0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#46307 - 08/05/2005 20:10
Re: Valget...
[Re: Corner]
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Helt grundlæggende står valget mellem buddhisme, islam og kristendommen mellem 3 forskellige bud på, hvad der er sandheden. Kort sagt skal dit valg ikke stå mellem, hvad du synes passer bedst til dig som person, men hvad du tror er sandt.
Kristendommen er ikke blot en smuk livsfilosofi, som du kan vælge at leve efter, fordi den indeholder nogle gode leveregler. Kristendommen er først og sidst Guds åbenbaring af sandheden om mennesket: At vi blev skabt til et fællesskab med den levende Gud, at mennesket brød dette fællesskab, og at Gud blev menneske, kom til Jorden, levede her ca. 30 år, døde en pinefuld død for at genoprette forholdet til mennesket.
Det er den sandhed, vi som kristne tror på, og tror du ikke på den sandhed, giver det ikke meget mening at vælge kristendommen. Tror du derimod, at det er sandheden, så giver det al mulig mening, og så ligger der i kristendommen hemmeligheden bag et liv i fællesskab med den Gud, der skabte os. Hemmeligheden er egentlig rimelig simpel, men alligevel temmelig svær at fatte: At Han har gjort alt det nødvendige. Vi skal bare tage imod...
|
|
Til toppen
|
|
|
#46308 - 08/05/2005 22:43
[Re: KajQrd]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej KajQrd - ja, du har fuldstændig ret i, at vi ikke skal vælge religion ud fra hvad vi synes bedst om, eller efter cost/benefit metoden, som når man skal tegne en livsforsikring, men, som du siger:
Når vi skal vælge at tro på Jesus, så er det fordi han er Sandheden og vejen til evigt liv hos Gud.
Kristendommen er den eneste religion, som har et evangelium - at vi tilbydes evigt guddommeligt liv uden gerninger, af ren nåde, uanset hvem vi er og hvordan vi er.
Alle andre religioner har en lov, som man selv skal arbejde med at opfylde for at tilfredsstille en eller flere guders krav.
Kristendommen har også loven ... men hvis vi forsøger at blive frelst ved at overholde den, så går vi fortabt! Det er ren gave, og er så enkelt, og samtidig så svært at fatte, at vi ingenting selv skal gøre for at blive retfærdiggjort.
Vi har også den kristne lov, som vi skal bestræbe os på at overholde - ikke for at blive frelst, men fordi vi er blevet frelst!
Loven er for os 1)et værn 2) en vejledning og 3) et spejl, som vi kan kigge i og se os selv i som de syndere vi er. Det driver os hele tiden i armene på Jesus, vor Herre og Frelser, som en gang for alle har gjort fyldest og betalt for alle vore overtrædelser af Guds lov.
Så frelsen er at komme med tomme hænder og modtage livet af Guds hånd!
Og troen får vi, når vi lytter til Guds ord - og ved sakramenterne: den hellige dåb og den hellige nadver ...
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46309 - 08/05/2005 22:57
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina jeg vil bare sige AMEN til dit indlæg. Smukt formuleret - enkelt og klart for enhver til at tage stilling til! Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46310 - 10/05/2005 18:03
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 08/05/2005
|
Jeg fattede ikke en brik af hvad der blev skrevet, så helt klart og tydeligt kan det så kun have været på lokal basis. Ikke desto mindre har jeg allerede nu mødt modsætninger. Den ene taler smukt om humanisme, og et andet sted taler en anden om at man hellere skal lade folk sulte og dø, end at slække på missionering.
Hvordan passer disse ting sammen? Er kristendommen humanistisk eller ikke? Eller findes der simpelthen en ikke-humanistisk kristen retning?
Venligst
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46311 - 10/05/2005 18:48
|
Bruger
Reg.: 09/05/2005
|
vi tilbydes evigt guddommeligt liv uden gerninger, af ren nåde, uanset hvem vi er og hvordan vi er.
Hvad betyder det her så "Menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed med sine engle; og da skal han gengælde enhver hans gerning." (Matt.16,27)
Alle andre religioner har en lov, som man selv skal arbejde med at opfylde for at tilfredsstille en eller flere guders krav.
Dette passer kort og godt ikke. For det første er der ingen guder i fx. Buddhismen, og desuden er der talrige skriftløse religioner som denne beskrivelse slet ikke passer på. Hvad med mystik - eller fx. de indiske upanishader hvor målet er at ophæve skellet ml. sig selv og Gud - der kræves ingen love her...
Mvh. Cupiditas
|
|
Til toppen
|
|
|
#46312 - 10/05/2005 19:02
|
Bruger
Reg.: 09/05/2005
|
PS: Du glemte den sidste pil der peger mod mennesket...
|
|
Til toppen
|
|
|
#46313 - 10/05/2005 20:29
[Re: jajajaja]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Cupiditas - du stiller her det klassiske - og meget relevante - spørgsmål:
"Hvad betyder det her så "Menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed med sine engle; og da skal han gengælde enhver hans gerning." (Matt.16,27)
Det betyder ikke at vi frelses ved vore gerninger, uanset hvor fremragende og næstekærlige de end måtte være.
Gerningerne er her et udtryk for, eller en konsekvens af, vores tro.
Gerningerne er i virkeligheden slet ikke vore egne, men Guds gerninger i os. Men det fremgår slet ikke, hvis man nøjes med at læse det skriftsted, du citerer her, og lader resten af Bibelen - eller i hvert fald hele Det nye Testamente - være ulæst.
Vi skal ikke gøre gode gerninger for at blive frelst, det hjælper os ikke det mindste.
Men det hjælper vores medmennesker, og det er helt hestemt grund nok at at gøre gode gerninger!
Vi skal gøre gode gerninger under alle omstændigheder, fordi det er godt!
Og når vi er ved tro på Jesus er blevet Guds børn, skal vi gøre gode gerninger og bestræbe os på at rette os efter Guds lov.
Selv om vi fortsat er syndere, kan vi som regel nærmest ikke lade være ..
Det giver ingen mening at kalde Jesus vor Frelser og vor Herre, hvis vi blæser på
hvad han vil, at vi skal gøre!
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>
kristina: Alle andre religioner har en lov, som man selv skal arbejde med at opfylde for at tilfredsstille en eller flere guders krav.
Cupiditas: Dette passer kort og godt ikke. For det første er der ingen guder i fx. Buddhismen, og desuden er der talrige skriftløse religioner som denne beskrivelse slet ikke passer på. Hvad med mystik - eller fx. de indiske upanishader hvor målet er at ophæve skellet ml. sig selv og Gud - der kræves ingen love her... <br><br></blockquote><font class="post">
Du har ret - Buddhister tror ikke på nogen gud eller guder. Men det korte af det lange er, mener jeg, at ingen anden religion end netop kristendommen forkynder frelse og forsoning med Gud uforskyldt og ufortjent, dvs. uden at mennesket på den ene eller den anden måde selv skal gøre sig fortjent dertil - ved udvikling eller ved gerninger eller ved meditation eller på anden måde.
Selvfrelse hører ikke hjemme i kristendommen.
Det er Jesus, og ham alene, der frelser os fra fortabelsen, han som for os har sonet Guds retfærdige vrede over synden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46314 - 10/05/2005 20:45
Hvem er Guds børn.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina mener du, at man ved tro bliver et Guds barn? Du skrev:
Og når vi er ved tro på Jesus er blevet Guds børn,
Jeg mener, at vi bliver Guds børn i Dåben, det hellige Sakramente indstiftet af Herren Kristus selv. Også ved barnedåben, hvor det er mere tydeligt (end ved voksendåb, ikke GENdåb men voksendåb) at GUD handler i Dåben og giver os sine løfter om frelse, hvis vi bliver i Ham, og Helligåndens iboen i os. I nogen slumrende indtil længe efter, som fx. hos dig selv og hos mig, men dog levende og tilstede.
Mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46315 - 10/05/2005 21:12
Re: Hvem er Guds børn.
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau, du skriver:
Jeg mener, at vi bliver Guds børn i Dåben, det hellige Sakramente indstiftet af Herren Kristus selv. Også ved barnedåben, hvor det er mere tydeligt (end ved voksendåb, ikke GENdåb men voksendåb) at GUD handler i Dåben og giver os sine løfter om frelse, hvis vi bliver i Ham, og Helligåndens iboen i os. I nogen slumrende indtil længe efter, som fx. hos dig selv og hos mig, men dog levende og tilstede.
Ja, det er jeg enig med dig i. Dog mener jeg, at vi kan falde fra, og at Helligånden så vil forlade den vantro ...
Når jeg kigger på mit eget liv i bakspejlet mener jeg, at jeg nok blev bevaret, at jeg ikke på noget tidspunkt blev forladt, men båret igennem uden rigtig at begribe det - selv om der gik så mange år inden jeg blev bevidst om, hvilken gave jeg modtog i min dåb.
Jeg var sandelig på vej bort fra min Hyrde, men blev altså opsøgt og båret hjem, så jeg er helt usigeligt taknemmelig for min dåbs nåde.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46316 - 10/05/2005 21:17
Re: Hvem er Guds børn.
|
Ordstyrer
Bruger
|
hej kristina ja, jeg skrev også, frelst, hvis vi BLIVER I HAM. Så vi er vist enige her.  mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46317 - 11/05/2005 10:18
[Re: jajajaja]
|
Bruger
|
PS: Du glemte den sidste pil der peger mod mennesket...
Nårh - ja... men den er efterhånden så overgroet, at den er svær at få øje på. :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46318 - 11/05/2005 10:31
|
Bruger
|
Med alle de ord, er der stadig ikke blevet sagt noget konkret om hvorfor kristendommen bør vælges. Det eneste jeg ser er neonfarvede reklamer....
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46319 - 11/05/2005 11:18
|
Bruger
|
Kristendommen er pr. definition ikke-humanistisk. Der er da fælles træk mellem kristendommen og humanismen, men udgangspunktet er der en verden til forskel på. Kristendommen tager sit udgangspunkt i Gud. Gud skabte mennesket i sit billede, og derfor har mennesket en iboende værdighed, som vi som kristne skylder at respektere. Og det indebærer næstekærlighed: at min nabo er lige så vigtig som jeg er... Humanismen derimod tager sit udgangspunkt i mennesket. Mennesket er udgangspunktet, og det betyder, at mennesket også selv definerer, hvor grænsen for den menneskelige værdighed går.
De konkrete handlinger, de to verdenssyn afføder vil derimod ofte falde sammen. For nu at tage et eksempel, så foregår kristen mission jo netop i sammenhæng med diakonal virksomhed (tjenende virksomhed for at bruge kristne termer :-) Du ville sikkert kalde det humanitært arbejde, men det er lidt bredere end det...) Missionærer har traditionelt ofte været sygeplejersker, landmænd, lærere og læger, og de har haft som en også ganske væsentlig del af deres arbejde at leve sammen med lokalbefolkningen og tage del i deres liv. Mission er netop IKKE blot at gå efter at dække de åndelige behov, for som kristne har vi et kald til ikke blot at fortælle om Jesus, men også at tjene de mennesker, vi er iblandt...
|
|
Til toppen
|
|
|
#46320 - 11/05/2005 11:57
|
Bruger
|
Kristendommen er pr. definition ikke-humanistisk. Der er da fælles træk mellem kristendommen og humanismen, men udgangspunktet er der en verden til forskel på. Kristendommen tager sit udgangspunkt i Gud. Gud skabte mennesket i sit billede, og derfor har mennesket en iboende værdighed, som vi som kristne skylder at respektere. Og det indebærer næstekærlighed: at min nabo er lige så vigtig som jeg er... Humanismen derimod tager sit udgangspunkt i mennesket. Mennesket er udgangspunktet, og det betyder, at mennesket også selv definerer, hvor grænsen for den menneskelige værdighed går.
Den grænse, er for den kristne lige så udflydende, som humanistiske er. Men Jeg forstår nu hvorfor at kristendom kan gå hen og tage brug af hvad der svarer til Islams "Jihad".
De konkrete handlinger, de to verdenssyn afføder vil derimod ofte falde sammen. For nu at tage et eksempel, så foregår kristen mission jo netop i sammenhæng med diakonal virksomhed (tjenende virksomhed for at bruge kristne termer :-) Du ville sikkert kalde det humanitært arbejde, men det er lidt bredere end det...) Missionærer har traditionelt ofte været sygeplejersker, landmænd, lærere og læger, og de har haft som en også ganske væsentlig del af deres arbejde at leve sammen med lokalbefolkningen og tage del i deres liv. Mission er netop IKKE blot at gå efter at dække de åndelige behov, for som kristne har vi et kald til ikke blot at fortælle om Jesus, men også at tjene de mennesker, vi er iblandt...
Vi tjener alle hinanden. Vi behøver ikke at være kristne for at tjene hinanden. Problemet opstår, når man begynder at lægge større værdi i noget, end sine medmennesker. Så ignorerer man jo det faktum, at kristus er i alle og derved fjerner man sig fra kristus, ved at lægge mere vægt på enten et materielt koncept eller ting.
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46321 - 11/05/2005 12:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Corner .. ja, det med valget er egentlig et virkelig godt spørgsmål. Skal vi vælge det ene eller det andet eller slet ingen ting?  - der er så mange der konkurrerer med hinanden om at tiltrække sig opmærksomheden. Når vi står og kigger ned i køledisken for at vælge dagens middag, så er der en del tilbud at vælge imellem, og vi overvejer hver især hvad der nu skal være afgørende for valget: - skal det først og fremmest være billigt, eller sundt, eller smage godt, eller være fedtfattigt, eller være hurtigt at gå til ... eller ... ? Det er en helt anderledes måde at vælge på end når vi taler om tro. Tro er nemlig personlig tillid! Har du f.eks. tillid til din bankrådgiver, hvis du har sådan en? I så fald er det nok enten fordi du selv kender ham godt, eller kender nogen, du har tillid til, som har anbefalet ham .. Det er ikke muligt i en verden, som er fuld af bedrag og mange modstridende budskaber, sådan ud i den blå luft at beslutte sig til at have tillid til nogen eller noget. Sådan er det faktisk også med dette: Tror jeg på Jesus Kristus? Har jeg fået tillid til det der står i Bibelen at han har sagt om sig selv? (Ja, det gør jeg så.) Eller tror jeg snarere, at han slet ikke har levet, eller, hvis han har, at han måske var en bedrager eller en fantast? (Nej, det gør jeg så ikke.) Så tro er faktisk ikke noget vi vælger. Den skabes i os udefra. Jeg selv har i hvert fald ingen fornemmelse af at have valgt, men snarere af selv at være blevet valgt. Men jeg må dog sige, at jeg mener selv at have valgt at sætte mig ind i hvad det kristne budskab handler om. Jeg har i mit liv lagt øre til mange forskellige røster, som forklarede hver sit om liv og død, om tid og evighed, om Gud og mennesker, og jeg har i kortere eller længere tid overvejet mangt og meget .. og også i lang tid opgivet og ment at jeg ikke kan vide noget som helst .. Men nu er jeg så for en årrække siden holdt op med at overveje! Jeg er blevet fundet! Jeg ved på hvem jeg tror, og jeg lever og dør på den tro. Den opfylder nemlig det absolut eneste krav jeg havde for at kunne overgive mig: Det skal være sandt! Og dermed mener jeg ikke én blandt flere mulige "sandheder", men Sandheden. (med stort S!) Jeg ved ikke, om disse bemærkninger kan bringe dig på sporet af et svar på dit spørgsmål: "Hvorfor lige kristendommen? Det er i hvert fald mit personlige svar. Andre kristne kan have andre svar, tror jeg. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#46322 - 11/05/2005 12:14
|
Bruger
|
Kristendommen skal vælges fordi det er sandheden. Tror du ikke, at kristendommen er sandheden, giver det ikke mening at vælge den. Tror du, at det er sandheden, giver det ikke mening at lade være.
Så når alt kommer til alt er det ikke et spørgsmål om et valg, men om en overbevisning. Er du overbevist om at kristendommen er sand, er valget sådan set blot, om du vil tage imod... Men er du ikke overbevist, så er det ikke reklame og salgstaler, der kan overbevise... At reklamere for religion som andre reklamerer for en støvsuger er stik imod kristendommens grundnatur, og vi bør overlade den slags til Scientology og lignende og så nøjes med at fortælle, hvad kristendommen går ud på. Det giver ikke mening at sammenligne sandheden med løgnen og se, hvad der ser mest tillokkende ud. Og som kristen er det nødvendigvis mit syn på valget mellem kristendommen, islam, buddhisme osv.
Dit oprindelige spørgsmål lægger jo netop op til reklametaler osv. Hvorfor skal jeg vælge kristendommen i stedet for islam eller buddhismen? Det svarer jo fuldstændig til i valgkampen at spørge Anders Fogh, hvorfor man skal vælge Venstre... Hvis du efter det spørgsmål forventer at få ret meget andet end neonlys og reklameskilte, så må jeg nok indrømme, at du overvurderer dit publikum. Lidt som at forvente at Anders Fogh gik i gang med at forklare liberalismen i stedet for at fyre valgløfter af... Så kort sagt, som du spørger, får du svar.
Men hvad havde du forestillet dig? En forklaring om, hvordan det er at leve som kristen? Jeg kunne vel godt prøve at forklare det, men for det første ville hver eneste kristne have sin egen forklaring. For det andet ville det være det forkerte grundlag at vælge på. Det giver ikke mening at leve som kristen, hvis du regner grundlaget for kristendom for at være løgn og latin. Jeg kunne sige, at jeg altid kan komme til Gud, men tror du ikke på, at Gud findes eller for den sags skyld, tror du, at han eksisterer, men ikke ønsker at lytte, så svarer det jo blot til at sige, at jeg har en usynlig ven... Meget sødt, men også temmelig afsporet. Forudsætningen for, at noget som helst af det giver mening, er, at du er enig i grundvilkåret: At kristendommen er sandhed.
Og derved bliver det eneste, du sådan set behøver at vide for at kunne vælge kristendommen til eller fra sådan set, hvad kristendommen er... Men det kunne umiddelbart på andre indlæg, du har skrevet godt se ud til, at der er mangler her.
Så for nu at starte som trosbekendelsen, nemlig med, hvad kristendommen ikke er:
Kristendommen er ikke humanisme. Det er ikke en dyrkelse af mennesket, men et forhold til den Gud, der har skabt mennesket. Alt, også forholdet til mennesket har sit udspring i Gud...
Kristendommen er ikke et moralkodeks, som definerer nogle gode leveregler, som kan gøre os lykkelige som mennesker. Ikke forstået sådan, at Gud er ligeglad med, hvad vi gør. Vi har fået klart at vide, hvad Gud ønsker os, men vi kan aldrig gøre os fortjent til et godt forhold til Gud... Kort sagt: i Guds rige er gode gerninger ikke gangbar valuta...
Og så lige den sidste, som nok desværre også må med...
Kristendommen er ikke defineret ved, hvordan kristne lever og taler, men ved, hvad Gud gør og siger... Kristne kan somme tider få forskruede idéer, som det sådan set er meget naturligt, at folk, der ikke er kristne, tager bestik af, når de skal vurdere kristendommen, men menneskers handlinger kan ikke ændre ved kristendommen, fordi kristendommen jo netop ikke er defineret ved mennesker men ved Gud...
Det var, hvad kristendommen ikke er... Nu til det noget vigtigere, hvad kristendommen er:
Kristendommen er Guds udstrakte hånd til mennesket. Gud skabte mennesket til at leve i fællesskab med ham. Mennesket brød fællesskabet, og derfor valgte Gud at blive menneske for som menneske at kunne genoprette forholdet mellem Gud og mennesker.
Kristendommen er Gud, der bytter plads med mennesket. Ved menneskets oprør havde vi gjort os til Guds fjender og taget djævelens parti. Dette forrædderi kan ikke gå ustraffet. Men da Jesus kom til Jorden tog han straffen for menneskets oprør.
Kristendommen er et forhold til Gud, som bevirker et forhold til mennesker. Som kristen er jeg en del af en stor verdensomspændende bevægelse af mennesker, som alle har accepteret, at vi har brug for Jesus for at kunne skifte over til Guds side igen... Jeg er ikke alene som kristen, men har en masse andre kristne, der kan støtte mig, når det bliver svært...For det bliver svært engang imellem. Det kan f.eks. være ufatteligt svært at se, hvordan Gud på nogen måde kan ønske at have noget med mig at gøre, for selv om jeg gennem Jesus er kommet over på Guds side, så er oprøret stadig en del af mig.
Hvad skal jeg så må acceptere som kristen... Nogle hurtige punkter:
1. Jeg kan intet gøre... Alt, hvad der skal gøres, har Gud gjort. Jeg skal blot tage imod.
2. Jeg er en synder... Dette betyder ikke blot, at jeg engang imellem træder ved siden af, men at jeg af natur lever i oprør mod Gud. Dette ændrer sig ikke, fordi jeg bliver kristen... Gud accepterer mig aldrig på grund af..., men på trods af...
3. Jeg har som kristen to vigtige kald: For det første har jeg et kald til at fortælle andre om, hvad jeg tror på... Som Jesus sagde, "I har fået det for intet... Giv det for intet." For det andet har jeg et kald til at modvirke syndefaldets konsekvenser der, hvor jeg er. Med de evner, jeg har, skal jeg tjene mennesker omkring mig. Dette indebærer også, at vi som kristne har et kald til at opsøge viden og bruge denne viden til at afhjælpe sygdom, sult, krig og diskrimination.
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
Ændret af KajQrd (11/05/2005 12:16)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46323 - 11/05/2005 12:38
|
Bruger
|
Den grænse, er for den kristne lige så udflydende, som humanistiske er. Men Jeg forstår nu hvorfor at kristendom kan gå hen og tage brug af hvad der svarer til Islams "Jihad".
Ja, der er forskruede folk alle steder, også i kristne kirker... Men korstogene og bombeangreb på abortklinikker sker jo netop stik imod, hvad Bibelen siger og respekterer ikke, at alle mennesker er skabt i Guds billede og dermed har en uendelig og ukrænkelig værdi, som vi må respektere...
Vi tjener alle hinanden. Vi behøver ikke at være kristne for at tjene hinanden. Problemet opstår, når man begynder at lægge større værdi i noget, end sine medmennesker. Så ignorerer man jo det faktum, at kristus er i alle og derved fjerner man sig fra kristus, ved at lægge mere vægt på enten et materielt koncept eller ting.
Umiddelbart forstår jeg ganske godt, at man kan nå til den prioritering, at det åndelige står over det materielle. Vi må aldrig glemme de materielle behov, men når jeg selv tænker tilbage, så er det mine trosmæssige kriser, der har været hårdest at komme igennem, og ikke sygdomme, økonomiske problemer osv. Og sådan tror jeg, de fleste kristne har det... Det skulle meget nødig blive en undskyldning for at fortsætte med at negligere det materielle, når man først får øje på problemet. Men det kunne være en forklaring, som kan danne baggrund for, at man kan få flyttet fokus...
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#46324 - 11/05/2005 13:08
|
Anonym
Anonym
|
Corner
Valet mellan buddism, islam och kristendom borde inte vara så svårt för den som söker sanningen. En undersökning av fakta som de olika religionerna presenterar, borde ganska snabbt visa att de tre inte samtidigt kan vara sanna eftersom de är olika och ger olika bilder av människan, världen och Gud.
Det svåra valet kommer när man väl har funnit sanningen och inser att den rätta vägen inte alltid är bekväm eller ger en mänsklig rikedom och anseende.
1 Korintierbrevet 1:22-25
"Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna." Med vänliga hälsningar, P.
|
|
Til toppen
|
|
|
#46325 - 11/05/2005 15:45
[Re: ]
|
Bruger
|
Corner
Valet mellan buddism, islam och kristendom borde inte vara så svårt för den som söker sanningen. En undersökning av fakta som de olika religionerna presenterar, borde ganska snabbt visa att de tre inte samtidigt kan vara sanna eftersom de är olika och ger olika bilder av människan, världen och Gud.
Det svåra valet kommer när man väl har funnit sanningen och inser att den rätta vägen inte alltid är bekväm eller ger en mänsklig rikedom och anseende.
1 Korintierbrevet 1:22-25
"Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna." Med vänliga hälsningar, P.
Kære P,
tak for et velovervejet svar.
Først til eksemplet du gav i form af korinterbrevet. Jeg ser det lidt som et udtryk for den sædvanlige "min far er større end din far...".
Næste er det gennemgående træk for alle tre religioner: Mental lidelse - og om hvorvidt man er istand til at håndere mental lidelse.....
Vælger man Kristendom eller Islam, er frelsen fra lidelsen lagt over på noget eksternt. Man regner med at en figur, ligesom "prinsen på den hvide hest" kommer og tager en væk til et sted hvor alt bare er perfekt. Derfor lever man så et helt liv forblændet af en drøm, man dybest set ikke ved går i opfyldelse eller ej...
Vælger man derimod buddhismen, er der tale om at gøre noget ved det. man flygter ikke og man fortrænger ikke den mentale lidelse - man gør noget ved det - og det er i princippet alt hvad buddhisme handler om - at lære at kunne forstå og håndtere lidelse i sit sind. Derved ser man også verden som den er og flygter ikke mere til eksterne bevidsthedtilstande eller gøremål.
Så Teisme, må betegnes som ekstrovert og buddhisme, som introvert.
Jeg har stadig ikke set hvad formålet med at følge kristendommen skulle være. Hvad kan kristendommen gøre for mig i mit daglige liv?
-Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#46326 - 11/05/2005 16:08
|
Bruger
|
Ja, der er forskruede folk alle steder, også i kristne kirker... Men korstogene og bombeangreb på abortklinikker sker jo netop stik imod, hvad Bibelen siger og respekterer ikke, at alle mennesker er skabt i Guds billede og dermed har en uendelig og ukrænkelig værdi, som vi må respektere...
Umiddelbart forstår jeg ganske godt, at man kan nå til den prioritering, at det åndelige står over det materielle. Vi må aldrig glemme de materielle behov, men når jeg selv tænker tilbage, så er det mine trosmæssige kriser, der har været hårdest at komme igennem, og ikke sygdomme, økonomiske problemer osv. Og sådan tror jeg, de fleste kristne har det... Det skulle meget nødig blive en undskyldning for at fortsætte med at negligere det materielle, når man først får øje på problemet. Men det kunne være en forklaring, som kan danne baggrund for, at man kan få flyttet fokus...
Tak Mark for et godt og fyldestgørende svar. 
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46327 - 11/05/2005 18:37
|
Bruger
|
Ok... Jeg kan lige ikke se mig selv i dine ord, men tak ihvertfald for at have delt din historie.
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46328 - 11/05/2005 19:04
|
Bruger
|
Hej Mark, Dejligt velformuleret & underholdende - du burde skrive bøger. Jeg ser tydeligt og klart nogle uoverensstemmelser mellem mig og kristendommen, som du her udlægger den. Disse er jeg dog ikke stødt på før. Din forklaring fik mig dog til at føle, at jeg var et bedre menneske end det du beskrev. En tanke dukkede op i mit hovede om at, hvorfor skulle jeg nedlade mig selv til at lade mig styre af noget der minder om et diktatur? Det eneste, som ville holde mig gående er troen på at diktatoren vil mig det bedste. Med hensyn til neonrør - tja - Man kan godt fortælle om noget man går ind for, uden at lægge slagord og reklame ind. Men jeg kom til at tænke på, at der måske ikke fandtes andet værktøk i kristendommen end reklame og slagord, hvilket jo selvfølgeligt gør det lidt svært for lægfolket, at svare på de forskellige spørgsmål der bliver stillet af nysgerrige. Omkring de punkter du gengav, tænkte jeg "jøsses dog! Hvor må det være et trist og ensformigt liv at leve..."
1. Jeg kan intet gøre... Alt, hvad der skal gøres, har Gud gjort. Jeg skal blot tage imod.
Dette vil jeg aldrig kunne acceptere. Jeg VED at der er noget jeg kan gøre. Jeg har en opskrift, som virker - og oven i købet virker på en måde, således at mental lidelse ikke længere er noget problem. Ved opdagelsen af denne opskrift, vidste jeg også, at der på dét område ikke var brug for Gud. Jeg kunne selv!
2. Jeg er en synder... Dette betyder ikke blot, at jeg engang imellem træder ved siden af, men at jeg af natur lever i oprør mod Gud. Dette ændrer sig ikke, fordi jeg bliver kristen... Gud accepterer mig aldrig på grund af..., men på trods af...
Dette har jeg i den grad også svært ved at acceptere. Noget skabt af en Gud, måtte nødvendigvis altid være rent, for det er skabt af Gud - Det ER Gud... Så kalder man sig selv for synder, kalder man vel også Gud for en synder...
3. Jeg har som kristen to vigtige kald: For det første har jeg et kald til at fortælle andre om, hvad jeg tror på... Som Jesus sagde, "I har fået det for intet... Giv det for intet." For det andet har jeg et kald til at modvirke syndefaldets konsekvenser der, hvor jeg er. Med de evner, jeg har, skal jeg tjene mennesker omkring mig. Dette indebærer også, at vi som kristne har et kald til at opsøge viden og bruge denne viden til at afhjælpe sygdom, sult, krig og diskrimination.
-Præcist hvorfor skal du fortæller andre om hvad du tror på? -Hvem, udover Gud, kan bedømme hvornår syndefald er der, og endvidere kunne se konsekvenserne? -Det sidste virker som noget som alle mennesker i mere eller mindre grad gør.
-Corner
|
|
Til toppen
|
|
|
#46329 - 11/05/2005 19:20
|
Anonym
Anonym
|
Käre Peter! Mitt citat från Korintierbrevet var inte menat som något nedsättande eller fördömande av människor eller andra religioner. Det var bara tänkt som ett sätt att belysa det utifrån sett orimliga, att Gud blir människa och dör en förnedrande död, uppspikad på ett kors, för att rädda världen. När islam höjer näven och uttalar sig krigiskt, om den goda döden i det heliga kriget och om att döda de otrogna, så säger kristendomen att vi ska älska, tjäna och be för våra fiender. Visst har kyrkan och kristna i en felriktad iver begått illdåd i religionens namn, men det kan ändå inte ses som representativt för läran. Om du däremot tror att du som kristen blir fråntagen smärta och lidanden så tar du gruvligt fel. Många kristna blir även idag misshandlade, fängslade och dödade för att de vägrar förneka det de vet är sant. Detta händer bl.a. i Kina där många kristna blir dömda till långa fängelsestraff p.g.a sin tro. Det statligt kontrollerade kyrkan är där den enda godkända och de som engagerar sig i en underjordisk kyrka är i farozonen. Inte heller vi kristna i västvärlden går säkra. Vi är idag förskonade från de värsta sortens förföljelser men måste vara beredda på, när vi väljer att följa Kristus, att det kan bli även vår lott. (se www.persecution.com) Kristendomen är ingen mysig livsfilosofi. Den som söker en sådan bör söka någon annanstans. Kristendomen är i grunden en relation med skaparen av världen. En ofattbart stor och mäktig varelse som är stor nog att bry sig om varje liten människa och ha en personlig relation till den. Detta är grunden. Sedan får man på köpet mängder av syskon i och med alla de som är kristna runt om i världen. Att ägna sin tid åt något som är falskt är bara slöseri med tiden. Om jag "valde" att bli kristen men upptäckte att den var falsk skulle jag gräma mig för all tid jag hade slösat bort med att be, studera Bibeln o.dyl. Likadant med andra religioner. Är de falska har de inget att ge. Är det bara ett bra liv man är ute efter behöver man ingen religion. Vänner, musik, mysiga samlingar, naturupplevelser kan man få ändå. Vill du veta vad kristendomen kan göra för dig i ditt vardagsliv så börjar du i fel ände. Om du är intresserad av sanning så ta reda på vad som är sanning. Jag tror för att jag är övertygad om att Gud finns och är den han säger sig vara. Oavsett hur bra eller dåligt jag mår. Med vänliga hälsningar, Pernilla :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#46330 - 12/05/2005 00:23
|
Bruger
|
Blot til almen orrientering: Corners indlæg: Blåt Mit tidligere indlæg: Rødt
Dejligt velformuleret & underholdende - du burde skrive bøger.
Hehe, du burde ikke skrive den slags... Jeg kunne ende med at tage det alvorligt. :-)
Jeg ser tydeligt og klart nogle uoverensstemmelser mellem mig og kristendommen, som du her udlægger den. Disse er jeg dog ikke stødt på før.
Din forklaring fik mig dog til at føle, at jeg var et bedre menneske end det du beskrev. En tanke dukkede op i mit hovede om at, hvorfor skulle jeg nedlade mig selv til at lade mig styre af noget der minder om et diktatur? Det eneste, som ville holde mig gående er troen på at diktatoren vil mig det bedste.
Det er faktisk langt hen ad vejen ikke langt fra sandheden... Vi plejer gerne at bruge et andet billede, der har mere positive konnotationer, nemlig at vi er børn, der ikke ved, hvad der er til vores eget bedste, og derfor må vi leve i fuld tillid til vores far, der har den store erfaring og det store overblik og ved, hvad vi har behov for.
Omkring de punkter du gengav, tænkte jeg "jøsses dog! Hvor må det være et trist og ensformigt liv at leve..."
Hehe... Du skulle bare vide ;-) Tro mig, så slemt er det faktisk heller ikke... Jeg fik måske heller ikke gjort mig 100% klar omkring, hvad jeg mente med de punkter... Men sådan kan det gå, når det skal gå lidt hurtigt.
Dette vil jeg aldrig kunne acceptere. Jeg VED at der er noget jeg kan gøre. Jeg har en opskrift, som virker - og oven i købet virker på en måde, således at mental lidelse ikke længere er noget problem. Ved opdagelsen af denne opskrift, vidste jeg også, at der på dét område ikke var brug for Gud. Jeg kunne selv!
Jeg tror, vi taler lidt forbi hinanden her, nok mest fordi jeg fik formuleret mig for bredt... For det kan vel godt forstås sådan, at jeg som kristen skal leve et liv i passiv inaktivitet, og det er ikke tilfældet. Men for det første tror jeg, at når jeg handler i overensstemmelse med Guds vilje, så handler Gud igennem mig og velsigner det, jeg gør... For det andet så tænkte jeg, da jeg formulerede sætningen på, hvordan forholdet til Gud bliver reetableret, nemlig gennem Guds handling for mig og i mig og ikke ved noget, jeg gør. Så med dette med, at som man spørger, får man svar, gælder åbenbart også for mig...
Dette har jeg i den grad også svært ved at acceptere. Noget skabt af en Gud, måtte nødvendigvis altid være rent, for det er skabt af Gud - Det ER Gud... Så kalder man sig selv for synder, kalder man vel også Gud for en synder...
Dette er den største hurdle for rigtig mange i forhold til at acceptere kristendommen. Mange har en opfattelse af, at opfører man sig nogenlunde hæderligt, så skal Gud nok synes om én, men det er altså ikke det, det handler om.
Hvad angår det, at noget, der er skabt af Gud nødvendigvis må være lige så godt og rent som Gud, ville sådan set have været rigtig nok, hvis ikke det havde været for den frie vilje. Var vi helt og holdent underlagt Guds vilje og kun havde muligheden for at følge den, så var synden ikke længere en mulighed. Men idet, at vi er skabt som frie individer, får vi muligheden for at vælge det gode og det onde... Og vi har altså i sidste ende valgt det onde.
-Præcist hvorfor skal du fortæller andre om hvad du tror på?
Fordi de også skal have muligheden for at møde Guds tilgivende kærlighed.
-Hvem, udover Gud, kan bedømme hvornår syndefald er der, og endvidere kunne se konsekvenserne?
Syndefaldet er i kristen sammenhæng ikke blot en smutter hist og her, som der skal glattes ud på. Syndefaldet er det oprør, der i bund og grund skiller os fra Gud. Så det er altså et spørgsmål, ikke om at glatte ud på enkelte syndefald, men at modarbejde syndefaldet (bestemt form). Så det er sådan set ikke så svært... Syndefaldet er der altid, og konsekvenserne er bestemt til at få øje på...
-Det sidste virker som noget som alle mennesker i mere eller mindre grad gør.
Hvad angår det med at opsøge viden, vil du undre dig over, hvor bagstræberiske mange kristne er på dette område. Der er ingen tvivl om, at der er ting, der er hellige og som skal omgås med stor respekt, heriblandt menneskelivet. Så forskning skal ske ud fra en etisk styring. Men når man begynder at omtale videnskaben som en fjende, fordi man ikke er enige i de konklusioner, den når frem til, så har man for mig at se undervurderet Guds bud til Adam om at underlægge sig Jorden...
Med venlig hilsen
Mark Langdahl
|
|
Til toppen
|
|
|
#46331 - 12/05/2005 00:37
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Menneskebørn
Når man sådan står på vejen og opdager pile... - så er det man kan mindes ordene i 5 mos. 30: v11 For det, jeg i dag befaler dig, er dig hverken ufatteligt eller fjernt. v12 Det er ikke i himlen, så man måtte sige: »Hvem vil stige op til himlen og hente det ned til os og forkynde det for os, så vi kan følge det?« v13 Det er heller ikke på den anden side af havet, så man måtte sige: »Hvem vil drage over til den anden side af havet og hente det til os og forkynde det for os, så vi kan følge det?« v14 Nej, ordet er dig ganske nær, i din mund og i dit hjerte, så du kan følge det.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#46332 - 12/05/2005 00:38
[Re: ]
|
Bruger
|
Hejsa Pernille,
Mitt citat från Korintierbrevet var inte menat som något nedsättande eller fördömande av människor eller andra religioner. Det var bara tänkt som ett sätt att belysa det utifrån sett orimliga, att Gud blir människa och dör en förnedrande död, uppspikad på ett kors, för att rädda världen. När islam höjer näven och uttalar sig krigiskt, om den goda döden i det heliga kriget och om att döda de otrogna, så säger kristendomen att vi ska älska, tjäna och be för våra fiender. Visst har kyrkan och kristna i en felriktad iver begått illdåd i religionens namn, men det kan ändå inte ses som representativt för läran.
Ok... På det område ligner islam og kristendommen hinanden. Der er i beege tilfælde kun tale nogle enkelte fundementalistiske gruppe, som er specielt aggressive.
Om du däremot tror att du som kristen blir fråntagen smärta och lidanden så tar du gruvligt fel.
Nej, det har jeg bemærket. Der adskiller kristendommen sig fra buddhismen, som netop har en løsning på den mentale lidelse.
Många kristna blir även idag misshandlade, fängslade och dödade för att de vägrar förneka det de vet är sant. Detta händer bl.a. i Kina där många kristna blir dömda till långa fängelsestraff p.g.a sin tro. Det statligt kontrollerade kyrkan är där den enda godkända och de som engagerar sig i en underjordisk kyrka är i farozonen. Inte heller vi kristna i västvärlden går säkra. Vi är idag förskonade från de värsta sortens förföljelser men måste vara beredda på, när vi väljer att följa Kristus, att det kan bli även vår lott. (se www.persecution.com)
Det er jo så ikke kun kristne, som bliver forfulgt. Dette gælder stort set alle religioner - selv praktiserende buddhister, som bliver forfulgt. De på minoritetsgrupper, som homoseksuelle, som hver dag i mange år har måttet gemme sig væk fra samfundet på grund af intolerance og ignorance. Det er forøvrigt et farligt emne at beskæftige sig med, hvis man ikke har undersøgt alle perspektiver af sagen grundigt.
Kristendomen är ingen mysig livsfilosofi. Den som söker en sådan bör söka någon annanstans. Kristendomen är i grunden en relation med skaparen av världen. En ofattbart stor och mäktig varelse som är stor nog att bry sig om varje liten människa och ha en personlig relation till den. Detta är grunden. Sedan får man på köpet mängder av syskon i och med alla de som är kristna runt om i världen.
Tja... Det er jo en måde at betragte gud på, som ikke bliver delt af alle, men ikke desto mindre en privat sig.
Att ägna sin tid åt något som är falskt är bara slöseri med tiden.
Så dukker følgende spørgsmål op: "Hvornår ved man at man har udsat sig selv for selvbedrag?"
Om jag "valde" att bli kristen men upptäckte att den var falsk skulle jag gräma mig för all tid jag hade slösat bort med att be, studera Bibeln o.dyl.
Dét må du endeligt ikke gøre! Du har trods alt fået kendskab til et område af den teoretiske verden. Det gavner ikke din fremtid at slå dig selv i hovedet med fortiden...
Likadant med andra religioner. Är de falska har de inget att ge. Är det bara ett bra liv man är ute efter behöver man ingen religion. Vänner, musik, mysiga samlingar, naturupplevelser kan man få ändå.
Så siger du, at man ikke kan få et godt liv som kristen, eller det ikke er meningen at ens liv skal være godt som kristen?
Vill du veta vad kristendomen kan göra för dig i ditt vardagsliv så börjar du i fel ände. Om du är intresserad av sanning så ta reda på vad som är sanning. Jag tror för att jag är övertygad om att Gud finns och är den han säger sig vara. Oavsett hur bra eller dåligt jag mår.
Ja... Hvad man vælger at tro på er også en privat sag. jeg vælger at tro på at der findes usynlige lyserøde pingviner i Saharas ørken, men for at kunne se dem, bliver man nødt til at tro nok på at de eksisterer....
|
|
Til toppen
|
|
|
|