærd forbedres? I så fald er vi ikke enige. Eller mener du, at vi i løbet af vores liv ved hjælp af indvundne erfaringer motiveres til at opføre os bedre og bedre, fordi vi så selv får det bedre og bedre? I så fald er vi igen havnet i en cost/benefit filosofi, tror jeg. Mit standpunkt øger mine muligheder for både at forstå og kæmpe mod de ting jeg finder uretfærdige, unødvendige, skadelige og ondskabsfulde. Det er jeg glad for, og jeg føler ikke jeg ville være nær så menneskelig hvis jeg ikke var ateist. Det er da kristen etik, Samvittighed, vi er inde på her, tror jeg. Se Romerbrevet 2,14-16: For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte, og deres samvittighed optræder som vidne, og deres tanker anklager eller forsvarer hinanden på den dag, da Gud dømmer det, som skjuler sig i mennesker, efter mit evangelium ved Kristus Jesus. Man kan godt have en kristen etik uden at tro på Gud. Du mener så at din etik er hjemmelavet, medens jeg jo tror, at vi har den fra Gud, som har skabt os, og som kan oplyse vores eget mørke med sit lys og sin kærlighed, hvad enten vi er bevidste om det eller ej. Jeg vil meget gerne være menneske, men helst ikke en evig sjæl. Jeg er også jublende glad for mit menneskeliv. Hvad har du imod et evigt liv, hvor der er gjort op med alt ondt? Ved at se dette liv som vores eneste har vi nemlig motivation til at gøre det bedre. Jeg er vist ikke helt med på din tanke her. Mener du, at f.eks. jeg, som tror på det evige guddommelige liv, af den grund mangler motivation til at gøre mit bedste her og nu? Det mener jeg jo ikke selv ... faktisk er mit engagement i dette liv blevet mangdedoblet efter at jeg blev kristen .. men det er måske heller ikke det, du har i tankerne? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46370 - 12/05/2005 22:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Corner, tak for dit svar! Jeg blev nok ikke helt afklaret mht. hvad vi her på JesusNet har gjort forkert, dvs. hvordan vi efter din opfattelse har misrepræsenteret det gode budskab. Du skriver til sidst: Som med alle andre religioner bør man lige finde ud af, hvor det menneske man svarer står. Er det en begynder, er det en avanceret, osv., for det svar man giver til en avanceret, vil en begynder ganske simpelt ikke kunne forstå. ... Ja, sådan er det naturligvis. Som Kierkegaard også skriver: Hvis man vil fortælle nogen noget, så må man bevæge sig denhen, hvor de befinder sig. Det nytter ikke noget at stå og råbe på Samsø til en, der bor i Kalundborg - man må pænt tage færgen over. Så det er bare på et rent teknisk niveau dette fungerer.... Det har ikke noget at gøre med hvor meget man tror, eller dumhed - det er udelukkende tekniskTja - her på JesusNet er betingelserne jo, at vi ikke kender hinanden, vi ved ikke hvem der er kendt med hvad kristendommen handler om, og hvem der ikke er. Vi gør vores bedste, men jeg er helt klar over, at det ikke altid er godt nok!  Konkrete gode råd og forslag til forbedring er noget så velkomne! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46371 - 12/05/2005 23:20
|
Bruger
|
Hej Corner, tak for dit svar!
Jeg blev nok ikke helt afklaret mht. hvad vi her på JesusNet har gjort forkert, dvs. hvordan vi efter din opfattelse har misrepræsenteret det gode budskab.
Du skriver til sidst: Som med alle andre religioner bør man lige finde ud af, hvor det menneske man svarer står. Er det en begynder, er det en avanceret, osv., for det svar man giver til en avanceret, vil en begynder ganske simpelt ikke kunne forstå. ...
Ja, sådan er det naturligvis. Som Kierkegaard også skriver: Hvis man vil fortælle nogen noget, så må man bevæge sig denhen, hvor de befinder sig. Det nytter ikke noget at stå og råbe på Samsø til en, der bor i Kalundborg - man må pænt tage færgen over.
Så det er bare på et rent teknisk niveau dette fungerer.... Det har ikke noget at gøre med hvor meget man tror, eller dumhed - det er udelukkende teknisk
Tja - her på JesusNet er betingelserne jo, at vi ikke kender hinanden, vi ved ikke hvem der er kendt med hvad kristendommen handler om, og hvem der ikke er. Vi gør vores bedste, men jeg er helt klar over, at det ikke altid er godt nok! Konkrete gode råd og forslag til forbedring er noget så velkomne!
Hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg imponeret. I har gjort et rigtigt godt stykke arbejde her. Det minder mig lidt om de kristne missionærere jeg yndede at konversere med i Myanmar. Vidunderlige samtaler.
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46372 - 13/05/2005 00:28
|
Bruger
|
Ok... Min undvigende adfærd skyldtes en overvejelse om hvorvidt det var passende at skrive i dette forum, for jeg er primært ikke interesseret i at prædike eller reklamere, og jeg håber at følgende ikke vil blive opfattet således. Det er blot en personlig oplevelse jeg gengiver... For at gør en lang historie meget kort. Jeg blev født som katolik, bevægede mig over i kristendom(protestantisme) og derfra videre til buddhismen. Da jeg rejste meget, endte jeg i et afsidesliggende buddhistisk kloster i Myanmar(Burma) og blev efter kort tid ordineret som munk. Der boede jeg så i flere år. Det interessante er ikke hvorfor, jeg konverterede og valgte buddhisme (for jeg var ret aktiv som kristen), det interssante er hvad jeg fandt. Vendepunktet var en observation af en enkelt munk, som kom ret slemt til skade. I kraft af mit erhverv ilede jeg til for at yde krisehjælp, men blev mødt af noget, jeg aldrig før havde set. En menneske i ekstremt stærke smerter, hvis humør var afslappet og fuldstændigt klart. Normalt ville denne slags smerter få de fleste mennesker til at bukker under, og blive mere eller mindre hysteriske. Nogle uger senere opsøgte jeg munken, af ren nysgerrighed. Oplevelse havde sat min proffesionelle nysgerrighed i fuldt gear. Jeg fandt ham og jeg spurgte til hvordan han havde det og så videre. Endeligt spurgte jeg om hvordan han kunne bevare roen i sit sind på trods af så stærke smerter, hvorpå han svarede; "Sindet er ikke afhængigt af kroppen. Selvom man har det skidt i kroppen betyder det ikke at man nødvendigvis også skal have det skidt i sindet." Disse ord vakte endnu mere af min nysgerrighed, og af interesse efter at vide mere om denne teknik, besluttede jeg mig for at undersøge hvad dette gik ud på. Jeg lærte hurtigt, at disse mennesker klædt i rober ikke fortrængte noget, tværtimod var deres teori, at for at blive lettet for en mental smerte, blev man nødt til at gå igennem den. Først var jeg overordenligt skeptisk og rimeligt forbeholden, dog stadig nysgerrig. De var klar over at jeg var kristen, men på intet tidspunkt nævnte de noget om kristendom eller buddhisme. De talte til mig, som et menneske og talte nærmest kun til mig når jeg spurgte dem om noget. Udgangspunktet for teorien, kan kun betagnes som en genialt sammensat selvterapeutisk metode, hvor et af delmålene er at stoppe mental smerte og undgå at skabe mental smerte, UDEN derved at fortrænge eller være ligeglad. Jeg stødte tidligt på et koncept, kaldet "de fire ædle sandheder", som dannede grundlaget for hele systemet. Men først sent spurgte jeg til disse, men det var forklaringen af disse, som fik alt til at vende sig for mig, og jeg spurgte til at blive optaget som novice i klostret. Der er på intet tidspunkt tale om tro. Alt der bliver snakket om, kan efterprøves, hvilket jeg hutigt fandt ud af ved egen erfaring. Det var muligt at berolige sit sind så meget, at man reelt fik kontrollen over det. Emotionelle tilstande blev sekundære, hvor de før havde været primære. Jo flere byrder man arbejdede væk fra sine skuldre, jo mere afslappet blev man, og jo mindre sandsynlighed var der for at man blev revet med af vrede, sorg, osv.. Du drømmer ikke om hvor stresset et "almindeligt" sind i virkeligheden er. Grundlaget er de fire ædle sandheder, som er: 1/ "Der er lidelse". Det kan ikke diskuteres, eller sættes spørgsmålstegn ved. Det er noget alle kan nikke genkendende til. Man støder desværre på "Alt er lidelse", hvilket er en misforståelse. 2/ "Lidelse har en årsag", hvilket også er svært at modargumentere. I tillæg til dette er årsagen én af tre hovedbegær, hvilket jeg ikke vil komme ind på. Ellers bliver teksten for lang. 3/ "Lidelsen har en ende". På et eller andet tidspunkt vil lidelsen holde op. I tillæg til dette er at "alt er forgængeligt", hvilket vil sige at alt opstår(eller fødes), har en eksistensperiode præget af degenerering(f.eks. kroppens levetid), for så til sidst en holde op med at eksistere(f.eks. døden). 4/ "Der er en vej ud af lidelse, hvilket er den ottefoldige vej". Her bliver så præsenteret en forebyggende metode, hvor man kan undgå at at lidelse opstår. Dette er den korte version af de fire ædle sandheder. De første de er, udover at være forklarende, også teknikken man bruger såfremt der dukker en mental smerte op i ens sind. Som sagt, er det ikke min hensigt at reklamere, med kun oplyse - velsagtens også fordi at buddhismen i danmark er præget af den Tibetanske buddhime, som trods alt er meget ung i forhold theravada, som jeg praktiserer. Der er faktisk en Dansker, hvis enorme indsigt jeg har hentet megen inspiration fra. Han har oprettet theravada.dk, men hvad jeg egenlig gerne ville, var at anbefale en gratis bog, oversat til dansk, som beskriver hvad den oprindelige buddhistiske praksis egentlig handler om. bogen kan downloades her: direkte link til bog Bogen vil også kunne give dig en forståelse af hvad i alverden det er jeg snakker om. -Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46373 - 13/05/2005 14:47
|
Bruger
|
Hej Corner
Ok... Min undvigende adfærd skyldtes en overvejelse om hvorvidt det var passende at skrive i dette forum, for jeg er primært ikke interesseret i at prædike eller reklamere, og jeg håber at følgende ikke vil blive opfattet således. Det er blot en personlig oplevelse jeg gengiver...
Det er en rørende historie du skriver og jeg kan nemt se, hvordan du har ladet dig inspirere af den. Måske kan det undre dig, men jeg kan se det gyldige i mange af buddhismens principper - og den har ganske rigtigt en mere menneskelig tilgang til eksistensen.
Der er på intet tidspunkt tale om tro. Alt der bliver snakket om, kan efterprøves, hvilket jeg hutigt fandt ud af ved egen erfaring. Det var muligt at berolige sit sind så meget, at man reelt fik kontrollen over det. Emotionelle tilstande blev sekundære, hvor de før havde været primære. Jo flere byrder man arbejdede væk fra sine skuldre, jo mere afslappet blev man, og jo mindre sandsynlighed var der for at man blev revet med af vrede, sorg, osv.. Du drømmer ikke om hvor stresset et "almindeligt" sind i virkeligheden er.
Tjoh, jeg må jo have et "almindeligt" sind. Jeg har også følt på egen krop hvad stress kan gøre, og ser intet galt i teknikker som fx meditation som en vej til "indre ro". Jeg har blot intet behov for at se det i metafysisk lys.
[...]
Dette er den korte version af de fire ædle sandheder. De første de er, udover at være forklarende, også teknikken man bruger såfremt der dukker en mental smerte op i ens sind.
Tak for en meget oplysende opstilling. Det kan undre dig, men det er stort set mit eget syn på lidelse, blot lidt mere deskriptivt. Lidelsen findes, lidelsen har årsag og ende og der er en vej ud af den. Vores bud på denne vej er forskelligt.
Som sagt, er det ikke min hensigt at reklamere, med kun oplyse - velsagtens også fordi at buddhismen i danmark er præget af den Tibetanske buddhime, som trods alt er meget ung i forhold theravada, som jeg praktiserer.
Oplysning har jeg stor respekt for. Tak for linket til bogen, som jeg vil kigge lidt i når jeg har bedre tid.
Det kunne være interessant at høre din opfattelse af "lykkens psykologi", og en lille forklaring på hvorfor du mener "lykkenarkomanien" er en negativ ting trods det at den er vores inderste drift. Jeg synes det er en interessant holdning som kunne være rar at se underbygget.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46374 - 18/05/2005 19:21
|
Bruger
|
Oplysning har jeg stor respekt for. Tak for linket til bogen, som jeg vil kigge lidt i når jeg har bedre tid.
Det kunne være interessant at høre din opfattelse af "lykkens psykologi", og en lille forklaring på hvorfor du mener "lykkenarkomanien" er en negativ ting trods det at den er vores inderste drift. Jeg synes det er en interessant holdning som kunne være rar at se underbygget.
Alle ekstremer fører til lidelse, og det gælder også ekstrem søgen efter lykke. For så længe man søger lykke i det materielle, vil det kunne være pletvis lykke. Lykke der kun varer ved, sålænge det materielle fungerer. Så snart det materielle ikke fungerer mere enten af slid eller fordi dets levetid er ophørt, vil vi plage os selv atter engang ved at begære igen. Det volder os sorg og frustration konstant at skulle miste materielle elementer omkring, som vi har knyttet os til. Vi gennemgår, igen og igen hele det emotionelle spektrum over temaet "at miste". Derfor er "lykke-narkomani" ikke noget godt - det er heller ikke vores inderste drift. Vores drift er et miljø, hvor vi kan fungere tilfredsstillende. Hvad vi tror, er noget helt andet og oftest selvbedrag.
Men skal vi have fat i lykken, sådan som vi egentligt gerne vil have den, skal vi have fat i vores sind. Alting handler om vores indstilling. Hvis vores indstilling til de mange facetter af livet ikke stemmer overens med livets facetter, vil det gøre ondt i vores sind. Men ændres vi vores indstilling, vil vi være i stand til at kunne se fornuften i ikke at følge, netop dét element. Desværre begynder vi bare at begære et andet element i stedet, så man bliver nødt til at have et form for system, for at sikre at man ikke falder tilbage i det samme adfærdsmønster igen og igen og igen.... Følges dette system, og lægger man en indsats i arbejdet med sig selv, vil man også nå resultater rimeligt hurtigt.
Går man f.eks til en psykolog, kan behandleren ikke hjælpe, hvis klienten ikke er indstillet på at samarbejde, og det samme gælder, når det er et selvterapeutisk system, hvor det er systemet der er terapeuten. Vi kan ikke ønske os til hverken lykke eller noget andet og 'knips', så er det der.... Vi bliver nødt til at arbejde os igennem vore psykiske blokeringer, fordomme, emotionelle tilstande, etc., for endeligt at ende med en lykke, man ikke behøver at anstrenge sig for at beholde - en lykke som er naturligt konstant....
|
|
Til toppen
|
|
|
#46375 - 19/05/2005 17:22
|
Bruger
|
Derfor er "lykke-narkomani" ikke noget godt - det er heller ikke vores inderste drift. Vores drift er et miljø, hvor vi kan fungere tilfredsstillende. Hvad vi tror, er noget helt andet og oftest selvbedrag.
Du skriver, at "vores drift er et miljø, hvor vi kan fungere tilfredsstillende". Hvis det ikke er et udtryk for, at "vores inderste drift er lykke" - så er der noget i vejen med terminologien. Et miljø, hvor vi fungerer tilfredsstillende, er et miljø hvor vi selv opfatter vores situation som "tilfredsstillende". Skænk også dette en tanke: din påstand er, at det vi opfatter som vores inderste drift er selvbedrageri og at din "metode" ikke bedrager dig selv - størstedelen af jordens befolkning lever altså ifølge dig under et selvbedrageri, der effektivt forhindrer "rigtig" lykke.
Går man f.eks til en psykolog, kan behandleren ikke hjælpe, hvis klienten ikke er indstillet på at samarbejde, og det samme gælder, når det er et selvterapeutisk system, hvor det er systemet der er terapeuten.
På samme måde som man ikke kan lære at finde lykken i sig selv, hvis man ikke er parat til at opgive al den lykke man håber på fra sine omgivelser? Vås, medmindre det er fordi den eksterne lykke per automatik overskygger din påståede indre lykke, som derfor kun kan ses når det ydre er tømt for værdi. Hvis det forholder sig sådan, så har jeg det egentlig bedre med at se værdi i mine omgivelser og eftertragte denne værdi.
Vi bliver nødt til at arbejde os igennem vore psykiske blokeringer, fordomme, emotionelle tilstande, etc., for endeligt at ende med en lykke, man ikke behøver at anstrenge sig for at beholde - en lykke som er naturligt konstant....
Jeg vil gerne vide, hvordan du forholder dig til det følgende:
1) Det er fuldstændig subjektivt at påstå, at der findes en indre lykke som ikke behøver ydre stimuli.
2) Det er fuldstændig subjektivt at påstå, at der er en blokering eller fordom.
3) Det er fuldstændig subjektivt at påstå, at en eventuel fordom eller tilstand skal overvindes for at ende med "rigtig" lykkelighed.
4) Det er fuldstændig subjektivt at påstå, at man ikke skal anstrenge sig for at beholde sådan en "rigtig" lykkelighed.
5) Det er fuldstændig subjektivt at påstå, at en eventuel indre lykke uden behov for ydre stimuli og som er nem at fastholde og kræver overvindelse af blokader, er "naturligt konstant".
Jeg har en mistanke om, at du ikke har ét eneste objektivt overvejet argument om "indre lykke uden ydre stimuli". Såfremt det er fuldstændigt subjektive meninger, kunne jeg lige så vel påstå, at der findes en indre ondskab som er skyld i, at mennesker bliver ulykkelige. Eller at det er umålelige antistof-partikler vi suger ind når vi gaber, som er skyld i vores sexdrift - begrundet med, at mennesker uden mund og næse ikke har nogen sexdrift.
Begynder du at se hvorfor det ikke nytter noget at postulere modsigende ting om noget, der er så subjektivt som lykke fx er? Kan du se hvorfor det giver bedre mening at vurdere lykkens værdi objektivt som en respons på ydre værdier/stimuli stillet overfor indre værdier?
Læg også mærke til, at du accepterer, at det at søge lykken udenfor sig selv resulterer i lykkelighed på samme vilkår som det at søge lykken inde i sig selv - adskillelsen er udelukkende på lykkens værdi og holdbarhed.
Dette er grunden til, at dit argument nu udelukkende er, at "rigtig" lykke ikke tabes. I modsætning til kendsgerningen at fx tabet af et familiemedlem, brud med en kæreste, etc. resulterer i et umiddelbart tab af lykke. Du kan ikke underbygge, at din indre lykke er så konstant, at den ikke tabes når familien og kæresten forsvinder. Du kan slet ikke underbygge, at selv din indre lykke ikke påvirkes af ydre stimuli og derfor ikke adskiller sig fra ekstern lykke, hvilket igen gør stræben efter indre lykke til nøjagtig samme "lykke-narkomani" du kritiserer som utilstrækkelig og forgængelig.
For at gentage din påstand:
Vores drift er et miljø, hvor vi kan fungere tilfredsstillende. Hvad vi tror, er noget helt andet og oftest selvbedrag.
Lykke kan ikke eksistere uden tilfredshed (som er lig med mæthed, vederkvægelse, varme, lys, forplantning og sidst men ikke mindst, sikkerhed fra skade). Men lykke er mere end tilfredshed - det er summen af samtlige værdier i vores omgivelser og os selv.
Vores primære drift er lykke, som selvfølgelig kræver men ikke følger automatisk efter at forudsætningerne for lykke skabes - det, du lidt firkantet kalder "et miljø, hvor vi kan fungere tilfredsstillende". Enig?
Det modsiger observation at hævde, at mennesket ikke opnår lykke ved at stræbe videre efter at forudsætningerne for lykke, det du kalder "funktion i et tilfredsstillende miljø", er blevet etableret. Enig?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#46376 - 21/05/2005 10:35
|
Bruger
|
Snip - en hel masse tekst...
Nu husker jeg pludseligt hvad det handler om, hvilket er grunden til at jeg pludseligt hopper herned. Det handler om hvilken værdier man tillægger den materielle verden frem for den mentale verden. Når man først er begyndt på et tankemønster som er materielt baseret, vil det været meget svært at slippe en gammel "ven", som trods alt har givet mange gode oplevelser og smerter igennem tiden. Og denne 'ven' er man selvfølgelig loyal overfor.
Det er ikke nogens skyld at disse tankemønstre eksisterer. De er der som et resultat af mange hundrede års udvikling.
Nu lader jeg dig lige få det sidste ord, og så er det EOD herfra. Vi kommer ikke videre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46377 - 21/05/2005 10:38
|
Bruger
|
Ja, der er tit langt fra ord til reel handling, og det gælder både kristne og alle andre syndere! Gud kan ikke gøre det for os, skriver du. Nej, det er os der er Guds arme og ben, når vi lytter til hans stemme og gør det, som han befaler os.
... akja! - så er vi selvgode farisæere, som skulle skamme os over den tanke! For hvad kan vi give, som vi ikke har først har fået? Fint, at vi har fået gjort en indsats for nødlidende. Fint for de nødlidende, altså!
kristina
Et Stort kram til dig Kristina!
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46378 - 21/05/2005 19:56
|
Bruger
|
Når man først er begyndt på et tankemønster som er materielt baseret, vil det været meget svært at slippe en gammel "ven", som trods alt har givet mange gode oplevelser og smerter igennem tiden. Og denne 'ven' er man selvfølgelig loyal overfor.
Mit sidste ord bliver så, at mennesket ikke er i stand til at have en mental verden, hvis der ikke først eksisterer en fysisk verden og dermed input. Uden input, ingen mental tankevirksomhed der stadig er meningsgivende.
Selvfølgelig er man loyal overfor sine omgivelsers præmisser. Hvis man ikke var, forsøgte man at leve ude af trit med virkeligheden, hvilket givetvis også kan være en strategi men ikke en, jeg ser som prisværdig.
Din skelnen mellem materielt og mentalt baserede tankemønstre er selvmodsigende, da der ikke kan siges, at "materielle tankemønstre" overhovedet eksisterer. Ethvert tankemønster vi kender til er mentalt, og ethvert mentalt tankemønster vi kender til er inspireret af noget materielt.
Tak for diskussionen, som jeg desværre ikke har fået det store ud af på grund af dine efterhånden talrige manglende svar på ret præcise spørgsmål.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
|